pilight - modulaire domotica voor de Raspberry Pi Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 16 ... 19 Laatste
Acties:
  • 106.006 views

• 19roland70
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 08-09 20:34
Dit is de laatste versie die ik kan installeren : pilight-daemon version 2.0, commit 7841d68
dezelfde als afgelopen zaterdag en ik lees dat er weer een nieuwe is .
Ik heb het ook weer geprobeerd zoals hierboven beschreven , in bericht van zaterdag.
Je kan hier zien wat de laatste commit is:
https://github.com/pilight/pilight/tree/development

Daarnaast is zoals ook te lezen in de topic waarschuwing dit topic geen helpdesk. Daarvoor kan je op het pilight forum terecht.

[ Voor 41% gewijzigd door CurlyMo op 14-11-2013 23:27 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

• 19roland70
Ik krijg deze laatste niet geupdate , alles geprobeerd maar hij blijft hetzelde nr aangeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dan zit er niks anders op dan wachten op de nieuwe deb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goed verhaal dit:
http://www.pilight.org/Th...XBMC-event-based-lighting

Pff, waarom heeft tweakers nu nog steeds geen fatsoenlijke oplossing voor het forum op de mobiele telefoon....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buldogwtf
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 06-09 10:12
Vandaag probeerde ik de config.json aan te passen om ook een xtra afstandbediening toe te voegen, krijg echter deze foutmelding bij het opstarten van de daemon:

pilight-daemon: ERROR: setting #3 "id" of "Hoeklamp", invalid

Met de config file van de website krijg ik hetzelfde:

pilight-daemon: ERROR: setting #3 "id" of "bookshelve", invalid
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
{
       "living": {
             "name": "Living",
                 "bookshelve": {
                     "name": "Book Shelve Light",
            "protocol": [ "kaku_dimmer", "kaku_switch", "kaku_old" ],
            "id": [{
                "id": 123456,
                "unit": 1
            },
            {
                "id": 10,
                "unit": 5
            }],
            "state": "off",
            "dimlevel": 10
        }
    }        
}

@Whackit ook leuk is AutoVoice :) Ik zeg slapen tegen mijn telefoon en al mijn lichten gaan uit....

@CurlMo inspringen lukt niet, in edit staat het juist, bij versturen niet > done

[ Voor 14% gewijzigd door buldogwtf op 20-11-2013 20:21 ]

2x280 panelen | Bosch HRC35II met zonneboiler | Raspberry Pi

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ehm, als je code tags gebruikt is je config ook leesbaar.

Nu nog inspringen van je code en het is helemaal ok. Daarnaast kan je gelijk even je [ quote ] tags fixen. Daarbij vind ik dat het leesbaar aanleveren van informatie wel het minste is wat je terug mag doen :/

Zojuist de dht22 / dht11 ondersteuning toegevoegd met dank aan @sweetpi.

Kom op, je gebruikt quote tags ipv code tags |:(

En de bug allang gefixed :P Zie developmental versie 2.1.

[ Voor 97% gewijzigd door CurlyMo op 20-11-2013 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
@CurlyMo Ik zag net dat er nieuwe protocollen zijn toegevoegd : - 1-wire dht22, dht11, en de am2303.
Is het protocol van de dht hetzelfde als van de ds18s20 en kan dit op dezelfde bus als de dallas componenten?
Dit omdat alles van Dallas een unieke 64 bit adres heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
http://lmgtfy.com/?q=dht22

[ Voor 7% gewijzigd door CurlyMo op 20-11-2013 21:46 ]

Verwijderd

Vandaag de e-bay ontvanger ontvangen, na een week of tien wachten. Ik ben nog niet bijster onder de indruk voor wat het signaal en de filterbaarheid van het ding, wel van de ontvangst. die is beduidend beter dan die van de iPrototype ontvanger.
De ruis en de "goede" pulsen lijken erg op elkaar dus filteren is erg lastig. Het bekende LPF werkt wel bij mij maar niet zoals te zien is in de filmpjes van CurlyMo. Komende dagen eens wat verder in duiken.

Ondertussen ben ik niet erg veel verder met mijn appje gekomen. Wat gefrunnikt met threads en services, ik heb een uptime van een halve dag ofzo, daarna crashed er toch weer het een of ander. Lastig te debuggen want ik kan er niet de hele dag naast gaan zitten en wanneer ik er achter kom dat het gecrashed is is de logcat alweer vervuld van andere dingen. Van de week maar eens bezig met een UI.
Heb je nu de mogelijkheid om eens wat op github te plaatsen. Dan kunnen wij meedenken.

Welke apparaten heb je? De ruis en goede pulsen zijn toch vaak wel goed te onderscheiden vind ik. Kijk naar de verschillende pastebin posts op pilight.org. Het enige echte probleem is Impuls.

Verwijderd

CurlyMo schreef op donderdag 21 november 2013 @ 07:45:
Heb je nu de mogelijkheid om eens wat op github te plaatsen. Dan kunnen wij meedenken.
Ja, ik hoop van het weekend wat te kunnen plaatsen. Eerst maar eens op mijn eigen github, als er dan een UI omheen zit kan ht naar pilight toe. Maar wel pas wanneer ik de boel wat heb opgeschoont hoor!
Welke apparaten heb je? De ruis en goede pulsen zijn toch vaak wel goed te onderscheiden vind ik. Kijk naar de verschillende pastebin posts op pilight.org. Het enige echte probleem is Impuls.
Dat zal het dan wel zijn, ik heb alleen een impuls zender. Hieronder beschrijf ik de waarneming die ik doe met een impulszender op de e-bay ontvanger:

Wat ik waarneem (met een Fluke 123 scopemeter) is dat de ruis eenzelfde amplitude heeft als de goede pulsen en ook met eenzelfde periode. Dus of je filtert de ruis eruit en dus ook de korte pulsen (van impuls dus). Of je filtert het er niet uit :). Overigens, dit ontvangertje ontvangt wel beter dan de duurdere van iPrototype maar dan met veel meer ruis. Helaas alleen via e-bay te koop, dus een lange wachttijd.

Nog iets opmerkzaams, de pulsen hebben een spanning van 4,7 V wat door de snel wisselende ruis/signalen zich met een gewone multimeter laat meten als 2,3 VDC. Het is dus niet (!!) raadzaam deze direct op de GPIO poorten aan te sluiten! Ongefilterd door een schmittrigger (zoals ik ook het met die van iPrototype doe) bschermt de Raspberry.

