Hier gebruik je de ftp interface van WinSCP. En de foutmelding laat precies het probleem van FTP zien.
De server opent een tweede poort (naast 21) voor een 'data kanaal', en vertelt de client waarheen hij moet verbinden:
quote: server
Entering Passive Mode (192,168,178,13,138,150).
De client moet verbinden op ip 192.168.178.13, poort 138*256+150 (=35478). Die heb je niet geforward, en dat IP is ook niet bereikbaar. Dat 2e probleem kan de client oplossen door het oorspronkelijke IP te gebruiken (gaat trouwens niet altijd op, als de client toevallig in een ander netwerk 192.168.178.* zit gaat dit niet), maar het 1e natuurlijk niet. En poort 35478 forwarden helpt ook niet, want de volgende keer gebruikt hij een andere.
Nou goed, ik vraag me af of er mensen zijn die 't ftp gedeelte wel aan de praat gekregen hebben en dan vooral hoe???
Als je inderdaad geen poortrange in kan stellen zijn er maar 3 mogelijkheden:
- Een slimme router. Die 'Entering Passive Mode' gaat unencrypted over het internet, en een slimme router kan dus die poort automatisch forwarden, en als toetje ook nog het gespecificeerde IP aanpassen.
- De NAS in de DMZ zetten. Dan worden alle poorten die niet naar elders zijn geforward naar de NAS geforward. Onnodig te zeggen dat dat riskant is.
- De doos hacken en de configuratiefile van de FTP server aanpassen, zodat hij een vast range gebruikt. (En als toetje ook nog je publieke IP specificeert)
hoe enable ik SSH? Ik kan dat wel terugvinden voor diverse andere IX2's maar niet voor de IX2-DL...
Ze draaien allemaal dezelfde firmware (EMC/Lifeline), en je kunt dus bij allemaal op dezelfde manier SSH enablen. (http://<ip-van-nas>/diagnostics.html)