IP-Symcon: domoticasoftware met php als scripttaal

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gday
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02-09 20:24

gday

TENACIOUS D TIME!!!

Femme schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 15:52:
[...]

Met welk doel wil je goeperen? Voor de visualisatie in je WebFront? Dat kun je oplossen door links te maken in je WebFront-(sub)categorieën of ze in zo'n categorie onder een Dummy-instance te linken.

Je zou zelf een module kunnen bouwen om variabelen die behoren tot aan elkaar gerelateerde mqtt-topics onder één instantie van zo'n module te zetten, maar dat vraagt wat meer programmeerwerk en kennis van de IP-Symcon php-sdk. Ik heb zelf zo'n module gemaakt om de json payload van een mqtt berichtjes uit m'n Wago-plc te decoden en de waarden in variabelen op te slaan:

[Afbeelding: Json MQTT topic variabelen]
Nou, mijn gedachte was dat ik vóór de switch naar IP-Symcon alvast de boomstructuur exact zo zou inrichten zoals ik die zou hebben ná de switch als alles direct aan IP-Symcon hangt. Anders moet ik met een mapping op de proppen komen. Voor de webfront heb ik het nu inderdaad opgelost mbv links, maar het zorgt wel voor een hoop clutter.

Voor programmeerwerk an sich draai ik m'n hand niet om (voor zover dat lukt met 2 kinderen van 0 en 2 jaar :P). Het lijkt me een mooie oplossing om daar een module voor te coden. Dat kan voor later ook wel handig zijn, maar dan moet ik me maar even door die Duitse documentatie heen worstelen ... dat blijft nog wel een struikelblokje. Het vertalen van die documentatie is ook een lang proces, merk ik. :/ Heb je daar gewoon de module van thomasf68 voor gebruikt?

ingen vill veta var du köpt din tröja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gday
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02-09 20:24

gday

TENACIOUS D TIME!!!

Goed, na een hoop voorbeelden doornemen en de Duitse documentatie doorpluizen is me nu duidelijk hoe modules met elkaar samen kunnen werken. Ik dacht dus eerst zomaar de module van thomasf68 onaangepast te kunnen gebruiken in m’n eigen module door die als parent te definiëren maar zo simpel werkt dat duidelijk niet. :) Liever pas ik ook geen modules aan tenzij ik ze ga forken en actief bij ga houden, maar toen kwam ik deze module tegen:
https://github.com/Schnittcher/MQTTClient

Dat is zelf een fork van die van thomasf68 die exact doet wat ik wil. Daar ben ik een hoop verder mee gekomen. Thanks voor het duwtje in de juiste richting, @Femme!

ingen vill veta var du köpt din tröja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ken G
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-09 12:33
Ik heb momenteel de Panasonic AMN31112J sensoren aangesloten op mijn Wago PLC en die werken goed. Deze worden mooi in IP-Symcon weergegeven en bij beweging gaan deze aan/uit.

Nu gaan deze wel heel veel aan en uit als er beweging is: de output knippert constant.

Hoe zou ik dat best kunnen opvangen in IP-Symcon @Femme? Ik dacht aan een soort timer die bij beweging een output 30 seconden hoog zet en bij iedere beweging dus gereset wordt. Eens er niemand meer in de ruimte is, gaat het licht dan uit na 30 seconden (de timer loopt af). Of is dit iets te kort qua timing? Hoe zou ik dat ik een script kunnen oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• On3mar
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 25-08-2020
Hallo,
Ik probeer met de demolicentie van IP-symcon connectie te maken met google assistent.
Dit lukt mij maar van zodra ik een schakelaar toevoeg dan kan ik deze niet bedienen.
Heeft iemand een idee wat ik hier kan aan doen? Zou het kunnen dat google assistent in het nederlands niet werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:56

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Ken G schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 21:58:
Ik heb momenteel de Panasonic AMN31112J sensoren aangesloten op mijn Wago PLC en die werken goed. Deze worden mooi in IP-Symcon weergegeven en bij beweging gaan deze aan/uit.

Nu gaan deze wel heel veel aan en uit als er beweging is: de output knippert constant.

Hoe zou ik dat best kunnen opvangen in IP-Symcon @Femme? Ik dacht aan een soort timer die bij beweging een output 30 seconden hoog zet en bij iedere beweging dus gereset wordt. Eens er niemand meer in de ruimte is, gaat het licht dan uit na 30 seconden (de timer loopt af). Of is dit iets te kort qua timing? Hoe zou ik dat ik een script kunnen oplossen?
Zo zou je het inderdaad kunnen aanpakken.

- Je maakt een boolean variabel voor aanwezigheid in de ruimte.
- Je maakt een script dat die variabele op false zet en hangt daar een cyclic event met als time pattern 'once' (default instelling bij het toevoegen van zo'n event).
- Je maakt een ander script dat de variabele op true zet en hangt daar trigger events onder die uitgevoerd worden als de variabelen die behoren bij de inputs van je pir-sensoren in de betreffende ruimte in waarde veranderen naar true. In dit script zet je ook de tijd waarop het timer event wordt uitgevoerd x aantal seconden vooruit. Hoe je dat doet wordt hier uitgelegd: https://www.symcon.de/en/...ips-seteventcyclictimeto/

Voorbeeldcode:

PHP:
1
2
3
4
$time = time();
$timeEnd = $time + 30;

IPS_SetEventCyclicTimeTo ($eventId, date('H', $timeEnd), date('i', $timeEnd), date('s', $timeEnd));

30 seconde is wel erg kort en alleen maar geschikt voor een verkeersruimte waar iemand nooit stil staat. Wat een geschikte timeout is zul je in de praktijk moeten uitzoeken.

Ik doe het bovenstaande via modules voor bewegingsdetectie en aanwezigheidsdetectie. In de instantie van de bewegingsdetectie en 'movement direction director' modules configureer ik de inputvariabelen die erbij horen. De aanwezigheidsdetectiemodule is verantwoordelijk voor het bijhouden van aanwezigheid en reageert op de detectie van momentane aanwezigheid door de bewegingsdetectie of 'movement direction detector' modules. Via de app en het Webfront kan ik de fijnafstelling doen zoals de instelling van de timeout. Er zitten wat slimmigheden in zoals het kunnen instellen of een bewegingsdetector aanwezigheid mag initiëren (de variabele initieel van false op true zetten, niet handig bij radarsensoren die af en toe false positive geven). Ook kun je een minimale trigger count en een lagere initiële timeout instellen. De timeout neemt geleidelijk toe naarmate er meer triggers zijn geweest in de ruimte, om te voorkomen dat de timeout meteen naar bijv. 5 minuten gaat terwijl iemand even de ruimte in loopt en meteen weer vertrekt. De timeout is per detector instelbaar zodat sensoren in een verkeersgedeelte van een ruimte op een lagere timeout kunnen staan dan sensoren boven een tafel of bank waar mensen in chillmodus zitten en minder bewegingen maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3L_5rGXgV_XIBZeA9OqQOIKtlXA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pbOQYEdWNi1rtRKnWxg6MkRq.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/75YKNT361-v39Hc3Ni9D2WoJ49E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uqXhZgzwzvj8qkDs5BceGLgS.png?f=fotoalbum_large

Helaas kan ik die module library niet zomaar delen.

[ Voor 6% gewijzigd door Femme op 09-08-2020 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ken G
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-09 12:33
Bedankt @Femme voor de duidelijke uitleg, hiermee kan ik inderdaad een stuk verder.
De 30 seconden waren inderdaad voor een verkeersruimte (gang naar toilet en badkamer).
Nu heb ik daarnet een PFC200 op Ebay gevonden aan een mooi prijsje... eventueel kan ik een TOF gebruiken om de input hoog te houden voor 30 seconden (na de laatste puls). Maar dat heeft dan als nadeel dat deze veel minder dynamisch in te stellen is zoals je in IPS kunt doen, dus liefst via IPS.

Wat is jouw ervaring van de beste posities waar je de PIR sensoren plaatst? In het plafond zijn die iets (want ze zijn echt wel zeer klein) zichtbaarder dan bijvoorbeeld onder een wand drukknop...
Eventueel had ik gedacht deze onder of boven een WCD te plaatsen, zou dit genoeg bereik hebben om alle personen te detecteren in de ruimte?

Nu vraag ik me wel af waarom je de module library niet kunt delen? Deze lijkt me super interessant ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• On3mar
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 25-08-2020
On3mar schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 13:34:
Hallo,
Ik probeer met de demolicentie van IP-symcon connectie te maken met google assistent.
Dit lukt mij maar van zodra ik een schakelaar toevoeg dan kan ik deze niet bedienen.
Heeft iemand een idee wat ik hier kan aan doen? Zou het kunnen dat google assistent in het nederlands niet werkt?
@Femme Op vandaag lukt mij dit niet heb jij ervaring met google assistant? Zou dit probleem kunnen zijn omdat ik met google assistant in het nederlands werk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alan_smithee
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17-02 20:08
Ik ben aan het uitzoeken of ik HomeSeer kan verruilen met IP-Symcon en er zijn nog paar dingen waar ik het antwoord niet van kan vinden.

- Is er een bedraad alarmsysteem dat met IPS gekoppeld kan worden (zoals Caddx/Networkx)?
- In plaats van IPSStudio wordt AIO creator aangeraden in dit forum. Is dit nog steeds het geval?
- Kan ik met IPSStudio of AIO op de iPad tts of geluidsbestanden afspelen?
- Is er ergens een getting started handleiding met de do's en dont's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:56

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
alan_smithee schreef op maandag 7 september 2020 @ 23:17:
Ik ben aan het uitzoeken of ik HomeSeer kan verruilen met IP-Symcon en er zijn nog paar dingen waar ik het antwoord niet van kan vinden.

- Is er een bedraad alarmsysteem dat met IPS gekoppeld kan worden (zoals Caddx/Networkx)?
- In plaats van IPSStudio wordt AIO creator aangeraden in dit forum. Is dit nog steeds het geval?
- Kan ik met IPSStudio of AIO op de iPad tts of geluidsbestanden afspelen?
- Is er ergens een getting started handleiding met de do's en dont's?
Ik heb zero kennis van alarmsystemen. In principe kun je alles integreren dat een makkelijk toegankelijke app heeft of waarmee je fysiek kunt interfaces middels bijvoorbeeld potentiaalvrije ingangen en uitgangen.

Audio-objecten worden ondersteund door IPSStudio, dus ik neem aan dat je ze kunt afspelen.

Mijn ervaring met IPSStudio is zeer beperkt op basis van een beetje prutsen een paar jaar geleden. In versie 5.5 komt wordt er een integratie mogelijk van IPSStudio views in IP-Symcon WebFront. Gezien de samenwerking tussen de twee partijen zou ik daarom voor IPSStudio kiezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DomiGijzen
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 21:50
@Femme Zou je niet een keer een “demo” willen geven van jouw systeem? Niet zozeer de code, ik heb al eens gelezen dat je daar andere plannen mee hebt. Maar hoe je alles hebt ingedeeld en van die slimmigheden als hier boven.
Vind jouw posts altijd heel inspirerend. Meer handvaten dan symcon zelf geeft...

Grz D.

Pagina: 1 2 Laatste