Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Is mijn receiver nu te zwak..voor mijn speakers?

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:
  • 16.101 views

• gastje13
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-08-2024
Hoe luid de formule die je gebruikt hebt? Ik zie alleen de variabelen.

Als die 95dB pieken zijn, spreken we wellicht (hangt ook van de formule af) over 218 watt@ 3 ohm piekvermogen.

[ Voor 11% gewijzigd door gastje13 op 16-09-2013 21:47 ]

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

164 Watt/ 218 Watt op 3,6 meter. Ik zou oppassen voor je oren :X. Bij 2 Watt horen je buren je al.

• Moris
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-11 18:02
gastje13 schreef op maandag 16 september 2013 @ 21:38:
Hoe luid de formule die je gebruikt hebt? Ik zie alleen de variabelen.

Als die 95dB pieken zijn, spreken we wellicht (hangt ook van de formule af) over 218 watt@ 3 ohm piekvermogen.
Ben deze formule hier tegen gekomen.
Hoop dat deze correct is bij het bepalen of leidraad in een zoektocht naar een versterker/receiver.

[ Voor 6% gewijzigd door Moris op 16-09-2013 21:53 ]

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:17

JT

VETAK y0

Ik ben met Dre, wat een kul...
Brad Pitt schreef op donderdag 12 september 2013 @ 19:54:
[...]

Dat snap ik ook wel. Lees echter maar een willekeurige review over een met Icepower uitgeruste Pioneer receiver. De aanduiding achterop zal wel gewoon vreemd zijn aangezien ze veel en veel meer vermogen er uit persen als "normale" receivers waar hetzelfde opgenomen vermogen wordt aangegeven.

Feit blijft dat die dingen abnormaal krachtig zijn en daarmee enorm weinig warmte genereren. Uiteraard ook zat nadelen, zoals in die review te lezen is ook, maar qua kracht vs warmte ongeëvenaard.
Ik heb niks tegen klasse D hoor :) Mooie techniek, zeker qua efficiency. Dat de receivers heel krachtig zijn geloof ik ook. En misschien klopt die meting wel; dan staat er wat verkeerds op de receiver. Dat is misschien "typical power usage" ofzo.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Moris
Dre schreef op maandag 16 september 2013 @ 21:49:
164 Watt/ 218 Watt op 3,6 meter. Ik zou oppassen voor je oren :X. Bij 2 Watt horen je buren je al.
Je haalt dit wel even uit zijn context, hé ;)

Als je de formule verder toepast op een luisterafstand van 3.7 meter, krijg je de volgende waarden.
P = het vereist vermogen in W = 88Watt in 8 Ohm / 173Watt in 4 Ohm / 230Watt in 3 Ohm.

Speaker sensitivity, listening distance and room size matters :)

• burgt
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09:20

burgt

Starbass

Toch wel geinig hoe gemakkelijk hier gedaan wordt over het aanlsuiten van speakers met een lagere impedantie dan de versterker specificeert, ik speel zelf bas en wat gitaar, en daar is het echt een no-go om dit te doen.
Maar bij de specs van de hifi apparatuur word wel meer gelogen natuurlijk; en juist daardoor zou ik er zelf niet snel voor kiezen om een lagere impedantie speakers te gebruiken (als de receivers het aan zouden kunnen had marketing het allang gedaan!). Maar de ene 4Ohm speaker is de andere ook niet, dus proberen kan altijd, maar ga dan naderhand niet zeuren als je amp overleden is.

Maar ik ben groot voorstaander van Klasse D: niet meer sjouwen met 40 kile zware bas versterkers, maar lekker een van een paar kilo en dan toch mooi 450 Watt het podium op knallen (of in iedergeval de helft, anders staat het zo hard dat je er meteen doof van wordt...)

Black Pearl - tribute to Pearl Jam klik

• Moris
Dat zal naar alle waarschijnlijkheid een van de redenen zijn, dat mijn receiver (6-18Ohm) is overleden, omdat deze eenvoudig weg de lage impedantie van mijn 5 speakers niet aankon :(
De winkel had dit eigenlijk toch even moeten nakijken of niet :?

De gevoeligheid van de speakers zijn, voor de fronts 87dB, voor de rears 85dB en voor de centerspeaker 86dB, allen hebben deze een minimum impedantie van +/- 3 Ohm.

Intussen op zoek naar een geschikte receiver/versterker met het juiste vermogen en Ohm, om mijn speakers voldoende aan te kunnen sturen.

[ Voor 14% gewijzigd door Moris op 17-09-2013 14:36 ]

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10:31
Moris schreef op dinsdag 17 september 2013 @ 14:35:
De gevoeligheid van de speakers zijn, voor de fronts 87dB, voor de rears 85dB en voor de centerspeaker 86dB, allen hebben deze een minimum impedantie van +/- 3 Ohm.

Intussen op zoek naar een geschikte receiver/versterker met het juiste vermogen en Ohm, om mijn speakers voldoende aan te kunnen sturen.
Dat zijn dan ook wel heel "lastige" luidsprekers ja... Daar zou ik zeer zeker geen budget zogenaamde "7x135W" bullsh*t receivertje aan vast knopen nee, ondanks dat 1 of 2 Watt voldoende moet zijn om de buren gek te maken. Op hogere volumes en op bijna 4 meter afstand is dat echt niet zo, ding klapt gewoon uit.

Gewoon een degelijk apparaat nemen. Liever wat teveel dan te weinig, vind ik dan :)

[ Voor 15% gewijzigd door Brad Pitt op 17-09-2013 15:29 ]

Nickname does not reflect reality

• Moris
Is een 5-kanaals eindversterker overkill in combi met bv een Marantz SR7008 of is een 2-kanaals meer als voldoende om de receiver te ontlasten?

Bij de Rotel RB-1572, staat het volgende:
Power Output All channels driven
• 250 watts x 2/ch (20-20 kHz, 0.03% THD, 8 ohms)
• 500 watts x 2/ch (20-20 kHz, 0.03% THD, 4 ohms)

Gaat het hier bij Rotel om constante power of het piek vermogen?
Welke van deze eindversterkers zou voldoende moeten zijn in combi met bv een Marantz SR7008 en mijn 5.1 opstelling?

• Brad Pitt
Moris schreef op dinsdag 17 september 2013 @ 15:42:
Is een 5-kanaals eindversterker overkill in combi met bv een Marantz SR7008 of is een 2-kanaals meer als voldoende om de receiver te ontlasten?
Die Marantz op zichzelf moet ook wel afdoende zijn hoor :) Heb zelf een enigszins vergelijkbare receiver en ook lastige luidsprekers en dat gaat, zonder externe versterkers, allemaal prima. Ook op bizarre volumes.
Gaat het hier bij Rotel om constante power of het piek vermogen?
Rotel is geen habibabiwaaibomenhout merk en die opgegeven vermogens zullen dus wel grotendeels kloppen. Neem aan dat ze het hebben over constant vermogen trouwens.

[ Voor 12% gewijzigd door Brad Pitt op 17-09-2013 15:48 ]

• evEndzhar
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
burgt schreef op dinsdag 17 september 2013 @ 13:11:
Toch wel geinig hoe gemakkelijk hier gedaan wordt over het aanlsuiten van speakers met een lagere impedantie dan de versterker specificeert, ik speel zelf bas en wat gitaar, en daar is het echt een no-go om dit te doen.
Bij elektrische gitaar en bas is het ook weer heel normaal om amps en cabs zo ver te pushen dat ze het geluid vervormen. Bij hifi zetten we het volume doorgaans niet op 11 (en beoordelen we de apparatuur daar ook niet op), waardoor een impedantieverschil meestal helemaal geen ramp is. De TS is gezien zijn wens om langdurig geluid met een volume van 95dB te kunnen produceren een uitzondering. Hij zal bij het kiezen van een versterker dus wat kritischer naar de specificaties moeten kijken dan de gemiddelde consument.

• Moris
evEndzhar schreef op dinsdag 17 september 2013 @ 17:03:
De TS is gezien zijn wens om langdurig geluid met een volume van 95dB te kunnen produceren een uitzondering. Hij zal bij het kiezen van een versterker dus wat kritischer naar de specificaties moeten kijken dan de gemiddelde consument.
Die 95dB staat hier enkel en alleen ter berekening en ter ilustratie volgens deze info en dit volume zal ik dan ook nooit langdurig toepassen. Al moet het voor de Party-FUN wel eens kunnen zonder dat hierbij je tweeters er doorvliegen ;)

Nog vergeten te melden.
Vandaag ben ik opgebeld door Pioneer met het nieuws en de eerste vaststellingen, dat er enkele printplaten en voeding dient vervangen te worden, hierover zal ik later terug gecontacteerd worden.
Het zal volgens de eerste bevindingen vanuit Pioneer een dure rekening worden :(

[ Voor 18% gewijzigd door Moris op 17-09-2013 18:50 ]

• Dre
  • Niet online

Dre

Moris schreef op dinsdag 17 september 2013 @ 04:23:
[...]

Je haalt dit wel even uit zijn context, hé ;)

Als je de formule verder toepast op een luisterafstand van 3.7 meter, krijg je de volgende waarden.
P = het vereist vermogen in W = 88Watt in 8 Ohm / 173Watt in 4 Ohm / 230Watt in 3 Ohm.

Meet eens (net als ik gedaan heb) hoeveel vermogen er naar je speakers loopt. Constante zware bas toon aan (geen variabele muziek) en meten maar. Dan kom je wel terug van de bovengenoemde waarden.

[Edit]
Net plaatje met meetwaarden gevonden:
  • 100 Hz toon.
  • 5,57 Volt RMS
  • 0,38 Ampère RMS
  • = 2 Watt
En volume stond behoorlijk hard kan ik je zeggen.

[ Voor 13% gewijzigd door Dre op 17-09-2013 21:16 ]

• Moris
In het audiofiele wereldje en winkels worden er steeds wisselende meningen gegeven op vragen, zoals…
• Een eindversterker zinvol of niet?
• Zware versterker/receiver of niet?
• Welk merk wel of niet?
• Stereoversterker of receiver?
• Enz..

Zo zie je maar, dat het voor iemand die gewoon (zoals wij allemaal) van muziek wil kunnen genieten, het niet eenvoudig wordt gemaakt.

