Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edelf
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06:33
Telegraaf 27-05-2014

ROTTERDAM -
Het Rotterdamse bedrijf the Archimedes zegt een nieuwe generatie windturbines voor huishoudens te hebben ontwikkeld. Deze zou veel meer energie uit wind halen dan de huidige generatie. Bovendien maakt de zogeheten Liam F1 Urban Wind Turbine, door een opvallend ontwerp, vrijwel geen geluid. De turbine wordt dinsdag gepresenteerd aan belangstellenden uit meer dan 40 landen.

Foto: dearchimedes.com

De Liam wekt gemiddeld bij 5 meter per seconde 2500 kilowatt uur energie op, de helft van wat een gemiddeld huishouden nodig heeft. „In combinatie met zonnepanelen op je dak zou een huishouden volledig elektrisch zelfvoorzienend kunnen zijn. Als er wind staat, haal je daar je energie uit en als de zon schijnt, gebruik je de zonnecellen om energie op te wekken ”, licht ingenieur Richard Ruijtenbeek van the Archimedes toe.

Er zijn nog relatief weinig windmolens in gebruik om huishoudens 'te voeden'. Dat zou onder andere komen omdat het rendement vrij laag is, gemiddeld 25 procent, en de bladen van de molen te veel geluid produceren. Dat is nu net waar de ontwerper van de Liam, Marinus Mieremet, het design op heeft aangepast. Zo nam hij de nautilusschelp, theorie van Archimedes en een eigen wiskundige methode als voorbeeld. Daardoor is er vrijwel geen weerstand, waardoor de turbine bijna geluidloos is.

Optimaal

Omdat de Liam door zijn schroefvorm automatisch de optimale windrichting kiest, net als een windvaantje, is er sprake van optimaal rendement. Die is volgens Mieremet 80 procent. De Liam is meer dan 50 keer getest omdat de ontwikkelaars het resultaat in eerste instantie ook niet wilden geloven. De turbine draait wel het meest optimaal in de kuststreek, aan het water of hoog op een gebouw of berg.

Het bedrijf heeft inmiddels op voorhand al 7000 exemplaren in 14 landen verkocht. De belangstelling is volgens hem zo groot dat er nu wordt gewerkt aan relatief kleine turbines voor op boten en lantaarnpalen. Maar er komt ook een 'glamourversie' voor het Midden-Oosten. „Daar willen ze de turbine van een bekende designer hebben die de schoepen met bladgoud en diamantjes bedekt. Ze zien de Liam daar als 'nice tot have'.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-05 06:35

databeestje

Von PrutsHausen

Die windmolen ziet er absoluut interresant uit, volgens de website is er ook een mini met 75cm doorsnee, dat zou vergunningsvrij plaatsen mogelijk moeten maken. De swept area van deze windmolen is zonder meer een stuk groter, hij doet me erg denken aan het schoepenrad in een turbine/turbo.

Het gewicht met 55 kg valt me ook erg mee. Wellicht iets om in het achterhoofd te houden als alternatief voor de zelfbouwmolen. Met 8 meter hoog aan de kust zou het wel moeten werken.

Ik denk dat ook de schaduwfactor hier een zeer interresante insteek heeft, deze is significant beter vergeleken met horizontaal of verticaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 31-05 16:24

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Het ding ziet er best leuk uit maar met een prijs van 4000 euro excl. btw voor een verwachte opbrengst van 300 tot 2500 kWh lijkt hij me wel veel te duur. De praktijkbevindingen van kleine windturbines zijn tot nu toe vaak dramatisch gebleken. Als je hier met wat geluk 1000 kWh uit haalt kun je je geld beter in PV investeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Femme schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 09:46:
Het ding ziet er best leuk uit maar met een prijs van 4000 euro excl. btw voor een verwachte opbrengst van 300 tot 2500 kWh lijkt hij me wel veel te duur. De praktijkbevindingen van kleine windturbines zijn tot nu toe vaak dramatisch gebleken. Als je hier met wat geluk 1000 kWh uit haalt kun je je geld beter in PV investeren.
Ja, maar, het dak ligt al vol!

Ik ben gewoon op zoektocht naar iets dat ~100 Watt achtergrond verbruik weg kan drukken, ik heb al genoeg PV voor de rest >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-01 08:26

ATS

Deze post van begin van de maand is dan weer actueel lijkt me:
Skyaero schreef op zaterdag 03 mei 2014 @ 22:51:
Eens kijken hoe groot de turbine moet worden. Grote windturbines halen hun nominaal vermogen bij zo'n 12 m/s. Laten we zeggen dat dit voor stadsturbinetjes iets lager is: 10 m/s.

