Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?

Pagina: 1 ... 127 128 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• lanticster
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12:58
Geen matches
No Hands schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 19:18:
[...]

als lak niet tegen een stuk fruit kan dan stelt het weinig voor he. Maar zuur lost kalk op. En een citroen is behoorlijk zuur maar verder gewoon fruit, het lijkt me dat elke lak daar tegen moet kunnen, probeer het eens op een hoekje waar je het niet ziet.
Nadat onze ontkalker een weekje goed bevonden werd en voor 0dH zorgt, heb ik mijn tijd genomen en alle kranen perfect ontkalkt.
De mousseurs demonteren, laten weken in warm schoonmaak azijn. (Even opwarmen in de water koker, die is dan gelijk ook ontkalkt). Met je nagels of stukje hout wat hardnekkige brokken weg helpen.
Verder met een borsteltje de kraan randjes vochtig houden hiermee.
Raindance douche gedemonteerd. Zodat ook inlaat filtertje kan schoon gemaakt worden. En compleet laten weken. Beroeren met borstel.

Dit is misschien niet het snelste. Maar wel veilig.

Opletten dat je zomaar een zakje rond je kranen doet, dit gevuld met een koffie automaat ontkalker. Dit even 45min vergeet. Want voor je het weet is chroom zwart / deels weg.
(Die ervaring heb ik helaas ook)

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
Geen matches
de weggepoetste kalkvlekken komen alsnog terug bij 0dh, heeft iemand anders dit ook? lijkt erop dat het kwaad al geschied is doordat ik de ontharder te laat heb binnengehaald. Ik heb nog geen HG gebruikt overigens.

[ Voor 25% gewijzigd door Farabi op 04-01-2026 13:13 ]

• Refthoom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12:54
Geen matches
Farabi schreef op zondag 4 januari 2026 @ 13:11:
de weggepoetste kalkvlekken komen alsnog terug bij 0dh, heeft iemand anders dit ook? lijkt erop dat het kwaad al geschied is doordat ik de ontharder te laat heb binnengehaald. Ik heb nog geen HG gebruikt overigens.
Bij ons geen kalk bij 0DH maar iets van vlekken hou je want er zit meer dan alleen kalk in het water. Dat soort vlekken zijn overigens makkelijk weg te halen zonder ontkalkachtige middelen.
Misschien dat er nog kalkrestjes zijn waar andere dingen houvast in vinden?

• NeoFoX
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 15:01
Geen matches
@AQMOS Kleine note: ik wil graag een offerte aanvragen, maar je weet dat die pagina niet meer werkt sinds begin dit jaar? https://offerte.aqmos.nl/ ;)

Het is nu hier echt tijd voor een ontharder, de Quooker is helemaal vol gelopen met kalk. Dus na de ontharder, deze ook een onderhoudsbeurt geven en dan hopelijk ervan af. Op de badkamer is de glazen deur ook al meervoudig schoongemaakt, maar daar is vrouwlief ook klaar mee.

Wij zitten met een dh van 8 / 8,5 en dat is na een paar jaar in ons nieuwe huis wel zichtbaar helaas :X
Idee was een LESS-15, maar 2 mnd wachten op de FLEX is het wachten nog wel waard denk ik.. maar dat hoor / overleg ik graag in het offertetraject :)

- The Neo and Only -

• Evo X
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
Geen matches
Vraag:
Over twee weken komt Aqmos een waterontharder plaatsen hier.

Vandaag bij afsluiten buitenkraan heb ik het kraantje of een soldering beschadigd eronder (kraantje zat vast). En ook met het kraantje dicht blijft de leiding lekken/druppelen. (half glas water per uur...).

1) Ik neem aan dat dit stuk leiding er sowieso af moet om de waterontharder te plaatsen direct na de hoofdkraan?

2) wat is een slimme tijdelijke fix? Iets nieuws aanleggen voor twee weken is zonde maar het druppelt wel teveel om twee weken niks te doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vdXwzEjqYKiiu0JaXFHjlETvbgg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tlPk2epucxf5Phx7FC7Vdd3j.jpg?f=fotoalbum_large

• mxmemx
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 07:48
Geen matches
jurjen_g schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 15:37:
[...]

Thnx.

Volgens mij zijn er wel redelijk veel verschillen tussen soorten keramische filters, veel zijn ook 'puur' gemaakt om vervuiling van deeltjes uit water te halen en hebben dus helemaal geen nano-kristal werking. Ik zet op mijn planning volgend jaar een tweakersproject om dit uit te vissen (maar dan dus juist niet voor vissen)
Heb je dit ooit nog uitgezocht? Ik ben zelf ook aan het onderzoeken namelijk of ik het niet gewoon zelf kan fixen

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
Geen matches
hoe groot is de aanslag op je apparatuur tussen 2dh en 6dh bijvoorbeeld? zit daar een huge verschil in? of valt het allemaal in de praktijk mee?

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:12
Geen matches
mxmemx schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 09:55:
[...]

Heb je dit ooit nog uitgezocht? Ik ben zelf ook aan het onderzoeken namelijk of ik het niet gewoon zelf kan fixen
Nee uiteindelijk niet meer; vorig jaar dus hervulling gedaan zonder me weer te verdiepen. Mocht jij wel iets vinden laat het graag weten ;)

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13:25

m-vw

Dus?

Geen matches
Welke testmethode(s) zijn aan te raden om de werking te testen? Kom online diverse testen (Bijv. Aqmos of Moering) tegen, maar welke is nuttig voor de ontharder?

Ik vermoed dat tijdens de bouw onze buitenkraan verkeerd is aangesloten, maar kan helaas niet bij de aftakking komen. Ik zou dus dmv een test willen kijken of de buitenkraan voor of na de ontharder is aangesloten.

• Foomers
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 14:29
Geen matches
m-vw schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 11:40:
Welke testmethode(s) zijn aan te raden om de werking te testen?
Je kan hiervoor een kalktest kit bestellen. Daar kan je met vloeistof druppelen in een buisje aflezen wat de dH van het water is.

• Aquaman
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 10:27
Geen matches
Welke testmethode(s) zijn aan te raden om de werking te testen? Kom online diverse testen (Bijv. Aqmos of Moering) tegen, maar welke is nuttig voor de ontharder?

Ik vermoed dat tijdens de bouw onze buitenkraan verkeerd is aangesloten, maar kan helaas niet bij de aftakking komen. Ik zou dus dmv een test willen kijken of de buitenkraan voor of na de ontharder is aangesloten.
Beste @m-vw,
De simpelste en snelste test is een gewoon drinkwaterglas nemen en dit 1/4 vullen. Daar dan maximum 2 druppels afwasmiddel indoen en dit goed schudden.(Met je hand het bovenste van het glas dichthouden)
Als er zich wat schuim vormt wat eventjes blijft, en het water blijft helder, dan heb je zacht(er) water, verdwijnt het schuim en heb je 'troebel' water, dan heb je hard water!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rWVMfY8_CE206xGGR8qOg-pIhyM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/fy7dpYnaJUXurJOIrqgtrlN6.jpg?f=user_large

De zekerste test is met een GH-teskit, die kan je bij diverse waterbehandelingsfirma's kopen of ook bij een aquariumhandel, die hebben gelijkaardige testkits!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pu06oWxA-FQBDx-Z7htU6eZ1DLg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/8PYoiN9QZXPBgqWyqcUh029U.png?f=user_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6eIwPtUMV-YW2i07Hg1gBAUyQ4E=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/gPpdIs3D1vdiUZBay0jb9OFy.png?f=user_large

Met vriendelijke groeten,
Aquaman

• mxmemx
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 07:48
Geen matches

Toevalig net voor 9 euro op amazon 1 besteld. Ga even de H2O Pro tegen het licht houden, 1x met en 1x bypassed testen, voordat ik een nieuw filter koop van 300 euro. Onlangs ook contact met Remon Waterontharders gezocht op basis van goede ervaring van een collega. Hij gaf aan destijds incl. installatie rond de 1000€ kwijt te zijn geweest. Ook een belletje gehad van ecomatch die zei dat het "volstekt onmogelijk was om minder dan 2.5k -3k voor een goede waterontharder inclusief installatie!!!!! Oh en je moet jaarlijks verplicht 140 euro aan onderhoud doen en ons zout kopen anders doei garantie maar we hebben wel het goedkoopste zout in nederland hoor met 11,75 voor 15kg!!!!!".

• lanticster
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12:58
Geen matches
In België, in de hubo, is veel van het Aqmos assortiment op stock. Volledige units, aansluit sets en water gh testjes.

Ikzelf heb geen last van 0dH. Maat van mij staat al jaren op 0dH. Ik vind bijvoorbeeld de watersmaak beter als vroeger.

Maar of je technisch schade kan oplopen, hangt er af van de pH of alkaliteit van je water. Met het kalk weg is ook mogelijks de eigenschap weg om zuur te neutraliseren. En zo kan je in extremisch doorgefreten koperen leidingen krijgen, na verloop van.

Ikzelf wil ook de alkaliteit eerstdaags eens testten. PH meting alleen is niet voldoende. (Die heb ik op zo een 5-in-1 meter om zout ppm in spoelwater te checken)

Correct me if I'm wrong !

• AQMOS
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 15:37

AQMOS

Bedrijfsaccount AQMOS Waterbehandeling B.V.
Geen matches
NeoFoX schreef op maandag 5 januari 2026 @ 20:48:
@AQMOS Kleine note: ik wil graag een offerte aanvragen, maar je weet dat die pagina niet meer werkt sinds begin dit jaar? https://offerte.aqmos.nl/ ;)

Het is nu hier echt tijd voor een ontharder, de Quooker is helemaal vol gelopen met kalk. Dus na de ontharder, deze ook een onderhoudsbeurt geven en dan hopelijk ervan af. Op de badkamer is de glazen deur ook al meervoudig schoongemaakt, maar daar is vrouwlief ook klaar mee.

Wij zitten met een dh van 8 / 8,5 en dat is na een paar jaar in ons nieuwe huis wel zichtbaar helaas :X
Idee was een LESS-15, maar 2 mnd wachten op de FLEX is het wachten nog wel waard denk ik.. maar dat hoor / overleg ik graag in het offertetraject :)
Bedankt voor de melding! Gefixt :)

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 14:22
Geen matches
Evo X schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 04:37:
Vraag:

Vandaag bij afsluiten buitenkraan heb ik het kraantje of een soldering beschadigd eronder (kraantje zat vast). En ook met het kraantje dicht blijft de leiding lekken/druppelen. (half glas water per uur...).

1) Ik neem aan dat dit stuk leiding er sowieso af moet om de waterontharder te plaatsen direct na de hoofdkraan?

2) wat is een slimme tijdelijke fix? Iets nieuws aanleggen voor twee weken is zonde maar het druppelt wel teveel om twee weken niks te doen.

[Afbeelding]
Ik zou eerst kijken wat er precies lekt. En als het iets is dat geschroefd zit het wat vaster proberen te draaien. Vaak zie je dat de bovenkant van de kraan iets lekt, dan helpt aandraaien al.

• AQMOS

AQMOS

Geen matches
lanticster schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 15:27:
In België, in de hubo, is veel van het Aqmos assortiment op stock. Volledige units, aansluit sets en water gh testjes.

Ikzelf heb geen last van 0dH. Maat van mij staat al jaren op 0dH. Ik vind bijvoorbeeld de watersmaak beter als vroeger.

Maar of je technisch schade kan oplopen, hangt er af van de pH of alkaliteit van je water. Met het kalk weg is ook mogelijks de eigenschap weg om zuur te neutraliseren. En zo kan je in extremisch doorgefreten koperen leidingen krijgen, na verloop van.

Ikzelf wil ook de alkaliteit eerstdaags eens testten. PH meting alleen is niet voldoende. (Die heb ik op zo een 5-in-1 meter om zout ppm in spoelwater te checken)

Correct me if I'm wrong !
Leuk voorbeeld wat ik vandaag van een klant heb ontvangen.
Deze klant heeft een bronwaterput in Spanje. Daar is een Ecomix systeem geplaatst die hardheid, ijzer, mangaan, ammonium en wat organische stoffen verwijdert. In principe is het een waterontharder met extra filtermateriaal. (Hier is ook een voorfilter en UV-systeem geplaatst)

Op de foto zie je het verband tussen hardheid en pH-waarde erg goed. Deze klant had een waterhardheid van 28°dH. (Overigens moet klant het water nog wel bijmengen om wat hardheid terug te krijgen)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VCM45v4yis6evoP_YoyZwb_GtMs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TjP9bVuTqgv0guWnA5jZUQnU.png?f=fotoalbum_large

• AQMOS

AQMOS

Geen matches
Evo X schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 04:37:
Vraag:

[Afbeelding]
De monteur zal proberen om het aan te sluiten zonder aan dit buitenkraantje te zitten.
Waarschijnlijk door de meter schuin te zetten.

Ik zou contact opnemen om dit te laten vervangen tijdens de installatie. Daar komt dan een meerprijs bovenop, maar het is stukken goedkoper dan een loodgieter langs laten komen.

Alternatief is dat je er een nieuw stopkraantje in draait.

Persoonlijk heb ik een hekel aan deze kraantjes en ga ik ze binnenkort allemaal vervangen met afsluiters in mijn eigen woning.

• Evo X
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
Geen matches
AQMOS schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 17:36:
[...]

De monteur zal proberen om het aan te sluiten zonder aan dit buitenkraantje te zitten.
Waarschijnlijk door de meter schuin te zetten.