• Brad Pitt
Dre schreef op dinsdag 17 september 2013 @ 21:01:
Meet eens (net als ik gedaan heb) hoeveel vermogen er naar je speakers loopt. Constante zware bas toon aan (geen variabele muziek) en meten maar. Dan kom je wel terug van de bovengenoemde waarden.

[Edit]
Net plaatje met meetwaarden gevonden:
  • 100 Hz toon.
  • 5,57 Volt RMS
  • 0,38 Ampère RMS
  • = 2 Watt
En volume stond behoorlijk hard kan ik je zeggen.
Okay, "dus" met een 9x2 Watt receiver kan ik in 9.1 Oblivion kijken waarbij ik uit mijn stoel tril? Da's wel nice. Al baal ik nu enorm van de receiver die ik heb gekocht en begrijp ik niet waarom de vorige soms in protection schoot bij het enthousiast film kijken. Dat ding had echt way meer vermogen dan 2W/kanaal. Wonderlijk ;)

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:58

FeaR

In GoT we trust

Brad Pitt schreef op woensdag 18 september 2013 @ 09:21:
[...]
Okay, "dus" met een 9x2 Watt receiver kan ik in 9.1 Oblivion kijken waarbij ik uit mijn stoel tril? Da's wel nice.
Jup: Uit je stoel trillen doet de subwoofer voor je en die is toch actief :P

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Brad Pitt
FeaR schreef op woensdag 18 september 2013 @ 09:54:
Jup: Uit je stoel trillen doet de subwoofer voor je en die is toch actief :P
Uit m'n fronts komt ook wel "wat bass" en wil dat er graag bij d:)b Weken gedraaid zonder sub en merkte daar bijzonder weinig van :)

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Brad Pitt schreef op woensdag 18 september 2013 @ 10:11:
[...]
Uit m'n fronts komt ook wel "wat bass" en wil dat er graag bij d:)b Weken gedraaid zonder sub en merkte daar bijzonder weinig van :)
Jij snapt heus wel waar ik op doel :>

• Brad Pitt
FeaR schreef op woensdag 18 september 2013 @ 10:21:
Jij snapt heus wel waar ik op doel :>
Andersom ook wel, I presume ;)

Uiteraard heb je voor "normale" volumes geheel geen 100W nodig. Maar een beetje enthousiast multi-kanaals film kijken met wat lastigere luidsprekers zal echt de meeste "kleine" receivers op hun knieën doen gaan. De TS heeft lastige luidsprekers en wil blijkbaar knallen en dan heb je gewoon wat power nodig. Plus een beetje headroom kan sowieso geen kwaad, zeker niet bij films met een dynamische audio track.

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Brad Pitt schreef op woensdag 18 september 2013 @ 10:27:
[...]
Plus een beetje headroom kan sowieso geen kwaad, zeker niet bij films met een dynamische audio track.
Klopt. Daarbij gaat het op een gegeven moment ook erg hard met vermogen doordat je telkens het dubbele nodig hebt.

Ik wil nog steeds eens een goede dB-meter aanschaffen om te zien op welke volumes ik nu speel. Grote kans dat het rond de 75 dB ligt en dan doet de versterker dus echt haast niets. Voordeel van relatief gevoelige speakers: met 1 Watt zit ik al op 80 dB op mijn zitplek.

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-11 19:49
Even wat theorie: voor een bioscoopfilm regel je de zaal af met een pink noise -20dB RMS op 85dB(c) SPL (op de luisterplek, dus niet 1 meter afstand). Dit is zogeheten Dolby stand 7. De ruis is op -20dB dus de piek ligt op 105dB SPL. Dat is hard, maar niet onmogelijk (harde discotheek scene om maar iets te noemen haalt dat gewoon). In de loop der jaren zijn de mixen steeds harder geworden en de zaalafregeling steeds zachter en zitten we nu op Dolby stand 5, wat neerkomt op zo'n 79dB(c) SPL. Dit is toevallig ook de oude norm voor digitale video. Moest je voorheen de filmmix nog een beetje comprimeren om op dvd niveau te brengen, nu hoeft dat theoretisch niet. Wordt wel gedaan, maar niet altijd. Daarom is de ene film ook harder dan de andere (een dolby 7 gemixte film vergeleken met een dolby 5 gemixte film met extra compressieronde scheelt zomaar 10dB).

Maar ga er even van uit dat op de bluray een bioscoopmix staat gemixt op dolby 5 (hollywood norm). En ga er ook van uit dat je niet harder draait dan dat want dan worden dialogen echt niet prettig om naar te luisteren. Bijna altijd is het zachter, zo'n 6-10dB. Maar voor referentie niveau moet je dan dus rekening houden met een constante geluidsdruk van 99dB SPL op de luisterplek.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• Moris
Ik veronderstel dat (als voorbeeld) deze onderstaande eindversterkers geen meerwaarde bieden in combi met een receiver vanwege een te kleine vermogen.
• NAD C275BEE
• Quad Elite QSP

Zouden deze onderstaande bv wel geschikt zijn?
• Rotel RB-1562
• Rotel RB-1572
• Advance Acoustic X-A160

• Brad Pitt
Moris schreef op donderdag 19 september 2013 @ 08:33:
Ik veronderstel dat (als voorbeeld) deze onderstaande eindversterkers geen meerwaarde bieden in combi met een receiver vanwege een te kleine vermogen.
Wat mankeert er aan de 7008 zonder losse eindtrappen dan?

• Moris
Brad Pitt schreef op donderdag 19 september 2013 @ 09:28:
Wat mankeert er aan de 7008 zonder losse eindtrappen dan?
Nog niet kunnen testen omdat ik nog in overweging ben, tot ...... aankoop van......een Marantz SR7008 of Onkyo TX-NR1010.

[ Voor 6% gewijzigd door Moris op 19-09-2013 20:52 ]

• Brad Pitt
Moris schreef op donderdag 19 september 2013 @ 18:41:
[...]
Nog niet kunnen testen omdat ik nog in overweging ben, tot ...... aankoop van......een Marantz SR7008 of Onkyo TX-NR1010.
Ah okay! :) Heb zelf een Onkyo 3009 en die zal qua specs een 1010 niet heel erg ontlopen maar kan je vertellen dat die geen enkele moeite heeft met lastige luidsprekers i.c.m. een enthousiast volume.

De daarbij gegenereerde warmte laat dat dan ook wel blijken. De Pioneers hiervoor bleven véél koeler :P

• Moris
Heb je met de Onkyo in vergelijk met de Pioneer (SC-LX reeks) enige last van warmteproblemen?
Onkyo had vroeger nogal last van drooggebakken hdmi-boards, anders wordt het een Marantz?

• Brad Pitt
Moris schreef op vrijdag 20 september 2013 @ 09:55:
Heb je met de Onkyo in vergelijk met de Pioneer (SC-LX reeks) enige last van warmteproblemen?
Alle grote/krachtige Onkyo receivers worden heet. De allernieuwste iets minder, zo het schijnt, maar dan nog.
Onkyo had vroeger nogal last van drooggebakken hdmi-boards, anders wordt het een Marantz?
Eigenlijk zou dat na de xx7-serie opgelost moeten zijn maar af en toe lees je toch nog problemen. Vond de Onkyo er indrukwekkend uit zien (erg belangrijk vond ik dat :P ) en kon "alles" en de prijs was okay en daarom voor die gekozen. Marantz stond ook op het lijstje maar vond die te duur. Zou als ik jou was een Marantz nemen die jouw luidsprekers aan kan. Het genoemde model valt daar zeer zeker onder imho.

• Moris
Vandaag heb ik van Pioneer te horen gekregen, met het nieuws dat de volledige eindtrap met enkele onderdelen moeten vervangen worden.
Lijkt me toch sterk aanwezig, dat de 4 Ohm speakers de oorzaak van dit defect zijn.

Het wordt hoe dan ook tijd voor een nieuwe receiver die mijn 4 Ohm speakers ondersteund en een zone 2 heeft, keuze wordt dan....

- Marantz SR7008
- Denon X4000
- Pioneer SC-LX76
- Onkyo TX-NR1010
- Alternatief............?

• Brad Pitt
Voordat mensen gaan roepen "je moet gaan luisteren": dat is zinloos imho aangezien elke receiver identiek zal klinken, tenzij er gebruik wordt gemaakt van een DSP/room correction stand. Als receiver X ook maar 1 decibel harder staat dan receiver Y klinkt X automatisch beter, zo werkt ons gehoor.

Indien de receiver die je interessant vindt een okay vermogen heeft, er mooi uit ziet en betaalbaar is: klaar. Voor de klank hoef je het niet te doen. Al zullen er nu wel mensen inspringen die dat anders zien, dat mag ;)

Ben zelf uitermate tevreden met het Audyssey XT32 gebeuren op de Onkyo, dat klinkt, voor mij, veruit superieur over de MCACC van Pioneer. Dat, in combinatie met Dynamic EQ, is heel erg fijn film en tv kijken. Ook simpele stereo tv shows worden leuk in 9.1 surround gefake't. Zou niet meer zonder willen, is erg "kaal".

Zet je al die dingen uit en luister je gewoon "puur" naar stereo muziek is dat ook geen enkel probleem uiteraard. De Marantz 7008 heeft ook XT32, dat zou voor mij dan uit jouw lijstje de favoriet zijn :)

[ Voor 9% gewijzigd door Brad Pitt op 20-09-2013 15:41 ]

• Moris
Ik ben ook van plan en net als jij een receiver (4 Ohm) uit te kiezen, puur op basis van mogelijkheden, enz..
Alleen ben ik wat voorzichtig geworden in mijn keuze, na mijn overleden receiver.

Net even de belangrijkste eisen samengevat voor een nieuwe 3D receiver:
• Multi XT32.
• Pre-Out (Front).
• Zone 2.
• isf. Video Calbration.
• Vlot en stabiel werkende Dlna-streaming en Gapless voor afspelen.
• Een degelijke DAC.
• Stabiele en vlot werkende App. voor streaming
• Stabiel en gecontroleerd vermogen voor 4 Ohm speakers.
• Afzonderlijk X-over voor elke luidspreker.
• Geen last hebben, van warmteontwikkeling en lawaaierige fans.

