Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e_balk
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07-01 10:25

Mac Pro 2013

Inleiding
Op 11 juni 2013 is er tijdens de Keynote een "sneakpreview" gegeven van de volledig vernieuwde Mac Pro, naar aanleiding hiervan wil ik graag dit topic openen, omdat ik benieuwd ben naar reacties en meningen over deze nieuwe Mac Pro. En natuurlijk ervaringen wanneer deze daadwerkelijk uitkomt.

Niet alles is al bekend gemaakt, maar er het ziet er enerzijds veelbelovend uit en anderzijds zullen er zaken zijn die Mac Pro gebruikers zullen tegenvallen. Laat vooral jouw mening horen. Liefst ook in de context van het eventuele gebruik.
Specificaties
Een deel van de specificaties zijn als volgt bekendgemaakt:
  • (tot) 12 Xeon E5000 cores met 256bits FPI
  • PCI-E V3
  • 2 x Radeon FirePro GPU met tot 6GB Vram
  • 1866Mhz DDR 3 ECC Geheugen (tot 60GB/s geheugenbandbreedte)
  • PCI-E Flash drive voor 1250MB/s lezen en 1000MB/s schrijven
  • 3 Thunderbolt 2.0 Controllers voor 6 x Thunderbolt 2.0 (20Gbps) poorten (ieder heeft de mogelijkheid om 6 apparaten te daisychainen)
  • 4 x USB 3.0
  • HDMI 1.4
Eerste reacties
Het eerste wat opvalt is het geheel nieuwe ontwerp van de Mac Pro, hij ziet er bijzonder uit, de kleurstelling wijkt volledig af van de andere mac's en zeer zeker ook de voorgaande Mac Pro's. Daarnaast is de behuizing veel kleiner en bied deze vrijwel geen uitbreidingsmogelijkheden op het eerste gezicht. Hiermee forceert Apple de Pro Users richting Thunderbolt devices voor extra storage en allerhande andere devices. De machine wordt standaard voorzien van behoorlijk wat grafisch vermogen in de vorm van een Dual Radeon FirePro configuratie met tot 6GB videogeheugen. In het verleden werden de machines standaard uitgerust met de meer op consumenten gerichte grafische kaarten van AMD en Nvidia. Dit zou zeker op het gebied van professioneel gebruik toch wel het een en ander moeten toevoegen.

Ik denk dat de prijs van deze nieuwe Mac Pro zal gaan beginnen rond de € 7000,- wellicht ligt de instapprijs zelfs nog hoger.

Het mag toegegeven worden, dat het ontwerp van de nieuwe Mac Pro innovatief is, met name de afvoer van warmte wordt op een geheel nieuwe wijze uitgevoerd en vormt de kern van het gehele ontwerp.

Later dit jaar zal de Mac Pro uitgebracht gaan worden, er werd tijdens de keynote aangegeven dat er nog gewerkt wordt aan het afronden van het ontwerp en de implementaties, ik verwacht daarmee, dat deze ergens in oktober of november uiteindelijk zal uitkomen. In ieder geval niet eerder dan dat Mac OS X Mavericks wordt uitgebracht.
Wat vind jij?
Zou jij als prosumer gaan voor deze nieuwe Mac Pro of ga je toch liever voor een ander platform? Waarom kies je deze of het andere platform?

[ Voor 0% gewijzigd door e_balk op 11-06-2013 23:25 . Reden: Aantal CPU's niet vastgesteld, aangepast ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Collaborator
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-08 12:03

Collaborator

You! Cake or Death?

Als je naar het formaat / uiterlijk kijkt lijkt het een goedkoop dingetje :p meer in de richting van een mac mini (i know it's not).

Het valt me op dat ze echt gaan voor externe uitbreidbaarheid (hdd) en snellere aansluitingen in plaats van daar ruimte intern voor te houden.

This space is occupied

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Hey Apple heeft het zelf over up to 12 cores en helemaal niet over meerdere sockets?

http://www.apple.com/mac-pro/

Op het plaatje zie je ook maar 1 socket. Ik zie komende xeon's wel tot 12 cores op 1 cpu gaan, dus het lijkt me dat het geen dual socket systeem zal zijn?

Ik denk dat ze de instapprijs misschien wel onder de 2000 euro kunnen houden? 1 low end xeon, wat ram, een klein moederbordje.. Dat zijn de kosten niet. En AMD geeft ze zekerweten megakortingen voor de gpu's.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/04/Le_Voyage_dans_la_lune.jpg
http://nl.wikipedia.org/wiki/Le_voyage_dans_la_lune

Verder, het is een geniaal ontwerp. Ik denk de best ontwikkelde PC die er bestaat. Hopelijk komt hij er ook in andere kleuren.

Zou er ook een doorzichtige case gemaakt kunnen worden door 3th party? Want dat zou super vet zijn als je zo de internals kon zien zoals op deze foto:
Afbeeldingslocatie: http://cdn.slashgear.com/wp-content/uploads/2013/06/mac_pro_2013_eyes-on_1.jpg

Het lijkt dan net als iets uit Starwars etc..

[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 11-06-2013 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Selmer
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 10-09 07:27
Collaborator schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 10:22:
Als je naar het formaat / uiterlijk kijkt lijkt het een goedkoop dingetje :p meer in de richting van een mac mini (i know it's not).

Het valt me op dat ze echt gaan voor externe uitbreidbaarheid (hdd) en snellere aansluitingen in plaats van daar ruimte intern voor te houden.
Dat is handig voor de mensen waarvoor deze machines zijn, zoals bij de WWDC keynote werd gezegd, videobewerkers, fotografen, grafisch ontwerpers, 3D ontwerpers. Voor hen is het zeker handig om met enorme snelheden te kunnen werken en bijvoorbeeld te renderen, maar ook om de files dan snel over te kunnen zetten om mee te nemen op een externe.

Wel een erg klein ding die nieuwe Mac Pro, 1/8e van de grootte van de oude Mac Pro als ik het goed heb verstaan? Als ze 'm 2x zo groot hadden gemaakt, was het dan niet makkelijker geweest? Of was dat dan niet revolutionair genoeg? Waarschijnlijk niet bedenkt ik me nu net, want ze zeggen dat-ie 10 jaar mee moet dus!

Hoef ik mij verder toch geen zorgen over te maken want ik zal er toch nooit een kunnen betalen :+ (of zodanig serieus met fotografie, videobewerking of grafisch/3D ontwerp bezig zijn dat ik het echt nodig zal hebben, maar zeg nooit nooit).

Ben benieuwd wat er nog meer aangekondigd gaat worden, ik zag dat de OS X mavericks wallpaper is namelijk 5120x2880 (oftewel een Retina 27" Apple display). Wellicht kondigen ze ook een Retina 27" iMac aan met 2560x1440 retina (dus 5120x2880), wat echt insane is :9~ Ik vind mijn 15" rMBP op 1920x1200 al scherp (en op 2880x1800, oftewel 1440x900 retina nog scherper)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e_balk
maratropa schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 11:09:
Hey Apple heeft het zelf over up to 12 cores en helemaal niet over meerdere sockets?

Op het plaatje zie je ook maar 1 socket. Ik zie komende xeon's wel tot 12 cores op 1 cpu gaan, dus het lijkt me dat het geen dual socket systeem zal zijn?

Ik denk dat ze de instapprijs misschien wel onder de 2000 euro kunnen houden? 1 low end xeon, wat ram, een klein moederbordje.. Dat zijn de kosten niet. En AMD geeft ze zekerweten megakortingen voor de gpu's.
Zou kunnen, wellicht heb ik dan toch iets te snel geconcludeerd dat dit een Dual Socket zal zijn, we gaan het zien, ik zal de TS in ieder geval even aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Ik had het ook net in "geachte redactie" gezet: (want het staat ook zo op de FP)
Ja dat zou idd ook wel kunnen maar kijk hier eens bij de slide "processor" (enkelvoud trouwens)

Daar is maar 1 socket te zien. En ze hebben het niet over cpu's maar over cores. Apple kennende zouden ze zeker pimpen met 2 sockets.

Plus dat de kans groot is dat met haswell xeons er 12-cores aankomen.

En check ook de animatie tussen "thermal-core" en "fan" > 1 socket. Is er uberhaupt plek voor 2?

Misschien wachten ze ook wel op een aankondiging van intel?

http://wccftech.com/upcom...rocessors-sport-12-cores/

1 socket vind ik kosten/formaat technisch veel logischer.
De instap in dit systeem zal wel eens heel betaalbaar kunnen worden. Een instap 6 core e5 kost nu rond de 400 euro. En ik denk dat apple de firepro tegen een kwart van de prijs voor consumenten krijgt ofzo. De behuizing is vooral goedkoop en efficient.

Voor openCL werk of adobe premiere 7 ( met AMD gpu en multi GPU support) kan dit wel een leuk ding worden. Maar voor andere dingen is ie weer niet logisch..

[ Voor 22% gewijzigd door maratropa op 11-06-2013 12:22 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e_balk
Verwijderd schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 11:13:
[afbeelding]
http://nl.wikipedia.org/wiki/Le_voyage_dans_la_lune

Verder, het is een geniaal ontwerp. Ik denk de best ontwikkelde PC die er bestaat. Hopelijk komt hij er ook in andere kleuren.

Zou er ook een doorzichtige case gemaakt kunnen worden door 3th party? Want dat zou super vet zijn als je zo de internals kon zien zoals op deze foto:
[afbeelding]

Het lijkt dan net als iets uit Starwars etc..
True, ik vind hem er echt onwijs gaaf uitzien, al zal het wel even wennen zijn ;) Waar ik toch het meest benieuwd naar blijf is of de doelgroep ook echt aangesproken wordt door deze machine en de mogelijkheden, ik heb namelijk een klein beetje het gevoel, dat er nog niet genoeg apparatuur is om die machine meteen te laten aanslaan, maar goed Apple heeft natuurlijk wel de connecties om daar beweging in te krijgen. Aan de andere kant zijn er natuurlijk ook mogelijkheden met Thunderbolt 2 om uitbreidingsboxen te maken met PCI-E of andere mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 00:36
Mijn eerste gevoel was dat het een ronde variant was van de FT03-mini van silverstone,verder zijn de voordelen van de mac pro (namelijk de mogelijkheid zelf interne hardware te upgraden/aan te passen) voor zover ik kan zien helemaal weg.
Ik ga overigens pas weer voor een mac zodra apple z'n software ondersteuning in orde heeft (het was moeilijker om ML te installeren op mn oudere mac pro dan op mn gewone pc)

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-09 13:25
Ik vind het een heel leuk design en benieuwd naar de daadwerkelijke specs :)

Eén ding weet ik al wel, en dat is dat dit ding voor mij zwaar overkill zal zijn. En toch ga ik wel proberen om het ding te kunnen betalen omdat het toch een stuk sneller moet werken dan mijn MacBook Pro. Plus dat ik liever een goede desktop heb staan dan een laptop, vooral vanwege meerdere externe schermen en wat meer kracht :) Final Cut Pro X en DaVinci Resolve vinden mijn MacBook niet écht lief namelijk :(

Meer on-topic: De GPUs lijken de AMD FirePro W9000 te worden volgens meerdere "[url=]http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=1593470]bronnen[/url]". Als dat al als "standaard" word weggezet ben ik heel erg benieuwd naar wat dit ding "standaard" gaat kosten :P

Ook een 12 core (core, niet thread schijnbaar) is erg fijn om video's op te renderen. Ja, ik zie wel wat in dit ding. Zeker met storage op een externe server of in een Thunderbolt RAID enclosure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07:49
Heel vet design. Ik hoop dat het ook functioneel is en niet alleen een stunt mbt. het uiterlijk.
Ben nu al benieuwd naar de prijs maar deze zal niet misselijk zijn.

