aankoop server

Pagina: 1
Acties:

• xandie
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14-04-2025
Hoi,
Ik ga een server kopen, maar ik heb hier niet zo veel ervaring mee. In het verleden heb ik altijd gebruik gemaakt van enkele oude desktops.
Wat ga ik doen met deze server?
De server gaat voornamelijk dienen als webserver en fileserver. Maar ik wil er ook enkele virtuele machines op draaien. In de toekomst ga ik hem gebruiken als ltsp server voor 1 a 2 thin clients.
Wat is mijn budget?
600 euro, maar indien nodig kan ik tot 1000 euro gaan.
Merkvoorkeur?
Als processor heb ik het liefst Intel.
Harde schijven?
Ik heb hier nog enkele harde schijven liggen die ik erin ga steken.
OS?
Ubuntu server

Alvast bedankt

ps: Ik wist niet goed waar ik dit topic moest plaatsen, dus als het verkeerd zit, laat het me weten dan kan ik het verplaatsen.

• hydrargyrum
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10-04 09:47
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E3-1230V2 Boxed€ 207,50€ 207,50
1ASRock B75 Pro3-M€ 56,90€ 56,90
2Western Digital Red WD30EFRX, 3TB€ 126,95€ 253,90
1Cooler Master K280€ 30,43€ 30,43
1Kingston HyperX KHX1600C10D3B1K2/16G€ 105,90€ 105,90
1be quiet! System Power 7 300W€ 30,99€ 30,99
1Crucial m4 mSATA CT032M4SSD3 32GB€ 48,95€ 48,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 734,57

Dit lijstje heb ik zelf eens een keer gemaakt, maar dan voor minecraft/andere gameservers. Waar je rekening mee moet houden is dat haswell binnenkort uitkomt, maar dat brengt niet veel extra performance met zich mee. Als je in jouw geval de harddisks weglaat kan je onder de 600 euro uitkomen, en dan is deze setup ideaal. Je moet alleen wel rekening houden met dat er nog een mSATA-SATA adapter bij moet voor de ssd, ik geen SATA 32GB ssd kon vinden.

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:24
De Xeon processor heeft in deze configuratie geen meerwaarde. Bedenk even heel goed of je VT-d nodig hebt (i5-3330) of dat je zonder kunt. Verder bevatten de volgende topics antwoorden op de vragen die je stelt en die je waarschijnlijk nog gaat stellen:
Het grote zuinige server topic
Het grote DIY RAID NAS topic deel 3
Zuinige ESXi Server

while (! ( succeed = try ()));

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Als het een instapserver betreft, dan kun je het beste de HP Microserver kopen. Dan heb je tenminste een kant en klare oplossing waar zelfs SLA op mogelijk is. De aankomende Microserver schijnt een Intel processor te hebben. Nooit een zelfbouwsysteem gebruiken als server. Dat vergt in de praktijk veel meer onderhoud, bovendien staat op de HCL van serversoftware zelden consumentenonderdelen. Voor 1 a 2 LTSP clients is de Microserver meer dan krachtig genoeg. Volgens de vereisten van LTSP kun je tot minimaal 10 gebruikers met de 2 GB Microserver.

Als het een simpele web/fileserver betreft, is Azure dan wellicht een optie? Azure heeft ook ondersteuning voor enkele Linux distributies en je kunt een VPN opbouwen tussen je thuislokatie en Azure. Bovendien is Azure veel makkelijker schaalbaar dan een zelfbouwserver.

[ Voor 21% gewijzigd door Trommelrem op 26-05-2013 11:35 ]

• timofp
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08-04 22:39
Trommelrem schreef op zondag 26 mei 2013 @ 11:25:
. Nooit een zelfbouwsysteem gebruiken als server. Dat vergt in de praktijk veel meer onderhoud,
Sorry, maar wat is dat voor een vreemde opmerking. Als het geen professioneel gebruik betreft (wat ik niet kan afleiden uit de SP), waarom zou zelfbouw dan slecht zijn. Ik zie hier veel meer mogelijkheden in, in termen van keuze en latere uitbreidbaarheid.

Als Ruimte geen issue is zou ik voor een Tower Case gaan, ik heb zelf de Fractal Design Define XL Black gekozen, voldoende uitbreidmogelijkheden, voornamelijk op het gebied van storage. Als je wil gaan virtualiseren zou ik zeker zorgen dat je nu al een voldoende krachtige processor plaats en de mogelijkheid open laat tot meer geheugen in de toekomst. Voor moderne processors geldt het ook dat het iddle verbruik laag is en praktisch hetzelfde is, of je nu een i3, i5 of i7 hebt. Ik zou ook niet kiezen voor een Xeon overigens maar gewoon een core i5.