• Brad Pitt
Moris schreef op vrijdag 20 september 2013 @ 15:46:
Net even de belangrijkste eisen samengevat voor een nieuwe 3D receiver:

• Geen last hebben, van warmteontwikkeling en lawaaierige fans.
That rules out the Onkyo(s) :)

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Denon AVR-4520 zou ook nog kunnen. Model van één jaar geleden, maar is nog niet opgevolgd (topmodellen slaan altijd één jaar over). De AVR-X4000 zit daar nog voor. Sowieso een tip voor als je voor Denon dan wel Marantz gaat: mail Marcel van http://www.hchifi.nl/ eens, de beste meneer hanteert echt goede prijzen.

Edit:
De Denon heeft wel twee fans die koele lucht van onder de receiver aanzuigen en naar boven leiden. Of deze te horen zijn durf ik niet te zeggen. Ik was ook altijd sceptisch over fans in apparatuur, maar de (extreem kleine) fans in mijn Arcam hoor ik ook niet.

[ Voor 36% gewijzigd door FeaR op 20-09-2013 15:54 ]

• Brad Pitt
FeaR schreef op vrijdag 20 september 2013 @ 15:49:
Denon AVR-4520 zou ook nog kunnen. Model van één jaar geleden, maar is nog niet opgevolgd. De AVR-X4000 zit daar nog voor. Sowieso een tip voor als je voor Denon dan wel Marantz gaat: mail Marcel van http://www.hchifi.nl/ eens, de beste meneer hanteert echt goede prijzen.
Marantz 7008 > X4000 dus dié Denon zou ik echt niet nemen, tenzij je hem véél mooier vindt :P

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Brad Pitt schreef op vrijdag 20 september 2013 @ 15:50:
[...]
Marantz 7008 > X4000 dus dié Denon zou ik echt niet nemen, tenzij je hem véél mooier vindt :P
Marantz SR7008 == AVR-X4000 < AVR-4520

Waarbij de Denon dan ook nog Denon Link heeft ten opzichte van de Marantz, maar dat is alleen een meerwaarde als je ook een Denon Blu-rayspeler hebt met dezelfde aansluiting.

• Brad Pitt
FeaR schreef op vrijdag 20 september 2013 @ 15:53:
Marantz SR7008 == AVR-X4000 < AVR-4520

Waarbij de Denon dan ook nog Denon Link heeft ten opzichte van de Marantz, maar dat is alleen een meerwaarde als je ook een Denon Blu-rayspeler hebt met dezelfde aansluiting.
"The SR7008 sits at an interesting spot compared to the AVR-X4000 for $700 less. Both receivers have a nearly identical feature set, but the SR7008 has full multichannel inputs, 9 internal amplifiers, and higher grade components. The power capacitors are also larger in the SR7008, 15,000uF compared to 12,000uF."
bron

• Dre
  • Niet online

Dre

SR7008: "Energieverbruik in W 710 W"

710 Watt, daar zullen de energiebedrijven wel blij mee zijn :P

710 Watt × 24h × 365 dagen = 6220 kWh per jaar = 1306 euro aan energie per jaar.

Ik mag hopen dat dit in de praktijk lager is, alleen de specs zeggen daar niks over.

[ Voor 21% gewijzigd door Dre op 20-09-2013 16:04 ]

• Brad Pitt
Dre schreef op vrijdag 20 september 2013 @ 16:04:
Ik mag hopen dat dit in de praktijk lager is, alleen de specs zeggen daar niks over.
Da's maximaal opgenomen vermogen over het algemeen. Als je dat 24/7 wilt verbruiken mag je een leuk vrijstaand huis hebben aangezien anders de buren binnen een paar uur wel aan het kloppen zullen zijn.

Niet dat je dat dan zult horen, maar dat terzijde ;)

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Brad Pitt schreef op vrijdag 20 september 2013 @ 15:54:
[...]
but the SR7008 has full multichannel inputs, 9 internal amplifiers, and higher grade components. The power capacitors are also larger in the SR7008, 15,000uF compared to 12,000uF."[/i]
bron
I stand corrected. Maar dan zou ik nog steeds de AVR-4520 meenemen in mijn keuze: daar is de AV8801 op gebaseerd en dat is geen verkeerde processor. Weet alleen niet wat de prijs zo doet ten opzichte van de SR7008.

Waar ik me wel over verbaas is de 12.000 dan wel 15.000 uF van beide receivers. In mijn vijf (?) jaar oude Denon zit 2 x 15.000 uF en dat is een 7.1-receiver 8)7
Dre schreef op vrijdag 20 september 2013 @ 16:04:
SR7008: "Energieverbruik in W 710 W"
Moet je voor de grap eens kijken naar wat een beetje eindversterker kan vragen. Mijn XPA's doen respectievelijk 1500 en 1800 Watt, gelukkig ook max :P

[ Voor 16% gewijzigd door FeaR op 20-09-2013 16:08 ]

• Brad Pitt
FeaR schreef op vrijdag 20 september 2013 @ 16:06:
Waar ik me wel over verbaas is de 12.000 dan wel 15.000 uF van beide receivers. In mijn vijf (?) jaar oude Denon zit 2 x 15.000 uF en dat is een 7.1-receiver 8)7
En daar is dit artikel dan weer interessant voor. Wat uiteraard te verwachten was, als je de nieuwe gewichten van de middenmoot receivers vergelijkt met die van vroeger. Dingen wegen niets en kunnen álles. Ja sure ;)
Moet je voor de grap eens kijken naar wat een beetje eindversterker kan vragen. Mijn XPA's doen respectievelijk 1500 en 1800 Watt, gelukkig ook max :P
Wil nog een keer een energiemeter kopen en kijken wat het geheel nu daadwerkelijk trekt bij enthousiast filmpje kijken. Al die "je hebt maar 1 of 2W nodig om de kamer te vullen" verhalen zijn wel leuk maar ik geloof daar echt helemaal niets van. Weet 100% zeker dat het opgenomen vermogen mega tegen gaat vallen.

Waarbij ik dan (wellicht naief maar correct me if I'm wrong) uit ga van:
1) meten wat de receiver doet in idle
2) speel filmpje op enthousiast volume en meet nu weer
3) trek waarde van 1) af van 2) en je weet het verschil

Dat verschil zou dan dus volgens een hoop mensen maar 9x2W zijn of zo. Okay, wat warmteverlies, laten we dat ruim verdubbelen, 50W extra. Daar geloof ik dus echt helemaal niets van, zal echt wel 200/300W+ zijn denk ik tijdens dynamische momenten. Moet dus een meter hebben die ook het maximum aangeeft :P

[ Voor 47% gewijzigd door Brad Pitt op 20-09-2013 16:14 ]

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Brad Pitt schreef op vrijdag 20 september 2013 @ 16:07:
[...]
En daar is dit artikel dan weer interessant voor. Wat uiteraard te verwachten was, als je de nieuwe gewichten van de middenmoot receivers vergelijkt met die van vroeger. Dingen wegen niets en kunnen álles. Ja sure ;)
Leuk artikel :)
Wil nog een keer een energiemeter kopen en kijken wat het geheel nu daadwerkelijk trekt bij enthousiast filmpje kijken. Al die "je hebt maar 1 of 2W nodig om de kamer te vullen" verhalen zijn wel leuk maar ik geloof daar echt helemaal niets van. Weet 100% zeker dat het opgenomen vermogen mega tegen gaat vallen.
Die paar Watt per kanaal (of soms in totaal) zullen op zich wel waar zijn. Wordt ook altijd bij gezegd dat het om gemiddeld gaat. Is het nu de vraag of jij en ik (en velen hier met ons) onder de standaard/gemiddelde gebruiker vallen. Zoals gezegd heeft het ook te maken met de grootte van de ruimte, luisterafstand en natuurlijk de eigenschappen van de speaker.

Maar als je klaar bent met die meter wil ik hem ook wel eens lenen. Dat ik niet boven de meerde kW's uit ga komen mag ik hopen, maar ik denk dat het toch schrikken wordt. Anders waren die aparte groepen ook niet nodig geweest :X

• Brad Pitt
FeaR schreef op vrijdag 20 september 2013 @ 16:18:
Die paar Watt per kanaal (of soms in totaal) zullen op zich wel waar zijn. Wordt ook altijd bij gezegd dat het om gemiddeld gaat. Is het nu de vraag of jij en ik (en velen hier met ons) onder de standaard/gemiddelde gebruiker vallen. Zoals gezegd heeft het ook te maken met de grootte van de ruimte, luisterafstand en natuurlijk de eigenschappen van de speaker.
Jawel maar just saying. Omdat de TS anders ook gewoon een 9 kilo wegende entry level receiver kan aanschaffen aangezien die ook wel 5x2W kan leveren. Maar die receiver gaat binnen het eerste filmpje op uit bij wat leukere volumes. Je kan dat dus niet zomaar stellen. Er was anders ook geen enkele reden geweest voor die apparaten die jij ook hebt.

Multikanaals film kijken op een hoog volume met een beetje headroom vráágt gewoon om bakken stroom.

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Brad Pitt schreef op vrijdag 20 september 2013 @ 16:22:
[...]
Jawel maar just saying. Omdat de TS anders ook gewoon een 9 kilo wegende entry level receiver kan aanschaffen aangezien die ook wel 5x2W kan leveren. Maar die receiver gaat binnen het eerste filmpje op uit bij wat leukere volumes. Je kan dat dus niet zomaar stellen.
Maar TS heeft niet echt "gemiddelde" speakers. Gemiddeld is - laten we zeggen - 6 - 8 Ohm nominaal en geen dippen onder de 4 - 5 Ohm gecombineerd met een rendement van 90 dB of hoger? Als er in topics wordt gevraagd wat er op elkaar aan te sluiten is wordt ook altijd gezegd dat het kan mits je de volumes maar acceptabel houdt.
Er was anders ook geen enkele reden geweest voor die apparaten die jij ook hebt.
"Omdat het kan" blijft de beste reden :P
Maar ik ontken niet dat ik soms ook flink aan de volumeknop zit, laatste keer had ik alles zo hard staan dat ik er zelf hoofdpijn van kreeg en misselijk werd.
Multikanaals film kijken op een hoog volume met een beetje headroom vráágt gewoon om bakken stroom.
True, vooral omdat het na "normaal" opeens heel snel gaat doordat je verdubbeling van het vermogen nodig hebt. Maar nogmaals, ik zet mezelf (en velen hier) niet onder de gemiddelde gebruiker ;) :>

• Dre
  • Niet online

Dre

Brad Pitt schreef op vrijdag 20 september 2013 @ 16:07:
[...]
[...]