Koppel hem echter aan een NAS en je hebt wel echt een monster in huis waar je alles op kunt. Kost wat, maar dan heb je ook wat..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Ik zou me geen illusies maken over de kosten van een 12 core cpu. Iig niet over die ook nog een redelijke singlecore snelheid hebben.

AMD heeft maar een klein marktaandeel in de profi markt qua videokaarten. Ze gaven de laatste tijd al de helft korting op Firepro's aan consumenten, je kunt er van uit gaan dat Apple ze zo ver uitgeknepen hebben als ze konden, en die w9000's voor een hele goeie prijs hebben kunnen scoren. Buiten die kaarten is het allemaal niet zo heel speciaal verder.

[ Voor 7% gewijzigd door maratropa op 11-06-2013 22:48 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
Iets wat ik me vandaag ook ineens bedacht, de SSD hangt aan een PCIe slot (waarschijnlijk PCIe 3.0 x1). Hoe lang zal het duren totdat iemand probeert om daar een SATA controller aan te hangen en dan vervolgens een mSATA SSD?

Apple zal dat alleen ongetwijfeld geblokkeerd hebben denk ik :)

EDIT: En deze post heeft het er zelfs over dat 2.5" storage devices (meervoud ja!) zouden moeten passen... Ik ben héél benieuwd. Ik stop er namelijk liever een 480GB of 960GB 2.5" SSD in dan een proprietary PCIe SSD als ik heel eerlijk mag zijn :) Een mooie Crucial M500 ofzo.

[ Voor 37% gewijzigd door Xudonax op 11-06-2013 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:50
Xudonax schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 22:50:
Iets wat ik me vandaag ook ineens bedacht, de SSD hangt aan een PCIe slot (waarschijnlijk PCIe 3.0 x1). Hoe lang zal het duren totdat iemand probeert om daar een SATA controller aan te hangen en dan vervolgens een mSATA SSD?

EDIT: En deze post heeft het er zelfs over dat 2.5" storage devices (meervoud ja!) zouden moeten passen... Ik ben héél benieuwd. Ik stop er namelijk liever een 480GB of 960GB 2.5" SSD in dan een proprietary PCIe SSD als ik heel eerlijk mag zijn :) Een mooie Crucial M500 ofzo.
Waarom zou je dat willen? PCIe heeft een hogere doorvoer snelheid van SATA. Je kunt daar prima een SATA controller aan hangen, maar dan ga je qua lees en schrijf snelheid wel zo'n factor 2 achteruit. Als je extra storage nodig hebt, kun je die altijd aan een van de Thunderbolt poorten hangen.

Als voorbeeld kun je de nieuwe MacBook Air nemen, welke ook PCIe SSDs gebruikt zoals bij de Mac Pro werd aangekondigd. Die halen zo'n 800 Mb/s, daar komen SATA 3 SSDs niet bij in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Ah kijk dat is wel interessant. Mogelijk verwisselbare videokaarten. De kans is dus groot dat er ook een Nvidia Quadro kaart optie komt, of wat meer speelruimte igg om de config wat meer aan te passen op de gewenste workflow.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e_balk

Waarom zou je de ingebouwde SSD op dit moment willen vervangen voor een gewone sata SSD? Volgens mij is deze PCI-E SSD toch zeker 2 tot 2,5 keer sneller dan de snelste SATA SSD die jij er tegenover kunt zetten....

Daarnaast lijkt het me voor Apple weinig nut hebben om die wens te blokkeren, Maar goed je hoeft dit op zich ook helemaal niet te doen lijkt mij, dit kan namelijk prima in een RAID enclosure via de Thunderbolt poorten aangesloten worden. Daarnaast is er ook nog helemaal niets gezegd over de capaciteit van deze SSD, maar ik ga gokken dat deze niet onder de 512GB zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e_balk
maratropa schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 23:10:
Ah kijk dat is wel interessant. Mogelijk verwisselbare videokaarten. De kans is dus groot dat er ook een Nvidia Quadro kaart optie komt, of wat meer speelruimte igg om de config wat meer aan te passen op de gewenste workflow.
Maar dan wel in een niet standaard formfactor.

Ik ben benieuwd wat OEM's zullen gaan bedenken als mogelijkheden voor de TB 2 poorten, wellicht dat je breakout boxes krijgt, waarin je PCI-E sloten beschikbaar krijgt (zou technisch mogelijk moeten zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
Ik denk dat een PCIe SSD toch enkele malen duurder zal zijn dan een in capaciteit vergelijkbare SATA SSD. Maar dat zal enkel de toekomst uitwijzen. Het is meer zo dat je ook niet-Apple opslag devices kunt gebruiken, en met een Crucial M4 is mijn MBP toch al snel genoeg. Final Cut Pro is nu al binnen 5 seconden opgestart (als mijn iSCSI connectie meewerkt), en of ik nu 5 seconden of 2 seconden zit te wachten op zoiets... mwah :P

En e_balk, de Thunderbolt => PCIe enclosures zijn er al, o.a. van Sonnet, Magma en Netstor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e_balk
blouweKip schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 15:29:
Mijn eerste gevoel was dat het een ronde variant was van de FT03-mini van silverstone,verder zijn de voordelen van de mac pro (namelijk de mogelijkheid zelf interne hardware te upgraden/aan te passen) voor zover ik kan zien helemaal weg.
Ik ga overigens pas weer voor een mac zodra apple z'n software ondersteuning in orde heeft (het was moeilijker om ML te installeren op mn oudere mac pro dan op mn gewone pc)
Kun je toelichten wat je bedoeld met ML installeren wat moeilijker was op jouw oudere Mac Pro? Ik heb zelf nu een Mac Pro 2008, deze voldoet op dit moment nog steeds prima aan mijn wensen en kan ook meekomen met ML (zonder door hoepels te hoeven springen), de Mac Pro daarvoor had geen volwaardige 64bits ondersteuning (primair door de videokaart dacht ik) dit is volgens mij de reden, dat deze geen ML ondersteunen (behalve als je dus een VGA upgrade uitvoert en wat kunst en vliegwerk uitvoert om ML voor de gek te houden. Als je gewone PC moderner is als die Mac Pro, dan lijkt het me niet eens zo vreemd dat deze dan makkelijker te installeren was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Via Thunderbolt kun je een SATA-controller aan de MP hangen waar je vervolgens van alles en nog wat qua SSD en HDD aan kunt hangen. Gaan knoeien in zo'n duur apparaat (want duur zal hij worden) om een tragere maar grotere SSD er in te knutselen lijkt mij echt volstrekt zinloos?

_____

Anyway, ik vind het een geniaal apparaat qua looks en design. Heerlijk anders en letterlijk en figuurlijk out of the box :P
Zal er zelf geen kopen want het wordt hoogstwaarschijnlijk veel te duur en ik heb ook geen enkele toepassing voor zo'n apparaat (ik heb destijds een MP aangeschaft i.v.m de hoeveelheid geheugen die ondersteund werd alsmede de cpu-power, maar tegenwoordig kun je al 32GB in een iMac met een quadcore-cpu drukken, wat voor mij al meer dan genoeg is).

Met zo'n 12-core Ivy Bridge zal het vermoedelijk amper te doen zijn voor 'prosumers', zeker omdat je er nog een snelle Thunderboltbehuizing bij wilt hebben voor extra SSD's en HDD's, dan gaat het allemaal gigantisch in de papieren lopen vrees ik.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnix11
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 15:50

marnix11

AFCA ★★★

Ik denk dat de prijs van deze nieuwe Mac Pro zal gaan beginnen rond de € 7000,- wellicht ligt de instapprijs zelfs nog hoger.
Die prijs lijkt mij zwaar onrealistisch. Het vorige generatie instap model kostte €2500. Hij zal ongetwijfeld duurder worden dan de vorige generatie, dus ik denk dat €3500 realistischer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servertje
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 02-07 13:06
marnix11 schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 12:24:
[...]

Die prijs lijkt mij zwaar onrealistisch. Het vorige generatie instap model kostte €2500. Hij zal ongetwijfeld duurder worden dan de vorige generatie, dus ik denk dat €3500 realistischer is.
Ik denk inderdaad ook dat die prijs veels te hoog is.

Ik zou eerder gokken tussen de 3000 en 4000. Genoeg geld tussen de iMac en de Mac Pro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:34
Verwacht ik niet ik denk dat de prijs op ongeveer 2899 gaat komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e_balk
marnix11 schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 12:24:
[...]

Zoals gezegd, daarin zat geen dubbele Pro video kaart, maar een enkele "standaard" videokaart. Iedereen roept hier, dat Apple ze goedkoop kan inkopen, maar dat neemt niet weg dat Apple er ook de hoofdprijs voor rekent (vaak het dubbele van de normale marktwaarde. Daarmee kom ik voor alleen die videokaarten al uit op ca. 2000 euro. De SSD verwacht ik niet kleiner dan 512GB (daar mag je dan voor een dergelijke PCI-E kaart ook al snel 750 tot 1000 euro aan marktwaarde voor rekenen, dat is dan in Apple prijzen ongeveer 1500 tot 2000 euro. Een goedkope intel Xeon begint ergens bij 400 euro dus dat is in Apple termen rond de 800 euro. Het geheugen komt hier nog bij (ik ga ervan uit dat er niet minder dan 8GB in de basis uitvoering geplaatst zal worden, misschien zelfs 16GB dat is toch qua marktwaarde ook weer 100 tot 200 euro, dat maakt de apple prijs tussen de 200 en 400 euro. Daarmee kom ik op basis van de normale hardware uit op ca. 5500 euro, het zou me niet verbazen als de prijs dus inderdaad ergens rond de 7000 uitkomt met de behuizing, koeling moederbord etc.

Ik ben benieuwd naar de prijs, maar ik geef aan dat ik verwacht een introductieprijs van rond de 7000 euro. Misschien inderdaad wat grof genomen, maar we weten nu nog niets, ik denk alleen, dat een introductieprijs van 2500 euro niet in verhouding staat met de hardware icm de prijsstrategieën die Apple in het verleden heeft aangehouden.

Ik hoop natuurlijk dat jullie gelijk krijgen en dat de instapper onder de 3000 euro zal blijven, maar het zou me verbazen als ze dat voor elkaar krijgen, zeker met al die custom hardware.

[ Voor 5% gewijzigd door e_balk op 12-06-2013 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkstar
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-01-2023

Darkstar

BSOFH

@e_balk: Apple rekent misschien wel hoge prijzen voor upgrades (bij CTO) maar niet in de standaard configs. Kijk naar de iMacs: die hardware is toch ook niet 3x zo duur als je de losse onderdelen optelt.

Je haalt custom hardware aan, maar alle hardware in een Apple is custom. Kijk maar naar een MBA of een MBPr: volledig custom

Ik denk dat rond de 3000 euro voor de standaard config wel realistisch is, al zal dat uiteraard niet met 12 cores, etc zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door Darkstar op 12-06-2013 12:49 ]

 MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het ontwerp is op zijn zachts gezegd heel apart.

Verder is het voor mij wel duidelijk dat Apple zichzelf nu officieel uit de zakelijke markt heeft gezet. Dit ding is alleen interessant voor juppen en zelfstandige designers.

Of zal Apple toch weer een server gaan uitbrengen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:17

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Verwijderd schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 13:17:
Het ontwerp is op zijn zachts gezegd heel apart.

Verder is het voor mij wel duidelijk dat Apple zichzelf nu officieel uit de zakelijke markt heeft gezet. Dit ding is alleen interessant voor juppen en zelfstandige designers.
Waarom denk je dat?

