Ja, meer verwacht ik ook niet.
En wat als het nou niet lukt? Krijg je dan ook nog een "goed gedaan" of krijg je op je kop omdat je niet hebt kunnen leveren, ondanks je (onbeloonde) extra inspanningen?
Dat hoop ik niet nee. Management weet wel wat mijn inspanningen zijn dus ik verwacht daar niet te veel gezeur mee. Tegen midden volgend jaar moet iedereen (dus ook ik) klaar zijn maar als dat voor mij niet lukt, denk ik niet dat het zo'n groot probleem is. Ik gewoon zelf op tijd klaar zijn.
Eerder schreef je:
[...]
Ik interpreteer dit als "Ik had mijn eigen werk, maar hij kon het niet aan dus nu doe ik zijn werk erbij". Heb ik dat correct? Dan lijkt het me dat er wel een noodzaak is om een extra resource te regelen.
Als je het in je eentje moet doen (jij bent zijn vervanger) lijkt het me dat er eveneens een issue is, want jij hebt een achterstand die er niet meer zou moeten zijn. Ofwel zijn de verwachtingen te hoog gespannen, of de werkdruk is te hoog, of de materie is op dit moment voor jou te moeilijk (bijvoorbeeld door onvoldoende kennisoverdracht).
Het is de taak van (project) management om tijdig bij te sturen door bijvoorbeeld een extra resource te regelen, door features uit te stellen, te schrappen, of door de deadline te verplaatsen.
Misschien was mijn uitleg niet helemaal duidelijk dan: enkele maanden voor ik begon, ging mijn collega op ouderschapsverlof. Toen hij terugkwam heeft hij ontdekt hoeveel achterstand hij op dat gebied had en is dan ziek geworden van de druk die op zijn schouders lag. Hierdoor kwam er een positie vrij en die heb ik dan opgevuld. Dit is mijn eerste job en eerste project en ik had daarvoor dus nog geen werk.
Daarnaast heb ik ook een ontzettend goed management die regelmatig met mij polsen hoe alles gaat, of ik de werkdruk nog aan kan en waarom ik zo veel uren draai. Het probleem is gewoon dat het probleem niet opgelost wordt door een extra resource in te schakelen omdat het echt een eenmanstaak is. Het is zoals de geboorte van een kind: 9 moeders gaan er niet voor zorgen dat de baby op 1 maand ter wereld gebracht kan worden.
[...]
Hoezo is dat niet nodig?
Zie vorige vraag.
Long story short, je hebt een probleem en ik raad je met klem aan om daar werk van te maken. En dan bedoel ik geen programmeerwerk.
Zoals meermaals gezegd: Dit is enkel een periode van maximum een maand, daarna zal het heus wel wat rustiger aan verlopen.
[...]
Ik ben 25 en werk al meer dan 5 jaar in de consultancy. Ik vind dat ik een heel toffe werkgever heb en ik heb het er prima naar mijn zin.
Toch probeer ik mijn werk binnen de perken te houden. Als ik veel meer uren maak dan wat op mijn contract staat kan dat op een paar manieren uitpakken:
1) Ik schrijf die uren niet, doe vrolijk mijn ding en concludeer aan het eind van de maand dat de tegenprestatie toch wel een beetje tegenvalt (ik krijg tenslotte niet meer betaald). Op een projectbeoordeling kan een opmerking komen als "Alex is een harde werker", maar daarmee haal ik niet echt een significant hogere beoordeling aan het einde van het jaar.
2) Ik schrijf de uren wel en haal deadlines eerder. Leuke prestatie, maar dat levert een berg overuren op die ik dan weer moet omzetten in vrije dagen of uit laten betalen, of ik krijg gedonder omdat het problemen oplevert.
3) Ik schrijf de uren maar loop alsnog uit (door andere problemen). Dit levert vooral gedonder op: ik ben ontevreden omdat ik de mezelf gestelde doelen niet heb gehaald en de klant wil die extra uren niet betalen, want de deadline is niet gehaald.
Ik bezorg mezelf in mijn ogen vooral ellende door over te werken, iets wat ik er niet voor over heb. Incidenteel kan het natuurlijk een keer voorkomen, maar dat kan dan linksom of rechtsom wel gecompenseerd worden. Vrijdagmiddag een uurtje eerder stoppen, bijvoorbeeld.
Tja, ik kan die beslissing gewoon niet zelf maken om uren te schrijven. Het enige wat ik kan doen is het management op de hoogte brengen van mijn gepresteerde uren en hopen dat zij beslissen of ze mij al dan niet vergoeden (vakantie of geld). Voor een werkweek van +- 85 uur, mag je er wel van uit gaan dat dat zal gebeuren. Voor een werkweek van 60 uur niet echt.