Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
[ Voor 10% gewijzigd door zonoskar op 28-10-2013 17:53 ]
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Maar daar is toch niets nieuws aan? Dat is al jaren zo. Misschien dat je bij de vorige voor een paar honderd Euro minder in kon stappen (ik weet de prijzen even niet meer) maar dat verandert de situatie niet; 2,5K of 3K gaat het verschil niet maken.maratropa schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 10:03:
Maar voor een persoon die wel wat uitbreidbaarheid en flexibiliteit wilt maar niet al die hardware die toch niet gebruikt gaat worden heeft apple vooralsnog geen goede deal..
Just pick a dead end and chill out 'till you die.
Dat klopt en dus heb je ook heel wat meer vrijheid in wat je kiest. Zo erg is het nou ook weer niet om met Windows te werken, ook niet met iets als Windows 8 (zeker niet met 8.1).maratropa schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 10:03:
Vanuit het oogpunt van bijv "content creation" (ed, video, grafische dingen etc) maakt het natuurlijk niet uit op wat voor computer je werkt. Unix is leuk maar voegt niets toe op dit vlak. Een mac is gewoon een pc met een ander os wat dat betreft.
Apple heeft kennelijk gezien dat een aantal klanten iets heeft aan zo'n Mac Pro en dat de rest het meer van de notebooks en de iMac moet hebben. Het verhaal is ook om te draaien: als Apple wel zo'n alternatief had dan had je weer gezeur dat er geen ecc en hoogwaardige videokaarten die bepaalde mensen nodig hebben schitteren in afwezigheid. De Mac Pro is gewoon erg gericht op een specifiek publiek zoals ieder ander Apple apparaat. Die richting zie je wat minder bij andere OEM's. Die produceren gewoon een shitload aan computers zonder echt duidelijke doelgroepen te hebben.Een xeon, ecc ram en firepro's zijn niet groter dan de "normale" onderdelen en dat heeft dus weinig te maken met de speciaalheid van het formaat. ( die ik ook speciaal vind ) Nog een reden waarom ik niet begrijp dat er geen instap mac pro is.
Dat ligt er geheel aan wat jij onder uitbreidbaarheid en flexibiliteit verstaat. We hebben het hier wel over Apple die stevig investeert in Thunderbolt en inmiddels dankzij Intel ook USB3 heeft opgepakt. Daarmee heb je een aanzienlijke uitbreidbaarheid en grote flexibiliteit omdat je nu computer en randapparatuur onafhankelijk van elkaar hebt gemaakt. Als je apparaat stuk gaat of je wil het op je laptop ipv je desktop gebruiken dan kan zoiets. Dat lukt je niet met een PCIe insteekkaart.Als jij een workstation zoekt met 2 gpus zoals een gelijkwaardige dell precision of hp x maar dan met osx dan is de prijs marktconform.
Maar voor een persoon die wel wat uitbreidbaarheid en flexibiliteit wilt maar niet al die hardware die toch niet gebruikt gaat worden heeft apple vooralsnog geen goede deal..
Voor die doelgroep is een computer van de MediaMarkt al een gigantisch groot issue want het kost geld. Het is een doelgroep waar alles wat ook maar een beetje geld kost al met argusogen wordt bekeken. Deels is dat omdat ze gewoonweg weinig geld hebben (en dus eigenlijk continu balanceren op het randje van de afgrond) en deels ook omdat mensen schuwer zijn geworden om ergens voor te betalen. Men dient zich te realiseren dat als je werk wil verzetten je dit wel met de juiste tools moet doen en die tools kosten geld. Het is dan ook een investering om het hoofd boven water te houden en te zorgen dat je bedrijf (hoe groot of klein die ook moge zijn) het overleeft. Dat besef is er vaak niet bij de zzp'ers en dat zie je doordat ze overal over lopen te zeiken ipv de tering naar de nering te zetten (oftewel, men is ondernemer maar wil vooral niet ondernemen). Een wat realistischere kijk op de zaken zou ze goed doen.En ik denk dat de aanschafsprijs in relatie tot wat je krijgt voor een grote groep toch wel een issue is. Ik denk dat menig beginnende fotograaf of graficus gevoelig is voor het feit dat je lightroom e/d ook kan draaien op een pc die een 3de kost, en waar je ook nog een scherm, de software en een vakantie bij hebt.
