[Iomega/Lenovo] Het grote LenovoEMC NAS ervaringentopic

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 31 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snirp
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 26-06 00:13
Ik heb een ix2 en heb dagelijks via crontab een aantal python scripts draaien.
Als ik het juist heb zal bij een reboot van het apparaat de crontab niet meer automatisch starten.
Uiteraard wil ik graag dat de jobs in de crontab na reboot gestart worden.
Iemand ervaring met het oplossen van hetzelfde probleem op de ix2?
Dank alvast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yamahaa
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 01:34
Ik heb al zeer geruime tijd een Lenovo Iomega EZ Media & Backup Center draaien.
Ook is hier de cloudfunctie op ingeschakeld alswel de FTP functie.

Nu voldoet het apparaat zeer goed, films, muziek en andere bestanden staan keurig op de schijf en is door alle apparatuur in huis goed bereikbaar denk aan PCs laptops maar ook Sonos netwerk enz. Enkele malen backup ik alle data naar een externe schijf.

Sofar so good. Ook de ontsluiting via internet is prima. Je kan inloggen, bij de bestanden komen enz.

Echter de bandbreedte waarmee je kan downloaden is vreselijk laag (van afstand inglogd dus, lokaal gaat snel).Naast dat de bandbreedte erg laag is kan je ook maar bestand voor bestand downloaden en bv geen meerdere items of zelfs geen hele folder.

Nu ontdekte ik onlangs dat je via FTP het downloaden veeeeeeel sneller gaat en je ook folders tegelijk kan downloaden.

Nu vroeg ik me af hoe kan dat nou (vast een suffe vraag maar wil dat graag weten) en nog belangrijker kan je de verhoogde snelheid (en het downloaden van bv een hele folder) ook bereiken door iets te tweaken in de software als je "gewoon" inlogd in de Lenovo Iomega EZ Media & Backup Center.

Nou ik hoop dat ik duidelijk kon maken wat ik bedoel en hoop van jullie t horen.

Thanks!!!!!!

Peter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theoneandonlytz
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 05-12-2024
Yamahaa schreef op donderdag 27 maart 2014 @ 16:09:
..
Nu ontdekte ik onlangs dat je via FTP het downloaden veeeeeeel sneller gaat en je ook folders tegelijk kan downloaden.

Nu vroeg ik me af hoe kan dat nou (vast een suffe vraag maar wil dat graag weten) en nog belangrijker kan je de verhoogde snelheid (en het downloaden van bv een hele folder) ook bereiken door iets te tweaken in de software als je "gewoon" inlogd in de Lenovo Iomega EZ Media & Backup Center.
...
De file transfer vanuit de web-interface is inderdaad zeer beperkt, doel was blijkbaar basisfunctionaliteit, niet veelzijdigheid en snelheid. Dit is zo gemaakt en voor zover ik weet niet sneller te "tweaken".

FTP is een protocol dat gemaakt is voor hetgeen jij wil; snel files transferren. Dus gebruik het zou ik zeggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yamahaa
TZ Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-07 10:55

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
Ik vind de "cloud" functionaliteiten van deze NAS ook zeer beperkt. De Android en iOS app zijn zo goed als nutteloos, bijvoorbeeld. Maar als je er niet al te hoge verwachtingen van hebt dan doet hij het verder heel goed. :)

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
Ik heb dit topic zelf gestart maar loop nu zelf tegen een probleem aan waar ik hulp bij nodig heb... Iemand een idee?

Ik had zo'n oud bridging modem van UPC, met daarachter een eenvoudige 100Mbit wireless router en dan een gigabit switch waarop de Iomega NAS, de iMac en mijn laptop bekabeld waren aangesloten. Werkte allemaal perfect.

Nu heb ik zo'n mooie nieuwe Horizon box. HD TV FTW! :)

De wireless router kon dus de prullenbak in. Ik heb nu de gigabit switch direct aan de Horizon box hangen. Alleen is de NAS compleet onvindbaar. Zowel wanneer deze aan de switch is aangesloten, als wanneer deze direct op de Horizon box is aangesloten. WTF?

Hoe kan ik mijn NAS nu vinden? Ook een network scanning tool vindt hem niet, het is alsof hij überhaupt geen IP-adres krijgt van de Horizon box... :/

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Nu online

mb1

Albert, volens mij kun je die Horizon op twee manieren aansluiten?
welke configuratie heb jij gekozen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
Hoe bedoel je twee manieren? Ik heb gewoon de handleiding gevolgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1
  • Nu online

mb1

Optie 1 je oude coax modem gewoon blijven gebruiken, je telefoon (RJ11) en Netwerk (RJ45) komen dan uit je modem.
Optie 2 telefonie en rest via Horizon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
Ik doe alles via de Horizon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1
  • Nu online

mb1

In dat geval Succes!

daar heb ik ook geen ervaring mee.
Maar kijk even in het UPC topic.
Ik weet wel dat er geen weg terug meer is als je alles eenmaal via de Horizon hebt aangesloten.
maar eh een Horizon, ik had je toch wel wat hoger ingeschat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
Tja was niet mijn keuze. Ik kwam thuis en dat ding stond op me te wachten. (Ahem, ik woon tijdelijk bij mijn ouders.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1
  • Nu online

mb1

Waar speelt dit dan A'hem of Loenen? ik ben nl vanmiddag bij een goede vriend (eigenlijk sinds de Horizon een vage kennis >:) )in A'hem met een Horizon en NAS, ik kan even kijken natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
In Loenen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1
  • Nu online

mb1

Ik zal vanmiddag eens navragen, in de tussentijd mogen er natuurlijk altijd anderen reageren met en Oplossing!
@Albantar als jij dan een ticket aanvraagt, zal ik binnen de reguliere openingstijden van de EUAhelpdesk reageren O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
Haha gelukkig hebben we niet meer de EUA helpdesk maar de NWE/NEE helpdesk. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yamahaa
Kan het zijn dat je bij je vorige modem een Static adres hebt laten geven in je NAS,

En dat dat adres nu niet beschikbaar is omdat bv de default gate waay niet 192.168.0.0 maar bv 1.0 is (of elke andere....
En dus niet online kan komen met je Horizon?

Ik moest daar zo maar aan denken... hoop dat je er iets aan hebt. Idee kan zijn oude modem even aanprikken nas er aan hangen alles weer terug zetten dan op je horizon prikken.....(ik hoop dat je me kan volgen)

groetjes

Peter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maRIOOL
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 06-07 13:58
Vanaf 2010 ben ik in het bezit van een Iomega ix4-200d NAS met 4 x 2TB Seagate Barracuda schijven in RAID 5, zodat er altijd 5.5TB beschikbaar was. Tot enkele dagen heeft altijd alles probleemloos gedraaid.

Afgelopen week een firmware update gedaan en twee dagen later kreeg ik de melding dat één van de vier HD's niet functioneerde? Helaas is de NAS ineens uitgevallen en is het onderstaande misgegaan:

Melding in Iomega StorCenter / (Lenovo EMC Storage Manager):
- 4 new drives with existing data have been added to your device
- The Iomega device failed and some data loss may have occured.
- Op display NAS staat: drive 1, 2, 3 & 4 require overwrite confirmation

Via StorCenter kan ik niets in de instellingen en backup wijzigen, omdat ze eerst de overwrite confirmation nodig hebben. Ook via de Hardware zelf kan ik geen actie ondernemen.

Google geeft aan dat veel mensen erg ontevreden zijn over deze modellen en op de zoekopdracht "Iomega ix4-200d drive requires overwrite confirmation" is veel te vinden, maar net als in de handleiding helaas geen oplossing.

