Als ik een euro kreeg voor elke keer dat ik aan een auto werk waarvan de eigenaar de onderhoudsboekjes gewoon thuis heeft liggen, had ik nu denk ik al een stuk of 6 riante villa's..
Dat argument houd dus ook geen stand. Ook vaak genoeg word de vervanging van een riem niet aangeduid onder de kap. Persoonlijk schrijf ik altijd de km.stand en datum op bijv. de kap die over de riem zit, of op de veerpoot o.i.d. Gewoon met een lakstiftje. Maar nogmaals, dit gebeurd dus niet altijd. Of men plakt een stickertje met daarop die gegevens, maar zo'n stickertje kan ook loslaten en verdwijnen.. Nog een reden waarom ik met een lakstiftje in de weer ga, op een zwarte kap witte of gele tekst met netjes onder elkaar geschreven "d.riem + wp, 120.000km, 23/08/2013" bijvoorbeeld is iets wat niet zomaar verdwijnt..
De aanname van een monteur dat een auto na de periode van 5 jaar gewoon een nieuwe riem gehad heeft, is ook niet vreemd. Zeker een universele garagist weet niet uit zijn hoofd wat bij elk merk/type de vervangingstermijn is. Uiteraard kan hij daar achter komen door even te informeren, maar dit is dus een stap die alleen bij twijfel gezet wordt..
Ik lees in het topic de aanname dat kleine garages vooral kleine beurtjes doen.. Dat is dus niet waar. Ook kleine universele garages vervangen distributieriemen, een koppakking en/of koppelingen.. Juist de kleinere garages, omdat die vaker een stuk lager werkplaatstarief hebben, of soms zelfs een pakketprijs hanteren.
Ook is het de vraag in hoeverre er onderdelen van de distributie vervangen zijn, vaak willen mensen alleen maar de riem en vergeten ze dat andere onderdelen die deel uitmaken van de distributie (span- en/of looprol, evt. waterpomp etc..) ook slijten. Het kapot gaan van een van deze andere onderdelen kan ook zorgen voor een knappende riem danwel een in de soep gelopen motor. Bij mij krijgen mensen dan ook maar 1 keuze op dat vlak: Het gehele pakket, of ze zoeken maar een ander die wel het beunpakketje doet.
* Destruction brandt daar zijn vingers niet aan. De mensen die op dat moment denken dat ik ze gewoon extra geld wil aftroggelen, komen er op een later moment wel achter, en dan denken ze "shit, die monteur van toen, die eikel waarvan wij dachten dat-ie ons wilde oplichten, had nog gelijk ook!"..
Dan moeten mensen misschien eens de boekjes bij hun auto houden.. En dan nog staan dat soort zaken vaak niet in het normale onderhoudsboekje.. Een werkplaatsboek is iets wat de garagehouder wel of niet heeft, er rust in elk geval geen verplichting op. Dat kan ook niet, je hebt een kleine bibliotheek nodig als je van elk merk/type/bouwjaar een werkplaatshandboek moet hebben..
Auto's zonder distributieriem zijn bijvoorbeeld BMW's (waar gebruik van een riem erg zeldzaam is), oudere types Ford Fiesta hebben geen riem, een generatie Renault Twingo's had geen riem.. Deze waren gewoon voorzien van een distributie-ketting. En die heeft over het algemeen geen onderhoud/vervanging nodig, tenzij de ketting gaat ratelen oid.. Dan was er nog het eerste model Fiat Cinquecento waar uit mijn hoofd helemaal geen distributie op zat.. Inside info over die techniek kan ik zo uit mijn hoofd niet geven..
Kort maar krachtig, je kunt het proberen bij de garagehouder door aan te geven dat je van hem als vast onderhouds adres verwacht dat-ie ook zou checken hoevaak de riem vervangen moet worden, maar verder vrees ik dat dit een gevalletje dikke pech is. De eerder gegeven tip van een ander blok laten inbouwen (en die dan wel voorzien van een volledig nieuwe distributie, evt. nieuwe koppeling) is een goede, deze kan en zal een stuk goedkoper zijn dan revisie van het huidige blok.
[
Voor 32% gewijzigd door
Destruction op 24-08-2013 02:31
]
Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.