Na twee volle weken gespeeld te hebben met de Xperia Z, breng ik hier mijn verslag over testopdrachten 5 t/m 6 en week 2 uit. Aangezien deze opdrachten te maken hebben met snelheidsmetingen, heb ik deze in een verslag gezet. De relevante conlcusies zijn omkaderd. Voor de kader is een uitleg van hoe de test is uitgevoerd. Na deze kader staan aanvullende opmerkingen.
4G testresultaten eerste week vervolg
5. Doe een aantal snelheidstests, maak hierbij gebruik van de Speedtest app
Op verschillende plekken in Den Haag centrum heb ik de snelheden met Speedtest.
Download,Upload,Latency
18691,23530,41
13180,25541,40
14815,29753,48
17073,9024,48
21813,25433,43
16205,25693,54
13317,25268,44
14012,19530,41
En verschillende plekken in Scheveningen (woonplaats):
Download,Upload,Latency
12411,24363,55
8060,4366,91
9848,4280,49
7718,4202,47
13658,18359,47
16672,22433,49
7661,16482,52
8891,19330,51
9370,20924,47
Met de 4G verbinding in Scheveningen is het niet geweldig gesteld, tegenover de snelheidsmetingen in Den Haag Centrum. |
Op sommige plekken in Scheveningen buiten had ik lagere snelheden gehaald dan plekken in Den Haag centrum binnen. Dit zijn pluspunten voor 4G bereik binnenshuis en minpunten voor het bereik in Scheveningen. In Den Haag centrum had ik vaak drie balken, soms twee balken signaalsterkte. In Centrum had ik heel vaak vier balken, soms drie balken signaalsterkte.
6. Vergelijk publiek WiFi met 4G in een café met publiek Wifi - Hoe verhoudt dit zich tot elkaar
Ik heb de wifi verbinding van de
Coffee Company getest op
Noordeinde, Den Haag tegenover de 4G verbinding.
Wifi: 3.63 mbps down 1.52 mbps up 88 ping
4G: 13.93 mbps down, 26.24 mbps up, 41 ping
De cijfers spreken voor zich; wel drie keer zo veel download, vijftien keer zoveel upload en half keer ping met 4G tegenover WiFi |
4G testresultaten tweede week
1. Kijk live een voetbalwedstrijd op de telefoon. Hoe werkt dit?
Aangezien één van mijn goede vrienden zijn telefoon gebruikt om via de wifi live Eurosport te streamen naar TV in zijn sports store, besloot ik de testsim aan hem uit te lenen. De live wedstijden waren van tennis. Welk toernooi kan ik nu niet voor ogen halen.
Al hebben we er geen speedtest van gemaakt, de vloeiendheid van de beelden kwamen redelijk overeen.
Verder heb ik zijn app gebruikt op de fiets, tram en auto. Alleen op tram en auto werden de beelden af en toe verstoord.
Een sportevenenement live streamen is prima te doen met 4G, hoewel onderweg nog wel verstoringen kunnen optreden |
2.Start een videoconferentie en beoordeel hoe dit gaat met 4G. Participate
Conference calls met skype doe ik wel vaker omdat het nodig is voor mij hobby's en vrijwilligerswerk. Dit gaat vaak via wifi. Toevallig had ik deze week een vergadering waarbij niet iedereen fysiek aanwezig kon zijn bij elkaar. Een uitgelezen kans om de 4G verbinding te testen.
Wat mij als eerste opviel is dat conference calls met de Skye Android App op een 1080p 5" scherm aardig goed afgaat. Daarna viel mij op dat mij niets verder opviel; de verbinding kwam snel op gang en bleef gedurende de hele vergadering het zonder haperen doen. Zelfs toen ik eventjes naar de tuin liep en een rondje om kantoor maakte bleef de verbinding zonder verstoringen de beelden en geluid doorgeven. Ik was blij verrast; mijn verwachting was toch wel enige haperingen te ontdekken. Ik heb het helaas niet in de auto kunnen testen, hier was ik te laat op gekomen
Conferece calls maken met Skype over 4G is zeker te doen. Hoewel ik niets kan zeggen over storingen wanneer men in een rijdende auto een videoconferentie heeft of in Scheveningen dit doet; daar zijn de snelheden zoals eerder gebleken lager dan in Den Haag centrum. |
3.Doe een aantal snelheidstests, maak hierbij gebruik van de Speedtest app. Hoe is de snelheid
•In een groot kantoren/gebouwencomplex
•In de trein
•In een rijdende auto
•In een cafe/restaurant
•Op het Centraal Station
•In het grootste park/Op het grootste plein van de stad
•In een winkel, bv Mediamarkt, H&M, V&D
•Optioneel: in een voetbalstadion
•Optioneel: op een festival
Ik ben helaas niet in de gelegenheid geweest om in alle bovengenoemde situaties te testen. Wel kan ik zeggen over 4G verbinding in:
Malieveld
Hoogste: 21.93 mbps down, 28.64 mbps up, 41 ping
Laagste: 16.43 mbps down, 26.21 mps up, 47 ping
Op het Malieveld in Den Haag haal ibk verschillende snelheden waarvan de hoogste en laagste snelheden qua down meer uit elkaar liggen dan up.
Tijdens het rijden (Rondje Den Haag Centrum - Scheveningen
Hier kan ik heel kort over zijn; hoe dichter ik bij Scheveningen kom, hoe slechter de verbinding. Hoe dichter ik bij Den Haag Centrum kom, hoe slechter de verbinding.
Ik heb een keertje 4G getest op een uitstapje naar zoetermeer met de auto. Daarover kan ik zeggen dat zodra je de snelweg op gaat, de 4G dekking wegvalt en de telefoon terugschakelt naar 3G. In een trein zal de verbinding naar alle waarschijnlijkheid niet anders gedragen.
In een café
Bij vrijwel alle café's (in Den Haag Centrum) merk ik dat de snelheid slechts max 1 tot soms 2 mbps down en up lager gaat dan buiten.
Centraal station
Hoogste: 23.82 mbps down, 28.17 mbps up, 40 ping
Laagste: 19.49 mbps down, 25.35 mbps up, 43 ping
Verbinding 4G is op DH CS dik in orde!
In een winkel: V&D en Bijenkorf Den Haag
Zodra ik in het hart van een pand ga, haal ik vaak geen down snelheden hoger dan 10 mbps. Upload blijft tussen de 15 mbps en 20 mbps, wat redelijk goede cijfers zijn. Ping is net boven de 50ms. Zo te zien krijgen de downsnelheden het eerst te lijden onder bebouwing.
Tot slot
Ik wil graag
alle fijne mensen van Tweakers en Vodafone bedanken voor een geweldig ontvangst twee vrijdagen terug en die de afgelopen weken plezier met 4G verbinding en de Xperia Z mogelijk hebben gemaakt. Verder hoop ik dat ik de tests naar behoren heb kunnen rapporteren. Ik heb de opdrachten zelf uitvoeriger willen testen, maar helaas neemt zoiets veel meer tijd in beslag dan ik in eerste instantie kon weten.
Ik was eerst niet helemaal overtuigd van de voordelen van 4G boven 3G, maar inmiddels ben ik een echte believer;
4G rocks! Nu ervaar ik apps op mijn telefoon zoals ze denk ik zijn bedoeld; vlot gebruik met vrijwel geen haperingen. De upload snelheid en snelheid binnenshuis maakt het versturen van grote bestanden vanaf de telefoon en tehtering/wifi met de telefoon tot nuttige en aantrekkelijkere mogelijkheden.