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
timofp schreef op zondag 26 mei 2013 @ 12:38:
[...]

Sorry, maar wat is dat voor een vreemde opmerking. Als het geen professioneel gebruik betreft (wat ik niet kan afleiden uit de SP), waarom zou zelfbouw dan slecht zijn. Ik zie hier veel meer mogelijkheden in, in termen van keuze en latere uitbreidbaarheid.
Daarom:
xandie schreef op zondag 26 mei 2013 @ 10:52:
Ik ga een server kopen, maar ik heb hier niet zo veel ervaring mee.
Zelfbouw geeft gewoon veel gezeur met HCL's en serversoftware. Bovendien kun je voor 600 euro al een kant en klare Microserver kopen, inclusief een paar schijven. Zelfbouw is alleen interessant als je veel tijd wilt steken in troubleshooting en als je genoeg kennis hebt om zonder support problemen op te lossen.

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Moet de server ook in een 19" rack komen te hangen?

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• xandie
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14-04-2025
hans_lenze schreef op zondag 26 mei 2013 @ 11:24:
De Xeon processor heeft in deze configuratie geen meerwaarde. Bedenk even heel goed of je VT-d nodig hebt (i5-3330) of dat je zonder kunt. Verder bevatten de volgende topics antwoorden op de vragen die je stelt en die je waarschijnlijk nog gaat stellen:
Het grote zuinige server topic
Het grote DIY RAID NAS topic deel 3
Zuinige ESXi Server
Wat is het verschil tussen beide processoren? Wanneer kies je voor Xeon en wanneer voor de i5-reeks?
Juup schreef op zondag 26 mei 2013 @ 13:42:
Moet de server ook in een 19" rack komen te hangen?
nee
, ik ga de server waarschijnlijk in de garage zetten :p
Trommelrem schreef op zondag 26 mei 2013 @ 13:18:

Zelfbouw geeft gewoon veel gezeur met HCL's en serversoftware. Bovendien kun je voor 600 euro al een kant en klare Microserver kopen, inclusief een paar schijven. Zelfbouw is alleen interessant als je veel tijd wilt steken in troubleshooting en als je genoeg kennis hebt om zonder support problemen op te lossen.
Bij mijn weten draait ubuntu server op zowat alles (correct me if I'm wrong)
Trommelrem schreef op zondag 26 mei 2013 @ 11:25:
(....)
Als het een simpele web/fileserver betreft, is Azure dan wellicht een optie? Azure heeft ook ondersteuning voor enkele Linux distributies en je kunt een VPN opbouwen tussen je thuislokatie en Azure. Bovendien is Azure veel makkelijker schaalbaar dan een zelfbouwserver.
Ik heb liever een fysieke server, azure is dus geen oplossing.

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:24
xandie schreef op zondag 26 mei 2013 @ 16:13:
[...]

Wat is het verschil tussen beide processoren? Wanneer kies je voor Xeon en wanneer voor de i5-reeks?
Intel heeft een hele sloot aan features die op een processor zitten. Afhankelijk van je behoeften kun je features afstrepen of juist toevoegen aan je 'must-have' lijst.

Ik doe een gooi naar de featurelijst en de bijbehorende Intel serie. Er zitten vast een aantal fouten in, dus controleer het even op ark.intel.com. Hoe verder je in de lijst komt, hoe meer cache er op zit.

Single core (Celeron)
Dual Core (Pentium)
VT-x (Pentium)
Hyperthreading (i3)
Turbo (i5)
VT-x + EPT (i5)
VT-d (i5)
AES NI (i5)
TXT (dure i5? + i7)
vPRO (i7)
ECC RAM (Xeon)
Business support (Xeon)
Fast Memory Access (Xeon)
Flex Memory Access (Xeon)

Binnen de i5 serie is nog een verschil in wel/geen Hyperthreading. De meerderheid van de Xeon's heeft geen graphics (typenummers eindigend op een '5' hebben het juist wel)).

while (! ( succeed = try ()));

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 29-04 13:34

player-x

Disruptive by design

*Algemeen Advies* HTPC en Homeserver Advies Guide

Zou als ik jou was even dit topic door lezen, zit vast wel wat relevante informatie voor je bij.

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

Pagina: 1