"Absorb what is useful, discard what is useless and add what is specifically your own"

Video upload :
50 MB test video, vanaf thuis
Via 4G:
16.5 sec (3,03 MB/s)
Via 3G:
13:16,1 (0,063 MB/s = 64,3 KB/s)
Videos kijken
Full HD Videos kijken, de 3 voorbeeld videos gebruikt, werkte prima, continu in de omgeving waar ik woon. Ook in het overdekte winkelcentrum en in winkels ging de video door.
Snel naar een later tijdstip in de video switchen gaat snel en zonder al te lange buffertijd.
Skype videobel test:
10 min videobellen
35,6MB verbruikt
Kwaliteit van het geluid is perfect, maar de video valt me toch wat tegen. Erg blokkerig. Ik zal de komende tijd vast wel in de gelegeheid zijn om even Hangouts te proberen.
Emailen van bestanden en uploaden naar de cloud:
Via Gmail bestanden emailen gaat een stuk sneller, mede omdat vooral qua upload er met 4G een grote vooruitgang is geboekt.
Het verbetert voor mij de gebruikerservaring alleen niet erg omdat een email sturen op de achtergrond wel doorgaat en of het nu 10 seconde duurt of 2 minuten..
Uploaden van bestanden naar Copy.com is echt zo gedaan met 4G. In 1 keer een hele stapel screenshots van alle speedtests geupload en was klaar voordat ik er erg in had. Via 3G ging hetzelfde echt traag en duurde het per bestand al vrij lang. Niet getimed, maar upload is waar de winst gehaald wordt, dat is duidelijk
Snelheidstest:
-Hoogste punt gemeten: dakterras van de V&D, een van de hoogste gebouwen in het stadscentrum.
Ping: 78ms Download: 8646kbps Upload: 20327kbps
het lijkt dat de hoogte en gebrek aan obstakels er voor zorgt dat de Uploadsnelheid goed is en blijft.
-Laagste punt gemeten: aan de oude gracht, 4G was niet meer beschikbaar
Ping:124ms Download: 7425kbps Upload: 562kbps
- In de trein van Utrecht naar Amsterdam heb ik de 1080p video van de tweakers website proberen te kijken. Tot net na Maarssen ging dat perfect. Daarna verloor ik het 4G signaal, en met 3G lukte niet om de videos te bekijken zonder problemen.
-Druk winkelcentrum: Hoog Catherijne
Ping: 90ms Download: 11651kbps Upload:9162
Overdekt in een gebouw. Redelijk goede score.
Het verschil met mijn thuislocatie en het stadscentrum is vrij groot
Thuis na langdurig testen was de gemiddelde snelheid: Download 31 MBit/s en Upload 26 MBit/s
In de stad op veel locaties gemeten en de liggen de snelheden rond de 10 Mbit/s down en 10Mbit/s up.
Dat levert natuurlijk voor gebruik een groot voordeel. 10Mbit down heb je met 3G ook en is genoeg voor eigenlijk alle apps, maar het verschil is vooral te merken in de upload
Ook Wi-Fi getest bij de La Place.
Dat KPN zich hier aan wilt verbinden is mij een raadsel. De prestaties zijn echt belabberd te noemen.
Wifi: Download: 134kbps Upload: 460kbps
(en 4G was binnen in La Place, nog steeds hoog in het gebouw:)
Download 10662 kbps Upload: 21205 kbps
Van alle snelheidstests zijn screenshots aanwezig, maar het wordt wel een erg lange post dan
[ Voor 6% gewijzigd door Hann1BaL op 19-08-2013 12:49 ]

Tien taarten?

UPC lijn werkt inmiddels weer, maar het punt is bewezen: 4G kan méér dan goed functioneren als vastelijn vervanger. Ik ga nu eens wat andere zaken onderzoeken.
[ Voor 50% gewijzigd door thatanas op 17-08-2013 16:19 ]
video 95MB geupload vanaf telefoon naar Facebook 4G -> 11 min en 12 seconden naast het streamen van een 720P filmpje
video geupload vanaf telefoon naar Facebook 3G -> 9 Minuten en 52 seconden.
video 95MB geupload vanaf telefoon naar Facebook 3G -> dit heb ik gewoon afgebroken want dit duurde gewoon een eeuwigheid..
2. streamen van video: Eindhoven brengt auto op zonne-energie naar de openbare weg 720P ging soepel.
1080P ging wat stotterig, maar denk dat dat komt omdat ik via me laptop stream en me integrated gpu niet zo sterk is.
3. Skypen ging soepel over 4G.. Geen stottering qua beeld of geluid.
Bij het bewegen van de telefoon een minimale vertraging van de beeldverwerking, maar denk dat aan de telefoon zelf ligt.
5. Amsterdam Centrum = 25 DOWN and UP
Amsterdam Zuidoost = 15 DOWN and 13,5 UP
Amsterdam Bijenkorf = 11 DOWN and 20 UP
6. 4G geeft zelfde ervaring als thuis wifi gebruiken.
Publieke wifi Bijenkort is traag als dikke ****** XD..
Testen zijn gedaan vanaf de 5e verdieping van de Bijenkorf.
Opdracht 4 ga ik vanuit huis doen.
Alle opdrachten ga ik opnieuw doen vanuit huis waar ik iets minder 4G dekking heb, maar denk ook minder 4G gebruikers zitten..
Zie al goede resultaten voorbij komen op het forum..
Ik zal het netwerk nog gaan pijnigen door 5 systemen aan te sluiten op de 4G verbinding en tegelijkertijd te internetten (1 PC, 3 Laptops, 1 iPad // Downloaden van NZB's/Torrents, Facebooken, Testvideo's/Youtube/Anime/Spotify streamen)
Post de resultaten z.s.m.
https://tweakers.net/gallery/96378/inventaris/?inv_id=1241403 || GT= cRzYHipHopAzN || Battle.net ta6g ||
Waarom niet gewoon direct op je telefoon streamen? Open de link op de Xperia en bekijk de video. Telefoon doet het prima. Nadeel van tethering is dat je weer een extra factor introduceert, waar eventuele problemen aan zouden kunnen liggen.crzyhiphopazn schreef op zaterdag 17 augustus 2013 @ 16:58:
2. streamen van video: Eindhoven brengt auto op zonne-energie naar de openbare weg 720P ging soepel.
1080P ging wat stotterig, maar denk dat dat komt omdat ik via me laptop stream en me integrated gpu niet zo sterk is.
Met 3G lukte dit niet. De verbinding timede uit en ik heb het opgegeven!
[ Voor 8% gewijzigd door Ojjorz op 17-08-2013 18:52 ]
3G werkt echter goed en 4G gaat helemaal los.. de snelheden die jullie allemaal halen bereik ik hier echt niet hoor in Rotterdam... upload snelheid is subliem en download snelheden zijn redelijk (wel snel 10 -20 MB maar in vergelijking met wat ik bij jullie lees, valt de downloadsnelheid tegen )