Waarbij ik dan (wellicht naief maar correct me if I'm wrong) uit ga van:
1) meten wat de receiver doet in idle
2) speel filmpje op enthousiast volume en meet nu weer
3) trek waarde van 1) af van 2) en je weet het verschil

Dat verschil zou dan dus volgens een hoop mensen maar 9x2W zijn of zo. Okay, wat warmteverlies, laten we dat ruim verdubbelen, 50W extra. Daar geloof ik dus echt helemaal niets van, zal echt wel 200/300W+ zijn denk ik tijdens dynamische momenten. Moet dus een meter hebben die ook het maximum aangeeft :P
Filmpje heeft een te variabel geluid en een normale huis tuin en keuken energiemeter is daar niet snel genoeg voor. Vandaar de contante toon van 100 Hz. Je kan gewoon programma's of apps downloaden om een toon te genereren. Probeer het zelf zou ik zeggen :)

Het vermogen heb ik gemeten aan de uitgang van de versterker, en niet aan de ingang. Dus ook niet gemeten met een simpele huis tuin en keuken energiemeter.

Even voor jou beeld: Ik heb nu (andere) boxen met een impedantie van 6 Ohm (volgens het type plaatje). De Ohmse weerstand voor gelijkstroom (DC) heb ik gemeten en is 5 Ohm. Dit zal de minimale weerstand zijn van de luidspreker. Mijn computer stuurt maximaal een signaal uit van 1,2 Volt en mijn versterker versterkt deze met een factor 3,0. De uitgangspanning van mijn versterker is dus maximaal 1,2×3,0=3,6 Volt. Bij een weerstand van 5 Ohm heb je dan een vermogen van (3,6^2)/5=2,6 Watt.

Deze 3,6 Volt is ruim voldoende voor mijn kamertje (geen bioscoopzaal)

Need to say more?

• Brad Pitt
Ongelooflijk spijt van m'n receiver nu. Had gewoon een Onkyo 313 moeten kopen aangezien die al ruim maar dan ook echt ruim voldoende levert om enthousiast op hoog volume filmpje te kunnen spelen. Stom ;(

De TS hoeft "dus" ook geen krachtige receiver aan te schaffen.

</sarcasme>
Door dit soort posts kopen mensen dus de verkeerde dingen. De TS heeft een béést van een receiver nodig omdat het apparaat anders gewoon POEF uit springt. Been there, done that. Niet genoeg vermogen = no go.

P.S. De "standaard" test toon is op 1000Hz trouwens.

[ Voor 34% gewijzigd door Brad Pitt op 20-09-2013 16:57 ]

• Dre
  • Niet online

Dre

Brad Pitt schreef op vrijdag 20 september 2013 @ 16:44:
[...]

Ongelooflijk spijt van m'n receiver nu. Had gewoon een Onkyo 313 moeten kopen aangezien die al ruim maar dan ook echt ruim voldoende levert om enthousiast op hoog volume filmpje te kunnen spelen. Stom ;(

De TS hoeft "dus" ook geen krachtige receiver aan te schaffen.

</sarcasme>
Door dit soort posts kopen mensen dus de verkeerde dingen. De TS heeft een béést van een receiver nodig omdat het apparaat anders gewoon POEF uit springt. Been there, done that. Niet genoeg vermogen = no go.

P.S. De "standaard" test toon is op 1000Hz trouwens.
Ik had het gevoel dat een lagere frequentie meer vermogen zou kosten, geen idee of dit terecht is. De subwoofer was ook een stuk groter (in afmetingen en sticker vermogen) dan de kleine speakers die erbij zaten. En wat betreft je sarcasme, doe eens op jou manier een meting hoeveel vermogen er naar je luidsprekers loopt. Ik vertel hier alleen wat ik zelf gemeten heb. Kan een ongemakkelijke waarheid zijn, maar het zijn de feiten voor mijn speakers en kamer.

Ik heb weinig ervaring met versterkers, maar wat is de reden dat ze "POEF" uitspringen bij jou? Ik vraag mij af of het lukraak plaatsen van een zwaardere versterker wel de beste oplossing is.

• Moris
Even de Marantz SR7008 in vergelijk naast de Onkyo TX-NR1010 gezet, waarbij de Onkyo 1010 duidelijk laat lezen dat er 4 ohm speakers worden ondersteund, wat niet bij Marantz het geval is :?

Marantz SR7008: Luidspreker impedantie: Blz.192
Stel de impedantie in van de aangesloten luidsprekers.
8 Ω/ohm (Standaard): Selecteer wanneer de impedantie per luidspreker voor alle aangesloten luidsprekers 8 Ω/ohm of groter is.
6 Ω/ohm: Selecteer wanneer de impedantie voor eventuele aangesloten luidsprekers tussen 6 Ω/ohm en 8 Ω/ohm ligt.

Onkyo TX-NR1010: Luidspreker impedantie: Blz. 60
4ohms:
Selecteer als de impedantie van een luidspreker
4 ohm of meer is maar minder dan 6.
6ohms:
Selecteer als de impedantie van alle luidsprekers
tussen 6 en 16 ohm ligt.

• Moris
Update:
Ben dit net in de Faq van Marantz tegen gekomen!!

Kan ik luidsprekers met een impedantie van 4 ohm aansluiten op mijn Marantz versterker of (A/V)Receiver?

Zoals u in de technische gegevens hebt kunnen lezen, raden wij aan om luidsprekers aan te sluiten met een impedantie van 6 tot 16 ohm. Elk type luidspreker met deze nominale impedantie kan probleemloos worden aangestuurd. De nominale impedantie is de aangeduide weerstandswaarde in ruststand. Tijdens bedrijf en bij een toenemend geluidsvolume kan deze waarde echter variëren, bij sommige luidsprekermodellen zelfs in sterke mate. Bovendien is de impedantie frequentieafhankelijk. De impedantie kan dan waarden aannemen die flink lager liggen, tot meer dan 1 ohm beneden de nominale impedantie. Vanwege het grote aantal aangeboden luidsprekermodellen en de uiteenlopende kenmerken hiervan, kunnen wij daarom geen algemeen geldende aanbevelingen geven. Omdat een lage impedantie betekent dat meer vermogen moet worden afgegeven en daardoor de versterker dus warmer zal worden, kan dan zeker ook een zodanig kritieke bedrijfsconditie worden bereikt waarbij een defect aan de versterker ook leidt tot een defect aan de luidspreker. Let er daarom op dat de minimale impedantie (in het gezamenlijke frequentiespectrum) niet mag dalen beneden een waarde van 3,2 ohm. Bekijk hierover de documentatie bij uw luidsprekers of vraag dit na bij uw dealer of de fabrikant. Dan is er vervolgens niets tegen om een 4 ohm luidsprekerpaar aan te sluiten.

Mijn speakers dippen dus tot 3ohm, wat dus wil zeggen dat de Marantz receivers niet geschikt zijn :(

• gastje13
Tja, grotendeels eens met het marantz verhaal. Echter hangt een en ander heel sterk af van het luister volume.

Bij een 3 Ohm speaker zal de receiver bij een net iets lager volume (praktisch verwaarloosbaar) in protectie slaan dan bij een 3.2 Ohm speaker. Een 3 Ohm minimale dip is eigenlijk helemaal niet eens laag, eerder meer gebruikelijk.

Mijn ervaring met marantz is dat het hele goede, stabiele versterkers zijn. De top modellen schat ik hoger in dan de onkyo, in elk geval dat was enkele jaren terug. Onkyo is heel goed op features gebied, maar de eindtrappen zijn vaak juist wat minder. Waren tijd terug ook veel klachten over defecten en oververhitting. Maar dit was dan wel een paar jaar terug.

Ik heb welleens met mijn eigen SR6001 de A+B speakers gebruikt met beide 6 ohm aangesloten (nominaal 3 Ohm dan wellicht tot 2 ohm minimaal) en op normale volumes geen gaf deze geen kik. Dat is ook een van de redenen trouwens dat er heel vaak 6-16 Ohm staat achter op een versterker, vaak is de front uitgang parallel geschakeld met een A+B uitgang, wat zou betekenen als je op A en B een 4 ohm speaker hangt je op 2 ohm nominaal komt met mogelijk nog lagere dippen, dan kom je wel op in het grensgebied.

[ Voor 35% gewijzigd door gastje13 op 20-09-2013 22:05 ]

• JT

JT

VETAK y0

Tja, als je echt op specs wil kopen kijk dan naar een lekkere PA versterker die je speakers van de nodige sap kan voorzien.
Dre schreef op vrijdag 20 september 2013 @ 16:41:
[...]

Filmpje heeft een te variabel geluid en een normale huis tuin en keuken energiemeter is daar niet snel genoeg voor. Vandaar de contante toon van 100 Hz. Je kan gewoon programma's of apps downloaden om een toon te genereren. Probeer het zelf zou ik zeggen :)

Het vermogen heb ik gemeten aan de uitgang van de versterker, en niet aan de ingang. Dus ook niet gemeten met een simpele huis tuin en keuken energiemeter.

Even voor jou beeld: Ik heb nu (andere) boxen met een impedantie van 6 Ohm (volgens het type plaatje). De Ohmse weerstand voor gelijkstroom (DC) heb ik gemeten en is 5 Ohm. Dit zal de minimale weerstand zijn van de luidspreker. Mijn computer stuurt maximaal een signaal uit van 1,2 Volt en mijn versterker versterkt deze met een factor 3,0. De uitgangspanning van mijn versterker is dus maximaal 1,2×3,0=3,6 Volt. Bij een weerstand van 5 Ohm heb je dan een vermogen van (3,6^2)/5=2,6 Watt.

Need to say more?
Kun je het eens meten met 40hz? :)

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

• Dre
  • Niet online

Dre

JT schreef op vrijdag 20 september 2013 @ 22:42:
Kun je het eens meten met 40hz? :)
Vanaf zo'n 11 Hz is de uitgangsspanning van de versterker redelijk stabiel 3,6 Volt. Bij mijn huidige speakers blijf je dus zitten op worst case 2,6 Watt. De impedantie van mijn huidige speakers zal bij wisselstroom hoger zijn dan die 5 Ohm.

