• Rhitik
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 25-10 22:53
D_Jeff schreef op woensdag 16 september 2015 @ 21:05:
Een kort rondje zoek de verschillen:

1) Via startscherm "editor" heb je een knop erbij gekregen die "basis instellingen" heet.
In dit mini menu zitten 2 opties:
- Icoon grote van je startscherm en app overzicht instellen naar groot (standaard) of klein.
- Startscherm draaien toestaan ja/nee. (Dat werkt prima en ziet er geinig uit)
Ik kan dit niet vinden. Hoe kom je daar precies?
8)7 al gevonden. startscherm zelf lang ingedrukt houden

Z1c_liggend_startscreen

[ Voor 15% gewijzigd door Rhitik op 17-09-2015 16:06 ]

• Hoyden
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 24-10 22:50
Vriendin heeft ook de update voor toestel geinstalleerd. Ze gebruikt een pincode als lock en dat kan nu zonder Enter toets.. Gelukkig... Dus juiste code is direct unlock, zoals ook met bijv. Cyanogenmod mogelijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-10 15:50
OK. Ik had geen geduld om te wachten tot de update beschikbaar zou komen voor Customized NL, dus ik heb met Xperifirm de Customized DE versie opgehaald, pre-rooted ROM geprepareerd (te flashen via recovery) en gaan met die hap :D

Voor de 5.0 update kwam heb ik een poosje met de Nordics Combined (NCB) versie rond gelopen. Die beviel niet zo goed qua bereik op 4G bij KPN. Dit lijkt met de DE versie wel goed te gaan. Ik mis nu dus alleen de app voor cell broadcasts / NL-Alert maar goed, NL-Alert zelf wordt ook nog steeds niet goed ondersteund op 4G-netwerken.

Mijn bevindingen:
* M'n Z1C is weer 'snappy'! Geen seconden meer wachten bij wisselen tussen apps of zelfs het laden van de App Drawer.

* Meer instellingsmogelijkheden omtrent het geluid op 'stil' zetten (uitzonderingen voor starred contacts, etc. ). Alleen wel apart dat ik die keuzes nu pas krijg als m'n toestel naar 'stil' gaat met de volume knoppen. Moet nog zien of ik hier ook sneller bij kan.

* Meer opties in het quick settings scherm bij Wifi en Bluetooth.

* Het "NFC aan" logo staat nu standaard in m'n statusbalk. En i.t.t. andere indicators kan ik deze niet uitschakelen?

* Ook het vermelden waard: Volgens de detector apps van Zimperium INC en Lookout, die voorheen aangaven dat mijn toestel vulnerable is, is m'n toestel nu niet meer vulnerable! Dus het lijkt erop dat deze update ook de Stagefright vulnerabilities oplost.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

D_Jeff schreef op woensdag 16 september 2015 @ 21:05:
Een kort rondje zoek de verschillen:

1) Via startscherm "editor" heb je een knop erbij gekregen die "basis instellingen" heet.
In dit mini menu zitten 2 opties:
- Icoon grote van je startscherm en app overzicht instellen naar groot (standaard) of klein.
- Startscherm draaien toestaan ja/nee. (Dat werkt prima en ziet er geinig uit)
Hierbij twee toevoegingen:
- Verkleinen van iconen leidt er niet toe dat er meer/minder op je Xperia startscherm passen, de iconen worden alleen letterlijk wat kleiner
- Het draaien van het startscherm word en werd altijd al ingeschakeld zodra het toestel aan de lader hangt. De instelling die er nu is heeft daar geen invloed op. Dat is al sinds 5.0.1 zo, geen idee waarom.
eymey schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 11:26:
[...]
* Ook het vermelden waard: Volgens de detector apps van Zimperium INC en Lookout, die voorheen aangaven dat mijn toestel vulnerable is, is m'n toestel nu niet meer vulnerable! Dus het lijkt erop dat deze update ook de Stagefright vulnerabilities oplost.
Is algemeen bekend en is pas 4 keer eerder hier genoemd O-)

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
MadMarky schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 11:44:
[...]

Is algemeen bekend en is pas 4 keer eerder hier genoemd O-)
Hmm, ik zie idd dat @Kiswum het ook al heeft gemeld, maar 4 keer eerder? :? Daar kom ik niet aan, ook niet als ik in dit topic zoek naar "Stagefright" O-)

But anyway, thanks voor het aangeven.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Goed vier keer eerder was een tikje overdreven :P
Maar Kiswum had het inderdaad genoemd en het staat ook uitgebreid genoemd in het xperiablog artikel dat ik linkte in de eerste post over deze software versie.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhitik
Wat mij 'negatief' opvalt is dat widget 'Topcontacten' niet meer meekleurt met de achtergrond. Bij 5.0.1. was die wel het geval. Had je dan een oranje achtergrond (ik gebruik het XperiaTM thema; dat steeds van achtergrondkleur veranderd) dan was de achtergrond tussen de veelgebruikte contacten ook oranje. Nu is bijvoorbeeld mijn achtergrond blauw, maar de widget 'topcontacten' is nog steeds oranje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Heb je al een keer geprobeerd je thema opnieuw te Apply'en? Ik heb in het verleden bij veranderingen in het theme engine wel eens gehad dat, na een update, het theme zich ook vreemd gedroeg of niet overal doorgevoerd werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhitik
eymey schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 13:17:
Heb je al een keer geprobeerd je thema opnieuw te Apply'en? Ik heb in het verleden bij veranderingen in het theme engine wel eens gehad dat, na een update, het theme zich ook vreemd gedroeg of niet overal doorgevoerd werd.
Ja alle mogelijk opties (verwijderen widget / ander thema / herstart) geprobeerd. De achtergrond van de widget blijft nu oranje... (ook al is de achtergrond bijvoorbeeld wit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 24-10 15:44

WCA

Sinds de nieuwste versie:

- Mijn telefoontje voelt niet meer aan als een galaxy ace
- Apps blijven weer in het geheugen staan
- Mijn touchscreen lijkt tot nu toe beter te reageren.
- Die verbeterde quick toggles zijn echt top!

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhitik
GreNade schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 14:14:

- Mijn touchscreen lijkt tot nu toe beter te reageren.
Dat dacht ik ook al... maar wist het niet zeker.

