Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden
Mij bevallen ze goed! Het zijn over het algemeen starter-boeken (en dan ligt het er dus aan of dat het niveau is dat je zoekt) maar bv Design Patterns heeft zeker wel flink wat uitdagende materie, en op een zeer diverse manier uitgelegd. Ik doe het slecht op normale droge boeken met veel code, dus ik ben fan.pdebie schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 10:14:
Wat vinden jullie van de 'Head first' boeken reeks?
Never explain with stupidity where malice is a better explanation
Ealanrian schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 11:04:
Zou tweakers ondertussen al geld krijgen van jetBrains voor alle reclame de we voor ze maken?
I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!
Jeff Atwood is wat minder te spreken over dat boek, al gaat hij eigenlijk niet in op de technische inhoud zelf.incaz schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 11:08:
[...]
Mij bevallen ze goed! Het zijn over het algemeen starter-boeken (en dan ligt het er dus aan of dat het niveau is dat je zoekt) maar bv Design Patterns heeft zeker wel flink wat uitdagende materie, en op een zeer diverse manier uitgelegd. Ik doe het slecht op normale droge boeken met veel code, dus ik ben fan.
We are shaping the future
Verwijderd
Geniaal, die foto van die meid die voor 2 dingen gebruikt wordt...Alex) schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 11:16:
[...]
Jeff Atwood is wat minder te spreken over dat boek, al gaat hij eigenlijk niet in op de technische inhoud zelf.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.
Verwijderd
Als ik me niet vergis moet je je aanmelden voor de beta.mbarie schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 11:53:
Lijkt me een beta iets? Werkt hier ook nog niet op Windows Phone.
Omdat ik soms mijn venster heel klein hebVerwijderd schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 11:54:
[...]
Wat heb je er op de computer dan weer aan om het responsive te hebben?
Dat gaat niet werken op iets anders dan een mac...Firesphere schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 11:03:
[...]
JetBrains to the rescue
http://www.jetbrains.com/objc/
Do I need Xcode at all?
Yes, you do. AppCode will not run without Xcode available.
Is AppCode OS X only?
Yes, AppCode needs Xcode, Xcode runs on OS X.
Verwijderd
Doet het trouwens prima op de computer:Ryur schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 11:55:
[...]
Omdat ik soms mijn venster heel klein heben dan is Responsive wel prettig
http://cloud.h-dev.nl/image/0p06232h0M37
Als je voor iOS ontwikkeld, zit je al vrij default op OSX.steffex schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 11:56:
[...]
Dat gaat niet werken op iets anders dan een mac...![]()
[...]
Plus, je hebt XCode nodig om uberhaupt voor iOS te kunnen compilen dacht ik.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!
Waarom zou je er op een desktop minder aan hebben? Media queries kijken naar je viewport grootte, niet naar je device.Verwijderd schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 11:54:
[...]
Wat heb je er op de computer dan weer aan om het responsive te hebben?
Zoals er nu vaak naar responsive gekeken wordt is eigenlijk best fout. Want wie zegt dat een kleine viewport per definitie mobiel is, of een grote viewport per definitie desktop (en dus vaak geen touch-optimalisatie heeft bijvoorbeeld).
Dat wordt nog wat als de grotere tablets een trend worden.
Verwijderd
Het punt was juist dat hij eigenlijk niet voor iOS/OSX wilde developen?Firesphere schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 11:57:
[...]
Als je voor iOS ontwikkeld, zit je al vrij default op OSX.
Hier inschakelenmbarie schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 11:53:
Lijkt me een beta iets? Werkt hier ook nog niet op Windows Phone.
Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.
Verwijderd
Nevermind: plan: Tweakers start open bèta voor responsive designVerwijderd schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 11:54:
[...]
Als ik me niet vergis moet je je aanmelden voor de beta.
Verwijderd
Op een desktop heb je normaliter meer dan genoeg ruimte op je scherm, dan kunnen websites dus gewoon normaal weergeven worden. Je zit er toch niet op te wachten dat hij zich aanpast naar de volledige grootte van je desktop-browser?Bosmonster schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 11:58:
[...]
Waarom zou je er op een desktop minder aan hebben? Media queries kijken naar je viewport grootte, niet naar je device.
Daarom zou er inderdaad niet alleen naar de grootte gekeken moeten worden. Feit is wel dat je vaak een site gewoon goed kan zien op een tablet, op een mobiel wordt dat al een stuk lastiger. Daarom is het best logisch dat er eerder naar een oplossing wordt gekeken voor mobieltjes dan voor tablets.Zoals er nu vaak naar responsive gekeken wordt is eigenlijk best fout. Want wie zegt dat een kleine viewport per definitie mobiel is, of een grote viewport per definitie desktop (en dus vaak geen touch-optimalisatie heeft bijvoorbeeld).
Dat wordt nog wat als de grotere tablets een trend worden.
En uhhh... Dood aan sites die mobiele sites voorschotelen voor tablets!
