[Actie] Vodafone 4G testpanel: de testopdrachten

Pagina: 1 ... 6 ... 8 Laatste
Acties:
  • 44.986 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 13-09 11:05
Turku schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 12:28:

Je merkt zeker dat 4G een grote stap vooruit is, maar kwa dekking nog niet op volle toeren draait. In Amsterdam en Rotterdam heb ik metingen van 10+ en soms 20+ gehaald voor down en up. En in Den Haag blijf ik altijd onder de 10mb. In dagelijks gebruik blijft 4G snel, maar het mag hier in Den Haag sneller.
Daaruit blijkt maar weer dat er volgens mij nog maar een beperkt aantal masten in de lucht is.
Ik heb in Den Haag wel beter bereik, maar zal afhangen van waar in Den Haag het is.
Jammer is dat wel, want als je live gaat in 4 grote steden, zorg dan in ieder geval dat het aantal masten en het bereik toereikend is. Natuurlijk zal je altijd gaten in de dekking houden, dat is nu ook het geval met 3g.
Ik hoop in ieder geval dat er snel masten bij komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Arjant2 schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 12:38:
[...]

Daaruit blijkt maar weer dat er volgens mij nog maar een beperkt aantal masten in de lucht is.
Ik heb in Den Haag wel beter bereik, maar zal afhangen van waar in Den Haag het is.
Jammer is dat wel, want als je live gaat in 4 grote steden, zorg dan in ieder geval dat het aantal masten en het bereik toereikend is. Natuurlijk zal je altijd gaten in de dekking houden, dat is nu ook het geval met 3g.
Er is hier afgelopen weekend een mast bij gekomen :) Dus ze zijn iig nog bezig met de uitrol in de steden :/ maar je hebt wel een punt idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-09 20:14

Sorcerer8472

Mens sana?

[...]

Ik hoop dat Vodafone een beetje meer de KPN-strategie zal gaan volgen; alles snel ombouwen en zorgen dat de dekking voorspelbaar wordt. Nu is het meer "zo min mogelijk ombouwen om dekking te krijgen" :{

Uiteindelijk moet toch alles worden omgebouwd, dus waarom niet net zoals KPN er echt vaart achter zetten en álles ombouwen? Want dat 4G testen is wel leuk en aardig, en het werkt beter en sneller en betrouwbaarder dan 3G... maar als je Vodafone 4G met KPN 4G zou gaan vergelijken verandert het verhaal wel denk ik...

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchdragon81
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-12-2024
Hann1BaL schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 11:39:
[...]

Ik heb niks gezien/gehoord helaas. Dus niet kunnen testen.

Vanavond rond 19.30u of 20.00u is prima voor mij.
Mooie tijd 19:30 ..

Mijn gebruikersnaam hier is ook gelijk mijn mailadres voor hangouts

"Absorb what is useful, discard what is useless and add what is specifically your own"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrsar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-09 15:49

mrsar

waar een sar is,is een wodka

19:30 zou moeten lukken,denk eraan dat het erop lijkt dat je in de hangout moet zijn.

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchdragon81
Ik heb om half 8 de app geopend :)

"Absorb what is useful, discard what is useless and add what is specifically your own"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Sorcerer8472 schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 13:21:
[...]

Ik hoop dat Vodafone een beetje meer de KPN-strategie zal gaan volgen; alles snel ombouwen en zorgen dat de dekking voorspelbaar wordt. Nu is het meer "zo min mogelijk ombouwen om dekking te krijgen" :{
Dus het lijkt erop dat alles weer gaat zoals 3G? KPN als premium merk, Vodofone er tussen in en T-Mobile hopeloos achterop. Het is in ieder geval makkelijk te onthouden dan ;).

[ Voor 5% gewijzigd door kamerplant op 27-08-2013 15:03 ]

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turku
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 09-02-2024
[...]

Ik ben voornamelijk in de omgeving van Ziekenhuis Leyenburg, zuiderpark en omgeving Boekhorststraat. Ik hoop inderdaad ook dat ze snel dekking van 4G in Den Haag gaan verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powermage
  • Laatst online: 18-06 12:26
Datafeest schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 15:02:
[...]

Dus het lijkt erop dat alles weer gaat zoals 3G? KPN als premium merk, Vodofone er tussen in en T-Mobile hopeloos achterop. Het is in ieder geval makkelijk te onthouden dan ;).
Ik denk dat eea wel mee zal vallen, KPN heeft (slim?) ingezet om de eerste te zijn en heeft vermoedelijk de capaciteit om om te bouwen op gekocht, want er zijn niet veel bedrijven die dat kunnen doen, en helemaal niet in enkele weken natuurlijk....
kan mij voorstellen dat nu KPN vrij ver is er teruggeschakeld word op uitrol capaciteit wat weer goedkoper is, de capaciteit die nu vrijkomt pakt Vodafone tegen normale tarieven.
T-mobile sluit dan achter aan wanneer KPN helemaal klaar is, mits Tele2 dan niet gaat knallen....

Join the club

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Tis sowieso gaar (mijn mening) dat er nu 4 netwerken op 4g uitgerold worden en dat iedereen voor dezelfde (oude) techniek kiest... xD *kugh* kosten drukken *kugh* ik neem aan dat Tele2 ook niet over gaat op LTE Advanced, over enkele jaren heb je hetzelfde capaciteits probleem weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Powermage schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 15:53:
[...]

Ik denk dat eea wel mee zal vallen, KPN heeft (slim?) ingezet om de eerste te zijn en heeft vermoedelijk de capaciteit om om te bouwen op gekocht, want er zijn niet veel bedrijven die dat kunnen doen, en helemaal niet in enkele weken natuurlijk....
kan mij voorstellen dat nu KPN vrij ver is er teruggeschakeld word op uitrol capaciteit wat weer goedkoper is, de capaciteit die nu vrijkomt pakt Vodafone tegen normale tarieven.
T-mobile sluit dan achter aan wanneer KPN helemaal klaar is, mits Tele2 dan niet gaat knallen....
Hmm, da's best nog een punt. Imtech enzo doen dat toch? Zou KPN echt zo veel hebben ingekocht dat de andere providers zelfs misschien (lichte) logistieke problemen hebben om het snel op touw te zetten? :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pathfinder2k
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 24-08 22:48

pathfinder2k

is hier...

Utrecht Centraal:
Afbeeldingslocatie: http://yannickvandenhurk.nl/wp-content/uploads/2013/08/Screenshot_2013-08-27-17-51-54-e1377619105790.png
>:)

[ Voor 9% gewijzigd door pathfinder2k op 27-08-2013 18:21 . Reden: Thumbnailtje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-09 11:34

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Ik ben er klaar voor, met hangouts, nr: 0646913375

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrsar

mrsar

ik ook

mensen moeten eens reageren in de hangout ;)

[ Voor 80% gewijzigd door mrsar op 27-08-2013 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

mrsar schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 19:30:
ik ook

mensen moeten eens reageren in de hangout ;)
Ik zie niks verschijnen dus dat is lastig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrsar

mrsar

ik heb tekst berichtjes gestuurd,om te kijken wie er in zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

mrsar schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 19:39:
ik heb tekst berichtjes gestuurd,om te kijken wie er in zitten
Hoe kom je in DE hangout? Want ik vraag me af of we over hetzelfde praten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrsar

mrsar

via de app "hangouts" :P

gaat via google+ iig

[ Voor 35% gewijzigd door mrsar op 27-08-2013 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

mrsar schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 19:42:
via de app "hangouts" :P

gaat via google+ iig
De app is open. Jij hebt mijn mailadres via dm en het nr staat hierboven ergens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROximity
  • Laatst online: 05-09 15:48
Ik kijk veel Twitch streams, dit is ook een mooi platform om 4G te testen.

Kunnen jullie op http://twitch.tv (of dmv gebruik van de Twitch APP) een aantal streams met veel viewers checken op de hoogste instelling. Toevallig hebben ze net gisteren een update uitgebracht waarbij ze de kwaliteit selectie hebben veranderd; vermoedelijk naar (low=240p / medium=360p of 480p / high=720p / source=720p+ ). Uiteraard geinteresseerd naar de gebruikerservaring op high en of source. Moet zeggen dat ik regelmatig vanuit de auto (traject A2) op 3G al probleemloos op medium, maar soms ook op high kan streamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchdragon81
Ik snap er geen snars van... hangouts doet het gewoon niet bij mij hoor, of het eraan ligt dat ik 2 telefoons heb met dezelfde account ofzo ik weet het niet.

Getest met me vriendin. . Terwijl ik naast haar zit en via hangouts "bel" gaat ie zogenaamd over ... bij haar zie je niets :S

In de app staat zelfs niet gemiste oproepen of verzoeken ofzo :/

Na tien minuten proberen was ik er dan ook echt klaar mee.. ( mijn humeur was al niet te best )
Is er een andere app voor video conferences? Skype? Of doet die enkel one on one ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
:o
ze hebben in Amsterdam Zuid ook de masten uitgebreid, Ik haal nu 45/19mbit en 4 streepjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchdragon81
ArcticWolf schreef op woensdag 28 augustus 2013 @ 08:19:
:o
ze hebben in Amsterdam Zuid ook de masten uitgebreid, Ik haal nu 45/19mbit en 4 streepjes.
Als ze het nou ook ff bij Rotterdam-zuid doen 3073 , dan haal ik misschien thuis ook eens boven de 10Mbps download :/

Edit

Zojuist in het DORPJE Krimpen aan de Lek, mijn hoogste download resultaat gehaald 37Mbps...
Thuis in rotterdam haal ik max 7Mbps maar een klein dorpie buiten Rotterdam haalt 37 :/

Vodafone zet s ff een minimast op me dak thuis ofzo

[ Voor 27% gewijzigd door dutchdragon81 op 28-08-2013 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
Ik hoop dat ze in Den Haag ook met uitbreiding/onderhoud bezig zijn. want vannacht was ineens de performance weg in Den Haag-Ypenburg. Voornamelijk de upload was gezakt naar 1,5Mbit, maar ook websites laadden ineens heel traag en soms gewoon niet.