Het vermogen dat uit de lucht gehaald kan worden is:
P = 0.5 Cp A Rho v^3

P = vermogen van de turbine (12300 watt volgens de link van ZuinigeRijder)
Rho = dichtheid van de lucht, ongeveer 1,2 kg/m3
v = snelheid waarbij nominaal vermogen wordt gehaald = 10 m/s
Cp = conversie coefficient, hoeveel vermogen wordt er werkelijk uit de lucht gehaald. Volgens Wet van Betz kan dit theoretisch niet hoger zijn dan 0.59. Grote turbines halen 0.3-0.35. De stadsturbinetjes die ik ooit gezien heb, kwamen niet boven de 0.15 uit. Maar laten we positief zijn en zeggen dat deze 0.2 kan halen.

Daaruit volgt dat het oppervlak van de rotors 102 m2 moet zijn, oftewel een diameter van ruim 11 meter. Dat lijkt me een beetje te gek voor op een dak.

Nog los hiervan, 26% vollast rendement haal je met een grote turbine op 100 meter hoogte in het boerenlandschap. Niet op 10 meter hoogte in de bebouwde omgeving.

Er is een hele goede reden waarom windturbine fabrikanten steeds groter bouwen: Hoe groter de molen, hoe meer hij oplevert.
Dat ging over een ander molentje, maar dezelfde natuurwetten zijn van toepassing lijkt me?

Laten we de getallen even invullen en kijken wat de conversiefactor is van dit molentje:
v is 5,2 m/s (uit de PDF met specs; onrealistisch hoog volgens deze test)
Rho blijft 1,2 kg/m3
A we doen even optimistisch, en nemen de volle 1,5m breedte als diameter van de rotor, dus r = 0,75m, en A = 2 pi r2 = 3,5 m2

Die lui claimen dat je hiermee 1500kWh kan genereren in een jaar. Dat is dus zo'n 170W continue vermogen (gemiddeld). P = 170 dus.

Cp = P / (0.5 A Rho v3) = 0,57.

Dat is dus heel, heel dicht bij het theoretisch maximum, en veel beter dan de grote windturbines die ze nu aan het bouwen zijn in de Noordoostpolder. Het zou prachtig zijn, maar vind je het erg als ik skeptisch blijf? Of moet je met een veel grotere oppervlakte rekenen met deze vorm o.i.d.?

[ Voor 24% gewijzigd door ATS op 28-05-2014 11:11 ]

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Deze molen is ook in de kroeg besproken:
NielsTn in "De Duurzame Kroeg deel 2"
Conclusie was ongeveer hetzelfde: hij heeft de schijn tegen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://www.duurzaamnieuws.nl/wp-content/uploads/2014/12/siemenswind.jpg

Windmolen verdient zich energetisch in 4,5 maanden terug.

quote:
Siemens heeft milieuproductverklaringen (Environmental Product Declarations – EPD’s) gepubliceerd voor vier van haar productplatformen. Daaruit blijkt dat een windmolen zich energetisch terugverdient in 4,5 maand. De energetische terugverdientijd is de tijd die een windpark in gebruik moet zijn om net zo veel energie te produceren als dat het tijdens zijn hele levenscyclus verbruikt.

G2 platform Afbeeldingslocatie: http://www.energy.siemens.com/hq/pool/hq/power-generation/renewables/wind-power/pictures/g2-platform/G2-platform-swt-23-108.jpg

D3 platform Afbeeldingslocatie: http://www.energy.siemens.com/hq/pool/hq/power-generation/renewables/wind-power/pictures/d3-platform/swt-3-3-130-thumb.jpg

G4 platform Afbeeldingslocatie: http://www.energy.siemens.com/hq/pool/hq/power-generation/renewables/wind-power/pictures/g4-platform/G4-platform-swt-40-130.jpg

D6 platform Afbeeldingslocatie: http://www.energy.siemens.com/hq/pool/hq/power-generation/renewables/wind-power/pictures/d6-platform/D6-platform-swt-60-154.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://www.nos.nl/data/image/2015/03/13/140267/6.jpg

Groenlinks wil 1500 windmolens langs de snelweg

De beste plek voor nieuwe windmolens is direct langs de snelweg, vindt GroenLinks. De partij wil er minimaal 1500 plaatsen, wat genoeg is om aan ongeveer drie miljoen huishoudens elektriciteit te leveren.

Snelwegen doorsnijden het landschap en vormen daarmee een logische plek voor windturbines, vindt de partij. Verrommeling van het landschap wordt zo voorkomen.

Bovendien woont er bijna niemand direct langs de snelweg, dus van overlast is nauwelijks sprake, zegt de partij. Snelwegen maken beduidend meer lawaai dan windmolens, is de redenering.

Verdubbeling

Plekken waar de snelweg door dorpen, steden, natuurgebieden of bijzondere landschappen loopt, moeten worden ontzien. Zelfs dan blijft er ruimte voor 1500 tot 2000 turbines van drie megawatt met wieken van 40 meter lang.

