[Iomega/Lenovo] Het grote LenovoEMC NAS ervaringentopic

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 31 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-07 15:24

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
Mede-auteurs:
  • Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Mijzelf

• theoneandonlytz
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 05-12-2024

theoneandonlytz

Afbeeldingslocatie: http://lenovoemc.com/landing/img/lemc-banner.png

Iomega / Lenovo EMC heeft een aantal interessante NAS-systemen op de markt voor thuisgebruik, zoals de:

StorCenter ix2
De "instap-NAS" met een 1,6GHz Marvell Kirkwood CPU, 256MB RAM en twee drive bays.

StorCenter ix4
Het grotere broertje van de ix2, met een 1,3GHz dual core Marvell Armada CPU, 512MB RAM en vier drive bays.

StorCenter px2
De snellere versie, met een 1,8GHz dual core Intel Atom CPU, 2GB RAM en twee drive bays.

StorCenter px4
Zelfde specs als de px2 maar met 4 drive bays.

StorCenter px6
Wederom de zelfde specs maar nu met 6 drive bays.

Er is al een zeer interessant topic om de ix2 en ix4 flink uit te breiden qua functionaliteit: [NAS] Iomega StorCenter ix & SABnzbd, Sickbeard, etc.

In dat topic werden ook veel vragen gesteld over het algemeen functioneren van deze Iomega / Lenovo EMC systemen die daar eigenlijk niet thuishoorden, vandaar dat er een algemener topic in het leven is geroepen, deze dus.

De ix-serie is uitgerust met een web interface waaraan vrij eenvoudig SSH-toegang kan worden toegevoegd om "onder de motorkap" bezig te gaan. Lenovo EMC biedt ook een "personal cloud" systeem en out of the box biedt de NAS naast de gebruikelijke Windows-, Mac- en Linux-netwerkbestandssystemen en printerdeling, iSCSI en FTP, allerlei extra services, zoals een torrent download service, facebook-, flickr- en youtube-integratie, Atmos en Mozy backup, Twonky mediaserver en ondersteuning voor IP-camera's - maar met wat officieel niet ondersteund maar in principe niet garantievernietigend tweaken is er nog veel meer uit te halen.

Het is uiteraard de bedoeling, zoals overal op Tweakers, dat je zelf e.e.a. aan vooronderzoek doet voor je een vraag stelt, maar dit topic is uiteraard ook uitermate geschikt voor discussies over de door Iomega / Lenovo EMC gebruikte technologie, de bijbehorende software, etc. Leeft u uit!

[ Voor 18% gewijzigd door theoneandonlytz op 29-08-2013 14:42 . Reden: specs correctie ]

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theoneandonlytz
Hee wat leuk, mede auteur :) Vergeet het topic van "Mijzelf" niet, hij heeft een funplug gemaakt waarmee je nog veel meer kan tweaken en installeren. [NAS] Iomega/Lenovo armel based Funplug

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
Ik heb je inderdaad mede-auteur gemaakt vanwege je verdienstelijkheid voor de Iomega / Lenovo NAS community. "Mijzelf" heb ik net ook toegevoegd. :)

Zelf heb ik recent een ix2 6TB aangeschaft via iBood - een onweerstaanbare aanbieding, €300 - omdat mijn 1,5TB externe harde schijf steeds voller begon te lopen. Ik ben nog druk bezig met het ontdekken van alle mogelijheden die deze NAS biedt, heb al wel SSH aangezet maar ben nog niet bezig geweest met alle andere mogelijke tweaks.

Maar dat zal ongetwijfeld niet lang op zich laten wachten, want de frustratie m.b.t. de ingebouwde torrent download service begint al toe te slaan. Het lijkt zo simpel, gewoon het .torrent-bestand naar de download folder kopiëren en hij gaat ermee aan de slag. Een eerste test was positief, maar daarna weigerde hij dienst. Het lijkt erop alsof de torrent service gewoon hangt en nergens meer op reageert. In de web interface wordt de informate over de torrents niet geüpdatet en de actieknopjes (om torrents te pauzeren en te starten) werken niet: als je erop drukt blijf je daarna eeuwig het geanimeerde "working" icoontje zien. Een reboot van de NAS heeft ook geen soelaas geboden. Ik heb flink lopen Googelen maar niets gevonden, en een mail gestuurd naar Lenovo support in de hoop dat zij me kunnen helpen, maar ik denk dat ik zeer binnenkort maar eens Transmission ga installeren. :D

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uncle Mel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12-07 17:27
Oeh Leuk! een Iomega/Lenovo/EMC Nas topic. Er zijn flink wat slimme koppen hier op Tweakers die er veel meer uit weten te halen dan ik, maar toch wil ik mijn (uitermate beknopte) ervaring bijdragen.

Ikzelf heb een ix4-200d 8TB:

Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/1310040036.jpeg

Ik heb ook de 4TB variant gehad, alsmede een 150D, ix2-200 en wat andere single disk nasjes van Iomega.

Ik ben persoonlijk zeer tevreden over de webinterface waar niet teveel poespas staat. Voor de wat meer "tweakende" tweaker, misschien ietwat te simpel maar voor iemand die iets zoekt wat gewoon doet wat hij moet doen, ideaal.
Hij is super stil, de disks staan in power save mode, waardoor ze na 5 min idle in spindown gaan. Met FTP gebruik betekent dit wel dat je een paar failed connections krijgt omdat de disks eerst op moeten spinnen.

Interessant is om op te merken dat de schijven een bootpartitie (EXTfs) hebben die in mirror over alle schijven is verdeeld. hierdoor is het niet mogelijk om 4 schone disks er in te doen, aan te zetten en gaan met de banaan. De data partitie is geformatteerd naar XFS en staat in Jbod, Raid 10 of Raid 5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
Ik heb net een antwoord gekregen van Iomega: de origineel ingebouwde torrent client werkt kennelijk alleen naar behoren als er maar één torrent tegelijk wordt gedownload... Ik kreeg van ze een link naar een Transmission torrent client voor de StorCenter. Die was via de Application Manager binnen een minuut te installeren. Een minuut later had ik hem ingesteld (standaard gooit hij downloads in de Backups folder, wat ik dus gewijzigd heb naar Downloads). 1000x beter dan de originele client, werkt als een zonnetje, veel sneller, veel meer controle en werkt ook met magnet links dus geen gedoe meer met .torrent-bestanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spanx
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-07 14:59

spanx

_Sp[A]nX_

Wat zijn de links naar dit soort toevoegingen?

Damn it's good 2b a Tweaker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spanx

spanx

_Sp[A]nX_

[b][message=40442403,noline]
Interessant is om op te merken dat de schijven een bootpartitie (EXTfs) hebben die in mirror over alle schijven is verdeeld. hierdoor is het niet mogelijk om 4 schone disks er in te doen, aan te zetten en gaan met de banaan. De data partitie is geformatteerd naar XFS en staat in Jbod, Raid 10 of Raid 5.
ik weet het... ik heb mijn ix2 geformatteerd ....heb nu een call bij iomega om dit te fixen... start niet meer op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornfed99111
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06-07 09:23
Fijn, een eigen topic over de Iomega nassen.

Ik heb zelf een IX2 (laatste generatie) met één schijf van 2TB. Ook gekocht met de vorige Ibood actie.
Tot nu toe ben ik er tevreden mee. De apps via [NAS] Iomega StorCenter ix & SABnzbd, Sickbeard, etc. geïnstalleerd en dat werkt perfect.
Het enige nadeel is dat je toch wel voldoende Linux kennis nodig hebt.
Pas op de console kan je hem volledig bedienen en alles controleren.

Voor een Windows gebruiker niet altijd eenvoudig. Maar we werken eraan...

EDIT:
Wellicht handig om in de startpost te zetten: Twonky server kan je bereiken op poort 50599.