In centrum Den Haag op mijn werk ben ik ineens de helft van mijn download kwijt vanmorgen. Upload is gelijk gebleven. Maar waar ik 1,5 week lang continu boven de 50Mbit download had heb ik nu nog maar rond de 20Mbit (via coverage map).
Speedtest zat structureel al lager maar ook daar ben ik de helft van van mijn download kwijt (nog maar 10Mbit via speedtest).

[ Voor 50% gewijzigd door Arjant2 op 28-08-2013 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ojjorz
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Ojjorz

De oude man die alles kan

Zit nu in een rijdende trein vanuit utrecht. Tot aan Breukelen geeft mn telefoon 4G aan. Er zijn echter volgens mij geen omgebiuwde masten want upload blijft steken op 3mbit en down is het max 10mbit. Snelheden vallen dan dus tegen. Signaal is verder wel stabiel.

Nu in Amsterdam in een rijdende trein. Naast de lagere snelheden hier ook af en toe uitval. Weet niet of dit aan het rijden van de trein ligt of een slecht netwerk vandaag. Eerder was het op een andere route wel snel en stabiel.

[ Voor 30% gewijzigd door Ojjorz op 28-08-2013 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turku
Heb in Den Haag ook last van lage snelheden. Voornamelijk upload. Down zit ik op 8mb, maar up zit rond de 4mb. Wat is er aan de hand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Turku schreef op woensdag 28 augustus 2013 @ 10:53:
Heb in Den Haag ook last van lage snelheden. Voornamelijk upload. Down zit ik op 8mb, maar up zit rond de 4mb. Wat is er aan de hand?
Hier nergens last van 20mbit up en down.... oke het is niet max download etc maar ik zit ook in DH Zuid west

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 28-08-2013 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
Raar beeld ontstaat er nu in Den Haag.
Vannacht een upload van 1,5Mbit, wat lijkt op zelfde als Turku ervaart.

Maar op dit moment in centrum is de upload wel prima, maar de download nog steeds gehalveerd ten opzichte van eerder.

Daarentegen heeft nymphetic13 weer nergens last van.

Ik hoop dat Vodafone meeleest en met deze ervaringen ook iets kan en het ook terug weet te voeren op daadwerkelijk onderhoud of problemen/storingen.

PS is al bekend of de afsluitende bijeenkomst doorgaat?

[ Voor 36% gewijzigd door Arjant2 op 28-08-2013 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Ojjorz schreef op woensdag 28 augustus 2013 @ 10:27:
Zit nu in een rijdende trein vanuit utrecht. Tot aan Breukelen geeft mn telefoon 4G aan. Er zijn echter volgens mij geen omgebiuwde masten want upload blijft steken op 3mbit en down is het max 10mbit. Snelheden vallen dan dus tegen. Signaal is verder wel stabiel.

Nu in Amsterdam in een rijdende trein. Naast de lagere snelheden hier ook af en toe uitval. Weet niet of dit aan het rijden van de trein ligt of een slecht netwerk vandaag. Eerder was het op een andere route wel snel en stabiel.
Volgens mij heeft LTE minder last van movement dan HSPA, dus opzich zou je er niet zoveel last van moeten hebben en aangezien de treinen in Amsterdam ruim onder de kritieke snelheid rijden :)

@Arjant2
dat probleem had ik ook in Utrecht zuid-oost. Ik had eerst 9mbit down en 24mbit up... toen 3 a 4 dagen verbindingsproblemen en sindsdien heb ik 22mbit down en 4mbit up 8)7

[ Voor 10% gewijzigd door ArcticWolf op 28-08-2013 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turku
Verwijderd schreef op woensdag 28 augustus 2013 @ 11:05:
[...]

Hier nergens last van 20mbit up en down.... oke het is niet max download etc maar ik zit ook in DH Zuid west
Klopt...in Zuid-west haalde ik ups van 20+, maar down bleef rond de 8

[ Voor 13% gewijzigd door Turku op 28-08-2013 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thatanas
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:34
Lekker dan. Ben in gesprek met een vriendin in rouw, verbreekt de verbinding automatisch na 120 minuten :(. HOe zit dat, Vodafone?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Ik had net in Amsterdam zuid ook iets raars... ik had de hele ochtend 4 streepjes en een behoorlijk snelheid 40/20mbit en na 11u sprong hij opeens naar 1 streepje en werd de snelheid... redelijk dramatisch in vergelijking met daarvoor, 27/2mbit :X na 1,5 uur stond hij nog steeds op 1 streepje (ben nu weer in Utrecht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turku
Herengracht in Den Haag snelheid gemeten van 47mb up en 4mb down. Ben nu bij Torenstraat en daar heb ik een down van 8mb en up van 14mb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
Zojuist even een paar snelheidstesten uitgevoerd.

Plein Den Haag: gezellige drukte op de terrassen, metingen:
1. down 8,6 ; up 15,7 ; ping 104ms
2. down 8,0 ; up 23,2 ; ping 99ms
3. down 8,5 ; up 18,3 ; ping 90ms

Centraal Station Den Haag:
1. down 13,3 ; up 19,0 ; ping 100ms
2. down 11,8 ; up 17,4 ; ping 55ms
3. down 14,5 ; up 19,7 ; ping 49ms

Ter vergelijking ook op CS wat 3g metingen
1. down 4,6 ; up 0,8 ; ping 105ms
2. down 6,0 ; up 0,2 ; ping 137ms
3. down 6,7 ; up 0,9 ; ping 117ms

Op het Centraal Station dus duidelijk een betere verbinding met 4g dan op t Plein met 4g (terwijl dit hemelsbreed 300m uit elkaar ligt ofzo). Upload verschilt niet veel, download en ping duidelijk wel.
Staat er op CS wellicht een mast of ondersteunde zenders?
Gezien de drukte op zowel het terras als het station verwacht ik daar niet echt een groot verschil in gebruikers, dus dat zou het verschil in download snelheid niet verklaren mijn inziens.

[ Voor 10% gewijzigd door Arjant2 op 28-08-2013 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turku
Ben aan het lunchen bij Shabu Shabu. Snelheid hier bij Torenstraat nu down 43.49, up van 9.88 en ping van 48.

Had een klein uurtje en 50 meter verder down 7.54, up 14.78 en ping 86ms

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MickMack
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-08 13:03
Vraagje: weet iemand tot hoe veel meter boven de grond je nog een redelijk signaal 4g signaal hebt. Het zal natuurlijk afhangen van het weer e.d., maar is dat in de orde van grootte van honderden, of duizenden meters? Niemand een luchtballon ofzo? ;)

The JavaScript GoT Tracker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turku
MickMack schreef op woensdag 28 augustus 2013 @ 18:12:
Vraagje: weet iemand tot hoe veel meter boven de grond je nog een redelijk signaal 4g signaal hebt. Het zal natuurlijk afhangen van het weer e.d., maar is dat in de orde van grootte van honderden, of duizenden meters? Niemand een luchtballon ofzo? ;)
Geen idee hoeveel meter boven de grond het is, maar op 17e verdieping van me appartement had ik zeer goed 4G verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
MickMack schreef op woensdag 28 augustus 2013 @ 18:12:
ik dacht... oh dat is simpel :+
maar:
Wikipedia: Signal strength

Het heeft dus te maken, met signal strength, interference van externe bronnen en hoek van de antenne 8)7 Maar goed ik heb nooit ontvangst in een vliegtuig kunnen krijgen.. :p
Dus 10~12km haalt het niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midego
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11-01 08:49
ArcticWolf schreef op woensdag 28 augustus 2013 @ 19:10:
[...]

ik dacht... oh dat is simpel :+
maar:
Wikipedia: Signal strength

Het heeft dus te maken, met signal strength, interference van externe bronnen en hoek van de antenne 8)7 Maar goed ik heb nooit ontvangst in een vliegtuig kunnen krijgen.. :p
Dus 10~12km haalt het niet ;)
Als je boven het gebergte in Oostenrijk/Zwitserland vliegt kan het zijn dat je een prima 3G verbindign hebt. Best leuk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crzyhiphopazn
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-09 15:11

crzyhiphopazn

Knowledge = Power

Had iets vaags vandaag..
Midden in de Kalverstraat, Amsterdam had ik gewoon totaal GEEN verbinding met 4G, 3G haperde ook en sprong zelfs soms terug naar een lagere snelheid.

Onderweg naar Zuidoost had ik wel weer 4G verbinding.
Snelheid is wel trager dan voorheen -> 8 á 10 MB Down & 11 á 14 MB Up

Vanavond maar eens kijken of ik een stream te pakken kan rijgen van AC Milan - PSV

https://tweakers.net/gallery/96378/inventaris/?inv_id=1241403 || GT= cRzYHipHopAzN || Battle.net ta6g ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

2G is vaak een probleem omdat je contact maakt met masten die te ver zijn (dat komt niet meer uit qua timing). 3G/4G kunnen dat wel aan. Als je telefoon op 3G/4G only staat is er een grotere kans dat het werkt vanuit het vliegtuig, zeker als je je telefoon bij een raampje houdt. Kans op een verbroken verbinding (voice) is wel groot bij 3G dan.

Zelf nog nooit geprobeerd trouwens, wel iemand gezien in het vliegtuig naar Spanje die een "Welkom in Frankrijk"-sms'je kreeg :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchdragon81
http://androidcommunity.c...es-h-264-behind-20130828/
VP8 is a fast and efficient royalty-free video codec that doesn’t require any 3rd party plug-ins. This means you can do efficient and smooth video streaming and calling in things like a browser, all with ease. Not only that but it’s extremely efficient to the point where 720p HD video conferencing with 10 people is a breeze, when before it required tons of computing power. Browsers can now do these tasks like never before, and at a lower bit rate.

Gigaom reports that all Hangout users should be switched to VP8 by the end of next week, and then we’ll start seeing a wider rollout of HD streaming for all users. So while we can’t enjoy this quite yet, it will be available soon. Bring it to Chrome and Android and we’ll be happy. The interview goes on to talk about the greater long-term plan, which is WebRTC, and that’s the direction Google wants to take all of this. Which, we’re all for.

It is a good read, and Google’s own Vic Gundotra confirmed all the details this afternoon over on Google+ for those interested. Get ready for a new level of HD video, it’s coming soon.

