[Actie] Vodafone 4G testpanel: de testopdrachten

Pagina: 1 ... 5 ... 8 Laatste
Acties:
  • 44.985 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 11:05
Ik had gister ook een hapering op 4G. Coverage Map failde bij up en download test. Paar minuten later werkte het gewoon weer.

Ik ben al met al wel tevreden met de 4G verbinding. Echter de toegevoegde waarde vind ik nog wel beperkt.
Ja het is leuk dat je wat beter data bereik hebt. Echter zou ik ook graag (en vooral!) een beter bereik hebben om te bellen. Dit blijft voor mij een grotere ergernis dan traag internet.
Wat mij betreft kan bellen over 4G dus niet snel genoeg komen.

[ Voor 59% gewijzigd door Arjant2 op 21-08-2013 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crzyhiphopazn
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-09 15:11

crzyhiphopazn

Knowledge = Power

laatste dagen wat testjes gedaan wat betreft de snelheid.
In Amsterdam Zuidoost is de verbinding gelukkig stabiel.

Streamen van filmpjes gaat gelukkig zoonder stotteringen.
Overgang van 4G naar 3G merk ik wel dat wanneer ik 3G heb dat het met wat stotteringen afgespeeld wordt.
Moet namelijk gebufferd worden..

https://tweakers.net/gallery/96378/inventaris/?inv_id=1241403 || GT= cRzYHipHopAzN || Battle.net ta6g ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shivs
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online

4G test resultaten eerste week

Upload een video naar bijv. Vine. Vergelijk de snelheid van 4G met 3G
Ik heb gekozen om dit met Vine te doen, ik dacht eerst aan Facebook maar Vine is een echt videoplatform en waarschijnlijk beter ingericht om snel video te uploaden. De eerste test is met 3G, complete tijd: 24,8 seconden. Dat is exclusief het filmen zelf natuurlijk. Daarna een zelfde filmpje, even lang zelfde soort beeld, geupload met 4G. Omdat het 3G al snel zat was verwachte ik niet veel verschil, maar ik ben toch nog verrast door de snelheid. 11,2 seconden deze keer. Dubbel zo snel dus!
Kijk een (Full HD) video op je Xperia Z
Ik heb hier meerdere van bekeken, zowel op YouTube als op Tweakers. Bij geen van beide aanbieders ook maar iets van stotteringen of buffers gemerkt. Het skippen binnen een video duurt tussen de 0 en 2 seconden. Perfecte score voor 4G op dit vlak. Ook de Sony Xperia Z verdient hier een extra puntje, wat een machtig mooi scherm.
Videobellen/Skypen met een vriend
Dit had ik nog nooit gedaan op een telefoon, zelfs niet met WIFi, omdat als ik dat beschikbaar had ik ook altijd wel een laptop bij de hand had. Daarom is mijn eerste ervaring hiermee alleen met 4G. En ik moet zeggen dat het heel soepel loopt. Ik heb gebeld met mensen in Nederland, maar ook met mijn ouders die in Frankrijk op vakantie zijn. De meeste gesprekken verlopen vlekkeloos, maar andere waren wat waziger. Ik merkte vooral dat als me verplaatste door de stad (wisselen van masten) dat het even kon duren voordat de upload weer snel genoeg was om helemaal vlekkeloos te gaan. Het was niet echt storend, maar dit kan dus nog vloeiender. Zodra ik stationair was heb ik niets gemerkt van haperingen of iets anders van die aard.
Verstuur een e-mail met een groot bestand, lieft uit de cloud
Dit was natuurlijk een mooie test om te mislukken de eerste keer. Je komt er steeds weer achter dat zelfs grote aanbieders als Google nog niet klaar zijn voor de groei in hoeveelheden data die er verstuurt gaan worden. Mijn eerste test was namelijk met een prachtig zip bestand van 147MB. Na de download uit Dropbox van 4:44 min, oftewel 0.52MB per seconde, gaf Gmail een melding dat er maximaal 25MB als bijlage mag worden verstuurd. Dus een nieuwe test, nu met een filmpje van 24.8MB. De complete duur van versturen, downloaden uit Dropbox en versturen van de e-mail duurde extreem lang, langer dan het zou moeten duren. Daar ik ook geen activiteit heb kunnen bespeuren op de verbinding (in de statusbalk) denk ik dat ik een soort van bugje met de Gmail app heb gevonden. Deze test is dus niet goed verlopen voor mij.
Doe een aantal snelheidstests, bijvoorbeeld het hoogste en laagste punt van de stad
Hiervoor ben ik gister met een select gezelschap op pad gegaan. De Japanse vriendin van mijn beste vriend is op het moment in Nederland en wat is er nou leuker van 185 meter hoogte de lampjes van Rotterdam bekijken? Naar de Euromast dus.
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/5987987/Tweakers/DSC_0013%20%28Custom%29.jpg
Op de mast heb ik een aantal test gedaan. De eerste paar in het mooie ronde bakje dat naar het hoogte punt gaat. Tot nu toe de enige plek waar ik geen ontvangt had met 4G (ook niet met 3G) dus mijn snelheidsmeting daar wilde niet werken. De waardes die op het scherm stonden waren: Ping 394ms, Download 10kbps, Upload - Snelheidsmeting niet mogelijk. Daarna heb ik op 112 meter hoogte wel een succesvolle meting gedaan:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/5987987/Tweakers/Screenshot_2013-08-21-09-28-48%20%28Custom%29.png

Daarnaast heb ik op twee verschillende plekken en tijdstippen gemeten in Rotterdam. Hieronder een de uitschieter bij mij thuis en de gemiddelden van beide locaties:

Thuis (300 meter buiten het centrum)
16 augustus 2013 21:04
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/5987987/Tweakers/Screenshot_2013-08-21-10-35-47%20%28Custom%29.png
20 augustus 2013 16:56
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/5987987/Tweakers/Screenshot_2013-08-21-10-42-17%20%28Custom%29.png

Werk (meest noordelijke stukje van Rotterdam)
16 augustus 2013 11:57
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/5987987/Tweakers/Screenshot_2013-08-21-11-14-37%20%28Custom%29.png
Vergelijk publiek WiFi met 4G in een café met publiek Wifi
Dit heb ik vergeleken door een HD film te kijken op twee telefoon tegelijk, mijn eigen Samsung SIII Mini tegen de Xperia Z. De Samsung op WIFI van de McDonalds aan de Coolsingel en de Xperia op 4G. Wat ik al beschreef bij het kijken van FullHD video's is de 4G verbinding hier echt op zijn plek. Praktisch zonder haperen (1 stottering van 3 seconden) wordt het filmpje afgespeeld. Daarintegen doet de Samsung het een stuk minder, ten eerste kan deze niet echt HD aan en ten tweede is de WIFI bij de McDonalds blijkbaar alleen geschikt voor e-mail en whatsapp. Het duurde 27,3 seconden voordat het filmpje begon en binnen de eerste 20 seconden moest hij al twee keer bufferen á 3-4 seconden per keer. Ik ben toen gestopt met het proberen te kijken, want de conclusie is al duidelijk. 4G wint hier ruim.

Conclusie eerste week

Ik post deze tests bewust laat in de week, sommige test heb ik al eerder uitgevoerd, maar ik wilde de een bijna volle week ervaring hebben voordat ik een gegronde conclusie kan schrijven.
Een hele grote upgrade voor mij wat betreft gebruikers ervaring is om weer een highend smartphone in mijn handen te hebben. Na twee keer een uitstap naar het Windows Phone platform, beide keren mislukt, heb ik nood gedwongen genoegen moeten nemen met een low-mid-range toestel. De al genoemde SIII Mini. De Xperia Z is een dusdanige upgrade dat met alleen 3G internet het al een prima week was geweest. Mijn conclusie over 4G ga ik proberen los te koppelen van dit verschil in ervaring, maar het kan een beetje beïnvloed worden natuurlijk.
4G, dat is waar de test eigelijk over gaat. Ik moet zeggen dat ik tot voor kort nooit problemen had met mijn 3G verbinding. Ik consumeerde internet op mijn telefoon voornamelijk voor e-mail, whatsapp, social media en nieuws lezen. Dit gaat allemaal prima op 3G. De eerste twee dagen had ik dus ook nog niet echt een meerwaarde gevoel over 4G. De dagen daarna ben ik de test van Tweakers gaan uitvoeren en toen viel het kwartje. Zodra je 4G hebt moet je ook je internet gedrag aanpassen aan de mogelijkheden. Doe je dit niet dan heeft 4G in mijn optiek geen meerwaarde. Doe je dat wel, dan is het alsof je van een ISDN naar een ADSL lijn springt.
De meerwaarde van 4G is dat we nog meer mobiel kunnen werken en consumeren. De waarde ligt voor mij denk ik voornamelijk in het mobiel werken. Videobellen, VPN on the go, e-mails met (grote) bijlages (als Gmail wil meewerken) zijn nu allemaal mogelijk. Voor mijn persoonlijk verbruik zie ik geen meerwaarde, alles wat ik nu met 4G kan doe ik net zo lief op een PC en heb ik niet onderweg nodig.
Totaal plaatje is dat 4G een goede en zinvolle vooruitgang is, maar voor mijn persoonlijk internet gebruik op een mobiel is het niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:34

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Mooie post, maar ik zou voor de leesbaarheid alle plaatjes nog eens met 50% verkleinen. Nog steeds eenvoudig leesbaar, maar het wordt nu wel echt een megalap met weinig meerwaarde.

edit:
Awesome! nogmaals, mooie post

[ Voor 5% gewijzigd door Hann1BaL op 21-08-2013 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shivs
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Done!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Nou ik had sinds gisteren al slecht 4g thuis in utrecht... Nu heb ik helemaal geen 4g meer :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ojjorz
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Ojjorz

De oude man die alles kan

Ben maandag op de Uithof geweest voor de hoogte test. Had daar op het hoogste punt, 90m, vol bereik. Zowel met 4g als met 3g. De snelheidsverschillen zijn vergelijkbaar. Met 4g haalde ik met 30 tests een gemiddelde van 11mbit down en 9mbit up.

Ben nu in Scheveningen en ook daar is 4g. Zit dus lekker filmpjes te streamen aan het strand!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Ik heb weer ontvangst in Utrecht :/ reboots hielp ook niet, maar goed zal wel een glitch zijn geweest.
In Dordrecht had ik vanmorgen geen ontvangst, helaas net te ver van Rotterdam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thatanas
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:34

Upload een video naar bijv. Vine. Vergelijk de snelheid van 4G met 3G
De verschillen op dit vlak zijn gigantisch lijkt het op het eerste oog. Zo gaat het uploaden via 4G verschrikkelijk veel sneller. De uploadsnelheid scheelde thuis een factor 50 (!). 384kbps op mijn Vodafone 3G H+ verbinding met een Sony Xperia Z, meer dan 20.000kbps met de 4G-verbinding op wederom een Sony Xperia Z. Ook het 'starten' van de upload lijkt sneller te gaan.

Een video van 500mb uploadde via het 4G met een snelheid van 200 seconden, amper drie-en-een-halve minuut dus. Met 3G knalde het uploaden er éérst twee keer uit halverwege (zeer frustrerend) door connectieproblemen, daarna liep hij door. Al met al ben ik met het uploaden via 3G véél te lang bezig geweest: een totaal van 3 uur (!) voor mijn 500mb bestand.
Het skippen gaat via 4G dus gewoon naadloos. Zelfs als je via een macbook zit te tetheren en 3,5mb/s downloadet, gaat het Youtube-streamen in Full HD (heil mijn rooted telefoon) naadloos door als ook het 'skippen' door de video. Dikke, dikke pluspunten.
Videobellen/Skypen met een vriend
Geskypet met een vriend in Amerika. Ik moet zeggen dat het in eerste instantie niet geweldig werkte. Ik heb sterk de indruk dat dit komt door hem, omdat hij bij de Grand Canyon stond en hij geen goede verbinding kreeg. Later stond hij op een stuk waar dit wel het geval was: de ervaring was onvoorstelbaar. Je staat gewoon náást hem op de rand van de Grand Canyon zo lijkt het. Ik zal morgen even wat foto's uploaden.
Verstuur een e-mail met een groot bestand, lieft uit de cloud
Mail heeft vaak een maximum bestandsgrootte. Dit gold ook voor Gmail (25Mb). Frustrerend: op zulke kleine bestanden is het verschil niet enorm. Überhaupt viel het tegen hoe goed / slecht het uploaden ging via 4G. Het lijkt wel alsof Gmail de maximum uploadsnelheid knijpt, maar dat lijkt me onrealistisch. Op dit punt in ieder geval geen verbetering ten opzichte van 3G. Denk dat dit niet ligt aan de verbinding echter.
Doe een aantal snelheidstests, bijvoorbeeld het hoogste en laagste punt van de stad
Heb ik al eerder veel over gepost. Onder andere verbinding getest (en gehad) in het Montevideo, in de Rotterdamse haven en thuis. Hoe dan ook prima.
Vergelijk publiek WiFi met 4G in een café met publiek Wifi
Spitsuur in de Mcdonalds ten tijde van Rotterdam City Racing.Dit verhaal wordt leuk. Er was dus een enorme ondercapaciteit op het netwerk van Mcdonalds. Wifi werkte niet of dramatisch met al die klanten die gebruik maakten van het Wifi om fotos te versturen via facebook e.d.

Ik stelde mijn 4G dus open. ELF mensen zaten binnen de kortste keren gebruik te maken van het 4G via tethering. De reacties waren gran-di-oos, applaus brak nog net niet uit zegmaar :D. Ik heb daar echt enorm plezier van gehad.

De frustratie was dan ook groot bij iedereen toen mijn telefoon leeg was _O- Echt een geniaal moment.

Conclusie eerste week

4G is voor mij een ab-so-lu-te meerwaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8-Ball
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-11-2023

8-Ball

nee...gewoon nee

Test Resultaten Vodafone 4G + Xperia Z Week 1

Hieronder de resultaten van de eerste Week opdrachten. Werk technisch voor mij een drukke week maar zo veel mogelijk tussendoor met de Xperia aan de gang geweest. Vanaf het begin af aan verbaast geweest over de snelheid. Maar zoals Hann1BaL al helemaal aan het begin aangaf, je raakt er snel aan gewend. Pas als ik weer terug schakel naar mijn 3G iPhone merk ik het snelheidsverschil.

Het pats-factor in de kroeg is wel erg mooi. Veel "oooohsss" en "aaahhhs" van vrienden, vooral naar de upload snelheid staan vrienden van mij met open mond te kijken. Ook opdrachten van vrienden verliepen vlekkeloos: "Ja, maar ga is naar soundcloud dan en doe is deze set en skip dan is naar het midden" .. 1 seconden later speelde hij gewoon.
Upload een video @ instagram/vine/facebook -> Vergelijk snelheid van 4G met 3G
Ik heb een video naar facebook geupload. Mede omdat het een opdracht is die ik wel regelmatig doe en ik het dus interessant vind. Ik heb de test bij mij thuis uitgevoerd, daar moet bij gezegd worden dat de ontvangst in mijn huis niet optimaal is. Mijn iPhone switched regelmatig tussen 2G en 3G en zo doet de Xperia Z dat ook. 4G daarentegen lijkt wel gewoon overal in het huis redelijk goed ontvangst te hebben(2-3 strepen).

Geteste film is 32.45MB groot.

3G - 00:04:29,7
4G - 00:01:01,3

Meer dan een factor 4 snelheidsverschil! En dus ook echt zeer merkbaar.
YouTube gaat vlekkeloos en ook de filmpjes op Tweakers moeiteloos. Door skippen alles geen probleem.

Wat voor mij nog veel meer meerwaarde levert is de Twitch.TV App. Op de iPhone heeft deze app altijd moeite met hoge kwaliteit game stream tonen. De Xperia Z op 4G streamt alles echt moeiteloos. Gewoon in de tram 4 naar huis mijn favoriete Dota2-stream kijken in HD.

Echt heel lekker.
Skype of Video-bel met een vriend
Van 4G naar een computer gebeld in US, redelijk beeld, geluid echt perfect.

Heb met skype toch het gevoel dat het ook heel erg aan de andere kant kan zitten van de verbinding. Naar een vriend van mij in Nederland was de verbinding namelijk helemaal bagger.
Verstuur een e-mail met een groot bestand (liefst een bestand ‘uit de cloud’) als bijlage (bv foto)
Hier gaat iets mis. Ten eerste kan je maar maximaal 25MB versturen, maar zelfs daar heet GMail moeite mee lijkt het. Een video bestand van 21.4MB heeft zeker 8 min in de outbox gestaan.

Lijkt dus meer een fout van Gmail.
Doe een aantal snelheidstesten
Hier onder een twee screenshots met speedtests. Ik schommel in Amsterdam tussen de 10Mbit en 20Mbit download met af en toe een uitschieter. Upload is vaak hoger, tussedn de 15Mbit en 25Mbit.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Xd4Isl4.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/rEYtyze.jpg

Over het algemeen zeer tevreden met deze uitslagen, toch mag de downloadsnelheid van mij nog meer omhoog.
Vergelijk 4G met Wifi in publiek cafe
Ik heb dit niet in een cafe maar op mijn werk gedaan in Zuid Oost. Mijn werkplek heeft verschillende bedrijven in een locatie op 1 wifi. Dit wifi netwerk levert ontzettend veel irritatie op omdat het ontzettend instabiel is. DNS request niet door komen, mails niet versturen etc. Ik heb deze hele week op 4G gezeten op mijn werk, wat een verademing. Gewoon lekker snel.

4G > Wifi

One for the mony, one for the pope, it's the ****** return of the great white dope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:29

robertwebbe

Robert Webbe

Erg leuk om te lezen dat veel mensen plezier beleven aan 4G :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
robertwebbe schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 20:50:
Tot gisteren idd :P
4g en 3g is hier sinds gisteren 1 groot drama :'(

3g van 15/2mbit naar 4/0,5mbit down/up
4g van 10/20mbit naar 16/1,5mbit down/up

is al meer dan 36 uur nu
ping van 4g is nu gemiddeld ook 70ms en die van 3g zo'n 65ms...

hopelijk is het snel gefixed }:O

[ Voor 29% gewijzigd door ArcticWolf op 21-08-2013 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thatanas
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:34
robertwebbe schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 20:50:
De halve Mcdonalds zelfs :X zoals ik zei... daar dik reclame gemaakt voor Vodafone RED.

Mijn eigen toestel zit nu ook op 4G. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Turku schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 09:00:
[...]

Welke app gebruik je om te testen?

Vandaag paar testjes onderweg naar den haag centraal gedaan. Met de app Speedtest down 8mb en up 15mb. Met de app 4Gmark was down 18mb en up 9mb.
(had alleen Tunein radio aanstaan en in de tram onderweg naar station uitgevoerd)

Wat ik trouwens vervelend vind, is wanneer het van 4G overschakeld naar 3G, vervolgens niet direct weer op 4G springt. Moet mobiel internet uit en aanzetten.
Op dit moment is het zo dat als je vanuit 4G dekking door bijvoorbeeld een tunnel rijdt waardoor je terugvalt op 3G en een actieve datasessie hebt, je pas weer terugschakelt naar 4G op het moment dat je de actieve datasessie beëindigt (idle modus bereikt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
CLB schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 11:34:
2. Lijkt me een stream? :p

Snelste wat ik gehaald heb met Vodafone RED Super:
[afbeelding]

Maar er is weinig peil op te trekken... Met 1 streepje haal ik net zo goed deze snelheden en met 3 streepjes zie ik vaak zat de 20Mbit ofzo voorbij komen. Een indicatie van snelheid aan de hand van de 'bereikstreepjes' is er imho dan ook helemaal niet. Het voelt allemaal wat stabieler aan, pagina's verschijnen bijna instant en qua batterijduur heb ik niks op te merken voor de afgelopen dagen (dat ik 4G geactiveerd heb) op m'n Sony Xperia ZL.
Dit is ook onze constatering. Waar je met 3G 2 streepjes een matige snelheid hebt kun je op 4G een goede snelheid hebben. Daarbij is het te gemakkelijk om te denken dat 2 streepjes van een snellere techniek dus automatrisch leidt tot een hogere snelheid. De veldsterkte vertaling naar aantal streepjes lijkt anders te werken bij 4G in vergelijking met 3G. Dit zijn wij zelf ook nog aan het onderzoeken samen met telefoon leveranciers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8-Ball

8-Ball

nee...gewoon nee

Verwijderd schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 22:03:
[...]

Dit is ook onze constatering. Waar je met 3G 2 streepjes een matige snelheid hebt kun je op 4G een goede snelheid hebben. Daarbij is het te gemakkelijk om te denken dat 2 streepjes van een snellere techniek dus automatrisch leidt tot een hogere snelheid. De veldsterkte vertaling naar aantal streepjes lijkt anders te werken bij 4G in vergelijking met 3G. Dit zijn wij zelf ook nog aan het onderzoeken samen met telefoon leveranciers.
Ja dit heb ik dus ook al opgemerkt. Goed dat er naar gekeken wordt.

Is er al een verklaring waarom de download snelheid "laag" is tov de upload snelheid?

[ Voor 6% gewijzigd door 8-Ball op 21-08-2013 22:09 ]

One for the mony, one for the pope, it's the ****** return of the great white dope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crzyhiphopazn

crzyhiphopazn

Knowledge = Power

crzyhiphopazn schreef op zaterdag 17 augustus 2013 @ 16:58:
1. video geupload vanaf telefoon naar Facebook 4G -> 1 minuut en 3 seconden naast het streamen van een 720P filmpje

video 95MB geupload vanaf telefoon naar Facebook 4G -> 11 min en 12 seconden naast het streamen van een 720P filmpje

video geupload vanaf telefoon naar Facebook 3G -> 9 Minuten en 52 seconden.
video 95MB geupload vanaf telefoon naar Facebook 3G -> dit heb ik gewoon afgebroken want dit duurde gewoon een eeuwigheid..

2. streamen van video: Eindhoven brengt auto op zonne-energie naar de openbare weg 720P ging soepel.

1080P ging wat stotterig, maar denk dat dat komt omdat ik via me laptop stream en me integrated gpu niet zo sterk is.

3. Skypen ging soepel over 4G.. Geen stottering qua beeld of geluid.
Bij het bewegen van de telefoon een minimale vertraging van de beeldverwerking, maar denk dat aan de telefoon zelf ligt.

5. Amsterdam Centrum = 25 DOWN and UP
Amsterdam Zuidoost = 15 DOWN and 13,5 UP
Amsterdam Bijenkorf = 11 DOWN and 20 UP

6. 4G geeft zelfde ervaring als thuis wifi gebruiken.
Publieke wifi Bijenkort is traag als dikke ****** XD..

Testen zijn gedaan vanaf de 5e verdieping van de Bijenkorf.

Opdracht 4 ga ik vanuit huis doen.
Alle opdrachten ga ik opnieuw doen vanuit huis waar ik iets minder 4G dekking heb, maar denk ook minder 4G gebruikers zitten..

Zie al goede resultaten voorbij komen op het forum..

Ik zal het netwerk nog gaan pijnigen door 5 systemen aan te sluiten op de 4G verbinding en tegelijkertijd te internetten (1 PC, 3 Laptops, 1 iPad // Downloaden van NZB's/Torrents, Facebooken, Testvideo's/Youtube/Anime/Spotify streamen)
Post de resultaten z.s.m.
4. Bestand uploaden ging lekker snel naar mijn gevoel. 2 streepjes bereik en een bestand 54,9 MB in 44 seconden _/-\o_

Zelfs met meerdere apparaten getethered op de verbinding vind ik alles vrij soepel gaan..
Ik zeg 4G is goed bezig de nieuwe standaard te worden.

Vandaag geskyped met iemand die op een laptop zat. Beeld en geluid vanaf mijn telefoon werd goed en soepel doorgegeven andersom kwam het beeld super traag binnen, maar dat lag denk ik aan de lage kwaliteit webcam.
4G kicks ass ..

Ben benieuwd wat de databundels later worden.

https://tweakers.net/gallery/96378/inventaris/?inv_id=1241403 || GT= cRzYHipHopAzN || Battle.net ta6g ||

• pauldebacker
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 03-09 16:31

Tweakers Vodafone 4G test resultaten week 1

1. Upload video @ Instagram/vine/facebook Vergelijk snelheid van 4G met 3G (stopwatch)
Voor zowel de 4G als de 3G test een filmpje gebruikt van 68,9MB en geupload naar Facebook
Via 4G 68 seconden.
Afbeeldingslocatie: http://www.pauldebacker.com/sony/test1.png

Via 3G 8 minuut 50.
Afbeeldingslocatie: http://www.pauldebacker.com/sony/test2.png

Duidelijk een groot verschil maar dat het verschil zo groot zou zijn is ondenkbaar.
In kanaleneiland-noord, Utrecht

2. Kijk een (Full HD) video op je Xperia Z
Een FullHD filmpje kijken is enorm afhankelijk van de verbinding. Op deze bewuste avond is de snelheid zeer laag en is het bufferen dan ook gelijk aan de 3G verbinding maar eerder in de week al een paar keer geprobeerd als er snelheden van 15 Mbps down en 20 Mbps up zijn en dan is er geen buffertijd nodig, het skippen naar punten in een filmpje gaat dan zo vlot dat het lijkt als of je hem lokaal afspeelt.

3. Videobellen/Skypen met een vriend -> Hoe gaat dit?
Video bellen en Skypen ging zoals ik eerder had vermeld in eerste instantie niet top. In het Wilhelmina park in Utrecht Skypen met mede tester Maarten in Amsterdam ging niet lekker. De beeld kwaliteit was dramatisch. Terwijl speedtests op locatie toch enigzins hoop gaven, achteraf denk ik dat misschien de andere kant een slechtere verbinding had.
@Maarten heb je toevallig een speedtestje gedaan?

Afbeeldingslocatie: http://www.pauldebacker.com/sony/test3.png

Eergisteren avond met wat vrienden vanaf de Sony naar een computer zitten Skypen en toen ging het een stuk beter. Een hele nette beeld kwaliteit en goed geluid met bijna geen vertraging. Ook via Google Hangouts geprobeerd en dit ging ook goed en had de zelfde kwaliteiten als Skype, erg tevreden. Als iemand morgen nog een beetje tijd heeft zou ik het Skypen van telefoon naar telefoon over 4G nog eens willen proberen.

4. Verstuur een e-mail met een groot bestand (liefst een bestand ‘uit de cloud’) als bijlage (bv foto)
Het versturen van een mail met een groot bestand is nog een dingetje ik heb een zip file van 24,4 MB gemaakt en dit vanaf de telefoon naar mijn Gmail account proberen te versturen maar na 5 minuten was hij nog steeds niet verzonden en heb ik de mail afgebroken.
Daarna een foto van 2,1MB per mail verstuurd en dit duurde 15 seconden bij een snelheid van 14Mbps down en 2,08 Mbps up (Coverage Map) en 10,39Mbps down en 1,30 Mbps up (Sensorly)

Nu ik de snelheden bekijk, denk ik dat er iets op dit moment misschien iets aan de hand is. Op de Vodafone site is niets te zien over onderhoud of een storing maar 1,30 Mbps up is niet prettig.

5. Doe een aantal snelheidstests, maak hierbij gebruik van de Speedtest app. Hoe is de snelheid:
- Op het hoogste punt van de stad?
- Op het laagste punt van de stad?
- In de metro/tram/bus?
- In een groot winkelcentrum?
Uiteraard ben ik de hele week al snelheidstestjes aan het uitvoeren en wat voornamelijk op valt is de toren hoge upload snelheid, gemiddeld tussen de 18 en de 20Mbps. Download snelheden verschillen wat meer tussen de 7 en de 21Mbps, waar bij wel opvalt dat hoe dichter je bij het hart van de stad komt hoe hoger de snelheid.

6. Vergelijk publiek WiFi met 4G in een café met publiek Wifi -> Hoe verhoudt dit zich tot elkaar?
Eigenlijk is wifi vergelijken met 4G natuurlijk niet echt eerlijk de wifi snelheid is natuurlijk erg afhankelijk van de mogelijkheden van de router en de verbinding die er op aangesloten is.
Tot nu toe heb ik dit alleen op mijn werk kunnen testen waar we met een aantal mensen met ipadjes en smartphones op hetzelfde wifi netwerk zitten en daarnaast met een man of 75, over nog een aantal wifi netwerkjes en routertjes, uiteindelijk over één Vodafone 10Mbit lijntje naar buiten gaan. Ik heb dus geen eerlijke vergelijking kunnen maken tot nu toe maar ik zal morgen nog een poging wagen ergens anders heen te rijden.

Conclusie eerste week
I love it, het is zo prettig om niet meer te hoeven wachten, direct alles ter beschikking te hebben en alles kunnen downloaden en uploaden zonder moeite. Alleen ik zie nu al dat geen databundel toereikend gaat zijn. In de paar dagen 32GB gebruikt en dat is nog zonder mijn prive en zakelijk gebruik. Ik gebruik er nog geen mail op en ook Whatsapp, Twitter en Facebook zijn allemaal nog niet aangeraakt maar vanaf morgen zal ik dat allemaal eens op tethering verbinden van de Sony. Tot nu toe erg interessant om mee te doen en testen en ik ben heel benieuwd naar wat de volgende week ons gaat brengen.

ICT-ertje met passie. Gadget freak, netwerk prutser en op zoek naar alternatieve voor de meest simpele dingen. Waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan?

• Bonazzo
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11-08 14:41
Zo, het wordt wel eens tijd.
Bij deze ook mijn test-resultaten voor Utrecht (en omstreken);
Testresultaten week 1:

Video upload :
Ik heb een 124 MB video geupload naar facebook vanaf thuis, met 4G op 1 vd 4 streepjes qua bereik;
Via 4G: 2m29.
VIa 3G (vol bereik, H+): 14m03.

Duidelijk een ontiegelijke winst in upload.

1080p Videos kijken
Ik heb op verschillende tijden de filmpjes aangezet. Dit was reeds meteen in Amsterdam (de 15e), deels onderweg van Amsterdam naar Utrecht, deels in Den Bosch. In het OV (met de trein/bus) gaat internet supersnel, filmpjes tevens. In centrum Den Bosch (vanaf het station volledigerwijs naar de markt in Den Bosch) zelfs op 3G basis nauwelijks video te kijken, maar ik zal het maar wijten aan de YouTube app, of een tijdelijk iets (eerder namelijk daar geen last gehad). Bij filmpjes (Utrecht) kan je makkelijk verschuiven binnen de film zonder dat er gebufferd hoeft te worden.

Videobellen/Skype videobel test:
3 min videobellen op basis van 4G, 3 min op basis van 3G. Met 3G meer storing/minder goed belkwaliteit (soms lastig elkaar te verstaan). Hapenderende/matige kwaliteit video andere kant ligt denk ik aan het feit dat mijn vriendin een Tab1 gebruikt (maar zag van anderen ook dat de andere kant soms matig beeld laat zien, dus wellicht interessant om te testen). Met 4G per definitie veel minder verstoring, gewoon mooi goed beeld, geen haperingen (noch dat wat de ander zegt pas later aankomt of wat dan ook).

Emailen van bestanden en uploaden naar de cloud etc weinig merkbaar verschil doordat je max 25MB kan verzenden. Voor het gevoel wel iets sneller (qua verzenden, dus opload, op 4G-basis), maar om echte conclusies daarover te trekken zou je op meerdere momenten hetzelfde bestand op meerdere verschillende plekken zowel via 4G als 3G dienen te verzenden.

Snelheidstest:
-Hoogste punt gemeten, flatgebouw waar ik woon, dakterras 18e verdieping;
Via 3G bij Speedtest Down 1521kb, Upl 535, via 'Open Signal' Down 4,3 Up eerst 1.2, later 2.5.
4G verbinding had ik op het dakterras getest met het skypen, daarna teruggezet naar 3G, maar ondanks herhaaldelijk vliegtuigmodus en herhaaldelijk volledig uit- en aanzetten van het toestel kwam 4G niet terug. Morgen check ik nogmaals of daar 4G is.

In mijn eigen appartement (4e etage);
Download en upload sterk fluctuerend, soms alleen 3G (H+)mogelijk, anders 1 vd 4 streepjes 4G.
Bij 3G stabieler dan bij 4G. Bij 3G 7.2MB, Upload 1.3-1.7, bij 4G Down 24352, Up 22141. Met 3G Telfort (gecapped op Down 2.0, Upl 0.1) dat ook daadwerkelijk behaald (maar meer is vast mogelijk als ik een andere abonnementsvorm zou hebben).