• ElectricHead
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-08 11:35

ElectricHead

Xbox Live: Gortoth666

GreNade schreef op woensdag 02 september 2015 @ 16:43:
Ik heb twee keer een factory reset gedaan... Het toestel knikkert apps veel te snel uit het geheugen, de batterij is megasnel leeg, wordt heet en het touchscreen reageert slecht. Dat is pretty much mijn telefoonervaring de laatste tijd.
Een aantal van deze dingen heb ik ook ervaren met de 5.0 update. Sinds gisteren draait de 5.1 update en mijn telefoon wordt niet meer heet, het lijkt dat de batterij ook een beter leven heeft (staat nu na een paar uur nog op 95% en heb hem al een aantal keren gebruikt).

De rest komt mij niet bekend voor. Nog geen factory reset gedaan na de update maar dat lijkt ook niet nodig. Als ik Facebook opstartte en afsloot de laatste tijd duurde het wel eens 10 tot 15 seconden voordat mijn homescreen weer alle icoontjes had.

Do, or do not. There is no try. - Master Yoda

• eymey
Gisteren de Z1c van m'n vriendin ook maar van de update voorzien :).

Hiervoor moest hij eerst nog wel ge-root worden (had ik nooit gedaan). Gelukkig kon dat met behulp van "Kingroot" ook op de vorige Lollipop versie. "Kingroot" APK gedraaid, daarna XZDualRecovery van Nut erop gezet en vervolgens m'n pre-rooted Customized DE ROM. En dat alles zonder dataverlies.

Ook die Z1c draait nu weer lekker _O_

• Trygve
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09:41

Trygve

Redacteur
eymey schreef op zaterdag 19 september 2015 @ 11:59:
Gisteren de Z1c van m'n vriendin ook maar van de update voorzien :).

Hiervoor moest hij eerst nog wel ge-root worden (had ik nooit gedaan). Gelukkig kon dat met behulp van "Kingroot" ook op de vorige Lollipop versie. "Kingroot" APK gedraaid, daarna XZDualRecovery van Nut erop gezet en vervolgens m'n pre-rooted Customized DE ROM. En dat alles zonder dataverlies.

Ook die Z1c draait nu weer lekker _O_
Interessant, dit was ik ook van plan om te doen. Ik zit nog op 4.4.4 en wil naar 5.1.1 en daarbij m'n root behouden. Heb jij alleen geroot of ook de bootloader ge-unnlocked? En hoe heb je het verder aangepakt? (mag ook via PM als dit onder topicvervuiling valt) :)

• WCA

WCA

Update 5.1.1:

Ik kan weer fatsoenlijk 2,4ghz netwerken gebruiken. Voor de update was alles dat geen 5ghz was, te traag voor woorden.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

5.1.1 draait hier ook lekker, maar heb gisteren wel de eerste freeze gehad sinds meer dan een jaar :/
Wou Chrome openen en de telefoon deed helemaal niets meer, heb de reset schakelaar aan de zijkant moeten gebruiken om hem uit te krijgen.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redmonkey92
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 23-10 12:29
Ik weet niet wat er met mijn Z1 Compact aan de hand is.
1. Het scherm gaat soms geen eens uit en aan met de powerbutton of als ik hem uit druk gaat die uit en dan weer aan.
2. Wifi werkt heel erg slecht
3. Touchscreen lijkt soms slecht te reageren, met typen maar ook met apps aanklikken
4. Verder loopt hij ook geregeld een keer vast

Nog meer mensen er last van of?

Edit: trouwens nog geen update binnengekregen

[ Voor 12% gewijzigd door Redmonkey92 op 20-09-2015 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiswum
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-10 20:44
Redmonkey92 schreef op zondag 20 september 2015 @ 17:00:
Ik weet niet wat er met mijn Z1 Compact aan de hand is.
1. Het scherm gaat soms geen eens uit en aan met de powerbutton of als ik hem uit druk gaat die uit en dan weer aan.
2. Wifi werkt heel erg slecht
3. Touchscreen lijkt soms slecht te reageren, met typen maar ook met apps aanklikken
4. Verder loopt hij ook geregeld een keer vast

Nog meer mensen er last van of?
Net na een update van bijv. 4.4 naar 5.1?

Voer dan een factory reset/harde reset uit. Hiermee wordt je data helaas wel gewist, zorg dus voor een goede backup van bijvoorbeeld je foto's en Whatsapp.

Link naar mijn website voor alle reviews en blogs: Kiswum.com.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redmonkey92
Kiswum schreef op zondag 20 september 2015 @ 17:08:
[...]

Net na een update van bijv. 4.4 naar 5.1?

Voer dan een factory reset/harde reset uit. Hiermee wordt je data helaas wel gewist, zorg dus voor een goede backup van bijvoorbeeld je foto's en Whatsapp.
Nee heb nog steeds androidversie 5.0.2

Kan het niet eraan liggen dat ik toestel ook onder water heb gebruikt (deze zomer 2 keer mee van de glijbaan geweest)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiswum
Redmonkey92 schreef op zondag 20 september 2015 @ 17:11:
[...]

Nee heb nog steeds androidversie 5.0.2

Kan het niet eraan liggen dat ik toestel ook onder water heb gebruikt (deze zomer 2 keer mee van de glijbaan geweest)?
Het kan waterschade zijn, maar dan denk ik dat je direct daarna er al last van hebt gekregen. Klopt dat?
Ik zou in ieder geval wel zo snel mogelijk een backup maken, zodat je in ieder geval iets hebt voordat je straks helemaal geen toegang meer hebt.
Het kan software of hardware zijn dat niet meer goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redmonkey92
Kiswum schreef op zondag 20 september 2015 @ 17:14:
[...]

Het kan waterschade zijn, maar dan denk ik dat je direct daarna er al last van hebt gekregen. Klopt dat?
Ik zou in ieder geval wel zo snel mogelijk een backup maken, zodat je in ieder geval iets hebt voordat je straks helemaal geen toegang meer hebt.
Het kan software of hardware zijn dat niet meer goed is.
Nee direct daarna nog geen last van gehad.

Kun je in 1 keer van alles een back-up maken en die later dan terugzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiswum
Redmonkey92 schreef op zondag 20 september 2015 @ 17:15:
[...]

Nee direct daarna nog geen last van gehad.

Kun je in 1 keer van alles een back-up maken en die later dan terugzetten?
Ja, via Sony PC Companion kun je alles backuppen. Mocht er een fout ontstaan deze dat proces, probeer dan een aantal dingen weg te laten waar de fout ontstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redmonkey92
Kiswum schreef op zondag 20 september 2015 @ 17:16:
[...]