Als het plan doorgaat, zou dat een verdubbeling van de productie van windenergie betekenen.

Pachtgelden

Het Rijk moet het voortouw nemen, door grond beschikbaar te stellen. Waar nodig moeten eigenaren worden onteigend. De investering verdient zich volgens GroenLinks terug, omdat de overheid belasting en pachtgelden kan innen.

Ook wil de partij dat omwonenden mede-eigenaar kunnen worden van de molens. Ze kunnen dan ook profiteren van de opbrengst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:49

Onbekend

...

Een windmolen heeft in principe drie nadelen.
1. Ze maken geluid. Naast de generator maken ook de uiteinden van de wieken een "zoef"-geluid. Dit tweede wordt in de toekomst steeds minder aangezien dit verspilling is van energie. Wind wordt omgezet in geluid i.p.v. kinetische energie.
2. Ze maken geluid en hebben invloed op het zicht op het landschap. Aangezien molens altijd boven de rest uit moet steken (anders vangen ze geen wind :P ) zullen ze ook van ver het landschap beïnvloeden.
3. De wieken kunnen voor hinderlijke schaduwen zorgen. Vooral als ze draaien, hebben omwonenden last van flitsschaduwen.

Wat Groenlinks wil is dat de molens langs de snelweg worden geplaatst, alleen vanwege de geluidsoverlast. Volgens mij is dat juist het minst erge van de drie. Ik denk dat mensen harder gaan klagen over landschapsvervuiling dan vanwege de geluidsoverlast. Immers, op 2 km afstand hoor je dat ding niet meer, maar je ziet hem wel staan.

Langs snelwegen langs steden zullen geen windmolens geplaatst worden, vanwege de vele bebouwing daar. Langs snelwegen tussen akkers en langs dorpen willen mensen geen molens vanwege de landschapsvervuiling, want op 10 afstand zie je zo'n molen nog steeds.

Ik ben van mening dat de windmolens overal neergezet moeten kunnen worden, want uiteindelijk profiteert iedereen van minder vervuilende energiebronnen.
Er zullen altijd mensen zijn die last hebben van een windmolen in de buurt, dus of ze langs een snelweg staan of op het platte land maakt niets uit. Je kunt ze beter in een natuurgebied zetten, want daar wonen geen mensen.........

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Het argument van de vogels die hier jaarlijks ook tegenaan vliegen valt bij mij op een doof oor. De schier hoeveelheid vogels die elke dag door auto's aangereden worden staat bijvoorbeeld niet in verhouding tot het aantal vogels die tegen een windmolen aanvliegen.

Zo stak 5 jaar geleden een gehele kolonie meerkoeten midden winter de weg over omdat die niet onder de sneeuw lag. Alleen die ene dag waren er meerdere tientallen aangereden, de ravage was enorm.

Eigenlijk durf ik wel te beweren dat er meer vogels omkomen door vliegen tegen ramen, dat komt ook vrij regelmatig voor.

De nieuwere windmolens hebben ook de "winglets" aan de uiteinden gekregen die een aanzienlijk deel van de turbulentie wegnemen waar de snelheid van de vleugel het hoogst is. Ook daar wordt nog steeds vooruitgang geboekt.

Het geluid is erg subjectief, langs het kanaal (N9) hoor ik zie niet (in de auto), vanuit Julianadorp kan je ze alleen in de winter zien als de bomen geen blad hebben. Met de overwegend zuid-westen wind hebben de mensen aan de andere zijde van het kanaal waarschijnlijk meer overlast. Toch hebben een aantal boeren daar ook zelf een molen.

Als we de molens nou nog hoger maken, dan horen we ze toch ook niet meer? Wellicht moeten we nog even doorduwen om dat punt voorbij de te komen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Naast de N9 staan dan ook wel een hoop twee-wiekige oudjes.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Erasmo schreef op zondag 15 maart 2015 @ 10:32:
Naast de N9 staan dan ook wel een hoop twee-wiekige oudjes.
Eigenlijk is dat ook wel sneu, de rij ervoor van de Greenchoice zet met een lekker windje 4MW het net op, de rij met de 2 wiek Lagerweij erachter blijft dan steken op 400kW.

Deze 2 wiekers zijn naar mijn weten in het bezit van een wind cooperatie, ik dacht de Windvogel. Ze zijn geloof ik ruimschoots afgeschreven maar doen het nog steeds. Vergunningen is lastig, als de provincie meewerkt kan het zomaar veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 30-05 19:29
Gaat niet gebeuren, de Gasunie ligt dwars.

Eerlijkgezegd denk ik dat wind teveel last krijgt van nimby. Gaat natuurlijk volledig off-topic, maar hoe denken jullie over de getijdeturbines van Tocardo? Voorspelbaar, uit het zicht en nog volop in ontwikkeling.