Pssst, volgens mij blijft ook je "a"-toets hangen...Alex) schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 12:11:
Haaaaaaaaat aan de Windows-toets die blijft plakken in een Citrix-sessie
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2013 12:12 ]
HTML 5 zoals ik eerder aangafVerwijderd schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 10:36:
[...]
Wat voor een boek zit je aan te denken dan?
Dat heb ik dus ook. Als het giga-lappen tekst zijn ben ik eerder afgeleid. Ik kan de stof dan moeilijker tot mij nemen. Ben echt van de (praktijk) voorbeelden.Verwijderd schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 10:40:
[...]
Ik vind dat hele fijne boeken maar ik moet toegeven dat ik gewoon heel erg snel afgeleid ben wanneer de materie nogal "droog" begint te worden. De boeken van HF kunnen mij echt van begin tot einde blijven boeien en ik vind dat ze alles echt goed uitleggen aan de hand van voorbeelden.
Ik heb dat ook, dacht al dat het aan mij lag maar is een Citrix ding dus?Alex) schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 12:11:
Haaaaaaaaat aan de Windows-toets die blijft plakken in een Citrix-sessie
Nu met Land Rover Series 3 en Defender 90

Achja, zoveel mogelijke oplossingen en toch moet hij het weer zelf proberen. Ben het ondertussen wel gewend
"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney
Ja maar..., kreeg je dan niet zo'n partially-non-secure waarschuwing van je browser?Ealanrian schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 13:38:
Komt dat niet voort uit het oude idee dat je alleen noodzakelijke dingen over https gooit vanwege de performance?
Yup, die heb ik hier, alleen dan in de console van Chrome: The page at 'https://<knip>.nl/' was loaded over HTTPS, but displayed insecure content from 'http://<knip>.nl/wp-content/uploads/2013/09/slide1-1200x450.jpg': this content should also be loaded over HTTPS.GateKeaper schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 13:42:
[...]
Ja maar..., kreeg je dan niet zo'n partially-non-secure waarschuwing van je browser?
Edit: dus niet meer die melding in het algemeen, tenminste dan kreeg je toch melding in beeld?
[ Voor 9% gewijzigd door TheNephilim op 10-12-2013 13:45 ]
Dat mag natuurlijk. Maar ik vind dat het geen recht doet aan het boek. Ik heb niet een hele rits quotes bij de hand om het tegendeel te bewijzen, maar door het hele verhaal wordt steeds verwezen naar het 'tool'-karakter van design patterns: gebruiken waar nodig, met versimpeling van onderhoud als doel.Alex) schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 11:16:
[...]
Jeff Atwood is wat minder te spreken over dat boek, al gaat hij eigenlijk niet in op de technische inhoud zelf.
Dat iedereen tools kan misbruiken is wel bekend. Maar wat mij betreft hoeft de Gamma z'n hamers ook niet te leveren met de waarschuwing dat niet alles een spijker is.
Never explain with stupidity where malice is a better explanation
Daarom had je delen van de website gewoon niet beschikbaar in secure. Bijvoorbeeld een bestelproces zo veel mogelijk uitkleden dan er minder aan afbeeldingen enzo nodig is.GateKeaper schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 13:42:
[...]
Ja maar..., kreeg je dan niet zo'n partially-non-secure waarschuwing van je browser?
Moderne browsers blokkeren gewoon insecure content als er je een mixed-content-pagina laadt. In Chrome zie je dan een schildje rechts in de adresbalk.TheNephilim schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 13:45:
[...]
Yup, die heb ik hier, alleen dan in de console van Chrome: The page at 'https://<knip>.nl/' was loaded over HTTPS, but displayed insecure content from 'http://<knip>.nl/wp-content/uploads/2013/09/slide1-1200x450.jpg': this content should also be loaded over HTTPS.
Edit: dus niet meer die melding in het algemeen, tenminste dan kreeg je toch melding in beeld?
.oisyn: Échte programmeurs haten PHP met een passie. Ben jij soms geen echte programmeur?
iOS developer
Dat heeft geen zin wanneer de data die je wilt hebben vanaf https niet in de folder voor je https data staat.BikkelZ schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 14:14:
Je kunt het beste altijd gewoon // gebruiken in plaats van hard http:// / https:// of het via een script coderen.
Het is sowieso nogal onzinnig om de data die je van https wilt hebben, niet in je https folder te zetten.Ealanrian schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 14:15:
[...]
Dat heeft geen zin wanneer de data die je wilt hebben vanaf https niet in de folder voor je https data staat.
Hij wilde juist crossplatformFiresphere schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 11:57:
[...]
Als je voor iOS ontwikkeld, zit je al vrij default op OSX.
Als dat werkt, kan ik 'm aftrekken van de belasting.

Overigens kun je altijd vanaf die surface naar een VM connecten in Azure, lekker in de cloud ontwikkelen
[ Voor 48% gewijzigd door Hoogie2004 op 10-12-2013 14:37 ]
Als het niet werkt ook wel hoorGateKeaper schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 14:35:
Zijn er hier ook mensen met een Surface Pro 2? En draaien jullie er dan ook Visual Studio op? Werkt dat wat?