Ja, via Sony PC Companion kun je alles backuppen. Mocht er een fout ontstaan deze dat proces, probeer dan een aantal dingen weg te laten waar de fout ontstaat.
Hoe bedoel je mocht er iets fout gaan en dingen weglaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiswum
Dat zie je dan wel aan de foutmelding. Als er niets fout gaat, dan zul je gewoon zien dat alles in orde is. Als er een fout ontstaat tijdens de backup, dan zie je wat er fout is gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maj-Maj
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 25-10 08:54
Ik draai nog 4.4, kan ik het ook zien als de 5.1-update binnen is? Zie alleen nog de update naar 5.0.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eymey
r100 schreef op zaterdag 19 september 2015 @ 17:58:
[...]

Interessant, dit was ik ook van plan om te doen. Ik zit nog op 4.4.4 en wil naar 5.1.1 en daarbij m'n root behouden. Heb jij alleen geroot of ook de bootloader ge-unnlocked? En hoe heb je het verder aangepakt? (mag ook via PM als dit onder topicvervuiling valt) :)
Ik heb root met locked bootloader.

Dus met supersu, xzdualrecovery van 'Nut'. Ik heb 5.1.1 gedownload met xperifirm, ftf gemaakt met flashtool en daarna van die ftf + genoemde recovery +supersu met behulp van "prfcreator" een pre-rooted rom gebakken. Te installeren vanuit recovery

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Maj-Maj schreef op zondag 20 september 2015 @ 19:59:
Ik draai nog 4.4, kan ik het ook zien als de 5.1-update binnen is? Zie alleen nog de update naar 5.0.
Nee je zult eerst de grote update naar 5.0 moeten doen, daarna kun je pas door naar de laatste versie. Je hebt ook best kans dat je je telefoon nu eerst via de pc moet updaten omdat je zo ver achter loopt.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ewivis
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22-10 21:45
Gisteren telefoon van mn vriendin eindelijk maar eens geupdate omdat 5.1.1 beschikbaar zou zijn. Ze had nog steeds 4.4.4 erop staan, omdat ik 5.0.2 niet echt safe vond en de telefoon verder ok werkt. Nu dus geupdate naar 5.0.2, mar 5.1.1 is nog niet beschikbaar, aldus OTA en sony compagnion. Maar even afwachten nog denk ik? Ik heb geen zin om een omweggetje te gebruiken ervoor.

of is er een mogelijkheid om het eerder te 'triggeren'?

AMD Ryzen 7 5800X3D / 64GB@3600mhz / ASUS 4080 Super TUF Gaming OC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Grote kans dat zij gewoon nog een Customized NL versie heeft en daar rolt de upgrade inderaad nog niet voor.

De enige 2 manieren om een upgrade te forceren zijn:
* Rooten, in buildprop de customization aanpassen en dan met PC Companion de upgrade triggeren.
* Met Xperifirm de versie voor een andere customization ophalen en met Flashtool FTF bakken en flashen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ewivis
eymey schreef op maandag 21 september 2015 @ 13:26:
Grote kans dat zij gewoon nog een Customized NL versie heeft en daar rolt de upgrade inderaad nog niet voor.

De enige 2 manieren om een upgrade te forceren zijn:
* Rooten, in buildprop de customization aanpassen en dan met PC Companion de upgrade triggeren.
* Met Xperifirm de versie voor een andere customization ophalen en met Flashtool FTF bakken en flashen.
Duidelijk! ik laat haar nog wel even wachten dan :-) Traag wifi zal ze maar even mee moeten leven dan....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhitik
Ik heb een issue met de standaard kalender van mijn Z1c op Android 5.1.1. Als ik een terugkerende afspraak invoer (zeg elke vrijdag van 10-11) en ik wil daar een enkele vrijdag tussenuit verwijderen, kan dat niet. Druk bijv lang op de afspraak, klik op verwijderen en de enige optie die je dan krijgt is 'alle gebeurtenissen verwijderen'. De optie: "alleen deze gebeurtenis verwijderen" ontbreekt gewoon.

Zie screenshot:
Agenda_z1c

Bug in software? Hebben meerder mensen hier 'last' van?

[ Voor 5% gewijzigd door Rhitik op 22-09-2015 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maj-Maj
Ewivis schreef op maandag 21 september 2015 @ 13:39:
[...]

Duidelijk! ik laat haar nog wel even wachten dan :-) Traag wifi zal ze maar even mee moeten leven dan....
Op deze site kun je zien of de update voor je versie al is uitgerold: http://scavenger.ch/xperi...el=D5503&id=1281-2668-R5C (pagina geeft mijn versie weer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trygve

Trygve

Redacteur
Ik heb succesvol een update gedaan van 4.4.4 naar 5.1.1 volgens de werkwijze van @eymey hierboven. Ik had al root op Kitkat, en heb 'm aan de pc gehangen en XZDualrecovery erop gezet. TWRP is echt zo'n fijne en slimme recovery, had 'm ooit op m'n Desire HD ook al :)

Toen heb ik via Xperifirm de Customized DE 14.6.A.0.368 binnengehaald, daarvan een ftf gemaakt met Flashtool en daarna van die ftf + xzdualrecovery + supersu een pre-rooted rom gebakken met PRFCreator.

Installatie duurt even, ook om vervolgens bij het opstarten alle apps te optimaliseren (is dat dan de langere installatietijd van ART t.o.v. Dalvik?). Uurtje mee gespeeld, bevalt prima tot nu toe :)
Enige wat behoorlijk tegenvalt is dat de videorecorder nu geen 60fps optie meer heeft, terwijl dit bij 5.0.1 wel het geval was. De keuze om dat weer weg te halen begrijp ik écht niet :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

Hmm ik snap het niet m'n mobiel valt uit als ik nog 40% heb. (rond de 40) dan doe ik hem aan de lader zie ik hem op 1% staan.

Hoe komt dit en wat kan ik daar aan doen?

• musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:14
Gisteren viel mijn Z1c uit terwijl ik de App buie gebruikte. In de app Diagnostics zie ik dat er op die tidj een systeemincident heeft plaatsgevonden. Kan dit uitvallen veroorzaakt worden doordat ik bepaalde apps heb uitgeschakeld? Ik heb een aantal Sony apps (o.a. Socialife, Movie creator) en apps van Google (o.a. Google+, Play games) uitgeschakeld.

• WCA

WCA

Iemand last van freezes tijdens het tijdens het typen? Zo niet dan doe ik even een fabrieksreset.

Share and Enjoy!

• eymey
Top, @R100 ! :).

Dat van de 60fps optie was me nog niet opgevallen (gebruik dat niet zo vaak).

