Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?

Pagina: 1 ... 126 127 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:40
Geen matches
Als je de vlotter zo afstel zal hij zeker niet ingrijpen tijdens het vullen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CCRhKbe8yvXMNAoPrkk2W4MwzeY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s9B1Vuk5aOQuPkUMJw9tETDK.jpg?f=fotoalbum_large

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

• Aquaman
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 23-12 10:59
Geen matches
Workaholic schreef op zondag 7 december 2025 @ 08:50:
[...]

Dank! Vandaag getest en ik kan door de stappen heen lopen maar ik zie geen water etc. Bizar dat het apparaat na 4 weken al buiten gebruik is.. (nog geen maand oud en door aqmos geïnstalleerd)

Het gaat helaas om het less 20 model die hier genoemd is. Nu afwachten hoe snel ze dit komen oplossen. Imho mag je van aan huis installatie verwachten dat ze dit ook komen oplossen als hij al zo snel niet meer werkt.
Beste @Workaholic,

Best een vervelende situatie maar toch zou ik durven enkele basisstappen willen doornemen.
Staat de bypass wel open?
Zijn alle leidingen goed en correct aangesloten? In- en uitgang op de correcte aansluitingen op de besturingsklep?
Plaats eens enkele foto's van de bypass en de aansluitingen aub.

Met vriendelijke groeten,
Aquaman

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
Geen matches
dus als ik zo'n bypass montageblok neem kan ik het water zoals de oude situatie laten stromen uit mijn leiding? door de ontharder over te slaan? hoe werkt dit dan precies? ik zie drie draaiknoppen op dit ding? hoe zet ik het aan? en hoe zet ik het terug?

https://www.aqmos.nl/shop...,3576,3577,3578,3579,3580

[ Voor 55% gewijzigd door Farabi op 08-12-2025 12:25 ]

• AQMOS
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 23-12 11:28

AQMOS

Bedrijfsaccount AQMOS Waterbehandeling B.V.
Geen matches
Workaholic schreef op zondag 7 december 2025 @ 08:50:
[...]

Dank! Vandaag getest en ik kan door de stappen heen lopen maar ik zie geen water etc. Bizar dat het apparaat na 4 weken al buiten gebruik is.. (nog geen maand oud en door aqmos geïnstalleerd)

Het gaat helaas om het less 20 model die hier genoemd is. Nu afwachten hoe snel ze dit komen oplossen. Imho mag je van aan huis installatie verwachten dat ze dit ook komen oplossen als hij al zo snel niet meer werkt.
Vermoedelijk is één van deze twee moertjes niet goed aangedraaid. Dan kan het lucht aanzuigen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SJIKIK35PvzAVFgsP1l7JBcCmEU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/1FlkRetUnPgDuPXRoGDIAQll.png?f=user_large

Je hebt altijd recht op reparatie, daar kan je gebruik van maken. Wij vragen aan onze klanten om kleine handelingen zelf uit te voeren, maar je mag hier aanspraak op maken.

De reden dat wij niet gelijk langskomen is eenvoudig, we zetten de systemen voor een zeer nette prijs weg. Waar Aquacell, Remon, Waterluxe of andere partijen een marge hebben van €1200+ winst, doen wij het met 200-300 euro. Dit haalt niet weg dat je consumentenrecht hebt en dat wij nooit zullen weigeren om langs te komen. Maar waar het telefonisch kan, proberen wij het ;)

Neem contact op met de klantenservice om een afspraak in te plannen.

• AQMOS

AQMOS

Geen matches
Farabi schreef op maandag 8 december 2025 @ 12:25:
dus als ik zo'n bypass montageblok neem kan ik het water zoals de oude situatie laten stromen uit mijn leiding? door de ontharder over te slaan? hoe werkt dit dan precies? ik zie drie draaiknoppen op dit ding? hoe zet ik het aan? en hoe zet ik het terug?

Kijk even bij het documenten tabje! Daar staan technische tekeningen met de werking.

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Geen matches
wizzopa schreef op zondag 7 december 2025 @ 21:18:
Als je de vlotter zo afstel zal hij zeker niet ingrijpen tijdens het vullen. [Afbeelding]
De vlotter staat zeker hoog genoeg maar toch komt er niet genoeg water in als het via de vlotter gaat.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-12 15:03
Geen matches
Farabi schreef op maandag 8 december 2025 @ 12:25:

Middenste kraan open maakt verbinding tussen rechts en links (water aanvoer en naar je huis). De 2 buitenste kranen sluiten de verbinding naar de waterontharder (aansluitingen naar onder). Kan je ook met gewone kranen en T-stukken in elkaar knutselen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Geen matches
Avvd schreef op maandag 8 december 2025 @ 12:48:
[...]

De vlotter staat zeker hoog genoeg maar toch komt er niet genoeg water in als het via de vlotter gaat.
Al geprobeerd doorheen te blazen?
Zit het drijvend balletje niet vastgeplakt of vast?
harsvrij?

Mocht je een nieuwe zoeken ik heb er nog liggen.

[ Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 08-12-2025 16:23 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Aquaman
Geen matches
[quote]Farabi schreef op maandag 8 december 2025 @ 12:25:

Beste @Farabi,

Op deze tekening staat de werking van deze bypass uitgelegd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rjPuNwQsLKM4WumpciMm0pK9aGQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pW0vSWnQWnOB5LiUtwg6f4iB.png?f=fotoalbum_large

Aquaman

• Farabi
  • Niet online
Geen matches
Aquaman schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 06:36:
[quote]Farabi schreef op maandag 8 december 2025 @ 12:25:

Beste @Farabi,

Op deze tekening staat de werking van deze bypass uitgelegd.
[Afbeelding]

Aquaman
ik zie dat hier ook een mengschroef op zit. heb ik dan deze niet meer nodig?

https://www.aqmos.nl/shop...xing-valve-7508#attr=4493

Ik wil de hardheid op 3-4 dh hebben. maar met de standaardmengschroef van de less-20 gaat het maar tot 2dh.

• Frantic
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22-12 22:10
Geen matches
Farabi schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 11:04:
[...]

ik zie dat hier ook een mengschroef op zit. heb ik dan deze niet meer nodig?

https://www.aqmos.nl/shop...xing-valve-7508#attr=4493

Ik wil de hardheid op 3-4 dh hebben. maar met de standaardmengschroef van de less-20 gaat het maar tot 2dh.
Gewoon je bypass een stukje open zetten tot gewenste hardheid zal t zelfde effect hebben als een mixing valve..
Al kan je overwegen om ook een mixing valve toe te passen voor het fijn af te stellen. Want als je eens moet bypassen, dan blijft je ingestelde waarde 'bewaard. Je hoeft dan niet te klooien met terugzetten in dezelfde setting van de bypass afsluiter.

Wellicht zijn 2 T-stukken en een kogelkraan goedkoper dan zo'n mixing valve. (en met wat meer T-stukken en afsluiters kan je dus zelf een bypass met extra mixing valve maken voor waarschijnlijk een fractie van 't geld als je ze kant en klaar koopt).

Ik heb het montageblok, vind 'm heel fijn en degelijk in gebruik. Hij is wel groot 😅

[ Voor 18% gewijzigd door Frantic op 09-12-2025 11:50 ]

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Geen matches
Bij mij zit de Aqmoss Less-15 er nu kleine anderhalve maand in. Vannacht toevallig gehoord dat hij een regeneratie-cyclus deed. Ik dacht: misschien morgen eens kijken of er al nieuw zout in moet. Ik constateer nu dat er eigenlijk geen/amper water in de bak zit. Is dit normaal? Lijkt overeen te komen met verhaal hierboven?

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:23
Geen matches
Over 5 dagen start weer een regeneratie. Ik heb de Less 10 inmiddels 3+ maand en wil de harsreiniger gaan toevoegen.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/jdqXFJrY/PXL_20251213_092025415.jpg

Ik neem aan dat het zwarte buisje de vlotterbuis is, waar de harsreiniger in kan.
Het lijkt een beetje scheef te staan, kan ik de buis iets naar voren trekken om makkelijker het deksel te verwijderen? Hoe verwijder je het deksel, want het zit er vast bij mij.
Laatste vraag, ik kan nu alvast de harsreiniger toevoegen in de vlotter zodat het over 5 dagen automatisch meegaat in de regenaratie?

• AUijtdehaag
  • Niet online
Geen matches
@Binnetie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kKQkC3ZfSceyvJ5z1_UVVqQaP8w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QkaWry70zTZY7LEwikeHVb2n.jpg?f=fotoalbum_large

Het dekseltje klemt aan twee kanten
Ik zou het fosforzuur er een kwartier van tevoren in doen, om te voorkomen dat het in het zout trekt.
Zorg dat de vlotterbuis niet omhoog getrokken word, anders komen er blokken zout onder en staat er altijd meer water onder wat niet aangezogen wordt tijdens regeneratie

Een andere manier is om het fosfor zuur eerst apart aan te laten zuigen door het slangetje aan de kant van de kop en insteekkoppeling los te maken tijdens brine start.
En dan een apart slangetje direct uit de fles de juiste hoeveelheid (10-20 ml per ltr hars) aan laten zuigen
Maar dat vergt enige handigheid.

[ Voor 38% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-12-2025 11:03 ]

• Aquaman
Geen matches
Binnetie schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 10:37:
Over 5 dagen start weer een regeneratie. Ik heb de Less 10 inmiddels 3+ maand en wil de harsreiniger gaan toevoegen.
Ik neem aan dat het zwarte buisje de vlotterbuis is, waar de harsreiniger in kan.
Het lijkt een beetje scheef te staan, kan ik de buis iets naar voren trekken om makkelijker het deksel te verwijderen? Hoe verwijder je het deksel, want het zit er vast bij mij.
Laatste vraag, ik kan nu alvast de harsreiniger toevoegen in de vlotter zodat het over 5 dagen automatisch meegaat in de regenaratie?
Beste @Binnetie,
zoals ik hier reeds schreef, kun je de pekelleiding aan de besturingsklepzijde loskoppelen. Daardoor heb je bewegingsruimte met de vlotterbuis.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1dMqi4msR8Kw4757HDwZXwB-NG8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/vQ6KtL5dyKh1tAfpalQwbLCH.png?f=user_large
Maar zoals @AUijtdehaag ook al adviseerde, kun je best tenminste wachten tot de uren voordat het toestel 's nachts zal regenereren. Bv.: net voordat je gaat slapen als het toestel die nacht zal spoelen.