Op -1 (zelfde gebouw, 3513EW), de parkeergarage, waarempel EDGE. Download 138kb, Upload 105kb.
Op de begane grond, buiten, meteen erna; Down 5627, Up 11008. Veel fluctuatie, want doe ik meteen daarna een hertest (dus gewoon nogmaals, op precies dezelfde spot, weer een speedtest; Down 14835, up 14266.

Resultaten screenshots (alle, dus ook deels uit Amsterdam [15-08]) te bekijken via https://copy.com/3VudwFlyY11k

Wat hier bij mij opvalt (maar dat was reeds in Amsterdam) is dat bij het wegvallen van 4G alleen het toestel volledig uitzetten het 4G signaal terug brengt (vliegtuigstand niet), en zelfs dat niet altijd hebt, ook niet op plekken waar je anders wel 4G hebt. Dit is helemaal extreem wanneer je handmatig de verbindingsstand naar 3G zet en daarna terug naar LTE (4G). Ook dan komt na volledig uit zetten en zelfs paar minuten wachten daarna niet vanzelf weer het 4G signaal terug.

Morgen ga ik nog speedtests trachten te doen WiFi versus 4G, op centraal station Utrecht. Spotify streamen gaat prima, morgen ga ik ook HBO Go uitproberen, en wellicht de telefoon als hotspot instellen. Zonder die laatste 2 blijkt dat ik een klant zou zijn die geen echte grote databundel nodig heeft, maar anderzijds heeft dat simpelweg ook met tijdgebrek te maken; het is rete druk op mijn werk.

Hoop dat mijn bevindingen interessant zijn, en ik kijk met plezier/interesse uit naar vragen, opmerkingen en/of de volgende tests.

• dutchdragon81
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-12-2024
HD youtube filmpjes kijken werkt ook als een tierelier onderweg, bus, vrachtauto :D dat is ook weer iets dat een voordeel is van 4G , de filmpjes worden in HD weergegeven.

Maar nogmaals mijn conclusie tot nu is dat hoewel het snel is ( zeker met het uploaden ( 99 % vliegensvlug) van materiaal en het bufferen van video's, downloadsnelheden fluctueren echter behoorlijk !! ), zal het voor de grote massa niet boeiend genoeg zijn voor dagelijks gebruik, zolang de downloadsnelheden niet stabiel en overal hoog zijn. ( zoals ik al in mijn test schreef, ik heb al meerdere malen gelijke en snellere downloadsnelheden bereikt op dezelfde locatie met 3G.

Voor de gebruikers die ook willen video bellen en youtube filmpjes en streams willen bekijken onderweg, (waarschijnlijk 100% van de gebruikers die 4G nemen of overwegen.) zijn de huidige datalimieten gewoon te laag. (Sorry vodafone maar moet het nogmaals benadrukken)
Als een gebruiker in 1 week, 2 of 3 hd youtubefilmpjes bekijkt, een keer videobelt en een paar fotos upload en een beetje internet, zit die al over of tegen de 2gb datalimiet aan.

Dan moet ie maar niet video bellen of videos kijken? Maar dat is juist waar de voordelen liggen van 4G ... want met browsen op internet merk ik niet super veel verschil met op 3G .

"Absorb what is useful, discard what is useless and add what is specifically your own"

Verwijderd

Topicstarter
8-Ball schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 22:07:
[...]

Ja dit heb ik dus ook al opgemerkt. Goed dat er naar gekeken wordt.

Is er al een verklaring waarom de download snelheid "laag" is tov de upload snelheid?
Met de introductie van 4G is er een nieuwe verhouding ontstaan tussen download en upload snelheid (bijv. 50/25 (4G) vs 42/5.8 (3G)) waardoor we met name op het transmissie segment in de mobiele verbinding (tussen sites/antennemasten en core netwerk) een aantal capaciteitsupgrades moeten doen. Hier zijn wij op dit moment nog druk mee bezig. Daarnaast is het zo dat internet verkeer vanaf de mobiele telefoon veel meer download capaciteit vraagt dan upload capaciteit. Aangezien bij mobiel dataverkeer sprake is van een gedeeld medium en dus meer gebruikers -> snelheid omlaag, zul je sneller congestie ervaren op de download link.
Mijn verwachting is dat op dit moment de transmissie capaciteit de belangrijkste verklaring is voor de onbalans tussen download en upload.

• Arjant2
Het bovenstaande lezende vraag ik me het volgende af:

1. Den Haag Centrum,: Download 50-60Mbit, up 30Mbit
2. Den Haag Ypenburg: Download 15Mbit, up 15Mbit

Bereik in Den Haag centrum is veel beter (vol bereik) en in Den Haag Ypenburg maar 1 hooguit 2 streepjes. Waarom loopt de download veel harder terug dan de upload bij minder bereik? is daar een technische reden voor?

• 8-Ball

8-Ball

nee...gewoon nee

Arjant2 schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 11:05:
Het bovenstaande lezende vraag ik me het volgende af:

1. Den Haag Centrum,: Download 50-60Mbit, up 30Mbit
2. Den Haag Ypenburg: Download 15Mbit, up 15Mbit

Bereik in Den Haag centrum is veel beter (vol bereik) en in Den Haag Ypenburg maar 1 hooguit 2 streepjes. Waarom loopt de download veel harder terug dan de upload bij minder bereik? is daar een technische reden voor?
Ik zou me kunnen bedenken dat er in het Centrum gebruik wordt gemaakt van de 1800 frequentie, kortere afstand maar hogere snelheden. In Ypenburg waarschijnlijk 4G via de 800 frequentie, betere lange afstand dekking maar minder grote doorvoer snelheid.

• Arjant2
Verwijderd schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 21:53:
[...]

Op dit moment is het zo dat als je vanuit 4G dekking door bijvoorbeeld een tunnel rijdt waardoor je terugvalt op 3G en een actieve datasessie hebt, je pas weer terugschakelt naar 4G op het moment dat je de actieve datasessie beëindigt (idle modus bereikt).
'Op dit moment' betekent dat het ook nog gaat veranderen?
Ik vind het namelijk wel erg vervelend dat hij niet automatisch weer naar 4G gaat als dat beschikbaar is.

• Willem Bos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09-09 21:40
Ik zie alle resultaten hier van de 4g snelheden van vodafone. 4G ziet er best snel uit, alleen valt het mij op dat de upload vaak hoger is dan de download. Met 3G heb ik meest 8-10 Mb/s down en 1,5 Mb/s up, best een groot verschil tussen up en down. Hoe komt het dat bij 4G de upload snelheden enorm veel hoger liggen en dan ook nog hoger dan de download snelheden?

Verwijderd

Willem Bos schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 19:52:
Ik zie alle resultaten hier van de 4g snelheden van vodafone. 4G ziet er best snel uit, alleen valt het mij op dat de upload vaak hoger is dan de download. Met 3G heb ik meest 8-10 Mb/s down en 1,5 Mb/s up, best een groot verschil tussen up en down. Hoe komt het dat bij 4G de upload snelheden enorm veel hoger liggen en dan ook nog hoger dan de download snelheden?
Dat komt omdat de upload juist het meeste profiteert van de technologie en beschikbare bandbreedte. Daar waar de download op 3G Dual Carrier ene theoretische max heeft van 42mbit en op 4g bij vodafone 50mbit zal daar niet het verschil in zitten. Maar de upload op 3G+DC is iets van max 5mbit en op 4G gaat dat nu naar Max 25mbit ofzo.

• Bonazzo
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11-08 14:41
Vandaag ook nog even het WiFi-gedeelte van Starbucks (KPN eigenlijk) getest versus 4G. Wifi Ping 32ms, Download 990kbps, Upload 301kpbs. 4G ping 39ms, Download 6568kpbs, Upload 28638kpbs.

Kortom; wereld van verschil. Blijft opvallen dat de upload mega hoog is. 3G is verder tevens goed stabiel, dat is dus zeker ook een goede ontwikkeling voor degenen die nog geen 4G af (kunnen) nemen.

Meer volgt vanzelf :)

• faisje
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 14-09-2023
ArcticWolf schreef op dinsdag 20 augustus 2013 @ 22:16:
[...]

Wat is daar raar aan? 2g zit op de 900mhz frequentie en zal overal beschikbaar moeten zijn 3g zit op de 2100mhz band, de prioriteit van VF ligt nog steeds op het bel/sms verkeer. Omdat je idd met HSPA-DC kan bellen en je data kan behouden maar dat niet overal beschikbaar is (dus alleen HSPA hebt) vervalt die optie bij 4g. Bij gebeld worden, wordt hij nu geforceerd naar 2g geschakeld

Ik heb het net getest hier, als ik bel met het 4g toestel schakelt hij naar 3g over (ik heb hier wel HSPA-DC beschikbaar, dus daar houdt hij wel rekening mee), bel ik naar het 4g toestel, schakelt het 4g toestel naar 2g... en gaat hij gewoon over hier }:O
M'n 3g toestel blijft idd altijd 3g verbonden, ook tijdens het bellen.
Dus als ik het goed begrijp val je terug bij 4g op 2g als je in de buurt alleen umts netwerk hebt of de hspap netwerk?

Welke is hspa-dc? Dus als ik HSPA-DC heb als netwerk in de buurt dan schakelt 4g hiernaar over tijdens het bellen?

Edit: Ik heb nu een app gevonden of het betrouwbaar is weet ik niet. Maar het is de app 4g toggle viaero

https://play.google.com/s...=com.viaero4gtoggle&hl=nl

Met deze app als ik mijn netwerk instel op automatisch ongeacht welke type (gsm,lte enz.) dan gaat deze tijdens het bellen nog steeds over op 2g. Als ik dit instel op LTE/CDMA dan schakelt mijn toestel netjes over van 4g naar 3g tijdens het bellen en weer terug als ik ophang.

Dit is toch niet schadelijk voor de radio deze app :P 8)7 als het zo word gebruikt? Want volgensmij krijg je opties die de telefoon zelf niet laat zien.

Ik heb trouwens een htc one met als softwarenummer 1.29.401.12

[ Voor 24% gewijzigd door faisje op 23-08-2013 01:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faisje
Dames en heren! Ik doe niet mee aan de test ect. Maar ik wil graag mijn test laten zien die ik heb gemaakt in het centrum van hoogvliet met speedtest. De server staat op Utrecht maar als ik deze op Rotterdam zet zijn de resultaten ongeveer het zelfde +/- 2 a 3 Mbps.

ping: 64ms
Download: 87,27 Mbps
Upload: 27.42 Mbps

Deze snelheid is zo heerlijk op 4G. Alleen jammer dat dit in het centrum zo is en niet op de locatie waar ik woonachtig ben. Daar is mijn 3g sneller in de download.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• javedlatif
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06-08 10:11
Na een volle week gespeeld te hebben met de Xperia Z, breng ik hier mijn eerste indrukken en verslag over testopdrachten 1 t/m 4 uit. De relevante conlcusies zijn omkaderd. Voor de kader is een uitleg van hoe de test is uitgevoerd. Na deze kader staan aanvullende opmerkingen.

1. Upload een video naar bijv. Vine. Vergelijk de snelheid van 4G met 3G
Een filmpje van zeven minuten met deze 13 megapixel shooter neemt ruim 980 mb in beslag. Dan toch maar een filmpje van rond een halve minuut geschoten; 70 mb.
Locatie: test uitgevoerd bij Noordeinde, Den Haag, buiten. Upgeload naar facebook:

Met 4G: 55 sec upload (70mb)
Met 3G: 15 minuten en 16 seconden upload (70mb)
Conclusie: Ruim 3,7 keer zo snel upload. :)

Ik merk overigens in Den Haag maar weinig van de max. 50 mbps. Ik haal er gemiddeld 7 mbps down en 5 mbps up mee en mijn snelste was bij de Esso bij het oude kantoor van Brauw Blackstone advocaten; Zuid Holland Laan 7. Ik vermoed dat de vrije ruimte van Malieveld daar iets mee te maken kan hebben. Misschien dat daar in de buurt een zendmast zich bevindt. Dit was wel een unicum, niet meer elders meegemaakt deze snelheid of ook maar iets van in de buurt. Ik krijg wel in ieder geval het idee van de andere testresultaten dat snelheden in andere steden hoger liggen.

2. Kijk een (Full HD) video op je Xperia Z
Heb een paar scenes van The Dark Knight in Full HD weer bekeken. Het streamt als een motha****! Afspelen, vooruitspoelen en terugspoelen gaat zonder haperingen. Zonder meer een verbetering tov 3G, of het moet aan mijn grafisch processor van ander toestel liggen.

Conclusie: Voor de grap heb ik maar het toestel tijdens het streamen van een HD filmpje, maar eens tot wifi hotspot gebruikt, terwijl een download van 2 mb/s aan de gang ging. Ik merkte er niets van tijdens het streamen, zelfs niet wanneer ik nog via mijn laptop twee filmpjes zou streamen. Pas bij de vierde HD filmpje merkte ik enige hapering. :+

Overigens: Uiteindelijk nog een download snelheid bereikt van 3,3 mb/s. Upload was tot 1,5 mb/s, wat kan liggen aan de specifieke torrent. Ik moet dicht bij mijn wifi router bijven voor dit soort snelheden; hulde!

3. Videobellen/Skypen met een vriend
Videobellen met een neef op vakantie in Saudi Arabië; toppie! Nog een paar keer geskyped terwijl broer in de andere kamer was, naar Duitsland en mijn moeder ermee laten skypen naar Amerika. Merk niets van vertragingen. Met de wifi was dat ook nooit het geval. Voor de grap maar even met 3G gedaan, toen kreeg ik in een derde van de gevallen niet bij beide het beeld (één van de drie gesprekken). Toen maar niet verder over 3G gedaan wegens kosten.

Conclusie: Zoals te verwachten; Skypen is top met 4G. Die bundels mogen van mij wel wat GB hoger om videobellen met 4G tot een gewoonte te willen maken. ;)

4. Verstuur een e-mail met een groot bestand, liefst uit de cloud
Een pdf van 14 mb heb ik gedownload van dropbox, en verstuurd met Gmail. Snelheidsproeven zijn uitgevoerd met Speedtest. Locatie: Appartement Scheveningen binnen, vier hoog.

Download van dropbox
Down speedtest: 5,2 mbps
Tijd: 22 seconden

Upload naar Gmail
Up speedtest: 3,1 mbps
Tijd: 1 minuut 35 seconden.

Conclusie: Ik vindt het versturen van een bestand vanuit de cloud opvallend traag verlopen voor een pdfje van 14 mb. Zowel download als upload vallen tegen. Upload neem ik nog meer kwalijk omdat dit nou juist het grootste punt zou moeten zijn waarom 4G bruikbaar is. Het kan natuurlijk aan Google liggen die uploadsnelheden dichtknijpt. :(

Aanvullend: nu pas weer snelheidstest gedaan, met twee verschillende apps. Hiermee controleer ik of het de lage snelheid wel/niet tijdelijk van aard was. Het is maar ietsjes sneller...

Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/android/556972719.png

Afbeeldingslocatie: http://img401.imageshack.us/img401/433/mg0.png

5. Doe een aantal snelheidstests, maak hierbij gebruik van de Speedtest app
6. Vergelijk publiek WiFi met 4G in een café met publiek Wifi - Hoe verhoudt dit zich tot elkaar?

Opdracht 5 en 6 Zet ik in de loop van de dag online. Wordt vervolgd....

Afbeeldingslocatie: http://img853.imageshack.us/img853/4968/60g9.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door javedlatif op 23-08-2013 07:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchdragon81
faisje schreef op vrijdag 23 augustus 2013 @ 01:50:
Dames en heren! Ik doe niet mee aan de test ect. Maar ik wil graag mijn test laten zien die ik heb gemaakt in het centrum van hoogvliet met speedtest. De server staat op Utrecht maar als ik deze op Rotterdam zet zijn de resultaten ongeveer het zelfde +/- 2 a 3 Mbps.

Deze snelheid is zo heerlijk op 4G. Alleen jammer dat dit in het centrum zo is en niet op de locatie waar ik woonachtig ben. Daar is mijn 3g sneller in de download.
Ff serieus wtf :o

Rij vandaag ook in Hoogvliet, ook ff testen dan. En als ik t ook heb, ga ik erheen verhuizen XD

"Absorb what is useful, discard what is useless and add what is specifically your own"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midget
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:13
De afgelopen paar dagen nog lekker aan het testen geweest en 4G is super!

Een HD Film kijken via Youtube streamt geweldig en het live TV kijken functioneerd ook naar behoren.
3G resulteerde vaak in een slechtere kwaliteit van live TV streaming maar met 4G kan ik overal in Nederland waar 4G dekking is mijn Ziggo TV zenders bekijken.

Het versturen van een groot bestand per mail gaat snel!
Ik heb hiervoor gmail gebruikt en dit gaat goed in vergelijking met 3G merk je zeer veel snelheid winst 50%.

Voornamelijk bij het uploaden van bestanden merk ik de verbetering en dit is een zeer groot voordeel.
Iedereen upload dagelijks bestanden naar twitter, facebook etc etc en dit zal in de toekomst steeds meer worden.
Hier merk ik dus een zeer groot voordeel, maar ook direct een nadeel van de data limiet.
Ik verwacht zelf dat deze binnenkort worden aangepast naar gelang het gebruik en gedrag van de gebruikers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Jeuj de antenne is gefixed hier! :D
Heb weer normale 4g/3g snelheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DramaMined
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 24-05-2024
Heeft iemand de opdrachten van week 2 al :p?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crzyhiphopazn

crzyhiphopazn

Knowledge = Power

Nog niet..
Ben benieuwd wat de komende opdrachten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchdragon81
Ik denk dat we naast de opdrachten van week 1 al zoveel extra info hebben gegeven en extra tests hebben gedaan dat we misschien wel gewoon verder moeten gaan met wat we al deden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faisje
ArcticWolf schreef op vrijdag 23 augustus 2013 @ 09:52:
Jeuj de antenne is gefixed hier! :D
Heb weer normale 4g/3g snelheden.
Wat was er met jou antenne? Wat voor snelheden haalde je toen? + Hoe weet je dat jou antenne niet goed was :P ?

[ Voor 16% gewijzigd door faisje op 23-08-2013 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrsar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-09 15:49

mrsar

waar een sar is,is een wodka

dutchdragon81 schreef op vrijdag 23 augustus 2013 @ 10:31:
Ik denk dat we naast de opdrachten van week 1 al zoveel extra info hebben gegeven en extra tests hebben gedaan dat we misschien wel gewoon verder moeten gaan met wat we al deden..
kan niets meer verzonnen worden :P

op het moment trouwens via Directaccess (MS VPN) 2 laptops verbonden aan de xperia,werkt erg goed moet ik zeggen 8) voor zakelijk (buitendienst etc,heeft 4G zeker wel toegevoegde waarde)

Via bovenstaande App trouwens ook mijn xperia op LTE-only gezet,ben benieuwd :)

[ Voor 29% gewijzigd door mrsar op 23-08-2013 12:56 ]

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchdragon81
faisje schreef op vrijdag 23 augustus 2013 @ 01:50:

Ik kwam op 14.7Mbps download en 25Mbps upload :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
faisje schreef op vrijdag 23 augustus 2013 @ 12:49:
[...]

Wat was er met jou antenne? Wat voor snelheden haalde je toen? + Hoe weet je dat jou antenne niet goed was :P ?
ArcticWolf in "[Actie] Vodafone 4G testpanel: de testopdrachten"

omdat ik ook soms een tijdje de verbinding helemaal kwijt was ;(
ik haal nu hogere snelheden dan voorheen... dus zou wel iets aan de hand zijn geweest met de VF mast.
en ik gebruik 2 telefoons he ;) beide hadden het probleem.

[ Voor 5% gewijzigd door ArcticWolf op 23-08-2013 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faisje
dutchdragon81 schreef op vrijdag 23 augustus 2013 @ 13:31:
[...]

Ik kwam op 14.7Mbps download en 25Mbps upload :S
Parkeerplaats in de buurt van lidl stond ik geparkeerd! En daar haalde ik deze snelheden na 2 a 3 keer proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faisje
mrsar schreef op vrijdag 23 augustus 2013 @ 12:51:
[...]

kan niets meer verzonnen worden :P

op het moment trouwens via Directaccess (MS VPN) 2 laptops verbonden aan de xperia,werkt erg goed moet ik zeggen 8) voor zakelijk (buitendienst etc,heeft 4G zeker wel toegevoegde waarde)

Via bovenstaande App trouwens ook mijn xperia op LTE-only gezet,ben benieuwd :)
Ik wil je er wel opwijzen dat je dan niet bereikbaar bent als je word gebeld hee!! Je toestel schakelt dan naar 2g a 3g over om gebeld te kunnen worden. Als jij je telefoon op 4g forceerd ben je niet bereikbaar:P Daarom staat het bij mij op lte,cdma!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
faisje schreef op vrijdag 23 augustus 2013 @ 13:56:
[...]

Ik wil je er wel opwijzen dat je dan niet bereikbaar bent als je word gebeld hee!! Je toestel schakelt dan naar 2g a 3g over om gebeld te kunnen worden. Als jij je telefoon op 4g forceerd ben je niet bereikbaar:P Daarom staat het bij mij op lte,cdma!
Nou hier werkt het anders gewoon... als ik aan het downloaden/VPN zit, wordt hij geforceert omgeschakeld naar 2g. De 4g sessie wordt on-hold gezet en geresumed als hij de call klaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchdragon81
VODAFONE !!!!

