levik7 schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 17:28:
[...]
Het voordeel van Mac OS is dat het lichter(minder ram en CPU gebruik) is dan Windows, maar tegenwoordig is de hardware zo ver ontwikkeld dat je het niet meer merkt, maar toch moet ik zeggen dat de iMac van mijn vader minder vaak vast loopt dan mijn Windows PC. En als ik een video render en ik er naast wat anders doe en het programma dan vast loopt en opnieuw moet beginnen ben ik best chagrijnig. Dus in dat geval maakt het wel uit wat voor OS je werkt.
Het blijft natuurlijk een beetje welles nietes / persoonlijk verhaal dit

maar qua vastlopen, geheugengebruik, blauwe schermen etc is dat echt niet meer een issue bij windows 7 en 8. Ik draai al weer jaren zware dingen naast elkaar op 7 en 8 met 0,0 problemen. Als je een pc laat bouwen en configureren is er ook weinig drivergezeik. Ik zie het verschil tussen OSX en windows vooral in termen van voorkeur en moeten als de software niet crossplatform is. (Al ben ik wel jaloers op bijv. de interface/font rendering en ik heb een windows laptop nog nooit zo smooth zien scrollen als een macbook.)
[...]Apple zegt dat ze wel een instap Mac Pro hebben, en jij niet
Nee, ik snap je punt maar ik denk dat Apple niet gek is met alle ervaring die ze hebben, dus ik denk dat ze met die twee GPU's hebben ingespeeld op ontwikkeling om meer gebruik van de GPU te maken voor niet grafische taken. Nu is dat nog niet zover ontwikkeld maar deze Mac is bedoeld voor langer gebruik dan een jaar

en over een jaar zal die techniek veel meer gebruikt worden(zeker in Apple's eigen programma's).
Over flexibiliteit gesproken wil jij meer dan 64 GB ram? Of meer dan 1 TB flash opslag?
Waarschijnlijk wil je wel meer opslag maar dat wil je dan op harddrives(heb je de herrie ervan ook niet), en waarom zou je die niet in een externe behuizing ergens verstopt kunnen neerzetten en 1 Thunderbolt kabeltje naar je PC laten lopen?
En met die twee videokaarten ben je denk ik ook behoorlijk future-proof.
En een 12-core CPU, ik kan me niet voorstellen dat jij tot de doelgroep behoort van deze Pro en meer rekenkracht wil?
Misschien dat je ook een DVD-drive wil, maar voor de keren dat je die gebruikt lijkt me toch niet zo'n probleem om die even uit een kast te moeten pakken?
Ik bedoel niet de flexibiliteit omhoog he

Dat zit redelijk prima, veel cores en flink wat ram. Al blijf ik geen interne schijven, al is het maar 1 of 2 2,5" ers, wel raar vinden, en er is nu een hele beperkte keuze in GPU's. Die vast ook nog proprietair zijn dus upgraden naar een hogere Firepro D zal wel een dure grap worden.
Waar het me om gaat is het gat tussen de High-end imac en deze mac-pro. Er zijn 1000 configs te bedenken die hiertussen zitten die ook OSX gebruikers mogelijk interessant zouden vinden. Maar nu is het of te duur of misschien nog wel erger, het kan gewoon niet.
Ik hoop dat ze de 2 GPU's goed weten te gebruiken. Maar dan nog zal dat in veel apps zijn waar 2 consumenten kaarten sneller en goedkoper zouden zijn. Zat pro's met een windows bak die dat gewoon doen voor 3d en video.
Maar apple zal het wel als een Final Cut Pro machine opgebouwd hebben, en daar zal hij ook wel in shinen. Ik begrijp ook wel dat apple de filisofie heeft van "weinig configuraties"..
[...]En tja, de prijs, die is natuurlijk hoger dan als je iets soortgelijks zou kopen van een ander merk, maar je hebt dan ook wat exclusiefs, iets waar je een aantal jaar mee kan doen en wat in verhouding ook behoorlijk zijn waarde behoud.
Dus laten we zeggen dat die meer prijs dan voor het exclusieve is en in dit geval is dat OSX en de kleine vorm.
Nou volgens mij waren we er al uit dat de prijs wel ok is in vergelijking met pre-made workstations van de concurrentie. ALS je ECC, xeon features en 2 Profi gpu's wilt iig.
Abbadon schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 18:07:
[...]
Maar daar is toch niets nieuws aan? Dat is al jaren zo. Misschien dat je bij de vorige voor een paar honderd Euro minder in kon stappen (ik weet de prijzen even niet meer) maar dat verandert de situatie niet; 2,5K of 3K gaat het verschil niet maken.
De iMac's van tegenwoordig kun je met razendsnelle quadcores krijgen en tot zelfs 32GB uitbreiden, da's genoeg voor zware fotografische bewerkingen. Pas als je met serieus cpu- en gpu-intensieve activiteiten bezig gaat is zo'n nieuwe Pro interessant (los van de heb-factor

).
Zo'n apparaat vergelijken met een pc kun je gerust doen en menigeen zal dat ook terecht doen. Echter, er zijn ook mensen voor wie een pc om te beginnen al helemaal geen optie is, voor hun is een computer een Apple, en een snelle computer is een snelle Apple. Net zoals ik voor de prijs van een auto een paar motorfietsen kan kopen, die waarschijnlijk nog sneller zijn ook. Alleen wil ik geen motorfiets rijden (lees: ik wil nog niet dood)

Nouja ik vind dat Apple vanaf de cheapste Mac Mini tot de high end Macbook pro en Imac best een goeie range goed geprijste producten neerzet. En dan dus dat gat naar deze Mac Pro, die naar boven/onder toe imho gelimiteerd aanpasbaar is. Matlab en gpu rekenen met een titan of tesla? CAD met een i5 cpu maar wel een profi beeld versneller? Videobak met dik raid array?
Maar apple is vast niet stom. Maar het lijkt alsof ze deze bak voor final cut pro adepten en grafici die de prijs niet zo belangrijk vinden gemaakt hebben ofzo.
ppl schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 20:59:
[...]
Voor die doelgroep is een computer van de MediaMarkt al een gigantisch groot issue want het kost geld. Het is een doelgroep waar alles wat ook maar een beetje geld kost al met argusogen wordt bekeken. Deels is dat omdat ze gewoonweg weinig geld hebben (en dus eigenlijk continu balanceren op het randje van de afgrond) en deels ook omdat mensen schuwer zijn geworden om ergens voor te betalen. Men dient zich te realiseren dat als je werk wil verzetten je dit wel met de juiste tools moet doen en die tools kosten geld. Het is dan ook een investering om het hoofd boven water te houden en te zorgen dat je bedrijf (hoe groot of klein die ook moge zijn) het overleeft. Dat besef is er vaak niet bij de zzp'ers en dat zie je doordat ze overal over lopen te zeiken ipv de tering naar de nering te zetten (oftewel, men is ondernemer maar wil vooral niet ondernemen). Een wat realistischere kijk op de zaken zou ze goed doen.
Ik denk dat je nu wel alles op 1 hoop gooit. Ik ken zat hardwerkende niet zeikende zzp's die niet aan de afgrond zitten en toch echt goed nadenken over een computer van 1500 of 3000 euro. Je klinkt zelfs een beetje uit de hoogte (maar misschien was dat niet de bedoeling)
ppl schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 20:59:
[...]
Btw, juist deze groep zou Apple's productkeuze moeten begrijpen omdat zij,net als Apple, een bedrijf voeren. Ook zij zullen nee moeten verkopen. Als jij niet aan naaktfotografie doet en iemand wil het wel, wat dan? Is het dan ook terecht dat diegene moord en brand schreeuwt dat jij niet wil fotograferen en je maar hebt te doen wat je wordt opgedragen? Dit is namelijk wel wat je nu van een bedrijf als Apple verwacht. Als je een Mac Pro niet kunt en/of wilt betalen...nou en? Zoals je zelf al aangeeft zijn er zat alternatieven. Waarom dan zo hard brullen? Stem dan gewoon met je portemonnee.
Probleem? Het is maar wat je er zelf van maakt.
Naakfotografie? Brullen? Probleem? Volgens mij drijf je af

Ik vind workstations interessant en heb respect voor een aantal dingen die apple weet neer te zetten. Maar vragen bij een aantal van hun keuzes. Ik voel vooral plaatsvervangende genaaidheid voor bepaalde profi OSX gebruikers die aan OSX vastzitten ivm met hun software. (of gewoon heel graag OSX gebruiken)