[ Voor 10% gewijzigd door cornfed99111 op 20-06-2013 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17:36

lasharor

7 december 2004

Altijd wel grappig om te zien dat deze topics opeens actiever worden wanneer er weer een ibood actie heeft plaats gevonden.

Op dit moment ben ik eigenlijk wel relatief tevreden; zolang ik niet teveel dingen tegelijk doe draait het allemaal perfect. Ik heb Sabnzbd een beetje opgegeven, blijft te vaak crashen en de meeste automatische download tools hebben nu ook torrent support. Sab blijft draaien voor Sickbeard en meer eigenlijk niet. NZB get heb ik eigenlijk nooit meer goed werkend gekregen in combinatie met post processing.

Laatst nog owncloud geinstalleerd, was het toch net niet (werkt verder wel prima op deze nas). Momenteel ook nog een eigen soundcloud app draaien daarvoor heb ik eerst java moeten installeren.

Soundcloud werkt trouwens eigenlijk ook wel prima, maar omdat java nogal wat geheugen nodig heeft sluit het programma zich geloof ik snel af wanneer er niet gebruik van wordt gemaakt. Daarom duurt relatief lang voordat er gebruik van gemaakt kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Mij viel op dat de compatability list van harddisks erg beperkt is op de iomega site (https://lenovo-na-en.cust...answers/detail/a_id/30797). Desondanks toch de gok genomen en de ix2-dl aangeschaft voor bij de WD1500EARS disks die ik al had liggen. Hij herkent ze prima!

[ Voor 13% gewijzigd door noes op 23-06-2013 14:36 ]

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
Dat is altijd zo met van die compatibility lists. Dat wat erop staat werkt zeker, dat wat er niet op staat werkt misschien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Exact ja, maar als iedereen hier zn HDD's post en zijn ervaringen, wordt de community er een stuk wijzer van.

Nu heb ik nog last van erg langzame write speeds op de ix2-dl, hoop dat dat opgelost is als hij straks klaar is met "data protection is being reconstructed."

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
Tja, ik heb de meegeleverde 2x 3TB erin zitten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 524600

myReact

Beste,

Ik ben in het bezit van een Iomega Storcenter IX2 server (NAS) met 4T die in RAID zijn geconfigureerd. Daardoor kan ik er slechts 2 gebruiken.
Deze zit verbonden met een standaard router van Telenet (provider) voor fibernet. Mijn PS3 zit daar ook aangekoppeld.
Ik gebruik Wifi om de inhoud te zien en af te spelen op mijn Macbook pro.

Ik gebruik PS3 Media Server of Serviio om te streamen naar mijn PS3 en dat werkt vrij goed. Alleen zou ik graag rechtstreeks van de server naar de PS3 dit doen, zodat ik mijn mac wat vrij kan maken. Dat krijg ik echter niet aan de praat. De PS3 ziet de server, maar geeft aan de bestanden niet te herkennen.
Waarschijnlijk omdat er geen mediaserver op staat, maar ik zou begoot niet weten hoe dit te doen.

Ik kan via wifi op de server via het programma Lenovo EMC storage manager, maar om de een of andere manier onthoudt mijn mac het paswoord niet zodat ik voor elke map -6 zijn dat er- telkens opnieuw de login en het paswoord moet geven.

Ik heb via een site gemerkt dat ik intussen 2 softwareversies achter zit voor mijn server.
Ik heb deze geüpdatet.

Kan iemand me helpen?

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17:36

lasharor

7 december 2004

Heb je de mediaserver ook aanstaan in je IX2 configuratie? Daarnaast moet je ook mediadelen actieveren voor elke share.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeDaan86
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 03-02-2024
Beste Albantar,

Ik heb exact hetzelfde probleem als wat jij ook had. Zou je misschien een linkje kunnen posten waar ik de juiste Transmission torrent client kan vinden?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 525582

Beste Erik Van Haverb,

Heb jij hier inmiddels een oplossing voor. Hier hetzelfde probleem.

Ben benieuwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taigu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-07 12:28
De mediaserver op de ix is vaak twonky server. De ix2 op de laatste versie heeft twonky 7.x. Kun je via Google misschien wat vinden over de samenwerking tussen de ps3 en twonky?

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
Sorry voor het late antwoord mbt de torrent client. Hier is het antwoord dat ik van Iomega Support kreeg, wellicht werkt die login nog anders zoek ik wel even een manier om hem ergens anders te hosten:
Unfortunately there is a problem with the current torrent client , it works only if you put one download.

Please uninstall the current client and install ftp://dropbox.iomega.net/Torrent_0.2_armel.tgz . The default saving place is /mnt/pools/A/A/Backups

FTP-Server: dropbox.iomega.net User: iomegaasg Password: vP73RbRDf
Die default saving place kan je dus eenvoudig wijzigen in de instellingen naar bv Download ipv Backup.

[ Voor 8% gewijzigd door Mx. Alba op 29-06-2013 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeDaan86
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 03-02-2024
De login werkte gelukkig nog! Bedankt voor je reactie. Zal kijken of ik het kan installeren.

Maar uit hun mail blijkt wel dat ze zelf ook niet tevreden zijn met de huidig torrent client. Dus wellicht gaan ze die binnenkort zelf ook aanpassen :-).

Maar voor nu, ben ik hopelijk hiermee geholpen.

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spanx

spanx

_Sp[A]nX_

ik geef het op.

na een herstart komt de nas nooit meer op (binnen afzienbare tijd, wacht nu al 25 minuten!!)
Ik kan de nas alleen opnieuw starten door de stroom er vanaf te halen (ook met de originele firmware) want via de gui of commandline is dat ding gewoon niet opnieuw op te starten. (zit nu op mijn werk)
SSD's worden gewoon gedetecteerd door de ix2-ng en werken goed/snel.
heb net funplug er op gezet maar na een herstart komt hij niet meer op (lijkt of hij in het opstartproces blijft hangen)

ik snap alleen niet dat andere mensen dit ook hebben....

nooit meer een iomega.
gaat vanavond naar V&A dus als iemand interesse heeft kan je alvast een PM sturen het gaat om de ix2-ng 6TB gekocht bij de ibood

edit: na 4,5 uur heeft de nas besloten online te komen.... dat vind ik niet normaal. Volgende herstart duurt nu al meer dan 20-25 minuten...

edit 2: ik ga firmware 3.3 er op zetten als laatste probeersel
edit 3: versie 3 firmware duurde zo verschrikkelijk lang dat ik het afgebroken heb en versie 4 maar weer er op heb gezet.
edit 4: kale installatie, mirror raid laten bouwen, uitgezet. aangezet (start snel op 5-10minuten) hierna een reboot via GUI gegeven en wederom duurt het nu al 15 minuten (witte led knippert (boot proces bezig) en blauwe led knippert soms hevig en dan even niet....

[ Voor 35% gewijzigd door spanx op 03-07-2013 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theoneandonlytz
Een reboot van mijn ix2 met 2x WD RED 2TB duurt zo'n twee minuten.

Ligt het er misschien aan dat je disken of SSD's in de ix2 gebruikt, die niet ondersteund worden? Ik heb een tijdje geleden ook een Samsung Spinpoint geprobeerd die ik nog had liggen, die werd wel gedetecteerd maar de algemene betrouwbaarheid icm die schijf was ver te zoeken. m.a.w. misschien wil je iets wat dit apparaat gewoon niet kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
Inderdaad, die compatibility list zal er niet voor niets zijn... Ik gebruik mijn ix2 6TB gewoon met de meegeleverde schijven (alleen in JBOD ipv af-fabriek RAID1), draait als een tierelier. Herstarten duurt inderdaad een paar minuten maar dat lijkt me normaal.

Waarom hij het met SSD's niet zou doen? Geen idee... SATA interface is SATA interface, zou je zeggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cageman1984
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07-06 17:05
Hallo allemaal,

Ik heb de iomega IX2 en ben er tot nu toe erg tevreden mee. Ik heb de oude behuizing gekregen, zelf twee schijven gescoord op de mycom veiling en heb (met flink wat moeite voor deze dos/windows/ubuntu gebruiker) de firmware erop gezet en het ding aan de gang gekregen. Ik begeef me hier op onbekend terrein en geef dus duidelijk aan dat ik een absolute linux noob ben.

Ik heb de behuizing gekregen omdat de vorige eigenaar twee kapotte schijven had, waarschijnlijk door de warmte en het minuscule ventilatortje. Nu kan ik op internet/tweakers wel allerlei info vinden wat je ermee kan doen (zie bijv [NAS] Iomega StorCenter ix & SABnzbd, Sickbeard, etc), maar mis iets waarmee ik de temperatuur in de gaten kan houden.

Ik heb ipkg geïnstalleerd, ik zie dat smartmontools ook is geïnstalleerd, maar krijg vervolgens als ik smartctl probeer te gebruiken sh: smartctl: not found

vraag is dus: hebben jullie voor mij een goede methode om de temperatuur van de schijven een beetje in de gaten te houden?

Vraag 2: hoe gebruik is smartctl in busybox? (of wat voor omgeving dan ook waarin ik me bevind op de NAS)

Algemene vraag hieruit voortkomend: Ik moet mijn linux kennins opschroeven! Als je op internet gaat zoeken naar basis linux kennis, dan kom je op een miljard sites uit die je van alles willen leren. Een beetje door mappen hoppen, kopieren e.d. Kan ik wel, maar ik blijf een beetje hangen. Ik zie door de enorme hoeveelheid info op internet het bos niet meer. Kan iemand me een duwtje geven naar de juiste plek om wat meer linux kennis op te doen?

Ik weet niet zeker of mijn vraag thuishoort in dit topic, maar ik probeer het toch... sorry als ik een onzinnige vraag op een onzinnige plaats stel. Ja, ik heb eerst gezocht op tweakers, google, etc... (dat is een reactie die ik nog wel eens krijg als ik vragen stel op tweakers :P ...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
Wat betreft vraag 1, in de Systeemstatus is een tabje Temperatuur waar je de temperatuur van de CPU en de systeemkaart kunt checken. Idle zal je waarden van 50-60°C zien maar als je actief bezig bent op een warme dag dan zijn temperaturen van 70-80°C niet vreemd, weet ik uit ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornfed99111
Smartctl kan je direct starten zonder apart Busybox op te roepen. Altans, bij mij is dat zo.
Als het goed is, moet dit ook bij jou werken: smartctl -x /dev/sda1 -d sat
sda1 is schijf 1 en sdb1 is schijf 2.

Helaas moet je met de hand steeds de SMART gegevens uitlezen.
Er bestaat geen app daarvoor op de IX2 en blijkbaar geen enkele tool die dat via ssh kan uitlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cageman1984
@albantar: Ik heb helaas geen systeemstatus en ook geen temperatuur. Ik heb de iomega ix2 met firmware 2.0.15.43099. Misschien een simpeler uitvoering? 70-80° voor een harde schijf lijkt met wel veel trouwens. Voor zover ik weet is 40 prima, 50-60 kan geen kwaad, maar 70-80 of meer houd ie maar een jaar of twee uit...

@cornfed99111: Als ik dat ik bijv een terminal van mijn ubuntu pc doe, krijg ik inderdaad info. Als ik via putty met mijn nas verbind, kan hij smartctl niet vinden. Ik begrijp geloof ik die busybox omgeving niet. Wat is dat nou precies? gewoon een setje commando's of een apart soort terminal?

[ Voor 33% gewijzigd door Cageman1984 op 15-07-2013 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
Da's inderdaad heeeeel oude firmware. Ik heb 4.0.2.9960. Ik zou je aanraden om die te updaten...

De harde schijven worden niet 80°C, de CPU wel soms. Het moederbord is altijd zo'n 10 graden koeler dan de processor. Temperatuur van de schijven zelf is niet af te lezen.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/9VCfLmkxcqCtI2kQPSUL89lf/full.png

[ Voor 16% gewijzigd door Mx. Alba op 15-07-2013 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cageman1984
@albatar:ok, ik ga opzoek naar nieuwe firmware. De temperaturen die je overigens opnoemt voor een cpu en het mobo, klinken wel acceptabeler. Het zijn de harde schijven waar ik me zorgen om maak. Bedankt voor de reactie in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornfed99111
Cageman1984 schreef op maandag 15 juli 2013 @ 14:52:

@cornfed99111: Als ik dat ik bijv een terminal van mijn ubuntu pc doe, krijg ik inderdaad info. Als ik via putty met mijn nas verbind, kan hij smartctl niet vinden. Ik begrijp geloof ik die busybox omgeving niet. Wat is dat nou precies? gewoon een setje commando's of een apart soort terminal?
De oude firmware lijkt mij meer de oorzaak waarom het niet werkt op je nas.
Busybox kan je een beetje vergelijken met command.com. Allerlei commando's en tools in één exe.
Met de huidige firmware versie heb je Busybox niet echt meer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theoneandonlytz
@ cageman: ik denk dat je een ix2-200 hebt (geen zgn cloud edition),met allemaal gaatjes in het voorpaneel? Je kunt die evt. proberen te upgraden naar versie 3.x.x.x (echt veel beter dan 2.x.x) maar dat gaat alleen met een usb flash. Let wel op dat deze je data op de ix2 ook zal verwijderen. Deze thread is wellicht nuttig, werkte bij mijn ix2-200 destijds in ieder geval wel. http://www.technopat.net/...x2-200-cloud-edition.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
@cageman: Over de basics van Linux: http://forum.dsmg600.info/viewtopic.php?id=2648

Als hij optware smartctl 'niet kan vinden' terwijl hij wel geinstalleerd is, zit hij òf niet in je PATH, of er ontbreken 1 of meer libraries.
Waarschijnlijk staat hij in /opt/bin/ of /opt/sbin/, dus je zou eens het volledige pad kunnen intypen. Ook kun je kijken wat je huidige PATH is:
echo $PATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is het een idee om de titel te strippen van de [Iomega/Lenovo] tag? Wellicht:

Het grote LenovoEMC NAS ervaringentopic
of
Het grote Iomega LenovoEMC NAS ervaringentopic

Feedback is welkom! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
Tweede optie klinkt goed, collega. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cageman1984
Dank voor de vele reacties.

@theoneandonlytz: nee het is toch echt de ix2, niet de ix2-200. Deze foto lijkt er toch het meest op:
http://nl.hardware.info/productinfo/154041/iomega-storcenter-ix2#tab:fotos

Ik ben nog niet toegekomen aan de update. Er staat 3 tb aan backups/foto's/films en dergelijke en die moet ik ergens kwijt ;) .

@mijzelf: ik ga je link eens bekijken. Misschien koop ik het boek zelfs wel!

Als ik naar opt/bin ga, zie ik inderdaad smartctl niet staan. Als ik het path check krijg ik dit:
/bin:/sbin:/usr/bin:/usr/sbin:/usr/bin/X11:/usr/local/bin :? . Geen idee waarom ik in deze folder begin.

Als ik in . (hoe noem je dat? De root?) kijk met ls dan zie ik niets in de zin van opt of bin of user. Is er misschien een manier om smartctl te zoeken? Ik dacht met ' find smartctl, maar dat leverde niets op...

Goed, nogmaals dank. Ik ga eerst maar eens proberen te updaten en ga dan wat verdiepen in linux kennis. Ik ontkom er toch niet denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornfed99111
Probeer dit: find / -name 'smartctl'
Staat bij mij in /mnt/apps/usr/sbin/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XiriX
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 28-04-2024
N.a.v. een bericht over de nieuwe firmware heb ik onderstaande ook in het "SABnzbd, Sickbeard, etc." topic gepost. Kwam er naderhand :$ pas achter dat deze thread ook bestaat, dus vandaar hier nogmaals:

Hoe lang mag het duren voordat je NAS klaar is met het decompressen en updaten van de nieuwe firmware? Ik heb een StorCenter ix2-2 4TB (2x2), maar zowel met 4.0.2.9960 als nu met 4.0.4.1460 staat de voortgangsbalk na 48 uur nog steeds op zo'n 16% met de melding

Device Update In Progress
The update file is being decompressed...

Het lijkt er dan ook op dat hij is blijven hangen, maar als ik de NAS vervolgens herstart heeft hij nog steeds de oude firmware. Ik krijg hem dan ook niet van firmware 3.3.2.29823 af, ook niet na een 20x proberen, herstarten of wat dan ook. Iemand suggesties want ik snap er nix meer van :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theoneandonlytz
@ XiriX: het hoort maar een paar minuten te duren. Waarom het bij jou langer duurt zou ik niet weten. Als het totaal niet lukt kan je bij Iomega support ook een usb updater file krijgen, waarmee het zeker wel moet lukken, maar die verwijdert ook alle data op de NAS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lampie
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 24-07 11:23
XiriX schreef op zaterdag 20 juli 2013 @ 15:15:
N.a.v. een bericht over de nieuwe firmware heb ik onderstaande ook in het "SABnzbd, Sickbeard, etc." topic gepost. Kwam er naderhand :$ pas achter dat deze thread ook bestaat, dus vandaar hier nogmaals:

Hoe lang mag het duren voordat je NAS klaar is met het decompressen en updaten van de nieuwe firmware? Ik heb een StorCenter ix2-2 4TB (2x2), maar zowel met 4.0.2.9960 als nu met 4.0.4.1460 staat de voortgangsbalk na 48 uur nog steeds op zo'n 16% met de melding

Device Update In Progress
The update file is being decompressed...

Het lijkt er dan ook op dat hij is blijven hangen, maar als ik de NAS vervolgens herstart heeft hij nog steeds de oude firmware. Ik krijg hem dan ook niet van firmware 3.3.2.29823 af, ook niet na een 20x proberen, herstarten of wat dan ook. Iemand suggesties want ik snap er nix meer van :?
Ik heb hetzelfde probleem. Snap dat op die manier firmware upgraden kan, alleen als ik moet kiezen tussen nieuwere firmware of alle data kwijt, dan houd ik liever mijn data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• realphoenikx
  • Laatst online: 17:29
Mijn IX4-200D cloud edition gaf aan dat hard disk #2 "faulted" was. Gelukkig ben ik nog binnen de garantieperiode, dus contact opgenomen met support en binnen twee dagen had ik een nieuwe harde schijf opgestuurd gekregen. Hulde Lenovo/Iomega!

Het is wel jammer dat de firmware van de nas geen ruimte biedt om de smart rapportage van de schijven uit te lezen. Kent iemand daar misschien een optie voor?

[ Voor 25% gewijzigd door realphoenikx op 09-08-2013 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
Je zou de smartctl uit de Debian/arm smartmontools package kunnen strippen. Maar ik weet niet of die compatible is met de sata controller. De Marvel SoC's doen soms raar hierin. Soms werkt het, soms moet je --marvel met de commandline meegeven, en soms werkt het gewoon niet. Ik *denk* dat het iets met de kernel versie te maken heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• realphoenikx
  • Laatst online: 17:29
Mijzelf schreef op zaterdag 10 augustus 2013 @ 17:47:
Je zou de smartctl uit de Debian/arm smartmontools package kunnen strippen. Maar ik weet niet of die compatible is met de sata controller. De Marvel SoC's doen soms raar hierin. Soms werkt het, soms moet je --marvel met de commandline meegeven, en soms werkt het gewoon niet. Ik *denk* dat het iets met de kernel versie te maken heeft.
Te moeilijk voor deze noob. Maar bedankt voor de suggestie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChefsSlaad
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 24-07 12:07
Ik maak al een aantal jaar met veel plezier gebruik van een iomega storcenter ix2-200. Laatst is deze, bij het ompluggen van wat oude zooi, er opeens mee opgehouden. Gelukkig was een nieuwe voeding de oplossing.

Ik heb de schijven in een RAID1 geconfigureerd. toen de NAS ermee ophield heb ik zonder succes geprobeerd de schijf te benaderen via mijn laptop.

Het is nu niet meer urgent, maar ik zou toch graag willen weten hoe ik mijn data moet benaderen als de NAS ermee ophoud. Wie kan me helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
De data partitie zit in een Logisch Volume in een Raid array.
http://ix2-200.wikidot.com/recover

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruffian
  • Laatst online: 02-06 13:31
Ik bezit al een tijdje een PX6-300d en heb wat rond gesurft om te kijken voor eventuele tweaks maar blijkbaar is dit alleen mogelijk voor de IX modellen.
Ook zou ik graag een mogelijkheid willen hebben om op gezette tijden vanaf een FTP locatie een back-up te maken naar de PX6, liefst nog met de mogelijkheid bepaalde mappen uit te schakelen.

Er zitten tal van modules bij die je gewoon echt niet gebruikt, verder ben ik wel zeer tevreden over de NAS en ben blij dat ik hem als relatie geschenk heb gekregen, de prijs is namelijk nog steeds absurd.

Heb wel een probleem geconstateerd met de printers, ik had er 2 Brother printers aanhangen van hetzelfde type. Omdat hij ze benoemd aan de hand van het type kon ik dus maar 1 printer gebruiken. De 2e was niet zichtbaar in het control panel en kon ik op geen enkele andere manier benaderen.
Nu maar met een USB hub aan mijn TC gekoppeld.

A life? Where can I download it??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
Natuurlijk zijn tweaks niet alleen mogelijk op de IX modellen. Voor zover ik kan nagaan draaien de IX en PX modellen dezelfde firmware, alleen is hij op de IX gecompileerd voor Arm, en op PX voor i386.

Dat houd dus in dat alle hacks voor de IX modellen ook werken voor de PX, mits je de geinstalleerde software vervangt door hun i386 tegenhangers.
Ik *denk* dat als je een van de optware installatie tutorials volgt, en de optware feeds vervangt door http://ipkg.nslu2-linux.o...e/i686g25/cross/unstable/ (is voor een Intel platform), dat je dan een heel eind bent.
Natuurlijk kan dit negatief uitpakken voor je firmware stabiliteit.

Anoniem: 528408

Ik heb een Iomega 2tb Home Media Cloud Edition. Hoop dat ik hier ook m'n vraag kwijt kan aangezien het niet zo'n fancy nas is zoals in de OP staat.

Ik heb sabnzbd, sickbeard en autosub draaien, als ie iets download zet ie dat in de download map. Werkt allemaal super. Alleen nou wil ik die bestanden verhuizen naar m'n Movies en Series map (zelfde share) alleen gaat windows hem dan eerst downloaden en daarna uploaden waardoor de snelheid nog maar net boven de 2mb komt.

Is hier een oplossing voor? Ik snap het het met PUTTY oid wel kan maar ben daar niet al te handig mee en om nou alles elke keer in te gaan typen...

• theoneandonlytz
Anoniem: 528408 schreef op donderdag 29 augustus 2013 @ 19:33:
Ik heb een Iomega 2tb Home Media Cloud Edition. Hoop dat ik hier ook m'n vraag kwijt kan aangezien het niet zo'n fancy nas is zoals in de OP staat.

Ik heb sabnzbd, sickbeard en autosub draaien, als ie iets download zet ie dat in de download map. Werkt allemaal super. Alleen nou wil ik die bestanden verhuizen naar m'n Movies en Series map (zelfde share) alleen gaat windows hem dan eerst downloaden en daarna uploaden waardoor de snelheid nog maar net boven de 2mb komt.

Is hier een oplossing voor? Ik snap het het met PUTTY oid wel kan maar ben daar niet al te handig mee en om nou alles elke keer in te gaan typen...
Er is een hele mooie oplossing.

Als je sickbeard gebruikt, kan je de in sickbeard ingebouwde renamer gebruiken. Die verplaatst na downloaden automatisch de tv serie file van de download map naar de juiste map, waarin jij de rest van de serie hebt staan.

Voor films heeft CouchPotato een zelfde functie.

Kwestie van goed instellen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Occy74
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-07 00:20
Vandaag de Lenovo IX4-300d op Ibood met 4x2TB voor € 549,95

Afbeeldingslocatie: http://www.ibood.com/img/product/9958_AO_hi_1377799694.jpg

http://www.ibood.com/nl/nl/

Systeem Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theoneandonlytz
Occy74 schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 02:22:
Vandaag de Lenovo IX4-300d op Ibood met 4x2TB voor € 549,95

[afbeelding]

http://www.ibood.com/nl/nl/
tnx! Ik heb er nog maar 1 besteld, kan ik mooi een personal cloud aanmaken en data automatisch via internet syncen naar tweede locatie. Ik gebruik daarvoor nu een ix4 en een ix2, maar die ix2 raakt vol :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
  • Laatst online: 25-07 23:00
Mx. Alba schreef op zaterdag 29 juni 2013 @ 11:41:
Sorry voor het late antwoord mbt de torrent client. Hier is het antwoord dat ik van Iomega Support kreeg, wellicht werkt die login nog anders zoek ik wel even een manier om hem ergens anders te hosten:

[...]

Die default saving place kan je dus eenvoudig wijzigen in de instellingen naar bv Download ipv Backup.
ik wil die andere torrentclient ook zeker eens proberen, maar bij mij werkte de link niet meer. Zou jij hem even ergens anders kunnen hosten? Alvast bedankt! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
Hmmm, ik kan de package niet meer vinden helaas. :(

Maar als je dus een mailtje stuurt naar de helpdesk van Iomega waarin je klaagt over de slecht functionerende standaard torrent client, krijg je vanzelf een mailtje van ze met een werkende link. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
Mx. Alba schreef op vrijdag 04 oktober 2013 @ 16:36:
Hmmm, ik kan de package niet meer vinden helaas. :(

Maar als je dus een mailtje stuurt naar de helpdesk van Iomega waarin je klaagt over de slecht functionerende standaard torrent client, krijg je vanzelf een mailtje van ze met een werkende link. :)
ik heb een mailtje gestuurd.
ik ben erg benieuwd of het gaat lukken; ik heb de afgelopen 20 minuten besteed aan het doorlezen van het engelstalige iomega forum en daar staan echt tientallen klachten over de torrent client op de Storcenter. Meerdere keren wordt geadviseerd om de NAS te hacken en er Transmission op te zetten dmv ipkg, maar nergens lees ik iets over het installeren van Transmission via de Application Manager. Terwijl dat toch een stuk eenvoudiger is, als ik jouw verhaal zo lees. Hopelijk krijg ik hetzelfde antwoord als jij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
Mx. Alba schreef op vrijdag 04 oktober 2013 @ 16:36:

Het is gelukt, ik heb de link naar Transmission gekregen en het is inderdaad 1 minuut werk om 't erop te zetten.
Wie geinteresseerd is moet mij maar even een DM sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hugohugohugo
  • Laatst online: 15-04 14:33
hoi hoi

Ik heb mijn NAS server (Iomega ix2) geüpdatet naar 4.0.4.14600.
Voorheen maakte ik altijd een connectie met NFS zodat de srt ook ondersteunt werden. Dit heeft altijd gewerkt. Moet wel zeggen dat ik voor de update nog versie 3.4 ofzo had lopen. Eerste geüpdatet 3.8 en toen naar 4.0.

Helaas werkt het nu niet meer terwijl alles nog wel openstaat, heeft iemand hier ook problemen mee?

ik gebruik een Mac (lion 10.8.5) en maakt eerste connectie met:
nfs://10.0.1.14/mnt/pools/A/A0/Media/Downloads/

Als ik nu verbind krijg ik de volgende melding:
There was a problem connceting to the server "10.0.1.14"
You do not have permissions te access this server.

Bij shares staat media er nog gewoon bij en is voor iedereen toegankelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theoneandonlytz
hugohugohugo schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 12:27:
hoi hoi

Ik heb mijn NAS server (Iomega ix2) geüpdatet naar 4.0.4.14600.
Voorheen maakte ik altijd een connectie met NFS zodat de srt ook ondersteunt werden. Dit heeft altijd gewerkt. Moet wel zeggen dat ik voor de update nog versie 3.4 ofzo had lopen. Eerste geüpdatet 3.8 en toen naar 4.0.

Helaas werkt het nu niet meer terwijl alles nog wel openstaat, heeft iemand hier ook problemen mee?

ik gebruik een Mac (lion 10.8.5) en maakt eerste connectie met:
nfs://10.0.1.14/mnt/pools/A/A0/Media/Downloads/

Als ik nu verbind krijg ik de volgende melding:
There was a problem connceting to the server "10.0.1.14"
You do not have permissions te access this server.

Bij shares staat media er nog gewoon bij en is voor iedereen toegankelijk.
toon volledige bericht
Ik gebruik NFS zonder problemen op de nieuwe firmware 4.0.4.14600 in combinatie met een Ubuntu pc en Boxee mediaspeler. Ik heb wel security aanstaan maar de desbetreffende share is toegankelijk voor "Everyone". Verder heb ik bij protocols - NFS settings gekozen voor "Allow all client users full access"

Probeer misschien eens een andere annotatie zoals nfs://10.0.1.14/nfs/Media/Downloads/ of 192.168.1.xx:/nfs/Media (zo mount ik mijn share in ubuntu).

Trouwens, als het puur om ondersteuning van .srt gaat, kan het wellicht ook "gewoon" via SMB/CIFS?

Hopelijk heb je er iets aan, succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hugohugohugo
  • Laatst online: 15-04 14:33
theoneandonlytz schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 16:51:
[...]

Ik gebruik NFS zonder problemen op de nieuwe firmware 4.0.4.14600 in combinatie met een Ubuntu pc en Boxee mediaspeler. Ik heb wel security aanstaan maar de desbetreffende share is toegankelijk voor "Everyone". Verder heb ik bij protocols - NFS settings gekozen voor "Allow all client users full access"

Probeer misschien eens een andere annotatie zoals nfs://10.0.1.14/nfs/Media/Downloads/ of 192.168.1.xx:/nfs/Media (zo mount ik mijn share in ubuntu).

Trouwens, als het puur om ondersteuning van .srt gaat, kan het wellicht ook "gewoon" via SMB/CIFS?

Hopelijk heb je er iets aan, succes.
Super, dit werkt: nfs://10.0.1.14/nfs/Media/Downloads/
Dank je wel :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heinhuiz
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Ik heb de ix4-300d en ben op zoek naar geschikte camera's. Ik wil er twee aansluiten. Het moet via wifi, en het liefst met minimaal 720p resolutie. Audio is niet noodzakelijk. Prijsklasse tot ongeveer €300 maximaal.
De compatibiliteitslijst van Lenovo is nogal beperkt en de bekende budget-leveranciers ondersteunen alleen Synology en QNAP. Kan iemand mij adviseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theoneandonlytz
heinhuiz schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 05:58:
Ik heb de ix4-300d en ben op zoek naar geschikte camera's. Ik wil er twee aansluiten. Het moet via wifi, en het liefst met minimaal 720p resolutie. Audio is niet noodzakelijk. Prijsklasse tot ongeveer €300 maximaal.
De compatibiliteitslijst van Lenovo is nogal beperkt en de bekende budget-leveranciers ondersteunen alleen Synology en QNAP. Kan iemand mij adviseren?
Heb je al op http://www.securemind.mindtree.com/ gekeken? Daar staat ook een compatibiliteitslijst bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 551816

Ik heb twee vraagjes over mijn ix2.
1.
Er is een optie in de iomega die de schijven kan laten uitschakelen na x-min.
Echter heb ik ze op 5min gezet, maar merk niet echt dat ze uitschakelen.
Hoe weet ik of ze zijn uitgeschakeld?

2.
Ik heb nu twee NAS schijven in mijn thuisnetwerk.
Een buffalo die ik als mediaschijf gebruik (films en muziek), en de ix2 waarop ik andere data op bewaar.
in mijn router heb ik een portforwarding gemaakt
extern port 21 -> 192.168.1.2 port 21 (buffalo)
extern port 2121 -> 192.168.1.3 port 21 (ix2)
via de eerste kom ik netjes terecht in mijn buffalo, maar bij de tweede zegt hij geen verbinding te kunnen maken.
Als ik de forwarding omdraai, dus 21 naar de ix2 en 2121 naar de buffalo, kan wel in de ix2 maar niet in de buffalo. Het ligt dus niet aan de NAS's.

[ Voor 62% gewijzigd door Anoniem: 551816 op 01-11-2013 13:26 . Reden: gevonden dat het in de router moet zitten. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heinhuiz
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
theoneandonlytz schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 09:52:
[...]

Heb je al op http://www.securemind.mindtree.com/ gekeken? Daar staat ook een compatibiliteitslijst bij.
Grappig, die lijst wijkt af van die op https://lenovo-na-en.cust...a_id/29722/kw/ip%20camera. Ik hoopte eigenlijk op iemand die daadwerkelijk zoiets aangesloten had, maar ik kan voorlopig vooruit. Dank voor deze link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 553049

He iedereen!
Heeft iemand het email adres of een telefoonnummer voor een garantie geval betreft de Iomega NAS?
Thnx!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornfed99111
08000224952

Toevallig is recent mijn 'oude' Ix2-NG kaduuk gegaan..

[ Voor 6% gewijzigd door cornfed99111 op 06-11-2013 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 553049

He Cornfed99111!
Super!
Bedankt voor de snelle reactie!

PS. ben je goed geholpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornfed99111
Tja, ja en nee... :?

Mijn eerste case hadden ze voortijdig zomaar afgesloten.
Dus ik moest weer bellen met hetzelfde probleem (dode nas).
Dat ging in principe nu wel goed en ik heb een vervangend (refurb) exemplaar gekregen.
Alleen is het de verkeerde config. Had 1x 2TB schijf en nu kreeg ik 2x 1TB schijven.
Dus ik kan nu niet meer upgraden naar een hogere capaciteit zonder een een of meerder schijven
te vervangen. Dat is niet zo best, want ze moeten altijd gelijkwaardig vervangen en dat is nu niet het geval.
Eens kijken hoe ze het oplossen.

EDIT:

We hebben afgesproken dat de 2x 1TB disks mee terug mogen met het defecte NAS en ik mag de
oud schijf houden. :)

[ Voor 10% gewijzigd door cornfed99111 op 17-11-2013 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 554166

Hallo

Ik heb een probleem met mijn bas ix2 hij is niet meer zichtbaar in mijn laptop dus via mijn laptop kom ik niet meer in de mappen maar de nas zit wel in het netwerk via mijn browser kan ik hem wel benaderen en via ipconfig kan ik hem ook pingen dit is gebeurt na het vervangen van mijn kpn modem heeft iemand een idee wat er mis is.

Matthijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
Esselink, haal eens adem joh! Welkom op GoT. Het is hier niet nodig om telkens te groeten en te ondertekenen. ;)

Wat heb je zelf al geprobeerd om het probleem op te lossen?

Kan je wat meer informatie geven over je netwerk? Wat is het merk en type van je nieuwe KPN "modem"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb de nas terug in de fabriekstand gezet en de software op mijn computer opnieuw geistalleerd alles opnieuw opgestart via ipconfig flushdns en dan ipconfig registerdns maar daarvoor heb ik niet voldoende rechten.
De modem is de experiabox v8 volgens kpn is dit dezelfde als de vorige ze zitten allebei in de zelfde ip range
De vorige was de tomson 789vn.
in het netwerk zitten een tablet een laptop en twee telefoons aangesloten de nas zit bedraad aangesloten de rest via wifi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
Sluit dan je laptop eens met een ethernetkabel op de Experiabox aan en schakel de WiFi uit.

Het zou immers kunnen zijn dat er op de Experiabox een firewall aan staat die SMB-verkeer tussen het ethernet- en het WiFi-netwerk blokkeert. Als je via ethernet wel bij je NAS kunt komen dan moet je dus in de configuratie van je Experiabox duiken...

Werkt het via ethernet ook niet, controleer dan eens de (Windows) Firewall van je laptop. Wellicht dat die iets blokkeert wat niet hoort? Heb je je WiFi-netwerk wel als thuisnetwerk gedefinieerd en niet als publiek netwerk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ben ik weer via de kabel heb ik ook geen verbinding firewall uitgeschakeld en nog niks wel zie ik de nas af en toe bij netwerk staan alleen als multimedia apparaat en niet als computer wat ik ook heb geprobeerd is de nas een ander ip adres te geven dit werkt ook niet.
Netwerk is als thuis ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
Hmmm, dan zal het toch iets in de instellingen van je Experiabox zijn. Op de een of andere manier lijkt dat ding het SMB-verkeer tussen je laptop en de NAS te blokkeren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Probleem opgelost er draaide een externe firewall mee deze uitgezet en nu kan ik alles weer zien zelfs de experiabox.
Dan nog 1 vraag klopt het dat de torent downloaden op de nas problemen geeft als ik hier op download loopt deze vast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
Dat is een bekend probleem van de standaard torrent client. Dat is een Kwalitatief Uitermate Teleurstellende app. Maar er is hoop! Lees een stukje terug in dit topic: er is een Transmission client beschikbaar die het wel goed doet.

• Michieas
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21:13
Ibood aanbieding icm met deze uitleg moet dat voldoende zijn om alle films er series af te kunnen spelen? Ook grote blurays?
Weet iemand of ik via deze nas icm Plex server alles beschikbaar kan maken voor als ik iets buiten de deur wilt kijken? Via Plex op iOS of Android?
Alvast bedankt.

• Qon
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 23-07 11:43

Qon

Michiel Arndts schreef op donderdag 14 november 2013 @ 10:07:
Ibood aanbieding icm met deze uitleg moet dat voldoende zijn om alle films er series af te kunnen spelen? Ook grote blurays?
Weet iemand of ik via deze nas icm Plex server alles beschikbaar kan maken voor als ik iets buiten de deur wilt kijken? Via Plex op iOS of Android?
Alvast bedankt.
Ik ben er ook heel erg benieuwd naar!

• theoneandonlytz
Ja de ix2 is meer dan voldoende om grote full size high bitrate blurays te streamen.

Wat betreft plex: ik gebruik plex op de ix2 zonder problemen van buiten de deur. Houd er wel rekening mee dat nassen van deze prijsklasse niet kunnen transcoderen. Dus je moet wel media hebben die standaard door je ios of Android afgespeeld kunnen worden.

• Michieas
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21:13
Kan ik bij gebruik van de Plex client op iOS of Android niet rechtstreeks streamen?

• theoneandonlytz
Michiel Arndts schreef op donderdag 14 november 2013 @ 18:07:
Kan ik bij gebruik van de Plex client op iOS of Android niet rechtstreeks streamen?
De content moet wel afspeelbaar zijn op je device. Bijvoorbeeld een 40GB Bluray rip gaat een ipad niet goed kunnen afspelen. Die moet dus OF in lagere kwaliteit beschikbaar zijn OF getranscodeerd worden door de plex server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 295433

dag slimme mannen van het internet; ik overweeg de ix2 6tb te kopen omdat ik de foto's en films die op mijn pc en op mijn macbook staan wil backuppen. Daarnaast wil ik hem gebruiken als mediacenter (afspelen via ps3) en als torrent download apparaat. Het is waarschijnlijk een ontzettend domme vraag maar kan dit apparaat dat allemaal tegelijk of moet je hem voor 1 enkele functie dedicated gebruiken. Ik ben benieuwd naar jullie bevindingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theoneandonlytz
Anoniem: 295433 schreef op zondag 17 november 2013 @ 13:23:
dag slimme mannen van het internet; ik overweeg de ix2 6tb te kopen omdat ik de foto's en films die op mijn pc en op mijn macbook staan wil backuppen. Daarnaast wil ik hem gebruiken als mediacenter (afspelen via ps3) en als torrent download apparaat. Het is waarschijnlijk een ontzettend domme vraag maar kan dit apparaat dat allemaal tegelijk of moet je hem voor 1 enkele functie dedicated gebruiken. Ik ben benieuwd naar jullie bevindingen.
Hetgeen je wil doen kan zeker allemaal prima, wel de 'nieuwe' transmission app gebruiken voor de torrents! Die is echt heel fijn. Let wel even op dat een ps3 volgens mij geen .mkv kan afspelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

theoneandonlytz schreef op zondag 17 november 2013 @ 13:53:
[...]

Hetgeen je wil doen kan zeker allemaal prima, wel de 'nieuwe' transmission app gebruiken voor de torrents! Die is echt heel fijn. Let wel even op dat een ps3 volgens mij geen .mkv kan afspelen.
Bedankt voor je antwoord! Nog een klein vraagje voordat ik definitief ga bestellen; Synology is veel populairder als NAS merk ik als ik een beetje rondsurf; de DS214se zou een alternatief zijn voor de ix2, voor €200,- heb ik daar ook twee schijfjes van 3TB bij en kom ik ook rond de €350,- uit. Alleen de processor van de ds214se is de helft van het vermogen wat ik zo kan zien. De ix2 is lang niet zo populair als de synology. Wat zou daar een logische reden voor zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theoneandonlytz
De ix2 kost 119 leeg, dus is iets goedkoper en inderdaad 1.6GHz ipv 800MHz cpu. Voor synology zijn meer apps beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

theoneandonlytz schreef op zondag 17 november 2013 @ 14:45:
De ix2 kost 119 leeg, dus is iets goedkoper en inderdaad 1.6GHz ipv 800MHz cpu. Voor synology zijn meer apps beschikbaar.
haha, dat maakt de keuze niet veel gemakkelijker dan.

Naar jullie persoonlijke mening; voegen die apps veel toe of kan ik beter kiezen voor dubbele processorpower?

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 295433 op 17-11-2013 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
Hangt er vanaf. (Vaag hè?) Als je géén apps gebruikt, maar alleen de 'kale nas' functies, voegt de extra processor kracht niet zoveel toe (een paar MB/sec up- en download, maar zonder stopwatch merk je dat niet).
Als je wèl apps gebruikt, hangt het er vanaf of je een tweaker bent of niet. Die Synology kan niets wat die ix2 ook niet kan. Alleen is het bij Synology voorgekauwd, en moet je het bij de ix2 zelf erin hacken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mijzelf schreef op zondag 17 november 2013 @ 19:25:
Hangt er vanaf. (Vaag hè?) Als je géén apps gebruikt, maar alleen de 'kale nas' functies, voegt de extra processor kracht niet zoveel toe (een paar MB/sec up- en download, maar zonder stopwatch merk je dat niet).
Als je wèl apps gebruikt, hangt het er vanaf of je een tweaker bent of niet. Die Synology kan niets wat die ix2 ook niet kan. Alleen is het bij Synology voorgekauwd, en moet je het bij de ix2 zelf erin hacken.
Dank je wel voor je uitgebreide antwoord. Voor een niet zo ervaren tweaker als ik lijkt de Synology dus geschikter. Is er ergens een topic of een guide die ingaat op apps bij een NAS en de functionaliteit die je daardoor krijgt? Ga ik me daar nog eens in verdiepen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qon
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 23-07 11:43

Qon

Anoniem: 295433 schreef op zondag 17 november 2013 @ 20:13:
[...]

Dank je wel voor je uitgebreide antwoord. Voor een niet zo ervaren tweaker als ik lijkt de Synology dus geschikter. Is er ergens een topic of een guide die ingaat op apps bij een NAS en de functionaliteit die je daardoor krijgt? Ga ik me daar nog eens in verdiepen...
Als ik jou was zal ik even dit topic doorlezen: [NAS] Iomega StorCenter ix & SABnzbd, Sickbeard, etc.
Ik ben mezelf op dit moment ook aan het verdiepen, aangezien ik de ix2 heb gekocht via de ibood actie van een aantal dagen terug.

Je hebt enorm veel dingen die je met je NAS kunt doen, maar je moet ook enorm veel kennis opdoen om het voor elkaar te krijgen. Aangezien ik op zoek was naar een nieuwe hobby, heb ik gekozen voor de ix2. Zodra ik hem binnen heb ga ik proberen om het e.e.a. aan applicaties te installeren (plex media server, nieuwe torrent app, wellicht couchpotato etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Qon schreef op maandag 18 november 2013 @ 09:22:
[...]

Als ik jou was zal ik even dit topic doorlezen: [NAS] Iomega StorCenter ix & SABnzbd, Sickbeard, etc.
Ik ben mezelf op dit moment ook aan het verdiepen, aangezien ik de ix2 heb gekocht via de ibood actie van een aantal dagen terug.

Je hebt enorm veel dingen die je met je NAS kunt doen, maar je moet ook enorm veel kennis opdoen om het voor elkaar te krijgen. Aangezien ik op zoek was naar een nieuwe hobby, heb ik gekozen voor de ix2. Zodra ik hem binnen heb ga ik proberen om het e.e.a. aan applicaties te installeren (plex media server, nieuwe torrent app, wellicht couchpotato etc.)
Bedankt voor je info. Het begint me al te duizelen als ik het topic zie. Daarbij komt dat ik in laatste plaats op zoek ben naar een nieuwe hobby. Ik denk dus dat ik voor de Synology DS214se moet gaan.

Zou deze schijf hier gewoon in kunnen?

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 295433 op 18-11-2013 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theoneandonlytz
Die schijf past in ieder geval wel in de ix2. Je kunt ook kiezen voor WD green of red schijven, die zijn 5400RPM ipv 7200RPM maarworden ook goed gewaardeerd, lager stroomverbruik, minder geluid, minder hitte, en in geval van red speciale firmware voor NAS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

theoneandonlytz schreef op maandag 18 november 2013 @ 13:02:
Die schijf past in ieder geval wel in de ix2. Je kunt ook kiezen voor WD green of red schijven, die zijn 5400RPM ipv 7200RPM maarworden ook goed gewaardeerd, lager stroomverbruik, minder geluid, minder hitte, en in geval van red speciale firmware voor NAS.
Dank je wel! Er zitten twee 3tb WD red schijven bij, zojuist bestelling gedaan. Bedankt voor alle info!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupke01
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19:26
Heb ook net de ix2 van Ibood binnen. Doet het prima zo uit de doos. Had me alleen niet gerealiseerd dat ik nniet zondermeer een video kan afspelen, ook al heb ik een smart-tv. Dwz: ik kan wel mkv's en avi e.d. afspelen, maar ik kan natuurlijk niets met de menustructuur van een video. Had ik natuurlijk kunnen weten; is met USB-sticks en externe HD's niet anders.

Iemand enig idee of ik dat kan ondervangen met een app op mijn android gsm, of desnoods via mijn oude netbookje? Of kan dit alleen maar met een externe mediaplayer? Heb me rotgezocht, maar kan er niets over vinden. Ik meen te begrijpen dat Plex hier wel handig voor zou kunnen zijn, maar ik heb totaal geen verstand van Linux. En heb ook geen behoefte er mee bezig te gaan, heb er nogal frustrerende ervaringen mee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taigu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-07 12:28
Apparaat met XBMC gebruiken. Misschien werkt dat op je netbook , maar een android stick, tablet of raspberry pi kan ook.

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 559111

Goedemiddag,

Ik heb een vraagje en wel deze....

Ik ben zelf in 't bezit van een IX2-DL.... een vriendin van me, heeft de ibood van een paar weken geleden gekocht, de IX2 met 2x3tb schijven erin... Nu was voor haar 't idee, dat mijn 2x2tb schijven in haar ix2 zouden gaan, en die 2x3tb schijven van haar bij mij erin....

Na een hoop gekopieer, lukt 't om haar 2x3tb schijven zonder dataverlies in mijn IX2-DL te stoppen en op te starten.
Punt is, dat mijn 2x2tb schijven niet in haar IX2 werken....Ik ben inmiddels er al achter gekomen dat de boot config van de IX2-DL op 't moederbord zit, en dat dat bij IX2 dus op de schijven staat.....

Is er een manier om toch mijn 2x2tb schijven in haar IX2 aan de gang te krijgen???

K heb eigenlijk zelf die 2x3tb nodig haha, en wil de kastjes zelf niet omruilen, omdat ik 't nogal vreemd vind dat de bootconfig bij de IX2 op de disks staat....want wat gaat er dan gebeuren als beide hdd's overlijden?? Dan zou je apparaat useless zijn vanaf dat punt.

Alvast bedankt voor een suggestie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
Er is een manier om een bootable USB-stickje te maken voor de IX2 om dat probleem op te lossen. Maar hoe dat moet weet ik niet, dat zou ik moeten Googelen... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mx. Alba schreef op zondag 01 december 2013 @ 13:45:
Er is een manier om een bootable USB-stickje te maken voor de IX2 om dat probleem op te lossen. Maar hoe dat moet weet ik niet, dat zou ik moeten Googelen... ;)
Bedankt voor je snelle reply....ik had al zoiets vernomen, maar vind dat nogal ingewikkeld haha....ook ben ik een totale leek in alles behalve 't standaard windows/dos gebeuren....ik stam nog af uit 't tijdperk van xt's en de eerste at's....en ben er helaas nooit verder in gegaan....

Zal straks of later van de week nog eens een post hier neerzetten, want ik ondervind wel meer issues met de ix2-dl versie, en dan bedoel ik voornamelijk het extern benaderen van de nas en 't kopieren van hele mappen inclusief inhoud(oa ftp)....

Eerlijkheid gebied me ook om te zeggen, dat lenovo qua handleiding ed toch wel te kort schiet.Neemt niet weg dat het apparaat doet wat 't moet doen, t is alleen de "onervaren" gebruiker die hier en daar voor abacadabra staat(zoals ik). ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
Anoniem: 559111 schreef op zondag 01 december 2013 @ 13:34:
ik 't nogal vreemd vind dat de bootconfig bij de IX2 op de disks staat....want wat gaat er dan gebeuren als beide hdd's overlijden?? Dan zou je apparaat useless zijn vanaf dat punt.
Waarom? Bij je PC staat het OS ook op harddisk. Als die overlijd zul je ook iets met een bootable usb stick moeten doen.
Eerlijkheid gebied me ook om te zeggen, dat lenovo qua handleiding ed toch wel te kort schiet.
In feite is het een full-blown Debian server. Om alle mogelijkheden en interacties in een handleiding te vangen is tamelijk lastig.
Eerlijkheid gebied me wel te zeggen dat ik de handleiding nog nooit bekeken heb, dus misschien is hij echt slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 08:26

mb1

Mx. Alba schreef op zondag 01 december 2013 @ 13:45:
Albantar......
Ga je schamen ;)
Wie is hier nu de admin en wie de user.
Zal ik de oplossing dan maar aandragen.
@ronaldvanderhor, Ik heb hier wel een bootable usb liggen, stuur maar even een dm indien interesse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@mijzelf
Klopt helemaal wat je zegt aangaande 't OS, maar bij windows of zoiets dergelijks gaat dat wel een stuk makkelijker dan hierbij....althans, zoek op google en je vind tig posts over verschillende bootmanieren mbt windows, alleen wanneer 't over de IX2 gaat tast de onervaren gebruiker nogal snel in 't duister imo...

@mb1
Ik heb je een dm gestuurd, doe rustig aan hoor, 't is per slot van rekening zondag ;)

Beiden in ieder geval bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ok nu ik er toch volop mee bezig ben.... een ander probleem wat ik ondervind....hoogstwaarschijnlijk zal 't aan mij liggen, maar ik kom er in ieder geval niet aan uit....

Zoals gezegd, ik heb een IX2-DL in mijn bezit, met 2x2tb erin...Op zich werkt 't allemaal prima, eveneens de cloud geconfigureerd, en de desbetreffende poorten geopend in de modem/router van ziggo...
Het gaat om de poorten 21, 80, 443, 50500-50599....Deze staan ook daadwerkelijk open volgens diverse externe websites...
Het benaderen van de cloud op afstand via https gaat prima, degene die rechten hebben kunnen netjes inloggen en kunnen bij m'n gedeelde data.
Tot zover geen probleem, alleen de web interface heeft 1 nadeel vind ik zelf, en dat is dat je van buitenaf geen complete mappen met data kunt binnenhalen. Wel een lost bestand, dat gaat wel.

Nu is mij verteld dat je dit probleem niet opgelost krijgt dmv een web interface, maar dat je daarvoor bijvoorbeeld ftp voor moet gebruiken. Geen probleem dacht ik, 't zit op de IX2-DL, dus even aanzetten en kopieren maar..... maar helaas....

Ik heb 't ftp protocol aangezet in de IX2-DL, optie ftp en sftp zijn aangevinkt, het protocol rsync is uitgeschakeld, vervolgens poort 21 opengezet....daarmee hopende dat 't zou werken...ik probeer op de ftp in te loggen met het programma windows verkenner en total commander, dit probeer ik te doen dmv ftp://ipadres van de nas in te typen... vervolgens komt er een pop up, met daarin vermeld 't volgende:

Er is een fout opgetreden bij 't openen van die map op de FTP-server. Zorg ervoor dat u toegang heeft tot die map.
details:
200 Type set to A
227 Entering passive mode(192,168,178,13,141,163)

Ben hier nu al anderhalve maand mee aan 't stoeien, maar helaas krijg ik 't niet gevonden, wie weet wat ik verkeerd doe?

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
Kijk even of je bij de FTP server een 'data port range' kunt instellen. Een stuk of 20 poorten is waarschijnlijk wel voldoende, en die moet je dan ook forwarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mijzelf schreef op zondag 01 december 2013 @ 15:52:
Kijk even of je bij de FTP server een 'data port range' kunt instellen. Een stuk of 20 poorten is waarschijnlijk wel voldoende, en die moet je dan ook forwarden.
Bij de ftp server op de IX2-DL kun je verder niks instellen qua poorten, vanuit lenovo zeggen ze dat poort 21 open moet staan, ik heb poort 21 t/m 30 net open gezet in de router, maar dit geeft 't zelfde resultaat.Ik snap ook niet waarom dit bij mij niet lukt, firewalls ed staan allemaal uit, via http of https werkt 't allemaal wel....

Is er wellicht nog een ander protocol wat gebruikt kan worden, zodat je met windows verkenner of total commander complete mappen kunt kopieren?
Pagina: 1 2 3 4 Laatste