• zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-05 20:10

Zoals jullie in de .plan hebben kunnen lezen gaan 10 Tweakers aan de slag met de nieuwe Nokia Lumia 1020. In dit topic gaan deze vijf, te weten JoW, Dexter, Twylight, Haay en T_Spirit aan jullie vertellen over hun ervaring met de Lumia. Natuurlijk kun je ook actief vragen stellen aan de testers en wie weet, misschien verzinnen jullie nog wel een leuke extra test?

Lumia 1020
De Lumia 1020 wordt op 25 september op een persevenement in Amsterdam aangekondigd voor de Nederlandse markt. Tien tweakers kunnen op die dag de nieuwe smartphone met 41MP-camerasensor in ontvangst nemen. De Lumia 1020 heeft een amoled-scherm met een diagonaal van 4,5" en een resolutie van 1280x768 pixels. Het toestel moet in Nederland 699 euro gaan kosten.

Volgens Nokia is de camera het meest bijzondere aan dit toestel. Als de telefoon een foto maakt, wordt deze in zowel hoge als lage resolutie opgeslagen, de foto wordt dan in de lage resolutie van 5 megapixel weergegeven. De sensor beschikt over een optische beeldstabilisator, die in de video- en de fotomodus zijn werk doet.

Door middel van oversampling-technologie worden verschillende pixels gebruikt om de kleur van één pixel in de 5-megapixelfoto te bepalen en zo de ruis te verminderen. Voor het achteraf inzoomen gebruikt de telefoon de foto in hoge resolutie. Volgens Nokia is het mogelijk om maximaal 25 keer in te zoomen op een foto. Het toestel kan video opnemen met een maximale resolutie van 1080p en ook bij het opnemen van video wordt gebruikgemaakt van oversampling.

In ieder geval zullen de testers de camera functie in dit topic gaan beschrijven:
  • Gewonen point and shoot foto's.
  • Crops uit de 38 megapixel foto.
  • Foto's bij weinig licht.
  • Foto's met bewegende onderwerpen.
  • Foto's met een variërende scherpte diepte.
  • Foto's met een langere sluitertijd.
  • Performance van de flitser.
Maar kunnen jullie dit ook nog even testen?
Maar natuurlijk kunnen jullie ook nog punten aandragen. Daarbij is niet gegarandeerd dat de testers ze allemaal daadwerkelijk kunnen uitvoeren, zie het als en suggestie. We hopen dat de testers voor een aantal van jullie vragen en verzoeken tijd vrij kunnen maken. Let wel: Je verzoek mag tester en toestel niet in gevaar brengen.

We zijn heel benieuwd naar de belevingen van JoW, Dexter, Twylight, Haay en T_Spirit met hun nieuwe Nokia Lumia 1020.

[Voor 22% gewijzigd door zeef op 27-09-2013 10:27]

• Haay
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-05 17:03
Ik zie je vanavond wel, zeef. Heb er zin in! :)

En ik heb ook ERG zin in het uitgebreid testen van de camera! Ben me al aardig aan het inlezen in alle mogelijkheden van de camera en de Nokia Pro Cam app. Kijk er naar uit om hier de mijn indrukken en de test resultaten te posten.

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23-05 21:12

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Ik ben deze telefoon ook aan het overwegen en ben eigenlijk vooral benieuwd naar de kwaliteit van de camera bij schemering. De camera van mijn huidige telefoon presteert binnen heel slecht, geeft veel ruis en is eigenlijk altijd onderbelicht. Ik ben benieuwd of de 1020 dat beter oplost.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• ronh
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23-05 21:08
Als Lumia 920 gebruiker van het eerste uur ben ik ook heel benieuwd naar de 1020. Destijds heb ik de 920 al gekozen voor de goede camera icm OIS, en vraag me af hoeveel beter de 1020 het in de praktijk doet!

• JoW
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 30-01 09:58
Hallo allemaal,

We hebben bij Nokia een leuke avond gehad met goed eten en drinken.
De presentatie van Nokia was prima en vermakelijk en niet te lang vooral want waar we voor kwamen was natuurlijk het nieuwe paradepaardje van Nokia de Lumia 1020.

Deze werd gepresenteerd door middel van verschillende situaties zoals bewegende objecten en foto`s in het donker maar vooral de zoom functie is natuurlijk zeer interessant te noemen.

Ik houd het voor vandaag even kort en zet er een kleine test bij die ik even heb geprobeerd zonder een en ander goed uit te zoeken, dit geeft een beetje weer wat de zoom functie kan.

Het ingezoomde gedeelte is dus achteraf gecropped uit de normale afbeelding.

Ik ben dus redelijk onder de indruk en heb er zin in om aan de slag te gaan met dit toestel.

In mijn photobucket http://s895.photobucket.com/user/Johan_Sterrenburg/library/?sort=3&page=1 kan je alle foto`s bekijken in high ress

• dreameater
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 24-05 20:03

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

Nou ik ben ook weer terug op aarde , damn is een latertje geworden gisteravond! Maar 't was het waard, leuk om zoiets een keer mee te maken. Ook wel leuk om mensen van hier een keer in't echie te zien! Toestel zo even instellen , kijken hoe het gaat als ik een back-up terugzet vanaf mijn 925. Ik hoop dat ik dan redelijk snel ready to go ben om hem eens goed uit te testen.

Rowdy bedankt voor je lift naar't station & natuurlijk het lenen van je externe accu :D!

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ

• Haay
Het was zeker gezellig, en leuk om een aantal mede-Tweakers in levende lijve te ontmoeten. :)

Ik heb gisteravond in bed m'n 1020 grotendeels ingesteld. Komende vanaf Android waar alle Google apps via één account aan elkaar gekoppeld zijn en één keer inloggen is meteen ingelogd zijn op alle Google apps, is het wel een beetje vervelend dat je bij WP voor elke Microsoft app (MS account, Outlook.com email, Skydrive, Skype...) elke keer bij de eerste keer starten je Microsoft account in moet typen. Maar ik hoorde dat dat in WP 8.1 verbeterd zal zijn. Nog ff geduld daarvoor dus.

Ben al een beetje met de camera aan het spelen geweest, en zal de komende dagen dieper op de mogelijkheden induiken.

Maar, hoe link ik nu foto's die op m'n Skydrive staan hier in een topic ?

<edit>Doe het maar ff via Imgur.com...

Foto van een kaart van Europa die hier aan de muur hangt:

(De link laat de grote versie zien waarop je ook met de browser kunt inzoomen)

Op de Lumia 1020 zelf ingezoomed en gecropped naar Nederland:

[Voor 31% gewijzigd door Haay op 26-09-2013 10:17]

• T_Spirit
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-05 12:47
Leuke avond gehad gisteren, leuk om eens mede Tweakers in het wild te ontmoeten :)
Gisteren nog niet verder gekomen dan de doos te open en de Lumia 1020 aan de lader te leggen. Wel hele leuke voorbeelden gezien van wat er met de camera allemaal kan. Van het weekend eens flink aan het experimenteren slaan...

Who is "General Failure" and why is he reading my disk ...

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Ook ik was aanwezig op het event,

Ik heb alles nog niet definitief overgezet van mn android naar de Lumia, maar voor alsnog ben ik zeer onder de indruk van de telefoon. Vanmorgen op schiphol wat snapshots geschoten vanaf het panorama terras. Onderweg naar huis nog even op de mobiel de foto's bekeken, maar daar was ik niet echt onder de indruk van de scherpte. Thuis de foto's op de pc gezet en WOW. Mijn normale telefoon is een HTC One X en de foto's daarvan zien er mooi uit op het scherm maar flets op een computerscherm.
Uit de reeks snapshots:

Bij de laatste foto heb ik gebruikt gemaakt van de digitale zoom van de camera zelf.

momenteel luister ik Spotify via de lumia over de oortjes en ook het geluid klinkt veel neutraler en ruimtelijker dan uit de HTC One X

• Haay
Gereserveerd voor zinvolle reactie in dit topic. :)

[Voor 75% gewijzigd door Haay op 26-09-2013 15:09]

• Brilsmurfffje
  • Niet online
Ik denk dat Nokia die achteraf via de website gaat verdelen over de Lumia 1020 kopers, hebben ze in het verleden ook gedaan.

[Voor 62% gewijzigd door Brilsmurfffje op 26-09-2013 15:00]

• mindcre8r
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:15

mindcre8r

The Baka Crow..

kunnen jullie eens een object in een zeer slecht belichte ruimte fotograferen?

Tameguchi kitten ja ney o

• Haay
mindcre8r schreef op donderdag 26 september 2013 @ 16:09:
kunnen jullie eens een object in een zeer slecht belichte ruimte fotograferen?
Met, of zonder flits? Of allebei ?

• Brilsmurfffje
  • Niet online
U vraagt wij draaien:

Zonder flits maar met focus light (beeld was helemaal donker vandaar het lampje)

Met focus light en xenon flash

En ter referentie ook nog even met mn htc one x een fotot geschoten:

Zonder flits

Met flits (LED)

Zoiets? Of bedoel je iets anders?

Klikken voor full res, alles komt rechtstreeks uit de telefoons rollen

[Voor 3% gewijzigd door Brilsmurfffje op 26-09-2013 17:04]

• CoolHead621
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:18

CoolHead621

Enjoy every moment

Handmatig op iso 100 of 200 zetten en een stabiele ondergrond, geeft echt mooie bijna ruisvrije foto's
Vind de autostand niet heel veel beter dan andere high end telefoons.

Maar als je de pro cam gaat gebruiken met handmatige instellen.... WOW

Begrijp me niet verkeerd, zelf auto is al erg goed.
Maar niet zo veel beter als een iPhone 5/5s of HTC high end.

iPhone 13 Pro / Samsung Galaxy S21 ultra

• JoW
Vandaag weer weinig tijd gehad maar ben nu alles aan het installeren en inrichten om de Lumia constant bij me te hebben, ik ben de 920 reeds gewend dus vanaf morgen maar 1 toestel bij me :*)

Vanmorgen ging ik een vriend van me helpen met het inrichten van zijn nieuw te openen restaurant. Omdat de deur nog op slot was ben ik wat gaan proberen met de camera, Een van de opdrachten is het schieten van een foto met een scherp gedeelte en een wazig gedeelte. Hierbij mijn poging.

Dit is het muurtje waar ik tegen aan stond te wachten tot de deur open ging.

En wederom om de zoomfunctie nogmaals te benadrukken een extra crop erbij!

Je kan de zandkorrels bijna tellen :)

Aankomend weekend maar eens echt gaan rommelen met de verschillende instellingen.

In mijn photobucket http://s895.photobucket.com/user/Johan_Sterrenburg/library/?sort=3&page=1 kan je alle foto`s bekijken in high ress

• T_Spirit
  • Laatst online: 24-05 12:47
De gehele foto zoals die door de camera gemaakt is.

Een op de camera gecropt beeld uit bovenstaande foto.

Zoals te zien doet de camera best goed als er voldoende licht aanwezig is, de crop is nog mooi duidelijk.

De hoge resolutie foto wordt opgeslagen als 10MB grote jpg, de crops die je maakt uit deze foto variëren van +/- 70kB tot ongeveer 2MB.

Binnenkort meer !

Who is "General Failure" and why is he reading my disk ...

• jmxd
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Ik ga van de week even op zoek naar een paar leuke locaties om wat foto's te schieten, wellicht morgen even met de hond naar het bos.

Moet ook nog even een leuke testcase verzinnen voor de SmartCam want daar heb ik ook wel wat grappige voorbeelden van gezien gisteren tijdens de presentatie. Iemand ideeën?

offtopic:
@T_Spirit, gebruik aub wat anders dan imageshack :P imgur of je tweakers fotoalbum als je die hebt bijvoorbeeld

• KraveN
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-05 23:51
Gelukkige winnaars, ik weet niet of de vragen alleen gericht mogen zijn op de camera. Maar ik ben wel benieuwd naar Windows Phone 8 als mobiel OS. Nu zag ik dat een aantal van jullie al voor de lumnia 1020 gebruik maakten van WP8. Maar zijn er ook mensen die vanvan Android of IOS afkomen en iets willen vertellen over de ervaringen met WP8.

• jmxd
  • Niet online
KraveN schreef op donderdag 26 september 2013 @ 20:36:
Gelukkige winnaars, ik weet niet of de vragen alleen gericht mogen zijn op de camera. Maar ik ben wel benieuwd naar Windows Phone 8 als mobiel OS. Nu zag ik dat een aantal van jullie al voor de lumnia 1020 gebruik maakten van WP8. Maar zijn er ook mensen die vanvan Android of IOS afkomen en iets willen vertellen over de ervaringen met WP8.
Als ik jou was zou ik even wachten op de andere 5 winnaars van de prijsvraag, die zullen namelijk allen een uitgebreide review schrijven over de telefoon.

Wat ik er over kan zeggen na het een dag gebruikt te hebben is dat het zeker uniek en origineel is vergeleken met iOS en Android maar dat het App aanbod toch nog wel heel ver achter ligt op de concurrentie. Er zijn bijvoorbeeld maar enkele noemenswaardige games te vinden. Dit is echter niet helemaal de schuld van Microsoft en is vooral te danken aan ontwikkelaars die er gewoon "geen zin" in lijken hebben.

Om het kort te zeggen staat het OS nog in de kinderschoenen maar ik zou het zeker nog niet afschrijven

• KraveN
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-05 23:51
Twylight schreef op donderdag 26 september 2013 @ 20:46:
[...]
Als ik jou was zou ik even wachten op de andere 5 winnaars van de prijsvraag, die zullen namelijk allen een uitgebreide review schrijven over de telefoon.

Wat ik er over kan zeggen na het een dag gebruikt te hebben is dat het zeker uniek en origineel is vergeleken met iOS en Android maar dat het App aanbod toch nog wel heel ver achter ligt op de concurrentie. Er zijn bijvoorbeeld maar enkele noemenswaardige games te vinden. Dit is echter niet helemaal de schuld van Microsoft en is vooral te danken aan ontwikkelaars die er gewoon "geen zin" in lijken hebben.

Om het kort te zeggen staat het OS nog in de kinderschoenen maar ik zou het zeker nog niet afschrijven
Bedankt voor je reactie. Ik zal wachten op de ervaringen van de overige gebruikers.

• Haay
KraveN schreef op donderdag 26 september 2013 @ 20:36:
Ikzelf kom, zoals ik in dit topic eerder al zei, vanaf een Android telefoon. Een Nexus 4, dus met erg vergelijkbare hardware (behalve de camera natuurlijk), en met de nieuwste Android (4.3).

Ik heb me voor de Lumia 1020 test van Tweakers dan ook specifiek opgegeven om de camera te testen, omdat ik dat veruit de meest interessante eigenschap van deze Lumia vind. De beste smartphone camera ter wereld! Die wil ik erg graag testen in z'n mogelijkheden en vooral om te zien in hoeverre deze een digitale compact camera kan vervangen, en in hoeverre hij de kwaliteiten van een systeemcamera kan benaderen.

Ik heb hier de beschikking over een Canon Ixus met IS, en een Sony NEX C3 met APS-C sensor en optische stabilisatie in de lenzen (heb 3 verschillende lenzen). Ik wil dus zeker nog wel een keer hetzelfde onderwerp vanaf dezelfde plek, met alle drie de camera's fotograferen om de verschillen te zien!

Maar wat WP8 vs Android 4.3 betreft vind ik de vrijheid van het OS en de enorme hoeveelheid aan apps en widgets van Android toch wel een enorm pluspunt t.o.v. het keurslijf van WP8.

Mocht je nog specifieke vragen hebben kun je die altijd stellen!

• FMS
  • Niet online
brilsmurfffje schreef op donderdag 26 september 2013 @ 14:21:
Ook ik was aanwezig op het event,

Ik heb alles nog niet definitief overgezet van mn android naar de Lumia, maar voor alsnog ben ik zeer onder de indruk van de telefoon. Vanmorgen op schiphol wat snapshots geschoten vanaf het panorama terras. Onderweg naar huis nog even op de mobiel de foto's bekeken, maar daar was ik niet echt onder de indruk van de scherpte. Thuis de foto's op de pc gezet en WOW. Mijn normale telefoon is een HTC One X en de foto's daarvan zien er mooi uit op het scherm maar flets op een computerscherm.
Uit de reeks snapshots:
[afbeelding]
[afbeelding]

[afbeelding]

Bij de laatste foto heb ik gebruikt gemaakt van de digitale zoom van de camera zelf.

momenteel luister ik Spotify via de lumia over de oortjes en ook het geluid klinkt veel neutraler en ruimtelijker dan uit de HTC One X
Dat is toch wel buitengewoon indrukwekkend.

Zouden de testers foto's willen maken van de lucht. Denk aan zonsopgang/ondergang, wolken enzovoort.

Ik lees ook graag meer over hoe het toestel zich in de hand laat vasthouden, en hoe de keyboard het doet met de extra schermruimte, vooral in vergelijking tot de kleinere WP modellen (Lumia 800/810). Ik heb nooit echt prettig kunnen typen op de 800.

• Haay
Spelen met scherptediepte:

Spin in het web:

Op de Lumia ingezoomed op de spin:

• Dexter
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11-05 09:27

Dexter

d((o_o))b

Ook ik was een van de gelukkigen die gisteravond bij het event aanwezig mochten zijn en een 1020 ter test/review (camera-gedeelte) mee naar huis kon nemen. Bijna 24 uur later heb ik eindelijk een momentje rust gevonden om de telefoon te activeren, simkaartje erin en even de noodzakelijke apps en instellingen over te nemen.

Naast de 1020 die ik gisteren heb meegekregen heb ik al enkele ervaringen met een 920. Dus ik ben ook zeker van plan om de komende twee weken vergelijken te maken met onder andere de 920. Daarnaast fotografeer ik zelf ook veel met een DSLR en ben ik stiekem ook benieuwd hoe de camera van de 1020 zich verhoudt tot een (fullframe) DSLR.

I'll keep you posted!! En als er specifieke verzoeknummers zijn (in het kader van vergelijkingen etc.). Shoot!

'It's all a matter of opinion' LTJ Bukem | 'You don't need eyes to see, you need vision' Maxi Jazz

• mindcre8r
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:15

mindcre8r

The Baka Crow..

brilsmurfffje schreef op donderdag 26 september 2013 @ 17:00:
U vraagt wij draaien:

[afbeelding]

Zonder flits maar met focus light (beeld was helemaal donker vandaar het lampje)

[afbeelding]

Met focus light en xenon flash

En ter referentie ook nog even met mn htc one x een fotot geschoten:

[afbeelding]

Zonder flits

[afbeelding]

Met flits (LED)

Zoiets? Of bedoel je iets anders?

Klikken voor full res, alles komt rechtstreeks uit de telefoons rollen
wow, wat een verschil in kleuren! goed plaatje evengoed.
je zou hem eens mee moeten nemen de kroeg in, met discolampen enz.

Tameguchi kitten ja ney o

• JoW
Het was koud vanmorgen maar zonnetje scheen dus gauw naar buiten en wat landschap en lucht fotootjes zoals gevraagd in het topic :) Nogmaals alles op automatische instellingen, van het weekend ga ik rommelen met de handmatige instellingen.

Foto`s Woelse Waard:

De foto`s worden trouwens allemaal gemaakt zonder de camera grip en zonder statief als dit een keer niet zo is vermeld ik het er bij.

• FMS
  • Niet online
Lijkt me dat zulke foto's wel beter moeten kunnen. Vooral de eerste. Benieuwd naar het resultaat met manual settings. :)

• tijmeng
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22-05 23:28
Indien mogelijk zie ik graag wat foto's van een avondje stappen / een concert.. video van een concert nog beter. Ben benieuwd wat de 1020 kan in een ongeving waar het donker is en veel stage-lichten aan staan

• jmxd
  • Niet online
Wat aan het spelen met scherpte en diepte:

En hier een cutout op de hoogste resolutie:

Nog een paar foto's met uitsnedes op hoge resolutie:

[Voor 48% gewijzigd door jmxd op 27-09-2013 19:50]

• JoW
Ja hoor het is weekend!!! en dan natuurlijk sluitertijd fun met mijn zoon!!

Sluitertijd 4sec

Sluitertijd 2sec

De kleine was zwaar onder de indruk dat hij dit had gedaan _/-\o_

• marvil
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 03-02 19:13
Waar ik ook graag iets over zou willen weten is de afdrukvertraging. Daar vind je niets over in de specs, maar vooral bij bewegende onderwerpen (spelende kinderen) is dat belangrijk. Hoeveel tijd zit er tussen het indrukken van de sluiterknop en het daadwerkelijk maken van de foto? En is dat beter of slechter dan bij bv de Samsung S4 zoom?

• JoW
marvil schreef op zaterdag 28 september 2013 @ 09:36:
Waar ik ook graag iets over zou willen weten is de afdrukvertraging. Daar vind je niets over in de specs, maar vooral bij bewegende onderwerpen (spelende kinderen) is dat belangrijk. Hoeveel tijd zit er tussen het indrukken van de sluiterknop en het daadwerkelijk maken van de foto? En is dat beter of slechter dan bij bv de Samsung S4 zoom?
Wat ik je kan zeggen is dat als je via het scherm een foto maakt dat de camera eerst scherp stelt en dan de foto neemt het 1 seconde duurt.

Als je via de hardware knop de foto neemt en eerst scherp stelt (dus iets indrukken) dat de foto vrijwel direct wordt genomen. Ik weet niet hoe lang dit bij de samsung duurt maar ik vind het bij deze vrij rap :)

• JoW
Wat een prachtig weer om de functies van het toestel te gaan proberen.

Hier alvast een voorbeeld van Nokia Smart Cam, met deze lens maakt de camera verschillende shots van het object zodat deze achteraf te bewerken zijn. Na het maken van de foto geeft de app een suggestie voor de beste foto en verschillende foto`s met elk zijn eigenschap.

Hieronder de beste foto zoals aanbevolen:

Vervolgens een optie zonder het bewegende object:

En als laatste een optie waarbij alleen het bewegende object wordt scherpgesteld:

Al met al leuke opties die zeker de moeite waard zijn, ik ga deze nog verder testen met sneller bewegende objecten.

En als bonus nog een luchtfoto:

Ik dacht bij deze foto dat er links boven de zon een veegje/krasje zat in de lens maar als je goed kijkt is het een spinnenweb waar ik voor stond.

• NinjaKiwiNL
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:17

NinjaKiwiNL

Xbox Tag - NinjaKiwiNL

Ik twijfel enorm tussen dit toestel en de Galaxy Note 3.
De camera op de 1020 is iets wat mij over kan halen, dus ik zou zeggen blijf graag posten. Voor degene die echt de camera testen, laat graag meer foto's & video zien :) ben enorm benieuwd naar de echte kwaliteit van deze camera.

@Twylight Top!
Met de 808 kon je mooie Time Lapse maken, dit ook een beetje te doen op de 1020?

[Voor 18% gewijzigd door NinjaKiwiNL op 28-09-2013 14:42]

| Canon EOS R | Canon 24-70mm F2.8L | Canon 85mm f1.2 | Laowa 100mm f2.8 |

• Dexter

Dexter

d((o_o))b

Ben ik weer...afgelopen dagen zo her en der mijn 1020 eens aan het werk gezet. Eerste indruk is absoluut positief! Met name als het gaat om de kwaliteit van de foto's. De tijd die het duurt om een foto te maken vind ik af en toe wel wat lang duren, daar zou wat mij betreft in elk geval sowieso nog wel verbetering in mogen komen.

De Nokia Pro Camera software werkt erg intuitief als je het mij vraagt, het handmatig instellen van de verschillende secties (sluitertijd, scherptediepte, ISO, belichting, witbalans) werkt snel en goed en met name de rechtstreekse feedback op het scherm is zeer prettig. Ik snap alleen niet waarom Nokia de flits-instellingen niet ook in een 'draai-wiel' instelling heeft opgenomen??

Maar goed...de Nokia Pro Camera en Nokia Smart Camera werken ook op andere Lumia's, dus dat zijn niet de unique selling points van de 1020. De camera/lens met de 41MP sensor, nieuwe versie van de IS en digitale zoom-mogelijkheden zouden dat wel moeten zijn, dus dat is hopelijk ook te ervaren op alle foto's.

Maar goed...plaatjes zeggen meer dan praatjes? :)

Ik post links naar de volledige resolutie-afbeeldingen (vind ik wel relevant als je gevraagd wordt om de camera te testen), via mijn flickr Photostream zijn uiteraard de foto's ook kleiner te zien:
http://www.flickr.com/pho...e/sets/72157635978007484/

Alle foto's zijn 100% rechtstreeks uit de telefoon, geen nabewerking in welke vorm dan ook :)

Wat je hier goed ziet is de verminderde scherpte in de hoeken. Afhankelijk van het onderwerp dat je vastlegt is dat natuurlijk meer of minder storend (bij een blauwe lucht zal het niet zo spannend zijn, bij details wordt het vervelender).

Zelfde soort opname en ook hier zie je de scherpte in de hoeken minder worden. Verder is de fotokwaliteit wat mij betreft dik in orde!

Stilleven in Helvoirt aan het einde van de middag (laag staande zon). Goede kleurreproductie en witbalans (AUTO-stand).

Raster-testje...wat mij betreft verscherpt de software iets teveel. Zou mooi zijn om dat zelf in te kunnen stellen. (stille hint NOKIA? :) )

Eerste testje van de 'zoom' functionaliteit (links zoomfoto (5MP), rechts het origineel (38MP):

Links met gebruik van de AUTO-stand voor de belichting, rechts met een 0,7+EV overbelichting zodat de contrasten net wat minder groot worden en de donkere delen iets beter worden uitgelicht:

Nog een keer met de AUTO-stand voor de belichting en met een overbelichting, waarbij de lucht al bijna 'uitgebeten' wordt:

Nog een keer de 'zoom' functionaliteit in werking (nogmaals...foto's zijn onbewerkt, het effect komt echt van de glazen gevel ter plaatse):

Moiré-effect testje...