• Moris
Mij kennis is niet zo groot, dus is mijn vraag of ik me nu zorgen moet maken bij het uitkiezen van een receiver, voor mijn niet al te gemiddelde 4ohm speakers.

Keuze gaat nu momenteel tussen Onkyo TX-NR1010 (ondersteund 4ohm) en de Marantz SR7008.

• Dre
  • Niet online

Dre

Kijk sowieso eens naar de beveiligingen van die versterkers. Mijn simpele 2×10 Watt versterker is beveiligt tegen kortsluiting en te hoge temperatuur. Het lijkt me dat versterkers in jou prijsklasse een beetje robuust mogen zijn.....

• Brad Pitt
Dre schreef op zaterdag 21 september 2013 @ 09:52:
Kijk sowieso eens naar de beveiligingen van die versterkers. Mijn simpele 2×10 Watt versterker is beveiligt tegen kortsluiting en te hoge temperatuur. Het lijkt me dat versterkers in jou prijsklasse een beetje robuust mogen zijn.....
Beveiliging is prima, vandaar dat ze op "uit" gaan tijdens enthousiast film kijken hè :P

• Dre
  • Niet online

Dre

Ik lees toch iets over defecte versterkers en fabrikanten die het volgende zeggen:
Omdat een lage impedantie betekent dat meer vermogen moet worden afgegeven en daardoor de versterker dus warmer zal worden, kan dan zeker ook een zodanig kritieke bedrijfsconditie worden bereikt waarbij een defect aan de versterker ook leidt tot een defect aan de luidspreker
Een beveiliging moet er in mijn ogen voor zorgen dat iets niet defect raakt :) (voorkomen van schade). De Marantz is dus niet voldoende beveiligt.

[ Voor 4% gewijzigd door Dre op 21-09-2013 10:03 ]

• gastje13
Dre schreef op vrijdag 20 september 2013 @ 16:41:
[...]

Need to say more?
Die 5 Ohm is de DC weerstand, dat hoeft zeker niet de minimale te zijn. De DC weerstand zegt eigenlijk helemaal niks, gezien je nooit 0hz door een speaker pompt (in elk geval niet bewust >:) )

Vergeet ook niet dat een toongenerator niet echt een goede vergelijking is. In muziek kan kortstondig veel grotere pieken bereiken.

Daarbij vertel je ook niks over het rendement van je speakers, want doorgaans geven speakers absoluut niet het maximale volume bij 3.2 volt. Vaak wordt het rendement opgegeven in dB/V/m of db/W/m. Bijvoorbeeld 87dB/2.83v/m en dan heb je op 2 meter al 8.49 volt nodig. (even uitgaande dat per meter er 6dB af gaat, weet niet zeker of het akoestisch verlies met 3 of 6dB gaat). Als de minimale impedantie 3 Ohm is komt dit dus neer op: (8.49*8.49)/3 = 24 Watt. Dit is dan wat een enkele speaker weergeeft, met twee speakers zit je met 24 watt per kanaal dan op 90dB.

[ Voor 7% gewijzigd door gastje13 op 21-09-2013 20:14 ]

• Dre
  • Niet online

Dre

gastje13 schreef op zaterdag 21 september 2013 @ 20:07:
[...]
Die 5 Ohm is de DC weerstand, dat hoeft zeker niet de minimale te zijn. De DC weerstand zegt eigenlijk helemaal niks, gezien je nooit 0hz door een speaker pompt (in elk geval niet bewust >:) )
Ik was in de veronderstelling dat het Ohmse component de minimale weerstand was en dat bij het aanbieden van een wisselspanning de impedantie juist eerder groter wordt door het inductieve component van een speaker. Zou je kunnen uitleggen hoe het komt dat de impedantie van een luidspreker lager wordt dan het Ohmse component?
Vergeet ook niet dat een toongenerator niet echt een goede vergelijking is. In muziek kan kortstondig veel grotere pieken bereiken.
Met de toongenerator op mijn computer kom ik tot een maximale spanning van 1,2 Volt. Hoeveel hoger verwacht je dat de pieken in muziek zijn?

• Moris
Ter info KLIK :)

• gastje13
Dre schreef op zondag 22 september 2013 @ 09:17:
[...]

Ik was in de veronderstelling dat het Ohmse component de minimale weerstand was en dat bij het aanbieden van een wisselspanning de impedantie juist eerder groter wordt door het inductieve component van een speaker. Zou je kunnen uitleggen hoe het komt dat de impedantie van een luidspreker lager wordt dan het Ohmse component?
Dat geld alleen als de totale schakeling (filter + speaker) een volledige serie schakeling is. Als er een condensator parallel staat (vergeet niet dat er naast een inductieve component ook een capacitieve component is) zakt de impedantie juist als de frequentie stijgt. Bij een spoel parallel precies andersom.
Met de toongenerator op mijn computer kom ik tot een maximale spanning van 1,2 Volt. Hoeveel hoger verwacht je dat de pieken in muziek zijn?
Sorry, doelde op het dynamisch bereik, zei het inderdaad niet helemaal juist ;)

Met een toongenerator stuur je een constante spanning uit, maar een muziek stuk kan heel zacht zijn met hele luide pieken. Om zowel de zachte pieken luid genoeg te krijgen heb je genoeg spannings versterking nodig, uiteraard betekend dit dat bij pieken de spanning hoog is en er veel stroom geleverd moet worden. Daarom ook dat ik twijfel aan de versterkings factor van 3x, dit is erg laag.

[ Voor 3% gewijzigd door gastje13 op 22-09-2013 14:19 ]

• gastje13
Sluit ik me volledig bij aan.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Moris schreef op zaterdag 21 september 2013 @ 09:40:
Mij kennis is niet zo groot, dus is mijn vraag of ik me nu zorgen moet maken bij het uitkiezen van een receiver, voor mijn niet al te gemiddelde 4ohm speakers.

Keuze gaat nu momenteel tussen Onkyo TX-NR1010 (ondersteund 4ohm) en de Marantz SR7008.
Ga voor de Onkyo, die is qua versterking, juist het punt waar het bij jou om gaat, een klasse hoger :) Er zit krap aan 10kg verschil tussen die NR1010 en de SR7008, nu zegt gewicht niet alles maar het is een knappe indicatie (voeding is zwaarder en de 1010 heeft ook grotere 18.000 µF Elko's). En hij ondersteunt inderdaad expliciet 4Ω speakers. Hoewel dat laatste eigenlijk niet zo'n issue mag zijn (mijn speakers dippen ook tot 3.1Ω en mijn oude receiver, die volgens de manual alleen 6-16Ω speakers mag hebben heeft daar zover ik kan oordelen geen problemen mee).

Alternatief is een Yamaha Aventage RX-A2030 (hoewel dat niet zo'n powerhouse als de NR1010 is) of een gebruikte receiver uit nog een hogere klasse scoren die ook expliciet 4Ω speakers ondersteunt.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Dre
  • Niet online

Dre

gastje13 schreef op zondag 22 september 2013 @ 14:17:
[...]

Dat geld alleen als de totale schakeling (filter + speaker) een volledige serie schakeling is. Als er een condensator parallel staat (vergeet niet dat er naast een inductieve component ook een capacitieve component is) zakt de impedantie juist als de frequentie stijgt. Bij een spoel parallel precies andersom.
Hier schiet mijn kennis van speakers dus te kort :). Ik neem aan dat het (noemenswaardige) capacitieve component zich bevind in de filters. Dan kan de impedantie inderdaad lager worden bij een wisselspanning, al hoewel ik mij af vraag hoeveel invloed dat heeft bij een relatief lage frequentie van 100 Hz.

Voor mijn huidige speakers heb ik overigens een grafiek gevonden met de impedantie versus de frequentie, en de impedantie blijft boven de 5 Ohm. Het rekenen met 5 Ohm lijkt mij dus veilig voor het berekenen van mijn vermogen :)

PDF van Moris is erg interessant, alleen mis ik wel hoe groot de weerstand is voor gelijkstroom.
[...]

Sorry, doelde op het dynamisch bereik, zei het inderdaad niet helemaal juist ;)

Met een toongenerator stuur je een constante spanning uit, maar een muziek stuk kan heel zacht zijn met hele luide pieken. Om zowel de zachte pieken luid genoeg te krijgen heb je genoeg spannings versterking nodig, uiteraard betekend dit dat bij pieken de spanning hoog is en er veel stroom geleverd moet worden. Daarom ook dat ik twijfel aan de versterkings factor van 3x, dit is erg laag.
Volgens mij versterkt een versterker alle signalen gewoon een factor X. Met alle bedoel ik dan de signalen die door het hoogdoorlaatfilter aan de ingang van de versterker komen. Dus zwakke signalen worden een factor X versterkt en harde signalen worden ook een factor X versterkt. De waarde voor X kan je bij vrijwel alle versterker instellen met de volume knop :P. Bij mij is de versterkingsfactor vast ingesteld op 3 en is niet instelbaar. Of beter gezegd: is niet instelbaar zonder soldeerbout ;). De versterking was oorspronkelijk een factor 12.

Een factor 3 is laag, maar volgens mijn berekeningen (opamp+weerstandjes) en ook uit metingen blijkt het toch een factor 3 te zijn ;). Dus 3,6 Volt maximaal en een vermogen van maximaal 2,6 Watt (per speaker).

[ Voor 3% gewijzigd door Dre op 23-09-2013 17:57 ]

• Moris
Abbadon schreef op zondag 22 september 2013 @ 16:06:
Ga voor de Onkyo, die is qua versterking, juist het punt waar het bij jou om gaat, een klasse hoger :) Er zit krap aan 10kg verschil tussen die NR1010 en de SR7008, nu zegt gewicht niet alles maar het is een knappe indicatie (voeding is zwaarder en de 1010 heeft ook grotere 18.000 µF Elko's). En hij ondersteunt inderdaad expliciet 4Ω speakers. Hoewel dat laatste eigenlijk niet zo'n issue mag zijn (mijn speakers dippen ook tot 3.1Ω en mijn oude receiver, die volgens de manual alleen 6-16Ω speakers mag hebben heeft daar zover ik kan oordelen geen problemen mee).
Keuze gaat momenteel nog tussen Onkyo TX-NR1010 en de Marantz SR7008.