• CasperBTU
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18-11-2021
kaasaanfiets schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 23:40:
Hmm ik snap het niet m'n mobiel valt uit als ik nog 40% heb. (rond de 40) dan doe ik hem aan de lader zie ik hem op 1% staan.

Hoe komt dit en wat kan ik daar aan doen?
Ik heb exact hetzelfde probleem! Iemand? :?

• kaasaanfiets
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

CasperBTU schreef op woensdag 23 september 2015 @ 20:01:
[...]

Ik heb exact hetzelfde probleem! Iemand? :?
Ik heb wat lopen zoeken en kwam ergens op xda terecht. Daar zegt men dat het hardwarematig aan de accu ligt die is niet goed. En onze klachten komen veel vaker voor
Eerst dacht men dat het softwarematig was omdat veel klachten kwamen nadat men naar een nieuwe Android versie was overgestapt.
voor.

• fnoff
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-10 13:17
Enjoy the little things, als je de telefoon ontgrendelt met je pincode hoef je niet meer op OK te drukken. Bij Windows en iOS was dat altijd (?) al zo, dus ik vergat dat regelmatig en vroeg me af waarom mijn telefoon niet ontgrendelde 8)7

Ook handig, je kan je telefoon op stil zetten tot het volgende alarm, ipv een vast aantal uren.

Hele kleine dingetjes waar ik eigenlijk best blij van werd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomsk
  • Laatst online: 17-10 12:17
Minpuntje is wel dat de automatische witbalans minder goed werkt. Voorheen waren foto's onder kunstlicht niet zo gelig meen ik. Daarnaast vind ik de automatische skin-smoothing wanneer er gezichten worden gedetecteerd niet zo geweldig. Ok, je kunt altijd nog naar manual gaan, maar soms heb je daar geen tijd voor.

_██_
(ಠ_ృ)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avec_style
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 25-10 18:52
Ik krijg sinds vandaag de melding dat er een OTA update is. Ik draai nu nog 5.02 en heb root. Weet iemand of ik mijn root verlies als ik update via OTA?

(anders moet ik op internet even een pre-rooted versie zoeken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
In mijn ervaring gaat root vaak wel weg bij OTA. Welke cust heb je nu?
Google Play: Xperia Service Menu

Met deze app kom je makkelijk in het service menu en kan je onder service info - software info de active customization vinden

[ Voor 65% gewijzigd door eymey op 25-09-2015 21:25 ]

• avec_style
Ik heb nu de onderstaande customization. Ik had deze destijds van XDA gehaald.

1279-1792_14.5.A.0.2.70

De vorige keer dat ik een OTA update binnenhaalde verloor ik mijn root niet. Het ging toen wel om een hele kleine update.

[ Voor 37% gewijzigd door avec_style op 26-09-2015 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Vreemd, die customization kent Xperifirm niet. Is dat niet toevallig een ander nummer dan je "active customization'?

Hoe dan ook, het kan idd heel goed zijn dat OTA je root niet overschrijft. Maar ook kleine updates kunnen wel degelijk systeemcomponenten e.d. updaten.

Zeker als het de 5.1.1 update is, dan zitten er waarschijnlijk best veel 'diepe' aanpassingen in, aangezien de performance ook flink verbeterd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avec_style
Ik keek waarschijnlijk verkeerd. Onder active customatization staat 1279-6978_R2D.
Maakt de customization iets uit? In principe flash je toch gewoon altijd een nieuwe? (tenzij je een OTA update doet natuurlijk)
Ik denk dat het verschil voornamelijk zit in de bloatware die je erbij krijgt. Ik heb nu volgens mij een duitse versie (vermoed ik, want ik heb ook geen duitse bloatware gezien).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Dat is inderdaad de Duitse :). Die staat sinds 2 weken ook op de Z1c van m'n vriendin en mij en lijkt het prima te doen. Voor de zekerheid heb ik hem wel zelf naar binnen gehaald en pre-rooted gemaakt.

De customization -kan- iets uitmaken. 'Bloatware' kan een aspect zijn (bij Customized NL krijg je bijvoorbeeld de app die NL-Alert ondersteunt erbij). Maar het zou ook kunnen dat providers, ook bij een niet-provider-specifieke versie, enige aanpassingen in de modemfirmware willen zien omdat ze hebben gemerkt dat een toestel een verminderde netwerkervaring geeft.

Persoonlijk had ik overigens ook het liefst gewoon Customized NL gehouden, o.a. vanwege NL-Alert. Maar goed, 5.0.2 was zo slecht dat ik voorlopig wel op Customized DE wilde zitten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djensen
  • Laatst online: 24-10 10:01
Ik heb dit ook, het is behoorlijk irritant. Ik zou graag een softwarematig oplossing zien. Misschien in de volgende update?
kaasaanfiets schreef op woensdag 23 september 2015 @ 23:14:
[...]

Ik heb wat lopen zoeken en kwam ergens op xda terecht. Daar zegt men dat het hardwarematig aan de accu ligt die is niet goed. En onze klachten komen veel vaker voor
Eerst dacht men dat het softwarematig was omdat veel klachten kwamen nadat men naar een nieuwe Android versie was overgestapt.
voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Als het echt softwarematig is, dan lijkt me dat iedereen er last van zou moeten hebben.

Het lijkt mij dus wel degelijk een accuprobleem. Voor zo ver ik weet geven die moderne Li-ION accu's helemaal zelf door wat hun toestand is, hoe veel capaciteit ze nog hebben, etc.

Natuurlijk kan ook daar een (bekend) euvel in zitten wat wellicht bij een bepaalde leeftijd naar voren komt en misschien kan Sony daar wel degelijk in de ROM rekening mee houden. Maar goed, dat is dus even afwachten.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tank80
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online

Tank80

Cyanide&&Happiness

Ik had 3 weken geleden m'n 16 maanden oude z1c opgestuurd voor garantie vanwege een niet meer functionerend scherm (nadat die nat was geworden tijdens kanoën). Kom ik net thuis ligt er een pakketje met een vervangend toestel; een nieuwe z3c! Best netjes van Sony! Zal wel geluk hebben gehad vanwege het nieuws van de laatste tijd :Y)

Je imiteert me mateloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22-10 13:22
Tank80 schreef op maandag 28 september 2015 @ 19:25:
Ik had 3 weken geleden m'n 16 maanden oude z1c opgestuurd voor garantie vanwege een niet meer functionerend scherm (nadat die nat was geworden tijdens kanoën). Kom ik net thuis ligt er een pakketje met een vervangend toestel; een nieuwe z3c! Best netjes van Sony! Zal wel geluk hebben gehad vanwege het nieuws van de laatste tijd :Y)
Of je zo blij moet zijn met die Z3C weet ik niet. Maar netjes is het zeker ;)

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O88088
  • Laatst online: 12:40
Gisteren heb ik Android 5.1.1 geïnstalleerd. Als eerst een prerooted/dualrecovery zip gepakt, vervolgens die geflasht en m'n mods opnieuw geïnstalleerd. Nu heb ik ook 20.7 MP Superior Auto, 4k film en Timeshift video (120 fps). En ik ben van dat irritante oplaad-lichtje af door Xposed+Gravitybox. Het is allemaal nog erg experimenteel, maar het werkt prima.

