[Iomega/Lenovo] Het grote LenovoEMC NAS ervaringentopic

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 31 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 906451

Hallo allemaal
Het is inmiddels 2017 en ik ben nog een tevreden gebruiker van de NAS StorageCenter 150D, Tot gisteren avond.

Ik wou de Nas formatteren dat is gelukt, maar tijdens het formatteren veel de stroom weg.
De server geeft nu elke keer een driver fout aan door na groen, 3 X knipperend rood lampje te geven.
Kan iemand mij helpen met dit probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 593713

Anoniem: 906451 schreef op donderdag 13 april 2017 @ 08:47:
Hallo allemaal
Het is inmiddels 2017 en ik ben nog een tevreden gebruiker van de NAS StorageCenter 150D, Tot gisteren avond.

Ik wou de Nas formatteren dat is gelukt, maar tijdens het formatteren veel de stroom weg.
De server geeft nu elke keer een driver fout aan door na groen, 3 X knipperend rood lampje te geven.
Kan iemand mij helpen met dit probleem
Het lijkt dat de firmware die op de schijf staat corrupt is geraakt.

-> maar tijdens het formatteren veel de stroom weg
- Jesus een NAS zonder UPS laten draaien is vragen om issues ;-)

Hier een link voor de verschillenden firmwares:
-> https://drive.google.com/...SQkVWaEU/view?usp=sharing

Ik denk je moet gewoon weer bij zero beginnen.

Ik zelfs gebruik:
3x ix4-300D met 4x 5TB in RAID 5 in iedere NAS
1x ix2-dl met 2x 5TB
1x EZ Media & Backup Center met 1x 4TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FixFinder
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22-03-2023
Andre_the_First schreef op zaterdag 8 april 2017 @ 17:30:
Ik heb vorige week de firmware van mijn IX2 geupdate naar 4.1.302.34230 en kwam daarbij in een bootloop terecht. Ik heb altijd iedere 2/3 maanden braaf geupdate en nooit problemen gehad.
Anyway, heb gelukkig alles weten te redden en de NAS weer hersteld via de USB methode. Hij staat nu weer braaf te zoemen maar ik zal voorlopig de firmware updates even laten liggen.
Beste Andre_the_First,

Kun jij uitleggen hoe jij je data hebt weten te redden en de USB methode a.u.b.?
De enigste USB methode die ik heb kunnen vinden is van een IX400.

Alvast bedankt! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre_the_First
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 24-06 17:04
FixFinder schreef op maandag 1 mei 2017 @ 19:17:
[...]

Beste Andre_the_First,

Kun jij uitleggen hoe jij je data hebt weten te redden en de USB methode a.u.b.?
De enigste USB methode die ik heb kunnen vinden is van een IX400.

Alvast bedankt! :)
De data heb ik weten te redden door 1 van de 2 schijven in m'n linux-pc te hangen. Vervolgens kwam ik via de foutmeldingen opzoeken op de juiste manier om e.e.a. te mounten. Als het goed is heb een kopie van mijn shell-history gemaakt, als je de precieze commando's wilt weten. Het grootste probleem was eigenlijk nog om de data vervolgens van die schijf af te trekken, ik had opeens anderhalve terrabyte die ik ergens kwijt moest :+ Heb de schijf vervolgens geformatteerd en terug in de NAS gezet.

USB recovery heb ik gedaan met (met dank aan 'Mijzelf'! _/-\o_ ) http://downloads.iomega.n...org/Users/Mijzelf/ix2-ng/ (kijk een directory hoger als je een ander type hebt).
De firmware heb ik uitgepakt en op een fat32 usb stick gezet. Vervolgens de NAS aanzetten (met 1 van de 2 schijven er in) en tegelijkertijd de reset knop indrukken en wachten totdat het usb-lichtje gaat knipperen.

De meeste dingen zijn wel bij elkaar te Googlen maar is vaak net weer voor andere versies dus het is opletten geblazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FixFinder
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22-03-2023
Top! Bedankt, ik ga dit eens proberen. Helaas heb ik heen linux pc, dus zal de data verloren zijn helaas.

Nogmaals bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre_the_First
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 24-06 17:04
FixFinder schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 13:09:
Top! Bedankt, ik ga dit eens proberen. Helaas heb ik heen linux pc, dus zal de data verloren zijn helaas.

Nogmaals bedankt!
Je zou Linux kunnen booten van usb/cd maar ik weet niet of je dan ook de extra schijf kunt mounten. Maar goed, dat gaat misschien wat ver; aan de andere kant, het heet hier 'Tweakers' :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cageman1984
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07-06 17:05
Iemand enig idee welke versie van samba op de iomega ix2 draait? Kan je dat zien via support mode > busybox?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:12

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
Ik heb al een hele tijd een Lenovo ix2 en die draait als een zonnetje, maar sinds ik firmware 4.1.202 erop heb kan ik geen enkele nieuwere update meer installeren. Ondertussen zijn er al een stuk of vijf updates geweest, recent ook weer een naar 4.2.304, maar nadat ik de tgz heb geüploaded naar de NAS en op "Toepassen" druk komt hij steevast met "Kan de software-update niet installeren".

Zoals gezegd, de NAS draait verder goed dus het is niet alsof die updates voor de functionaliteit echt nodig zijn - maar er zitten vast ook security fixes in wat toch wel belangrijk is voor de veiligheid. Heeft iemand een idee wat dit probleem zou kunnen veroorzaken en hoe het op te lossen is?

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cageman1984
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07-06 17:05
Zeg... Zou ik op de ix2 een eigen besturingsysteem kunnen zetten? Kubuntu of lubuntu bijvoorbeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Ja, kan. Hoewel je vraagstelling niet klopt. Het onderscheid tussen Kubuntu en Lubuntu is het desktop systeem, in dit geval KDE vs LXDE. Uiteraard heeft je NAS geen monitoraansluiting, en kun je dus alleen een headless server OS installeren. "Ubuntu server".
In dit forum vind je aanwijzingen hoe je Debian op je ix2(-ng) kunt installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 01:08

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Na drie jaar is wat extra hdd,s gekocht voor de ix4-300d. Hdd caddies alleen onvindbaar.
Iemand die toevallig weet hoe ik aan die brackets kan komen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornfed99111
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06-07 09:23
NLKornolio schreef op donderdag 7 december 2017 @ 10:34:
Na drie jaar is wat extra hdd,s gekocht voor de ix4-300d. Hdd caddies alleen onvindbaar.
Iemand die toevallig weet hoe ik aan die brackets kan komen ?
Die brackets zaten erbij toen hij nieuw gekocht werd. Daarom vind je ze vrijwel nooit te koop ergens.

Anders contact opnemen met Lenovo support.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio

NLKornolio

cornfed99111 schreef op donderdag 7 december 2017 @ 12:27:
[...]

Die brackets zaten erbij toen hij nieuw gekocht werd. Daarom vind je ze vrijwel nooit te koop ergens.

Anders contact opnemen met Lenovo support.
I know 😀 al paar support aanvragen gezien waar ze het maar niet krijgen. Heb support gebeld en die zei geen probleem die krijg je dan gratis opgestuurd.. We wachten wel twee weken af.
Heb bij ali wel wat gevonden wat er op lijkt, hoor ik niks van support koop ik die wel.
https://m.nl.aliexpress.c...-cache.0.0.3713b7b1HPNSRy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornfed99111
NLKornolio schreef op donderdag 7 december 2017 @ 18:34:
[...]
Heb bij ali wel wat gevonden wat er op lijkt, hoor ik niks van support koop ik die wel.
https://m.nl.aliexpress.c...-cache.0.0.3713b7b1HPNSRy
Hopelijk dat die gaan passen. Ik vermoed van niet. Een laptop is toch iets heel anders dan een NAS.
De IX4 was van Iomega oorspronkelijk. Dus voor de Lenovo tijd.

EDIT:
Moet je de drives vastschroeven in de brackets?
Dan lijken mij die van Ali niet de juiste.

[ Voor 11% gewijzigd door cornfed99111 op 08-12-2017 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio

NLKornolio

cornfed99111 schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 13:38:
[...]

Hopelijk dat die gaan passen. Ik vermoed van niet. Een laptop is toch iets heel anders dan een NAS.
De IX4 was van Iomega oorspronkelijk. Dus voor de Lenovo tijd.

EDIT:
Moet je de drives vastschroeven in de brackets?
Dan lijken mij die van Ali niet de juiste.
Nee je klikt ze in de schroefgaten van de hdd lijkt er als twee druppels water op. Alleen de hendel ziet er anders uit.
Ah joh voor 2,- per stuk riskeer ik het wel.

Mooi net mailtje gehad van lenovo support dat ik de brackets binnen 5 dagen thuis gestuurd krijg. Lenovo support op zijn best.

Vandaag 4 rails ontvangen. Geweldige service van lenovo.

[ Voor 14% gewijzigd door NLKornolio op 15-12-2017 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornfed99111
NLKornolio schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 15:06:
[...]
Vandaag 4 rails ontvangen. Geweldige service van lenovo.
Inderdaad. Goede service.
Kunnen andere firma's een voorbeeld aan nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
Laat ik dit topic maar weer eens een schop geven. :)

Ik gebruik nog steeds die Lenovo ix-200, maar heb al heel lang het probleem dat nieuwe versies van de firmware niet willen installeren dus ik heb besloten om maar eens een backup van de belangrijkste gegevens te maken en hem een factory reset te geven.

Nu blijkt alleen dat de support voor de Lifeline apps voor de ix2 al een jaar geleden beëindigd is :F

Heeft iemand hier in dit topic toevallig nog de installer voor de Transmission app voor de ix2? O-)

[edit] O wacht, in die versie van de firmware zit Transmission al ingebakken, gelukkig! :)

[ Voor 8% gewijzigd door Mx. Alba op 24-06-2018 10:48 ]

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 21:55
@Mx. Alba mag ik vragen of je nog steeds in bezit bent van de IX2-200?

Ik heb namelijk sinds de firmware update versie 3.0.9.37355 dat de NAS soms zijn verbinding verliest eerst was het eens per half jaar maar nu gebeurt het steeds vaker.
De NAS is wel te pingen en ik zie dan een reponse tijd van +-1ms maar de webinterface als de Storage Manager kunnen dan ineens de NAS benaderen. Het apparte is dan ook dan de power knop niet meer reageert.
Om de NAS aan de praat te krijgen moet ik dan wel de stekker eruit trekken, iets wat tegen mij gevoel in gaat.

Ervaar jij ook deze problemen, of heb je enig idee waar het aan kan liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
BladeSlayer1000 schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 00:47:
@Mx. Alba mag ik vragen of je nog steeds in bezit bent van de IX2-200?

Ik heb namelijk sinds de firmware update versie 3.0.9.37355 dat de NAS soms zijn verbinding verliest eerst was het eens per half jaar maar nu gebeurt het steeds vaker.
De NAS is wel te pingen en ik zie dan een reponse tijd van +-1ms maar de webinterface als de Storage Manager kunnen dan ineens de NAS benaderen. Het apparte is dan ook dan de power knop niet meer reageert.
Om de NAS aan de praat te krijgen moet ik dan wel de stekker eruit trekken, iets wat tegen mij gevoel in gaat.

Ervaar jij ook deze problemen, of heb je enig idee waar het aan kan liggen?
Ja, ik heb hem nog. Tegenwoordig is een NAS niet zo nuttig meer natuurlijk maar zo lang mijn nassie het nog doet laat ik 'm lekker staan. Die van mij draait nu trouwens op 4.1.406.34763 maar je klacht herken ik wel van een tijd geleden. Kan die van jou niet naar 4.1 geüpdatet worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 21:55
Mx. Alba schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 10:45:
[...]

Ja, ik heb hem nog. Tegenwoordig is een NAS niet zo nuttig meer natuurlijk maar zo lang mijn nassie het nog doet laat ik 'm lekker staan. Die van mij draait nu trouwens op 4.1.406.34763 maar je klacht herken ik wel van een tijd geleden. Kan die van jou niet naar 4.1 geüpdatet worden?
Zodra ik controleer op firmware updates, krijg ik de melding te zien dat hij up-to-date is. De website waar Lenovo naar verwijst voor firmware updates doet het niet meer.

Ik heb zojuist een forumpost geplaatst op de website van Lenovo om te vragen of hun een oplossing weten, het is nu afwachten op een reactie van hun kant.

@Mx. Alba zojuist weer hetzelfde probleem gehad, toen voor de zekerheid zelf een UTP kabel gemaakt en verbonden met de NAS, toen bleek hij het ineens te doen.

Wat blijkt, is er waarschijnlijk bij het verpakken van de UTP kabel iets fout gegaan en blijkt de kabel CCA te zijn ipv koper :(
Vandaag dus maar eens terug naar de winkel ermee en mijn geld terug vragen..

[ Voor 20% gewijzigd door BladeSlayer1000 op 11-01-2019 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
Nou, na zes jaar trouwe dienst ziet het ernaar uit dat mijn ix200 de geest heeft gegeven.

Er stonden eigenlijk geen belangrijke zaken meer op. Alleen backups (die tegenwoordig "uiteraard" ook vrijwel volledig in de cloud staan) en gedownloade media die ik eigenlijk toch nooit meer keek.

