pilight - modulaire domotica voor de Raspberry Pi Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 4 ... 19 Laatste
Acties:
  • 105.889 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Had de spullen hiervoor al een tijdje terug besteld en heb helaas tot na mijn vakantie moeten wachten voor ik ermee aan de slag kon, maar eigenlijk was dit super simpel. Vanmiddag in een half uurtje de modules in breadboard geprikt en juiste connecties gemaakt, software compilen en up & running. Nu lekker aan het stoeien met de verschillende mogelijkheden! Zal ook eens gaan bedenken of ik zelf de low-pass filter wil gaan maken of dat ik toch ga intekenen op het bordje dat in ontwikkeling is... Voorlopig werkt het hier op de benedenverdieping (ca 60m2) prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@pacificocean, Ja

@Sander, kan je iets meer inzicht geven van wat je er nu mee doet. Gebruik je bijv. alle mogelijkheden van het programma zoals een config bestand met de Java GUI? Welke apparaten bedien je er allemaal mee? Welke zenders gebruik je? Enz.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
CurlyMo schreef op zaterdag 10 augustus 2013 @ 23:49:
@pacificocean, Ja

@Sander, kan je iets meer inzicht geven van wat je er nu mee doet. Gebruik je bijv. alle mogelijkheden van het programma zoals een config bestand met de Java GUI? Welke apparaten bedien je er allemaal mee? Welke zenders gebruik je? Enz.
Ik gebruik op dit moment gewoon het standaard setje van eBay en via commandline zowel het send als control command. Heb hier in huis iets van 6 KAKU stopcontact switches, paar stopcontact dimmers en nog 2 inbouw dimmers in de kast liggen en ben dus met name beetje aan het spelen om te kijken wat er allemaal mogelijk is. Wil het gaan uitbreiden met bijv wat temperatuur sensoren binnen/buiten en misschien later wat energie/gas monitoring (heb nog een 'domme' meter dus moet even kijken of ik dat nu wil doen of nog een jaartje wacht).

Ik zou zelf graag zien dat een project als Domoticz ondersteuning zou bieden voor de pilight code, mede omdat het al een stapje verder is qua UI en mogelijkheden en dan kan ik namelijk langzaam-aan gaan uitbouwen richting z-wave voor dingen als vaste lampen etc waar je gewoon graag zeker wil weten dat ze aan gaan als je dat zegt.

Wat ik net wel merk is dat er iets mis lijkt te gaan met het off command van de dimmer, als ik op mijn AB druk om de dimmer uit te zetten dan ontvangt de receiver 2 commands tegelijk:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
{
    "code": {
        "id": 6719530,
        "unit": 2,
        "state": "off"
    },
    "origin": "receiver",
    "protocol": "archtech_switches"
}
{
    },
    "protocol": "archtech_dimmers"
}

Doordat de pilight code voor een dimmer bij uitschakelen alleen de _dimmer variant stuurt reageert de lamp hier niet op en blijft hij aan. Stuur je degene voor de switch dan gaat het wel goed. Voor gespeel op de cmd niet erg, maar daardoor werkt het in de pilight-control niet.

Gaat overigens om deze module: http://www.klikaanklikuit.nl/shop/acd-300/

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sander schreef op zondag 11 augustus 2013 @ 00:05:
Ik zou zelf graag zien dat een project als Domoticz ondersteuning zou bieden voor de pilight code, mede omdat het al een stapje verder is qua UI en mogelijkheden en dan kan ik namelijk langzaam-aan gaan uitbouwen richting z-wave voor dingen als vaste lampen etc waar je gewoon graag zeker wil weten dat ze aan gaan als je dat zegt.
Dat is afhankelijk van de maker van Domoticz. Mij zou het inderdaad leuk lijken.
Wat ik net wel merk is dat er iets mis lijkt te gaan met het off command van de dimmer, als ik op mijn AB druk om de dimmer uit te zetten dan ontvangt de receiver 2 commands tegelijk:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
{
    },
    "protocol": "archtech_switches"
}
{
    },
    "protocol": "archtech_dimmers"
}
Bij het ontvangen is er geen mogelijk om een KaKu dimmer te onderscheiden van een KaKu schakelaar. Het uit commando van een KaKu dimmer is namelijk hetzelfde als die van de KaKu schakelaar. Dat is de reden dat bij de ontvangst beide wordt weergegeven. Hij ontvangt dus fysiek maar 1 code, maar laat weten dat hij multi-interpretabel is.
Doordat de pilight code voor een dimmer bij uitschakelen alleen de _dimmer variant stuurt reageert de lamp hier niet op en blijft hij aan. Stuur je degene voor de switch dan gaat het wel goed. Voor gespeel op de cmd niet erg, maar daardoor werkt het in de pilight-control niet.
Dat klopt niet helemaal. De dimmer variant wordt alleen verstuurd, omdat de pilight-daemon weet dat je een dimmer wilt bedienen. Dat weet hij bij het ontvangen niet. Als je dus met pilight-control een KaKu dimmer uit wilt zetten, dan stuurt hij in feite een KaKu switch uit commando. Zoals gezegd, de daemon is nu zelf degene die de code verzend dus hoeft hij niet te twijfelen aan het type apparaat wat je probeert te bedienen en laat dus alleen zien dat er iets met een dimmer is gebeurt. Tijdens het zenden gebeurt er fysiek dan ook niks met de ontvanger. Daarom staat er ook een origin veld in. Dan weet je of het om daadwerkelijk ontvangen code gaat, of om code die door de daemon is verzonden. Dan is de origin namelijk sender.

Als de controller niet helemaal doet wat je wilt, dan kan je altijd de status proberen te forceren door bijv. als volgt een commando te versturen:
code:
1
pilight-control -l woonkamer -d plafond-lamp -s off

Maar zoals eerder aangegeven zou een KaKu dimmer gewoon aan en uit moeten gaan als je dit simpele commando verstuurd:
code:
1
pilight-control -l woonkamer -d plafond-lamp

Kan je eventueel je configuratie bestand plaatsen waarin je je apparaten hebt gedefinieerd? Zou je daarnaast eens willen proberen of je met de Java GUI je dimmers ook niet uit krijgt door ze gewoon met de aan/uit knop te bedienen?

[ Voor 3% gewijzigd door CurlyMo op 11-08-2013 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
Duidelijk :)
CurlyMo schreef op zondag 11 augustus 2013 @ 00:19:
[...]

