Luisteren om zelf te beslissen is het devies

[...]
Ben ik het zeker niet mee eens. Grootste deel van de speakers is simpel aan te sturen met letterlijk een paar Watt en dat kan elke receiver wel leveren. Ikzelf merkte dan ook echt nul komma nul verschil met eindversterkers (qua geluid dan, de stroomrekening was wel anders...). Moet wel gezegd worden dat mijn receiver al behoorlijk wat vermogen kon leveren (tegen de 100 Watt per kanaal gemeten op alle kanalen). en ik redelijk gevoelige speakers heb met een rendement boven de 91 dB/m.
Ja, paar watt is meestal voldoende maar als je eens een keer lekker wil genieten van een actiefilm met goede soundtrack op die speakers met niet al te hoge gevoeligheid dan is een paar watt weer niet voldoende. Dan is het toch fijn als je versterker het allemaal met gemak trekt. En dan heb ik een sterk vermoeden dat de gemiddelde eindversterker het beter doet dan de gemiddelde receiver voor dezelfde prijs. Ik heb een tijdje een Parasound gehad (6 kanaals) en heb nog nooit een receiver gehoord op dat niveau, ook niet receivers die duurder waren. Het is natuurlijk vrij simpel; bij een receiver betaal je voor:
- Voorversterker
- DSP
- Eindversterkers
- Voeding die alle onderdelen van genoeg stroom kan voorzien
- Tegenwoordig ook allerlei netwerkfunctionaliteiten en extra's
- Behuizing
- AB
Bij een eindversterker betaal je voor:
- Voeding die alleen eindversterker van stroom hoeft te voorzien
- Eindversterkers
- Behuizing
Dus omdat je je geld over minder onderdelen hoeft te verdelen heb je meer geld om uit te geven per onderdeel. Ik ben van mening dat een eindversterker daarom wel degelijk een meerwaarde kan hebben. Je haalt weer alleen het vermogen aan maar het gaat niet alleen over kwaliteit maar over kwantiteit. Dus als de TS het een interessante optie vind om een niet al te dure receiver te kopen en een losse eindversterker dan kan ik de TS vooral aanraden om het gewoon eens te beluisteren, ook bij particulieren die iets tweedehands verkopen is dit vaak/meestal geen probleem.
Een ander voordeel is dat als je eenmaal de juiste eindversterker hebt gevonden je volgende keer kan volstaan met de aanschaf van een losse voorversterker (of niet al te dure receiver die als voorversterker dienst kan doen). In een eindversterker zitten geen onderdelen die qua techniek snel verouderen, zoals je in een voorversterker/receiver wel hebt: automatisch instellen van de receiver, surround codecs, allemaal onderdelen die aan snelle veroudering onderhevig zijn. Dus een eindversterker kan heeeeel lang mee gaan. Met het vervangen van een dure receiver vervang je ook gelijk je eindversterker en dit levert elke keer weer extra onnodige afschrijving op. Want receivers worden meestal vervangen vanwege veroudering van codecs en features en niet vanwege de eindversterker.
Óók betekent deze onafhankelijkheid van snel verouderende technieken dat je een eindversterker prima tweedehands kan kopen; je loopt niet achter bij de aanschaf van een 5 jaar oude eindversterker. Dat is met een receiver wel het geval dus die wil je nieuw (of jong tweedehands) kopen. En als je dan alleen een goedkope receiver hoeft te kopen als voorversterker en je je eindversterker niet hoeft te vervangen dan scheelt dat weer afschrijving. En een zoektocht naar de volgende versterker die je het fijnst vind
3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel