Woy schreef op maandag 09 december 2013 @ 11:51:
[...]
Daar heb je weinig aan als daar ook een schuld tegenover staat.
[...]
Ja maar als je een huis koopt moet je ook onderhoud plegen, OZB betalen en loop je gewoon meer risico.
Op de lange termijn kan het inderdaad voordelig zijn om een huis te kopen, zeker door de fiscale regels. Maar als je snel weer gaat verhuizen kan het ook een stuk duurder uitvallen.
Huren geeft gewoon meer flexibiliteit, en minder financieel risico.
Na de afgelopen 3 jaar gezocht te hebben naar een huis (in de randstad, eindje buiten amsterdam, dus niet de meest belachelijke markt):
Huren is duurder dan je denkt; wil je gaan samen wonen dan zit je bijna gegarandeerd boven de limiet voor sociaal huren; dat betekend dat je al snel tegen de 1000+E per maand zit qua huur, daarvoor krijg je een 2-3 kamer appartementje die in een redelijke staat is.
Nu kan je je ook gewoon alleen inschrijven voor sociale huur, daarmee dus onder limiet blijven, en toch kans kunnen maken voor een eengezinswoning a-la 650E in de maand.. klinkt goed zou je denken?
Die droom komt niet altijd even makkelijk uit; de regio waarin ik sta ingeschreven heeft een wachtlijst; hoe lang je ingeschreven staat, hoe hoger je komt op de loting voor een huis.. nu sta ik 7 jaar ingeschreven, en mijn gemiddelde positie zou ronde 100 zijn voor een huis, met een beetje mazzel rond de 20 als het een oud krot is dat niemand wilt.
Daarnaast, mocht je dus dan toch gaan samen wonen, bedenk dan dat je de komende jaren genaaid gaat worden door de 'boete' voor boven-modaal-verdieners... wat eerst 650 in de maand is, zal over 5 jaar ruim 850 euro in de maand zijn.
Dit werd mij een beetje van de zotte, dus ben ik samen met mijn (tegenwoordig) vrouw gaan sparen voor een huis.. vaste aanstelling in een bedrijf hebben helpt hier enorm bij. nu betalen we effectief voor een opgeknapte eengezinswoning nog geen 800 euro in de maand (jeuj hypotheekrenteaftrek) ... het enige nadeel is dat we er 30 jaar aan vast zitten.
Ja, dit gaat ons onderhoud kosten, maar qua tijd om het geregeld te krijgen heeft het ons een jaar gescheeld, plus als je er van uit gaat dat je zeker 10 jaar blijft wonen op dezelfde locatie, zal dit ook nog eens een stuk voordeliger zijn.
Begrijp me niet verkeerd, huren -kan- snel, goedkoop en simpel zijn, maar dat ligt heel sterk af van je situatie, en waar je wilt gaan wonen.