41MP

41MP
De resolutie van die 41MP foto's is zo hoog dat de standaard windows photoviewer erg een vrij wazig plaatje van maakt
Ook het feit dat je bij het AMOLED scherm de pixels kunt zien vind ik zelf toch echt minder fraai.
Van mij had Nokia dat AMOLED-scherm best achterwege mogen laten en er het scherm van de 920 (IPS LCD) in mogen stoppen... En ja...dat verbruikt dan meer energie, maar het kijkt wel veel mooier.
Het klinkt misschien raar, maar er zijn een aantal zaken wat betreft de 1020 (buiten de camera) die mij toch wel eens aan het twijfelen brengen of ik hem nou perse op alle fronten beter vind dan de 920:
- Laten we duidelijk zijn, de camera is in mijn eerste ervaringen superieur, maar het scherm van de 920 vind ik beter dan van de 1020.
- Ook het materiaal van de behuizing (maar dat is persoonlijk) vind ik van de 920 serie beter. Het glanzend wit van de 920 is in mijn ogen wel een stuk fraaier dan de matte finish van de 1020. Maar als gezegd...dat is persoonlijk.
- En ja...hij wordt er wat dikker en zwaarder mee (maar hoeveel mensen hebben daar na hun eerste week gebruik nog last van), maar met het ingebouwde draadloos laden van de 920 (en niet met een extra cover zoals bij de 1020 dat er imho toch wat goedkoop uitziet) is toch ook wel een feature die ik bij de 1020 mis. Ik heb die avond ook aan de Nokia mensen gevraagd waarom ze dat draadloos laden er uit hebben gehaald, eens te meer omdat die marketing meneer van Nokia zelf al aangaf dat als je eenmaal draadloos laden gewend bent je niet meer anders wilt... Het antwoord laat zich raden...
'It's all a matter of opinion' LTJ Bukem | 'You don't need eyes to see, you need vision' Maxi Jazz
Kennen jullie deze nog? zonder loep bijna niet te lezen wat er op staat, met de zoomfunctie geen probleem.

Toch tijd om mijn bril schoon te maken!

Een stilleven mag zeker niet ontbreken in de serie.

En nog een tijgert van een vriend van me.

Ik heb nu de originelen op photobucket staan zodat je deze nog eens kan bekijken in high res.
In mijn photobucket http://s895.photobucket.com/user/Johan_Sterrenburg/library/?sort=3&page=1 kan je alle foto`s bekijken in high ress
????
'It's all a matter of opinion' LTJ Bukem | 'You don't need eyes to see, you need vision' Maxi Jazz

38MP-versie
En een 100% crop van iets dat je met het blote oog bijna niet ziet (de waarde van het biljet in de letters):

En de scherpte in het midden:

Nog eentje:

38MP-versie
En 100% crop van opnieuw iets dat je met het blote oog echt bijna niet waar kunt nemen (de tekstregel):

