Aquaman schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 10:10:
Beste @
MasterL,
Waarom zou je het resterende zout uit je installatie willen verwijderen? Dat is puur verlies toch?
Wat betreft het toevoegen van harsreiniger: welke hoeveelheid heb je in het zoutreservoir gedaan? Heb je de aanbevolen hoeveelheid gebruikt, 10-20ml per liter hars?
Normaal is de 'connectie van de pekelleiding op de vlotter' wel waterdicht doch de doorvoer in de wand van de zoutbak is groter dan die connectie waardoor dit natuurlijk niet waterdicht is.
Is er echt geen slangpilaar met knie (als overlooppunt) gemonteerd op de zoutbak waar normaal een flexibele slang naar een lager gelegen afvoerpunt kan aangesloten worden?.....
De reden hiervoor was meer het idee dat het "goed" schoon te maken was. Eens is verlies maar zout kost eigenlijk niks. Ik had gezien in de specificaties dat de BMX48 12 liter hars bevat dus ik heb 150ml toegevoegd. Lijkt mij niet de reden dat het water uit het reservoir lekte, er lekte namelijk nogal meer als 150ml... Nogmaals dit is mijn eerste ontharder dus ik sluit user error zeker niet uit.
Ik heb nog even gekeken maar er echt geen overloop ventiel.
Om heel eerlijk te zijn zit ik een beetje op het punt om de ontharder te (laten) verwijderen en de
situatie terug (te laten) brengen naar origineel. Om even een pros and cons vergelijking te doen:
Pros:
- Het systeem lijkt goed te werken, geen klachten.
Cons:
- Bij de eerste keer zout/reiniger bijvullen gelijk problemen/lekkage
- Twijfels over het design.. Wat als de vlotter faalt? Geen overloop.. In mijn meterkast hangt +3k€ netwerk apparatuur plus Solar/ Z-Wave/alarmcentrales.
De communicatie met Aqmos was eerste instantie ging prima maar de kwaliteit van de installatie vind
ik toch wel matig tot slecht:
- Met bijvullen van zout liep het water uit de slangaansluiting.
- Geen failsafe als de vlotter faalt, water loopt gewoon uit het reservoir.
- Watermeter is gewoon losgeschroefd om ruimte te maken voor de aansluitingen, deze deze ligt nu dus los.
- Vlotter in het zoutreservoir lijkt "scheef" te zitten. dit zou per design kunnen zijn maar oké.
- Gemonteerde plank van het zoutreservoir niet eens fatsoenlijk gemonteerd.
- De gemonteerde plank is doorgezakt waardoor het zoutreservoir is doorgezakt met wederom lekkage als gevolg. Gelukkig amper water gelekt dus geen probleem maar toch. Heb er zelf maar wat schroeven ingedaan..