Ik hoop binnenkort wel een Z5 of Z5 Compact te kopen als vervanging :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

Ik word gek geloof ik, mijn vierde Z1c uit garantie, en nu ALWEER de headphone jack kapot... Deze telefoon laat een serieus nare smaak achter, mijn volgende telefoon wordt geen Sony meer.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avec_style
alle 4 met hetzelfde probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Vreemd, ik gebruik al 1,5 jaar op mijn Z1c de headphone aansluiting met regelmaat en geen enkel probleem.

Voor mij is dit juist de eerste Android smartphone waar ik na 1,5 jaar nog steeds serieus tevreden mee ben en van geniet, zonder dat ik écht de behoefte heb om wat anders te kopen (hoewel de z5 serie er wel heel aantrekkelijk uit ziet).

[ Voor 53% gewijzigd door eymey op 29-09-2015 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

Juist, alle 4 hadden het zelfde, binnen het half jaar (meestal eerder) headphone jack compleet lam en vaak detecteert ie niet dat er een koptelefoon is aangesloten.

Ik gebruik de headphone jack wel heel erg veel, (minstens 10-12 keer per dag koptelefoon eruit of erin), maar dat heeft mijn vorige telefoons nog niet gestopt na 2-3 jaar gebruiken.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redmonkey92
Nog steeds geen update voor mijn Z1C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ewivis
Redmonkey92 schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 20:41:
Ik hier ook niet, check elke dag die http://scavenger.ch/xperiaupdate/ website. Apart dat er zoveel tijd tussen de verschillende telefoons zit... WiFi is niet vooruit te branden op 5.0.2 iig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
En anders toch ook maar tijdelijk naar een andere Cust toe?

Als het goed is moet je, zelfs zonder dataverlies (maar dat weet ik niet 100% zeker) een met Xperifirm gedownloade ROM dmv Flashtool kunnen flashen :). NL duurt altijd onbegrijpelijk lang...... Bij de 5.0.2 update heeft er denk ik wel 1,5 maand tussen de release voor Nordics, Germany en Central Europe versus die voor NL gezeten.

[ Voor 29% gewijzigd door eymey op 01-10-2015 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

Anders flash je met flashtool lekker de Central Europe versie, kan je daarna gewoon weer met PC companion of OTA updaten, maar dan hoef je niet te wachten op een NL cust. versie

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redmonkey92
Geen idee hoe die dingen werken, dus hopelijk dat die snel komt :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Point.Flare
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15-10 23:15

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

GreNade schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 15:38:
[...]

Juist, alle 4 hadden het zelfde, binnen het half jaar (meestal eerder) headphone jack compleet lam en vaak detecteert ie niet dat er een koptelefoon is aangesloten.

Ik gebruik de headphone jack wel heel erg veel, (minstens 10-12 keer per dag koptelefoon eruit of erin), maar dat heeft mijn vorige telefoons nog niet gestopt na 2-3 jaar gebruiken.
Frappant. Ik doe precies hetzelfde (Spotify over de autoradio) en ik heb de telefoon nu twee jaar. Nog nevernooit een probleem mee gehad. Zet je veel druk op de jack als hij aangesloten zit oid? Telefoon ingeplugd in (strakke) broekzak oid??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

Point.Flare schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 16:15:
[...]

Frappant. Ik doe precies hetzelfde (Spotify over de autoradio) en ik heb de telefoon nu twee jaar. Nog nevernooit een probleem mee gehad. Zet je veel druk op de jack als hij aangesloten zit oid? Telefoon ingeplugd in (strakke) broekzak oid??
Niet per se, ik gebruik een L vormige jack die bijna geen stress op de aansluiting zou moeten vormen. ik merk wel dat de jack elke keer na een half jaar bijna geen weerstand meer geeft bij het inpluggen. Verder zit de koptelefoon nooit aangesloten in een broekzak, maar alleen maar los op tafel,of in een hele ruime 'napoleonzak' in mn jas.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Point.Flare

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

GreNade schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 16:17:
[...]

Niet per se, ik gebruik een L vormige jack die bijna geen stress op de aansluiting zou moeten vormen. ik merk wel dat de jack elke keer na een half jaar bijna geen weerstand meer geeft bij het inpluggen. Verder zit de koptelefoon nooit aangesloten in een broekzak, maar alleen maar los op tafel,of in een hele ruime 'napoleonzak' in mn jas.
Bizar. Dan kan ik hem ook niet duiden. Zonde dat dit je van Sony af brengt. Ooit nagedacht over Bluetooth? Hun SBH-50 heeft echt een meesterlijk geluid...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

Point.Flare schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 16:20:
[...]

Bizar. Dan kan ik hem ook niet duiden. Zonde dat dit je van Sony af brengt. Ooit nagedacht over Bluetooth? Hun SBH-50 heeft echt een meesterlijk geluid...
Over nagedacht ja, maar ik vind het vervelend om nog een apparaat te moeten opladen/batterijen moet hebben. Ik ga volgende week een nieuwe telefoon halen, ik hoop dat Samsung er wel in slaagt om een fatsoenlijke headphone jack te produceren.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Point.Flare

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

GreNade schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 16:22:
[...]

Over nagedacht ja, maar ik vind het vervelend om nog een apparaat te moeten opladen/batterijen moet hebben. Ik ga volgende week een nieuwe telefoon halen, ik hoop dat Samsung er wel in slaagt om een fatsoenlijke headphone jack te produceren.
Ik doe gemiddeld 3-5 dagen met een acculading van de SBH50. Dus dat valt mee. Succes met de Samsung! Die hebben weer hun eigen kuren, heb ik uit eerste hand vernomen.

