Mijn Systeem "Always listen to experts. They'll tell what can't be done and why. Then do it"
Je kunt hele series overslaan als je dat wilOlga2000 schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 11:30:
[...]
Even een vraagje... ik las ergens dat bij elkaar alle ST series meer dan 700 afleveringen tellen. Dat is jaren kijken. Zijn er afleveringen/seizoenen die ik kan overslaan? En er is een bepaalde volgorde in series/films zoals bij Battlestar Galactica?
TOS, TNG en VOY zijn voornamelijk episodisch, daar kun je over het algemeen moeiteloos afleveringen of seizoenen overslaan. DS9 wordt met de tijd steeds meer een lopend verhaal, vooral de laatste twee seizoenen. Ook daar zitten nog wel losstaande afleveringen tussen, maar het wordt minder makkelijk om zomaar even wat over te slaan. ENT is in seizoen 1 en 2 enkel episodisch, seizoen 3 is een lange story arc en seizoen 4 bestaat grotendeels uit korte arcs van 2-3 afleveringen.
Qua volgorde maakt het allemaal niet zoveel uit. De latere series bevatten natuurlijk referenties naar eerdere series. Wat dat betreft is het kijken in volgorde waarin de series oorspronkelijk zijn uitgezonden het handigst, dan pak je referenties beter mee. Kijk je het op "in-universe" chronologische volgorde, dan moet ENT als eerste in plaats van als laatste, voor de rest blijft het hetzelfde (er is overlap tussen TNG en DS9 en tussen DS9 en VOY wat betreft de chronologie, maar het is geen probleem om series los van elkaar te kijken).
Merk op dat, met uitzondering van TOS, Star Trek series nogal moeizaam starten. De eerste ~2 seizoenen zijn veelal een stuk matiger dan wat daar op volgt.
|| Vierkant voor Wiskunde ||
En dat is precies wat het zo goed maakt. Het wordt steeds beter. Het begint goed (nou ja, DS9 haalt goed niet) en het wordt steeds beter.Rannasha schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 12:27:
[...]
Merk op dat, met uitzondering van TOS, Star Trek series nogal moeizaam starten. De eerste ~2 seizoenen zijn veelal een stuk matiger dan wat daar op volgt.
Kom daar maar eens om bij een hedendaagse TV serie. Er zijn er legio (zoals House, NCIS, Suits) waar ik ergens in het 2e of 3e seizoen afhaak. Ik begin patronen in afleveringsopbouw te zien en het verfrissende is er compleet vanaf (met als absoluut dieptepunt Heroes, dat had gewoon bij 1 seizoen moeten blijven).
Nou ja, ik wil niet zeggen dat het altijd goed begint. De eerste afleveringen zijn vaak vrij houterig qua acteerwerk en de verhalen lopen ook lang niet altijd even lekker (TNG begon met het idee dat de Ferengi de "big bad" van de serie zouden zijn).mashell schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 14:03:
[...]
En dat is precies wat het zo goed maakt. Het wordt steeds beter. Het begint goed (nou ja, DS9 haalt goed niet) en het wordt steeds beter.
Het is inderdaad prettig dat de series beter worden met de tijd, maar dat neemt niet weg dat het nog fijner was geweest als het begin ook al sterk zou zijn geweest.
(overigens deel ik je mening mbt DS9 niet, maar goed, dat gebeurt vaker met meningen
Verwijderd
Afschuwelijk was dat, ik was nog niet klaar en hop, opeens weg. En ik had een maand daarvoro mijn eigen downloads verwijderd omdat ik dacht: ik kijk het wel op netflixOlga2000 schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 13:51:
Battlestar galactica heb ik ook op het nippertje afgekeken.

Zal die trouwens weer even opzoeken, ben nu met star trek begonnen ,maar kan beter eerst even battlestar afkijken.
Zoals andere mensen al opmerkten kan je best eens iets overslaan als het een compleet losse aflevering is, maar daar zitten evengoed soms heel goede tussen. De beste volgorde die ik heb kunnen vinden is deze:Olga2000 schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 11:30:
[...]
Films kan je nu op Film1 kijken. Ergens in november-december heeft Film1 iedere avond 2 ST films uitgezonden. Nu geloof ik nog even onDemand te bekijken. Er is nog actie eerste 3maanden 5 euro per maand. Wellicht moeite waard.