Ik overweeg nog om er ook een Aurel ontvangertje erbij te nemen, gewoon te kijken hoe die het doet. Met de e-bay ontvanger ben ik wel tevreden, op LIRC gaat het ongefiltert door de trigger en dat geeft een gemiddelde CPU belasting van 30%.

Nog even een vraag ook: hoe zetten we een deurbel in de config.json? Het is een ding dat zend maar nooit schakelt. Hoe komen deze dan door in de socketwrites van de daemon? Als je een schakelaar schakelt schrijft de daemon het alleen naar de sockets wanneer er een verandering in de status optreed. Wanneer je een schakelaar aan schakelt terwijl hij al aan is zie je dat niet terug in de socket?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2013 12:36 ]

Verwijderd schreef op donderdag 21 november 2013 @ 12:25:
Nog iets opmerkzaams, de pulsen hebben een spanning van 4,7 V wat door de snel wisselende ruis/signalen zich met een gewone multimeter laat meten als 2,3 VDC. Het is dus niet (!!) raadzaam deze direct op de GPIO poorten aan te sluiten! Ongefilterd door een schmittrigger (zoals ik ook het met die van iPrototype doe) bschermt de Raspberry.
Dat lijkt me heel sterk gezien de specificaties van die ontvanger (zie eerdere post van mij).
Ik overweeg nog om er ook een Aurel ontvangertje erbij te nemen, gewoon te kijken hoe die het doet.
Niet doen. Zie mijn wiki pagina over de ontvangers. De Aurel is vooral héél duur.
Met de e-bay ontvanger ben ik wel tevreden, op LIRC gaat het ongefiltert door de trigger en dat geeft een gemiddelde CPU belasting van 30%.
Hier doet de ontvanger via GPIO + LPF gewoon 0% belasting als ik er niks mee doe :)
Nog even een vraag ook: hoe zetten we een deurbel in de config.json? Het is een ding dat zend maar nooit schakelt.
Deurbel protocol is er nog niet omdat niemand me van informatie heeft voorzien. Als je dat ondersteund wilt hebben, plaats dat een nieuwe thread in het protocol development forum op pilight.org. Geef dan ook wat hoe je de deurbel ondersteund wilt zien.
Hoe komen deze dan door in de socketwrites van de daemon? Als je een schakelaar schakelt schrijft de daemon het alleen naar de sockets wanneer er een verandering in de status optreed. Wanneer je een schakelaar aan schakelt terwijl hij al aan is zie je dat niet terug in de socket?
Volgens mij alleen veranderingen.

PS. graag hoor ik van Impuls eigenaren wat we aan de LPF kunnen doen om deze pulsen er wel door te krijgen.

[ Voor 3% gewijzigd door CurlyMo op 21-11-2013 14:02 ]

Verwijderd

ja maar, de bistabielemulti Impuls deamon is opgeshunt in het ondergebied. Nu tript ie op overload, da's logisch.
Misschien kunnen we via een LDF versterkende trechter de pulsen er door krijgen?

Oops, welke imbiciel laat zich nu ingelogd staan op zijn werkcomputer?

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2013 00:15 ]

Probeer het zou ik zeggen.

Verwijderd

mislukt, CPU onploft, veel schade, onstabiele GPIO, kijk maar op mn github voor fotos

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2013 00:16 ]

Daarom test ik deze dingen zelf altijd eerst op mijn arduino ;) Ik kan op github je foto's niet vinden...

[ Voor 25% gewijzigd door CurlyMo op 21-11-2013 18:18 ]

Verwijderd

Die arduino kan volgens mij die fluxveranderingen helemaal niet aan,
Doordat ik de ruis heb gedimd met weerstanden en een wheatstone brug heb ingebouwd. Bovendien is de LDF instabiel gemaakt om hunten te voorkomen. Puur door de warmte vorming (vrij snel verkregen) zou het hele goedje het ook heel snel begeven. (Al is het natuurlijk wel een goedkope test optie ja ;) )

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2013 00:17 ]

Dat laatste is precies het doel :) Ik snap verder weinig van wat je hebt geprobeerd.

Kan iemand eens een pilight debug van de normale Elro plaatsen?

[ Voor 29% gewijzigd door CurlyMo op 21-11-2013 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sorry CurlyMo, die laatste berichten waren van mijn o zo lieve, fijne collega's. Duidelijk dat die wel de kok hebben horen fluiten maar niet weten waar de lepel hangt :)

CurlyMo schreef op donderdag 21 november 2013 @ 14:01:
[...]
Dat lijkt me heel sterk gezien de specificaties van die ontvanger (zie eerdere post van mij).
[...]
Niet doen. Zie mijn wiki pagina over de ontvangers. De Aurel is vooral héél duur.
[...]
Hier doet de ontvanger via GPIO + LPF gewoon 0% belasting als ik er niks mee doe :)
Dat is wat ik meet, het zou 0,7 * 5 V = 3,5 V moeten zijn volgens de specificaties, daarom meld ik het juist!
Ik wil ook graag naar de GPIO benadering toe zodat ik LIRC kan gebruiken voor waar het voor gemaakt is: IR ontvangen en zenden. Maar dat is van een veeeeeel latere zorg.
Die aurel ontvanger kost 17 Euro, misschien koop ik hem lekker toch :P
Deurbel protocol is er nog niet omdat niemand me van informatie heeft voorzien. Als je dat ondersteund wilt hebben, plaats dat een nieuwe thread in het protocol development forum op pilight.org. Geef dan ook wat hoe je de deurbel ondersteund wilt zien.
[...]
Volgens mij alleen veranderingen.
Ja, dat klopt. Ik heb mijn gedachtes een beetje de loop gelaten hier op pilight.org
PS. graag hoor ik van Impuls eigenaren wat we aan de LPF kunnen doen om deze pulsen er wel door te krijgen.
Ik doe mijn best er wat van te maken, voorlopig zou ik maar even geen impuls spul meer kopen als je graag ook de mee geleverde zendertjes wilt blijven gebruiken in het dagelijks gebruik, naast het zenden met de pi.

[ Voor 82% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2013 03:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet iemand meer over het ontvangst bereik van bepaalde merken setjes zoals Impuls , Kaku, Elro etc etc? Zit hier erg veel verschil in zoals we dit ook merken met de ontvangers die voor pilight getest zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Waarschijnlijk allemaal +/- 30m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitch187
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 06-09 21:43
Ben vanochtend begonnen met mijn lpf ( bedamlt CurlyMo ) maar iets gaat er nog niet goed.

