[Iomega/Lenovo] Het grote LenovoEMC NAS ervaringentopic

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 31 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
FTP is een tamelijk lastig protocol. Het gebruikt niet 1 poort, maar minstens 2, en daarvan word er 1 semi random gekozen. Dat maakt het portforwarden lastig (FTP bestond dan ook al lang voor de uitvinding van NAT). Sommige routers 'herkennen' FTP en lossen dit voor je op. De jouwe blijkbaar niet.

Als je SSH geenabled hebt kun je met SCP (WinSCP) via poort 22 je hele filetree benaderen. Dat is misschien wel overkil. Kijk even naar wat je allemaal shared voor je deze methode 'deelt'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 559111

Mijzelf schreef op zondag 01 december 2013 @ 16:03:
FTP is een tamelijk lastig protocol. Het gebruikt niet 1 poort, maar minstens 2, en daarvan word er 1 semi random gekozen. Dat maakt het portforwarden lastig (FTP bestond dan ook al lang voor de uitvinding van NAT). Sommige routers 'herkennen' FTP en lossen dit voor je op. De jouwe blijkbaar niet.

Als je SSH geenabled hebt kun je met SCP (WinSCP) via poort 22 je hele filetree benaderen. Dat is misschien wel overkil. Kijk even naar wat je allemaal shared voor je deze methode 'deelt'.
Nu ben je me aan 't kwijt raken, hoe enable ik SSH? Ik kan dat wel terugvinden voor diverse andere IX2's maar niet voor de IX2-DL...

Nou goed, ik vraag me af of er mensen zijn die 't ftp gedeelte wel aan de praat gekregen hebben en dan vooral hoe???

Hoe ik ook probeer in te loggen op de ftp, werkend krijg ik 't niet... inmiddels blijft ie vragen om een login en wachtwoord, maar dat heb ik al tig keer geprobeerd en zeker wetende dat 't klopt, maar helaas 't werkt niet....

Is er ook geen alternatieve wijze om complete mappen vanaf je nas te downloaden dmv windows verkenner of total commander als je bv bij vrienden bent?

[ Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 559111 op 01-12-2013 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Inmiddels wel een stapje verder denk ik... als ik via ftp probeer in te loggen, dan accepteert hij de login en ww denk ik wel, maar de directory listing geeft hij niet weer.... als foutmelding geeft winscp 't volgende

Server sent passive reply with unroutable address 192.168.178.13, using host address instead.
Time-out opgetreden.
Kan directorylisting niet opvragen
Entering Passive Mode (192,168,178,13,138,150).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
Hier gebruik je de ftp interface van WinSCP. En de foutmelding laat precies het probleem van FTP zien.
De server opent een tweede poort (naast 21) voor een 'data kanaal', en vertelt de client waarheen hij moet verbinden:
quote: server
Entering Passive Mode (192,168,178,13,138,150).
De client moet verbinden op ip 192.168.178.13, poort 138*256+150 (=35478). Die heb je niet geforward, en dat IP is ook niet bereikbaar. Dat 2e probleem kan de client oplossen door het oorspronkelijke IP te gebruiken (gaat trouwens niet altijd op, als de client toevallig in een ander netwerk 192.168.178.* zit gaat dit niet), maar het 1e natuurlijk niet. En poort 35478 forwarden helpt ook niet, want de volgende keer gebruikt hij een andere.
Nou goed, ik vraag me af of er mensen zijn die 't ftp gedeelte wel aan de praat gekregen hebben en dan vooral hoe???
Als je inderdaad geen poortrange in kan stellen zijn er maar 3 mogelijkheden:
  • Een slimme router. Die 'Entering Passive Mode' gaat unencrypted over het internet, en een slimme router kan dus die poort automatisch forwarden, en als toetje ook nog het gespecificeerde IP aanpassen.
  • De NAS in de DMZ zetten. Dan worden alle poorten die niet naar elders zijn geforward naar de NAS geforward. Onnodig te zeggen dat dat riskant is.
  • De doos hacken en de configuratiefile van de FTP server aanpassen, zodat hij een vast range gebruikt. (En als toetje ook nog je publieke IP specificeert)
hoe enable ik SSH? Ik kan dat wel terugvinden voor diverse andere IX2's maar niet voor de IX2-DL...
Ze draaien allemaal dezelfde firmware (EMC/Lifeline), en je kunt dus bij allemaal op dezelfde manier SSH enablen. (http://<ip-van-nas>/diagnostics.html)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theoneandonlytz
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 05-12-2024
Anoniem: 559111 schreef op zondag 01 december 2013 @ 15:25:
..
Ik heb 't ftp protocol aangezet in de IX2-DL, optie ftp en sftp zijn aangevinkt, het protocol rsync is uitgeschakeld, vervolgens poort 21 opengezet....daarmee hopende dat 't zou werken...ik probeer op de ftp in te loggen met het programma windows verkenner en total commander, dit probeer ik te doen dmv ftp://ipadres van de nas in te typen... vervolgens komt er een pop up, met daarin vermeld 't volgende:

Er is een fout opgetreden bij 't openen van die map op de FTP-server. Zorg ervoor dat u toegang heeft tot die map.
details:
200 Type set to A
227 Entering passive mode(192,168,178,13,141,163)

Ben hier nu al anderhalve maand mee aan 't stoeien, maar helaas krijg ik 't niet gevonden, wie weet wat ik verkeerd doe?
Bij mij werkt FTP gewoon, was kwestie van aanzetten bij Protocols, vervolgens kan je met de user/pass van de admin of andere aangemaakte user (toegewezen rechten worden via FTP ook gebruikt) via FTP bij de data. Ik gebruik gewoon FileZilla en standaard poort (21 meen ik) en richting lokaal ip adres. Van buitenaf lukt ook via mijn extern IP, heb daarvoor wel poort 21 moeten forwarden in router (Linksys WRT320N) naar de NAS.

Hopelijk heb je er iets aan, succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

theoneandonlytz schreef op maandag 02 december 2013 @ 10:05:
[...]

Bij mij werkt FTP gewoon, was kwestie van aanzetten bij Protocols, vervolgens kan je met de user/pass van de admin of andere aangemaakte user (toegewezen rechten worden via FTP ook gebruikt) via FTP bij de data. Ik gebruik gewoon FileZilla en standaard poort (21 meen ik) en richting lokaal ip adres. Van buitenaf lukt ook via mijn extern IP, heb daarvoor wel poort 21 moeten forwarden in router (Linksys WRT320N) naar de NAS.

Hopelijk heb je er iets aan, succes.
Bedankt voor je reactie, maar helaas helaas... zo als je 't zelf omschrijft heb ik 't zelf ook gedaan, ben in ieder geval blij om te zien dat 't niet aan m'n instellingen ligt verder....kom meer en meer tot de conclusie dat wellicht de router van het ziggo-modem dingen niet goed regelt... de port forwarding staat daar ook op 21, maar toch geeft het een foutmelding en zoals "mijzelf"al aangaf in zijn reactie, is er dus nog een poort die normaal gesproken automatisch geregeld zou moeten worden door de router, maar dat gebeurd dus blijkbaar niet.....

Modden van de doos is niet aan de orde, daar heb ik totaal geen verstand van en blijf daar dus ook vanaf...vrees dat 't onopgelost probleem zal blijven :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nog even een udpate, zodra ik 't ip adres opgeef in de dmz zone dan doet ie 't uiteraard wel.... maar ik zag toevallig ook de optie port triggers in router van ziggo...