De belangrijkste eisen samengevat voor een nieuwe 3D receiver voor een 5.1-opstelling:
• Multi XT32.
• Pre-Out (Front).
• Zone 2.
• isf. Video Calbration.
• Een degelijke DAC.
• Geen last hebben, van warmteontwikkeling en lawaaierige fans, zoals bij de oude Onkyo's :(

Marantz SR7008 vs Onkyo TX-NR1010: :?
• Marantz: 9.2 kanalen vs Onkyo: 7.2 = hebben allebei Zone 2
• Zone 2 en Tone Controle mogelijk: Marantz NO / Onkyo: Yes
• 4K Pass through: Marantz Yes / Onkyo: niet..lijkt me niet echt belangrijk?
• Airplay: Marantz Yes / Onkyo: Niet ( heb geen Apple toestellen).
• X-over: Marantz in minder stappen en fijn in te stellen t.o.v. Onkyo.
• Onkyo: heeft 7x DAC PC M1789 – Marantz 2x enkel op de fronts.
• Onkyo: Ondersteund specifiek 4ohm / Marantz: …..?
• Onkyo: 1 grote display / Marantz 1 klein + 1 grote achter een klep.
• Marantz: Audyssey MultEQ XT32-Pro / Onkyo: Audyssey MultEQ XT32
• Energieverbruik: Marantz 710 Watt / Onkyo: 850 Watt
• Vermogen: Marantz: garandeert 70% Vermogensgarantie / Onkyo: ….?

• JT

JT

VETAK y0

Moris schreef op zondag 22 september 2013 @ 19:39:
[...]

Wellicht voor de tweedehands verkoopwaarde; ga nu maar eens een receiver proberen te verkopen die alleen 720p en geen 1080p ondersteunt. Ik zou het er niet vanaf laten hangen maar zou voor mij enigszins meetellen in de vergelijking.

Ecodan warmtepomp

• Moris
Onkyo doet enkel en alleen 4k upscaling, maar 4K Pass through.

• mac1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09-11 02:40
Moris schreef op vrijdag 20 september 2013 @ 14:30:
Vandaag heb ik van Pioneer te horen gekregen, met het nieuws dat de volledige eindtrap met enkele onderdelen moeten vervangen worden.
Lijkt me toch sterk aanwezig, dat de 4 Ohm speakers de oorzaak van dit defect zijn.

Het wordt hoe dan ook tijd voor een nieuwe receiver die mijn 4 Ohm speakers ondersteund en een zone 2 heeft, keuze wordt dan....

- Marantz SR7008
- Denon X4000
- Pioneer SC-LX76
- Onkyo TX-NR1010
- Alternatief............?
Als je twijfelt tussen de Marantz en Denon: de Denon is goedkoper, maar de Marantz heeft wat andere, soms betere, onderdelen. KIjk hier voor een wat duidelijkere beschrijving:

http://www.audioholics.co...antz-sr5008-sr6008-sr7008
Moris schreef op vrijdag 20 september 2013 @ 18:23:
Even de Marantz SR7008 in vergelijk naast de Onkyo TX-NR1010 gezet, waarbij de Onkyo 1010 duidelijk laat lezen dat er 4 ohm speakers worden ondersteund, wat niet bij Marantz het geval is :?

Marantz SR7008: Luidspreker impedantie: Blz.192
Stel de impedantie in van de aangesloten luidsprekers.
8 Ω/ohm (Standaard): Selecteer wanneer de impedantie per luidspreker voor alle aangesloten luidsprekers 8 Ω/ohm of groter is.
6 Ω/ohm: Selecteer wanneer de impedantie voor eventuele aangesloten luidsprekers tussen 6 Ω/ohm en 8 Ω/ohm ligt.

Onkyo TX-NR1010: Luidspreker impedantie: Blz. 60
4ohms:
Selecteer als de impedantie van een luidspreker
4 ohm of meer is maar minder dan 6.
6ohms:
Selecteer als de impedantie van alle luidsprekers
tussen 6 en 16 ohm ligt.
De reden dat de Onkyo 4 Ohm gespecificeerd is, is niet alleen dat hij een stabielere voeding heeft. Nog belangrijker is dat hij alleen 4 Ohm gespecificeerd is als je ook 4 Ohm instelt in de receiver. Wat er vervolgens gebeurt is dat hij het vermogen limiteert en zo voorkomt dat hij overbelast raakt. Het gevolg is dan alleen wel dat je maximum vermogen en dus ook volume daalt. Indien je op max volume opeens een piek hebt in de muziek zal deze weggefilterd worden door de vermogensbeperking, hetgeen de dynamiek aantast van het geluid. De meeste mensen zetten de schakelaar dan ook op 8 Ohm om dit te voorkomen en het volledige vermogen te kunnen benutten.
Het probleem is alleen dat hij dan weer niet beveiligd is voor lage impedantie en je net zo goed een receiver kan kopen die deze 4 Ohm schakelaar niet heeft. Vroeger zaten deze impedantieschakelaars alleen op versterkers die helemaal geen lage impedanties aankonden. Op een Krell 3000 watt eindversterker zul je zo'n schakelaar dan ook waarschijnlijk niet vinden, op een €500 Onkyo wel. Dit geeft ook wel wat te denken...

Zie voor de uitleg: http://www.audioholics.co...pedance-selector-switch-1

[ Voor 71% gewijzigd door mac1987 op 22-09-2013 22:55 ]

• Moris
Ja, de vraag is of het allemaal tussen beiden wel te horen is hé.
Al is de Marantz naar mijn persoonlijke smaak wel mooier afgewerkt :)

• Brad Pitt
Abbadon schreef op zondag 22 september 2013 @ 16:06:
Ga voor de Onkyo, die is qua versterking, juist het punt waar het bij jou om gaat, een klasse hoger :) Er zit krap aan 10kg verschil tussen die NR1010 en de SR7008, nu zegt gewicht niet alles maar het is een knappe indicatie (voeding is zwaarder en de 1010 heeft ook grotere 18.000 µF Elko's).
Uiteraard krijg je met de juiste luidsprekers plus een enthousiast volume ook een 1010 op zijn knieën :P

• michael3
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 30-12-2020
Moris schreef op zondag 22 september 2013 @ 19:39:
[...]

De belangrijkste eisen samengevat voor een nieuwe 3D receiver voor een 5.1-opstelling:
• Multi XT32.
• Pre-Out (Front).
• Zone 2.
• isf. Video Calbration.
• Een degelijke DAC.
• Geen last hebben, van warmteontwikkeling en lawaaierige fans, zoals bij de oude Onkyo's :(

Marantz SR7008 vs Onkyo TX-NR1010: :?
• Marantz: 9.2 kanalen vs Onkyo: 7.2 = hebben allebei Zone 2
• Zone 2 en Tone Controle mogelijk: Marantz NO / Onkyo: Yes
• Airplay: Marantz Yes / Onkyo: Niet ( heb geen Apple toestellen).
• X-over: Marantz in minder stappen en fijn in te stellen t.o.v. Onkyo.
• Onkyo: heeft 7x DAC PC M1789 – Marantz 2x enkel op de fronts.
• Onkyo: Ondersteund specifiek 4ohm / Marantz: …..?
• Onkyo: 1 grote display / Marantz 1 klein + 1 grote achter een klep.
• Marantz: Audyssey MultEQ XT32-Pro / Onkyo: Audyssey MultEQ XT32
• Energieverbruik: Marantz 710 Watt / Onkyo: 850 Watt
• Vermogen: Marantz: garandeert 70% Vermogensgarantie / Onkyo: ….?
Ik zou voor de marantz gaan heb momenteel de SR7005 en die bevalt onwijs goed.

Aan dit bericht kan men geen rechten ontlenen, sterker nog bij het lezen van de reactie en Signature stem je ermee in dat ik niet verandwoordelijk ben voor mijn eigen reactie.

• Brad Pitt
michael3 schreef op maandag 23 september 2013 @ 14:34:
Ik zou voor de marantz gaan heb momenteel de SR7005 en die bevalt onwijs goed.
Gedegen argumentatie ;)

• gastje13
Moris schreef op zondag 22 september 2013 @ 22:50:
Ja, de vraag is of het allemaal tussen beiden wel te horen is hé.
Al is de Marantz naar mijn persoonlijke smaak wel mooier afgewerkt :)
Als je echt de papieren zekerheid wilt hebben met de 4 ohm moet je de Onkyo pakken.

Ik verwacht echter dat de Marantz beter kan klinken, omdat deze XT32 heeft. Over het algemeen een gewaardeerde akoestiek aanpassing feature. Persoonlijk zou ik daarom ook voor de marantz kiezen. De versterker units zullen, tenzij overbelast, niet anders klinken van elkaar.

• Brad Pitt
gastje13 schreef op maandag 23 september 2013 @ 15:52:
[...]
Ik verwacht echter dat de Marantz beter kan gaan klinken, omdat deze XT32 heeft.
De Onkyo heeft dat uiteraard ook.

• gastje13
Brad Pitt schreef op maandag 23 september 2013 @ 15:56:
[...]

De Onkyo heeft dat uiteraard ook.
Ik zie het, even overheen gelezen ;)
Dan is de onkyo in zijn voordeel, in elk geval op papier.

• Moris
Blijft moeilijk om tot een keuze tussen beiden merken te komen :)

Oplossing zou dan toch een Marantz-Onkyo receiver kunnen zijn, maar dan met een losse 5-kanaals versterker zoals bv een Rotel RMB-1565 (klasse-D versterking) :?

Rotel RMB-1565 Power Output All channels driven
100 watts x 5/ch (20-20 kHz, 0.03% THD, 8 ohms)
200 watts x 5/ch (20-20 kHz, 0.03% THD, 4 ohms)

Of deze onderstaande stroomvreters :)

- Vincent SV-234
- Parasound A23
- Parasound 2250
- Advance Acoustic X-A160

[ Voor 125% gewijzigd door Moris op 23-09-2013 21:35 ]

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Ik zou er niet teveel een punt van maken, dat verhaal over lage impedantie. Zie ook de FAQ van Denon:
Can I use 4 ohm speakers with my Denon receiver or power amp?

Yes, you can.

To understand this a bit better, first realize that all amplifiers are designed to deliver a signal into an electrical "load" or resistance presented by the loudspeaker. We measure resistance in units called "ohms" (after the German physicist Georg Simon Ohm, 1787–1854).

