Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

IP-Symcon: domoticasoftware met php als scripttaal

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Femme
  • Registratie: juni 1999
  • Nu online

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter

Symcon logo

IP-Symcon is een softwarepakket van Duitse origine waarmee je een groot aantal draadloze en bedrade domoticasystemen kunt verbinderen. Er wordt inmiddels 11 jaar aan het softwarepakket gewerkt door de mannen uit Lübeck. IP-Symcon kan overweg met onder andere FS20, Eaton Xcomfort, z-Wave, ZigBee, knx, dmx, modbus en EnOcean. Een complete lijst vind je hier. Het in Nederland populaire RFXCom wordt niet ondersteund.

Basisfunctionaliteit zoals het koppelen van events aan statuswijzigingen van objecten kan via een grafische interface ingesteld worden. Wat IP-Symcon voor de tweaker leuk maakt is dat je al je apparaten via php-scripts kunt aansturen. Zo'n script kan in de simpelste vorm bestaan uit een aantal commando's die bij het wijzigen van bijvoorbeeld een variabele wordt uitgevoerd, maar je kunt ook een framework bouwen voor je domoticasysteem compleet met dependency injection, service containers, models, controllers, factories, repositories en whatever je nog meer aan programmeer patterns handig vind om mee te werken.

Een alarmsysteem, aanwezigheidssimulatie, verlichting die zich automatisch inschakelt als je van je slaapkamer op weg bent naar de badkamer of een filter tegen onzinnige waarden van een sensor kun je nu helemaal naar eigen wens in elkaar proggen. Een ingebouwde webserver maakt het mogelijk om je domoticasysteem via het web of mobiele apps voor iOS, Android en Appel Watch te bedienen, variabelen te visualiseren en notificaties te ontvangen.

Doelgroep
IP-Symcon is een professioneel automatiseringsplatform dat geschikt is voor zowel thuisgebruikers als integrators die het product willen toepassen in commerciële projecten. De software is degelijk en stabiel. Ik gebruik IP-Symcon nu zo'n drie jaar en mijn ervaring is dat het nooit crasht en ook bijna geen bugs heeft. De betrouwbaarheidsissues die ik in mijn domoticasysteem hebben gehad werden eigenlijk altijd veroorzaakt door de hardware of andere software dan IP-Symcon (zoals Windows).

Als ik de reacties lees in topics over bepaalde open source domoticasoftwareprojecten heb ik de indruk dat de betrouwbaarheid nog wel eens te wensen overlaat of de software zich moeilijk laat configureren. Dat is bij IP-Symcon niet het geval. Waar je wel rekening moet houden is dat je basicly al je logica via php-scripts programmeert. IP-Symcon heeft geen simpele rules-engine waarmee je even snel wat acties bij elkaar klikt. Het scripten in php is echter ook super simpel. Het afvangen van events en deze koppelen aan een script kan wel heel makkelijk vanuit de GUI.

Kun je niets met php dan begin je dus ook weinig in IP-Symcon.

Platformen
IP-Symcon was voorheen alleen beschikbaar voor Windows. Begin 2016 werd de langverwachte versie 4.0 uitgebracht, die ook geschikt is voor Linux (x64 en ARMhf) en macOS.

Naast de software levert Symcon sindskort een kant-en-klare appliance genaamd Symbox. De Symbox is gebaseerd op hardware die vergelijkbaar is met de Raspberry Pi en is geschikt voor montage op een din-rail. De Symbox heeft geen usb. Interfaces naar domoticastandaarden zoals z-wave en knx wordt je geacht aan te sluiten via ethernet. Symcon verkoopt ethernet-interfaces voor 1-Wire, EnOcean, Z-wave en hun eigen IPS-868-systeem.

Persoonlijk vind ik dit een prima keuze. Door ethernet te gebruiken trek je de interface los van de domoticaserver waardoor je veel vrijheid hebt in de plaatsing van de interface (in de meterkast, op de verdieping, in de schuur enz.) en je de mogelijkheid hebt om een high availability setup te bouwen met een failover-server 8) .