Als de controller niet helemaal doet wat je wilt, dan kan je altijd de status proberen te forceren door bijv. als volgt een commando te versturen:
code:
1

of
code:
1

Maar zoals eerder aangegeven zou een KaKu dimmer gewoon aan en uit moeten gaan als je dit simpele commando verstuurd:
code:
1
pilight-control -l woonkamer -d plafond-lamp

Kan je eventueel je configuratie bestand plaatsen waarin je je apparaten hebt gedefinieerd?
Dit had ik al geprobeerd maar werkt helaas niet, ook niet in de JAVA UI. Mijn config heb ik bijgevoegd:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
{
        "Living": {
                "name": "Woonkamer",
                "order": 1,
                "tvkast": {
                        "name": "TV Kast",
                        "protocol": "kaku_switch",
                        "type": 1,
                        "unit": 1,
                        "state": "off",
                        "values": [ "on", "off" ]
                },
                "schemerlamp": {
                        "name": "Schemerlamp",
                        "order": 2,
                        "protocol": "kaku_dimmer", 
                        "type": 2,
                        "dimlevel": 0,
                }
        },
        "kitchen": {
                "name": "Keuken",
                "kitchenlight": {
                        "name": "Lamp aanrecht",
                        "unit": 0,
                        "state": "on",
                }
        },
        "Annex": {
                "name": "Aanbouw",
                "order": 3,
                        "unit": 10,
                        "state": "on",
                }
        }
}

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kan je eens in de config kijken (en in de Java GUI) of de state wel verspringt van on naar off en andersom als je dit commando gebruikt?
code:
1
pilight-control -l Living -d schemerlamp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
Van off naar on gaat zonder problemen, doe ik daarna nogmaals hetzelfde command dan geberud er niks maar veranderd state wel naar off.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
            "protocol": "kaku_dimmer",
            "type": 2,
            "dimlevel": 5,
        }

Overigens als ik tijdens de test het dimlevel aanpas (met AB) en daarna een off command stuur dan schiet hij terug naar het geconfigureerde dimlevel. Dus er wordt wel degelijk wat verzonden.

Kan dit misschien iets te maken hebben met feit dat die KAKU modules meerdere codes kunnen inleren en daar ook op kunnen reageren. Misschien maar eens even kijken hoe die modules terug gaan naar originele status.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sander schreef op zondag 11 augustus 2013 @ 11:38:
Van off naar on gaat zonder problemen, doe ik daarna nogmaals hetzelfde command dan geberud er niks maar veranderd state wel naar off.
Dus via de controller is het wel mogelijk om een dimmer aan te zetten, maar niet uit? Als dat zo is, dan kan het zijn dat er een klein bugje in de code zit voor het aan commando.
Overigens als ik tijdens de test het dimlevel aanpas (met AB) en daarna een off command stuur dan schiet hij terug naar het geconfigureerde dimlevel. Dus er wordt wel degelijk wat verzonden.
Dit begrijp ik niet helemaal.
Kan dit misschien iets te maken hebben met feit dat die KAKU modules meerdere codes kunnen inleren en daar ook op kunnen reageren.
Dat zou geen verschil moeten maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
CurlyMo schreef op zondag 11 augustus 2013 @ 11:44:
[...]

Dus via de controller is het wel mogelijk om een dimmer aan te zetten, maar niet uit?
Klopt.
[...]

Dit begrijp ik niet helemaal.
Als testje paste ik met de AB het dimlevel handmatig aan, daarna stuurde ik via het send command een off naar dezelfde dimmer. Die deed geen off, maar zette hem gewoon terug naar het ingestelde dimlevel.
[...]

Dat zou geen verschil moeten maken.
Klopt, maar toch heb ik in het Homewizard topic dit enkele malen gelezen als 'oplossing' voor dergelijke vage problemen. Zal vanmiddag even kijken of ik hem makkelijk kan resetten en testen.

Overigens heb ik hier ook een KAKU deurbel, is die al door iemand werkend gemaakt met deze code? Zo niet dan wil ik graag even de debugger laten draaien oid en kijken of er wat binnenkomt zodat de receiver er wat mee kan gaan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sander schreef op zondag 11 augustus 2013 @ 12:05:
Als testje paste ik met de AB het dimlevel handmatig aan, daarna stuurde ik via het send command een off naar dezelfde dimmer. Die deed geen off, maar zette hem gewoon terug naar het ingestelde dimlevel.
Klopt het dan dus dat als je met je AB het dimlevel aanpast, de config dit niet aanpast naar de nieuwe waarde? In plaats daarvan wordt er met de pilight-send uit commando het oude dimlevel (vanuit de config) naar de dimmer gestuurd?

Zou je betreffende dit probleem even een issue op mijn github willen openen? Dan kunnen wij daar even heen en weer posten.
Klopt, maar toch heb ik in het Homewizard topic dit enkele malen gelezen als 'oplossing' voor dergelijke vage problemen. Zal vanmiddag even kijken of ik hem makkelijk kan resetten en testen.
Testen kan altijd :)
Overigens heb ik hier ook een KAKU deurbel, is die al door iemand werkend gemaakt met deze code? Zo niet dan wil ik graag even de debugger laten draaien oid en kijken of er wat binnenkomt zodat de receiver er wat mee kan gaan doen?
Nee, die is nog niet ondersteund. Om een deurbel te kunnen ontvangen zul je dat dus eerst zelf doen. De debugger schrijft het protocol niet voor je, maar helpt je er alleen mee, door wat waardes te laten zien die je nodig hebt. Een protocol maken is overigens niet zo heel moeilijk dus probeer het maar. Voor hulp kan je ook een issue op mijn github openen.

[ Voor 8% gewijzigd door CurlyMo op 11-08-2013 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:53
@Bikkel70 (en anderen die z'n demo al gebruikt hebben):

als ik het script draai, en netjes de statussen etc invul, dan krijg ik op de webpagina geen weergave hiervan.

Ik krijg wel "connected" . Na het aanpassen van de temperature
thread: blijkbaar moet ik voor python 2.6.6
code:
1
"{0:2.2f}".format( (random.random() * 3 ) + 20 )
gebruiken ipv
code:
1
"{:2.2f}".format( (random.random() * 3 ) + 20 )
(een 0 extra ervoor)

iemand een idee wat ik misdoe? (ik gebruik python 2.6.6 op raspbian)
Zelfs als ik in het begin van het script (bij creatie data) er een 1 zet ipv 0, dan blijven de deuren dicht staan...

Ik vermoed dat het iets met de versie van python kan te maken hebben? Maar updaten is moeilijk voor andere scripts...(van owfs)

[ Voor 88% gewijzigd door Promy op 11-08-2013 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenPi
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23-09-2024
@Promy

Bij mij werkte het in het begin ook niet.
Lees daarvan mijn meldingen. Uiteindelijk blijkt het een kwestie van rechten te zijn geweest.
Ik wacht nog op meer info d.m.v. socket aansturing van Bikkel70 (is nog op vakantie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
@BenPi: ik had die spatie er al uitgehaald en alles op 777 gezet qua rechten.
Het systeem werkt deels want de temperaturen worden geupdated. Enkel de deuren gaan niet open en toe... ook de niet aangepaste versie (versie 3 werk ik mee) werkt qua temperaturen (na aanpassing) maar niet voor de deuren/ramen

-update- ook getest met python 2.7.3 en lijkt ook niet te lukken? ben wel onzeker welke pyton de demo.cgi gebruik. header aangepast van python naar python2.7

[ Voor 45% gewijzigd door Promy op 11-08-2013 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
python is altijd een symlink naar de laatste versie. Je hoeft deze dus niet te veranderen van python naar python2.7, als 2.7 dus als de laatste versie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martink
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-02 12:38
Erg leuk project, ik wilde dit met arduino ertussen doen. Maar is veel fijner als raspberry pi dit direct ontvangt.

Heb even snel een 433mhz ontvanger en zender aan m'n raspberry pi geknoopt. Echter lukt het me niet om mijn "klik aan klik uit" lampen te switchen.

Als ik ik data wil ontvangen van afstandsbediening krijg ik altijd unit 31 met id 31 die on gaat ookal druk ik op off.

Heb nog geen low-pass filter er tussen zitten. en werk met lirc. Wat kan probleem zijn dat ik altijd 31 krijg? ik heb trouwens een old_kaku remote.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
{
        "id": 31,
        "unit": 31,
        "state": "on"
    },
    "protocol": "archtech_old"
}
{
        "id": 31,
        "unit": 31,
        "state": "on"
    },
    "protocol": "sartano"
}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paul999
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 30-05 20:13
Ok, dat is inderdaad een ELCO.
sypie schreef op zaterdag 10 augustus 2013 @ 23:32:
[...]

Er is geen enkel ander elektronisch component die waarden heeft met μF. Dus ja, dat is een elco (of in ieder geval een condensator). De elco volstaat in de meeste gevallen, er zijn ook andersoortige condensatoren.
Er is wel degelijk een verschil tussen een ELCO en een keramische condensator, zowel qua werking, maar ook zeker qua prijs. In dit geval zou het prijsverschil tussen de twee 0,28556 euro zijn, wat een flink verschil is op de totaalprijs :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --WaaZaa--
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:43
CurlyMo schreef op zaterdag 10 augustus 2013 @ 22:50:
@--Waazaa--, gewoon via ebay allemaal.

Voor 4 euro incl. verzending stuur ik het op.
Bedankt voor het aanbod, maar ik heb zelf alles maar eens in de bestelling gegooid, heb ik weer wat nieuws in de verzameling componenten ;). Misschien een idee om dit in de TS te zetten? Scheelt weer het uitzoeken voor een volgend persoon.

prutsert

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Martink schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 00:46:
Erg leuk project, ik wilde dit met arduino ertussen doen. Maar is veel fijner als raspberry pi dit direct ontvangt.

Heb even snel een 433mhz ontvanger en zender aan m'n raspberry pi geknoopt. Echter lukt het me niet om mijn "klik aan klik uit" lampen te switchen.
De enige apparaten die ik heb zijn KaKu zelflerende schakelaars. Andere apparaten kan ik dus niet testen en kunnen dus ook buggy zijn. Deze zijn dan ook gemaakt door anderen en (toen) als werkend aangemerkt Zou je hierover een issue kunnen openen op git zodat ik samen met jou het protocol even fix.
--WaaZaa-- schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 09:58:
Misschien een idee om dit in de TS te zetten? Scheelt weer het uitzoeken voor een volgend persoon.
Heb ik al gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martink
CurlyMo schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 10:33:
[...]

De enige apparaten die ik heb zijn KaKu zelflerende schakelaars. Andere apparaten kan ik dus niet testen en kunnen dus ook buggy zijn. Deze zijn dan ook gemaakt door anderen en (toen) als werkend aangemerkt Zou je hierover een issue kunnen openen op git zodat ik samen met jou het protocol even fix.

[...]
Ik zal vanavond even de muurschakelaar testen. Dit is wel een zelf lerende schakelaar volgens mij. Gisteren ontving ik die alleen niet, gok omdat er geen antenne op de ontvanger zit. Als dat werkt zal ik even een issue inschieten op git.

Tevens heb ik een cresta buitensensor. Deze werkt ook via 433mhz. Wordt deze ook ondersteunt? Ik zie hem nu wel langskomen volgens mij maar denkt hij dat het een schakelaar is ofzo. (anders weet ik niet wat anders constant voorbij komt om de minuut)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Anders even de debug draaien voor de cresta?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
@CurlyMo: python is blijkbaar niet geupdate maar ernaast geinstalleerd...(apt-get install python2.7), de symlink linkt nog naar de 2.6.6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Promy, raar dat die niet bijgewerkt wordt...

Voor alle geïnteresseerden, ik heb een forum geopend op pilight.org. Deze blijft de hoofdpagina totdat er een andere site is waarvan het forum een onderdeel gaat uitmaken. Voor inhoudelijke discussies zou ik jullie dus graag daar verder helpen. Dan kunnen gelijk internationale gebruikers mee denken / helpen / lezen.

@Sander, ik heb het arctech dimmer protocol gemaakt zodat nu dimmer écht uit gaan.

[ Voor 89% gewijzigd door CurlyMo op 12-08-2013 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
CurlyMo schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 13:32:
@Sander, ik heb het arctech dimmer protocol gemaakt zodat nu dimmer écht uit gaan.
Hmm, net pull gedaan en opnieuw gecompiled en helaas geen verbetering, hij gaat nog steeds terug naar oud dimlevel.

Overigens wel de deurbel werkend gekregen, hij reageert in principe exact hetzelfde als een schakelaar met als enige verschil dat hij standaard naar all stuurt als er op de bel gedrukt wordt. Redelijk simpel om te detecteren dus, nu nog eens gaan bedenken welk scriptje ik wil gebruiken om dat door te sturen naar Prowl / NMA achtige dienst zodat ik de melding ook mijn telefoon krijg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
Ik heb ondertussen wat verder de "fout" kunnen herleiden. Ze zit in de derde versie van de demo.
Meer bepaald raakt hij niet in de if statement:
code:
1
if ( DomoObjects.hasOwnProperty( name )) {

Ik ben zelf niet zo thuis in "hasOwnProperty" maar blijkbaar werkt dit wel als je volgende code gebruikt bovenaan index.html
code:
1
DomoObjects['Z01'] = new DomoElement( 'door_r','Z01',627, 267 );

Waar bij mij Z01 de code is die meegegeven wordt in de json. Iemand een idee waarom hij de 2e Z01 niet neemt(voor de 627) bij het evalueren van de hasOwnProperty?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Sander, heb je ook een make clean gedaan of had je een compleet schone compilatie folder? Zou je van die deurbel een protocol kunnen maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
CurlyMo schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 22:13:
@Sander, heb je ook een make clean gedaan of had je een compleet schone compilatie folder? Zou je van die deurbel een protocol kunnen maken?
Volgens mij gewoon een make clean gedaan, maar zal morgen even opnieuw proberen.

Mbt deurbel: Hij doet dus niks anders dan een normale KAKU AB doet (signaaltje zenden) met de ontvangstunit van de bel als simpele schakelaar met speakertje eraan. Dus de huidige code doet het hier al prima voor en ik zou niet weten wat de 'belknop' uniek maakt. Sterker nog ik ga kijken of ik hem ook kan inleren aan een lamp om te zien wat er dan gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martink
CurlyMo schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 12:22:
Anders even de debug draaien voor de cresta?
Heb debug gedraaid voor de cresta buitensensor. Ik zie hem niet tevoorschijn komen als zender een signaal uitstuurt.

De data die ik langs zie komen is vast de troep die ontvanger door laad. De lightswitch herkent hij wel goed dus gok iets mis met een de old kaku ondersteuning. Ik heb een issue aangemaakt op github.

tevens lukt het mij niet om verlichting te bedienen. Maar dat komt vast omdat ik een zender heb die je afraad. Heb dus net even de andere besteld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sander schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 22:31:
[...]