Het blijft natuurlijk een beetje welles nietes / persoonlijk verhaal ditlevik7 schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 17:28:
[...]
Het voordeel van Mac OS is dat het lichter(minder ram en CPU gebruik) is dan Windows, maar tegenwoordig is de hardware zo ver ontwikkeld dat je het niet meer merkt, maar toch moet ik zeggen dat de iMac van mijn vader minder vaak vast loopt dan mijn Windows PC. En als ik een video render en ik er naast wat anders doe en het programma dan vast loopt en opnieuw moet beginnen ben ik best chagrijnig. Dus in dat geval maakt het wel uit wat voor OS je werkt.
Ik bedoel niet de flexibiliteit omhoog helevik7 schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 17:28:
[...]Apple zegt dat ze wel een instap Mac Pro hebben, en jij niet![]()
Nee, ik snap je punt maar ik denk dat Apple niet gek is met alle ervaring die ze hebben, dus ik denk dat ze met die twee GPU's hebben ingespeeld op ontwikkeling om meer gebruik van de GPU te maken voor niet grafische taken. Nu is dat nog niet zover ontwikkeld maar deze Mac is bedoeld voor langer gebruik dan een jaaren over een jaar zal die techniek veel meer gebruikt worden(zeker in Apple's eigen programma's).
Over flexibiliteit gesproken wil jij meer dan 64 GB ram? Of meer dan 1 TB flash opslag?
Waarschijnlijk wil je wel meer opslag maar dat wil je dan op harddrives(heb je de herrie ervan ook niet), en waarom zou je die niet in een externe behuizing ergens verstopt kunnen neerzetten en 1 Thunderbolt kabeltje naar je PC laten lopen?
En met die twee videokaarten ben je denk ik ook behoorlijk future-proof.
En een 12-core CPU, ik kan me niet voorstellen dat jij tot de doelgroep behoort van deze Pro en meer rekenkracht wil?
Misschien dat je ook een DVD-drive wil, maar voor de keren dat je die gebruikt lijkt me toch niet zo'n probleem om die even uit een kast te moeten pakken?
Nou volgens mij waren we er al uit dat de prijs wel ok is in vergelijking met pre-made workstations van de concurrentie. ALS je ECC, xeon features en 2 Profi gpu's wilt iig.levik7 schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 17:28:
[...]En tja, de prijs, die is natuurlijk hoger dan als je iets soortgelijks zou kopen van een ander merk, maar je hebt dan ook wat exclusiefs, iets waar je een aantal jaar mee kan doen en wat in verhouding ook behoorlijk zijn waarde behoud.
Dus laten we zeggen dat die meer prijs dan voor het exclusieve is en in dit geval is dat OSX en de kleine vorm.
Nouja ik vind dat Apple vanaf de cheapste Mac Mini tot de high end Macbook pro en Imac best een goeie range goed geprijste producten neerzet. En dan dus dat gat naar deze Mac Pro, die naar boven/onder toe imho gelimiteerd aanpasbaar is. Matlab en gpu rekenen met een titan of tesla? CAD met een i5 cpu maar wel een profi beeld versneller? Videobak met dik raid array?Abbadon schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 18:07:
[...]
Maar daar is toch niets nieuws aan? Dat is al jaren zo. Misschien dat je bij de vorige voor een paar honderd Euro minder in kon stappen (ik weet de prijzen even niet meer) maar dat verandert de situatie niet; 2,5K of 3K gaat het verschil niet maken.
De iMac's van tegenwoordig kun je met razendsnelle quadcores krijgen en tot zelfs 32GB uitbreiden, da's genoeg voor zware fotografische bewerkingen. Pas als je met serieus cpu- en gpu-intensieve activiteiten bezig gaat is zo'n nieuwe Pro interessant (los van de heb-factor).