Aquaman

[ Voor 10% gewijzigd door Aquaman op 13-12-2025 10:57 ]

• Binnetie
Geen matches
Dankjewel @AUijtdehaag en @Aquaman.
Ik heb iets meer ruimte kunnen creëren door een beetje zout te verplaatsen en de flotter lichtjes naar beneden te duwen en dan te verplaatsen.

Dus als de Less10 '1' aangeeft in de ochtend dan gaat hij die komende nacht regeneren? Met andere woorden, als ik ga slapen gooi ik de harsreiniger in de vlotter? Dan zit het een 2-3 uur in de vlotter. Dat is verder akkoord? Ik denk namelijk niet dat de meeste mensen tot vlak van te voren gaan wachten, die kiezen voor gemak.

Overigens staat voor mijn gevoel het water best hoog:

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/DwwtMKWq/PXL_20251213_131138202.jpg
De bak zelf is 33 cm hoog en het water staat op 18-19 cm hoog in de bak (tel er die 14 centimeter bij op dan kom je op 32-33 cm uit). Is dit verder goed?
Ik vraag dit omdat ik verder geen referenties heb met deze ontharder.

• TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:12
Geen matches
Binnetie schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 14:18:
Dankjewel @AUijtdehaag en @Aquaman.
Ik heb iets meer ruimte kunnen creëren door een beetje zout te verplaatsen en de flotter lichtjes naar beneden te duwen en dan te verplaatsen.

Dus als de Less10 '1' aangeeft in de ochtend dan gaat hij die komende nacht regeneren? Met andere woorden, als ik ga slapen gooi ik de harsreiniger in de vlotter? Dan zit het een 2-3 uur in de vlotter. Dat is verder akkoord? Ik denk namelijk niet dat de meeste mensen tot vlak van te voren gaan wachten, die kiezen voor gemak.

Overigens staat voor mijn gevoel het water best hoog:

[Afbeelding]
De bak zelf is 33 cm hoog en het water staat op 18-19 cm hoog in de bak (tel er die 14 centimeter bij op dan kom je op 32-33 cm uit). Is dit verder goed?
Ik vraag dit omdat ik verder geen referenties heb met deze ontharder.
Ik vond het bij mij ook hoog staan, bij mij staat het water nu even hoog als het zout en dan heb ik 16cm over dus is ongeveer hetzelfde bij jou staat het er nog iets onder.

Maar ik las dat water nooit hoger mag staan als het zout, maar dan moet je redelijk snel bijvullen. Of mag het er toch wel een stuk onder staan?

[ Voor 5% gewijzigd door TheMystery op 13-12-2025 15:11 ]

• AUijtdehaag
  • Niet online
Geen matches
@Binnetie
Je kan natuurlijk zelf ook een regeneratie inzetten, zodat je niet hoeft te wachten op de nacht
Linkertoets kort indrukken (display licht op)
Rechtertoets ingedrukt houden tot de regeneratie start

• Farabi
  • Niet online
Geen matches
alle less modellen offline gehaald inclusief hanleidingen op de aqmos site? ik was op zoek naar de handleiding. heeft iemand deze als pdf toevallig? (less-20)

[ Voor 3% gewijzigd door Farabi op 15-12-2025 11:55 ]

• Binnetie
Geen matches
AUijtdehaag schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 15:52:
@Binnetie
Je kan natuurlijk zelf ook een regeneratie inzetten, zodat je niet hoeft te wachten op de nacht
Linkertoets kort indrukken (display licht op)
Rechtertoets ingedrukt houden tot de regeneratie start
Ga ik dat doen! Dankjewel!

• Binnetie
Geen matches
Farabi schreef op maandag 15 december 2025 @ 11:55:
alle less modellen offline gehaald inclusief hanleidingen op de aqmos site? ik was op zoek naar de handleiding. heeft iemand deze als pdf toevallig? (less-20)
Lijkt er wel op ja. Ik vond dit nog: https://web.archive.org/w...ss-20-waterontharder-7398
En op die pagina een linkje naar de algemene handleiding van de LESS modellen: https://web.archive.org/w...tharder-7398/document/223

• Binnetie
Geen matches
TheMystery schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 15:10:
[...]

Ik vond het bij mij ook hoog staan, bij mij staat het water nu even hoog als het zout en dan heb ik 16cm over dus is ongeveer hetzelfde bij jou staat het er nog iets onder.

Maar ik las dat water nooit hoger mag staan als het zout, maar dan moet je redelijk snel bijvullen. Of mag het er toch wel een stuk onder staan?
Nee het zout moet altijd boven het water staan. In de handleiding in mijn eerdere bericht (https://web.archive.org/w...tharder-7398/document/223) haal ik het volgende (ik kan momenteel geen afbeeldingen plaatsen):
9. Probleem: Pekelbak is gevuld met te veel water
Oorzaak: Hoge hoofdwaterdruk
Oplossing: Controleer de voedingswaterdruk.
Oorzaak 2: Installeer indien nodig de drukregelaar.
Oplossing 2: Regelklepinstellingen gewijzigd. Controleer de tijd die nodig is om de pekeltank te vullen en
corrigeer deze indien nodig.
Er wordt in de handleiding meer gesproken over de regelklep en 'zie handleiding regelklep', maar geen idee waar deze te vinden is.