De ruis is weg, maar mijn kaku_old remote wordt ook niet meer herkend. Wel geeft pilight-raw data weer bij het loslaten van een van de knoppen. Wat zou ik verkeerd kunnen doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat je de LPF niet helemaal goed hebt aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mojo81
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 25-02 22:56
mitch187 schreef op zondag 24 november 2013 @ 10:27:
Ben vanochtend begonnen met mijn lpf ( bedamlt CurlyMo ) maar iets gaat er nog niet goed.

De ruis is weg, maar mijn kaku_old remote wordt ook niet meer herkend. Wel geeft pilight-raw data weer bij het loslaten van een van de knoppen. Wat zou ik verkeerd kunnen doen?
Welke type afstandsbediening heb je precies? YCT-102 toevallig? Want dat het signaal pas doorkomt bij het loslaten van de knoppen en niet tijdens het indrukken is iets waar ik ook last van had. Ik heb toen de weerstand van 15k naar 10k verlaagd en toen werkte alles perfect. Nadeel is wel dat er meer ruis doorkomt en pilight het dus een stuk zwaarder krijgt, maar het is beter dan zonder filter of met de originele weerstand waarde in mijn geval. CPU verbruik zit dan constant zo rond de 8% i.p.v. ~30% zonder LPF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
Is er een verklaring voor waarom mijn webgui crasht?
Dit gebeurt meestal als ik een nieuwe tab open en de webgui aanzet of een schakelaar bedien op de webgui.
Soms 3x achter elkaar , soms gaat het uren goed.

[ Voor 13% gewijzigd door 19roland70 op 24-11-2013 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dhr. banuyn
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-04-2021

dhr. banuyn

Dat gaan we doen...

vandaag bij de Lidl een setje 433 schakelaars zien liggen, van SilverCrest. 4 "tijdschakelaar" achtigen voor 17.95 ik ga er eens mee stoeien. schakelvemogen is 3600W :)

Advies of actie nodig in de boomverzorging? Pruning boomverzorging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitch187
mojo81 schreef op zondag 24 november 2013 @ 15:05:
[...]

Welke type afstandsbediening heb je precies? YCT-102 toevallig? Want dat het signaal pas doorkomt bij het loslaten van de knoppen en niet tijdens het indrukken is iets waar ik ook last van had. Ik heb toen de weerstand van 15k naar 10k verlaagd en toen werkte alles perfect. Nadeel is wel dat er meer ruis doorkomt en pilight het dus een stuk zwaarder krijgt, maar het is beter dan zonder filter of met de originele weerstand waarde in mijn geval. CPU verbruik zit dan constant zo rond de 8% i.p.v. ~30% zonder LPF
Een YCT-100 en een PA3-1000R. Met een potentiometer merkte ik dat de ruis pas komt rond de 8k en dat het verder verlagen van de weerstand er niet voor zorgt dat mijn ab's werken. Zojuist mijn LPF maar afgebroken en op een groter breadboard opnieuw en wat overzichtelijker in elkaar gezet, maar krijg dezelfde resultaten.. |:(

Ook wordt de PA3-1000R sinds ik geupdate heb gezien als een arctech_screens_old ipv kaku_switch_old.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mitch187 schreef op maandag 25 november 2013 @ 20:41:
Ook wordt de PA3-1000R sinds ik geupdate heb gezien als een arctech_screens_old ipv kaku_switch_old.
Als het goed is ziet hij ze als beide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitch187
Worden ze allebei weergegeven in pilight-receive? Ik krijg met 2x indrukken het volgende.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
{
        "code": {
                "id": 0,
                "unit": 3,
                "state": "down"
        },
        "origin": "receiver",
        "protocol": "arctech_screens_old",
        "repeats": 1
}
{
                "id": 0,
                "unit": 3,
                "state": "down"
        },
}

Ook is het misschien interessant om het volgende toe te voegen aan de web frontend, heb hier geen behoefte meer aan dedicated apps
code:
1
2
3
<meta name="mobile-web-app-capable" content="yes">
<meta name="apple-mobile-web-app-capable" content="yes">
<link rel="shortcut icon" sizes="196x196" href="apple-touch-icon-iphone-retina-display.png">

Voor nog wat extra functionaliteiten/leesvoer:
https://developers.google.../docs/installtohomescreen
https://developer.apple.c...uringWebApplications.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
19roland70 schreef op zondag 24 november 2013 @ 22:10:
Is er een verklaring voor waarom mijn webgui crasht?
Dit gebeurt meestal als ik een nieuwe tab open en de webgui aanzet of een schakelaar bedien op de webgui.
Soms 3x achter elkaar , soms gaat het uren goed.
vandaag alles opnieuw geïnstalleerd maar het probleem is niet weg, is er iets om dit te controleren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@mitch187, zou je kunnen kijken of hij ze nu wel beide weer laat zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitch187
19roland70 schreef op maandag 25 november 2013 @ 21:43:
[...]
vandaag alles opnieuw geïnstalleerd maar het probleem is niet weg, is er iets om dit te controleren?
Gebruik je toevallig Xbian?

@CurlyMo
Nee ik blijf alleen de arctech_screens_old krijgen, bedankt voor het zo snel toevoegen van het bovenstaande btw :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik gebruik ook XBian en nooit meer problemen gehad.
@CurlyMo
Nee ik blijf alleen de arctech_screens_old krijgen, bedankt voor het zo snel toevoegen van het bovenstaande btw :)
Dat is heel raar :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
Ik gebruik wheezy-raspbian

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Werkt hier zonder problemen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
{
                "id": 31,
                "unit": 15,
                "state": "up"
        },
}
{
                "id": 31,
                "unit": 15,
                "state": "on"
        },
        "protocol": "arctech_switches_old",
}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neevedr
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-09 11:50

neevedr

Dat was ik niet!

Ik kwam er vandaag achter dat de Raspberry een temperatuur sensor heeft om de temperatuur van de CPU/GPU uit te lezen.

Met deze code krijg je de temperatuur:
code:
1
cat /sys/class/thermal/thermal_zone0/temp

Naast het uitlezen van de ds18b20 sensor is het misschien ook leuk om dit protocol toe te voegen.

