Alienware 17, 4700MQ, GTX780m, SSD, 120Hz. (Windows11) - XPS L702x , GT 555m, SSD, 120Hz (Windows 10) - Galaxy A52(2021) - Galaxy Tab S 10.5 - Galaxy Tab S6 lite - Galaxy Watch 4 Classic
Ookal ben ik dat wel van plan me GPU iets te overclocken indien nodig. (hij word nu nog helemaal niet heet op 100% gebruik)
IdemScale schreef op zondag 20 juli 2014 @ 12:56:
Ik dacht al dat ik zoiets opgevangen had. Nee heb nog niks overgeclocked.
Ookal ben ik dat wel van plan me GPU iets te overclocken indien nodig. (hij word nu nog helemaal niet heet op 100% gebruik)
Welke GPU heb je eigenlijk? Vind geen post van jou over jouw config
Base | Alienware 17 basis |
Operating System | Windows 8.1 (64-bits) - Nederlands |
Memory | 8 GB Dual Channel DDR3L bij 1.600 MHz |
Keyboard | Intern toetsenbord - Engels/Internationaal (QWERTY) |
Video Card | NVIDIA® GeForce® GTX 860M met 2 GB GDDR5 |
Driver | Killer NIC 1202 802.11n WiFi |
Hard Drive | 500 GB (8 GB hybride, 5.400 rpm, 64 MB cache) SATA 6 Gb/s met NCQ |
CD ROM/DVD ROM | Dubbellaags dvd-brander met laadsleuf (9,5 mm) |
Wireless | Killer NIC 1202 802.11n WiFi |
Cable | Europese stroomkabel (220 V) + wisselstroomadapter (180 W) |
Documentation/Disks | Engelse, Arabische, Franse, Turkse, Duitse, Italiaanse en Nederlandse verzenddocumenten |
Bundle | N00AW715 |
Extended Service | 1 jaar Next Business Day Service met Premium Phone Support |
Placemat | Onderlegger (Engels, Frans, Duits, Italiaans, Nederlands, Noors, Zweeds, Deens) |
Documentation | Documentatie niet inbegrepen |
Order Information | Bestelling Alienware M17XR5 |
Primary Battery | 8-cel lithium-ion batterij (86 W/u) |
Processor | De 4e generatie Intel® Core™ i7-4710MQ processor (6MB Cache, up to 3.5GHz w/ Intel® Turbo Boost) |
Color Choice | Geanodiseerd aluminium (3D) |
Avatar | Avatar niet inbegrepen |
Accidental Damage Support | 1 jaar Accidental Damage bescherming |
Packaging | Alienware 17 geanodiseerd aluminium (3D) |
LCD | 17,3 inch (439,42 mm) 120 Hz WLED FHD TrueLife-beeldscherm met 3D-bundel (1.920 x 1.080) |
Operating System Recovery Options | Windows 8.1 (64-bits) – Nederlandse dvd met hulpbronnen |
Voor de prijs van € 1,353.60, en uitgebreid met heb er een 1TB hybrid disk en een evo 840 250gb msata ingedaan. (dit valt buiten de boven genoemde prijs)
[ Voor 3% gewijzigd door Scale op 20-07-2014 13:53 ]
[ Voor 174% gewijzigd door koelebobes op 22-07-2014 13:57 ]
BTC €94.837,08

Heb je de search al gebruikt?
Zoals mijn collega hierboven al zei, gebruik de search. Maar goed, omdat ik de beroerdste niet ben:Timmeuh schreef op zaterdag 26 juli 2014 @ 17:01:
Ik ben van plan een Alienware 17 te kopen maar wil eigenlijk geen upgrade van van 8gig naar 16gig voor 200 euro. Ik neem aan dat dit geheugen ergens anders goedkoper te krijgen is? Echter kan ik niet vinden waar of welk geheugen past. Hoe hebben jullie dit opgelost? En wie heeft er misschien een link voor me om geheugen te bestellen?
In die nieuwe R5 gaat DDR3L SODIMM, en dus geen DDR3 want dat werkt niet (helaas)
een beetje offtopic maar ff een vraagjeScale schreef op zondag 20 juli 2014 @ 13:51:
LCD 17,3 inch (439,42 mm) 120 Hz WLED FHD TrueLife-beeldscherm met 3D-bundel (1.920 x 1.080)
Voor de prijs van € 1,353.60, en uitgebreid met heb er een 1TB hybrid disk en een evo 840 250gb msata ingedaan. (dit valt buiten de boven genoemde prijs)
ik ben ook aan het kijken voor een AW17
hoe kom je aan €1350 met 120hz paneel erbij?
ik kom op €1.648,99 op de dell site
Maar goed, in principe hoef je daar helemaal niet bij te komen, want je alien word standaard geleverd met het ram in die sloten onder t toetsenbord.
Dus mocht je er 8GB bij willen steken, hoef je in principe alleen maar de achterklep te verwijderen.
Heb je de EPP en shopkorting al geprobeerd?darksoul1 schreef op zondag 27 juli 2014 @ 11:06:
[...]
een beetje offtopic maar ff een vraagje
ook op kortingshop gekeken maar kon niks terug vinden mbt alienware
op de site van dell met de goedkoopste configuratie voor de AW17 gaat er al 150 vanaf (geldig tot 31-7)
nou weet ik dus niet of ik het kan combineren met met de kortingscode

anders zou ik uitkomen op 1490 (nog steeds meer als 1350)
Na ruim 2 jaar moet ik zeggen dat mijn R4 nog steeds een perfect ding is
Ok, er staan wat afdrukken van mijn polsen op het gedeelte voor het toetsenbord (had daar liever een solide, goed geanodiseerde aluminium plaat gezien oid).
Kan nog steeds alle spellen aan die ik er tegenaan gooi en ook mijn CAD software draait nog tip top.
I'm a happy camper
Ik moet wel even uitzoeken welke schroefjes de R4 gebruikt om het toetsenbord op z'n plek te houden...
Heb er namelijk één bijna gemold toen ik de bluetooth module verwijderd heb

De kans dat ik in de toekomst weer een AW laptop neem is best groot
Mits ze niet te exorbitant duurder zijn dan de rest XD
Bij Shopkorting gewoon zoeken naar Dell he.darksoul1 schreef op zondag 27 juli 2014 @ 11:25:
ik heb al gekeken op de kortingcode thread,aangemeld als vip bij dell en heb 2 kortingscodes ontvangen
ook op kortingshop gekeken maar kon niks terug vinden mbt alienware
op de site van dell met de goedkoopste configuratie voor de AW17 gaat er al 150 vanaf (geldig tot 31-7)
nou weet ik dus niet of ik het kan combineren met met de kortingscode
anders zou ik uitkomen op 1490 (nog steeds meer als 1350)
1490 met dat display valt me alsnog reuze mee. Ik (en wara ook) hebben ruim 1500 euro betaald (1800 zonder kortingen) voor het full hd scherm (niet 120hz) en 500GB HDD.
Misschien ben ik een beetje noob maar wat voor search? van tweakers of? want ik zou namelijk nie weten waar ik op moe zoekenThe Inquisitor schreef op zaterdag 26 juli 2014 @ 17:25:
Alle upgrades zijn goedkoper om zelf te kopen en plaatsen dan dit door Dell te laten doen. Dit geldt voornamelijk voor HDD (SSD kost bij Dell 4x de prijs) en RAM. Vervangen is ook nog eens easy.
Heb je de search al gebruikt?
Ik heb alleen een 10% VIP code gebruikt, geen shop korting of haal meer uit je kaart (kon en kan ik niet vinden). Had gewoon een mooie aanbieding op de site, 200 euro er af en was bij default geconfigureerd met het 3D scherm.darksoul1 schreef op zondag 27 juli 2014 @ 11:06:
[...]
een beetje offtopic maar ff een vraagje
Ok,thanks voor de quick reply,idd op shopkorting niks op terug te vindenScale schreef op zondag 27 juli 2014 @ 16:39:
[...]Ik heb alleen een 10% VIP code gebruikt, geen shop korting of haal meer uit je kaart (kon en kan ik niet vinden). Had gewoon een mooie aanbieding op de site, 200 euro er af en was bij default geconfigureerd met het 3D scherm.
lijkt er dus op dat ze het hebben aangepast en er een optie van hebben gemaakt,verdienen ze weer 150 euro op,maw ik ben dus gewoon te laat

btw ik twijfelde eerder of ik met de 150 euro korting nog wel met de 10% vip korting kon gebruiken
maar dat kan dus gewoon
Tsja, ze gooien er jammer genoeg DDR3L in. Alienware staat wel voor kwaliteit, dat ben ik compleet met je eens. Al heb ik hier en daar wel wat van hun garantie gebruik moeten maken. Maar deze replacement nog 0 problemen mee gehadDCG909 schreef op zondag 27 juli 2014 @ 12:41:
Mijn R4 gebruikt DDR3 SODIMM's. Hebben ze de switch dan gemaakt naar L varianten? (Low power)
Na ruim 2 jaar moet ik zeggen dat mijn R4 nog steeds een perfect ding is
Ok, er staan wat afdrukken van mijn polsen op het gedeelte voor het toetsenbord (had daar liever een solide, goed geanodiseerde aluminium plaat gezien oid).
[...]
De kans dat ik in de toekomst weer een AW laptop neem is best groot
Mits ze niet te exorbitant duurder zijn dan de rest XD
Ik heb even naar shopkorting gekeken, en ik kom tot de conclusie dat hij verlopen is. Helaas.
Dan zou je met de EPP truc alsnog ver kunnen komen. Misschien haalmeeruitjecard of wachten tot ze weer gaan stunten met de prijzen. aangezien dat net geweest is. kan dat nog wel even duren vanaf nu.
Ja, maar wij hebben hem bijna direct besteld toen ze uitkwamen. Met de Nvidia 700 reeks. Als het een nieuw product is, is het toch vaak duurder.The Inquisitor schreef op zondag 27 juli 2014 @ 13:39:
[...]
1490 met dat display valt me alsnog reuze mee. Ik (en wara ook) hebben ruim 1500 euro betaald (1800 zonder kortingen) voor het full hd scherm (niet 120hz) en 500GB HDD.
dat 120hz display moet wel donders mooi zijn, allen vond ik het de meerprijs niet waard, ik heb er wel erg lang over zitten twijfelen tho.
[ Voor 35% gewijzigd door Coehinator op 27-07-2014 18:40 ]
Zojuist de vraag uit gezet naar azerty en die antwoorden met deze mail:Coehinator schreef op zaterdag 26 juli 2014 @ 20:37:
[...]
Zoals mijn collega hierboven al zei, gebruik de search. Maar goed, omdat ik de beroerdste niet ben:
In die nieuwe R5 gaat DDR3L SODIMM, en dus geen DDR3 want dat werkt niet (helaas)
Beste Tim,
Helaas is dit alleen te upgraden bij Dell, mijn excuses voor het ongemak.
Als je nog vragen hebt, kan je ons altijd bereiken via mail of telefoon 0900-2937891
Met vriendelijke groet,
Kevin Kok
Azerty Verkoop
Wat vraag je in vredesnaam aan Azerty dat ze dit terugsturen? En waarom stuur je dit überhaupt naar hen toe? Ik heb het idee dat je onze reacties niet in je opneemt.... hoe dan ook, nogmaals:Timmeuh schreef op maandag 28 juli 2014 @ 10:31:
[...]
Zojuist de vraag uit gezet naar azerty en die antwoorden met deze mail:
Beste Tim,
Helaas is dit alleen te upgraden bij Dell, mijn excuses voor het ongemak.
Als je nog vragen hebt, kan je ons altijd bereiken via mail of telefoon 0900-2937891
Met vriendelijke groet,
Kevin Kok
Azerty Verkoop
Daarom zei ik dat je even moest zoeken in dit topic, door gebruik te maken van de search. Dat kan bovenin, en zoek dan even op wat kernwoorden. Bijv; RAM, DDR, Memory. En je krijgt al heel wat informatie. Wat ik, en wara, ook al zei: je bestelt de Alienware, daarin zijn slechts 2 bankjes gebruikt, en heb je dus nog 2 bankjes vrij. Hiervoor hoef je slechts de bodemplaat open te maken (kwestie van 2 schroeven uit mijn hoofd), en vervolgens je zelf gekochte RAM modules plaatsen. Dan weer de klep erop, schroefjes erin, en je bent klaar. De RAM modules kun je bij een (web)winkel naar wens kopen, zolang je maar die DDR3L koopt (lees wara's reactie er even op na).
Wat betreft de EPP truc, dat staat in de TS genoemd met een doorverwijzing naar het desbetreffende topic. Het is simpel dus dat kan niet misgaan, maar je moet het wel zelf even gaan lezen.
Ik heb aan Azerty gevraagd of ze mij gegevens konden geven over beschikbare geheugen banken voor AW17. Toen kreeg ik deze mail. Maar men heeft mijn vraag verkeerd begrepen want ik heb er achteraan gebeld. Men dacht dat hun de AW17 moesten verkopen met extra geheugen......... heel vaag. Azerty heeft inmiddels mij een lijst gestuurd met geheugenbankjes :-) ik ben dus geholpenThe Inquisitor schreef op maandag 28 juli 2014 @ 11:36:
[...]
Wat vraag je in vredesnaam aan Azerty dat ze dit terugsturen? En waarom stuur je dit überhaupt naar hen toe? Ik heb het idee dat je onze reacties niet in je opneemt.... hoe dan ook, nogmaals:
Oow moesten we de geheugenbankjes ook nog voor je uitzoeken? Tsja, ik verwacht ergens toch wel, dat je aan DDR3L genoeg hebt. en dan vervolgens zelf iets kan gaan kopen.Timmeuh schreef op maandag 28 juli 2014 @ 12:31:
[...]
Ik heb aan Azerty gevraagd of ze mij gegevens konden geven over beschikbare geheugen banken voor AW17. Toen kreeg ik deze mail. Maar men heeft mijn vraag verkeerd begrepen want ik heb er achteraan gebeld. Men dacht dat hun de AW17 moesten verkopen met extra geheugen......... heel vaag. Azerty heeft inmiddels mij een lijst gestuurd met geheugenbankjes :-) ik ben dus geholpen
Maar goed, fijn dat je geholpen bent.
En een AW17 besteld
Ik ben toch voor de 3de configuratie gegaan
i7 4910MQ, GTX 860M,32gb geheugen (van 16gb standaard naar 32gb kost je €1,20 extra in deze configuratie

Nou is het wachten begonnen
ff nog een vraagje hoe is het geluid van de dual fans?
Ik lees verschillende verhalen op het net,de een vind ze te hard klinken onder zware cpu bewerkingen,de ander heeft er geen last van. Kan ik bv de zwaarste games spelen,(I know 860m),zonder dat de buren denken dat ik 2 uur lang aan het stofzuigen,bij wijze van
Wat jullie?
Die zijn dik en dan ook dik in orde. Je kunt je bedenken dat de fans in idle uitstaan en je dus helemaal niets van geluid hoort (zeker als je een SSD hebtdarksoul1 schreef op maandag 28 juli 2014 @ 22:47:
ff nog een vraagje hoe is het geluid van de dual fans?
Ik lees verschillende verhalen op het net,de een vind ze te hard klinken onder zware cpu bewerkingen,de ander heeft er geen last van. Kan ik bv de zwaarste games spelen,(I know 860m),zonder dat de buren denken dat ik 2 uur lang aan het stofzuigen,bij wijze van![]()
Wat jullie?
Ga je zwaardere spellen spelen (CPU zwaarder eigenlijk) dan zul je alsnog versteld staan van de stilte. De enige spellen die ik de CPU fan hoorbaar hebben laten aanslaan zijn voor mij BF3 (64 players, grote map, voertuigen) en BF4. maar dan staat de fan nog lang niet op 100%, want ik weet hoe 100% klinkt, dat krijg je namelijk te horen als je de BIOS update/flasht. Het geluid van de fan komt nooit boven het geluid van het spel uit, en ik ben er zeer content mee.
Tevens speel ik nu dagelijks wacht_dogs op high settings met de laptop op schoot (en sluit ik dus de helft van het intake rooster) en nog maakt hij niet veel herie (maar hij word wel warm
Heb btw vandaag me order bevestiging binnen gekregen,verwachte leverdatum 20-8
Op moment van bestellen(besteld op 27-6) en configuratie instellen stond er 4-8 (dacht valt nog wel mee,lol
Ik heb een beetje door dit draadje,en het Dell levertijden topic zitten lezen.
En lees een heleboel dingen over annuleringen,omdat er geen specifieke onderdelen beschikbaar zijn,of orders binnen krijgen met andere onderdelen dan dat geleverd zou moeten worden,las zelfs bij eentje,die had zelfs na een week van betaling nog geen order bevestiging had,en die van het closet naar de wall werd gestuurd
Nja ik zie wel hoe het verloopt
Mijn alienware werd op een vrijdag geannuleerd (na 5 uur) en kon maandags pas bellen, maar toen bleek dat hij al opnieuw ingeboekt was (en hij is die zelfde dag toen in productie gegaan). Dit was omdat de wireless killer NIC niet meer te leveren was.
Het heeft uiteindelijk wel 23 dagen geduurd voordat ik hem binnen had.
Iedere keer verschoof bij mij de leverdatum. Toen heb ik een paar keer boos opgebeld, en gemailt, en toen eindelijk kreeg ik een prio build en toen ging het wel rap.
Maar goed, bij de anderen verliep het wel gewoon vlekkeloos dusja.
echter, ik zou 7% shopkorting krijgen, maar omdat ik steeds een nieuw ordernummer kreeg liep ik een paar honderd euro mis.
[ Voor 3% gewijzigd door Coehinator op 30-07-2014 11:04 ]
Ik merk nergens een verschil en weet niet wat er gewijzigd is.
[ Voor 41% gewijzigd door Embryo1 op 30-07-2014 22:29 ]
Alienware 17, 4700MQ, GTX780m, SSD, 120Hz. (Windows11) - XPS L702x , GT 555m, SSD, 120Hz (Windows 10) - Galaxy A52(2021) - Galaxy Tab S 10.5 - Galaxy Tab S6 lite - Galaxy Watch 4 Classic
3%. Voordat wij bestelden was het nog 7%, maar uiteindelijk gedaald naar 3%Coehinator schreef op woensdag 30 juli 2014 @ 11:03:
Echter, ik zou 7% shopkorting krijgen, maar omdat ik steeds een nieuw ordernummer kreeg liep ik een paar honderd euro mis.

Over BIOS: Ik zit (nog steeds) op A11, A12 had volgens mij alleen warning voor overclockers ofzo? En als er bij A13 nog niets belangrijks gewijzigd is, heb ik niet het idee dat ik iets belangrijks mis.
Nooit een indicatie gehad dat het veel voor de prestaties uit zou maken en de nieuwere biossen zijn ook nog eens locked

maar zit toch nog met een paar vraagjes die ik zo snel niet kan terugvinden(nog geen ssd's eerder gehad)
ik wil dus ook graag er een ssd erbij in bouwen,in mijn aankomende AW17
en windows er op zetten omdat dat het opstarten ver-tienvoudigd
maar in de configuratie die ik besteld heb zit een 1 TB 5.400 rpm + 80 G mSATA NV in
en de 80gb msata is dus cache drive,die veelgebruikte bestanden sneller inlaad (als ik het goed begrijp)
hoe zit dat dan als ik inderdaad de ssd met windows er in bouw???
worden dan alnog uiteindelijk ,de veelgebruikte bestanden (waaronder dus het opstarten van windows?)
op de 80gb cache,gezet?
zo ja?heeft de 80gb cache nog wel nut dan?is het dan theoretisch nog 2 x zo snel?(niet logisch want ze zijn allebei ssd
en lees dat mensen problemen hebben met alien respawn (niet zelfde schijfgrootte en dergelijke),maar dat het wel verstandig is om er iig een backup mee te maken
maar dus een clean install beter en sneller is.
het nadeel is,ik krijg alleen de recource dvd van windows 8.1,kan ik gewoon een windows 8.1 van internet plukken en installeren?(de activatie code kan ik in de bios terugvinden las ik ergens?)
en ik las ook dat je dan alle drivers in een bepaalde volgorde moet installeren,en dan iig van de resource dvd die je krijgt van dell?(dit laatste heb ik nog niet verder uitgezocht)
ik wil een samsung evo 840 ssd 250gb kopen,ik neem aan dat dat gewoon plug en play is?(zag iets over inbouw kits?)
ik heb iig wel gelezen dat ik em dan in bay 0 moet stoppen,dus niet naast de gpu ivm warmte
lol,ik zie ff de bomen door het bos niet meer

- De Msata bij Dell wordt inderdaad gebruikt als cache drive. De veelgebruikte bestanden/programma's komen hier dan op. Standaard zal dit dus het OS zijn, en grote kans ook programma's zoals Office en natuurlijk webbrowser. Hoe de combinatie SSD met caching SSD precies zit durf ik niet te zeggen, maar dat is ongetwijfeld wel te vinden op Google? De praktisch haalbare snelheid zal in ieder geval niet magisch worden als je ze beide gebruikt, maar er zal vast wel een verschil in zitten. De vraag is of je dat in praktijk ook merkt.
- Alienrespawn gewoon niet proberen, kost je alleen maar moeite
- Het is inderdaad belangrijk om de volgorde aan te houden voor de drivers, wara had hier problemen mee ondervinden, dus probeer het uit om het anders te doen. De volgorde kun je vinden in dit topic.
- Activatiecode van Win8 zit gewoon IN de bios dus hoef je niet eens te extracten, in principe wordt deze vanzelf ingevuld, zeker met een OEM disc.
- Inbouwkits voor SSD is alleen voor desktops (krijg je 3,5 inch adapter erbij, omdat ze standaard 2,5 inch zijn) of een reader zodat je kan klonen. Aangezien je toch windows gaat (her)installeren heb je dat allemaal niet nodig. Gewoon de onderplaat van de Alien eraf schroeven, SSD erin, en klaar. Ik heb de SSD wel gewoon in de lege plek gedaan (01) en de HDD laten zitten in 00.
Ik heb zelf een msata samsung evo 840 er in gestopt, werkt super top. (wel even de software download samsung magician, en rapid mode aanzetten benchmarks vliegen door het dak dan)
Het is zeker niet verplicht, maar ik had mijn andere HDD's uit de laptop gelaten tijden de windows installatie omdat hij anders de boot partitie op de niet SSD deed zetten.
het is een beetje warrig in het bestel process,dus ik weet niet zeker of ik het er dus bij krijg
dit stond er in de order bevestiging:
Operating System Recovery Options --> Windows 8.1 (64-bits) – Nederlandse dvd met hulpbronnen
en in de factuur:
619-AENZ Windows 8.1 (64Bit) Dutch 1 (maar staat geen dvd of cd achter )
620-AATY Windows 8.1 (64Bit) Dutch Resource DVD
658-BCDI Resource DVD windows 8.1
658-BCER Additional Software (???)
dus ff afwachten dus,maar als het niet zo is dan is een telefoontje zo gepleegd
ik heb ff snel msata evo ssd,met evo ssd vergeleken,kwa snelheden zijn ze vrijwel gelijk,en kwa prijs ook
en wat ik lees kun je op de gewone ssd ook rapid toepassen
als ik mag vragen @Scale waarom heb jij dan toch voor de msata gekozen?
is het niet mogelijk om te kiezen welke als hdd/ssd/msata eerste opstart ?Scale schreef op zaterdag 02 augustus 2014 @ 21:21:
Het is zeker niet verplicht, maar ik had mijn andere HDD's uit de laptop gelaten tijden de windows installatie omdat hij anders de boot partitie op de niet SSD deed zetten.
of pakt ie de msata ssd sowiezo niet als boot partitie als er meerdere aanwezig zijn?
@The Inquisitor
lol inbouw kit is voor desktops

[ Voor 3% gewijzigd door darksoul1 op 02-08-2014 22:38 ]
Alle HDD's loskoppelen wordt inderdaad aanbevolen, maar de kans dat het mis gaat is klein. Het is slechts een voorzorg. Om ervoor te zorgen dat het UEFI gedeelte en opstartgegevens op de juiste schijf gaan moet je gewoon even booten met Gparted en alle partities van windows verwijderen (dus die UEFI, system reserved etc) en dan gaat het direct goed. Anders wordt Windows geïnstalleerd op de toegewezen schijf, maar blijven de opstartgegevens op de andere disk staan. Dat blijft goed gaan totdat je er een schijf uithaalt.
Dell
Besturingsyssteem - Al op uw computer geinstalleerd
Windows 8.1 recovery Media for windows 8.1 products.
Gebruik deze schijf alleen om het besturingssyteem opnieuw op een dell-computer te installeren.
Ik heb daarmee gewoon een volledige windows installatie gedaan, en met een CD key geupgrade naar windows 8.1 pro.
Over de SSD:
De mSata is eigenlijk simpel, mijn laptop zat geen SSD in (zelf erin doen is een stuk goedkoper). En zover ik weet zijn alle mSata Harddisks SSD drives. Dus door een mSata voor SSD te gebruiken hou ik twee plaatsen voor data disks over.
De msata die erin zit is alleen klein, dus het is de vraag aan de gebruiker of je meer nodig hebt. Ik heb geen msata, maar wel een 250GB SSD gekocht (en de WD Black die erin zat behouden), daarop installeer ik bijv ook BF3 en BF4, waardoor de laadtijden aanzienlijk verkort worden. Vind je dat geen probleem? Dan zou je genoeg kunnen hebben aan de (kleinere) msata.
Maar als ik jou zo hoor heb je de msata gewoon als schijf gebruikt en niet als caching (want dan kun je er niet zelf programma's op installeren, dan werkt het met een algoritme). Dus ook daar zit weer de keus...
80gb msata,en 1tb 5400rpm
Ik denk dat ze zo de snelheid willen opschroeven van de toch wel trage 5400rpm doormiddel van de 80gb cache (64gb max wat ik begrijp)
Maar heb een aantal reviews en dergelijke gelezen over cache ssd,en gewone ssd,en conclusie is toch een gewone ssd sneller is als,de combo cache ssd en hdd
En dat ssd en cache ssd combinatie vrij weinig nut heeft
Dus ik ga een ssd plaatsen voor Windows,games en dergelijke, en laat de combo msata en hdd voor wat het is,voor media,foto's enzo
Thanks again
Ps:zal tijd worden dat ik mn alien ga ontvangen(31-7 verzonden uit China),verwacht hem eind van deze week,of begin volgende week.
Al het rand apparatuur bestel je later,maar heb je wel eerder binnen

De volgorde:
1. Chipset
2. Intel Management Engine Driver
3. Intel Rapid Storage technology
4. LAN driver
5. Draadloos/Bluetooth Driver
6: Airplane Switch
7. INTEL/AMD/NVIDIA Display Driver
(misschien eerst de Alienware Onscreen installeren om te schakelen van GPU als de Nvidia loopt te meuren dat hij niet compatible is. Switchen met F5 na instalatie Alienware Onscreen)
8. SD Kaartlezer driver
9. Touchpad driver
10. Alienware On-Screen Display driver
11. Alienware Command Center
12: Free Fall Sensor Driver
Mocht je die instalatie doen zoals hierboven dat je die 80GB Msata als cache wil, dan moet je dat wel eerst opnieuw erin zetten in het RAID menu. Want anders blijft je oude Windows installatie staan. Eerst die hele schijven formatteren en daarna opnieuw de 80GB aanwijzen als cache voor de 1TB disk.
Alleen zeg jij dat je die 1TB gaat gebruiken als data disk voor plaatjes en media en andere rommel. Dan heeft zon cache disk totaal geen nut. het heeft wel enig zin als je er ook programma's alias games op installeert. Een cache disk slaat namelijk alleen vaak gebruikte data op. En media als films is totaal overbodig dan.
Ik heb hem gewoon als losse disk staan, voor wat programma's als photoshop. De snelheid van die cache ssd is zelfs ietsje sneller dan mijn gewone SSD. (Plextor M5X) dus dat zit wel snor.
Mocht je geen installatiemedia hebben zoals velen van ons met W8. Heb je eigenlijk een groot probleem. Want de Alien boot in uefi, en een disk of usb maken voor Uefi is mij nog niet gelukt.
Dan moet je dus switchen naar legacy en daarop kan je alles installeren.
Mocht je installatiemedia nodig hebben stuur maar effe een DM!
[ Voor 199% gewijzigd door Coehinator op 04-08-2014 17:18 ]
En voor de tip over msata cache verhaal
Em,dus als ik het goed begrijp (ik zal wel moeilijker denken dan dat het in werkelijkheid is?
1 harddisk eruit halen(msata er ook uit ook al staat ie als cache??)
2 ssd plaatsen
3 Alien ware aanslingeren
4 dvd van Dell erin,Windows installeren(anders ff een dm plegen voor installmedia)
5 lijst met drivers afwerken
6 alien uit
7 harddisk er in
8 Alien aan
9 cache formatteren en hdd formatteren en opnieuw in uefi in raid zetten hdd en 80gb msata
Klaar voor gebruik?
Ook weet ik pas sinds letterlijk 2 minuten wat uefi is.
Vernieuwde bios/vervanger
Maar dus als de dvd van Dell niet werkt zeg maar
Dan moet ik overstappen naar legacy?
Pff lol voel zwaar noob op het moment

Nee, je kan de hdd's gewoon laten zitten en je gekochte SSD bijplaatsen. Echter raad ik aan om je HDD nu te verplaatsen naar de lege bay, en je SSD op de plaats waar de HDD nu zit. Want, die bay zit tegen de heatsink van de GPU aan, en aangezien een HDD al warmte genereert en de GPU ook, werd de HDD aardig heet. een SSD is veel koeler en maakt niet veel uit waar je die neerzet. Dus je hdd is in die andere bay een paar graden koeler en dat is goed voor je levensduur.darksoul1 schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 00:00:
Ok bedankt voor het posten van de volgorde
[...]
Dan moet ik overstappen naar legacy?
Pff lol voel zwaar noob op het moment
Voordat je aan alles begint, zou ik met je huidige installatie even je W8 product code opschrijven. Die kan je vinden met dit tooltje. Mocht hij het dan niet automatisch vinden heb je altijd je key nog opgeschreven!
Mocht je die 80GB SSD toch in cache willen hebben vóór de installer de sata mode naar RAID zetten in de bios (staat hij standaard)
Dan, inderdaad alien aan, en installatie vanaf die DVD openen. en effe kijken of je installer in uefi wil booten, anders switchen naar legacy. Dan gewoon alles formatteren, iedere schijf die je ziet, iedere partitie verwijderen en formatteren. Dan Windows installeren op je gekochte SSD (te herkennen aan het aantal GB's)
Daarna kun je het RAID menu oproepen voor het booten (weet effe niet welke key dat is, gok F8) dan die SATA schijf instellen als cache.
Daarna kun je alle drivers gaan installeren in de volgorde hierboven. en dan is het klaar.
Die modificaties in de bios, Legacy, Raid etc moet je veranderen vóór je herinstallatie. Anders boot ie daarna niet meer natuurlijk. Ik weet niet precies wat voor DVD jij hebt van dell. Als dat zo'n dell backup ding is heb je wel een probleem. Want die wil perse iets herstellen en kiest willekeurig een disk uit. Zo weet je dus nooit op welke disk die het gooit, en dat is vaak gewoon de reguliere HDD en daar schiet je dus niks mee op. Mocht je dat hebben stuur je maar een DM dan lossen we het anders op.
Maar het is dus niet nodig om eerst je andere schijven eruit te halen. Want in een normale installer kan je gewoon formatteren en een doelschijf selecteren. Scheelt je een hoop gesleutel!
[ Voor 10% gewijzigd door Coehinator op 05-08-2014 00:40 ]
Punt
Beschrijving
Base
Alienware 14 basis
Operating System
Windows 8.1 (64-bits) - Nederlands
Memory
8 GB Dual Channel DDR3L bij 1.600 MHz
Keyboard
Intern toetsenbord - VS/Internationaal (QWERTY)
Video Card
NVIDIA® GeForce® GTX 765M met 2 GB GDDR5
Driver
Intel 802.11n/ac Wireless and Bluetooth 4.0 driver
Hard Drive
1 TB 5.400 rpm + 80 GB mSATA-cache
Processor
De 4e generatie Intel® Core™ i7-4710MQ processor (6MB Cache, up to 3.5GHz w/ Intel® Turbo Boost)
LCD
14,0 inch (355,6 mm) WLED Full HD-beeldscherm met antireflectiecoating (1.920 x 1.080)
Heb voor de 14 inch gekozen omdat ik hem vooral voor school en op kot ga gebruiken
Ik zie verder in dit topic niet veel man dat de 14 heeft besteld , iemand enig idee wanneer hij aan gaat komen?
verwachte datum staat op 28 augustus maar ik verwacht dat dit nog vertraagt gaat worden...
Hopenlijk geen gezever van Dell en ik hoop hem te hebben voor 15 september wanneer het nieuwe schooljaar start
[ Voor 5% gewijzigd door PuttPutt op 05-08-2014 03:59 ]
Ben erg benieuwd! Die van mij staat vanaf 01-08 in china misschien vliegen we samendarksoul1 schreef op zondag 03 augustus 2014 @ 15:31:
Ps:zal tijd worden dat ik mn alien ga ontvangen(31-7 verzonden uit China),verwacht hem eind van deze week,of begin volgende week.
Even wat anders:
Ik ben trouwens erg benieuwd krijg binnenkort mijn nieuwe AW17. Heb een Crucial Mx100 erbij besteld waarmee Acronis geleverd word. Heeft iemand hier ervaring mee is het makkelijk te clonen van een HDD naar SSD? Iemand ervaring mee? Of zeggen jullie doe gewoon een schone instal?
[ Voor 30% gewijzigd door Timmeuh op 05-08-2014 06:45 ]
Echter is een clean install aan te raden. Bij mij ging het klonen goed, zo leek het, maar toen ik de laptop gebruikte merkte ik vreemde dingen: het beeldscherm flikkerde af en toe (de kleuren, niet aan/uit) en alles leek vertraagd. Vanzelfsprekend heb ik toen een clean install gedaan, en alles werkt zonder problemen al maanden lang. Een vriend heeft laatst wel gekloond toen hij een SSD kocht (dezelfde als de mijne, dus ook zelfde software) en heeft totaal geen problemen ondervonden. Dus het lijkt een beetje trial en error te zijn.
Kost wat tijd (volgorde drivers, updates bla bla), maar dan kun je er van uit gaan dat je niet zomaar gekke dingen krijgt.
Mag ik vragen wat er gebeurd als je deze volgorde niet aanhoud?Coehinator schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 17:02:
Er is inderdaad een installatie volgorde en de Alien is zeer kieskeurig, ik heb al een paar keer compleet overnieuw gemoeten.
De volgorde:
1. Chipset
2. Intel Management Engine Driver
3. Intel Rapid Storage technology
4. LAN driver
5. Draadloos/Bluetooth Driver
6: Airplane Switch
7. INTEL/AMD/NVIDIA Display Driver
(misschien eerst de Alienware Onscreen installeren om te schakelen van GPU als de Nvidia loopt te meuren dat hij niet compatible is. Switchen met F5 na instalatie Alienware Onscreen)
8. SD Kaartlezer driver
9. Touchpad driver
10. Alienware On-Screen Display driver
11. Alienware Command Center
12: Free Fall Sensor Driver
Ik ga denk ik toch voor een clean install en dan installeer ik gelijk windows 7 i.p.v windwos 8.1. Kan via het werk alle licenties mee krijgen.The Inquisitor schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 10:03:
Echter is een clean install aan te raden. Bij mij ging het klonen goed, zo leek het, maar toen ik de laptop gebruikte merkte ik vreemde dingen: het beeldscherm flikkerde af en toe (de kleuren, niet aan/uit) en alles leek vertraagd. Vanzelfsprekend heb ik toen een clean install gedaan, en alles werkt zonder problemen al maanden lang. Een vriend heeft laatst wel gekloond toen hij een SSD kocht (dezelfde als de mijne, dus ook zelfde software) en heeft totaal geen problemen ondervonden. Dus het lijkt een beetje trial en error te zijn.
Ik heb zelf sinds kort de Alienware 14. Op 11-6-2014 besteld en ik had 'm op 25-6-2014 binnen, dus het heeft 2 weken geduurd. Vind ik toch netjes.PuttPutt schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 03:58:
Gisteren dan ook eindelijk AW laptop besteld
Punt
Beschrijving
Base
Alienware 14 basis
Operating System
Windows 8.1 (64-bits) - Nederlands
Memory
8 GB Dual Channel DDR3L bij 1.600 MHz
Keyboard
Intern toetsenbord - VS/Internationaal (QWERTY)
Video Card
NVIDIA® GeForce® GTX 765M met 2 GB GDDR5
Driver
Intel 802.11n/ac Wireless and Bluetooth 4.0 driver
Hard Drive
1 TB 5.400 rpm + 80 GB mSATA-cache
Processor
De 4e generatie Intel® Core™ i7-4710MQ processor (6MB Cache, up to 3.5GHz w/ Intel® Turbo Boost)
LCD
14,0 inch (355,6 mm) WLED Full HD-beeldscherm met antireflectiecoating (1.920 x 1.080)
Heb voor de 14 inch gekozen omdat ik hem vooral voor school en op kot ga gebruiken
Ik zie verder in dit topic niet veel man dat de 14 heeft besteld , iemand enig idee wanneer hij aan gaat komen?
verwachte datum staat op 28 augustus maar ik verwacht dat dit nog vertraagt gaat worden...
Hopenlijk geen gezever van Dell en ik hoop hem te hebben voor 15 september wanneer het nieuwe schooljaar start
Dan kom je in de knoei dat bepaalde drivers niet willen installeren en dat je dus niet verder kan. En je hele herinstallatie in feite opnieuw kan uitvoeren.Timmeuh schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 11:33:
[...]
Mag ik vragen wat er gebeurd als je deze volgorde niet aanhoud?
en dat stond gewoon in die post...
[ Voor 7% gewijzigd door Coehinator op 05-08-2014 14:26 ]
Dat is al bij al vrij snelSonicfreak schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 13:50:
[...]
Ik heb zelf sinds kort de Alienware 14. Op 11-6-2014 besteld en ik had 'm op 25-6-2014 binnen, dus het heeft 2 weken geduurd. Vind ik toch netjes.
Ik heb voor de zekerheid vroeg besteld (je weet maar nooit)
btw ben je tevreden van de 14 inch? scherm toch niet te klein om te gamen?
Wat ik overal lees is dat dit geen probleem zou moeten en ja anders een externe monitor he
Ik ben heel tevreden met de Alienware 14. Het is een mooie laptop met een goede en degelijke bouwkwaliteit. Ook qua snelheid ben ik zeer tevreden. Ik heb de configuratie met i7 4710MQ, 16GB, 256 GB SSD + 1 TB HDD, Blu-ray lezer + DVD brander en Geforce 765M 2 GB. Het 14 inch scherm vind ik niet te klein om te gamen. Het scherm heeft goede kijkhoeken omdat het een IPS scherm is en geeft een scherp beeld. Kleuren zijn ook mooi en helder. Al met al ben ik zeer tevreden met mijn aankoop.PuttPutt schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 18:33:
[...]
Dat is al bij al vrij snel
Ik heb voor de zekerheid vroeg besteld (je weet maar nooit)
btw ben je tevreden van de 14 inch? scherm toch niet te klein om te gamen?
Wat ik overal lees is dat dit geen probleem zou moeten en ja anders een externe monitor he
Klinkt veelbelovendSonicfreak schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 20:50:
[...]
Ik ben heel tevreden met de Alienware 14. Het is een mooie laptop met een goede en degelijke bouwkwaliteit. Ook qua snelheid ben ik zeer tevreden. Ik heb de configuratie met i7 4710MQ, 16GB, 256 GB SSD + 1 TB HDD, Blu-ray lezer + DVD brander en Geforce 765M 2 GB. Het 14 inch scherm vind ik niet te klein om te gamen. Het scherm heeft goede kijkhoeken omdat het een IPS scherm is en geeft een scherp beeld. Kleuren zijn ook mooi en helder. Al met al ben ik zeer tevreden met mijn aankoop.
kvond de ssd upgrade van +250 eur net iets te veel om die te nemen , maar als ik op geen cent zou letten hadk die ook wel eringestoken...
Omdat ik hem nog maar zondag besteld heb ?Coehinator schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 22:50:
Waarom zet je die er zelf niet in voor ~80 euro dan?
ik denk dat we in het zelfde scheutje zitten,of liever gezegd stoomboot (die op half stoom over de oceaan tuftTimmeuh schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 06:40:
[...]
Ben erg benieuwd! Die van mij staat vanaf 01-08 in china misschien vliegen we samen?
EDIT:
dacht check nog maar es ff en ja hoor --> Netherlands 05/082014 13;34
"Bestelling verwerkt,Klaar voor UPS"
denk dat de stoomboot gedoopt was tot willie
ok het is altijd makkelijk om je key fysiek te hebben,of iig ergens "geschreven" te hebbenCoehinator schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 00:36:
[...]
Nee, je kan de hdd's gewoon laten zitten en je gekochte SSD bijplaatsen. Echter raad ik aan om je HDD nu te verplaatsen naar de lege bay, en je SSD op de plaats waar de HDD nu zit. Want, die bay zit tegen de heatsink van de GPU aan, en aangezien een HDD al warmte genereert en de GPU ook, werd de HDD aardig heet. een SSD is veel koeler en maakt niet veel uit waar je die neerzet. Dus je hdd is in die andere bay een paar graden koeler en dat is goed voor je levensduur.
Voordat je aan alles begint, zou ik met je huidige installatie even je W8 product code opschrijven. Die kan je vinden met dit tooltje. Mocht hij het dan niet automatisch vinden heb je altijd je key nog opgeschreven!
Mocht je die 80GB SSD toch in cache willen hebben vóór de installer de sata mode naar RAID zetten in de bios (staat hij standaard)
Dan, inderdaad alien aan, en installatie vanaf die DVD openen. en effe kijken of je installer in uefi wil booten, anders switchen naar legacy. Dan gewoon alles formatteren, iedere schijf die je ziet, iedere partitie verwijderen en formatteren. Dan Windows installeren op je gekochte SSD (te herkennen aan het aantal GB's)
Daarna kun je het RAID menu oproepen voor het booten (weet effe niet welke key dat is, gok F8) dan die SATA schijf instellen als cache.
Daarna kun je alle drivers gaan installeren in de volgorde hierboven. en dan is het klaar.
Die modificaties in de bios, Legacy, Raid etc moet je veranderen vóór je herinstallatie. Anders boot ie daarna niet meer natuurlijk. Ik weet niet precies wat voor DVD jij hebt van dell. Als dat zo'n dell backup ding is heb je wel een probleem. Want die wil perse iets herstellen en kiest willekeurig een disk uit. Zo weet je dus nooit op welke disk die het gooit, en dat is vaak gewoon de reguliere HDD en daar schiet je dus niks mee op. Mocht je dat hebben stuur je maar een DM dan lossen we het anders op.
Maar het is dus niet nodig om eerst je andere schijven eruit te halen. Want in een normale installer kan je gewoon formatteren en een doelschijf selecteren. Scheelt je een hoop gesleutel!
je geeft aan dat de andere hdd's er niet uit hoeven,mischien dat Scale juist daarom ze er uit heeft gehaald
zodat er maar 1 mogelijkheid over blijft waar windows 8.1 op geinstalleerd kan worden.
en de dell dvd dus geen willekeurige hdd zelf kiest.
het word steeds minder duidelijk zo lol
maar ff voor de duidelijkheid
en de ander zegt pleur alles er in
1 alien opstarten,tooltje gebruiken,key opschrijven
2 afsluiten,hdd in andere bay,nieuwe ssd in bay waar hdd zat
3 alien opstarten en meteen F2en
4 boot order --> cd/dvd --> nieuwe ssd,sata als raid instellen,of als standaard ssd (denk toch het laatste idd geen nut voor media,films fotoos),oude hdd ook als standaard instellen,en bios opslaan
5 dvd van dell erin (welke scale ook heeft gebruikt)
6 proberen om dvd/installer in uefi te starten,lukt dat niet --> legacy aanzetten bios opslaan,en opnieuw proberen
7 alle harde schijven/ssd's formatteren,en kiezen waar windows op geinstalleerd word
8 drivers op juiste volgorde installeren
9 klaar voor gebruik
correct me if im wrong
We zaten helaas niet op dezelfde stoomboot gister met Dell gebeld en ze zeiden dat de levering vrijdag of maandag zal plaats vinden echter op de trackingcode van UPS staat nog steeds dat hij in China is:darksoul1 schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 23:03:
[...]
ik denk dat we in het zelfde scheutje zitten,of liever gezegd stoomboot (die op half stoom over de oceaan tuftlol,teminste zo voelt het iig,traag gedoe allemaal
),als het een vrachtvlucht was dan was het allang bezorgd,vliegreisje kan nooit langer duren als 24 uur(mits meerdere tussenstoppen natuurlijk)
EDIT:
dacht check nog maar es ff en ja hoor --> Netherlands 05/082014 13;34
"Bestelling verwerkt,Klaar voor UPS"
China 01/08/2014 19:04 Agent afhalen; onderweg naar UPS-facil.
Dan zal die van jou vandaag of morgen geleverd worden
Windows 8.1 want heb 32gb geheugen, en dat zou niet kunnen met 7?
Home Premium is op 16 GB gelocked

... Weet nog dat ik de hele dag bij mijn pa op z'n werk zat waar mijn R4 werd afgeleverd, UPC kwam pas rond 8 uur oid.

Klopt helemaal zo! Alleen als hij die dell restore bende heeft. Zou ik niet alles eruit halen. Vooral de msata onder t keyboard is veel werk. Gewoon een andere iso zoeken of mij dmmendarksoul1 schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 23:03:
[...]
ok het is altijd makkelijk om je key fysiek te hebben,of iig ergens "geschreven" te hebben
je geeft aan dat de andere hdd's er niet uit hoeven,mischien dat Scale juist daarom ze er uit heeft gehaald
zodat er maar 1 mogelijkheid over blijft waar windows 8.1 op geinstalleerd kan worden.
maar ff voor de duidelijkheid,want de een zegt,alleen met nieuwe ssd en zonder de extra hdd/ssd's
en de ander zegt pleur alles er in![]()
1 alien opstarten,tooltje gebruiken,key opschrijven
2 afsluiten,hdd in andere bay,nieuwe ssd in bay waar hdd zat
3 alien opstarten en meteen F2en
4 boot order --> cd/dvd --> nieuwe ssd,sata als raid instellen,of als standaard ssd (denk toch het laatste idd geen nut voor media,films fotoos),oude hdd ook als standaard instellen,en bios opslaan
5 dvd van dell erin (welke scale ook heeft gebruikt)
6 proberen om dvd/installer in uefi te starten,lukt dat niet --> legacy aanzetten bios opslaan,en opnieuw proberen
7 alle harde schijven/ssd's formatteren,en kiezen waar windows op geinstalleerd word
8 drivers op juiste volgorde installeren
9 klaar voor gebruik
correct me if im wrong
[ Voor 5% gewijzigd door Coehinator op 06-08-2014 10:20 ]
Nope, het is niet minder duidelijk, men heeft alleen een verschillende visie, en daar is niets mis mee.je geeft aan dat de andere hdd's er niet uit hoeven,mischien dat Scale juist daarom ze er uit heeft gehaald
Feit is dat het wordt aanbevolen om alle andere HDD's eruit te halen wanneer je Windows installeert. Let op "aanbevolen", niet "noodzakelijk". Het kan in theorie misgaan, net zoals veel andere dingen in theorie mis kunnen gaan. Nogmaals; ik heb het de moeite niet genomen, en het is gewoon goed gekomen, let er alleen wel op dat je de standaard HDD (met Windows vanuit Dell erop) LEEG maakt (via bijv een Gparted live usb).
Het installatieprogramma vraagt altijd waar Windows op geïnstalleerd moet worden, en gaat zeker niet zomaar een willekeurige HDD kiezen
Ja, wel als je een normale windows DVD hebt. maar als je zo'n dell diagnoses dinges hebt. Zoals ik had op een usb. Kan je niet je doelschijf selecteren. Dus installeert die het op een willekeurige schijf waar die iets op kan herstellen.The Inquisitor schreef op woensdag 06 augustus 2014 @ 12:04:
[...]
Nope, het is niet minder duidelijk, men heeft alleen een verschillende visie, en daar is niets mis mee.
Feit is dat het wordt aanbevolen om alle andere HDD's eruit te halen wanneer je Windows installeert. Let op "aanbevolen", niet "noodzakelijk". Het kan in theorie misgaan, net zoals veel andere dingen in theorie mis kunnen gaan. Nogmaals; ik heb het de moeite niet genomen, en het is gewoon goed gekomen, let er alleen wel op dat je de standaard HDD (met Windows vanuit Dell erop) LEEG maakt (via bijv een Gparted live usb).
Het installatieprogramma vraagt altijd waar Windows op geïnstalleerd moet worden, en gaat zeker niet zomaar een willekeurige HDD kiezenHet gaat om de bootgegevens die anders op de verkeerde schijf staan (en zelf dat maakt niet uit, tenzij de configuratie verandert. M.a.w. zodra er een HDD uitgaat/vervangen wordt/etc.)
Daarom zeg ik, laat alles erin zitten, mocht je de doelschijf niet kunnen selecteren. Probeer dan gewoon een schone Windows ISO te fixen.
Wanneer ik de update draai, kom ik in een blauw scherm (error 0xc0000225) waarin ik weinig kan doen en terug wordt gestuurd naar een herstelpunt. Vervolgens word ik terug gestuurd naar Windows, waarin ik weer een error code te zien krijg: 0xC1900101 - 0x20017. Hier is wel het één en ander van te vinden online, maar geen oplossing werkt voor mij.
Vandaag heb ik een gehele herinstallatie gedaan en geprobeerd om direct vanaf 8.0 naar 8.1 te gaan, zonder dus drivers up te daten of iets anders te installeren. Dat werkte niet. Daarna heb ik weer een herinstallatie gedaan en heb ik alle drivers in de juiste volgorde geïnstalleerd en ook de bios geupgrade (van A10 naar A12) en ik ga het zo nog een keer proberen, maar vrees het ergste.
Iemand hier ervaring mee?