De nieuwe Mac Pro is een zeer goed doordacht workstation. De upgradebaarheid van de gpu en cpu is er niet of is gering maar ik geloof toch niet dat grote studio's dit soort onderdelen gaan zitten vervangen. De uitbreidbaarheid van het systeem is verder uitstekend ondanks de extreem compacte footprint.
Of zal Apple toch weer een server gaan uitbrengen?
Apple biedt een Mac Mini Server.

Voor Apple is het gewoon niet interessant om grote bedrijfsservers voor bijvoorbeeld mail, opslag en webservers te leveren omdat er onvoldoende toegevoegde waarde geboden kan worden ten opzichte van andere fabrikanten en Apple niet in voldoende aantallen kan leveren. De technieken zijn allemaal gestandaardiseerd en een Mac kan er prima mee samenwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e_balk
Darkstar schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 12:48:
@e_balk: Apple rekent misschien wel hoge prijzen voor upgrades (bij CTO) maar niet in de standaard configs. Kijk naar de iMacs: die hardware is toch ook niet 3x zo duur als je de losse onderdelen optelt.

Je haalt custom hardware aan, maar alle hardware in een Apple is custom. Kijk maar naar een MBA of een MBPr: volledig custom

Ik denk dat rond de 3000 euro voor de standaard config wel realistisch is, al zal dat uiteraard niet met 12 cores, etc zijn.
Je hebt een punt, al zijn alle notebooks natuurlijk custom en dat geldt ook voor de All in Ones, waar ik met name op doelde is, dat de vorige Mac Pro's nog gebruik maakten van standaarden voor uitbreidingen, waar deze geen PCI-E sloten meer heeft in de standaard zin van het woord, de videokaarten zullen dan ook niet meer standaard zijn. Een prijs van rond de 3000 euro zou heel redelijk zijn voor het instapmodel ik ben benieuwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e_balk
Femme schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 13:31:
[...]

Waarom denk je dat?

De nieuwe Mac Pro is een zeer goed doordacht workstation. De upgradebaarheid van de gpu en cpu is er niet of is gering maar ik geloof toch niet dat grote studio's dit soort onderdelen gaan zitten vervangen. De uitbreidbaarheid van het systeem is verder uitstekend ondanks de extreem compacte footprint.

[...]

Voor Apple is het gewoon niet interessant om grote bedrijfsservers voor bijvoorbeeld mail, opslag en webservers te leveren omdat er onvoldoende toegevoegde waarde geboden kan worden ten opzichte van andere fabrikanten en Apple niet in voldoende aantallen kan leveren. De technieken zijn allemaal gestandaardiseerd en een Mac kan er prima mee samenwerken.
De Mac Mini server is wel een heel zielig alternatief voor de Mac Pro als server, toegegeven, de Mac Pro is ook niet het beste alternatief geweest voor de XServe. Apple richt zich gewoon niet meer op de servermarkt, op zich niets mis mee, maar het zou ze wel sieren als er software aangeboden werd die platform onafhankelijk de mogelijkheid bood om services te hosten ingericht op het uitrollen van Mac's in zakelijke omgevingen, nu blijft de Mac daar altijd een beetje het ondergeschoven kindje, waarbij het zeer moeilijk is om een goede volledige implementatie mogelijk te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Laatst online: 10-09 22:22

Ethirty

Who...me?

Even gemist dat er ook al een topic over de aankomende Pro is.

In de keynote spraken ze over een nieuwe Xeon processor. Zoals ik al meldde in het WWDC topic gaat het zeer waarschijnlijk om de nog onaangekondigde E5-2600 V2 (Grantely) met 12 cores/24 threads en support voor het 1866MHz geheugen.
http://wccftech.com/intel...2-cores-xeon-e7-15-cores/

Aangezien de nieuwe Pro niet veel hoger is dan een DIMM lang is en er ook al 2 flinke videokaarten in zitten, lijkt het me hoogst onwaarschijnllijk dat er een versie komt met 2 sockets. Op de officiele foto van Apple zie je ook maar 1 socket zitten tussen de DIMM slots in en in de animatie die de thermal core laat zien, zie je ook maar 3 contact punten, 2 voor de GPU en 1 voor de CPU.

Afbeeldingslocatie: http://images.apple.com/mac-pro/images/static/processor.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door Ethirty op 12-06-2013 23:39 ]

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
En waarom zouden ze twee sockets doen? Met de nieuwe E7 Xeon's word er al gesproken over meer dan 10 cores (20 threads dus) met 24 of 30MB aan cache. De oude Mac Pro's hadden maximaal 12 cores dus ergens zou het wel interessant/logisch zijn om een dual socket systeem uit te brengen (met maximaal 20 cores/40 threads) maar ik denk dat dat iets té overkill is voor Apple deze ronde :)

Ik zou echter niet héél raar staan te kijken als ze later komen met een iets aangepast model waarbij je wél twee sockets krijgt. Voorlopig denk ik echter dat ze met de warmte van deze setup (1x Xeon E5 2600V2 voor 115-130W, 2x W9000 voor 2x 275W = ~680W) plus de warmte van de voeding al wel tegen grenzen van de koeling aan zullen gaan lopen.

Sowieso, waarom zou Apple kiezen voor een E5-2600V2 als ze er slechts één in willen stoppen? De Xeon E5-2XXX series bevatten 2 interconnects zodat er één naar de chipset kan en één naar de andere CPU. Het zou logischer zijn om er een Xeon E5-1XXX in te stoppen, dat zou voor Apple goedkoper zijn, terwijl ze eenzelfde prijs kunnen vragen. Ik vermoed dan ook dat er een dual socket systeem gaat komen, maar pas ná de lancering van dit model.

Bron CPU: Mac Performance Guide en WCCFTech
Bron GPU: Wikipedia en LegitReviews

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Xudonax schreef op donderdag 13 juni 2013 @ 20:38:
En waarom zouden ze twee sockets doen?
Dat heb ik al meerdere keren hier op GoT gelezen, maar er is niks wat daar op wijst anders dan de theorie van 2 6-cores omdat er nu nog geen 12-cores zijn. Men ziet alleen vaak over het hoofd dat in de keynote nadrukkelijk werd gesteld dat het ging om een nieuwe Xeon.
Sowieso, waarom zou Apple kiezen voor een E5-2600V2 als ze er slechts één in willen stoppen? De Xeon E5-2XXX series bevatten 2 interconnects zodat er één naar de chipset kan en één naar de andere CPU. Het zou logischer zijn om er een Xeon E5-1XXX in te stoppen, dat zou voor Apple goedkoper zijn, terwijl ze eenzelfde prijs kunnen vragen. Ik vermoed dan ook dat er een dual socket systeem gaat komen, maar pas ná de lancering van dit model.
Ik kan niks over een E5-1xxx serie vinden. Intel heeft inmiddels wel een serie E3-12xx V3 aangekondigd, maar dat zijn allemaal 4-cores.

Mijn gok is dus nog steeds de E5-2600V2, daar komen verschillende clock versies van en volgens WCCFTech komt daar ook een 10-core van. Dit geeft Apple genoeg variatie.

Ik zie Apple geen afwijkende Pro maken. Het design om de thermal core heen is te fijn afgestemd. Met een 2 socket model moet er ook een grotere thermal core komen en dus ook een nieuwe kast. Lijkt me érg sterk, zeker niet de eerste 1 a 2 jaar.

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizgala28
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15:31
e_balk schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 22:36:
[...]

Je hebt een punt, al zijn alle notebooks natuurlijk custom en dat geldt ook voor de All in Ones, waar ik met name op doelde is, dat de vorige Mac Pro's nog gebruik maakten van standaarden voor uitbreidingen, waar deze geen PCI-E sloten meer heeft in de standaard zin van het woord, de videokaarten zullen dan ook niet meer standaard zijn. Een prijs van rond de 3000 euro zou heel redelijk zijn voor het instapmodel ik ben benieuwd
Er zitten standard PCI-E ssd in, dus dan zal de prijs op z'n minst 3000 euro zijn, al zou 5000 mij niet verbazen.

De keynote over de Mac Pro

http://www.youtube.com/watch?v=rqDioqNM-Kc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbzdragon
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Zoals MKBHD al aangaf --> "Darth Vader's trash can". Nough said...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
:D

Volgens mij probeert apple te verbloemen dat ze eigenlijk heel erg "form follows function" gedacht hebben > Een zo klein mogelijk workstation met 1 klein mobo met 1 socket en max 2 videokaarten. Hoe koelen we dat zo goedkoop en compact mogelijk met zo min mogelijk fans? > alles op 1 sink met 1 fan. Rond profieltje er omheen klaar.

Zo'n klein compact systeem met een instap xeon, beperkte ram, een kleine SSD en 1 videokaart HOEFT helemaal niet duur te zijn voorzover ik kan zien. Wat Apple er mee doet is natuurlijk nog te bezien :)

Ik vind het niet mooi maar wel leuk

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:34
dbzdragon schreef op donderdag 13 juni 2013 @ 21:12:
Zoals MKBHD al aangaf --> "Darth Vader's trash can". Nough said...
Vet om dan in te bouwen in een Darth Vader Pop ! ;) >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3M1
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09-08 15:31
Ik de vind de vorm om te janken, je kan hem nergens tegenaan zetten, niet een rack, tegen een wand, oid -- ze hadden beter de cube iets kunnen uitrekken dat was een veel betere shape dan dit "innovatieve" design

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

Een hogere mac mini behuizing had me inderdaad handiger geleken. Het sluit ook beter aan bij het design van de mini en de nieuwe airports. Daarnaast zou er een extra "kant" aan de heatsink kunnen, waardoor een dual-cpu versie mogelijk wordt.

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Met al die cores op 1 socket is een dual socket systeem, helemaal bestaande uit 2 bordjes, nou niet echt slim meer voor de meeste workstation toepassingen. Kost een hoop extra..

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tales
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 00:18
R3M1 schreef op vrijdag 14 juni 2013 @ 09:42:
Ik de vind de vorm om te janken, je kan hem nergens tegenaan zetten, niet een rack, tegen een wand, oid -- ze hadden beter de cube iets kunnen uitrekken dat was een veel betere shape dan dit "innovatieve" design
Je hebt wel gelijk. Kan me echter wel voorstellen dat je straks wat leuke designer wijn rekken gaat krijgen. De ultieme mac pro server rack. :+

Afbeeldingslocatie: http://www.freshdesignblog.com/wp-content/uploads/2009/07/knot-wine-rack-300x253.jpg

[edit] Ik ben heel erg benieuwd naar hoe één en ander gaat werken via Thunderbolt. Als externe grafische kaarten mogelijk zijn dan gaat er een wereld open. Als elke video kaart weer 2 displays aan kan sturen en je Thunderbolt kan daisy chainen dan kan je per Mac Pro zomaar 72 displays aansturen :9~. Het zal wel niet helemaal kloppen. Maar er is wel heel veel mogelijk denk ik.

[ Voor 25% gewijzigd door Tales op 14-06-2013 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
R3M1 schreef op vrijdag 14 juni 2013 @ 09:42:
Ten eerste kun je het ding prima ergens tegenaan zetten en ten tweede is dat iets wat je helemaal niet zou willen doen. Je wil altijd ruimte rondom een computerkast hebben ivm het aanzuigen van koele lucht en het wegblazen van warme lucht. Als je die dingen ergens strak tegenaan zet heb je te weinig ruimte en wordt het ding daardoor ook te warm. Dat zal voor simpel werk wat je op een Mac mini ook kunt doen niet boeien maar het werk waar deze hardware voor bedoeld is niet. Dan draaien dingen al vrij warm en zit je sneller tegen het plafond van wat de hardware aan warmte aan kan. Vergeet niet dat hardware tegenwoordig terugschakelt als het te warm wordt en je hierdoor dus een performanceverlies creeert.

De G4 Cube had overigens wel als mooie oplossing dat alle stekkers aan de onderzijde zat. Daardoor zag je de stekkers niet en kon je de kabels ook wat mooier wegwerken. Nu zit je met ruimte achter de machine door de stekkers en gaan de kabels van boven naar beneden waardoor het wegwerken ietwat lastiger wordt. Het heeft dan weer wel als grote voordeel dat je nu wel heel wat beter bij de aansluitingen kunt komen en dat is nou ook precies de bedoeling.

Eigenlijk is dit nieuwe ontwerp ook niet eens zo heel erg nieuw meer. UNIX workstations worden al jarenlang in dit soort kleinere apartere behuizingen gestopt. Kijk eens goed naar het assortiment van NeXT en SGI om er eens 2 te noemen. De O2 en de NeXTCube waren ook al van die kleine doosjes zoals deze Mac Pro. Zo bekeken is dit ontwerp normaler dan wat ze nu nog hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Niet online

Tom

e_balk schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 22:40:
[...]

De Mac Mini server is wel een heel zielig alternatief voor de Mac Pro als server, toegegeven, de Mac Pro is ook niet het beste alternatief geweest voor de XServe. Apple richt zich gewoon niet meer op de servermarkt, op zich niets mis mee, maar het zou ze wel sieren als er software aangeboden werd die platform onafhankelijk de mogelijkheid bood om services te hosten ingericht op het uitrollen van Mac's in zakelijke omgevingen, nu blijft de Mac daar altijd een beetje het ondergeschoven kindje, waarbij het zeer moeilijk is om een goede volledige implementatie mogelijk te maken.
Ik denk omdat losse servers niet in de toekomstvisie past van Apple. Consumenten moeten iCloud gebruiken. Bedrijven gaan steeds vaker naar een virtueel platform (Amazon S3, Microsoft Azure etc.) icm cloudtoepassingen. Zelf een heel serverpark onderhouden met alle benodigde randapparatuur en failover-failbacks zal steeds minder worden als je virtuele machines in een perfect onderhouden VPS kunt laten draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abusimbal
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-09 19:45
Xudonax schreef op donderdag 13 juni 2013 @ 20:38:
Ik zou echter niet héél raar staan te kijken als ze later komen met een iets aangepast model waarbij je wél twee sockets krijgt. Voorlopig denk ik echter dat ze met de warmte van deze setup (1x Xeon E5 2600V2 voor 115-130W, 2x W9000 voor 2x 275W = ~680W) plus de warmte van de voeding al wel tegen grenzen van de koeling aan zullen gaan lopen.
Ik vraag mij hoe die voeding er uit ziet en hoe groot die is. Je sluit de voedingskabel direct aan, dus PSU zit erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e_balk
Tom schreef op vrijdag 14 juni 2013 @ 14:14:
[...]

Ik denk omdat losse servers niet in de toekomstvisie past van Apple. Consumenten moeten iCloud gebruiken. Bedrijven gaan steeds vaker naar een virtueel platform (Amazon S3, Microsoft Azure etc.) icm cloudtoepassingen. Zelf een heel serverpark onderhouden met alle benodigde randapparatuur en failover-failbacks zal steeds minder worden als je virtuele machines in een perfect onderhouden VPS kunt laten draaien.
Eens, maar het blijft jammer dat ze de keuzevrijheid niet aan de consument geven, er zijn hordes met bedrijven en bedrijfstakken, die niet staan te springen om bij Azure, S3 of andere amerikaanse bedrijven hun data te hosten, in sommige gevallen is het zelfs niet toegestaan. Maar goed daarvoor hebben ze altijd MS nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Dat heeft weinig met MS te maken. Als bedrijf kan je natuurlijk ook gewoon een SAN neerzetten als je veel snelle storage wil.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Femme schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 13:31:
[...]

Ga je mond spoelen. Dit is geen server. Verdere uitleg is overbodig.

Verder op de MacPro:

Gezien de interne non-uitbreidbaarheid word iedereen dus verplicht gesteld dure randapparatuur aan te schaffen. Wederom, dit is alleen leuk voor jups en kleine zelfstandige designers.

Zakelijk wil geen enkel bedrijf een lading losse apparaten op kantoor. Werkstations gecombineerd met FC tbv servercommunications en storage is dan veel effectiever. En dan het liefst gecombineerd met zero-clients voor de werknemers die geen zware applicaties draaien.

Oftewel, servers zijn noodzakelijk. Apple leverd deze niet meer (mini is GEEN server) en zelfs de MacPro is niet toereikend om te integreren met FC. Apple wil dus alleen maar maar producten verkopen aan particulieren aka jups en kleine zelfstandigen. Apple heeft dus doelbewust ervoor gekozen om het bedrijfsleven vaarwel te zeggen TENZIJ er nog een verrassing komt in de vorm van een server.

Voetnoot: Ik ga hierbij uit van de specs en connectiviteit van de MacPro. Dat ik die vuilnisbak lelijk vind staat er compleet buiten. Daar kan men nog wel een kartonnen doos overheen zetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ethirty schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 11:43:
Dat heeft weinig met MS te maken. Als bedrijf kan je natuurlijk ook gewoon een SAN neerzetten als je veel snelle storage wil.
En dan nu 3x raden welk nieuw op de markt te brengen apparaat van Apple GEEN FC ondersteuning meer leverd om degelijk bij de SAN te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Verwijderd schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 13:00:
[...]

Ga je mond spoelen. Dit is geen server. Verdere uitleg is overbodig.

[...]

Oftewel, servers zijn noodzakelijk. Apple leverdt deze niet meer (mini is GEEN server) en zelfs de MacPro is niet toereikend om te integreren met FC.
Misschien moet je je even verdiepen in wat een server doet. Dat hoeft niet per se een rack mounted apparaat te zijn. Het gaat erom dat je bepaalde diensten aanbied aan een groep users of devices. De mini is misschien geen server in de traditionele zin, maar met OSX server kan deze die rol prima vervullen. Er zijn zelfs hosters die rekken vol mini's hebben staan voor allerlei doeleinden (nu al 1200!).

Voor de rest heeft Apple een duidelijk beeld over waar ze zich op richten. De overvolle server en storage markt hoort daar niet bij.
Verwijderd schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 13:02:
[...]

En dan nu 3x raden welk nieuw op de markt te brengen apparaat van Apple GEEN FC ondersteuning meer leverd om degelijk bij de SAN te komen.
Hoe kom je daar bij? Sluit gewoon een Promise TB-FC adapter aan ;)

En gelukkig is FC niet het enige protocol waarmee je een SAN kan benaderen. Ik kan me goed voorstellen dat er straks wel een 10Gb ethernet adapter komt voor de Pro, zeker met de komst van TB2.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-09 02:54
Zou je er ook een deksel bij krijgen zodat ie geen stof hapt terwijl die uit staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• levik7
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 04-09 16:19
Met het aankomende Apple event(bron) op het oog, ben ik benieuwd of jullie denken dat Apple de nieuwe Mac Pro zal aankondigen?

Ik zat ook te denken, met 12 cores, twee videokaarten, (up to) 64 GB RAM en (in theorie) eindeloze hoeveelheid opslag via Thunderbolt, zou het dan niet mogelijk zijn om 1 zo'n Pro te gebruiken voor het aansturen van twee of meer verschillende computers.
Bijv.
Één (rond) bureau, in het midden 1 Mac Pro en dan 4 Thunderbolt displays aangesloten, die elk apart van elkaar bediend worden.
Als dat zou kunnen, de hardware is er sterk genoeg voor, dan is zo'n Pro ook interessant worden voor op kantoor.

Maar zelfs als dat er niet zou zijn dan denk ik dat die Pro als warme broodjes over de toonbank gaat, kijk maar hoeveel (professionele) Youtube en Vimeo account er zijn , allemaal jongeren en semi-volwassen die bakken met geld verdienen door filmpjes te maken die een paar miljoen "views" hebben.
Ik denk dat Apple zich op die mensen richt met deze nieuwe Mac Pro, en juist die mensen vinden zo'n "innovatief" design ontzettend mooi. Als er in een film of filmpje een PC te zien is is dat bijna altijd een iMac. (waarom dat zo is hoef ik niet uit te leggen denk ik ;) )
En als je dan bedenkt dat al die Youtubers ook hun nieuwe exclusieve pc een review gaan geven, en die waarschijnlijk positief is anders zouden ze er niet een paar duizend euro voor uitgeven, dat is een hele hoop gratis reclame ;)

Al met al ben ik erg benieuwd naar de nieuwe Pro, of hij betaalbaar word, of het dan toch een flop blijkt te zijn of dat zelfs andere fabrikanten ook ronden PC's gaan produceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:24

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik denk niet dat wat jij wil kan, met geen enkele computer, tenzij je er 4 thin clients aan hangt. Stop maar eens 2 muizen in je PC en probeer die tegelijk te gebruiken. Volgens mij is dat op een Mac Pro niet anders.

Ik ben ook zeer benieuwd wat de prijs gaat doen. Aan de ene kant denk ik dat het een duur ding gaat worden, zo met die 2 FirePro viedokaarten. Aan de andere kant was de instap Mac Pro altijd rond de 2500-3000 euro. Dus een Mac pro met een quad core Xeon en 8GB geheugen zou wel eens onder de 3K kunnen blijven. Ik zit heel erg te kijken naar een nieuwe Mac en een iMac ligt natuurlijk het meest voor de hand. Maar zo'n 'dustbin' lijkt me ook wel cool. Maar de Mac Pro kan ook zomaar iets van 5K of nog meer gaan kosten, maar dan ben ik bang dat ie flopt (zoals in het verleden bijv de Cube G4, die was ook te duur voor wat je kreeg).

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• levik7
zonoskar schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 18:27:
Ik denk niet dat wat jij wil kan, met geen enkele computer, tenzij je er 4 thin clients aan hangt. Stop maar eens 2 muizen in je PC en probeer die tegelijk te gebruiken. Volgens mij is dat op een Mac Pro niet anders.

Ik ben ook zeer benieuwd wat de prijs gaat doen. Aan de ene kant denk ik dat het een duur ding gaat worden, zo met die 2 FirePro viedokaarten. Aan de andere kant was de instap Mac Pro altijd rond de 2500-3000 euro. Dus een Mac pro met een quad core Xeon en 8GB geheugen zou wel eens onder de 3K kunnen blijven. Ik zit heel erg te kijken naar een nieuwe Mac en een iMac ligt natuurlijk het meest voor de hand. Maar zo'n 'dustbin' lijkt me ook wel cool. Maar de Mac Pro kan ook zomaar iets van 5K of nog meer gaan kosten, maar dan ben ik bang dat ie flopt (zoals in het verleden bijv de Cube G4, die was ook te duur voor wat je kreeg).
Dat is nu inderdaad zo, maar qua hardware kan het, waarom zou Apple daar dan geen software voor kunnen schrijven? Kan dan mooi mee met OS X Mavericks.

De prijs word inderdaad een groot punt, als Apple zegt dat de Pro ook echt Pro moet zijn, dan denk ik dat het instapmodel met 16GB komt, en natuurlijk het design heeft heel wat tijd gekost op te maken en bedenken dus rekenen maar dat ze daar geld voor vragen, dus zou ik zeggen 5000 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-09 20:50

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

levik7 schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 18:00:
Met het aankomende Apple event(bron) op het oog, ben ik benieuwd of jullie denken dat Apple de nieuwe Mac Pro zal aankondigen?