Volgens mij gewoon een make clean gedaan, maar zal morgen even opnieuw proberen.
Als je iets veranderd in de code of een pull doet, dan moet je de code van scratch compileren.
Mbt deurbel: Hij doet dus niks anders dan een normale KAKU AB doet (signaaltje zenden) met de ontvangstunit van de bel als simpele schakelaar met speakertje eraan. Dus de huidige code doet het hier al prima voor en ik zou niet weten wat de 'belknop' uniek maakt. Sterker nog ik ga kijken of ik hem ook kan inleren aan een lamp om te zien wat er dan gebeurd.
Dat klopt, maar het is prettig als er in de ontvangst duidelijk gemaakt wordt dat het ook een deurbel zou kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
CurlyMo schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 22:36:
[...]

Als je iets veranderd in de code of een pull doet, dan moet je de code van scratch compileren.

[...]

Dat klopt, maar het is prettig als er in de ontvangst duidelijk gemaakt wordt dat het ook een deurbel zou kunnen zijn.
Ja maar zou je dan willen dat hij bij iedere normale 'aan' actie ook automatisch een message genereert voor een deurbel? Want dat lijkt me ook niet helemaal het idee toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Misschien is dat inderdaad ook niet handig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
Heeft er toevallig iemand een 868 Mhz variant draaiende? Ik zou graag m'n draadloze Frieland Libra+ deurbel integreren

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zou zeggen, probeer het. De basis zou hetzelfde moeten zijn als bij 433, alleen met een andere ontvanger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 159710

Trouwens, deze zender/ontvanger (eBay) schijnt ook de 315MHz freqentie aan te kunnen. Werkt dat ook met op de huidige pilight code tegelijkertijd met 433.92Mhz?

Dealextreme heeft namelijk low-budget spul wat op de 315Mhz frequentie werkt. Hieronder een lijstje van wat ik gevonden heb:

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 159710 op 12-08-2013 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Voor mij zijn er een aantal regels qua chinees spul en dat is:
- Geen hoogspanning (220v) apparaten (dus ook geen USB laders).
- Geen dingen waar mogelijk je leven vanaf hangt (zoals rookmelders).

Of meerdere frequenties tegelijk moeten kunnen werken weet ik niet, dat zou je moeten proberen, want ik heb die apparaten niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

CurlyMo schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 23:40:
- Geen dingen waar mogelijk je leven vanaf hangt (zoals rookmelders).
Dat dacht ik zelf inderdaad ook al, had het misschien wel even moeten vermelden.

Edit: Ik heb de magneet sensor besteld dus ik ga het testen (315Mhz), kunnen blijkbaar dezelfde batterijen in als in de schakelaar afstandsbedieningen.

[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 159710 op 12-08-2013 23:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Sander, ik heb vandaag het dimmer protocol opnieuw getest en hij werkt toch echt :) Doe dus even een nieuwe clone naar een andere folder ipv een pull zodat je écht alles opnieuw compileerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lxz
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:04

lxz

Leuk project dit! Ik was al een tijdje aan het prutsen met een dx.com receiver en wat info van tweakblogs , maar het is natuurlijk nog veel toffer om er ook een receiver aan te koppelen en daar op verder te bouwen.

@CurlyMo Ik heb wel belang bij onderdelen voor de low-pass filter. Kan ik je PM-en voor info?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13:16
Zojuist ook maar eens een setje besteld via Ebay. Duurt nog mooi even voor het binnen is, wat geen ramp is; voorlopig ben ik toch te druk met afstuderen als het goed is (A).

Zo'n lowpass filtertje lijkt me ook wel handig/noodzakelijk? Doe mij die anders ook maar één CurlyMo. Waar moeten de eypos heen? Wat is eigenlijk de preciese functie ervan? Lowpass met kantelfrequentie op 3-5kHz en dat dan door de Schmitt-trigger jagen?

[ Voor 42% gewijzigd door Thedr op 13-08-2013 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thedon46
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 02-05 13:50
@Paul999999 & CurlyMo

Heb even naar het componenten lijstje zitten kijken op het Pilight forum

En als ik het goed begrijp is Paul een pcb aan het ontwerpen voor SMD (surface-mounted device) componenten? En de componenten die jij aanbied zijn Through-hole, die zijn dan niet compatible met het pcb.
zijn er ook SMD componenten beschikbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@thedon46, klopt. De componenten die ik aanbiedt zijn bedoelt voor een breadboard / gaatjesbord oplossing zodat je vast aan de slag kan totdat het een goed werkend low-pass filter PCB is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martink
Ik zat te denken om gewoon een shieldje te maken voor bovenop de raspberry pi. 1tje die je gewoon op de gpio drukt met daarop.

en daarop dan wat sensors (temperatuur enzo). weet niet of alles met gpio te doen is. moet ik nog uitzoeken. Heb momenteel al een temperatuursensor (1wire ding) aangesloten op de gpio werkt makkelijk. Wilde het eerst met arduino er tussen gaan doen. Maar volgens mij red ik het wel zonder arduino. Anders prik ik er ook wel een atmega erop daarvoor :)

Wil ook infrarood ondersteuning gaan toevoegen op de shield voor dingen zoals een airco aan te sturen. (werkt jammergenoeg niet op 433mhz :( )

Zo, heb mijn zender en ontvanger van ebay ontvangen. Heb nu het setje aangesloten en met jumper wires en al in mijn case geduwd. Is wel het voordeel van een transparante case want je ziet wanneer een kabeltje de case klemt bij het dichtduwen. Over alle elektronica heb ik wat plakband gedaan zodat nergens kortsluiting ontstaat.

Moet ik trouwens alle ground/5v pinnetjes van de ontvanger aansluiten? Ik dacht dat een genoeg zou zijn.
Nee, gewoon één van de twee kanten van de ontvanger is genoeg.

Reinder83 schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 23:45:
Oke heb de code gecompiled met lirc support, maar dan ben ik weer terug waar ik was.
code:
1
2
root@domotica:~/git/pilight-lirc# ./pilight-daemon
[Aug  9 16:41:33] pilight-daemon: ERROR: can't claim gpio pin 1

Ik zou trouwens wel graag een low pass filter willen, ik zag al voorbij komen in dit topic dat jullie ermee bezig waren om die ook te gaan verkopen? Anders wacht ik daar eerst wel op.
Ik heb in ~/pilight/libs/settings.h het volgende aangepast:
C:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
/* Uncomment this line if you want to use the this
 * program with the lirc_rpi module.
 * This is adviced when running the daemon without
 * the low-pass filter.
 *
 * #define USE_LIRC
 *
 */

#ifndef USE_LIRC

#define GPIO_IN_PIN                     1
        #define GPIO_OUT_PIN            0

Naar:
C:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
/* Uncomment this line if you want to use the this
 * program with the lirc_rpi module.
 * This is adviced when running the daemon without
 * the low-pass filter.
 */
#define USE_LIRC

#ifndef USE_LIRC

#define GPIO_IN_PIN                     18
        #define GPIO_OUT_PIN            17

Daarna:
code:
1
2
3
4
cd ~/pilight
make clean
make
sudo make install

Dan werkt het.