Edit: tweakers was sneller XD
nieuws: Google stapt over op VP8-codec en webrtc voor Hangouts

[ Voor 7% gewijzigd door dutchdragon81 op 28-08-2013 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ojjorz
  • Niet online

Ojjorz

Vandaag een lange meting gedaan in de auto tijdens een rondje A10. Moest ook rijden en kon dus geen speedtest-meting doen, daarom gekozen voor 40mins coverage map. Omdat er niet continue een 4G-verbinding was is er na 10mins overgeschakeld op 3G. Dat blijft dan helaas als actieve verbinding staan.

Kortom, mislukte meting. Maar als je bijvoorbeeld navigeert met 4G kan je dit ook tegenkomen en kan het tot problemen leiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijs meijer
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 09-09 19:38
Ik vind het wel geinig, volgens mij als er heel veel mensen op dit moment zouden zeggen kom laat ik 4g nemen en allenmaal in die proefgebieden zijn dan ligt het netwerk volgens mij snel op de 3g snelheid, als ze allenmaal even gebruikt maken van een groot bestand binnenhalen dat het netwerk dan opeens 0.5-1 mb's p.s word, wat denken jullie: zou het netwerk in een keer zoveel mensen aankunnen als bijvoorbeeld ineens 15-30% zouden overstappe op 4g?

offtopic: snelheden die ze nu zeggen zeggen volgens mij niks over de snelheid die we zouden krijgen als we over enkele maanden hebben of ze knijpen ons dicht.

• dutchdragon81
PROximity schreef op woensdag 28 augustus 2013 @ 02:09:
Ik kijk veel Twitch streams, dit is ook een mooi platform om 4G te testen.

Kunnen jullie op http://twitch.tv (of dmv gebruik van de Twitch APP) een aantal streams met veel viewers checken op de hoogste instelling. Toevallig hebben ze net gisteren een update uitgebracht waarbij ze de kwaliteit selectie hebben veranderd; vermoedelijk naar (low=240p / medium=360p of 480p / high=720p / source=720p+ ). Uiteraard geinteresseerd naar de gebruikerservaring op high en of source. Moet zeggen dat ik regelmatig vanuit de auto (traject A2) op 3G al probleemloos op medium, maar soms ook op high kan streamen.
Ik heb een account aangemaakt (nog nooit van twitch gehoord totdat bekend werd dat ps4 live streaming ernaar zou ondersteunen.

Ik zal vanavond even kijken naar de app en laten weten hoe of wat

• Ojjorz
  • Niet online

Ojjorz

dutchdragon81 schreef op donderdag 29 augustus 2013 @ 06:35:
[...]

Ik heb een account aangemaakt (nog nooit van twitch gehoord totdat bekend werd dat ps4 live streaming ernaar zou ondersteunen.

Ik zal vanavond even kijken naar de app en laten weten hoe of wat
Haha, net 10mins onderweg gekeken naar een vage arcade game op hoge kwaliteit. Dat was geen enkel probleem. Op 3g kreeg ik buffer problemen op medium. Low ging daar wel goed.

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Ojjorz schreef op woensdag 28 augustus 2013 @ 22:31:
Vandaag een lange meting gedaan in de auto tijdens een rondje A10. Moest ook rijden en kon dus geen speedtest-meting doen, daarom gekozen voor 40mins coverage map. Omdat er niet continue een 4G-verbinding was is er na 10mins overgeschakeld op 3G. Dat blijft dan helaas als actieve verbinding staan.

Kortom, mislukte meting. Maar als je bijvoorbeeld navigeert met 4G kan je dit ook tegenkomen en kan het tot problemen leiden.
Ik meen me te herinneren dat KPN wel terugschakelt naar 4G. Net zoals Vodafone dat ook van 2G naar 3G doet. Neem aan dat dit bij Vodafone ook snel verholpen is? (Vodafone tech crew, waar zijn jullie? :?)

• pauldebacker
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 03-09 16:31
Ojjorz schreef op donderdag 29 augustus 2013 @ 09:29:
[...]

Haha, net 10mins onderweg gekeken naar een vage arcade game op hoge kwaliteit. Dat was geen enkel probleem. Op 3g kreeg ik buffer problemen op medium. Low ging daar wel goed.
Hier ook even geprobeerd. Op hoge kwaliteit en het loopt gewoon soepel. Je zit gewoon tv te kijken. Het programma is een beetje vaag maar dat zal ik buiten beschouwing houden.
Met snelheden van 8,25 Mbps down en 17,90 Mbps up ping 35ms.

ICT-ertje met passie. Gadget freak, netwerk prutser en op zoek naar alternatieve voor de meest simpele dingen. Waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan?

• Arjant2
Sorcerer8472 schreef op donderdag 29 augustus 2013 @ 09:47:
[...]

Ik meen me te herinneren dat KPN wel terugschakelt naar 4G. Net zoals Vodafone dat ook van 2G naar 3G doet. Neem aan dat dit bij Vodafone ook snel verholpen is? (Vodafone tech crew, waar zijn jullie? :?)
Op die vraag is reeds gereageerd, en blijkbaar is het bij de andere aanbieders op dit moment ook nog zo.
Verwijderd schreef op vrijdag 23 augustus 2013 @ 16:04:
[...]

Ik zeg 'op dit moment' omdat wij dit ook vervelend vinden. Graag willen we een 'fast return' naar 4G tijdens een datasessie maar helaas is die functionaliteit nog niet beschikbaar. Het is trouwens zo dat dit op dit moment voor alle operators (met dezelfde leverancier van netwerk apparatuur) zo werkt. We kijken naar andere mogelijkheden om dit zo snel mogelijk te verbeteren.

• Turku
@Vodafone wat vinden jullie van onze bevindingen? Verast of wel naar verwachting?

• Arjant2
Worden de simkaarten trouwens automatisch geblokkeerd of wat?
Voordat we straks ineens een rekening krijgen voor data verbruik :D

• Turku
Arjant2 schreef op donderdag 29 augustus 2013 @ 15:06:
Worden de simkaarten trouwens automatisch geblokkeerd of wat?
Voordat we straks ineens een rekening krijgen voor data verbruik :D
Hahaha inderdaad. En er wordt een hoop verbruikt

• ArcticWolf
  • Niet online
Turku schreef op donderdag 29 augustus 2013 @ 15:11:
[...]

Hahaha inderdaad. En er wordt een hoop verbruikt
ik zit eigenlijk nog pas op 38gb XD maar goed, de snelheid hier is ook behoorlijk.... langzaam vergeleken met de rest van Utrecht.

• Arjant2
ik heb me foon thuis laten liggen, maar ik zit nog lager, maar toch nog wel 20gb ofzo... gaat hard als je dat zelf moet betalen lol

Stiekem hoop ik dat ze nog t/m zondag werken, dan kan ik nog ff in De Kuip testen bij een wedstrijd.
Op 3g heb ik daar normaal geen internet... ligt altijd plat.

[ Voor 38% gewijzigd door Arjant2 op 29-08-2013 15:18 ]

• ArcticWolf
  • Niet online
Arjant2 schreef op donderdag 29 augustus 2013 @ 15:17:
ik heb me foon thuis laten liggen, maar ik zit nog lager, maar toch nog wel 20gb ofzo... gaat hard als je dat zelf moet betalen lol

Stiekem hoop ik dat ze nog t/m zondag werken, dan kan ik nog ff in De Kuip testen bij een wedstrijd.
:/

waarschijnlijk niet zo hoog als de roaming rekening die ik ooit kreeg :P

Maar goed, omdat de snelheid redelijk inconsistent is vind ik het persoonlijk niet echt een vervanger voor 3g op het moment. Maar sinds 2 weken is de 3g snelheid hier ook om te janken (ook in Amsterdam Noord waar ik werk trouwens..) 8)7

• dutchdragon81
Arjant2 schreef op donderdag 29 augustus 2013 @ 15:17:

Als jij die wedstrijd live streamed via YouTube of hangouts hebben we win/win situation XD

• Arjant2
Ik vind het jammer dat de test hier een beetje in mineur eindigt.
Sinds dinsdag is de upload in Ypenburg bij vlagen volledig weg. Erg instabiel, dan valt hij terug naar 1 a 2 mbit
Reeds eerder gemeld, maar nog steeds het geval en geen feedback van Vodafone....

[ Voor 33% gewijzigd door Arjant2 op 29-08-2013 18:36 ]

• dutchdragon81
Ojjorz schreef op donderdag 29 augustus 2013 @ 09:29:
[...]

Wtf.. Uhm juist ja... Ook zojuist getest en twitch werkt op HigH erg goed met "4g" maarruh wat een rare videochannels ... Zat naar iemand te kiijken die aan het eten was en browsen tegelijk... Echt interessant :S

• largovich
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11-09 19:06
Twitch is al in de hoogste kwaliteit te bekijken op 3G/HSPDA+.

• ArcticWolf
  • Niet online
dutchdragon81 schreef op donderdag 29 augustus 2013 @ 19:22:
[...]

Wtf.. Uhm juist ja... Ook zojuist getest en twitch werkt op HigH erg goed met "4g" maarruh wat een rare videochannels ... Zat naar iemand te kiijken die aan het eten was en browsen tegelijk... Echt interessant :S
Lol! twitch is gaaf :P

• dutchdragon81
Kreeg er honger van :P

• Hann1BaL

Hann1BaL

Opdrachten week 2 (23/8 – 29/8)

Kijk live een voetbalwedstrijd op de telefoon. Hoe werkt dit?

Voetbalwedstrijd is niet gelukt. Stuk American Football en Twitch streams voor gaming videos en dat werkt allemaal perfect. Voor mij is 4G goed met video, omdat het snel buffert en je geen hapering ondervindt, mits goed bereik

Start een videoconferentie en beoordeel hoe dit gaat met 4G. Participate
We hebben met Google Hangouts een conference gedaan. Het beeld en geluid was vloeiend, maar het beeld soms wat korrelig. Dit kan ook aan de applicatie liggen. Dat geldt ook voor Skype, dus ik heb het idee dat applicaties rekening houden met een beperkte bandbreedte als je je mobiele telefoon gebruikt en de kwaliteit van met name het beeld terugschroeven. De telefoons werden wel erg warm na een tijdje video conferencing.

