Ik heb 'm na een initiële teleurstelling nog een keer aangezet dit weekend en helaas tot dezelfde conclusie gekomen als voorheen: deze game is verre van speelbaar, zelfs al denk je alle tekortkomingen weg.
Het absolute dieptepunt (en eindpunt) was toen ik een eerste side-missie uitprobeerde omdat de main missions me al zwaar de keel uitstaken met het gedoe op zoek naar NPC's in stations, waarbij je als je instructies vraagt verwezen wordt naar een vijandige NPC die niet met je wilt praten. Great.
Anyway, side mission dus... een patrol waarbij ik een cargo ship moest verdedigen.
Vliegt dat ding rot tegen het dichtstbijzijnde station aan en begint daar tegen te head-butten. Ja, letterlijk zo:

Dacht ik dat hebben we dan ook weer gehad, begon het schip zowaar IN het station te bewegen. Dat vond ik zo straf dat ik even gebiologeerd heb toegekeken hoe het over een tijdspanne van pakweg 20minuten een stuk van ongeveer 50m heeft doorboord om uiteindelijk aan de andere zijde weer al schokkend uit de zijkant tevoorschijn te komen.
Het is eigenlijk te erg voor woorden, als je daar de filmpjes en uitleg naast zet over de improved pathfinding enzo.
Meer hoefde ik daarna niet meer te zien, en met een kutgevoel heb ik 'm alweer in de frigo gestopt.
Het jammerlijke is dat er een hoop vrijwilligers hard bezig zijn met mods, om deze game toch maar ietwat speelbaar te maken. Zaken zoals target selection tijdens dogfights en external view van geselecteerde schepen: heeft iemand al in elkaar geboxd. Dan vraag je je toch af waarom het in godsnaam niet in de release zit, of in een van de reeds opgeleverde patches.