Ik zat ook te denken, met 12 cores, twee videokaarten, (up to) 64 GB RAM en (in theorie) eindeloze hoeveelheid opslag via Thunderbolt, zou het dan niet mogelijk zijn om 1 zo'n Pro te gebruiken voor het aansturen van twee of meer verschillende computers.
Bijv.
Één (rond) bureau, in het midden 1 Mac Pro en dan 4 Thunderbolt displays aangesloten, die elk apart van elkaar bediend worden.
Als dat zou kunnen, de hardware is er sterk genoeg voor, dan is zo'n Pro ook interessant worden voor op kantoor.
Dus als er dan 1 Mac Pro stuk gaat, kan er 4 man niet werken. Alleen om die reden zou je een dergelijke opstelling in een kantooromgeving al niet moeten willen. Er is niet zo gek veel redundant aan een Mac Pro, dus een defect onderdeel betekent al vrij snel dat het hele apparaat uit de running is.

Verder is een opstelling met meerdere 'werkplekken' (beeldscherm, toetsenbord, muis) op 1 centrale computer prima mogelijk, zij het niet (direct) met OSX. Onder Linux heb ik het (jaren geleden) voor de gein eens uitgezocht, en dan kan je technisch gezien meerdere X11 servers draaien die elk een beeldscherm, keyboard en muis voor hun rekening nemen.

Echter: het was (destijds) behoorlijk ruk om te configureren, en er zijn inmiddels veel betere alternatieven. Denk aan thin clients en gevirtualiseerde werkplekken en/of terminal services. Echter, dergelijke functionaliteit zie je vrijwel nooit rondom OSX opgetrokken worden.

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abusimbal
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-09 19:45
@ levik7: Je bedoelt zoiets als Windows MultiPoint Server
http://www.microsoft.com/windows/multipoint/

Ben benieuwd naar de koeling en voeding in zo een compacte behuizing en relatief "hete" hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-09 14:40

--MeAngry--

aka Qonstrukt

In principe kan het ook prima met VMWare Fusion of Parallels en USB passthrough voor muis en toetsenbord. :)

Het zou wel efficient voor de resources kunnen zijn. Het komt in de meeste werkomgevingen niet voor dat 4 mensen tegelijk veel CPU/RAM/GPU resources nodig hebben. Ik betwijfel echter of het in de praktijk ook lekker werkt. ;)

Overigens, ik zou het echt geweldig vinden als ze een "low-end" versie zouden uitbrengen met een Xeon E3 erin en standaard gaming GPU('s). :9

[ Voor 17% gewijzigd door --MeAngry-- op 14-10-2013 23:08 ]

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• levik7
abusimbal schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 22:45:
@ levik7: Je bedoelt zoiets als Windows MultiPoint Server
http://www.microsoft.com/windows/multipoint/

Ben benieuwd naar de koeling en voeding in zo een compacte behuizing en relatief "hete" hardware.
Zoiets bedoel ik inderdaad, als Apple dat mee geeft met OSX Maverix dan denk ik dat er best bedrijven zijn die het gaan overwegen, omdat het veel makkelijker is 1 Pro te beheren dan vier verschillende Mini's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:27
Nu de prijs bekend is, begint het grote twijfelen. Een nieuwe iMac (duurste model, a 2500,-) en dan de oude iMac 27" en thunderbolt display als 3 scherm setup of voor ongeveer 500 euro meer de Mac Pro en dan de oude iMac en Thunderbolt display als 2 scherm setup.. (De iMac kan toch als exetrn scherm gebruikt worden?)

Gebruik => fotograaf

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
3000+ voor een pc voor fotografie met 2 videokaarten die je niet gebruikt vind ik wel veel.

Ik vind het design heel cool en een sterk staaltje van Apple. Maar er is niet zoiets als een "allround" workstation. Qua hardware heb je voor rond de 700 euro iets wat even goed presteert als fotograaf, dat vind ik wel een naar idee...

- Voor lightroom, photoshop, en andere 2d dingen wil je een snelle quad of 6-core(eigenlijk alleen high end lightroom), en genoeg RAM. Maar daar krijg je dan ook ECC en 2 videokaarten bij die je niet gebruikt.

- Wil je CAD/CAM' en 3D'en dan wil je gewoon de snelste i5 processor en 1 (profi) videokaart naar keuze. Maar daar zit je weer met die extra GPU en overkill cpu qua threads. Je had liever dan 1 mid end / high end gpu gehad dan 2 instappers.

- Wil je videobewerken of renderen dan wil je veel cores en/of 1 of meerdere gpu's naar keuze afhankelijk van je app. Ecc en Profi gpu's zijn hier redelijk onzin.

Hoe langer ik er over nadenk hoe meer ik vind dat zo apple serieuze gebruikers zo niet serieus neemt. Het formaat en de SSD zijn wel erg leuk, maar dit is alleen een machine voor mensen die perse een nog snellere compu -met OSX- nodig hebben, en dus aan apple vastzitten.

Ik zat nog even te kijken in de pricewatch, zou je echt een machine met ongeveer dezelfde instap specs willen dan ben je rond de 1700 euro klaar. Die d300 lijkt me gezien de specs de opvolger van de w5000 dus die zal wel rond hetzelfde prijsniveau belanden. Vaak heeft AMD ook nog wel cashback acties. Haswell quadcore xeon is qua snelheid niet trager dan een quadcore op socket 2011. Trouwens als je perse een 6-core wilt dan is er nog ruimte zat voor een socket 2011 mobo en cpu, bijv.

Dus voor wat apple je biedt haal je iets met dezelfde specs maar dan wel inclusief jarenlang creative suite CC er bij, bijv. Haal je de onzinnige features voor velen zoals de Xeon en Ecc en Firepro weg dan is het helemaal veel goedkoper te doen.

Vooralsnog vind ik het voor de grafische sector, 3d en videobewerken een compleet onzin systeem geworden..

Zit je in de medische sector, olie en gas, engineering of andere high end gebieden DAN kan ik me nog wel wat voorstellen bij certificering en ecc enzo. Maar of Apple in die sectoren er nou veel gaat verkopen?

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E3-1240 v3 Boxed€ 239,-€ 239,-
1Supermicro X10SLL-F€ 159,26€ 159,26
2AMD FirePro W5000€ 400,30€ 800,60
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 89,-€ 89,-
1Crucial CT2KIT102472BD160B€ 155,50€ 155,50
1Seasonic M12II 520W€ 55,-€ 55,-
2Samsung 840 EVO 120GB€ 86,21€ 172,42
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.670,78

[ Voor 64% gewijzigd door maratropa op 23-10-2013 09:43 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tarlitz
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
maratropa schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 23:39:
3000+ voor een pc voor fotografie met 2 videokaarten die je niet gebruikt vind ik wel veel.
Precies mijn gedachten. Het is een weinig opmerkelijke computer van ongeveer 1000 euro die voor 3000+ verkocht wordt (alhowel de form factor wel heel cool is). Die twee videokaarten moet je maar net kunnen gebruiken.

Ik kan me voorstellen dat voor populaire software ondersteuning er wel zal komen (Adobe, CAD, etc). Voor mijn werk (ik werk in een chemisch lab) is er echt nul software die de gpu op een significante manier gebruikt, en ik zie dit ook niet veranderen. Alles gaat hier over de CPU, single of multi-core. De hogere kloksnelheid zou goed van pas komen, maar wat betreft het aantal CPU's processorkernen is het echt een flinke stap achteruit. En ik denk dat er met mij veel anderen zijn die er ook zo over denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

De gedachte achter die 2 GPUs is dat je via OpenCL deze ook aan de praat kunt zetten, parallell aan de CPU. Bijvoorbeeld voor filters in Photoshop of lightroom, of real-time filters in Premiere. Het moet wel in de programma's ingebouwd worden, maar dat komt vanzelf wel.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Premiere CC werkt idd al prima met meerdere GPU's, nvidia of AMD, dus daar zijn ze wel al prima in te gebruiken. Alleen daar heb je veel meer gpu power voor hetzelfde geld met 1 of meerdere consumenten kaarten. Voor 3000 piek haal je een 4930k met 32gb en 2 high end gamekaarten die deze instap mac pro helemaal kapot maakt in premiere...

Photoshop heeft ook al redelijk wat GPU versnelling maar het meeste werkt al prima vanaf een intel iGPU.. Of de blur filter nou echt 2 gpu's nodig heeft vraag ik me af. :)

Vooralsnog doet lightroom niks met de gpu en is wel lekker ge-thread. Ik kan me daar nog wel wat gpu hulp voorstellen, maar 2 lijkt me ook weer overkill.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 08-09 19:09

RoyK

Hobby tekenaar

Nu de mac pro bekend is, en het instappen op 3K staat, ben ik er wel uit. Het gaat een Customac worden. Ik vind het echt niet erg om iets meer te betalen voor iets goeds. Maar de balans is helemaal zoek. Wel erg jammer.. het idee van een klein kastje sprak me best aan.. en het design mag er ook wezen. Maar ik ben ook niet gekke Henkie. Voor mij hebben ze hun hand overspeeld.

Mijn portfolio op Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Niet online

Tom

Ik vind 3K een vrij logische prijs. Apple is duur en als je zelf wat gaat bouwen kan het altijd goedkoper. Toch denk ik dat het gezien de specs en hoe het opgebouwd is in die case het wel een goede prijs is. Volgens mij gebruiken ze ook serverhardware in die Mac Pro. Is niet te vergelijken met hardware die je normaal in consumenten pc's terugziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

3K is de startprijs.. je gaat nog een beetje verder shoppen om het naar je wensen bij te stellen. Dus het wordt makkelijk 4K. Serverspecs of niet.. als de benchmarks het niet bewijzen op kort termijn, is de keuze voor mij makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
idd "server hardware".. Dat is precies wat ze willen dat je denkt, en dat je dat nodig zou hebben. Het is 99% identiek aan consumenten hardware. Wat andere features, wat andere quality control, etc. Natuurlijk zijn er geen non xeons met 8 cores maar dat is strategisch gekozen van intel.

Ik bedoel dus niet dat een xeon met ecc en bepaalde features of een firepro zinloos zijn, natuurlijk niet. Teken jij vliegtuigonderdelen voor boeing dan wil je een gecertificeerde pc etc etc.

Maar bij een goed geconfigureerde consumenten PC is stabiliteit etc. t.o.v. "server hardware" in veel applicaties en omstandigheden een non issue.

Een grote groep Apple gebruikers die net even wat meer power wensen dan wat de snelste imac of macbook kan leveren zijn volgens mij allerlei mensen in de grafische, 3d en video industrie. Voor die mensen vind ik dit een zeer slechte instap mac-pro. Ik vind het nog al wat dat je voor veel minder geld een equivalente of snellere pc inclusief de software hebt, bijv.

Instap video edit machine met i7 en 1 goeie GPU naar keuze en raid setje? Jammerrr..

Een snelle i5 of i7 quadcore met 1 profi gpu naar wens voor je CAD app? Helaas..

Een betaalbare 6-core optie om te cpu renderen of high end lightroom werk? Too bad..

Alsof ze prijsbewuste gebruikers met cross-platform apps naar een windows pc WILLEN jagen?.. :)

Waarom niet een instapper met een i7 4820 en 1 gpu naar keuze voor een redelijke prijs bijv?

[ Voor 3% gewijzigd door maratropa op 23-10-2013 12:01 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

maratropa schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 11:53:
Waarom niet een instapper met een i7 4820 en 1 gpu naar keuze voor een redelijke prijs bijv?
Die hebben ze al, dat heet een iMac.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tarlitz
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
zonoskar schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 12:17:
[...]

Dat is heel wat anders. Daar zit nog een scherm aan vast, iets waar ik geen behoefte aan heb. Alleen de mac mini komt enigzins in de buurt van een Mac Pro, maar die zijn natuurlijk zwaar underpowered.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
zonoskar schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 12:17:
[...]

