Mac Pro 2013
Inleiding
Op 11 juni 2013 is er tijdens de Keynote een "sneakpreview" gegeven van de volledig vernieuwde Mac Pro, naar aanleiding hiervan wil ik graag dit topic openen, omdat ik benieuwd ben naar reacties en meningen over deze nieuwe Mac Pro. En natuurlijk ervaringen wanneer deze daadwerkelijk uitkomt.Niet alles is al bekend gemaakt, maar er het ziet er enerzijds veelbelovend uit en anderzijds zullen er zaken zijn die Mac Pro gebruikers zullen tegenvallen. Laat vooral jouw mening horen. Liefst ook in de context van het eventuele gebruik.
Specificaties
Een deel van de specificaties zijn als volgt bekendgemaakt:- (tot) 12 Xeon E5000 cores met 256bits FPI
- PCI-E V3
- 2 x Radeon FirePro GPU met tot 6GB Vram
- 1866Mhz DDR 3 ECC Geheugen (tot 60GB/s geheugenbandbreedte)
- PCI-E Flash drive voor 1250MB/s lezen en 1000MB/s schrijven
- 3 Thunderbolt 2.0 Controllers voor 6 x Thunderbolt 2.0 (20Gbps) poorten (ieder heeft de mogelijkheid om 6 apparaten te daisychainen)
- 4 x USB 3.0
- HDMI 1.4
Eerste reacties
Het eerste wat opvalt is het geheel nieuwe ontwerp van de Mac Pro, hij ziet er bijzonder uit, de kleurstelling wijkt volledig af van de andere mac's en zeer zeker ook de voorgaande Mac Pro's. Daarnaast is de behuizing veel kleiner en bied deze vrijwel geen uitbreidingsmogelijkheden op het eerste gezicht. Hiermee forceert Apple de Pro Users richting Thunderbolt devices voor extra storage en allerhande andere devices. De machine wordt standaard voorzien van behoorlijk wat grafisch vermogen in de vorm van een Dual Radeon FirePro configuratie met tot 6GB videogeheugen. In het verleden werden de machines standaard uitgerust met de meer op consumenten gerichte grafische kaarten van AMD en Nvidia. Dit zou zeker op het gebied van professioneel gebruik toch wel het een en ander moeten toevoegen.Ik denk dat de prijs van deze nieuwe Mac Pro zal gaan beginnen rond de € 7000,- wellicht ligt de instapprijs zelfs nog hoger.
Het mag toegegeven worden, dat het ontwerp van de nieuwe Mac Pro innovatief is, met name de afvoer van warmte wordt op een geheel nieuwe wijze uitgevoerd en vormt de kern van het gehele ontwerp.
Later dit jaar zal de Mac Pro uitgebracht gaan worden, er werd tijdens de keynote aangegeven dat er nog gewerkt wordt aan het afronden van het ontwerp en de implementaties, ik verwacht daarmee, dat deze ergens in oktober of november uiteindelijk zal uitkomen. In ieder geval niet eerder dan dat Mac OS X Mavericks wordt uitgebracht.
Wat vind jij?
Zou jij als prosumer gaan voor deze nieuwe Mac Pro of ga je toch liever voor een ander platform? Waarom kies je deze of het andere platform?[ Voor 0% gewijzigd door e_balk op 11-06-2013 23:25 . Reden: Aantal CPU's niet vastgesteld, aangepast ]