[ Voor 28% gewijzigd door Dexter op 01-10-2013 00:42 ]
Toevallig een exchange account toegevoegd waarbij de policy is dat er een lockscreen op moet?Dexter schreef op maandag 30 september 2013 @ 20:53:
Vaag...ik kan bij het vergrendelingsscherm maar kiezen uit 4 opties voor de tijdsduur waarna het vergrendelingsscherm actief wordt? 30 secs, 1 min, 3 min of 5 min. Ik kan het dus niet geheel uitschakelen? Op mijn 920 krijg ik het menu in een andere vorm te zien en kan ik ook kiezen voor NOOIT.
????
[ Voor 51% gewijzigd door PaT op 01-10-2013 07:40 ]
Groot genoeg voor 2 hoofdletters
Ik had ook niet gezegd dat het bijzonder wasPaT schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 07:38:
Dat geintje met dat biljet hebben wij in de zaal tijdens de presentatie ook geprobeerd met een Lumia 520 of 620 en ook daar is prima het cijfertje van de waarde van het biljet te zien. Dus om heel eerlijk te zijn, dat is niet zo heel bijzonder
[...]
Toevallig een exchange account toegevoegd waarbij de policy is dat er een lockscreen op moet?
Wat betreft lockscreen, op beide telefoons zitten dezelfde accounts, dus dat kan het niet zijn. En bij de 1020 worden de opties in een dropdown menu getoond en bij de 920 in een metro-style overzicht (nieuw scherm met grotere letters/cijfers).
P.S. beter zo met de kleinere afbeeldingen? Ik zal als ik keer tijd heb mijn vorige posts ook netjes aanpassen
[ Voor 14% gewijzigd door Dexter op 01-10-2013 11:06 ]
Dexter schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 09:37:
[...]
P.S. beter zo met de kleinere afbeeldingen? Ik zal als ik keer tijd heb mijn vorige posts ook netjes aanpassen
Verwijderd
Boe, ik woon ook in delft, maar misschien even hier kijken: https://www.vodafone.nl/s...kking/dekkingskaart.shtmlbrilsmurfffje schreef op maandag 30 september 2013 @ 16:32:
Doordat ik in Delft zit, zit ik net iets te ver van de mast af voor de lage ping.
Dat is wel een serieus indrukwekkende camera zegDexter schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 00:39:
Nog even wat close-ups (minimale scherpstelafstand gebruikt) met 100% crops:
[afbeelding]
38MP-versie
En een 100% crop van iets dat je met het blote oog bijna niet ziet (de waarde van het biljet in de letters):
[afbeelding]
En de scherpte in het midden:
[afbeelding]
Nog eentje:
[afbeelding]
38MP-versie
En 100% crop van opnieuw iets dat je met het blote oog echt bijna niet waar kunt nemen (de tekstregel):
[afbeelding]
In eerste instantie skydrive geprobeerd , daarna dropbox .. volgens mij werkt het beiden niet
EDIT: Review: (productreview: Nokia Lumia 1020 Zwart review door dreameater)
[ Voor 26% gewijzigd door dreameater op 01-10-2013 22:54 ]
вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ
Met focusseren (scherpstellen) bepaal je wat (afstand) je scherp stelt maar verander je niet de scherptediepte. Stel je de voorgrond scherp dan wordt de achtergrond onscherp(er), stel je de achtergrond scherp dan wordt de voorgrond onscherp(er).Haay schreef op maandag 30 september 2013 @ 11:50:
[...]
Ik kan alleen je eerste vraag beantwoorden, daar ik geen ervaring met de 920 heb.
In de Pro Cam app (die neem ik aan telefoon onafhankelijk is) zit geen Aperture instelling, maar wel een focus instelling, waarbij je via de halve cirkel slider traploos de focus kunt instellen tussen dichtbij en oneindig ver weg. Door op iets dichtbij te focussen krijg je een blurred (out of focus) achtergrond.
Een grote lensopening (laag diafragma getal) geeft minder scherptediepte, een kleine lensopening (hoog diafragma getal) geeft meer scherptediepte. Bij veel scherptediepte zijn zowel de voorgrond als achtergrond scherp, bij weinig scherptediepte is slechts een deel (afstand) scherp.
Bij klassieke analoge foto camera's (met negatief of dia film) werd de juiste belichting bepaald door combinatie van diafragma en sluitertijd (en was tevens afhankelijk van de gevoeligheid van de film die in de camera was geplaatst).
Bij digitale camera's met een CCD is de gevoeligheid (ISO waarde) te variëren. Iets wat met analoge film niet mogelijk was. Het variëren gebeurd door het CCD signaal minder of meer te versterken (gain). Met meer versterken (verhogen van de gevoeligheid) neemt helaas ook de beeldruis toe (waardoor de kwaliteit afneemt). Bij de oude analoge film nam de 'korrelgrootte' toe naarmate de film gevoeliger was wat ook resulteert in afname van de beeldkwaliteit (omdat met een grotere korrel de resolutie lager is).
De meeste telefoon camera's hebben waarschijnlijk een vast diafragma om de afmeting zo klein mogelijk te houden. De belichting kan dan worden aangepast door de sluitertijd en/of gevoeligheid te variëren. Het diafragma blijft echter constant en de scherptediepte zal daarom niet veranderen.
De Lumia 1020 en 920 hebben een vast diafragma (2.2 voor de 1020). Dit verklaard waarom Pro Cam geen optie heeft om het diafragma te wijzigen.
Gaat het op de 1020 dus wel beterbrilsmurfffje schreef op maandag 30 september 2013 @ 17:31:
Ik heb ook nog 2 foto's met de Lumia gemaakt, de scherpte, kleuren en contrast blijven mij verbazen. Nokia heeft de telefoon best wel tekort gedaan met het scherm. Mijn HTC One X heeft foto's waarvan je op het scherm zegt wow, zet je ze op de pc dan is het meh. Hier is het omgekeerd:
Bij de 920 is de finish afhankelijk van de kleur:Dexter schreef op maandag 30 september 2013 @ 18:12:
• Ook het materiaal van de behuizing (maar dat is persoonlijk) vind ik van de 920 serie beter. Het glanzend wit van de 920 is in mijn ogen wel een stuk fraaier dan de matte finish van de 1020. Maar als gezegd...dat is persoonlijk.
[/list]
- Wit, geel en rood zijn glanzend
- Zwart, cyaan en grijs zijn mat
[ Voor 16% gewijzigd door twilex op 02-10-2013 02:25 ]