Nouja dus niet. Want met een 4820 als instap kun je upgraden naar allerlei socket 2011 cpu's. En juist 1 gpu kunnen kiezen lijkt me in veel workstations scenario's een grote plus. In die imac zit max een gtx 755m / 775m, dat is geen keuze. We denken in termen van workstations he, dus je zou afhankelijk van je apps een quadro, een gtx, een firepro, een radeon , een titan of misschien wel een tesla er in willen zetten.

Daar zit je dan als bijv Final Cut prof. met een Mac Pro of Imac te wachten op een redelijke upgrade, wetende dat je minimaal 3000 euro moet lappen om de performance van een machine van 1700 euro te krijgen (als je gelooft dat firepro's en xeon's en ecc wat voor je doen, anders kan het voor nog veel minder)

[ Voor 20% gewijzigd door maratropa op 23-10-2013 12:46 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Niet online

Tom

Dat is de doelgroep van Apple ook niet. En dat geldt voor bijna alle producten van ze (op een enkele uitzondering na, zoals o.a. de eerste iPad). Ze richten zich met de Mac Pro ook niet op de thuisgebruiker, maar op de veeleisende professionel. Zelfbouw is voor die doelgroep sowieso geen optie. Bij een goede pc leverancier zoals Dell praat je over een verschil van misschien 500 euro. Als je bewust voor het Apple-platform kiest stelt dat bedrag niets voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyrone89
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 04-02-2020
Tom schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 13:09:
[...]

Dat is de doelgroep van Apple ook niet. En dat geldt voor bijna alle producten van ze (op een enkele uitzondering na, zoals o.a. de eerste iPad). Ze richten zich met de Mac Pro ook niet op de thuisgebruiker, maar op de veeleisende professionel. Zelfbouw is voor die doelgroep sowieso geen optie. Bij een goede pc leverancier zoals Dell praat je over een verschil van misschien 500 euro. Als je bewust voor het Apple-platform kiest stelt dat bedrag niets voor.
Ook in die sectoren is men flink bezig met kosten besparen, dan kunnen dit soort grapjes van Apple slecht vallen (niet alleen de hogere ipv lagere kosten maar ook het principe dat Apple even doodleuk met dit soort prijzen durft te komen en zich dus totaal niet inleeft in de klantengroep).

Ik denk ook dat ze (net als met de iPhone 5c en iPad 2 prijzen) echt hun hand aan het overspelen zijn.

En dan die Phil Schiller die doodleuk zegt: "jullie zullen het wel met mij eens zijn dat dit een mooie prijs is". Net als met de iPhone 5c en iPad 2 laat Phil Schiller zien echt helemaal niks te snappen van de financiële situatie van mensen die geen directeur bij Apple zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Wacht ff, hebben we het over dezelfde Apple? ;) Hun producten zijn toch echt voor de thuisgebruiker, en zoals bijv. de iphone en macbook retina niet goedkoop maar gezien wat je er voor krijgt ook niet slecht geprijsd.

Defineer "veeleisende professional"? Volgens mij val ik daar ook onder, en een hoop mensen die ik ken toevallig ook. Mijn vriend X de zzp videomaker (op apple) is professioneel, veeleisend, en schrikt zich de pleuris van deze "instapprijs" in relatie tot wat je krijgt.

Ik heb het niet over zelfbouw. Ik heb het over dat als je als "veeleisende proffessional" ook een pc kan laten bouwen door een 3de partij met een veel betere prijs-prestatie verhouding, flexibiliteit en upgradebaarheid dan wat Apple nu biedt.

DELL en HP verkopen je het liefst ook een te duur workstation natuurlijk 8) Maar een groot gedeelte van de beoogde gebruikers heeft deze hardware helemaal niet nodig..

[ Voor 7% gewijzigd door maratropa op 23-10-2013 13:39 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Niet online

Tom

maratropa schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 13:34:
Wacht ff, hebben we het over dezelfde Apple? ;) Hun producten zijn toch echt voor de thuisgebruiker, en zoals bijv. de iphone en macbook retina niet goedkoop maar gezien wat je er voor krijgt ook niet slecht geprijsd.
De Mac Pro is niet voor de thuisgebruiker. Wat niet wil zeggen dat ze niet aan thuisgebruikers verkocht zullen worden (mensen die gewoon het snelste willen hebben), maar dat is niet de primaire doelgroep. De iMac is de computer voor thuis in de ogen van Apple.
Instapmodel vind ik bij de Mac Pro ook een misplaatste term, dan heb je al een erg dik apparaat.
Defineer "veeleisende professional"? Volgens mij val ik daar ook onder, en een hoop mensen die ik ken toevallig ook. Mijn vriend X de zzp videomaker (op apple) is professioneel, veeleisend, en schrikt zich de pleuris van deze "instapprijs" in relatie tot wat je krijgt.
Iemand met een uurtarief van 80-120 euro per uur waarbij de computer een stuk gereedschap is schrikt toch niet van 3K? Het is veel geld, maar het zijn zakelijke kosten, kun je afschrijven, je gaat er als het goed is productiever door werken en je weet dat je topkwaliteit koopt.
Maar een groot gedeelte van de beoogde gebruikers heeft deze hardware helemaal niet nodig..
Nee inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Tom schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 13:56:

Iemand met een uurtarief van 80-120 euro per uur waarbij de computer een stuk gereedschap is schrikt toch niet van 3K? Het is veel geld, maar het zijn zakelijke kosten, kun je afschrijven, je gaat er als het goed is productiever door werken en je weet dat je topkwaliteit koopt.
Dat je iets zakelijk af kan schrijven praat niet goed dat je geld over de balk moet gooien omdat Apple je weinig alternatief bied, en een behoorlijke prijs vragen voor de hardware. Er zit nog niet eens een toetsenbord bij. Ook een professional (als ik naar mezelf mag kijken) kijkt in zijn portomonee, kijkt naar zijn computer, kijkt weer naar zijn portomonee.. en denkt..hey, wacht eens even... ik heb nog meer rekeningen te betalen... hoe kan ik nu de beste bang for my bucks kopen. Ik vrees niet via deze weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Tom schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 13:56:
[...]

De Mac Pro is niet voor de thuisgebruiker. Wat niet wil zeggen dat ze niet aan thuisgebruikers verkocht zullen worden (mensen die gewoon het snelste willen hebben), maar dat is niet de primaire doelgroep. De iMac is de computer voor thuis in de ogen van Apple.
Instapmodel vind ik bij de Mac Pro ook een misplaatste term, dan heb je al een erg dik apparaat.

[...]

[...]

Nee inderdaad.
Ik bedoel meer dat voor de gebruikers die het wel kunnen/willen/moeten betalen er weinig flexibiliteit is en ze in veel gevallen te veel betalen voor wat ze krijgen.

En voor de mensen die het niet kunnen betalen of inzien dat het niet zo veel "value" is, is er geen alternatief ergens tussen de high end macbook of imac en deze machine.

Ik ben het helemaal met je eens dat zakelijk 3000 euro aan hardware helemaal niet zo raar is.
Wel denk ik dat er zeer veel bijv. zzp'ers zijn, grafici, fotografen, videobewerkers, 3d'ers die echt niet altijd dat soort tarieven kunnen vragen tegenwoordig, en los daarvan, dat wat ze kopen qua hardware kopen wel in verhouding moet staan met wat ze ervoor krijgen. Een pc waar je dit soort zaken lekker&stabiel op kunt doen hoeft namelijk niet zo heel veel te kosten, de software ook niet. Ik denk dat je of voor hetzelfde geld iets kan halen waar je productiever van wordt, of voor minder geld iets kan halen waar je dezelfde productiviteit op hebt.

Stel jij werkt frequent met Adobe Premiere Pro CC, en jij wilt zo productief mogelijk zijn. Dan denk je misschien, hmm die Mac Pro is wel wat misschien. Maar toch even kijken hoe ik aan dezelfde snelheid kom op een pc die ik voor me kan laten bouwen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 4770 Boxed€ 259,90€ 259,90
1Gigabyte GA-Z87-HD3€ 89,-€ 89,-
2Sapphire R9 270X 2GB GDDR5 OC DUAL-X Boost€ 169,-€ 338,-
1Corsair Carbide 200R Closed€ 50,-€ 50,-
1Microsoft Windows 8 Pro NL OEM 32/64 bit€ 119,50€ 119,50
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 22,60€ 22,60
2Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 68,70€ 137,40
1XFX Pro 550W€ 51,80€ 51,80
2Samsung 840 EVO 120GB€ 86,21€ 172,42
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.240,62

Ik noem hem de "Smac Pro" :) Hmm dan toch maar Premiere in windows draaien :) Er kan vanalles tegen ingebracht worden, maar niet dat ie trager dan die Mac Pro gaat zijn. Dan kun je je nog afvragen of 2 ssd in raid wel altijd zinvol is. En of 1 GPU met een bredere bus en meer ram misschien wel efficienter is dan 2 instap kaarten. (ik kan me dat in dit geval goed voorstellen, video apps houden van gpu bandbreedte, Pr iig wel.)

[ Voor 7% gewijzigd door maratropa op 23-10-2013 14:42 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
Een ZZP'er heeft toch allemaal geen zin om dit bij elkaar te zoeken. Wij zijn 3 jaar geleden begonnen met een eigen bedrijf in de fotografie, maar ik ga toch echt geen PC's meer in elkaar zetten.

Het moet gewoon goed, snel en het liefst ook mooi zijn, zonder poespas. We zijn erg blij met onze iMac, die nu 3 jaar oud is en geen enkel probleem geeft, het werkt altijd. In al mijn jaren van met PC's was er altijd wel wat (ook een ander doel en een andere tijd) en was ik altijd maar aan het upgraden om een beetje bij te blijven. Dan mag ik misschien een Apple-fanboy (geworden) zijn, maar ik vind het geweldig.

Vergeet verder niet dat je de kosten van je computerapparatuur nog kan aftrekken van de belasting, BTW kan verrekenen en de nieuwe computer als investering kan opgeven. Dat scheelt uiteindelijk netto een behoorlijk bedrag en dan valt het allemaal wel mee wat het kost.

[ Voor 16% gewijzigd door M@cer op 23-10-2013 15:06 ]

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

De vorige Mac Pro was een Xeon 4-core met 3.2 GHz (Nehalem) en 6 GB ram en een Radeon 5770 videokaart en 1 TB harddisk voor 2500 euro. Dan vind ik dit niet erg slecht geprijst aangezien je een betere CPU krijgt, meer geheugen, SSD en 2 GPUs die de 5770 wegblazen. 3K is veel geld, maar als je kijkt naar de rest v/d Apple producten zeker niet te duur.

/edit: Ik zit er serieus over te denken om het instapmodel te kopen, extra RAM er in te zetten en dan lekker voor thuis gebruiken. Boeie dat ik ook een hackintosh kan kopen voor de helft (ik heb al een hackintosh). ik heb geen zin meer in dat upgrade gezeik wat je telkens krijgt. Als ik een iMac wil, zit ik ook aan de 2500 euro en dan moet ik mijn 2 Dell 24" schermen maar zien te verkopen.

[ Voor 38% gewijzigd door zonoskar op 23-10-2013 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Tuurlijk heeft niet idereen daar zin in. Maar je hebt toch zat pc bouwers die kant en klare systemen aanbieden? Er zullen er vast wat tussenzitten die wel weten wat ze in de grafische sector doen en willen.
Goed, snel, zonder poespas, dat is net zo toepasbaar op een degelijke windows pc.

Feitelijk geef je een goeie prijs-prestatie, flexibiliteit en 1600 euro op voor mooi & klein. Dat is persoonlijk en een voorkeur voor mooi en klein kan ik niks tegen inbrengen. Ook een voorkeur voor OSX is persoonlijk.