[ Voor 11% gewijzigd door Binnetie op 15-12-2025 14:19 ]

• Aquaman
Geen matches
Farabi schreef op maandag 15 december 2025 @ 11:55:
@Farabi Hier kan je de handleiding van de Less-modellen (Ecosoft) vinden, maar jammer genoeg niet in het nederlands.

Aquaman

• Aquaman
Geen matches
Binnetie schreef op maandag 15 december 2025 @ 14:14:
Er wordt in de handleiding meer gesproken over de regelklep en 'zie handleiding regelklep', maar geen idee waar deze te vinden is.
@Binnetie Hier kan je een Engesltalige handleiding van de regelklep vinden.

Aquaman

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:02
Geen matches
jurjen_g schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 00:13:
[...]

We hebben sinds begin dit jaar een nieuwe badkamer, en er is nog geen blijvende kalkafzetting op de kraan en glas en tegels. Op het vorige douchescherm, voordat we de h2o pro hadden, was eerder altijd al na enkele dagen douchen de kalk zichtbaar en voelbaar - en niet meer weg te poetsen na een jaar. Dit gebeurt nu niet, laatst zelfs door omstandigheden 2,5 week niet schoongemaakt en ook fan geen kalkresten op het glas of kranen.

Nu maak je een nieuwe badkamer onbewust denk ik toch ook wel beter schoon dan een oudere, en er is nog geen jaar voorbij, maar vooral op de tegels en voegen bevindt zich verrassend weinig (eigenlijk gewoon geen) kalk.

Het blijft wel lastig om objectief vast te stellen of het een groot effect heeft. Eigenlijk zou ik dan 2 maanden de h2o pro moeten bypassen en kijken of de kalk dan weer ophoopt, maar daar heb ik niet zoveel zin in... Ik houd me dus maar vast aan die Belgische testaankoop testen waarin men vaststelde dat de nac/tac methoden daadwerkelijk voor (veel) minder kalkafzetting zorgen in een boiler.

Ik denk wel dat als je de ruimte hebt om een echte zout ontharder te plaatsen, dat je dan een duidelijker en sowieso meetbaar effect hebt. Bij meer ruimte rondom onze gang had ik wellicht dat ook gedaan. Maar ik ben dus op zich wel tevreden over de h2o pro.
Wat zijn je ervaringen na 2 jaar? Ik zoek zelf ook een waterontharder. Deze week wat lekkage gehad in de keuken, bleek de afvoer van de Quooker volledig vol met kalk te zitten (klonten tegen de 1x1 cm 8)7 ). Keuken is net 2 jaar oud…

Echter, ik heb alleen plek in de meterkast dus kan geen groot apparaat worden en vandaar dat mijn oog op de H2O Pro viel.

• Binnetie
Geen matches
Aquaman schreef op maandag 15 december 2025 @ 15:10:
[...]

@Binnetie Hier kan je een Engesltalige handleiding van de regelklep vinden.

Aquaman
Heel erg bedankt!
Weet je ook waar ik de stappen kan vinden voor een lagere waterstand? Ik kan het maar niet vinden. Of is het water tot halverwege het zoutreservoir prima?

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:26
Geen matches
renegrunn schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 10:35:
[...]

Wat zijn je ervaringen na 2 jaar? Ik zoek zelf ook een waterontharder. Deze week wat lekkage gehad in de keuken, bleek de afvoer van de Quooker volledig vol met kalk te zitten (klonten tegen de 1x1 cm 8)7 ). Keuken is net 2 jaar oud…

Echter, ik heb alleen plek in de meterkast dus kan geen groot apparaat worden en vandaar dat mijn oog op de H2O Pro viel.
Op zich nog aardig, ik heb dit jaar een vulling laten plaatsen. Wel merk je dat na verloop van tijd de werking langzaam minder wordt. Na de hervulling is het weer duidelijk beter. Ik denk wel dat als ik het nu opnieuw zou overwegen, toch eerder een waterontharder zou kopen. Mede omdat die inmiddels ook qua prijs niet meer zo veel duurder zijn in aanschaf, maar vooral omdat je daar (door regenaratie en zout vervanging) continu "ververst" en daarmee continu een goed resultaat hebt (en echt onthard water).

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:02
Geen matches
jurjen_g schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 16:29:
[...]

Op zich nog aardig, ik heb dit jaar een vulling laten plaatsen. Wel merk je dat na verloop van tijd de werking langzaam minder wordt. Na de hervulling is het weer duidelijk beter. Ik denk wel dat als ik het nu opnieuw zou overwegen, toch eerder een waterontharder zou kopen. Mede omdat die inmiddels ook qua prijs niet meer zo veel duurder zijn in aanschaf, maar vooral omdat je daar (door regenaratie en zout vervanging) continu "ververst" en daarmee continu een goed resultaat hebt (en echt onthard water).
Dank voor je reactie!

• Aquaman
Geen matches
Ter informatie:
De LESS-serie wordt per 1 april 2026 vervangen door de FLEX-serie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZzrwS5zd7Y29XtMcWbOam8E6SCQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/D9bvkbx0mWxdUBzaoTWDaDWZ.png?f=fotoalbum_large

Hopelijk volgt er snel meer duidelijkheid over deze wijziging.

Aquaman

• AQMOS

AQMOS

Geen matches

Update LESS-serie (PINK-serie) waterontharder

De LESS-serie waterontharder is weer tijdelijk te bestellen. De eerste voorraad komt volgende week binnen. We controleren elk apparaat dan grondig en verzenden het daarna.

We leveren de LESS-serie uit tot begin Q2 2026. Vanaf dat moment vervangen we dit model door de FLEX-serie. Het verschil tussen beide series is minimaal.

Waarom hadden we de verkoop eerder gestopt? De kwaliteit van de geleverde systemen varieerde soms. We controleren elk apparaat volledig op mogelijke defecten. Na onze controle garanderen we goede kwaliteit. Dit proces kost veel tijd. Met onze lage prijzen is dat op de lange termijn moeilijk vol te houden.

Daarom stappen we over op de FLEX-serie. We assembleren deze zelf en hebben zo meer controle over de kwaliteit. De FLEX-serie is nog niet beschikbaar.

Voor de LESS-serie houden we onderdelen op voorraad voor minstens 10 jaar. Je krijgt ook onze standaardgarantie van 10 jaar (zie onze algemene voorwaarden voor details).

Zodra de voorraad binnen is, controleren we alles en leveren we uit in de volgorde van bestellingen.
Ben je nog geïnteresseerd? Bestel dan via de website. We behandelen bestellingen op volgorde van aanvraagdatum.

Heb je vragen? Neem gerust contact op via de klantenservice.

Voor de Tweakeraars, de "FLEX" serie komt straks in 2 varianten met 2 groottes.
  • FLEX-10
  • FLEX-15
  • FLEX-10 Diamond
  • FLEX-15 Diamond
De getallen staan voor het aantal liters hars. Diamond staat voor het Clack ventiel met keramische schijven. (WS1DV)
Sneak peek FLEX-10:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Of4_q5dGLdyoX4JXWK2OKFee9JY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9D2F7QXrtUDmDhQMnUwalaRM.jpg?f=fotoalbum_large

• Artisyy
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 18-12 12:12
Geen matches
Kan het montageblok omgedraaid worden? Zit er aan de andere kant een stop waardoor je de bemonsteringskraan mee van kant kunt veranderen?
Ik kon niet meteen iets terug vinden in dit topic.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Geen matches
@Artisyy
Ja die kan je aan 2 kanten monteren.
Blindstop en een kraantje

[ Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 17-12-2025 20:22 ]

• ron36
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 22-12 23:08
Geen matches
AQMOS schreef op woensdag 17 december 2025 @ 11:37:

Update LESS-serie (PINK-serie) waterontharder

De LESS-serie waterontharder is weer tijdelijk te bestellen. De eerste voorraad komt volgende week binnen. We controleren elk apparaat dan grondig en verzenden het daarna.

We leveren de LESS-serie uit tot begin Q2 2026. Vanaf dat moment vervangen we dit model door de FLEX-serie. Het verschil tussen beide series is minimaal.

Waarom hadden we de verkoop eerder gestopt? De kwaliteit van de geleverde systemen varieerde soms. We controleren elk apparaat volledig op mogelijke defecten. Na onze controle garanderen we goede kwaliteit. Dit proces kost veel tijd. Met onze lage prijzen is dat op de lange termijn moeilijk vol te houden.

Daarom stappen we over op de FLEX-serie. We assembleren deze zelf en hebben zo meer controle over de kwaliteit. De FLEX-serie is nog niet beschikbaar.

Voor de LESS-serie houden we onderdelen op voorraad voor minstens 10 jaar. Je krijgt ook onze standaardgarantie van 10 jaar (zie onze algemene voorwaarden voor details).

Zodra de voorraad binnen is, controleren we alles en leveren we uit in de volgorde van bestellingen.
Ben je nog geïnteresseerd? Bestel dan via de website. We behandelen bestellingen op volgorde van aanvraagdatum.

Heb je vragen? Neem gerust contact op via de klantenservice.

Voor de Tweakeraars, de "FLEX" serie komt straks in 2 varianten met 2 groottes.
  • FLEX-10
  • FLEX-15
  • FLEX-10 Diamond
  • FLEX-15 Diamond
De getallen staan voor het aantal liters hars. Diamond staat voor het Clack ventiel met keramische schijven. (WS1DV)
Sneak peek FLEX-10:
Bedankt voor de update, het kan zijn dat mijn geheugen niet goed is. Maar zijn de Less modellen nu een stukje duurder geworden? Ik dat de less-15 eerst rond de 750euro zat. Maar misschien zit ik er helemaal langs. :X

Panasonic 9J monobloc, vaillant arostor 270 Wpb

• lanticster
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23-12 19:14
Geen matches
Hi Softies (bedoeld als soft‑water liefhebbers 😉)

Heb eindelijk (sinds 5 dagen) een (zelf-)installatie.
Foto’s: Waterverzachter album
Na het eerst 7 jaar uitgesteld te hebben met een Hetronic Profikalk PKS 2000 plus X.
Deze laatste zit er nog voor trouwens.

Toestel:
- Vanmarcke Aqua‑O‑Matic Eco Mini (=Erie IQ-Soft)
- Regelklep: Erie 541N (Overgenomen door Pentair)
- 12 liter hars
- IO’s: 3 solenoids + flowmeter + WiFi
- Tweedehands: productiedatum okt 2022, eerste inbedrijfstelling jun 2023 (vorige eigenaar)
Ruim half jaar buiten bedrijf geweest (eerst bypass, daarna drukloos)
- Voor-/terugspoel-filter 100 µm (afvoer is geen succes, drain flow te groot)
- Aqmos aansluitblok

Status:
- 2 manueel getriggerde regeneraties gedaan
- Ingaand: 9 °dH
- Uitgaand: 3 à 4 °dH (was 4 à 5 °dH na de eerste regen)
- Dagverbruik: <160 liter (klein, heb ook regenwater)
- Resthardheid schroef staat dicht...

Settings (aangepast):

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
Parameter                       Default   Gevonden   Aangepast
--------------------------------------------------------------
set hardn                       /         22         9
Exchange capacity per L resin   2,5       2,9        2,5 °D·m³/L
Age correction (%)              1         1          1
Resin (L)                       /         10         12
Override (days)                 7         14         6
Cycle 1: REFILL (sec)           264       221        264
Cycle 2: BRINE PREP (min)       15        120        120
Cycle 3: BACKWASH (min)         0         0          0
Cycle 4: BRINE DRAW/SLOW RINSE  24        29         24
Cycle 5: FAST RINSE (min)       3         2          3
Regen                         dlyd/immd   Delayed    dlyd/immd

Vragen / discussiepunten:
- Resthardheid >0 → harscleaner een nacht laten weken?
- Lijken de tijden logisch?
- Cycle 3, Backwash, is ge-disabled; ook de backwash flowregeling staat helemaal open.
Ik las: *“optimal bed expansion is generally obtained at a backwash flow of 1,8 L/min per dm² resin bed surface”*
Dit zou idealiter ~7,5 L/min geven (tankdiameter = 23 cm).
Ik zou dit zo instellen (ook effect tijdens fast rinse).
Toch minstens 1 minuut backwash om het hars op te schudden voor brine prep?
- Brine draw/slow rinse: moet ik beter monitoren, nog geen idee wanneer het overgaat naar slow rinse (wanneer de vlotter brine draw stopt).

Graag jullie mening.

• QuestionMarc
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22-12 15:45
Geen matches
ron36 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 22:02:
[...]

Bedankt voor de update, het kan zijn dat mijn geheugen niet goed is. Maar zijn de Less modellen nu een stukje duurder geworden? Ik dat de less-15 eerst rond de 750euro zat. Maar misschien zit ik er helemaal langs. :X
Dat weet ik wel zeker. Ze hebben er 100 euro op gezet (ik denk ivm het test proces wat ze moeten doorlopen).
Ik wacht dus wel een paar maanden tot die nieuwe er is.
Overigens is alles ineens 20% duurder dan voorheen, klopt dat wel? Want een regelventiel was eerst 100 euro, nu 120!

Op de fiets vervuil je niets!

• KerstRunner
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 07:21
Geen matches
In maart krijgen wij de sleutel van de nieuwbouwwoning. Wilde gelijk de LESS-15 installeren maar dat wordt dus even wachten op de FLEX.

• Frozenberg
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:35
Geen matches
Net even telefonisch contact gehad met Aqmos mbt de prijzen op hun website. Ze zijn de fout aan het herstellen. Op dit moment rekent hun systeem per ongeluk Btw over de prijzen waar al Btw op is berekend.

Dus als je fan bent van een leuke actie “Dubbele Btw hier ermee!” Moet je snel zijn! ;)

• AQMOS

AQMOS

Geen matches
lanticster schreef op woensdag 17 december 2025 @ 22:40:
Hi Softies (bedoeld als soft‑water liefhebbers 😉)

Heb eindelijk (sinds 5 dagen) een (zelf-)installatie.
Foto’s: Waterverzachter album
Na het eerst 7 jaar uitgesteld te hebben met een Hetronic Profikalk PKS 2000 plus X.
Deze laatste zit er nog voor trouwens.

Toestel:
- Vanmarcke Aqua‑O‑Matic Eco Mini (=Erie IQ-Soft)
- Regelklep: Erie 541N (Overgenomen door Pentair)
- 12 liter hars
- IO’s: 3 solenoids + flowmeter + WiFi
- Tweedehands: productiedatum okt 2022, eerste inbedrijfstelling jun 2023 (vorige eigenaar)
Ruim half jaar buiten bedrijf geweest (eerst bypass, daarna drukloos)
- Voor-/terugspoel-filter 100 µm (afvoer is geen succes, drain flow te groot)
- Aqmos aansluitblok

Status:
- 2 manueel getriggerde regeneraties gedaan
- Ingaand: 9 °dH
- Uitgaand: 3 à 4 °dH (was 4 à 5 °dH na de eerste regen)
- Dagverbruik: <160 liter (klein, heb ook regenwater)
- Resthardheid schroef staat dicht...

Settings (aangepast):

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
Parameter                       Default   Gevonden   Aangepast
--------------------------------------------------------------
set hardn                       /         22         9
Exchange capacity per L resin   2,5       2,9        2,5 °D·m³/L
Age correction (%)              1         1          1
Resin (L)                       /         10         12
Override (days)                 7         14         6
Cycle 1: REFILL (sec)           264       221        264
Cycle 2: BRINE PREP (min)       15        120        120
Cycle 3: BACKWASH (min)         0         0          0
Cycle 4: BRINE DRAW/SLOW RINSE  24        29         24
Cycle 5: FAST RINSE (min)       3         2          3
Regen                         dlyd/immd   Delayed    dlyd/immd

Vragen / discussiepunten:
- Resthardheid >0 → harscleaner een nacht laten weken?
- Lijken de tijden logisch?
- Cycle 3, Backwash, is ge-disabled; ook de backwash flowregeling staat helemaal open.
Ik las: *“optimal bed expansion is generally obtained at a backwash flow of 1,8 L/min per dm² resin bed surface”*
Dit zou idealiter ~7,5 L/min geven (tankdiameter = 23 cm).
Ik zou dit zo instellen (ook effect tijdens fast rinse).
Toch minstens 1 minuut backwash om het hars op te schudden voor brine prep?
- Brine draw/slow rinse: moet ik beter monitoren, nog geen idee wanneer het overgaat naar slow rinse (wanneer de vlotter brine draw stopt).

Graag jullie mening.
Age correction: 3%
Override days: 10-14 (nu op 14 zetten om de capaciteit te testen)
Refill tijd: instellen op ongeveer 8 liter
Brine prep: 180 min
Backwash: 5 min (op termijn eventueel verlagen)
Brine/slow rinse: 60 min

Tip voor brine/slow rinse optimaliseren:
Meet het afvalwater op geleidbaarheid (PPM/TDS) tijdens de brine-fase.
Zodra de PPM duidelijk zakt, is de brine-tijd bereikt.
Slow rinse is meestal de dubbele brine-tijd. Voorbeeld:
Als de PPM zakt na 15 minuten → stel in:
15 min brine + 30 min slow rinse = totaal 45 min brine/slow rinse.Belangrijk:
Na het verplaatsen van een waterontharder altijd een flinke (lange) backwash uitvoeren.

• AQMOS

AQMOS

Geen matches
Ons systeem had inderdaad 21% BTW extra gerekend bij elk product. Overigens werd dit bij het afrekenen gecorrigeerd.

Hebben wat wijzigingen moeten doorvoeren voor de koppeling met Karwei's en Gamma's.

Prijzen zijn nu weer normaal. 1 januari gaan prijzen van sommige producten omhoog, bijvoorbeeld de waterontharder categorie. ~€50

• wouter.N
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23-12 15:56
Geen matches
Binnetie schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 10:37:

[Afbeelding]

Ik zou het niet doen. Bij mij zie ik een correlatie tussen het toevoegen van harsreiniger in de pekelbuis en problemen met de vlotter. Ik heb het idee dat het zuur het plastic stroef maakt of iets dergelijks, waardoor het balletje daarna blijft plakken.

• lanticster
Geen matches
AQMOS schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 09:13:
[...]

Age correction: 3%
Override days: 10-14 (nu op 14 zetten om de capaciteit te testen)
Refill tijd: instellen op ongeveer 8 liter
Brine prep: 180 min
Backwash: 5 min (op termijn eventueel verlagen)

Tip voor brine/slow rinse optimaliseren:
Meet het afvalwater op geleidbaarheid (PPM/TDS) tijdens de brine-fase.
Zodra de PPM duidelijk zakt, is de brine-tijd bereikt.
Slow rinse is meestal de dubbele brine-tijd. Voorbeeld:
Als de PPM zakt na 15 minuten → stel in:
15 min brine + 30 min slow rinse = totaal 45 min brine/slow rinse.Belangrijk:
Na het verplaatsen van een waterontharder altijd een flinke (lange) backwash uitvoeren.
Dankje voor de reply / info !
Ik bestelde een TDS meter.

Age correction: 3% - duidelijk
Override days: 10-14 - de veligheidsmarge van 6 dagen voorbij gaan, of was de 6 eerder bedoeld voor
als je geen verbruik hebt
Refill tijd: 8 liter - geeft dit niet teveel zout, as-in ongeveer 0,3 * 8 = 2,4kg ? ;
Volgens de specs stelt men 10 L hars ongeveer 0,125 * 10 = 1,25 kg zout
(ik gaf eerder foutief 12liter op, schijnde licht op de harstank en zal 10L inzitten)
Brine prep: 180 min - duidelijk
Backwash: 5 min (en op termijn eventueel verlagen) - flow smoren naar 8L/min ?
Fast rinse: 3 min ?

Zal dit alles niet boven matig veel water & zout verbruik geven ?
backwash + Brine/slow rinse + Fast rinse
code:
1
(5 * 8) + (60 * 6) + (3 * 8) =  424 liter

Specs vermelden 52liter / regen waterverbruik,
wellicht gebaseerd op deze instelling
code:
1
(0 * 8) + (4,4 * 6) + (3 * 8) = 50,4 liter

Correctie :
4,4 min (=264sec) is de brine refill
Dat moet 29min brine/slow rinse zijn.
Daarmee heb ik helemaal geen idee hoe men aan de 50-60 liter opgave komt.
code:
1
(0 * 8) + (29 * 6) + (2 * 8) =  190 liter

[ Voor 7% gewijzigd door lanticster op 19-12-2025 12:14 . Reden: Water verbruik inschatting formule correctie. ]

• AQMOS

AQMOS

Geen matches
lanticster schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 11:54:
[...]

Dankje voor de reply / info !
Ik bestelde een TDS meter.

Age correction: 3% - duidelijk
Override days: 10-14 - de veligheidsmarge van 6 dagen voorbij gaan, of was de 6 eerder bedoeld voor
als je geen verbruik hebt
Refill tijd: 8 liter - geeft dit niet teveel zout, as-in ongeveer 0,3 * 8 = 2,4kg ? ;
Volgens de specs stelt men 10 L hars ongeveer 0,125 * 10 = 1,25 kg zout
(ik gaf eerder foutief 12liter op, schijnde licht op de harstank en zal 10L inzitten)
Brine prep: 180 min - duidelijk
Backwash: 5 min (en op termijn eventueel verlagen) - flow smoren naar 8L/min ?
Fast rinse: 3 min ?

Zal dit alles niet boven matig veel water & zout verbruik geven ?
backwash + Brine/slow rinse + Fast rinse
code:
1
(5 * 8) + (60 * 6) + (3 * 8) =  424 liter

Specs vermelden 52liter / regen waterverbruik,
wellicht gebaseerd op deze instelling
code:
1
(0 * 8) + (4,4 * 6) + (3 * 8) = 50,4 liter
Wij houden een veiligheidsmarge aan van 10 dagen. Maar zelf zet ik het op 14 dagen, aangezien ik niet bang ben voor bacteriegroei aangezien ik zelden stilstaand water heb. Na vakantie spoel ik het apparaat en laat ik de kraan even stromen.
Vooral bij laag verbruik per dag kan het lonen om dit hoger te zetten zodat meer capaciteit wordt verbruikt.

Ik heb 200 gram per liter hars berekend. Mocht het systeem efficiënter instelbaar zijn, dan kan je testen of 1,25kg ook genoeg is inderdaad (of misschien wel lager).

Betreft de backwash, deze wordt al gesmoord. (DLFC)
Ook de brine slang heeft zo'n vernauwing. (BLFC)

Backwash kan ook op 1-2 minuten als je water weinig ijzers bevatten.

• Binnetie
Geen matches
wouter.N schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 11:11:
[...]

Ik zou het niet doen. Bij mij zie ik een correlatie tussen het toevoegen van harsreiniger in de pekelbuis en problemen met de vlotter. Ik heb het idee dat het zuur het plastic stroef maakt of iets dergelijks, waardoor het balletje daarna blijft plakken.
Ik heb uiteindelijk de harsreiniger in de flotterbuis gegooit en daarna een handmatige regeneratie gestart, zoals @AUijtdehaag aangaf.

• lanticster
Geen matches
AQMOS schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 12:19:
[...]

Wij houden een veiligheidsmarge aan van 10 dagen. Maar zelf zet ik het op 14 dagen, aangezien ik niet bang ben voor bacteriegroei aangezien ik zelden stilstaand water heb. Na vakantie spoel ik het apparaat en laat ik de kraan even stromen.
Vooral bij laag verbruik per dag kan het lonen om dit hoger te zetten zodat meer capaciteit wordt verbruikt.

Ik heb 200 gram per liter hars berekend. Mocht het systeem efficiënter instelbaar zijn, dan kan je testen of 1,25kg ook genoeg is inderdaad (of misschien wel lager).

Betreft de backwash, deze wordt al gesmoord. (DLFC)
Ook de brine slang heeft zo'n vernauwing. (BLFC)

Backwash kan ook op 1-2 minuten als je water weinig ijzers bevatten.
Volg ik je correct ; als je met 200 gram / L hars rekent :
0,200gr => * 11L hars = 2,182 kg zout => / 0,34 kg/L zoutconcentratie = 6,42L pekel water
Best nameten met "brine fill" water meten in een emmer.
Maar als het een debiet zou hebben van 1L/min => 6,42L * 60 = 385 seconden BRINE FILL

• Farabi
  • Niet online
Geen matches
moet je trouwens direct regenereren nadat je de harsreiniger in de vlotterbuis hebt gedaan?

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Geen matches
Farabi schreef op zondag 21 december 2025 @ 18:20:
moet je trouwens direct regenereren nadat je de harsreiniger in de vlotterbuis hebt gedaan?
AUijtdehaag schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 10:44:
@Binnetie
[Afbeelding]

Het dekseltje klemt aan twee kanten
Ik zou het fosforzuur er een kwartier van tevoren in doen, om te voorkomen dat het in het zout trekt.
Zorg dat de vlotterbuis niet omhoog getrokken word, anders komen er blokken zout onder en staat er altijd meer water onder wat niet aangezogen wordt tijdens regeneratie

Een andere manier is om het fosfor zuur eerst apart aan te laten zuigen door het slangetje aan de kant van de kop en insteekkoppeling los te maken tijdens brine start.
En dan een apart slangetje direct uit de fles de juiste hoeveelheid (10-20 ml per ltr hars) aan laten zuigen
Maar dat vergt enige handigheid.
Aquaman schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 10:51:
[...]

Beste @Binnetie,
zoals ik hier reeds schreef, kun je de pekelleiding aan de besturingsklepzijde loskoppelen. Daardoor heb je bewegingsruimte met de vlotterbuis.
[Afbeelding]
Maar zoals @AUijtdehaag ook al adviseerde, kun je best tenminste wachten tot de uren voordat het toestel 's nachts zal regenereren. Bv.: net voordat je gaat slapen als het toestel die nacht zal spoelen.

Aquaman
Pagina: 1 ... 126 127 Laatste

Let op:
Aan alle behulpzame nieuwe users-met-dubbele-agenda:
https://tweakers.net/info/algemene-voorwaarden/ en dan vooral 4.8.