[ Voor 10% gewijzigd door dutchdragon81 op 04-09-2013 10:27 ]
"Absorb what is useful, discard what is useless and add what is specifically your own"
Anders gezegd:
Stel je hebt 50MB internet. Het zal dan niet veel uitmaken of je nou op een 100mb netwerk zit of 1000mb netwerk.
Focus leggen op kwaliteit en betere prijzen zou veel beter zijn.
Tja aangezien downloadsnelheden verbeterd zijn en de upload snelheden helemaal absurde snelheden bereikt is dit natuurlijk een verbetering voor het dagelijks gebruik..mr.niceguy.89 schreef op zondag 18 augustus 2013 @ 00:36:
Ik begrijp de hele punt van 4G niet. Waarom heb je meer bandbreedte nodig als tot op heden geen ene telefoonprovider het maximale uit HSUPA kan halen.
Anders gezegd:
Stel je hebt 50MB internet. Het zal dan niet veel uitmaken of je nou op een 100mb netwerk zit of 1000mb netwerk.
Focus leggen op kwaliteit en betere prijzen zou veel beter zijn.
Ff snel een facebook videootje uploaded, ff videobellen, of even een hd filmpje streamen behoord nu allemaal tot de mogelijkheden.
En qua prijs.. ik vind de gewone RED abbo niet duur, die zit in de categorie waar ik nu sowieso in zit, en dat met een 2gb datalimiet ipv 1gb die ik nu heb.
Echter is het wel zo dat de limieten te laag zijn om daadwerkelijk lekker veelvoudig gebruik te maken van de 4G opties.
Pak weer diezelfde drie maar verbind ze met 3g. En laat ze diezelfde app downloaden.
Daarna probeer je eigenlijk zoveel mogelijk data op te gebruiken met die app. Bijvoorbeeld aan extra bestanden of multiplayer modes. Zet ook een bepaald doel vast om het te doen. Uiteindelijk merk je welke telefoon eerst is. En welkde connectie sneller is.
Test die ik zeker had willen doen. Het is jammer dat ze ons "maar" 1 telefoon gekregen hebben. Niet eenvoudig dus.Raspbetory schreef op zondag 18 augustus 2013 @ 11:47:
Pak een nieuwe telefoon. Bijvoorbeeld een samsung S4. Pak een HTC One. En de Sony Xperia. Verbind ze met 4G Laat ze allemaal een bepaalde grote app downloaden.
Pak weer diezelfde drie maar verbind ze met 3g. En laat ze diezelfde app downloaden.
Daarna probeer je eigenlijk zoveel mogelijk data op te gebruiken met die app. Bijvoorbeeld aan extra bestanden of multiplayer modes. Zet ook een bepaald doel vast om het te doen. Uiteindelijk merk je welke telefoon eerst is. En welkde connectie sneller is.
2. Kijk een (Full HD) video op je Xperia Z
Gaat echt absurd snel, de video's die Zeef heeft gelinked in de browser geopend en daarna afspelen gaat echt in fracties van een seconden, even een paar minuten voor? prima *tik* nog geen seconden bufferen en hij gaat alweer verder! Zelfde met youtube HD video's. De android youtube app blokkeerd HD video's op 2g/3g maar unlocked deze op wifi, bij 4g is deze optie ook beschikbaar!
hieronder een video'tje die ik heb gemaakt om te laten zien hoe snel het HD streamen gaat.
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=r7o6aEjgdkY]
3. Videobellen/Skypen met een vriend. -> Hoe gaat dit?
Video bellen en skypen met 3g gaat al redelijk aardig, je hebt wel wat lag en soms wordt het geluid een beetje dof maar het gaat nog. Op 4g heb je gewoon geen lag (-.-;) de beeld kwaliteit blijft hetzelfde, blijkbaar is er geen optie om de beeldkwaliteit hoger te zetten maar er is geen video en gesprek lag!
4. Verstuur een e-mail met een groot bestand (liefst een bestand ‘uit de cloud’) als bijlage (bv foto)
ik heb m'n andere telefoon gepakt en tegelijkertijd een bestand geupload naar m'n server (100mbit fd).
Bij deze het resultaat: (spreekt voor zich
5. Doe een aantal snelheidstests, maak hierbij gebruik van de Speedtest app. Hoe is de snelheid op bijvoorbeeld het hoogste punt van de stad? Het laagste punt van de stad? In de metro/tram/bus? In een groot winkelcentrum?
De snelheidstest varieren heel erg per applicatie en ik zit blijkbaar op een locatie waar de download snelheid erg laag is, mijn 3g verbinding doet letterlijk het dubbele met het downloaden van een bestand! Ping tussen 3g en 4g hier is ook niet echt verschillend. Upload daarentegen is letterlijk 15x zo snel dan met 3g!
Dat de ping niet zoveel verschilt is eigenlijk nog niet eens het grootste voordeel van 4g, de algehele feeling/response van 4g is gewoon absurd. Browsen met 3g ging al prima maar soms duurt het even voordat hij gaat laden, bij 4g is dit gewoon niet het geval. Hij gaat gewoon meteen laden wanneer je op enter drukt.
Ik heb daarnaast de telefoon voor tethering gebruikt, zowel voor m'n thuis laptop als m'n werk laptop (via VPN in Amsterdam), om eerlijk te zijn merk ik geen enkel verschil met m'n Ziggo verbinding
Multitasken/multi verbindingen (downloaden, browsen, chatten) heeft de verbinding totaal geen moeite mee, bij 3g duidelijk wel. Even een torrent downloaden op 3MB/s en dan nog soepel kunnen browsen!
Oppo Find 5 (3g):

Sony Xperia Z (4g):

6. Vergelijk publiek WiFi met 4G in een café met publiek Wifi. -> Hoe verhoudt dit zich tot elkaar?
Ehm ja... ik gebruik nu al nooit publieke wifi omdat 3g al sneller is, bij 4g helemaal dus.
7. Bereik test
Ik heb gekeken hoe goed het nieuwe bereik van het 4g netwerk van Vodafone is, ik ben de test gestart net voor de afslag Bijlmer Arena toen ik over de A2 reed richting Utrecht... het netwerk zou alleen in Amsterdam en in Utrecht uitgerolt zijn, maar met de nieuwe frequentie reikt het netwerk een stuk verder dan normaal! Alleen in de A2 landtunnel viel het signaal even weg:

8. Standby batterij verbruik:
Batterij verbruik tijdens standby: (beter kan volgens mij niet
Signaal hier is niet zo goed, wat te zien is aan de gele lijn (die behoort groen te zijn)

1e conclusie:
Het nieuwe netwerk is veel meer responsive dan het huidige 3g netwerk wat het wachten op vervelende video buffers een stuk dragelijker maakt
Enige nadeel is dat de download snelheid te wensen overlaat terwijl de upload snelheid toch behoorlijk is, misschien dat dit nog opgelost wordt door enkele tweaks vanuit Vodafone?
[ Voor 18% gewijzigd door ArcticWolf op 18-08-2013 16:17 ]
De volgende gemiddelde waardes heb ik genoteerd (alle testen 3 keer gedaan)
3g: down 2062kpbs, up 1749kbps, ping165
4g: down 15611kbps, up 8341, ping 45 (1 meting haalde een lage up van maar 4mbps)
wifi: down 2702kpbs, up 1495kbps, ping 27
bij de McDonalds heb ik tevens een HD youtube video bekenen op zowel 4g als wifi.
Verschil was extreem duidelijk. Op 4G geheel soepel en binnen een seconde na jump door video had je beeld. Op wifi duurde het 2 tot 3 seconden na een jump door de video dat er beeld was. Tevens bij afspelen van filmpje via wifi werd er gebufferd. Bij 4G gedurende hele filmpje geen enkele buffering.
Voor de Skype test zat ik thuis, waar speedtest.net de volgende waardes gaf: down 10165, up11635, ping 72.
Mijn beeld kwam zeer helder en duidelijk door op wat leek een hoge kwaliteit. Echter de andere persoon zag ik toch vrij blokkerig op het scherm van mijn telefoon, beeld was van vrij lage kwaliteit.
De verbinding was wel stabiel en ook rondlopen met de telefoon veroorzaakte geen storing.
De video upload test heb ik ook thuis gedaan. Een filmpje van 13,58MB op facebook geplaatst:
4G: 32,7sec
3G: 110,1 sec
Verschil lijkt me vrij duidelijk.
Email versturen:
Het zelfde bestand van 13,58MB via mijn telefoon gemaild naar mijzelf via gmail.
Bij het uitvoeren van deze test liep ik tegen het probleem aan dat ik wilde terug schakelen van 3G naar 4G op mijn telefoon, maar dat ik geen 4G signaal meer kreeg. Na een paar minuten kwam het 4G signaal terug. OF dit nu aan de telefoon lag of het netwerk heb ik niet kunnen vaststellen.
Anyway de tijden:
4G: 19,3 sec
3G: 2 min 53 sec
De upload ging hier eens stuk sneller dan bij Facebook op 4G, op 3G echter een stuk trager.
Tot zover voor vandaag.
Ik ga dinsdag nog eens in het centrum van Den Haag meten. Tot op heden in buitenwijk van Den Haag niet de hoge snelheden die ik bij anderen zie, maar toch nog steeds wel fors, met name de upload. (down en up rond de 10 a 11)
Edit: vanavond is de upload ineens zwaar in elkaar gezakt hier in huis. Waar ik voorheen rond de 10-11mbit haalde is dat nu slechts 1mbit. De download is nog wel steeds hoog, rond de 15 nu. Helemaal stabiel is de verbinding dus nog niet.