Zooooooo ik heb nu een blox geactiveerd, fakkk ik word er nog hitsig van als ik eraan denk!

Zijn de blox ook beschikbaar voor de RED abbo's ?

En als ik mijn huidige voda abbo naar 4G (RED abbo) wil omzetten, zijn hier dan extra kosten aan vverbonden en gaat de looptijd van de abbo opnieuw in, of blijft ie op de datum van mijn huidige abbo verlopen?
graag reactie van vodafone

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrsar

mrsar

faisje schreef op vrijdag 23 augustus 2013 @ 13:56:
[...]

op die telefoon wordt ik toch niet gebelt (de xperia) dus op dit moment boeit het me niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Arjant2 schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 16:16:
[...]

'Op dit moment' betekent dat het ook nog gaat veranderen?
Ik vind het namelijk wel erg vervelend dat hij niet automatisch weer naar 4G gaat als dat beschikbaar is.
Ik zeg 'op dit moment' omdat wij dit ook vervelend vinden. Graag willen we een 'fast return' naar 4G tijdens een datasessie maar helaas is die functionaliteit nog niet beschikbaar. Het is trouwens zo dat dit op dit moment voor alle operators (met dezelfde leverancier van netwerk apparatuur) zo werkt. We kijken naar andere mogelijkheden om dit zo snel mogelijk te verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
dutchdragon81 schreef op vrijdag 23 augustus 2013 @ 14:32:
VODAFONE !!!!

Zooooooo ik heb nu een blox geactiveerd, fakkk ik word er nog hitsig van als ik eraan denk!

En als ik mijn huidige voda abbo naar 4G (RED abbo) wil omzetten, zijn hier dan extra kosten aan vverbonden en gaat de looptijd van de abbo opnieuw in, of blijft ie op de datum van mijn huidige abbo verlopen?
Ik heb je een DM gestuurd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
@Vodafone
Gewoon uit interesse: maar waarom is er gekozen voor LTE en niet meteen LTE Advanced? Vanwege de kosten en/of omdat het technisch lastig uit te rollen is?
Het is volgens mij backward compatible met LTE toestellen.

[ Voor 6% gewijzigd door ArcticWolf op 23-08-2013 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:07
Opdrachten week 2 (23/8 – 29/8)
  1. Kijk live een voetbalwedstrijd op de telefoon. Hoe werkt dit?
  2. Start een videoconferentie en beoordeel hoe dit gaat met 4G. Participate
  3. Doe een aantal snelheidstests, maak hierbij gebruik van de Speedtest app. Hoe is de snelheid:
  • In een groot kantoren/gebouwencomplex
  • In de trein
  • In een rijdende auto
  • In een cafe/restaurant
  • Op het Centraal Station
  • In het grootste park/Op het grootste plein van de stad
  • In een winkel, bv Mediamarkt, H&M, V&D
  • Optioneel: in een voetbalstadion
  • Optioneel: op een festival

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

zeef schreef op vrijdag 23 augustus 2013 @ 17:35:

[list=1]
• Kijk live een voetbalwedstrijd op de telefoon. Hoe werkt dit?
• Start een videoconferentie en beoordeel hoe dit gaat met 4G. Participate

Ik zie wel veel overlap met week 1.
Iemand die even een gratis webstream heeft voor live voetbalwedstrijd?

Videoconferencing is niet veel anders dan een Skype gesprek met extra derde persoon. Probleem is dat ik geen andere videoconferencing beschikbaar heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08-09 15:03

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Ik zou graag alle testen over een half jaar nog willen zien. Ik ben benieuwd hoe biased deze tests zijn als het netwerk door iedereen gebruikt gaat worden waarbij pas echt getest kan worden. Dan niet vanuit 'pre-made' testers, maar 'random' mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchdragon81
Hann1BaL schreef op vrijdag 23 augustus 2013 @ 18:09:
[...]

Videoconferencing is niet veel anders dan een Skype gesprek met extra derde persoon. Probleem is dat ik geen andere videoconferencing beschikbaar heb.
Ditto

En tests over een half jaar kan geregeld worden want heb zojuist mijn huidige abbo omgezet naar RED Super... (kosten waren minder als huidige abbo :S ) en dat met me er gb's :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
douweegbertje schreef op vrijdag 23 augustus 2013 @ 18:11:
Ik zou graag alle testen over een half jaar nog willen zien. Ik ben benieuwd hoe biased deze tests zijn als het netwerk door iedereen gebruikt gaat worden waarbij pas echt getest kan worden. Dan niet vanuit 'pre-made' testers, maar 'random' mensen.
Ik denk dat, dat niet zo'n probleem wordt.
De capaciteit van de 4g nodes zijn groter dan de capaciteit van de 3g nodes. Daarnaast duurt het nog een hele tijd tot ook mainstream (dus geen high-end) devices standaard 4g ondersteuning hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pauldebacker
Hann1BaL schreef op vrijdag 23 augustus 2013 @ 18:09:
[...]

Google Hangouts kun je volgens mij ook met meerdere tegelijk video bellen.
Met skype heb ik het geprobeerd en dan is beeld niet beschikbaar alleen voice.

ICT-ertje met passie. Gadget freak, netwerk prutser en op zoek naar alternatieve voor de meest simpele dingen. Waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08-09 15:03

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

ArcticWolf schreef op vrijdag 23 augustus 2013 @ 18:27:
[...]

Ik denk dat, dat niet zo'n probleem wordt.
De capaciteit van de 4g nodes zijn groter dan de capaciteit van de 3g nodes. Daarnaast duurt het nog een hele tijd tot ook mainstream (dus geen high-end) devices standaard 4g ondersteuning hebben.
Fijn, nodes.
Ik verwacht dat er bottlenecks komen in de regulatie van het verkeer, en niet de nodes. De traffic moet ergens heen, en vooral met deze snelheden ga je het netwerk stressen op bepaalde punten. Menig ISP heeft al problemen met een simpele flat. Vergeet niet dat niet iedere ISP een leuk netwerk (draad) heeft liggen.

Kijk ik vind dit wel een leuke test hoor, maar definieer nou eens het woord "test". Dit is op dit moment spelen met een netwerk dat niet belast wordt. Een beetje in je eentje op een 10.000 man LAN een spel spelen zeg maar. Het zal vast prima werken en poe wat is het snel.
Vergeet niet dat dit gewoon een actie is, niet om te testen maar voor een leuke PR. Vandaar gewoon mijn vraag, en verder hoeft er niet veel discussie te zijn: Doe eens alle tests over een half jaar. Ik wil best een wedje leggen dat de snelheden minder zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pauldebacker
Ik hou niet van voetbal!
Kun je toevallig iets aanraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
douweegbertje schreef op vrijdag 23 augustus 2013 @ 18:35:
[...]

Fijn, nodes.
Ik verwacht dat er bottlenecks komen in de regulatie van het verkeer, en niet de nodes. De traffic moet ergens heen, en vooral met deze snelheden ga je het netwerk stressen op bepaalde punten. Menig ISP heeft al problemen met een simpele flat. Vergeet niet dat niet iedere ISP een leuk netwerk (draad) heeft liggen.

Kijk ik vind dit wel een leuke test hoor, maar definieer nou eens het woord "test". Dit is op dit moment spelen met een netwerk dat niet belast wordt. Een beetje in je eentje op een 10.000 man LAN een spel spelen zeg maar. Het zal vast prima werken en poe wat is het snel.
Vergeet niet dat dit gewoon een actie is, niet om te testen maar voor een leuke PR. Vandaar gewoon mijn vraag, en verder hoeft er niet veel discussie te zijn: Doe eens alle tests over een half jaar. Ik wil best een wedje leggen dat de snelheden minder zijn.
True, je hebt een punt maar aangezien Vodafone ook 500mbit glasvezel aanbiedt... denk ik dat ze wel weten waar ze mee bezig zijn ;)
Er loopt gewoon glasvezel naar de masten, persoonlijk denk ik dat het glasvezel nooit gestressed gaat zijn, zelfs al zitten alle nodes vol op maximum snelheid. De eerste bottleneck is sowieso al de frequentie bandbreedte als er 1000 telefoons tegelijkertijd op de 800 band zitten op een breedte van 10mhz, dan dropped de snelheid van zelf wel vanwege het aantal fouten wat gefilterd moet gaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
Test 1 heb ik afgelopen zondag vanuit de auto gedaan (eigenlijk gelijk gecombineerd met 3 dus).
Namelijk voetbal gekeken via fox.
Werkt in perfecte kwaliteit zolang je in 4g gebied rijdt.
Als je 4g gebied verlaat springt hij netjes over naar 3g maar dan gaat de video kwalieit omlaag en begint het bufferen. Op 4g geen enkele keer gebufferd.

Ik had graag in De Kuip willen testen maar ik ga helaas pas volgende week zondag naar een wedstrijd, dus dan is de test al voorbij ;)
Helaas zit het er voor mij voorlopig nog niet in om over te stappen naar een Red Abonnement. Ik zit nog tot sept. 2014 vast aan mijn B+S+W abo.

Videoconference is inderdaad beetje lastig, ik heb ook geen premium account bij Skype.
Werkt dit via google hangouts?
Anders kunnen we dat met meerdere testers uitproberen.

[ Voor 46% gewijzigd door Arjant2 op 24-08-2013 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchdragon81
Houden we een tweakers videomeeting XD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dutchdragon81 schreef op vrijdag 23 augustus 2013 @ 20:20:
Houden we een tweakers videomeeting XD
Dat is opzich wel een goed idee.

Heb vanavond Heerenveen-ajax gekeken via 4G Perfecte kwaliteit Geen bufferen of wat dat ook via 3g was het niet te doen.
Snelheid op 4G is eigenlijk overal goed te noemen. In zowel Rotterdam als Den Haag. Download altijd tussen de 15 en de 45 mbit. en de upload eigenlijk niet onder de 18mbit. Waar ik ook ben. Het enige is dat de download snelheid veel fluctueert. Misschien dat Vodafone kan uitleggen hoe dat komt. Want de upload BLIJFT bijna altijd rond de 20 maar de download die fluctueert van 15mbit tot 45Mbit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Hum... wtf
ik heb een raar iets/fenomeen thuis :p

normaal gesproken heb ik 1 streepje en +-97dBm signal strength met 20~25mbit down en 5~10mbit up.
net sprong hij naar 4 streepjes voor enkele minuten en had ik 83dBm signal strength met 8~10mbit down en 20~25mbit up...
toen sprong hij weer naar 1 streepje met +-95dBm signal strength met 20~25mbit down en 5~10mbit up

=.=;;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrsar

mrsar

3. Doe een aantal snelheidstests, maak hierbij gebruik van de Speedtest app. Hoe is de snelheid:
  • In een groot kantoren/gebouwencomplex
  • In de trein
  • In een rijdende auto
  • In een cafe/restaurant
  • Op het Centraal Station
  • In het grootste park/Op het grootste plein van de stad
  • In een winkel, bv Mediamarkt, H&M, V&D
  • Optioneel: in een voetbalstadion
  • Optioneel: op een festival
is American football (eggball :P ) ook goed,die heeft een mooie app waarmee het gratis kan voor niet-amerikanen :) werkt perfect trouwens,kijk de hele week al de pre-games :P

Het gros van deze tests heb ik al gedaan :+ maar zal het nog eens doen zodat ik juiste plaatje erbij kan maken. vind het wel heel jammer dat je bij speedtest niet zelf een aantekening na de test kan maken waar je was,is makkelijker dan de coordinaten in googlemaps gooien als je weer thuis bent :P

doe conference call is een uitdaging,ben al een beetje aan het kijken of er een mooie app voor is,of kan hangouts dit ook?

edit: hangouts zou het moeten kunnen=> Maak van elk gesprek een videogesprek met tot wel tien vrienden.