Misschien iemand enig idee of ik daar iets mee kan, de uitleg ervan is erg beknopt namelijk. En om nu ziggo te gaan bellen, dan weet ik 't antwoord wel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nou voor de ziggo gebruikers met een Ubee uwv3201 modem, waarvan de router ingeschakeld is....de oplossing heb ik gevonden!!!!!!!!!!!!!

Openzetten van de poorten 21 EN 20!!!!!!!!!!!!!!!!
Dus de handleiding van lenovo om alleen poort 21 te forwarden schiet te kort, het is dus ook nodig om poort 20 te openen.....althans icm de ziggo modem/router.

In ieder geval bedankt voor de nodige feedback van mensen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-07 15:24

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
Anoniem: 559111 schreef op maandag 02 december 2013 @ 14:33:
Nou voor de ziggo gebruikers met een Ubee uwv3201 modem, waarvan de router ingeschakeld is....de oplossing heb ik gevonden!!!!!!!!!!!!!

Openzetten van de poorten 21 EN 20!!!!!!!!!!!!!!!!
Dus de handleiding van lenovo om alleen poort 21 te forwarden schiet te kort, het is dus ook nodig om poort 20 te openen.....althans icm de ziggo modem/router.

In ieder geval bedankt voor de nodige feedback van mensen
d:)b

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
Echt? Wat voor soort 'Entering passive mode' krijg je nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsf91
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15-03 21:12
Ik had ergens anders al een topic aangemaakt, maar is er iemand die mij verder kan helpen met het probleem in onderstaand topic?

iomega ix2 nas server : personal cloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupke01
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 00:23
Taigu schreef op zaterdag 30 november 2013 @ 14:18:
Apparaat met XBMC gebruiken. Misschien werkt dat op je netbook , maar een android stick, tablet of raspberry pi kan ook.
Ik heb gekeken of dit met XBMC werkt, maar volgens mij kan dat alleen als ik mijn netbook bekabeld aansluit op de tv. Ik krijg de films van de NAS wel in beeld op mijn netbook dmv XBMC, maar kan dat dan weer niet doorsturen naar de tv.

Waar ik eigenlijk heen wil is dat ik of een afstandsbediening heb, of een netbook/andoid gsm kan gebruiken als afstandsbediening om films van de NAS naar de tv te sturen. En daarbij gaat het dan eigenlijk alleen maar om het kunnen controleren van het dvd-menu van een film. Films zonder menu, of avi's of mkv's kan ik natuurlijk al vanaf de tv afspelen...

Hoe zou ik het moeten aanpakken met een androidstick of raspberry pi? Kan dat uberhaupt wel, vraag ik me ondertussen af?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theoneandonlytz
flupke01 schreef op woensdag 04 december 2013 @ 09:45:
[...]

Ik heb gekeken of dit met XBMC werkt, maar volgens mij kan dat alleen als ik mijn netbook bekabeld aansluit op de tv. Ik krijg de films van de NAS wel in beeld op mijn netbook dmv XBMC, maar kan dat dan weer niet doorsturen naar de tv.

Waar ik eigenlijk heen wil is dat ik of een afstandsbediening heb, of een netbook/andoid gsm kan gebruiken als afstandsbediening om films van de NAS naar de tv te sturen. En daarbij gaat het dan eigenlijk alleen maar om het kunnen controleren van het dvd-menu van een film. Films zonder menu, of avi's of mkv's kan ik natuurlijk al vanaf de tv afspelen...

Hoe zou ik het moeten aanpakken met een androidstick of raspberry pi? Kan dat uberhaupt wel, vraag ik me ondertussen af?
Ik weet niet precies of het is wat je zoekt maar probeer eens Twonky Beam (iOS en Android, http://twonky.com/). De media server in Lenovo NAS is ook van Twonky dus zou samen moeten werken.

Eigenlijk raad ik je aan gewoon een mooie media player te kopen, ben je in 1 x van dit soort ge-emmer af. Denk aan Popcorn Hour, Dune, Boxee box, .... maar daar zijn andere topics voor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsf91
Iemand enig idee waarom het mij wel lukt om de poorten 20,21,80,443 open te zetten maar niet de benodigde 50500? Ik heb een Sitecom X8 AC1750 router met een ubee modem van Ziggo.

• robertjan456
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-07 14:48
Ik kwam onderstaande aanbieding tegen. Wat vinden jullie ervan?

http://www.misco.nl/Produ...=300018377&affiliate=5074

• theoneandonlytz
nielsf91 schreef op maandag 09 december 2013 @ 21:08:
Iemand enig idee waarom het mij wel lukt om de poorten 20,21,80,443 open te zetten maar niet de benodigde 50500? Ik heb een Sitecom X8 AC1750 router met een ubee modem van Ziggo.
Ik zou het niet weten, maar misschien goed om het eens aan Sitecom of Ziggo te vragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhizzKid-Eddy
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Ik heb deze aanbieding een paar dagen geleden besteld en vandaag in huis gekregen. Prima dingetje en doet precies datgene wat hij moet doen. Ik zou zeggen kopen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsf91
theoneandonlytz schreef op donderdag 12 december 2013 @ 11:08:
[...]

Ik zou het niet weten, maar misschien goed om het eens aan Sitecom of Ziggo te vragen?
Inmiddels de poorten (20,21,80,443,50599 (staat cloud ook op ingesteld) wel open. Via mijn wan ip adres is de nas te bereiken. Echter schakelt de personal cloud niet in en koppelt hij deze ook niet aan een .mylenovoemc.com adres.

Iemand enig idee waar dit in kan zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-06 06:53
Mag ik even inbreken...? Ik heb een iOmega NAS ix2-dl draaien met wat leuke tools zoals Sickbeard, Autosub en NZBget. Inmiddels is m'n NAS al aardig vol geraakt en wil ik van mijn RAID1 (2 x 3TB) af naar JBOD zodat ik ipv 3TB gewoon 6TB kan gebruiken. E.e.a. wordt toch al gebackupped naar een externe NAS, dus alle data staat toch al veilig.

Klopt het dat als ik dit omzet, dat ik dan alle data kwijt raak? Dus: moet ik eerst alles even 'snel' op een externe HDD zetten om het daarna weer 'snel' terug te kunnen zetten? Of loop ik alleen de kans dat ik het kwijt raak, maar blijft het wel behouden en duurt het omzetten simpelweg wat langer?

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
Ja, je raakt alle data kwijt als je hem omzet. Je moet dus eerst alle data backuppen voor je zoiets gaat doen...

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
Right. Dat lag in de lijn der verwachting. Ga ik ff een copy-job starten :-)

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
En er uiteraard voor zorgen dat je ook ergens anders nog een backup van al je data houdt, want in JBOD ben je een deel van je data (gemiddeld de helft maar kan (veel) meer of minder zijn afhankelijk van de verdeling van de data en welke schijf stuk gaat) kwijt als er een schijf stuk gaat...

[ Voor 21% gewijzigd door Mx. Alba op 16-12-2013 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
Ja, kijk, de belangrijke data gaat dmv RSYNC al naar een identieke NAS bij m'n schoonouders. En vice versa trouwens. De data die niet zo heel erg belangrijk is zet ik af en toe mbv een copyjob op een andere (externe) disk. Thanks guys!

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qon
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 23:37

Qon

Ik ben al een tijdje aan het falen om mijn bestanden te kopieren vanaf mijn pc naar mijn NAS (ix-2, via ibood actie).

Ik probeern via de 'kopieren' applicatie bestanden vanaf een bepaalde locatie naar een andere bepaalde locatie op mijn NAS te verplaatsen en verwijderen. Maar ik krijg geen toegang tot mijn pc...

Weet misschien iemand hoe ik dit probleem kan verhelpen? Ik heb alle poorten al open geprobeerd te zetten, firewall uit, avg uit maar niks helpt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
Wat voor OS heeft je PC? Heeft het account waarmee de NAS dan inlogt op de share van je PC wel voldoende toegangsrechten?

Ik zou zeggen, laat je PC het naar je NAS schrijven ipv de NAS het van je PC te laten trekken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qon
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 23:37

Qon

Mx. Alba schreef op maandag 16 december 2013 @ 15:04:
Wat voor OS heeft je PC? Heeft het account waarmee de NAS dan inlogt op de share van je PC wel voldoende toegangsrechten?

Ik zou zeggen, laat je PC het naar je NAS schrijven ipv de NAS het van je PC te laten trekken...
Het is gewoon een windows 7 pc, in het admin account.
Probleem is echter dat wanneer ik mijn 550 gb vanaf mijn pc naar mijn NAS laat kopieren (handmatig dus), ik elke keer bij m'n computer aankom en dat de kopieertaak op hold (bestand X wordt door een ander programma gebruik, of, bestand Y kan niet worden verplaatst etc.) staat, waarna de NAS op standby geschakeld is en ik dus weer helemaal opnieuw moet beginnen, en niet weet wat wel en wat niet verplaatst is.

Als er niets anders op zit, moet ik het gewoon in kleinere delen gaan verplaatsen, maar ik dacht dat ik hier juist met de NAS goed gebruik van kon maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theoneandonlytz
Qon schreef op maandag 16 december 2013 @ 15:08:
[...]

Het is gewoon een windows 7 pc, in het admin account.
Probleem is echter dat wanneer ik mijn 550 gb vanaf mijn pc naar mijn NAS laat kopieren (handmatig dus), ik elke keer bij m'n computer aankom en dat de kopieertaak op hold (bestand X wordt door een ander programma gebruik, of, bestand Y kan niet worden verplaatst etc.) staat, waarna de NAS op standby geschakeld is en ik dus weer helemaal opnieuw moet beginnen, en niet weet wat wel en wat niet verplaatst is.

Als er niets anders op zit, moet ik het gewoon in kleinere delen gaan verplaatsen, maar ik dacht dat ik hier juist met de NAS goed gebruik van kon maken.
Het klinkt een beetje alsof je gewoon goede backup software nodig hebt. Zie bijvoorbeeld ... http://www.pcmweb.nl/reviews/categories/backup.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 26-07 08:26

mb1

Ik lees hierboven een en ander omtrent back-up software.
Iemand ook ervaring met automatische back-up (door de NAS niet door een windows pc dus) welke weggeschreven moet worden op een andere NAS welke via ftp: te benaderen is?
Deze 2e NAS staat op een andere locatie en hangt net als mijn eigen NAS aan een >50Mbit internetverbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
mb1 schreef op maandag 16 december 2013 @ 17:23:
Ik lees hierboven een en ander omtrent back-up software.
Iemand ook ervaring met automatische back-up (door de NAS niet door een windows pc dus) welke weggeschreven moet worden op een andere NAS welke via ftp: te benaderen is?
Deze 2e NAS staat op een andere locatie en hangt net als mijn eigen NAS aan een >50Mbit internetverbinding.
Wat wil je backuppen dan?

Als je bedoelt dat je jouw data, die op jouw NAS staat, gebackupped wilt hebben naar de andere NAS (en/of vice versa), dan kun je met RSYNC dit regelen. Als je iets anders bedoelt, horen we dat graag.

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1

mb1

Inderdaad wil ik foto's back-uppen die op de NAS staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
Naar de andere (externe) NAS? Kwestie van op beide NASsen een duidelijke mapstructuur aanmaken, zodat je simpel kunt bepalen welke map waar naartoe moet worden gebackupped, de juiste users toegang geven en dan een copyjob aanmaken met RSYNC, waarbij je de user rsync moet gebruiken met het wachtwoord dat je aan die user hebt gegeven. RSYNC werkt alleen niet (meer) met beveiligde mappen, dus hou er rekening mee dat 'aan de andere kant' men de share eventueel zou kunnen openen / bekijken.

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1

mb1

Dat bekijken is me duidelijk en is geen probleem, is familie we back-uppen over en weer dus dat is een kwestie van vertrouwen.

Ik heb inmiddels wat testjes gedraaid en lokaal gaat prima maar via internet naar externe locatie wil me nog niet lukken...

rsync: failed to connect to ftp: Connection timed out (110)
rsync error: error in socket IO (code 10) at clientserver.c(104) [sender=2.6.9]

Ik kan via ftp:// gewoon in de mappen via de explorer

Iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
Heb je op beide routers wel de juiste poorten (873) open gezet?

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1

mb1

M.v.Veelen schreef op maandag 16 december 2013 @ 22:05:
Heb je op beide routers wel de juiste poorten (873) open gezet?
Bedankt voor de zover ik heb wat huiswerk ik ga m'n zwager van het weekeind bellen om naar de open poorten te kijken aan "zijn" kant.
Maar Rsync geeft de eerder genoemde melding, zou Windows file transfer het wel moeten doen met alleen poort 21 open?
Als ik het met Wft probeer krijg ik:

No folders to be copied.
Failed to mount 'cifs://Marco@ftp/xxx.xx.xxx.195'.
No destination folder under 'cifs://ftp/xx.xx.xxx.195/Marco/testmap16122013'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
Grappig, ik heb remote ook de map Marco aangemaakt ;-)

voor RSYNC heb je poort 873 nodig. Voor Windows File transfer weet ik het niet uit mijn hoofd, maar zou ook best poort 873 kunnen zijn.

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
Wat is 'Windows File Transfer'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1

mb1

Nou van alles geprobeerd maar verder dan dit kom ik niet
Aan "beide zijden" staat poort 873 > 873 open richting de nas

No folders to be copied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
mb1 schreef op maandag 16 december 2013 @ 21:12:
Ik heb inmiddels wat testjes gedraaid en lokaal gaat prima maar via internet naar externe locatie wil me nog niet lukken...

Ik kan via ftp:// gewoon in de mappen via de explorer
Kun je over het internet in die mappen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
Als je de RSYNC gaat instellen, vergeet dan niet elke keer de user en password in te geven, want dit 'onthoudt' ie niet (zal een security dingetje zijn). Als je dan de source en destination aangeeft, kun je er dan wel in? Ik zie even niet in waar hij die FTP vandaan haalt, als destination in RSYNC kun je gewoon het IP adres ingeven zonder FTP ervoor, is dat het misschien?

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theoneandonlytz
mb1, RSYNC en FTP zijn twee compleet verschillende protocollen. Het lijkt alsof jij ze aan het mixen bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1

mb1

Bedankt voor het meedenken zover.
1e: ja ik kan via ftp gewoon bij de mappen.
2e: user & password vul ik telkens netjes in.
3e: waarschijnlijk doe ik iets iets verkeerd met ftp, maar wat moet ik voor het ip adres zetten zodat rsync extern gaat zoeken en niet op het interne netwerk gaat zoeken.
Wellicht ergens een howto.....
Ik heb best een en ander gelezen maar zie door de bomen het bos niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
Niets.

