Ken G schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 21:58:
Ik heb momenteel de Panasonic AMN31112J sensoren aangesloten op mijn Wago PLC en die werken goed. Deze worden mooi in IP-Symcon weergegeven en bij beweging gaan deze aan/uit.
Nu gaan deze wel heel veel aan en uit als er beweging is: de output knippert constant.
Hoe zou ik dat best kunnen opvangen in IP-Symcon @
Femme? Ik dacht aan een soort timer die bij beweging een output 30 seconden hoog zet en bij iedere beweging dus gereset wordt. Eens er niemand meer in de ruimte is, gaat het licht dan uit na 30 seconden (de timer loopt af). Of is dit iets te kort qua timing? Hoe zou ik dat ik een script kunnen oplossen?
Zo zou je het inderdaad kunnen aanpakken.
- Je maakt een boolean variabel voor aanwezigheid in de ruimte.
- Je maakt een script dat die variabele op false zet en hangt daar een cyclic event met als time pattern 'once' (default instelling bij het toevoegen van zo'n event).
- Je maakt een ander script dat de variabele op true zet en hangt daar trigger events onder die uitgevoerd worden als de variabelen die behoren bij de inputs van je pir-sensoren in de betreffende ruimte in waarde veranderen naar true. In dit script zet je ook de tijd waarop het timer event wordt uitgevoerd x aantal seconden vooruit. Hoe je dat doet wordt hier uitgelegd:
https://www.symcon.de/en/...ips-seteventcyclictimeto/
Voorbeeldcode:
PHP:
1
2
3
4
| $time = time();
$timeEnd = $time + 30;
IPS_SetEventCyclicTimeTo ($eventId, date('H', $timeEnd), date('i', $timeEnd), date('s', $timeEnd)); |
30 seconde is wel erg kort en alleen maar geschikt voor een verkeersruimte waar iemand nooit stil staat. Wat een geschikte timeout is zul je in de praktijk moeten uitzoeken.
Ik doe het bovenstaande via modules voor bewegingsdetectie en aanwezigheidsdetectie. In de instantie van de bewegingsdetectie en 'movement direction director' modules configureer ik de inputvariabelen die erbij horen. De aanwezigheidsdetectiemodule is verantwoordelijk voor het bijhouden van aanwezigheid en reageert op de detectie van momentane aanwezigheid door de bewegingsdetectie of 'movement direction detector' modules. Via de app en het Webfront kan ik de fijnafstelling doen zoals de instelling van de timeout. Er zitten wat slimmigheden in zoals het kunnen instellen of een bewegingsdetector aanwezigheid mag initiëren (de variabele initieel van false op true zetten, niet handig bij radarsensoren die af en toe false positive geven). Ook kun je een minimale trigger count en een lagere initiële timeout instellen. De timeout neemt geleidelijk toe naarmate er meer triggers zijn geweest in de ruimte, om te voorkomen dat de timeout meteen naar bijv. 5 minuten gaat terwijl iemand even de ruimte in loopt en meteen weer vertrekt. De timeout is per detector instelbaar zodat sensoren in een verkeersgedeelte van een ruimte op een lagere timeout kunnen staan dan sensoren boven een tafel of bank waar mensen in chillmodus zitten en minder bewegingen maken.
Helaas kan ik die module library niet zomaar delen.
[
Voor 6% gewijzigd door
Femme op 09-08-2020 13:41
]