Ik zal hier gelijk even mijn vraag dumpen:

Wie o wie kan mij helpen aan een nieuwe behuizing voor de Z1Compact (webshop / website). Mijn frames en achterzijde van de telefoon hebben het zwaar te verduren gehad. Serie butsen, deukjes enzovoorts maken hem visueel niet de meeste aantrekkelijke telefoon meer. Plus ik wil graag een nieuwe batterij plaatsen, gezien deze aan kracht lijkt te verliezen. Ik doe tegenwoordig net geen volle dag meer met mijn batterijlading. Wat frustrerend is. Ik heb iets gevonden op wittrigs, maar wordt er weinig wijs uit. Plus ze zijn niet op voorraad.

Iemand die eerder aan zijn z1 heeft geklust? Is dit gedoemd een totale ramp te worden? Of vallen de ingewanden relatief makkelijk te transplanteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
Point.Flare schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 16:28:

Ik zal hier gelijk even mijn vraag dumpen:

Wie o wie kan mij helpen aan een nieuwe behuizing voor de Z1Compact (webshop / website). Mijn frames en achterzijde van de telefoon hebben het zwaar te verduren gehad. Serie butsen, deukjes enzovoorts maken hem visueel niet de meeste aantrekkelijke telefoon meer. Plus ik wil graag een nieuwe batterij plaatsen, gezien deze aan kracht lijkt te verliezen. Ik doe tegenwoordig net geen volle dag meer met mijn batterijlading. Wat frustrerend is. Ik heb iets gevonden op wittrigs, maar wordt er weinig wijs uit. Plus ze zijn niet op voorraad.

Iemand die eerder aan zijn z1 heeft geklust? Is dit gedoemd een totale ramp te worden? Of vallen de ingewanden relatief makkelijk te transplanteren?
Mijn vorige projectwerkgever schakelde wel eens gsmreparatiecentrum in. Doen het op zich best netjes, maar weet wel dat je gsm niet meer spat waterdicht is.

Mss kun je bij hun de vraag neerleggen voor DIY ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Point.Flare

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

D_Jeff schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 19:24:
[...]

Mijn vorige projectwerkgever schakelde wel eens gsmreparatiecentrum in. Doen het op zich best netjes, maar weet wel dat je gsm niet meer spat waterdicht is.

Mss kun je bij hun de vraag neerleggen voor DIY ;)
Iemand heeft een keer een glas water over mijn telefoon heen gemikt, terwijl hij aan de lader lag. Ik maak me geen illusies dat de binnenzijde altijd watervrij is gebleven. ;)

Bedankt voor de tip in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thealterego1
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:25

thealterego1

iedereen gelukkig nieuwjaar

Redmonkey92 schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 20:41:
Op het Tmobile forum werd er 9 dagen geleden het volgende gezegd:
De 5.1 update is inmiddels goedgekeurd voor zowel de Z1, Z2 en Z3. De update zal naar verwachting in circa twee weken beschikbaar worden gesteld via Sony.

Dus zou niet zo lang meer moeten duren.

iemand iets leuks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ewivis
Vandaag geupdate met flashtool.. Dat gaat echt heel makkelijk... Kan ik iedereen aanraden die niet langer kan wachten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redmonkey92
Ewivis schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 17:13:
Vandaag geupdate met flashtool.. Dat gaat echt heel makkelijk... Kan ik iedereen aanraden die niet langer kan wachten!
Hoe werkt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ewivis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy Angelo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09-07 21:37
Redmonkey92 schreef op zondag 20 september 2015 @ 17:00:
Ik denk dat ik het zelfde probleem heb, zie hier.

Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redmonkey92
Tommy Angelo schreef op zaterdag 03 oktober 2015 @ 16:53:
[...]

Ik denk dat ik het zelfde probleem heb, zie hier.
Jup dat probleem dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trygve

Trygve

Redacteur
D_Jeff schreef op maandag 28 september 2015 @ 19:32:
[...]

Of je zo blij moet zijn met die Z3C weet ik niet. Maar netjes is het zeker ;)
Ik ben nou wel benieuwd, wat is er mis met een Z3C? Ben je beter af met een Z1C? Ik heb een Z1C, maar een groter scherm en grotere batterij in dezelfde behuizing die zelfs nog iets platter is klinkt erg goed. Zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

r100 schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 09:57:
[...]

Ik ben nou wel benieuwd, wat is er mis met een Z3C? Ben je beter af met een Z1C? Ik heb een Z1C, maar een groter scherm en grotere batterij in dezelfde behuizing die zelfs nog iets platter is klinkt erg goed. Zie ik iets over het hoofd?
Kwestie van smaak denk ik, ik ben wel fan van een Aluminium build, en de Z3c is plastic bijvoorbeeld. Ook vind ik de manier waarop de klepjes zitten op de Z3c een beetje raar.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maj-Maj
Belachelijk, Sony gaat ons toestel niet meer voorzien van Android 6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ewivis
Maj-Maj schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 15:24:
och ja, je kan nog wel even vooruit met 5.1.1 denk ik hoor. Daarnaast is er altijd mogelijkheid tot het installeren van een custom rom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maj-Maj
Ewivis schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 15:37:
[...]

och ja, je kan nog wel even vooruit met 5.1.1 denk ik hoor. Daarnaast is er altijd mogelijkheid tot het installeren van een custom rom.
Ik vind dat Android 6 juist weer voor het eerst sinds 4 weer hele grote veranderingen met zich meebrengt. Zeker als privacypurist zag ik het permissie systeem wel zitten. Die werkt op cyanogenmod bv nog niet super.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ewivis
Maj-Maj schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 16:04:
[...]

Ik vind dat Android 6 juist weer voor het eerst sinds 4 weer hele grote veranderingen met zich meebrengt. Zeker als privacypurist zag ik het permissie systeem wel zitten. Die werkt op cyanogenmod bv nog niet super.
Ja dat zou goed kunnen inderdaad, maar daar zijn ook weer xposed modules voor (xprivacy) die kunnen dat ook geloof ik. Ik ben er zelf niet zo huiverig voor. 'Men' weet toch al alles van je joh. Je moest eens weten wat 'de overheid' allemaal van je weet en van je kan opzoeken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redmonkey92
Doe alles precies zoals het er staat echter gaat hij op het laatst niet flashen. Daar geeft hij een ERROR en dan stopt die ermee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trygve

Trygve

Redacteur
Jammer dat ze er na 18 maanden de stekker uit trekken!
Nog even door op 5.1.1 en als Marsmallow goed en wel op gang is maar aan de custom rom dan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen87
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-10 16:03

Jeroen87

Bier Connaisseur

Dan moeten ze 5.1.1 allereerst eens gaan uitbrengen. Duurt weer erg lang voordat de Custom NL aan de beurt is. Vorige keer ruim 3 maanden op moeten wachten.

