[Actie] Vodafone 4G testpanel: de testopdrachten

Pagina: 1 ... 7 8 Laatste
Acties:
  • 44.987 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ojjorz
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Ojjorz

De oude man die alles kan

Mijn simkaart is nog actief :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchdragon81
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-12-2024
:( lucky... XD

Heb me huidige simkaart in de Sony nu, dus lekkerweer 4G :)

Edit

Daammmnn zojuist een maatje opgehaald om te sporten.. Ff speedtest gedaan
42Mbps downl en 27Mbps up :9~ ... Hoogste wat ik heb gehaald.. Is het raar als ik bij hun ga slapen? 8)7
Afbeeldingslocatie: http://i1216.photobucket.com/albums/dd372/dragonunleashed/tweakers/Screenshot_2013-08-31-09-20-55.png

[ Voor 42% gewijzigd door dutchdragon81 op 04-09-2013 11:08 ]

"Absorb what is useful, discard what is useless and add what is specifically your own"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ojjorz
  • Niet online

Ojjorz

Helaas nu ook niet meer, terug naar mijn eigen Wifi ;)

Hoe zit het nu verder met de afhandeling? Is de telefoon inmiddels van ons? Worden de resultaten nog ergens gebundeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faisje
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 14-09-2023
Mijn hoogste meting was ongeveer 83 mb down en 27 up. Gisteren 54 down en 19 up. Maar op verschillende plaatsen binnen hoogvliet. de eerste in het centrum de andere bij het metro station.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13-09 22:29

robertwebbe

Robert Webbe

Eigenlijk is speedtest een hele slecht meetinstrument, hij toont voornamelijk de pieksnelheid van het laatste moment. Gezien de snelheid best wel eens met horten en stoten komt heb je hier niet zoveel aan. Je toestel buffert dan ook nog wat en voordat je het weet meet je dan zelfs hoger dan de snelheid die uberhaupt kunt behalen. Beter zou de gemiddelde snelheid zijn met hierbij de vermelding van het minimum en het maximum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shivs
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online

4G testresultaten tweede week

1. Kijk live een voetbalwedstrijd op de telefoon. Hoe werkt dit?
Mijn mist favoriete opdracht, omdat ik een hekel heb aan voetbal in het algemeen. Maar ik heb mezelf er toe gezet om een livestream te starten. Zoals te verwachten was dit van prima kwaliteit en uiteraard zonder buffer te kijken. Kwaliteit is dus prima. Maar dat hadden we met video al gezien in week één. Geen verrassingen tijdens deze opdracht dus. :)
2.Start een videoconferentie en beoordeel hoe dit gaat met 4G.
Lang leve Google Hangouts. Dat heb ik namelijk ook al eens eerder geprobeerd op een 3G verbinding en zelfs dat werkt aardig. De kwaliteit van het beeld is dan wel wat minder dan wat ik nu met 4G heb ervaren, maar zeker werkbaar. De toegevoegde waarde van 4G is hier denk ik dat de snelheden wat stabieler zijn waardoor het beter werkbaar wordt.
3.Doe een aantal snelheidstests, maak hierbij gebruik van de Speedtest app.
Hoe is de snelheid
In een groot kantoren/gebouwencomplex
Dit heb ik getest in het kantoor van mijn werk. Na een tiental metingen is de laagste score 8479kbps down, 11328kbps up met 43ms. De hoogste meting kwam uit op 16598kbps down, 38241kbps up met 37ms.
In de trein
Ik ben in deze periode niet met de trein geweest, maar ik verwacht dat dit geen verschil oplevert met de gemiddelden van de andere metingen.
In een rijdende auto
Dit levert leuke resultaten op. Het verschil is er groot, in het centrum waar de beste ontvangst is merk je geen verschil met niet in de auto zitten. Maar juist aan de rand van het dekkingsgebied kan het heel hard teruglopen met de snelheden. Mijn absolute minimum op 4G (dus nog niet terug naar 3G) is 4536kbps down, 5783kbps up met 78ms ping. Het gemiddelde blijft overigens best hoog. Van alle autotest kwam ik uit op een gemiddelde van 9845kpbs down, 13488kbps up met 56ms ping.
In een cafe/restaurant
De Ierse pub heeft weer goed aan me verdient tijdens deze tests. Gemiddeld kwam ik uit op 7905kpbs down, 10023kpbs up bij 50ms.
Op het Centraal Station
Niet met de trein gaan betekend voor mij ook dat ik niet op het station kom. Niet kunnen testen dus.
In het grootste park/Op het grootste plein van de stad
Ik woon naast het meest centrale park van Rotterdam, daarnaast is het één van de grotere dus mijn tests verschillen niet veel van thuis. Ze zijn buiten alleen net iets beter. Minimaal: 4562kbps down, 8699kpbs up bij 61ms. Maximale snelheid was 24301kpbs down, 34200kpbs up bij 32ms.
In een winkel, bv Mediamarkt, H&M, V&D
MediaMarkt Rotterdam centrum is dus blijkbaar een flinke kooi. Het ontvangst is compleet random en niet echt meetbaar. De grote AH in het centrum is altijd al een blindspot geweest voor al het ontvangst. Met 4G hou je wel verbinding, maar de snelheden zijn niet heel hoog. Maximaal gemeten in de AH was 5609kbps down, 4301kbps up bij 56ms. (Mijn eerste meting waar de down hoger is dan de up)

Conclusie overall

4G is een mooie nieuwe techniek die er voor gaat zorgen dat aller een stuk mobieler wordt. Waar het nu mogelijk is om op afstand te werken wordt het met 4G niet alleen mogelijk, maar je gaat geen verschil meer merken met een vaste verbinding. Ik zie dan ook zeker toekomst voor 4G. Kleine sidenote is hier wel dat ik verwacht dat het dataverbruik door deze snelheden gaat exploderen en het gevaar bestaat dat er niet genoeg bandbreedte is om dit om te vangen. Zolang dat nog niet zo ver is is 4G een prima manier om dingen te mobiliseren.
Voor persoonlijk verbruik blijf ik bij mijn conclusie van week één. Het is erg fijn hoe snel en soepel alles werkt, maar voor mijn mobiele verbruik heb ik het niet nodig. Dat gecombineerd met de in mijn optiek te hoge kosten voor een degelijk 4G abonnement zorgen er voor dat ik in de nabije toekomst niet zal investeren in een upgrade van mijn abonnement.

Verder wil ik Tweakers en Vodafone heel erg bedanken voor de mogelijkheid om 4G te testen (en voor de telefoon natuurlijk). Ik vond het erg leuk om te doen en in de toekomst hou ik me beschikbaar voor eventuele vervolgen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartenre
  • Laatst online: 07-11-2024
Aan de late kant, maar hier mijn testresultaten van week 1 en 2.

Vooraf: Ik heb meegewerkt aan het promofilmpje in Amsterdam en daarvoor ook een aantal tests gedaan. Omdat je er wellicht enkele in het filmpje terug kan zien gebruik ik waar mogelijk de testresultaten die tijdens de opnames zijn gemaakt.

Verder: In twee weken heb ik totaal verstookt: 38GB. Jammer dat de sim is gedeactiveerd:(

1. Upload video @ Instagram/vine/facebook-> Vergelijk snelheid van 4G met 3G (stopwatch):
Ik heb deze test uitgevoerd, thuis op de bank in de oude Pijp, waar nauwelijks 3G ontvangst is. Ik heb een door de Xperia Z geschoten full HD filmpje (386MB) geüpload met Wetransfer:
4G: 14 minuten en 10 Seconden
3G: Time out (na 45 min. uploaden). Herhaald in de voorkamer: 52 minuten en 21 seconden.

2. Kijk een (Full HD) video op je Xperia Z:
In tram 16, tussen Haarlemmermeerplein en het Museumplein heb ik tijdens de opnames een filmpje gekeken. Het speelde uitstekend totdat hij begon te haperen. Ik zag dat de 4G ontvangst was weggevallen. Ik vermoed dat dat was ongeveer ten hoogte van de Willem Witsenstraat.

3. Videobellen/Skypen met een vriend -> Hoe gaat dit?
Na de opnames in Amsterdam (tijdens de opnames in Utrecht) heb ik ongeveer 30 minuten, tijdens verschillende sessies met een andere tweaker geskypet (ik thuis, hij in een park). De audiokwaliteit was goed, helaas was het beeld erg blokkerig. Gezien onze verbinding goed was, heeft dit wellicht met de skype app te maken, want de camera’s van de Xperia Z waren het probleem niet.

4. Verstuur een e-mail met een groot bestand (liefst een bestand ‘uit de cloud’) als bijlage (bv foto)
Ik heb een aantal keren geprobeerd om met de Gmail app een bestand van 23 MB te versturen (25 is de max), maar tot nog toe blijven ze allemaal in de outbox hangen, en heb ze dus niet kunnen timen. Ik ga achterhalen hoe dit komt en de tests nog opnieuw uitvoeren.

