Toon posts:

Get Data Back [XP]

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste lezers,

Al enige tijd probeer ik een paar verwijderde bestanden op mijn (Windows XP) laptop terug te halen via Get Data Back (en ook al wat andere programma's geprobeerd).
Deze bestanden heb ik in het jaar 2009 of 2010 verwijderd. Toch wil ik ze nu graag weer terug hebben.

Wanneer ik Get Data Back mijn volledige C:\ schijf (FAT32) laat scannen - ja ik weet zeker dat ze daar stonden - vindt hij ongelooflijk veel bestanden, maar niet diegene die ik zoek.

Mijn vraag is:

Hoe kan ik deze bestanden toch terughalen op mijn laptop? Mis ik iets? Heb ik nog andere opties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhaeTom
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11-10 13:16
Wat bij Getdataback heel belangrijk is, is de eerste keuze die je maakt in het beginscherm. Ga allereerst voor "I want to recover deleted files". Als je daar niets mee vindt, probeer je alle andere mogelijkheden. Ondanks dat ik Getdataback een van de betere tools voor datarecovery vind, zijn er nog talloze andere programma's om verwijderde bestanden te herstellen als het niet lukt op deze manier.

Houdt er trouwens wel rekening mee dat als de ruimte waar het bestand ooit stond inmiddels is overschreven met andere data, het bijna onmogelijk is om je verwijderde bestand terug te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
PhaeTom schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 15:09:
Wat bij Getdataback heel belangrijk is, is de eerste keuze die je maakt in het beginscherm. Ga allereerst voor "I want to recover deleted files". Als je daar niets mee vindt, probeer je alle andere mogelijkheden. Ondanks dat ik Getdataback een van de betere tools voor datarecovery vind, zijn er nog talloze andere programma's om verwijderde bestanden te herstellen als het niet lukt op deze manier.

Houdt er trouwens wel rekening mee dat als de ruimte waar het bestand ooit stond inmiddels is overschreven met andere data, het bijna onmogelijk is om je verwijderde bestand terug te vinden.
Dus als ik het goed begrijp is je advies:

1. Run meerdere scans met verschillende instellingen / selectiecriteria binnen Getdataback
2. Probeer dit met verschillende programma's omdat elk programma en elke instelling andere resultaten kan geven

En hoe kan ik vaststellen dat de ruimte waar mijn bestand ooit stond inmiddels overschreven is met andere data?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhaeTom
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11-10 13:16
Verwijderd schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 15:17:
[...]
Dus als ik het goed begrijp is je advies:

1. Run meerdere scans met verschillende instellingen / selectiecriteria binnen Getdataback
2. Probeer dit met verschillende programma's omdat elk programma en elke instelling andere resultaten kan geven

En hoe kan ik vaststellen dat de ruimte waar mijn bestand ooit stond inmiddels overschreven is met andere data?
Precies, verder is het vaststellen is niet te doen voor zover ik weet. Dat zou in theorie denk ik alleen kunnen als je weet op welke sector een bestand stond en kijkt of die sector nu leeg is. Dit gaat mijn kennis te boven en zou misschien iemand met professionele datarecovery ervaring je kunnen beantwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
PhaeTom schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 15:22:
[...]

Precies, verder is het vaststellen is niet te doen voor zover ik weet. Dat zou in theorie denk ik alleen kunnen als je weet op welke sector een bestand stond en kijkt of die sector nu leeg is. Dit gaat mijn kennis te boven en zou misschien iemand met professionele datarecovery ervaring je kunnen beantwoorden.
Goed, ik ga gewoon zo veel mogelijk dingen proberen.
Hartelijk dank voor je reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Even resumeren... Je hebt een PC. Op die PC heb je zo'n 3 of 4 jaar geleden een aantal bestanden die op de C:-schijf stonden verwijderd. Nu, 4 jaar later, wil je met behulp van GetDataBack die bestanden terughalen?
Heb je die PC de afgelopen jaren gebruikt? Indien 'JA' is de kans dat je iets terugvindt minimaal.

