pilight - modulaire domotica voor de Raspberry Pi Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 11 ... 19 Laatste
Acties:
  • 106.021 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!
neographikal schreef op donderdag 03 oktober 2013 @ 15:58:
@Curly: ik heb net even twee suggesties op Github gezet als issue, hopelijk heb je er wat aan :) Waarom gebruikt het project trouwens niet de geintegreerde github wiki, misschien handig om alles op één plek te houden :)
Omdat het ook niet de github issues gebruikt ;) De echte reden is dat ik de github wiki te beperkt vindt en te technisch. Mensen bezoeken die wiki niet zo snel. Daarnaast is de huidige wiki aan te passen voor forum leden. Dat kan de github wiki ook niet makkelijk.

Voor LPF onderdelen mag je me een PM sturen.

[ Voor 3% gewijzigd door CurlyMo op 03-10-2013 18:42 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitch187
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 06-09 21:43
Begrijp ik daar uit dat het gelukt is met paypal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zeer waarschijnlijk wel. Ben nu aan het testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vandaag de laatste Auriol IAN 89210 FUNK-WEATHER STATION/RADIO CONTROLLED WEATHER STATION meegenomen bij de lidl. Pilight-debug geeft output dus dat belooft veel goeds.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
header:         7
pulse:          13
footer:         31
rawLength:      66
binaryLength:   16

Raw code:
295 2065 590 3835 590 3835 590 2065 590 2065 590 2065 590 2065 590 3835 590 3835 590 3835 590 2065 590 2065 590 2065 590 2065 590 2065 590 2065 590 3835 590 3835 590 2065 590 2065 590 3835 590 3835 590 3835 590 2065 590 3835 590 3835 590 3835 590 2065 590 3835 590 2065 590 3835 590 3835 590 9145
Binary code:
1001100010101001

Ga het een andere keer nog wel tot protocol omzetten als niemand anders dat al doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
CurlyMo schreef op donderdag 03 oktober 2013 @ 18:29:
[...]

Omdat het ook niet de github issues gebruikt ;)
Zelf vind ik het wel makkelijk ook aangezien je het gelijk kunt koppelen aan de commits. Idealiter zou je zeggen dat je een forum ding dan in ieder geval uitmond in een issue op github :)

Ik kan echter niks op het feature forum posten ondanks dat ik geactiveerd zou moeten zijn daar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Klopt, je post eerst in het "feature request" forum en ik verplaats het vervolgens naar "open" of "closed" zodat alleen de verzoeken in "open" komen die ook echt goed onderbouwd en valide zijn daar terecht komen.

Paypal moet weer werken. De rekening is nu gecontroleerd dus het lijkt me sterk als ze die ook blokkeren.

iPrototype ontvanger is besteld.

[ Voor 26% gewijzigd door CurlyMo op 04-10-2013 00:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan heb jij eerder je iPrototype ontvanger dan ik mijn e-bay ontvanger :S

@*geanonimiseerd*, hier een berichtje betreffende het impuls protocol: http://www.pilight.org/sh...p?tid=10&pid=1167#pid1167

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mojo81
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 25-02 22:56
Nou, ik heb voor de zoveelste keer het low-pass filter inelkaar gezet en faal wederom :F. Zonder LPF werkt het overigens geweldig met de eBay onvanger. Ik zal hier even uiteenzetten wat mijn diagnose is, misschien leert iemand nog iets nuttigs hieruit.

Ik heb toch alles doorgelopen met het beste meetinstrument wat ik heb voor de situatie: een LED. Dit alsvolgt:

1) De zender uitgang doet de LED super vaag flikkeren. Dit is dus het signaal wat de opamp ingaat.
2) De opamp versterkt in ieder geval want als ik de LED daar plaats flikkert hij een stuk feller en goed zichtbaar. Dit signaal gaat de schmitt trigger in.
3) Plaats ik de LED op de uitgang van de schmitt trigger dan licht de LED alleen nog maar op als ik ook echt een zender bedien, zoals in dit filmpje van een andere user: YouTube: Pilight, lowpassfilter

Volgens mij is dit wel een bevestiging dat het allemaal goed is aangesloten, dus het zal denk ik aan een van de componenten liggen. De schmitt trigger verdenk ik niet zo snel omdat die niet 'ingesteld' wordt met weerstanden en elco's, dus dan blijft denk ik de opamp over. Maar ja, de spanning zal zich niet laten meten met een simpele multimeter omdat deze telkens wisselt tussen hoog en laag, dus het wordt lastig er iets zinnings over te zeggen..

Ik zal CurlyMo even DM'en om een setje onderdelen van hem aan te schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 00:00
Kan het zijn dat het aan de software instellingen ligt van je pilight? Lijkt me dat de LPF hardware prima werkt zoals je het stelt!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mojo81
Het werkt zonder filter echt perfect en ook met filter werkt het wel, maar gewoon niet zo goed als het hoort. Dat doet me toch niet iets softwarematigs vermoeden. Maar goed, ik heb een setje onderdelen besteld bij CurlyMo en kan daarmee hopelijk het euvel vinden.

Ik ga nu eens heel voorzichtig kijken of ik een protocol kan toevoegen voor mijn deurbel zender (http://www.conrad.nl/ce/n...rmer-HX-Wit-100-m-433-MHz). Ik ben niet zo goed met C, dus kijken waar het schip strandt. Edit: dat valt allemaal reuze mee, nette code :) Dan wordt de uitdaging de bitjes en het begrip van RF, dat gaat vast nog pittig worden.

[ Voor 11% gewijzigd door mojo81 op 04-10-2013 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jossie67
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-09 22:31
@CurlyMo,

Welke paypal account moet ik gebruiken voor een LPF, die van pilight?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Stuur me daarvoor even een PM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Hm ik heb wat problemen met die forumsoftware op pilight.org: ik kan niet meer inloggen. Ik denk, ik zal het wachtwoord wel vergeten zijn, maar die link ontbreekt in het loginscherm. URL achterhaald via de MyBB site, nieuw wachtwoord aangevraagd en proberen in te loggen: doet helemaal niks meer.

Wazig :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb het zojuist geprobeerd en ervaar geen enkel probleem op het pilight forum.

mojo81 schreef op vrijdag 04 oktober 2013 @ 13:46:
Dan wordt de uitdaging de bitjes en het begrip van RF, dat gaat vast nog pittig worden.
Dat valt ook allemaal reuze mee, want Bram en ik hebben per protocol geschreven hoe de logica erachter is. Als je dat dus even leest, dan kan het niet meer missen dat je er zelf uitkomt.