5. Doe een aantal snelheidstests, maak hierbij gebruik van de Speedtest app. Hoe is de snelheid:
- Op het hoogste punt van de stad?
Dat is helaas niet gelukt, ik kwam onder geen beding binnen bij de Rembrandtoren. Na een praatje is het me wel gelukt de Mondriaantoren te beklimmen, het op één na hoogste punt van Amsterdam (met behulp van Europa's snelste lift, aldus de portier). Van de 29e tot de 32e moest ik met de trap... Ping: 55ms, Down 31,90Mbps, Up: 9,10 Mbps
- Op het laagste punt van de stad?
Ik ben naar de Watergraafsmeer gegaan, volgens mij is dat het laagste punt van Amsterdam. Ik stond bij de kruising van de Fahrenheitstraat en de Weesperzijde:
Ping: 56ms, Down: 63,41 Mbps, Up: 29,13 Mbps
- In de metro/tram/bus?
In tram 16 ter hoogte van het Rokin heb ik de hoogste snelheid gehaald: Ping: 68ms, Down 29.66Mbps, down 27,45Mbps
In een groot winkelcentrum? Ongeveer halverwege de Kalverstraat: Ping: 54ms, Down: 24,20Mbps, Up: 15,17 Mbps

6. Vergelijk publiek WiFi met 4G in een café met publiek Wifi -> Hoe verhoudt dit zich tot elkaar?
Tijdens de opnames zijn we naar Bar Moustache gegaan in de Utrechtsestraat. De 4G ontvangst was okay, maar zeker niet perfect. Dat gold ook voor het WiFi netwerk. De tests zijn uitgevoerd met de Speedtest App.
WiFi: Ping: 79ms, Down: 12,82 Mbps Up: 1,15Mbps
4G: Ping: 87ms, Down: 6,99Mbps, Up: 13,44Mbps

Opdrachten week 2:
Ik kijk geen voetbal, en weet ook niet hoe ik dit live kan streamen. Ik neem aan dat qua bandbreedte een HD filmpje vergelijkbaar werkt. Bij het streamen van HD film van Youtube wordt alles vlekkeloos afgespeeld. In de Tram is het wel eens misgegaan (zie week 1), maar dat probleem heb ik verder niet gehad.

2. Start een videoconferentie en beoordeel hoe dit gaat met 4G.
Reeds in week 1 uitvoerig uitgevoerd en helaas geen andere mogelijkheden dan Skype.

3. Doe een aantal snelheidstests, maak hierbij gebruik van de Speedtest app. Hoe is de snelheid:
In een groot kantoren/gebouwencomplex:
In de Mondriaantoren bij Amstel zit zowel Rabobank als ook Deltaloyd. De snelheden bovenin (zie week 1) Waren:
Ping: 55ms, Down 31,90Mbps, Up: 9,10 Mbps

In de trein
Tussen Amstel en Utrecht: Ping 60ms. Down: 11,17Mbps Up: 4,89 Mbps

In een rijdende auto
Ik heb helaas niet de beschikking over een auto. Wel een motor, maar dat leek me vrij riskant.

In een cafe/restaurant
Bar Moustache (zie week 1): Ping: 87ms, Down: 6,99Mbps, Up: 13,44Mbps

Op het Centraal Station
Ping: 75ms, Down: 11,80Mbps, Up: 23,94Mbps

Damplein: Ping: 56 ms, Down: 27,90Mbps, Up: 25,79Mbps

V&D Muntplein: Ping: 56ms, Down: 18,71Mbps, Up: 12,28Mbps

Dank aan Tweakers en Vodafone voor de mogelijkheid om mee te doen aan deze actie. Nu weer terug naar 3G ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09:32
dutchdragon81 schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 16:50:
Serieus? Een jaar nog, hebbie met ze gebeld?.. ik kon m gelukkig wel nog veranderen naar een RED abbo !
Mijn huidige abo kost meer dan een red abo. Dus dat gaan ze niet omzetten...
Ja als ik naar een nog duurder red abo ga maar dat vind ik het niet waard.
Dus helaas voorlopig geen 4g voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Arjant2 schreef op zondag 01 september 2013 @ 12:02:
[...]

Je kan het altijd proberen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:43

Sorcerer8472

Mens sana?

[...]

Heb je gebeld dan? Of doe je nu gewoon aannames?
Want soms doen ze het toch als het prijsverschil niet al te groot is...

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchdragon81
En bij ze kunnen eventueel ook alleen 4G voor.je activeren.. Dat konden ze ook bij mij doen

"Absorb what is useful, discard what is useless and add what is specifically your own"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
ik doe aannames nu, maar heb abo van 55 euro... sim only Red kost 39 per maand.
Maar heb ooit wel eens willen switchen en kon toen alleen naar een hoger abo.

En aangezien ik reeds op een duur abonnement zit waarvoor ik minder krijg dan een nieuw Red abo heb ik geen zin om nog eens extra te betalen voor 4G! Dat verdom ik hehe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ojjorz
  • Niet online

Ojjorz

Huh? Vodafone? Mijn SIM is weer geactiveerd? Vind het natuurlijk prima maar ga niet voor de data betalen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchdragon81
Voor 65 eurie heb je 4gb 4G en onberperkt bellen en onbeperkt smsen. Vind dat meevallen. Is "maar " tien eurie meer dan wat je nu betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Bij mij hebben ze het omgezet toen ik een microsim ging halen. Was zelfs op voorstel van de medewerker. Dit bij Vodafone In de Boogaard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
dutchdragon81 schreef op maandag 02 september 2013 @ 07:56:
Voor 65 eurie heb je 4gb 4G en onberperkt bellen en onbeperkt smsen. Vind dat meevallen. Is "maar " tien eurie meer dan wat je nu betaald.
tja, maar een gewoon Red sim only is maar 39 euro en daar zou ik genoeg aan hebben, dus om nou 65 euro te gaan betalen... betaal nu eigenlijk al te veel!
Ach maakt ook niet uit, alleen voor 4G, is de moeite niet. Zie het over een jaar wel!

Even back on topic.
Ik vond de feedback/deelname van Vodafone aan dit topic wel erg beperkt, daar had ik wat meer van verwacht, op zich jammer, want nu is het voornamelijk eenrichtingsverkeer geweest.

[ Voor 16% gewijzigd door Arjant2 op 02-09-2013 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
220 belminuten, onbeperkt belminuten naar VF klanten, onbeperkt SMS, 11GB data en 4g voor 21,40 euro/maand :+

/hides }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
pffff, ik zeg niks meer, lol

[ Voor 69% gewijzigd door Arjant2 op 02-09-2013 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crzyhiphopazn
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-09 15:11

crzyhiphopazn

Knowledge = Power

Door ziekte pas nu mijn testresultaten kunnen aangeven..

Test 1 -
Wedstrijd streamen is mij niet gelukt omdat ik geen FOx sports abo heb en geen van de live stream van sites werkte bij mij.

Test 2 -
Geprobeerd te skypen met vriend(inn)en van me maar videoconferencing was traag door de andere kant dat ik het beeld om te huilen vond XD..
Geluid deed het wel goed zolang er maar niet teveel omgevingsgeluid was..

Test 3 -
Keer gehad dat ik geen 4G bereik had.
Andere keer dat het zo traag was dat het op 3G snelheid leek. (Beide in het Centrum van Amsterdam.

Amsterdam Zuidoost had wel 4G bereik, maar nog steeds wat trager dan in de stad.. Kwam uit op 19 Mbit max en upload op 15 Mbit..

Tweakers en Vodafone bedankt voor deze interessante en leuke test ervaring

https://tweakers.net/gallery/96378/inventaris/?inv_id=1241403 || GT= cRzYHipHopAzN || Battle.net ta6g ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danielsondepina
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11-09 13:48
Na twee weken 4G , ga ik toch met een beetje pijn terug naar 3g.

Ik heb 4g niet zo zeer nodig voor ontzettende hoge downloads.
Wat mij het meest heeft overtuigd is toch de stabiliteit van het vodafone netwerk in de randstad.

Heb overal probleem loos kunnen streamen/uploaden, de nodige hotspots waren compleet overbodig. Nergens hoeven in te loggen/ inschrijven 3 keer goed keuren etc, pure gemak!!

De nodige metingen werden verricht en overal het zelfde resulaat, zelfs mijn wifi in huis moest eraan geloven. Haalde ik in huis een upload van 5mb, ging 4g met 15 mb makkelijk erover heen.

Vooral met skypen was dit goed zichtbaar, ging de wifi nog wels happeren, was 4g duidelijk stabieler.

Opdrachten week 2:

1. Kijk live een voetbalwedstrijd op de telefoon.
Een echte voetbalwedstrijd niet kunnen kijken wel de sammenvattingen via de fox sport app en uitzending gemist.
Dit gaat soepel en snel, geen happeringen gedurende het kijken.

Skypen ging perfect met 4g, de haperingen kwamen eerder van de 3g toestellen en wifi.

3. Doe een aantal snelheidstests, maak hierbij gebruik van de Speedtest app. Hoe is de snelheid:
In een groot kantoren/gebouwencomplex:
Op werk de nodige tests kunnen doen , gemiddelde snelheid lag op zo,n 10 mb down en 10 mb up.

Met meerdere collegas tegelijk internetten, ging redelijk. In de buitenlucht gaat dit stukken beter.

4. In een rijdende auto,

wisselende snelheden gehaald , maar youtube streamen in de auto ging perfect, 1080p filmpjes waren iets teveel gevraagd, maar das logisch.

Helaas is ons proef tijd afgelopen, en ben ik besmet met de 4g virus.
Een sim only 4g abonnement is dan ook de volgende uitdaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Untouchablezz20
  • Laatst online: 13-09 15:34
ArcticWolf schreef op maandag 02 september 2013 @ 11:34:
220 belminuten, onbeperkt belminuten naar VF klanten, onbeperkt SMS, 11GB data en 4g voor 21,40 euro/maand :+

/hides }:O
22,48 :D maar uiteraard geen geld voor wat je krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchdragon81
:O jealous

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROximity
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-09 15:48
Jammer dat dit draadje zo moeilijk te vinden is op tweakers. Althans ik kom er elke keer alleen op via een advertentie banner als ik op m'n werk ben (waar ik geen adblock heb).