[ Voor 7% gewijzigd door mrsar op 24-08-2013 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ojjorz
  • Niet online

Ojjorz

mrsar schreef op zaterdag 24 augustus 2013 @ 17:19:
[...]

is American football (eggball :P ) ook goed,die heeft een mooie app waarmee het gratis kan voor niet-amerikanen :) werkt perfect trouwens,kijk de hele week al de pre-games :P

Het gros van deze tests heb ik al gedaan :+ maar zal het nog eens doen zodat ik juiste plaatje erbij kan maken. vind het wel heel jammer dat je bij speedtest niet zelf een aantekening na de test kan maken waar je was,is makkelijker dan de coordinaten in googlemaps gooien als je weer thuis bent :P

doe conference call is een uitdaging,ben al een beetje aan het kijken of er een mooie app voor is,of kan hangouts dit ook?

edit: hangouts zou het moeten kunnen=> Maak van elk gesprek een videogesprek met tot wel tien vrienden.
Welke app is dat voor het eggball? En wie heeft er goede links voor het kijken van andere live sport?

Misschien ook een idee om dmv een groepswhatsapp een videoconferentie af te spreken? Bijvoorbeeld door onze vodafonenummers naar elkaar te DM'en? (Poeh omslachtig! ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrsar

mrsar

Ojjorz schreef op zondag 25 augustus 2013 @ 00:47:
[...]

Welke app is dat voor het eggball? En wie heeft er goede links voor het kijken van andere live sport?

Misschien ook een idee om dmv een groepswhatsapp een videoconferentie af te spreken? Bijvoorbeeld door onze vodafonenummers naar elkaar te DM'en? (Poeh omslachtig! ;) )
zoek op nfl gamepass en gij zult vinden :) trouwens ook gewoon op de pc :)

en via dm hier zou toch gewoon moeten werken?

[ Voor 4% gewijzigd door mrsar op 25-08-2013 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
dutchdragon81 schreef op vrijdag 23 augustus 2013 @ 14:32:
VODAFONE !!!!

Daar ben ik ook wel benieuwd naar.
Mijn huidige Vodafone abo loopt helaas nog lang door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mielmania
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-08 10:34
Hoewel ik niet aan het testpanel meedoe, heb ik wel een xperia Z en Vodafone 4G. Het is bij mij vandaag geactiveerd en ik ben over de snelheid erg tevreden. Waar ik in mijn kamer vaak net bereik had, heb ik met 4G erg goed bereik en tik ik met de speedtest app 19,25 Mbps aan. Ik woon in Tuindorp-West. Stomme was wel dat ik bij mijn vriendin die in een zijstraat van de Amsterdamse straatweg woont (hoogte watertoren), op haar kamer super snel internet had (ook weer 20Mbps) maar in de tuin net 5Mbps haalde.

hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wederom een aantal ervaringen.

1) Het netwerk van Vodafone doet het perfect in Ridderkerk

2) Ik was de enige op vak W1 met internet in De Kuip. Via tethering weer even een mannetje of 40-45 toegang verleend. En het was snél: wederom 20mb down en 20mb up.

Ik heb dus de wedstrijd ongeveer 10 minuten lang staan streamen (livebeelden uit het stadion) naar een vriend om te testen. :+. Derde doelpunt van Pellè o.a. nog in beeld gebracht.

Ik heb zo de indruk dat deze techniek nog een probleem kan gaan vormen voor de beeldrechten van de voetbalclubs :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 25 augustus 2013 @ 23:30:
Wederom een aantal ervaringen.

1) Het netwerk van Vodafone doet het perfect in Ridderkerk

2) Ik was de enige op vak W1 met internet in De Kuip. Via tethering weer even een mannetje of 40-45 toegang verleend. En het was snél: wederom 20mb down en 20mb up.

Ik heb dus de wedstrijd ongeveer 10 minuten lang staan streamen (livebeelden uit het stadion) naar een vriend om te testen. :+. Derde doelpunt van Pellè o.a. nog in beeld gebracht.

Ik heb zo de indruk dat deze techniek nog een probleem kan gaan vormen voor de beeldrechten van de voetbalclubs :+
welke apps heb je daarvoor gebruikt?
}:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchdragon81
Arjant2 schreef op zondag 25 augustus 2013 @ 19:50:
[...]

Daar ben ik ook wel benieuwd naar.
Mijn huidige Vodafone abo loopt helaas nog lang door.
Die van mij liep/loopt ook nog door tot dec. 2014.. ik kon t echter overzetten naar een red super abbo (4gb data, en unlimited bellen en smsen)

Gewoon bellen met vodafone

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
Ik heb vanmorgen getest in de auto van huis naar werk.
Dit is volledig binnen 4G gebied, namelijk vanuit Ypenburg naar centrum Den Haag (langs het centraal station).
Laagste meting: 9.499kbps down, 9.256kpbs up.
Overige metingen tussen de 15.000-30.000kbps down en 13.000kpbs-25.000kpbs up.
Al met al een heel stabiel beeld. Iets wat ik ook verwacht had, gezien het feit dat ik een voetbal wedstrijd al rijdend kon kijken zonder te bufferen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrsar

mrsar

ok,welke van de test tweakers wil vandaag of morgen de video conf. test doen via hangouts
moet even de namen hebben wie dan mee wil doen.
zover ik kan zien moet ik dan een emailadres of het telefoonnummer hebben om de connectie op te zetten(via dm,of stuurhet naar pdeksel @ gmail.com (eerste keer dat ik het gebruik,dus geen idee hoe het werkt dat hangouts :P )

1) ik
2)dutchdragon ook als hij kan
3)hann1ball

[ Voor 6% gewijzigd door mrsar op 26-08-2013 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

mrsar schreef op maandag 26 augustus 2013 @ 13:32:
ok,welke van de test tweakers wil vandaag of morgen de video conf. test doen via hangouts
zover ik kan zien moet ik dan een emailadres of het telefoonnummer hebben om de connectie op te zetten(via dm,of stuurhet naar pdeksel @ gmail.com (eerste keer dat ik het gebruik,dus geen idee hoe het werkt dat hangouts :P )

1) ik
3) Hann1BaL, hangt wel van tijdstip af. DM voor email address.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pauldebacker
mrsar schreef op maandag 26 augustus 2013 @ 13:32:

1) ik
3)hann1ball
4)pauldebacker
present

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrsar

mrsar

ok kan iedereen om 14:15? anders vanavond na 17:00 ergens
paul,zou je mij je email willen sturen? :)

[ Voor 28% gewijzigd door mrsar op 26-08-2013 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pauldebacker
mrsar schreef op maandag 26 augustus 2013 @ 14:08:
pm
beiden moet lukken. Maar dan moet ik even naar buiten denk ik want binnen is het bereik niet denderend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrsar

mrsar

Hann1ball? kan je? anders kunnen we starten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

mrsar schreef op maandag 26 augustus 2013 @ 14:08:
Ik kan wel 5 min vanmiddag, maar vanavond is makkelijker. 17.00u kan ook, dan heb ik tot half 6 de tijd, omdat de trein dan wel het 4G gebied uit rijdt :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrsar

mrsar

ik ga zo even starten,moet het ook even testen ;) anders kan het vanavond nog

edit:

ok ok
moest eerst google+ joinen :P,heb proberen te bellen,dus jullie zouden ergens een gemiste oproep moeten vinden
klopt dat?

ik zet de test op 17:05,dan zal ik bellen :)

[ Voor 57% gewijzigd door mrsar op 26-08-2013 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
ik wil ook wel mee doen.
mrsar je hebt PM

Edit: zojuist een eerste poging gewaagd.
1 deelnemer had een 3g en 2 een 4g verbinding.
Het verschil in kwaliteit was duidelijk. 4g was een prima verbinding, goede kwaliteit video.
De 3g deelnemer was schokkerig en viel weg (maar zat ook in de auto, kan meespelen).

Vanavond wellicht nog een poging.

[ Voor 78% gewijzigd door Arjant2 op 26-08-2013 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchdragon81
Heb geen melding ontvangen hoor ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrsar

mrsar

Vreemd,gok dat je op het moment dan in de hangout moet zitten.zag de andere 2 online namelijk.wel met headset volgende keer want geluid was zacht,wel goed maar zacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ojjorz
  • Niet online

Ojjorz

Heb net 5min naar Live American Football gekeken. De kwaliteit was prima maar het verliep niet helemaal vlekkeloos. Veel kleine schokjes. Of dit aan het netwerk of de bron lag is onduidelijk.

Ik blijf moeite houden om livestreams voor sport te vinden. First Row werkt bijvoorbeeld niet op een mobiel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchdragon81
mrsar schreef op maandag 26 augustus 2013 @ 18:04:
Vreemd,gok dat je op het moment dan in de hangout moet zitten.zag de andere 2 online namelijk.wel met headset volgende keer want geluid was zacht,wel goed maar zacht.
Naja dan proberen we het volgende keer wel.. Misschien morgen Ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrsar

mrsar

Ojjorz schreef op maandag 26 augustus 2013 @ 18:39:
Heb net 5min naar Live American Football gekeken. De kwaliteit was prima maar het verliep niet helemaal vlekkeloos. Veel kleine schokjes. Of dit aan het netwerk of de bron lag is onduidelijk.

Ik blijf moeite houden om livestreams voor sport te vinden. First Row werkt bijvoorbeeld niet op een mobiel...
had het toenstraks ook even openstaan en het was slechter dan de laatste 2 weken,dus denk zelf dat het bij nfl ligt
dutchdragon81 schreef op maandag 26 augustus 2013 @ 18:46:
[...]

Naja dan proberen we het volgende keer wel.. Misschien morgen Ofzo?
geloof dat men het later vanavond nog wel even wilde proberen.
moet ik alleen tijden hebben.

[ Voor 21% gewijzigd door mrsar op 26-08-2013 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crzyhiphopazn

crzyhiphopazn

Knowledge = Power

Test 1 geprobeerd vanuit Amsteam Centrum, maar kon geen werkende stream vinden.
Heb sportslemon.tv geprobeerd omdat ik geen Fox sports live abo heb.