Ondersteunde apparaten en protocollen
  • 1-Wire
  • Allnet
  • DigitalStrom
  • Dmx en ArtNet
  • Knx
  • IRTrans (infraroodblaster)
  • LCN
  • Modbus tcp, udp en rtu (bijv. om te communiceren met plc's van Wago, Beckhoff en ABB)
  • Mbus
  • Siemens OZW webserver voor knx
  • Siemens plc's
  • UVR1611
  • Velleman Board
  • W&T
  • EnOcean
  • FHZ1X00PC (interface voor o.a. FS20 draadloze modules)
  • HomeMatic
  • IPS-868
  • Eaton xComfort
  • Z-Wave
  • ELV FS10 weerstations
Apparaten die via een seriële poort of tcp communiceren kunnen verbonden worden door een I/O-instantie toe te voegen en de inkomende data te parsen in een script en vanuit een script commando's naar de I/O-instantie te sturen. De integratie van http api's kan natuurlijk ook vanuit scripts.

IP-Symcon heeft een json-rpc-api om andere apps te laten interfacen met je domoticasysteem. IP-Symcon 4.0 heeft de mogelijkheid via webhooks scripts aan te roepen, zodat je bijvoorbeeld vanuit IFTTT of Geofency makkelijk een script kan aanroepen.

Vanaf versie 4.0 is het mogelijk om PHP modules voor IP-Symcon te schrijven. De module fungeert als een container waarmee je bepaalde functionaliteit of de integratie van een bepaald apparaat makkelijk kunt hergebruiken en via een formulier kunt configureren. Modules worden toegevoegd vanuit git-repositories. Hiermee is ook de deployment van nieuwe code een stuk makkelijker geworden. Je pushed de nieuwe versie van je modules naar je git-repository en kunt de modules daarna via Module Control updaten.

Er zijn onder andere modules beschikbaar voor:
  • BananaPi
  • Elro 433MHz-apparaten via AB600 usb-stick
  • Netatmo weerstation
  • Ubiquity UniFi
  • Xbee
  • Philips Hue
  • MiLight
  • Bose SoundTouch
  • Sonos
  • Pi MusicBox
  • Onkyo av-receivers met lan of rs-232
  • SqueezeBox
  • Yamaha av-receivers
  • Bluetooth aanwezigheidsdetectie via Bluez onder Linux
  • Wunderground

Talen
Er is een Engelstalige versie beschikbaar, hoewel de documentatie nog volledig in het Duits is. Voor hulp kun je terecht op het forum van IP Symcon waar een vrij grote Duitse community actief is. Een beetje kennis van de Duitse taal is dus wel handig.

Versies en prijzen
De software is verkrijgbaar voor prijzen vanaf 99 euro. Daarvoor krijg je de Basic-versie die maximaal 250 variabelen ondersteunt en één WebFront (omgeving voor webinterface of app) heeft. Voor 249 euro heb je de Professional-versie met alle functionaliteit en een beperking van maximaal 1000 variabelen en vijf WebFronts. De Unlimited-versie kost 499 euro.

VersieVariabelenWebfrontsKosten
Basic2501€ 99,99
Professional10005€ 249,99
UnlimitedOnbeperktOnbeperkt€ 499,99

Bekijk alle verschillen op deze pagina.

De Symbox met softwarelicentie kost 350 tot 750 euro afhankelijk van de licentie die je afneemt.

Voor een gemideld huis zul je aan de Professional-versie genoeg hebben. De hoeveelheid variabelen die er per instantie worden gebruikt hangt af van het type apparaat. Een z-wave-apparaat gebruikt vaak wat meer variabelen (maar heeft vaak ook meerdere functies). Een dmx- of modbus-instantie gebruikt maar één variabele. Ga je veel data opslaan, bijvoorbeeld als je weersvoorspellingen via een api binnenhaalt en per uur in een dag opeens 20 variabelen moet opslaan (praktijkvoorbeeld waar ik zelf mee te maken had ;) ) dan kan het opeens snel gaan met je variabelengebruik.

Waarom zou je IP-Symcon willen gebruiken?
  • Stabiele en degelijke software
  • Veel ondersteunde hardware
  • Snel ontwikkelen van custom functionaliteit in php
  • Makkelijk api's verbinden via php-scripts
  • Vrij goede documentatie (weliswaar Duitstalig)
  • Eenvoudig in gebruik als je eenmaal doorhebt hoe het werkt.
  • Multi-platform (IP-Symcon 4.0)

Screenshots
Management console - tree view
Dit is de weergave van de hiërarchische indeling van alle objecten (categorieën, variabelen, instanties, events, media en links).

Management console - message view
Hier zie je wat er gaande is op je systeem. Je kunt hier zelf naartoe loggen in scripts als je bepaalde output in de message view wil laten terugkomen:

Management console - script view
Dit is een view waar je een script kunt bewerken, zoals in dit geval een script om afbeeldingen uit Synology Surveillance Station te trekken (dit script is gebaseerd op iets dat ik van het Domoticz-forum heb gehaald).

Smartphone app
Switches, waarden en subcategorieën in de app:

Temperatuur instellen op circular slider in de app:

Uitproberen?
IP-Symcon kun je uitproberen door de versie voor het gewenste platform te downloaden. De demo-versie heeft de beperking dat de I/O-instanties na een uur ophouden te werken:
https://www.symcon.de/service/ .

Instructies over de installatie onder Linux kun je hier vinden:
https://www.symcon.de/ser...nstallation/installation/

De management console is enkel beschikbaar voor Windows en kan via Wine onder Linux of macOS gedraaid worden. Instructies over de installatie onder macOS vind je hier:
https://www.symcon.de/for...ole-unter-Mac-OS-X-nutzen

IP-Symcon 5.0
Medio 2018 komt er een nieuwe versie van IP-Symcon uit. De belangrijkste nieuwe features:
  • Integratie van PHP 7.0, dus alle voordelen van PHP 7 waaronder betere performance en compatibiliteit met libraries die afhankelijk zijn van PHP 7.0. Daardoor is nu ook betere spraakondersteuning mogelijk via Alexa, Google Assistant en HomeKit.
  • Betere KNX-ondersteuning: ondersteuning van meer dan 370 datatypen in 77 DPT-klassen.
  • Native ondersteuning van de toegangssystemen van eKey.
  • Ondersteuning voor Docker zodat IP-Symcon kan draaien op alle 64-bit Linux-systemen waar Docker op functioneert, waaronder Qnap en Synology netwerkopslag.
  • Verbererde pushnotificaties: je kunt een objectId meegeven waar de notificatie naar toe leidt als je er op klikt. Je kunt bijvoorbeeld een categorie in de app openen of een script starten als er op een notificatie wordt geklikt, zodat je vanuit een deurbelnotificatie kunt doorklikken naar een camerabeeld.
  • Uitbreiding van Location Control, je kunt een offset opgeven zodat je het moment van zonsop- en ondergang kunt bijstellen.
  • Grafieken in WebFront kunnen rauwe data weergeven zonder interpolatie en het wordt mogelijk om multi-grafieken te maken waarin bool- en lijngrafieken worden gecombineerd (bijv. temperatuurverloop in een ruimte versus status van verwarmingsventiel).
  • Er komt een standaard meegeleverde lichte skin voor het WebFront.
  • De managementconsole wordt volledig webbased, zodat er geen Windows-applicatie meer voor nodig is. Er zitten mooie nieuwe features in zoals de weergave van widgets op het homescreen van de managementconsole waarmee je o.a. de status van het systeem kunt inzien.

Femme wijzigde deze reactie 13-02-2018 16:31 (194%)

• deWit
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 20:58

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Ik heb het ook moeten vragen ;) Je kunt de standaard versie van de website downloaden, bij het starten vraagt het geheel om een licentie maar je kunt ook demo aanvinken met als limitatie dat al je I/O instanties na een uur ophouden. Ruim te tijd om te testen en na een reboot heb je weer een nieuw uur om te knutselen.

• Femme
  • Nu online

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
quote:
deWit schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 16:36:
Nu ik IPS een tijdje langer heb draaien wil ik graag alle intelligentie die ik voorheen in Domoticz had draaien graag gaan overzetten. Wat timers, wat beweginsmelders met daaraan acties, simulatie van aanwezigheid, scenes etc. Ik ben al een hele tijd aan het stoeien met wat nu een handige manier is om die intelligentie in IPS te kijken zonder het óf nodeloos ingewikkeld te maken, of een samenraapsel van scripts wat zo ondoorzichtelijk is als wat.

Er lijkt niet echt een standaard syteem of methode te zijn die mensen aanhouden, het IP Symcon forum heeft een aantal zinnige threads waarin wat genoemd word over structuur of logica, maar echt een "hoe zet je dit handig op" overzicht lijkt er niet te zijn. De meerderheid van de mensen lijkt gewoon de boel aan elkaar te haken met scripts.

Femme, hoe heb jij het nu in elkaar gezet, in het verleden meen ik te hebben gelezen dat je per ruimte een roomcontroller had waarin je alles afhandelde. Kun je iets meer vertellen hoe je dat, met name uit structuuroogpunt, hebt opgezet?
Op mijn leven wat makkelijk te maken heb ik een framework gemaakt voor het werken met objecten en modules. Het framework voorziet in o.a. de volgende functionaliteit:
  • Service container die makkelijk toegang biedt tot allerlei diensten (bijv. dmv $serviceContainer->get('ObjectModelFactory')) en de mogelijkheid biedt om services en hun constructor parameters in een json-bestandje te definiëren zodat ik makkelijk nieuwe services kan toevoegen.
  • Class auto loader zodat je niet met de hand bestanden hoeft te includen om een bepaalde class te kunnen gebruiken.
  • Modellen voor alle soorten objecten in IP-Symcon, aanroepbaar via een uniforme methode ($objectModelFactory->getById($objectId)). Dit maakt het een stuk makkelijker om met categorieën, instanties, variabelen, events en links te werken. Ik hoef niet te weten wat de functie is om een naam van een bepaald soort object te krijgen of te veranderen, dat werkt altijd hetzelfde ( $object->getName() of $object->setName($name)). Wat het tevens doet biedt is uniforme methodes om de waarde van een instantie te setten of getten via $object-setVaue() of $object->getValue(), voor zover ik het betreffende type instantie heb geïmplementeerd. IP-Symcon heeft voor elk soort hardware een aparte functie en dat werkt niet handig. Het moet niet uitmaken of ik de waarde van een modbusadres of een z-wave schakelactor wil veranderen.
  • Allerlei classes om het werken met modules te vereenvoudigen. Ik pas grofweg de principes van het model-viewer-controller-pattern toe. Elke module heeft een model dat het datamodel van de module bevat (met methodes om bijvoorbeeld de kamertemperatuur en doeltemperatuur van een room temperature controller op te vragen) en één of meerdere services daaromheen die higher level business logic bevatten, bijvoorbeeld de logica die ervoor zorgt dat een output van een room temperature controller aan gaat als de kamertemperatuur onder de doeltemperatuur zakt. Deze services hebben eventueel ook toegang tot de modelen of services van andere modules.

Views heb ik nog niet geïmplementeerd maar dit zou het inrichten van een categorie voor de app/WebFront zijn met eventueel de html van htmlBoxes voor het geval de standaard mogelijkheden van IP-Symcon niet voldoen om gegevens en functionaliteit op de gewenste manier toegankelijk te maken.

Verder zorgt het er o.a. voor dat ik variabeleprofielen centraal in json configuratiebestanden kan beheren en per module variable-identitieten kan definiëren met eigenschappen zoals de naam, het gebruikte variabeleprofiel, de positie, of er een actie aan zit en of de variabele moet loggen. Met behulp van één regel code kan ik de waarde van een variabele met een bepaalde identitiet verkrijgen in het model van een module en dan zorgt de achterliggende code ervoor dat de variabele wordt aangemaakt indien nog niet aanwezig. Als je in en module elke keer dat je een variabele nodig hebt de eigenschappen met de hand moet gaan zitten setten en valideren wordt je snel simpel van de redundante code.
In mijn nieuwe code probeer ik alle herbruikbare functionaliteit in modules te stoppen. Die modules hebben een beperkte verantwoordelijkheid. De room temperature controller heeft bijvoorbeeld maar één uitgang voor een instantie die het warmwaterventiel schakelt. Als er meerdere ventielen geschakeld moeten worden die ieder hun eigen output hebben, dan moet ik er een 'digital output duplicator' module tussen zetten die maximaal acht andere outputs schakelt. Dit kan ik gebruiker voor verwarming maar ook elke andere toepassing waarin ik de status van een instantie willen dupliceren naar andere instanties. Voor de input van de kamertemperatuur geldt hetzelfde, via een ‘variable aggregator’ kan bereken ik het gemiddelde van verschillende input variabelen zodat de room temperature controller die niet zelf hoeft te kunnen.