Vandaag de iPrototype ontvanger aan een test onderworpen. Ik krijg hem ook niet werkend :/ Wel weet ik nu wat het probleem is met het filmpje van @mojo81. Wat je ziet is dat de LED lang aangaat zodra je de knop (of nét daarvoor) loslaat. Zodra de knop ingedrukt wordt is er nog even niks te zien. Dat betekent dat alleen de lange footer pulse wordt doorgegeven door de filter en niet de pulsen die daarvoor komen. Waarschijnlijk is het filter dan te streng. Wat je zou moeten zien - en zodra ik weer werkende Ebay ontvangers heb zal ik daar een filmpje van maken - is dat zodra je de knop indrukt, het ledje moet gaan knipperen. Aan het eind van het geknipper hoort de LED voor een iets langere tijd uit te gaan en weer aan. Afhankelijk van hoe vaak je hem door de schmitt-trigger haalt, is het aan / uit omgekeerd.

Hopelijk kun je daar verder mee.

[ Voor 117% gewijzigd door CurlyMo op 05-10-2013 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Leest er überhaupt wel iemand wat ik schrijf
over het filter in combinatie met de iPrototype ontvanger?

Nogmaals, géén weerstanden, condensator en opamp, wél de schmitttrigger. De spanning van de ze ontvanger is zo hoog dat de condensator gelijk verzadigd en de versterking van de opamp heb je sowieso niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zaterdag 05 oktober 2013 @ 20:50:
Nogmaals, géén weerstanden, condensator en opamp, wél de schmitttrigger. De spanning van de ze ontvanger is zo hoog dat de condensator gelijk verzadigd en de versterking van de opamp heb je sowieso niet nodig.
Ja, maar jammer genoeg is dat niet de oplossing. Alleen met de schmitt-trigger werkt het hier niet. Kan je eens een schema plaatsen van hoe jij alles hebt aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe lang wachten jullie gemiddeld op de sender/receiver die CurlyMo tipt via ebay ? :

http://www.ebay.com/itm/4...geName=ADME:X:RTQ:US:1123

Ben nu zelf 2 weken aan het wachten, kan nog wel een weekje bij ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ben zelf ook weer ruim 2 weken aan het wachten op nieuwe, tot een maand is gangbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Wisselt heel sterk (met al mijn ebay bestellingen), soms is het uit china binnen 10 dagen hier, andere keren echt de volle 4 weken of soms zelfs iets meer. Het leuke is dat ik vaak niet eens meer weet wat ik allemaal besteld had dus de pakketjes zijn dan ook echt een verrassing ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

LOL, heb ook van die female2female kabels besteld, dat is nu ook 4 weken geleden.
Stelt me gerust dat het soms nog iets langer kan duren ;)

we wachten af....

Niet in nederland te krijgen? Voor iets extra koop ik ze dan daar en heb je ze binnen 2 dagen.

@CurlyMo, misschien een paar setjes inslaan en voor iets extra $ verkopen met de LPF items ? :?
Sander schreef op zondag 06 oktober 2013 @ 10:30:
Wisselt heel sterk (met al mijn ebay bestellingen), soms is het uit china binnen 10 dagen hier, andere keren echt de volle 4 weken of soms zelfs iets meer. Het leuke is dat ik vaak niet eens meer weet wat ik allemaal besteld had dus de pakketjes zijn dan ook echt een verrassing ;-)
EDIT: was een receiver van impuls open aan het draaien om te zien of ik de electronica zou herkennen. Zou gemakkelijk zijn als we bij de gamma voor 10euro 3 receivers konden kopen en die konden gebruiken ;), maar daar heb ik de kennis niet voor...

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 06-10-2013 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 00:00
CurlyMo schreef op zaterdag 05 oktober 2013 @ 13:23:
Ik heb het zojuist geprobeerd en ervaar geen enkel probleem op het pilight forum.

[...]

Vandaag de iPrototype ontvanger aan een test onderworpen. Ik krijg hem ook niet werkend :/ Wel weet ik nu wat het probleem is met het filmpje van @mojo81. Wat je ziet is dat de LED lang aangaat zodra je de knop (of nét daarvoor) loslaat. Zodra de knop ingedrukt wordt is er nog even niks te zien. Dat betekent dat alleen de lange footer pulse wordt doorgegeven door de filter en niet de pulsen die daarvoor komen. Waarschijnlijk is het filter dan te streng. Wat je zou moeten zien - en zodra ik weer werkende Ebay ontvangers heb zal ik daar een filmpje van maken - is dat zodra je de knop indrukt, het ledje moet gaan knipperen. Aan het eind van het geknipper hoort de LED voor een iets langere tijd uit te gaan en weer aan. Afhankelijk van hoe vaak je hem door de schmitt-trigger haalt, is het aan / uit omgekeerd.
Ik denk dat je hoogstens de header en footer (lange aan of uit puls) kunt zien met een led. De bitrate is te hoog om daar überhaupt wat van te kunnen zien (>1kHz). Hoogstens dat je de LED heel zwakjes kunt zien knipperen tijdens de werkelijke signaaloverdracht, en wellicht alleen in een donkere omgeving. Beste blijft om em gewoon aan een uC (RasPi/Arduino) te hangen en te kijken of en zo ja wat er binnenkomt :)

[ Voor 3% gewijzigd door Thedr op 06-10-2013 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenPi
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23-09-2024
Je kunt het prachtig beoordelen door het signaal via een pc met soundcard en dan de softwarescoop SW bijv C.Zeitnitz V1.41 weer te geven. Gratis zelfs.
Tevens kun je de signalen als jpg opslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zondag 06 oktober 2013 @ 13:18:
@CurlyMo, misschien een paar setjes inslaan en voor iets extra $ verkopen met de LPF items ? :?
Dat ga ik denk ik ook wel doen binnenkort, maar dan wil ik ook eerste even die Aurel getest hebben om de beste ontvanger te verkopen.
Thedr schreef op zondag 06 oktober 2013 @ 15:25:
Ik denk dat je hoogstens de header en footer (lange aan of uit puls) kunt zien met een led. De bitrate is te hoog om daar überhaupt wat van te kunnen zien (>1kHz). Hoogstens dat je de LED heel zwakjes kunt zien knipperen tijdens de werkelijke signaaloverdracht, en wellicht alleen in een donkere omgeving. Beste blijft om em gewoon aan een uC (RasPi/Arduino) te hangen en te kijken of en zo ja wat er binnenkomt :)
Je kan dat prima zien met een LED. Ik zal het laten zien op een filmpje zodra ik weer ontvangers heb.
BenPi schreef op zondag 06 oktober 2013 @ 19:48:
Je kunt het prachtig beoordelen door het signaal via een pc met soundcard en dan de softwarescoop SW bijv C.Zeitnitz V1.41 weer te geven. Gratis zelfs.
Tevens kun je de signalen als jpg opslaan.
Dat is wel zo, maar het probleem is dat een geluidskaart nogal het signaal kan beïnvloeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je die Aurel al besteld? 8 euro bij conrad gaat nog maar jammer van die verzendkosten... :F
CurlyMo schreef op zondag 06 oktober 2013 @ 21:50:
[...]

