Het komt voor dat de update naar 8.1 niet succesvol afgerond wordt (gedaan met de 8.1 update vanuit de store), ook al is de eerste keer automatisch doorstarten naar Windows 8.1 schijnbaar succesvol.
Indien na een volgende (tweede) opstart de melding komt dat Windows kennelijk niet goed geïnstalleerd wordt en er een foutrapport wordt samengesteld (een blauw scherm met een treurige smiley

zoiets als deze dus), kan onderstaande werkwijze mogelijk oplossing bieden. Verder symptomen zijn dat
- ook na herhaald opstarten de foutmelding blijft;
- herstel via de aangeboden opties niet werkt (er worden geen herstelpunten gevonden)
- opnieuw inrichten via de aangeboden niet lukt, er wordt om installatiemedia gevraagd
- doorstarten via de aangeboden opties naar de DOS prompt laat zien dat Windows vanaf de X-schijf draait
Wat een mogelijke oplossing biedt is:
- Bij de foutmelding kiezen voor de geavanceerde opties
- Dan kiezen voor opstartopties
- Optie 5 kiezen, veilig opstarten met netwerkvoorzieningen
- Na het succesvol opstarten, het systeem weer helemaal afsluiten
- Vervolgens normaal opstarten, het systeem even aan laten staan tot alles is opgestart (minuut of 2)
- Systeem afsluiten
- Systeem opnieuw normaal opstarten (hopelijk)
(Het kan zijn dat sommige schermen of opties anders getiteld zijn, op dit moment heb ik de schermen er niet meer bij en doe dit uit mijn hoofd)
Daarna kan een Windows update worden uitgevoerd, het is raadzaam om dit te doen en steeds het systeem volledig af te sluiten en te herstarten.
Wat de oorzaak is weet ik niet, mijn vermoeden is dat de bootmanager die gebruikt wordt tijdens de installatie niet goed afgesloten wordt.
Veel succes, misschien dat deze tip je helpt.