Conventional wisdom makes an 8 ohm loudspeaker load the most acceptable because it "protects" the amplifier from delivering too much current. A 4 ohm loudspeaker can encourage a marginally designed amplifier to deliver more current than it comfortably can.

However, you should remember that a loudspeaker’s impedance rating is a nominal or average one. A speaker rated at 8 ohms may actually vary from 5 (sometimes even less) to 20 ohms or higher, depending on the frequency at which you measure the impedance. We call this reactance.

In general, you’ll find that Denon products are designed to function with a wide variety of loudspeakers and have power supplies and output circuitry more than able to meet the current demands of low impedance loads. If using 4 ohm rated speakers, common sense should always be taken as to the volume level setting, as it is easier to overdrive or "clip" an amplifier with 4 ohm speakers than with speakers with a rating of 6-16 ohms.

In the rare event that very low impedances tax the amplifier, quick acting circuitry will protect it from damage. If unusual operating conditions trigger this "Protection" circuitry, the receiver will shut down and you will see a red blinking light on the Standby indicator. If this happens, simply power the unit off, unplug the unit for 10 minutes and then plug it back in and power the unit back on. The protection circuitry may reset if there's no internal damage within the receiver. If it re-engages, check your system for possible malfunctions such as intermittently shorting speaker wires, damaged speaker drivers, or it may be as simple as turning the volume down a little as not to cause the amplifier to go into protection due to overdriving.
Zo'n losse eindbak als die je aanhaalt levert meer dan genoeg stroom om lage impedanties te kunnen opvangen en moet je vooral aanschaffen als je het geld er voor over hebt en het leuk vindt, maar noodzakelijk is het waarschijnlijk niet. Houd het als 'Plan B' achter de hand als je nieuwe receiver (met pre-outs) het toch niet blijkt te trekken :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Moris
Net info terug gekregen van Rotel of mijn speakers, geen probleem kunnen vormen bij aansluiting op de eindversterker.

Although our amplifiers can support 4 ohm speakers this is at the low end of the nominal impedance requirement. It would be unwise to connect to speakers less than 4ohms as damage to the amplifier could result. Ideally, the load would be 8ohm nominal to allow for the natural variations in impedance as a function of frequency.

:? 8)7

• Brad Pitt
Die dekken zich nogal in dan. Verbaas mij wel een beetje over het antwoord, je zou toch verwachten dat die apparaten juist worden gekocht door mensen met bovengemiddelde luidsprekers/eisen. Beetje "mwa" hoor :P

• JT

JT

VETAK y0

Ik denk dat de meeste fabrikanten dat doen, net zoals Pioneer en Marantz. Die versterkers kunnen onder normaal en redelijk gebruik echt wel wat hebben. Maar normaal en redelijk gebruik is niet hard te maken, te kwantificeren enzovoort. Dus die willen gewoon gezeur van gebruikers voorkomen die 5 speakers eraan hangen met lage efficientie, 4 ohm nominaal met zeer diepe dippen die vervolgens op 120db free-field moeten spelen waarna de versterker toch kapot gaat (joh) :+

Ecodan warmtepomp

• Brad Pitt
JT schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 12:15:
Dus die willen gewoon gezeur van gebruikers voorkomen die 5 speakers eraan hangen met lage efficientie, 4 ohm nominaal met zeer diepe dippen die vervolgens op 120db free-field moeten spelen waarna de versterker toch kapot gaat (joh) :+
Mja, maar ja dan moet je ook geen "thereby providing 5 x 200 watts into 4 ohms" zeggen, vind ik. Dat wekt, voor mij, toch de verwachting dat zo'n ding fluitend 200W per kanaal er uit poept bij 4Ohm speakers. Dat een 4Ohm speaker alsnog kan dippen naar bijv. 3Ohm is dan maar niet anders.

Kapot zal ie niet gaan daardoor, hooguit op off gaan, voor een bepaalde tijd. Hetgeen hopelijk veel en veel later op zal treden dan wanneer je enkel gebruik maakt van de receiver's interne versterkereenheden.

P.S. Vind het wel een vreselijk klein en licht ding, voor 5x200W output, ondanks dat het klasse-D is.

[ Voor 19% gewijzigd door Brad Pitt op 24-09-2013 12:25 ]

• Moris
Blijft moeilijk om tot een keuze tussen beiden merken te komen .

Ik zou het liefst een Marantz of Onkyo receiver, willen combineren met een losse 5-kanaals versterker.
Als eindversterker dacht ik aan een klasse-D, vanwege de lage warmteafgifte en het bijbehorende lage verbruik, zoals bv een Rotel RMB-1565 (klasse-D versterking).

Indien deze Rotel eindversterker niet voldoet, zoals de fabrikant zelf voorschrijft en via mail ook bevestigd is. Ben ik helaas genoodzaakt om alternatieven te zoeken bij bv; Parasound met als gevolg dat het prijskaartje in de hoogte schiet :(

• Brad Pitt
Moris schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 13:03:
Indien deze Rotel eindversterker niet voldoet, zoals de fabrikant zelf voorschrijft en via mail ook bevestigd is. Ben ik helaas genoodzaakt om alternatieven te zoeken bij bv; Parasound met als gevolg dat het prijskaartje in de hoogte schiet :(
Koop eerst "gewoon" een 7008/1010/iets anders en gebruik deze. De kans is >90% dat het werkt zoals het moet werken. Je kan echt bizarre volumes bereiken met die apparaten, ook met lastige luidsprekers.

Klapt 'ie alsnog elke keer uit, wat mij enorm zal verbazen, haal je er alsnog een losse eindversterker bij.

Als je dat echter tóch al van plan bent is een 7008/1010/iets anders mijns inziens overkill omdat je dan met bakken vermogen zit waar je later misschien maar 2 of 4 kanalen van gaat gebruiken (height/SurBack). Wellicht is het dan iets handiger om een model er onder te nemen met dezelfde features maar die minder krachtig en zodoende ook (veel) goedkoper is. Hou je meer geld over voor een adequate eindversterker :)

Ik zou echter eerst een 7008/1010/iets anders nemen en dan het liefst bij een winkel waar je eventueel zou mogen ruilen als het niet zou bevallen. Trekt de 7008 het niet? Prima, terug, lager model + eindtrappen 8)

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Brad Pitt schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 13:10:
[...]

Koop eerst "gewoon" een 7008/1010/iets anders en gebruik deze. De kans is >90% dat het werkt zoals het moet werken. Je kan echt bizarre volumes bereiken met die apparaten, ook met lastige luidsprekers.

Klapt 'ie alsnog elke keer uit, wat mij enorm zal verbazen, haal je er alsnog een losse eindversterker bij.

Als je dat echter tóch al van plan bent is een 7008/1010/iets anders mijns inziens overkill omdat je dan met bakken vermogen zit waar je later misschien maar 2 of 4 kanalen van gaat gebruiken (height/SurBack). Wellicht is het dan iets handiger om een model er onder te nemen met dezelfde features maar die minder krachtig en zodoende ook (veel) goedkoper is. Hou je meer geld over voor een adequate eindversterker :)

Ik zou echter eerst een 7008/1010/iets anders nemen en dan het liefst bij een winkel waar je eventueel zou mogen ruilen als het niet zou bevallen. Trekt de 7008 het niet? Prima, terug, lager model + eindtrappen 8)
Hier sluit ik me bij aan. Dit topic loopt nu een tijdje en de te kopen hardware en stellingen van de TS schieten van links naar rechts. Het slaat bij vlagen nergens op. Aangezien je ergens in het begin hebt aangegeven dat je AVR1713 best aardig speelde met je speakers, zal het met een SR7008 of die 1010 waarschijnlijk echt wel goed komen. Maak een keuze en ga er voor zou ik zeggen.

• JT

JT

VETAK y0

Brad Pitt schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 12:19:
[...]

Mja, maar ja dan moet je ook geen "thereby providing 5 x 200 watts into 4 ohms" zeggen, vind ik. Dat wekt, voor mij, toch de verwachting dat zo'n ding fluitend 200W per kanaal er uit poept bij 4Ohm speakers. Dat een 4Ohm speaker alsnog kan dippen naar bijv. 3Ohm is dan maar niet anders.
Ik ben dat verder helemaal met je eens hoor. En een dipje naar 3 ohm zal die vast wel aan kunnen.
P.S. Vind het wel een vreselijk klein en licht ding, voor 5x200W output, ondanks dat het klasse-D is.
Behringer heeft klasse D versterkers van 5kg die er met gemak >500watt uitpompen en nog goedkoop zijn ook...Klasse D heeft echt voordelen
Moris schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 13:03:
Blijft moeilijk om tot een keuze tussen beiden merken te komen .

Ik zou het liefst een Marantz of Onkyo receiver, willen combineren met een losse 5-kanaals versterker.
Als eindversterker dacht ik aan een klasse-D, vanwege de lage warmteafgifte en het bijbehorende lage verbruik, zoals bv een Rotel RMB-1565 (klasse-D versterking).

Ik blijf erbij dat je het jezelf onnodig moeilijk maakt en zoals ik eerder al zei, als je de zekerheid wil die je hier in woorden uitdrukt dan moet je voor een PA eindversterker kijken. Anders accepteren dat je de zekerheid wellicht niet zwart op wit krijgt maar dat je in de praktijk zeker met de betere toestellen geen problemen zal ondervinden.
Brad Pitt schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 13:10:
[...]

Helemaal waar! Het verneukeratieve is dat de meeste grote merken zich hebben ontdaan van pre-outs op de goedkopere modellen :( Heaumeau's....Marantz echter niet of je zou een Emotiva pre-amp moeten kopen, is nog aardig betaalbaar. Maar ik geloof niet dat een SR7xxx qua DSP veel anders klinkt dan de SR5xxx. Dus beter de SR5xxx nemen als er tóch een eindbak aan komt te hangen. Maar die heb je echt niet nodig mocht je een SR7xxx kopen. Een eindbak heeft wel een ander voordeel: klinkt meestal beter. Maar nodig, nee.

Ecodan warmtepomp

• Moris
Mijn keuze voor een receiver wordt voor 90% een Marantz SR7008, vanwege MultiXT32 en Airplay, maar ook omdat een Marantz minder warmte genereert dan Onkyo.