Je vult gewoon het IP adres in, dus bij destination vul je in: 84.214.23.245 (of zoiets) en daarna zou je met de juiste user / pass de destination map kunnen openen. Lukt dit niet, dan weet je al meteen dat je iets verkeerd hebt ingevuld / ingesteld.

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1

mb1

M.v.Veelen schreef op dinsdag 17 december 2013 @ 18:23:
Niets.

Je vult gewoon het IP adres in, dus bij destination vul je in: 84.214.23.245 (of zoiets) en daarna zou je met de juiste user / pass de destination map kunnen openen. Lukt dit niet, dan weet je al meteen dat je iets verkeerd hebt ingevuld / ingesteld.
Ok ik ben inmiddels iets verder, ik dacht dus te moeilijk en had telkens het hele pad naar de juiste map opgegeven.....

Bij het maken van een copy job kan ik de folderstructuur op de externe NAS inmiddels zien!
Tot zover ben ik binnen, echter bij het aanklikken van "mijn" map krijg ik de melding Access to 'rsync://Marco@xxx.xx.xxx.195:873/Marco' is denied.
Logisch want de toegang is beveiligd met een password.

Als ik dan de opdracht toch probeer krijg ik de volgende melding.

No folders to be copied.

@ERROR: auth failed on module Marco
rsync error: error starting client-server protocol (code 5) at main.c(1383) [sender=2.6.9]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
Ik denk toch dat je vergeet om ook bij je locale device de juiste user en password op te geven. Zorg desnoods dat je even op papier zet wat je nu precies met welke user/pass hebt beveiligd. Gebruik dan de juiste gegevens bij je eigen NAS en dan is het gaan met die banaan.

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1

mb1

User en password zijn het probleem niet. op een ander scherm zit ik via ftp ingelogd op de zelfde map.

ik heb het vermoeden dat het in de schijftoestemming op de Qnap van m'n zwager zit....

D) To allow a standard Rsync server to back up data to this remote server, don’t forget to check the option "Allow remote Rsync server to back to data to NAS".

Morgen maar een verder kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
de ftp gegevens zijn niet per definitie gelijk aan de rsync user / pass. Maar als jij denkt (of zeker weet) dat je de juiste gegevens gebruikt....

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupke01
Ik heb net een nieuwe IX2 van Ibood gekregen, dit omdat de vorige bijzonder slecht presteerde qua netwerk snelheid en de processor nogal hoge temperaturen bereikte. Het bleek dat die snelheid vooral idioot laag was met de mediaserver ingeschakeld.

Met de nieuwe IX2 blijkt het echter net zo te gaan. Bij het kopieeren van mijn map met muziekbestanden (196 GB) naar de NAS gaat dat als volgt: het 1e kwartier gaat het heel bemoedigend; gemiddeld toch ruim boven de 25 MB/s. Maar na anderhalf uur was de gemiddelde snelheid al teruggelopen naar rond de 14 MB/s. En als ik maar lang genoeg wacht zakt dat gemiddelde natuurlijk alleen maar nog verder naar beneden. Na het uitzetten van de mediaserver echter, gaat de gemiddelde snelheid weer omhoog naar boven de 25 MB/s.

Bij het kopieeren van kleine mappen (6 GB) zie je hetzelfde patroon: in het begin even een piek rond de 27 MB/s, maar binnen een minuut is de gemiddelde snelheid rond de 4 MB/s. Dat schiet dus niet op.

Moet ik dit als normaal zien? Of moet ik aceepteren dat ik steeds de mediaserver moet uitzetten als ik grote bestanden wil kopieeren/verplaatsen (zoals ook al op het engelstalige forum van lenovo werd gesteld)? Daar heb ik dit apparaat niet voor gekocht, ik wil die mediaserver juist graag gebruiken.

Heeft iedereen dit? Is dit niet gewoon een ontwerpfout of een bug in de laatste firmware?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1

mb1

mb1 schreef op dinsdag 17 december 2013 @ 21:59:
ik heb het vermoeden dat het in de schijftoestemming op de Qnap van m'n zwager zit....

D) To allow a standard Rsync server to back up data to this remote server, don’t forget to check the option "Allow remote Rsync server to back to data to NAS
Gisteren avond toch nog maar even contact gehad en het was idd bovenstaande!
Eén vinkje en ik had Rsync rechten!

Ik had zelf niet gedacht deze rechten nodig te hebben omdat ik al verschillende copy jobs op mijn interne netwerk had gedaan waarvoor ik geen schrijfrechten op de betreffende schijf nodig had....
Maar zo zie je maar weer een aantal Tweakers weten meer dan één marco :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MY00
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-05-2024
flupke01 schreef op woensdag 18 december 2013 @ 10:46:
Bij het kopieeren van mijn map met muziekbestanden (196 GB) naar de NAS gaat dat als volgt: het 1e kwartier gaat het heel bemoedigend; gemiddeld toch ruim boven de 25 MB/s. Maar na anderhalf uur was de gemiddelde snelheid al teruggelopen naar rond de 14 MB/s. En als ik maar lang genoeg wacht zakt dat gemiddelde natuurlijk alleen maar nog verder naar beneden. Na het uitzetten van de mediaserver echter, gaat de gemiddelde snelheid weer omhoog naar boven de 25 MB/s.
Ik haal niet meer dan 7MB/s en dat is al sneller dan in het begin waar ik rond de 3 MB/s zat.
Wat kan ik doen om dit sneller te krijgen? Ik heb een Cisco router van Ziggo.
Het zijn films welke ik kopieer, dus grote bestanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
flupke01 schreef op woensdag 18 december 2013 @ 10:46:
Moet ik dit als normaal zien? Of moet ik aceepteren dat ik steeds de mediaserver moet uitzetten als ik grote bestanden wil kopieeren/verplaatsen (zoals ook al op het engelstalige forum van lenovo werd gesteld)? Daar heb ik dit apparaat niet voor gekocht, ik wil die mediaserver juist graag gebruiken.
Dit soort NASsen (Arm based) zijn duidelijk CPU limited. Dus alles wat hij extra doet tijdens het kopieren heeft dus impact op de snelheid.
Het probleem met de mediaserver is dat hij getriggered wordt zodra je iets in een media map zet, zodat hij het zaakje kan indexeren. En dus krijgt de mediaserver het druk als je een grote muziek database gaat uploaden. Dat is geen bug, maar een design beslissing.
Er zijn 2 andere mogelijkheden: De scan naar media bestanden handmatig moeten starten, en de scan start een bepaalde tijd na de laatste wijziging in een media folder.
Daar heeft Iomega blijkbaar niet voor gekozen.
MY00 schreef op woensdag 18 december 2013 @ 14:11:
Ik haal niet meer dan 7MB/s en dat is al sneller dan in het begin waar ik rond de 3 MB/s zat.
Wat kan ik doen om dit sneller te krijgen?
Gigabit koper gebruiken. Ik neem aan dat je nu wireless werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MY00
Mijzelf schreef op woensdag 18 december 2013 @ 14:58:
Gigabit koper gebruiken. Ik neem aan dat je nu wireless werkt.
Yep, heb er ook niet echt een probleem mee. Maar vond het al vreemd dat iemand 14MB/s langzaam vond :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupke01
[quote]Mijzelf schreef op woensdag 18 december 2013 @ 14:58:
[...]
En dus krijgt de mediaserver het druk als je een grote muziek database gaat uploaden.
[...]

Dat klinkt logisch. Maar zoals ik al schreef gebeurt hetzelfde met een kleiner bestand (6 GB); dat duurt dus zo'n 20 minuten. Denk je dat dat verhaal daar ook opgaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
Waarom niet? Zolang jij sneller schrijft dan de mediaserver kan indexeren, heb je je vertraging toch te pakken?

• flupke01
Mijzelf schreef op woensdag 18 december 2013 @ 22:25:
Waarom niet? Zolang jij sneller schrijft dan de mediaserver kan indexeren, heb je je vertraging toch te pakken?
Mm, ja, dat zal ook wel, ja. Valt me wel tegen, al met al. Steeds die mediaserver uitschakelen vind ik niet echt een serieuze optie. Misschien toch maar op zoek naar een andere NAS. Waar ik dus eigenlijk naar moet zoeken is een NAS met een betere/snellere processor? Suggesties?

• theoneandonlytz
flupke01 schreef op donderdag 19 december 2013 @ 10:43:
[...]

Mm, ja, dat zal ook wel, ja. Valt me wel tegen, al met al. Steeds die mediaserver uitschakelen vind ik niet echt een serieuze optie. Misschien toch maar op zoek naar een andere NAS. Waar ik dus eigenlijk naar moet zoeken is een NAS met een betere/snellere processor? Suggesties?
Ik heb de media server eigenlijk altijd uit staan, stream mijn media via SMB/NFS. Dan heb je de media server helemaal niet nodig. Maar goed, als je wel DLNA moet gebruiken kan je niet anders. De performance impact is overigens bij mij ook niet zo hoog als ik de media server aan zet. Is er niet een andere verklaring? Probeer media aggregatie eens uit te zetten bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupke01
theoneandonlytz schreef op donderdag 19 december 2013 @ 11:20:
[...]

Ik heb de media server eigenlijk altijd uit staan, stream mijn media via SMB/NFS. Dan heb je de media server helemaal niet nodig. Maar goed, als je wel DLNA moet gebruiken kan je niet anders. De performance impact is overigens bij mij ook niet zo hoog als ik de media server aan zet. Is er niet een andere verklaring? Probeer media aggregatie eens uit te zetten bijvoorbeeld.
Ik heb de mediaserver nodig voor mijn onkyo versterker. Die ziet de nas anders niet, vandaar. Media aggregratie staat al uit bij mij. Ben ondertussen met Lenovo in contact, kijken of die iets vinden...

Anoniem: 566826

ik wil deze reactie verwijderen maar lukt me niet

[ Voor 87% gewijzigd door Anoniem: 566826 op 26-12-2013 14:51 . Reden: verwijderen ]

Anoniem: 566826

Mx. Alba schreef op zondag 10 november 2013 @ 18:02:
Dat is een bekend probleem van de standaard torrent client. Dat is een Kwalitatief Uitermate Teleurstellende app. Maar er is hoop! Lees een stukje terug in dit topic: er is een Transmission client beschikbaar die het wel goed doet.
Hallo, ik had de transmission (die van Albantar) erop staan en werkt prima !, nu is er een nieuwe transmission gekomen met de update (?) naast die ik er al op had staan. Toen werkte niets meer, verwijdering van de oude versie was de oplossing..

Nu heb ik op de pc ook µtorrent, en ik zie dat die veel sneller is en meer "peers"vindt dan transmission met dezelfde .torrent file.
Enig idee hoe dat kan (en/of wat eraan te doen)???

grtz

Willem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theoneandonlytz
Anoniem: 566826 schreef op donderdag 26 december 2013 @ 14:48:
[...]
Nu heb ik op de pc ook µtorrent, en ik zie dat die veel sneller is en meer "peers"vindt dan transmission met dezelfde .torrent file.
De ix2 heeft een 1,6 GHz Marvell CPU (ARM). Dat is zeg maar vergelijkbaar met een mobieltje. Je PC heeft neem ik aan een veel snellere CPU en ook veel meer geheugen. Daardoor kan hij sneller downloaden.
Daarintegen gebruikt de nas veel minder stroom, kan je deze 24/7 aan laten staan en blijft je PC uit of ongestoord voor andere zaken.. Dus twee verschillende manieren van downloaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
Anoniem: 566826 schreef op donderdag 26 december 2013 @ 14:48:
[...]

Hallo, ik had de transmission (die van Albantar) erop staan en werkt prima !, nu is er een nieuwe transmission gekomen met de update (?) naast die ik er al op had staan. Toen werkte niets meer, verwijdering van de oude versie was de oplossing..

grtz

Willem
Dat probleem had ik ook inderdaad. Als je de oude verwijdert doet het het weer.

In die Transmission client kan je meer peers vragen. Rechts-klik op een torrent "Ask tracker for more peers". Ergens in de instellingen staat ook een maximaal aantal peers per torrent gedefinieerd, die moet je wellicht ook verhogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theoneandonlytz
Ik zie net een mooie deal op ibood, Lenovo ix4 diskless voor EUR 199

Naar mijn mening een erg fijn apparaat, zeker voor deze prijs. En zoals blijkt uit het mod-topic zeer goed te tweaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickG
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 25-02 18:31
Ja, vind je hem fijn? Ik heb er twee thuis staan, nieuw en wil ze verkopen. Heb een Synology DS111 (geloof ik) en hoewel ik een redelijke computergebruiker ben, noem ik mezelf geen tweaker. Ik zou waarschijnlijk wel kunnen programmeren in Linux, maar dat zou me heel veel tijd kosten.

Dus ik wil eigenlijk een grotere synology kopen omdat mijn 2TB ernstig te weinig is. Een Synology omdat ik goede ervaringen ermee heb en omdat ze volgens mij makkelijker zijn en minder stroom verbruiken dan de concurrentie. Maar als dat kostenplaatje veel groter wordt dan de Iomega in gebruik nemen en als ik er makkelijk alles mee kan doen, moet ik het wellicht overwegen. De Synology is ook heel stil, dus dat is wel fijn. Ik heb er een hekel aan als er veel herrie vandaan komt. In een review las ik dat het stroomverbruik en lawaai als minpuntjes werden bestempeld. Hoe vind jij dat?

Ik heb je link wel gelijk even gebookmarked :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theoneandonlytz
PatrickG schreef op dinsdag 31 december 2013 @ 12:43:
Ja, vind je hem fijn? Ik heb er twee thuis staan, nieuw en wil ze verkopen. Heb een Synology DS111 (geloof ik) en hoewel ik een redelijke computergebruiker ben, noem ik mezelf geen tweaker. Ik zou waarschijnlijk wel kunnen programmeren in Linux, maar dat zou me heel veel tijd kosten.

Dus ik wil eigenlijk een grotere synology kopen omdat mijn 2TB ernstig te weinig is. Een Synology omdat ik goede ervaringen ermee heb en omdat ze volgens mij makkelijker zijn en minder stroom verbruiken dan de concurrentie. Maar als dat kostenplaatje veel groter wordt dan de Iomega in gebruik nemen en als ik er makkelijk alles mee kan doen, moet ik het wellicht overwegen. De Synology is ook heel stil, dus dat is wel fijn. Ik heb er een hekel aan als er veel herrie vandaan komt. In een review las ik dat het stroomverbruik en lawaai als minpuntjes werden bestempeld. Hoe vind jij dat?

Ik heb je link wel gelijk even gebookmarked :)
Stroomverbruik is zo'n 20 watt in idle toestand en 35-40 Watt max. Ik denk niet dat het veel lager kan voor een 4bay systeem. Geluidsproductie valt heel erg mee, ik hoor eigenlijk de NAS zelf niet, alleen de schijven een beetje als ik flink aan het lezen of schrijven ben. Hangt natuurlijk erg af van gebruikte schijven.

Wat betreft het tweaken, ik hou de tutorial zelf bij en je hoeft geen linux master te zijn (ben ik zelf ook niet), als je goed kan knippen en plakken en beschikt over gezond verstand kom je een heel eind :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickG
  • Laatst online: 25-02 18:31
Ik vraag het natuurlijk omdat de meeste reviews stellen dat als je iets meer budget hebt, je eigenlijk voor een Synology moet gaan. Nu heb ik nooit een probleem gehad met de synology, maar een versie met 4-bays is wel serieus geld, dus nu ik toch een oplossing staan: Why not try it... Maar ik heb geen zin in gezeur en onnodig tijdverdrijf.

Je moet natuurlijk ook bedenken wat je behoefte ermee is.. Ik denk dat ik wel gebruik wil gaan maken van het volgende:
  • Sickbeard i.c.m. SabNZB (tenzij er betere toepassingen zijn)
  • Back-up met Timemachine voor macbook
  • Mailserver
  • iTunes server
  • Diverse servers om te delen met de devices in huis, streamen van video voornamelijk.
Verder denk ik niet veel meer.. Dus eigenlijk kan de iomega alles. Ik ga er nog eens even over nadenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
Synology is Audi, Iomega/Lenovo is Skoda. Als je het geld ervoor over hebt wil je een Synology, maar een Iomega/Lenovo is voor de meeste doeleinden ook ruim voldoende en een stuk goedkoper. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog6
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 06-07 20:31
Ik heb een aantal weken terug via mijn huisgenoot voor een heel zacht prijsje een Iomega Storcenter ix2 kunnen overkopen. Het ding bevalt me meer dan prima, overdracht snelheid is prima! Kan netjes mijn TimeMachine backup er op weg zetten. Dus dat gaat allemaal prima. Nu heb ik laatst ook iTunes sharing aangezet en dat ging prima.

Tot dat ik laatst eigenlijk al mijn data vanaf mijn inmiddels oude home server naar mijn NAS ging over verhuizen. Inclusief mijn library van 200 Gb aan MP3'tjes. En daarmee begint het probleem.

mt-daapd (de daemon die iTunes server mogelijk maakt), die loopt allemaal CPU cycles (46%) weg te eten om (wat ik vermoed!) zijn database bij te werken en nu kan ik niet meer vanaf iTunes bij mijn media server. iTunes vind namelijk nog wel steeds de iTunes server maar zodra ik er op klik schiet die gelijk weer terug naar mijn lokale library. Uit ervaring weet ik dat mt-daapd nog wel eens op zijn bek wil gaan op bepaalde MP3tje.

Via ps aux ben ik er achter gekomen dat mt-daapd /mnt/system/media/daap.conf gebruikt als config file.
code:
1
root      3938 46.5  2.6  24524  6536 ?        Rl   03:12   0:29 /usr/local/mt-daapd/bin/mt-daapd -f -m -c /mnt/system/media/daap.conf

Maar nu probeer ik die config file aan te passen zodat er een log file word aangemaakt, zodat ik kan uitzoeken bij welke files mt-daapd op zijn snuffert gaat. Alleen zodra ik mijn config file heb aangepast en mijn NAS netjes weer reboot, zijn al mijn wijzigingen aan de config weer ongedaan gemaakt. Dus nu vroeg ik me af, waar haalt de software precies zijn config files vandaan en hoe kan er voor zorgen dat mijn wijzigingen wel netjes bewaard blijven ?

[ Voor 0% gewijzigd door Hertog6 op 06-01-2014 03:33 . Reden: Typo's ]

MacBook Pro Mid 2012 16Gb RAM | Xiaomi Mi2S 32 Gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BP_LOZ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12-10-2024
Ik ben sinds kort ook eigenaar van een IX4-300d.

Waar ik na op zoek ben is een webserver met PHP ondersteuning.
Ik ben dit nog nergens tegen gekomen.

Heeft iemand suggesties, tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog6
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 06-07 20:31
BP_LOZ schreef op maandag 06 januari 2014 @ 12:47:
Ik ben sinds kort ook eigenaar van een IX4-300d.

Waar ik na op zoek ben is een webserver met PHP ondersteuning.
Ik ben dit nog nergens tegen gekomen.

Heeft iemand suggesties, tips?
LightHTTP / ngnix ? Daar kan je namelijk gewoon modules bij inladen. Of je gebruikt de interne apache en compileert PHP zelf ?

MacBook Pro Mid 2012 16Gb RAM | Xiaomi Mi2S 32 Gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BP_LOZ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12-10-2024
Hertog6 schreef op maandag 06 januari 2014 @ 14:37:
[...]

LightHTTP / ngnix ? Daar kan je namelijk gewoon modules bij inladen. Of je gebruikt de interne apache en compileert PHP zelf ?
Ik heb nul tot weinig ervaring met linux. Zaken beschreven in [NAS] Iomega StorCenter ix & SABnzbd, Sickbeard, etc. kan ik volgen en uitvoeren, maar zelf ga ik er niet uit komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerToTheUsers
  • Laatst online: 02-07 07:51
Is er een mogelijkheid om een StorCenter virtueel te draaien? De px-reeks gebruikt dezelfde LifeLine software als de ix-reeks, en de px-hardware zijn atoms enzo, dus gewone x86. Maar de firmware is natuurlijk niet zomaar een ISO'tje om te installeren...

Ik heb al een tijdje twee ix2-toestellen die via de Personal Cloud hun data synchoniseren. Nu zou ik graag een toevoegen op een externe locatie (voor off-site backup), maar het zou leuk zijn als dat daar bij op de ESXi kan draaien. Voor Synology heb ik gevonden dat het mogelijk is om XPEnology als ESXi-machine te installeren, maar voor Iomega/Lenovo/EMC vind ik daar niets over :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
Volgens mij is dat meer een vraag voor het andere Iomega NAS topic :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerToTheUsers
  • Laatst online: 02-07 07:51
Daar las ik bovenaan
voor algemene vragen en discussie over Iomega/LenovoEMC producten is dit topic in het leven geroepen: [Iomega/Lenovo] Het (grote?) LenovoEMC NAS ervaringentopic
Het gaat me niet zozeer over de Sickbeard en andere plugins, maar eigenlijk het virtualiseren van de NAS zelf...
Cross-posten is not-done zeker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
Ja, daar heb je ook weer gelijk in natuurlijk... Maar in dat andere topic zitten wel de echte tweakers, dit is meer het user topic zegmaar. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 571138

Ik heb een IX4-200d 8tb.
Werkte tot 2 weken geleden perfect. Echter na een stroomstoring kan ik hem niet meer bereiken. Apparaat stuurt na restart nog wel mails.
Bedieningsknoppen aan de voorkant doen niets meer.
Hoe kan ik mijn ruim 10 duizend foto's er nu afhalen?

