Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Maar daar is toch niets nieuws aan? Dat is al jaren zo. Misschien dat je bij de vorige voor een paar honderd Euro minder in kon stappen (ik weet de prijzen even niet meer) maar dat verandert de situatie niet; 2,5K of 3K gaat het verschil niet maken.maratropa schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 10:03:
Maar voor een persoon die wel wat uitbreidbaarheid en flexibiliteit wilt maar niet al die hardware die toch niet gebruikt gaat worden heeft apple vooralsnog geen goede deal..
De iMac's van tegenwoordig kun je met razendsnelle quadcores krijgen en tot zelfs 32GB uitbreiden, da's genoeg voor zware fotografische bewerkingen. Pas als je met serieus cpu- en gpu-intensieve activiteiten bezig gaat is zo'n nieuwe Pro interessant (los van de heb-factor
Zo'n apparaat vergelijken met een pc kun je gerust doen en menigeen zal dat ook terecht doen. Echter, er zijn ook mensen voor wie een pc om te beginnen al helemaal geen optie is, voor hun is een computer een Apple, en een snelle computer is een snelle Apple. Net zoals ik voor de prijs van een auto een paar motorfietsen kan kopen, die waarschijnlijk nog sneller zijn ook. Alleen wil ik geen motorfiets rijden (lees: ik wil nog niet dood)
Just pick a dead end and chill out 'till you die.
Dat klopt en dus heb je ook heel wat meer vrijheid in wat je kiest. Zo erg is het nou ook weer niet om met Windows te werken, ook niet met iets als Windows 8 (zeker niet met 8.1).maratropa schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 10:03:
Vanuit het oogpunt van bijv "content creation" (ed, video, grafische dingen etc) maakt het natuurlijk niet uit op wat voor computer je werkt. Unix is leuk maar voegt niets toe op dit vlak. Een mac is gewoon een pc met een ander os wat dat betreft.
Apple heeft kennelijk gezien dat een aantal klanten iets heeft aan zo'n Mac Pro en dat de rest het meer van de notebooks en de iMac moet hebben. Het verhaal is ook om te draaien: als Apple wel zo'n alternatief had dan had je weer gezeur dat er geen ecc en hoogwaardige videokaarten die bepaalde mensen nodig hebben schitteren in afwezigheid. De Mac Pro is gewoon erg gericht op een specifiek publiek zoals ieder ander Apple apparaat. Die richting zie je wat minder bij andere OEM's. Die produceren gewoon een shitload aan computers zonder echt duidelijke doelgroepen te hebben.Een xeon, ecc ram en firepro's zijn niet groter dan de "normale" onderdelen en dat heeft dus weinig te maken met de speciaalheid van het formaat. ( die ik ook speciaal vind ) Nog een reden waarom ik niet begrijp dat er geen instap mac pro is.
Dat ligt er geheel aan wat jij onder uitbreidbaarheid en flexibiliteit verstaat. We hebben het hier wel over Apple die stevig investeert in Thunderbolt en inmiddels dankzij Intel ook USB3 heeft opgepakt. Daarmee heb je een aanzienlijke uitbreidbaarheid en grote flexibiliteit omdat je nu computer en randapparatuur onafhankelijk van elkaar hebt gemaakt. Als je apparaat stuk gaat of je wil het op je laptop ipv je desktop gebruiken dan kan zoiets. Dat lukt je niet met een PCIe insteekkaart.Als jij een workstation zoekt met 2 gpus zoals een gelijkwaardige dell precision of hp x maar dan met osx dan is de prijs marktconform.
Maar voor een persoon die wel wat uitbreidbaarheid en flexibiliteit wilt maar niet al die hardware die toch niet gebruikt gaat worden heeft apple vooralsnog geen goede deal..
Voor die doelgroep is een computer van de MediaMarkt al een gigantisch groot issue want het kost geld. Het is een doelgroep waar alles wat ook maar een beetje geld kost al met argusogen wordt bekeken. Deels is dat omdat ze gewoonweg weinig geld hebben (en dus eigenlijk continu balanceren op het randje van de afgrond) en deels ook omdat mensen schuwer zijn geworden om ergens voor te betalen. Men dient zich te realiseren dat als je werk wil verzetten je dit wel met de juiste tools moet doen en die tools kosten geld. Het is dan ook een investering om het hoofd boven water te houden en te zorgen dat je bedrijf (hoe groot of klein die ook moge zijn) het overleeft. Dat besef is er vaak niet bij de zzp'ers en dat zie je doordat ze overal over lopen te zeiken ipv de tering naar de nering te zetten (oftewel, men is ondernemer maar wil vooral niet ondernemen). Een wat realistischere kijk op de zaken zou ze goed doen.En ik denk dat de aanschafsprijs in relatie tot wat je krijgt voor een grote groep toch wel een issue is. Ik denk dat menig beginnende fotograaf of graficus gevoelig is voor het feit dat je lightroom e/d ook kan draaien op een pc die een 3de kost, en waar je ook nog een scherm, de software en een vakantie bij hebt.
Btw, juist deze groep zou Apple's productkeuze moeten begrijpen omdat zij,net als Apple, een bedrijf voeren. Ook zij zullen nee moeten verkopen. Als jij niet aan naaktfotografie doet en iemand wil het wel, wat dan? Is het dan ook terecht dat diegene moord en brand schreeuwt dat jij niet wil fotograferen en je maar hebt te doen wat je wordt opgedragen? Dit is namelijk wel wat je nu van een bedrijf als Apple verwacht. Als je een Mac Pro niet kunt en/of wilt betalen...nou en? Zoals je zelf al aangeeft zijn er zat alternatieven. Waarom dan zo hard brullen? Stem dan gewoon met je portemonnee.
Probleem? Het is maar wat je er zelf van maakt.
Sinds ik met OSX werk, moet ik kleur bekennen dat het OS gewoon over de hele linie veel fijner werkt. het gebruikers gemak van links tot rechts, onder tot boven, en heel vaak de kleine details die het leven makkelijker maken en vooral je workflow.
Ik zie mijzelf nu een beetje als een verloren zieltje, ik hang denk ik tussen de iMac en een Mac Pro in.. en daar zit niets denk ik. Maar ik wil wel heel graag met OSX blijven werken. Terug stappen naar Windows is in ieder geval niet aan de orde.
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Het blijft natuurlijk een beetje welles nietes / persoonlijk verhaal ditlevik7 schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 17:28:
[...]