[update: na een 4e poging voor een hard reset, kan ik in backup and restore mijn standaard gegevens opnieuw bevestigen en krijg ik voor het eerst de keuze: settings -> disks -> click here for steps to incorparate these drives -> en dan de verschrikkelijke melding "A disk with existing data has been inserted.
Note that using this disk will permanently destroy all of its previous contents".

Is er voordat ik op "ja" druk een mogelijkheid data terug te krijgen???

[ Voor 23% gewijzigd door maRIOOL op 14-05-2014 00:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yamahaa
Lenovo Iomega EZ Media & Backup Center

Zit voor ruim een derde vol, twee derde dus vrij. Vanaf vorige week problemen:

-Zeer traag
-soms niet vindbaar.
-Op nieuw opstarten helpt een paar uur daarna weer zeeeeeeeeer traag.

Staat er soms ergens een logje vol wat niet door "normale gebruikers"geleegd kan worden...

iemand een idee? Geen foutmeldingen dus alles werkt maar met bovenstaande bijwerkingen.

Ik hoor graag.

Dank

Peter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
Als ik jou was zou ik een hardeschijfdiagnose doen, het zou kunnen zijn dat een van de schijven aan het overlijden is?

Heb je je NAS recent nog geüpdate?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yamahaa
Er zit 1 schijf in en in de standaard menus is die optie er niet.......helaas....

Ik bedoel de optie voor die diagnose is er niet en ik heb de laatste software update (ook) gedaan...dus helemaal up to date ;-)

[ Voor 44% gewijzigd door Yamahaa op 14-05-2014 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Enable de ssh daemon, login via ssh, en run 'top' als hij traag is. Kijken wat er zoveel processor tijd eet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yamahaa
Mijzelf schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 14:26:
Enable de ssh daemon, login via ssh, en run 'top' als hij traag is. Kijken wat er zoveel processor tijd eet.
Ojee daar was ik al bang voor ik ben een leek buiten de stadaard menus om. Ik volg best wat er allemaal gebeurd maar zodra het buiten het boekje gaat heb ik (nog) geen ervaring.

Ik snap het doel en waar ik naar zou kunnen kijken...maar begrijp 100% niet hoe ik daar kom.

Geen idee hoe je gaat inloggen via ssh (weet niet hoe, weet niet wat het is) en weet ook niet hoe ik "top" moet runnen (ik weet niet wat dat is laat staan hoe....

sorry...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
Je kunt de ssh daemon enablen via http://<ip-van-nas>/manager/diagnostics.html . Vervolgens kun je met PuTTY een ssh verbinding leggen. Inloggen met root, password soho+<datgene wat in het diagnostics scherm staat>

Vervolgens kun je gewoon 'top<enter>' intypen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yamahaa
ok ik ga dat proberen en laat dat later weten dank zover!!

edit

inloggen met http://xxx.xx.xx.xx/manager/diagnostics.html gelukt maar moest manage zijn (zonder r)
maar verder kom/durf ik niet.....ik kijk het wel even aan dank je wel zover!

[ Voor 62% gewijzigd door Yamahaa op 14-05-2014 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
Eindelijk eens tijd gehad om naar mijn NAS icm UPC Horizon Box te kijken.

Mijn oude routertje had ik er weer eens tussen gehangen en inderdaad toen kon ik wel bij mijn NAS. Bleek dat de NAS toch op fixed IP stond. 8)7 Dus op DHCP gezet en weer aan de Horizon Box gehangen. Intern doet de NAS het nu, joepie! Maar extern is en blijft hij ontoegankelijk.

Op de Horizon Box heb ik van alles geprobeerd... uPnP aan, port forwarding aan (in eerste instantie alleen voor poort 80 maar dat werkt zelfs niet), de NAS ingesteld als DMZ-host...

Maar ja, ik kan in ieder geval weer backups maken, dat is al wat. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeWazowski
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-07 00:07

MikeWazowski

Look into my eye

Albantar, ik zou je adviseren om netwerk en telefoon NIET via de Horizon box te doen. Ik heb ook Horizon en ben blij met het prachtige beeld maar heb het netwerk en de telefoon gewoon via het "oude" modem en de eigen router laten staan. De Horizon is zo dus "gewoon" een TV-box en ik gebruik mijn Xtreamer voor dingen vanaf het netwerk. Zoals mb1 zei: kijk eens in het UPC-topic hoeveel mensen problemen hebben met alles via de Horizon te laten lopen....

Iets anders: is er info over het creëren/installeren van een echte mailserver op de ix2-dl? Ik wil emails binnenhalen van mijn mailprovider, opslaan op mijn ix2 en dan van zowel binnen als buiten (eventueel via een webinterface) bij de mail op mijn ix2 komen.
Oh, een kalender zou ook makkelijk zijn....

[ Voor 6% gewijzigd door MikeWazowski op 23-05-2014 12:34 . Reden: Toevoegingen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
MikeWazowski schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 12:33:
Iets anders: is er info over het creëren/installeren van een echte mailserver op de ix2-dl? Ik wil emails binnenhalen van mijn mailprovider, opslaan op mijn ix2 en dan van zowel binnen als buiten (eventueel via een webinterface) bij de mail op mijn ix2 komen.
Ik heb ooit een mailserver voor FFP 'gebijmekaargezocht'. Link. Die zou ook moeten draaien op FFP op een ix2.
Maar het is wel spartaans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeWazowski
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-07 00:07

MikeWazowski

Look into my eye

Dank je! Spartaans.... ben benieuwd wat je daarmee bedoeld - spartaans in uiterlijk of in functionaliteit? Mijn idee is een IMAP te gebruiken, met dus eventueel een webinterface om mail te checken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
Spartaans in configuratie. De mailserver zelf bestaat uit Exim en Dovecot, wat allebei enterprise level servers zijn. De de functionaliteit zit wel goed. En er is geen uiterlijk, het zijn headless servers.

Een webinterface zou je erbij kunnen bakken met lighttpd+php+roundcube.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
MikeWazowski schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 12:33:
Albantar, ik zou je adviseren om netwerk en telefoon NIET via de Horizon box te doen. Ik heb ook Horizon en ben blij met het prachtige beeld maar heb het netwerk en de telefoon gewoon via het "oude" modem en de eigen router laten staan. De Horizon is zo dus "gewoon" een TV-box en ik gebruik mijn Xtreamer voor dingen vanaf het netwerk. Zoals mb1 zei: kijk eens in het UPC-topic hoeveel mensen problemen hebben met alles via de Horizon te laten lopen....
Tja... Dat is bij mijn ouders. En ik voorzie dat ik binnen afzienbare tijd vaker bij mijn vriendin ben dan daar dus dan zal ik de NAS ook wel verhuizen naar haar huis. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJ007
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16-07 16:11

GJ007

:)

Iemand al een externe schijf van 3 Tb werkend?

Als ik hem als ext3 format ziet mijn ix2 hem wel, maar een write error.
Format ik hem in 3 partities extFAT van 1 Tb; ziet die helemaal niks...

Beetje jammer; wilde de schijf gebruiken voor back-up middels kopieer taken

[ Voor 0% gewijzigd door GJ007 op 30-05-2014 01:18 . Reden: Typo ]

signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albert04
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-07 13:40
Wellicht heeft hier ervaring mee en kan helpen?

Ik heb sinds de iBood hunt van Maart of April jl een NAS IX4-300d besteld. Deze draait tot heden optimaal en wordt vooral gebruikt voor mijn test/lab omgeving. Ik gebruik Hyper-V en er draaien ongv +- 6VMs op de virtuele omgeving. De VMs hebben een directe toegang tot het externe netwerk, dus geen internal of private network binnen de virtuele omgeving.

Nu kom ik bij het probleem; ik heb om de zoveel secondes/minuten een erg hoge ping, ongv. rond de 1200ms. Dit heb ik sinds het begin dat de NAS aan mijn netwerk aangesloten is. Door dit probleem is het niet lekker om online te gamen en de tijdelijk oplossing is de NAS een herstart te geven. Dit zorgt voor dat ik tijdelijk van de hoge ping af ben. Het probleem kan ik helaas maar niet vinden. Ik heb van alles geprobeerd, zoals:

- ISCSI verkeer gescheiden van het normale netwerk verkeer. Ik heb een peer-to-peer netwerk opgezet, alleen voor ISCSI.
- beide netwerkpoorten gebruikt voor de performance. Geen failoverconfig. Op dit moment heb ik alleen poort 1 in gebruik.
- Momenteel heb ik alle protocollen op de NAS uitgezet, behalve Rsync, webtoegang en Windows bestandsdelen.

Tijdens de hoge ping heb ik geen kopieeropdracht lopen. Het netwerk bestaat uit 2 domme switches, 1 Ziggo Ubee router en een TPlink AP die als wifi-extender fungeert. Een netwerksniffer heb ik ook geprobeerd, maar is helaas erg moeilijk om achter te halen welk protocol die hoge ping veroorzaakt.

Ik ben benieuwd of hier iemand ervaring mee heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qon
  • Laatst online: 15-07 11:08

Qon

Ik heb een tijdje terug een IX2 bij Ibood gekocht icm 2 x 3 TB harde schijven erin.
Nou heb ik de NAS dusdanig ingesteld dat ik 6 TB (RAID 0) opslag heb, echter merk ik dat ik nog lang geen 1 TB vul op dit moment. Echter kan ik op mijn PC zelf wel wat extra opslag gebruiken.

Is het mogelijk om één van de twee HDD's te ontkoppelen zodat de informatie die erop staat wel bewaard blijft (op de achtergebleven HDD in de NAS), maar dat ik die ontkoppelde HDD kan gebruiken op mijn windows pc?

Edit: Ik denk dat het trouwens niet mogelijk is, dat zou betekenen dat ik van RAID 0 naar RAID 1 moet, wat zou betekenen dat ik eerst alle data van de discs moet verwijderen, of zogezegd eerst moeten backuppen naar een andere locatie om vervolgens de schijven te formatteren.
Ik denk dat ik het dus ook zo ga doen.

[ Voor 24% gewijzigd door Qon op 25-06-2014 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albert04
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-07 13:40
albert04 schreef op maandag 16 juni 2014 @ 13:45:
Wellicht heeft hier ervaring mee en kan helpen?

Ik heb sinds de iBood hunt van Maart of April jl een NAS IX4-300d besteld. Deze draait tot heden optimaal en wordt vooral gebruikt voor mijn test/lab omgeving. Ik gebruik Hyper-V en er draaien ongv +- 6VMs op de virtuele omgeving. De VMs hebben een directe toegang tot het externe netwerk, dus geen internal of private network binnen de virtuele omgeving.

Nu kom ik bij het probleem; ik heb om de zoveel secondes/minuten een erg hoge ping, ongv. rond de 1200ms. Dit heb ik sinds het begin dat de NAS aan mijn netwerk aangesloten is. Door dit probleem is het niet lekker om online te gamen en de tijdelijk oplossing is de NAS een herstart te geven. Dit zorgt voor dat ik tijdelijk van de hoge ping af ben. Het probleem kan ik helaas maar niet vinden. Ik heb van alles geprobeerd, zoals:

- ISCSI verkeer gescheiden van het normale netwerk verkeer. Ik heb een peer-to-peer netwerk opgezet, alleen voor ISCSI.
- beide netwerkpoorten gebruikt voor de performance. Geen failoverconfig. Op dit moment heb ik alleen poort 1 in gebruik.
- Momenteel heb ik alle protocollen op de NAS uitgezet, behalve Rsync, webtoegang en Windows bestandsdelen.

Tijdens de hoge ping heb ik geen kopieeropdracht lopen. Het netwerk bestaat uit 2 domme switches, 1 Ziggo Ubee router en een TPlink AP die als wifi-extender fungeert. Een netwerksniffer heb ik ook geprobeerd, maar is helaas erg moeilijk om achter te halen welk protocol die hoge ping veroorzaakt.

Ik ben benieuwd of hier iemand ervaring mee heeft.
Dit probleem is eindelijk opgelost. Dit is de oplossing, mocht er meer mensen zijn die dit probleem ook hebben.

Ik heb alle netwerkverkeer gemonitord met WireShark en kwam achter dat er aardig wat SSTP verkeer werd gebroadcast. Dit SSTP verkeer was ongeveer per protocol 1000 bits groot. Als ik dit vergeleek met andere protocollen, was dit aardig groot (normaal rond de 100 / 200 bits) Als er 5x achter mekaar SSTP werd gebroadcast, kreeg ik een ping van meer dan 1000ms. Hierdoor viel mij op dat SSTP de boosdoender was.

SSTP is een onderdeel van UPNP en ging op de router kijken of ik dit kon uitschakelen. Helaas kon ik het niet op de router vinden en ging ik verder op de NAS. Ik heb toen echt alles uitgeschakeld maar toch bleef de hoge ping terug komen. Gisteren nogmaals op de Ubee router gekeken en ergens in het menu vind je Options en daar staat Enable UPNP. Uiteindelijk UNPNP uitgezet en nu heb ik er geen last meer van. Joehoee :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qon

Qon

Ik heb ook regelmatig hoge ping om de zoveel minuten, niet met dezelfde opzet, maar wellicht het proberen waard! Ik gebruik 't toch niet.

Thx voor de update!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• no1san
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 00:03
https://forums.lenovo.com...lnerabilities/m-p/1643836

ix4-300d-firmware-4-1-102-29716
Ik heb hem erop staan. Iemand al ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lampie
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 19-05 09:57
Aangezien de Personal Cloud behoorlijk brak is, ben ik gaan kijken of ik een eigen cloud kon inrichten.
Hebben er hier mensen ervaring met www.owncloud.org op hun LenovoEMC nas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diquan2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:02
Ik zou deze maar niet installeren ik lees heel veel negatieve ervaringen op de Lenovo forums .

https://forums.lenovo.com...-dl-software/td-p/1647322

Ook ik dacht dat ik even dit probleem had maar gelukkig niet .
Dus niet Upgraden er bestaat een kans dat hij blijft hangen op 95%..
no1san schreef op zondag 20 juli 2014 @ 07:54:
https://forums.lenovo.com...lnerabilities/m-p/1643836

ix4-300d-firmware-4-1-102-29716
Ik heb hem erop staan. Iemand al ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yamahaa
Stel je hebt 2 iomega lenovo nassen
waarbij je de poorten 80 -443 en 50500 niet kan aanpassen (want dat kan niet in de software..
Hoe kan je met de cloudfunctie deze dan toch bereikbaar maken vanaf een extern adres?

Is een optie (indien cloudfunctie niet kan) ---het met portforarding te doen? ---of moet dat zowiezo? Ik heb diverse aparatuur in de router met portforwarding bereikbaar gemaakt maar heb sterke twijfel over bovenstaande.

dank

Peter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freestyler2
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online

freestyler2

Moderator

Uit het centraal aanbiedingen topic gekopieerd
freestyler2 schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 15:57:
[...]
http://m.redcoon.nl/B4957...d=NLxqueue&cmpcf=20140930

pricewatch: Lenovo Iomega ix2 Network Storage
[...]

Aanvulling hierop, wellicht nog interessanter inclusief harddisks en vriendenkorting € 5,- niet te vergeten + shopkorting

https://www.redcoon.nl/B4...age-6TB_Tot-en-met-2-Bays

pricewatch: Lenovo Iomega ix2 Network Storage 6TB

Nas € 69 los
2x 3TB € 179,80 (gemiddeld 100eu voor 3TB harddisk ps)
totaal 248,80

-/- € 5 vriendenkorting

-/- 1% shopkorting

[ Voor 15% gewijzigd door freestyler2 op 09-10-2014 23:00 ]

Tenzij je naam Google is hou op met te doen alsof je alles weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
Kut. Mijn ix200 heeft problemen. Stond een hele tijd te ratelen en toen kreeg ik een mailtje dat er wat mis was met de storage... Heb hem uit gezet, dit weekeind weer eens aan zetten en analyseren wat er aan de hand is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• no1san
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 00:03
Al ervaring met bittorrent symnc op je nas?
Is dit de plek om ervaringen te delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freestyler2
  • Niet online

freestyler2

Moderator

Mx. Alba schreef op zaterdag 11 oktober 2014 @ 00:01:
Kut. Mijn ix200 heeft problemen. Stond een hele tijd te ratelen en toen kreeg ik een mailtje dat er wat mis was met de storage... Heb hem uit gezet, dit weekeind weer eens aan zetten en analyseren wat er aan de hand is...
Waarschijnlijk defecte hd?? Ben benieuwd naar het probleem en de oplossing O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freestyler2
  • Niet online

freestyler2

Moderator

no1san schreef op zaterdag 11 oktober 2014 @ 19:31:
Al ervaring met bittorrent symnc op je nas?
Is dit de plek om ervaringen te delen?
Ik ben geen mod, maar lijkt me hier de juiste plek, mits het een nas uit deze series betreft, helaas zelf geen ervaring mee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 629073

Ik heb een Experiabox v8 van KPN en een Lenovo ix2. Als ik poort 80 en 443 open stel in de NAT -> Port mapping dan staan die poorten vanaf internet open. Als ik dit doe met 50500, 50501, 50502 of 50599 dan blijven die poorten gesloten.

Weet iemand wat dit kan zijn. Heeft dit te maken met de instellingen van KPN?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram D
  • Laatst online: 06-07 12:34
Ik heb hier al een tijdje een Iomega IX4-200D staan. Het ding deed het een paar jaar prima, tot op een dag na een reboot de netwerkinterface niet meer online kwam.

Een aanleiding heb ik nog steeds niet gevonden. Ik heb het volgende al geprobeerd:
  • Andere netwerkpoort
  • Reset dmv 5 sec indrukken van de knop op de achterkant
  • Mijn schijven in de IX4-200D van een kennis, werkte prima
  • Reflash van de firmware vanaf USB stick (thanks voor de recovery Mijzelf als je meeleest!)
  • Schijven in een Linux bak gehangen, al mijn data gebackupt en de disks gewiped
  • Wederom firmware geflasht
Het resultaat van dit alles... nog steeds geen verandering! De schijven zijn dus in orde en inmiddels volledig leeg geweest. Het status display toont "Storage IP: network unavailable". Heeft de IX4 nog ergens een kopie van zijn settings die niet op de disks staat en hoe wis ik dat dan?

Andere tips om het ding weer aan de praat te krijgen zijn natuurlijk ook welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
Heb je de netwerk kabel en de switch al gecontroleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram D
  • Laatst online: 06-07 12:34
Mijzelf schreef op vrijdag 14 november 2014 @ 21:48:
Heb je de netwerk kabel en de switch al gecontroleerd?
Jazeker, meerdere kabels gebruikt op beide netwerkpoorten van de IX en twee poorten op de router getest.
Router (een Mikrotik) geeft ook status: link OK, 100 mbps, full duplex.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
De router zegt full-duplex en de nas zegt geen netwerk? Hm. Bij mijn weten staat alle configuratie op schijf, en zou hij dus nu op factory default moeten staan, oftwel DHCP.
Je zou de nas direct aan je PC kunnen hangen en met wireshark kijken of hij op de een of andere manier een fixed IP heeft 'opgelopen'. Met wat mazzel broadcast die dat dan.
Maar ik ben bang dat je netwerk interface kaduuk is. Heb je toevallig een generieke USB-netwerk controller liggen? Je weet maar nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 636200

Ik ben in het bezit van een Storcenter ix2 met daarin 2 x 1TB schijven. Raid 1 geformateerd.
Dit systeem is niet meer zichtbaar in mijn netwerkconfiguratie.
Mijn technische kennis is beperkt. Ik kan het nog wel pingen, maar op geen enkele wijze de data of back up nog benaderen.
Wie kan mij helpen?
Vanuit Lenovo /Iomega geen reactie.
Er staat ongeveer 250MB aan data op de disk, die voor mij erg waardevol is.
De schijven eruit halen en in een ander systeem zetten leidt tot initialiseren en dus niet het gewenste resultaat. Waarschijnlijk is de data schijf beschadigd, maar daardoor is ook de back up niet meer te benaderen. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
Anoniem: 636200 schreef op dinsdag 25 november 2014 @ 13:08:
Waarschijnlijk is de data schijf beschadigd,
Je hebt 2 schijven in raid1, en hebt dus 2 (identieke) data schijven.
De schijven eruit halen en in een ander systeem zetten leidt tot initialiseren
'Initialiseren' klinkt erg Windows. En dat moet inderdaad zeker niet gebeuren.

De NAS draait Linux, en de data partitie is een logical volume in een volume group in een raid array. Daar kun je alleen vanuit Linux bijkomen. Hier vind je instructies hoe je het met een Ubuntu Live CD voor elkaar krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DG-COMSYS
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 27-02-2023
Mahanyri,

Apparaat (netjes) uitzetten.
1 disk verwijderen en opstarten. Als je met alleen de 'foute' disk opstart, zal er geen of alleen gedeeltelijk data aanwezig zijn. In dit geval apparaat weer (netjes) uitzetten, goede disk plaatsten en de foute disk verwijderen. Zorg dat je de disk-posities NIET / NOOIT wisselt !!
Heb je 1 goede disk, dan zou alle data benaderbaar moeten zijn, welliswaar met 'degraded' RAID1.
Hopelijk lukt het op deze manier, welliswaar ietwat laat?
DG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AmigaWolf
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14-10-2021
Weet iemand hoe ik mijn gebruiker met beheerdersrechten kan verwijderen van mijn Lenovo ix4-300d, toen ik een nieuwe Firmware er op gezet had en hem voor het eerst weer inlogt kreeg ik een Configuratieprocedure met Welkom bij uw nieuwe Lenovo ix4-300d, en heb daar een naam en wachtwoord aan gemaakt.

Maar nu doet SabNZB en Sick Beard en Overdracht-torrent het niet meer, had dit ook al toen met een eerdere Firmware, maar ik krijg het niet voor elkaar om de Gebruikers uit Gebruikers en groepen weg te krijgen.

Kan iemand mij A.U.B. helpen, ben al uren bezig?

Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenaldoN
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:38
Mensen ervaring met een ups en een ix4-300d ?
Ik wil graag een ups kopen om ervoor te zorgen dat de nas netjes kan afsluiten als de stroom uitvalt. Iemand bijv ervaring met deze ups of die het ondersteund ? http://www.apc.com/resour...x.cfm?base_sku=BX800CI-GR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 645556

Goedenavond,

Kan ik hier ook een vraag/probleem met de bereikbaarheid van de ix2-200 via de webbrowser kwijt?
Sinds enige tijd kan ik mijn NAS namelijk niet meer bereiken via de webbrowser omdat het ip adres veranderd is in 169.254.243.113 ipv een ip in de 192 reeks.
Ook de subnetmask is anders nml. 255.255.0.0 ipv 255.255.255.0 en het mac adres is ook anders 00:1D:92:27:B4:DE

Ik kan mijn bestanden nog wel benaderen via de netwerklocaties op mijn desktop maar deze bevinden zich op een ander ipadres en subnetmask nml. ip 192.168.2.10 subnm 255.255.255.0 mac 00:D0:B8:16:22:2C

Als ik de ix2-200 reset, krijgt deze wel automatisch een ipadres toegewezen via de router/modem voor de bestandslokatie, deze heb ik nu maar statisch gezet op 192.168.2.10 om makkelijk bij mijn bestanden te kunnen komen.

Ik begreep dat de ix2-200 zichzelf automatisch een ip 169..... toekent als deze geen ip adres van het router/modem krijgt.
Waarschijnlijk is de fout ontstaan toen mijn vorige modem na een stroomstoring defect bleek. De NAS is toen weer opgestart maar kreeg vermoedelijk geen ip adres toegewezen.

Wie o wie kan mij helpen, EMC Lenovo komt niet verder dan me vertellen dat ik de ix2-200 moet resetten door de resetknop achterop, maar dat werkt dus niet.

Alvast Bedankt, Eric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
Ik denk dat je je ergens vergist. De NAS geeft zichzelf inderdaad een IP adres in de 169.254.*.* (APIPA) range als er geen DHCP server is, maar alléén als hij op DHCP staat. Met een vast IP adres doet hij dat niet.
Verder onthoud hij dat niet, als na een reboot weer een DHCP server beschikbaar is, vraagt hij gewoon weer een adres aan.

Ik denk dat je naar een ander apparaat zit te kijken. Dat Mac adres wat je noemt is van MSI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 421198

In mijn ix4-300d zegt de 'Drive Management' pagina dat disk 3 een probleem heeft. Als ik er op klik krijg ik deze pop-up:
"This drive contains existing data that must be overwritten before it can be used.
Are you sure you want to overwrite the existing data?"

Als ik op Yes druk, dan krijg ik de melding "Drive spin down could not be configured." en daarmee is het basta. Het probleem reproduceert, ook na verschillende reboots.

Alle disken zijn identiek en nooit mee 'geprutst':
HDD’s: 4x 2TB Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001

Verder lijkt er niets mis met het apparaat; Netwerk is okay, het OS en de webserver werken zoals normaal.

Wat nu? Kan ik deze disk opgeven (en me gaan beroepen op de garantie), of kan ik misschien toch zelf nog iets meer diagnostiseren en wellicht fixen?

Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qon

Qon

AmigaWolf schreef op zondag 07 december 2014 @ 23:21:
Weet iemand hoe ik mijn gebruiker met beheerdersrechten kan verwijderen van mijn Lenovo ix4-300d, toen ik een nieuwe Firmware er op gezet had en hem voor het eerst weer inlogt kreeg ik een Configuratieprocedure met Welkom bij uw nieuwe Lenovo ix4-300d, en heb daar een naam en wachtwoord aan gemaakt.

Maar nu doet SabNZB en Sick Beard en Overdracht-torrent het niet meer, had dit ook al toen met een eerdere Firmware, maar ik krijg het niet voor elkaar om de Gebruikers uit Gebruikers en groepen weg te krijgen.

Kan iemand mij A.U.B. helpen, ben al uren bezig?

Bedankt.
Heb je toevallig al een oplossing gevonden? Ik heb na de update exact hetzelfde probleem, enkel met plex en transmission..... Ik kom ook niet meer ingelogd in Putty, hij geeft gewoonweg aan "connection refused"...

Ik heb trouwens het probleem opgelost. SSH was simpelweg uitgezet. Via http://[INTERN IP NAS]/manage/diagnostics.html gewoon even SSH aangezet, wachtwoord aangemaakt, applicaties opnieuw gestart (in mijn geval: sh /ffp/start/plexmediaserver.sh start ) en klaar.

[ Voor 12% gewijzigd door Qon op 21-01-2015 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AmigaWolf
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14-10-2021
Ja mijn neef heeft het voor mij in orde gemaakt :-)

Ja het had ook daar mee te maken bij mij.

Maar bedankt evengoed voor de info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 655720

Hallo wie kan mij helpen? Ik heb een Storcenter Iomega ix4-200d-4TB. 4 maanden geleden ging er een disk kapot en die heb ik met de nodige moeite vervangen gekregen via Lenovo. Nu gaat er weer een andere disk stuk en val ik buiten de garantie. Op advies heb ik een afwijkende disk geplaats. Hij werd herkent en de data werd gerestored. Vervolgens kreeg ik de melding dat het klaar was: Data protection is being reconstructed on your Iomega StorCenter device". Binnen een uur kreeg ik een melding "Drive number 2 encountered a recoverable error". En even later: The Iomega StorCenter device has failed and some data loss may have occurred. Multiple drives may have either failed or been removed from your storage system. Visit the Dashboard on the management interface for details". Daarna kon ik niet meer bij mijn data en krijg de volgende melding: "New drives with existing data have been added to your device". WAT MOET IK NU DOEN? Ik wil mijn data niet kwijt. Het systeem zegt dat ik het volgende moet doen: Disk Overwrite Authorization - A disk with existing data has been inserted. -
Note that using this disk will permanently destroy all of its previous contents. -
Check this box to authorize overwriting the disk.

ALS IK DIT DOE RAAK IK MIJN DATA KWIJT BEN IK BANG. Bij de disk manager geeft hhij aan dat alle 4 de disk existing data hebben!

GRAAG ADVIES.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
Dat is de pest met de combinatie RAID en 'meedenkende firmware'. Als er iets mis gaat, gaat het ook goed mis.
Ik vermoed dat een van de twee overgebleven originele schijven is gaan opspelen tijdens het syncen van je 2e nieuwe schijf. (Niet zo vreemd, als je erover nadenkt. Je hebt 4 schijven, waarschijnlijk uit dezelfde batch. Gedurende hun hele leven worden ze precies gelijk belast, op- en downspinnen, temperatuur veranderingen, ... . Dan zijn er 2 dood. Hoe groot is de kans dat een 3e schijf ook bijna dood is?)
Firmware paniek. Schijf 'valt weg' en komt weer terug. Is dat dezelfde? Een NAS heeft geen interface om dat te vragen.

Mijn advies: Haal de schijven uit de NAS, en hang ze aan een Linux PC. Dan kun je fatsoenlijk analyseren wat er aan de hand is, zonder dat de firmware ertussen door zit te zooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoosKik
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15-05-2023
Misschien is dit niet de goede plek voor een vraag over VPN, maar dat hoor ik dan wel.
Ik heb een ix2-200 en ik zoek naar een mogelijkheid om vanaf wisselende campings via een VPN verbinding contact te maken met mijn thuisnetwerk om de NAS te benaderen en te internetten via mijn thuisnetwerk.
Ik heb begrepen dat dat veel veiliger is. Maar mijn Ubee (Ziggo) router kan geen VPN met wisselende toegang maken en ik vroeg mij dus af op dat via mijn NAS kan.
Weet iemand raad voor deze leek?

PS Mijn NAS is een Iomega van het oude soort. Firmware 3.0.9.37355 en dat is up-to-date (!).

[ Voor 8% gewijzigd door KoosKik op 10-02-2015 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
Als het je alleen om surfen gaat kun je een SOCKS tunnel leggen. Zorg dat je NAS van buitenaf via SSH bereikbaar is, en leg een dynamische tunnel:
ssh -D8080 user@<ipadres>
. Of, in PuTTY, maak een 'dynamic tunnel' op source port 8080.

Vervolgens kun je in je browser een SOCKS proxy instellen op localhost port 8080. Dan gaat al je surfverkeer via je NAS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diquan2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:02
Een vraagje voor de ix4-300 gebruikers .

Ik gebruik deze nas nu al een tijdje en ik krijg nu de melding dat er een nieuwe sw update is .
De laatste sw update heb ik toen geskipt omdat ik slecht nieuws erover had gelezen op de lenovo forums .

Nu is mijn vraag aan jullie wie heeft de nieuwste sw versie 4.1.108.32627 in gebruik ??

Mijn ix4-300 draait nu nog op versie 4.0.8.23976 .

Raden jullie aan om de nieuwste versie erop te zetten ?
merken jullie verschil/verbetering met de nieuwste sw versie ?

En dan nog 1 vraagje over de 2 NIC poorten deze heb ik nu gekoppeld aan elkaar maar merk niet echt een snelheids toename .

Is er nog iets wat veranderd moet worden in de instellingen ?

Mvg Diquan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoosKik
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15-05-2023
Mijzelf schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 15:06:
Als het je alleen om surfen gaat kun je een SOCKS tunnel leggen. Zorg dat je NAS van buitenaf via SSH bereikbaar is, en leg een dynamische tunnel:
ssh -D8080 user@<ipadres>
. Of, in PuTTY, maak een 'dynamic tunnel' op source port 8080.

Vervolgens kun je in je browser een SOCKS proxy instellen op localhost port 8080. Dan gaat al je surfverkeer via je NAS.
Kan ik dan ook bij de bestanden op mijn NAS?

• Mijzelf
  • Niet online
Nee, daarvoor kun je een SCP implementatie gebruiken (bijvoorbeeld WinSCP) over dezelfde ssh login.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenaldoN
is het mogelijk om zonder de schijven eruit te halen achter de serienummers van de hardeschijven te komen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
Misschien. Als je over ssh inlogt als root kun je het commando
smartctl -i /dev/sda
uitvoeren. Dit zou een serienummer kunnen geven. Herhalen met sdb, sdc, ... voor je 2e 3e en ... schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenaldoN
Mijzelf schreef op zaterdag 21 februari 2015 @ 16:38:
Misschien. Als je over ssh inlogt als root kun je het commando
smartctl -i /dev/sda
uitvoeren. Dit zou een serienummer kunnen geven. Herhalen met sdb, sdc, ... voor je 2e 3e en ... schijf.
Thnx, dat werkt. Ook niet eens geweten dat een ssh verbinding zo makkelijk mogelijk was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruffian
  • Laatst online: 02-06 13:31
Ik heb via mijn PX6-300d een FTP back-upje lopen. Nu heb ik sinds de laatste update ontzettend vaak dat ik geen connectie meer krijg met mijn NAS van buiten het netwerk. Hij haalt de directory list niet op. Nu denk ik zelf dat het aan het passive/active modus ligt maar kan dit ook verder nergens instellen (draai hem via een Apple TimeCapsule en heb een range van 55536-65000 + 21).

Nu heb ik al de FTP protocollen een keer opnieuw 'ingesteld', reboot, alles verder geupdate, nieuwe gebruiker aangemaakt niks van de Google tips lijkt te werken. Waar kan ik het probleem nog verder proberen op te lossen? Of ligt dit opeens aan mijn netwerk en moet ik het daarin zoeken? De connectie zelf maakt die namelijk wel.

A life? Where can I download it??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
Stap 1 is altijd de client logs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruffian
Mijzelf schreef op maandag 02 maart 2015 @ 10:12:
Stap 1 is altijd de client logs.
In de log zie ik alleen de acties die in het LenovoEMC panel gedaan zijn (inloggen e.d.) daarom had ik die er niet bij geplaatst. Waar kan ik de uitgebreiderde dan vinden?
(de nieuwe GUI is echt onoverzichtelijk)

Heb even connectie proberen te maken met Filezilla en krijg dan het volgende:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
Status: Verbinden met ***.***.***.***:21...
Status: Verbinding aangemaakt, welkomsbericht afwachten...
Status: Onveilige server, die geen FTP over TLS ondersteunt.
Status: Server ondersteunt geen niet-ASCII tekens.
Status: Verbonden
Status: Mappenlijst ophalen...
Opdracht:   PWD
Antwoord:   257 "/" is the current directory
Opdracht:   TYPE I
Antwoord:   200 Type set to I
Opdracht:   PASV
Antwoord:   227 Entering Passive Mode (***,***,***,***,215,190)
Opdracht:   MLSD
Fout:   Verbinding verlopen
Fout:   Ontvangen van mappenlijst is mislukt

Ik maak gebruik van DirectAdmin die een Admin back-up transfert naar mijn NAS die de volgende melding geeft:
code:
1
2
3
Could not read reply from control connection -- timed out.
Transfer failed. Check the path value. (error=3)
FTP information invalid.

En 100miljoenmiljard % zeker dat mijn inlog gegevens correct zijn.

[ Voor 69% gewijzigd door Ruffian op 02-03-2015 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
Opdracht: PASV
Antwoord: 227 Entering Passive Mode (***,***,***,***,215,190)
Hier geeft de client de opdracht om een passieve verbinding te openen, en de server opent poort 55230 (215*256+190), en geeft dat door, zodat de client kan verbinden. Dat verbinden levert een timeout.

Er kunnen hier 2 dingen misgaan.
Mogelijkheid 1: De server zit achter een NAT, en poort 55230 is/wordt niet geforward.
Mogelijkheid 2: De server adverteert zijn lokale IP adres (hij weet niet beter), en de client kan daar niet mee omgaan.

Dat laatste gebeurt vrij vaak (lokaal IP), en als de server een niet routerbaar adres geeft, gebruiken veel clients dan het adres waarop ze de oorspronkelijke verbinding legden. Dat gaat fout als het adres schijnbaar wel routerbaar is, bijvoorbeeld de server en de client bevinden zich allebei in een 192.168.1.x subnet. Dan faalt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruffian
Mijzelf schreef op maandag 02 maart 2015 @ 20:37:
[...]
Hier geeft de client de opdracht om een passieve verbinding te openen, en de server opent poort 55230 (215*256+190), en geeft dat door, zodat de client kan verbinden. Dat verbinden levert een timeout.

Er kunnen hier 2 dingen misgaan.
Mogelijkheid 1: De server zit achter een NAT, en poort 55230 is/wordt niet geforward.
Mogelijkheid 2: De server adverteert zijn lokale IP adres (hij weet niet beter), en de client kan daar niet mee omgaan.

Dat laatste gebeurt vrij vaak (lokaal IP), en als de server een niet routerbaar adres geeft, gebruiken veel clients dan het adres waarop ze de oorspronkelijke verbinding legden. Dat gaat fout als het adres schijnbaar wel routerbaar is, bijvoorbeeld de server en de client bevinden zich allebei in een 192.168.1.x subnet. Dan faalt het.
Ik heb in Airport aangegeven dat poort 21/443 naar mijn NAS moet, ook heb ik range 55000-65000 nu "open gezet" deze stond eerst op 56000-65000.
De server bevind zich in een totaal andere range (betaalde webserver) en mijn NAS staat in mijn thuisnetwerkje. Maar dit lijkt ook niet te werken helaas.

Correctie:
Blijkbaar heeft de TimeCapsule een enorme lange verwerkingstijd, ik krijg opeens een mail van mijn webserver dat de back-up gelukt is.

[ Voor 6% gewijzigd door Ruffian op 04-03-2015 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
Je moet ergens in je FTP server instellen welke port range hij mag gebruiken voor passieve FTP ('data port range'). En die moet dan overeenkomen met de portforward in je Airport. De range in de Airport mag natuurlijk groter zijn, maar dat levert je verder niets op.

Overigens zou je eens kunnen kijken of de Airport het niet automatisch kan. Je server gebruikt geen TLS, wat betekend dat de router de FTP commando's kan lezen, en de gespecificeerde poorten automatisch kan forwarden. Veel routers doen dat dan ook. (En vervangen on-the-fly ook even het lokale IP adres van je NAS in het PASV antwoord door het publieke IP adres.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruffian
Mijzelf schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 10:14:
Je moet ergens in je FTP server instellen welke port range hij mag gebruiken voor passieve FTP ('data port range'). En die moet dan overeenkomen met de portforward in je Airport. De range in de Airport mag natuurlijk groter zijn, maar dat levert je verder niets op.

Overigens zou je eens kunnen kijken of de Airport het niet automatisch kan. Je server gebruikt geen TLS, wat betekend dat de router de FTP commando's kan lezen, en de gespecificeerde poorten automatisch kan forwarden. Veel routers doen dat dan ook. (En vervangen on-the-fly ook even het lokale IP adres van je NAS in het PASV antwoord door het publieke IP adres.)
De Apple TimeCapsule geeft al die vrijheid niet dus ik kan dat helaas niet instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neanderthaler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-07 16:39

neanderthaler

Are friends electric?

Ik heb van medetweaker ook dergelijk apparaat (ix2) overgenomen zonder schijven. Vond op internet topique over aangepaste firmware en heb hem met 1x 2GB schijf uitgerust en tot mijn verbazing lukte het mij als netwerkn00b om de schijf te vinden via het netwerkadres. Helaas duurt het vrij lang over data over te zetten en speelt hij HD-films schokkend af, ongeacht welk apparaat (laptop / tablet / telefoon) of speler (Kodi / VLC etc).

Ik heb hem op een netgear w54 router aangesloten, die vervolgens weer een gesloten is op een modem met eigen wifi-netwerk. Het zal waarschijnlijk slimmer zijn de ix2 rechtstreeks aan te sluiten op de modem/router, maar wat kan ik daarna nog proberen het streamen vloeiender te maken? Levert schakelen naar 5G wat op of toch kanalen veranderen op 2.4G?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 673566

Help...ben in het bezit van tweedehands Iomega Storcenter IX-100 maar krijg het spel niet aan de praat...zelfs een reset (knopje 15-20 seconden ingeduwd houden doet niets) moet die op een router hangen of is een switch voldoende? krijg enkel een mac address, geen dhcp of ip mogelijkheid..alle tips zijn welkom thx (pc draait windows 7 pro)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qon

Qon

neanderthaler schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 13:44:
Ik heb van medetweaker ook dergelijk apparaat (ix2) overgenomen zonder schijven. Vond op internet topique over aangepaste firmware en heb hem met 1x 2GB schijf uitgerust en tot mijn verbazing lukte het mij als netwerkn00b om de schijf te vinden via het netwerkadres. Helaas duurt het vrij lang over data over te zetten en speelt hij HD-films schokkend af, ongeacht welk apparaat (laptop / tablet / telefoon) of speler (Kodi / VLC etc).

Ik heb hem op een netgear w54 router aangesloten, die vervolgens weer een gesloten is op een modem met eigen wifi-netwerk. Het zal waarschijnlijk slimmer zijn de ix2 rechtstreeks aan te sluiten op de modem/router, maar wat kan ik daarna nog proberen het streamen vloeiender te maken? Levert schakelen naar 5G wat op of toch kanalen veranderen op 2.4G?
Mediaserver uitzetten in de instellingen maakt hem al een stukje sneller. Je zou eigenlijk wel eerst even de maximale doorvoersnelheid van je netwerk moeten meten, want als dat sowieso niet goed is, heeft het weinig zin om de NAS aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
Anoniem: 673566 schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 23:46:
Help...ben in het bezit van tweedehands Iomega Storcenter IX-100 maar krijg het spel niet aan de praat...zelfs een reset (knopje 15-20 seconden ingeduwd houden doet niets) moet die op een router hangen of is een switch voldoende? krijg enkel een mac address, geen dhcp of ip mogelijkheid..alle tips zijn welkom thx (pc draait windows 7 pro)
Misschien staat hij ingesteld op een vast ip-adres? Ik had het zelfde probleem toen ik een andere router kreeg die een andere ip-range uitgaf. Uiteindelijk was de makkelijkste oplossing om de nas weer aan de oude router te verbinden en dhcp aanzetten en daarna weer aan de nieuwe router.

Maar in jouw geval zou een reset wel moeten werken. 15 seconden dat verzonken knopje vasthouden, dan zouden netwerk en user instellingen gereset moeten worden (terug naar standaard dhcp).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 80487

Ik heb een Iomega (nu Lenovo?) PX2-300d staan. Als ik deze aanzet blijft hij hangen op 75% op het display. Als je er een monitor aan hangt zegt hij iets over het decompressen van linux en het starten van linux. Niets in de zin van een foutmelding.

Geprobeerd:

Powercycle
Booten zonder HDD's (2x 2tb)
Booten met 1 HDD
Booten met de andere 1 HDD
Bios reset.
Heel lang de tijd geven om te booten. (denk aan uren)
HDD's in een dock om te kijken of ze opspinnen (doen ze). (ze zijn vervolgens niet uit te lezen, denk dat dat een vorm van encryptie is)
Iomega/Lenovo klantenservice roept simpelweg: pech want je unit valt 200 femtoseconden buiten de garantie en geeft ook verder 0 tips.

Ik had zelfs het geniale idee, aangezien het gewoon een ATOM cpu is, om er gewoon een competente Linux distributie op te installeren ofzo en op die manier een beetje een werkende NAS in elkaar te hobbyen maar ik krijg het nog niet voor elkaar om dat ding van een USB device te laten starten.

Verdere tips om linksom of rechtsom weer leven uit dat gevaarte te krijgen zijn welkom. Ik denk met een tegen zekerheid grenzende waarschijnlijkheid dat het gewoon de firmware is die een beetje wobbelig is want na de laatste firmware flash begon het ding een beetje raar te doen. Als ik op een of andere manier de fabriekssoftware kan herinstalleren of gewoon wat anders kan installeren (wat me ook prima zou zinnen want ik was nooit enthousiast over de software) gaat hij gewoon weer werken. Volgens mij moet dat gewoon kunnen want volgens mij zijn die px2 nasjes gewoon verkapte pc's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
Dit roept een aantal vragen op. Dat display wat op 75% blijft staan is neem ik aan zo'n lcd displaytje? En die monitor, hang je die aan een VGA output?

Wanneer een nas normaal gesproken blijft hangen met
decompressing the kernel ... 
Done, starting Linux
zit je met een incompatible kernel, een kernel die geen seriele output heeft icm een kernel panic, of een decompressie probleem. (Met name sommige kirkwoods booten niet altijd door een u-boot bug.)

In jouw geval is het een VGA uitgang, neem ik aan. De kernel *hoeft* geen bootlog naar die console te sturen. Dus 'geen output icm een kernel panic' zou op jouw situatie kunnen slaan. Anderzijds, waarom zou je een dure VGA poort monteren als de console log van de kernel er niet eens heen gaat?

Heb je enige aanwijzing dat het een verkapte PC is? Bios meldingen op de monitor of zo? Ik heb ooit een Thecus Atom based nas bekeken, maar voor zover ik kon nagaan bootte die met u-boot, niet met een bios, en was het dus geen PC. Wat niet wil zeggen dat je er niets anders op kan installeren, maar het is niet zo eenvoudig als booten van een installatiestickje en gáán.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik kom via F2 in een American Megatrends bios achtige omgeving.
Maar het is me inmiddels ook gelukt om Ubuntu server 14.04LTS te installeren. :)
Blijkt dat je alleen maar vanaf USB kan booten als je hem inplugt en dan pas USB als boot device kiest.
Zonder USB stick krijg je ook USB als bootoptie maar daar doet hij niets mee... dat gooide me op een verkeerd pad.

Ter verduidelijk:
Die 75% staat idd op een builtin display feitelijk in het device.
Die linux melding staat op een pc monitor aangesloten op een VGA poort.
Of liever stond want ik heb nu weer een vrolijk bootend device, hetzij in Ubuntu.

[ Voor 42% gewijzigd door Anoniem: 80487 op 25-06-2015 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
Ah mooi. Doet dat displaytje nou nog iets? Ik neem aan dat de bios hem niet zal aansturen, en de bootloader zal wel vervangen zijn met het OS. Blijft er weinig over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mijzelf schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 19:18:
Ah mooi. Doet dat displaytje nou nog iets? Ik neem aan dat de bios hem niet zal aansturen, en de bootloader zal wel vervangen zijn met het OS. Blijft er weinig over.
Dat displaytje geeft nu alleen het iomega logo. Dat ding is vast wel aan te sturen maar dat apparaat staat weggemoffeld in een hok dus ik denk niet dat ik me daar mee ga bezigen. :)
Bootloader is en was Grub overigens dus er is voor dat displaytje vast één of andere standaard.

Mind you dat display deed niet veel meer dan een bootpercentage laten zien tijdens opstarten en als hij gewoon in bedrijf is het IP adres weergeven. Handig voor als hij een IP krijgt van een DHCP maar dat was het wel zo'n beetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dampvan
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21-03 07:48
Goedemiddag,

Zijn er nog actie mensen bezig met de PX6-300D van EMC/Lenovo? Van de de iSCSI management interface van de Lenovo firmware wordt ik niet heel erg gelukkig. Met SSH ontsluiting en de 2Gb RAM vervangen door 2x4Gb heb ik het idee dat het apparaat toch heel wat meer kan dan Lenovo ons kan/wil laten zien.

Weet iemand of er andere topics zijn waarbij mensen geprobeerd hebben om om de bestaande iSCSI interface heen te werken. (Voorbij de 256 LUN beperking etc., LUNS aanmaken / zonen/ masken van de commandline etc.

Ben benieuwd. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnevld
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 28-11-2024

Arnevld

Warhammer

Heeft iemand enig idee wat dit kan betekenen ?
Heb er net eentje via via overgenomen en ik krijg hem niet gestart / kom er niet in.
http://imgur.com/Glat6Wi

Graag advies want ik kan nergens er wat over vinden.... :(

Warhammer en PC games en lego

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
Voor zover ik weet betekend dat dat hij het OS wil installeren vanaf een USB stick (dat linker logo) of vanaf een TFTP server. (rechter logo)
Wat voor systeem is het?

• Arnevld

Arnevld

Warhammer

ix-200D @ mijzelf :-)

• marcop82
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Hmm dat komt me bekend voor. De ouwe iomega StorCenter Pro 150d wat hier nog ergens staat wou ook na een HDD wissel terug zijn OS inladen via de CD (geen scherm dus geen aanduiding hiervan), want het OS wordt blijkbaar op de disks opgeslagen. Dus disks eruit en nieuwe disks erin betekent dat er geen OS op staat tenzij je hem dan "recovered". Misschien is dat ook wat jij nu hebt ?

Ter info: het probleem met de 150d is dat die CD met die recovery image onmogelijk te vinden is online en er meer mensen zijn die de CD hebben weggegooid omdat ze dachten dat het een driver/doc CD was. Ik heb het echter kunnen oplossen met de originele schijven door één schijf te vervangen, te laten rebuilden, volgende schijf vervangen, rebuilden, etc. Na een paar dagen hadden de nieuwe schijven het OS erop.

[ Voor 45% gewijzigd door marcop82 op 13-08-2015 08:42 ]

• Arnevld

Arnevld

Warhammer

Dit zou best kunnen, ik heb een oude overgenomen zonder de schijven die er in zaten.
Dan snap ik dat hij een OS mist.
Iemand enig idee hoe je deze er op kan zetten en maakt het uit welke firmware er gedraaid word?

• Mijzelf
  • Niet online
Ik neem aan een ix4-200D, een ix2-200D heeft geen display. Anyway, je kunt hier een recovery bestand downloaden. Uitpakken op een FAT32 geformatteerde USB stick met minstens 1GB vrije ruimte, inprikken en opstarten. Ik weet niet of de eventueel verschillende USB poorten nog iets uitmaken.

• Arnevld

Arnevld

Warhammer

Dank u @mijzelf :-) ik ga het proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 193142

Zojuist pas de post van Clement DeLarge gevonden:

https://rteb.wordpress.co...a-vsphere-storage-target/

Pers ik wel 10 MB/s meer uit een ix4-200D (van vrienden)

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 193142 op 18-08-2015 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
Ik heb dus een Lenovo ix200 en die wil ik nu ook gaan gebruiken om bestanden automatisch te synchen tussen de zakelijke en privé laptop van mijn vriendin. Ik heb een mooi tooltje gevonden die automagisch bestanden kan synchroniseren tussen meerdere computers via een ftp server en toen dacht ik, hee, daar kan ik mijn ix200 voor gebruiken. Dus ftp ingeschakeld, poort 21 geforward. En toen kwam ik erachter dat open shares via anonymous ftp toegankelijk zijn... Maar bijvoorbeeld de backup share is publiek toegankelijk omdat anders Windows backups niet goed werken en zo stonden dus al mijn backups open op een public ftp... :/

Meteen ftp dus maar weer uitgeschakeld. Weet iemand een manier om op de ix200 ftp in te schakelen zonder dat ook automatisch anonymous ftp aan gaat? Want ik wil maar één account met ftp toegang hebben naar één specifieke share...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
Je kunt de stock ftpserver starten met je eigen configuratie bestand, of een van de beschikbare ftpserver van FFP gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 575805

Hallo, nadat mijn finder (Mac) vastliep is mijn NAS bezig met "Data protection is being reconstructed".
Nu zo'n 72uur later.... Iemand enige ervaring hiermee hoe lang dit ongeveer zal duren?

Kan IP-adres niet achterhalen van schijf dus ook niet via browser te benaderen om bijvoorbeeld voortgang te zien (enkele fora kon men dit wel, maar topics zijn gesloten dus kan niet vragen).

Specs:
2x 3TB
IX2-200

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvWijk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-07 12:47
Ik heb hier zo'n troepding staan (lx4-300d) zonder schijven, even tijdelijk een 250 GB Maxtor hdd in gepropt die verder in Windows en Linux geen problemen gaf.

Netjes firmware update gedaan maar hij ging zonder aanleiding vrolijk rebooten en zit nu in een loop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre_the_First
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 24-06 17:04
Ik heb vorige week de firmware van mijn IX2 geupdate naar 4.1.302.34230 en kwam daarbij in een bootloop terecht. Ik heb altijd iedere 2/3 maanden braaf geupdate en nooit problemen gehad.
Anyway, heb gelukkig alles weten te redden en de NAS weer hersteld via de USB methode. Hij staat nu weer braaf te zoemen maar ik zal voorlopig de firmware updates even laten liggen.
Pagina: 1 2 3 4 Laatste