[ Voor 72% gewijzigd door hansdegit op 15-03-2015 11:50 ]

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

In de UK ligt er ook een plan voor getijdeturbines, zie onderstaande link, er zit ook een animatie bij.

http://www.fastcoexist.co...lectricity-from-the-tides

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Landschapsvervuiling, want NL is zooo mooi qua landschap :')

Als windmolens iets doen is het eerder het landschap verbeteren. Ik woon in Enschede, en ik zie vanuit mijn app al tientallen windmolens in Duitsland staan. Ik vind het juist wel wat hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 07-05 20:27

WoudseHoeve

Hobby Boer

databeestje schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 22:06:
Het argument van de vogels die hier jaarlijks ook tegenaan vliegen valt bij mij op een doof oor. De schier hoeveelheid vogels die elke dag door auto's aangereden worden staat bijvoorbeeld niet in verhouding tot het aantal vogels die tegen een windmolen aanvliegen.

Zo stak 5 jaar geleden een gehele kolonie meerkoeten midden winter de weg over omdat die niet onder de sneeuw lag. Alleen die ene dag waren er meerdere tientallen aangereden, de ravage was enorm.

Eigenlijk durf ik wel te beweren dat er meer vogels omkomen door vliegen tegen ramen, dat komt ook vrij regelmatig voor.
Vogels bij windmolens: Uit onderzoek is gebleken dat vogel populaties bij windmolens een verandering ondergaan mbt de wendbaarheid. De vleugels en staart veranderen om de vogels wendbaarder te maken om de wieken te ontwijken.

Zullen de meerkoeten nu ook sneller worden ?

14kWp, Piko 10.1+Piko 4.2+SE7k(6k965Wp), 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L Buffer, linkedin pv-output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

WoudseHoeve schreef op maandag 16 maart 2015 @ 17:12:
[...]

Vogels bij windmolens: Uit onderzoek is gebleken dat vogel populaties bij windmolens een verandering ondergaan mbt de wendbaarheid. De vleugels en staart veranderen om de vogels wendbaarder te maken om de wieken te ontwijken.

Zullen de meerkoeten nu ook sneller worden ?
Niet als ze op het wegdek gaan zitten als het gesneeuwd heeft 8)7

In ander nieuws, de Eendragt is bezig om met de gemeente Den Helder meerder molens te concentreren tot 6 nieuwe molens tussen Den Helder (MVK de kooy) en Julianadorp, 600 meter van de N9.

Ik ben benieuwd, de nieuwe molens worden 150 meter hoog en 3 MW per stuk, er worden er dan 12 opgeruimd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://www.duurzaamnieuws.nl/wp-content/uploads/2015/03/037.JPG-menno-mulder_k.jpg

Duurzaamnieuws: Met windenergie de crisis te lijf

quotes:

Nederland is rijk geworden van zijn gasbel, maar die is bijna leeg. Windparken daarentegen hebben een stevige bries in de wieken staan, die vanuit twee sterke ontwikkelingen wordt aangeblazen. Aan de ene kant is er de toenemende vraag naar energie, waar zoveel mogelijk op een schone manier aan moet worden voldaan. Binnen die energievraag wordt elektriciteit steeds belangrijker: we gaan steeds meer elektrisch rijden en het gas raakt op, dus gaan we ook steeds meer elektrisch koken en verwarmen.

Met zonnepanelen en windmolens op land alleen gaan we het niet redden

Afbeeldingslocatie: http://www.duurzaamnieuws.nl/wp-content/uploads/2015/03/HAM-en-Souvereign-52_k.jpg

Veel windenergie in beleidsplannen

bouw windpark op zeeIn het SER-Energieakkoord is vastgelegd dat het vermogen aan windenergie op zee moet worden opgeschaald naar 4450 MW in 2023. Dit betekent dat er, aanvullend op de bestaande parken en wat er in voorbereiding is, vanaf 2015 voor in totaal 3450 MW moet worden gerealiseerd. Nu staat er voor 228 MW aan capaciteit opgesteld. Als de gestelde ambities worden gehaald, dan kan de bijdrage van windenergie op zee oplopen tot zo’n 15-20% van de totale hoeveelheid hernieuwbare energie die nodig is voor het halen van de kabinetsdoelstelling van 16% hernieuwbare energie in 2023. Dat berekende ingenieursbureau Ecofys vorig jaar in opdracht van het TKI, Topconsortium Kennis en Innovatie Wind op Zee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://www.rtlnieuws.nl/sites/default/files/styles/landscape_2/public/content/images/archive/c6/windmolens_800.jpg?itok=YHKquIaz

Kamer akkoord met windmolenparken op noordzee
NOS
rtl nieuws

quotes:

De Tweede Kamer is akkoord met de bouw van drie grote windmolenparken op de Noordzee. De Kamer ziet geen onoverkomelijke bezwaren in het plan van minister Kamp (Economische Zaken), dat voorziet in drie gebieden met windmolens voor de kust. Ze komen 18 tot 22 kilometer uit de kust van Noord-Holland, Zuid-Holland en Zeeland te staan.

