F.West98 schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 18:21:
Ik zit met een probleem-achtig iets.
Ik hoor (hier) vaak dat juniors begeleid worden door senior developers, en dat die de code controleren (kwaliteit) e.d.
Nou ben ik nog echt een junior, zeker met .NET MVC, maar ik word niet goed begeleid. True, mijn werk wordt gecontroleerd op bugs enzo, maar verder niet op code kwaliteit. Mijn werkgevers werken zelf ook met MVC, maar ze hebben de tijd niet om mijn code goed te controleren en mij te verbeteren (hoe ik het beter kan doen).
Ik vind dit best wel jammer, want ik denk dat ik nu sommige dingen onnodig omslachtig of ingewikkeld doe.
Wat nu?
Dat je niet begeleid wordt is de normaalste zaak van de wereld. Uurtje factuurtje, geld moet rollen. Voor iedere seconde die verspild wordt met jouw reeds werkende code te bestuderen missen ze weer wel factureerbare werkzaamheden dus dat is pure verspilling.
Waarschijnlijk ga je door een aantal fases heen:
- Prutswerk
- Prutswerk met optimalisaties maar dan op de verkeerde plek
- Werkende code waarin je probeert aan te tonen hoe goed je wel niet bent door het implementeren van allerlei lastig te onderhouden maar spannend ogende code
- Het voorgaande maar dan met enige onderbouwing voor het nut
- Onderhoudbare code
Pas toen ik bij fase 5 was (ondehoudbare code) kreeg ik code reviews en feedback. Tja.
Ik zou echt niet op andere mensen gaan zitten wachten. Wat je wel zou kunnen doen is eens een avondje voorstellen waarin je bij elkaar gaat zitten met zijn allen en gewoon een thema pakt en daar over gaat bomen onder het genot van bier en pizza. Wat mij bijstaat is een sessie over de C# guidelines van Dennis Doomen, daar brak ineens een hele discussie over uit over korte functies schrijven die uiteindelijk voor heel mensen heel nuttig was.
Je zou ook verder kunnen gaan kijken naar een ander bedrijf waar ze dat wel doen. Maar eigenlijk moet je eerst al goed zijn voordat ze je daar aannemen.
Dus in de eerste plaats moet je gewoon zorgen dat je beter bent dan de rest, voordat mensen gaan investeren om je beter te maken.