Jaap968 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 16:07:
...
Dit model staat standaard ingesteld voor 60 minuten brine (zoutspoelen) wat vergeleken met andere modellen/merken best lang lijkt. Ik heb de eerste regeneratie handmatig gestart zodat ik het proces kon volgen. De zoutoplossing (pekel) is al na denk 10 minuten volledig uit de tank opgezogen maar weet niet hoe het dan verder gebruikt wordt. Is dit het normale proces?
Het water loopt wel redelijk rustig uit de afvoer dus ook niet dat hij het water er een uur lang doorheen blaast.
Ook wordt de (losse) zouttank na afloop weer gevuld met water (nat zoutbed) maar zout komt volledig onder water te staan (had gevuld met 12kg van de 14 die er in zou kunnen). Ik zie vaak genoemd worden dat het zout niet helemaal onder water moet staan?
Beste @
Jaap968 ,
De volledige regeneratie bestaat eigenlijk uit
vier cyclussen, de eerste is een
tegenspoeling om de harsen wat lost te maken aangezien er x aantal liters water van bovenuit door zijn gegaan.
De tweede cyclus is de
pekelopzuiging: daarbij wordt eerst de pekel aangezogen uit de zoutbak en die wordt langzaam door de harsen geleid waarbij de ionenuitwisseling (natriumionen tegen calcium- en natriumionen) gebeurt. Als alle pekel is opgezogen, blijft de waterontharder in deze positie staan om een 'trage spoeling' uit te voeren. Dit geeft de pekel de tijd om rustig alle harsen te behandelen.
De derde cyclus is een
snelle spoeling om te zorgen dat er geen zoutsmaak achterblijft en tevens de harsen terug op hun plaats te brengen.
De vierde en laatste cyclus is de
zoutbakvulling zodat er pekel kan aangemaakt worden voor de volgende regeneratie.
Deze hoeveelheid zoutbakvulling is berekend volgens de hoeveelheid hars in jouw toestel en de plaatselijke waterhardheid. Er dient immers genoeg pekel aangemaakt te worden om ALLE harsen te ontdoen van de calcium- en magnesiumionen.
De vorm en grootte van de zoutbak speelt natuurlijk een rol bij de zoutbakvulling want hoe kleiner deze bak is, hoe meer gevuld die lijkt te zijn met water tussen de twee regeneraties.
De zoutbak van een Flex-10 is één van de kleinere modellen dus is jouw waarneming niet abnormaal.
Met vriendelijke groeten,
Aquaman