Nog bedankt voor het checken van Twitch :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchdragon81
PROximity schreef op maandag 02 september 2013 @ 18:20:
Jammer dat dit draadje zo moeilijk te vinden is op tweakers. Althans ik kom er elke keer alleen op via een advertentie banner als ik op m'n werk ben (waar ik geen adblock heb).

Nog bedankt voor het checken van Twitch :)
Graag gedaan, erg genoten van de het eten van de puber tijdens het browsen.. Hij had nog kapot veel volgers ook :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
dutchdragon81 schreef op maandag 02 september 2013 @ 18:41:
[...]

Graag gedaan, erg genoten van de het eten van de puber tijdens het browsen.. Hij had nog kapot veel volgers ook :S
Nadine Sykora (= hot) en Boxy hebben ook VEEL followers... xD en die filmpjes slaan meestal ook nergens op 8)7

ps: is het nu helemaal afgelopen? (en mogen we het toestel houden?)

[ Voor 10% gewijzigd door ArcticWolf op 02-09-2013 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchdragon81
ArcticWolf schreef op maandag 02 september 2013 @ 18:48:
[...]

Nadine Sykora (= hot) en Boxy hebben ook VEEL followers... xD en die filmpjes slaan meestal ook nergens op 8)7

ps: is het nu helemaal afgelopen? (en mogen we het toestel houden?)
Nu waS ik nieuwsgierig.. Vooral maar de "hot"one. Kon helaas beiden niet vinden via de search in de app :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Misschien helpt het als Boxxy goed geschreven wordt :+
YouTube: FOAR EVERYWUN FRUM BOXXY O-)

De ander is op YouTube: Hey Nadine te vinden.

[ Voor 25% gewijzigd door Raven op 02-09-2013 19:30 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchdragon81
Bedankt jongens... Ik ga.. Even.... Offline XD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carnager
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01-09 17:52

carnager

AmsterdamVideo

Ter info,
vodafone heeft vandaag een verse dekkingskaart online gezet.
De vorige was van 31 juli.
Wat het meest opvalt is dat ze nu 4G aanbieden in West Leeuwarden...
https://www.vodafone.nl/s...tuele-dekkingskaart.shtml

Al meer dan 2000 dagelijkse videos op AmsterdamVideo ||| Bier geeft plezier! Untappd je mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:26
We gaan morgen de actie afronden en checken of iedereen alle opdrachten heeft gedaan. Mocht je nog iets willen afronden of toevoegen, doe het vandaag. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Ik had Sensorly gemailed en die hebben 4g dekking nu ook voor Nederland aangezet :) (was een configuratiefout mailde ze terug)
Helaas wordt onze meetdata pas later verwerkt... }:O de data wordt vanaf afgelopen maandag wel meteen verwerkt.

[ Voor 33% gewijzigd door ArcticWolf op 03-09-2013 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crzyhiphopazn

crzyhiphopazn

Knowledge = Power

zeef schreef op dinsdag 03 september 2013 @ 10:00:
We gaan morgen de actie afronden en checken of iedereen alle opdrachten heeft gedaan. Mocht je nog iets willen afronden of toevoegen, doe het vandaag. :)
Afronden kan niet meer aangezien de simkaarten geblokkeerd zijn :(..
Zou best wel verder willen testen, wat betreft streamen van wedstrijden en het skypen..

https://tweakers.net/gallery/96378/inventaris/?inv_id=1241403 || GT= cRzYHipHopAzN || Battle.net ta6g ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchdragon81
Heb gister nog even een test gedaan in het centrum van hoogvliet ... Wederom niet de 5pMBps tot 80Mbps gehaald die een andere tester wel haalde maar een miezerige 9,8 Mbps down en een up van 25Mbps
Afbeeldingslocatie: http://i1216.photobucket.com/albums/dd372/dragonunleashed/tweakers/Screenshot_2013-09-04-09-53-14.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thatanas
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 13-09 22:34

4G testresultaten tweede week

Briljant! Ik stond in de Kuip en wilde kijken hoe de concurrentie alle punten verspeelde. Vrijwel iedereen speelde gelijk en wij wonnen met 4-0, dus dat was prima. Mensen in De Kuip waren uiterst jaloers op mijn 4G-verbinding.
Prima, door middel van Google Hangouts. Ik moet zeggen dat de verschillen met 3g minimaal zijn voor mij. Hoe dat aan de andere kant zit, weet ik niet: de uploadsnelheid van mij ligt natuurlijk tientallen keren lager....
3.Doe een aantal snelheidstests, maak hierbij gebruik van de Speedtest app.
Hoe is de snelheid
Op de universiteit haal ik een downstream van ongeveer 30mbps, en een up van ongeveer 25.

In de trein
Richting Hoek van Holland getest: verbinding kon niet tot stand komen :? Later ongeveer 10 om 3.

In een rijdende auto
20 om 23MBps. Geweldig dus.

In een cafe/restaurant
Al verteld hoe ik in MCDonalds het Wi-Fi access point voor lul zette? ;) (Lees even terug)

Op het Centraal Station
Werkt prima. Gisteren nog even geweest met mijn eigen telefoon. Niet te vergelijken met Wi-Fi of 3G.

Kralingse Bos. Géén 4G dekking bij de Kinderboerderij :(. Daarna Voetbal International gestreamd. Ging niet geweldig. Even kijken of de dekking hier beter kan jongens?

Zie MCDonalds verhaal.

Conclusie overall

4G is een mooie nieuwe techniek die er voor gaat zorgen dat ik mijn werk heerlijk mobiel kan voortzetten. Ik hoop op een abonnement van Vodafone waar mijn Nederlandse bundel ook in het buitenland relatief goedkoop gebruikt kan worden. Wel verwacht ik dankzij een werk-op-afstand principe een explosie van datagebruik.

Het feit dat Vodafone mijzelf op 4G heeft overgezet bevalt enorm. Ik zou niet meer terug willen naar 3G en mérk dat mijn verbuik kenmerkend veranderd is. Alleen in De Kuip al, foto's sturen, whatsappen, filmpjes rondsturen, iedereen is gewoon jaloers op de mogelijlkheden die ík wel heb en waar het hen aan ontbeert. Zo wist ik donderdag tegen Krasnodar als eerste dat bij AZ een fik gewoed had in een skybox, en wist ik zondag als enige wat Vitesse deed tegen Utrecht. Dat soort zaken zijn jaloersmakend en daar houd ik wel van :9

Ik wil Tweakers en Vodafone dan ook ontzettend bedanken voor de mogelijkheid om 4G te testen en voor de telefoon. Ik vond het erg leuk om te doen en in de toekomst hou ik me beschikbaar voor eventuele vervolgen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrsar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-09 15:49

mrsar

waar een sar is,is een wodka

thatanas schreef op woensdag 04 september 2013 @ 10:25:
[
Het feit dat Vodafone mijzelf op 4G heeft overgezet bevalt enorm
huh? of had je al een red abbo?

[ Voor 6% gewijzigd door mrsar op 04-09-2013 10:46 ]

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pauldebacker
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 03-09 16:31
Oh oh laatste verslag moet ik nog typen...... komt er aan, zodra ik thuis ben.

ICT-ertje met passie. Gadget freak, netwerk prutser en op zoek naar alternatieve voor de meest simpele dingen. Waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
Shit dat testen in De Kuip had ik ook willen testen afgelopen zondag, maar ja, geen 4G meer...
3G lag helemaal plat. Hele wedstrijd niets kunnen doen, pas een half uur na de wedstrijd kwam de verbinding langzaam weer terug en waren er blijkbaar genoeg mensen het gebied uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midget
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-09 13:13
Hieronder mijn verslag met de test opdrachten van de laatste week.
Mocht er iemand nog vragen hebben plaats even een reply en ik werk het iets verder uit.

Tevens kan ik alvast concluderen dat ik erg tevreden ben over het Vodafone (4G) netwerk en dan ik nog een lange tijd van mijn abonnement zal blijven genieten.

Mijn huidige telefoon HTC One is ondertussen ook volledig omgezet naar 4G en deze kon ik dus mooi gebruiken tijdens de opdrachten.
Sommige opdrachten zijn met de Sony Xperia Z en gevoerd en sommige opdrachten zijn met de HTC One uitgevoerd.
Dit om ook te kijken of hier een verschil in is te detecteren, beide toestellen aangesloten op het Vodafone 4G netwerk.

Dan nu hieronder de testopdrachten:

Kijk live een voetbal wedstrijd op de telefoon:

Deze opdracht heb ik met succes kunnen uitvoeren door een live stream op te starten. Tevens diverse streamin content bekeken via Ziggo Ive TV, uitzending gemist en andere applicaties.

Start een videoconferentie en beoordeel hoe dit gaat met 4G

Ik heb een videoconferentie opgezet tussen drie verschillende 4G toestelen die allemaal op het Vodafone netwerk waren aangesloten. Dit werkte perfect en het geluid was perfect. Af en toe haperden de video connectie, maar dit komt doordat een van de toestellen thuis aanwezig was (100 meter hoog) en weinig 4G dekking.