Hulp is gewenst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
Anoniem: 571138 schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 23:00:
Ik heb een IX4-200d 8tb.
Werkte tot 2 weken geleden perfect. Echter na een stroomstoring kan ik hem niet meer bereiken. Apparaat stuurt na restart nog wel mails.
Bedieningsknoppen aan de voorkant doen niets meer.
Hoe kan ik mijn ruim 10 duizend foto's er nu afhalen?

Hulp is gewenst.
Heeft hij misschien een ander ip-adres gekregen? Kan je hem wel pingen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beau3105
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06-05 00:05
ik heb sinds kort een lenovo ix2 met 6 tb in raid1 en nu mijn vraag kan ik deze omzetten naar jbod en welzo dat de nas weer opstart
heb gelezen dat bij formatteren de nas naar lenovo kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
beau3105 schreef op zondag 19 januari 2014 @ 14:11:
ik heb sinds kort een lenovo ix2 met 6 tb in raid1 en nu mijn vraag kan ik deze omzetten naar jbod en welzo dat de nas weer opstart
heb gelezen dat bij formatteren de nas naar lenovo kan
Dat kan je in de interface van je NAS doen.

LET OP: bij het omzetten gaan alle opgeslagen gegevens verloren!

1) Log in op je NAS.
2) Ga naar "Opslag".
3) Ga naar "Stationbeheer".
4) Klik op "Instellingen".
5) Zet "Bescherming" op "Geen" en klik op "Toepassen".

Waarschijnlijk krijg je dan nog een waarschuwing te zien die je moet OK-en. Vervolgens zal je NAS offline gaan, zijn harde schijven herformatteren in JBOD en opnieuw opstarten. Dat duurt enkele minuten. Wees vooral niet te ongeduldig want als de NAS tijdens het formatteren uitvalt kan het zijn dat hij daarna niet meer wil opstarten...

De keuzes voor "Bescherming" zijn:
Mirroring (RAID1)
Geen (RAID0)
Geen

De optie die je voor JBOD wil hebben is "Geen". Uiteraard zorgt RAID0 voor wat meer performance, maar bij normaal gebruik is dat performanceverschil niet tot nauwelijks te merken. Het nadeel van RAID0 is dat je alle data kwijt bent als een van de harde schijven stuk gaat. In JBOD ben je alleen de data kwijt die op de gecrashte schijf stonden - de data op de andere schijf zullen (weliswaar niet in de NAS maar wel met andere tools) nog te herstellen zijn.

Ik zag trouwens net dat er een nieuwe firmware beschikbaar is voor de ix2, versie 4.0.6. Deze versie corrigeert een beveiligingslek dat externe toegang mogelijk zou kunnen maken...

https://lenovo-eu-nl.cust...answers/detail/a_id/32325

[ Voor 30% gewijzigd door Mx. Alba op 19-01-2014 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beau3105
Mx. Alba schreef op zondag 19 januari 2014 @ 14:57:
[...]

Dat kan je in de interface van je NAS doen.

LET OP: bij het omzetten gaan alle opgeslagen gegevens verloren!

1) Log in op je NAS.
2) Ga naar "Opslag".
3) Ga naar "Stationbeheer".
4) Klik op "Instellingen".
5) Zet "Bescherming" op "Geen" en klik op "Toepassen".

Waarschijnlijk krijg je dan nog een waarschuwing te zien die je moet OK-en. Vervolgens zal je NAS offline gaan, zijn harde schijven herformatteren in JBOD en opnieuw opstarten. Dat duurt enkele minuten. Wees vooral niet te ongeduldig want als de NAS tijdens het formatteren uitvalt kan het zijn dat hij daarna niet meer wil opstarten...

De keuzes voor "Bescherming" zijn:
Mirroring (RAID1)
Geen (RAID0)
Geen

De optie die je voor JBOD wil hebben is "Geen". Uiteraard zorgt RAID0 voor wat meer performance, maar bij normaal gebruik is dat performanceverschil niet tot nauwelijks te merken. Het nadeel van RAID0 is dat je alle data kwijt bent als een van de harde schijven stuk gaat. In JBOD ben je alleen de data kwijt die op de gecrashte schijf stonden - de data op de andere schijf zullen (weliswaar niet in de NAS maar wel met andere tools) nog te herstellen zijn.

Ik zag trouwens net dat er een nieuwe firmware beschikbaar is voor de ix2, versie 4.0.6. Deze versie corrigeert een beveiligingslek dat externe toegang mogelijk zou kunnen maken...

https://lenovo-eu-nl.cust...answers/detail/a_id/32325
toon volledige bericht
heb gedaan zoals omschreven maar nu krijg ik dit op het scherm :

lenovo is niet gereed, u moet toestemming geven voor het overschrijven van bestaande gegevens om te kunnen beginnen met het gebruik van dit apperaat

ik geef toestemming maar er gebeurt helemaal niets.
bovenste lampje op de nas knippert rood en daaronder blauw en deze brandt constant

toch bootconfig weg op de schijf??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• no1san
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 26-07 09:44
@voorganger ik kan u niet helpen. uiteindelijk kwam het bij mij goed.

Ik ben lekker bezig geweest met sabnzb enz echter hoe komt ik weer terug in de orginele staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beau3105
update ix2
heb de nas weer lopen alleen krijg ik hem niet van raid1 af
zo gauw ik dat wil veranderen en een keuze maak naar 0 of geen en ik de keuze bevestig dan duurt het even en krijg dan de melding opslaggroep maken mislukt en kan dan ook de schijven niet meer benaderen, als ik dan weer terug ga naar de fabrieksinstellingen dan zie ik beide schijven weer.
wie herkent dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoC
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online

WoC

Sinds kort een trotse bezitter van een IX4-300D (iBood) met 4x3TB WD RED schijven.

Na het initialiseren (RAID 5), wat ruimt 1,5 dag duurde, zette ik een copy job aan om enkele zaken van mijn oude NAS te kopieren. Halverwege moest de IX4 uit, dus netjes via het menu een shutdown gegeven. Dat ging goed. Toen ik de IX4 een dag later weer aanzette, ging hij opnieuw "data reconstructen"... dat duurde ruim een dag (dus korter dan initieel). De al gekopieerde data werd daarbij niet verwijderd.
Ik zie verder geen disk foutmeldingen maar ik vind het erg vreemd... Iemand dit ook gehad?

Verder, ik zie dat er erg weinig logging mogelijkheden zijn via de interface. O.a. mis ik een syslog optie. Heeft iemand loggen naar een syslogserver elders op het netwerk aan de praat gekregen?

• theoneandonlytz
WoC schreef op dinsdag 04 februari 2014 @ 20:41:
Sinds kort een trotse bezitter van een IX4-300D (iBood) met 4x3TB WD RED schijven.

Na het initialiseren (RAID 5), wat ruimt 1,5 dag duurde, zette ik een copy job aan om enkele zaken van mijn oude NAS te kopieren. Halverwege moest de IX4 uit, dus netjes via het menu een shutdown gegeven. Dat ging goed. Toen ik de IX4 een dag later weer aanzette, ging hij opnieuw "data reconstructen"... dat duurde ruim een dag (dus korter dan initieel). De al gekopieerde data werd daarbij niet verwijderd.
Ik zie verder geen disk foutmeldingen maar ik vind het erg vreemd... Iemand dit ook gehad?
Ik heb ook wel eens gehad dat er zonder duidelijke reden op de achtergrond een recontruct werd uitgevoerd. Verder geen problemen of errors dus ik verwacht dat het normaal is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoC
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online

WoC

theoneandonlytz schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 10:42:
[...]
Ik heb ook wel eens gehad dat er zonder duidelijke reden op de achtergrond een recontruct werd uitgevoerd. Verder geen problemen of errors dus ik verwacht dat het normaal is.
In de logfiles kwamen toch wat foutmeldingen voor over disk 4. Ook de SMART-tests via SSH gaven foutenmeldingen. Ik heb de betreffende disk in een PC gehangen en de WD diag tool gedraaid. Ook daar foutmeldingen, dus een RMA aangemaakt. Ondertussen een nieuwe disk ontvangen en alles werkt nu prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MY00
Versie 4.0.8.23976 is beschikbaar, iemand een idee of het de moeite waard is op te updaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JooGhum
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
In mijn beleving gaat het mounten en bladeren door de ix2 op een OSX machine wat soepeler, lastig te omschrijven maar ik vond de ix2 t.o.v. van mijn LaCie altijd wat traag. Of het een blijvend effect is of een gevolg van het opnieuw opstarten kan ik nog niet zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerPas
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Hallo,

Ik heb hier een ix4-300d, waarvan na de reset knop gebruikt te hebben op een of andere manier de webinterface niet meer naar voren komt. Hij laat de titel van de pagina zien en het scherm van de browser wordt zwart, en het geheel blijft laden. Als ik de bron van de pagina bekijk zie ik wel dat ik op de index.html zit of de manage.html. Echter hij laad het scherm niet in en laat dus niks zien in geen enkele browser...

Ik heb ssh toegang, weet iemand of er een mogelijkheid is om via SSH de IX4-300D naar factory settings terug te brengen?
Alvast dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
*klik*

Eerste resultaat gaat over de ix4-200d maar werkt waarschijnlijk ook op de 300d...

[ Voor 5% gewijzigd door Mx. Alba op 26-02-2014 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerPas
  • Niet online
Mx. Alba schreef op woensdag 26 februari 2014 @ 10:50:
*klik*

Eerste resultaat gaat over de ix4-200d maar werkt waarschijnlijk ook op de 300d...
Hallo Albantar,

Ik heb uiteraard eerst google al afgezocht en kan verder niets vinden hierover (firmware upgrade via SSH).

De factory reset waar jij het over hebt, moet via de web interface, welke bij mij niet werkt.
Daarnaast doet de reset knop op de achterkant van de NAS niks anders dan het resetten van de profielen en wachtwoorden.

Ik vraag dus specifiek of er iemand hier is, die wellicht weet of dit uberhaupt mogelijk is en zo ja hoe ik dit zou kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
Je vroeg een manier om een factory reset te doen - Iomega noemt dat een factory reset. ;)

Is dit anders nuttig? Zep en de Kunst van het Computeronderhoud: Iomega ix2-200 bad flash recovery and HDD replacement

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerPas
  • Niet online
Mx. Alba schreef op woensdag 26 februari 2014 @ 11:05:
Je vroeg een manier om een factory reset te doen - Iomega noemt dat een factory reset. ;)

Is dit anders nuttig? Zep en de Kunst van het Computeronderhoud: Iomega ix2-200 bad flash recovery and HDD replacement
Klopt idd :)

Die blog van zepman had ik nog niet gevonden , dat ga ik ook even proberen!
Thanks voor het meedenken en meezoeken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
Heb je een diskless systeem? In dat geval kun je resetten door de partities van de schijven te verwijderen, en de box te starten met 'lege' schijven.

Als het geen diskless is, kun je een eigen usb init stick maken uitgaande van een firmware file. Met deze stick ingeplugd tijdens het booten met lege disks, zou hij een nieuw systeem op de schijven moeten zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 26-07 13:50

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

heb sinds een maand de ix4 300d en gister 2 WD green 3tb schijven er met JBOD ingehangen. Firmware upgrade gedaan naar 4.0.8.23976. Gelijk maar data over gaan pompen van mijn Seagate 7200 rpm schijf via network naar de NAS maar data wordt maar met 10mb gekopieerd.
Welke instelling moet ik doen de snelheid te verhogen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
Er vanuit gaand dat je 10MB bedoeld, neem ik aan dat je in een 100Mbit netwerk zit. Als dat zo is, is de oplossing upgraden naar Gigabit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 26-07 13:50

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

helaas niet zit bedraad naar mijn upc 120mb me vertragende factor zou een cat5 ergens tussen zijn ipv cat6. Gigabyte ud5 990fx mobo. Heb me networkkaart op gigabyte full gezet

Ok stom. De stappen is na gelopen wist niet dat er een 100mb 3com switch tussen zat. Tx voor de tip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenaldoN
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:08
Ik heb deze nas in de ibood hunt gekocht maar ik vroeg me af of er mensen zijn die ervaring hebben met deze nas icm seagate barracuda 3tb schijven ? Ik heb deze schijven nu in mijn pc zitten en wil deze graag in de nas gaan plaatsen. Ik zal geen gebruik maken van raid gewoon jbod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theoneandonlytz
RenaldoN schreef op zaterdag 01 maart 2014 @ 22:21:
Ik heb deze nas in de ibood hunt gekocht maar ik vroeg me af of er mensen zijn die ervaring hebben met deze nas icm seagate barracuda 3tb schijven ? Ik heb deze schijven nu in mijn pc zitten en wil deze graag in de nas gaan plaatsen. Ik zal geen gebruik maken van raid gewoon jbod.
Zou prima moeten werken, volgens mij worden er zelfs vaak Barracuda's standaard bij geleverd.
Als ze op de compatibiliteitslijst staan werkt het sowieso.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenaldoN
theoneandonlytz schreef op zondag 02 maart 2014 @ 16:51:
[...]

Zou prima moeten werken, volgens mij worden er zelfs vaak Barracuda's standaard bij geleverd.
Als ze op de compatibiliteitslijst staan werkt het sowieso.
bedankt voor je reactie.
ik had echter nog niet op de compatibiliteitslijst gekeken, beetje dom van mij.
schijven worden gelukkig wel ondersteund. nu maar hopen dat de nas snel deze kant op kom zodat ik er lekker mee kan gaan spelen :*)

Vandaag mijn nas aangesloten van ibood, schijven erin en nu krijg ik de melding, data protection being reconstructured. Kn deze melding niet skippen. Iemand hier ervaring mee ?

[ Voor 13% gewijzigd door RenaldoN op 07-03-2014 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenaldoN
----

[ Voor 100% gewijzigd door RenaldoN op 07-03-2014 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theoneandonlytz
[message=41866632,noline]RenaldoN schreef op zondag 02 maart 2014 @ 18:28

Vandaag mijn nas aangesloten van ibood, schijven erin en nu krijg ik de melding, data protection being reconstructured. Kn deze melding niet skippen. Iemand hier ervaring mee ?
Is normaal, raid set wordt gebouwd. Kan lang duren (uren tot dagen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenaldoN
theoneandonlytz schreef op zaterdag 08 maart 2014 @ 14:56:
[...]

Is normaal, raid set wordt gebouwd. Kan lang duren (uren tot dagen).
hij is inderdaad klaar nu. heeft een raid 5 aangemaakt en deze maar gelijk verwijderd.
wel krom dat je niet zelf kan kiezen wat je wilt. kreeg daarna ook een tijd geen ip adres uitgedeeld maar nu gelukkig wel. is nu druk bezig met 7tb aan data over te pompen.
Pagina: 1 2 3 4 Laatste