Ik zou contact opnemen om dit te laten vervangen tijdens de installatie. Daar komt dan een meerprijs bovenop, maar het is stukken goedkoper dan een loodgieter langs laten komen.

Alternatief is dat je er een nieuw stopkraantje in draait.

Persoonlijk heb ik een hekel aan deze kraantjes en ga ik ze binnenkort allemaal vervangen met afsluiters in mijn eigen woning.
Dank voor alle tips.
Wat mij betreft vervangt de monteur idd dit kraantje door iets kwalitatief beters.

Het was wat vroeg vanochtend toen ik postte.
Heb s middags beter gekeken en het probleem was idd dat de pakking/bovenkant vd stopkraan lekte.
De kraan uit de link hierboven heb ik gekocht en geplaatst. Het acute probleem/lekkage is daarmee even opgelost! Grote blij.

Ik neem verder rechtstreeks contact op met aqmos :)

Dank!

[ Voor 4% gewijzigd door Evo X op 06-01-2026 19:04 ]

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13:25

m-vw

Dus?

Geen matches
Ik ga nog een druppeltest bestellen, maar reed gisteren langs de boerenbond en daar hadden ze deze:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZJPB0A_FcEhir4hH2YSYUDbzOYk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6XVesBf3owolPKCME8LhDfxO.jpg?f=fotoalbum_large

Eerste resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lQLEqAj0GPeV2FEn0gYg_hz79_0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EOpempw8vq5WanWNnjIhpPe0.jpg?f=fotoalbum_large

Links de buitenkraan, rechts de keukenkraan.
Buitenkraan zou voor de ontharder afgetakt moeten zijn.

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Geen matches
Het is alweer tijd geleden sinds de laatste keer. Welke hars cleaner gebruiken jullie?

Resin Clean van Aqmo?

• eehbiertje
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13:07
Geen matches
Ik moet na 1.5 jaar alweer de douchekraan vervangen ivm kalk / geen warm water meer.

Nu zit ik al een tijdje te denken aan een waterontharder.
ik woon in een oude woning (1908) en heb in de kelder geen stroom (behalve een lamp + schakelaar boven bij de trap) hier zou eventueel wat op te bedenken zijn natuurlijk maar als het niet hoeft.
nu zie ik dat er meerdere soorten ontharders zijn.

Waar ik voornamelijk naar op zoek ben is een ontharder die zijn afvoer weg kan pompen / drukken ongeveer 1.5m hoger richting het riool.

ik ben alleenstaand. en verbruik een 20/30m3 per jaar.
nu zie ik bijv units van aquacell voorbij komen maar dan liggen de prijzen al redelijk snel rond de 2000 euro wat ik zo lees.

wat zouden jullie mij hier aanraden?
het hoeft niet perse budget maar een beetje betaalbaar zou fijn zijn. (exclusief plaatsing)

• AQMOS

AQMOS

Geen matches
eehbiertje schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 11:14:
Ik moet na 1.5 jaar alweer de douchekraan vervangen ivm kalk / geen warm water meer.

Nu zit ik al een tijdje te denken aan een waterontharder.
ik woon in een oude woning (1908) en heb in de kelder geen stroom (behalve een lamp + schakelaar boven bij de trap) hier zou eventueel wat op te bedenken zijn natuurlijk maar als het niet hoeft.
nu zie ik dat er meerdere soorten ontharders zijn.

Waar ik voornamelijk naar op zoek ben is een ontharder die zijn afvoer weg kan pompen / drukken ongeveer 1.5m hoger richting het riool.

ik ben alleenstaand. en verbruik een 20/30m3 per jaar.
nu zie ik bijv units van aquacell voorbij komen maar dan liggen de prijzen al redelijk snel rond de 2000 euro wat ik zo lees.

wat zouden jullie mij hier aanraden?
het hoeft niet perse budget maar een beetje betaalbaar zou fijn zijn. (exclusief plaatsing)
Dit is een mogelijkheid die ook past bij je waterverbruik.
https://www.aqmos.com/was...nthaerter-sek-15-stromlos

Let op als je op vakantie bent, dat je goed je leidingen doorspoelt bij stroomloze ontharders.

Verder kan de LESS-serie ook op batterij. Maar vermoedelijk heb je dan een flinke overcapaciteit.

Wat is je waterhardheid?
Pagina: 1 ... 127 128 Laatste

Let op:
Aan alle behulpzame nieuwe users-met-dubbele-agenda:
https://tweakers.net/info/algemene-voorwaarden/ en dan vooral 4.8.