Yep, het zijn er een stuk of 118.The Inquisitor schreef op woensdag 06 augustus 2014 @ 23:22:
Geen ervaring mee nee, maar het duurt wel even voordat 8.1 beschikbaar wordt (lees: je moet heel wat updates installeren). Weet je zeker dat je ALLE updates hebt geïnstalleerd voordat je 8.1 probeert? Dus handmatig zoeken in Windows update > installeren > rebooten > proces herhalen, totdat er echt geen updates meer zijn.
vandaag mn alien binnen gekregen ssd erin gezet en alles werkt (bijna) naar behoren
de installatie dvd van windows 8.1 werkt gewoon iig van dell
ook is het mogelijk om te kiezen op welke ssd/hhd hij installeert
heb alleen een paar dingen die niet werken (dus zal nog wel een keer een her-installeren)
(beetje trail en error is nooit verkeerd)
op de recource dvd kan ik geen sd/geheugen kaart driver vinden
en op de recource dvd staat een andere driver voor de bluetooth /wireless?
nja die kan ik nog altijd vinden op internet vinden
en heb een samsung evo 840 erin gezet in bay 0 en hdd in bay 1,en magician geinstalleerd,maar hij geeft aan dat de ssd in achi moet staan om rapid toe te passen
ook ben ik vergeten om de om de ssd cache van 80gb om te zetten naar een gewone ssd
achja al met al dik tevreden hierzo,wat een bakbeest (letterlijk lol)
scherm is kraak helder,en met de ssd in 5 seconde opgestart
2014-08-07 00:41:41, Error [0x0808fe] MIG Plugin {0b23c863-4410-4153-8733-a60c9b1990fb}: LoadLibraryEx error (C:\$WINDOWS.~BT\Sources\ReplacementManifests\Microsoft-Windows-TextServicesFramework-Migration\TableTextServiceMig.dll) gle=126 2014-08-07 00:41:41, Error [0x0808fe] MIG Plugin {0b23c863-4410-4153-8733-a60c9b1990fb}: LoadLibrary error (C:\Windows\system32\TableTextServiceMig.dll) gle=0 2014-08-07 00:42:32, Error [0x0808fe] MIG Plugin {ee036dc0-f9b7-4d2d-bb94-3dd3102c5804}: BRIDGEMIG: CBrgUnattend::CollectBridgeSettings failed: 0x1, 0 2014-08-07 00:42:46, Error MOUPG CDlpTask::RestartTransform(2444): Result = 0xC1800107
En ik maar wachtendarksoul1 schreef op donderdag 07 augustus 2014 @ 00:17:
heren bedankt voor alle tips
vandaag mn alien binnen gekregen ssd erin gezet en alles werkt (bijna) naar behoren
Wat bedoel je met 'andere driver'? Heb je 2 drivers voor BT/Wireless of 1? Het ligt maar net aan je configuratie. Als je een broadcomm wifi kaart hebt met ingebouwde BT, dan verwijst de software titel alleen naar BT (gek genoeg), en is die installeren genoeg. Heb je 2 losse modules, dan zul je 2x software hebben.darksoul1 schreef op donderdag 07 augustus 2014 @ 00:17:
Ja, dat geeft magician bij mij ook nog steeds aan, dus dat zal ik lekker negeren. De Alien's staan standaard ingesteld op RAID, en dat ondersteunt ook ACHI. Als je googled op dat feit zie je dat meer mensen dat tegenkomen zonder reden. Magician schijnt een beetje te liegen ofzo.Als je de SSD met magician benchmarkt en het behaalt de juiste waarde dan zal ik er verder niet meer naar kijkenen heb een samsung evo 840 erin gezet in bay 0 en hdd in bay 1,en magician geinstalleerd,maar hij geeft aan dat de ssd in achi moet staan om rapid toe te passen
sws nooit die driver dvd van dell gebruiken. Altijd outdated drivers. Gewoon die van de site pakken. Werkt veel beter!darksoul1 schreef op donderdag 07 augustus 2014 @ 00:17:
heren bedankt voor alle tips
de installatie dvd van windows 8.1 werkt gewoon iig van dell
ook is het mogelijk om te kiezen op welke ssd/hhd hij installeert
heb alleen een paar dingen die niet werken (dus zal nog wel een keer een her-installeren)
(beetje trail en error is nooit verkeerd)
en heb een samsung evo 840 erin gezet in bay 0 en hdd in bay 1,en magician geinstalleerd,maar hij geeft aan dat de ssd in achi moet staan om rapid toe te passen
ook ben ik vergeten om de om de ssd cache van 80gb om te zetten naar een gewone ssd
achja al met al dik tevreden hierzo,wat een bakbeest (letterlijk lol)
scherm is kraak helder,en met de ssd in 5 seconde opgestartecht een wereld van verschil
Mijn lan en wifi werkt namelijk niet zonder drivers -.-"
En net als bij mijn acer kies ik liever zelf wat ik installeer
Bij mijn acer werd ineens bestanden via Bluetooth delen uitgeschakeld in een driver update

Of je download het van te voren van de site natuurlijk, nog makkelijker, en heb je meteen up-to-date drivers.
Of inderdaad via een 2e computer doen. En je kunt altijd nog die DVD gebruiken indd.
Maar ik las in het vorige topic dat mensen met zo'n R4 hun bios konden bricken als ze die DVD gebruikten haha. Daar zat een fout in ofzo. Ik zal het eens opzoeken voor de gein
Edit: Gevonden alleen was dit voor mensen met een Aurora. nvm
Je kunt de landriver pakken vanaf de DVD en dan alsnog via de website gaan downloaden natuurlijk.
[ Voor 23% gewijzigd door Coehinator op 07-08-2014 10:57 ]
Bekend probleem en zelfs door Dell in de pers als fabrieksfout erkend dat ook buiten garantie zal worden verholpen maar nu na 4 jaar doen ze toch moeilijk .
Beetje jammer
ik heb 27-7 besteld,29-7 order bevestiging,31-7 verzonden vanuit china en 6-8 ontvangenTimmeuh schreef op donderdag 07 augustus 2014 @ 08:48:
[...]
En ik maar wachten![]()
hij is nog steeds met het bootje onderweg! jij had hem de 30e besteld? ik de 1e dus hoop dat die van mij vandaag in nederland aankomt!!
dus totaal totaal 10 dagen
ik heb een intel dual band wireless-ac 7260 er in zitten daar zit ook bluetooth op als het goed is,maar op de resource dvd zie ik alleenThe Inquisitor schreef op donderdag 07 augustus 2014 @ 09:24:
[...]
Wat bedoel je met 'andere driver'? Heb je 2 drivers voor BT/Wireless of 1? Het ligt maar net aan je configuratie. Als je een broadcomm wifi kaart hebt met ingebouwde BT, dan verwijst de software titel alleen naar BT (gek genoeg), en is die installeren genoeg. Heb je 2 losse modules, dan zul je 2x software hebben.
[...]
Ja, dat geeft magician bij mij ook nog steeds aan, dus dat zal ik lekker negeren. De Alien's staan standaard ingesteld op RAID, en dat ondersteunt ook ACHI. Als je googled op dat feit zie je dat meer mensen dat tegenkomen zonder reden. Magician schijnt een beetje te liegen ofzo.Als je de SSD met magician benchmarkt en het behaalt de juiste waarde dan zal ik er verder niet meer naar kijken
BCM 4352 Broadcom wireless 2x2 802.11ac + BT4.0
als ik die installeer vraagt de installer of ik de bluetooth wil aanswitchen met de bluetooth knop
welke bluetooth knop ???heb em iig nog niet gevonden
voor de rest staat er nog SiBeam wireless HD (gen 3) op, heb ik niet geinstalleerd want weet niet wat het is
en voor de cardreader heb ik inmiddels al gevonden,heb ik gewoon overheen gekeken met mn slaapkop

nou moet ik alleen nog ff uitzoeken,of ik de cache drive om kan zetten naar een gewone ssd,(of dat mogelijk is zonder her-installatie,want heb f8 geprobeerd tijdens opstarten maar kom niet in een raid menu of iets dergelijks)
edit: opstarten:F12 en dan intel storage manager ,kun je de boel veranderen???
Bij mij was het; 23/7 aangeboden bij UPS in China, vervolgd door o.a. exportscan. 24/7 hele wereld rondgereisd waaronder Korea en Verenigde Arabische Emiraten. 25/7 aan de deur.
Probeer binnen windows eens te zoeken naar ''Partities op harde schijf maken..." Via die tool kun je zien welke schijven er herkend worden en ook formatteren.darksoul1 schreef op donderdag 07 augustus 2014 @ 18:29:
[...]
ik heb 27-7 besteld,29-7 order bevestiging,31-7 verzonden vanuit china en 6-8 ontvangen
dus totaal totaal 10 dagenen vanaf dat ie verzonden vanuit china --> 7 dagen
netjes hoor
[...]
ik heb een intel dual band wireless-ac 7260 er in zitten daar zit ook bluetooth op als het goed is,maar op de resource dvd zie ik alleen
BCM 4352 Broadcom wireless 2x2 802.11ac + BT4.0
als ik die installeer vraagt de installer of ik de bluetooth wil aanswitchen met de bluetooth knop
welke bluetooth knop ???heb em iig nog niet gevonden
voor de rest staat er nog SiBeam wireless HD (gen 3) op, heb ik niet geinstalleerd want weet niet wat het is
en voor de cardreader heb ik inmiddels al gevonden,heb ik gewoon overheen gekeken met mn slaapkop
nou moet ik alleen nog ff uitzoeken,of ik de cache drive om kan zetten naar een gewone ssd,(of dat mogelijk is zonder her-installatie,want heb f8 geprobeerd tijdens opstarten maar kom niet in een raid menu of iets dergelijks)
edit: opstarten:F12 en dan intel storage manager ,kun je de boel veranderen???
Doe die DVD aan de kant, en download je drivers van t internet. Dan weet je zeker dat je goed zit. Anders zit je straks met allemaal drivers die niet werken maar wel openstaan
Eindelijk opgelost, zie cooper87 in "\[8.1] Fout bij upgraden vanaf 8.0".cooper87 schreef op woensdag 06 augustus 2014 @ 21:36:
Ik heb een Alienware m17x R4 met Windows 8.0, deze wil ik graag updaten naar 8.1 om bij te blijven met alle drivers en functionaliteiten. Ik krijg het echter niet voor elkaar, ben er al een paar dagen mee bezig.
Wanneer ik de update draai, kom ik in een blauw scherm (error 0xc0000225) waarin ik weinig kan doen en terug wordt gestuurd naar een herstelpunt. Vervolgens word ik terug gestuurd naar Windows, waarin ik weer een error code te zien krijg: 0xC1900101 - 0x20017. Hier is wel het één en ander van te vinden online, maar geen oplossing werkt voor mij.
Vandaag heb ik een gehele herinstallatie gedaan en geprobeerd om direct vanaf 8.0 naar 8.1 te gaan, zonder dus drivers up te daten of iets anders te installeren. Dat werkte niet. Daarna heb ik weer een herinstallatie gedaan en heb ik alle drivers in de juiste volgorde geïnstalleerd en ook de bios geupgrade (van A10 naar A12) en ik ga het zo nog een keer proberen, maar vrees het ergste.
Iemand hier ervaring mee?
Ik moet zeggen dat Dell mij prima geholpen heeft. Mijn laptop is al ruim uit de garantie, maar daar deed deze kerel niet moeilijk over. Hij had ook echt verstand van zaken en kwam met goede suggesties en uiteindelijk dus met de oplossing.
Hij adviseerde mij ook om vooral de drivers van de vendors zelf te gebruiken en niet die van de Dell site, met name de graphics driver (AMD). Ik was hier zelf nogal huiverig voor, maar na mijn herinstallatie lijkt het vooralsnog allemaal prima te werken en heb ik hele goede performance in mijn games.
Breek me de bek nie open hahah. Ik heb de 30-07 besteld. 1-8 is hij mee gegaan met de boot. Waarschijnlijk is de motor kapot en moeten ze met roeispanen verder........... Ik verwacht dat hij vandaag of dit weekend in nederland aankomt. Hopelijk heb ik hem maandag. Echter staat de uiterste leverdatum op de 22e van augustus (zekerheidje voor dell)The Inquisitor schreef op donderdag 07 augustus 2014 @ 21:59:
En wat is er veranderd met jullie levertijden dan joh? Een week onderweg? Lijkt me stug. UPS doet er een hele werkdag over om de wereld rond te reizen. Is het niet in productie?Of is dat ineens veranderd.
Bij mij was het; 23/7 aangeboden bij UPS in China, vervolgd door o.a. exportscan. 24/7 hele wereld rondgereisd waaronder Korea en Verenigde Arabische Emiraten. 25/7 aan de deur.
Waarom was je hier huiverig voor? Graphics drivers updaten vanaf de fabrikant is juist hemels. Stel je voor dat je telkens moest wachten op Dell... Ik heb dat in mijn Vaio gehad, en die heeft welgeteld 2 updates gehad voor de GPU in 3 jaar tijd. Beide na een half jaar oid, daarna is de support gestopt. Lekker makkelijk.cooper87 schreef op vrijdag 08 augustus 2014 @ 07:16:
[...]
Hij adviseerde mij ook om vooral de drivers van de vendors zelf te gebruiken en niet die van de Dell site, met name de graphics driver (AMD). Ik was hier zelf nogal huiverig voor, maar na mijn herinstallatie lijkt het vooralsnog allemaal prima te werken en heb ik hele goede performance in mijn games.
Ik haal altijd de nieuwste drivers binnen van Nividia, zo heb je meer kans op verbeterde prestaties in games, al helemaal als die geoptimaliseerd zijn in de desbetreffende driver.
Op de AMD site stond ook altijd het advies om voor laptop drivers degene van de fabrikant te gebruiken, omdat ze die wellicht aanpassen voor jou specifieke machine. Ik had een tijd geleden wat gekloot met switchable graphics, dat werkte alleen goed met de Dell drivers, maar ik maak daar eigenlijk helemaal geen gebruik van.The Inquisitor schreef op vrijdag 08 augustus 2014 @ 09:53:
[...]
Waarom was je hier huiverig voor? Graphics drivers updaten vanaf de fabrikant is juist hemels. Stel je voor dat je telkens moest wachten op Dell... Ik heb dat in mijn Vaio gehad, en die heeft welgeteld 2 updates gehad voor de GPU in 3 jaar tijd. Beide na een half jaar oid, daarna is de support gestopt. Lekker makkelijk.
Ik haal altijd de nieuwste drivers binnen van Nividia, zo heb je meer kans op verbeterde prestaties in games, al helemaal als die geoptimaliseerd zijn in de desbetreffende driver.
Maar in het geval van AMD switchable graphics zou het vast voor problemen kunnen zorgen
Lijkt beetje trucage kan me niet voorstellen dat een "rapid mode" een vertienvoudiging van read/write kan geven.