Ah, heb nu eindelijk ook maar eens m'n fotostorage bij Tweakers geactiveerd. Had er genoeg karma voor tenslotte. Dank voor de link en tip, zeef !zeef schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 21:39:
Nokia reviewers met 't zelfde probleem kunnen me een DM sturen. We hebben bij tweakers ook fotostorage. Zie https://secure.tweakers.net/my.tnet/fotoalbum.
Zal in het vervolg m'n Lumia 1020 foto's hier plaatsen zodat ik ze makkelijker in dit topic kan plaatsen.
Ah, dat was een duidelijk stukje uitleg, twilex.twilex schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 01:51:
<....>
De Lumia 1020 en 920 hebben een vast diafragma (2.2 voor de 1020). Dit verklaard waarom Pro Cam geen optie heeft om het diafragma te wijzigen.
Eigenlijk wist ik dat wel (het is me ooit wel eens eerder uitgelegd) maar had er even niet aan gedacht dat dit inderdaad zo werkt met camera-phones met vast diafragma.
Hierbij nog een paar foto's die ik afgelopen weekend gemaakt had, en nu netjes in mijn Tweakers foto album:
Lumia 1020 Foto's voor de Nokia Lumia 1020 test | ||
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
[ Voor 66% gewijzigd door Haay op 02-10-2013 11:32 ]
Alvast bedankt
Link naar mijn website voor alle reviews en blogs: Kiswum.com.
http://www.wp7.nl/38939/s...etingen-camera-toegelicht
Hier nog een vergelijking tussen de beste Android camera's en de Lumia 1020.
Btw hoe is de audio via koptelefoon met deze telefoon?
[ Voor 12% gewijzigd door NinjaKiwiNL op 02-10-2013 17:20 ]
| Canon EOS R | Canon 24-70mm F2.8L | Canon 85mm f1.2 | Laowa 100mm f2.8 |
Het geluid van de 1020 is gewoon erg goed te noemen via de koptelefoon, vooral een diep geluid met goede bas dus daar ben ik blij mee. (ik vergelijk dit met een lumia 800 en een Iphone 4s)Mother_Goozz schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 15:12:
http://connect.dpreview.c...g2-vs-samsunggalaxys4zoom
Hier nog een vergelijking tussen de beste Android camera's en de Lumia 1020.
Btw hoe is de audio via koptelefoon met deze telefoon?
De accuduur is trouwens prima te noemen, na vandaag wat foto`s genomen te hebben met de verschillende nokia apps, de navigatie een half uur laten draaien, paar telefoongesprekken, nog wat gefilmd, browsen, whatsappen en email elk half uur ophalen heb ik nu nog 50% over van mijn acculading waarbij Nokia aangeeft dat ik nu nog 11 uur kan doen met mijn toestel en hij is vanmorgen 7:00 van de lader afgegaan
In mijn photobucket http://s895.photobucket.com/user/Johan_Sterrenburg/library/?sort=3&page=1 kan je alle foto`s bekijken in high ress
Wat heb jij lange benen zeg!Haay schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 10:37:
[...]
Hierbij nog een paar foto's die ik afgelopen weekend gemaakt had, en nu netjes in mijn Tweakers foto album:
Enerzijds begrijpelijk, maar aan de andere kant mis je daardoor wel veel mogelijkheden.
Betekent dus waarschijnlijk dat je geen 'lenses' kunt gebruiken.
Die hoge resolutie zou erg goed van pas komen met Photosynth om hires panorama's te maken die je vervolgens flink kunt inzoomen.
(Photosynth heeft het op mijn 920 doorgaans al druk genoeg met 8 Mpix beelden en lust daarbij ook graag 'wat' accu. Met 38 Mpix beelden zou waarschijnlijk een volledige acculading per panorama beeld nodig zijn
[ Voor 20% gewijzigd door twilex op 02-10-2013 23:39 ]
Dit wordt verergerd doordat er doorgaans flinke speakers op/naast het podium staan.
Het probleem van slechte geluidskwaliteit heb je in deze situaties ook met gewone video camera's. Alleen duurdere en professionele camera's bieden daarvoor betere mogelijkheden.
Een van de pluspunten van de meest recente Lumia's waaronder de 1020 (helaas niet de 920) is de mogelijkheid om ook in deze situaties goede geluidsopnamen met de telefoon te kunnen maken.
(Volgens Nokia maar ik heb daarvan nog geen tests 'gezien'.)
Als jullie tijdens de testperiode nog een popconcert kunnen bezoeken zou dat een mooie aanvulling zijn
[ Voor 5% gewijzigd door twilex op 02-10-2013 23:37 ]
Voor een goede vergelijking is de kwaliteit van de koptelefoon daarbij wel van grote invloed.JoW schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 18:47:
[...]
Het geluid van de 1020 is gewoon erg goed te noemen via de koptelefoon, vooral een diep geluid met goede bas dus daar ben ik blij mee. (ik vergelijk dit met een lumia 800 en een Iphone 4s)
[...]
[ Voor 7% gewijzigd door twilex op 02-10-2013 23:36 ]
Jup, lijkt vooralsnog alleen met de Pro Camera app te lukken. Misschien dat ze dat in de toekomst nog naar andere apps kunnen uitbreiden, de sensor staat immers los van de apps zou ik zeggen.twilex schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 23:03:
Zijn die 38 Mpix foto's echt alleen met de Pro Cam app te maken?
Enerzijds begrijpelijk, maar aan de andere kant mis je daardoor wel veel mogelijkheden.
Betekent dus waarschijnlijk dat je geen 'lenses' kunt gebruiken.
Die hoge resolutie zou erg goed van pas komen met Photosynth om hires panorama's te maken die je vervolgens flink kunt inzoomen.
(Photosynth heeft het op mijn 920 doorgaans al druk genoeg met 8 Mpix beelden en lust daarbij ook graag 'wat' accu. Met 38 Mpix beelden zou waarschijnlijk een volledige acculading per panorama beeld nodig zijn)
De kwaliteit van de oordopjes maakt in mijn geval toch niet echt uit. Ik hoor namelijk met mijn huidige, el-cheapo, dopjes dat het geluid een flink stuk beter dan bij de L800 en 4S. En ik gebruik deze dopjes tijdens het hardlopen en daar gebruik ik liever geen dure spullen voortwilex schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 23:30:
[...]
Voor een goede vergelijking is de kwaliteit van de koptelefoon daarbij wel van grote invloed.
Hierbij kan ik zeggen dat het zeer lastig is als je geen statief hebt, de foto`s krijg je niet scherp vanwege natuurlijk de langere sluitertijd.
Met de optionele cameragrip en een statief zal dit stukken beter gaan.
Genomen in de late avond (22:00)

Genomen in de vroege ochtend (6:45)

Je ziet op beide foto`s dat een beetje beweging al voor ellende zorgt
Oneensch, ik heb deze 4 filmpjes met een 920 gemaakt. Hoewel het beeld soms echt niet goed is .. (hij ging steeds verkeerd scherpstellen) is het geluid naar mijn mening wel goed. De opnames zijn in de Ziggo dome en Arena , geluid was echt hard ( vooral bij MUSE). Volgens mij had de 920 namelijk ook al rich recording. Binnenkort naar Editors in de Kabelkubus , ga ik zeker filmpjes van maken! Zeer benieuwd hoe de 1020 het dan doettwilex schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 23:25:
Een van de pluspunten van de meest recente Lumia's waaronder de 1020 (helaas niet de 920) is de mogelijkheid om ook in deze situaties goede geluidsopnamen met de telefoon te kunnen maken.
(Volgens Nokia maar ik heb daarvan nog geen tests 'gezien'.)
Als jullie tijdens de testperiode nog een popconcert kunnen bezoeken zou dat een mooie aanvulling zijn
#1 : Muse http://youtu.be/5ORbow7TSxc
#2 : Killers http://youtu.be/_WetRa4Dg9M
#3 : Muse http://youtu.be/J29Q1YoS2Wk
#4 : Killers http://youtu.be/0yCM6wz1ptM
[ Voor 8% gewijzigd door dreameater op 03-10-2013 09:24 ]
вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ
Ik woon in een grens gebied en dan is het signaal zowel van Vodafone en KPN maar matig tot slecht.
Hier is het daarom heel belangrijk dat je een toestel koopt waar je van weet dat de fabrikant alles er uit haalt om jou bereikbaar te houden.
Chris
Haha deze had ik nog niet gezien
Btw heb hem ook besteld, komt morgen binnen
| Canon EOS R | Canon 24-70mm F2.8L | Canon 85mm f1.2 | Laowa 100mm f2.8 |
En als het weer het toelaat ga ik vanavond even rondje maken hier op Strijp S in het kader van low-light shots.
Stay tuned!
Met mijn 808 zijn flitsfoto's haarscherp. Misschien heb je hier wat aan: http://www.allaboutsymbia..._Nokia_808-like_Xenon.phpDexter schreef op zaterdag 05 oktober 2013 @ 10:38:
Gisteren op locatie wat foto's gemaakt van een verbouwing (aantal daarvan zal ik dit weekend posten). Wat me echter wel opvalt is het gebrek aan scherpte als ik de flitser gebruik? Misschien doe ik iets niet goed, maar foto's van hetzelfde onderwerp met en zonder flits (onder gelijke omstandigheden) geven bij mij toch vaak onscherpe prenten bij de geflitste foto's. Zal eens kijken of ik daar wat voorbeelden van kan geven.
En als het weer het toelaat ga ik vanavond even rondje maken hier op Strijp S in het kader van low-light shots.
Stay tuned!
Thanx! Grap is dat ik in dat opzicht soms mijn 1020 nog niet gebruik op de manier zoals ik mijn DSLR wel gebruik. En dan is het logisch om met een flitssync van 1/125 te werken.coenox schreef op zondag 06 oktober 2013 @ 18:27:
[...]
Met mijn 808 zijn flitsfoto's haarscherp. Misschien heb je hier wat aan: http://www.allaboutsymbia..._Nokia_808-like_Xenon.php
Lumia 1020 Foto's voor de Nokia Lumia 1020 test | ||
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
Dit zijn allemaal de 5MP versies van de foto's.
Het valt mij wel op dat het fotograferen met alles op de Auto stand heel vaak toch zichtbaar minder goede resultaten oplevert dan wanneer je de instellingen handmatig gaat aanpassen. Zoals hierboven ook al aangehaald werd ivm. het flitsen in de auto stand vs. flitsen met de sluitertijd hard op 1/125 gezet.
Ik zie ook verschillen tussen het zelf kiezen van de white-balance (auto, vs zonnig, bewolkt, TL-lamp...), en de focus-afstand, en soms zelfs bij het handmatig aanpassen van de belichting krijg je betere foto's dan bij de auto-stand.
[ Voor 14% gewijzigd door Haay op 06-10-2013 21:16 ]
Lumia 1020 Lumia 1020 testpanel foto's Ervaring Tweakers Testers met de Nokia Lumia 1020 | ||
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
Kon niet zo'n goede testcase verzinnen voor een mooie foto met lange sluitertijd. Heb me kapot gezocht naar een klein lampje oid.. nergens te vinden
Die foto op het grasveld zijn de automatische instellingen, vol tegen de zon in gefotografeerd. Het toestel past zich dus mooi aan voor zover dat kan
Ik heb video's gemaakt op o.a. hardcore feestjes,en tot dusver het beste geluid wat ik heb gehoord van een telefoon/camera.
Ben het er dus niet helemaal mee eens
steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1
Zoomopname:

Ongezoomde 38MP-versie
Zoomopname:

Ongezoomde 38MP-versie
Zomaar een opname op straat:

Crop uit de 5MP versie

Crop uit de 38MP versie

38MP versie
Lastige lichtomstandigheden:

5MP versie
Herfstkleuren:

5MP versie
Low-light in tunnel:

5MP versie
Kleurrijke collage:

5MP versie
Tafel en stoel:

5MP versie
Afgelopen vrijdag heb ik mogen ervaren dat de kwaliteit van de foto's erg overtuigend is en dat de camera van de 1020 als 'snapshot' camera erg goed werkt. Ik ben architect en kom dan nog wel eens op een bouwplaats. Dan heb ik niet altijd mijn camera mee (ik fotografeer ook graag voltooide architectuur met mijn DSLR
Paar shotjes (morgen meer):

5MP versie

5MP versie

5MP versie
[ Voor 57% gewijzigd door Dexter op 08-10-2013 00:42 ]
Misschien ook wel interessant als je er bij vertelt welke instellingen je gebruikt bij het maken van die foto's? Want in mijn ervaring valt het met de Auto instelling soms nog wel tegen wat voor resultaat je krijgt, terwijl je veel betere resultaten kunt krijgen als je de instellingen handmatig aanpast.Dexter schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 00:28:
Zo... nog maar eens wat plaatjes van de afgelopen dagen:
Overigens nog iets heel anders, ik werd zaterdag gebeld terwijl ik aan het wandelen was, en gedurende de eerste ongeveer 10 seconden van het gesprek was er een ontzettende feedback op de lijn. Ik hoorde dus mijn eigen stem met plusminus 1 seconde vertraging als echo terug. Gelukkig verdween dat dus na zo'n 10 seconden, maar het was erg vervelend!
hoelang duurt het voordat je een foto gemaakt heb?
Als je in je home-screen van windows zit duurt het zo'n 6 seconden in totaal (opstarten app, scherpstellen, foto maken en opslaan). Als je in lock-screen zit duurt het zo'n 1,5 seconden langer (door de ontspanknop 1,5 seconde ingedrukt te houden start je de camera app op.
En daarbij ga ik uit van het gebruik van de Nokia Pro Camera app met automatische instellingen.
Volgens mij heb ik 1 (pas) lichteffect foto in het donker voorbij zien komen.
Glow is pas aan het eind van de maand, dus ik denk dat dat te ver weg is voor de test.
Link naar mijn website voor alle reviews en blogs: Kiswum.com.
Verwijderd
Kom maar op met de reacties, ;-)
[ Voor 6% gewijzigd door Dexter op 08-10-2013 23:50 ]
Als Microsoft hard zijn best doet kunnen ze erg iets heel moois van maken maar dan moeten ze wel een beetje opschieten. Voorlopig biedt het in mijn ogen eigenlijk niks wat andere telefoons niet hebben qua OS
Tja, Symbian als platform/mobiel-OS is dood. Dan heb je dus te kiezen tussen 3 'grote' platformen:Verwijderd schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 22:29:
Als een zeer actief Symbian user (vanaf de 7650 tot de 808 nu) ben ook ik op zoek naar een nieuw toestel en aangezien ik al jaren met een Nokia rondloop ben ik zeer geïnteresseerd in de Lumia 1020. Mijn vraag is echter voor de testers.... Zit er iemand tussen die ook al jaren met Symbian meedraait die nu de stap naar WP heeft gedaan? Zijn er voordelen/nadelen om om te schakelen naar deze telefoon?
- iPhone --> Apple ecosysteem
- Android --> Google ecosysteem
- Windows Phone --> Microsoft ecosysteem (WP is (nog) niet echt groot, maar Microsoft heeft wel het geld en de mogelijkheden om het groter te maken).
Bij elk ecosysteem heb je de beste ervaring als je alles in dat ecosysteem zet. Dus al je contacten, je email-platform, je sociale netwerk, etc.
Het ligt er dus aan waar je voorkeur ligt en dat bepaalt feitelijk voor welk platform je kiest. Heb je bv. erg veel met Google (Gmail, Youtube, Google+, Hangouts, Google Maps, Google Play (Music)) dan is de keuze voor Android logisch omdat de integratie van al die Google systemen erg goed is. Ben je een Windows persoon die veel gebruik maakt van Outlook/Exchange en Skype dan ben je bij Windows Phone op je plek. facebook bv. draait volgens mij ook beter op WP en op iOS dan op Android. En Twitter is dan weer erg platform onafhankelijk.
Dus ja, als je alles wat je wilt doen kunt doen met Windows Phone en de beste camera op een mobiele telefoon wilt hebben, dan is de Lumia 1020 de beste telefoon voor je.
[ Voor 3% gewijzigd door Haay op 09-10-2013 09:50 ]
Om eens te kijken hoe snel de camera reageert heb ik uit een rijdende auto (jaaa ik weet het, het mag niet

Zoals je kunt zien kun je onder redelijk wat bewegingssnelheid toch nog redelijk opnames maken waarbij het contrast mooi uitkomt bij diverse soorten licht.
Daarnaast is het altijd de de vraag hoe een camera omgaat met lastig licht. Daarvoor heb ik hem eens op mijn aquarium gericht.

Dit is de originele opname zonder crop.

En de maanvis eruit ge-cropt.
Al met al geen slecht resultaat, maar de eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik er wel een paar heb moeten maken voordat ik tevreden was over het resultaat.
Who is "General Failure" and why is he reading my disk ...
Ik ben geen tester voor tweaker, maar heb sinds 27-09 de lumia 1020.Verwijderd schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 22:29:
Als een zeer actief Symbian user (vanaf de 7650 tot de 808 nu) ben ook ik op zoek naar een nieuw toestel en aangezien ik al jaren met een Nokia rondloop ben ik zeer geïnteresseerd in de Lumia 1020. Mijn vraag is echter voor de testers.... Zit er iemand tussen die ook al jaren met Symbian meedraait die nu de stap naar WP heeft gedaan? Zijn er voordelen/nadelen om om te schakelen naar deze telefoon?
Daarvoor een heleboel symbian, om een rijtje te noemen (niet volledig de nummers voor de n97 weet ik niet meer): n97, n8, n808.
Nu dus overgestapt.
In het forum voor de 1020 geef ik 2 maal aan nog diverse onderdelen te missen. Met name de mogelijkheid om alles zelf in te kunnen stellen. Ik was zo gewend aan 5 startschermen met mailapp waarin je direct de header en eerste regels zie, de grote klok met alam functie met mp3 mogelijkheid, het simpel toekennen van mp3 als ringtone.
Na een dag of 10 ermee rondgelopen te hebben zie ik nog wel verbeterpunten maar een aantal zaken gaan veel beter dan op de 808. Internet is sneller, webpagina's laden sneller. Er zijn meer apps (dat hoor je niet vaak
tv gids
park mobile
ing
mijn tennis (knltb app)
one note (notities maken, goede integratie met agenda)
sevenMPC (mpd app die mpd server bedient, werkte niet goed onder symbian)
Apps die beter werken:
twitter, facebook, snelkoppeling naar een webpagina als kleine tile, geweldige integratie met office, geweldige integratie met skydrive, voetbaluitslagen doet het veel beter, openbaar vervoer app doet het beter.
Verder zijn maps en drive erg goed, maar dat vond ik op de 808 ook al.
Het instellen van de mailaccounts werkt vergelijkbaar als onder symbian, je voegt makkelijk allerlei accounts toe (hotmail, gmail, yahoo).
Ik hoop dat er met de updates komend jaar nog wat meer zaken beter worden, maar over all vind ik het een verbetering.
bokeh fotootje:
[img]<iframe src="https://skydrive.live.com/embed?cid=ABC87AD4D13C193A&resid=ABC87AD4D13C193A%211965&authkey=AM3klBtI-tHjs5Y" width="179" height="318" frameborder="0" scrolling="no"></iframe>[/img]
[ Voor 4% gewijzigd door liffey op 09-10-2013 20:08 ]
En als je de e-mail tile op je homescreen groot zet zie je daar toch ook een header met eerste regel? (alleen is het er maar één en ververst die tile niet direct
[ Voor 30% gewijzigd door Dexter op 09-10-2013 21:05 ]
Die ringtone tip is top! zoals gezegd, kan alleen maar beter wordenDexter schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 20:56:
MP3 als ringtone is toch supermakkelijk? Gewoon MP3-file op je telefoon (via verkenner) in mapje Ringtone zetten en dan kun je hem selecteren bij de ringtones... tenminste...zo heb ik Tubular Bells op mijn 1020 als ringtone ingesteld.
En als je de e-mail tile op je homescreen groot zet zie je daar toch ook een header met eerste regel? (alleen is het er maar één en ververst die tile niet direct) Of is dat niet wat je bedoelt?
Wat die mail widget betreft, die haalt het voorlopig niet bij die op Symbian zat.
Ik heb jaren lang Symbian gebruikt, N73, SE Satio, N8, daarna N9 (Meego)Verwijderd schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 22:29:
Heb sinds een week de 1020, WP 8 is soepel en snel maar het loopt achter qua featers/functies/settings.
In dit geval kunnen Meego en Symbian meer!, De stomste kleine dingen in WP kun je niet aanpassen of het is er niet ingebouwd.
1: De stomste dingen zoals haptic feedback dus vibratie voor de 3 knoppen onderaan kun je niet uit zetten.
2: Alarm geeft niet aan hoeveel tijd je nog hebt voordat het af gaat.
3: Als je meer dan 15 apps installeert staat er een letter boven, dus bijv Angry Birds dan staat er een A boven, dit kun je niet uitzetten. Het word per letter gegroepeerd.
4: Whatsapp chat's hebben allemaal zelfde kleur, vooral in groeps gesprekken was ik gewend dat elke deelnemer een andere kleur heeft zodat je makkelijk kunt zien wie wat zegt. Nu moet ik vaak dubbel checken wie reageert!
5: In de Tasklist kun je apps niet killen je moet eerst naar de app om het af te sluiten. (fix in gdr3)
6:Je moet een hotmail calender aanzetten anders zie je bijv verjaardagen niet die je in je agenda zet. Dit is zo stront vervelend want zie ook verjaardagen van mensen die ik niet meer spreek. Dus als je hotmail agenda uit staat dan zie afspraken en verjaardagen die zelf in je tel hebt gezet niet meer.
7: Geen rotatie lock in menu.
Dat is geen nadeel, dat is een feature. Als je op de letter klikt kun je heel snel naar de apps met die beginletter.Jay47 schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 09:55:
[...]
3: Als je meer dan 15 apps installeert staat er een letter boven, dus bijv Angry Birds dan staat er een A boven, dit kun je niet uitzetten. Het word per letter gegroepeerd.
Ben het met je eens dat Symbian een hoop zaken kan die Windows Phone niet kan, maar er zijn ook voordelen. Ik ben echt nog dol op mijn Nokia 808, maar Windows Phone werkt wel een stuk soepeler. Windows Phone is vanuit een geheel andere visie ontwikkeld.
Klopt dat het een feature is maar het maakt je app lijst ook veel langer, misschien kunnen ze ooit een update uitbrengen waardoor je de apps naast elkaar kan zetten. Want onder elkaar vind de een goed maar de ander zoals ik vervelendcoenox schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 10:21:
[...]
Dat is geen nadeel, dat is een feature. Als je op de letter klikt kun je heel snel naar de apps met die beginletter.
Ben het met je eens dat Symbian een hoop zaken kan die Windows Phone niet kan, maar er zijn ook voordelen. Ik ben echt nog dol op mijn Nokia 808, maar Windows Phone werkt wel een stuk soepeler. Windows Phone is vanuit een geheel andere visie ontwikkeld.
productreview: Nokia Lumia 1020 Zwart review door Brilsmurfffje
Top actie, bedankt Tweakers en Nokia!
Verwijderd
wat jij de nadelen noemt zijn juist de veelal positieve kenmerken van wp. Daarmee onderscheiden ze zich juist meeJay47 schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 09:55:
[...]
Ik heb jaren lang Symbian gebruikt, N73, SE Satio, N8, daarna N9 (Meego)
Heb sinds een week de 1020, WP 8 is soepel en snel maar het loopt achter qua featers/functies/settings.
In dit geval kunnen Meego en Symbian meer!, De stomste kleine dingen in WP kun je niet aanpassen of het is er niet ingebouwd.
1: De stomste dingen zoals haptic feedback dus vibratie voor de 3 knoppen onderaan kun je niet uit zetten.
4: Whatsapp chat's hebben allemaal zelfde kleur, vooral in groeps gesprekken was ik gewend dat elke deelnemer een andere kleur heeft zodat je makkelijk kunt zien wie wat zegt. Nu moet ik vaak dubbel checken wie reageert!
5: In de Tasklist kun je apps niet killen je moet eerst naar de app om het af te sluiten. (fix in gdr3)
6:Je moet een hotmail calender aanzetten anders zie je bijv verjaardagen niet die je in je agenda zet. Dit is zo stront vervelend want zie ook verjaardagen van mensen die ik niet meer spreek. Dus als je hotmail agenda uit staat dan zie afspraken en verjaardagen die zelf in je tel hebt gezet niet meer.
Wait, wut? WP onderscheidt zich van de rest door een incomplete featureset? WP onderscheid zich door geen orientation lock te hebben? En door geen instellingen te hebben voor veel functies?Verwijderd schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 23:35:
[...]
wat jij de nadelen noemt zijn juist de veelal positieve kenmerken van wp. Daarmee onderscheiden ze zich juist mee
Ik ben het met bijna al je kritiekpunten eens, maar die letters vind ik wel handig. Als je op 1 letter klikt schuift het hele menu in elkaar, zie je het alphabet en kun je dus heel snel naar de o of p of z.Jay47 schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 09:55:
[...]
Al is jou kritiek natuurlijk niet dat het er is, maar dat je het niet kunt uitzetten. Daar heb je dan wel weer gelijk in
Feit blijft dan wel dat de 1020 een beest van een camera is, met een te middelmatige smartphone er om heen...
Euhh juist ja!Verwijderd schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 23:35:
[...]
wat jij de nadelen noemt zijn juist de veelal positieve kenmerken van wp. Daarmee onderscheiden ze zich juist mee

Verwijderd
Nee hoor. De 920 was mijn voorlaatste. Nu met veel meer plezier note 3. Dat is was ik bedoelde. WM onderscheid zich op bepaalde punten. Al die punten die werden genoemd weet je van te voren. De 920 heb ik puur gekocht als camerafoon, wat hij, toen hij uitkwam, erg goed deedJay47 schreef op vrijdag 11 oktober 2013 @ 12:18:
[...]
Euhh juist ja!WP is zeker je eerste smartphone?
[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 11-10-2013 23:07 ]
Meeste punten kan ik nog inkomen, alleen snap ik niet waarom je een app wilt sluiten? Dit is iets wat je met android/ios of symbian moet doen maar met Windows 8, wp7.8 en wp8 is dit totaal overbodig.Jay47 schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 09:55:
[...]
Ik kom van Android en heb onlangs de Lumia 920 gekocht. Heb er een uitgebreide review over geschreven, hier.KraveN schreef op donderdag 26 september 2013 @ 20:36:
Gelukkige winnaars, ik weet niet of de vragen alleen gericht mogen zijn op de camera. Maar ik ben wel benieuwd naar Windows Phone 8 als mobiel OS. Nu zag ik dat een aantal van jullie al voor de lumnia 1020 gebruik maakten van WP8. Maar zijn er ook mensen die vanvan Android of IOS afkomen en iets willen vertellen over de ervaringen met WP8.
вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ
Waar heb je die vandaan?dreameater schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 08:35:
Gister de GDR3 update eropgezet , ga vandaag maar eens kijken of er verschillen zijn qua accuduur
Je moet een Windows Phone developer zijn om die te kunnen installeren. En dat kost geld, zo'n lidmaatschap
Maar hoe precies zie je dan eender welk van de punten in Jay47 in "Ervaring Tweakers Testers met de Nokia Lumia 1020" als voordeel in plaats van nadeel? Ik kan me van geen van die punten voorstellen dat iemand dat juist handig vindt?Verwijderd schreef op vrijdag 11 oktober 2013 @ 23:04:
[...]
Nee hoor. De 920 was mijn voorlaatste. Nu met veel meer plezier note 3. Dat is was ik bedoelde. WM onderscheid zich op bepaalde punten. Al die punten die werden genoemd weet je van te voren. De 920 heb ik puur gekocht als camerafoon, wat hij, toen hij uitkwam, erg goed deed
'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.
Nope...zie artikel op FrontPage van t.net ?Twylight schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 18:56:
[...]
Je moet een Windows Phone developer zijn om die te kunnen installeren. En dat kost geld, zo'n lidmaatschap
reviews: Windows Phone 8 Update 3: met het oog op de toekomst
[ Voor 25% gewijzigd door Dexter op 15-10-2013 21:52 ]
Ah, ok. Nice.Dexter schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 21:52:
[...]
Nope...zie artikel op FrontPage van t.net ?
reviews: Windows Phone 8 Update 3: met het oog op de toekomst
Misschien maar eens proberen dan.
V.w.b. draadloos laden: weliswaar niet standaard, maar toch wel via een gratis hoesje.Dexter schreef op vrijdag 11 oktober 2013 @ 09:57:
Mee eens...moet zeggen dat ik me nog het meeste erger aan het scherm, het ontbreken van draadloos laden. en de accucapaciteit zou anno 2013 ook wel wat ruimer mogen zijn. Verder vind ik het wat betreft 'middelmatigheid' van de smartphone wel meevallen.
Wat ik zelf fijn vond aan specifiek mijn N8 (en Symbian) was HDMI-aansluiting, de mogelijkheid tot uitbreiding geheugen, gebruik van profielen en telefoon kunnen uitzetten en dat alarm het nog steeds doet (vooral handig bij naar bed gaan).Verwijderd schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 22:29:
Verder vind ik WP (Nokia) persoonlijk toch wel fijner in het dagelijkse gebruik dan toen ik mijn N8 in gebruik had en dat zit met name in de snelheid en betrouwbaarheid van het besturingssysteem. Nihil tot geen vastlopers bij WP (Lumia 800 en 1020) en snelheid spreekt voor zich. Qua apps is er ook meer aanbod voor WP, maar in de basis zou ik mijn meest gebruikte apps op WP ook op Symbian kunnen terugvinden of een variant erop. Natuurlijk zitten in Symbian bepaalde zaken die WP niet heeft en vice versa of zijn sommige zaken minder logisch in WP, maar daar raakte ik zelf snel aan gewend.
Het is natuurlijk helemaal afhankelijk van jouw persoonlijke voorkeur en waarvoor jij je telefoon gebruikt. Ik vooral basisdingen: bellen, whatsapp, mailen, agenda/alarm, navigatie, webbrowsen en belangrijkste goede foto's/films maken (was overigens bij Lumia 800 een drama). Dan volstaat de Lumia 1020 meer dan voldoende in mijn geval.
Hoewel de rest van je post klopt is deze opmerking niet juist. Ook de focusafstand is van invloed op de scherptediepte. Hoe dichter bij je scherpstelt, hoe kleiner de scherptediepte wordt.twilex schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 01:51:
[...]
Met focusseren (scherpstellen) bepaal je wat (afstand) je scherp stelt maar verander je niet de scherptediepte. Stel je de voorgrond scherp dan wordt de achtergrond onscherp(er), stel je de achtergrond scherp dan wordt de voorgrond onscherp(er).
Scherptediepte wordt bepaald door drie factoren: brandpuntafstand van de lens (hoe langer de brandpuntsafstand, hoe kleiner de scherptediepte), diafragma (hoe groter de diafragma, hoe kleiner de scherptediepte) en de afstand (hoe dichterbij, hoe kleiner de scherptediepte).
In een telefooncamera met een vast objectief en diafragma kun je dus alleen een kleine scherptediepte krijgen door heel dichtbij te focussen. Je kunt overigens ook nog de illusie van een kleine scherptediepte creëren door lege ruimte te gebruiken tussen het scherpe object en de achtergrond in de verte.
Dat alles brengt mij bij de volgende vraag aan de testers:
Kan een van jullie een portretje maken van iemand op bijv. 0.5-1m afstand? Kortom, wordt de achtergrond al iets onscherp?
Bluetooth en WIFI gaan niet samen, ook verbreekt bluetooth steeds de verbinding en kan niet meer opnieuw verbinden (reboot van de telefoon nodig!). Als beide aanstaan wordt de WIFI knop grijs en kan ook niet meer aan of uit gezet worden (en weer rebooten.
Hebben jullie hier ook last van ?
Hieronder het resultaat:
De Dom natuurlijk

De Dom op afstand

Nu ingezoomd op het toestel

Een hapje voor onderweg

De bogen genomen met de Nokia 1020

Een vergelijking met mijn Nikon D800

Zoals je bij de laatste 2 kunt zien levert de camera van de Nokia 1020 een behoorlijk goede foto op!!
Edit: Foto's klikbaar
[ Voor 16% gewijzigd door T_Spirit op 22-10-2013 13:25 ]
http://www.wpcentral.com/...focus-app-and-raw-support
вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ
Ben benieuwd, ziet er veelbelovend uit!dreameater schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 14:48:
Mooie foto's ! Ook best gaaf voor de semi profi's onder ons dat je straks foto's in RAW kunt opslaan en kunt bewerken. Lees dit:
http://www.wpcentral.com/...focus-app-and-raw-support
вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ
(Geen app ofzo hé , ik bedoel echt een Firmware update) Ik zit nu weer tegen die tandwieltjes aan te kijken. (cool
- Imaging enhancements
- Touch functionality improvements
- Performance and stability improvement
[ Voor 40% gewijzigd door dreameater op 23-10-2013 10:24 ]
вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ
reviews: Windows Phone 8 Update 3: met het oog op de toekomstdreameater schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 10:16:
Ik krijg zojuist een 'Nokia update' binnen, nu aan het installeren... Wat de heck kan dit zijn?
(Geen app ofzo hé , ik bedoel echt een Firmware update) Ik zit nu weer tegen die tandwieltjes aan te kijken. (cool)
вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ
Ik bedoel naar 6 jaar zoeken wordt het toch wel een keer tijd
Maar nu vroeg ik me af of die lange tijden bij het fotograveren het lekker weg klikken in de weg staat...
Wat zijn jullie ervaringen op dit gebied?
Te vervelend of net doable?
Het is wel meer een "maak een mooie foto" telefoon en niet een "maak snel 10 foto's en zie later welke de beste is" telefoon zoals bv de iPhonedreamwalker schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 17:37:
Ik zoek nog een leuk cameraatje en nog een leuke telefoon dus ik dacht misschien is de 1020 wel wat...
Ik bedoel naar 6 jaar zoeken wordt het toch wel een keer tijd
Maar nu vroeg ik me af of die lange tijden bij het fotograveren het lekker weg klikken in de weg staat...
Wat zijn jullie ervaringen op dit gebied?
Te vervelend of net doable?
Verwijderd
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 26-10-2013 17:22 ]
http://allaboutwindowspho...beta_offers_full_reso.php
Reisplannen met EV? Lees mijn nieuwsbrief en blog! electricfelix.com - FeWipS®
The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.
Jep alle nokia apps komen voor alle lumia's uit. In iedergeval dat is wat ik zo op het internet leesrimave schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 16:42:
De app Nokia Storyteller, komt die ook naar de Lumia 1020?
Verwijderd
Dit topic is gesloten.