Maar wat ik wel een argument vind is dat je als snelheid en productiviteit belangrijk vind, alsmede een goede prijs/prestatieverhouding, je bij deze Mac Pro verkeerd zit.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind het echt een misser, een single cpu apparaat waarmee Apple zich nog verder vervreemd van de professional die een echt workstation nodig heeft en een prijspolitiek die op geen enkele manier te verantwoorden is, je betaalt op deze manier voor het design.

Bovendien een vormgeving die door de gemiddelde secretaresse en schoonmaakster als afvalbak wordt aangezien, vraag me af hoe vaak het ding echt per ongeluk als afvalbak gebruikt zal worden als het onder een bureau staat.

Dit zou onder Steve nooit zo op de markt zijn gebracht, het gaat nu toch echt snel bergafwaarts met Apple nu Steve er niet meer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Een single CPU apparaat met mogelijk 12 cores. Echt, hoeveel cores wil je hebben dan? Een dual CPU systeem is altijd minder efficient (oa. ivm cache coherency). En tsja, hij lijkt op een afvalbakje, ik noem hem ook liefkozend 'dustbin' (sorry, ik ben verliefd). Dit ding is zo mooi dat ie nooit onder een buro komt te staan, dus die verwarring zal er niet komen. EN ik weet niet hoe het met anderen is, maar dit had ik juist onder Jobs verwacht. Iedereen miept erover dat deze Mac Pro niet uitbreidbaar is, dat het niet is wat de Pro wil. Maar hoevelen hebben de floppy gemist toen Apple die afschafte? Dit kon wel eens een revolutionair (remember, ik ben verliefd :)) apparaat blijken te zijn net zoals de Cube G4 (oh, fuck die is geflopt). Punt is dat men meteen begint te kijken wat je allemaal mist. Met een Thunderbird aansluiting kun je alles aansluiten wat je wil. Dat dit een rommeltje op je buro wordt heb je zelf in de hand. De SSD en het geheugen kun je upgraden naar een groter model als je dat wil, ook op later tijdstip en tegen lagere kosten dan upgraden in de Apple store (want is voor zover ik weet geen proprietary aansluiting).

Alleen je CPU of GPU upgraden gaat niet, maar ik vraag me af of dit ook echt gebeurd. Ik heb er wel eens over gedacht de CPU in mn systeem te upgraden (ik heb een Core Quad Q6600 op 2.4GHz), maar als je ziet wat voor snelheidswinst je dan boekt, dat weegt totaal niet op tegen de kosten. Die kun je beter sparen en dan later een nieuw systeem kopen, dat is wel kosten-effectief.

@maratropa: Waarom is deze instap Mac Pro minder productief dan jouw zelfbouw PC? Qua prijs/prestatie zit je (puur op snelheid gezien) nooit goed bij Apple.

[ Voor 165% gewijzigd door zonoskar op 23-10-2013 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

M@cer schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 15:02:
Een ZZP'er heeft toch allemaal geen zin om dit bij elkaar te zoeken. Wij zijn 3 jaar geleden begonnen met een eigen bedrijf in de fotografie, maar ik ga toch echt geen PC's meer in elkaar zetten.

Het moet gewoon goed, snel en het liefst ook mooi zijn, zonder poespas. We zijn erg blij met onze iMac, die nu 3 jaar oud is en geen enkel probleem geeft, het werkt altijd. In al mijn jaren van met PC's was er altijd wel wat (ook een ander doel en een andere tijd) en was ik altijd maar aan het upgraden om een beetje bij te blijven. Dan mag ik misschien een Apple-fanboy (geworden) zijn, maar ik vind het geweldig.

Vergeet verder niet dat je de kosten van je computerapparatuur nog kan aftrekken van de belasting, BTW kan verrekenen en de nieuwe computer als investering kan opgeven. Dat scheelt uiteindelijk netto een behoorlijk bedrag en dan valt het allemaal wel mee wat het kost.
Een iMac vind ik van een geheel ander kaliber. Ik werk ook op een iMac, en is gezien de aanschaf vs wat je er voor terug krijg prima te doen. Een goed scherm, prima hardware van binnen. Het geheugen is ontzettend overpriced maar kan je elders aankopen.

Ik kan niet in jullie portomonee kijken, maar als een beetje shoppen je voor 4 computers een besparing kan zijn van 5 a 6000 euro, is het geloof ik snel verdiend. Plus dat je makkelijk kan upgraden. Andere videokaart of cpu, en je bent weer op de rit.

Ik werk graag met OSX en dat zal ik ook blijven doen. Alleen op een andere motor. Het argument dat je alles bij elkaar moet zoeken is gewoon nonsens. Kost je hooguit een uur, .. misschien 2 en je bent klaar. Een paar uur investeren tegen een goedkopere pc (met OSX) die rondjes rondom de Mac Pro rent, i am in!

:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

@RoyK: En jij gaat een Hackintosh zakelijk gebruiken? Ik hoop voor je dat de BSA niet binnenvalt.

Voor degene die deze Mac Pro duur vinden, check wat je bij HP krijgt voor 3200 euro. Een tragere 3.3 GHz quadcore Xeon (wel dezelfde generatie) en geen videokaarten en geen SSD. Wel 4 GB meer geheugen en 1 TB HDD en veel plaats voor spul in de kast. Echt, deze Mac Pro is zooooo duur :) Wel appels met apples vergelijken.

[ Voor 17% gewijzigd door zonoskar op 23-10-2013 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Misschien zei ik het niet lekker maar ik bedoel dus dat je met 1600 euro minder dezelfde snelheid haalt. Of dus met de volle 3000 (euro, even aangenomen) in princiepe wel bijv. een 8 core xeon E5-2687W systeem in elkaar zet. Die gaat richting de 2 keer zo snel als de instap Mac Pro.. Als je video of 3d renderd is het verschil tussen 10 of 6 uur renderen wel een reden om even na te denken lijkt me.

Een vergelijkbare DELL precision komt ook in de buurt van de 3k idd, hp weet ik niet, zal ook wel. Maar DELL heeft ook instap precisions en veel meer keuze voor iemand die niet 3k wil / kan besteden. HP vast ook. Maar hier is mijn mening ook niet anders, een precision van 3k is geen goede value voor veel professionele gebruikers. (maar voor andere weer wel.) Maar ze hebben ook precisions zonder xeon, ecc en met een gpu naar keuze. Voor iedereen wat wils.

Voor apple is het weer "one size fits no one" :)

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickjehh
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-08 09:53
Ik vind het echt een non discussie hoor sorry dat ik het zeg. Wat interesseert het Apple dat jij met zelf bij elkaar gezochte hardware voor 1700 euro een even snelle pc in elkaar zet? Als ze daar in mee wilden gaan qua opzet dan hadden ze dat al lang gedaan toch? Qua prijs/kwaliteit is het voor een compleet systeem gewoon prima, zeker als je het met die HP vergelijkt die hierboven genoemd wordt. Iedereen mag ervan vinden wat hij wil en als je met zelf zoeken een net zo snelle pc in elkaar kan zetten voor minder geld, dan moet je dat lekker doen. Maar dat is geen reden om die knap staaltje design op alleen dat gebied af te kraken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Ik vind het een heel knap staaltje hoor. Mijn probleem is vooral dat er weinig te kiezen valt voor mensen die een betaalbaarder flexibel OSX workstation systeem zouden willen, omdat de ene workstation gebruiker de andere niet is. En ja als pc gebruiker / tweaker verbaas ik me wel een beetje over de prijs ;) voor wat je krijg maar dat doe ik ook bij dell/hp op dat niveau. Maar Apple doet alsof de instapper een leip snelheidsmonster is terwijl hij het niveau heeft van een quadcore i7 met 2 mid end gpu's in sli.

De prijs / prestatie / kwaliteit verhouding is vind ik :> niet prima, want die is ook niet prima bij de high end DELL's en HP's. Maar ze hebben wel nut, en bepaalde bedrijven geven zoals als gezegd weinig om een paar euro extra als er maar zo veel mogelijk service en zekerheid tegenover staat. Daar is een markt voor, begrijp ik ook.

[ Voor 15% gewijzigd door maratropa op 23-10-2013 17:18 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16:13
Wij gaan 'm op kantoor halen zodra hij uit is. Ben erg benieuwd naar z'n prestaties!

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyrone89
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 04-02-2020
zonoskar schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 16:24:
@RoyK: En jij gaat een Hackintosh zakelijk gebruiken? Ik hoop voor je dat de BSA niet binnenvalt.

Voor degene die deze Mac Pro duur vinden, check wat je bij HP krijgt voor 3200 euro. Een tragere 3.3 GHz quadcore Xeon (wel dezelfde generatie) en geen videokaarten en geen SSD. Wel 4 GB meer geheugen en 1 TB HDD en veel plaats voor spul in de kast. Echt, deze Mac Pro is zooooo duur :) Wel appels met apples vergelijken.
Omdat HP ook schofterige prijzen rekent is Apple niet ineens correct.

"Maar hij sloeg ook"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
Maar je weet toch gewoon dat je meer betaald bij Apple, daar kies je ook bewust voor.

Een Dacia rijdt misschien in bepaalde gevallen ook harder dan een Audi, maar toch is een Audi duurder dan een Dacia. Je mag van mij best kiezen om in de Dacia te rijden zodat je harder kan rijden, maar als ik het geld had zou ik toch voor de Audi gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Als je dat weet en er bewust voor kiest hoor je mij niet ;) Maar zoals gezegd, de prijs vind ik het issue nog niet eens zo vergeleken met andere workstations. (das meer een issue als zelfbouwer / equivalente pc laten bouwen)

Het punt is dat jij als fotograaf blijkbaar wel oren hebt naar een mooi workstation, die wat meer kan bieden dan een macbook of imac. Dan heb je nu geen andere keuze dan te betalen voor dingen die je niet gebruikt. Ik neem aan dat als je een identiek uitziende Mac Pro kon kopen maar dan met een i7 en 1 instap consumenten GPU voor een lager bedrag je dat dan zeker zou overwegen toch? (Zo'n DELL of HP in die klasse koop je ook niet voor fotografie werk, maar die hebben ook andere keuze bedoel ik dus)

[ Voor 4% gewijzigd door maratropa op 24-10-2013 12:24 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Je hebt een punt. Voor fotografie is de Mac Pro nu nog overkill, het enige waarvan je profijt hebt, is de PCIe SSD die er in zit. Maar er komt een tijd dat GPU processing meer in trek gaat komen. Dan heb je als fotograaf ineens ook voordeel van de dubbele GPU. Ik hoop dat met de introductie van deze Mac Pro de software ontwikkeling die kant op geduwd wordt. Die (max) 7TFlop processing capaciteit kun je leuk inzetten voor allerlei filters aangezien dit een eitje is voor zo'n GPU (ze zijn ervoor gemaakt). De nieuwe Final Cut Pro zet al vol in op GPU processing. Nou is het wel zo dat Adobe nog niet veel interesse heeft, het is natuurlijk niet eenvoudig je hele programma bibliotheek om te moeten schrijven.

Dus op korte termijn is het te duur voor wat je krijgt (als fotograaf), in de toekomst, wie weet!

/edit: Ik vind het gewoon een gaaf ding. En de keuze tussen de instap Mac Pro of een iMac met i7, SSD en wat meer geheugen is voor mij ook niet snel gemaakt. De iMac zal 500 euro goedkoper zijn, dan krijg je er natuurlijk wel een scherm bij, dus netto is ie nog goedkoper. Ik neig nog steeds in de richting van de Mac Pro :)

[ Voor 16% gewijzigd door zonoskar op 24-10-2013 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
Daarom zal de keuze ook zijn of de iMac vervangen door een nieuwe examplaar (en dan 3 scherm setup) of een MacPro met 2 scherm setup.