Craft beer specialist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Viel opzich ook wel te verwachten. Sony kennende is Android 6 niet voor begin 2016 beschikbaar en de Z1-serie is dan 2 jaar oud. Ergens gaan ze een keer een grens trekken qua support.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ewivis
MadMarky schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 10:26:
[...]

Viel opzich ook wel te verwachten. Sony kennende is Android 6 niet voor begin 2016 beschikbaar en de Z1-serie is dan 2 jaar oud. Ergens gaan ze een keer een grens trekken qua support.
Wel is zo dat de hardware het gewoon aankan, dus het is wel jammer dat ze je soort van verplichten weer nieuwe hardware aan te schaffen. Bedoel ik draai nu op een oude laptop die uitkwam met windows xp nu ook windows 10. Ja het is niet vooruit te branden, maar toch.. het kan wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maj-Maj
[...]

De tendens is zeker in lijn met wat andere smartphonefabrikanten aanhouden, maar normaal vind ik het niet. Veel mensen die een smartphone kopen, kopen hem immers pas als hij in prijs is gedaald en niet als hij gloednieuw is. Dan is de feitelijke ondersteuningstijd niet 2 maar (in mijn geval bijvoorbeeld) 1 jaar. Veel te kort als je het mij vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• on99
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-07-2021
Wel erg jammer van Sony...
Het is in mijn ogen echt geen excuus dat ze net als andere bedrijven met Android toestellen de oudere toestellen laten varen. Ik snap dat het veel geld kost, maar ga dan maar als bedrijf nadenken hoe je nieuwe software backwards compitable kan krijgen... (must be me... sigh)

Ik zat er aan te denken mijn z1c nog een jaartje aan te houden en mijn nieuwe aan mn vriendin te geven.

Via custom roms gaat het misschien wel lukken, maar mijn ervaringen (vanaf HTC desire) met custom roms is dat er altijd, maar dan ook echt ALTIJD bugs in de software zitten. Maar leuk is het wel om allerlei nieuwe versies uit te proberen. Je moet alleen geluk hebben dat er een goede developer met jou telefoon bezig is of dat ze leuke ROMS kunnen porten. Ik zit er niet helemaal meer in... maar dat zal dus wel weer moeten gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Maj-Maj schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 14:26:
[...]

De tendens is zeker in lijn met wat andere smartphonefabrikanten aanhouden, maar normaal vind ik het niet. Veel mensen die een smartphone kopen, kopen hem immers pas als hij in prijs is gedaald en niet als hij gloednieuw is. Dan is de feitelijke ondersteuningstijd niet 2 maar (in mijn geval bijvoorbeeld) 1 jaar. Veel te kort als je het mij vraagt.
Daarentegen zijn er ook nog steeds massa's mensen die iedere keer een nieuwe telefoon bij een abonnement nemen. Ik heb al eens voorbij zien komen dat de 'gemiddelde' Nederlander nog geen jaar met een nieuwe smartphone doet.

Bedenk daarbij ook dat de smartphonewereld snel beweeg. Bij Sony zit er nog geen 2 jaar tussen het verschijnen van de Z1 en de Z5. Het blijven supporten van al die oudere modellen kost geld en levert ze niets meer op, temeer ook dat de meeste mensen die zo'n toestel nieuw gekocht hebben inmiddels alweer overgestapt zijn naar een nieuwer toestel.

[ Voor 29% gewijzigd door MadMarky op 07-10-2015 14:47 ]

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• on99
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-07-2021
MadMarky schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 14:47:
[...]

Daarentegen zijn er ook nog steeds massa's mensen die iedere keer een nieuwe telefoon bij een abonnement nemen. Ik heb al eens voorbij zien komen dat de 'gemiddelde' Nederlander nog geen jaar met een nieuwe smartphone doet.

Bedenk daarbij ook dat de smartphonewereld snel beweeg. Bij Sony zit er nog geen 2 jaar tussen het verschijnen van de Z1 en de Z5. Het blijven supporten van al die oudere modellen kost geld en levert ze niets meer op, temeer ook dat de meeste mensen die zo'n toestel nieuw gekocht hebben inmiddels alweer overgestapt zijn naar een nieuwer toestel.
Marketingtechnisch is het begrijpelijk omdat ze gewoon willen dat je een nieuwe telefoon gaat kopen en niet zoals vroeger 5 jaar met je Nokia gaat doen.

Verder zie ik inderdaad ook veel mensen na een jaar/anderhalf jaar weer een nieuwe telefoon hebben maar dat komt deels doordat deze traag begint te worden of omdat bijvoorbeeld het scherm is gebroken... (velen laten het echt niet maken). De levensduur van zo'n telefoon is gewoon te kort. Tegenwoordig moet je zelfs je wasmachine na een aantal jaar vervangen waar je voorheen nog makkelijk 10, 15 jaar met een wasmachine kon doen. Het is bijna dezelfde marketing techniek van Ikea.

Ik dwaal een beetje af...

Maar ondanks dat veel mensen na een jaar of twee weer een nieuwe telefoon hebben wil niet zeggen dat er ook een hoop zijn die dat niet doen en niets anders willen dan gewoon bellen of een berichtje willen sturen. Ok, daar heb je geen nieuwe software voor nodig, maar hoe zit het dan met de beveiliging??

Dat is het allerbelangrijkste! Helemaal nu we hebben gezien dat Android zo lek is als een mandje....

Nieuwe versie van Android of niet, ze moeten zeker een paar jaar ervoor zorgen dat OS lekken worden gefixed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:14
Met dat laatste (beveiligingsupdates zijn een noodzaak) ben ik het helemaal eens. Ik twijfelde bij aankoop tussen de Z1C en Z2. Achteraf bezien had ik beter voor die laatste kunnen kiezen, de Z2 krijgt wel marshmallow. Alleen tsja, dat ding was zo groot...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basset
  • Laatst online: 24-10 20:43
[...]

De hardware is het probleem niet. Dit is precies waarom ik gewoon weer overstap op IOS of Windows Phone, waarbij ik waarschijnlijk ga kiezen voor een "oud" IOS toestel een 5S of zo. Fabrikanten moeten zich gewoon houden aan stock android.

Jammer dit, maar het excuus dat het toestel AL 2 jaar oud is, gaat hier niet op vind ik. Hetzelfde geintje haalde ze ook uit met de camera. Maar goed, wellicht dat er een community release komt, want Android 5 is toch minder dan 4 IMO. Veel meer last van bugs.

Hop,hop,hop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ewivis
eymey schreef op zaterdag 13 juni 2015 @ 16:25:
Zelf heb ik eergisteren 14.5.a.0.270-r2d (Nordics Combined customization) op mijn Z1c gezet. Eerst met Xperifirm gedownload, daarna met Flashtool FTF gemaakt en daarna met 'PRFcreator" er een flashable zip met pre-root van gemaakt.

Ik had al root + DualRecovery dus dit was voor mij de mooiste manier om te upgraden zonder root te verliezen :).

Mijn gevoelens m.b.t. Lollipop zijn gemengd:

* Ik heb het idee dat in het Android settings menu, contrast iets minder lekker is (ik gebruik zelf "Wood" theme)

* Ook ik merk dat de Z1c nogal snel warm kan worden als je 'm flink op z'n staart trapt. Ook li jkt dan de accu sneller leeg te gaan.

* Belangrijkste (dit kan mogelijk gepaard gaan met vorige punt): Bereik met 4g lijkt heel slecht geworden. Signaalmeter zit op 4g altijd op maar 1 of 2 streepjes. Verbindingen lijken het verder gewoon normaal te doen (zij het niet zo snel als met Android 4.4), maar het is wel opvallend.

Wel is de camera een fl ink stuk vlotter geworden en vandaag, met de Z1c de hele dag thuis op wifi, doet de accu het wel een heel stuk beter dan gisteren (toen ik de hele dag op mobiele netwerken zat).

Zo te bezien lijkt het misschien nog nieteens zo verwonderlijk dat Lollipop er voor Nederlandse custs ook nog niet is. Hebben mensen die een Central Europe customization erop gezet hebben ook deze ervaring?
Ik heb 14.6 (5.1.1) Customized DE op de z1 compact gezet, alles werkt prima, maar het bereik is ineens maar 1 of 2 streepjes. Dat terwijl mijn G2 er dan 3,4 of zelfs 5 heeft.

Apart is ook dat de accu minder lang meegaat. Het lijkt erop dat de telefoon niet meer lekker wil 'slapen'. Kan dat met elkaar te maken hebben?

Stel de customized NL komt uit, kan ik die dan gewoon netjes flashen via flashtool en ben ik dan niks kwijt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Dat laatste kan ik niet garanderen, maar in theorie zou je idd niks kwijt moeten zijn :).

Bij mij valt het met de batterijduur van de z1c onder Cust. DE wel mee. Die streepjes qua bereik zeggen ook niet zo heel veel, aangezien dat ook gewoon maar een 'weergave' is. Ik merk ook niet veel van slecht bereik, verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ewivis
eymey schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 14:48:
Dat laatste kan ik niet garanderen, maar in theorie zou je idd niks kwijt moeten zijn :).

Bij mij valt het met de batterijduur van de z1c onder Cust. DE wel mee. Die streepjes qua bereik zeggen ook niet zo heel veel, aangezien dat ook gewoon maar een 'weergave' is. Ik merk ook niet veel van slecht bereik, verder.
Nee, hier ook niet. Maar slecht bereik is ook meer batterijverbruik. Vandaar dat ik me er 'druk' om maak :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
r100 schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 09:57:
[...]

Het ligt eraan je hoe kritisch je bent.
De z3c is standaard veels te 'blauw' afgesteld en als je het bijstelt, gaat de maximale helderheid naar beneden.
Verder begreep ik dat de z1c qua body wat sterker is (heb Z probleempjes voorbij zien komen bij de z3c, terwijl ik dat van de z1c niet of nauwelijks hoor/lees).

Mocht je een toestel van Sony overwegen en lekker vlot je updates willen hebben, vraag de verkoper naar een "Duits Toestel". Ook in NL zijn er zat winkels die Duitse toestellen importeren en verkopen.
Ik zit met de z1C nu al bijna 2 weken op Lollipop 5.1.1, terwijl vele NL Cust. nog aan het wachten zijn voor 5.0.2 of 5.1.1. Van Kitkat 4.4.4 naar Lolipop had ik bijna 3 maanden 'voorsprong' op de NL Cust ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Met betrekking tot dat te 'blauw' afgestelde scherm: Toen ik begin dit jaar een nieuwe tablet wilde gaan kopen had ik mijn zinnen gezet op de Z3t-c. Maar ik was ook erg 'bang' voor het te blauwe scherm. Ik moet wel toegeven dat ik nu eigenlijk nooit meer hinder ondervind van het scherm. Ik heb een witbalans instelling gevonden waar het scherm meer dan acceptabel is voor mij en ik merk eigenlijk niet echt iets van helderheid en contrast.

Natuurlijk zou ik nog steeds liever hebben dat Sony het scherm gewoon weer fatsoenlijk afstelt. Maar het is dus niet totaal dramatisch :)

En wat betreft de updates: Je kan met Xperifirm en Flasthtool dus ook vrij makkelijk de cust van een "Customized NL" toestel veranderen naar DE. Maar @Ewivis ook al aangeeft is het altijd wel even afwachten of je geen vervelende zij-effecten krijgt m.b.t. bereik onder bepaalde omstandigheden, of iets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

Ik heb op mijn toestel de Generic Europe versie draaien, die krijgt ook snel updates. Ik heb t-mobile en verder geen problemen. Updates verassend snel.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDSD
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:51
Vandaag viel mijn z1 compact uit mijn jas van ongeveer 50cm hoogte op de plavuizen.
Rechts bovenin bij de frontcamera zit nu een barst, maar wat erger is dat het hele scherm niet meer reageert op touch.

Scherm met een barst is in dit geval gelijk aan een compleet onbruikbare telefoon helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trygve

Trygve

Redacteur
https://www.change.org/p/...or-sony-xperia-z1-compact

Petitie tekenen allemaal :)
In hoeverre het echt zin heeft is natuurlijk maar de vraag. Toen HTC de Desire HD liet rotten op Gingerbread kwam er ook een petitie om wel de update naar ICS te geven, het resultaat was in ieder geval dat HTC met een uitgebreidere, officiële reactie kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
@r100: Hoeveel het zin heeft, geen idee.

Maar ik vind het wel raar dat de Xperia Z 3 mayor updates (JB, Kitkat en Lollipop) krijgt en de Z1 serie na 1 mayor ronde al een "KO" krijgt.
Aan de specs van de Z1 serie hoeft dat niet te liggen, ik verwacht dat die nog wel een rondje of 3 meekunnen (let's say : up to Android 8)

Pagina: 1 ... 30 ... 34 Laatste

Let op:
Voor prijzen en levertijden: [Sony Xperia Z1 Compact] Levertijden en Prijzen