[ Voor 6% gewijzigd door Arjant2 op 18-08-2013 19:49 ]
Omdat ik zoveel mogelijk testen tegelijkertijd wilde doen..Hann1BaL schreef op zaterdag 17 augustus 2013 @ 17:38:
[...]
Waarom niet gewoon direct op je telefoon streamen? Open de link op de Xperia en bekijk de video. Telefoon doet het prima. Nadeel van tethering is dat je weer een extra factor introduceert, waar eventuele problemen aan zouden kunnen liggen.
Zal dezelfde test doen met me laptop aan de oplader zodat me videokaart aangesproken wordt en zeker ook vanaf de telefoon rechtstreeks
https://tweakers.net/gallery/96378/inventaris/?inv_id=1241403 || GT= cRzYHipHopAzN || Battle.net ta6g ||
Oh ja.... Dan probeer je dit. Je probeert dit: (Als je er tijd voor hebt, Lekker voor een fiets tochtje) Je download laten we Skype en de SpeedTest app. En een internet Benchmark test (als die er is. Ik gebruik hem niet) Je gaat dan naar het drukste punt in de stad. Waar veel mensen zijn. En veel hoge(re) gebouwen staan. Je laat eerst de apps een paar tests doen. En kijkt wat het gemiddelde is. Daarna probeer je een videogeprek te doen met iemand. En kijkt hoe het aanvoelt. En als laats download je een best grote app. En zet hem aan. Kijk daarna nog even hoeveel data je gebruikt het. (Belangrijk. Time dit. En kijk hoe lang het allemaal duurt.) Doe dezelfde test in het openbaar vervoer. Bij jezelf thuis en ergens op het platteland. En probeert het ook met 3G uit (Als het mogelijk is) En vergelijk het.Hann1BaL schreef op zondag 18 augustus 2013 @ 14:15:
[...]
Test die ik zeker had willen doen. Het is jammer dat ze ons "maar" 1 telefoon gekregen hebben. Niet eenvoudig dus.
Ik had niet veel tijd dus ja... Klinkt een beetje raar waarschijnlijk.
Morgen naar de McD op Hoogh Catharijne. Kijken hoe open Wifi het doet tov 4G. Daarna naar het v Gunnik-gebouw op de Uithof voor de hoogte test!
Ik ben benieuwd hoe dat daar gewerkt zou hebben.
Zal me zelf eerst even voorstellen mijn naam is Danielson en ik ben een van de testers voor rotterdam.
Mijn uitgangs punt voor de test was, hoe presteert 4G tegenover wifi,in de stad en moeilijke plekken.
Ik heb dan ook me tests op speciefike locaties in rotterdam gedaan.
Midden in de drukte, zoals vandaag gedurende vkv city racing met zo,n 400,000 bezoekers!
Midden in de weena. (FONTEIN)
Down: 24760KBPS
Up: 26525KBPS
Op het coolsingel. (tussen de massa)
Down: 11583KBPS
Up:20289KPBS
Op het Centraal Station.
Down: 19635 KBPS
Up: 27457 KBPS
In de bus van RET (rijdend)
Down: 10590 kbps
Up: 24686
Wifi van RET
Down: 3467
Up:1950
Randstad Rail onderweg naar Den haag.
Down: 15940 KBPS
Up: 27211KBPS
KOM MAAR OP MET HET COMMENTAAR