Bestanden op je schijf nemen ruimte in. Op het moment dat je je PC verteld dat een bestand verwijderd moet worden, geef je je OS toestemming om de fysieke locatie van dat bestand te overschrijven. (Om die reden wordt bij het gebruik van recovery-tools meestal geadviseerd zo min mogelijk acties op de betreffende schijf/partitie uit te voeren). De kans dat die locaties in de afgelopen 3, 4 jaar is overschreven is immens. Met andere woorden... de kans dat je data te recoveren is, is verwaarloossbaar klein.

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

In het forumdeel Opslagtechnologie staat een FAQ over datarecovery: OM FAQ. Ook is er: Thematopic: Datarecovery (en niet vergeten: Thematopic: Backups) :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je het ding inderdaad in 2009 al weggegooid hebt en vervolgens heel vaak overschreven is, dan is het onbegonnen werk. Als je het ding sinds 2009 niet meer hebt aangehad, dan is de kans dat je het terug kan halen nog wel aanwezig.

Je kunt eens in Thematopic: Datarecovery kijken voor wat tooltjes. maar als die PC de afgelopen 4 jaar gewoon in gebruik is geweest dan denk ik dat je daar ook niets mee terughaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Allen bedankt voor de reacties!

Ik heb de bestanden in september 2009 verwijderd en in september 2010 een nieuwe laptop gekocht.
De laptop waar het om gaat is dus één jaar in gebruik geweest na het verwijderincident.

Wat zijn mijn kansen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

ergens tussen 0 en niets denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clavat
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10-10 17:09
Dan zijn je kansen nihiel.
Maar je kunt het met een zeer diepe scan proberen.

Dan kun je ze misschien nog vinden

PSN: McMillan0984

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Als de bestanden echt zo belangrijk zijn dan kan je beter een no-cure-no-pay data recovery bedrijf inschakelen. Een laptop die een jaar lang nog gebruikt is heeft vrijwel zeker die sectoren al meerdere malen overschreven. Ik verwacht dat zelfs een datarecovery bedrijf er niks meer mee zal kunnen.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Verwijderd schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 19:05:
Allen bedankt voor de reacties!

Ik heb de bestanden in september 2009 verwijderd en in september 2010 een nieuwe laptop gekocht.
De laptop waar het om gaat is dus één jaar in gebruik geweest na het verwijderincident.

Wat zijn mijn kansen?
Wat voor bestanden waren het (text-files of binaire files zoals word / excel etc)?

Als het pure text-files waren dan heb je een heel minieme kans dat een extreme deep-scan gedeeltes van je text-files kan terughalen en dat je de missende gedeeltes zelf kan aanvullen, waren het binaire files dan is de kans ergens rond de nul tot nul want dan heb je echt het volledige bestand nodig en dat is in dat jaar wel overschreven (of je moet standaard 50% oid van je hdd vrij houden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
redfoxert schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 23:03:
Als de bestanden echt zo belangrijk zijn dan kan je beter een no-cure-no-pay data recovery bedrijf inschakelen. Een laptop die een jaar lang nog gebruikt is heeft vrijwel zeker die sectoren al meerdere malen overschreven. Ik verwacht dat zelfs een datarecovery bedrijf er niks meer mee zal kunnen.
Datarecoverybedrijven kunnen overschreven sectoren bij benadering terughalen. Daarom geeft de US DoD 5220.22-M geen 100% zekerheid dat je data echt weg is.

Je krijgt ongeveer 90% van je data bij benadering terug, maar ik hoop dat je een dikke erfenis hebt waarmee je dat kunt betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Trommelrem schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 23:18:
[...]
Je krijgt ongeveer 90% van je data bij benadering terug, maar ik hoop dat je een dikke erfenis hebt waarmee je dat kunt betalen.
Dat is slechts 90% op bit-niveau, op bestandsniveau mag je daar weer tig andere bedrijven op gaan zetten (met dito prijskaartjes) en die geven een stuk minder resultaat als 90% (waar het tenminste om complete goede bestanden gaat)
Pagina: 1