Doe een aantal snelheidstests, maak hierbij gebruik van de Speedtest app. Hoe is de snelheid:
Allereerst wil ik zeggen dat ik niet dat denk de Speedtest app de beste app is om het te testen. Zeker de uploadtest is zo kort dat je eenvoudig een grote afwijking in het resultaat krijgt. Dit heb ik toch wel vaak ervaren.

In een groot kantoren/gebouwencomplex
Reeds bij de eerste test getest: In Hoog Catherijne: 10 Mbit/s down en 24 Mbit/s upload

In de trein: (van Utrecht naar Amsterdam, resultaat is goed tot net na Maarssen)
22 Mbit/s down
25 Mbit/s up

In een rijdende auto
Alleen dicht bij huis kunnen testen met hetzelfde resultaat als de trein

In een cafe/restaurant
In La Place was het resultaat;
8 Mbit/s down
22 Mbit/s up

Op het Centraal Station
Ben ik helaas niet geweest, maar anderen in Utrecht hebben dat resultaat al reeds genoemd. Ik heb wel metingen gedaan op Station Zuilen en de resultaten komen overeen met de in de trein tests.

In het grootste park/Op het grootste plein van de stad
Midden in de stad is het resultaat slechter, langs de oude gracht en op het Domplein is het niet fantastisch. Indien je 4G bereik hebt:
8 Mbit/s down
20 Mbit/s up

In een winkel, bv Mediamarkt, H&M, V&D
In de V&D is het resultaat ok, de downloadsnelheid is in het stadscentrum van Utrecht duidelijk lager zoals gezegd, maar de upload blijft goed
9 Mbit/s down
23 Mbit/s up

Optioneel: in een voetbalstadion
Niet kunnen testen

Optioneel: op een festival
Niet kunnen testen

Conclusie na 2 weken uitvoerig testen:

De conclusie is vooral gebaseerd op mijn testgebied, Utrecht en deels Amsterdam (werk.)

Ik heb herhaaldelijk lange duurtesten gedaan om een beter inzicht te krijgen in de te behalen snelheid. Totaal heb ik daarom 210GB verstookt zonder veel tethering te gebruiken zoals ik anderen heb zien doen.

4G is nu ook geactiveerd op mijn RED abonnement en actief op mijn S4. De downloadsnelheid is "leuk" maar niet perse een meerwaarde t.o.v. 3G. Het voordeel zit hem in de uploadsnelheid die toch wel vrijwel altijd boven de 20 Mbit/s uitkomt. De downloadsnelheid is meer onderhevig aan schommelingen. Van 40 Mbit/s gemiddeld thuis tot maar 7-8 Mbit/s in de stad. Daar valt nog wel veel te verbeteren. Zeker aangezien er nu nog maar relatief weinig mensen op 4G zitten, verwacht ik niet dat de resultaten beter worden, eerder slechter. De lagere downloadsnelheid zou te verklaren zijn door het delen van de infra achter het netwerk, maar dat is puur giswerk en Vodafone heeft daar vast wel een betere kijk op en idee over.

4G zou goed kunnen helpen om het datanetwerk te verbeteren en bereik te vergroten. Nu zijn er nog teveel locaties in het land waar het databereik 0 is. Tevens zou het goed kunnen helpen bij de spreiding van devices over netwerken zodat 3G minder zwaar belast gaat worden.

Veel tests waren gericht op het kijken hoe constant de verbinding is, hoe dat gaat met handovers van mast naar mast. Echter is dit voor veel gevallen maar beperkt relevant. Videobellen en videos kijken zie ik mijzelf niet veel doen terwijl ik onderweg ben. Muziek streamen en misschien VoIP verkeer zou relevanter zijn omdat je daarbij je ogen op de weg kunt houden. Als gebruiker kijk ik vooral videos op locaties waar ik stil sta of stil zit, wachtend op de trein of relaxend op een stoel buiten. Ik haal dus weinig voordeel van onderweg zijn en videos kijken. In de trein streamen is ook geen optie aangezien ik tussen Breukelen en Abcoude toch altijd de verbinding kwijt raak. En buiten dat: de databundel van het RED abonnement staat niet echt toe dat ik elke dag streamend in de trein zit. Databundels gaan nog wel een issue zijn die gebruikers belemmeren om de full potential van het netwerk te kunnen gebruiken.

Graag zou ik ook wat statistieken van Vodafone zien over de tests. Ze kunnen vast achterhalen wat de afgegeven SIMkaarten van het testpanel hebben gedaan en grafiekjes van netwekbelasting naar voren toveren. Ik zou dat erg leuk vinden om te zien.

Ik vond het mooi om deel uit te maken van de testgroep. Hiermee wil ik Tweakers en Vodafone dan ook alvast bedanken voor de uitnodiging. Mocht er alsnog een meeting komen en de datum is tijd zijn geschikt voor mij, dan hoor ik dat graag!

Misschien dat mij later nog updates te binnen schieten en die zal ik dan ook zeker toevoegen.

• mrsar

mrsar

1.Kijk live een voetbalwedstrijd op de telefoon. Hoe werkt dit?

Daar ik geen voetbal fan/abbonnement hiervoor heb,heb ik gekozen om American Football wedstrijden te kijken die toevallig in de pre-season weken zitten :)
hiervoor heb ik gebruikt de officiele NFL app die gratis beschikbaar is en voor niet-amerikanen zijn de streams zelf ook gratis.

Deze wedstrijden heb ik regelmatig opgezet op het werk,in de bus,thuis of op het terras in het centrum van Amsterdam en heb geen probleem gehad met enige hapering.Zowel video als geluid waren goed.

2.Start een videoconferentie en beoordeel hoe dit gaat met 4G. Participate
Na wat moeite hebben we het uiteindelijk voor elkaar gekregen om met 3 man in een videoconferentie te zitten via hangouts.nu werkt dit wel zo dat je alleen degene ziet die praat (en jezelf in een klein beeld) en geen verschillende beelden naast elkaar(wat ook wel logisch is op zo'n klein scherm)

Tijdens de 2 testen die ik heb gehad hadden we de eerste keer 2x 4G en 1x 3G waarbij erg duidelijk was wie op 3G zat door alle haperingen aan die kant in tegenstelling tot de andere gesprekspartner die compleet geen problemen gaf.
De 2e test hadden we 3x 4G maar bij 1 leek de verbinding net wat slechter te zijn dan de andere 2 waardoor de video aan zijn kant naar beneden bijgesteld werd door het programma en dat was duidelijk zichtbaar.Verder was het geluid gewoon goed en de video gewoon redelijk.

3.Doe een aantal snelheidstests, maak hierbij gebruik van de Speedtest app. Hoe is de snelheid:

•In een groot kantoren/gebouwencomplex
•In de trein Bus
•In een rijdende auto
•In een cafe/restaurant
•Op het Centraal Station
•In het grootste park/Op het grootste plein van de stad (dam/rembrandt)
•In een winkel, bv Mediamarkt, H&M, V&D (damrak amsterdam)
•Optioneel: in een voetbalstadion
•Optioneel: op een festival

Ik kan ze allemaal langs gaan,maar om eerlijk te zijn is mijn verbinding op de plekken waar ik geweest ben over het algemeen redelijk stabiel.Als ik terug kijk dan zie ik bij specifiek deze testen allemaal een waarde rond de 24 Mbit down en de 24 Mbit up,waarbij het verschil max +2 of -2Mbit is.

Als ik kijk naar het gemiddelde van al mijn testen kom ik uit op 22Mbit down en 23Mbit up.Het lijkt er zeker wel op dat binnenshuis de verbinding sowieso beter is ivm 3G want die heeft in een kwart van de woning geen ontvangst terwijl 4G dit wel heeft.
De overgang van 3G => 4G duurt vaak wat lang,maar dat schijnt aan het protocol zelf te liggen zover ik het begrijp,maar dat is gewoon wel jammer al weet ik nu hoe ik het kan forceren :P
De max die ik heb gehaald is 38Mbit down en 48Mbit up,en deze waardes waren sporadisch.

Zelf heb ik ook nog wat dingen getest natuurlijk naast deze van tweakers,waaronder 2 laptops verbonden via de 4G naar het werk met vpn de hele dag en daar alle normale taken op uitvoeren (waaronder ook remote desktop etc) en hier zie ik duidelijk een voordeel van de hogere upload want dat ging echt feilloos over de hele dag,wat geweldig is voor buitendienst medewerkers,sales en noem het maar op.

1 groot voordeel die ik nog even toevoeg is tot dusver de stabiliteit van het netwerk,er lijkt een minder groot verschil te zitten tussen 1 streepje en 5 streepjes ontvangst waardoor het allemaal wat meer smooth aanvoelt.Geen idee of dit gaat veranderen met meer gebruikers,maar op dit moment voelt het netwerk erg snel en stabiel.Daarnaast merkte ik echt pas het slechter worden van de verbinding als ik echt aan de rand van het 4G gebied zat,als laatste merkte ik dit tussen Amstelveen en uithoorn waarbij je een groot stuk open grasveld hebt en de 4G verbinding er pas echt mee ophoud als je weer bij de gebouwen van Uithoorn aankomt,al zijn de snelheden dan al dramatisch ;)

Zou ik nu zelf 4G nemen,ik moet eerlijk zeggen: Nee , het is voor mij de 30 a 40 euro niet waard die het mij extra zou kosten per maand,zeker niet met de huidige datalimieten. Als je kijkt dat ik er nu rond de 80GB doorheen heb gestouwd in 2 weken waarvan een week in redelijk normaal gebruik (nou ja,niet zoals mijn 3G abbo met 1GB limiet :P , maar zonder nzb's ;) ) is daar toch iets niet helemaal in sync.

Ik heb zeker genoten van het testen en Vodafone moet vooral snel doorgaan met masten aanpassen zowel in de huidige steden als de rest van Nederland,wat meer data geven en het iets minder duur maken en wie weet ;)

Het zal weer wennen zijn om weer verder te gaan met mijn 3G en 1GB abbonnement ;)

Tweakers en Vodafone : heel erg bedankt dat ik mocht spelen met het 4G network

Hierbij nogmaals de linkjes van de test applicaties die ik onder andere heb gebruikt
http://www.rootmetrics.com/check-coverage/ deze geeft echt de gemeten waardes weer van up/down ,en zelfs mijn trip naar Uithoorn vandaag zie ik er al bij staan (precies bij de rand viel 4G weg,stom dorp :P )

http://www.cellmapper.net/map deze geeft de sterkte van het signaal aan,was eerst de enige die deze app gebruikte,maar zie nu dat er plekken bij zijn gekomen waar ik niet ben geweest ;) maar is ook leuk om jezelf terug te tracen :P

ps: Als je een datalimiet hebt,wil je ook niet zoveel je verbinding testen.kost je ongeveer 1GB per 10 minuten ;)

[ Voor 10% gewijzigd door mrsar op 03-09-2013 10:46 ]

Verwijderd

Opdrachten week 2

Kijk een voetbal wedstrijd over 4g:
Ik heb deze week meerdere wedstrijden gekeken via de telefoon. Telkens zat ik hierbij in een bewegend voertuig. Dit was in hoge kwaliteit zeer goed te doen. Voor zover ik het in de gaten kon houden zaten er geen of nauwelijks hickups in. Dit is gedaan in Rotterdam en Den Haag.

Doe een videoconfererance over 4G

Ik heb in een skype groepsgesprek gezeten. Zowel voice als Beeld was zeer goed te noemen. Alles kwam vloeiend binnen. Enige was het korrelige van de front camera.

Doe een aantal speedtests.

Door de drukte op het werk heb ik geen statische tests kunnen doen. Maar ik heb op 3 dagen een meting van 2x 1 uur gedaan met behulp van de app Sensorly.

Den Haag
Maandag gemiddeld Download 26Mbit/s Upload 22Mbit/s
Woensdag gemiddeld Download 18 Mbit/s Upload 12 Mbit/s
Donderdag gemiddeld Download 38 Mbit/s Upload 23mbit/s

Rotterdam
Maandag gemiddeld Download 43 Mbit/s Upload 18Mbit/s
Dinsdag gemiddeld Download 28 Mbit/s Upload 26 Mbit/s
Donderdag gemiddeld Download 12mbit/s Upload 3 Mbit/s

De resultaten van Donderdag in Rotterdam vallen dan direct op. Maar dit was aan de rand van de dekkings graad. Met name rond de Botlek en Europoort.

Ik had van te voren 0,0 verwachtingen. Maar de stabiliteit in met name de 1ste week was ZO goed dat ik vanmiddag mijn Abbo heb omgezet naar Red B.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
Als ik zo een beetje de ervaringen lees dan lijkt het dat de tweede week de snelheden instabieler werden bij velen.
Is dat de impact van het overzetten van de diverse Red abonnementen? Wellicht kan Vodafone daar wat licht op schijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchdragon81
Ik zet mijn bevindingen vanmiddag of vanavond online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrsar

mrsar

Arjant2 schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 00:06:
Als ik zo een beetje de ervaringen lees dan lijkt het dat de tweede week de snelheden instabieler werden bij velen.
Is dat de impact van het overzetten van de diverse Red abonnementen? Wellicht kan Vodafone daar wat licht op schijnen.
ik heb zelf in amsterdam west/centrum geen problemen met de stabiliteit gemerkt,alleen leek de snelheid gemiddeld iets lager te liggen (5-10 Mbps),en dat kan daar best door komen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8-Ball
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-11-2023

8-Ball

nee...gewoon nee

Geen Voetbal wedstrijd gekeken. Net zoals de rest wel veel Twitch(al eerder aangegeven dat ik dit veel doe). Hearthstone beta elke dag in bed op Source gestreamd. Gaat echt perfect.

Start een videoconferentie en beoordeel hoe dit gaat met 4G.
Skype - videoconferentie gedaan met gamer vrienden uit US/Denemarken. Niet echt denderend en ook niet nuttig dus dat houdt het snel op bij mij.

Doe een aantal snelheidstests, maak hierbij gebruik van de Speedtest app. Hoe is de snelheid:

Ik lag op het prinsengrachtenconcert. Vrienden van mij konden niet eens bellen. Ik prima 4G bereik maar met een test toch 'maar' 7.36Mbit down en 3.14Mbit up. Ik denk, kan ik dus prima een facebook filmpje uploaden. Maar nee hoor, schakelt terug naar H+ en komt tijdens uploaden niet meer naar 4G door de active data verbinding. Kon niet meer bellen, niets. Dus Facebook app moeten afsluiten, toen weer 4G. Toch echt irritant.

Over het algemeen lijken de snelheid testen zeker instabieler geworden de laatste week. Sowieso is de upload opeens maar tussen de 2-10 bij mij thuis. Download lijkt dan wel weer hoger te zijn soms. In ieder geval niet consistent.

Conclusie
Ik ben zeker tevreden over 4G, maar ik zou er nu nog niet naar overschakelen. Ik merk dat ik de snelheid nog niet nodig heb in mijn dagelijks leven. Waar ik snel internet wil hebben, heb ik het. Namelijk thuis over de kabel.

Nog heel even over de Xperia Z. Prima telefoon, maar wat een bagger camera. Hoe kan dat nou voor zo'n top model? En ik weet niet of er Gorilla glass op zit ofzo, maar die van mij zit echt onder de krassen. Wat ik vreemd vind, want mijn iPhone5 heeft er echt veel minder na zeker 1 jaar. Het waterdichte is ook leuk, maar meer dan een gadget is het voor mij niet. Onder de douche bellen doe ik nou ook niet zo vaak.

Nu de terug kom dag is afgelast, hoe wordt dit verder afgehandeld?

One for the mony, one for the pope, it's the ****** return of the great white dope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
Op de valreep nog maar wat snelheidstest gedaan in centrum Den Haag.
Snelheid is nu in ieder geval weer terug!

Afbeeldingslocatie: http://i43.tinypic.com/nmhu6a.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Arjant2 schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 09:33:
Op de valreep nog maar wat snelheidstest gedaan in centrum Den Haag.
Snelheid is nu in ieder geval weer terug!

[afbeelding]
je zit ook zowat onder de mast heb ik het idee :P
-79db is behoorlijk goed.

ik haal thuis niet eens normale snelheden meer via 3g.
1700kbit/s down en 50kbit/up :'( moet m'n eigen Find 5 op de wifi houden omdat hij steeds van het netwerk gegooid wordt... 3 tot 4 uur vertraging met whatsapp.

[ Voor 23% gewijzigd door ArcticWolf op 30-08-2013 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ojjorz
  • Niet online

Ojjorz

Mijn bevindingen voor week 2:

Het is grotendeels een herhaling van mijn eerdere berichten (dat waren korte updates) en van die van anderen (gelijke ervaringen).

Ik heb live American Football gekeken als sportstream. Dit was erg goed te doen. Wel ervaarde ik kleine haperingen, maar dit lijkt aan de bron te liggen en niet aan 4G. Het streamen van twitch.tv ging erg goed op de hoogste kwaliteit. Hier is het verschil met 3G goed te merken.

Heb een videoconferentie via Skype gedaan met 3 anderen. Dit werkte zonder problemen kwa doorvoersnelheid. Wel is de kwaliteit, van iig Skype en de frontcamera, voldoende om er alles aan te doen. Het lezen van een tekst (gefilmd aan de andere kant van de lijn) was amper mogelijk.

Ik heb de snelheden getest op de volgende locaties:

Griftpark Utrecht:
22mbit down
14mbit up

Hoog Catharijne (winkelcentrum):
18mbit down
14mbit up

Trein Utrecht --> Amsterdam (helaas niet het hele traject bereik)
23mbit down
21mbit up

Utrecht Centraal:
13mbit down
17mbit up

Perry Sport Vredenburg:
12mbit down
16mbit up

Mijn test in een rijdende auto is helaas mislukt. Omdat ik ook moest rijden heb ik een lange test met Coverage Map geprobeerd. Omdat ik niet de gehele rit 4G had (Ring A10) is de verbinding overgeschakeld op 3G en daarna niet terug gekomen naar 4G.

Ik heb niet getest op een festival.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DramaMined
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 24-05-2024

Ik ben niet echt een voetbal fan, en kon zo snel ook geen goede stream vinden. Daarom heb ik andere wedstrijden gestreamed:).

Ik heb de afgelopen week meerdere HoN matches gevolgd op twitch en dat verliep er soepel. Af en toe had ik problemen met beeld en geluid maar dat gebeurde voornamelijk met de overgangen tussen 4 en 3 g. Wanneer ik een stabiele 4 g verbinding had waren er bijna geen problemen. Snelle buffering en goede beeld kwaliteit. Dus al met al een goede eraring op 4g. Ter vergelijking heb ik ook geprobeerd om dit met 3 g te doen, dit werkte nog niet eens zo heel slecht. Als was de beeld kwaliteit wel beduidend minder en vel de verbinding vaker weg/meer bufferen.

Wanneer 4 g echt een goede stabiele dekking heeft zie ik mijzelf wel veel gebruik maken van dit soort stream diensten. Vooral tijdens die loze wacht momenten (Trein/bus/tram/pond)

Start een videoconferentie en beoordeel hoe dit gaat met 4G. Participate

Met google hangouts aan de slag gegaan, en een conferentie opgezet met mijn band om de laatste vorderingen van de opnames te bespreken. Dit viel mij eigenlijk een beedje tegen beeld was niet optimaal en ook het geluid was niet allerbest. Zoals meerdere mensen opmerkten kan het aan de aplicatie hebben gelegen.

Ook nog wat meer geskyped deze week, maar dan gewoon 1 op 1 gesprekken. Ook bij skype had ik uiteindelijk meer verwacht van 4 g. Beeld kwaliteit was veelal korrelig en de verbinding verbrak ook een aantal keer.

Ik heb ergens het idee dat dit meer met de aplicatie te maken heeft dan met mijn verbindings snelheid. Anangezien skype iover de vaste lijn wel goed ging, terwijl mijn vaste lijn lagere down en upload snelheden heeft dan 4 g.

In een kantoor.