Bij installatie van de nieuwe receiver, zal ik voorzichtig trachten het volume op te bouwen, om te kijken of deze al of niet in beveiliging zal gaan. Zodat ik niet hetzelfde meemaak als bij de Pioneer LX-85, waarvan de eindversterkers al gevolg van de 4ohm speakers, enz… zijn overleden.

Ik vraag me af of een winkel een nieuwe receiver wil terug nemen op basis van het niet aankunnen van 4 ohm speakers?

Mocht het inderdaad niet lukken met de receiver alleen, dan blijft enkel en alleen nog een combi receiver met bv een Rotel Klasse-D 5-kanaals eindversterker over :)

• Brad Pitt
Moris schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 13:38:
Mijn keuze voor een receiver wordt voor 90% een Marantz SR7008, vanwege MultiXT32 en Airplay, maar ook omdat een Marantz minder warmte genereert dan Onkyo.
Of een Onkyo 818, heeft ook XT32 (iets crippled: voor maar één subwoofer), gebruik je die als voorversterker, wordt ie niet eitje-koken-heet, kost stukken minder dan een 7008 dus hou je €600 over voor eindtrappen :)

• Moris
Onkyo 818 of 828 heeft geen Airplay

• JT

JT

VETAK y0

Ik vraag me af of een winkel een nieuwe receiver wil terug nemen op basis van het niet aankunnen van 4 ohm speakers?
Afspreken bij de winkel, anders kopen bij een webshop omdat je dan het recht hebt om het product terug te sturen.
Brad Pitt schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 13:49:
[...]

Of een Onkyo 818, heeft ook XT32 (iets crippled: voor maar één subwoofer), gebruik je die als voorversterker, wordt ie niet eitje-koken-heet, kost stukken minder dan een 7008 dus hou je €600 over voor eindtrappen :)
Pfoe, 1000e voor een Onkyo receiver als voor versterker terwijl een Emotiva voorversterker/DSP 600 dollar nieuw kost....

Ecodan warmtepomp

• Brad Pitt
Moris schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 13:54:
Onkyo 818 of 828 heeft geen Airplay
Een 1010 wel!? Dit is wel enorm zonde van de/m'n tijd ook allemaal. Outta here, succes met de keuze! :)
JT schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 13:55:
[...]
Pfoe, 1000e voor een Onkyo receiver als voor versterker terwijl een Emotiva voorversterker/DSP 600 dollar nieuw kost....
Het wordt toch gewoon een 7008, no need to argue verder. Had eerder moeten weten, da's alles ;)

[ Voor 40% gewijzigd door Brad Pitt op 24-09-2013 13:58 ]

• Moris
Heb nu pas in detail ook beide receivers naast elkaar gezet, waarbij ik net zag dat Onkyo geen Airplay had.
vreemd, want ik ging er even vanuit dat dit toch al een standaard iets was.

• Moris
JT schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 13:55:
Afspreken bij de winkel, anders kopen bij een webshop omdat je dan het recht hebt om het product terug te sturen.
Bedankt voor de tip, kan ik gebruiken bij onderhandeling in de winkel :)

• JT

JT

VETAK y0

Moris schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 14:05:
Heb nu pas in detail ook beide receivers naast elkaar gezet, waarbij ik net zag dat Onkyo geen Airplay had.
vreemd, want ik ging er even vanuit dat dit toch al een standaard iets was.
Met de prijzen die Apple hanteert voor certificering niet ;)

Ecodan warmtepomp

• Dre
  • Niet online

Dre

Ik snap echt helemaal niks van de specificaties van versterkers.

Rotel RMB-1565
Output 5×200 Watt=1000 Watt
Power Consumption: 280 Watts

Waar die 720 Watt's extra vandaan komen blijft een raadsel :P

(Er gaat dus meer vermogen uit dan erin komt....lijkt mij onmogelijk)

[ Voor 13% gewijzigd door Dre op 24-09-2013 18:38 ]

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Dre schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 17:38:
Ik snap echt helemaal niks van de specificaties van versterkers.

Rotel RMB-1565
Output 5×200 Watt=1000 Watt
Power Consumption: 280 Watts

Waar die 720 Watt's extra vandaan komen blijft een raadsel :P
Altijd leuk dat soort dingen inderdaad, maar het kan zeker wel in de buurt komen. Er zijn genoeg tests te vinden waarbij (bijvoorbeeld) 5 x 100 Watt wordt gemeten terwijl de receiver 400 Watt als Power Consumtion heeft. Dat laatste heeft mijn AVR-2809 geloof ik. Maar wel een contrast als ik naar mijn andere apparatuur kijk: de Arcam levert 5 x 70 Watt of 2 x 100 Watt, maar dat komt uit een 1200 VA voeding. En dan de XPA's welke 2 x 300 Watt en 5 x 200 Watt leveren maar wel 1500 en 1800 Watt power consumtion.

Edit:
En mijn verhaal gaat niet op voor de aangehaalde Rotel. Ik heb het over Klasse A/B en de Rotel is Klasse D, dat ligt al heel anders.

[ Voor 7% gewijzigd door FeaR op 24-09-2013 18:17 ]

• Dre
  • Niet online

Dre

Het rare is dat er meer vermogen uitgaat dan er vermogen in komt. Dat kan dus niet. Dat doet me denken aan perpetuum mobile.
De eerste wet van de thermodynamica stelt dat een perpetuum mobile van de eerste soort niet kan bestaan, en de tweede wet van de thermodynamica dat die van de tweede soort niet kan bestaan.

[ Voor 44% gewijzigd door Dre op 24-09-2013 18:27 ]

• Moris
Alleen jammer voor de consument, dat fabrikanten onderling steeds goochelen met andere waarden en normen neer te zetten :(
Waar zit nu de echte waarheid in :)

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-11 19:49
Power consumption metingen worden gedaan volgens IEC 62087 norm. Uit m'n hoofd is dat dacht ik op 1/8 van het vermogen, om ze een 'real world' waarde te krijgen waar je als consument iets aan hebt.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• JT

JT

VETAK y0

Dus dat zou betekenen dat je het getal * 8 * efficientie van de speaker kan doen om te zien of de vermogensopgave klopt?

Ecodan warmtepomp

• gastje13
Mocht het inderdaad niet lukken met de receiver alleen, dan blijft enkel en alleen nog een combi receiver met bv een Rotel Klasse-D 5-kanaals eindversterker over :)
En dat is nu de versterker die je juist niet moet nemen als je enorm moeilijke laag impedante speakers hebt en bang bent dat je vervorming krijgt en of je versterker opblaast.

Klasse-D, zoals eerder al gezegd, werkt met uitgangsfilters. Daardoor zijn ze gevoeliger voor impedantie schommelingen. Niet dat ze gelijk uitfikken, maar ik begrijp wel dat rotel hamert op het ideal, 8 ohm speakers.

Wanneer de impedantie lager wordt gaat een Klasse-D sneller (al dan niet lineair) vervormen dan een AB. Vraag is of het in de praktijk een issue is, maar met een AB (zoals de 7008/1010) zit je veiliger theoretisch.

[ Voor 10% gewijzigd door gastje13 op 24-09-2013 21:47 ]

• Moris
Net onderstaande info terug gekregen van Pioneer of mijn speakers, geen probleem kunnen vormen bij aansluiting op de SC-LX85. Het herstellen van de Pioneer receiver zelf is helaas te duur en heeft verder nog weinig zin in combi met mijn luidsprekers.

Volgens de specificaties wordt er aangeraden, speakers met impedantie
tussen 6 en de 16 ohm te gebruiken. Mocht u speakers met lager impedantie
gebruiken/afwijken van de specificatie, kan de receiver defect raken.

Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
gastje13 schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 21:41:
En dat is nu de versterker die je juist niet moet nemen als je enorm moeilijke laag impedante speakers hebt en bang bent dat je vervorming krijgt en of je versterker opblaast.

Klasse-D, zoals eerder al gezegd, werkt met uitgangsfilters. Daardoor zijn ze gevoeliger voor impedantie schommelingen. Niet dat ze gelijk uitfikken, maar ik begrijp wel dat rotel hamert op het ideal, 8 ohm speakers.

Wanneer de impedantie lager wordt gaat een Klasse-D sneller (al dan niet lineair) vervormen dan een AB. Vraag is of het in de praktijk een issue is, maar met een AB (zoals de 7008/1010) zit je veiliger theoretisch.
De Rotel Klasse-D eindversterker zal in dat geval ook geen meerwaarde bieden in combi met de Marantz SR7008 en zal dus bijgevolg verder uitkijken naar een eindversterker klasse A/B.

Zoals ik al eerder duidelijk heb gemaakt, wil ik er graag een eindversterker bij, gewoon omdat het kan :)

Welke van deze onderstaande is het meest geschikt :?
- Emotiva xpa-2
- Parasound A23
- Parasound 2250
- Advance Acoustic X-A160

• gastje13
Punten om op te letten bij eindtrappen:

-Pak klasse AB. Niet dat er geen Klasse-D's zijn die je speakers perfect aankunnen, maar theoretisch is AB beter.
-Totaal opgenomen vermogen t.o.v. het uitgangsvermogen, rendement is vaak zo'n 60-70% bij klasse AB. Een versterker die 1000 watt verbruikt zal maximaal 700 watt aan audio vermogen leveren
-Let op het verschil aan vermogen dat er geleverd wordt in 8 Ohm en 4 Ohm. Een ideale versterker levert in 4 Ohm dubbel vermogen t.o.v. 8 ohm. Een versterker die in 8 ohm 100 watt levert en in 4 ohm 120 watt, is slechter dan een versterker die 70 watt in 8 ohm levert en 130 watt in 4 ohm.
-Pure hoeveelheid vermogen geleverd in 4 ohm. Hoe hoger hoe beter, met in het achterhoofd dat er nooit meer uit kan komen dan er in gaat en dat het rendement niet 100% is.

Mooie term trouwens bij de Parasound A23: High bias A/AB (=AB). Niks mis mee, maar wordt wel warmer. Hoe hoger de bias hoe langer de versterker in klasse A blijft werken maar hoe warmer die wordt. Ook een puntje om rekening mee te houden als je relatief weinig warmte wilt ;) (al is het vaak gissen op dit gebied)

[ Voor 18% gewijzigd door gastje13 op 25-09-2013 19:56 ]

Pagina: 1 2 3 Laatste

Dit topic is gesloten.