Zo, het wordt wel eens tijd.
Bij deze ook mijn test-resultaten voor Utrecht (en omstreken);
Testresultaten week 1:
Video upload :
Ik heb een 124 MB video geupload naar facebook vanaf thuis, met 4G op 1 vd 4 streepjes qua bereik;
Via 4G: 2m29.
VIa 3G (vol bereik, H+): 14m03.
Duidelijk een ontiegelijke winst in upload.
1080p Videos kijken
Ik heb op verschillende tijden de filmpjes aangezet. Dit was reeds meteen in Amsterdam (de 15e), deels onderweg van Amsterdam naar Utrecht, deels in Den Bosch. In het OV (met de trein/bus) gaat internet supersnel, filmpjes tevens. In centrum Den Bosch (vanaf het station volledigerwijs naar de markt in Den Bosch) zelfs op 3G basis nauwelijks video te kijken, maar ik zal het maar wijten aan de YouTube app, of een tijdelijk iets (eerder namelijk daar geen last gehad). Bij filmpjes (Utrecht) kan je makkelijk verschuiven binnen de film zonder dat er gebufferd hoeft te worden.
Videobellen/Skype videobel test:
3 min videobellen op basis van 4G, 3 min op basis van 3G. Met 3G meer storing/minder goed belkwaliteit (soms lastig elkaar te verstaan). Hapenderende/matige kwaliteit video andere kant ligt denk ik aan het feit dat mijn vriendin een Tab1 gebruikt (maar zag van anderen ook dat de andere kant soms matig beeld laat zien, dus wellicht interessant om te testen). Met 4G per definitie veel minder verstoring, gewoon mooi goed beeld, geen haperingen (noch dat wat de ander zegt pas later aankomt of wat dan ook).
Emailen van bestanden en uploaden naar de cloud etc weinig merkbaar verschil doordat je max 25MB kan verzenden. Voor het gevoel wel iets sneller (qua verzenden, dus opload, op 4G-basis), maar om echte conclusies daarover te trekken zou je op meerdere momenten hetzelfde bestand op meerdere verschillende plekken zowel via 4G als 3G dienen te verzenden.
Snelheidstest:
-Hoogste punt gemeten, flatgebouw waar ik woon, dakterras 18e verdieping;
Via 3G bij Speedtest Down 1521kb, Upl 535, via 'Open Signal' Down 4,3 Up eerst 1.2, later 2.5.
4G verbinding had ik op het dakterras getest met het skypen, daarna teruggezet naar 3G, maar ondanks herhaaldelijk vliegtuigmodus en herhaaldelijk volledig uit- en aanzetten van het toestel kwam 4G niet terug. Morgen check ik nogmaals of daar 4G is.
In mijn eigen appartement (4e etage);
Download en upload sterk fluctuerend, soms alleen 3G (H+)mogelijk, anders 1 vd 4 streepjes 4G.
Bij 3G stabieler dan bij 4G. Bij 3G 7.2MB, Upload 1.3-1.7, bij 4G Down 24352, Up 22141. Met 3G Telfort (gecapped op Down 2.0, Upl 0.1) dat ook daadwerkelijk behaald (maar meer is vast mogelijk als ik een andere abonnementsvorm zou hebben).
Op -1 (zelfde gebouw, 3513EW), de parkeergarage, waarempel EDGE. Download 138kb, Upload 105kb.
Op de begane grond, buiten, meteen erna; Down 5627, Up 11008. Veel fluctuatie, want doe ik meteen daarna een hertest (dus gewoon nogmaals, op precies dezelfde spot, weer een speedtest; Down 14835, up 14266.
Resultaten screenshots (alle, dus ook deels uit Amsterdam [15-08]) te bekijken via
https://copy.com/3VudwFlyY11k
Wat hier bij mij opvalt (maar dat was reeds in Amsterdam) is dat bij het wegvallen van 4G alleen het toestel volledig uitzetten het 4G signaal terug brengt (vliegtuigstand niet), en zelfs dat niet altijd hebt, ook niet op plekken waar je anders wel 4G hebt. Dit is helemaal extreem wanneer je handmatig de verbindingsstand naar 3G zet en daarna terug naar LTE (4G). Ook dan komt na volledig uit zetten en zelfs paar minuten wachten daarna niet vanzelf weer het 4G signaal terug.
Morgen ga ik nog speedtests trachten te doen WiFi versus 4G, op centraal station Utrecht. Spotify streamen gaat prima, morgen ga ik ook HBO Go uitproberen, en wellicht de telefoon als hotspot instellen. Zonder die laatste 2 blijkt dat ik een klant zou zijn die geen echte grote databundel nodig heeft, maar anderzijds heeft dat simpelweg ook met tijdgebrek te maken; het is rete druk op mijn werk.
Hoop dat mijn bevindingen interessant zijn, en ik kijk met plezier/interesse uit naar vragen, opmerkingen en/of de volgende tests.