Het voordeel van Mac OS is dat het lichter(minder ram en CPU gebruik) is dan Windows, maar tegenwoordig is de hardware zo ver ontwikkeld dat je het niet meer merkt, maar toch moet ik zeggen dat de iMac van mijn vader minder vaak vast loopt dan mijn Windows PC. En als ik een video render en ik er naast wat anders doe en het programma dan vast loopt en opnieuw moet beginnen ben ik best chagrijnig. Dus in dat geval maakt het wel uit wat voor OS je werkt.
Ik bedoel niet de flexibiliteit omhoog helevik7 schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 17:28:
[...]Apple zegt dat ze wel een instap Mac Pro hebben, en jij niet![]()
Nee, ik snap je punt maar ik denk dat Apple niet gek is met alle ervaring die ze hebben, dus ik denk dat ze met die twee GPU's hebben ingespeeld op ontwikkeling om meer gebruik van de GPU te maken voor niet grafische taken. Nu is dat nog niet zover ontwikkeld maar deze Mac is bedoeld voor langer gebruik dan een jaaren over een jaar zal die techniek veel meer gebruikt worden(zeker in Apple's eigen programma's).
Over flexibiliteit gesproken wil jij meer dan 64 GB ram? Of meer dan 1 TB flash opslag?
Waarschijnlijk wil je wel meer opslag maar dat wil je dan op harddrives(heb je de herrie ervan ook niet), en waarom zou je die niet in een externe behuizing ergens verstopt kunnen neerzetten en 1 Thunderbolt kabeltje naar je PC laten lopen?
En met die twee videokaarten ben je denk ik ook behoorlijk future-proof.
En een 12-core CPU, ik kan me niet voorstellen dat jij tot de doelgroep behoort van deze Pro en meer rekenkracht wil?
Misschien dat je ook een DVD-drive wil, maar voor de keren dat je die gebruikt lijkt me toch niet zo'n probleem om die even uit een kast te moeten pakken?
Waar het me om gaat is het gat tussen de High-end imac en deze mac-pro. Er zijn 1000 configs te bedenken die hiertussen zitten die ook OSX gebruikers mogelijk interessant zouden vinden. Maar nu is het of te duur of misschien nog wel erger, het kan gewoon niet.
Ik hoop dat ze de 2 GPU's goed weten te gebruiken. Maar dan nog zal dat in veel apps zijn waar 2 consumenten kaarten sneller en goedkoper zouden zijn. Zat pro's met een windows bak die dat gewoon doen voor 3d en video.
Maar apple zal het wel als een Final Cut Pro machine opgebouwd hebben, en daar zal hij ook wel in shinen. Ik begrijp ook wel dat apple de filisofie heeft van "weinig configuraties"..
Nou volgens mij waren we er al uit dat de prijs wel ok is in vergelijking met pre-made workstations van de concurrentie. ALS je ECC, xeon features en 2 Profi gpu's wilt iig.levik7 schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 17:28:
[...]En tja, de prijs, die is natuurlijk hoger dan als je iets soortgelijks zou kopen van een ander merk, maar je hebt dan ook wat exclusiefs, iets waar je een aantal jaar mee kan doen en wat in verhouding ook behoorlijk zijn waarde behoud.
Dus laten we zeggen dat die meer prijs dan voor het exclusieve is en in dit geval is dat OSX en de kleine vorm.
Nouja ik vind dat Apple vanaf de cheapste Mac Mini tot de high end Macbook pro en Imac best een goeie range goed geprijste producten neerzet. En dan dus dat gat naar deze Mac Pro, die naar boven/onder toe imho gelimiteerd aanpasbaar is. Matlab en gpu rekenen met een titan of tesla? CAD met een i5 cpu maar wel een profi beeld versneller? Videobak met dik raid array?Abbadon schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 18:07:
[...]
Maar daar is toch niets nieuws aan? Dat is al jaren zo. Misschien dat je bij de vorige voor een paar honderd Euro minder in kon stappen (ik weet de prijzen even niet meer) maar dat verandert de situatie niet; 2,5K of 3K gaat het verschil niet maken.
De iMac's van tegenwoordig kun je met razendsnelle quadcores krijgen en tot zelfs 32GB uitbreiden, da's genoeg voor zware fotografische bewerkingen. Pas als je met serieus cpu- en gpu-intensieve activiteiten bezig gaat is zo'n nieuwe Pro interessant (los van de heb-factor).
Zo'n apparaat vergelijken met een pc kun je gerust doen en menigeen zal dat ook terecht doen. Echter, er zijn ook mensen voor wie een pc om te beginnen al helemaal geen optie is, voor hun is een computer een Apple, en een snelle computer is een snelle Apple. Net zoals ik voor de prijs van een auto een paar motorfietsen kan kopen, die waarschijnlijk nog sneller zijn ook. Alleen wil ik geen motorfiets rijden (lees: ik wil nog niet dood)
Maar apple is vast niet stom. Maar het lijkt alsof ze deze bak voor final cut pro adepten en grafici die de prijs niet zo belangrijk vinden gemaakt hebben ofzo.
Ik denk dat je nu wel alles op 1 hoop gooit. Ik ken zat hardwerkende niet zeikende zzp's die niet aan de afgrond zitten en toch echt goed nadenken over een computer van 1500 of 3000 euro. Je klinkt zelfs een beetje uit de hoogte (maar misschien was dat niet de bedoeling)ppl schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 20:59:
[...]
Voor die doelgroep is een computer van de MediaMarkt al een gigantisch groot issue want het kost geld. Het is een doelgroep waar alles wat ook maar een beetje geld kost al met argusogen wordt bekeken. Deels is dat omdat ze gewoonweg weinig geld hebben (en dus eigenlijk continu balanceren op het randje van de afgrond) en deels ook omdat mensen schuwer zijn geworden om ergens voor te betalen. Men dient zich te realiseren dat als je werk wil verzetten je dit wel met de juiste tools moet doen en die tools kosten geld. Het is dan ook een investering om het hoofd boven water te houden en te zorgen dat je bedrijf (hoe groot of klein die ook moge zijn) het overleeft. Dat besef is er vaak niet bij de zzp'ers en dat zie je doordat ze overal over lopen te zeiken ipv de tering naar de nering te zetten (oftewel, men is ondernemer maar wil vooral niet ondernemen). Een wat realistischere kijk op de zaken zou ze goed doen.
Naakfotografie? Brullen? Probleem? Volgens mij drijf je afppl schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 20:59:
[...]