P.S. in de GitHub code is het misschien netter gewoon het volgende te gebruiken, dat maakt het uncommenten makkelijker.
C:
1
// #define USE_LIRC
Anoniem: 159710 schreef op donderdag 15 augustus 2013 @ 13:34:
[...]

Ik heb in ~/pilight/libs/settings.h het volgende aangepast:
Dan werkt het.
Dat maakt niet uit, want zodra je USE_LIRC gebruikt, dan negeert hij die pin instelling.
P.S. in de GitHub code is het misschien netter gewoon het volgende te gebruiken, dat maakt het uncommenten makkelijker.
C:
1
// #define USE_LIRC
Klopt, maar ik hoop dat er iemand langskomt die autoconf en automake snapt zodat er uiteindelijk gewoon een configure komt waarbij je dit kunt doen:
code:
1
./configure --with-lirc

• pacificocean
  • Laatst online: 20-06 18:49
Ik dacht ik kijk ff of ik de boel kan compileren in mijn Raspberry ubunto virtualbox omgeving, maar ik krijg de volgende melding:
code:
1
2
3
4
wiringPi.c: In function ‘wiringPiSetup’:
wiringPi.c:1572: error: ‘O_CLOEXEC’ undeclared (first use in this function)
wiringPi.c:1572: error: (Each undeclared identifier is reported only once
wiringPi.c:1572: error: for each function it appears in.)
Dat komt omdat wiringPi speciaal is geschreven voor de Raspberry Pi, als je USE_LIRC aanzet kan je hem gewoon compileren voor andere besturingssystemen.

Trouwens gelijk even een mogelijke fix op git gezet.

[ Voor 22% gewijzigd door CurlyMo op 15-08-2013 15:09 ]

Ik ben nu met het sartano protocol bezig maar krijg hem nog niet werkend.

Vaak als ik een signaal met afstandsbediening stuur komt deze niet aan of verkeerd aan, heel soms komt hij goed aan (via pilight-receive) maar ik verdenk het gebrek aan het low-pass filter hier.

Wat ik echter niet snap is waarom mijn schakelaar niks doet als ik een signaal verstuur:
code:
1
pilight-send -p elro -u 31 -i 1 -t

Want pilight-receive laat hem dan wel altijd juist zien.

Als ik pilight-debug gebruik werkt het ontvangen altijd meteen en juist (Unit 11111 ID 10000 Uit):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
--[RESULTS]--

header:         3
pulse:          3
footer:         31
rawLength:      50
binaryLength:   12

Raw code:
320 960 320 960 320 960 320 960 320 960 320 960 320 960 320 960 320 960 320 960 320 960 320 960 320 960 960 320 320 960 960 320 320 960 960 320 320 960 960 320 320 960 960 320 320 960 320 960 320 9920
Binary code:
111111000001

Ik heb de code ook al aangepast overeenkomstig de waarden uit pilight-debug. Waar zou het fout kunnen gaan?
Dat het sartano protocol nog steeds buggy is en er was nog niemand die het met me kon uitzoeken. Als je een topic op het forum opent, dan kunnen wij dat samen even doen?

CurlyMo schreef op donderdag 15 augustus 2013 @ 17:38:
Dat het sartano protocol nog steeds buggy is en er is nog niemand was die het met me kon uitzoeken. Als je een topic op het forum opent, dan kunnen wij dat samen even doen?
Zal ik doen.

Edit: Na nog 1x er na kijken had ik mijn schoonheidsfoutje gezien. De juiste code staat nu op je forum. Ik zal morgen de impuls code werkend maken.

De enige bug die ik nog ervaar is dat ik -i niet hoger dan 20 mee kan geven, hij moet t/m 31 kunnen gaan.

Trouwens, mijn complimenten over pilight-debug. Maakt nieuwe protocollen schrijven doodsimpel.

[ Voor 38% gewijzigd door Anoniem: 159710 op 15-08-2013 18:46 ]

• Promy
@CurlyMo: ik zal in het GPIO topic dat je highcharts had gebruikt voor het visualiseren van de gegevens van het verbruik.
Ik vermoed dat dit uit een mysql database komt? Kan je eventueel het script delen voor die grafiek?
@*geanonimiseerd*, kan je dat forum topic nog even blijven volgen. Ik had al gereageerd.
@promy, zie mijn github.

CurlyMo schreef op donderdag 15 augustus 2013 @ 23:06:
@*geanonimiseerd*, kan je dat forum topic nog even blijven volgen. Ik had al gereageerd.
Ik was niet thuis, heb inmiddels weer gereageerd. Werkt dus ook zonder laatste 2 pulses.

Ik wou net beginnen aan het impuls protocol, maar wat ik vreemd vind is dat pilight-debug met de Impuls afstandsbediening geen output geeft. Ik weet denk ik wel waarom, dat is omdat er 3 soorten setjes (van 4) pulsen zijn i.p.v. 2.

Morgen maar eens kijken of ik een pull request kan doen binnen GitHub.

Update:

Het is nu opgenomen in GitHub.

Verder heb ik het al voor elkaar gekregen om mijn schakelaars via php aan te sturen (met nginx, een lightweight server). Volg eerst de guide hier: http://www.andrewdcox.com...rver-on-the-raspberry-pi/

Vervolgens:
code:
1
sudo nano /etc/sudoers

Voeg onderin toe:
code:
1
www-data ALL= NOPASSWD: /home/pi/pilight/pilight-send

Maak een php script met:
PHP:
1
<? shell_exec('sudo /home/pi/pilight/pilight-send -p elro -u 31 -i 1 -t'); ?>

En je schakelaar gaat aan zodra je naar de pagina surft. Ik zal eens kijken of ik ook wat leuke knopjes kan maken.

P.S. Ga niet met MySQL aan de slag de aan/uit status bij te houden, daar is de Raspberry te traag voor. Het is beter naar een .txt te schrijven en die uit te lezen. Ik zat te denken als er een python script naast draait dan zou die pilight-receive in de gaten kunnen houden en de output wegschrijven naar losse .txt bestandjes in de webfolder. Of misschien zou SQLite ook een optie zijn.

[ Voor 100% gewijzigd door Anoniem: 159710 op 16-08-2013 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@*geanonimiseerd*, ik ben op dit moment al bezig met een simpele jquery site die aan de hand van de pilight-daemon configuratie + php socket connectie dynamisch een basis webpagina bouwt zoals de java-gui. Als je mee wilt werken, dan zet ik wat ik tot nu toe heb wel online.

Qua status bestand is er natuurlijk gewoon al het configuratie bestand. Daarin worden alle statussen al bijgehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

CurlyMo schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 14:22:
Qua status bestand is er natuurlijk gewoon al het configuratie bestand. Daarin worden alle statussen al bijgehouden.
Oh ja, natuurlijk.

Ben op zich wel benieuwd naar wat je tot zo ver hebt. Wil er best eens naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Voor wie nieuwsgierig is. De webgui maakt nu tabs voor elke locatie en genereert alle schakelaars. Dimmers en weerstation info was ik nog mee bezig.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/vtwlm76.jpg

Voor wie het leuk vind, browse eens naar x.x.x.x:5000 (ip van je RPi waar de daemon op draait). Je hebt hier wel de laatste versie voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Laatst online: 20-06 18:49
CurlyMo schreef op donderdag 15 augustus 2013 @ 15:01:
Dat komt omdat wiringPi speciaal is geschreven voor de Raspberry Pi, als je USE_LIRC aanzet kan je hem gewoon compileren voor andere besturingssystemen.