Zo'n apparaat vergelijken met een pc kun je gerust doen en menigeen zal dat ook terecht doen. Echter, er zijn ook mensen voor wie een pc om te beginnen al helemaal geen optie is, voor hun is een computer een Apple, en een snelle computer is een snelle Apple. Net zoals ik voor de prijs van een auto een paar motorfietsen kan kopen, die waarschijnlijk nog sneller zijn ook. Alleen wil ik geen motorfiets rijden (lees: ik wil nog niet dood)
Ik denk dat je nu wel alles op 1 hoop gooit. Ik ken zat hardwerkende niet zeikende zzp's die niet aan de afgrond zitten en toch echt goed nadenken over een computer van 1500 of 3000 euro. Je klinkt zelfs een beetje uit de hoogte (maar misschien was dat niet de bedoeling)ppl schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 20:59:
[...]
Voor die doelgroep is een computer van de MediaMarkt al een gigantisch groot issue want het kost geld. Het is een doelgroep waar alles wat ook maar een beetje geld kost al met argusogen wordt bekeken. Deels is dat omdat ze gewoonweg weinig geld hebben (en dus eigenlijk continu balanceren op het randje van de afgrond) en deels ook omdat mensen schuwer zijn geworden om ergens voor te betalen. Men dient zich te realiseren dat als je werk wil verzetten je dit wel met de juiste tools moet doen en die tools kosten geld. Het is dan ook een investering om het hoofd boven water te houden en te zorgen dat je bedrijf (hoe groot of klein die ook moge zijn) het overleeft. Dat besef is er vaak niet bij de zzp'ers en dat zie je doordat ze overal over lopen te zeiken ipv de tering naar de nering te zetten (oftewel, men is ondernemer maar wil vooral niet ondernemen). Een wat realistischere kijk op de zaken zou ze goed doen.
Naakfotografie? Brullen? Probleem? Volgens mij drijf je afppl schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 20:59:
[...]
Btw, juist deze groep zou Apple's productkeuze moeten begrijpen omdat zij,net als Apple, een bedrijf voeren. Ook zij zullen nee moeten verkopen. Als jij niet aan naaktfotografie doet en iemand wil het wel, wat dan? Is het dan ook terecht dat diegene moord en brand schreeuwt dat jij niet wil fotograferen en je maar hebt te doen wat je wordt opgedragen? Dit is namelijk wel wat je nu van een bedrijf als Apple verwacht. Als je een Mac Pro niet kunt en/of wilt betalen...nou en? Zoals je zelf al aangeeft zijn er zat alternatieven. Waarom dan zo hard brullen? Stem dan gewoon met je portemonnee.
Probleem? Het is maar wat je er zelf van maakt.
Samsung R710 Q9000 geforce 130m
Datgene waar ik op reageer is een compleet verkeerde weerspiegeling van de werkelijkheid omdat het veel te geromantiseerd is. De werkelijkheid is heel wat weerbarstiger. Zo wordt er alleen maar gekeken naar de aanschafkosten welke eigenlijk helemaal niet belangrijk zijn. Het belangrijkste is dat hetgeen je koopt datgene doet wat het moet doen: je bedrijfsvoering ondersteunen. Dat moet het voor een aantal jaar doen zonder dat je daar allerlei additionele (verborgen) kosten aan hebt zoals het steevast moeten beroepen op de garantie omdat het apparaat van te goedkoop plastic is gemaakt (bij notebooks erg belangrijk). Goed spul heeft nou eenmaal qua aanschaf een hoger prijskaartje maar dat verdiend zich al snel terug doordat er weinig additionele kosten bij komen (denk aan eerder genoemde build quality). Dan maakt het weinig uit of je nou een Mac of een gewone pc neemt, het zal duur zijn en daar is dus een goede reden voor.maratropa schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 11:05:
Ik denk dat je nu wel alles op 1 hoop gooit. Ik ken zat hardwerkende niet zeikende zzp's die niet aan de afgrond zitten en toch echt goed nadenken over een computer van 1500 of 3000 euro. Je klinkt zelfs een beetje uit de hoogte (maar misschien was dat niet de bedoeling)
Je kunt niet iedereen tevreden houden qua professionals. Professionals vindt je namelijk in allerlei kleuren en smaken. Het enige wat je kunt doen is je richten op een beperkte set en daar iets voor maken wat gewoon ontzettend goed in elkaar steekt. Doe je dat niet dan krijg je van die halfbakken oplossingen die men liever kwijt dan rijk is. Kortom, waar jij je genaaid voelt, voelt een ander zich juist voor de eerste keer erkend door Apple. Men vergeet nog wel eens vaak dat producten op een of meerdere groepen wordt gericht en dat je lang niet altijd onderdeel van zo'n groep bent. Dat geldt dus ook voor dat fotografie. Als jij geen naakt fotografeert moet een klant dat ook niet van je eisen, dan moet ie naar een ander die dat wel doet. Die klant is dan niet jouw doelgroep. Zo eenvoudig werkt het. Iets wat iedere ondernemer behoort te weten; het is de basis van dat ondernemerschap! Het is dus compleet onterecht dat (met name) ondernemers, in elke vorm dan ook, op dit vlak kritiek leveren op Apple. De juiste reactie zou zijn dat je ervan baalt dat Apple niet iets heeft wat op jou is toegesneden.Naakfotografie? Brullen? Probleem? Volgens mij drijf je afIk vind workstations interessant en heb respect voor een aantal dingen die apple weet neer te zetten. Maar vragen bij een aantal van hun keuzes. Ik voel vooral plaatsvervangende genaaidheid voor bepaalde profi OSX gebruikers die aan OSX vastzitten ivm met hun software. (of gewoon heel graag OSX gebruiken)
[ Voor 3% gewijzigd door ppl op 02-11-2013 15:11 ]
[ Voor 50% gewijzigd door RoyK op 19-12-2013 15:33 ]
Maak daar maar 3 jaar vanCergorach schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 00:06:
Als ondernemer moet je natuurlijk altijd heel goed nadenken over investeringen, hebben we het nodig, levert het wat op, etc. Maakt niet uit of het over €500, €5.000 of €50.000 gaat. Wat een hoop ondernemende (niet) ITers vergeten is dat hun hardware over vijf jaar word afgeschreven en een beetje geld nu besparen uiteindelijk (veel) meer geld kost.
... all gonna wonder how you ever thought you could live so large and leave so little for the rest of us...
... all gonna wonder how you ever thought you could live so large and leave so little for the rest of us...
Ask yourself if you are happy and then you cease to be.
Je kunt 10 max geconfigde Mac Pro's aan elkaar knopen en dat zal nog niet soepel lopen in Photoshop volgens mij.RoyK schreef op donderdag 19 december 2013 @ 23:41:
Ik vergelijk in zoverre of er een enorm verschil zou zijn qua werken in Photoshop / illlustrator. Ik werk regelmatig in flinke platen. Eenmaal een flinke psd file en de kwasten worden langzamer. Ik werk nu met een i5 3.1ghz uit 2011 (imac)
[ Voor 44% gewijzigd door maratropa op 28-12-2013 12:25 ]
[ Voor 18% gewijzigd door maratropa op 28-12-2013 12:48 ]
Lees DEZE eens RoyK.RoyK schreef op zaterdag 28 december 2013 @ 13:11:
Nee, ik wil een computer zonder gezeik. Sinds twee jaar over op OSX na windows sinds 3.11
De workflow van OSX zit steengoed in elkaar. En workflow is ook heel veel waard als je 10 uur per dag er mee moet werken.
Hey RoyK, ik heb ook een tijd zitten dubben met dezelfde vraag... en heb uiteindelijk de keuze voor de i7 imac met 780m en 3TB fusion drive gemaakt om mijn mac pro 2010 te vervangen. Nu ik in reviews lees dat de meeste software nog niet is geoptimaliseerd voor de nieuwe pro ben ik daar wel blij om, want dat kan nog best wel eens even duren.RoyK schreef op donderdag 19 december 2013 @ 21:59:
Wat vinden jullie van mijn visie betreft een maxed out i7 imac of een mac pro met de config zoals aangegeven?
X670 | Ryzen 7950 | 128 Gb | RTX 4090
Goed punt. Ik wil in 2014 mn huidige iMac gaan vervangen. Een 2011 versie met een i5 3,1 Ghz en 12gig geheugen en een 250Gb ssd, die niet zo snel meer is. Ik denk dat een huidige maxed out iMac met een i7 een flinke stap voorwaarts is. Lees verschillende geluiden over 2 of 4gb op de videokaart. Ik game in mijn vrije tijd een potje BF4Meneer_Huijs schreef op zaterdag 28 december 2013 @ 16:32:
[...]
Hey RoyK, ik heb ook een tijd zitten dubben met dezelfde vraag... en heb uiteindelijk de keuze voor de i7 imac met 780m en 3TB fusion drive gemaakt om mijn mac pro 2010 te vervangen. Nu ik in reviews lees dat de meeste software nog niet is geoptimaliseerd voor de nieuwe pro ben ik daar wel blij om, want dat kan nog best wel eens even duren.
De mac pro 2010 werd destijds aangeschaft omdat ie snel was (duh...) maar vooral ook omdat er meerdere HD's in konden t.o.v. een imac. Voor storage gebruik ik echter nu een thunderbolt Drobo d5, die heerlijk snel werkt. Voor mij is dit momenteel de winnende combinatie. (de fusion (flash) drive is sneller dan ik verwachtte(!), veel sneller dan de ssd in mijn pro 2010!)
En binnen één of twee jaar kijk ik weer verder, want ja... die pro lonkt natuurlijk wel! Ik wil echter eerst zien hoe dit tonnetje het doet bij verschillende (thuis)gebruikers icm allerhande soorten software. Als dat enkel positief is, zal ik weer verder kijken en tegen die tijd zijn 4K schermen wellicht nog betaalbaar ook!
[ Voor 3% gewijzigd door maratropa op 28-12-2013 19:44 ]
Ik zou dan eerder zeggen, niet niet-video FCP dingen.maratropa schreef op zaterdag 28 december 2013 @ 19:41:
Globaal is er niet zo veel verschil tussen een quad of 6 core met photshop, lang niet alles is goed ge-thread, en werken met grote files en brushes is ook erg mhz afhankelijk.. Vergelijk de 4930k (= xeon e5 1650v2 uit de mac pro) met de i7 4770k:
http://nl.hardware.info/r...marks-adobe-photoshop-cs6
En dat verschil ontstaat ook nog eens dus als je alleen maar filters filters filters achterelkaar doet. Plus de GPU speelt daar vaak ook een rol. Vast 0 verschil tussen die 2 cpu's met brushes werken etc..
Voor niet-video adobe dingen lijkt me die mac pro erg onzinnig. Al maakt exporteren in Lightroom ook nog wel goed gebruik van meer dan 4 cores.
[ Voor 6% gewijzigd door maratropa op 02-01-2014 20:46 ]
pricewatch: Apple Mac Pro (najaar 2013) 3.5GHz 6-CoreMeneer_Huijs schreef op maandag 06 januari 2014 @ 15:53:
Goed... voor zover de 'gevoels kwestie', nu weer lekker specs en prijzen vergelijken
| live and give like no one else |
[ Voor 11% gewijzigd door RRCreations op 07-03-2014 14:39 . Reden: extra toevoeging vraag ]
Bookreview: De eeuwige verkettering van Avesi
Waar kun je de Mac Pro voor €2000,- bestellen? Als je de link zou willen delen ben ik je voor eeuwig dankbaar!RRCreations schreef op vrijdag 07 maart 2014 @ 14:36:
Ik zal het ook aanschaffen, zodat ik er een externe monitor erop kan aansluiten. De 4K scherm komt er bij mij dit jaar er nog in. Waarvoor ik gebruik? Beetje internetten en mails bekijken. Ik kan het namelijk voor 2000 euro kopen...keuze was dus snel gemaakt
Hebben jullie trouwens al een Mac Pro gekocht bij de Media-Markt?
