belofte maakt schuld. Dus bij deze.
De basis van WN8 is compleet anders dan die van voorgaande WN* versies. Waarin voorgaande versies uitgingen van je gemiddelde tier en op basis hiervan bepaalde wat je statistieken zouden moeten zijn. Gaat wn8 uit van je reeds gespeelde tanks.
Wat dit betekend is dat het een stuk minder makkelijk is om deze rating te boosten. Waarin je voorheen een erg sterke tank voor je tier uitzocht wordt je nu verplicht om op deze tank ook aanzienlijk beter te spelen dan op andere tanks uit deze tier.
Hoe wordt dan de waarde bepaald van iedere tank? Deze waardes door een persoon laten bepalen werkt natuurlijk niet. Iedereen is namelijk van nature bevooroordeeld.
Om deze waardes te bepalen zijn er meerdere bronnen geraadpleegd. Er is begonnen door de database van vbaddict te nemen en van elke tank de top 5% van de spelers te nemen en het gemiddelde van hun waardes op deze tanks(deze halen namelijk het maximum uit de tank. zo weet je waartoe de tank in staat is). Deze waardes zijn vervolgens gecross-checked tegen de noobmeter database en de xvm database om tot een zo precies mogelijke uitslag te komen.
Deze waardes zijn vervolgens omgevormd tot een "gemiddelde" waarde waar je aan zou moeten voldoen. Hier wordt nog aan gefinetuned, maar een voorlopige tabel is hier te vinden.
https://docs.google.com/f...xcmptR00/edit?usp=sharing
Nu we deze waardes hebben bepaald wordt het belangrijk hoe we deze af gaan lezen en vergelijken met een speler. Hiervoor neem je de gemiddelde waardes van een speler en zet deze af tegen wat hij had moeten doen. Dit zijn de actSTAT(actual stats) en de expSTAT(expected) die je in noobmeter ziet.
ik neem even mijn waardes als voorbeeld:
actDMG = 1083.87, actSPOT = 1.40, actFRAG = 1.13, actDEF = 1.34
expDMG = 976.01, expSPOT = 1.25, expFRAG = 1.12, expDEF = 1.13
om hier nou iets werkbaars van te maken en te kunnen gebruiken in een rating moeten deze waardes vergeleken worden. Hieruit komen je rSTAT(result). als alles precies 1 is kom je op 1200 wn8 uit. Dit wordt gezien als de gemiddelde speler.
dit zou er zou uit moeten zien:
rDMG = 1.11, rSPOT = 1.11, rFRAG = 1.01, rDEF = 1.18
Voor het gladstrijken van de formule en het uitsluiten van botters is er een baseline nodig. deze wordt op de volgende manier berekend:
rFRAGc = MAX(0,rFRAG - 0.14)
rDMGc = MAX(0,rDMG - 0.22)
rSPOTc = MAX(0,rSPOT - 0.37)
rDEFc = MAX(0,rDEF - 0.19)
Verder zijn er nog wat maximum ingebouwd om excessief "padden" te voorkomen.
rSPOTc heeft een maximum van 1.2
rDEFc heeft een maximum van 1.4
Hier komen dan je uiteindelijk rSTATc waardes uit. met deze waardes kun je je uiteindelijk wn8 berekenen. mijn rSTATc waardes zijn:
rDMGc = 0.89, rSPOTc = 0.74, rFRAGc = 0.87, rDEFc = 0.99
Om hier dan je uiteindelijk score van te maken is de volgende formule nodig:
890 * rDMGc + 280 * MIN(1.2,rSPOTc) +180* rFRAGc + 430 * rDMGc * rFRAGc + 300 * MIN(1.2,rSPOTc) * MIN(1.4,rDEFc)
Hier zou je je eigen waardes in moeten vullen en dan zou je je uiteindelijke wn8 moeten krijgen. De constante in deze formule zijn om hem te normaliseren naar de bekendere waardes. de MIN waardes zijn voor het implementeren in de verschillende stats site's en worden gebruikt om te controleren of je niet onder de baseline zit(en dus 0 moet krijgen).
Op dit moment wordt aan alle waardes nog gesleuteld, maar ik hoop dat dit wat meer inzicht geeft in de opbouw van wn8 en waarom ik denk dat het een grote verbetering is over wn7.
[
Voor 4% gewijzigd door
perpixel op 30-09-2013 19:45
. Reden: Leesbaarheid ]