Getest op mijn werk, 5 hoog in amsterdam west (Sloterdijk) : 8 Mbit/s download-27 Mbit/s upload

Trein : Van Amsterdam Centraal naar het o zo mooie Almelo:

Zodra ik Amsterdam verliet viel de 4 g verbinding weg. Achter in Oost had ik voor het laatst bereik, de overpak tussen 4 en 3 g zorgde voor een disconnect met skype. In Almelo natuurlijk geen 4 g meer en zelfs een slechte 3g dekking.

Centraal Station
Amsterdam centraal: Goede verbinding en goede snelheden

12 Mbit download
19 Mbit upload

Geen last van de drukte dus.

Vondelpark:

Vorig weekend lekker gebbqed in het vondelpark ( Op de aangegeven plekken ja)
Verbinding was OK, niet zo snel als bij mij thuis/centraal station.

7 Mbit download.
16 Mbit Upload.

Wel sneller dan 3 g die haalde in vondelpark:

3 Mbit download en 2 Mbit upload gemiddeld.

Conclussie na 2 weken testen:

Pro's:

Veel sneller dan 3 g (duh)
Goede vervanging voor vaste lijn Internet ( in mijn geval )
Hoge download/uploaden snelheden in tethering
Prima latency tijdens gaming in tethering.
Al met al veel soepelere internet ervaring ten opzichte van 4 g.

Verbeter punten:

Video kwaliteit in skype was slecht
Ditto voor google hangouts
Overpak tussen 4 en 3g zorgde soms voor korte disconnects.

Over het algemeen kunnen wij het er denk ik over eens zijn dat 4g ten opzicht van 3g natuurlijk een duidelijke winnaar is op alle vlakken. Snelheid/gebruikers ervaring zijn allemaal veel beter op een 4g netwerk.

Wat zou ik in de toekomst graag willen zien?

Ik zou heel graag data abbonementen terug zien die het mogelijk maken om 4g als vaste lijn vervanger mogelijk maken. De snelheden zijn er namelijk zeker na. Ik heb in deze twee weken ongeveer 31 gb data verbruikt. Dat zou mij in mijn huidige telefonie abbonement natuurlijk een vermogen kosten.

Al met al een top ervaring, Tweakers en Vodafone bedankt:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DramaMined
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 24-05-2024
Hoe gaat het nu trouwens verder? Worden de data abbo's gedeactiveeerd :)? Of mogen we nog even lekker door gaan met 4 g.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

DramaMined schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 11:09:
Hoe gaat het nu trouwens verder? Worden de data abbo's gedeactiveeerd :)? Of mogen we nog even lekker door gaan met 4 g.
Laat me even denken.... Die Sim gaat natuurlijk gewoon keihard op zwart. Dat is met een klikje zo geregeld. Dat mogen ze van mij best vergeten natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchdragon81
Hierbij mijn bevindingen en testresultaten van deze week.

Ten eerste had ik graag gezien dat Vodafone hier op het forum actiever was om vragen te beantwoorden en resultaten te analyseren. De ene dag dat voda actief was heb ik wel gelijk mijn abonnement geüpgraded naar een RED abbo. Want het was met behoudt van afloopdatum, meer gb datalimiet ( 4gb ipv 1gb, nog te weinig in mijn ogen) en voor hetzelfde bedrag dat ik hiervoor ook betaalde. En dan hebben we het nog niet eens over de snelheidwinst.

Live voetbal werd live Football em dat kijkt erg goed. Scherpbeeld en geen haperingen op 4G.
Afbeeldingslocatie: http://i1216.photobucket.com/albums/dd372/dragonunleashed/tweakers/Screenshot_2013-08-25-12-31-45.png

Afbeeldingslocatie: http://i1216.photobucket.com/albums/dd372/dragonunleashed/tweakers/Screenshot_2013-08-25-12-32-36.png

Afbeeldingslocatie: http://i1216.photobucket.com/albums/dd372/dragonunleashed/tweakers/Screenshot_2013-08-25-12-32-44.png

Overigens moet ik ook vermelden dat ik het ook tweemaal met 3G heb gekeken.hiervan was 1X niet écht te doen maar de tweede keer was het beeld ook gewoon uitstekend zonder haperingen.

Afbeeldingslocatie: http://i1216.photobucket.com/albums/dd372/dragonunleashed/tweakers/Screenshot_2013-08-25-12-31-51.png

Videogesprekken, hier merk je duidelijk verschil. In zowel beeldkwaliteit en geluid is 4G een must. Waar 3G last heeft van behoorlijk irritante vertragingen gaat het bij 4G erg goed.

Geluid en beeld lopen goed mee en ook de kwaliteit is stukken beter. Niet HD maar ook geen blokkerig beeld.

Tijdens een gesprek in 3G was het zelfs zo dat we letterlijk langs elkaar heen aan het praten waren. Na 4-6 seconden seconden kreeg je de reactie op wat je zei pas terug.

De snelheid in het kantorencomplex is erg goed, uitstekend zelfs. Zou willen dat ik dezelfde resultaten thuis had.
Afbeeldingslocatie: http://i1216.photobucket.com/albums/dd372/dragonunleashed/tweakers/Screenshot_2013-08-30-07-57-22.png

Met gemiddeld 18Mbps download en 22 Mbps upload (variërend van 14/25 dl en 20/30 ul) kantoor is stukken hoger dan mijn. 8Mbps dl en 10Mbps ul.

Tijdens het rijden zowel in de Auto, vrachtwagen als openbaar vervoer is erg wisselvallig.
Van mijn huis (postcode 3073) 8mbps dl/ 10Mbps upl

Afbeeldingslocatie: http://i1216.photobucket.com/albums/dd372/dragonunleashed/tweakers/Screenshot_2013-08-30-06-49-05.png

Afbeeldingslocatie: http://i1216.photobucket.com/albums/dd372/dragonunleashed/tweakers/Screenshot_2013-09-04-09-53-36.png

naar mijn werk (postcode 3077) 18Mbps dl/ 22Mbps upl,

richting Barendrecht via snelweg 20Mbps dl / 30MbpS upl, is bijna reden om naar Barendrecht te verhuizen XD
Afbeeldingslocatie: http://i1216.photobucket.com/albums/dd372/dragonunleashed/tweakers/Screenshot_2013-08-30-08-07-15.png

Laatst toen ik mijn route reed en in het dorpje Krimpen aan de Lek aankwam, had ik tot mijn verbazing ook 4G maar ook nog een mijn hoogste downloadsnelheid in deze 2 weken 37Mbps. :O
Afbeeldingslocatie: http://i1216.photobucket.com/albums/dd372/dragonunleashed/tweakers/Screenshot_2013-08-30-08-07-15.png
In het café om de hoek is de snelheid vergelijkbaar met bij mij thuis in de mediamarkt (tussen mijn werk en huis in) is het eveneens gelijkwaardig, maar daar gebruik je je telefoon toch alleen om te checken of hetgene wat je wilt kopen ergens goedkoper is. ;)

Afbeeldingslocatie: http://i1216.photobucket.com/albums/dd372/dragonunleashed/tweakers/Screenshot_2013-09-04-09-53-25.png
Openbare Wi-Fi hotspots zijn beschamend slecht en als ik geen data limiet zou hebben, zou ik de telefoon als mobiele hotspot laten fungeren om andere sneller internet te bieden. ( maar de 4gb laat dat niet toe :P

Ervaring en Mening:

4G heeft een meerwaarde.. Echter niet voor de gemiddelde gebruiker die laag in abonnementskosten wil blijven, want bij deze abonnementen zijn de datalimieten te laag om er überhaupt wat mee te doen en in browsen op het internet merk je er niet zoveel van.
Afbeeldingslocatie: http://i1216.photobucket.com/albums/dd372/dragonunleashed/tweakers/Screenshot_2013-08-26-10-54-31.png

Pas als je dingen download, foto's/bestanden/video's upload en veel streamed( video's/ muziek maak je pas echt goed gebruik van de snelheidsupgrade.
Probeer twitch dan kan je naar pubers kijken die eten en browsen tegelijkertijd.... In HD. Awesome! XD

Het is in de twee weken van testen een aantal maal gebeurd dat heel mijn bereik weg viel, echter niet alleen bij de 4G simkaart maar ook bij mijn eigen simkaart. En niet tegelijkertijd (ook vreemd)

Rijdend streamen (YouTube) werkt ook perfect en het feit dat je HD video zonder haperingen via je Mobiel kan kijken door 4G is natuurlijk geweldig. Schakel je daarna naar 3G en gaat YouTube op "HQ" zie je pas wat een drama dat dat is.

Omdat 3G ook een snelheidsboost heeft gehad is dit ook al snel genoeg voor een gemiddelde gebruiker, maar een echte bikkel wil natuurlijk snelheid! :P

En dus heb ik mijn huidige abonnement laten overzetten naar een RED (4G) abbo. Ik denk dat dat wel aangeeft dat ik er positief over ben.

Afbeeldingslocatie: http://i1216.photobucket.com/albums/dd372/dragonunleashed/tweakers/Screenshot_2013-09-04-09-53-14.png
Voordelen:

Supersnel uploaden
Sneller downloaden
HD video streamen
Kwaliteit beeldbellen
Online gaming

Nadelen:

Terugschakelen 3G naar 4G duurt lang
Veel snelheidsverschillen per gebied.

Hierbij wil ik Tweakers en Vodafone bedanken voor de kans om 4G eens lekker aan de tand te voelen en het heeft van mij een nieuwe 4G aanhanger gemaakt!

Ook kijk ik uit naar nog een eventuele meeting bij tweakers.

[ Voor 15% gewijzigd door dutchdragon81 op 04-09-2013 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerbenvdr
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 05-08-2024
Allen,

De simkaarten worden inderdaad automatisch gedeactiveerd. Helaas ;-)

Dank voor alle testjes!

Binnenkort volgt nog een eindstand qua datagebruik. Eens kijken wie van jullie de meeste GB's heeft verbruikt.

Groet,
Gerben van der Rijt - Tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchdragon81
Ze zijn nu al gedeactiveerd? :(

Nou ik weet in ieder geval wie niet het meeste heeft verbruikt XD

Ik heb enkel mobiel gebruik en getest en geen 3D films gedownload XD ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrsar

mrsar

bij mij doet ie het nog :P sssst niet te hard xD ben nu nog aan het werk via de 4G,dus hoop dat het nog een uurtje blijft werken :P

[ Voor 45% gewijzigd door mrsar op 30-08-2013 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchdragon81
mrsar schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 15:44:
bij mij doet ie het nog :P sssst niet te hard xD ben nu nog aan het werk via de 4G,dus hoop dat het nog een uurtje blijft werken :P
:'( serieus tsssss :( omdat ik rotterdammer ben zeker :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrsar

mrsar

dutchdragon81 schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 15:47:
[...]

:'( serieus tsssss :( omdat ik rotterdammer ben zeker :P
zeg niets :P

Hier mijn uiteindelijke data verbruik

data

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchdragon81
Zodan .. ik had die coverage app wat meer moeten gebruiken ipv die stomme speedtest .. ik zit op ca 22 gb veel speedtests, veel videos kijken en streamen.. eigenlijk "gewoon" gebruik waar de red abbos voor zijn .. en dan in 2 weken nog 22gb.. zie je dat de datalimieten te laag zijn!
XD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrsar

mrsar

ja precies,de eerste paar dagen ben ik aardig aan het stampen geweest,maar je ziet in de grafiek dat ik het daarna veel normaler ben gaan gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
bij mij werkt hij ook nog, vanavond mijn verhaal van week ^_^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchdragon81
Volgens mij is voda boos op mij... heb net bij mijn gewone telefoon(geen 4g) met red abbo een schikbarende downloadsnelheid van 0,88Mbps en 1,25 upl :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
dutchdragon81 schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 16:28:
Volgens mij is voda boos op mij... heb net bij mijn gewone telefoon(geen 4g) met red abbo een schikbarende downloadsnelheid van 0,88Mbps en 1,25 upl :S
dat heb ik al een week :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
ik zal ook niet boven aan komen met meeste data verbruik. Ik blijf onder de 20gb.
Meeste verbruik is coverage map, voor de rest is het vrij beschaafd gebleven.

Helaas maar weer terug naar 3g. Zal tegenvallen :( nog een jaar voor ik mijn Vodafone abo kan veranderen.

In ieder geval ook namens mij dank aan Tweakers en Vodafone!

[ Voor 21% gewijzigd door Arjant2 op 30-08-2013 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchdragon81
Serieus? Een jaar nog, hebbie met ze gebeld?.. ik kon m gelukkig wel nog veranderen naar een RED abbo !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchdragon81
Wanneer krijgen we te horen of we de tests goed hebben volbracht en we de telefoons mogen blijven gebruiken?
Me stomme note kan geen 4G aan XD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
mijn sim werd net ook geblokkeerd :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• javedlatif
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06-08 10:11
Na twee volle weken gespeeld te hebben met de Xperia Z, breng ik hier mijn verslag over testopdrachten 5 t/m 6 en week 2 uit. Aangezien deze opdrachten te maken hebben met snelheidsmetingen, heb ik deze in een verslag gezet. De relevante conlcusies zijn omkaderd. Voor de kader is een uitleg van hoe de test is uitgevoerd. Na deze kader staan aanvullende opmerkingen.

4G testresultaten eerste week vervolg

5. Doe een aantal snelheidstests, maak hierbij gebruik van de Speedtest app
Op verschillende plekken in Den Haag centrum heb ik de snelheden met Speedtest.
Download,Upload,Latency
18691,23530,41
13180,25541,40
14815,29753,48
17073,9024,48
21813,25433,43
16205,25693,54
13317,25268,44
14012,19530,41

En verschillende plekken in Scheveningen (woonplaats):
Download,Upload,Latency
12411,24363,55
8060,4366,91
9848,4280,49
7718,4202,47
13658,18359,47
16672,22433,49
7661,16482,52
8891,19330,51
9370,20924,47

Met de 4G verbinding in Scheveningen is het niet geweldig gesteld, tegenover de snelheidsmetingen in Den Haag Centrum. :-(

Op sommige plekken in Scheveningen buiten had ik lagere snelheden gehaald dan plekken in Den Haag centrum binnen. Dit zijn pluspunten voor 4G bereik binnenshuis en minpunten voor het bereik in Scheveningen. In Den Haag centrum had ik vaak drie balken, soms twee balken signaalsterkte. In Centrum had ik heel vaak vier balken, soms drie balken signaalsterkte.
6. Vergelijk publiek WiFi met 4G in een café met publiek Wifi - Hoe verhoudt dit zich tot elkaar
Ik heb de wifi verbinding van de Coffee Company getest op Noordeinde, Den Haag tegenover de 4G verbinding.

Wifi: 3.63 mbps down 1.52 mbps up 88 ping
4G: 13.93 mbps down, 26.24 mbps up, 41 ping

De cijfers spreken voor zich; wel drie keer zo veel download, vijftien keer zoveel upload en half keer ping met 4G tegenover WiFi :o

4G testresultaten tweede week

1. Kijk live een voetbalwedstrijd op de telefoon. Hoe werkt dit?
Aangezien één van mijn goede vrienden zijn telefoon gebruikt om via de wifi live Eurosport te streamen naar TV in zijn sports store, besloot ik de testsim aan hem uit te lenen. De live wedstijden waren van tennis. Welk toernooi kan ik nu niet voor ogen halen.
Al hebben we er geen speedtest van gemaakt, de vloeiendheid van de beelden kwamen redelijk overeen.

Verder heb ik zijn app gebruikt op de fiets, tram en auto. Alleen op tram en auto werden de beelden af en toe verstoord.

Een sportevenenement live streamen is prima te doen met 4G, hoewel onderweg nog wel verstoringen kunnen optreden
2.Start een videoconferentie en beoordeel hoe dit gaat met 4G. Participate
Conference calls met skype doe ik wel vaker omdat het nodig is voor mij hobby's en vrijwilligerswerk. Dit gaat vaak via wifi. Toevallig had ik deze week een vergadering waarbij niet iedereen fysiek aanwezig kon zijn bij elkaar. Een uitgelezen kans om de 4G verbinding te testen.

Wat mij als eerste opviel is dat conference calls met de Skye Android App op een 1080p 5" scherm aardig goed afgaat. Daarna viel mij op dat mij niets verder opviel; de verbinding kwam snel op gang en bleef gedurende de hele vergadering het zonder haperen doen. Zelfs toen ik eventjes naar de tuin liep en een rondje om kantoor maakte bleef de verbinding zonder verstoringen de beelden en geluid doorgeven. Ik was blij verrast; mijn verwachting was toch wel enige haperingen te ontdekken. Ik heb het helaas niet in de auto kunnen testen, hier was ik te laat op gekomen :+

Conferece calls maken met Skype over 4G is zeker te doen. Hoewel ik niets kan zeggen over storingen wanneer men in een rijdende auto een videoconferentie heeft of in Scheveningen dit doet; daar zijn de snelheden zoals eerder gebleken lager dan in Den Haag centrum.
3.Doe een aantal snelheidstests, maak hierbij gebruik van de Speedtest app. Hoe is de snelheid
•In een groot kantoren/gebouwencomplex
•In de trein
•In een rijdende auto
•In een cafe/restaurant
•Op het Centraal Station
•In het grootste park/Op het grootste plein van de stad
•In een winkel, bv Mediamarkt, H&M, V&D
•Optioneel: in een voetbalstadion
•Optioneel: op een festival

Ik ben helaas niet in de gelegenheid geweest om in alle bovengenoemde situaties te testen. Wel kan ik zeggen over 4G verbinding in:

Malieveld
Hoogste: 21.93 mbps down, 28.64 mbps up, 41 ping
Laagste: 16.43 mbps down, 26.21 mps up, 47 ping
Op het Malieveld in Den Haag haal ibk verschillende snelheden waarvan de hoogste en laagste snelheden qua down meer uit elkaar liggen dan up.

Tijdens het rijden (Rondje Den Haag Centrum - Scheveningen
Hier kan ik heel kort over zijn; hoe dichter ik bij Scheveningen kom, hoe slechter de verbinding. Hoe dichter ik bij Den Haag Centrum kom, hoe slechter de verbinding.
Ik heb een keertje 4G getest op een uitstapje naar zoetermeer met de auto. Daarover kan ik zeggen dat zodra je de snelweg op gaat, de 4G dekking wegvalt en de telefoon terugschakelt naar 3G. In een trein zal de verbinding naar alle waarschijnlijkheid niet anders gedragen.

In een café
Bij vrijwel alle café's (in Den Haag Centrum) merk ik dat de snelheid slechts max 1 tot soms 2 mbps down en up lager gaat dan buiten.

Centraal station
Hoogste: 23.82 mbps down, 28.17 mbps up, 40 ping
Laagste: 19.49 mbps down, 25.35 mbps up, 43 ping
Verbinding 4G is op DH CS dik in orde!

In een winkel: V&D en Bijenkorf Den Haag
Zodra ik in het hart van een pand ga, haal ik vaak geen down snelheden hoger dan 10 mbps. Upload blijft tussen de 15 mbps en 20 mbps, wat redelijk goede cijfers zijn. Ping is net boven de 50ms. Zo te zien krijgen de downsnelheden het eerst te lijden onder bebouwing.

Tot slot

Ik wil graag alle fijne mensen van Tweakers en Vodafone bedanken voor een geweldig ontvangst twee vrijdagen terug en die de afgelopen weken plezier met 4G verbinding en de Xperia Z mogelijk hebben gemaakt. Verder hoop ik dat ik de tests naar behoren heb kunnen rapporteren. Ik heb de opdrachten zelf uitvoeriger willen testen, maar helaas neemt zoiets veel meer tijd in beslag dan ik in eerste instantie kon weten.
Ik was eerst niet helemaal overtuigd van de voordelen van 4G boven 3G, maar inmiddels ben ik een echte believer; 4G rocks! Nu ervaar ik apps op mijn telefoon zoals ze denk ik zijn bedoeld; vlot gebruik met vrijwel geen haperingen. De upload snelheid en snelheid binnenshuis maakt het versturen van grote bestanden vanaf de telefoon en tehtering/wifi met de telefoon tot nuttige en aantrekkelijkere mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrsar

mrsar

mijn telefoon is nu ook offline :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Mijn week 2 en bevindingen!