Test 2 zal ik vd week proberen

Test 3 zal ik proberen uit te breiden van de testen die ik in week 1 al heb uitgevoerd.

Ben benieuwd naar de nieuwe 4G data bundels. Ben aan het twijfelen welke abo ik zal verlengen en welke ik zal stoppen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Untouchablezz20
  • Laatst online: 15:34
crzyhiphopazn schreef op maandag 26 augustus 2013 @ 19:36:

Ben benieuwd naar de nieuwe 4G data bundels.
Komen er nieuwe bundels aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
ja en nee... ze bekijken op termijn wat ze gaan doen met de bundels. Maar dat kan op korte termijn zijn of lange termijn... :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ojjorz
  • Niet online

Ojjorz

Kijk nu trouwens Manchester United - Chelsea op mn laptop op 4G via de Xperia. Dat gaat een stuk beter dan met mijn thuis wifi! Met wifi (langzaam 20mbit-lijntje van tele2) heb ik moeite om het bij te houden. Met 4G is dit geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pfff... leuk en aardig hoor, maar 'het echte 4G' is er nog niet, KPN gebruikt nog steeds een uitbreiding op het 3G 'protocol' welke ze dan volgens het '3/4g consortium' 4g mogen noemen.

Pas over 7 jaar komt de echte 4g LTE technisch beschikbaar.

En ja, deze message zal wel worden weggemod, maar zoek maar eens op google....
(ik ben antennebouwer voor o.a. KPN en weet waar ik het over heb)

p.s. en zie je iets van 4g/lte in je display, ik kan je vertellen: it's all in software...

Ik lees v.n. alleen maar 'positieve reacties' , worden de testers soms betaald in enige vorm hiervoor???

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 27-08-2013 00:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 00:12:
Pfff... leuk en aardig hoor, maar 'het echte 4G' is er nog niet, KPN gebruikt nog steeds een uitbreiding op het 3G 'protocol' welke ze dan volgens het '3/4g consortium' 4g mogen noemen.

p.s. en zie je iets van 4g/lte in je display, ik kan je vertellen: it's all in software...

Ik lees v.n. alleen maar 'positieve reacties' , worden de testers soms betaald in enige vorm hiervoor???
Je hebt het over LTE Advanced?
Ik vroeg mij ook af waarom KPN/Vodafone dat niet invoerd... er zijn al providers over de wereld die LTE Advanced uitrollen. Dus echt nieuw is het niet.

en nee, we worden niet betaald. Maar het is wel in der mate sneller dan HSPA+ dat je geen negatieve reactie kan geven :P enige minpuntje is de rare verhouding download/upload... upload veel constanter (richting de 25mbit/s aan) dan de download snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-09 20:14

Sorcerer8472

Mens sana?

Je hebt er verstand van? Niet dat ik er alles van weet, maar LTE is dus absoluut niet zomaar een uitbreiding op UMTS. Het is niet backward compatible. LTE-Advanced is dat wel op LTE.

Verder is wat men 3G of 4G noemt vooral een kwestie van definities: de definitie is nu bijgesteld zodat het "een totaal nieuwe techniek" is, en dat is het op zich wel. Totaal packet switched ipv circuit switched bijvoorbeeld.

Overigens heb ik wel een vraag en een kritisch geluid voor de Vodafone-mensen hier:
1. hoe zit het met de uitrol van UMTS op de 900 MHz-band? Na een tijdje in het buitenland te zijn en overal binnenshuis 3G te ontvangen voelt het echt als achteruitgang dat ik hier binnenshuis vaak weer op GPRS terugval (bij alle providers trouwens). Wanneer wordt dit opgelost? KPN is er al flink mee bezig en T-Mobile gaat ook binnenkort ermee beginnen, Vodafone heeft echter nog niks bekend gemaakt.
2. wat zijn de uitrolplannen voor 4G precies? Want in Utrecht is de helft van de 2G-antennes nog niet omgebouwd. Voelt een beetje aan alsof het nog maanden gaat duren voordat de dekking echt goed wordt (zoals je ook van 2G verwacht). Wat is de planning hiervan?

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
vraag 1 kan ik je beantwoorden... ze zijn aan het testen, maar er is (nog) geen planning voor de uitrol daarvan.
vraag 2 is ook nog vaag... ergens in 2014 landelijke dekking (wanneer ze zin hebben..)
Although marketed as a 4G wireless service, LTE (as specified in the 3GPP Release 8 and 9 document series) does not satisfy the technical requirements the 3GPP consortium has adopted for its new standard generation, and which were originally set forth by the ITU-R organization in its IMT-Advanced specification. However, due to marketing pressures and the significant advancements that WIMAX, HSPA+ and LTE bring to the original 3G technologies, ITU later decided that LTE together with the aforementioned technologies can be called 4G technologies.[7] The LTE Advanced standard formally satisfies the ITU-R requirements to be considered IMT-Advanced.[8] And to differentiate LTE Advanced and WiMAX-Advanced from current 4G technologies, ITU has defined them as "True 4G".[9][10]
LTE valt dus idd onder 3g techniek.
LTE Advanced dus niet, maar is wel backward compatible met LTE.

Maar goed, VF wilt mijn vraag niet beantwoorden waarom er niet per direct gekozen is voor LTE Advanced, dus het blijft giswerk :p

[ Voor 72% gewijzigd door ArcticWolf op 27-08-2013 00:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-09 20:14

Sorcerer8472

Mens sana?

Hoe weet je het antwoord op vraag 1 dan? Het is echt heel erg fijn om in landen als Frankrijk, Spanje, Polen overal in the middle of nowhere gewoon redelijk snel 3G te hebben. Ook binnenshuis in een restaurant dat in een kelder zit werkt het gewoon. Kom je weer in Nederland, weer GPRS binnen. Veel meer dan Whatsapp en mailen wil je daar niet mee doen eigenlijk...

Ben ook wel benieuwd waar ze dan testen. Op/rond 4G-locaties toevallig? (aangezien de antenne-installaties het daar aan zouden moeten kunnen)

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchdragon81
Verwijderd schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 00:12:

Okay dan noemen we het geen " 4g" maar noemen we het pietje' pietje is een stuk sneller zeker in uploaden dan 3G.

Door pietje kan je sneller downloaden, ongelooflijk veel sneller uploaden, goed videobellen, hd films en live streams streamen. Dus daarom zijn we positief over pietje..

Of pietje nu 4G heet ofniet, wat wij aan het testen zijn is een enorme vooruitgang.

Negatieve punten zijn er ook:

- We krijgen er niet voor betaald :(
-3G/pietje pietje/4G overgang loopt niet supervlekkerloos.
-download snelheden verschillen enorm. Hier in huis niets sneller dan 3G... Maar op werk (3km verder) is het 3X zo snel.
-we krijgen niet betaald! :( :'(
-Datalimieten te laag mits je 4... Sorry... Pietje wilt gebruiken waar het goed voor is, zoals streaming etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ziglar
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 28-08 14:03

Ziglar

humulus lupulus

hola,
gisteren zag ik dat 4g op mijn htc one aan stond, met 1 streepje verbinding heb ik een snelheidstest gedaan, deze kwam op 20mbps uit. de update van de htc one naar de laatste, door htc over air update was ook erg rap binnen.
ik ben er tot nu toe tevreden over :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
Inderdaad zijn er ook wel degelijk minpunten nog aan het Vodafone netwerk zoals ik het nu ervaar:

1. beperkte dekking (alleen in de 4 grote steden) plus het aantal masten is vrij beperkt heb ik het idee, dus ik ben ook benieuwd naar de load als het drukker wordt.
2. overgang van 4g naar 3g gaat bij mij altijd goed, echter hij schakelt niet automatisch terug als je een actieve dataverbinding hebt, hetgeen irritant is als je bijvoorbeeld een live voetbalwedstrijd aan t volgen bent (eigen ervaring).
3. Als je gebeld wordt schakel je terug naar 2g, waarbij je data dus wordt uitgeschakeld.
4. Je belt niet over 4G dus dekking voor bellen verbetert niet en dat vind ik nog wel 1 van de grootste teleurstellingen tot nu toe. Het blijft thuis maar aanmodderen met de dekking binnenshuis.

Ik ben er zeker positief over, maar er kan nog wel wat verbeterd worden! Dus de insinuatie dat wij er voor betaald worden en daarom alleen maar positieve dingen melden vind ik belachelijk.

[ Voor 5% gewijzigd door Arjant2 op 27-08-2013 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Sorcerer8472 schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 00:45:
Hoe weet je het antwoord op vraag 1 dan? Het is echt heel erg fijn om in landen als Frankrijk, Spanje, Polen overal in the middle of nowhere gewoon redelijk snel 3G te hebben. Ook binnenshuis in een restaurant dat in een kelder zit werkt het gewoon. Kom je weer in Nederland, weer GPRS binnen. Veel meer dan Whatsapp en mailen wil je daar niet mee doen eigenlijk...

Ben ook wel benieuwd waar ze dan testen. Op/rond 4G-locaties toevallig? (aangezien de antenne-installaties het daar aan zouden moeten kunnen)
VF heeft wat vragen beantwoord toen we het toestel kregen bij Tweakers ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

mrsar schreef op maandag 26 augustus 2013 @ 14:16:
ik ga zo even starten,moet het ook even testen ;) anders kan het vanavond nog

edit:

ok ok
moest eerst google+ joinen :P,heb proberen te bellen,dus jullie zouden ergens een gemiste oproep moeten vinden
klopt dat?

ik zet de test op 17:05,dan zal ik bellen :)
Ik heb niks gezien/gehoord helaas. Dus niet kunnen testen.

Vanavond rond 19.30u of 20.00u is prima voor mij.

[ Voor 5% gewijzigd door Hann1BaL op 27-08-2013 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kan vanavond ook wel testen met een conference call

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turku
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 09-02-2024
4G is zeker een vooruitgang. Lekker eredivisie wedstrijden gekeken zonder enige lag op 4G. Overschakeling van 3G terug naar 4G gaat niet automatisch bij actieve data. Echt irritant.

Had nog een aantal Skype en viber gesprekken gevoerd en je merkt het verschil met 3G. Op 3G stoort het beeld en geluid zo nu en dan, en op 4G gaat het vlekkeloos.

Ben een vriend aan het helpen om een website op te zetten, toen we bezig waren klapte zijn internet eruit. Laptop met 4G verbonden en het was lekkerder werken dan zijn internet. Vooral bij het uploaden van bestanden merk je het verschil. Helaas door een deadline voor de website geen goede snelheidsmetingen kunnen doen.

Je merkt zeker dat 4G een grote stap vooruit is, maar kwa dekking nog niet op volle toeren draait. In Amsterdam en Rotterdam heb ik metingen van 10+ en soms 20+ gehaald voor down en up. En in Den Haag blijf ik altijd onder de 10mb. In dagelijks gebruik blijft 4G snel, maar het mag hier in Den Haag sneller.
Pagina: 1 ... 5 ... 8 Laatste

Dit topic is gesloten.