Doe een aantal snelheidstests
Hiervoor heb ik het kantoor van het ministerie van Buitenlandse Zaken gebruikt. De 4G dekking was helaas niet optimal door de aanwezig 3G zenders van Vodafone in het gebouw, echter kwam de snelheid rond de volgende gemiddelde: Ping 60 ms, Down 15 Mbps, Up 21 Mbps

In een rijdende auto
Met de auto van Den Haag naar Leiden gereden en hier verschillende testen kunnen uitvoeren. 4G dekking optimal en geode snelheden behaald: Ping 55 ms, Down 15 Mbps, Up 19 Mbps

In de trein
Van Den Haag Centraal naar Holland Spoor en Voorburg getest, allemaal in een volledig 4G dekkingsgebied: Ping 70 ms, Down 22 Mbps, Up 26 Mbps

In een cafe
Op het plein in Den Haag binnen bij Plein IXI een drankje gedaan en lekker getest, sneller dan de daar aanwezige wifi ;) en resultaten Ping 72 ms, Down 18 Mbps, Up 13 Mbps

Centraal station in Den Haag
Altijd druk rond 8 uur s’ ochtends, maar een goede ervaring Ping 55 ms, Down 16 Mbps, Up 21 Mbps

Tijdens de middag pauze even over het Malieveld gelopen in Den Haag en hier optimale dekking en snelheden van Ping 39 ms, Down 22 Mbps, Up 26 Mbps

In de Mediamarkt in Den Haag totaal geen dekking, maar dat had ik ook met mijn 3G niet, in de Bijenkorf waren de snelheden redelijk Ping 65 ms, Down 9 Mbps, Up 16 Mbps

Vorige week heb ik tevens tijdens het vuurwerk festival in Den Haag (Scheveningen) gezien dat 4G blijft functioneren met snelheden van Ping 65 ms, Down 12 Mbps, Up 16 Mbps. Op dat moment hadden mijn vrienden (T-mobile en KPN 4G) geen bereik meer.

Al met al een prima ervaring en vooral de Uploadsnelheid is een hele mooie verbetering. Op korte termijn verwacht ik dat 4G in veel tablets, laptops etc wordt toegepast. Echter wanneer ik dit nu doe zou ik snel tegen de limieten aanlopen van mijn data bundel.

Hier komt vast nog een leuk vervolg op van Vodafone.

Tweakers en Vodafone bedankt voor deze leuke ervaring.

• dutchdragon81
Ik snap dat jet streamen van live voetbal im de Kuip goed werkt. Haalde er net 40+ dwnl en 20Mbps upl.

Afbeeldingslocatie: http://i1216.photobucket.com/albums/dd372/dragonunleashed/tweakers/Screenshot_2013-09-05-05-36-01.png
Maar 2 meter verder was de downloadsnelheid gehalveerd. :S

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

midget schreef op woensdag 04 september 2013 @ 19:23:
Vorige week heb ik tevens tijdens het vuurwerk festival in Den Haag (Scheveningen) gezien dat 4G blijft functioneren met snelheden van Ping 65 ms, Down 12 Mbps, Up 16 Mbps. Op dat moment hadden mijn vrienden (T-mobile en KPN 4G) geen bereik meer.
Iemand met KPN 4G kon niet meer internetten omdat het netwerk te druk is? Lijkt me stug. Zo heel ontzettend veel mensen zitten er nog niet op 4G :o Vertel er eens meer over :P

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Ik denk dat hij bedoelde dat ze geen LTE ontvangst hadden.

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-09 11:34

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Kunnen we nog iets moois verwachten? Een verslag van jullie kant met interessante resultaten en eventueel verklaringen van Vodafone over de resultaten?

• danielsondepina
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11-09 13:48
(We gaan morgen de actie afronden en checken of iedereen alle opdrachten heeft gedaan. Mocht je nog
iets willen afronden of toevoegen, doe het vandaag. )

ben benieuwd inderdaad naar het 4g flimpje, en of er nog een terug kom dag komt ???

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

robertwebbe schreef op donderdag 05 september 2013 @ 10:12:
Ik denk dat hij bedoelde dat ze geen LTE ontvangst hadden.
Lijkt me stug in Scheveningen hoor, tenzij ze daar ook geen 2G hadden. Zie ook de KPN-coveragechecker.

• zeef
Het dataverbruik van de testers in Kilobyte.

javedlatif17.929.616
Turku9.706.783
pauldebacker36.337.456
8-Ball11.909.429
mrsar89.020.269
JelkeBart5.261.220
midget33.533.157
thatanas109.715.501
crzyhiphopazn24.138.564
Ojjorz18.718.704
DramaMined46.062.313
danielsondepina19.375.132
Bonazzo2.552.164
ArcticWolf41.465.078
dutchdragon8122.900.957
Arjant220.722.484
RushrepsaJ3.568.208
Hann1BaL220.573.820
Maartenre40.051.136
Nymphetic1364.007.737

• dutchdragon81
Hann1ball wtf helemaal losgegaan.. XD.. nog nooit zoveel 3D blu ray films gedownload zeker XD

• ArcticWolf
  • Niet online
Ik heb nog best wel veel met 41GB :p bij normaal gebruik kom ik niet eens boven de 10GB gok ik.

[ Voor 10% gewijzigd door ArcticWolf op 05-09-2013 14:21 ]

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

220 GB :D
Gek! :D

• Ojjorz
  • Niet online

Ojjorz

Zoals verwacht zit ik onderin de middenmoot. Paar keer getethered (dat kan hard gaan) en een Coverage Map-test van 1u (3GB) continue.

• Hann1BaL

Hann1BaL

dutchdragon81 schreef op donderdag 05 september 2013 @ 14:20:
Hann1ball wtf helemaal losgegaan.. XD.. nog nooit zoveel 3D blu ray films gedownload zeker XD
Tethering was niet meer dan 10GB, dus veel downloadtests heb ik niet gedaan vanaf een computer. Veel lange duurtests gedaan en dat heeft de meeste data verstookt.

Aangezien er een goede stabiele 4G snelheid rond mijn huis is, zorgt de Coverage Map tool voor een hoop dataverstoken. Na een test van een paar uur stook je zo 17GB weg.

220GB is wel even 18 jaar en 4 maanden mijn vorige datalimiet van 1GB per maand elke maand compleet op gebruiken. :+

[ Voor 27% gewijzigd door Hann1BaL op 05-09-2013 19:38 ]

• crzyhiphopazn

crzyhiphopazn

Knowledge = Power

Holy Crap 220 en 110GB
Ik zag dat we op 4 personen na de 10GB challenge verslagen :D..

Ik zeg Kwarktaart XD :P..

[ Voor 6% gewijzigd door crzyhiphopazn op 05-09-2013 17:50 ]

• Hann1BaL

Hann1BaL

zeef schreef op donderdag 05 september 2013 @ 14:14:
Het dataverbruik van de testers in Kilobyte.
Ik weet dat het testen is en we best wel wat ruiger doen dan normaal, maar 4G laat wel zien dat er weinig heel blijft van een 2GB databundeltje bij een RED abonnement als je 4G echt goed wilt gebruiken.
crzyhiphopazn schreef op donderdag 05 september 2013 @ 17:43:
Holy Crap 220 en 110GB
Ik zag dat we op 4 personen na de 10GB challenge verslagen :D..

Ik zeg Kwarktaart XD :P..
mmmm lekker :9~

[ Voor 26% gewijzigd door Hann1BaL op 05-09-2013 19:20 ]

• dutchdragon81
Ik kan dat bevestigen..
Ik heb nu een RED super abbo en heb in 5 dagen 800 mb verbruikt. Op zich niet raar maar :

Geen of bijna geen online video's gekeken..
Geen muziek gestreamd

Enkel browsen paar fotos uploaden en FB :S

Ik moet nog 25 dagen |:(

Afbeeldingslocatie: http://i1216.photobucket.com/albums/dd372/dragonunleashed/tweakers/Screenshot_2013-09-05-19-50-54.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pauldebacker
Beetje laat, maar beter laat dan nooit.

Opdrachten week 2

(23/8 – 29/8)
1.)Kijk live een voetbalwedstrijd op de telefoon. Hoe werkt dit?
Voetbal is niet mijn ding dus dit via de twitch app en NFL app gedaan beide was zo vloeiend dat het gewoon tv kijken wordt. En dat terwijl ik tijdens dit een speedtest deed met een resultaat: 8,25 Mbps down en 17,90 Mbps up ping 35ms.

Start een videoconferentie en beoordeel hoe dit gaat met 4G. Participate
Hiervoor hebben we met een aantal testers een Google Hangouts groepje gemaakt en hebben een tweetal keer een video conference call gedaan. De eerste keer reed ik toevallig naar Brabant en ter hoogte van 's Hertogenbosch zijn we begonnen dus ik zat op 3G en de rest op 4G, direct was het verschil duidelijk en de kwaliteit van video die ik uploaden was duidelijk minder dan zij op de 4G verbinding. De tweede keer had ik er een avondje voor vrij gemaakt dus was ik in Utrecht op 4G en toen was de kwaliteit een stuk beter. Binnen hangouts kun je aangeven of je wisselt tussen vrienden of 1 vriend heel de tijd in beeld houdt en bij de laatste optie wordt de kwaliteit na een tijdje nog beter en merk je helemaal niet meer dat er iets van vertraging of buffering in zit. Het is dan net echt. Hier ben ik dus echt heel erg tevreden over.

Doe een aantal snelheidstests, maak hierbij gebruik van de Speedtest app.
Hoe is de snelheid:
  1. In een groot kantoren/gebouwencomplex
  2. In de trein
  3. In een rijdende auto
  4. In een cafe/restaurant
  5. Op het Centraal Station
  6. In het grootste park/Op het grootste plein van de stad
  7. In een winkel, bv Mediamarkt, H&M, V&D
1) Op mijn werk ligt het heel erg aan waar ik me bevind in het pand. Achter mijn bureau (2e verdieping) in het midden van het pand haal ik ongeveer 10Mbps down en bijna 20Mbps up maar ga ik naar de kantine op de 4e verdieping en zit ik tegen het raam aan haal ik ineens nog maar 7Mbps down en 6,5Mps up en 43ms ping
2) In de trein is natuurlijk enorm afhankelijk van waar je rijdt, tussen Amsterdam en Utrecht is het bijvoorbeeld aardig te doen maar toch ga je nog even terug naar 3G maar en dat is ook logisch zodra je buiten het bereik van 4G komt ga je over op 3G, wat dus ook voor de trein richting 's Hertogenbosch geldt.
3) In een rijdende auto tethering aangezet op mijn laptop VPN opgestart en over die VPN verbinding een RDP en een Citrix sessie naast elkaar open. Over de A2 van Utrecht naar 's Hertogenbosch. Ter hoogte van Culemborg werd de 4G verbinding omgeschakeld naar 3G maar die ging zo soepeltjes en stabiel dat er gewoon een van alle uitviel, nou hebben wij een vrij onstabiele omgeving die met het minste geringste hikje de citrix verbinding al verliest maar het bleef gewoon stabiel door werken tot de plaats van bestemming.

[YouTube: http://youtu.be/SPYXrdQpTeo]Hier zat een vriend van me achter in en die hield de camera vast.

4) In een Cafe/Restaurant of de McDonalds is het natuurlijk het leukste om ook je vrienden op je tethering te zetten en dan nog steeds sneller te zijn dan het beschikbare Wifi al daar. Metingen verschillen natuurlijk enorm van waar je zit maar de Mac waar wij zaten gemiddeld een 15Mbps down en 15Mbps up en een ping 41ms en dat is erg prettig.
5) Op het centraal station of eigenlijk net er onder is natuurlijk een beetje het hart waar ze op mikken met dekking. Hier haalde ik 21Mbps down en 10Mbps up.
6) Op een groot plein of park het Wilhelmina park was de download snelheid wel een stukje minder. 7Mbps down en 18Mbps up, dit bleek niet zo ideaal voor het skypen en dus was de kwaliteit van beeld niet geweldig maar ga je op het Vredenburg plein is het weer een stuk beter 9Mbps down en 20Mbps up en ping 34ms.
7) In een winkel ligt het er maar weer net aan maar zowel de V&D als de MediaMarkt halen nette scores binnen. In de MediaMarkt bijvoorbeeld haal ik ongeveer dezelfde snelheden als op het Vredenburg plein 9Mbps down en 19Mbps up en ping 37ms
Conclusie
Ik ben er dol op, de snelheden dan. Wat ook bij zoiets komt kijken is dat je veel meer data gaat verbruiken en dus een hogere rekening krijgt, maar het is aan Vodafone om met mooie dealtjes te komen. Ik ben er in ieder geval weg van en kan niet wachten tot er overal in Nederland dekking is.

Daarnaast vond ik het erg leuk om eens aan zoiets mee te doen en kan niet wachten tot het filmpje komt wat we de zaterdag opgenomen hebben.
Tweakers en Vodafone enorm bedankt en in het speciaal natuurlijk Anne Willemijn, Frederik en Gerben.

ICT-ertje met passie. Gadget freak, netwerk prutser en op zoek naar alternatieve voor de meest simpele dingen. Waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrsar

mrsar

tegen de 90GB aan :P nice, klopt de telefoon telling ook aardig goed :) de 10GB was nou niet echt moeilijk :P

En ik kan inderdaad ook zeggen dat die data testen (speedtest/Coverage Map etc) behoorlijk wat data verstoken. gemiddeld toch wel 1GB per 10 minuten.
4G is leuk maar ik blijf als grootste probleem nu toch echt de datalimieten zien.

Wat heeft 3G er trouwens vertragingen in zitten :( dat stomme opbouwen van die verbinding steeds was wel weer even wennen :P

[ Voor 4% gewijzigd door mrsar op 06-09-2013 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

Hann1BaL schreef op donderdag 05 september 2013 @ 19:19:
Ik weet dat het testen is en we best wel wat ruiger doen dan normaal, maar 4G laat wel zien dat er weinig heel blijft van een 2GB databundeltje bij een RED abonnement als je 4G echt wilt gebruiken.
Tevens begrijp ik dat datalimieten verhaal ook nooit...
Je wilt een YouTube-filmpje kijken, dat kost met GPRS, EDGE, 3G, HSDPA, HSDPA+, 4G evenveel data...
En je gaat mij niet wijsmaken dat door de drie seconden snellere buffer je bv opeens tig meer video gaat kijken.

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrsar

mrsar

de grap is dat je omdat het sneller is en soepeler je het anders gaat gebruiken,dan wacht je niet op wifi om bv dat filmpje te starten.Je gaat gewoon je mobiel toch anders gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
mrsar schreef op vrijdag 06 september 2013 @ 10:05:
de grap is dat je omdat het sneller is en soepeler je het anders gaat gebruiken,dan wacht je niet op wifi om bv dat filmpje te starten.Je gaat gewoon je mobiel toch anders gebruiken.
Ik had eerst 1GB data limiet...nu 11GB en ik gebruik hem eigenlijk niet meer dan eerst :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchdragon81
ArcticWolf schreef op vrijdag 06 september 2013 @ 10:26:
[...]

Ik had eerst 1GB data limiet...nu 11GB en ik gebruik hem eigenlijk niet meer dan eerst :X
Ruilen?

Ik had ook 1gb datalimiet en bleef er steeds net onder.
nu heb ik 4gb datalimiet en heb ik met normaal gebruik in 6 dagen al 1gb doorheen :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
CLB schreef op vrijdag 06 september 2013 @ 10:01:
[...]

Je wilt een YouTube-filmpje kijken, dat kost met GPRS, EDGE, 3G, HSDPA, HSDPA+, 4G evenveel data...
En je gaat mij niet wijsmaken dat door de drie seconden snellere buffer je bv opeens tig meer video gaat kijken.
Ja en nee.
Sowieso ga je nu eerder filmpjes in de hoogste kwaliteit kijken, veel streamsites houden al rekening met je download dus gaan hogere kwaliteit versturen. Zo is bijvoorbeeld voetbal kijken via Fox op 4G in hogere kwaliteit video dan 3G (zolang je download natuurlijk hoger is), dus dataverbruik gaat omhoog.
Gevolg van de betere kwaliteit voor mij was dat ik het ook vaker ging gebruiken, dus ook weer meer dataverbruik.

Aan de andere kant, ik ga niet meer youtube filmpjes kijken ofzo. Maar bepaalde toepassingen kan je nu wel gewoon onderweg veel beter doen dan op een brakke 3G verbinding.
Daar waar je HSDPA+ heb merk je qua download niet zo veel, upload daarentegen blijf je merken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
dutchdragon81 schreef op vrijdag 06 september 2013 @ 10:29:
[...]

Ruilen?

Ik had ook 1gb datalimiet en bleef er steeds net onder.
nu heb ik 4gb datalimiet en heb ik met normaal gebruik in 6 dagen al 1gb doorheen :-(
:9
ik heb 4g nog niet geactiveerd bij mij ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonazzo
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11-08 14:41
Bij deze alsnog mijn resultaten van week 2. Ten opzichte van week 1 zaten er weinig verschillen dus, daardoor abusievelijk in de veronderstelling dat extra posten weinig toegevoegde waarde had, maar bij nader inzicht is het dat wel, al is het alleen maar om nogmaals te laten weten hoe rete snel het Vodafone 4G is, en hoe blij ik dus ben de mogelijkheid te hebben gekregen dit te testen.

In verhouding tot sommige andere mede-testers is mijn dataverbruik redelijk mager, maar dat is mijn eigen reguliere dataverbruik normaliter ook, omdat ik veel met WiFi zit, en daarnaast een druk schema.

Ook na nu een ruime week 'afgekickt' te zijn van het 4G, kan ik met recht zeggen dat het een wereld van verschil is. Heb nu op mijn eigen abonnement een databundel van 500MB met een down van 2, upload van 0.1 en dat is vergeleken met 4G toch echt geen doen...

De resultaten:
Kijk live een voetbalwedstrijd op de telefoon. Hoe werkt dit?
Voetbal kijken is niet echt mijn ding, heb diverse video's bekeken, op diverse locaties in Utrecht; het werkt net zoals echt live tv kijken; vloeiend en soepel met 4G, met 3G buffert hij, en meer happeringen.

Start een videoconferentie en beoordeel hoe dit gaat met 4G.
Skype gebruikt op basis van videobellen, zowel in week 1 als week 2. Video aan mijn kant kraakhelder, aan andere kant met 3G matig. Ik had de intentie nog een uitgebreide videoconferentie te doen vorige week vrijdag; ontschoten dat de dataverbinding er toen uitgegooid werd. Desalniettemin ben ik overtuigd van het feit dat 4G een grote toegevoegde waarde heeft voor videoconferentie, sowieso alleen al door de hoge upload.