Deze sensor is voor iedereen met een raspberry beschikbaar en kan dus zonder toevoeging van extra hardware gebruikt worden.

Edit:
En het protocol bcm2835 is ondertussen aan de development branche toegevoegd.

[ Voor 7% gewijzigd door neevedr op 27-11-2013 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

19roland70 schreef op maandag 25 november 2013 @ 21:43:
[...]
Probeer raspbian eens. Had in het begin ook problemen met xbian, maar dat waren meer boot problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Grappig, want XBian is mijn dev bak :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
Daar heb ik al problemen mee .

[ Voor 10% gewijzigd door 19roland70 op 27-11-2013 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Llewy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-08 12:55
Is er toevallig al iemand bezig met een PCB waarop een ontvanger en LPF-filter zit? Volgens mij is mijn ontvanger defect, en een LPF krijg ik zelf met moeite in elkaar geknutseld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Er was lange tijd iemand mee bezig, maar daar horen we al een paar maand niks meer van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien interessant voor iemand: http://www.rfsolutions.co.uk/acatalog/DS307-7.pdf

Ook een stuk over de receiver antenne in deze pdf. Moet ik ook nog eraan maken want mijn "enika tx pocket 1" zender is geen sterke zender ;)

(Binnenkort kan ik deze Enika sender met reciever gaan testen. Deze met met de terazzo overkapping meegeleverd en was toevallig ook via 433mhz :P )

[ Voor 92% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2013 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik ben veel ontvangers aan het testen, maar die rfsolutions heeft geen prioriteit met 30+ euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sto
  • Laatst online: 19-12-2024

sto

Is het ook mogelijk om een "reversed-pi" te maken?
Zou pilight zich kunnen voordoen als een regenmeter en dit op 433mhz uitzenden?

Ik heb namelijk mijn thuis-watermeter op de analogen pinnen van een rpi aangesloten en zou deze waardes graag uitzenden op 433mhz en zich voor laten doen als regen meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tuurlijk kan dat. Even zelf een protocol bedenken en in elkaar sleutelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sto
  • Laatst online: 19-12-2024

sto

CurlyMo schreef op zaterdag 30 november 2013 @ 10:39:

Ik wil graag het bestaande protocol overnemen zodat het op mijn display en HW te voorschijn komt als regenmeter.

Kan ik het protocol sniffen met "plight-debug" ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De vraag of iets kan gaat hopelijk gepaard met het al eens geprobeerd hebben..., helemaal als het zo simpel is als eens een programmaatje draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien kent iemand ze al , of heeft iemand deze al eens geprobeerd ? Anders just ter info:

een ebay sender/receiver

Canton sender/receiver Volgens mij zit hier zo'n verdomd wieltje op ;)

Dit lijkt me ook een mooie receiver om te proberen, met antenne(tje) erop maar weet niet wat ze bedoelen met CC1101! Ebay

Hier nog zo'n eentje: ebay

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zaterdag 30 november 2013 @ 21:36:
Misschien kent iemand ze al , of heeft iemand deze al eens geprobeerd ? Anders just ter info:

een ebay sender/receiver
Staat al een tijdje in bestelling :)
Canton sender/receiver Volgens mij zit hier zo'n verdomd wieltje op ;)
Dat is dezelfde gewraakte ontvanger.
Dit lijkt me ook een mooie receiver om te proberen, met antenne(tje) erop maar weet niet wat ze bedoelen met CC1101! Ebay

Hier nog zo'n eentje: ebay
Ik heb in plaats daarvan deze in bestelling staan:
http://www.ebay.nl/itm/26..._trksid=p3984.m1497.l2649

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CC1101

leuk, filmpje maar dat heeft toch ook met de sender te maken en niet alleen met de receiver en cc1101 chip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
Als ik de interne temperatuur sensor wil lezen van de Pi dan krijg ik deze melding :
code:
1
2
[....] Starting : pilight[Dec 01 12:25:34:115345] pilight-daemon: ERROR: device #2 "temperature" of "rpi_temp", invalid protocol
 failed!

De sensormodule heb ik geladen en in de config is dit het enige wat ik nu uit wil lezen.
Wat doe ik fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zie roze blok hieronder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
En dan stel ik mijn vraag op het pilight forum en dan wordt ik gebanned?
Ik ben nu eenmaal niet zo goed in software schrijven
edit: hoelang duurt die ban?

[ Voor 16% gewijzigd door 19roland70 op 01-12-2013 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zie mijn toelichting in de pm

1 dag

Ik denk dat ik het probleem van de webgui heb gevonden. Volgens mij crashed hij zodra je de webgui opent op hetzelfde moment als een sensor informatie probeert te versturen. Als je meerdere sensoren hebt aangesloten die om de 5 sec. informatie doorsturen, dan heb je grote kans dat dit gebeurt. Zouden mensen kunnen testen of dit inderdaad de oorzaak is.

[ Voor 86% gewijzigd door CurlyMo op 02-12-2013 00:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buldogwtf
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 06-09 10:12

Ik denk dat ik het probleem van de webgui heb gevonden. Volgens mij crashed hij zodra je de webgui opent op hetzelfde moment als een sensor informatie probeert te versturen. Als je meerdere sensoren hebt aangesloten die om de 5 sec. informatie doorsturen, dan heb je grote kans dat dit gebeurt. Zouden mensen kunnen testen of dit inderdaad de oorzaak is.
Net even via ipad pilight-receive in de gaten gehouden (deze geeft om de 5 seconden de huidige raspberry temperatuur aan, en sinds net ook de alecto wds-17) en idd als ik tijdens het ontvangen van deze code's de webgui pagina ververs op mijn samsung telefoon verliest deze connectie (zo'n 5x getest).

2x280 panelen | Bosch HRC35II met zonneboiler | Raspberry Pi

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Deze bug moet nu verholpen zijn.

Je kunt nu de webgui met een wachtwoord beveiliging zodat je veiliger buiten je huis de webgui kunt openen.

[ Voor 64% gewijzigd door CurlyMo op 04-12-2013 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neevedr

neevedr

Dat was ik niet!

CurlyMo schreef op dinsdag 03 december 2013 @ 02:01:
Deze bug moet nu verholpen zijn.

Je kunt nu de webgui met een wachtwoord beveiliging zodat je veiliger buiten je huis de webgui kunt openen.
Goed bezig CurlyMo!

Hoe krijg ik nu het makkelijkst de laatste versie van de development source?
Ik gooi nu elke keer de folder pilight weg en haal dan met Git alle code weer binnen en run de setup weer. Dat moet toch makkelijker kunnen?
Wat is de juiste syntax om met Git de latest-greatest code versie op te halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KennieNL
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10-09 22:39
Heb sinds gisteren ook een 443mhz module binnen (de 433MHz Superheterodyne 3400 RF Transmitter and Receiver link kit), maar krijg het helaas nog niet werkend (ik ontvang niets bruikbaars lijkt met). Ik gebruik geen LPF (gezien ik maar éénmalig codes wil leren, lijkt me dat overbodig?).

De receive module heeft aan de pinout zijde waar DATA zit zowel de 5V + GND van mn Pi... de andere kant van de pinout heb ik niets mee gedaan (moet dit?). DATA zit op GPIO 18 oftewel pin 12.

Mn config zit er als volgt uit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
{
        "log-level": 4,
        "pid-file": "/var/run/pilight.pid",
        "config-file": "",
        "log-file": "/var/log/pilight.log",
        "send-repeats": 10,
        "receive-repeats": 1,
        "hw-mode": "module",
        "hw-socket": "/dev/lirc0",
        "webserver-enable": 1,
        "webserver-root": "/usr/local/share/pilight",
        "webserver-port": 5001,
        "webserver-cache": 1,
        "webserver-authentication": 0,
        "webserver-username": "",
        "webserver-password": "",
        "whitelist": "",
        "update-check": 1
}

Ik heb de lirc_rpi module geladen alsvolgt:
code:
1
modprobe lirc_rpi gpio_in_pin=18 gpio_out_pin=17

Ik dmesg zie ik ook netjes dat deze geladen worden, en zelfs een receiver vind:
code:
1
2
3
4
5
[ 1382.905675] lirc_dev: IR Remote Control driver registered, major 248
[ 1382.908550] lirc_rpi: module is from the staging directory, the quality is unknown, you have been warned.
[ 1382.914087] lirc_rpi lirc_rpi.0: lirc_dev: driver lirc_rpi registered at minor = 0
[ 1382.914113] lirc_rpi: driver registered!
[ 1383.871038] lirc_rpi: auto-detected active high receiver on GPIO pin 18

Alleen als ik pilight-receive of pilight-learn draai krijg ik GEEN data.
Via pilight-debug krijg ik wel onderstaande als ik een toets van mn AB in houd:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
--[RESULTS]--

pulse:          51
rawlen:         42
binlen:         10
pulselen:       2172

Raw code:
0 0 2172 0 2172 0 2172 0 2172 0 2172 0 2172 0 2172 0 2172 0 2172 0 2172 0 2172 0 2172 0 2172 0 2172 0 2172 2172 0 0 2172 0 2172 0 2172 2172 0 110772
Binary code:
0000000000

Iemand enige suggesties of duwtjes in de juiste richting? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Probeer eens met pilight-raw te zien of er iets zinnigs langskomt als je je AB knop indrukt?

@neevedr, zie wiki.

[ Voor 11% gewijzigd door CurlyMo op 06-12-2013 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KennieNL
CurlyMo schreef op vrijdag 06 december 2013 @ 14:22:
Probeer eens met pilight-raw te zien of er iets zinnigs langskomt als je je AB knop indrukt?

@neevedr, zie wiki.
Er blijft behoorlijk wat output komen, zo te zien >20 en <500 als ik een knop indruk veranderd wel het e.e.a. (>1000).
Waarschijnlijk dus teveel ruis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neevedr

neevedr

Dat was ik niet!

Ik gebruik deze code om de source op te halen:
code:
1
git clone --depth 5 -b development https://github.com/pilight/pilight.git

Maar dat eenmaal gedaan te hebben wil ik alleen de wijzigingen binnen halen.
Doe ik dat met:
code:
1
git pull
?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Klink op het eerste gezicht goed. Alleen is je pilight-debug niet ok. Controleer toch je aansluitingen nog even.

@neevedr: http://stackoverflow.com/a/4924044

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

neevedr schreef op vrijdag 06 december 2013 @ 18:21:
[...]

Ik gebruik deze code om de source op te halen:
code:
1
git clone --depth 5 -b development https://github.com/pilight/pilight.git

Maar dat eenmaal gedaan te hebben wil ik alleen de wijzigingen binnen halen.
Doe ik dat met:
code:
1
git pull
?
Goeie vraag, want ik gooi ook altijd die map eerst weg. Zal morgenavond eens kijken of het me lukt, mocht jij niet eerder zijn :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ook omdat dan alleen de wijzigingen opnieuw gecompileerd. Scheelt een hoop tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KennieNL
CurlyMo schreef op vrijdag 06 december 2013 @ 20:52:
Klink op het eerste gezicht goed. Alleen is je pilight-debug niet ok. Controleer toch je aansluitingen nog even.

@neevedr: http://stackoverflow.com/a/4924044
Hmm nope, zit toch zeker goed aangesloten zover ik kan beoordelen:
- GND op pin 6
- 5V op pin 2
- DATA op pin 12

De rest heb ik niet aangesloten (dus de zeide aan de antenne kant).

zou het zijn dat hij mn AB niet herkend? Moet misschien eens met een andere proberen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Welke AB is het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KennieNL
Staat quigg op, is één of ander oud model welke ooit bij de aldi was voor twee tientjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kan je eens een relevante pilight-raw output kunnen plaatsen op pastebin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KennieNL
CurlyMo schreef op zondag 08 december 2013 @ 17:17:
Kan je eens een relevante pilight-raw output kunnen plaatsen op pastebin?
Jazeker, http://pastebin.com/u9EQ4bVr

Heb nog wat extra getest met andere setjes die we hier hebben.
Elro setje wordt herkend door pilight-receive, die spuugt netjes JSON uit.

Nog een ander setje van Conrad (http://www.conrad.nl/ce/nl/product/034911/LinkToArticleLayer) wordt niet herkend door pilight-receive, maar heeft wel betere debug:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
# pilight-debug
Please make sure the daemon is not running when using this debugger.

Now press and hold one of the buttons on your remote or wait until
another device such as a weather station has send new codes
It is possible that the debugger needs to be restarted when it does
not show anything. This is because it's then following a wrong lead.
--[RESULTS]--

pulse:          3
rawlen:         50
binlen:         12
pulselen:       296

Raw code:
296 888 296 888 296 888 888 296 296 888 888 296 296 888 888 296 296 888 888 296 296 888 296 888 296 888 888 296 296 888 888 296 296 888 888 296 296 888 888 296 296 888 888 296 296 888 296 888 296 10064
Binary code:
100001000001

PS: als mn pi boot en de lirc-rpi is nog niet modprobe'd, dan blijft de pilight-daemon op 100% cpu hangen :P. Zal hem wel in mn modprobe gooien.

[ Voor 5% gewijzigd door KennieNL op 09-12-2013 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kan je hiervoor een topic openen op het pilight forum.
Nog een ander setje van Conrad (http://www.conrad.nl/ce/nl/product/034911/LinkToArticleLayer) wordt niet herkend door pilight-receive, maar heeft wel betere debug:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
# pilight-debug
Please make sure the daemon is not running when using this debugger.

Now press and hold one of the buttons on your remote or wait until
another device such as a weather station has send new codes
It is possible that the debugger needs to be restarted when it does
not show anything. This is because it's then following a wrong lead.
--[RESULTS]--

pulselen:       296

Raw code:
296 888 296 888 296 888 888 296 296 888 888 296 296 888 888 296 296 888 888 296 296 888 296 888 296 888 888 296 296 888 888 296 296 888 888 296 296 888 888 296 296 888 888 296 296 888 296 888 296 10064
Binary code:
100001000001
Idem
PS: als mn pi boot en de lirc-rpi is nog niet modprobe'd, dan blijft de pilight-daemon op 100% cpu hangen :P. Zal hem wel in mn modprobe gooien.
Mooie bug. Hoe heb je je hw-socket dan gedefinieerd in je settings.json?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KennieNL
CurlyMo schreef op maandag 09 december 2013 @ 14:08:
[...]

Kan je hiervoor een topic openen op het pilight forum.

[...]

Idem

[...]

Mooie bug. Hoe heb je je hw-socket dan gedefinieerd in je settings.json?
Zal ik straks doen.

Betreffende de settings:
"hw-socket": "/dev/lirc0"

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als je RPi opgestart is, bestaat dat bestand dan wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KennieNL
CurlyMo schreef op maandag 09 december 2013 @ 14:42:
Als je RPi opgestart is, bestaat dat bestand dan wel?
Ik denk het niet omdat de module nog niet geladen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kan je dat checken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KennieNL
Bestaat niet.

Strace op het moment dat het traag is:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
nanosleep({1, 0}, 0xbeaded50)           = 0
rt_sigprocmask(SIG_BLOCK, [CHLD], [], 8) = 0
rt_sigaction(SIGCHLD, NULL, {SIG_DFL, [], 0}, 8) = 0
rt_sigprocmask(SIG_SETMASK, [], NULL, 8) = 0
rt_sigprocmask(SIG_BLOCK, [CHLD], ^C <unfinished ...>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenPi
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23-09-2024
Zo, eindelijk weer wat tijd voor mijn homecontrol met pilight. :)
Mijn nieuwe receiver ontvangen : http://www.ebay.de/itm/Ma...ain_0&hash=item4169210e8a en meteen maar geinstalleerd, nog even zonder het LP filter.
Bij pilight-daemon een gemiddelde CPU use van 20-25 %.Voorlopig even zo laten.
Op http://pastebin.com/j8Jjankw heb ik de debugcode geplaatst van een RC telecontrol die ik al een tijdje in gebruik heb en nu ook wil gaan gebruiken met pilight.
Kan/wil iemand daar een protocoll voor maken, dat gaat mij wel een stapje te ver.??

Ben

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Deze module kende ik nog niet :)

Zou je betreffende je REV apparaat even hier kunnen aansluiten: http://www.pilight.org/Thread-Rev-Ritter

@KennieNL, zou jij een melding kunnen maken van de bug op pilight.org?

[ Voor 21% gewijzigd door CurlyMo op 09-12-2013 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenPi
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23-09-2024
@ CurlyMo
deze receiver heeft een goede ontvangst, -112dB !
Ik gebruik hem nu alleen nog maar voor de debug en wat test.
In combinatie met de webgui even getest i.v.m. status update -> gaat meestal goed.
Nu wil ik ook de rest op pilight laten draaien, maar daarvoor heb ik de ondersteuning van I2C-bus nodig.
Staat dat ook op de planning ? Bij Feature Requests niets.Of kan dat helemaal niet ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SPI is niet nog erg concreet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 02-09 18:25

geerttttt

Manisch positief

Ik heb een probleempje met het aansluiten van de pilight. Ik heb de onderdelen ontvangen van CurlyMo (waarvoor dank :) ) en aangesloten zoals in het filmpje/schema. Ik heb alle aansluitingen doorgemeten om te kijken of ze goed verbonden zijn, en dat is zo.

Daarnaast heb ik momenteel 2 apparaten die ik wil verbinden, dat is een deursensor van KAKU, en een generieke 433mhz bewegingssensor:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/hyvAFrHm.jpg

Daarnaast is dit mijn opstelling:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/NG1xZams.jpg Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Gcsqb03s.jpg Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/j0Zp989s.jpg
(klikbaar voor groot formaat, ik hoop dat hij duidelijk is)

Het probleem lijkt de condensator te zijn. Namelijk, met de condensator erin krijg ik de ene keer wel een reactie (van pilight-debug) als ik de kaku deursensor lostrek, maar soms ook niet.
De bewegingssensor werkt uberhaupt niet.

Als ik de condensator weghaal (eruit trek) werkt hij een stuk beter! Dan werkt de kaku deursensor altijd, en lijkt hij ook sneller te reageren. Daarnaast werkt de bewegingssensor ook.

Desondanks zit die condensator er vast niet voor niks, dus wil ik die niet weghalen. Heb ik die misschien verkeerd aangesloten, of mis ik iets anders?

p.s. ik heb zowel met gpio al de lirc module geprobeerd, en ik ben geen grote held met elektronica, dus dikke kans dat ik daarin een fout heb gemaakt...

Bedankt alvast voor de hulp :)

Oost west, 127.0.0.1 best!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Even een aanvulling hierop... Ik heb ook even pilight-raw gedraaid.

Zonder de condensator krijg ik constant data door, dus blijkbaar werkt het lowpass filter dan niet zo best.

Met de condensator erin krijg ik bij de KAKU consequent wel een reeks data door zodra ik deze van elkaar af haal/tegen elkaar zet. Toch komt deze bij debug niet altijd terug, de vraag is dus of deze data wel helemaal compleet door komt. Wat betreft de generieke ontvanger. Met de condensator erin krijg ik soms een reeks data terug. Dat lijkt alleen te gebeuren als ik de sensor heel dichtbij de ontvanger houd (minder dan 1 meter). Is de afstand groter dan gebeurt er niks.

Iemand advies?....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Er wordt volop gediscussieerd over de LPF op het pilight forum. Gelukkig! Ik denk dat we die ontwikkelingen moeten afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

CurlyMo schreef op woensdag 11 december 2013 @ 17:29:
Er wordt volop gediscussieerd over de LPF op het pilight forum. Gelukkig! Ik denk dat we die ontwikkelingen moeten afwachten.
Oftewel... tot die tijd maar helemaal de lpf ertussenuit halen? Wat gebeurt er eigenlijk zonder die condensator dan? Ik krijg namelijk dan ineens een bak info binnen, gaat hij dan helemaal zonder lpf? Kan ik die lpf niet bijv. een standje lager zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kijk eens naar het CPU verbruik. Je ziet snel genoeg of deze lager is
- Zonder condensator.
- Zonder opamp.
- Zonder iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

CurlyMo schreef op woensdag 11 december 2013 @ 18:42:
Kijk eens naar het CPU verbruik. Je ziet snel genoeg of deze lager is
- Zonder condensator.
- Zonder opamp.
- Zonder iets.
Mja, 13-15% cpu. Lijkt tussenin dus.Okay, Zolang het hele LPF verhaal nog niet helemaal duidelijk is ga ik wat dingen proberen zonder het filter dan.

Daarnaast, CurlyMo, Ik kan nu wel mijn bewegingssensor uitlezen. Dit kreeg ik eruit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
pulselen:       334

Raw code:
1002 334 334 1002 1002 334 334 1002 1002 334 1002 334 1002 334 334 1002 334 1002 334 1002 1002 334 334 1002 1002 334 334 1002 334 1002 1002 334 334 1002 1002 334 334 1002 334 1002 1002 334 334 1002 1002 334 334 1002 334 11356
Binary code:
110111100111

Hoe nu verder? Ik probeer het topic en je site af te zoeken, maar ik kan niet vinden hoe ik deze info gebruik om hiermee een custom protocol of iets dergelijks op te zetten, of in ieder geval dit te verwerken in de config.json.

Kun je mij hiermee helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je mag een protocol verzoek doen op het forum. Er zijn alleen veel nieuwe gekomen en ik heb weinig tijd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lukzke
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-09 07:22
Kan iemand mij vertellen hoe en waar ik de low-pass filter die CurlyMo aanbiedt in de inleiding kan bestellen?
Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

geerttttt schreef op woensdag 11 december 2013 @ 13:03:
Ik heb een probleempje met het aansluiten van de pilight. Ik heb de onderdelen ontvangen van CurlyMo (waarvoor dank :) ) en aangesloten zoals in het filmpje/schema. Ik heb alle aansluitingen doorgemeten om te kijken of ze goed verbonden zijn, en dat is zo.
Geert, heb de foto's eens bekeken maar volgens mij heb je het verkeerd met de 6.8k weerstand

Die moet van 1IN- naar aarde, nu zit die verbonden op de 1OUT-aarde.

http://i43.tinypic.com/2hf2d7c.jpg

als ik het goed zie...... ;) Laat maar weten als het nu wel werkt. Vind de LPF vooralsnog perfect werken maar er zijn nog mensen die nieuwe receiver kopen en uitproberen/testen.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 11-12-2013 22:54 ]

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Verwijderd schreef op woensdag 11 december 2013 @ 22:50:
[...]

Geert, heb de foto's eens bekeken maar volgens mij heb je het verkeerd met de 6.8k weerstand

Die moet van 1IN- naar aarde, nu zit die verbonden op de 1OUT-aarde.

http://i43.tinypic.com/2hf2d7c.jpg

als ik het goed zie...... ;) Laat maar weten als het nu wel werkt. Vind de LPF vooralsnog perfect werken maar er zijn nog mensen die nieuwe receiver kopen en uitproberen/testen.
Je hebt helemaal gelijk ;) Maar daar was ik blijkbaar zelf ook al achter gekomen. Ik keek in volle blijdschap naar mijn bordje en blijkbaar had ik dat al aangepast. De resistor klopt nu met wat je als aanmerking op het plaatje had aangegeven. Helaas is dat dus niet de oplossing.

Voor nu blijkt toch echt dat als ik de condensator eraf haal hij een stuk ruis mee krijgt, maar daardoor wel ook de daadwerkelijke puls van de bewegingssensor doorkrijg.

probeer ik dit MET condensator erop, dan gaat mijn ledje alleen branden (en krijg ik via pilight-raw alleen data door) als ik de bewegingssensor binnen 1 meter van de ontvanger heb. Daarnaast ontdekt hij dan ook niks als ik pilight-debug draai. Erg vreemd.

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

CurlyMo schreef op woensdag 11 december 2013 @ 19:41:
Je mag een protocol verzoek doen op het forum. Er zijn alleen veel nieuwe gekomen en ik heb weinig tijd...
Is dit zo moeilijk dan? (niet dat ik het wil onderschatten, maar je hoeft toch alleen die bepaalde code te ontdekken in de stream?) Daarnaast, is het niet gewoon mogelijk (te maken) dat je de binaire code die uit pilight-debug komt te gebruiken in je config zodat je simpele bewegingsmelders e.d. aan kunt sluiten, ook als ze niet standaard in het protocollenpakket zitten?
Of desnoods dat je protocollen zelf kunt schrijven? Dus zonder te recompileren en liefst zonder C kennis? ;)

[ Voor 8% gewijzigd door geerttttt op 12-12-2013 00:23 ]

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Lukzke schreef op woensdag 11 december 2013 @ 22:29:
Kan iemand mij vertellen hoe en waar ik de low-pass filter die CurlyMo aanbiedt in de inleiding kan bestellen?
Alvast bedankt!
Je kunt CurlyMo pm'en om een setje te bestellen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

geerttttt schreef op donderdag 12 december 2013 @ 00:21:
[...]

Je hebt helemaal gelijk ;) Maar daar was ik blijkbaar zelf ook al achter gekomen. Ik keek in volle blijdschap naar mijn bordje en blijkbaar had ik dat al aangepast. De resistor klopt nu met wat je als aanmerking op het plaatje had aangegeven. Helaas is dat dus niet de oplossing.
Volgens mij heb je die condensator ook goed zitten, controleer de + en - kant eens.

Verder vind ik het dan ook raar. Heb je misschien nog ander 433mhz spul waarmee je kunt testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Verwijderd schreef op vrijdag 13 december 2013 @ 17:43:
[...]

Volgens mij heb je die condensator ook goed zitten, controleer de + en - kant eens.

Verder vind ik het dan ook raar. Heb je misschien nog ander 433mhz spul waarmee je kunt testen?
Nee ik heb dus zowel een bewegingssensor als een deursensor (die is van KaKu). Die bewegingssensor komt nog wel door via pilight-raw met de condensator erin, Al wordt hij niet altijd goed herkend door pilight-debug. De bewegingssensor doet echter niks, zelfs raw krijg ik niks door van de sensor. Behalve als ik hem vlak tegen de ontvanger houd, dan komt er wel wat door, maar volgensmij is zelfs dat niet compleet.

Zonder condensator ziet hij beide sensoren wel, ook van langere afstand, maar dan komt er wel een bak ruis mee constant (via pilight-raw).

Oftewel, de sensor zendt wel uit, maar op een of andere manier valt het grotendeels weg met de condensator ertussen.

Ik snap het niet helemaal ,hoe werkt dit circuit eigenlijk? Wat doet die condensator?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Even voor zover ik het begrijp het kleine chipje is een low-pass filter, welke dus de signalen eruit zou moeten halen binnen de regio's die we niet gebruiken?

En de bredere chip is een soort analog-digital converter? analoge signalen binnen een bepaalde waarde worden een 0 of een 1?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@geerttttt, kan je de volgende keer je laatste post bewerken.

Er is geen enkel chipje een LPF, maar de combinatie van componenten werken als een LPF. Het vertalen van pulsen naar 1 en 0 doet pilight.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

geerttttt schreef op zaterdag 14 december 2013 @ 00:29:
Even voor zover ik het begrijp het kleine chipje is een low-pass filter, welke dus de signalen eruit zou moeten halen binnen de regio's die we niet gebruiken?

En de bredere chip is een soort analog-digital converter? analoge signalen binnen een bepaalde waarde worden een 0 of een 1?
Het kleine chipje is een opamp, de grote een schmittrigger. Het filter is de samenstelling van de condensator, de twee weerstanden en de opamp. De opamp maakt het een actief filter, zonder deze zou het een passief filter zijn. Dat betekent dat er een mate van versterking in zit.
De grote chip, de schmittrigger, kan je zien als een soort schakelaar. Als de input (1A) hoger wordt dan een bepaalde waarde wordt de output (1Y) hoog, zakt de input onder een bepaalde waarde dan wordt de output laag. Dit component zorgt er dus voor dat a) de output strak schakelt (òf hoog, òf laag, niets daar tussenin) en b) dat die output altijd 0 Volt of 3,3 Volt is.
Mijn ervaring met het filter deel is niet zo goed. Dar komt doordat het filter niet echt een filter is (moelijk verhaal) en niet (goed) werkt bij de korte pulsen die ik wens te ontvangen, ik heb namelijk een impuls zender. De schmittrigger daarentegen is wel een heel handig component, die "filtert" ook een klein beetje ruis omdat hij een schakel waarde heeft van pak hem beet 2 volt opkomend. Hoeveel precies moet ik even nakijken. En hij beschermt de pi tegen te hoge spanningen op de GPIO-in pin.
Met andere woorden, de output van de ontvanger rechtsstreeks op de schmittrigger heeft voor mij het beste resultaat. Hierover al op het pilight forum een stukje met een foto geplaatst.

Zoals CurlyMo zegt wordt het vetalen naar bits gedaan door de pi zelf, de combinatie van de duur van een aantal hoge/lage pulsen (wel een digitaal signaal dus) maakt of we het hebben over een 0 of een 1. Meer info staat op de wiki van pilight.org, in de protocollen sectie.
Overigens filtert het filter niet naar een bepaalde frequentie band in het radio spectrum (433 MHz) maar hij filtert de output van de ontvangers, in principe (èn in feite) zou de schakeling ook prima overweg moeten kunnen met 800 MHz ontvangers.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 14-12-2013 23:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vraagje, wie kent of weet een goeie aanwezigheids sensor ( 433mhz ), dus geen bewegingssensor. Eigenlijk nog liever een alarmsensor, dus een aanwezigheidssensor onafhankelijk van licht die ik kan gaan inzetten als alarmsysteem icm pilight.
Misschien heeft iemand er al een in gebruik met pilight of kan over de ervaring spreken?

ps het liefst zelfs (als dat bestaat) een aanwezigheidsmelder die ook gewoon in het bedraad netwerk te gebruiken is, maar die dus daarnaast ook een 433 signaals stuurt dat er iemand 'aanwezig' is.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2013 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Verwijderd schreef op zondag 15 december 2013 @ 14:37:
Vraagje, wie kent of weet een goeie aanwezigheids sensor ( 433mhz ), dus geen bewegingssensor. Eigenlijk nog liever een alarmsensor, dus een aanwezigheidssensor onafhankelijk van licht die ik kan gaan inzetten als alarmsysteem icm pilight.
Misschien heeft iemand er al een in gebruik met pilight of kan over de ervaring spreken?

ps het liefst zelfs (als dat bestaat) een aanwezigheidsmelder die ook gewoon in het bedraad netwerk te gebruiken is, maar die dus daarnaast ook een 433 signaals stuurt dat er iemand 'aanwezig' is.
Wat is het verschil tussen een aanwezigheidssensor en een bewegingssensor? Bewegingssensors werken volgensmij doorgaans sowieso ook zonder licht.

Pagina: 1 ... 16 ... 19 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is in de eerste plaats bedoeld als ontwikkeltopic, en pas daarna als hulptopic.

Als je toch een vraag willen stellen over pilight kijk dan eerst:
1) Of je antwoord op de pilight wiki te vinden is.
2) Of je antwoord al te vinden is op het pilight forum.
3) Of je antwoord al te vinden is in dit topic.