Dan moet je eens kijken naar RemObjects Oxygene. Een Pascal variant die compileert naar .NET, iOS/Cocoa en Java/Android. En als die Pascal-variant je ding niet is, dan kun je waarschijnlijk binnenkort hetzelfde met C#, maar dat is nog speculatie.
Dat zou toch prima moeten werken, die hardware kan het wel aan. Misschien wil je er een extern scherm aanhangen, maar dat zou de werking van VS niet moeten tegenhouden.GateKeaper schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 14:35:
Zijn er hier ook mensen met een Surface Pro 2? En draaien jullie er dan ook Visual Studio op? Werkt dat wat?
Heb VS2012 draaien op een Surface Pro maar dat is ook echt alleen maar om m'n Store app eventueel lokaal te debuggen en natuurlijk de nerd-factor van ontwikkelen op een Surface tablet.GateKeaper schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 14:35:
Verder niet heel erg bruikbaar omdat ik geen los toetsenbord heb
Nu met Land Rover Series 3 en Defender 90
Jep, beste oplossing als je dat wilt. Ik ben een groot fan van RemObjects. Marc en CarloDan moet je eens kijken naar RemObjects Oxygene. Een Pascal variant die compileert naar .NET, iOS/Cocoa en Java/Android. En als die Pascal-variant je ding niet is, dan kun je waarschijnlijk binnenkort hetzelfde met C#, maar dat is nog speculatie.
Hardware technisch te traag? Zal voornamelijk op mijn laptop blijven devven, maar 't lijkt mij ideaal voor de momenten dat ik geen laptop bij me heb. Tablet neemt toch net wat makkelijker mee.Hoogie2004 schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 14:36:
Kun je uberhaupt een reden bedenken dat dat niet zou werken?
Anyway, ik moet geld uitgeven om mijn te betalen btw te drukken. Kiezen tussen 1050 euro btw afdragen of 1750 euro spenderen investeren en gebruik maken van de kleinondernemerschapsregeling.
Je kan het toch gewoon een aanschaffen als agenda/presentatie ding?GateKeaper schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 15:02:
[...]
Hardware technisch te traag? Zal voornamelijk op mijn laptop blijven devven, maar 't lijkt mij ideaal voor de momenten dat ik geen laptop bij me heb. Tablet neemt toch net wat makkelijker mee.
Anyway, ik moet geld uitgeven om mijn te betalen btw te drukken. Kiezen tussen 1050 euro btw afdragen of 1750 euro spenderen investeren en gebruik maken van de kleinondernemerschapsregeling.
Hij werkt absoluut. Natuurlijk niet zo snel als een fatsoenlijke laptop/desktop, maar VS2012 draait er prima op.GateKeaper schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 14:35:
(fixed menu + fixed topic info)

Klopt, maar als het echt totaal niet werkt, is dat nogal overkill. Dan kan ik beter een iets lichtere tablet nemen, en een goede nieuwe laptop ;-)Ealanrian schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 15:03:
[...]
Je kan het toch gewoon een aanschaffen als agenda/presentatie ding?
Ik wil 't wel wat kunnen verantwoorden, naar mezelf, en naar de belastingdienst. Een Surface Pro 2 256gb is nogal overkill als agenda/presentatie ding.
Je hebt gewoon een hele grote agendaGateKeaper schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 15:05:
[...]
Klopt, maar als het echt totaal niet werkt, is dat nogal overkill. Dan kan ik beter een iets lichtere tablet nemen, en een goede nieuwe laptop ;-)
Ik wil 't wel wat kunnen verantwoorden, naar mezelf, en naar de belastingdienst. Een Surface Pro 2 256gb is nogal overkill als agenda/presentatie ding.
Zitten hier een product te maken en nu zijn we met de handleiding bezig. Wij (development) leveren input en design maakt er een mooi boekje van.
Nu staat er ergens in het boekje:
"....peprendicular to the surface",
dus ik stuur terug:
Op regel xx: Typo in peprendicular
Nieuwe versie na 2 dagen:
"....typo in peprendicular to the surface"

Het zou hilarisch zijn als het niet zo triest was en de deadline niet ernstig in ons nek zit te hijgen.
Dit soort dingen komen constant voor als je communiceert met Chinezen; Dat is ook logisch, want ons 'Engels' is heel anders dan hun 'Engels', maar dit is notabene een universitair geschoolde Nederlander....
[ Voor 17% gewijzigd door armageddon_2k1 op 10-12-2013 15:12 ]
Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.
Weet je zeker dat dit wel een designer is? het klinkt meer als een engineer die heel strak specs volgt en precies neer zet wat je verteld.armageddon_2k1 schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 15:11:
Raaargh! Designers!
Zitten hier een product te maken en nu zijn we met de handleiding bezig. Wij (development) leveren input en design maakt er een mooi boekje van.
dus ik stuur terug:
![]()
Het zou hilarisch zijn als het niet zo triest was en de deadline niet ernstig in ons nek zit te hijgen.
Dit soort dingen komen constant voor als je communiceert met Chinezen; Dat is ook logisch, want ons 'Engels' is heel anders dan hun 'Engels', maar dit is notabene een universitair geschoolde Nederlander....
