En hij doet het weer..........
Het reparatie bedrijf gaf aan dat de batterij vol was en 4,2 volt leverde, dat was gratis.
Vervolgens geprobeerd om contact te krijgen met de 1020 met achtereenvolgens Windows Device Recovery Tool 3.1.4, met Nokia Software Recovery Tool 6.0.3 en met Nokia Software Updater for Retail 4.3.2 . (WDRT en NSU hebben een device niet gevonden/herkend-knop, NSRT heeft die niet)
Zonder resultaat, wat ik ook probeerde, bij de NSU kreeg ik als tip de originele USB kabel te gebruiken maar ook daarmee geen contact.
Soft reset, hard reset, alle mogelijke variaties van knoppen tegelijk indrukken en vasthouden of loslaten geprobeerd.......niets hielp.
Uiteindelijk proefondervindelijk uitgevonden hoe ik de "spinning gears of death" kon "stoppen"; power + volume down en dan na het trillen volume up ingedrukt houden, met als gevolg een bricked telefoon met flits en tandwieltje op het scherm.
Verder unresponsive en alleen met een soft reset te herstellen......
En eigenlijk was ik er na twee weken wel klaar mee.
Als laatste geprobeerd de batterij te laden met de flits en gear in zicht, een dag.
Ik had eerder de 1020 een halve dag aan mijn pc gehangen met flits/gear en na een paar uur ging hij uit, startte op, gaf de spinning gears of death 1x en ging weer uit, en toen verscheen er plotseling het batterijniveau met één streepje rood/bijna leeg)......en ging hij uit.
Dat gaf hoop, voor het eerst een normale indicatie.....
Dus opladen dan maar aan de 2,5A lader.
Om 24 uur later te eindigen met spinning gears of death.
Weer op flits/gear gezet en aan de lader, maar in zicht:
Na een uur een herstart en over op spinning gears of death.
Een tijdje later ging hij uit, om vervolgens ca een kwartier alleen het MS logo (middenknop) te laten flashen.
En uit.........
Volgende dag een USB kabeltje gekocht, een gecertificeerd high-speed kabeltje (? USB heeft toch een max en je verwacht dat alle goede kabels die max halen toch?)
Meer omdat alle andere goede kabels stuk waren en ik alleen nog flutkabeltjes had naast de ene originele witte die met de 1020 meekwam.
Dus maar groots uitgepakt voor €14,95.
De 1020 had ik``s ochtends met flits.gear achtergelaten maar spinde weer gezellig in een loop.
Aangesloten op pc > NSU for Retail opgestart > device niet gevonden> herstart 1020 en plotseling verscheen er na het opstarten en kleine Nokia logo geen gears maar even later het grote NOKIA op driekwart van het scherm bovenaan.
Eureka....NSU had hem gevonden!!!
Gaf juiste toestel aan en softwareversie dus installeren maar, joepie! Tranen in mijn ogen...
Helaas was het downloaden van de 1,6 GB met NSU niet zo`n succes, de snelheid liep steeds zodanig terug dat het 87 dagen zou duren, of langer.
Dus geprobeerd met Nokia Software Recovery Tool, ik had de 1020 inmiddels 3x gevonden met NSU dus ik durfde wel.........zonder resultaat.
Daarna de Windows Device Recovery Tool geprobeerd > telefoon niet gevonden-knop > Lumia > en waarempel WDRT vond hem ook, juiste toestel zonder firmware en een beschikbare firmwareversie....
Dus die maar laten installeren, WDRT downloadde de 1,6 GB vlotjes.
Al viel de download ogenschijnlijk stil na 60MB, na een tijdje wachten en opnieuw opstarten van WDRT (en zoeken) begon de download op ca 1 GB en stopte weliswaar weer ogenschijnlijk, maar ging vrij vlot over op het file checken en installeren.
Tijdens de download was het scherm weer voorzien van het kleine opstart-Nokia dat bleef staan.
Gezien er minimaal 25% lading in de batterij moest zitten dat je moest checken volgens WDRT (hoe dan

) had ik tijdens de download de telefoon aan de (snel)lader gehangen en na een uur op goed geluk maar aangenomen dat er genoeg inzat, tijdens het laden bleef het kleine Nokia nu staan in het midden van het scherm.
Weer ingeplugd aan WDRT en installeren maar....op goed geluk dat ik genoeg prik had.
Dus eerst Cyan, (rest ca 50 % batterij, daarna helemaal laten opladen), toen via "instellingen>updates" naar Denim, en daarna met Windows Insider naar W10M slow-ring.
Ik dacht "gaat het fout dan weet ik nu hoe het moet...."
En W10M draait dus nu.
Jammer dat ik alle gegevens kwijt ben door een grenzeloos vertrouwen in de updateprocedure te hebben en dus geen backup gemaakt te hebben.
Achteraf denk ik dat alleen het kabeltje het verschil maakt tussen wel of niet gevonden worden.
Want een kort high-speed USB 2.0 kabeltje (van de Mediamarkt)?? Dat leek me eerst onzin.
.
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.