TD-er schreef op woensdag 05 november 2014 @ 21:27:
[...]
Als algehele tips:
- Laat zoveel mogelijk lege leidingen in de muur frezen.
- Plaats diepe lasdozen. Dan kun je nog wat kwijt achter een stopcontact of schakelaar. Bijvoorbeeld KAKU-inbouw spul.
- Voor ethernet spul, kijk uit dat je goede kabels neemt en geen aluminium (CCA). Zie topic elders hier, of mijn blog

- Zorg voor wat extra stekkerdozen in de meterkast.
- Documenteer je bekabeling.
Als het mogelijk is eventueel de loze leiding laten leggen van 3/4". Standaard is 5/8". Mocht je bv een coax kabel en 2
netwerkkabels willen trekken gaat dit met veel minder @#$%^&^$##@.
Mocht je eventueel al weten waar de tv komt met versterker en je gaat 5.1 gebruiken, laat ook alvast loze leidingen leggen vanaf achter de tv tot de plaats waar je speakers aan de achterzijde komen. Hoef je niet helemaal langs de plinten of door de kruipruimte.
Ik heb ook in alle slaapkamers (3x) loze leidingen laten leggen en de kamer waar de pc en de andere spullen staan 2 loze leidingen. De nas staat in een kast en vandaar uit ga ik naar de meterkast waar 2 switchen staan om alle spullen in het
netwerk te verbinden. 2x 2 loze leidingen naar de zolder. 2 aan de ene kant en 2 aan de andere kant. Mochten er toch toch bv wcd's bij moeten komen kan je die leidingen gebruiken en eventueel een groep bij maken in de groepenkast. Achter de tv loze leiding voor
netwerkkabel en extra wcd's voor extra apparatuur. Hoeft er niet meteen een extra stekkerblok te liggen. Al dan niet alles op een eigen groep. En zoals hierboven genoemd, lasdozen van 50mm diep indien
mogelijk. Als er standaard dubbele wcd's worden geplaatst zijn dit meestal ovale dingen waarbij je de stekkers boven elkaar plaatst. Dit is erg onhandig als je van die gebogen stekkers hebt. Laat ze meteen naast elkaar plaatsen.
Ik ken het huis niet maar zorg voor een lichtschakelaar bij de achterdeur dat als je binnenkomt dat je een lamp kan aandoen als het donker is. Of dat je de HW alvast instelt dat het licht brand als je thuis komt, of aanzet met je mobiel.
Dit zijn alleen maaar tips, niets moet.