Dat ga ik denk ik ook wel doen binnenkort, maar dan wil ik ook eerste even die Aurel getest hebben om de beste ontvanger te verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nope.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenPi
@curlymo
Om het signaal te beoordelen een veel betere methode dan met een led.
Je kunt de volledige pulstrein zien zelfs de code uitvogelen.
Daarmee is ook te zien hoe de code van de impuls setjes is opgebouwd.
Moet toch mogelijk zijn om te achterhalen waarom daar nog steeds voor receive geen oplossing is.
Ik kan wel plaatjes van de code posten,maar omzetten naar code dat lukt me niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat ontvangen van impuls gaat op dit moment nog een meerdere punten mis. Zodra ik zelf weer ontvangers heb zal ik proberen hetgeen wat ik kan vanuit mijn kant proberen op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Over die impuls ontvangst.. Ik ben erachter gekomen dat
code:
1
mode2 -d /dev/lirc0

een hoop spaces en pulsen mist..
code:
1
mode2 -d /dev/lirc0 > pulsen.txt

daarentegen pakt ze wel allemaal.

Bovendien verstoort mijn wifi-dongeltje de ontvangst nogal.

code:
1
sudo pilight-daemon -D > log.txt

werkt helaas niet zo. Hoe die mooi te debuggen ben ik nog niet echt achter, maar daar wordt aan gewerkt. Het lijkt wel beter te werken wanneer ik de lirc module gebruik boven de gpio aanpak. Er komen dan meer pulsen/spaces door naar impuls.c

Acties:
  • 0 Henk 'm!
code:
1
sudo pilight-daemon -D &> log.txt

In missen van pulsen zonder output redirect is de wifi dongle of ssh connectie waarschijnlijk de bottleneck.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee, aan de dongle of ssh connectie ligt het hier sowieso niet want ik gebruik meest de HDMI uitgang, juist omdat de ssh connectie via de dongle zo slecht verloopt.

Bedankt voor de tip van &>, die kende ik nog niet. Nog zooo veel te leren, heerlijk! Hier kan ik nog even een avondje spreiden, morgen ga ik voor twee weken op vakantie !!!

Nu ontvang ik met de daemon 46 pulsen van de 50, het gaat de goede kant op zo. Ik denk dat impuls wel aan de gang komt zo, al heb ik als compromis wel alle andere protocollen verwijderd. Later eens kijken wattie doet als ik die er wel in heb.

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 07-10-2013 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mojo81
Ik heb de onderdelen voor de LPF ontvangen van CurlyMo. Bedankt CurlyMo, dat heb je lekker snel verzonden :)

Toen ik alle onderdelen op mijn breadboard had vervangen met de nieuw binnengekomen onderdelen nog geen verbetering. Begrijp me niet verkeerd, het werkt allemaal wel degelijk. Het is gewoon zo dat ik het idee heb dat het beter kan werken dan het nu bij mij doet en ik ben denk ik nogal veeleisend op het gebied van ontvangst. Het komt neer op het volgende:

Als ik een knop indruk op mijn afstandsbediening en dat is genoeg voor een KaKu ontvanger om te schakelen dan verwacht ik dat pilight het ook moet oppakken, in ieder geval in >95% van de gevallen wat nu zeker niet het geval is bij mij, hij mist vrij vaak een bericht. Naast de KaKu ontvanger heb ik ook nog een Telldus ontvanger en deze pakt het bericht wel op (net als de KaKu ontvanger) wanneer pilight het mist. Sterker nog, voor dat ene verzonden commando met de afstandsbediening krijg ik dan gemiddeld 5 keer een gedecodeerd bericht van de Telldus! De Telldus heeft wellicht een betere antenne maar staat 10 meter verder dan de KaKu-onvanger en Raspberry, ik heb de Telldus bewust slechter gepositioneerd.

Ik ben er nu behoorlijk zeker van dat het LPF gewoon in orde is, zeker nu ik onderdelen van CurlyMo in gebruik heb. Het is ook zo dat mode2 wel degelijk een pulse train geeft, maar voor zover ik dat kan inschatten decodeert pilight die dan nog niet. Het is wat jammer dat het niet mogelijk is om mode2 tegelijk te draaien met de pilight-daemon, dat zou heel erg handig zijn maar is om begrijpelijke reden niet mogelijk. Ik denk dat ik er een Raspberry bij ga halen om dit min of meer alsnog te kunnen doen, zij het met elk hun eigen ontvanger + LPF, dus een 100% eerlijke vergelijking zal het niet worden, maar goed genoeg me dunkt.

Ook zal ik binnenkort eens proberen om mijn geluidskaart als poor man's oscilloscope in te zetten, want dat lijkt me toch wel een handig instrument om dieper te kunnen graven. Iemand die daar ervaring mee heeft? Ik hoop zo ook een beter begrip van RF en aanverwante protocollen te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@mojo81, gebruik je wel die ebay ontvanger? En heb je al eens een antenne toegevoegd? Dat kan ook flink schelen namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mojo81
Ja, eBay ontvanger. Als antenne een gestript stuk stug draad opgekruld, niet volgens enige onderliggende kennis maar redelijk willekeurig, maar zou mijn inziens goed genoeg moeten zijn.

Maar ik wil nogmaals heel erg benadrukken dat ik echt veel van de ontvangst verwacht. Ik test op zeer kleine afstand, vanaf de afstandbediening gezien: de Kaku ontvanger 2 meter verderop en de Raspberry een meter verderop, de telldus 10 meter verderop. Ik verwacht dat pilight net zo gevoelig is als de KaKu ontvanger. Ik weet niet hoe strikt jij dit test?

Mode2 geeft wel altijd uitvoer, maar pilight niet. Tsja, het kan dan nog op zoveel plaatsen mis gaan.. Ik denk dat ik pas echt zinvolle conclusies kan trekken als ik de pulse train kan visualiseren.

[ Voor 72% gewijzigd door mojo81 op 08-10-2013 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De ontvangst is hier goed tot ongeveer 10 á 15 meter vanuit tenminste één andere kamer.

PS. als antenne kan je een stukje draad van 17cm om een potlood heen draaien. Die verticaal bij je breadboard erin prikken en doorverbinden met de juiste pin. Qua antenne's is er nog steeds weinig onderzoek gedaan door pilight gebruikers.

[ Voor 72% gewijzigd door CurlyMo op 08-10-2013 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mojo81
Oh ja de ontvangst gaat nu behoorlijk goed qua afstand met die eBay ontvanger! :) Het gaat mij echt om accuratesse, zelfs op korte afstand. Hij mag bij voorkeur niets missen maar doet dat veel te veel. Mode2 krijgt wel altijd wat binnen, maar het is natuurlijk moeilijk te zeggen of dat een correct signaal is.

Ik gebruik trouwens de KaKu YCT-102 Afstandsbediening, die stuurt arctech_old (dus oude KaKu denk ik zo). Maar ook dat lijkt me weinig mogen uitmaken, want ik kan via de Telldus het nieuwe Dimmer signaal sturen en ook die mist hij geregeld. Grappig is dat hij, zoals jij eerder opmerkte, Telldus schakel signalen niet pakt maar wel de dim signalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kan je ook eens zo'n mode2 output online zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mojo81

Acties:
  • 0 Henk 'm!
In zowel het geval van KaKu nieuw als oud is de pulse die je hier laat zien niet correct. Kan je eens een mode2 output plaatsen zonder low-pass filter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mojo81
Ik merk er even bij op dat ik bij de vorige opname expres de knop van de afstandsbediening heel erg kort indrukte. Als ik hem wat langer indruk herkent pilight wel het signaal, maar voor die opname ongetwijfeld niet.

Hier een link zonder LPF. Geen idee hoe je dit wilt analyseren, maar ik heb in het middendeel van deze 'opname' het knopje aan ingedrukt, dus aan het begin en einde niet.

http://pastebin.com/zXzBM2Yc

[ Voor 49% gewijzigd door mojo81 op 08-10-2013 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dan nog kloppen je pulsen niet. De ruis ziet er ook niet uit als de ruis die ik gewend ben te zien :/

[ Voor 53% gewijzigd door CurlyMo op 08-10-2013 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mojo81 schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 19:07:
Ik merk er even bij op dat ik bij de vorige opname expres de knop van de afstandsbediening heel erg kort indrukte. Als ik hem wat langer indruk herkent pilight wel het signaal, maar voor die opname ongetwijfeld niet.

Hier een link zonder LPF. Geen idee hoe je dit wilt analyseren, maar ik heb in het middendeel van deze 'opname' het knopje aan ingedrukt, dus aan het begin en einde niet.

http://pastebin.com/zXzBM2Yc
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
pulse 367
space 1080
pulse 357
space 1067

pulse 364
space 1071
pulse 1060
space 382

pulse 348
space 1085
pulse 1054
space 388

pulse 341
space 1084
pulse 345
space 1096

pulse 338
space 1094
pulse 1047
space 385

pulse 344
space 1089
pulse 341
space 1093

pulse 338
space 1097
pulse 343
space 1091

pulse 339
space 1100
pulse 330
space 1092

pulse 342
space 1099
pulse 339
space 1099

pulse 331
space 1094
pulse 1039
space 400

pulse 331
space 1105
pulse 1034
space 401

pulse 332
space 1094
pulse 1040
space 395

pulse 333
space 11366

Dit is gewoon arctech_old. Dat het niet werkt bij het kort indrukken van de knop weet ik. Daar is helaas niets aan te doen. Dat dat bij dimmen wellicht wel kan is te verklaren doordat het signaal een aantal keer herhaald wordt wat bepalend is voor het dimlevel. Bij het ingedrukt houden heb je hetzelfde effect.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 08-10-2013 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Waarom niet, bij mij werkt KaKu nieuw gewoon direct?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Omdat de puls dan incorrect ontvangen wordt (vaak zelfde foute pulsen).

Noot: heb alleen ervaring -zonder- low-pass filter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hier werkt KaKu nieuw met LPF echt perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mojo81
CurlyMo schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 19:12:
De ruis ziet er ook niet uit als de ruis die ik gewend ben te zien :/
Ik kan me veel storing voorstellen want er zijn hier ook flink wat wifi netwerken in de buurt om maar wat te noemen. Maar de Telldus pakt het wel gewoon op.
CurlyMo schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 19:21:
Hier werkt KaKu nieuw met LPF echt perfect.
Wat is het typenummer van de afstandsbediening die jij gebruikt?

[ Voor 31% gewijzigd door mojo81 op 08-10-2013 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mojo81 schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 19:46:
[...]

Ik kan me veel storing voorstellen want er zijn hier ook flink wat wifi netwerken in de buurt om maar wat te noemen. Maar de Telldus pakt het wel gewoon op.
Het komt soms op mij over alsof de verwachting is dat ik overal antwoorden op heb ;), het doel van het opengooien van pilight is juist dat mensen mee gaan experimenteren. Ik heb aardig wat geïnvesteerd in het ontwikkelen van de LPF, ik hoop dus dat vooral degene bij wie het dan nog niet perfect werkt gaan mee experimenteren met bijv. een antenne (meest aannemelijke verschil met telldus) of met andere ontvangers (zoals Aurel). Ik weet het namelijk ook niet (altijd).
Wat is het typenummer van de afstandsbediening die jij gebruikt?
Degene die bij deze set hoort:
http://www.klikaanklikuit...cten-1/sets/apa3-1500r-1/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinder83
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-09 14:25
Hoe zit het met die dimmers eigenlijk, met het nieuwe protocol heb je daar een andere afstandsbediening voor om ook het dimlevel in te stellen? ik heb namelijk deze set:
http://www.klikaanklikuit...doos-dimmers-acd2-300r-1/

Dit werkt met het kaku_old protocol, en daarmee kan ik dus niet de dimlevel instellen.
Werkt verder overigens prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dimlevel instellen doe je via een omweg door 2x het aan commando te versturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinder83
Dus dan is mijn kaku_old dus niet anders dan kaku_dimmer? Wat moet ik dan doen om kaku_dimmer te gebruiken ipv kaku_old?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jawel, want met kaku_dimmer kan je direct het gewenste dim niveau verzenden, dat kan met kaku_old niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinder83
Dat was mijn vraag hoe werkt dat? Heb je daar een andere ab voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb daar geen AB voor, maar die zijn er volgens mij wel. Ik heb via allerlei bronnen uiteindelijk uitgevonden dat de standaard kaku_switch code uit te breiden is naar een kaku_dimmer code. Mijn dimlevels stel ik dus in via pilight.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinder83
Ik ben wel benieuwd of ik mijn dimmers op een of andere manier kan koppelen aan het nieuwe protocol.
zal later deze week even testen door met pilight codes uit te zenden en dan de dimmer daarop in te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ligt eraan of hij nieuwe kaku codes kan aanleren. Zitten er instel wieltjes / dipswitches op die dimmers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinder83
1 knop die moet indrukken en dan moet je vervolgens op de aan knop van de ab drukken om de dimmer daaraan te koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Probeer eens met pilight een kaku_dimmer code te zenden naar je dimmer terwijl hij aan het leren is.

[ Voor 16% gewijzigd door CurlyMo op 08-10-2013 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinder83
Zal later deze week proberen en dan laat ik hier weten of het wel of niet gelukt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zojuist een mega commit gedaan:
This commit adds various major and minor improvements …

1) (major) pilight now supports multiple protocols per device. In the feature request users explained that KlikAanKlikUit dimmers can be controlled by the new KlikAanKlikUit remotes, the old KlikAanKlikUit remotes, and with the KlikAanKlikUit dimmer remotes. So, in order to know if the status of a device was changed, pilight needs to check for either one of those three protocols.

This feature does not limit the combination of protocols. This means you can combine weather stations, dimmers and switches in one device (would one have a proper use for it). This means practically that one can assign multiple weather stations to a single device e.g. combining a humidity meter with a temperature meter. The GUIs will interpret the device by the device type of the first protocol.

Check the wiki for a explanation on the new config structure.

2) (major) The webserver cache is now working properly. This means that the webgui files are only read from the filesystem once, and then loaded into the memory. This means that when you open the webgui a second time, the files are no longer read from the filesystem and thereby reducing the FS IO of pilight. The webserver cache can be disabled by setting the "webserver-cache" setting in the settings.json to 0.

3) (minor) pilight previously crashed whenever a GUI sended a value as an integer (e.g. a dimlevel).

4) (minor) Some memory leaks still occured when the pilight daemon was stopped early. This happened when a user did not start the daemon but only wanted to see its version number. By stopping the daemon in this early stage, the garbage collector was not called.

5) (major) Previously there was no feature that allowed protocols to push messages to pilight. Only messages that were received by pilight or that were communicated when a protocol was polled where supported. This restriction excluded sensors connected to the GPIO pins to communicate to pilight directly. The new push functionality allows for protocol creation for sensors connected to the GPIO pins.

6) (minor) The protocols specific settings where not all checked for validity due to missing functionality. This affected protocol settings that influenced the behavior of protocol values. An example, the dimmer protocols allows users to set a min and max dimlevel value. Previously, pilight did not check if the dimlevel set in the config was within the min / max range and thereby the config file could be inconsistent. A new protocol function "checkValues" is introduced to overcome this lack of functionality.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jossie67
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-09 22:31
@CurlyMo Dank je wel, de componenten voor een LPF zijn binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenPi
@CurlyMo & @ Bram

Ik heb vandaag een aantal hardware testen gedaan m.b.t. IMPULS problemen.
In de IMPULS ab's zit de bekende en veel gebruikte IC HX2262 /PT2262
zie link datasheet:
http://www.instructables....WRWM6/FT7GCJBGFRWRWM6.pdf

Enigste verschil met de diverse andere merken is de occ frequentie.
IMPULS gebruikt een 1,5 Mohm weerstand.

Ik heb de weerstand in de AB vervangen door een 2,7 Mohm die in mijn REV afstandsbediening zit.
En omgekeerd een 1,5 Mohm in de REV afstandbediening.

Nu kan ik dus met de IMPULS ab de REV (ook als ELRO) bedienen en omgekeerd.

Met pilight-debug krijg ik nu ook netjes respons voor code zie onder:

[txt]

header: 0
pulse: 3
footer: 27
rawLength: 50
binaryLength: 12

Raw code:
295 885 590 295 295 885 885 295 295 885 885 295 885 295 885 295 295 885 885 295 295 885 885 295 295 885 295 885 295 885 885 295 295 885 885 295 295 885 885 295 295 885 295 885 295 885 885 295 295 7965
Binary code:
000000100010

--------------------------------------------------------
header: 3
pulse: 2
footer: 28

Raw code:
295 885 590 295 295 885 590 295 295 885 590 295 590 295 590 295 295 885 590 295 295 885 590 295 295 885 590 295 295 885 590 295 295 885 295 885 295 885 590 295 295 885 295 885 295 885 590 295 295 8260
Binary code:
000000001010

----------------------------------------------------

footer: 27

Raw code:
295 885 590 295 295 885 590 295 295 885 590 295 590 295 590 295 295 885 590 295 295 885 590 295 295 885 590 295 295 885 590 295 295 885 295 885 295 885 590 295 295 885 590 295 295 885 295 885 295 7965
Binary code:
000000001001

header: 3
pulse: 2

Raw code:
295 885 590 295 295 885 590 295 295 885 590 295 590 295 590 295 295 885 590 295 295 885 590 295 295 885 590 295 295 885 590 295 295 885 590 295 295 885 295 885 295 885 295 885 295 885 590 295 295 8260
Binary code:
000000000110

Raw code:
295 885 590 295 295 885 590 295 295 885 590 295 590 295 590 295 295 885 590 295 295 885 590 295 295 885 590 295 295 885 590 295 295 885 590 295 295 885 295 885 295 885 590 295 295 885 295 885 295 8260
Binary code:
000000000101

[/txt]

Mijn conclusie is dat de raspberry niet snel genoeg is voor de IMPULS data stream, of dat pilight (nog) niet met de hogere inpulssnelheid overweg kan.
De pulstreinen op zich hebben alle hetzelfde formaat.
Misschien kunnen jullie wat met deze info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mijn conclusie is dat de raspberry niet snel genoeg is voor de IMPULS data stream, of dat pilight (nog) niet met de hogere inpulssnelheid overweg kan.
Daar geloof ik niks van* :) mode2 geeft ook mooie werkbare output, alleen zit er waarschijnlijk nog in pilight iets wat niet helemaal lekker gaat met Impuls. Zou je wel die pulssnelheid wat meer kunnen toelichten?

Kan je daarnaast gebruik maken van de juiste code tags?

*ter referentie
- PIC max. 60Mhz
- ATTiny max. 20Mhz
- RPi max. 1000Mhz
:P

[ Voor 29% gewijzigd door CurlyMo op 09-10-2013 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenPi
Oeps weer de verkeerde code tags

Hier nog wat meer timing info:
https://code.google.com/p/rc-switch/wiki/KnowHow_LineCoding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@BenPi: Kun je het eens proberen met de code op http://pilight.org/showthread.php?tid=10&page=5 en je output hier plakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zoals ik eerder al aangaf ligt het probleem gewoon in pilight. mode2 geeft gewoon een perfecte uitdraai van wat we van Impuls hadden verwacht.

Dit is ook een mooi document:
http://codeandlife.com/20...-raspberry-pi-gpio-speed/
Je ziet dus dat de GPIO van de RPi tot 7Mhz aan kan. Lijkt me ruim genoeg :)

Hier een tweede bron die hetzelfde concludeert:
http://www.savagehomeauto...frequency-benchmarks.html

[ Voor 32% gewijzigd door CurlyMo op 09-10-2013 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinder83
Ik heb net een succesvolle test gedaan met mijn dimmer, en die zit nu aan het nieuwe protocol gekoppeld :)

terwijl mijn dimmer in de "leerstand" stond heb ik het volgende gestuurd
code:
1
pilight-send -p kaku_switch -u 1 -i 1 -t

en vervolgens kon ik met de volgende commando's het dimlevel instellen :)
code:
1
2
3
pilight-send -p kaku_dimmer -u 1 -i 1 -d 15
pilight-send -p kaku_dimmer -u 1 -i 1 -d 5
pilight-send -p kaku_dimmer -u 1 -i 1 -d 1

[ Voor 4% gewijzigd door Reinder83 op 09-10-2013 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenPi
@ *geanonimiseerd* Ik snap effe niet wat je wilt zien

moet ik de impuls.c aanpassen en dan testen?

Mijn weatherstation receiver in inmiddels overleden. :'(
Ik test nu met een gestripte receiver/socket van REV. Voor testen is dit prima.

Zojuist van een IMPULS zender de weerstand gewijzigd naar 1.8M ohm.
Met Pilight-debug netjes output

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
header:         0
pulse:          2
footer:         19
rawLength:      50
binaryLength:   12

Raw code:
295 590 590 295 295 590 590 295 295 590 590 295 295 590 590 295 295 590 590 295 0 590 590 295 295 590 295 590 295 590 590 295 295 590 590 295 295 590 590 295 295 590 295 590 295 590 590 295 0 5605
Binary code:
000000100010

[ Voor 124% gewijzigd door BenPi op 09-10-2013 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb nu een nieuwe pulse lengte detectie in de debugger gezet. Zouden jullie en met name BenPi die kunnen testen om te zien wat de waarde voor Impuls is.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
--[RESULTS]--

header:         9
pulse:          4
footer:         35
rawlen:         132
binlen:         33
pulselen:       256

Raw code:
295 2655 295 295 295 1180 295 295 295 1180 295 295 295 1180 295 1180 295 295 295 295 295 1180 295 1180 295 295 295 295 295 1475 295 1180 295 295 295 1475 295 295 295 1180 295 295 295 1180 295 295 295 1180 295 295 295 1180 295 295 295 1180 295 295 295 295 295 1180 295 295 295 1475 295 295 295 1180 295 1180 295 295 295 295 295 1180 295 1180 295 295 295 295 295 1180 295 295 295 1180 295 1180 295 295 295 1180 295 295 295 1180 295 295 295 295 295 1475 295 1475 295 295 295 295 295 1475 295 295 295 1475 295 295 295 1475 295 295 295 1180 295 295 295 1180 295 10325
Binary code:
000101011111110001010011101000001

Iemand mag me trouwens ook best een impuls setje sponsoren, dan zal ik het zelf even fixen ;)

[ Voor 75% gewijzigd door CurlyMo op 09-10-2013 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenPi
De volgende debug is met de R van 1.8 Mohm.
Met een lagere, originele 1.5Mohm, wordt niet debug(t)(d). ;)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
pulse:          2
footer:         19
rawlen:         50
binlen:         12
pulselen:       137

Raw code:
0 590 590 295 295 590 590 295 295 590 590 295 590 295 590 295 295 590 590 295 295 590 590 295 295 590 295 295 295 590 590 295 295 590 590 295 295 590 295 590 295 590 590 295 295 590 295 590 0 5605
Binary code:
000000000101

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zou je het nu nogmaals kunnen doen, maar dan met de laatste versie van de debug. In de versie van gisteren werd de pulse lengte dynamisch gedetecteerd. In deze laatste versie wordt ook aan de hand van die pulse lengte de header / footer / pulse berekend en de dynamische pulse lengte wordt nu voor het normalizeren gebruikt. Hopelijk zie je dan nu ook geen 0 meer voorbijkomen. Graag ook weer met de R van 1.8 én 1.5.

Kan je ook zodra je met een lagere R geen pilight debug output meer krijgt eens willen kijken of je die wel met mode2 krijgt en die output kunnen plaatsen?

Het lukt me trouwens met de laatste versie om pulsen te vervangen tot 127us:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
Please make sure the daemon is not running when using this debugger.

Now press and hold one of the button on your remote or wait until
another device such as a weather station has send new codes
It is possible that the debugger needs to be restarted when it does.
not show anything. This is because it's then following a wrong lead.
--[RESULTS]--

header:         10
pulse:          5
footer:         40
rawlen:         132
binlen:         33
pulselen:       127

Raw code:
127 1270 127 127 127 635 127 127 127 635 127 127 127 635 127 127 127 635 127 127 127 635 127 127 127 635 127 127 127 635 127 127 127 635 127 127 127 635 127 127 127 635 127 127 127 635 127 127 127 635 127 127 127 635 127 127 127 635 127 127 127 635 127 127 127 635 127 127 127 635 127 127 127 635 127 127 127 635 127 127 127 635 127 127 127 635 127 127 127 635 127 127 127 635 127 127 127 635 127 127 127 635 127 635 127 127 127 127 127 635 127 635 127 127 127 127 127 635 127 127 127 635 127 127 127 635 127 635 127 127 127 5080
Binary code:
000000000000000000000000010100011

[ Voor 50% gewijzigd door CurlyMo op 10-10-2013 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenPi
Yes, Yes, Yes,
IMPULS wordt met piligth-debug herkend.

Eerst met 1,8 Mohm en daarna twee maal de originele van IMPULS.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
Raw code:
137 548 548 137 137 548 548 137 137 548 548 137 548 137 548 137 137 548 548 137 137 548 548 137 137 548 137 548 137 548 548 137 137 548 548 137 137 548 548 137 137 548 548 137 137 548 137 548 137 5480
Binary code:
000000100001

root@raspberrypi:~/pilight# pilight-debug

pulselen:       137

Raw code:
137 548 548 137 137 548 548 137 137 548 548 137 548 274 548 137 137 548 548 274 137 548 548 137 137 548 137 548 137 548 548 137 137 548 548 137 137 548 548 137 137 548 548 137 137 548 137 548 137 5480
Binary code:
000000100001

pulselen:       122

Raw code:
122 488 488 122 122 488 488 122 122 488 488 244 122 488 488 122 122 488 488 122 122 488 488 244 122 488 122 488 122 488 488 122 122 488 488 122 122 488 488 122 122 488 488 122 122 488 122 488 122 4880
Binary code:
000000100001

pulselen:       122

Raw code:
122 488 488 122 122 488 488 122 122 488 488 122 122 488 488 122 122 488 488 122 122 488 488 122 122 488 122 488 122 488 488 122 122 488 488 122 122 488 488 244 122 488 488 244 122 488 122 488 122 4880
Binary code:
000000100001

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goed werk CurlyMo!

Elro output:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
pilight-debug

--[RESULTS]--

pulselen:       244

Raw code:
244 976 244 976 244 976 244 976 244 976 244 976 244 976 244 976 244 976 244 976 244 976 244 976 244 976 976 488 244 976 976 488 244 976 976 488 244 976 976 488 244 976 244 976 244 976 976 488 244 9760
Binary code:
111111000010

Impuls output (zonder low-pass filter met ebay ontvanger):

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
pilight-debug

--[RESULTS]--

header:         1
pulselen:       118

Raw code:
472 118 472 118 472 118 472 118 472 118 472 118 472 118 472 118 472 118 472 118 118 472 472 118 118 472 472 118 118 472 472 118 118 472 118 472 118 472 472 118 118 472 118 472 118 472 472 118 118 4720
Binary code:
000000001010

Noot: het impuls signaal komt heel moeilijk door, alleen door lang te drukken dicht bij de receiver.

Wat me opvalt is dat de pulse 4 (in plaats van 3) is en de footer (40) nog exacter van impuls (en ook van elro).

[ Voor 116% gewijzigd door Verwijderd op 10-10-2013 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Top, dat is precies wat ik had verwacht. Zou jij @BenPi kunnen kijken wat de pulse lengte van Impuls zou moeten zijn (met een scope) en of dat overeenkomt met de 137 / 122us die nu wordt geregistreerd door pilight-debug. Als ik weet wat de pulse lengte zou moeten zijn, dan kan ik ook de waarde even fijnstellen.

@*geanonimiseerd*, waarom draai jij nog steeds zonder LPF?

[ Voor 10% gewijzigd door CurlyMo op 10-10-2013 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat moet toch ook getest worden?

Maar uiteindelijk zal ik waarschijnlijk ook op low-pass filter overgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De LPF omzeilen is op een breadboard nogal makkelijk toch ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenPi
De pulstrein die gestuurd wordt is steeds 14, 25 msec lang.
Er worden dan 24 blokken van 1 korte en 1 lange gestuurd + 1 kort.
De lange puls duurt drie x de korte puls.
Totaal dus 24x1 + 24x3 +1 puls = 97 pulsen.
14,25 msec / 97 pulsen = 146,9 usec.
Er zit een marge in, afhankelijk van de batterijspanning en spreiding onderling.
Ik heb 10 x dit getest met verschillende codes.
Of er nog een sinc-signaal meekomt, kan ik niet meten.

Waarom dit nu afwijkt van de debug waarde, vind ik vreemd.

[ Voor 6% gewijzigd door BenPi op 10-10-2013 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Toch nog een vraag, heb nu mijn juiste ebay receiver ontvangen, maar krijg alsnog geen signaal via mode gpio of module van pilight.

Heb twee Pi's gebruikt en heb twee receivers, ene goeie receiver en een foute zoals door CurlyMo aangegeven.

Om er zeker van te zijn dat er uberhaupt iets ontvangen werd heb ik beide zonder filter aangesloten.
en mode2 gedraait.
Ik zie dan dat er 'ruis' voorbij komt.
Wanneer ik op mijn afstandbediening klik of op de zender van mijn weerstation dan zie ik de getallen heel even stoppen en dan gaat het weer verder....lijkt dus daadwerkelijk iets te ontvangen.

Wat kan ik testen of doe ik verkeerd dat pilight-recieve niks terug geeft? (debug of learn etc ook niet)

Graag wat tips.

ps heb verder niks aangesloten op de Pi, was opnieuw begonnen met raspbian en netjes de stappen gevolgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@BenPi, Hij zou nu een pulse van 146us moeten detecteren voor Impuls. Als dat nog niet klopt, dan kan je proberen de 34 in deze regel te veranderen naar 35 of 33 en dan mij natuurlijk laten weten of het daar preciezer mee werd.