Trouwens gelijk even een mogelijke fix op git gezet.
Dan begrijp ik nog steeds niet waarom hij het op deze omgeving niet doet.
http://ediy.com.my/index....box-raspberry-pi-emulator
maar goed het compilen is wel gelukt op een raspbmc pi. Ik moest nog wel de volgende aps installeren:
apt-get install ca-certificates
apt-get install g++
apt-get install dpkg-dev

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik ook niet, maar ik zal het eens zelf proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

CurlyMo schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 14:41:
Voor wie nieuwsgierig is. De webgui maakt nu tabs voor elke locatie en genereert alle schakelaars. Dimmers en weerstation info was ik nog mee bezig.

[afbeelding]

Voor wie het leuk vind, browse eens naar x.x.x.x:5000 (ip van je RPi waar de daemon op draait). Je hebt hier wel de laatste versie voor nodig.
Ziet er nog gelikt uit ook. x.x.x.x:5000 laad bij mij alleen niet in Chrome dus ik heb nu het volgende gedaan:

code:
1
2
cd /usr/share/nginx/www/
git clone https://github.com/pilight/web-gui.git

Maar nu komt het volgende, ik wou een config file aanmaken voor de webgui want die wilde nog niet laden maar toen vond ik het volgende:

Waarom staat send-repeats zowel in settings.json als in settings.h? Had ik receive-repeats juist aan de config file moeten toevoegen om mijn remote goed werkend te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Anoniem: 159710 schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 15:06:
[...]

Ziet er nog gelikt uit ook. x.x.x.x:5000 laad bij mij alleen niet in Chrome dus ik heb nu het volgende gedaan:
Dat is niet de web-gui die ik op poort 5000 heb draaien.
Waarom staat send-repeats zowel in settings.json als in settings.h? Had ik receive-repeats juist aan de config file moeten toevoegen om mijn remote goed werkend te krijgen?
Omdat in de settings.h standaard waarden staan mocht er geen settings.json zijn. Als die er wel is dan wordt de waarde gebruikt uit dit settings.json bestand. Verwar dus niet een settings en config bestand:
settings = instellingen van pilight
config = configuratie qua apparaten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Duidelijk. Ik deed steeds recompilen maar dat was dus niet nodig. Jammer genoeg werkt de remote dus nog niet goed.

Ben nu met die web-gui bezig maar ik krijg gewoon een lege pagina waar alleen "pilight webgui" op staat. Het lijkt wel of de volgende code geen reactie krijgt:
code:
1
fwrite($rSocket, "{\"message\":\"request config\"}");

@hieronder: Prima.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 159710 op 16-08-2013 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ontwikkeling van de webgui mag weer naar het pilight forum om te voorkomen dat we gaan spammen hier :)

De conclusie was trouwens dat Bram een oude versie draaide van de daemon.
@Bram, als je ook "make install" hebt gedaan, dan moet die http://x.x.x.x:5000 ook werken.

[ Voor 45% gewijzigd door CurlyMo op 16-08-2013 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mocht iemand twijfelen over deze low budget domotica oplossing...

Nu dat de web-gui werkt (op Chrome/Windows in ieder geval) heb ik gelijk mijn bereik even getest. De Raspberry Pi staat nu op de zolder in een hoekje om te testen en ik heb met het impuls (Action) setje dekking in 85% van het huis (alleen de langste afstand haalt hij niet) in combinatie met de door CurlyMo aanbevolen zender van Ebay. Het elro setje (Makro) doet het net wat minder.

Is zeker niet slecht voor een oplossing van 10$(ebay setje)+2$(jumper wires)+10€(action setje) en Raspberry Pi had ik al. Door eventueel een tweede Raspberry te plaatsen is het gegarandeerd 100% dekking, weet ik zeker. Maar met een beetje geluk als ik hem terug in de meterkast zet heb ik ook 100% dekking in huis. Bijkomend voordeel, de web interface werkt nu dus het is nu ook eenvoudig te 'gebruiken'.

Installatie stelt echt niks meer voor omdat het sartano en impuls protocol nu zijn opgenomen in GitHub.

Wat me nu nog leuk lijkt is nog wat andere protocollen werkend maken. Ik heb hier een digi-tech 4-LD0405-2 weather station (van de lidl?) maar pilight-debug geeft geen output. Zou dit met een low pass filter wel mogelijk zijn? pilight-learn is bijvoorbeeld alleen maar gericht op switches. Andere optie zou zijn gewoon een ander goedkoop weerstation aanschaffen waarvan het protocol al eens gepubliceerd is (is in deze thread al eerder voorbij gekomen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kan je eens met mode2 kijken of je daar zinnige dingen in voorbij ziet komen?

Daarnaast heb je het over de (aankomende) web-gui, maar de java-gui (die je gewoon aan je taakbalk kan knopen via een kleine hack) is vele malen makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Yep ik ben inderdaad al aan het spelen met mode2 maar de spam komt zo snel voorbij dat ik eigenlijk naar een file wil printen maar ik weet nog niet hoe. Zou niet zo ingewikkeld moeten zijn.

@hieronder ik moet het volgende meegeven:
code:
1
mode2 d- /dev/lirc0

en dan lukt dat niet.
Ah had een typo:
het moet zijn:
code:
1
mode2 -d /dev/lirc0 >> ~/mode2dump.txt

[ Voor 34% gewijzigd door Anoniem: 159710 op 17-08-2013 00:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
code:
1
mode2 --device=/dev/lirc0 > file

[ Voor 25% gewijzigd door CurlyMo op 17-08-2013 00:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
Webinterface werkt erg leuk en biedt veel potentie!

Waar ik zelf aan zat te denken, is de mogelijkheid om de daemon ook een stel 'events' te laten checken bij binnenkomende en/of uitgaande signalen. Bijv om deurbel of raamcontact signalen af te vangen en om te zetten naar een API call voor Prowl/NMA of bijv om een KAKU knop een scriptje met meerdere commands te laten starten oid. Dit biedt gelijk ook mogelijkheden om buiten het 433Mhz protocol te schakelen (bijv andere GPIO poorten etc).