Raaargh! Nerds!armageddon_2k1 schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 15:11:
Raaargh! Designers!
....
Met die gekke afkortingen. Wees dan ook duidelijk! Hij doet precies wat je zegt, is 't weer niet goed.

Mja, dat zegt helemaal nietsarmageddon_2k1 schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 15:11:
Raaargh! Designers!
dus ik stuur terug:
![]()
tldr; sommige kunnen in een andere wereld zitten
In elk geval wel droog, ik zou geen change er meer van maken
armageddon_2k1 schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 15:11:
Raaargh! Designers!
dus ik stuur terug:
![]()

Hahaha keurig!armageddon_2k1 schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 15:11:
Raaargh! Designers!
dus ik stuur terug:
![]()
Niet zo heel gek gezien daar iedereen wordt gedumpt die op wat voor manier niet helemaal lekker in het Nederlandse massa-onderwijsstelsel past. Daarnaast is mijn ervaring dat er op het HBO net zo veel prutsers rondlopen. Het enige is dat je hoopt dat ze tijdens hun afstuderen vastlopen en niet alsnog een papiertje krijgen terwijl er op het MBO eigenlijk geen manier is om zonder papiertje te vertrekken. Mijn vertrouwen in het HBO is alleen niet heel erg hoog gezien mijn ervaringen (huiswerk maken is een 10 krijgen bv) en de fraudezaken van de afgelopen jarenEalanrian schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 15:16:
Ik vind het grappig om te zien hoe mensen denken over MBO'ers in dit vak. In andere vakken word er vaak neer gekeken op ze
Iemand die nog een leuke en vooral uitdagende afstudeeropdracht weet in Midden-Nederland? Bij voorkeur op het snijvlak van development en security.
Het midden als in utrecht of het midden als in tussen Noord en zuid nederland in?StM schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 15:32:
[...]
Niet zo heel gek gezien daar iedereen wordt gedumpt die op wat voor manier niet helemaal lekker in het Nederlandse massa-onderwijsstelsel past. Daarnaast is mijn ervaring dat er op het HBO net zo veel prutsers rondlopen. Het enige is dat je hoopt dat ze tijdens hun afstuderen vastlopen en niet alsnog een papiertje krijgen terwijl er op het MBO eigenlijk geen manier is om zonder papiertje te vertrekken. Mijn vertrouwen in het HBO is alleen niet heel erg hoog gezien mijn ervaringen (huiswerk maken is een 10 krijgen bv) en de fraudezaken van de afgelopen jaren
Iemand die nog een leuke afstudeeropdracht weet in Midden-Nederland? Bij voorkeur op het snijvlak van development en security.
Verwijderd
armageddon_2k1 schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 15:11:
Raaargh! Designers!
dus ik stuur terug:
![]()

Laten we zeggen tussen Amsterdam en Breda, tussen Den Haag en AmersfoortEalanrian schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 15:34:
[...]
Het midden als in utrecht of het midden als in tussen Noord en zuid nederland in?
Ik heb hier VS 2010 en 2012 op een Surface Pro 1, werkt primaGateKeaper schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 14:35:
Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
Moet je duidelijker communiceren. Ik zou het gewoon in de PDF hebben vermeld als commentaar. Maar goed, meestal veranderen de DTPers het gewoon het naar de tekst die je je gegeven hebt. Dat doe ik ook als ik vertalingen moet updaten.armageddon_2k1 schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 15:11:
dus ik stuur terug:
Als het een taal is die je zelf niet machtig bent, ok. De vertaler is verantwoordelijk voor een correcte (en contextuele) vertaling. Het is daarbij wel van belang de juiste context te schetsen.alienfruit schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 15:47:
[...]
Dat doe ik ook als ik vertalingen moet updaten.
Niet alleen het HBO. Bij mij op de opleiding (Uni) zitten genoeg mensen die ik nooit in een bedrijf zou willen hebben als programmeur, terwijl programmeren wel een van de grote zaken op de opleiding is. We zitten nu halverwege jaar 2, en sommigen de meesten snappen nog steeds niet het verschil tussen een static functie of variable en een gewone. Ook een daadwerkelijk werkend programma schrijven welk meer kan doen dan hello world zit er niet in -.-" En daar moet je dan je projecten mee makenStM schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 15:32:
[...]
Niet zo heel gek gezien daar iedereen wordt gedumpt die op wat voor manier niet helemaal lekker in het Nederlandse massa-onderwijsstelsel past. Daarnaast is mijn ervaring dat er op het HBO net zo veel prutsers rondlopen. [...]

1) 2002 + 18 = 2020. Als je toch maar 2/3 hoeft uit te zitten, geef 'm dan gewoon 12 jaar. Politieke bullshit..... werd in 2002 veroordeeld tot achttien jaar celstraf voor de moord op ..... Hij komt hoogstwaarschijnlijk volgend jaar mei vrij, dan heeft hij twee derde van zijn straf uitgezeten.
Gevangenen die zich goed gedragen, kunnen na die termijn onder voorwaarden vrijkomen. In voorbereiding daarop mogen veroordeelden op proefverlof.
2) Als hij al in mei vrij mag, stop dan met dat proefverlof onzin. Hij heeft al 1/3 van zijn celstraf "proefverlof"!
Werkelijk, soms begrijp ik niks van dit land.
Verwijderd
Voor mij, en vast voor iedereen hier, is "typo" een gebruikelijke term. Maar ik denk eigenlijk dat er zat mensen zijn die dat niet dagelijks gebruiken, als je dan zonder verdere leestekens "typo in peprendicular" stuurt, dan kan het zijn dat het niet goed gelezen wordt.armageddon_2k1 schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 15:11:
Raaargh! Designers!
dus ik stuur terug:
![]()
Had je er "Typo in 'peprendicular'" of -gewoon in het Nederlands- "spelfout in 'peprendicular'" neergezet, dan kon er geen enkele misverstand ontstaan hierover.
Ik heb een tijdje terug een groepje studenten gementord en heb het hierover gehad met de coordinator daar. Het probleem is dat er aan de ene kant erg weinig studenten instromen; de 2e fase is hier mede voor verantwoordelijk. Door de studielast en de focus op veel verschillende 'vakjes' raken de exacte vakken ondergesneeuwd.StM schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 15:32:
Niet zo heel gek gezien daar iedereen wordt gedumpt die op wat voor manier niet helemaal lekker in het Nederlandse massa-onderwijsstelsel past. Daarnaast is mijn ervaring dat er op het HBO net zo veel prutsers rondlopen. Het enige is dat je hoopt dat ze tijdens hun afstuderen vastlopen en niet alsnog een papiertje krijgen terwijl er op het MBO eigenlijk geen manier is om zonder papiertje te vertrekken. Mijn vertrouwen in het HBO is alleen niet heel erg hoog gezien mijn ervaringen (huiswerk maken is een 10 krijgen bv) en de fraudezaken van de afgelopen jaren
Daarnaast is er de druk vanuit de overheid en het schoolbestuur: het is doornormaal voor een HBO-informaticaopleiding om in het eerste jaar een uitval van 80% te hebben. De programmeervakken brengen een ware slachting teweeg; er zijn gewoon relatief weinig mensen die dat echt ligt. Veel mensen gaan informatica doen omdat ze spelletjes spelen en een beetje met computers knutselen wel leuk vinden.
Maarja, een gemiddeld schoolbestuur dat geld krijgt voor elke afgestudeerde student wil dit natuurlijk niet. Die wil dat informatica net zo succesvol is als bijvoorbeeld de PABO of HBO-V, en eist van de opleiding dat er meer studenten afstuderen. En dat lukt alleen door de opleiding makkelijker te maken.
Tja, dan studeren mensen dus af, en blijkt dat papier niks waard te zijn omdat bedrijven niet zitten te wachten op iemand die vers afgestudeerd is.
https://niels.nu
Of nog beter: meld wat het dan wél moet zijn.Verwijderd schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 16:11:
[...]
Voor mij, en vast voor iedereen hier, is "typo" een gebruikelijke term. Maar ik denk eigenlijk dat er zat mensen zijn die dat niet dagelijks gebruiken, als je dan zonder verdere leestekens "typo in peprendicular" stuurt, dan kan het zijn dat het niet goed gelezen wordt.
Had je er "Typo in 'peprendicular'" of -gewoon in het Nederlands- "spelfout in 'peprendicular'" neergezet, dan kon er geen enkele misverstand ontstaan hierover.
'peprendicular' -> 'perpendicular'
.oisyn: Échte programmeurs haten PHP met een passie. Ben jij soms geen echte programmeur?
1) 2/3 uitzitten ivm goed gedrag is inderdaad dom, dat is gelukkig al afgeschaft. vd Graaf is alleen veroordeeld voor die wet (eindelijk) was aangepast en valt dus onder de oude regeling (want: nulla poena).GateKeaper schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 16:10:
Nederland en hun straffen.![]()
[...]
1) 2002 + 18 = 2020. Als je toch maar 2/3 hoeft uit te zitten, geef 'm dan gewoon 12 jaar. Politieke bullshit.
2) Als hij al in mei vrij mag, stop dan met dat proefverlof onzin. Hij heeft al 1/3 van zijn celstraf "proefverlof"!
Werkelijk, soms begrijp ik niks van dit land.
2) De heisa om het proefverlof is juist onzin. Het gaat om enkele dagen in de laatste drie maanden ofzo?
Proefverlof an sich kan best nuttig zijn. Het echte probleem is natuurlijk dat hij veel te vroeg vrijkomt maar daar is in zijn specifieke geval gewoon niets meer aan te doen.
Kustaw Bessems legt het wel goed uit wat mij betreft.
Laatst wat ik hoor is dat het langzaamaan weer begint aan te trekken.Hydra schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 16:17:
[...]
... Het probleem is dat er aan de ene kant erg weinig studenten instromen; ..
QFT...
Daarnaast is er de druk vanuit de overheid en het schoolbestuur: het is doornormaal voor een HBO-informaticaopleiding om in het eerste jaar een uitval van 80% te hebben. De programmeervakken brengen een ware slachting teweeg; er zijn gewoon relatief weinig mensen die dat echt ligt. ..
..en haken af zodra het serieus wordt..Veel mensen gaan informatica doen omdat ze spelletjes spelen en een beetje met computers knutselen wel leuk vinden.
Het is maar goed ook dat dit soort prutsvolk er zo snel mogelijk weer uitvliegt.
Het grootste probleem met vers afgestuurde IT'ers (ontwikkelaars) is dat ze (vaak) te weinig ervaring hebben met bouwen van non-triviale applicaties.Maarja, een gemiddeld schoolbestuur dat geld krijgt voor elke afgestudeerde student wil dit natuurlijk niet. Die wil dat informatica net zo succesvol is als bijvoorbeeld de PABO of HBO-V, en eist van de opleiding dat er meer studenten afstuderen. En dat lukt alleen door de opleiding makkelijker te maken.
Tja, dan studeren mensen dus af, en blijkt dat papier niks waard te zijn omdat bedrijven niet zitten te wachten op iemand die vers afgestudeerd is.
Wat inhoud dat je ze gewoon niet in hun remi op een project moet zetten, maar altijd onderdeel moet laten zijn van een projectgroep, zodat hij met meer ervaren mensen werkt waaraan de persoon zich kan optrekken.
Maar veel bedrijven snappen dit niet.
Mijn LinkedIn inbox toont je ongelijk aanHydra schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 16:17:
[...]
omdat bedrijven niet zitten te wachten op iemand die vers afgestudeerd is.
Recruiters vallen niet onder de categorie bedrijven.Avalaxy schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 16:40:
[...]
Mijn LinkedIn inbox toont je ongelijk aan
Verwijderd
Tja, ik kan geloven dat bedrijven niet staan te springen voor pas afgestudeerden aan te nemen. In mijn jaar zaten gewoon mensen die in mijn ogen nooit een diploma Informatica zouden mogen behaald hebben. Dom voorbeeldje: geboorteplaats in de adres-klasse steken omdat een geboorteplaats ook een plaats is met bijgevolg ook een adres. Wait, whut?StM schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 15:32:
[...]
Iemand die nog een leuke en vooral uitdagende afstudeeropdracht weet in Midden-Nederland? Bij voorkeur op het snijvlak van development en security.
Je ziet duidelijk het verschil tussen mensen die er iets van kennen en de prutsers: diegenen die er iets van kennen, zijn ook na de lesuren nog bezig met het vak. Dan heb ik het niet enkel over huiswerk en verplichte vakken maar gewoon over kleine hobbyprojectjes waar je veel mee leert.
Kijk bijvoorbeeld naar FWest, hij loopt nog in zijn pamper maar weet al meer dan een aantal mensen die samen met mij zijn afgestudeerd, simpelweg omdat hij zich er in zijn vrije tijd ook mee bezig houdt.
Ik vrees dat het iets anders zit. De mensen die het leuk/interessant vinden, die gaan er ook thuis nog mee bezig en verdiepen zich in het vak buiten de lesuren. Door deze extra tijd erin te investeren, leren ze meer, en weten ze er meer over (uitzonderingen daargelaten).Verwijderd schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 16:49:
[...]
Je ziet duidelijk het verschil tussen mensen die er iets van kennen en de prutsers: diegenen die er iets van kennen, zijn ook na de lesuren nog bezig met het vak. Dan heb ik het niet enkel over huiswerk en verplichte vakken maar gewoon over kleine hobbyprojectjes waar je veel mee leert.
Komt uiteindelijk op hetzelfde neer, maar oorzaak/gevolg draaien wel om.
Not sure if serious.Kijk bijvoorbeeld naar FWest, hij loopt nog in zijn pamper maar weet al meer dan een aantal mensen die samen met mij zijn afgestudeerd, simpelweg omdat hij zich er in zijn vrije tijd ook mee bezig houdt.
Dit zie ik dus ook op mijn opleiding. De meeste menen dat ze het vanzelf wel leren, en dat wanneer ze een schriftelijke toets (pen en papier) hebben gehaald, dat ze dan kunnen programmeren. Hun "kunsten" uitproberen doen ze echter niet.GateKeaper schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 16:56:
[...]
Ik vrees dat het iets anders zit. De mensen die het leuk/interessant vinden, die gaan er ook thuis nog mee bezig en verdiepen zich in het vak buiten de lesuren. Door deze extra tijd erin te investeren, leren ze meer, en weten ze er meer over (uitzonderingen daargelaten).
Het zijn inderdaad misschien problemen, die wij al geen problemen meer vinden, maar dat is puur ervaring. Als ik kijk wat ik bijvoorbeeld in de laatste 2 jaar bij heb geleerd...GateKeaper schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 16:56:
[...]
Not sure if serious.De "problemen" die hij soms tegenkomt.
Het is natuurlijk ook een stuk handiger zodra je een platform hebt waar je daadwerkelijk nog extra kennis vandaan kan halen, zoals een baan bij een game ontwikkelaar

Ik vind het in ieder geval kortzichtig om iemand op z'n opleiding al meteen in een vakje te proppen. De juiste mensen op de juiste plaats is belangrijk. Vraag een MBO'er niet om een theoretisch model te maken, maar vraag mij niet om een matrijs te ontwerpen.
Uiteraard ben ik een hypocriet, want ik pleur iemand in een vakje omdat ie designer is.... maarja, dat heeft ie ook over zichzelf afgeroepen
[ Voor 6% gewijzigd door armageddon_2k1 op 10-12-2013 17:03 ]
Verwijderd
I agree.GateKeaper schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 16:56:
[...]
Ik vrees dat het iets anders zit. De mensen die het leuk/interessant vinden, die gaan er ook thuis nog mee bezig en verdiepen zich in het vak buiten de lesuren. Door deze extra tijd erin te investeren, leren ze meer, en weten ze er meer over (uitzonderingen daargelaten).
Hij komt die problemen net tegen omdat hij er in zijn vrije tijd mee aan de slag gaat. Als ik naar het (kansloze) niveau van sommigen van mijn ex-medestudenten kijk, ben ik er echt zeker van dat FWest ze het een en ander kan bijleren. We zijn allemaal begonnen als n00bs en met topics als deze leren we allemaal bij. Vragen stellen is geen ramp, om het probleem heen hacken omdat je te beschaamd bent een vraag te stellen, is dat in mijn ogen wel.[...]
Not sure if serious.De "problemen" die hij soms tegenkomt.
Op het MBO is dit (helaas) niet anders. Had juist gehoopt dat het op het HBO minder erg was..Veel mensen gaan informatica doen omdat ze spelletjes spelen en een beetje met computers knutselen wel leuk vinden.
Veel mensen gaan Lucht- en Ruimtevaarttechniek doen omdat ze vliegtuigen leuk vinden of niet toegelaten zijn tot de opleiding tot piloot. In het eerste jaar 70% uitval omdat mechanica en calculus toch best lastig zijn.Hydra schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 16:17:
[...]
Veel mensen gaan informatica doen omdat ze spelletjes spelen en een beetje met computers knutselen wel leuk vinden.
Veel mensen gaan psychologie doen omdat ze niks anders weten of hypochondrische trekjes hebben (beetje gecharcheerd, maar het percentage mensen dat denkt dat ze een stoornis hebben ligt bij psychologie studies een stuk hoger).
Veel mensen gaan rechten doen omdat advocaten geld verdienen.
Bottom line is dus dat heel veel mensen gewoon geen benul hebben van een studiekeuze en dat komt omdat de voorlichting van universiteiten / hoge scholen en de informatie vanuit middelbare scholen ronduit belabberd is.
In mijn tijd..... (2002), toen ik naar studies aan het zoeken was, ben ik ook bij informatica en kunstmatige intelligentie gaan kijken. Daar kreeg je alleen maar presentaties over games en toffe robots; Nogal wiedes dat je dan mensen aantrekt die geintresseerd zijn in het maken van games en robots. In de realiteit is het natuurlijk heel anders. Maarja, als je weinig studenten werft krijg je weinig geld en kan je weinig onderzoek doen.....
Bij mijn uiteindelijke studiekeuze, Lucht en Ruimtevaart, werd ook een mooi plaatje geschetst, maar daar werd wel heel erg benadrukt dat de wiskunde en natuurkunde zwaar is.
[ Voor 9% gewijzigd door armageddon_2k1 op 10-12-2013 17:12 ]
Vroeger stond je op je twaalfde iedere dag op het land mee te werken met je ouders. Wist je in ieder geval zeker wat je niét wilde
iOS developer
Verwijderd
Klopt. Ik zie dat in mijn vriendenkring ook heel sterk terugkomen. Mensen die afstuderen uit het middelbaar en gewoon geen flauw benul hebben van wat ze zouden gaan studeren.
Voor mij lag het voor de hand liggend, ik heb de laatste 2 jaar van het middelbaar in informaticabeheer gezeten (ik deed eerst Economie maar vond het programmeren in VBA wel fijn) en dus was Toegepaste Informatica een redelijk voor de hand liggende keuze.
Recruiters die alleen scannen op keywords daar heb ik het niet over. Wat belangrijk is als starter dat je aan kunt tonen dat je er eentje bent die het goed oppikt. In je vrijde tijd devven en daar wat van kunnen laten zien is tegenwoordig belangrijker dan in mijn tijd toen elke willekeurige antropoloog omgeschoold werd tot developer (met alle gevolgen van doen).
Feit blijft dat een HBO-I papiertje nog steeds erg waardevol is, maar dat het lang niet zo hard gaat als vroeger.
Doet niks af van het feit dat informatica (en beta-studies in het algemeen) gewoon de aansluiting vanuit het middelbare onderwijs compleet missen. "Iedereen" kan een rechten studie oid afmaken, een dergelijke studie komt meer aan op de discipline hebben te blijven stampen. Beta studies hebben gewoon het issue dat een hoop mensen de aanleg gewoon missen.armageddon_2k1 schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 17:10:
Bottom line is dus dat heel veel mensen gewoon geen benul hebben van een studiekeuze en dat komt omdat de voorlichting van universiteiten / hoge scholen en de informatie vanuit middelbare scholen ronduit belabberd is.
Ik ben het helemaal met je eens dat de voorlichting ook slecht is (informatica is een stuk saaier dan ze doen voorkomen) maar dat betekent niet dat er verschil is tussen studies kwa uitval. Vinden dat een studie als HBO-V hetzelfde uitvalspercentage moethebben als informatica is gewoon bizar.
[ Voor 43% gewijzigd door Hydra op 10-12-2013 18:04 ]
https://niels.nu
Verwijderd schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 16:49:
[...]
Kijk bijvoorbeeld naar FWest, hij loopt nog in zijn pamper maar weet al meer dan een aantal mensen die samen met mij zijn afgestudeerd, simpelweg omdat hij zich er in zijn vrije tijd ook mee bezig houdt.
2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI
Tsja, ze moeten wel. Je zult als opleiding niet echt volle zalen trekken door te zeggen "Welkom bij Informatica! We leren hier allerlei nuttige dingen zodat jij straks 40 uur per week achter een bureau zult komen te zitten waar je aan andermans baggerzooi mag werken voor een opdrachtgever en/of klant die eigenlijk niet precies weet wat hij wilt".armageddon_2k1 schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 17:10:
[...]
In mijn tijd..... (2002), toen ik naar studies aan het zoeken was, ben ik ook bij informatica en kunstmatige intelligentie gaan kijken. Daar kreeg je alleen maar presentaties over games en toffe robots; Nogal wiedes dat je dan mensen aantrekt die geintresseerd zijn in het maken van games en robots. In de realiteit is het natuurlijk heel anders. Maarja, als je weinig studenten werft krijg je weinig geld en kan je weinig onderzoek doen.....
De ICT heeft toch ook veel mooie punten waar ze mee kunnen adverteren die wel kloppen. De meestal informelere gezellige sfeer in de bedrijven. De kans om met echt innovatieve projecten mee te werken, etc etc.Alex) schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 19:01:
[...]
Tsja, ze moeten wel. Je zult als opleiding niet echt volle zalen trekken door te zeggen "Welkom bij Informatica! We leren hier allerlei nuttige dingen zodat jij straks 40 uur per week achter een bureau zult komen te zitten waar je aan andermans baggerzooi mag werken voor een opdrachtgever en/of klant die eigenlijk niet precies weet wat hij wilt".
De pro is naar mijn idee gewoon een laptop die je ook als tablet kunt gebruiken.GateKeaper schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 15:02:
[...]
Hardware technisch te traag? Zal voornamelijk op mijn laptop blijven devven, maar 't lijkt mij ideaal voor de momenten dat ik geen laptop bij me heb. Tablet neemt toch net wat makkelijker mee.
De rt zie ik zelf meer als tablet die ook als eenvoudige laptop dienst kan doen.
Bij ons op de zaak zijn ook een paar mensen die gewoon ontwikkelen met hun pro 1. Uiteraard wel met extern scherm, toetsenbord en muis. De pro 2 zou het dus zeker moeten kunnen.
Battle.net - Jandev#2601 / XBOX: VriesDeJ
[ Voor 56% gewijzigd door BikkelZ op 10-12-2013 19:22 ]
iOS developer
De kans dat je op zo'n plek of project terecht komt is zeker aanwezig, ik heb al de nodige keren leuke dingen kunnen doen bij klanten (ook grote bedrijven).Robbiedobbie schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 19:03:
[...]
De ICT heeft toch ook veel mooie punten waar ze mee kunnen adverteren die wel kloppen. De meestal informelere gezellige sfeer in de bedrijven. De kans om met echt innovatieve projecten mee te werken, etc etc.
Verwijderd
Jij stelt het wel heel extreem voor (en ja, ik heb het ook over je post vóór de edit).BikkelZ schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 19:21:
De laatste mens met een productieve baan zal waarschijnlijk een programmeur zijn die zichzelf wegautomatiseert
Stelletje F5'ers hierVerwijderd schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 19:24:
[...]
Jij stelt het wel heel extreem voor (en ja, ik heb het ook over je post vóór de edit).
iOS developer
Ik had je update nooit gezien zonder F5...
Verwijderd
Nee, ik quote je oude bericht en pas toen zag ik je wijziging. Ik stel voor dat er toch wel eens werk gemaakt wordt van een gele balk die edits inlaadt.
Als zelfs FOK! zo'n feature heeft zou het hier bij T.net toch zeker wel moeten kunnen.Verwijderd schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 19:31:
[...]
Ik stel voor dat er toch wel eens werk gemaakt wordt van een gele balk die edits inlaadt.
Dit topic is gesloten.
Dit topic is niet de plaats om te lopen helpdesken. De Coffee Corner is primair bedoeld als uitlaatklep voor iedereen in de Devschuur® en niet als vraagbaak.