Btw, juist deze groep zou Apple's productkeuze moeten begrijpen omdat zij,net als Apple, een bedrijf voeren. Ook zij zullen nee moeten verkopen. Als jij niet aan naaktfotografie doet en iemand wil het wel, wat dan? Is het dan ook terecht dat diegene moord en brand schreeuwt dat jij niet wil fotograferen en je maar hebt te doen wat je wordt opgedragen? Dit is namelijk wel wat je nu van een bedrijf als Apple verwacht. Als je een Mac Pro niet kunt en/of wilt betalen...nou en? Zoals je zelf al aangeeft zijn er zat alternatieven. Waarom dan zo hard brullen? Stem dan gewoon met je portemonnee.
Probleem? Het is maar wat je er zelf van maakt.
Het viel me gewoon op, deze terminologie wordt volgens mij normaal gesproken niet vertaald...
Samsung R710 Q9000 geforce 130m
Datgene waar ik op reageer is een compleet verkeerde weerspiegeling van de werkelijkheid omdat het veel te geromantiseerd is. De werkelijkheid is heel wat weerbarstiger. Zo wordt er alleen maar gekeken naar de aanschafkosten welke eigenlijk helemaal niet belangrijk zijn. Het belangrijkste is dat hetgeen je koopt datgene doet wat het moet doen: je bedrijfsvoering ondersteunen. Dat moet het voor een aantal jaar doen zonder dat je daar allerlei additionele (verborgen) kosten aan hebt zoals het steevast moeten beroepen op de garantie omdat het apparaat van te goedkoop plastic is gemaakt (bij notebooks erg belangrijk). Goed spul heeft nou eenmaal qua aanschaf een hoger prijskaartje maar dat verdiend zich al snel terug doordat er weinig additionele kosten bij komen (denk aan eerder genoemde build quality). Dan maakt het weinig uit of je nou een Mac of een gewone pc neemt, het zal duur zijn en daar is dus een goede reden voor.maratropa schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 11:05:
Ik denk dat je nu wel alles op 1 hoop gooit. Ik ken zat hardwerkende niet zeikende zzp's die niet aan de afgrond zitten en toch echt goed nadenken over een computer van 1500 of 3000 euro. Je klinkt zelfs een beetje uit de hoogte (maar misschien was dat niet de bedoeling)
Je kunt niet iedereen tevreden houden qua professionals. Professionals vindt je namelijk in allerlei kleuren en smaken. Het enige wat je kunt doen is je richten op een beperkte set en daar iets voor maken wat gewoon ontzettend goed in elkaar steekt. Doe je dat niet dan krijg je van die halfbakken oplossingen die men liever kwijt dan rijk is. Kortom, waar jij je genaaid voelt, voelt een ander zich juist voor de eerste keer erkend door Apple. Men vergeet nog wel eens vaak dat producten op een of meerdere groepen wordt gericht en dat je lang niet altijd onderdeel van zo'n groep bent. Dat geldt dus ook voor dat fotografie. Als jij geen naakt fotografeert moet een klant dat ook niet van je eisen, dan moet ie naar een ander die dat wel doet. Die klant is dan niet jouw doelgroep. Zo eenvoudig werkt het. Iets wat iedere ondernemer behoort te weten; het is de basis van dat ondernemerschap! Het is dus compleet onterecht dat (met name) ondernemers, in elke vorm dan ook, op dit vlak kritiek leveren op Apple. De juiste reactie zou zijn dat je ervan baalt dat Apple niet iets heeft wat op jou is toegesneden.Naakfotografie? Brullen? Probleem? Volgens mij drijf je afIk vind workstations interessant en heb respect voor een aantal dingen die apple weet neer te zetten. Maar vragen bij een aantal van hun keuzes. Ik voel vooral plaatsvervangende genaaidheid voor bepaalde profi OSX gebruikers die aan OSX vastzitten ivm met hun software. (of gewoon heel graag OSX gebruiken)
@Tribledragon: het is de juiste Nederlandse vertaling. Wij zijn hier in Nederland/België alleen niet gewend om Nederlands te gebruiken voor de terminologie in de ICT. Niet zo verwonderlijk aangezien de ICT een Engelse aangelegenheid is en veel termen zich niet laten vertalen.
[ Voor 3% gewijzigd door ppl op 02-11-2013 15:11 ]
Ik lever tegenwoordig veel support bij kleinere ondernemingen en daar zie ik veel te vaak dat klanten kiezen voor (veel te) goedkope oplossingen. Of ze kopen een cheapo laptopje bij de mediamarkt of de machine die je aanbied wordt afgewezen omdat het net teveel kost. Ik heb de laatste maanden eens uitgerekend dat ik gemiddeld ongeveer een uur langer bezig ben met een machine gebruikers klaar te maken als er een traditionele HDD in zit ipv. een SSD, voor dat uurloon is tegenwoordig gewoon al een leuke 'kleine' SSD te krijgen. En dan hebben we het niet eens over de snellere opstart tijden en het sneller kunnen werken achter een machine.
Ik ben een primaire Windows gebruiker, maar heb al jaren een macmini staan (met W7 erop) als kleine lowpowered (en weinig warmte uitstotend) backup machine die voornamelijk in de te warme zomer weken/maanden wordt gebruikt. En natuurlijk een iPhone (4) en een iPad Air (net binnen ter vervanging van een iPad #1). De Apple meuk is niet goedkoop, maar zeker niet duur voor wat je krijgt, teveel mensen en tweakers kijken puur naar de specsheets ipv. het algehele pakket. De reden dat er bij mij een Mac Mini staat is omdat ik toen der tijd geen goedkoper alternatief kon vinden met dezelfede specs, formfactor en energieverbruik/warmteproductie (een 2560x1600 scherm aansturen was bv. een eis) wat goedkoper was. Dan pak ik vrolijk een mac en installeer ik er Windows naast, heb ik tenminste ook een mac staan om zaken te testen als klanten vragen hebben over OSX zaken.
Nu moet ik volgend jaar toch maar eens mijn 'werkstation' gaan vervangen (geen SATA3/AHCI, USB3, maar 4GB, etc.) en de nieuwe Mac Pro is een heel mooi stukje hardware wat redelijk geprijst is voor wat er in zit. Als je iets goedkopers wil hebben van Apple maar niet de Xeon/Firepro/PCI-E SSD nodig heb dan moet je gewoon voor een iMac gaan daar kan een GTX 780M in en die presteert in de zelfde richting als een enkele D700 (als het inderdaad klopt dat het een W9000 voor Apple is) Voor een prijs die lager is dan het 'instap model' van de mac Pro en ook nog eens een geintegreerde 27" display!
Ik ben zeer benieuwd naar de performance van de Mac Pro onder Windows en dan specifiek de FirePro kaarten in bv. iets anders dan de professionele zooi. ;-)
ps. OSX heeft ook zo z'n issues, ik kom eerlijk gezegd meer/eerder onoplosbare issues tegen bij OSX dan bij Windows. Updates die je niet kan installeren op drie jaar oude hardware, etc. Een groter probleem is dat Apple het in sommige opzichten gebruikers wel heel makkelijk maakt om hun systeem te 'upgraden' naar een nieuw OS. We liepen laatst al tegen het issue op met iOS7 wat een hoop gebruikers gewoon lekker zelf gingen installeren en daardoor bepaalde apps niet meer werkte (plus OS bugs). Nu hebben we het weer met Maverick, ook aplicaties die niet/goed werken en essentiele hardware die niet meer werkt. Kan je natuurlijk wel third parties de schuld van geven, maar als het probleem zich across the board voordoet is er toch wel iets meer aan de hand. Ik heb nog geen gebruiker gesproken die een issue had met Windows 8.1 te installeren, simpel weg omdat de meeste het nog niet hebben gedaan en het een stuk minder simpel is dan met OSX (alleen al alle updates voor Windows draaien is bij de meeste gebruikers als een ongemak ipv. een noodzaak)...
OSX is prachtig als je weinig meer doet met een computer dan de core functionaliteit die OSX bied met de Apple producten, als je iets van een third party gebruikt moet je namelijk veel meer uitkijken dan bij bv. Windows.
Je verhaal over OS X daarentegen is complete nonsens en duidt op onervarenheid met/gebrek aan kennis van IT. OS X is niet anders dan ieder ander OS wat 3rd party software betreft. Bij een update kunnen die flink veel dingen in de war schoppen, bij een upgrade zelfs de boel om zeep helpen. Daarom wordt je door iedereen met klem aangeraden om eerst een backup te maken en dan pas de update of upgrade te doen. Het is niet OS X of Windows z'n schuld als er iets stuk gaat omdat jij als gebruiker de update/upgrade hebt gestart. Updates kun je tegenwoordig nog wel de schuld bij het OS leggen omdat die steeds vaker volledig geautomatiseerd worden geïnstalleerd. Levert naast dit nadeel ook het voordeel op dat systemen eindelijk eens up to date zijn en daardoor een stuk veiliger (ze zijn niet meer de gatenkaas zoals vroeger). Upgrades daarentegen zijn dat nog altijd niet. De gebruiker moet die zelf willens en wetens starten. In dat geval ligt de schuld geheel en alleen bij de gebruiker. Die moet een backup maken, die moet vooraf controleren of dingen up to date zijn voor het nieuwe systeem, enz.
Het afschuiven op de fabrikant is veel te gemakkelijk en getuigt van een gebrek aan het nemen van verantwoordelijkheid. Iets wat een trend lijkt te zijn: men wil voor een dubbeltje op de eerste rij zitten. Daarom is het probleem dus "across the board". Je ziet het ook wanneer updates/upgrades uitkomen. Zowel bij Windows 8.1 als bij iOS7 gingen de server behoorlijk plat. Laat ook mooi zien dat het helemaal niets met OS X te maken heeft maar dat het toch echt bij de gebruiker zelf ligt. Wat dat betreft heeft de marketing op dat vlak dik gewonnen.
Een goede IT afdeling die de zaken goed voor elkaar heeft speelt hier dan ook op in. Zij regelen dit via een stukje beleid, via SLA's en dwingen het technisch af. Zo wordt er vaak gesteld dat gebruikers die een bepaalde service afnemen geen updates/upgrades mogen installeren wat dan weer technisch afgedwongen wordt door ze bijv. geen admin rechten te geven. Sommige systemen zijn zelfs voor IT verboden gebied. Die zijn dusdanig belangrijk en gevoelig voor wijzigingen dat je daar gewoon niet aan moet komen. Doe je dat wel dan is het stuk en kost het gigantisch veel geld (omdat het niet werkt en om het weer werkend te krijgen).
Op werk doen wij ook zoiets. Als mensen dan toch iets installeren en het gaat stuk dan doen we een herinstallatie en is het uurtje-factuurtje. Als het iets te vaak gebeurd gaat hun supervisor klagen en zal die maatregelen nemen (het standaard systeem van officiële waarschuwing tot aan ontslag op staande voet aan toe). Mensen gaan zich ineens bijzonder snel en netjes aan "dat onzin beleid" conformeren als hun baan op de tocht staat...
Blijkbaar komen we dichterbij de launch. Ben benieuwd wat de upgrades gaan kosten
Als ik het nu zou bestellen kom ik uit op 4766 euro
3,5-GHz 6-core met 12 MB L3-cache
32 GB (4x 8 GB) 1866-MHz DDR3 ECC
256 GB PCIe-flashopslag
Twee AMD FirePro D500 GPU’s met elk 3 GB GDDR5 VRAM
Apple Wireless Keyboard - Nederlands
Gebruikershandleiding (Nederlands)
AppleCare Protection Plan voor Mac Pro - Auto-enroll
Daar moet ik dan nog wel 1 dell scherm bij kopen (ik werk met 2x 27") a 600 euro. Dus totaal ongeveer 5300 euro
Daar tegenover heb ik dan staan een iMac late 2013:
3,5-GHz quad-core Intel Core i7, Turbo Boost tot 3,9 GHz
8 GB 1600-MHz DDR3 SDRAM - 2x 4 GB
256 GB flashopslag
NVIDIA GeForce GTX 780M 4 GB GDDR5
Apple Magic Mouse
Apple Wireless Keyboard (Nederlands) & Gebruikershandleiding (Nederlands)
AppleCare Protection Plan voor iMac - Auto-enroll
het geheugen doe ik updaten met een 32 gb kit a 300 euro. Dat komt dan ongeveer uit op 3100 euro.
In mijn geval, geloof ik niet dat de prestaties ver uit elkaar zouden liggen qua beleving. wat denken jullie?
[ Voor 50% gewijzigd door RoyK op 19-12-2013 15:33 ]
Maak daar maar 3 jaar vanCergorach schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 00:06:
Als ondernemer moet je natuurlijk altijd heel goed nadenken over investeringen, hebben we het nodig, levert het wat op, etc. Maakt niet uit of het over €500, €5.000 of €50.000 gaat. Wat een hoop ondernemende (niet) ITers vergeten is dat hun hardware over vijf jaar word afgeschreven en een beetje geld nu besparen uiteindelijk (veel) meer geld kost.
Volgens mij is software bij Apple alleen nog maar te downloaden en niet op stick/dvd te kopen.
Even zaak om niet opnieuw een clean install te doen voordat je harde & zachte waren geregistreerd staan.
Is wel een machtig mooi systeem. Kan ik niet meer vergelijken met de 1st gen Intel Mac Pro die ik ~8 jaar geleden heb gekocht. Helaas heb ik deze power niet meer nodig, anders stond de nieuwe Mac Pro (icm. 4k display) hoog op mijn lijstje. Zodra de 4k 27-30" schermen voor mij betaalbaar worden (1.000-2.000 range) ga ik er wel eentje halen. Een full hd 24" scherm werkt gewoon niet lekker meer als je een rMBP scherm gewend bent.
... all gonna wonder how you ever thought you could live so large and leave so little for the rest of us...
Even de real life benchmarks afwachten. Leuk om te zien of de basis Mac Pro config (3.050 euro) het doet ten opzichte van een iMac 27" Quad Core i7 (~2.200). Mac Pro is waarschijnlijk wel een tikje sneller, maar prijsverschil is bijna 1.000 euro en ook nog eens exclusief monitor. Zelfde reden waarom ik mijn Mac Pro toen der tijd verkocht. Benchmark van eerste 27" iMac was sneller dan de toenmalige Mac Pro.
... all gonna wonder how you ever thought you could live so large and leave so little for the rest of us...
Als je de geekbench scores erbij haalt zie je dit:
iMac: http://browser.primatelabs.com/geekbench3/281615 (3930, 14835)
MacPro: http://modmyi.com/content...geekbench-benchmarks.html (3268, 18309, ik kon deze niet direct in de geekbench browser vinden).
Overigens ben ik geen fan van Dell schermen
Ik kan eigenlijk geen goede toepassing bedenken voor die prullenbak
Persoonlijk zou ik nooit al mijn geld in 1 machine stoppen, als ik voor dat geld 2 goede machines kan kopen die samen kunnen werken (en als er eentje weg moet voor garantie, kun je iig verder).
Sowieso zou ik in jouw situatie mijn vorige iMac dus niet verkopen en gewoon laten staan. Lekker aan de slag met een nieuwe iMac en mocht er dan wat zijn, dan kun je altijd weer verder met wat je nu hebt.
Apple computers zijn namelijk geen PC's die je snel kunt fixen als er wat is. Je zit toch al snel 3 weken zonder computer (been there, done that) en dat kun je als zelfstandige er echt niet bij hebben.
Ask yourself if you are happy and then you cease to be.
Je kan natuurlijk een andere machine kopen, maar dan stap je af van OSX. Voor mij 90% de reden dat ik met Apple werk. Ik heb toen voor een dell 2711 gekozen omdat hier hetzelfde paneel in zit als in mijn iMac. de EIZO schermen zijn natuurlijk goed, maar ook 2x zo prijzig. Ik zet geen glossy magazines op, dus een klein beetje kleur afwijking stort mijn wereld niet van in.
Het is even afwachten dan maar tot januari, en de eerste reviews / benches uit gaan komen.
Je kunt 10 max geconfigde Mac Pro's aan elkaar knopen en dat zal nog niet soepel lopen in Photoshop volgens mij.RoyK schreef op donderdag 19 december 2013 @ 23:41:
Ik vergelijk in zoverre of er een enorm verschil zou zijn qua werken in Photoshop / illlustrator. Ik werk regelmatig in flinke platen. Eenmaal een flinke psd file en de kwasten worden langzamer. Ik werk nu met een i5 3.1ghz uit 2011 (imac)
Daarvoor zal Adobe toch echt eens wat fatsoenlijk programmeerwerk af moeten gaan leveren...
"The result was a write speed of 952.8 MBps and a read speed of 920.5 MBps."
Kom ik aan met mijn 700 MBps…

Damn dat ding is SNEL!
Na het lezen van dit artikel ben ik het eens met het volgende commentaar:
"
I'd even go further. Instead of Mac Pro it should be called Mac Engineer or Mac Video. It's too weak in other aspects like Photoshop, 3D graphics (gaming) to be called a Pro.
Maybe apple got too much hooked up on that 4K video and forgot that there are other things it should do too.
"
en 900MB MBps.. dat is gewoon bijna 10x sneller dan wat ik nu ervaar op mijn iMac. Holy…..
Oh wacht je kunt wel de SSD vervangen:
http://www.mactrast.com/2...ade-ram-ssds-new-mac-pro/
maar het is vast een custom connector...
[ Voor 44% gewijzigd door maratropa op 28-12-2013 12:25 ]
Een 4930k systeem is zo veel cheaper en flexibeler. Plus met overclock komt er helemaal geen uitvoering van de mac pro in de buurt qua werksnelheid. Als je die 4930k vastzet boven de 4ghz zit je al rond de snelheid van een 8 core, en nog wat hoger en je komt in de buurt van die "trage" 12-core.
Voor je denkt, overclocken hoort niet thuis in de profi sector; dit is een bedrijf die wel echt begrijpt wat verschillende sectoren nodig hebben en daar een brede range aan systemen voor levert, inc. oveclockte systemen..
http://www.boxxtech.com/Products/3dboxx-4920-xtreme
[ Voor 18% gewijzigd door maratropa op 28-12-2013 12:48 ]
De workflow van OSX zit steengoed in elkaar. En workflow is ook heel veel waard als je 10 uur per dag er mee moet werken.
Lees DEZE eens RoyK.RoyK schreef op zaterdag 28 december 2013 @ 13:11:
Nee, ik wil een computer zonder gezeik. Sinds twee jaar over op OSX na windows sinds 3.11
De workflow van OSX zit steengoed in elkaar. En workflow is ook heel veel waard als je 10 uur per dag er mee moet werken.
Was voor mij erg verhelderend en een bevestiging dat ik de juiste keuze heb gemaakt.
Hey RoyK, ik heb ook een tijd zitten dubben met dezelfde vraag... en heb uiteindelijk de keuze voor de i7 imac met 780m en 3TB fusion drive gemaakt om mijn mac pro 2010 te vervangen. Nu ik in reviews lees dat de meeste software nog niet is geoptimaliseerd voor de nieuwe pro ben ik daar wel blij om, want dat kan nog best wel eens even duren.RoyK schreef op donderdag 19 december 2013 @ 21:59:
Wat vinden jullie van mijn visie betreft een maxed out i7 imac of een mac pro met de config zoals aangegeven?
De mac pro 2010 werd destijds aangeschaft omdat ie snel was (duh...) maar vooral ook omdat er meerdere HD's in konden t.o.v. een imac. Voor storage gebruik ik echter nu een thunderbolt Drobo d5, die heerlijk snel werkt. Voor mij is dit momenteel de winnende combinatie. (de fusion (flash) drive is sneller dan ik verwachtte(!), veel sneller dan de ssd in mijn pro 2010!)
En binnen één of twee jaar kijk ik weer verder, want ja... die pro lonkt natuurlijk wel! Ik wil echter eerst zien hoe dit tonnetje het doet bij verschillende (thuis)gebruikers icm allerhande soorten software. Als dat enkel positief is, zal ik weer verder kijken en tegen die tijd zijn 4K schermen wellicht nog betaalbaar ook!
X670 | Ryzen 7950 | 128 Gb | RTX 4090
Goed punt. Ik wil in 2014 mn huidige iMac gaan vervangen. Een 2011 versie met een i5 3,1 Ghz en 12gig geheugen en een 250Gb ssd, die niet zo snel meer is. Ik denk dat een huidige maxed out iMac met een i7 een flinke stap voorwaarts is. Lees verschillende geluiden over 2 of 4gb op de videokaart. Ik game in mijn vrije tijd een potje BF4Meneer_Huijs schreef op zaterdag 28 december 2013 @ 16:32:
[...]
Hey RoyK, ik heb ook een tijd zitten dubben met dezelfde vraag... en heb uiteindelijk de keuze voor de i7 imac met 780m en 3TB fusion drive gemaakt om mijn mac pro 2010 te vervangen. Nu ik in reviews lees dat de meeste software nog niet is geoptimaliseerd voor de nieuwe pro ben ik daar wel blij om, want dat kan nog best wel eens even duren.
De mac pro 2010 werd destijds aangeschaft omdat ie snel was (duh...) maar vooral ook omdat er meerdere HD's in konden t.o.v. een imac. Voor storage gebruik ik echter nu een thunderbolt Drobo d5, die heerlijk snel werkt. Voor mij is dit momenteel de winnende combinatie. (de fusion (flash) drive is sneller dan ik verwachtte(!), veel sneller dan de ssd in mijn pro 2010!)
En binnen één of twee jaar kijk ik weer verder, want ja... die pro lonkt natuurlijk wel! Ik wil echter eerst zien hoe dit tonnetje het doet bij verschillende (thuis)gebruikers icm allerhande soorten software. Als dat enkel positief is, zal ik weer verder kijken en tegen die tijd zijn 4K schermen wellicht nog betaalbaar ook!
Maar toch, die mac pro lonkt heh haha. Ben heel nieuwsgierig naar adobe Photoshop CC benches met de 6 core en de D500. En ook game benches ..ze zullen vast aankomende week los komen op het net
http://nl.hardware.info/r...marks-adobe-photoshop-cs6
En dat verschil ontstaat ook nog eens dus als je alleen maar filters filters filters achterelkaar doet. Plus de GPU speelt daar vaak ook een rol. Vast 0 verschil tussen die 2 cpu's met brushes werken etc..
Voor niet-video adobe dingen lijkt me die mac pro erg onzinnig. Al maakt exporteren in Lightroom ook nog wel goed gebruik van meer dan 4 cores.
[ Voor 3% gewijzigd door maratropa op 28-12-2013 19:44 ]
Ik zou dan eerder zeggen, niet niet-video FCP dingen.maratropa schreef op zaterdag 28 december 2013 @ 19:41:
Globaal is er niet zo veel verschil tussen een quad of 6 core met photshop, lang niet alles is goed ge-thread, en werken met grote files en brushes is ook erg mhz afhankelijk.. Vergelijk de 4930k (= xeon e5 1650v2 uit de mac pro) met de i7 4770k:
http://nl.hardware.info/r...marks-adobe-photoshop-cs6
En dat verschil ontstaat ook nog eens dus als je alleen maar filters filters filters achterelkaar doet. Plus de GPU speelt daar vaak ook een rol. Vast 0 verschil tussen die 2 cpu's met brushes werken etc..
Voor niet-video adobe dingen lijkt me die mac pro erg onzinnig. Al maakt exporteren in Lightroom ook nog wel goed gebruik van meer dan 4 cores.
Aangezien FCP waarschijnlijk erg gaat inspelen op de twee GPU's en meerdere CPU core's.
Nu er wat reviews uit zijn etc vind ik het ook grappig dat het steeds bijv. gaat over "of hij duur is" in vergelijking met als je dezelfde hardware zelf samenstelt als PC. Maar voor een groot deel van de gebruikers gaat die vergelijking helemaal niet op omdat er in de meeste "creatieve" gebruiksomgevingen absoluut geen noodzaak is voor een xeon, ecc, of profi kaarten.
Het wordt geromantiseerd maar wat heb je nou in veel gevallen aan die "profi" spullen? Niks. Ecc maakt de boel stabieler, maar dat was het toch al. Veel gebruikte software die de GPU gebruikt maakt het ook niets uit of je een profi of gamekaart hebt. Behalve dat een gamekaart sneller/goedkoper is.
Het is leuk voor wetenschappelijke berekeningen, high end engineering , of speciale wensen zoals FP64 berekeningen op de gpu.
Ik kan zo tig scenario's opnoemen waar je liever een oude stijl flexibele mac-pro had gehad, en/of een versie met desktop hardware.
In vergelijking tot windows is qua power de nieuwe mac Pro zeker prijs waardig, helemaal omdat de huidige machines met dezelfde/vergelijkbare hardware op windows nog niet zo klein te vinden.
Daar ook zeker kudo's voor bij apple. Ik geloof ook zeker dat als je op dit apparaat windows installeert je ook een super stabiele machine hebt het lijkt me dan ook een van de krachtigste machines verkrijgbaar vergelijkbaar met de prijs
http://www.anandtech.com/show/7603/mac-pro-review-late-2013/
De conclusie van deze review is wat te verwachten was: erg goede performance bij programma's die meerdere cores gebruiken en redelijke performance (vergeleken bij andere top Macs) voor single-core programma's.
De "consumer"programma's zoals iPhoto zijn meer gericht op het gebruik van de standaard Intel Core processors die QuickSync ondersteunen en dus zijn dit soort programma's sneller op een niet Xeon processor.
Dus wat al vaker genoemd is: dit is een computer voor mensen die professionele programma's gebruiken.
En voor die mensen is de aanschaf dus ruimschoots te rechtvaardigen.
zeker met de i7 op komst met 6 en 8 cores (Haswel-E) met een beetje mazzel komt die in de volgende iMac generatie
Het gemier over de upgrade-mogelijkheden van voornamelijk de GPU snap ik helemaal niet. Waarom zou je een bak van 9500 euro kopen om de 6000 euro aan GPU ooit te willen vervangen? De boel eruit halen maakt de oude GPU's waardeloos (en onverkoopbaar) terwijl nieuwe GPU's dus behoorlijk veel beter moeten zijn (en die zijn momenteel onbetaalbaar duur). Mocht over een jaar of 4 de behoefte bestaan om een snellere GPU neer te zetten dan is de aanschaf van een nieuwe veel logischer EN goedkoper.
Echt, een ferrari kopen om een nieuwe motor ooit te willen inbouwen klinkt logischer maar blijft absurd.
Veel 3D en video-pro's gebruiken gamekaarten voor gpu rekentoepassingen. Dat is iig ook een optie die apple gebruikers ontneemt. Ik vind de Mac Pro goeie marketing voor pc's eigenlijk
[ Voor 6% gewijzigd door maratropa op 02-01-2014 20:46 ]
Aan een mac pro kan je binnenkort een mooi 4k scherm hangen (of meerdere!). Zoals ik eerder al verwachte zijn deze schermen hard onderweg naar de schappen. Zowel Dell als Lenovo hebben een 28" uhd scherm aangekondigd voor dit voorjaar welke minder dan 1000 euro moeten gaan kosten. En die prijs zal zakken als meer fabrikanten met uhd's komen. Wat Apple doet op het uhd vlak is nog even afwachten... Ik verwachte eerst dat die samen met de mac pro gelanceerd zouden worden, maar niet dus.
De vraag is natuurlijk of de komende imac upgrade ook een uhd zal bevatten... (maar aan de andere kant, zo kan je altijd op 'iets beters' blijven wachten).
En een 'pro apple' puntje in de windows vs. mac vergelijking: gemiddeld verkoop ik mijn mac's na twee jaar door en krijg daar dan om en nabij de helft van de aankoopprijs er voor terug (let wel, dit is mijn ervaring... dit kan voor anderen anders zijn: ik verkoop het met originele doos en vaak ziet het spul er 'als nieuw' uit). Dit is me in alle jaren dat ik 'windows hardware' had nooit gelukt...
En als ik dan even om deze rationele discussie heen ga:
Als laatste is er het punt van ratio vs. emotie: heb je een mac pro nodig? waarschijnlijk niet. Wil je er een? Ja! (denk aan de Renault reclame...) Je wilt immers werken met het beste gereedschap! En het feit dat je er zo mee bezig bent zegt me dat een goede computer belangrijk voor je is.
Kijk... als er enkel betere features in de pro zitten die je niet of nauwelijks gaat gebruiken is het dom om voor de pro te gaan, maar als die bloedsnelle flash drive en die toch wel heel fijne Processor aan het werk zijn terwijl je achter 2 4k schermen aan het werk bent heb je elke dag een een dikke glimlach op je gezicht.
Heeft mijn vader een Canon D5 nodig voor zijn familie kiekjes? nee... Heb ik een dikke 5-serie nodig om van A naar B te komen? Nope... toch kiezen we, als het erop aankomt, voor het beste wat we kunnen betalen voor de zaken die belangrijk we belangrijk vinden, ook al is het overkill...
Goed... voor zover de 'gevoels kwestie', nu weer lekker specs en prijzen vergelijken
pricewatch: Apple Mac Pro (najaar 2013) 3.5GHz 6-CoreMeneer_Huijs schreef op maandag 06 januari 2014 @ 15:53:
Goed... voor zover de 'gevoels kwestie', nu weer lekker specs en prijzen vergelijken
Hij is aardig beschikbaar in Nederland.
| live and give like no one else |
Hebben jullie trouwens al een Mac Pro gekocht bij de Media-Markt?
[ Voor 11% gewijzigd door RRCreations op 07-03-2014 14:39 . Reden: extra toevoeging vraag ]
Bookreview: De eeuwige verkettering van Avesi
Waar kun je de Mac Pro voor €2000,- bestellen? Als je de link zou willen delen ben ik je voor eeuwig dankbaar!RRCreations schreef op vrijdag 07 maart 2014 @ 14:36:
Ik zal het ook aanschaffen, zodat ik er een externe monitor erop kan aansluiten. De 4K scherm komt er bij mij dit jaar er nog in. Waarvoor ik gebruik? Beetje internetten en mails bekijken. Ik kan het namelijk voor 2000 euro kopen...keuze was dus snel gemaakt
Hebben jullie trouwens al een Mac Pro gekocht bij de Media-Markt?
An a day keeps the doctor away.
Wat me opvalt is dat veel reviews niet echt veel verder komen dan Final Cut Pro testen met een van de duurder cpu opties en dan zeggen hoe vet hij is. Terwijl in de review zelf lang niet altijd koek en ei is.
Ik denk nog steeds dat Apple op deze manier de kleine ondernemer, de starter, de semi-pro, de apple fan etc toch een beetje tekort doet. Waar je qua hardware tussen de high en iMac en instap Mac pro bij de pc een zee aan betaalbare opties hebt, zit bij apple een groot gat.
En die dual Firepro D300 bij de instap MacPro lijkt leuk maar wat krijg je daar nou voor? De D300 is eigenlijk een R9 270x qua power. 1 krachtigere kaart zou allround een veel betere keuze zijn. Of iig de keuzemogelijkheid. Je ziet dat bijv. in Premiere CC 2 Firepro w7000's niet opkunnen tegen een titan/gtx 780.
Stel je doet veel video werk in Adobe apps of je 3D't en rendert, en je zit niet vast aan OSX of apple. Je hebt dus keuze, en je wilt power voor je geld.
Stel je vind 3050 veel geld; dan kun je voor 1300 euro een geassembleerde pc bestellen met meer gpu power en meer ram dan de instap MacPro.
Wat ik eigenlijk nog erger vind is dat als je wel 3000+ euro wilt uitgeven je voor rond de 3300 euro een 8 core xeon met ecc ram machine kunt scoren. Dan heb je gewoon 2 keer zo veel cores als de instapper. 2 keer zo snel renderen lijkt me een interessante propositie.
Nou heeft de MacPro natuurlijk weer andere voordelen maar performance per euro is er niet 1 van.
iApp schreef op vrijdag 07 maart 2014 @ 20:56:
[...]
Waar kun je de Mac Pro voor €2000,- bestellen? Als je de link zou willen delen ben ik je voor eeuwig dankbaar!
Dit is bij geen enkel Apple product het geval. En mensen die hierop door hameren, zoals je hele betoog, snappen het doel gewoon niet.maratropa schreef op vrijdag 07 maart 2014 @ 21:50:
Nou heeft de MacPro natuurlijk weer andere voordelen maar performance per euro is er niet 1 van.
De Mac Pro is voor:
- Professionals die OS X gebruiken
- Professionals die geen tijd en moeite willen steken in een zelfbouw pc zonder enige ondersteuning
- Professionals die niet kijken op 1000 euro meer of minder
Hoor je niet in bovenstaande doelgroep, dan moet je gewoon een iMac kopen, maar daar zul je ook het argument geven dat je niet genoeg performance per euro krijgt.
Kortom. Macs zijn voornamelijk voor mensen en professionals die OS X willen gebruiken en bereid zijn daar wat meer geld voor neer te leggen en een hoop moeite te besparen. Als je dit in je achterhoofd houdt bij ieder argument tegen Mac, zul je zien dat er bijna geen valide argument meer over blijft.
Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G
Maar het is een wat elitair standpunt om Macs in het algemeen als pc's voor speciale mensen te zien toch? Tegenwoordig heeft iedereen een Mac en ik vind de prijzen van bijv. de macbooks echt niet onredelijk. Waar voor het geld iig.
Het is vooral dat ik een wens bespeur bij Apple gebruikers voor een -betaalbaar en flexibel- workstation, en dat Apple dat niet heeft. M'n betoog is niet tegen de Mac maar tegen het gebrek aan keuzevrijheid van een bepaald soort gebruiker.
Ik bespeur ook de wens voor het snelste van het snelste voor slechts een paar Euromaratropa schreef op zondag 09 maart 2014 @ 23:31:
Het is vooral dat ik een wens bespeur bij Apple gebruikers voor een -betaalbaar en flexibel- workstation, en dat Apple dat niet heeft. M'n betoog is niet tegen de Mac maar tegen het gebrek aan keuzevrijheid van een bepaald soort gebruiker.
* de groep mensen die in feite een snelle standaard pc in een mooie Apple-kast wil waar ze mee kunnen klooien, maar dan met OS X erop.
Just pick a dead end and chill out 'till you die.
Misschien, maar er zijn ook genoeg mensen die een betaalbare 15" MacBook willen en dat bied Apple ook niet. Sinds eind jaren 90 vanaf dat Jobs terug is, is Apple heel duidelijk bezig geweest met het beperken van hun assortiment en dit is het gevolg ervan.maratropa schreef op zondag 09 maart 2014 @ 23:31:
Die "performance per euro" opmerking klopt idd niet, want dat geldt ook voor een Dell of Hp op dat niveau idd. Ik begrijp je opmerkingen over waar de Mac Pro voor is.
Maar het is een wat elitair standpunt om Macs in het algemeen als pc's voor speciale mensen te zien toch? Tegenwoordig heeft iedereen een Mac en ik vind de prijzen van bijv. de macbooks echt niet onredelijk. Waar voor het geld iig.
Daarnaast zijn 1-gen Apple producten altijd prijzig (op de iPad na). 1e MacBook Air, 1e iPhone, 1e iPod, 1e retina MB. En in alle gevallen zijn de prijzen sterk gedaald binnen 2 a 3 jaar. Dus ik verwacht dat dit bij de Mac Pro ook gaat gebeuren.
Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G
Van alle producten die Apple heeft, is dit 1 van de weinige producten van Apple die in prijs zal dalen. Zie bijvoorbeeld de iPhone maar ook de 'oude' Mac Pro, altijd waardevast geweest.RobbieB schreef op maandag 10 maart 2014 @ 20:50:
[...]
Misschien, maar er zijn ook genoeg mensen die een betaalbare 15" MacBook willen en dat bied Apple ook niet. Sinds eind jaren 90 vanaf dat Jobs terug is, is Apple heel duidelijk bezig geweest met het beperken van hun assortiment en dit is het gevolg ervan.
Daarnaast zijn 1-gen Apple producten altijd prijzig (op de iPad na). 1e MacBook Air, 1e iPhone, 1e iPod, 1e retina MB. En in alle gevallen zijn de prijzen sterk gedaald binnen 2 a 3 jaar. Dus ik verwacht dat dit bij de Mac Pro ook gaat gebeuren.
Ik heb zelf de indruk dat de MBP lijn in aanschafprijs is gestegen!RRCreations schreef op dinsdag 11 maart 2014 @ 21:12:
[...]
Van alle producten die Apple heeft, is dit 1 van de weinige producten van Apple die in prijs zal dalen. Zie bijvoorbeeld de iPhone maar ook de 'oude' Mac Pro, altijd waardevast geweest.
We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919
De Retina's zijn wel gezakt zo ver ik weet.Bospa01 schreef op woensdag 12 maart 2014 @ 22:46:
[...]
Ik heb zelf de indruk dat de MBP lijn in aanschafprijs is gestegen!
Gebruiken jullie een 4K scherm voor de Mac Pro? Ik twijfel om er 1 te kopen omdat er nog steeds geen aanwijzingen zijn dat van Apple uberhaupt komt. Ik twijfel tussen de Dell, Asus en Lenevo onder de 1000 euro. Maar er zitten TN panelen in, is dit daadwerkelijk zo slecht? Ik zal het namelijk voornamelijk gebruiken voor gamen (ps4) en 4k films bekijken.
Ben maar een samsung LU28D590P gegaan. Hopelijk bevalt het!
[ Voor 5% gewijzigd door RRCreations op 15-03-2014 00:28 ]
http://www.tested.com/tec...dont-get-dell-4k-monitor/
Het hangt er echter helemaal van af wat je met het betreffende scherm gaat doen. (Hoewel het geen 4K beeldschermen waren heb ik jaren met veel plezier op TN-panelen gewerkt... maar vond de Apple cinema display daarna toch wel een verademing