Ik wil nog wel eens snel een foto maken als ik een interessant kranten-/tijdschriftartikel zie. En dan is het fijn als je de lettertjes goed kunt lezen (dit is de 38MP versie):

Deze foto is zonder statief o.i.d. genomen, hij had dus waarschijnlijk nog scherper kunnen zijn (heb wel statief, maar geen NOKIA camera-grip). Maar je kunt bij de foto van de stoel de printresolutie al bijna zien (ik zal komende tijd nog eens vaker dergelijke detail-opnamen maken).

Niks mis met het groothoek-bereik van de lens op de lumia 1020, en het detail blijft tot bovenin goed zichtbaar:

Moiré-effect (maar dan met een soort kleur-verschuivingen)

Zoom(5MP) vs ongezoomd (38MP):

Testje met scherptediepte. Je kunt zien dat ik hier nog niet in geslaagd ben. Het viel me onder deze omstandigheden nog tegen om goed te doen. Je ziet weliswaar direct de wijziging van de scherptediepte op je scherm, maar om hem goed te 'positioneren' viel me even tegen (maar zoals met alles...oefening zal kunst baren):

Veel informatie dicht bij elkaar om te zien hoe de software de foto verscherpt:

More to come!....(nu eerst even eten ;) )

P.S. : hoe kan ik twee foto's naast elkaar posten zoals Twilight? :)

[Voor 96% gewijzigd door Dexter op 28-09-2013 20:16]

'It's all a matter of opinion' LTJ Bukem | 'You don't need eyes to see, you need vision' Maxi Jazz

• vali
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23-05 20:41
Die foto waar bewegende beelden worden vastgelegd (van de kat bv) ziet er erg vet uit!

• jmxd
  • Niet online
offtopic:
@Dexter
Als je op 'bekijk' drukt bij mijn post kan je het zien, het kan alleen in een tabel. Anders zet Tweakers ze onder elkaar.

• Dexter

Dexter

d((o_o))b

Twylight schreef op zaterdag 28 september 2013 @ 18:35:
offtopic:
@Dexter
Als je op 'bekijk' drukt bij mijn post kan je het zien, het kan alleen in een tabel. Anders zet Tweakers ze onder elkaar.
Thanx! Ik had al zo'n vermoeden :)

• Dexter

Dexter

d((o_o))b

En we gaan weer verder (wel even in een nieuwe post)...

Zooms van een paar zeer fraaie graffiti-pieces op de gevels van Area51 hier op Strijp S (5MP links, originele 38MP rechts):

Zijaanzicht DAFje (waarin je het verloop van scherpte naar de zijkanten/hoeken) weer goed kunt waarnemen:

En de DAFjes op een rij (waarbij de witbalans toch niet helemaal goed lijkt te gaan (foto genomen in de schaduw van het gebouw):

Nog eens met aanpassing van de belichting (links AUTO, rechts aangepast):

En wat oefeningen met scherptediepte (eerste foto nog steeds niet helemaal goed):

Laatste graffiti-piece (mooie ode aan de onlangs overleden audio-pionier Dick Raaijmakers)(http://www.gonzocircus.co...05/Dick-Raaijmakers.jpg):

En als je er dan toch voor staat (en weet dat je met de Nokia Smart Camera leuke dingen kunt doen...), dan ook maar even naar binnen:

Nokia Smart Camera (scherpstellen op beweging):

Nokia Smart Camera (actie-shot):

En nog een keer de 'zoom', maar nu binnen (links ingezoomd bij het maken van de foto (5MP), rechts het origineel (38MP)):

En de laatste voor vandaag, zoom buiten (omdat het toch wel erg goed werkt):

Vragen/klachten/opmerkingen/verzoekjes naar aanleiding van het materiaal dat ik vandaag gepost heb? Laat het me weten dan kijk ik of ik wat mee kan doen!

[Voor 138% gewijzigd door Dexter op 28-09-2013 20:26]

• NinjaKiwiNL

NinjaKiwiNL

Xbox Tag - NinjaKiwiNL

@Dexter: Foto's zien er erg goed uit! Op mijn scherm met 2560x1440 zien zelfs die 5MP foto's er geweldig uit! Dank voor het posten! Valt me idd wel op dat het verloop in de foto's erg hard gaat vooral bij die foto van de eerste DAF..

• Dexter

Dexter

d((o_o))b

Mother_Goozz schreef op zaterdag 28 september 2013 @ 20:05:
@Dexter: Foto's zien er erg goed uit! Op mijn scherm met 2560x1440 zien zelfs die 5MP foto's er geweldig uit! Dank voor het posten! Valt me idd wel op dat het verloop in de foto's erg hard gaat vooral bij die foto van de eerste DAF..
Die eerste DAF-foto verbaast mij ook (in negatief opzicht). Ik ga nog eens kijken of het misschien afhangt van belichting en/of andere instellingen.

Maar verder ben ik (het was vandaag natuurlijk ook wel ultiem buiten-fotografie-weer) ook zeer onder de indruk van hetgeen de camera doet. Op mijn todo-lijstje staat ook zeker een vergelijking met mijn 920. Dus als het morgen ook zo'n mooi weer is ga ik zeker proberen dat even te doen!

• faisje
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21-11-2021
Mooie camera telefooon man!! Echt prachtig!! Wou dat ik het ook kon testen maar helaas!

• Kiswum
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10-05 19:40

Kiswum

Gadget reviewer

Dexter, wat een gave foto's uit mijn/onze mooie stad :)
Zou je eens een keer naar de berenkuil kunnen gaan om daar wat grafity foto's en panoramashots te kunnen maken. Ik ben eigenlijk ook benieuwd hoe hij reageert op een verandering van duisternis naar licht.
Je kunt vanuit zo'n tunnel een foto maken waarvan een gedeelte van de foto zich in de tunnel bevind en een ander gedeelte daarbuiten, in het licht.

Voorbeelden vanaf mijn Chinees toestel:

Veel plezier met deze unieke kans!

[Voor 5% gewijzigd door Kiswum op 29-09-2013 19:59. Reden: fout in foto's hersteld]

Oprichter van de grootste NL realme en Xiaomi Facebook groepen.
Link naar mijn website voor alle reviews en blogs: Kiswum.com.

• Dexter

Dexter

d((o_o))b

@Kiswum: thanx! Strijp S is altijd een uiterst dankbare plek voor mooie plaatjes imho. Ga ik van de week ook een keer wat avondopnamen maken.

In het verlengde van je vraag: deze had ik gisteren ook nog gemaakt, maar die toegangsgang bij AREA51 is zo donker dat het licht dan altijd te hard wordt.

Vandaag nog wat spielerei:

Focus op de Ctrl-toets:

Op het logitech-logo:

En op de DEL-toets:

Het focussen op de DEL toets was in dit geval nog best lastig trouwen. Je komt dan met je vinger eigenlijk al bijna op de settings-area van het scherm.

Pixels en structuur (38MP):

Die laatste foto heb ik bewust gemaakt om het verloop van scherpte bij frontaal aanzicht te laten zien.

[Voor 8% gewijzigd door Dexter op 29-09-2013 20:38]

• Kiswum

Kiswum

Gadget reviewer

Bedankt voor de mooie foto's als (inline) skater kan ik de plaatjes uit Area 51 wel zeer waarderen (voor de kijkers, de plaatjes met de skateboarders ;)). Op zo'n locatie wil ik mijn telefoons ook nog wel een keer testen op het gebied van foto's.
De foto van je beeldscherm vind ik mooi gemaakt, het contrast tussen diverse onderdelen ziet er goed uit.

• dreameater

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

Zo! Ik ben gisteren terug gekomen van een weekend Barcalona redelijk veel foto's gemaakt en m'n 925 thuis gelaten. Dus alleen de 1020 gebruikt en dat is goed bevallen. Ik ga even wat foto's sorteren ;)

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ

• Haay
Weekendje naar Landal park geweest. Vooral foto's (en video) van m'n kids gemaakt, die ik uit privacy overwegingen niet zal plaatsen. :P

Overigens, ik begrijp nu de reden voor de melding van Tweakers bij het posten van foto's op 5MP resolutie:
Deze afbeelding is 4352 * 7712 pixels groot. Hier op GoT verwachten we dat je echte thumbnails maakt.
Kijk in de faq als je niet weet hoe dit moet.

Met alle foto's die Dexter heeft gepost, hoe mooi ook, wordt deze pagina een SLAK met scrollen!

• twilex
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-04 15:53
Ik ben benieuwd naar de volgende zaken:
  • Op de 920 Pro Cam zit geen optie om Aperture (diafragma) handmatig in te stellen. Kan dat bij de 1020 wel? Hoe kun je anders goed de scherptediepte beïnvloeden?
  • Ik meen te hebben gelezen dat in modellen die na de 920 zijn verschenen ook de low light kwaliteit van video is verbeterd. Is dat juist?
  • Hoe is het verschil in kwaliteit van foto's en video ten opzichte van de 920 (resolutie buiten beschouwing gelaten)?
    Ik zou graag een vergelijking tussen beide zien.

[Voor 12% gewijzigd door twilex op 30-09-2013 11:02]

• Haay
twilex schreef op maandag 30 september 2013 @ 10:54:
  • Op de 920 Pro Cam zit geen optie om Aperture (diafragma) handmatig in te stellen. Kan dat bij de 1020 wel? Hoe kun je anders goed de scherptediepte beïnvloeden?
  • Ik meen te hebben gelezen dat in modellen die na de 920 zijn verschenen ook de low light kwaliteit van video is verbeterd. Is dat juist?
  • Hoe is het verschil in kwaliteit van foto's en video ten opzichte van de 920 (resolutie buiten beschouwing gelaten)?
Ik kan alleen je eerste vraag beantwoorden, daar ik geen ervaring met de 920 heb.

In de Pro Cam app (die neem ik aan telefoon onafhankelijk is) zit geen Aperture instelling, maar wel een focus instelling, waarbij je via de halve cirkel slider traploos de focus kunt instellen tussen dichtbij en oneindig ver weg. Door op iets dichtbij te focussen krijg je een blurred (out of focus) achtergrond.

• Dexter

Dexter

d((o_o))b

Haay schreef op maandag 30 september 2013 @ 10:45:
Weekendje naar Landal park geweest. Vooral foto's (en video) van m'n kids gemaakt, die ik uit privacy overwegingen niet zal plaatsen. :P

Overigens, ik begrijp nu de reden voor de melding van Tweakers bij het posten van foto's op 5MP resolutie:
Deze afbeelding is 4352 * 7712 pixels groot. Hier op GoT verwachten we dat je echte thumbnails maakt.
Kijk in de faq als je niet weet hoe dit moet.

Met alle foto's die Dexter heeft gepost, hoe mooi ook, wordt deze pagina een SLAK met scrollen!
Ik zal kijken of ik met een kleine foto + koppeling naar het origineel kan werken in het vervolg 8) en heel misschien zal ik het nog aanpassen voor de foto's die ik al gepost heb O-)

[Voor 5% gewijzigd door Dexter op 30-09-2013 11:57]

• Dexter

Dexter

d((o_o))b

twilex schreef op maandag 30 september 2013 @ 10:54:
- Eerste vraag is al juist door Haay beantwoord. Zowel op de 920 als de 1020 kun je met de Nokia Pro Camera de scherptediepte met een cirkel-slider grofweg instellen. Dat werkt niet met F-waarden zoals bij normale camera's en ik moet bekennen dat het soms wat lastig instellen is, maar het werkt op zich wel. Het bepalen van je scherptepunt kun je natuurlijk vervolgens gewoon doen door op het scherm te klikken op de plek die je scherp wilt hebben (zie ook mijn foto's van het toetsenbord).
- Ik ben zelf nooit zo'n fanatiek gebruiker van de video-functionaliteit van smartphones en camera's, maar zal eens kijken wat ie doet daarmee.
- Vergelijking met de 920 staat ook op mijn todo-lijstje, want die ligt hier gebroederlijk naast de 1020.

• Haay
Een zogeheten cinemagraph:

(low-quality .gif versie)

Hier kun je het origineel op de Nokia Memories pagina vinden:
http://memories.nokia.com...9a-4767-9528-c609e94fbac7

• Dexter

Dexter

d((o_o))b

Nice! Het origineel lijkt trouwens net zo low-res te zijn??

Fijn Landal park ook trouwens ;)

[Voor 43% gewijzigd door Dexter op 30-09-2013 12:52]

• Haay
Foto van avond/schemering/bijna donker, uit de hand genomen:

(klik op de foto voor de 5MP versie)

In de 'alles op Auto' mode werden de lichtjes bewogen korte streepjes, maar door de sluitertijd zelf in te stellen kon ik een vrij aardige foto maken al zeg ik het zelf.

[Voor 17% gewijzigd door Haay op 30-09-2013 14:08]

• Haay
Dexter schreef op maandag 30 september 2013 @ 12:51:
Nice! Het origineel lijkt trouwens net zo low-res te zijn??
Het origineel is een .mp4 filmpje dat gewoon heel lang door loopt. Geen hoge resolutie Pro Cam foto. :P Zelfs geen HD resolutie Smart Cam filmpje. Het is wel hogere resolutie dan het geëxporteerde .gif bestand, en heeft ook veel meer kleuren zodat de kleur-overgangen (zie de lucht) beter geschakeerd zijn.

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Haay schreef op maandag 30 september 2013 @ 13:00:
Foto van avond/schemering/bijna donker, uit de hand genomen:
[afbeelding]
(klik op de foto voor de 5MP versie)

In de 'alles op Auto' mode werden de lichtjes bewogen korte streepjes, maar door de sluitertijd zelf in te stellen kon ik een vrij aardige foto maken al zeg ik het zelf.
Mooi hoor. Mijn ervaring met andere Lumia's is, is dat de instelling "zonsondergang" in dit soort situaties mooie plaatjes op kan leveren. E.e.a. wordt dan wel te geel, maar geeft ondanks dat een mooi effect.

Zit je overigens in Landal het Loo?

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

• Haay
PaT schreef op maandag 30 september 2013 @ 15:39:
Mooi hoor. Mijn ervaring met andere Lumia's is, is dat de instelling "zonsondergang" in dit soort situaties mooie plaatjes op kan leveren. E.e.a. wordt dan wel te geel, maar geeft ondanks dat een mooi effect.

Zit je overigens in Landal het Loo?
Zat in Landal 't Loo, afgelopen weekend. :)

In de Nokia Pro Cam is er geen "scene" instelling (zonsondergang, kids, vuurwerk, dat soort...). Dat is er wel in de Microsoft Camera app (onderdeel van Windows Phone), maar daarmee maak je dan weer geen gebruik van de 38MP hoge resolutie opname.

• Brilsmurfffje
  • Niet online
Vandaag even bij de Vodafone winkel langs geweest en 4G gratis tot aan het einde van het jaar, ondanks dat ze op de website zeggen dat de Lumia 1020 niet werkt op het 4G netwerk doet hij het hier prima:

Doordat ik in Delft zit, zit ik net iets te ver van de mast af voor de lage ping.

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

brilsmurfffje schreef op maandag 30 september 2013 @ 16:32:
Vandaag even bij de Vodafone winkel langs geweest en 4G gratis tot aan het einde van het jaar, ondanks dat ze op de website zeggen dat de Lumia 1020 niet werkt op het 4G netwerk doet hij het hier prima:
[afbeelding]

Doordat ik in Delft zit, zit ik net iets te ver van de mast af voor de lage ping.
Dat moet toch stukken beter kunnen? Heb met de test G2 al dik 2MB/s gehaald met het downloaden van een torrent. Ben benieuwd wat je resultaat is met beter bereik.

• Brilsmurfffje
  • Niet online
PaT schreef op maandag 30 september 2013 @ 16:37:
[...]

Dat moet toch stukken beter kunnen? Heb met de test G2 al dik 2MB/s gehaald met het downloaden van een torrent. Ben benieuwd wat je resultaat is met beter bereik.
Klopt, de medewerker van Vodafone zei dat het netwerk in Delft nog niet "Live" was, net trouwens al een iets beter resultaat gehaald:

heb ook op dezelfde plek een test met 3G gedaan:

de 3G mast staat op de flat tegenover mij :+

Weet niet precies waar de 4G masten staan maar ik kan Den Haag net zien liggen dus het kan goed zijn dat die mast gewoon zeer ver weg staat

• jmxd
  • Niet online
damn :o

edit: oh, Mb, ik dacht MB :P

[Voor 79% gewijzigd door jmxd op 30-09-2013 16:57]

• Brilsmurfffje
  • Niet online
Ik heb ook nog 2 foto's met de Lumia gemaakt, de scherpte, kleuren en contrast blijven mij verbazen. Nokia heeft de telefoon best wel tekort gedaan met het scherm. Mijn HTC One X heeft foto's waarvan je op het scherm zegt wow, zet je ze op de pc dan is het meh. Hier is het omgekeerd:

41MP

41MP

De resolutie van die 41MP foto's is zo hoog dat de standaard windows photoviewer erg een vrij wazig plaatje van maakt :P

• Dexter

Dexter

d((o_o))b

Grappig dat je over het scherm begint...Ik ben het daar wel mee eens. Het behoort weliswaar niet tot mijn reviewtaken, maar als ik de 1020 naast de 920 leg, dan vind ik het scherm van de 920 echt aanzienlijk veel fijner. De kleuren zijn mooier (natuurlijker) en onder een kijkhoek blijft de kleurweergave van de 920 veel beter. De 1020 wordt dan groenig (polarisatielaag van het scherm die daarin een rol speelt?)
Ook het feit dat je bij het AMOLED scherm de pixels kunt zien vind ik zelf toch echt minder fraai.
Van mij had Nokia dat AMOLED-scherm best achterwege mogen laten en er het scherm van de 920 (IPS LCD) in mogen stoppen... En ja...dat verbruikt dan meer energie, maar het kijkt wel veel mooier.

