Mijn plus- en minpunten van GTA 5 (subjectief

):
Pluspunten
- Drie hoofdpersonen. Dit is een gouden zet geweest van Rockstar. Dit geeft de game nog meer allure, spanning en mogelijkheden. Ik merk bij mezelf dat ik per persoon een andere speelstijl heb. Met Michael ga ik golfen, koop wat nieuwe kleding en ga langs de hoeren omdat
spoiler:mijn vrouw me heeft verlaten
. Met Franklin jat ik wat auto's, tune deze auto's (parkeer ze in mijn garage) en daarna overval ik nog een tankstation. Met Trevor doe ik alles wat god verboden heeft

.
- Grote levendige spelwereld! Zoveel mensen, auto's en verschillende soorten gebouwen. Ook Blaine County ziet er verzorgd uit, ook al is er minder te doen. Het geeft je als speler een gevoel van complete vrijheid. Mensen zeggen dat je in een kwartier de hele spelwereld hebt gezien, maar dan ben je er doorheen geraced. Als je er de tijd voor neemt, dan ben je zo een uur onderweg. Stad, platteland, gebergte, de zee.
- Voice acting & tussenfilmpjes. Vol passie en humor. Misschien niet zo mooi als in The Last Of Us, maar de animaties en voice acting zijn toch zo goed uitgewerkt dat ik helemaal in de game wordt gezogen (ja, soms ook letterlijk).
- Details. De game zit boordevol subtiele geniale details. Achtervolg je Michael met Trevor ..
spoiler:terwijl ze ruzie hebben
, dan kan je zomaar worden doodgeslagen. Of je maakt een foto (zie foto onderaan de tekst) van de hoer die je thuis moet brengen voor een wipje... dan reageert ze daar boos op. En natuurlijk de uitlatingen van Jimmy als hij op zijn kamer zit te gamen en ik hem afluister. Zo subtiel, boordevol humor, dat maakt de game nog beter. Of kijk eens naar de film over robots in de bioscoop.. hilarisch!
- Missies/Heists. Meer variatie in de missies dan in voorgaande delen. Uiteindelijk draait het vaak wel uit op geweld. Maar de voorbereiding van een Heist en de uitvoering daarvan geeft een kick! Voor de afwisseling zijn er ook nog genoeg leuke side missies per personage.
- Politie. De politie is intelligenter als in GTA IV. Soms halen ze nog rare capriolen uit, maar de politie moet ook niet "TE" slim worden. In real life zal je sneller worden doodgeknald als je 3 auto's hebt opgeblazen.
- Opbouw van de game. In het begin word je bij de hand genomen om kennis te maken met GTA 5. Je kan dan nog niet veel doen en/of kopen. Naar mate je verder komt in de game is er steeds meer mogelijk. Meer dingen die je kan kopen en meer dingen die je kan doen. Geld heb je dan inmiddels meer dan voldoende, door de verschillende missies die je succesvol hebt afgerond. Een goede verdeling en opbouw van de game.
Minpunten
- De wereld is groter dan ooit, maar het blijft jammer dat die ruimte niet nog meer benut kan worden met leuke activiteiten. Meer dan eens zie ik mooie gebouwen, maar kan ik niet naar binnen. Dit is gewoonweg niet mogelijk op de current-gen, maar wel op de next-gen? Sommige activiteiten voegen overigens vrij weinig toe vind ik, zoals bijvoorbeeld yoga en tennis.
- De onbekende mensen. Deze mensen zijn nog steeds niet bijster slim. Het zijn vaak nog een stel eenheidsworsten. Je moet ze maar eens volgen. Ze hebben vaak geen idee waar ze naartoe gaan of wat ze aan het doen zijn. Dit kan ik de makers van de game overigens ook niet kwalijk nemen. Wederom een gevalletje current-gen denk ik. Al moet ik wel zeggen dat ik zo nu en dan mensen tegen kom met geniale uitspraken. Het rijgedrag van deze mensen is trouwens ook niet slecht. Maar ik vind het dan wel weer raar dat als ik een boot in stap, de eigenaren van de boot ineens in het water springen en niet meer boven water komen. In de toekomst verwacht ik hier meer van!
- Auto's die verdwijnen. Heb je net een vette auto gejat en wil je deze parkeren in de garage.. oh nee, een missie. Missie uitgespeeld, auto weg

. Ook is het opvallend dat als je in een auto rijdt, er ineens veel meer dezelfde type auto's in de nabije omgeving te zien zijn.
- Verhaal/missies redelijk lineair. Je kan tijdens Heists switchen van personage (pluspunt!), maar uiteindelijk eindigt de missie bijna altijd op dezelfde manier. Je moet van A naar B. Ook bij andere missies. Daar mis ik het stukje "vrijheid". En ja, je kan soms ook kiezen tussen optie A en B voor een Heist. Ook vind ik het jammer dat ik er niet voor kan kiezen om mijn vrouw Amanda meer aandacht te geven, zodat ze niet weggaat. Dit is niet mogelijk door het redelijk eenzijdige verhaal. Daarin had ik graag meer variatie gezien.
Ik kan er nog zoveel meer over vertellen, maar dit is een 'notendop' mijn subjectieve mening over GTA V. Ik ben benieuwd wat jullie mening is over deze spraakmakende game!