An a day keeps the doctor away.
iApp schreef op vrijdag 07 maart 2014 @ 20:56:
[...]
Waar kun je de Mac Pro voor €2000,- bestellen? Als je de link zou willen delen ben ik je voor eeuwig dankbaar!
Dit is bij geen enkel Apple product het geval. En mensen die hierop door hameren, zoals je hele betoog, snappen het doel gewoon niet.maratropa schreef op vrijdag 07 maart 2014 @ 21:50:
Nou heeft de MacPro natuurlijk weer andere voordelen maar performance per euro is er niet 1 van.
Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G
Ik bespeur ook de wens voor het snelste van het snelste voor slechts een paar Euromaratropa schreef op zondag 09 maart 2014 @ 23:31:
Het is vooral dat ik een wens bespeur bij Apple gebruikers voor een -betaalbaar en flexibel- workstation, en dat Apple dat niet heeft. M'n betoog is niet tegen de Mac maar tegen het gebrek aan keuzevrijheid van een bepaald soort gebruiker.
Just pick a dead end and chill out 'till you die.
Misschien, maar er zijn ook genoeg mensen die een betaalbare 15" MacBook willen en dat bied Apple ook niet. Sinds eind jaren 90 vanaf dat Jobs terug is, is Apple heel duidelijk bezig geweest met het beperken van hun assortiment en dit is het gevolg ervan.maratropa schreef op zondag 09 maart 2014 @ 23:31:
Die "performance per euro" opmerking klopt idd niet, want dat geldt ook voor een Dell of Hp op dat niveau idd. Ik begrijp je opmerkingen over waar de Mac Pro voor is.
Maar het is een wat elitair standpunt om Macs in het algemeen als pc's voor speciale mensen te zien toch? Tegenwoordig heeft iedereen een Mac en ik vind de prijzen van bijv. de macbooks echt niet onredelijk. Waar voor het geld iig.
Het is vooral dat ik een wens bespeur bij Apple gebruikers voor een -betaalbaar en flexibel- workstation, en dat Apple dat niet heeft. M'n betoog is niet tegen de Mac maar tegen het gebrek aan keuzevrijheid van een bepaald soort gebruiker.
Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G
Van alle producten die Apple heeft, is dit 1 van de weinige producten van Apple die in prijs zal dalen. Zie bijvoorbeeld de iPhone maar ook de 'oude' Mac Pro, altijd waardevast geweest.RobbieB schreef op maandag 10 maart 2014 @ 20:50:
[...]
Misschien, maar er zijn ook genoeg mensen die een betaalbare 15" MacBook willen en dat bied Apple ook niet. Sinds eind jaren 90 vanaf dat Jobs terug is, is Apple heel duidelijk bezig geweest met het beperken van hun assortiment en dit is het gevolg ervan.
Daarnaast zijn 1-gen Apple producten altijd prijzig (op de iPad na). 1e MacBook Air, 1e iPhone, 1e iPod, 1e retina MB. En in alle gevallen zijn de prijzen sterk gedaald binnen 2 a 3 jaar. Dus ik verwacht dat dit bij de Mac Pro ook gaat gebeuren.
Ik heb zelf de indruk dat de MBP lijn in aanschafprijs is gestegen!RRCreations schreef op dinsdag 11 maart 2014 @ 21:12:
[...]
Van alle producten die Apple heeft, is dit 1 van de weinige producten van Apple die in prijs zal dalen. Zie bijvoorbeeld de iPhone maar ook de 'oude' Mac Pro, altijd waardevast geweest.
We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919
De Retina's zijn wel gezakt zo ver ik weet.Bospa01 schreef op woensdag 12 maart 2014 @ 22:46:
[...]
Ik heb zelf de indruk dat de MBP lijn in aanschafprijs is gestegen!
[ Voor 5% gewijzigd door RRCreations op 15-03-2014 00:28 ]
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq