Vanaf 2010 ben ik in het bezit van een Iomega ix4-200d NAS met 4 x 2TB Seagate Barracuda schijven in RAID 5, zodat er altijd 5.5TB beschikbaar was. Tot enkele dagen heeft altijd alles probleemloos gedraaid.
Afgelopen week een firmware update gedaan en twee dagen later kreeg ik de melding dat één van de vier HD's niet functioneerde? Helaas is de NAS ineens uitgevallen en is het onderstaande misgegaan:
Melding in Iomega StorCenter / (Lenovo EMC Storage Manager):
- 4 new drives with existing data have been added to your device
- The Iomega device failed and some data loss may have occured.
- Op display NAS staat: drive 1, 2, 3 & 4 require overwrite confirmation
Via StorCenter kan ik niets in de instellingen en backup wijzigen, omdat ze eerst de overwrite confirmation nodig hebben. Ook via de Hardware zelf kan ik geen actie ondernemen.
Google geeft aan dat veel mensen erg ontevreden zijn over deze modellen en op de zoekopdracht "Iomega ix4-200d drive requires overwrite confirmation" is veel te vinden, maar net als in de handleiding helaas geen oplossing.
[update: na een 4e poging voor een hard reset, kan ik in backup and restore mijn standaard gegevens opnieuw bevestigen en krijg ik voor het eerst de keuze: settings -> disks -> click here for steps to incorparate these drives -> en dan de verschrikkelijke melding "A disk with existing data has been inserted.
Note that using this disk will permanently destroy all of its previous contents".
Is er voordat ik op "ja" druk een mogelijkheid data terug te krijgen???
[
Voor 23% gewijzigd door
maRIOOL op 14-05-2014 00:27
]