Het plannen van de doeltemperatuur van de kamer gaat via een eigen module waar je een comfort, nighttime setback en eco-temperaturen kunt instellen via een weekplan kanneer die actief zijn. Deze module wijzigt de doeltemperatuur van de room temperature controller. Dit is een beetje hoe de modules voor verwarming met elkaar samenwerken:

In de object tree ziet het er zo uit:

Het bouwen van modules kost wel veel tijd en ik zit nog steeds bezig met het uitbouwen en refactoren van mijn framework om ervoor te zorgen dat ik zo makkelijk mogelijk nieuwe modules kan bouwen en varianten van bestaande modules kan maken (die generieke interfaces gebruiken).

Op het systeem waarop ik dit aan het opbouwen ben heb ik een aparte categorie-indeling gemaakt voor hardware-instanties en logica-instanties (modules zoals de temperatuurcontroller) en eventueel losse scripts. Op het hoogste niveau zijn de categorieën ingedeeld op basis van de ruimte in het huis.

De webfronts zitten ook in aparte structuren die opgebouwd zijn uit categorieën en links naar variabelen of instanties.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kuhlivisj
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 13:20
Waarschijnlijk blokkeert de PLC de toegang tot de uitgangen. Er kan maar 1 proces toegang hebben tot de uitgangen, of het PLC programma of modbus. Wie er togang heeft kun je zien in het web based management. Als je daar naar de IO Config pagina gaat dan staat er een tabel I/O configuration file. Hierin kun je de mapping zien van alle modules. Mocht de tabel er niet staan of leeg zijn dan moet je een keer op de knop create ea-config.xml klikken. De mapping van de modules moet op Fieldbus 1 staan voor het aansturen via modbus.

• Femme
  • Nu online

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Ik ben gisteren op het Symcon Preview Event in Lübeck geweest, waar de volgende neuheiten worden aangekondigd:

SymBox Neo
  • Nieuwe versie van de Symbox, accepteert nu 5-24VDC voeding en voeding via PoE. De versie voor din-rail montage kan uitgebreid worden met KNX, 1-Wire, M-Bus, RS-485 (Modbus RTU), Z-Wave of EnOcean. Je kunt de SymBox nu dus direct aan bijvoorbeeld een KNX-netwerk hangen.
  • Hardware: quad-core 1,2GHz ARM v7 processor, 1GB RAM en 3GB eMMC opslag.
  • De prijs begint bij 400 euro inclusief een licentie die normaal gesproken 100 euro zou kosten. Nog steeds best duur, voor 100 euro heb je een Odroid C2 met 32GB eMMC en din-rail behuizing.
  • De uitbreidingen voor de SymBox zijn niet duur en variëren van 30 euro voor RS-485 tot 70 euro voor KNX.
IP-Symcon 5.0
Nieuwe features:
  • Integratie van PHP 7.0, dus alle voordelen van PHP 7 waaronder betere performance en compatibiliteit met libraries die afhankelijk zijn van PHP 7.0. Daardoor is nu ook betere spraakondersteuning mogelijk via Alexa, Google Assistant en HomeKit.
  • Betere KNX-ondersteuning: ondersteuning van meer dan 370 datatypen in 77 DPT-klassen. Geen idee wat het betekent maar zou de integratie van alle KNX-apparaten mogelijk moeten maken.
  • Native ondersteuning van de toegangssystemen van eKey (vingerscanner waarmee je deuren kunt openen).
  • Ondersteuning voor Docker zodat IP-Symcon kan draaien op alle 64-bit systemen waar Docker op functioneert, waaronder Qnap en Synology netwerkopslag.
  • Verbererde pushnotificaties: je kunt een objectId meegeven waar de notificatie naar toe leidt als je er op klikt. Je kunt bijvoorbeeld een categorie in de app openen of een script starten als er op een notificatie wordt geklikt, zodat je vanuit een deurbelnotificatie kunt doorklikken naar een camerabeeld.
  • Uitbreiding van Location Control, je kunt een offset opgeven zodat je het moment van zonsop- en ondergang kunt bijstellen.
  • Grafieken in WebFront kunnen rauwe data weergeven zonder interpolatie en het wordt mogelijk om multi-grafieken te maken waarin bool- en lijngrafieken worden gecombineerd (bijv. temperatuurverloop in een ruimte versus status van verwarmingsventiel).
  • Er komt een standaard meegeleverde lichte skin voor het WebFront.
  • De managementconsole wordt volledig webbased, zodat er geen Windows-applicatie meer voor nodig is. Dat is een enorme verbeteringen voor mensen die geen Windows gebruiken. Er zitten mooie nieuwe features in zoals de weergave van widgets op het homescreen van de managementconsole waarmee je o.a. de status van het systeem kunt inzien.
Verder was er een demo van Alexa, een workshop PHP Modules ontwikkelen en een vragensessie. Ik heb geïnformeerd naar de status van de Engelse vertaling van de documentatie. Men is nu werkelijk bezig om geleidelijk alles te vertalen naar het Engels.

Video's: https://www.symcon.de/events/

• Femme
  • Nu online

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Leuk dat je met IP-Symcon aan de slag bent. Ik kan wel eens mijn skin voor het webfront delen, die ziet er al wat beter uit dan standaard.

Afgelopen weekend was het jaarlijkse Symcon event in Lübeck waar een preview werd gegeven van IP-Symcon 5.1. De highlights:
  • Update van PHP naar versie 7.3
  • Webfront maakt gebruik van websocket om verandering van server naar client te pushen ipv dat de client elke seconde een api request doet om mogelijke updates op te halen.
  • De prestaties van de webbased management console zijn verbeterd en zouden nu acht keer beter moeten zijn (in een installatie met veel objecten wordt de console nu best wel traag als je er enige tijd mee bezig bent).
  • Support voor Homematic CCU3 (niet zo boeiend voor Nederland want hier nauwelijks verkocht).
  • Mogelijkheid om data in de management console te importeren in verschillende bestandsformaten.
  • Support voor RTSP-streams voor surveillancecamera's. IP-Symcon kan hierbij een enkele stream uit een camera doorstreamen naar meerdere clients.
  • Z-wave code wordt herschreven en zou beter moeten presteren (komt mogelijk niet mee in eerste release van 5.1).
  • Apps krijgen lichte en donkergrijze skins naast de bestaande blauwe.
  • iOS app ondersteunt Siri shortcuts.
En dan de knaller: er komt een Module Store waarmee je vanuit de management console makkelijk naar modules kunt zoeken en ze kunt installeren. Module ontwikkelaars kunnen via de Symcon-website modules hun toevoegen. Vooralsnog zit er geen verdienmodel achter.

In de toekomst komt er sandboxing voor modules zodat je zeker van bent dat modules die je via de store naar binnen hengelt niet je systeem slopen of privacygevoelige data naar een andere partij sturen.

Ook interessant is dat ze aan het nadeken zijn over een high availability oplossing waarmee Symcon-installaties in een master-slave-opstelling kunnen draaien en de slave failover doet op het moment dat de master down is. Dit vereist wel dat je hardware ermee overweg kan (je gebruikt ethernet gateways die bij voorkeur meerdere verbindingen tegelijk aankunnen).

• Femme
  • Nu online

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Nog een mooie verbetering die eraan komt: IP-Symcon krijgt eindelijk een geïntegreerde MQTT broker. De lead developer heeft zich na het event van vorige week en de feedback die hij daar kreeg even druk gemaakt en een proof of concept in elkaar gesleuteld. De MQTT Broker wordt waarschijnlijk nog niet gereleased in 5.1 maar in 5.2.

Ik gebruik nu een tijdje een zelfgebouwde MQTT client op basis van het werk van thomasf68 om MQTT topics van een Wago 750-881 te ontvangen en dat werkt super. Ik heb een 'Double Push Button' module gemaakt om het links, rechts en dubbel en het kort en lang indrukken van een dubbele pulsdrukker te kunnen herkennen. Dit werkt matig icm met modbus polling maar super goed icm MQTT, helemaal afhankelijk van logica op de plc.
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Tesla

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True