Even een vraagje... ik las ergens dat bij elkaar alle ST series meer dan 700 afleveringen tellen. Dat is jaren kijken. Zijn er afleveringen/seizoenen die ik kan overslaan? En er is een bepaalde volgorde in series/films zoals bij Battlestar Galactica?
Jorgen schreef op zaterdag 3 augustus 2013 @ 12:13:
Ik heb net dit voor je gevonden: Het Star Trek Chronology Project http://thestartrekchronologyproject.blogspot.nl/
Hier wordt in een blog uitgelegd welke keuzes er gemaakt zijn om tot de volledige lijst van te kijken episodes en films te komen. Het gaat hierbij wel alleen om de officiële series en films. Zo zijn bijvoorbeeld de animated series hierin niet opgenomen, en verder missen ook alle andere mini-series. (Zoek in Sickbeard maar eens op Star Trek. Je zult zien dat er dan nog allerlei spin-offs en fanmade varianten te vinden zijn.)
Your Friendly Neighborhood Moderator
Enterprice, is dat een soort fisherprice?Olga2000 schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 19:14:
Je begint dan met Enterprice en dan pas met originele serie uit '66...
JA!DappereDodo schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 07:33:
[...]
Enterprice, is dat een soort fisherprice?
TOS is zeer gedateerd, ik heb een groot deel gekeken, maar meer toen ik bezig was met andere dingen, dus beetje achtergrond geluid.
TNG is mijn favoriet en die ga ik zeker weer afkijken.
DS9 is mwa, later komt er wat meer actie in, maar in het begin veel geneuzel over geloof/wetenschap (met die stomme Bajorans)
VOY is dan ook zeker weer de moeite waard, de Borg is tof en 7of9

Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super
Ik vond het bij ENT wel erg leuk om het begin van de Federatie en Starfleet mee te maken en om first contact e.d. met de Andorians te zien. Gaf toch veel leuke verhalen. Daarnaast was de story arc met de Xindi en Suliban ook best spannend en zaten er erg toffe afleveringen tussen met hints naar de toekomst.
Your Friendly Neighborhood Moderator
Ik vind zelf VOY de zwakste van de series. Ja, er zitten voldoende goede afleveringen tussen (vooral wanneer de Borg mee doet) om het de moeite van het kijken waard te maken, maar het geheel is vrij matig.Mad-Matt schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 08:27:
VOY is dan ook zeker weer de moeite waard, de Borg is tof en 7of9
Het begint al met de setting, een schip dat ver weg van huis is en het zonder ondersteuning moet zien te redden. Wat wordt daar nu precies mee gedaan? Vrijwel niets. In zo'n situatie verwacht je tekorten aan grondstoffen, energie, voedsel, enz... maar dat gaat niet veel verder dan dat men de luxe van de replicator iets moet terugschroeven en niet altijd verse koffie kan bestellen. Daarnaast is iedere schade die het schip oploopt de volgende aflevering vaak direct weer gefixed dankzij de "magische reset knop". Voor een serie als TNG is dat prima, want daar is het logisch dat de Enterprise regelmatig langs een starbase gaat voor reparaties of bevoorrading. Voor VOY niet. De hele "gestrand ver van huis" setting wordt dus eigenlijk niet echt gebruikt. En omdat er eigenlijk nooit een tekort aan iets is en het schip nooit moeilijk herstelbare schade oploopt, staat de bemanning nooit voor heel moeilijke beslissingen. Dit in tegenstelling tot de Equinox uit de gelijknamige dubbele aflevering.
Vervolgens is de mix van Starfleet en Maquis bemanning. De Maquis is een separatistische organisatie die aanslagen pleegt en actief opgejaagd wordt door Starfleet (zo begint VOY immers ook), maar zodra de beide bemanningen aan boord van Voyager zijn, verloopt de integratie vrijwel direct vlekkeloos. Er was veel potentieel voor spanningen tussen twee verschillende manieren van doen en de potentiele conflictsituaties die hier uit kunnen ontstaan. Is niets mee gedaan.
Wat VOY had kunnen worden is prima te zien in de remake van Battlestar Galactica. Daar heb je wel een groep mensen die rond moet komen zonder veilige thuisbasis nabij, met zeer beperkte middelen en conflicten tussen verschillende interesses (militair vs civiel in BSG). De maker van de BSG remake, Ron D. Moore heeft een tijdje aan VOY gewerkt (en daarvoor aan DS9) en heeft gezegd dat een deel van de inspiratie voor BSG voortkwam over hoe hij dacht wat VOY zou moeten zijn geworden.
Verwijderd
DS9 heeft de gaafste story-arc. Als ik nieuw was dan zou ik de volgende afleveringen kijken..Hierdoor krijg je een echte serie te zien in plaats van losse afleveringen. Bovendien is ide kwaliteit van dominion aflveringen over het algemeen beter, en hoef je je niet door 7 seizoenen te worstelen.
Season 2
The Jem'Hadar
Season 3
The Search 1 & 2
The Abandoned*
Improbable Cause/The Die is Cast
The Adversary
Season 4
The Way of the Warrior
Hippocratic Oath*
Starship Down
Homefront/Paradise Lost
To the Death
Broken Link
Season 5
Apocalypse Rising
The Ship
Rapture*
In Purgatory's Shadow/By Inferno's Light
Soldiers of the Empire*
In the Cards*
Call to Arms
Season 6
First six episodes (Occupation Arc)
The Magnificent Ferengi*
One Little Ship*
In the Pale Moonlight
Valiant*
Tears of the Prophets
Season 7
Image in the Sand/Shadows and Symbols
Treachery, Faith and the Great River
Once More Unto the Breach*
The Siege of AR-558
It's Only a Paper Moon*
Chimera*
Inter Arma Enim Silent Leges
Final 8 episodes + WYLB
In voyager was er een hele tijd dat ze een sterk tekort hadden aan dilithium dus gingen ze de hele tijd op zoek naar dat dilithium, en oh wat was dat vervelend. Werd wel degelijk iets mee gedaan.Rannasha schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 10:33:
Het begint al met de setting, een schip dat ver weg van huis is en het zonder ondersteuning moet zien te redden. Wat wordt daar nu precies mee gedaan? Vrijwel niets. In zo'n situatie verwacht je tekorten aan grondstoffen, energie, voedsel, enz... maar dat gaat niet veel verder dan dat men de luxe van de replicator iets moet terugschroeven en niet altijd verse koffie kan bestellen.
Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.
Zo vaak kwam dat niet voor en telkens wanneer er een tekort was, leidde dat nooit tot echt moeilijke keuzes. Een tekort aan "grondstof X" was een plotdevice voor een enkele aflevering, niet iets dat het verhaal als geheel beinvloedde. Want na de aflevering was het meestal weer net alsof er niets aan de hand was. De "magic reset button" waar veel Trekkies over klagen als het gaat om VOY.Salvatron schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 14:04:
[...]
In voyager was er een hele tijd dat ze een sterk tekort hadden aan dilithium dus gingen ze de hele tijd op zoek naar dat dilithium, en oh wat was dat vervelend. Werd wel degelijk iets mee gedaan.
Verwijderd
The next generation ziet er een stuk beter uit dan dat ik hem volgens mij origineel gezien heb. Erg mooi.
Ik ben recentelijk weer begonnen met DS9, en na de heerlijke blu-ray sets van TNG, is de kwaliteit toch weer ff behoorlijk wennen

Gelukkig ben ik geen graphicshoer maar toch
It is possible to commit no mistakes and still lose. That is not a weakness, that is life.
Ben nu eerst ff het eerste seizoen van The Expanse aan het kijken, daarna weer verder met een andere ST serie. Waarschijnlijk eerst ff Enterprise gevolgd door Voyager
Bevalt mijn schrijfsel je niet? www.korrelatie.nl
[ Voor 88% gewijzigd door Mx. Alba op 02-03-2017 15:54 ]
[ Voor 86% gewijzigd door Mx. Alba op 02-03-2017 15:55 ]
Bevalt mijn schrijfsel je niet? www.korrelatie.nl
Heb zelf ook wat bijgelegd. Ben benieuwd over hoe seizoen 8 zou zijn + wat HD beelden zou super zijn.