De NAS is dood. Lang leve de cloud! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lammerts
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-07 17:37
Sinds kort een Iomega IX4-200d gekregen (zonder disken) met als doel deze in te zetten als backup unit.
Na plaatsen van Disken krijg ik echter een soort van USB en Netwerk icoon in het display en voor de rest niets. De schijf blijft om de zoveel tijd opstarten, maar verder geen toegang mogelijk tot de Unit.
Uit diverse Fora heb ik nu op kunnen maken dat het IOS mist en teruggezet moet worden op de nieuwe Disk(en) Het lukt me echter niet om de juiste software / instructie te vinden, alle links lopen "dood" ook degene die hier in dit item staat vermeld loopt dood.

Iemand nog een link naar juiste procedure/software beschikbaar, wordt gewaardeerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
Hier vind je de recovery file. Als ik het me goed herinner moet je die uitpakken naar een USB stick, waarbij je de directory structuur intact laat, en de stick moet dan nog een significante hoeveelheid ruimte vrij hebben. Laten we zeggen 1GB.
De sloten moeten allemaal gevuld zijn met disks, vervolgens boot je NAS met de stick ingestoken.
Alle data op de disks wordt vernietigd. De hele procedure kost iets van 10-15 minuten, hoofdzakelijk afhankelijk van de snelheid van die stick.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jniezink
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 28-05 08:50
Dag allen,

Op zich jaren happy geweest met mijn Iomega IX2. Echter, vorige week was hij wat traag en kon ik hem niet bereiken; toen de stroom eraf en er weer op en hij kwam weer bij. Alles doet het behalve: ik mis al mijn files. Ik heb nog steeds al mijn folders maar hij beweerd dat er 1.8 Tb aan ruimte is.

Beide schijven er al een keer uitgehad om te zien of de RAID 1 op een van de 2 het nog wel goed zou doen maar nog geen geluk. Iemand enig idee wat ik kan doen om mijn foto's terug te krijgen, want merk dat ik er toch wel aan gehecht ben :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
jniezink schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 21:47:
Beide schijven er al een keer uitgehad om te zien of de RAID 1 op een van de 2 het nog wel goed zou doen maar nog geen geluk.
Hoe heb je dat precies geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GSX-MAN
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-07 10:46

GSX-MAN

de/het/een

Deze week een lege IX2 gekocht om daat 2 WD-schijven in te hangen. Maar ik krijg 'm niet werkend, er blijft een rood lampje branden.

Ik heb de USB-oplossing geprobeerd met H4C en firmware, maar hij leest zo te zien de USB-stick niet. Vooralsnog is het een dure opbergdoos voor 2 harddisks.

Kortom: als iemand me zou willen helpen zou ik erg dankbaar zijn.

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
@GSX-MAN Heb je ook verschillende sticks geprobeerd? Van die IX2 weet ik het niet, maar van andere merken weet ik dat ze nog wel een picky kunnen zijn. Met name gigantisch grote (8+GB) sticks met lange initialisatie tijd zouden een probleem kunnen zijn.
Als dat niet helpt kun je eigenlijk alleen nog de seriële poort aansluiten om te zien wat er mis gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GSX-MAN
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-07 10:46

GSX-MAN

de/het/een

Mijzelf schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 12:15:
@GSX-MAN Heb je ook verschillende sticks geprobeerd? Van die IX2 weet ik het niet, maar van andere merken weet ik dat ze nog wel een picky kunnen zijn. Met name gigantisch grote (8+GB) sticks met lange initialisatie tijd zouden een probleem kunnen zijn.
Als dat niet helpt kun je eigenlijk alleen nog de seriële poort aansluiten om te zien wat er mis gaat.
Ja, ik heb twee sticks geprobeerd met hetzelfde resultaat. Los van de USB- en netwerkaansluiting zitten er verder geen poorten op, dan ben ik bang dat ik weinig met het apparaat kan.

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
De seriële poort zit niet aan de buitenkant, maar is als 4-pin header te vinden op het moederbordje. Weet je overigens welke versie je hebt? Ik denk dat alleen de 'dl' met ongeprepareerde schijven kan booten, en de 'ng' niet. Hier vind je instructies hoe je de schijven moet prepareren bij een 'ng'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tripwire999
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13-07 23:25
Bij mijn vader is de IX4-300d NAS kapot gegaan. De drives bevatten nog wel data maar kan ze op geen enkele manier benaderen. Moederbord van m’n vaders PC herkent de schijven ook niet. Kan het zijn dat ze beschadigd zijn? Ze spinnen wel up, maar kan er dus helemaal niks mee. Iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
Wat bedoel je met 'herkent de schijven niet'? Zijn niet zichtbaar in de BIOS, zijn niet zichtbaar in de disk manager, zijn niet zichtbaar in explorer, ...?
Pagina: 1 2 3 4 Laatste