Zal eens kijken of ik dit weekend nog wat tijd heb om hier mee te gaan spelen :)

[ Voor 10% gewijzigd door Sander op 17-08-2013 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zou in theorie mogelijk moeten zijn die het process bestand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
Heb nu een ELRO setje gekocht van 2 dozen + AB voor buiten, bij de gamma, met (zo blijkt) een ander protocol. Heb even de learn code gepakt. Is er ergens een korte omschrijving over hoe dit om te buigen naar een nieuw protocol?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
--[RESULTS]--

header:     0
pulse:      3
footer:     34
rawLength:  50

on-off bit(s):  10 11 
all bit(s): 
unit bit(s):    5 6 8 

Raw code:
295 885 295 885 295 885 295 885 295 885 295 885 295 885 295 885 295 885 885 295 295 1180 885 295 295 885 885 295 295 885 885 295 295 1180 295 885 295 1180 885 295 295 885 295 885 295 1180 885 295 295 10030 
Raw simplified:
On: 01010101010101010110011001100110010101100101011001
Off:    01010101010101010110011001100110010101100101011001
All:    01010101010101010110011001100110010101100110010101
Unit 1: 01010101010101010110010101100110011001100101011001
Unit 2: 01010101010101010110011001010110011001100101011001
Unit 3: 01010101010101010110011001100110010101100101011001
Binary code:
On: 111100001010
Off:    111100001001
All:    111100001001
Unit 1: 111101000010
Unit 2: 111100100010
Unit 3: 111100001010

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Sander, dit is gewoon het sartano protocol...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
CurlyMo schreef op zaterdag 17 augustus 2013 @ 17:41:
@Sander, dit is gewoon het sartano protocol...
Toch pikt de receiver hem niet op? Of doe ik iets verkeerd? Heb de laatste versie van code gisteravond binnengehaald en gecompiled.

[ Voor 18% gewijzigd door Sander op 17-08-2013 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Sander schreef op zaterdag 17 augustus 2013 @ 17:45:
[...]
Toch pikt de receiver hem niet op? Of doe ik iets verkeerd? Heb de laatste versie van code gisteravond binnengehaald en gecompiled.
Verzenden werkt wel gewoon hoor, probeer maar eens dit (A aan, A uit, B aan, B uit, C aan, C uit):
code:
1
2
3
4
5
6
pilight-send -p elro -u 30 -i 1 -t
pilight-send -p elro -u 30 -i 1 -f
pilight-send -p elro -u 30 -i 2 -t
pilight-send -p elro -u 30 -i 2 -f
pilight-send -p elro -u 30 -i 4 -t
pilight-send -p elro -u 30 -i 4 -f

P.S. Welke zender/ontvanger gebruik je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Bram, is het gewoon gewoon handiger (gezien je voorbeeld) om de invoer van elro via letters te doen ipv getallen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nee ik denk juist dat dat meer verwarrend is gezien de ID's op de schakelaars al met letters staan aangegeven. Zo zal je ze minder snel door elkaar halen. Dan bedoel ik de Unit, maar voor ID zou dit inderdaad handiger zijn.

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 159710 op 17-08-2013 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Die ID's is toch precies wat je nu aan het verzenden bent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

CurlyMo schreef op zaterdag 17 augustus 2013 @ 18:40:
Die ID's is toch precies wat je nu aan het verzenden bent?
Eigenlijk zou -i beide moeten accepteren, bijvoorbeeld:
code:
1
2
3
4
5
pilight-send -p elro -u 30 -i A of 1
pilight-send -p elro -u 30 -i B of 2
pilight-send -p elro -u 30 -i C of 4
pilight-send -p elro -u 30 -i D of 8
pilight-send -p elro -u 30 -i E of 16

En voor de rest zijn geen letters, dus dat moeten sowieso nummers blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mij lijkt het het meest logisch als die -i een letter wordt. Maar jullie zijn de Elro gebruikers ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

CurlyMo schreef op zaterdag 17 augustus 2013 @ 18:47:
Mij lijkt het het meest logisch als die -i een letter wordt. Maar jullie zijn de Elro gebruikers ;)
Welk cijfer zou C of F dan krijgen? Je kan niet 3 aan C geven want 4 is al C op de schakelaar zelf. My two cents...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik begrijp het niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ok, ik heb even een foto genomen ter verduidelijking van wat ik bedoel.

Afbeeldingslocatie: http://s23.postimg.org/nj0fxx8q3/impuls_elro.jpg

code:
1
2
Linksonder: Impuls - System-Code 11111 (-u 31) en Ontvanger A (10000) oftwel -i 1
Rechtsboven:  Elro - System-Code 11111 (-u 31) en Unit code C (00100) oftwel -i 4

Je kan ook combinaties maken waar geen afstandsbediening voor is maar wat je wel met de Raspberry Pi kan versturen. Dus welke letters krijgen die dan?

Vul deze tabel eens verder in:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
A = 1
B = 2
C = 4
D = 8
E = 16
F = ?
G = ?
H = ?
I = ?
J = ?
K = ?
L = ?
M = ?
N = ?
O = ?
P = ?
Q = ?
R = ?
S = ?
T = ?
U = ?
V = ?
W = ?
X = ?
Y = ?
Z = ?
? = ?
? = ?
? = ?
? = ?
? = ?
? = ?

[ Voor 24% gewijzigd door Anoniem: 159710 op 17-08-2013 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
Anoniem: 159710 schreef op zaterdag 17 augustus 2013 @ 18:32:
[...]

Verzenden werkt wel gewoon hoor, probeer maar eens dit (A aan, A uit, B aan, B uit, C aan, C uit):
code:
1
2
3
4
5
6
pilight-send -p elro -u 30 -i 1 -t
pilight-send -p elro -u 30 -i 1 -f
pilight-send -p elro -u 30 -i 2 -t
pilight-send -p elro -u 30 -i 2 -f
pilight-send -p elro -u 30 -i 4 -t
pilight-send -p elro -u 30 -i 4 -f

P.S. Welke zender/ontvanger gebruik je?
Ik heb een goedkoop setje van de Gamma, maar dan speciaal voor buiten. afstandsbediening heeft 5 'kanalen' (1 t/m 5) en 4 knoppen, A t/m D. Mijn enige stekker zit nu op 1A en dat geeft de onderstaande debug output:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
header:     0
pulse:      3
footer:     34
rawLength:  50

Raw code:
295 885 885 295 295 885 295 885 295 1180 295 1180 295 885 295 885 295 885 295 885 295 885 295 885 295 885 885 295 295 1180 885 295 295 1180 885 295 295 1180 885 295 295 885 295 1180 295 885 885 295 295 10030 
Binary code:
011111000010

Dat zou dus moeten zijn: pilight-send -p elro -u 1 -i 31 -t. Maar geen resultaat. Ga nu even de modules wat dichter bij de Pi leggen en kijken wat dat gaat doen.

offtopic:
Toch beter op moeten letten met binair rekenen etc :P

[ Voor 11% gewijzigd door Sander op 17-08-2013 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Sander schreef op zaterdag 17 augustus 2013 @ 19:16:
[...]
Overigens doet je voorbeeld het niet, het protocol de reguliere expressie staat -u 30 niet toe.
Inderdaad je hebt gelijk, heb het zelf net geprobeerd en krijg een foutmelding dus is blijkbaar nog een bug want -u 0 t/m 31 en -i 0 t/m 31 moet geaccepteerd worden.
code:
1
2
3
4
pi@raspberrypi ~/pilight $ pilight-send -p elro -u 31 -i 1 -t
pi@raspberrypi ~/pilight $ pilight-send -p elro -u 30 -i 1 -t
[Aug 17 19:18:22] pilight-send: ERROR: invalid format -- '-u'
[Aug 17 19:18:22] pilight-send: ERROR: requires ^(3[12]?|[012][0-9]|[0-9]{1})$

Zet in je schakelaar eens de eerste 5 bits (links) naar boven (1) en probeer het met -u 31 want die werkt wel. Voor de code in je laatste post moet je -u 15 gebruiken, dat kan ook.