De nieuwe parken komen twee keer zo ver in zee te staan als het windmolenpark voor de kust van het Noord-Hollandse Egmond. Maar de molens in de nieuwe zones kunnen wel hoger worden: 190 meter. Dat is anderhalf tot twee keer zo hoog als de Domtoren in Utrecht, en zeven keer zo hoog als de vuurtoren van Noordwijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07:16

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Gebeurt niet zo vaak, 10 moles in de pauze stand, windkracht 9

http://www.windparkkubbeweg.nl/molens.php?taalid=1

Veel wind is goed maar met storm gaan ze naar de vaanstand om het geheel niet over te belasten.

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://media.nu.nl/m/m1oxqgiawg3g_wd640.jpg/windmolens-zee-staan-scheef-.jpg

windmolens in zee staan scheef

Enkele windmolens op zee voor de Nederlandse kust staan niet helemaal recht. Een cementlijm die gebruikt werd om de windmolens goed te bevestigen blijkt los te laten door het effect van zout water en golven.

Dit bevestigt energieconcern Eneco tegenover NU.nl. Het gaat om de windmolens van het Prinses Amalia Windpark voor de kust van IJmuiden.

Het windpark bestaat uit 60 turbines. De kwestie speelt al enkele jaren en Eneco heeft een aannemer ingeschakeld om het probleem te verhelpen.

Inmiddels zijn 22 van de turbines gerepareerd. De overige 38 windmolens worden nog dit jaar aangepakt. Voor Eneco betekent het een tegenvaller van 47 miljoen euro. Het effect op de opbrengst van de windmolens is marginaal, volgens de woordvoerder van Eneco.

De betreffende windmolens bestaan uit ruwweg drie delen, de funderingen, een transitiestuk en de turbine. Bij de oudere generatie turbines konden de funderingen niet recht in de bodem worden geheid. De cementlijm wordt daarom gebruikt om de windmolens loodrecht te plaatsen. Driekwart van de honderden windmolens die op dezelfde wijze zijn gebouwd, hebben ook last van het probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07:16

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Windmolen zonder wieken :o

https://www.processingpro...cessingprofs&utm_id=32783

In het filmpje zijn er grootse plannen :) Vortex molens ze bestaan.

[ Voor 5% gewijzigd door Gasschuif op 16-06-2015 22:53 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Mijn exemplaar is vooralsnog op bijna 3 Watt blijven steken, het formaat helpt ook niet mee overigens.
YouTube: 3D printed Lenz2 helical wind turbine testing

De doorsnede is 45cm en 60cm hoog, dat is niet genoeg om echt vermogen mee op te wekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

Ik had die dingen al eerder als idee gezien. Als het in onderhoud al scheelt en de productiekosten per kWh ook lager zijn is het natuurlijk een prima alternatief. :)
Je houdt overigens nog steeds last van mensen die het "landschapsvervuiling" vinden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 31-05 23:14
zijn er nog geen petities tegen zonnepanelen dan? dat vinden veel mensen ook lelijk. Ik heb nog geen resultaten van kleine windmolens (voor thuisgebruik) gezien die ook maar enigzins laten zien dat zo'n molen financieel uit kan, zijn hier nieuwe ontwikkelingen van?

Over die turbines van Tocardo, die zijn erg gaaf en wekken zeker energie op, maar de schaal is moeilijk. Om echt zoden aan de dijk te zetten moet je er echt veel of een paar echt grote neerzetten, en waar kan dat? Hopelijk op zee, ze testen nu in het marsdiep bijv. met een opstelling aan een drijver. Als dat succesvol blijkt wordt het misschien wel een heel mooi concept :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 31-05 19:40
Ik heb een dak met echt veel wind. Zit aan de rand van een gebied met windbescherming voor de molens midden in dat gebied. Ik zou er graag een VAWT opzetten, niet al te opvallend. Maar zoals fr33z al aangeeft. Er zijn geen efficiente kleine windmolentjes beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 680536

gaaaaaap gratis reclame

[ Voor 96% gewijzigd door teacher op 24-06-2015 01:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://www.rtlnieuws.nl/sites/default/files/styles/landscape_2/public/content/images/2015/07/17/EAZTwaalf2_0.jpg?itok=UaSz208C
Kleine windmolen past goed in het landschap. De bladen zijn van hout en de paal is groenig.

Het is een windmolen met een rotor diameter van 12 meter. De windmolen is speciaal ontworpen om maximale opbrengst te genereren tegen minimale kosten. Technische en financiële betrouwbaarheid van de windmolen staat voorop.

Prijs : ongeveer 37500 euro
Indicatie opbrengst >30.000[kWh/j]
Levensduur >20 jaren
Rotor diameter 12m
Mast hoogte 15m
Nominaal vermogen bij 7.2m/s 10kW
Benodigde afzekering 3x16A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-05 11:13

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

Op jaarbasis ongeveer 30.000, waarmee het zeven tot acht huishoudens van stroom kan voorzien. Een stuk minder dan zo'n grote windmolen, dat op zichzelf bijna een energiebedrijfje is. Maar die maken het landschap er niet mooier op, getuige de vele klachten vanuit het land. "Je kunt ook 40 of 45 van onze windmolens langs de weg zetten, of langs een kanaal.
Jaarprognose van 30 MWh bij een nominaal vermogen van 10 kW = 34 % capaciteitsfactor. Klinkt goed maar dat zal alleen bij zeer goede windcondities zijn. Ben benieuwd hoe de productiecurve er werkelijk uitziet.

Nog even over het voorbeeld:
40 x 10 kW = 400 kW. Een beetje reguliere windturbine doet tenminste 2000 kW
Rekening houdende met de regel van 5 (afstand tussen twee turbines is 5 x de rotordiameter): dan hebben 40 kleintjes 2,4 km nodig. Langs diezelfde lengte weg of kanaal hadden dus ook 4 turbines van 2+ MW kunnen staan, dan leveren die 40 kleintjes slechts 1/20 van reguliere windturbines op dezelfde plek. Nog afgezien van het windvoordeel dat hogere turbines hebben.

Prijs van zo'n kleintje van €3750 per kW is ook hoog ten opzichte van de reguliere die ~€1450 per kW kosten.

Kortom, een boer of coöperatie die op de kleintjes let gaat voor de reguliere turbines. Alleen als de het je puur om de lagere landschapsimpact en/of procedures gaat zouden zulke kleine turbines een alternatief zijn.

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Wat weer laat zien dat kleine turbines niet uitkunnen. Dan maar een aantal Enercon 126-ers aan de horizon (7.5 MW per stuk).

Niets ten nadele van deze studenten, ik juich jong ondernemerschap van harte aan, maar het zou Nederland sieren om de kennis uit de olie- en gasindustrie in te zetten voor duurzame energie. En dan doel ik met name op het gebied van offshore activiteiten. Wij bouwen de meest gekke schepen, we ontwerpen en exploiteren bijv de grootste drijvende kranen ter wereld (SSCV Thialf), en meest complexe dijkfunderingen. Inzetten op grootschalig wind in relatief diep water (>30 meter), opent een weg voor innovatie, welke vervolgens geexporteerd kan worden. Daarmee wordt èn de duurzaamheidsdoelstelling voor Nederland behaald èn de kenniseconomie een boost gegeven èn de werkgelegenheid in de offshore sectoren behouden.
Fr33z schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 11:44:
Over die turbines van Tocardo, die zijn erg gaaf en wekken zeker energie op, maar de schaal is moeilijk. Om echt zoden aan de dijk te zetten moet je er echt veel of een paar echt grote neerzetten, en waar kan dat? Hopelijk op zee, ze testen nu in het marsdiep bijv. met een opstelling aan een drijver. Als dat succesvol blijkt wordt het misschien wel een heel mooi concept :)
Zeker mooie technologie, maar 80 kW zet geen zode aan de dijk. En veel groter kun je ze niet bouwen zonder de scheepvaart te hinderen.Laat staan het beperkt aan locaties waar deze technologie toegepast kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ik denk dat zo'n windturbine ook wel een niche kan vinden buiten Nederland, denk aan kleine eilandjes waar nu nog een dieselgenerator staat te ronken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Zullen wel heel kleine eilandjes zijn dan want grotere eilanden gaan ook voor de 'real deal'.

Een kleine greep uit de lange lijst met voorbeelden...
Seychelles
Bonaire
Kodiak Island
Thursday Island
Chatham Island (half deal :p )

"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Er zijn hoopjes van zulke eilanden waar 100 mensen of minder op wonen, en dan kijk ik nog niet eens buiten Europa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 31-05 16:24

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Met een kleine windturbine ga je het energieprobleem niet oplossen maar ze kunnen wel kostenbesparing of nieuwe inkomsten opleveren voor landeigenaren die er plaats voor hebben. Een rustig draaiende kleine turbine (gaat die combinatie samen?) vind ik niet misstaan op het erf van een melkveeboer en als het 30.000 kWh per jaar oplevert compenseert de boer daarmee wel zijn eigen elektraverbruik.

Het probleem zit 'm in de kosten en die moeten toch een stuk lager kunnen dan € 37.5000 zoals in het het bovengenoemde voorbeeld. Voor dat bedrag koop je een hele aardige auto. Het lijkt me dat het produceren van een kleine windmolentje toch veel goedkoper moet kunnen dan een complexe auto als de schaalgrootte maar voldoende is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
ZuinigeRijder schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 12:35:
De beste plek voor nieuwe windmolens is direct langs de snelweg, vindt GroenLinks.
Als zeiler weet ik dat je achter zo'n molen een enorme chaos aan wind hebt, als motorrijder wil ik dat niet op de snelweg!
ZuinigeRijder schreef op maandag 20 juli 2015 @ 11:49:
Het is een windmolen met een rotor diameter van 12 meter.
[...]
Levensduur >20 jaren
Kleine (en veel groter dan deze!) windturbines zijn juist al lang voordat de technische levensduur over was vervangen door grotere, vanwege de positie/vergunning op die plek en hogere opbrengst.
Kleiner lijkt me geen nuttige oplossing.

10 kW klinkt leuk, maar bij een load-factor 25% heb je er 400.000 nodig om 1 GW centrale te vervangen. Dat zet niet aan...

[ Voor 57% gewijzigd door RemcoDelft op 29-07-2015 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

RemcoDelft schreef op woensdag 29 juli 2015 @ 13:27:
[...]

Als zeiler weet ik dat je achter zo'n molen een enorme chaos aan wind hebt, als motorrijder wil ik dat niet op de snelweg!
Een beetje mast is 10+ meter hoog, een motor rijder max. 2 meter. De turbulentie haalt de grond pas op grote afstand en is de turbulentie achter een turbine aan de onderkant van het zog minder.
The wake effect is strongest at the height of the rotor. For sailing boats only the effects at lower heights (around 10m) are relevant. The cone shape of the wake (Figure 1) indicates that the wake effects become noticeable for sailors only at a certain distance behind an individual wind turbine.

Wake expansion offshore is about 8%, i.e. the cone gets 4m closer to MSL every 100m behind the turbine. For the Navitus Bay project the lower tip height of the rotor is at 25m above MSL. This means the wake needs to lower about 20 m in order to affect a passing sailing boat, which corresponds to a distance of about 500 m.
Er staan trouwens al zat windturbines naast snelwegen en ik heb nog nooit gehoord dat motorrijders door het zog van windturbines in problemen gekomen zijn.

Bovenstaande in aanschouw nemende denk ik dat je zorgen om motorrijders overdreven zijn. Zeker als je bedenkt dat, in de sterke windcondities wanneer windturbines mogelijk voor gevaar zouden zorgen, ze al veel last hebben van vrachtwagens, busjes, auto's en andere constructies nabij de snelweg.
10 kW klinkt leuk, maar bij een load-factor 25% heb je er 400.000 nodig om 1 GW centrale te vervangen. Dat zet niet aan...
Gaat PV ook niet 'aanzetten'?

[ Voor 20% gewijzigd door styno op 29-07-2015 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://jaspervis.files.wordpress.com/2015/08/bnr-over-windparken-opbrengst.png

BNR: Hoeveelheid energie opgewekt door windparken teleurstellend

De opbrengst van een windmolen neemt fors af wanneer hij in een windmolenpark opereert. Een simulatiestudie van het Max Planck Institute for Biogeochemistry concludeert dat grote windmolenparken hooguit 1 watt per vierkante meter kunnen opleveren, waar eerdere schattingen van maximaal 7 watt per vierkante meter uitgingen.

Het verschil heeft een eenvoudige oorzaak: elke windturbine remt de wind af, waardoor turbines verderop minder energie kunnen opwekken. ‘Naarmate we meer en meer turbines in de simulaties plaatsten, zagen we windsnelheden afnemen en de energieopbrengst per turbine afnemen’, aldus Lee Miller, hoofdauteur van de studie in Pnas.

Miller en collega’s adviseren beleidsmakers rekening te houden met het afremeffect.

Hier een reaktie van Jasper Vis: BNR moet huiswerk over windparken op zee overdoen.

• styno

styno

Haha, best interessant hoor om jezelf de vraag te stellen wat er zou gebeuren wanneer je een gebied van 100km x 1000km volplempt met windturbines (om de 300 meter een 3MW turbine). Maar de relevantie met de praktijk is erg klein.

Helaas zal de misinformatiemachine o.a. de BNR koptekst wijd verspreiden in een poging het draagvlak onder de bevolking te verlagen.

• Onbekend

Onbekend

...

Ze geven dus eigenlijk aan dat de windmolens niet op een kluitje moeten staan, maar netjes gelijkmatig verdeeld worden door het gehele land. ;)

Wat mij betreft zetten we overal windmolens neer, en word het goedkoper om met elektriciteit een huis te verwarmen i.p.v. het Gronings en Russisch gas gebruiken.

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 07-05 20:27

WoudseHoeve

Hobby Boer

In mijn gemeente mag ik een windmolen neer zetten met een as hoogte van 15 meter ......
Nu zit ik zelf al op een dijk, dus een meter of 4 hoger als de omringende weilanden.
Ik heb een mooie hooiberg met 3 betonnen palen van 10 tot 12 meter hoog, dan zit je al boven de nok van het huis.

Wat zal ik eens proberen neer te zetten?

Zal het ooit uit kunnen?

14kWp, Piko 10.1+Piko 4.2+SE7k(6k965Wp), 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L Buffer, linkedin pv-output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://nos.nl/data/image/2016/01/05/245867/864x486.jpg

Recordaantal windmolens gebouwd in 2015

quotes:

Afgelopen jaar is er een recordaantal windmolens neergezet. In 2015 kwamen er in Nederland 153 windmolens bij, maakte brancheorganisatie NWEA bekend op basis van cijfers van Windstats.

In totaal zijn er nu zo'n 2200 windmolens. "De toename van het aantal windmolens lijkt misschien niet zo groot," zegt Marijn van der Pas van NWEA. "Maar dat komt vooral doordat veel van de bestaande windmolens relatief klein zijn en veel minder vermogen leveren dan de molens die afgelopen jaar werden gebouwd."

Die nieuwe molens leveren samen voor 473.000 huishoudens aan windenergie. Daardoor wordt er in Nederland nu voor 2,4 miljoen huishoudens windenergie geproduceerd.

Aan het begin van 2015 was de totale capaciteit van windmolens 2844 megawatt. Door nieuwe windmolens op land kwam er 406 megawatt bij en door windmolens op zee 129 megawatt. Daardoor kwam de teller aan het eind van het jaar op 3379 megawatt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Men wil dus in 4 jaar hetzelfde aan vermogen neerzetten als in de afgelopen 15 jaar? Dat is een knappe doelstelling die men neergelegd heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEX63
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 30-05 09:20
Er zijn plannen om natuurlijke energie te gaan belasten, dan blijft er van de opbrengst nog maar bitter weinig over.

Nu verdienen zonnepanelen zich binnen +/- 5 jaar terug als het belast gaat worden dan kan dit oplopen tot 8/9 jaar.

De motivatie om je dak vol te gaan leggen met zonnepanelen zal enorm afnemen. Het is een behoorlijke dure investering, als je investeert dan wil je er wel profit van hebben.

Je helpt tenslotte de overheid ook met hun milieu doelstelling(en).

Mensen willen gerust meewerken aan een beter en schoner milieu en hier geld in investeren maar niet om de staatskas te spekken. Nu levert het nog een leuke vermindering van de energierekening op zeker als je veel panelen op je dak hebt liggen 12 of meer.

Wat de windmolens betreft ik heb geen idee of de bezitter(s) van windmolen('s) nu al belasting betalen over de opgewekte en verkochte energie?

[ Voor 21% gewijzigd door LEX63 op 08-01-2016 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Natuurlijke energie wordt al belast, maar exploitanten van groene energie krijgen subsidie op de opgewekte stroom. Als particulier krijg je die opslag niet, maar mag je je zonnestroom gratis en voor niks ruilen met kolenstroom. Die regeling gaat op de schop en zal waarschijnlijk veranderen in subsidieregeling waarbij je alsnog belasting gaat betalen over de stroom die je van het net haalt en subsidie krijgt op de stroom die je teruglevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://www.duurzaamnieuws.nl/wp-content/uploads/2016/02/windgwec.jpg

Wake up call: China heeft meer windparken dan Europa

Nieuwe statistieken van Global Wind Energy Council(GWEC), Nederland staat maar op de elfde plaats in Europa :o

China installeerde bijna 3 maal zoveel windparken als de Europese Unie en heeft nu een capaciteit van 145GW ten opzichte van 142GW in de EU.

......

De windindustrie zorgt momenteel voor meer dan een kwart miljoen banen in Europa, genereert 67 miljard euro omzet en vormt het leeuwendeel van de 35 miljard euro hernieuwbare energie die Europa uitvoert. We moeten actie ondernemen."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://media.nu.nl/m/4lcxuk1axr9j_wd640.jpg/kamer-steunt-nieuw-windmolenplan-kamp.jpg

Kamer steunt nieuw windmolenplan Kamp

In 2014 wees het kabinet drie gebieden aan voor de kust van Zeeland, Zuid- en Noord-Holland waar de komende jaren vijf grote windparken kunnen worden ontwikkeld.

De in totaal 3500 megawatt aan windenergie die dit oplevert, is voldoende om 5 miljoen huishoudens van stroom te voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Je post de verkeerde link, hier is de goede ;)
http://www.nu.nl/algemeen...w-windmolenplan-kamp.html

Ik schat de kans vrij klein dat ze er voor 2020 staan overigens.

Zondag met Lubach had er onlangs ook een stukje over:

Pagina: 1 2 Laatste