Ergens bij Nieuwegein verloor ik het 4g signaal.
Oei, Dat is jammer. Waarschijnlijk net buiten het test gebied. Kan gebeuren.ArcticWolf schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 07:16:
Mm... ik haal hier in Vianen gemiddeld 21mbit/s down en 3mbit/s up op 3g![]()
Ergens bij Nieuwegein verloor ik het 4g signaal.
Ik zie Speedtest en Coverage map langs komen voor de snelheids tests en Watchdog om het gebruik bij te houden maar wat zijn nog meer goeie apps om mee te testen?
Ik zie bijvoorbeeld dat Articwolf een mooie Map trip app heeft maar welke is dat?
En zijn er misschien alternatieven voor Skype? Want de kwaliteit van het video bellen vind ik niet zo geweldig. Ik heb zelf bijvoorbeeld Tango, maar dat kan alleen met andere Tango gebruikers. Daarnaast zou je via Facebook en via Google Hangouts ook moeten kunnen video bellen maar dit heb ik nog niet geprobeerd.
ICT-ertje met passie. Gadget freak, netwerk prutser en op zoek naar alternatieve voor de meest simpele dingen. Waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan?
Kijk aan gelijk allemaal even geinstalleerd.
ICT-ertje met passie. Gadget freak, netwerk prutser en op zoek naar alternatieve voor de meest simpele dingen. Waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan?
Video upload :
Ik heb 25 MB video geupload naar facebook vanaf een vaste lokatie
Via 4G:25 sec
Via 3G:5m43sec
1080p Videos kijken
Ik heb op verschillende tijden de filmpjes aangezet en dit was voornamelijk als ik in Amsterdam heen en weer aan het reizen was in het OV van het weekend.
Het streamen van de 1080p filmpjes gaat erg soepel en eigenlijk altijd zonder haperenal had ik 1x dat de verbinding compleet leek weg te vallen,dus ja..dan doet de stream het ook niet meer
Videobellen/Skype videobel test:
10 min videobellen
Kwaliteit van het geluid is perfect zoals eerder verteld, maar de video valt me toch wat tegen. Erg blokkerig.Binnenkort eens wat andere software uit gaan proberen
Emailen van bestanden en uploaden naar de cloud etc:
Ik moet eerlijk zeggen dat het mailen zelf er niet zoveel verschil is,behalve dat ik moest gaan zoeken wat de max aan bestandsgrootte was die ik mocht mailen
Bestanden heen en weer schuiven in de cloud daarentegen merk je wel.getest met dropbox,skydrive en copy.com.
Wat je vooral merkt is gewoon dat de upload omhoog is gegaan en met wat grotere bestanden merk je gewoon heel erg dat zowel up als down meestal ongeveer even snel gaat,wat een aantal bestanden heen en weer schuiven wel erg makkelijk maakt.
Snelheidstest:
-Hoogste punt gemeten:
tweakers HQ
Bovenop Nemo :gem. over 5 tests 14mbit down en 19mbit up
-Laagste punt gemeten: zou hiervoor de metro willen pakken..maarja die is nog dicht dus maar opzoek gegaan naar een ander punt en wat blijkt , dat is schijnbaar watergraafsmeer
gem. over 5 tests 18mbit down en 22mbit up
-Openbaar vervoer :
Ik heb redelij kveel in het OV gezeten de afgelopen dagen binnen amsterdam en heb dus veel kunnen testen.De meeste speedtests etc die ik toevoeg straks heb ik dan ook vaak in de bus/tram gemaakt.
http://www.rootmetrics.com/check-coverage/ : hier zullen mij tests vooral in staan in west bij sloterdijk,plein 40/45 en dan richting centrum (haarlemmerweg etc)
Ben schijnbaar de enige met 4G die deze gebruikt af en toe
kan je mooi volgen dat ik in bus 21 zat richting centrum
-Ben zelf niet in een "groot" winkelcentrum geweest,maar wel redelijk veel in het centrum van amsterdam waar het vaak ook wat drukker is
gem. over 5 test is 10mbit down en 14mbit up
Wifi test
Publieke wifi is traag,de test resultaten van anderen zullen je niet anders verttellen wat ik zou vertellen,waarom men het toch gebrukt is redelijk simpel : geen data van je datalimiet af.
De verbinding van 4G is over het algemeen redelijk goed binnen amsterdam,alleen is er duidelijk verschil tussen de "goede"en de "slechtere" plekken daar het verschil rustig de helft kan schelen.
ik lijk rond mijn werk tot dusver in de westpoort de beste verbindingen te hebben en thuis + in het centrum is het er slechter mee gesteld vaak(al is het nog steeds rap) Krijg zelf het idee dat het verschil tussen hoeveelheid streepjes niet meer gelijk staat aan een echt goede of echt slechte verbinding.Heb regelmatig een snellere test met 1 streepje dan met 3 a 4 streepjes
Vind ook dat de telefoon er soms wat moeite mee heeft om zichzelf op 4G te registreren,vaak moet ik de dataverbinding uit/aan zetten of het toestel rebooten als ik thuis ben gekomen (via fietskelder met lift omhoog = geen verbinding)
Tot dusver vermaak ik me best met 4G,heb er nu zo'n 60GB ofzo doorheen gebruikt zonder enig probleem,en dat stipt opzich meteen het probleem aan. Met de huidige datalimieten en prijzen is het toaal niet interresant om 4G te nemen,je neemt het om bv lekker te kunnen streamen op de telefoon,ik vind het nu erg leuk om NFL wedstrijden te kijken in de bus wat een geweldige ervaring is met 4G,maar dit soort dingen zijn compleet niet te doen met een datalimiet van 1GB die ik bv op mijn 3G heb.En waarom zou ik dan 4G nemen als ik toch voornamelijk whatsapp,facebook kijk en wat rond surf.
lte-test | ||
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
heb ook nog een lijstje gemaakt van gemeten snelheden met speedtest: linkje (xlsx)
[ Voor 15% gewijzigd door mrsar op 19-08-2013 11:43 ]
steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1
De upload en de ping zijn zwaar instabiel.
Nu 4 keer speedtest uitgevoerd vanmorgen, 2x upload rond de 11mbps, maar ook 2 keer rond de 900kbps.
ping varieert tussen 50 en 90ms.
Speedtest is gewoon zwaar onbetrouwbaar... ik krijg ook steeds rare waardes @ speedtest maar als ik sensorly of coverage map gebruik zijn de waardes wel weer normaal.Arjant2 schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 11:39:
Ik moet zeggen dat het me hier thuis binnen nog niet meevalt.
De upload en de ping zijn zwaar instabiel.
Nu 4 keer speedtest uitgevoerd vanmorgen, 2x upload rond de 11mbps, maar ook 2 keer rond de 900kbps.
ping varieert tussen 50 en 90ms.
In Amsterdam Zuidoost buiten heb ik vol bereik, maar kom ik op ong 22 Mbit/s uit (zowel down als up.) Thuis heb ik "maar" half bereik maar kom ik altijd boven de 30 Mbit/s down (vaak meer) en 26 Mbit/s up uit.
Je zou bijna zeggen dat het te maken heeft met de achterliggende infra? Ik vond het sowieso verbazingwekkend dat de snelheid in Utrecht centrum zo laag was. Ja, het was zaterdagmiddag, dus heel druk in de stad, maar er zijn maar zeer weinig 4G gebruikers en dus zouden we daar geen last van moeten hebben, tenzij de infra er achter capaciteit deelt met het 3G netwerk, wat niet zo onlogisch zou zijn. Alleen als dat zo is, heeft 4G niet zo heel veel meerwaarde, omdat de netwerkinfra het dataverkeer "niet" aan kan. Dit zijn pure aannames, maar als Vodafone hier meeleest, kunnen ze hier misschien wat over uitwijden.
[ Voor 59% gewijzigd door Hann1BaL op 19-08-2013 12:58 ]
zie,dat bedoel ik dus...hoe komt dat dan?Hann1BaL schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 12:52:
Ik merk dat 4G in Amsterdam Zuidoost en Utrecht centrum toch een stuk trager is (vooral qua download) t.o.v. Utrecht Noord-West waar ik woon. Het heeft met het bereik niets te maken, omdat de signaalsterkte op veel plekken beter is dan bij mij thuis, maar de snelheid uiteindelijk niet.
Ja ook in Amsterdam zeer fluctuerende snelheden. Op veel plaatsen lijkt toch de backbone de bottleneck (Lage downsnelheden en wél hoge Upsnelheden).Hann1BaL schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 12:52:
Ik merk dat 4G in Amsterdam Zuidoost en Utrecht centrum toch een stuk trager is (vooral qua download) t.o.v. Utrecht Noord-West waar ik woon. Het heeft met het bereik niets te maken, omdat de signaalsterkte op veel plekken beter is dan bij mij thuis, maar de snelheid uiteindelijk niet.
Uitgebreid verslag volgt dinsdag of woensdag.
Ik zit thuis in noord-west Utrecht eigenlijk net niet in gedekt gebied. Bij mij is de ervaring dus anders. Ik zit nu op Hoogh Catharijne en haal hier erg nette waardes van 20 mbit down en rond de 15 up.Hann1BaL schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 12:52:
In Amsterdam Zuidoost buiten heb ik vol bereik, maar kom ik op ong 22 Mbit/s uit (zowel down als up.) Thuis heb ik "maar" half bereik maar kom ik altijd boven de 30 Mbit/s down (vaak meer) en 26 Mbit/s up uit.
Je zou bijna zeggen dat het te maken heeft met de achterliggende infra? Ik vond het sowieso verbazingwekkend dat de snelheid in Utrecht centrum zo laag was. Ja, het was zaterdagmiddag, dus heel druk in de stad, maar er zijn maar zeer weinig 4G gebruikers en dus zouden we daar geen last van moeten hebben, tenzij de infra er achter capaciteit deelt met het 3G netwerk, wat niet zo onlogisch zou zijn. Alleen als dat zo is, heeft 4G niet zo heel veel meerwaarde, omdat de netwerkinfra het dataverkeer "niet" aan kan. Dit zijn pure aannames, maar als Vodafone hier meeleest, kunnen ze hier misschien wat over uitwijden.
Mcdonalds maakt nu reclame met gratis wifi, maar deze pagina laden op wifi was bijna niet te doen. Op 3G overigens ook niet vanwege het slechte bereik binnen. Die 4G band is dus een stuk sterker in gebouwen. Misschien wel een groter voordeel dan de snelheid...
Nu op weg naar de Uithof voor de hoogte test!
Vodafone kan vast aan het eind van de rit leuke statistieken laten zien van ons als gebruikers. Ze weten wie welke SIM heeft. Misschien kunnen ze dan ook zien dat jij verbonden bent met antenne X en ik met die van Y en verklaren wat het verschil in snelheid is.Ojjorz schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 13:06:
[...]
Ik zit thuis in noord-west Utrecht eigenlijk net niet in gedekt gebied. Bij mij is de ervaring dus anders. Ik zit nu op Hoogh Catharijne en haal hier erg nette waardes van 20 mbit down en rond de 15 up.
Mcdonalds maakt nu reclame met gratis wifi, maar deze pagina laden op wifi was bijna niet te doen. Op 3G overigens ook niet vanwege het slechte bereik binnen. Die 4G band is dus een stuk sterker in gebouwen. Misschien wel een groter voordeel dan de snelheid...
Nu op weg naar de Uithof voor de hoogte test!

Snelheden zijn ook niet echt afhankelijk van de signaal sterkte heb ik het idee. Buiten namelijk 4 streepjes en binnen 1, maar de snelheden zijn redelijk hetzelfde.
In de bus ( bij de KUIP moest ik ff zeggen hoewel ik niet van voetbal hou XD ) haalde ik maar een downloadsnelheid van gemiddeld 8Mbps en een upload tussen 9 en 12 .. ping was tussen 44 en 67
Met 3G was dit 12MBps en 2 minuten later 1,7 Mbps
Van alle tests die ik gedaan heb op 4G was de hoogste downloadsnelheid 16.04 Mbps en de hoogste uploadsnelheid was 25.57 Mbps

Op 3G was het hoogste download 12,63 Mbps en up (schrik niet) 1,6 Mbps (wooohoooooo
De hoogste snelheden zijn niet in rotterdam-zuid gehaald, en de snelheden die mijn collega tester in het centrum behaald haal ik hier zeker niet.
[ Voor 6% gewijzigd door dutchdragon81 op 04-09-2013 10:24 ]
wel geweldig zo zonder hapering etc
Inderdaad in Amsterdam Zuidoost waar ik woon heb ik minder bereik en minder snelheid dan in Amsterdam Centrum..
Wanneer ik weer thuis ben ga ik me
Vanavond weer verder testen..

je zou denken inderdaad alleen 800,dat ze de andere nog moeten activeren(in stedelijk gebied) ofzo...dunno,zou toch wel handig zijn als iemand van vodafone in dit topic zou zijn
Dan heb je niet goed gelezen. Over een lange duurtest (van ong. 20GBArcticWolf schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 16:51:
Aangezien de mensen uit Amsterdam en Utrecht niet hoger dan 20~25mbit/s halen, vraag ik me af of er uberhaupt al 1800mhz 4g beschikbaar is in Utrecht en AmsterdamMisschien zit hier alleen maar 800mhz 4g wat dus geen 50mbit (of hoger) haalt
mijn gemiddelde zit ergens rond de 22 up/down denk ik
het is sowieso gecapt op 50Mbit/s op dit moment als jij niet vergis. Wat technisch haalbaar is is een tweede.mrsar schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 18:11:
800 was max 50Mbit toch?
mijn gemiddelde zit ergens rond de 22 up/down denk ik
Upload video’s:
Nog niet getest. Ga dit morgen testen.
Video’s kijken:
Gisteren Ajax – Feyenoord en NAC – ADO gekeken op me Fox app in me appartement op 17 hoog. Heb 1x gehad dat ie +- 10sec bleef hangen. Verder nergens last van gehad en genoten van het zuiver beeld. Vandaag van Amsterdam Zuid tot huis een stand-up show gekeken (totaal 1,5 uur gelachen). Geen enkel keer last van hapering. Zelfs niet in de Schipholtunnel of de tramtunnel in Den Haag. Filmpjes van Zeef startte in enkele secondes en scrollen gaat moeiteloos. Stream dagelijks en geen enkele dag gehad dat 4G moeite had met streamen.
Video- en voicecalls:
Ik gebruik dagelijks Viber voor voicecalls. Heb met me zusje gebeld die nu in Turkije op vakantie is en ze heeft heel even gehad dat ze me slecht verstond (+- 30sec). Verder alleen goed en zuiver geluid. Daarnaast een gesprek gevoerd met een vriendin hier in NL en het was zuiver en beter dan via wifi.
Voor videocalls gebruik ik Skype. Op 3G gaat het redelijk goed. In vergelijking met 4G merk je het verschil. Op 3G heb je soms last van lag.
Emailen:
Nog niet getest. Ga dit morgen testen.
Snelheidstest:
Hier een aantal metingen in Den Haag.
*Moerwijk Noord (appartement 17e verdieping)
Ping: 78ms
Down: 8.22mbps
Up: 11.91mbps
*De Uithof (Den Haag Zuid)
Ping: 86ms
Down: 7.92mbps
Up: 25.47mbps
*Den Haag Centraal Station
WIFI (KPN HOTSPOT)
Ping: 63ms
Down: 2.16mbps
Up: 1.02mbps
3G
Ping: 140ms
Down: 7.85mbps
Up: 0.50mbps
4G
Ping: 97ms
Down: 23.92mbps
Up: 24.28mbps
*Centrum
Ping: 80ms
Down: 7.90mbps
Up: 24.88mbps
Heb de afgelopen dagen in verschillende buurten metingen gedaan en de gemiddelde snelheden die ik in Den Haag haal is 8mbps download en 12mbps upload. Ik vind dit best laag als ik zo de metingen van andere lees. Daarnaast heb ik ook vaak dat ik soms met upload niet hoger kom dan 2mbps. Een vriend van me heeft een garage in de stad. In de garage ben ik al blij als ik 3G bereik heb, hoewel hij met KPN 4G vol bereik heeft. In Amsterdam Zuid zitten mijn metingen voor download en upload op 20+mbps. Het is me niet gelukt om elders in Den Haag of uberhaupt op Den Haag Centraal de zelfde snelheden op 4G te halen. Blijf rond de 10mbps steken voor up als down, wel jammer. Vind de 4G signaal in Den Haag best zwak.
Hoe is jullie ervaring wanneer het van 4G naar 3G gaat en dan weer terug naar 4G? Bij mij heeft ie moeite om de 4G netwerk weer te pakken. Voorbeeld is in de stad hier waar ik op sommige plekken (bijv zijstraten van Boekhorststraat) slechte 4G dekking heb en op 3G springt, maar zeker 10min duurt voordat het weer 4G pakt op plekken waar wel goede 4G signaal is.
heel slecht,meestal pas als ik data uitzet en na een seconde of 10 weer aanzet gaat het naar 4GTurku schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 22:04:
Hoe is jullie ervaring wanneer het van 4G naar 3G gaat en dan weer terug naar 4G? Bij mij heeft ie moeite om de 4G netwerk weer te pakken. Voorbeeld is in de stad hier waar ik op sommige plekken (bijv zijstraten van Boekhorststraat) slechte 4G dekking heb en op 3G springt, maar zeker 10min duurt voordat het weer 4G pakt op plekken waar wel goede 4G signaal is.
Ik lees al een tijdje mee in dit topic; klopt het dat jullie allemaal hetzelfde 4G toestel gebruiken voor de test? Als dat namelijk het geval is hoeft het niet noodzakelijk een netwerk-issue te zijn, maar zou het ook een bugje in dit specifieke toestel-type kunnen zijn. Lijkt me interessant als iemand de mogelijkheid heeft om er een ander merk/type 4G toestel naast te leggen en te testen of het issue nog steeds optreedt..mrsar schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 22:49:
[...]
heel slecht,meestal pas als ik data uitzet en na een seconde of 10 weer aanzet gaat het naar 4G
Al meer dan 2000 dagelijkse videos op AmsterdamVideo ||| Bier geeft plezier! Untappd je mee?
wilde inderdaad nog een testje doen met mijn lumia 920carnager schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 23:33:
[...]
Ik lees al een tijdje mee in dit topic; klopt het dat jullie allemaal hetzelfde 4G toestel gebruiken voor de test? Als dat namelijk het geval is hoeft het niet noodzakelijk een netwerk-issue te zijn, maar zou het ook een bugje in dit specifieke toestel-type kunnen zijn. Lijkt me interessant als iemand de mogelijkheid heeft om er een ander merk/type 4G toestel naast te leggen en te testen of het issue nog steeds optreedt..
De HSPA-DC mast hier (letterlijk 25 meter van mij vandaan) heeft geen LTE antenne's...
De snelheid is ook mm... apart te noemen

en een nieuwe map trip vanuit Utrecht centrum tot Amsterdam Riekepolder:

Ik las dat enkele mensen hier problemen hadden van de overschakeling van 3g naar 4g en vica versa, maar daar heb ik niet echt last van. Wat de VF tech ook zei: de telefoon blijft op 3g zolang de data sessie niet afsluit en dat is een Android ding.
[ Voor 17% gewijzigd door ArcticWolf op 20-08-2013 07:34 ]
Op me S4 lijkt de 4G veel beter. Wanneer de Xperia op 3G springt, blijft de S4 nog op 4G. Heb wel speedtest gedaan op beide toestellen. Weinig verschil. Ga dit wel uitgebreid testen. Vind alleen jammer van de datalimiet van me Vodafone abbo. Dit mag best verhoogd worden. Alsof je een sportauto rijdt, maar met 5 liter benzine. Je kan niet volgas rijden om het uiterste eruit te halen.carnager schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 23:33:
[...]
Ik lees al een tijdje mee in dit topic; klopt het dat jullie allemaal hetzelfde 4G toestel gebruiken voor de test? Als dat namelijk het geval is hoeft het niet noodzakelijk een netwerk-issue te zijn, maar zou het ook een bugje in dit specifieke toestel-type kunnen zijn. Lijkt me interessant als iemand de mogelijkheid heeft om er een ander merk/type 4G toestel naast te leggen en te testen of het issue nog steeds optreedt..
@articwolf goed dat je zegt dat het een bug is. Zal kijken of het wel snel overschakelt als er geen datasessie open staat.
[ Voor 6% gewijzigd door Turku op 20-08-2013 08:20 ]
edit:
Ehm.. tis nog vroeg; het is wel een netwerk instelling, geen android instelling.

[ Voor 26% gewijzigd door ArcticWolf op 20-08-2013 08:29 ]
overschakeling van 4G -> 3G ging zonder hapering..
Zal straks kijken wat het doet als je aan het bellen bent.
Ben inderdaad benieuwd welke frequenties Vodafone waar heeft geactiveerd..
Tis backward compatible en je hoeft de investering maar 1x te maken ipv in 2 stappen (kijkend naar de toekomst) en de huidige frequenties liggen voor 17 jaar vast...
Jammer dat Vodafone niet echt reageert in het topic. Doet Bol.com bijvoorbeel wel bij de developer contest.
Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.
Volgens mij is de huidige apparatuur er niet geschikt voor, daarom vroeg ik het mij af. Maar ja als de aanleg vele male ingewikkelder is en 5x zo duur snap ik ook wel dat ze het niet uitrollenSorcerer8472 schreef op dinsdag 20 augustus 2013 @ 11:00:
De apparatuur is er mogelijk al geschikt voor, alleen staat het nog niet aan. Zelfde met HSDPA vroeger; dat waren ook (deels) software-upgrades, tot een paar stappen dan.
Jammer dat Vodafone niet echt reageert in het topic. Doet Bol.com bijvoorbeel wel bij de developer contest.
Vanochtend moest ik op pad richting Brabant dus heb vanaf thuis tethering aangezet en op mijn laptop een vpn verbinding opgestart. Daar overheen een Rdp sessie met een bakje op de zaak en er naast een Citrix sessie. Tijdens het rijden bleef alles intact en tot Culemborg had ik een 4G verbinding. Daar werd er over geschakeld naar 3G en dit ging vlekkeloos. Normaal gesproken zou de Citrix sessie of de Vpn er uit vallen of beiden maar alles bleef intact. Op 3G doorgereden tot in Oss en daar heb ik zelf de verbinding verbroken. Alle twee bleven actief terwijl dit normaal bij ons op het werk echt een struikel punt is. Hier ben ik erg tevreden over.
Daarnaast afgelopen zaterdag in het Wilhelmina park in Utrecht met een mede tester uit Amsterdam zitten skypen en hier viel de beeld kwaliteit me tegen. Geluid was daarin tegen wel goed maar door de slechte beeld kwaliteit was de ervaring klote. Gisteren avond met wat vrienden vanaf de sony naar een computer zitten skypen en toen ging het een stuk beter. Een hele nette beeld kwaliteit en goed geluid met bijna geen vertraging. Ook via Google hangouts geprobeerd en dit ging ook goed en had de zelfde kwaliteiten als skype.
Verder ben ik natuurlijk regelmatig snelheidstestjes aan het doen en hier komt voornamelijk uit dat in de rand van Utrecht zuid oost er ongeveer 10 Mbps down is en 20 Mbps up.
Wellicht vanavond meer.
Data verbruikt: 19.6 GB
Algemeen.
De verschillen tussen 4 en 3 g werden op Donderdag avond tijdens de Tweakers bijeenkomst al meteen duidelijk, jullie hebben allemaal de screenshots van speedtests gezien.
Tot nu toe is 4g veel sneller dan 3g, ik merk echt een veel soepelere ervaring tijdens het browsen. En ook video content kijken gaat stukken sneller (1080P streams), binnen enkele seconden is de hele video al gebufferd.
Speed tests
4g, locatie Amsterdam, test cycles: 30
Download gemiddeld : 8256 kbps
Upload gemiddeld : 11245 kbps
Ping gemiddeld : 46 ms
3g, locatie Amsterdam, test cycles: 30
Download gemiddeld : 4912 kbps
Upload gemiddeld: 1291 Kbps
ping : 112 ms
Gemiddeld een dubbel download snelheid en tot wel 9 keer sneller in uploaden.
Video streaming
Ook video content kijken gaat stukken sneller (1080P streams), binnen enkele seconden is de hele video al gebufferd.
Ik heb de test-video’s bekeken, inladen duurt 3 a 4 seconden, daarna kan men al kijken. Doorspoelen en terugspoelen door de video’s gaat ook razend snel.
Tijdens het kijken van de video’s met 3g duurde het inladen alleen al +/- 10 seconden. Doorspoelen of terugspoelen tijdens 3 g is al helemaal funest.
Uploaden
Na een geslaagde oefensessie met mijn band was het tijd om de opgenomen nummers up wetransfer te zetten zodat iedereen erbij kan. Het gaat hier om 47,9 MB aan muziek. Een mooi moment om 4 g in te zetten. Dit zijn de resultaten:
47,9 MB aan muziek over 4g : 3 minuten en 17 seconden
47,9 MB aan muziek over 3g : 17 minuten en 26 seconden
47,9 MB aan muziek vaste lijn : 3 minuten en 36 seconden
Opvallend is dat 4g in dit geval dus sneller upload dan mijn vaste lijn! Let wel, ik heb het allergoedkoopste all-in-one pakket van T-mobile.
Desalniettemin verrassend resultaat.
Skype calls
Ik heb op meerdere plekken in Amsterdam Skype gesprekken gevoerd met mijn broertje. De resultaten waren in Amsterdam Centrum en oud west goed, ook op een bottleneck als Centraal station liep de verbinding goed. De audio kwaliteit was constant van hoog niveau. Video kwaliteit wisselde heel erg en was niet constant. Video viel echter nooit helemaal weg.
In Amsterdam Noorderpark was de verbinding het slechts en viel regelmatig weg, maar dat zal wel komen omdat dit bijna buiten de dekking valt.
Speedtests op verschillende locaties
Kinkerstraat, coffee company WIFI vs 4G.
4g, Coffee Company Kinkerstraat, test cycles: 10
Download gemiddeld : 8427 kbps
Upload gemiddeld : 10989 kbps
Ping gemiddeld : 42 ms
Wi-Fi, Coffee Company Kinkerstraat, test cycles: 10
Download gemiddeld : 1031 kbps
Upload gemiddeld : 432 Kbps
ping : 209 ms
Naast het feit dat inloggen op WiFi altijd kut gaat is 4g gewoon vele malen sneller. Clear winner is dus 4g.
Slechtste dekking:
Amsterdam Noorderpark
Kelderbox Amsterdam west, te laag en omringd door beton.
Over het algemeen heb ik niet grootte snelheidsverschillen waargenomen tussen verschillende hoogtes of binnen/buiten.
Gaming over Thetering
Jongens, wat een verademing is 4g tehtering ten opzichte van mijn vaste internet verbinding. Constante lage ping, geen vreemde lag spikes. Maar gewoon een heel soepele ervaring. De verbinding is geen enkele maal weg gevallen. Wanneer ik vanavond thuis ben zal ik wat screenshots toevoegen van verschillende ping metingen over verschillende games, verbonden met verschillende servers wereldwijd.
Conclusie week 1.
Veel en veel sneller dan 3g, alles loopt makkelijker en soepeler. Momenteel zou ik overwegen om mijn vaste lijn op te zeggen ter faveure van 4g tethering. Helaas zijn er (nog) geen Data bundels beschikbaar die dit mogelijk maken.
Daar zijn de snelheden een stuk hoger dan bij mij thuis zeg.
Haal in het centrum regelmatig boven de 60Mbit down en de upload is stabiel rond de 30-32Mbit (buiten gemeten).
Binnen zijn de waardes respectievelijk rond de 50Mbit en dezelfde upload van rond de 30Mbit.
Impressive!
[ Voor 20% gewijzigd door Arjant2 op 20-08-2013 12:31 ]
Wauw, waar van de stad?Arjant2 schreef op dinsdag 20 augustus 2013 @ 12:30:
Vandaag in centrum van Den Haag getest.
Haal in het centrum regelmatig boven de 60Mbit down en de upload is stabiel rond de 30-32Mbit (buiten gemeten).
Binnen zijn de waardes respectievelijk rond de 50Mbit en dezelfde upload van rond de 30Mbit.
Impressive!

Dit is heel grappig.Arjant2 schreef op dinsdag 20 augustus 2013 @ 12:30:
Vandaag in centrum van Den Haag getest.
Impressive!
Ik woon namelijk in het Centrum van Den Haag en ben gisteren aan het testen geweest.
Zowel getest met een Sony Xperia Z als met de HTC One beide met 4G ondersteuning en Vodafone Red abbo.
Hieronder mijn resultaten:
Binnen in de Woning (100 Meter hoog)
Ping 55 ms
Download 8 Mbps
Up 2 Mbs
Benenden bij de woning
Ping 45 ms
Download 20 Mbps
Up 18 Mbps
De woning staat op postcode 2511 GT en dit is Centrum Den Haag (Turfmarkt)
Binnen is het tevens zeer moeilijk om 4G bereik te krijgen en lijkt het erop dat 3G beter de woning binnenkomt.
Tevens lijkt het erop dat 3G een "hoger" bereik heeft dan 4G.
Open Wifi Bakker Bart
Ping Ping 26 ms
Download 1 Mbps
Up 1 Mbps
Geef mij dus maar lekker 3G of 4G
Trein van Den Haag naar Leiden
In het begin 4G later springt hij over naar 3G.
Snelheden zijn goed waar normaal de snelheid in de polder nog wel eens weg viel kon ik nu continue muziek blijven luisteren.
Centrum Den Haag
Ping 55 ms
Download 15 Mbps
Up 16 Mbps
Video kijken met 4G is echt geweldig hoef niet meer te wachten en ook bellen naar huis van 4G naar 3G functioneerd naar behoren.
4G naar 4G moet ik nog even testen dit zal ik later van de week even beoordelen.
De Vodafone-mast naast het park heeft nog geen 4G. Ding ziet er nogal verweerd uit ook, moeten ze eens vervangenpauldebacker schreef op dinsdag 20 augustus 2013 @ 12:07:
Afgelopen zaterdag in het Wilhelmina park in Utrecht met een mede tester uit Amsterdam zitten skypen en hier viel de beeld kwaliteit me tegen. Geluid was daarin tegen wel goed maar door de slechte beeld kwaliteit was de ervaring klote. Gisteren avond met wat vrienden vanaf de sony naar een computer zitten skypen en toen ging het een stuk beter. Een hele nette beeld kwaliteit en goed geluid met bijna geen vertraging. Ook via Google hangouts geprobeerd en dit ging ook goed en had de zelfde kwaliteiten als skype.
Verder ben ik natuurlijk regelmatig snelheidstestjes aan het doen en hier komt voornamelijk uit dat in de rand van Utrecht zuid oost er ongeveer 10 Mbps down is en 20 Mbps up.
Wellicht vanavond meer.
Nee, de huidige instelling is 4g > 2g, omdat nog niet heel NL 3g dekking heeft en/of 3g toestel.faisje schreef op dinsdag 20 augustus 2013 @ 13:25:
Als je 4g hebt en je belt iemand schakelt deze dan naar 3g over? Want als ik bel (heb zelf oook vodafone) dan valt mijn 4g weg en gaat mijn netwerk gewoon op gprs en kan ik zeg maar niet tussendoor whatsappen om het zo te zeggen omdat er dan geen verbinding is met het 4g of 3g netwerk. Als ik 4g uitzet dan kani k tijdens het bellen gewoon internetten ect.
Bij HSPA-DC blijft hij wel op 3g terwijl je belt.
Verwijderd
7 Video's van +-25MB elk totaal 170MB geupload naar Box
3G: 21 min 13 sec
4G: 1 min 50 sec
Afgelopen zondag meerdere 1080p video's gestreamed. Plus de wedstrijd Ajax-Feyenoord via de mobiel gekeken. Nergens bufferproblemen of wat dan ook. Kon overal stukken skippen en gelijk weer door. Geen enkel probleem. klikken op link en spelen. Damn dat is fijn.
Gister in de regio Den Haag en Rotterdam een skype gesprek gehad met een maat van me. Ik reed met de vrachtwagen vanaf Den Haag naar Rotterdam om daar wat klanten af te gaan. Ruim anderhalf uur gesprek gehad en kwaliteit was SUPER. Ik had het idee dat de verbinding continue op 4g bleef. Alleen rond Pijnacker op de A13 heel even een connectie error maar binnen een minuut weer verder en kraakhelder.
Het versturen van grote bestanden via email duurt wel vrij lang. Weer 1 van de video's nu op 4G ruim 5 minuten en op 3G is die nog bezig.
Snelheidstests
New Orleans Rotterdam op het dak(mogelijk vlak naast een mast
4G
Down: 35627 Kb/s
Up: 23056 Kb/s
3G
Down 12548 Kb/s
up 786 kb/s
Beneluxtunnel
4G
Down: 9587 Kb/s
Up: 4857 Kb/s
3G
Te langzaam om in de tunnel te doen
Den Haag Centraal
4G
Down: 46879 Kb/s
Up 28564 Kb/s
3G
Down: 2505 Kb/s
Up: 125 Kb/s
4G vergeleken met Wifi bij McDonald's Den Haag grote markt en Texaco langs de A13
4G zat weer op ruim 16 a 22 Mbit up en down
wifi was bedroevend bij beide locaties
De ene dat nog onder de 2 mbit en de Texaco dat rond de 10 maar had een gigantisch latency probleem.
Dit zijn tot dusver mijn bevindingen.
In 3 dagen normaal verbruik al ruim 2 gig verstookt...
Als Vodafone abo's introduceert die grote bundels heeft en goed geschikt zijn voor internationale chauffeurs zou dat zeer mooi zijn. Op dit moment heb ik 5 verschillende simkaarten voor 5 verschillende landen. Dit zou ik graag op 1 simkaartje hebben. Mja dat zal nog wel enkele decennia duren
http://www.cellmapper.net...4.882058234902029&zoom=13
Zoek de zendmasten xD
vergeet alleen soms de app op te starten.
[ Voor 10% gewijzigd door mrsar op 20-08-2013 13:59 ]
Misschien krijgen we als bonus "onbeperkt data" op onze eigen abonnementenmrsar schreef op dinsdag 20 augustus 2013 @ 13:58:
Heb op het moment wel een nieuwe hobby eraan overgehouden
http://www.cellmapper.net...4.882058234902029&zoom=13
Zoek de zendmasten xD
vergeet alleen soms de app op te starten.
Ik denk als we onze huidige hobby doorzetten op onze eigen abonnementen dat de lol snel voorbij is

[ Voor 10% gewijzigd door ArcticWolf op 20-08-2013 14:07 ]
kan ik tenminste wel door blijven mappen met snelheden etc,daar stop ik namelijk direct mee als dit klaar isArcticWolf schreef op dinsdag 20 augustus 2013 @ 14:06:
[...]
Misschien krijgen we als bonus "onbeperkt data" op onze eigen abonnementen/droomt verder
Ik denk als we onze huidige hobby doorzetten op onze eigen abonnementen dat de lol snel voorbij is
nu valt die met de masten zoeken wel mee,die pakt alleen de demping en hoe het signaal is.geen snelheden zoals die andere apps
[ Voor 11% gewijzigd door mrsar op 20-08-2013 14:11 ]
Hoe heet die tweede app? Wil die even in de metro gebruiken.ArcticWolf schreef op dinsdag 20 augustus 2013 @ 07:32:
Aha... nu snap ik waarom Amsterdam Zuid-oost zo belabberd is![]()
De HSPA-DC mast hier (letterlijk 25 meter van mij vandaan) heeft geen LTE antenne's...
De snelheid is ook mm... apart te noemen
[afbeelding]
en een nieuwe map trip vanuit Utrecht centrum tot Amsterdam Riekepolder:
[afbeelding]
Ik las dat enkele mensen hier problemen hadden van de overschakeling van 3g naar 4g en vica versa, maar daar heb ik niet echt last van. Wat de VF tech ook zei: de telefoon blijft op 3g zolang de data sessie niet afsluit en dat is een Android ding.
One for the mony, one for the pope, it's the ****** return of the great white dope
Sensorly8-Ball schreef op dinsdag 20 augustus 2013 @ 14:10:
[...]
Hoe heet die tweede app? Wil die even in de metro gebruiken.

[ Voor 20% gewijzigd door mrsar op 20-08-2013 14:13 ]
yea dat viel me ook al opmrsar schreef op dinsdag 20 augustus 2013 @ 14:12:
hun map ondersteund alleen nog geen 4G als je naar de site toe gaat

edit:
heb maar even een mailtje naar ze gestuurd ;>
[ Voor 11% gewijzigd door ArcticWolf op 20-08-2013 14:21 ]
het lukt mijn op geen enkel manier op uitzending gemist (NOP)te kijken via 4g. met wifi geen enkel probleem . help!!!
Verwijderd
Wat is het probleem? hier werkt het primadanielsondepina schreef op dinsdag 20 augustus 2013 @ 14:48:
He guys,
het lukt mijn op geen enkel manier op uitzending gemist (NOP)te kijken via 4g. met wifi geen enkel probleem . help!!!
Seriously op 4G? Bij mij werkt het helaas ook niet. Zou het met een dynamisch IP te maken hebben?Verwijderd schreef op dinsdag 20 augustus 2013 @ 14:49:
[...]
Wat is het probleem? hier werkt het prima
Via de App "gemist" lukt het wel
[ Voor 37% gewijzigd door mrsar op 20-08-2013 15:13 ]
ik kreeg gisteren ook een beveiligingsmelding van www.google.nl
toen ik aan het tetheren was @ laptop, "this IP-address is requesting and sending a lot of data, are you sure this is not the doing of a bot, enter capcha" oid
misschien dat VF een paar keer geblokkeerd is...
One for the mony, one for the pope, it's the ****** return of the great white dope
Ja, is i.d.d. een vaag iets wat mij ook al is opgevallen (Voda + Xperia Z).8-Ball schreef op dinsdag 20 augustus 2013 @ 16:37:
Als ik tether wil speelt een youtube filmpje maar 10 seconden af.... Nog meer mensen last van?
Ik had dat een week terug toen mijn kabelinternet uitviel. Het leek verholpen door Internet Explorer te gebruiken i.p.v. Chrome. Welke browser gebruik jij?
Als ze dit opzettelijk blokkeren zijn ze verkeerd bezig n.a.v. netneutraliteit...
Gebeurd onder Chrome, zal zo even Safari onder het stof vandaan halen.BDHowner schreef op dinsdag 20 augustus 2013 @ 16:56:
[...]
Ja, is i.d.d. een vaag iets wat mij ook al is opgevallen (Voda + Xperia Z).
Ik had dat een week terug toen mijn kabelinternet uitviel. Het leek verholpen door Internet Explorer te gebruiken i.p.v. Chrome. Welke browser gebruik jij?
Als ze dit opzettelijk blokkeren zijn ze verkeerd bezig n.a.v. netneutraliteit...
EDIT: Safari doet het wel gewoon... Even kijken of adblock roet in het eten gooit op Chrome
EDIT2: Heel raar. Adblock uitgezet. Eerste refresh krijg ik een ad die er ook uit knalt na 5 seconden. Tweede refresh, doet hij het opeens.
EDIT3: Adblock lijkt het probleem. Weer aangedaan en speelt weer niet meer. Kan jij dat even na gaan nog BDhowner?
[ Voor 25% gewijzigd door 8-Ball op 20-08-2013 17:17 ]
Gelijk conclusies trekkenBDHowner schreef op dinsdag 20 augustus 2013 @ 16:56:
[...]

die netneutraliteit is trouwens ook maar een fabeltje
[ Voor 12% gewijzigd door ArcticWolf op 20-08-2013 17:35 ]
Die proxies minifyen ook javascript en dat gebeurt met een bagger-minifyer die javascript kapotmaakt die wel correct wordt geparsed door ALLE proxies. Mogelijk gaat daar ook iets mis met de Gemist-app... Is te testen door klantenservice te vragen je op een non-filtered APN te zetten.
Ik zie graag een bron van dit soort uitlatingen. Niet dat ik zeg dat het niet klopt, maar info wordt altijd snel verspreid zonder bronnen. Netneutraliteit is overigens niet gelijk aan ik doe niets met de data over mijn netwerk. Als het daadwerkelijk zo is dat de 1080p videos die hier op tweakers staat getranscodeerd worden door een proxy, geleverd door ByteMobile: Goed werk! Ziet er puik uit, loopt vloeiend, fantastisch.Sorcerer8472 schreef op dinsdag 20 augustus 2013 @ 17:49:
Wat betreft netneutraliteit: Vodafone heeft proxies op hun netwerk (die twijfelachtig zijn qua of het mag qua netneutraliteit omdat ze bijv. video in lagere kwaliteit transcoden). Software wordt geleverd door ByteMobile.
Die proxies minifyen ook javascript en dat gebeurt met een bagger-minifyer die javascript kapotmaakt die wel correct wordt geparsed door ALLE proxies. Mogelijk gaat daar ook iets mis met de Gemist-app... Is te testen door klantenservice te vragen je op een non-filtered APN te zetten.
Daar wil ik eigenlijk wel meer van weten, ik hou namelijk eigenlijk helemaal niet van nabewerkingen e.d.Is te testen door klantenservice te vragen je op een non-filtered APN te zetten.
De web.vodafone.nl APN staat standaard niet open, die moet je even toe laten voegen door de klantenservice. Het is er een uit de oude doos dus mogelijk weet de betreffende agent er niets van.
[ Voor 7% gewijzigd door robertwebbe op 20-08-2013 18:21 ]
Heb het idee dat ik op mijn telefoon geen gecomprimeerde images krijg trouwens, via de live-APN. Soms laad ik een desktopsite en zie ik dat ik ineens 3 MB verder ben (in het buitenland is dat minder leuk
Als je HD-video kijkt dan kan die proxysoftware het niet snel genoeg transcoderen trouwens, dus da's wel gewoon in de originele HD-kwaliteit
[ Voor 17% gewijzigd door Sorcerer8472 op 20-08-2013 18:45 ]
[ Voor 6% gewijzigd door ArcticWolf op 20-08-2013 20:58 ]
Zo raar? het zou toch makkelijker zijn voor mensen die 4g hebben en als ze bellen deze naar 3g a hspda overgaaT? Volgensmij ben ik door 4g niet bereikbaar! Sinds bij mijn vriendin 4g is geactiveerd via vodafone is ze soms niet bereikbaar. Als ik haar bel gaat het 1 keer over en gelijk op voicemail en dan heeft ze geen enkele gemiste oproep..ArcticWolf schreef op dinsdag 20 augustus 2013 @ 13:26:
[...]
Nee, de huidige instelling is 4g > 2g, omdat nog niet heel NL 3g dekking heeft en/of 3g toestel.
Bij HSPA-DC blijft hij wel op 3g terwijl je belt.
Wat is daar raar aan? 2g zit op de 900mhz frequentie en zal overal beschikbaar moeten zijn 3g zit op de 2100mhz band, de prioriteit van VF ligt nog steeds op het bel/sms verkeer. Omdat je idd met HSPA-DC kan bellen en je data kan behouden maar dat niet overal beschikbaar is (dus alleen HSPA hebt) vervalt die optie bij 4g. Bij gebeld worden, wordt hij nu geforceerd naar 2g geschakeldfaisje schreef op dinsdag 20 augustus 2013 @ 22:09:
[...]
Zo raar? het zou toch makkelijker zijn voor mensen die 4g hebben en als ze bellen deze naar 3g a hspda overgaaT? Volgensmij ben ik door 4g niet bereikbaar! Sinds bij mijn vriendin 4g is geactiveerd via vodafone is ze soms niet bereikbaar. Als ik haar bel gaat het 1 keer over en gelijk op voicemail en dan heeft ze geen enkele gemiste oproep..
Ik heb het net getest hier, als ik bel met het 4g toestel schakelt hij naar 3g over (ik heb hier wel HSPA-DC beschikbaar, dus daar houdt hij wel rekening mee), bel ik naar het 4g toestel, schakelt het 4g toestel naar 2g... en gaat hij gewoon over hier
M'n 3g toestel blijft idd altijd 3g verbonden, ook tijdens het bellen.
[ Voor 3% gewijzigd door ArcticWolf op 20-08-2013 22:17 ]
Gemiddelde downloadsnelheid: 50 Mbit/s
Gemiddelde upploadsnelheid: 28 Mbit/s
Keurige scores.
Nou ik haal sinds gisteren niet meer dan 12mbit down en 1~2mbit up... Terwijl het eerst elke dag rond de 9mbit down en 20mbit up lagHann1BaL schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 09:13:
Ik doe herhaaldelijk nog wel eens een lange duurtest om te snelheid te bekijken en gisteren kwam ik in Utrecht Noord-West (randje Zuilen) uit op:
Gemiddelde downloadsnelheid: 50 Mbit/s
Gemiddelde upploadsnelheid: 28 Mbit/s
Keurige scores.
[ Voor 103% gewijzigd door Shivs op 21-08-2013 10:15 ]
Toch apart, ik test ook in Den Haag en kan die waardes niet bevestigen.Turku schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 22:04:
Heb de afgelopen dagen in verschillende buurten metingen gedaan en de gemiddelde snelheden die ik in Den Haag haal is 8mbps download en 12mbps upload. Ik vind dit best laag als ik zo de metingen van andere lees. Daarnaast heb ik ook vaak dat ik soms met upload niet hoger kom dan 2mbps. Een vriend van me heeft een garage in de stad. In de garage ben ik al blij als ik 3G bereik heb, hoewel hij met KPN 4G vol bereik heeft. In Amsterdam Zuid zitten mijn metingen voor download en upload op 20+mbps. Het is me niet gelukt om elders in Den Haag of uberhaupt op Den Haag Centraal de zelfde snelheden op 4G te halen. Blijf rond de 10mbps steken voor up als down, wel jammer. Vind de 4G signaal in Den Haag best zwak.
Bij mij thuis is het op Ypenburg rond de 15 down en 13 up. Maar in centrum Den Haag (omgeving Lange Voorhout) boven de 50 down en rond de 30 up.
Lange Voorhout, vlakbij station dus eigenlijk, paar minuutjes lopen.
Overigens gebruik ik wel die Coverage Map app om de snelheid te testen, ik heb het idee dat speedtest.net zwaar onbetrouwbaar is (zoals ook anderen al meldden in dit topic)
[ Voor 29% gewijzigd door Arjant2 op 21-08-2013 10:59 ]
Had gister wel een paar keer dat 4g en 3g het niet deed terwijl er wel "bereik" was en op mijn andere telefoon wel gewoon deed.
Van 3G naar gebied van 4G rijden duurt het steeds wel even voordat het overschakeld...
YouTube filmpjes blijven het doen, als ik van 4g naar 3g ga omdat het in 4G alnis voor gebufferd
Andersom soms een haperingkie maar 2x gebeurd
Dit topic is gesloten.