[ Voor 32% gewijzigd door Anoniem: 159710 op 17-08-2013 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
Anoniem: 159710 schreef op zaterdag 17 augustus 2013 @ 19:19:
[...]

Inderdaad je hebt gelijk, dat is blijkbaar nog een bug want -u 0 t/m 31 en -i 0 t/m 31 moet geaccepteerd worden.

Zet in je schakelaar eens de eerste 5 bits (links) naar boven (1) en probeer het met -u 31 want die werkt wel.
Werkt! Thanks voor de hulp, zet ik ze voorlopig even gewoon zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Anoniem: 159710 schreef op zaterdag 17 augustus 2013 @ 19:19:
Inderdaad je hebt gelijk, heb het zelf net geprobeerd en krijg een foutmelding dus is blijkbaar nog een bug want -u 0 t/m 31 en -i 0 t/m 31 moet geaccepteerd worden.
Gefixed: https://github.com/piligh...78fc027828e962074683e8dba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@hierboven: Goed werk, er lijkt nu geen regex bug meer te zijn.

Ik zat nog eens te denken, en je kan -i wel gewoon de volgende input geven:
code:
1
2
3
4
5
6
-i niet gegeven = 00000
-i A = 10000
-i BC = 01100
-i BCD = 01110
-i ABCDE = 11111
etc

Maar niet altijd enkel een letter.

[ Voor 26% gewijzigd door Anoniem: 159710 op 17-08-2013 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik snapte je punt bij de foto's al :) , tabel was niet meer nodig. Dus eigenlijk moet de regex alleen 1, 2, 4, 8 en 16 doorlaten óf alleen A, B, C, D en E. Idem bij de ontvanger.

[ Voor 16% gewijzigd door CurlyMo op 17-08-2013 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
Hmm merk nu wel dat het bereik toch nog wat tegen valt van de zender. Heb de ontvanger in de tuin hangen op hemelsbreed 12 meter van de zender en geen signaal meer. Zijn er nog tips om zendbereik te verbeteren?

Ik neem aan dat de low-pass filter met name werkt voor inkomende signalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Low-pass filter werkt voor de ontvanger, niet voor de zender. Misschien een antenne proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

CurlyMo schreef op zaterdag 17 augustus 2013 @ 20:14:
Ik snapte je punt bij de foto's al :) , tabel was niet meer nodig. Dus eigenlijk moet de regex alleen 1, 2, 4, 8 en 16 doorlaten óf alleen A, B, C, D en E. Idem bij de ontvanger.
Qua getallen moet het eigenlijk 1 t/m 31 of 00000 t/m 11111 (alleen 0 en 1en) maar ik denk dat een cijfer netter is dan binaire code.

Qua letters heb je gelijk, maar je kan het ook zo maken dat -i ABC getolereerd wordt (A = 10000 + B = 1000 + C = 100 = ABC = 11100). Snap je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat snapte ik, maar ik wil met mijn code zoveel mogelijk de echte scenario's nabootsen. Aangezien deze apparaten gewoon werken met A, B, C, D en E, lijkt het me handiger om alleen deze waardes toe te laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenPi
@sander
Een antenne zou het bereik vergroten, daarnaast kan de plek , de ondergrond zoals metalen bureaublad, veel invloed hebben.
Ook de voedings spanning verhogen van de zender.
In de handzender zelf zit zelfs een 12volt batterij, puur om voldoende bereik te krijgen.

[ Voor 35% gewijzigd door BenPi op 17-08-2013 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

CurlyMo schreef op zaterdag 17 augustus 2013 @ 20:47:
Dat snapte ik, maar ik wil met mijn code zoveel mogelijk de echte scenario's nabootsen. Aangezien deze apparaten gewoon werken met A, B, C, D en E, lijkt het me handiger om alleen deze waardes toe te laten.
Dan krijg je situaties waar mensen veel verschillende huiscodes gaan gebruiken in een huis, ik weet niet of dat verstandig is. Mijn advies is 0 t/m 31 en A, B, C, D of E.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
CurlyMo schreef op zaterdag 17 augustus 2013 @ 20:35:
Low-pass filter werkt voor de ontvanger, niet voor de zender. Misschien een antenne proberen?
Heb nu met name jumper-wires liggen, had er al 1 aangehangen van ca 15cm om te kijken wat het deed maar weinig effect. Zal zo eens kijken of de positie wat beter kan van de rPi in het huis. Hij ligt nu vlak bij een raam aan de achterkant, maar kan evt nog iets dichterbij.

Zal de specs van de zender eens bekijken om te kijken of het makkelijk is om het antenne-gedeelte op 9v of 12v te zetten als testje.

Edit:
Moet dus even opzoek naar een 12V adapter hier in huis om die even als losse voeding aan te sluiten. moet ik nog uitkijken met amperage?

Edit2: 40mA dus volgens specs, hopen dat ik zoiets nog heb liggen

[ Voor 26% gewijzigd door Sander op 17-08-2013 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenPi
Die spanning omhoog schroeven zal zeker helpen. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Sander schreef op zaterdag 17 augustus 2013 @ 21:08:
[...]
Heb nu met name jumper-wires liggen, had er al 1 aangehangen van ca 15cm om te kijken wat het deed maar weinig effect. Zal zo eens kijken of de positie wat beter kan van de rPi in het huis. Hij ligt nu vlak bij een raam aan de achterkant, maar kan evt nog iets dichterbij.
Elro heeft sowieso niet zo'n heel geweldige range, mijn impuls setje van de action doet het beter. Maar die schijnen weer wat sneller kapot te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
BenPi schreef op zaterdag 17 augustus 2013 @ 21:22:
Die spanning omhoog schroeven zal zeker helpen. :*)
Hmm, zojuist 12v 0.4mA van een HDD2USB kitje gepakt en gekoppeld aan de VCC en GND van de sender. Helaas doet de module dan niks. Op 5V van hetzelfde kitje ook niks, is het dan dus niet zo simpel als gewoon externe powersource eraan hangen op de VCC en GND pins?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nee, op een of andere manier moet je ook je RPi vanuit dezelfde power source voeden. Je zult dan wel die 12v even moeten terugbrengen naar 5v.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
opzich vrij simpel, want ik heb een molex-connector dus heb zowel 12v als 5v outputs daarop. Ik vraag me alleen even af wat daar de logica achter is? Of komt het omdat de GND hetzelfde moet zijn voor de data?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Omdat je een gesloten circuit nodig hebt. Door die externe adapter maak je er niet 1 maar 2. De data pin zit in circuit 1 en je voeding in circuit 2. Dat gaat dus niet. Alles moet binnen hetzelfde circuit zitten. Als je persé 2 circuits wil maken zou je bijv. een octo-coupler kunnen gebruiken.

Pagina: 1 ... 4 ... 19 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is in de eerste plaats bedoeld als ontwikkeltopic, en pas daarna als hulptopic.

Als je toch een vraag willen stellen over pilight kijk dan eerst:
1) Of je antwoord op de pilight wiki te vinden is.
2) Of je antwoord al te vinden is op het pilight forum.
3) Of je antwoord al te vinden is in dit topic.