Windows is ook gewoon geen optie voor ons, aangezien dit door de daadwerkelijke fotograaf en bewerker (mijn vrouw) echt niet gewaardeerd gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• levik7
M@cer schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 13:11:
Daarom zal de keuze ook zijn of de iMac vervangen door een nieuwe examplaar (en dan 3 scherm setup) of een MacPro met 2 scherm setup.

Windows is ook gewoon geen optie voor ons, aangezien dit door de daadwerkelijke fotograaf en bewerker (mijn vrouw) echt niet gewaardeerd gaat worden.
Als ik jou was zou ik voor de mac pro gaan, omdat die toch makkelijker uitbreidbaar(extern en volgens Apple ook intern) is dan een iMac en zoals anderen al zeggen de toekomstige programma's gaan veel meer van de rekenkracht van de gpu gebruiken, dus daarmee ben je meer toekomst verzekerd.
Maar de mac pro is wel net nieuw dus misschien kan je beter even aankijken hoe de pro word ontvangen(ook qua hitte afvoer want als je die pro op je bureau zet en de koude lucht komt er bovenin in en onderin uit dan kan je bureau ook aardig opwarmen).
Ik denk dat de pro een betere koop mist het werkt zoals we van Apple verwacht zijn(wat ik wel weer een hele prestatie zou vinden als dat lukt).

En wat ook belangrijk is dat het scherm van de iMac vaak niet zo goed is als een professionele fotograaf wil dus dat zou ik dan ook nog maar ff met je vrouw overleggen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigg Balls
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11:59

Bigg Balls

Screw you guys, I'm going

Leuk die prijsdiscussie hier. Zie ik direct met wie ik geen zaken moet doen en wie wel voor kwaliteit gaan! Hackintosh voor 4 zakelijke computers, hou toch op zeg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18:19
Inderdaad als je al professional een hackintosh dan ben je in mijn ogen wel erg kansloos bezig, niks mis hoor met een hackintosh maar als je pro bent doe je dat gewoon niet. Koop dan gewoon een supersnelle Windows bak die draaien ook best goed hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:53
levik7 schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 22:33:
[...]

(ook qua hitte afvoer want als je die pro op je bureau zet en de koude lucht komt er bovenin in en onderin uit dan kan je bureau ook aardig opwarmen).
Wat denk je zelf. Warme lucht stijgt op...

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

NotSoSteady schreef op zaterdag 26 oktober 2013 @ 12:39:
Inderdaad als je al professional een hackintosh dan ben je in mijn ogen wel erg kansloos bezig, niks mis hoor met een hackintosh maar als je pro bent doe je dat gewoon niet. Koop dan gewoon een supersnelle Windows bak die draaien ook best goed hoor.
Van OSX naar Windows stappen? 8)7
Bigg Balls schreef op zaterdag 26 oktober 2013 @ 12:08:
Leuk die prijsdiscussie hier. Zie ik direct met wie ik geen zaken moet doen en wie wel voor kwaliteit gaan! Hackintosh voor 4 zakelijke computers, hou toch op zeg!
Met iemand wel of geen zaken doen vanwege zijn of haar hardware keuzes. Ja, dat is een professionele houding! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigg Balls
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11:59

Bigg Balls

Screw you guys, I'm going

RoyK schreef op zaterdag 26 oktober 2013 @ 13:02:
[...]

Met iemand wel of geen zaken doen vanwege zijn of haar hardware keuzes. Ja, dat is een professionele houding! :+
Zeker professioneel, als ik een dienst afneem voor het bedrijf waarvoor ik werk speelt dat ook een keuze. Iemand die houtje toutje gereedschap heeft wekt eenmaal weinig vertrouwen.

[ Voor 11% gewijzigd door Bigg Balls op 26-10-2013 14:25 . Reden: Verkeerde persoon aangesproken ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Bigg Balls schreef op zaterdag 26 oktober 2013 @ 14:23:
[...]

Zeker professioneel, als ik een dienst afneem voor het bedrijf waarvoor ik werk speelt dat ook een keuze. Iemand die houtje toutje gereedschap heeft wekt eenmaal weinig vertrouwen.
In mijn 7 jaar dat ik voor mijzelf werk, heeft nog nooit, echt nog never nooit 1 klant interesse getoond op welke hardware ik mijn werkzaamheden verricht. In deze 7 jaar waar ik met regelmaat andere zelfstandigen in moet schakelen ivm websites laten bouwen, video producties en game ontwikkeling, heb ik nog nooit gevraagd: Voordat ik je de opdracht geef.. werk jij wel op een goede computer of niet? Ik zie me al aankomen. Wat een onzin.

Ik kan me voorstellen dat Apple de hackingtosh scene zelfs gedoogd. Want persoon X werkt nog steeds met OSX, wat hij/zij heeft gekocht via de website van Apple. Maakt gebruikt van de App Store, koopt Apple rand apparatuur zoals een toetsenbord en bijv. een muis en trackpad.. etc etc. Apple wint hoe dan ook. Als Apple dit allemaal de kop in had willen drukken, wat hun geld zou kosten door het mislopen van inkomsten.. zouden websites zoals tonymacx86 al lang uit de lucht zijn gehaald.

Hoe je er ook tegenaan kijk. Het staat los van iemand zijn professionaliteit. Je neemt een dienst bij iemand af omdat hij goed en op tijd werk aflever. In welke auto hij rijd, naar welke televisie hij kijkt en wat voor computer hij in elkaar zet zal me een zorg zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Pyrone89 schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 00:29:
Omdat HP ook schofterige prijzen rekent is Apple niet ineens correct.
Maar ook niet fout ;) Zoiets heet "marktconform".

Apple maakt UNIX computers en als we even kijken naar hoe de prijzen daarvan ooit waren dan kun je stellen dat het een stuk beter is geworden. Daarnaast zijn dit ook de enige UNIX machines die vrijwel net zo werken als een gewone Windows computer die een consument zou kopen. Als je echt objectief gaat kijken dan kijk je naar de prijzen van de onderdelen (Xeon proc, ECC geheugen, FireGL videokaarten, 2 videokaarten ipv 1) en hoe dit allemaal in zo'n kleine cilinder is gepropt (computers met dit soort hardware zijn altijd grote kasten en hebben een gewicht van 20kg; dit is dus qua form factor uniek). Dan zijn dit soort prijzen ineens niet zo heel erg gek meer en dus "marktconform".

Het is heel simpel: wil je dit geld er niet voor neerleggen dan zul je iets anders moeten kopen. Dat betekent dat je dan met Windows moet werken of met iets van Linux. Dat betekent dat je ergens een compromis moet gaan sluiten (even vanuit OS X gezien; je moet rekening houden met software die je niet kunt gebruiken omdat die er niet voor Windows of Linux is). Mensen moeten gewoon eens wat minder hard zeuren over zinloze dingen als aanschafprijs.
"Maar hij sloeg ook"
"Maar hij sloeg dus heb ik mezelf verdedigd". Oftewel, gebruik eens iets wat wel enigszins wat te maken heeft met het onderwerp.

[ Voor 3% gewijzigd door ppl op 26-10-2013 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Vanuit het oogpunt van bijv "content creation" (ed, video, grafische dingen etc) maakt het natuurlijk niet uit op wat voor computer je werkt. Unix is leuk maar voegt niets toe op dit vlak. Een mac is gewoon een pc met een ander os wat dat betreft.

Een xeon, ecc ram en firepro's zijn niet groter dan de "normale" onderdelen en dat heeft dus weinig te maken met de speciaalheid van het formaat. ( die ik ook speciaal vind ) Nog een reden waarom ik niet begrijp dat er geen instap mac pro is.

Als jij een workstation zoekt met 2 gpus zoals een gelijkwaardige dell precision of hp x maar dan met osx dan is de prijs marktconform.

Maar voor een persoon die wel wat uitbreidbaarheid en flexibiliteit wilt maar niet al die hardware die toch niet gebruikt gaat worden heeft apple vooralsnog geen goede deal..

En ik denk dat de aanschafsprijs in relatie tot wat je krijgt voor een grote groep toch wel een issue is. Ik denk dat menig beginnende fotograaf of graficus gevoelig is voor het feit dat je lightroom e/d ook kan draaien op een pc die een 3de kost, en waar je ook nog een scherm, de software en een vakantie bij hebt. ;)

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• levik7
maratropa schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 10:03:
Vanuit het oogpunt van bijv "content creation" (ed, video, grafische dingen etc) maakt het natuurlijk niet uit op wat voor computer je werkt. Unix is leuk maar voegt niets toe op dit vlak. Een mac is gewoon een pc met een ander os wat dat betreft.

Een xeon, ecc ram en firepro's zijn niet groter dan de "normale" onderdelen en dat heeft dus weinig te maken met de speciaalheid van het formaat. ( die ik ook speciaal vind ) Nog een reden waarom ik niet begrijp dat er geen instap mac pro is.

Als jij een workstation zoekt met 2 gpus zoals een gelijkwaardige dell precision of hp x maar dan met osx dan is de prijs marktconform.

Maar voor een persoon die wel wat uitbreidbaarheid en flexibiliteit wilt maar niet al die hardware die toch niet gebruikt gaat worden heeft apple vooralsnog geen goede deal..

En ik denk dat de aanschafsprijs in relatie tot wat je krijgt voor een grote groep toch wel een issue is. Ik denk dat menig beginnende fotograaf of graficus gevoelig is voor het feit dat je lightroom e/d ook kan draaien op een pc die een 3de kost, en waar je ook nog een scherm, de software en een vakantie bij hebt. ;)
Het voordeel van Mac OS is dat het lichter(minder ram en CPU gebruik) is dan Windows, maar tegenwoordig is de hardware zo ver ontwikkeld dat je het niet meer merkt, maar toch moet ik zeggen dat de iMac van mijn vader minder vaak vast loopt dan mijn Windows PC. En als ik een video render en ik er naast wat anders doe en het programma dan vast loopt en opnieuw moet beginnen ben ik best chagrijnig. Dus in dat geval maakt het wel uit wat voor OS je werkt.

Apple zegt dat ze wel een instap Mac Pro hebben, en jij niet :?
Nee, ik snap je punt maar ik denk dat Apple niet gek is met alle ervaring die ze hebben, dus ik denk dat ze met die twee GPU's hebben ingespeeld op ontwikkeling om meer gebruik van de GPU te maken voor niet grafische taken. Nu is dat nog niet zover ontwikkeld maar deze Mac is bedoeld voor langer gebruik dan een jaar ;) en over een jaar zal die techniek veel meer gebruikt worden(zeker in Apple's eigen programma's).

Over flexibiliteit gesproken wil jij meer dan 64 GB ram? Of meer dan 1 TB flash opslag?
Waarschijnlijk wil je wel meer opslag maar dat wil je dan op harddrives(heb je de herrie ervan ook niet), en waarom zou je die niet in een externe behuizing ergens verstopt kunnen neerzetten en 1 Thunderbolt kabeltje naar je PC laten lopen?
En met die twee videokaarten ben je denk ik ook behoorlijk future-proof.
En een 12-core CPU, ik kan me niet voorstellen dat jij tot de doelgroep behoort van deze Pro en meer rekenkracht wil?
Misschien dat je ook een DVD-drive wil, maar voor de keren dat je die gebruikt lijkt me toch niet zo'n probleem om die even uit een kast te moeten pakken?

En tja, de prijs, die is natuurlijk hoger dan als je iets soortgelijks zou kopen van een ander merk, maar je hebt dan ook wat exclusiefs, iets waar je een aantal jaar mee kan doen en wat in verhouding ook behoorlijk zijn waarde behoud.
Dus laten we zeggen dat die meer prijs dan voor het exclusieve is en in dit geval is dat OSX en de kleine vorm.
Pagina: 1 2 Laatste