@creamers, waarschijnlijk heb je de filter verkeerd gebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenPi
@CurlyMo
Goed werk man _/-\o_
De zender van IMPULS (action) wordt nu zonder problemen gedetecteerd :*)
Bij mij consequent het volgende debug resultaat:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
pulse:          3
footer:         34
pulselen:       133

Raw code:
133 399 399 133 133 399 399 133 133 399 399 133 133 399 399 133 399 133 399 133 133 399 133 399 133 399 399 133 133 399 399 133 133 399 399 133 133 399 399 133 133 39
Binary code:
000001000001

Ik heb twee zenders die spreiding hebben, dan is de pulselen 134 - 135 usec.
Batterij heeft invloed hierop. Door testen heeft een 12V batterij zijn energie bijna vergeven. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat is dus niet de 146 die je had verwacht? In KlikAanKlikUit krijg ik nu een pulse lengte van 300 wat vrijwel overeenkomt van 294 zoals in de huidige pilight implementatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenPi
Ik denk dat ik een meetfout heb gemaakt, of de scoop laat het afweten.
Ga ik opnieuw bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@*geanonimiseerd*, zou jij eens een pilight-debug kunnen plaatsen van zowel KaKu oud en Elro? Ik ben benieuwd of de clou van het (perfect) onderscheiden van die twee niet in de pulse lengte zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi, even een korte reactie uit Nigeria. Complimenten aan BenPi, *geanonimiseerd* en CurlyMo voor het tot nu toe bereikte resultaat.
De pulsduur van mijn impuls zendertje is nog korter zoals jullie kunnen zien in de scope plaatjes die ik een poosje terug heb geplaatst, de kortste puls is iets als 065 us, de meeste korte pulsen zijn rond de 100. Nog steeds korter dan de 133 die Ben heeft gemeten. Mijn metingen zijn gedaan met een fluke dus ik denk dat dat wel correct is.
CurlyMo, je vroeg naar hoe ik dat iPrototype ding aangesloten had maar daar kim je zelf wel uit zeker? Lineaire uitgang 3 naar 1A van de trigger, 1y naar de pi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Zatta, ik ben benieuwd naar wat de output van pilight-debug. Deze bepaald via een simpele deling de pulse waarde aan de hand van de footer. Nu is die als volgt: footer / X= pulse lengte.
X is nu 34. Als we weten wat de daadwerkelijke pulse lengte zou moeten zijn dan kan X daaraan aangepast worden. Alleen denk ik dat een X van 34 wel redelijk goed moet zijn, omdat ik met de statische pulse lengte van 294 perfecte zend resultaten krijg bij KlikAanKlikUit nieuw. Met een X van 34 maakt pilight-debug er 300 van. Dat is nagenoeg hetzelfde als die 294.

Qua aansluitingen ga ik het nog eens proberen. De laatste keer dat ik het probleem kreeg ik het niet voor elkaar, maar dat kan aan mij gelegen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenPi
Hier de berekening vanuit de occilator frequentie:
Ik meet met oscilloscoop en frequentiemeter een ocilatorfrequentie van 27kHz.
Van hieruit worden de pulsen gegenereerd.
1puls duurt 4 x de pulsduur van 27kHz -> 4 * 36usec = 144 usec
Dit komt goed overeen met de eerste gemeten/berekende waarden. :*)

Met een batterij die maar 8 volt heeft meet ik een hogere frequentie ~ 25kHz.
Hiermee werkt de socket een stuk slechter.

Voor beschrijving codeer/decodeer IC: http://www.instructables....WRWM6/FT7GCJBGFRWRWM6.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BenPi schreef op vrijdag 11 oktober 2013 @ 11:47:
Dit komt goed overeen met de eerste gemeten/berekende waarden. :*)
Op welke doel je hier? Concludeer ik het dan goed dat de pulse lengte van pilight debug in geval van Impuls op 144us uit zou moeten komen?

[ Voor 76% gewijzigd door CurlyMo op 11-10-2013 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenPi
Yep, +/- een marge.

[ Voor 73% gewijzigd door BenPi op 11-10-2013 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zou je zelf eerst even kunnen testen (voordat ik opnieuw commit) of dat lukt door de 34 te veranderen door 31: https://github.com/piligh.../development/debug.c#L217

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CurlyMo schreef op vrijdag 11 oktober 2013 @ 10:42:
@*geanonimiseerd*, zou jij eens een pilight-debug kunnen plaatsen van zowel KaKu oud en Elro? Ik ben benieuwd of de clou van het (perfect) onderscheiden van die twee niet in de pulse lengte zit.
Elro heb ik op de vorige pagina al geplaatst, echter beschik ik niet over een kaku oud. Wellicht kun je een oproep doen in het arctech_old protocol topic. Interessante hypothese verder overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenPi
@CurlyMo
Doe ik het goed door via WinSCP -> debug.c openen , de waarde aanpassen 34->31 ,daarna "Discette" icoontje voor saven en dan opnieuw make en make install ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als het dan werkt, dan doe je het inderdaad goed ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenPi
Zo gedaan, dan merk ik dus geen verschil zelfs niet als de waarde 20 wordt.

[ Voor 29% gewijzigd door BenPi op 11-10-2013 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dan even via SSH proberen in te loggen en dan via nano het bestand bewerken.

[ Voor 49% gewijzigd door CurlyMo op 11-10-2013 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenPi
Via SSH krijg ik als ik 20 invoer nu wel een duidelijke andere pulselen enwel 230. Dus nu editten wel OK.
Met de waarde 31 krijg ik een pulselen van 147.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kan je dan eens experimenteren met die waarde en dan laten weten welk getal de beste uitkomst geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenPi
Welke uitkomst zoek je eigenlijk ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Degene waarmee de beste representatie van de daadwerkelijke pulse lengte zoals te zien op de scope berekent wordt door pilight debug

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenPi
Gaan we doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat moet op zich een kort experiment zijn toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenPi
Koffietijd :z

waarde
31 -> 148
32 -> 143
33 -> 140
34 -> 135
32 lijkt volgens mij de beste keus

[ Voor 10% gewijzigd door BenPi op 11-10-2013 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik ga dit tevens testen door te kijken in hoeverre dit invloed heeft op het zenden van de codes. In geval van KaKu nieuw zou dit een lengte betekenen van 318. De vraag is of daarmee ook goed verzonden kan worden aangezien dat wel hoger is dan de tot nu toe aangehouden waarde van 294.

Pagina: 1 ... 11 ... 19 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is in de eerste plaats bedoeld als ontwikkeltopic, en pas daarna als hulptopic.

Als je toch een vraag willen stellen over pilight kijk dan eerst:
1) Of je antwoord op de pilight wiki te vinden is.
2) Of je antwoord al te vinden is op het pilight forum.
3) Of je antwoord al te vinden is in dit topic.