Zelf eergisteren de update naar 4.4.4 melding ontvangen OTA (België).
Maar ik wil al geruimte tijd de 120fps & 4K video mod installeren. Dan maar de knoop doorgehakt en vandaag even beziggehouden met:
a) clean install van 4.4.4 met Sony Update Service - volledige data wipe dus.
b) DRM keys backuppen
c) bootloader unlocken
d) Dual Recovery installeren
e) rooten
f) camera functies van Z2 (120fps slowmo & 4K recording) flashen in recovery
Het is de eerste keer dat ik een (relatief nieuwe) smartphone zo onder handen neem - er is altijd een risico, je speelt met bestanden die anderen in elkaar gefutseld hebben. Moet zeggen: het was het helemaal waard. Vooral het feit dat ik mijn bootloader opnieuw kan locken mocht ik beroep willen doen op garantie, gaf de doorslag.
4K is echt retescherp op een 1080p monitor. Nul pixels, nul artifacts. En bij weinig licht is het ruis ook fijner door het grote aantal pixels en dus minder zichtbaar.
En de 120fps functie ("
Timeshift") is natuurlijk ook spectaculair als je de juiste situatie kiest - met de zomer voor de deur helemaal geen probleem. Het blijft echter een mod, dus deze is "maar" maximaal in 720p.
Nog ivm de nieuwe firmware en aanpassingen aan de camera app. Ik zie ergens minder scherpte in de foto's. Op pixelniveau. Kan verkeerde indruk zijn, maar ik heb het gevoel dat de vorige versie een hardere verscherping toepaste - uiteraard ten koste van meer zichtbare jpeg-artifacts. Maar sowieso nog heel tevreden van de camera - al moet je hem wel wat leren kennen en spelen met instellingen.
Mijn exemplaar is natuurlijk heel erg snappy nu maar ik kan uiteraard niet zeggen of dit ligt aan de clean-install of aan de nieuwe firmware-update. Waarschijnlijk combinatie van beide.