Mijn tests meer gefocust op speedtests en hoe werkt eea in dagelijks gebruik. Naast de early adapters zal uiteindelijk het grootste gedeelte van het Vodafone klantenbestand toch weinig data gebruiken, en data vooral gebruiken voor basis standaard dingetjes (zoals ik nu heb gedaan, met de extra testjes ernaast).
Doe een aantal snelheidstests, maak hierbij gebruik van de Speedtest app. Hoe is de snelheid:
In een groot kantoren/gebouwencomplex: Snel, in appartementencomplex van 18 verdiepingen praktisch overal 4G, behalve in de kelder. Wanneer er naar 3G wordt geschakeld (handmatig, via instellingen), heeft het netwerk wel zeer veel moeite terug te schakelen naar 4G. Ik heb echt naar een 4G punt moeten lopen waar vol 4G was, dan aan en uit zetten toestel, voordat 4G terug kwam. Speedtest: 15MB Down, 15MB Up.
In de trein
Dagelijks 4G gebruikt in de trein. Een verademing, supersnel internet, filmpjes, Spotify, totaal niet te vergelijken met 3G (laat staan: WiFi in de trein). Speedtest: 19MB Down, 15MB Up
In een rijdende auto - niet mogelijk; rijdende bus --> Vol bereik, 12MB Down, 10MB Up, Utrecht Centrum.
In een cafe/restaurant
McDonalds; Down 1MB, Upload 300kb op WiFi, met 4G 11MB Down, 25MB Up.
Op het Centraal Station Utrecht
Starbucks WiFi 500kb Down, 200kb Up, 4G 6,5MB Down, 28MB Up.
Bij het Jans Kerkhof, Utrecht, vlakbij cafetjes e.d. 4G 16MB Down, 3,2MB Up, versus WiFi onder de 1MB (na lang zoeken en frustratie).
Rondom volledig Utrecht Hoog Catharijne, tevens in Mediamarkt geweest; Down 13MB, Up 20MB.
Optioneel: in een voetbalstadion - NVT
Optioneel: op een festival - NVT

Conclusie 4G:
Goede snelle verbinding, weinig wegval. Merkbare verbeteringen snelheden en stabiliteit 3G (Den Bosch) t.o.v. hoe dat vroeger was (ong 1 jaar geleden). Voor mijn gevoel (gebaseerd op de aftrap meeting in Amsterdam en het enthousiaste testen daar) is in Amsterdam het netwerk nog iets beter dan in Utrecht, maar dan praat ik vooral ook over de snelheden van speedtests, die liggen in Utrecht rond de 20-25MB Down/Up, in Amsterdam waren hogere waardes meetbaar. Wellicht zijn er bepaalde plekken in Utrecht waar deze waardes ook hoger liggen.

In appartementencomplex liggen de waardes een stuk lager, dus bij commerciele uitrol is het belangrijk dat er bijv op de website goede aanvullende info hierover beschikbaar is. Klanten dienen in mijn optiek dan niet te verwachten dat er in een appartementencomplex 40MB snelheid te halen valt, deze schommelt rond de 10. Wat wel fijn en belangrijk is, is dat de verbinding wel stabiel is. Daar dient volgens mij uberhaupt ook de focus op te liggen.

Ik ben Vodafone en Tweakers dankbaar voor deze unieke kans, en hoop dat mijn resultaten enig nuttig inzicht hebben gegeven, en de resultaten gebruikt kunnen worden voor nog verdere verbeteringen.

Mocht iemand nog vragen hebben, dan hoor ik het graag :)

[ Voor 1% gewijzigd door Bonazzo op 06-09-2013 11:13 . Reden: Typo + aanvullende info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

CLB schreef op vrijdag 06 september 2013 @ 10:01:
[...]

Buiten wat anderen al zeggen wordt met 4g ook door de providers een nieuw product in de markt gezet met de boodschap: kijk eens wat je nu allemaal kunt. Met 4g heb je meer en vaker mogelijkheden om gebruik te maken van je data en soms creëert een mogelijkheid ook meer vraag. Vroeger had ik geen mobiele data nodig dus als ik het zwart-wit bekijk zou ik nu ook geen data moeten gebruiken. Ik merk wel dat ik in de trein meer data gebruik, omdat het bereik en de bandbreedte beter zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 13-09 21:43
Zoals T.net al eerder concludeerde: 4G is leuk, omdat het vergelijkbaar is met een autosnelweg waar bijna geen auto's rijden. De echte eerste goede test zal pas plaats vinden zodra 95% van de beschikbare capaciteit wordt bereikt.

Ben benieuwd hoe het dan zich houdt. 3G wordt dan redelijk waardeloos en je accu is veel sneller leeg in zo'n situatie, omdat je gsm zo hard aan het stralen is om er door te komen.

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
D_Jeff schreef op zaterdag 07 september 2013 @ 11:28:
Zoals T.net al eerder concludeerde: 4G is leuk, omdat het vergelijkbaar is met een autosnelweg waar bijna geen auto's rijden. De echte eerste goede test zal pas plaats vinden zodra 95% van de beschikbare capaciteit wordt bereikt.

Ben benieuwd hoe het dan zich houdt. 3G wordt dan redelijk waardeloos en je accu is veel sneller leeg in zo'n situatie, omdat je gsm zo hard aan het stralen is om er door te komen.
Zover gaat het niet komen... de aankomende paar jaar blijft de verhouding verdeeld tussen 3g en 4g. Het heeft ook even geduurd totdat 3g standaard in telefoons zit.
Ik gok/hoop dat wanneer de verhouding verdeeld is dat de providers overstappen op LTE Advanced (true LTE) waarbij het node limiet redelijk verwaarloosbaar wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 05-09 23:31
Als ik de reacties zo lees, dan is 4G bij Vodafone daar waar je dekking in orde is goed. Wel is het erg jammer(lees gemiste kans/misser) dat Vodafone kiest voor de Antieke uitrol methode: er wordt uitgerold op drukke plaatsen waar veel dataverkeer gevraagd wordt. Op 1 KM afstand kan je 4G plezier echter al lang over zijn.

Gevolg: 4G bij Vodafone is slechts een aanvulling op 2G en 3G en je weet nooit zeker of je ergens wel dekking zal hebben via 4G. De kans is groot dat landelijke gebieden zonder 3G dekking of met een gebrekkige 3G dekking nog lang van 4G verstoken blijven. Zoals je nu bij Vodafone in veel stedelijke gebieden met name in Noord Brabant slechte 3G dekking hebt in dicht bevolkte gebieden, zo wordt dat nu op 4G ook in Amsterdam en omgeving ervaren.

De uitrol methode van KPN spreekt mij meer aan: alles of niets. Je hele regio wordt fijnmazig bedekt en je hebt echt bijna overal binnen en buiten een goede 4G dekking binnen deze regio. Buiten de regio geen 4G, maar binnen de regio nagenoeg garantie op goede dekking en goede snelheden. T-Mobile en Tele 2 kiezen vermoedelijk dezelfde methode van uitrol als Vodafone. Dus bij al die andere providers zit je nog jaren met 4G dekkingsgaten en met de vraag of je wel dekking hebtbop je vakantie adres of externe project plek. De 4G frequenties dekken veel beter dan de 3G frequenties van nu. het dekkingsprobleem zal dan ook minder kunnen zijn dan bij 3G nu het geval is. In deze eerste uitrol lijkt Vodafone voor de goedkope weg te kiezen: een beetje dekking met minder masten omdat deze beter dekken. Het zou goed zijn als ook deze providers begrijpen dat het beter is om direct overal een topdekking te realiseren.

Ik ben benieuwd hoe jullie hiertegenover staan. Vooral met het besef daarbij dat de meeste 4G abonnementen 45,- tot 75,- euro per maand kosten. Is de 4G optie bij Vodafone dan nu al iets wat je niet voorbij kan laten gaan? Ook iets om mee te geven: Vodafone mag nu ook de GSM 900 frequenties in gaan zetten voor 3G met topdekking. Samen met HSDPA+ en kanaalbundeling zou de ervaring op het 3G netwerk dicht in de buurt van de 4G ervaringen kunnen komen. Hiervoor wordt door Vodafone nog niet gekozen. Alleen al op stations en in stadions kan 3G op de 900 band een stuk extra 3G capaciteit regelen waardoor ook gebruikers van gewone 3G toestellen betere dekking en snelheid krijgen. Kijken wanneer de klant en de klantbeleving bij de NL providers weer voor gaat boven marketing van nieuwe technologie. NB. Ook KPN en T-Mobile hebben die mogelijkheid nu al, maar ik heb nog niet van de werkelijke inzet van 3G op de 900 band in Nederland gehoord.

[ Voor 15% gewijzigd door ucsdcom op 07-09-2013 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

KPN en T-Mobile zijn al gestart met uitrol van 3G900. KPN in ieder geval ten noorden van Amsterdam in Noord-Holland (vrijwel tot aan Den Helder), T-Mobile in Amsterdam op alle plekken waar ze nu ook 4G installeren. Klanten geven aan dat het een groot verschil is met het oude 3G en da's ook mijn ervaring in het buitenland.

Verder ben ik het helemaal eens met ucsdcom's reactie: 4G moet een game-changer zijn, niet een upgrade waarbij je geluk hebt dat je 4G-dekking hebt, en in de praktijk nog altijd makkelijk kunt terugvallen naar 2G...

Ik denk dat Vodafone niet heeft verwacht dat KPN zo serieus en snel haar netwerk zou vernieuwen en hoop dat ze hierin mee kan gaan... Want als "landelijke dekking" betekent dat maar de helft of misschien tweederde van de 2G-masten maar 4G heeft in 2014, tja, dan weet ik wel waar wij zakelijk naar overstappen hoor! Het lijkt er een klein beetje op dat Fast Forward niet echt wordt waargemaakt aangezien KPN veel sneller alles lijkt te vernieuwen... maar misschien zijn we voorbarig en komt Vodafone nog wel met een reactie! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Underworld
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 29-08 12:57

Underworld

+1 Inzichtvol

Het baart mij wel zorgen dat er zoveel data doorheen gaat met een 4G verbinding en dat je er met de huidige limieten bij sommige users niet eens in de buurt komt. 220 GB vs 4GB bij een super. Bij een zorgeloos abonnement hoort naar mijn mening ook een zorgeloos internet abonnement. Ik hoop dat Vodafone Corporate hier op korte termijn naar kijkt. Dat gezegd hebbende de Nederlandse gebruikers anno nu gebruiken nog geen 300MB per maand.
Wat is het gemiddelde dataverbruik van mobiel internet gebruikers in Nederland?
Volgens de OPTA cijfers van juli 2012, verbruiken de mobiele internetgebruikers in nederland gemiddeld 193 MB per maand

bron
Het web wordt mobieler in 2014 is de verwachting dat mobiel desktop overstijgt.
De klant vraagt wel om meer data, een test als deze met een aantal tweakers is dan ook een goede case om nog eens naar de limieten te gaan kijken voordat veel mensen snel door hun data heen zijn. Dan nog het punt dat concurrent KPN niet meer geld vraagt van de klant maar gewoonweg de verbinding trager maakt na overstijging van het limiet. Lijkt mij een betere deal.

Daarnaast blijft het raar dat veel users nog een 1+10 GB databundel hebben (waaronder ik zelf) voor nog geen twee tientjes per maand (ingeval van SO) waarbij de add-on 4G nog geen 2,50 per maand extra kost, overigens wordt dit niet actief gecommuniceerd.
Het voelt een beetje als dat de bestaande klanten meer waar voor hun geld krijgen dan de nieuwe abonnees. Terwijl early adapters minder krijgen voor ook nog eens (veel) meer geld.

Bestaande relaties belonen ben ik mee eens, maar nieuwe klanten zou je op zijn minst ook waar voor hun geld moeten geven door in ieder geval hogere internet bundels aan te kunnen bieden zodat de klant optimaal kan genieten van het nieuwe abonnement. De klanten die doorgaans voor RED kiezen zijn vaak wel de klanten die ook echt gebruik maken van het mobiele internet en of de keuze voor 4G maken. Ik snap die afweging dan ook niet.

“Victorious warriors win first and then go to war,
while defeated warriors go to war first and then seek to win”
― Sun Tzu, The Art of War

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Alleen de F&F abonnementen zijn voor 2 tientjes. De normale abonnementen hadden ook tijdelijk 10gb naar mijn weten...? Maar die waren wel wat duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swv
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10:39

swv

ucsdcom schreef op zaterdag 07 september 2013 @ 13:03:
Als ik de reacties zo lees, dan is 4G bij Vodafone daar waar je dekking in orde is goed. Wel is het erg jammer(lees gemiste kans/misser) dat Vodafone kiest voor de Antieke uitrol methode: er wordt uitgerold op drukke plaatsen waar veel dataverkeer gevraagd wordt. Op 1 KM afstand kan je 4G plezier echter al lang over zijn.
Het is natuurlijk een beetje gissen wat Vodafone doet aangezien ze niet duidelijk zijn over de uitrol van 4G, maar op basis van een eigen analyse denk ik dat je je toch vergist. Graag verwijs ik je naar deze kaart die ik gemaakt heb om de huidige 4G masten van Vodafone te zien. Hoewel ik jouw punt wel snap, kan je er vanuit gaan dat zolang je je bijvoorbeeld in Amsterdam bevindt, je gewoon 4G dekking hebt.
Gevolg: 4G bij Vodafone is slechts een aanvulling op 2G en 3G en je weet nooit zeker of je ergens wel dekking zal hebben via 4G. De kans is groot dat landelijke gebieden zonder 3G dekking of met een gebrekkige 3G dekking nog lang van 4G verstoken blijven. Zoals je nu bij Vodafone in veel stedelijke gebieden met name in Noord Brabant slechte 3G dekking hebt in dicht bevolkte gebieden, zo wordt dat nu op 4G ook in Amsterdam en omgeving ervaren.

De uitrol methode van KPN spreekt mij meer aan: alles of niets. Je hele regio wordt fijnmazig bedekt en je hebt echt bijna overal binnen en buiten een goede 4G dekking binnen deze regio. Buiten de regio geen 4G, maar binnen de regio nagenoeg garantie op goede dekking en goede snelheden. T-Mobile en Tele 2 kiezen vermoedelijk dezelfde methode van uitrol als Vodafone. Dus bij al die andere providers zit je nog jaren met 4G dekkingsgaten en met de vraag of je wel dekking hebtbop je vakantie adres of externe project plek. De 4G frequenties dekken veel beter dan de 3G frequenties van nu. het dekkingsprobleem zal dan ook minder kunnen zijn dan bij 3G nu het geval is. In deze eerste uitrol lijkt Vodafone voor de goedkope weg te kiezen: een beetje dekking met minder masten omdat deze beter dekken. Het zou goed zijn als ook deze providers begrijpen dat het beter is om direct overal een topdekking te realiseren.
De gatenkaas zal de komende maanden inderdaad nog wel het geval zijn, maar als straks alle masten vervangen en geactiveerd zijn heb je gewoon overal 4G dekking. Kijk maar eens op het forum van Vodafone. Dit forum bevat al 1161 topics, oftewel locaties waar de werkzaamheden in het kader van het Fast Forward project zijn afgerond. Nu is het denk ik nog een kwestie van de knop omzetten op veel van die locaties om 4G te krijgen.

Je laatste zin strookt niet echt met de eerste alinea. KPN is juist diegene die met minder masten (hoewel dit niet overal perse het geval is) eerst een landelijke dekking realiseert en dan pas aan de capaciteit gaat werken. Je zegt het zelf namelijk al: waar dekking is van Vodafone 4G is het gewoon goed. Dat kan komen doordat een groot deel van hun masten tegelijk op de 800Mhz frequentie als op de 1800Mhz frequentie uitzend wat zorgt voor veel capaciteit, terwijl KPN alleen op de 800Mhz frequentie uitzend. Vodafone heeft dus op dit moment in verhouding per antennelocatie meer capaciteit (als de apparatuur daarachter dat ook toestaat natuurlijk ;) ).

Ik ben het verder wel met je eens hoor dat de gatenkaasmethode er voor zorgt dat je geen garantie op dekking hebt als je aan het reizen bent. Kijk maar naar het Vodafone forum waarbij het lijkt alsof ze volstrekt willekeurig masten aan het vervangen zijn. Voor beide methodes is wat te zeggen. Echter jouw aanname dat Vodafone voor de goedkope weg kiest is in mijn ogen niet juist.

Tot zover hoe ik er tegenover sta :) Zou prettig zijn als Vodafone nou eens wat van zich laat horen en meer bekend maakt over haar plannen, dat voorkomt misverstanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
sww89 schreef op zondag 08 september 2013 @ 16:55:

Tot zover hoe ik er tegenover sta :) Zou prettig zijn als Vodafone nou eens wat van zich laat horen en meer bekend maakt over haar plannen, dat voorkomt misverstanden.
Dat is nu ook juist wat mij een beetje tegenvalt, ik had meer deelname van Vodafone verwacht in dit topic.
De feedback vind ik zeer summier. Een gemiste kans ook lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijnec1
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11-09 08:56
absoluut jammer dat VF weinig van zich laat horen, op dit moment is hun netwerk gewoon echt slecht in noord-brabant, de klantendienst komt niet verder dat dat zij volgens de algemene voorwaarden geen 3g en geen dekking binnenshuis kunnen garanderen, maar dit kan anno 2013 natuurlijk niet meer. Je betaalt een hoop geld, en krijgt er weinig voor terug, in ieder geval in deze omgeving, misschien dat het in de randstad beter is, want dat is waar VF zich ook voornamelijk op richt naar mijn idee. Zodra het kan ben ik in ieder geval weg, ook omdat de gesprekken nog weleens willen wegvallen cq niet tot stand komen. Ik had (veel) meer verwacht van de kwalitiet van hun netwerk. Tevens zou het ook wel prettig zijn als VF gewoon eens zou toegeven dat hun netwerk niet top is, in plaats van de schuld bij de klant te leggen of naar de voorwaarden te verwijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nowherebound123
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10:24
For what its worth, heb zelf een htc one met vodafone red abo (inclusief 4g dus). Laatst in rotterdam 10 mbps down, 2.5 mbps up gemeten. In utrecht kwam ik rond 20 mbps up en down. beide over 4g.

Kan natuurlijk ook aan de plek (in rotterdam) gelegen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchdragon81
http://m.crackberry.com/v...otion-plan-called-4gbonus
VODAFONE komt de 4Gbonusplan ook naar NL?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
Zo mijn prive abonnement is omgezet naar een Red Business op naam van de zaak.
Dus vanaf nu ook 4G. Wel 'slechts' 2GB data, maar goed, daar doen we het voorlopig maar mee, is tenslotte 1GB meer dan ik had.

edit: ah kijk, mijn databundel wordt gedeeld met collega's, laten die nou niet zo veel verbruiken, dus heb ik wat meer tot mijn beschikking :D

[ Voor 26% gewijzigd door Arjant2 op 10-09-2013 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeHoX
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09-09 07:31

NeHoX

Gamer + PV

Ik heb de mogelijkheid om in mijn vodafone ook voor 2,50 4G aan te zetten. Is dit maandelijks aanpasbaar? WIl graag testen maar nergens aan vast zitten. En ondersteund de iPhone 5 het ook gewoon?

23x330Wp NNO & 8x405Wp op Zuid = 10.830Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
Nee iPhone5 wordt nog steeds niet ondersteund volgens mij.
Het is afwachten tot Apple toestemming geeft .
Dit is overigens een probleem wat bij de meeste providers van toepassing is, Apple is nogal traag.

Edit: ik vraag me ook nog steeds af wanneer Voice over LTE (VOLTE) bij Vodafone mogelijk wordt. Ik begreep uit betrouwbare bron dat dit bij T-Mobile (terwijl hun netwerk nog niet eens aanstaat voor de normale consument) wel al volop wordt getest en intern al draait.

[ Voor 41% gewijzigd door Arjant2 op 10-09-2013 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Untouchablezz20
  • Laatst online: 13-09 15:34
NeHoX schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 15:22:
Ik heb de mogelijkheid om in mijn vodafone ook voor 2,50 4G aan te zetten. Is dit maandelijks aanpasbaar? WIl graag testen maar nergens aan vast zitten.
Nee, deze blox kan je helaas niet uitzetten. Je krijgt wel de eerste 3 maanden gratis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Arjant2 schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 15:35:
Dit is overigens een probleem wat bij de meeste providers van toepassing is, Apple is nogal traag.

Edit: ik vraag me ook nog steeds af wanneer Voice over LTE (VOLTE) bij Vodafone mogelijk wordt. Ik begreep uit betrouwbare bron dat dit bij T-Mobile (terwijl hun netwerk nog niet eens aanstaat voor de normale consument) wel al volop wordt getest en intern al draait.
In het praatje voor de test werd volgens mij uitgelegd dat Vodafone dit pas wilt doen als er bijna landelijke dekking is. Misschien dat Vodafone hier op kan reageren? Nou moet ik wel zeggen dat vodafone niet heel erg veel gereageerd heeft. Misschien leuk om nog wat van Vodafone te horen over de test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Arjant2 schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 15:35:

Bij de presentatie zeiden ze de aankomende jaren nog geen VOLTE toch? (jij was er toch ook bij? :p)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeHoX
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09-09 07:31

NeHoX

Gamer + PV

iPhone iOS7 nieuws:

Gebruikers van een iPhone in combinatie met een Vodafone RED-abonnement in Nederland kunnen na de update op 4g. Omdat Vodafone de benodigde 1800MHz-frequentie gebruikt, kunnen klanten 4g gebruiken na de update.

23x330Wp NNO & 8x405Wp op Zuid = 10.830Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

Moet je wel net bij masten wonen / werken die de 1800MHz band gebruiken ;) Zie hier where... O-)

[ Voor 7% gewijzigd door CLB op 10-09-2013 23:24 ]

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

• ArcticWolf
  • Niet online
CLB schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 23:23:
Moet je wel net bij masten wonen / werken die de 1800MHz band gebruiken ;) Zie hier where... O-)
aha dat verklaard waarom de snelheid bij mij niet zo hoog was :P heb alleen 800mhz in m'n wijk }:O

Verwijderd

ArcticWolf schreef op woensdag 11 september 2013 @ 07:42:
[...]

aha dat verklaard waarom de snelheid bij mij niet zo hoog was :P heb alleen 800mhz in m'n wijk }:O
Werkt het op je iPhone 5 icm 4G van vodafone?

• ArcticWolf
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 11 september 2013 @ 07:51:
[...]

Ik heb geen iphone, ik was een tester hier, maar de snelheid was echt belabberd al was de ping wel redelijk laag. Maar de 800mhz only verklaard dat, in het centrum haalde ik wel 40/25mbit (daar is 800/1800mhz)

[ Voor 32% gewijzigd door ArcticWolf op 11-09-2013 08:04 ]

• dutchdragon81
ArcticWolf schreef op woensdag 11 september 2013 @ 08:03:
[...]

Ik heb geen iphone, ik was een tester hier, maar de snelheid was echt belabberd al was de ping wel redelijk laag. Maar de 800mhz only verklaard dat, in het centrum haalde ik wel 40/25mbit (daar is 800/1800mhz)
Snelheid bij 800MHz was toch theoretisch tot 50Mbps(met beter bereik in gebouwen) en van 1800MHz rond de 100Mbps.

Dus 'belabberd' zou het NERGENS MOGEN zijn.... Praktijk blijkt echter anders, helaas

• zeef
De testers in actie:

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Leuk filmpje! En interessant om te zien dat het vanuit de gewone mens is getest. :)

offtopic:
Nu nog landelijke dekking ... :X

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

• pauldebacker
pven schreef op woensdag 11 september 2013 @ 19:39:
Leuk filmpje! En interessant om te zien dat het vanuit de gewone mens is getest. :)

offtopic:
Nu nog landelijke dekking ... :X
Gewone mensen?

• ArcticWolf
  • Niet online
De rest van tweakers zijn allemaal kluizenaars die op hun zolderkamer wonen :+

• Maartenre
  • Laatst online: 07-11-2024
Alleen maar weirdo's hier toch?

• zeef
Als dit het niveau van de discussie is, dan gaat er (weer) een slotje op. :/

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Verwijderd schreef op woensdag 11 september 2013 @ 07:51:
[...]
Bij de iOS7 update van 18 september zit volgens mij een (losse) carrier update voor Vodafone klanten.

CLB schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 23:23:
Hoe kom je aan die link??? Wie heeft deze informatie samengesteld?

dutchdragon81 schreef op woensdag 11 september 2013 @ 09:26:
[...]
Snelheid bij 800MHz was toch theoretisch tot 50Mbps(met beter bereik in gebouwen) en van 1800MHz rond de 100Mbps.
[...]
Volgens mij is van beide de helft: 800 MHz max 25 Mbps en 1800 max 50 Mbps.
Volgens mij wordt er op 800 MHz een blok van 10 MHz gebruikt en op 1800 MHz een blok van 20 MHz.
Zie Robert's blog: iPhone LTE frequenties in Nederland voor meer over het beschikbare spectrum.

[ Voor 65% gewijzigd door robertwebbe op 12-09-2013 22:56 ]

• swv
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10:39

swv

robertwebbe schreef op donderdag 12 september 2013 @ 22:42:
[...]

Hoe kom je aan die link??? Wie heeft deze informatie samengesteld?
De link komt uit het andere Vodafone 4G topic en is door mij samengesteld aan de hand van de kaart op antenneregister.nl :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Leuke resultaten, maar wanneer gaat Vodafone eens bekend maken wanneer de rest van Nederland (of iig de overige grote steden) hier van kan genieten?

[ Voor 12% gewijzigd door Dj-sannieboy op 13-09-2013 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Dj-sannieboy schreef op vrijdag 13 september 2013 @ 16:00:
Leuke resultaten, maar wanneer gaat Vodafone eens bekend maken wanneer de rest van Nederland (of iig de overige grote steden) hier van kan genieten?
Niet, ze breiden het gewoon uit en tis maar gokken (en kijken op de dekkingskaart van VF)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

ArcticWolf schreef op vrijdag 13 september 2013 @ 16:50:
[...]

Niet, ze breiden het gewoon uit en tis maar gokken (en kijken op de dekkingskaart van VF)
Ik neem toch aan dat ze een planning hebben? Laat de klanten weten waar ze aan toe zijn want nu is het totaal onduidelijk wanneer we van 4G gebruik kunnen maken.

• Rex
  • Laatst online: 10-07 14:11

Rex

Wolven zijn mooie dieren

Ik maak al maanden gebruik van het Spaanse Vodafone 4G netwerk. Ook hier behaal ik extreem hoge downloadsnelheden (42mbit max), maaaaar dat is dan ook meteen de keerzijde!

Ik heb een limiet van 4 GB en ik zit elke maand op zo'n 5 GB. Zo'n hoge snelheid maakt dus ook dat je vaker dingen doet waardoor je MB's erdoorheen vliegen. Uurtje Journaal24 kijken, livestream van Decibel Weekendmix, Google maps Navigation, Spotify, noem maar op...

Ik begrijp dat de Vodafones ergens aan moeten verdienen en ik betaal graag die 70-80 euro per maand die ik nu kwijt ben, maar ze zouden hier eens beter naar moeten kijken om het "plezier" niet 123 van iemand af te pakken. (Als ik namelijk op mijn limiet zit, wordt mijn lijn naar 32kbps verlaagd.) Misschien is het een idee om na die 4GB het maar "deels" te verlagen. De streams/youtube/porn/torrents kunnen uitgezet worden, maar als je bijv. verbinding maakt met de servers van Google, Wikipedia, Politie, Overheid, Vodafone zelf, etc, etc, dat je dan nog wel de volle snelheid krijgt. (Nu zit ik bijv. op mijn limiet en moet ik op 32kbps naar de site van Vodafone om mijn factuur in te zien, of mijn snelheid te verhogen.)
Ik ben dus voor het houden van de volle snelheid voor diensten die belangrijk zijn voor onze (kennis)economie. 8)
Ik ben trouwens OOK VOOR dat sommige sites, zoals die van je provider zelf, uberhaupt niet meetellen in je limiet. :D

Rex

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Helaas, de nieuwe regelgeving voor netneutraliteit staat dat niet toe. Zo had je bij Sizz dat de RTL series niet meetelde voor je databundel, dat mocht ook niet meer. Ieder voordeel heeft ook zijn nadeel.

[ Voor 48% gewijzigd door robertwebbe op 14-09-2013 21:36 ]

Pagina: 1 ... 7 8 Laatste

Dit topic is gesloten.