1: Twitch streaming gaat erg goed, live games volgen etc gaat soms zelfs nog beter dan via m'n thuis verbinding. Heb het alleen niet bewegend kunnen proberen (ik rij graag verantwoord :+)

2: Ik heb al behoorlijk wat speedtests uitgevoerd op de plekken waar ik werk. Ik heb eigenlijk alleen in Dordrecht en Vianen nooit 4g ontvangst gehad dus hier heb ik het niet kunnen testen. De snelheden in Amsterdam verschillen nogal en ik heb echt geen idee waar dat aan ligt.
Locatie 1 is op/naast de ijtunnel, daar switched hij tussen 2 types, 1 met weinig demping en 25/25mbit verbinding en 1 type met veel demping en dan heb ik dus een 10/3mbit verbinding. Ping is wel redelijk consistent dus echt veel merk je er waarschijnlijk niet van met browsen/streamen.
Amsterdam Zuid (nabij Riekepolder) was eerst rampzalig met 38/2mbit en behoorlijk hoge ping. Dit is afgelopen week omhoog gegaan van 38/2mbit naar een gemiddelde van 45/19mbit _/-\o_

zie:
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/-U-VtZ4-9-_o/UiCzLenIZ5I/AAAAAAAABbo/7RjnMeewRTQ/w498-h885-no/Screenshot_2013-08-28-11-11-42.png

En in Amsterdam Noord:
Afbeeldingslocatie: https://lh5.googleusercontent.com/-t4IUxXZwICw/UiDCWEdPbZI/AAAAAAAABcs/jJeBo5QYs8I/w498-h885-no/Screenshot_2013-08-24-18-53-22.png

Enkele dagen daarna heb ik enkele tests gedaan in Utrecht rondom CS, hierbij viel mij op dat snelheid niet echt afhankelijk is van de bebouwing (iig dat idee had ik) Want buiten op het Jaarbeursplein was de snelheid lager dan voor de Mediamarkt (wat toch behoorlijk veel beton/staal betreft) 8)7

Jaarbeursplein:
Afbeeldingslocatie: https://lh5.googleusercontent.com/-ppQ4MO2WZf8/UiCzIEsHOYI/AAAAAAAABa8/GPzHJMBVVn4/w498-h885-no/Screenshot_2013-08-25-15-23-05.png

Jaarbeursplein 2:
Afbeeldingslocatie: https://lh4.googleusercontent.com/-9eiSH83N4vY/UiCzIrFUqbI/AAAAAAAABbE/QEItwopg4Rk/w498-h885-no/Screenshot_2013-08-25-15-23-22.png

Midden op Utrecht CS:
Afbeeldingslocatie: https://lh6.googleusercontent.com/-6YdtWTEe3vQ/UiCzIGNYqLI/AAAAAAAABa4/dAX24qtfkxY/w498-h885-no/Screenshot_2013-08-25-15-26-09.png

Begin HC:
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/-5V_4o5dKGkU/UiCzJlzXY4I/AAAAAAAABbM/kb7LXxTmhA8/w498-h885-no/Screenshot_2013-08-25-15-28-38.png

Voor de Mediamarkt:
Afbeeldingslocatie: https://lh6.googleusercontent.com/-JezqStMGOUU/UiCzKLBYJtI/AAAAAAAABbU/08-FV0b11yE/w498-h885-no/Screenshot_2013-08-25-15-30-37.png

Voor in de Mediamarkt:
Afbeeldingslocatie: https://lh5.googleusercontent.com/-zHhM2A211cY/UiCzKp_dMmI/AAAAAAAABbc/OYMXfgDEhTM/w498-h885-no/Screenshot_2013-08-25-15-31-08.png

Achter in de Mediamarkt:
Afbeeldingslocatie: https://lh4.googleusercontent.com/-8ywO_Bfu6Vc/UiCzLfUxImI/AAAAAAAABbk/54Ui2RFJ8vo/w498-h885-no/Screenshot_2013-08-25-16-09-04.png

Conclusie 2:
Opzich ben ik wel gecharmeerd van het 4g netwerk, de snelheid is lekker hoog, de ping is echt lekker laag. Daarnaast is de response van het 4g netwerk vele malen hoger dan het 3g netwerk. Of dit een effect is omdat er nog niet zoveel 4g gebruikers zijn weet ik niet, maar het is in ieder geval wel lekker om nagenoeg "lag" loos te kunnen browsen. Wat ook leuk meegenomen is, is de batterij duur. De Xperia Z staat niet echt bekend dat het zuinig met de batterij om gaat, maar ik haal met gemak 2 tot 3 dagen zelfs met redelijk wat screentijd. In idle verbruikt hij maar 4% per 11 uur! :o 3g daarentegen is een stuk onzuiniger.

Dat gezegd te hebben, heb ik nog wel wat puntjes :X
Het voelt alsof het netwerk helemaal niet af is. Google play store op m'n Oppo Find 5 werkt altijd prima op 3g en geeft nooit time-outs of disconnects. Op de Xperia Z met 4g werkt de play store helemaal niet goed en dat ligt niet aan het toestel want op 3g en/of wifi werkt het toestel wel gewoon goed zonder die rare time-outs/disconnects. Daarnaast verschillen de snelheden per "sessie", de ene keer haal je 38/19mbit en de andere keer 30/2mbit zonder aanwijsbare reden. Ook hier bij mij thuis en in Amsterdam Noord lijkt het net of hij switched van de ene naar de andere antenne, maar hij blijft voornamelijk op de "slechte" verbinding zitten. Wel moet ik opmerken en wat Vodafone ook al had opgemerkt is dat het niet echt heel duidelijk is wat de fabrikanten als defaults hebben gebruikt om het aantal streepjes aan te geven.

Wat andere hier wel hebben gemeld en waar ik juist geen problemen mee heb is de 4g > 3g > 4g switch. Bij mij ging deze in vrijwel elk geval vlekkeloos. Tussen Amsterdam en Utrecht, bij Breukelen sprong hij heel even naar 3g maar achter Breukelen sprong hij weer naar 4g, terwijl er gewoon een data sessie open stond (coverage map/sensorly).

Al met al zie ik mijzelf bij m'n volgende 4g toestel (de Xperia Z vind ik echt lelijk vergeleken met m'n Find 5 :+) wel overstappen op het 4g netwerk 8)
het is wel jammer dat Vodafone geen LTE Advanced netwerk uitrolt

Bedankt Tweakers en Vodafone voor deze ervaring/test :) *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Voor mensen die bang zijn dat nieuwe RED-gebruikers 4G-ruimte opgebruiken: als Vodafone straks meer masten geschikt maakt + ook het netwerk tweakt gaat er heel wat voor nodig zijn om het netwerk vol te laten slibben hoor :)

Gaaf dat het erop lijkt dat ze bijv. in Den Haag nu ook al 100 Mbps LTE hebben uitgerold (aangezien het dik boven de 50 uitkomt bij sommigen).

LTE Advanced nog niet uitrollen heeft trouwens nog een reden: je backhaul moet gigantisch groot zijn wil je er wat aan hebben. Ik gok dat ze het straks sowieso met een softwareupdate kunnen aanzetten, die zal straks ook goedkoper zijn dan nu, dus vind het geen rare keuze, zeker aangezien er nog nauwelijks LTE Advanced-hardware op de markt is in Europa, sowieso geen smartphones.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danielsondepina
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11-09 13:48
De mijne is ook offline :( .. vnvd even mijn eind conclusie posten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Sorcerer8472 schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 19:24:
Voor mensen die bang zijn dat nieuwe RED-gebruikers 4G-ruimte opgebruiken: als Vodafone straks meer masten geschikt maakt + ook het netwerk tweakt gaat er heel wat voor nodig zijn om het netwerk vol te laten slibben hoor :)

Gaaf dat het erop lijkt dat ze bijv. in Den Haag nu ook al 100 Mbps LTE hebben uitgerold (aangezien het dik boven de 50 uitkomt bij sommigen).

LTE Advanced nog niet uitrollen heeft trouwens nog een reden: je backhaul moet gigantisch groot zijn wil je er wat aan hebben. Ik gok dat ze het straks sowieso met een softwareupdate kunnen aanzetten, die zal straks ook goedkoper zijn dan nu, dus vind het geen rare keuze, zeker aangezien er nog nauwelijks LTE Advanced-hardware op de markt is in Europa, sowieso geen smartphones.
Nee huidige maximum is 80mbit, maar het kan idd naar 130/50mbit oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

80 Mbit op 10 MHz dus? Wist ik niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raspbetory
  • Laatst online: 00:20
Ik hoorde dat LTE Advanced gezondheid risicos met zich mee zou brengen, al geloof ik het niet zo echt, maar wie weet misschien volgend jaar deze tijd zitten we allemaal op 4g met een snelheid van 500 mbs ( grapje ) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Raspbetory schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 20:59:
Ik hoorde dat LTE Advanced gezondheid risicos met zich mee zou brengen, al geloof ik het niet zo echt, maar wie weet misschien volgend jaar deze tijd zitten we allemaal op 4g met een snelheid van 500 mbs ( grapje ) ;)
Nee de infrastructuur die ze uitrollen kan geen LTE Advanced aan helaas... :/

@Sorcerer8472
LTE Advanced is gewoon backward compatible. Het is trouwens wel ironisch aangezien NTT Docomo het wel heeft uitgerolt in Tokyo en dat is notabene een partner van Vodafone :+
Samsung heeft wel LTE Advanced toestellen.
Het is misschien nu duurder om uit te rollen, maar ze hebben 17 jaar om het terug te verdienen en ze hoeven niet 2x het netwerk opnieuw te upgraden...
Maar goed, het is meer een gedachtenspinsel/wens van mij.

[ Voor 37% gewijzigd door ArcticWolf op 30-08-2013 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrsar

mrsar

Moeten we eigenlijk doen met die sim? Weggooien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raspbetory
  • Laatst online: 00:20
mrsar schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 22:43:
Moeten we eigenlijk doen met die sim? Weggooien?
Bewaren als aandenken ;)
Pagina: 1 ... 6 ... 8 Laatste

Dit topic is gesloten.