Het klinkt misschien raar, maar er zijn een aantal zaken wat betreft de 1020 (buiten de camera) die mij toch wel eens aan het twijfelen brengen of ik hem nou perse op alle fronten beter vind dan de 920:
  • Laten we duidelijk zijn, de camera is in mijn eerste ervaringen superieur, maar het scherm van de 920 vind ik beter dan van de 1020.
  • Ook het materiaal van de behuizing (maar dat is persoonlijk) vind ik van de 920 serie beter. Het glanzend wit van de 920 is in mijn ogen wel een stuk fraaier dan de matte finish van de 1020. Maar als gezegd...dat is persoonlijk.
  • En ja...hij wordt er wat dikker en zwaarder mee (maar hoeveel mensen hebben daar na hun eerste week gebruik nog last van), maar met het ingebouwde draadloos laden van de 920 (en niet met een extra cover zoals bij de 1020 dat er imho toch wat goedkoop uitziet) is toch ook wel een feature die ik bij de 1020 mis. Ik heb die avond ook aan de Nokia mensen gevraagd waarom ze dat draadloos laden er uit hebben gehaald, eens te meer omdat die marketing meneer van Nokia zelf al aangaf dat als je eenmaal draadloos laden gewend bent je niet meer anders wilt... Het antwoord laat zich raden...

• JoW
Zoals beloofd weer wat fotootjes :)

Kennen jullie deze nog? zonder loep bijna niet te lezen wat er op staat, met de zoomfunctie geen probleem.

Toch tijd om mijn bril schoon te maken!

Een stilleven mag zeker niet ontbreken in de serie.

En nog een tijgert van een vriend van me.

Ik heb nu de originelen op photobucket staan zodat je deze nog eens kan bekijken in high res.

• Dexter

Dexter

d((o_o))b

Vaag...ik kan bij het vergrendelingsscherm maar kiezen uit 4 opties voor de tijdsduur waarna het vergrendelingsscherm actief wordt? 30 secs, 1 min, 3 min of 5 min. Ik kan het dus niet geheel uitschakelen? Op mijn 920 krijg ik het menu in een andere vorm te zien en kan ik ook kiezen voor NOOIT.

????

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Modbreak:Zouden jullie a.u.b. thumbnails willen plaatsen in plaats van de full-size foto's? Zeker op minder krachtige hardware begint dit topic flink te stotteren door jullie (schitterende) bijdragen

Anoniem: 508432

Hier wordt ik nou vrolijk van als vliegtuig liefhebber brilsmurfje. Nice shots!

• Dexter

Dexter

d((o_o))b

Nog even wat close-ups (minimale scherpstelafstand gebruikt) met 100% crops:

38MP-versie

En een 100% crop van iets dat je met het blote oog bijna niet ziet (de waarde van het biljet in de letters):

En de scherpte in het midden:

Nog eentje:

38MP-versie

En 100% crop van opnieuw iets dat je met het blote oog echt bijna niet waar kunt nemen (de tekstregel):

[Voor 28% gewijzigd door Dexter op 01-10-2013 00:42]

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Dat geintje met dat biljet hebben wij in de zaal tijdens de presentatie ook geprobeerd met een Lumia 520 of 620 en ook daar is prima het cijfertje van de waarde van het biljet te zien. Dus om heel eerlijk te zijn, dat is niet zo heel bijzonder :)
Dexter schreef op maandag 30 september 2013 @ 20:53:
Vaag...ik kan bij het vergrendelingsscherm maar kiezen uit 4 opties voor de tijdsduur waarna het vergrendelingsscherm actief wordt? 30 secs, 1 min, 3 min of 5 min. Ik kan het dus niet geheel uitschakelen? Op mijn 920 krijg ik het menu in een andere vorm te zien en kan ik ook kiezen voor NOOIT.

????
Toevallig een exchange account toegevoegd waarbij de policy is dat er een lockscreen op moet?

[Voor 51% gewijzigd door PaT op 01-10-2013 07:40]

• Dexter

Dexter

d((o_o))b

PaT schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 07:38:
Dat geintje met dat biljet hebben wij in de zaal tijdens de presentatie ook geprobeerd met een Lumia 520 of 620 en ook daar is prima het cijfertje van de waarde van het biljet te zien. Dus om heel eerlijk te zijn, dat is niet zo heel bijzonder :)

[...]

Toevallig een exchange account toegevoegd waarbij de policy is dat er een lockscreen op moet?
Ik had ook niet gezegd dat het bijzonder was ;) De lettertjes op het rijbewijs zijn nog weer een stukkie kleiner trouwens. Ik had overigens verwacht dat de minimale scherpstel-afstand kleiner zou zijn dan ie daadwerkelijk is. Daar vergis ik me steeds in als ik een closeup wil maken en volgens mij komt dat door het relatieve groothoek-karakter van de lens (waardoor je een object ook van dichtbij helemaal op de foto krijgt (net zoals met het bankbiljet)). Vanavond eens kijken hoe zich dat verhoudt met de 920.

Wat betreft lockscreen, op beide telefoons zitten dezelfde accounts, dus dat kan het niet zijn. En bij de 1020 worden de opties in een dropdown menu getoond en bij de 920 in een metro-style overzicht (nieuw scherm met grotere letters/cijfers).

P.S. beter zo met de kleinere afbeeldingen? Ik zal als ik keer tijd heb mijn vorige posts ook netjes aanpassen

[Voor 14% gewijzigd door Dexter op 01-10-2013 11:06]

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Dexter schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 09:37:
[...]

P.S. beter zo met de kleinere afbeeldingen? Ik zal als ik keer tijd heb mijn vorige posts ook netjes aanpassen
d:)b

• Anoniem: 539633
  • Registratie: September 2013
  • Niet online
brilsmurfffje schreef op maandag 30 september 2013 @ 16:32:
Boe, ik woon ook in delft, maar misschien even hier kijken: https://www.vodafone.nl/s...kking/dekkingskaart.shtml

• Cyleo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 28-04 10:28
Dexter schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 00:39:
Nog even wat close-ups (minimale scherpstelafstand gebruikt) met 100% crops:
[afbeelding]
38MP-versie

En een 100% crop van iets dat je met het blote oog bijna niet ziet (de waarde van het biljet in de letters):
[afbeelding]
En de scherpte in het midden:
[afbeelding]

Nog eentje:
[afbeelding]
38MP-versie

En 100% crop van opnieuw iets dat je met het blote oog echt bijna niet waar kunt nemen (de tekstregel):
[afbeelding]
Dat is wel een serieus indrukwekkende camera zeg ;)

• dreameater

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

review van mij staat online, alleen ben ik enorm aan het klooien om m'n plaatjes er op te zetten.
In eerste instantie skydrive geprobeerd , daarna dropbox .. volgens mij werkt het beiden niet

EDIT: Review: (productreview: Nokia Lumia 1020 Zwart review door dreameater)

[Voor 26% gewijzigd door dreameater op 01-10-2013 22:54]

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ

• zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-05 20:10
Nokia reviewers met 't zelfde probleem kunnen me een DM sturen. We hebben bij tweakers ook fotostorage. Zie https://secure.tweakers.net/my.tnet/fotoalbum. ;)

• twilex
Haay schreef op maandag 30 september 2013 @ 11:50:
[...]

Ik kan alleen je eerste vraag beantwoorden, daar ik geen ervaring met de 920 heb.

In de Pro Cam app (die neem ik aan telefoon onafhankelijk is) zit geen Aperture instelling, maar wel een focus instelling, waarbij je via de halve cirkel slider traploos de focus kunt instellen tussen dichtbij en oneindig ver weg. Door op iets dichtbij te focussen krijg je een blurred (out of focus) achtergrond.
Met focusseren (scherpstellen) bepaal je wat (afstand) je scherp stelt maar verander je niet de scherptediepte. Stel je de voorgrond scherp dan wordt de achtergrond onscherp(er), stel je de achtergrond scherp dan wordt de voorgrond onscherp(er).
Een grote lensopening (laag diafragma getal) geeft minder scherptediepte, een kleine lensopening (hoog diafragma getal) geeft meer scherptediepte. Bij veel scherptediepte zijn zowel de voorgrond als achtergrond scherp, bij weinig scherptediepte is slechts een deel (afstand) scherp.

Bij klassieke analoge foto camera's (met negatief of dia film) werd de juiste belichting bepaald door combinatie van diafragma en sluitertijd (en was tevens afhankelijk van de gevoeligheid van de film die in de camera was geplaatst).

Bij digitale camera's met een CCD is de gevoeligheid (ISO waarde) te variëren. Iets wat met analoge film niet mogelijk was. Het variëren gebeurd door het CCD signaal minder of meer te versterken (gain). Met meer versterken (verhogen van de gevoeligheid) neemt helaas ook de beeldruis toe (waardoor de kwaliteit afneemt). Bij de oude analoge film nam de 'korrelgrootte' toe naarmate de film gevoeliger was wat ook resulteert in afname van de beeldkwaliteit (omdat met een grotere korrel de resolutie lager is).

De meeste telefoon camera's hebben waarschijnlijk een vast diafragma om de afmeting zo klein mogelijk te houden. De belichting kan dan worden aangepast door de sluitertijd en/of gevoeligheid te variëren. Het diafragma blijft echter constant en de scherptediepte zal daarom niet veranderen.

De Lumia 1020 en 920 hebben een vast diafragma (2.2 voor de 1020). Dit verklaard waarom Pro Cam geen optie heeft om het diafragma te wijzigen.

• twilex
brilsmurfffje schreef op maandag 30 september 2013 @ 17:31:
Ik heb ook nog 2 foto's met de Lumia gemaakt, de scherpte, kleuren en contrast blijven mij verbazen. Nokia heeft de telefoon best wel tekort gedaan met het scherm. Mijn HTC One X heeft foto's waarvan je op het scherm zegt wow, zet je ze op de pc dan is het meh. Hier is het omgekeerd:
Gaat het op de 1020 dus wel beter :P

• twilex
Dexter schreef op maandag 30 september 2013 @ 18:12:
• Ook het materiaal van de behuizing (maar dat is persoonlijk) vind ik van de 920 serie beter. Het glanzend wit van de 920 is in mijn ogen wel een stuk fraaier dan de matte finish van de 1020. Maar als gezegd...dat is persoonlijk.
[/list]
Bij de 920 is de finish afhankelijk van de kleur:
  • Wit, geel en rood zijn glanzend
  • Zwart, cyaan en grijs zijn mat
Ik heb liever mat. Dat ligt beter in de hand (gaat de telefoon langer mee ;) ), reflecteert minder licht (geen spiegeling maar verstrooiing) en heeft een lager (i)Toy gehalte.

[Voor 16% gewijzigd door twilex op 02-10-2013 02:25]

• Haay
zeef schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 21:39:
Nokia reviewers met 't zelfde probleem kunnen me een DM sturen. We hebben bij tweakers ook fotostorage. Zie https://secure.tweakers.net/my.tnet/fotoalbum. ;)
Ah, heb nu eindelijk ook maar eens m'n fotostorage bij Tweakers geactiveerd. Had er genoeg karma voor tenslotte. Dank voor de link en tip, zeef !

Zal in het vervolg m'n Lumia 1020 foto's hier plaatsen zodat ik ze makkelijker in dit topic kan plaatsen. :)
twilex schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 01:51:
<....>
De Lumia 1020 en 920 hebben een vast diafragma (2.2 voor de 1020). Dit verklaard waarom Pro Cam geen optie heeft om het diafragma te wijzigen.
Ah, dat was een duidelijk stukje uitleg, twilex. _/-\o_
Eigenlijk wist ik dat wel (het is me ooit wel eens eerder uitgelegd) maar had er even niet aan gedacht dat dit inderdaad zo werkt met camera-phones met vast diafragma.

Hierbij nog een paar foto's die ik afgelopen weekend gemaakt had, en nu netjes in mijn Tweakers foto album:
Lumia 1020
Foto's voor de Nokia Lumia 1020 test
SchaduwOchtendglorenPompoenen 2
Pompoenen 1

[Voor 66% gewijzigd door Haay op 02-10-2013 11:32]

• Kiswum

Kiswum

Gadget reviewer

Even een verzoekje, het is gisteren (of de dag ervoor) al gevraagd, maar zouden de plaatjes op de 2e pagina verkleind kunnen worden (voor of na mijn post). Mijn pc thuis met 8GB geheugen redde het op zich wel, maar mijn werkpc met 4GB gaat over de flos als ik die pagina laat laden.

Alvast bedankt :)

• Dexter

Dexter

d((o_o))b

Aardig artikeltje op wp7.nl over de camera's in smartphones:
http://www.wp7.nl/38939/s...etingen-camera-toegelicht

• NinjaKiwiNL

NinjaKiwiNL

Xbox Tag - NinjaKiwiNL

http://connect.dpreview.c...g2-vs-samsunggalaxys4zoom

Hier nog een vergelijking tussen de beste Android camera's en de Lumia 1020.
Btw hoe is de audio via koptelefoon met deze telefoon?

[Voor 12% gewijzigd door NinjaKiwiNL op 02-10-2013 17:20]

• JoW
Mother_Goozz schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 15:12:
http://connect.dpreview.c...g2-vs-samsunggalaxys4zoom

Hier nog een vergelijking tussen de beste Android camera's en de Lumia 1020.
Btw hoe is de audio via koptelefoon met deze telefoon?
Het geluid van de 1020 is gewoon erg goed te noemen via de koptelefoon, vooral een diep geluid met goede bas dus daar ben ik blij mee. (ik vergelijk dit met een lumia 800 en een Iphone 4s)
De accuduur is trouwens prima te noemen, na vandaag wat foto`s genomen te hebben met de verschillende nokia apps, de navigatie een half uur laten draaien, paar telefoongesprekken, nog wat gefilmd, browsen, whatsappen en email elk half uur ophalen heb ik nu nog 50% over van mijn acculading waarbij Nokia aangeeft dat ik nu nog 11 uur kan doen met mijn toestel en hij is vanmorgen 7:00 van de lader afgegaan _/-\o_ .

• twilex
Haay schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 10:37:
[...]
Hierbij nog een paar foto's die ik afgelopen weekend gemaakt had, en nu netjes in mijn Tweakers foto album:
Wat heb jij lange benen zeg! :D

• twilex
Zijn die 38 Mpix foto's echt alleen met de Pro Cam app te maken?

Enerzijds begrijpelijk, maar aan de andere kant mis je daardoor wel veel mogelijkheden.
Betekent dus waarschijnlijk dat je geen 'lenses' kunt gebruiken.
Die hoge resolutie zou erg goed van pas komen met Photosynth om hires panorama's te maken die je vervolgens flink kunt inzoomen.
(Photosynth heeft het op mijn 920 doorgaans al druk genoeg met 8 Mpix beelden en lust daarbij ook graag 'wat' accu. Met 38 Mpix beelden zou waarschijnlijk een volledige acculading per panorama beeld nodig zijn 8) )

[Voor 20% gewijzigd door twilex op 02-10-2013 23:39]

• twilex
Ik heb al meerdere keren video opnamen van muziek concerten gemaakt waarbij ik vlak bij het podium stond. De beelden zijn dan mooi maar het geluid is naar verhouding om te huilen omdat de audio door het harde geluid wordt overstuurd (en je het opnameniveau van de microfoon niet kunt regelen).
Dit wordt verergerd doordat er doorgaans flinke speakers op/naast het podium staan.

Het probleem van slechte geluidskwaliteit heb je in deze situaties ook met gewone video camera's. Alleen duurdere en professionele camera's bieden daarvoor betere mogelijkheden.

Een van de pluspunten van de meest recente Lumia's waaronder de 1020 (helaas niet de 920) is de mogelijkheid om ook in deze situaties goede geluidsopnamen met de telefoon te kunnen maken.
(Volgens Nokia maar ik heb daarvan nog geen tests 'gezien'.)

Als jullie tijdens de testperiode nog een popconcert kunnen bezoeken zou dat een mooie aanvulling zijn :)

[Voor 5% gewijzigd door twilex op 02-10-2013 23:37]

• twilex
JoW schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 18:47:
[...]

Het geluid van de 1020 is gewoon erg goed te noemen via de koptelefoon, vooral een diep geluid met goede bas dus daar ben ik blij mee. (ik vergelijk dit met een lumia 800 en een Iphone 4s)
[...]
Voor een goede vergelijking is de kwaliteit van de koptelefoon daarbij wel van grote invloed.

[Voor 7% gewijzigd door twilex op 02-10-2013 23:36]

• Dexter

Dexter

d((o_o))b

twilex schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 23:03:
Zijn die 38 Mpix foto's echt alleen met de Pro Cam app te maken?

Enerzijds begrijpelijk, maar aan de andere kant mis je daardoor wel veel mogelijkheden.
Betekent dus waarschijnlijk dat je geen 'lenses' kunt gebruiken.
Die hoge resolutie zou erg goed van pas komen met Photosynth om hires panorama's te maken die je vervolgens flink kunt inzoomen.
(Photosynth heeft het op mijn 920 doorgaans al druk genoeg met 8 Mpix beelden en lust daarbij ook graag 'wat' accu. Met 38 Mpix beelden zou waarschijnlijk een volledige acculading per panorama beeld nodig zijn 8) )
Jup, lijkt vooralsnog alleen met de Pro Camera app te lukken. Misschien dat ze dat in de toekomst nog naar andere apps kunnen uitbreiden, de sensor staat immers los van de apps zou ik zeggen.

• JoW
twilex schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 23:30:
[...]

Voor een goede vergelijking is de kwaliteit van de koptelefoon daarbij wel van grote invloed.
De kwaliteit van de oordopjes maakt in mijn geval toch niet echt uit. Ik hoor namelijk met mijn huidige, el-cheapo, dopjes dat het geluid een flink stuk beter dan bij de L800 en 4S. En ik gebruik deze dopjes tijdens het hardlopen en daar gebruik ik liever geen dure spullen voor 8)

• JoW
Nog even 2 voorbeelden van opnames in het donker.
Hierbij kan ik zeggen dat het zeer lastig is als je geen statief hebt, de foto`s krijg je niet scherp vanwege natuurlijk de langere sluitertijd.

Met de optionele cameragrip en een statief zal dit stukken beter gaan.

Genomen in de late avond (22:00)

Genomen in de vroege ochtend (6:45)

Je ziet op beide foto`s dat een beetje beweging al voor ellende zorgt :'( maar goed dat is ook logisch te noemen.

• dreameater

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

twilex schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 23:25:

Een van de pluspunten van de meest recente Lumia's waaronder de 1020 (helaas niet de 920) is de mogelijkheid om ook in deze situaties goede geluidsopnamen met de telefoon te kunnen maken.
(Volgens Nokia maar ik heb daarvan nog geen tests 'gezien'.)

Als jullie tijdens de testperiode nog een popconcert kunnen bezoeken zou dat een mooie aanvulling zijn :)
Oneensch, ik heb deze 4 filmpjes met een 920 gemaakt. Hoewel het beeld soms echt niet goed is .. (hij ging steeds verkeerd scherpstellen) is het geluid naar mijn mening wel goed. De opnames zijn in de Ziggo dome en Arena , geluid was echt hard ( vooral bij MUSE). Volgens mij had de 920 namelijk ook al rich recording. Binnenkort naar Editors in de Kabelkubus , ga ik zeker filmpjes van maken! Zeer benieuwd hoe de 1020 het dan doet :9~

#1 : Muse http://youtu.be/5ORbow7TSxc
#2 : Killers http://youtu.be/_WetRa4Dg9M
#3 : Muse http://youtu.be/J29Q1YoS2Wk
#4 : Killers http://youtu.be/0yCM6wz1ptM

[Voor 8% gewijzigd door dreameater op 03-10-2013 09:24]

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ

• sleijpie
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 24-05 08:27

sleijpie

Fail fast, learn fast, improve

Ik ben benieuwd naar de kwaliteit van de antennes van deze nokia, vergelijk deze met die van de beste basis telefoons en smartphones. Dus vergelijk het met een Nokia 3109c maar ook met een Galaxy S4 of een HTC one, en de laatste iPhone 5s.

Ik woon in een grens gebied en dan is het signaal zowel van Vodafone en KPN maar matig tot slecht.
Hier is het daarom heel belangrijk dat je een toestel koopt waar je van weet dat de fabrikant alles er uit haalt om jou bereikbaar te houden.

Chris

• NinjaKiwiNL

NinjaKiwiNL

Xbox Tag - NinjaKiwiNL

YouTube: Meet the Windows Phone Nokia Lumia 1020. 41 megapixels. Reinvented zoom. Nothing else comes close.

Haha deze had ik nog niet gezien :D
Btw heb hem ook besteld, komt morgen binnen ;) mede dankzij jullie :D thanks :)

• jmxd
  • Niet online
Ik heb deze week totaal geen tijd gehad om wat mooie foto's te schieten. Vanaf zondag weer!

• Dexter

Dexter

d((o_o))b

Gisteren op locatie wat foto's gemaakt van een verbouwing (aantal daarvan zal ik dit weekend posten). Wat me echter wel opvalt is het gebrek aan scherpte als ik de flitser gebruik? Misschien doe ik iets niet goed, maar foto's van hetzelfde onderwerp met en zonder flits (onder gelijke omstandigheden) geven bij mij toch vaak onscherpe prenten bij de geflitste foto's. Zal eens kijken of ik daar wat voorbeelden van kan geven.
En als het weer het toelaat ga ik vanavond even rondje maken hier op Strijp S in het kader van low-light shots.

Stay tuned!

• coenox
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 28-04 16:47
Dexter schreef op zaterdag 05 oktober 2013 @ 10:38:
Gisteren op locatie wat foto's gemaakt van een verbouwing (aantal daarvan zal ik dit weekend posten). Wat me echter wel opvalt is het gebrek aan scherpte als ik de flitser gebruik? Misschien doe ik iets niet goed, maar foto's van hetzelfde onderwerp met en zonder flits (onder gelijke omstandigheden) geven bij mij toch vaak onscherpe prenten bij de geflitste foto's. Zal eens kijken of ik daar wat voorbeelden van kan geven.
En als het weer het toelaat ga ik vanavond even rondje maken hier op Strijp S in het kader van low-light shots.

Stay tuned!
Met mijn 808 zijn flitsfoto's haarscherp. Misschien heb je hier wat aan: http://www.allaboutsymbia..._Nokia_808-like_Xenon.php

• Dexter

Dexter

d((o_o))b

coenox schreef op zondag 06 oktober 2013 @ 18:27:
[...]

Met mijn 808 zijn flitsfoto's haarscherp. Misschien heb je hier wat aan: http://www.allaboutsymbia..._Nokia_808-like_Xenon.php
Thanx! Grap is dat ik in dat opzicht soms mijn 1020 nog niet gebruik op de manier zoals ik mijn DSLR wel gebruik. En dan is het logisch om met een flitssync van 1/125 te werken.

• Haay
Vandaag met gezin naar het NEMO museum in Amsterdam geweest. Onderweg wat plaatjes geschoten:

Lumia 1020
Foto's voor de Nokia Lumia 1020 test
PontjeOpenbare fietsenstallingWater klok in NEMO
The PalaceEYE toren vanaf het waterOp het IJ
Veerboot over het IJ

Dit zijn allemaal de 5MP versies van de foto's.

Het valt mij wel op dat het fotograferen met alles op de Auto stand heel vaak toch zichtbaar minder goede resultaten oplevert dan wanneer je de instellingen handmatig gaat aanpassen. Zoals hierboven ook al aangehaald werd ivm. het flitsen in de auto stand vs. flitsen met de sluitertijd hard op 1/125 gezet.

Ik zie ook verschillen tussen het zelf kiezen van de white-balance (auto, vs zonnig, bewolkt, TL-lamp...), en de focus-afstand, en soms zelfs bij het handmatig aanpassen van de belichting krijg je betere foto's dan bij de auto-stand.

[Voor 14% gewijzigd door Haay op 06-10-2013 21:16]

• jmxd
  • Niet online
Nog een paar random fotos:

Lumia 1020
Lumia 1020 testpanel foto's
Ervaring Tweakers Testers met de Nokia Lumia 1020
http://tweakers.net/ext/f/GSMh7cGD2tic6vxkbJxPtFNl/thumb.jpghttp://tweakers.net/ext/f/DaDJgWvhoEbbzwOLZzTRhSA7/thumb.jpghttp://tweakers.net/ext/f/bHbHNuUz5w8DIes4gMPxnddN/thumb.jpg
http://tweakers.net/ext/f/SPuk8xZI6GkEMEqYAoaMz9wD/thumb.jpghttp://tweakers.net/ext/f/Dfml23EX1bmr9hfu3NxNIHg8/thumb.jpghttp://tweakers.net/ext/f/eY8134No4pGtCZ38YCfH1YfI/thumb.jpg

Kon niet zo'n goede testcase verzinnen voor een mooie foto met lange sluitertijd. Heb me kapot gezocht naar een klein lampje oid.. nergens te vinden :P

Die foto op het grasveld zijn de automatische instellingen, vol tegen de zon in gefotografeerd. Het toestel past zich dus mooi aan voor zover dat kan
Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee