[V3.x] DAta Logging met de Netduino Plus 2 Overzicht Laatste deel

Pagina: 1 ... 35 ... 39 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaboutertjes
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 04-04-2022
Sir Bacon schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 19:00:
Ik heb nu 4 pulsmeters ter beschikking in de meterkast:
  • stroomverbruik
  • stroomopwek
  • gas
  • water
Maar ik kan even niks terugvinden wat dat betekent voor de hardware definitie.
Hallo Sir Bacon,
Zoals ik het op de schema (rechts onder) kan zien zijn het de aansluitingen D8 t/m D11 deze alleen nog software matig definiëren.

suc6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Bacon
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08:41
kaboutertjes schreef op zondag 14 februari 2016 @ 09:32:
[...]

Hallo Sir Bacon,
Zoals ik het op de schema (rechts onder) kan zien zijn het de aansluitingen D8 t/m D11 deze alleen nog software matig definiëren.

suc6
Ja, dat had ik ook gezien. Alleen op de NP2 zijn er Digital in's van 0 t/m 13. Dus als ik D8 definieer, welke pakt ie dan? Van het shield of van de originele NP2? Vandaar de verwarring. Maar misschien ga ik het maar eens gewoon met 2 proberen, eens kijken wat er gebeurd....

Iemand hier die ook zo'n shield gebruikt? Zo ja, wat is de configuratie die je gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Als op het shield D8 staat dan is deze verbonden me de D8 van de Netduino.
Dus in je options bij S0 selecteer je dan D8.
Let er wel op dat je de plus en min van de S0 goed aansluit anders ontvangt de netduino geen puls.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Bacon
klump4u schreef op zondag 14 februari 2016 @ 16:04:
Als op het shield D8 staat dan is deze verbonden me de D8 van de Netduino.
Dus in je options bij S0 selecteer je dan D8.
Let er wel op dat je de plus en min van de S0 goed aansluit anders ontvangt de netduino geen puls.
Doh, dat weet ik niet meer. Maar dat is 50% kans toch? Of blaas ik dan de teller op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnebaas
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09-12-2024

zonnebaas

iskra-netduino plus-omnik 4.0

Onzin S0 heeft geen + of - zie het gewoon als een maak/verbreek contact.
Dmv de pull down weerstand trek je een digital ingang naar aarde op moment dat contact S0 sluit komt er een hoge +5V puls.

zie ook http://fun-tech.se/FunTechHouse/ElectricityMeter/

[ Voor 16% gewijzigd door zonnebaas op 14-02-2016 16:23 ]

Omnik 4.0 - 1e string- 1755 W - 2e string 2500 W Oost

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sir Bacon
zonnebaas schreef op zondag 14 februari 2016 @ 16:21:
Dmv de pull down weerstand trek je i pin naar aarde.

Oh, da's fijn. Vergroot de kans naar 100% ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

zonnebaas schreef op zondag 14 februari 2016 @ 16:21:
Dmv de pull down weerstand trek je een digital ingang naar aarde op moment dat contact S0 sluit komt er een hoge +5V puls.

Dus toch de draadjes op een bepaalde manier aansluiten, als je ze verkeerd om aansluit krijg je geen puls(ten minste bij mij) wilde dit duidelijk maken ;)

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Bacon
klump4u schreef op zondag 14 februari 2016 @ 17:10:
[...]

Dus toch de draadjes op een bepaalde manier aansluiten, als je ze verkeerd om aansluit krijg je geen puls(ten minste bij mij) wilde dit duidelijk maken ;)
Ah, maar op het shield zitten maar 2 aansluitingen. Ik ga er van uit dat de weerstand op het shield verwerkt is. En dan maakt het niet uit (KKDWD versie ;) ).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Het nieuwe toppertje waarvoor de DaL phoneApp wordt geoptimaliseerd. Deze telefoon is een lichtjaar voor op de concurrentie met zijn windows 10 operating system. Als deze in de handel is dan ga je toch niet met een Apple lopen te huppeltrutten.

https://www.microsoft.com/en/mobile/phone/lumia650/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jp73
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-09 11:48
Willie Wortel schreef op maandag 15 februari 2016 @ 10:46:
Het nieuwe toppertje waarvoor de DaL phoneApp wordt geoptimaliseerd. Deze telefoon is een lichtjaar voor op de concurrentie met zijn windows 10 operating system. Als deze in de handel is dan ga je toch niet met een Apple lopen te huppeltrutten.

https://www.microsoft.com/en/mobile/phone/lumia650/
Ze maken leuke telefoon's tegenwoordig, ik heb voor mijn dochter een 640 gekocht. Mooi ding voor het geld. Maar ga me nou toch niet vertellen dat het ook nog maar in de buurt komt van de gebruiks ervaring van Apple. Ik heb nu een half jaar een windows 10 computer, maar mijn oude iMac werkt toch nog een stuk fijner.

Microsoft heeft nog heel veel werk te verzetten.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-09 09:32
jp73 schreef op maandag 15 februari 2016 @ 13:33:
[...]

Ze maken leuke telefoon's tegenwoordig, ik heb voor mijn dochter een 640 gekocht. Mooi ding voor het geld. Maar ga me nou toch niet vertellen dat het ook nog maar in de buurt komt van de gebruiks ervaring van Apple. Ik heb nu een half jaar een windows 10 computer, maar mijn oude iMac werkt toch nog een stuk fijner.

Microsoft heeft nog heel veel werk te verzetten.....
Gelukkig hoort die discussie hier niet thuis... (het is en blijft subjectief... wat voor het een het einde is, is voor de ander bagger en andersom)

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
jp73, de firma Apple is een grote "cash cow" machine, het Las Vegas van de wereld. Ontwikkelaars van Apps gaan voor het geld en dan ben je bij iOS op zijn plaats. Gebruikers vertonen papagaai gedrag zonder enige kennis van zaken en worden jaarlijks met een verbeterd "spiegeltje" zoet gehouden zoals de "wilden" in het oude westen, het worden niet voor niets "CHEAPS" genoemd.

Die tijden gaan veranderen met HTML5, ..... 1 programmacode voor alle Operating Systems. Ik zou niet weten welke APP niet te schrijven is met HTML5 (javascript). Op die leest is ook de DaL Phone App geschoeid en 100% HTML5 en is één van de eerste Phone Apps die te programmeren is buiten de telefoon om, gooi de code in de programma container en klaar is kees. Echt uniek in de wereld.
Het is appeltje eitje om deze code te compileren naar iOS of Android, het is om precies te zijn een vinkje aan/uit. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 07:08
Gisteravond eindelijk tijd gevonden om de nieuwe versie uit te proberen.
Net als Sir Bacon wil ook bij mij de .sln niet laden in VS2013.
Na het updaten van de firmware naar 4.3.2.1. de HEX-file maar ge-deployed. Dat ging zowaar in één keer goed _/-\o_ .

Meteen een schema gemaakt voor de telefoon. Ook dat gaat goed. Het werkt een stuk soepeler dan de vorige versie! Helaas klopt de resolutie nog niet, maar da's een kwestie van oefenen.
Van de week ook nog "even" een nieuwe configuratie maken voor m'n tabletje wat in de huiskamer staat. De oude versie werkt natuurlijk niet meer.

Ik ben er zeer content mee. Willy en Gé, bedankt voor alle effort _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ !!

33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
Inmiddels een nieuwe configuartie voor de tablet gemaakt. De tablet is een HP Stream7 zoals eerder hier beschreven door Willy.
Met het updaten naar V3.9 tevens de Windows versie van het tabletje ge-update naar W10.

Nu laat Internet Explorer in Full Screen mode (F11) bovenin toch nog de adresbalk zien. Da's geen gezicht :( Zie foto.

Wat doe ik nou niet goed...?

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/88720160/Solar/Bestand%2018-02-16%2022%2044%2017_comp.jpeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnebaas

zonnebaas

@Aegle probeer F11 eens in je browser ;)

aanvulling:
Sorry over heen gelezen en met firefox als browser ?

[ Voor 109% gewijzigd door zonnebaas op 19-02-2016 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
Dat schrijf ik in m'n laatste zin. Het resultaat is, zoals op de foto te zien, dat alleen de taakbalk onderin verdwijnt. Bovenin blijft de adresbalk zichtbaar...

EDIT: Yes! Met Firefox is het wél schermvullend. Ik meen me te herinneren dat DAL alleen met IE werkte. Dat blijkt alleen met zo te zijn met het configureren. Het Dashboard werkt wel met Firefox.

Thanks _/-\o_

[ Voor 40% gewijzigd door Aegle op 19-02-2016 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Microsoft Internet Explorer is het ook scherm vullend. Zorg dat het dashboard niet in de scherm vullend mode staat, start het scherm toetsenbord door op de adresbalk te klikken, open nu de F mode van het toetsenbord, ik geloof cntr toets, klik f11, sluit toetsenbord.

Wil je nu andere dingen doen met je tablet, swipe met je vinger van links naar rechts. Wil je opties, swipe van rechts naar links.

Verder maakt het niet uit welke web browser je gebruikt, de web pagina's zijn 100% HTML5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aegle
Top Willy. Momenteel draait het goed met FF. Wat je zegt, HTML5 draait natuurlijk op elke browser. Dit weekend IE weer eens verder testen. Het blijft raar. F11 heb ik gebruikt zoals je beschrijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Bacon
Hallo allemaal,

Inmiddels draait de Netduino alweer zo'n week ongeveer. Ik heb nu 2 pulsmeters aangesloten om eens proef te draaien. Dat lijkt half te werken. In het Now scherm heeft Pulsemeter (0) wel input, maar Pulsemeter (1) staat nog strak op 0. Toch maar eens de kabeltjes nakijken.
Het dashboard moet ik nog maar eens goed bekijken. Het standaard dashboard laat nu al wat zien, maar moet ik natuurlijk wel aanpassen. Wat mij vooral interesseert zijn tijdsgrafieken van de verschillende grootheden. Ik heb die al geprobeerd via dataChart of HistoricData te plotten, maar dat werkt nog niet.
Zoiets straks als wat Aegle laat zien zou wel mooi zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
Gewoon veel spelen met de DashboardDesigner.(desingDashborard.html in de directory /Pages.
Met de widget simulator zie je meteen wat je hebt gemaakt. Werkt echt subliem!

Je mag mijn configfile wel hebben. Moet je hem wel aan je eigen wensen/eisen aanpassen. Die draait op een HP tabletje die in de huiskamer staat. Best wel handig!

Ik heb zelf nog wel een puntje van aandacht:
De logfiles blijken leeg te zijn. er staat per dag alleen de tijd. Geen data.(bijvoorbeeld 11:10:24, en dan niets meer :'( .
Doe ik iets verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Aegle, logfiles leeg?,.... dan moet er echt wat aan de hand zijn. Is je opstart string wel juist?, staat de "stream" nummer in tab "dataprovider/stream and feeds" wel in relatie met de tab "dataprovider/description and content" ?

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/jy7NB8zOW6wdiLAUDfHRj6cO/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
Ga ik morgen even checken. Tnx Willy _/-\o_ .

UPDATE: je hebt me getriggerd om de streams te controleren. Tijdens het configureren van het display met de laatste versie, heb ik hoofdstuk voor hoofdstuk de oude versie over geklopt.
Kleinigheidje: de streams had ik blijkbaar vergeten... |:( 8)7 |:( 8)7 :z :z .

Bedankt voor de trigger. Het werkt weer als vanouds! _/-\o_

[ Voor 78% gewijzigd door Aegle op 25-02-2016 22:35 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Ben druk bezig met hatseflatsen van de barGauge (in de dashboard designer) die complex is om te programmeren en genoodzaakt vanuit een ander project DC voltage tot 500v en ampère tot 40A in de Options pagina te schrijven (extra hardware (shunt weerstanden of ACS712) noodzakelijk) zodat metingen verricht kunnen worden onafhankelijk van verdere hardware zoals serieel uitlezen van een omvormer.

Ik heb al een testcase met DaL extern draaiende, uitlezen van DC vanaf zonnepanelen naar lader, uitlezen vanaf lader naar accu, uitlezen vanaf accu naar verbruiker, calc verbruik~opbrengst display seven segments.

En zoals alles bij DaL , het aantal analoge uitlezingen zijn 6 (uitbreidbaar op de Netduino met een breakout boardje) En de enige beperkingen zijn je eigen creativiteit. 8)

Voor alle hardware moet de Netduino software uitgebreid worden met een aantal routines.

Oftewel kort samengevat, het is weer een aardig zooitje bij mij op mijn computer, alles ligt uit elkaar zeg maar. 8) Ben de spatborden aan het uitdeuken. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmeinders
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10-07 14:45

jmeinders

www.jmeinders.nl

Ik dacht dat DAL al helemaal compleet was, Maar je bedenkt telkens weer wat nieuws. DAL wordt zo wel heel erg mooi, ben benieuwd hoe het gaat worden. _/-\o_

Omnik 3.0 15 Eging panelen 195wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
Nou.. Ik ga nog een paar extra temperatuur sensoren plaatsen. Met de huidige twee kom ik niet uit...
Het kan niet uitgebreid genoeg... _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heuvelsjh
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 03-08 22:16
So al weer tijdje geleden :-) heb de laatste versie eropstaan, maar gaat nog niet echt vlekkeloos PVoutput poept de heledag en nacht door nu met iedere 5 minuten 0 watt (ik meet allen mijn zonnepanelen met een pulsmeter op D13)
iemand enig idee ?
dit is startup
V:3.9.0.0_D:20-3-2016_T:20:2;-1,;0,1,***********key pvoutput**************,22382,60,,,;-1,;-1,;-1,;-1,;-1,;0,v1=,P0K,3!0,v2=,P0W,3;-1,;-1,;-1,;-1,;0,1,D13,1000,0,L14,0,1,300,10000,0;-1,;-1,;-1,;-1,;-1,;-1,;-1,;0,0,1,2;-1,;-1,;-1,;0,,,,,;-1,;-1,;0,2,2,7,2,1,,:1.8.2(,*kWh),:1.8.1(,*kWh),:2.8.1(,*kWh),:2.8.2(,*kWh),6.14.0(,),:2.7.0(,*kW),:1.7.0(,*kW),(m3)&(,);-1,;-1,;-1,;-1,;-1,;1169817855,367657215,133693695,1186529535,1153106175,1086259455;-1,;-1,;,,25,,,,,,;-1,;192.168.1.62,255.255.255.0,,,80,65432,1,0,;32216;522;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Als ik kijk naar je Netwerk Tab, deze is niet ingevuld. Dit is niet noodzakelijk maar is je netwerk config dan wel ingevuld met je Microsoft .netMF deployment tool ? Zonder dit ingevuld kan je Netduino niet juist functioneren. .netMF tool tab /target/configuration/network

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heuvelsjh
Ha meneer wortel :-), Yep die heb ik gevult staan en via de deploy tool op vast ip gezet incl google DNS , heb ook paar keer spontaan PulseMeter (-1) staan in het /now command terwijl dat (0) zou moeten zijn, na een herstart stat hij weer op (0) ? ik had het idee dat hij de startupstring die op de sd kaart stond niet leesde, dus heb het maar vast in de code gezet, nu blijft hij wel op (0) staan.
echter de time blijft op LastTimeReceivedTelegram: 01/01/1601 00:00:00 staan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
zoals gemeld, je hebt een netwerk probleem. Je Netduino tijd wordt niet gesynchroniseerd met de ntp timeserver. Dit is ook de reden waarom je niets ziet bij pvOutput. Meest aannemelijke, er is bij de netwerk gegevens iets fout ingevuld.

makkelijkste is het commando NOW om na te kijken.

IP:Port/password
IP:Port/NOW

[ Voor 15% gewijzigd door Willie Wortel op 21-03-2016 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heuvelsjh
/now geeft geen DNS server weer maar die heb ik zekers ingevuld staan, hoe kan ik dat testen in de duino ?

Netduino Core Version: 4.3.1.0
Software Version : 3.9.0.0
StartupString version: V:3.9.0.0_D:21-3-2016_T:18:00
Uptime: 01:50:54.5757140

ipAddress : 10.0.1.165
subsetMask : 255.255.255.0
gatewayAddress : 10.0.1.138
webserverPort : 65432
dataServerPort : 80
MAC address : 00.04.A3.00.00.00

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
mac adress is ook niet juist.

Maak je opstart string volledig met de juiste gegevens in de netwerk tab van Options.html en probeer het opnieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Wat ik aan het hatseflatsen ben met stroom en spanning meten van voltage hoger dan 5 volt is alleen bedoeld voor mezelf. Ik stel de programma code en reken tabellen voor de te gebruiken weerstanden ter beschikking maar dit is alleen bedoeld voor de serieuze hobbyisten. Ik wil gewoon geen gezeik.

Kan het niet genoeg benadrukken, het is gevaarlijk om met hoge spanningen te werken en wil niemand aanzetten tot het nemen van risico's . Er kan bij sluiting brand uitbreken om een voorbeeld te noemen of je pacemaker kan het begeven.

Er komt een nieuwe:
Voltmeter ("0") aantal X
Ampèremeter ("0") aantal X

in de VarBuilder : Voltmeter ("X") * Ampèremeter ("X") = Watts

De gebruikte weerstanden moeten ingegeven worden voor de juiste berekening.
Nee de maximaal te meten voltage moet ingegeven worden evenals de referentie spanning van de Netduino (meestal 5volt) . Howto is simpel en zal helemaal uitgelegd worden. Na calculatie zullen de te gebruiken weerstanden om te meten dan op het scherm verschijnen. Bijvoorbeeld R1=10kOhm, R2=600 Ohm. Zo simpel kan het leven zijn.

De weerstanden en kleuren kun je dan hier herleiden.
Resistor-Color-Code-Calculator

PAS OP, de maximaal te meten voltage mag de maximale voltage die ingegeven is niet overschrijden dus de ingegeven 100 volt max mag niet af en toe 120volt zijn, dan gaat de Netduino dood (na een lange tijd). Dan moet je de in te geven voltage opschalen naar bv 150 volt of 200 volt. EN, hoe hoger de ingegeven (te meten) voltage, hoe lager de meet resolutie.
de meet resolutie is 5 millivolt voor 5 volt (5 / 1024) tot 490 millivolt voor 500 volt (500 / 1024)
De analog to digital converter van de Netduino is 10 bits. 1023 = 1024 omdat 0 ook een getal is, 1023 is namelijk hexadecimal 1111111111

De meting kun je vergelijken als de vinger aan de pols om de hartslag te meten zeg maar zonder de bestaande kabels te onderbreken.

zie hier het schema.
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/0LxtXyEtEqCq5LWyvnjdD48D/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/N7R6kCcYDdKI3bPrv5YAjqk3/full.png

[ Voor 48% gewijzigd door Willie Wortel op 07-04-2016 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Twee properties van BarGauge:

Tooltip: "hier kunnen alle HTML5 attribs ingegeven worden en op de plaats waar de waarde moet worden weergegeven kan men met {value} volstaan.

geldige syntax zou kunnen zijn :
"De huidige Temperatuur <br/>NU is: {value} graden"

Dan zie je dit:
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/528VsSQ61CLAIecN9RiJ8pRM/full.png

Het is maar een simpel voorbeeld,.....BTW: <br/> = volgende regel

Labels idem: "hier kunnen alle HTML5 attribs ingegeven worden en op de plaats waar de waarde moet worden weergegeven kan men met {value} volstaan.

Deze syntax als voorbeeld:
"temp {value} gr.", "hoogst {value} gr."

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/6I6NHUPnN4rPBu5bLLmWcvFu/full.png

Er kunnen meerdere malen {value} geplaatst worden binnen 1 label / tooltip en worden allen verwisseld met de onderliggende waarde.

previeuw barGauge
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/5GgBe9ClU7qknKk3pTQoNBh2/full.jpg

met alle opties van de widgets:
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/FCmxxxvcw0P9ejMeLb8w8qcs/full.png

[ Voor 109% gewijzigd door Willie Wortel op 31-03-2016 09:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
voltmeter, ampèremeter, varbuilder + bargauge in 1:

klik:
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/LIfbB7LNCll0404VVFwtuyqd/medium.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
Ziet er weer mooi uit, Willy.

Even een vraagje:
Met een van de temperatuur sensoren wil ik een fannetje aannsturen om m'n PV-inverter te koelen. Nu wil ik temperatuur afhankelijk maken. DAL lijkt me daar uitstekend geschikt voor. Als de temperatuur x graden is, schakel dan de fan aan.
In de Variable Builder kan ik echter geen IF, THEN, ELSE statements gebruiken.
Is daar een andere slimme manier voor om die voorwaarde in te stellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Hallo Aegle kijk hier eens naar:

als voorbeeld: in de comparison builder:
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/lw05tT3Gh5grM0bvSaEncVj3/full.png

daarna de comparison gebruiken in OutputPins TAB pinsonfilter met en relais of met een remote in de TAB remote433MHZ support.

Je kan ook combinaties maken met andere hardware zoals een LDR die geeft een licht sterkte waarde weer en schakelt bij mij thuis alle verlichting automatisch aan/uit in combinatie met een time filter.

als voorbeeld KLIK:
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/ZNwTdGuBrW5bysnPTlUyBcxY/medium.png

Je mag in het invoer venster ook zelf typen of verbeteringen aanbrengen buiten de dropdown menu om.

[ Voor 47% gewijzigd door Willie Wortel op 28-03-2016 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
Ahh... |:( |:( .

Ik maar zoeken in de Dashboardesigner... 8)7 .
De option pagina van de Netduino geeft de oplossing. Dat had ik zelf ook kunnen bedenken..

Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
de BarGauge zit in DaL geprogrammeerd. Hierin staan de waarden in relatie tot elkaar. Dit is een demo gemaakt met de random generator. Alle velden, kleuren en of de gauge 360gr rond of anders eruit ziet is uiteraard in te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
In de nieuwe DaL programma code wordt de ADS1115 ondersteund voor het meten van voltage. Dit breakout bordje is al te koop voor 2,50 euro op ebay.

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/2Tk4qb00tBShmGsl6EIEyng0/full.png

Deze is 16 bits en 4 analog ingangen over I2C, deze hardware kost je geen extra ingangen.

16 bits = 1111.1111.1111.1111 = 65535 dat is dus wel effe een stuk nauwkeuriger dan de standaard 10 bits (1024) analog to digital converter die in de Netduino zit. 5v aRef / 65535 = eeeeeel klein 8)

Nu is het zo, bij nadere bestudering van de specs, dat 1 bit gebruikt wordt voor communicatie dus de nauwkeurigheid is 15 bits = 1111.1111.1111.111 = 32767. In de default mode is de max te meten spanning 6,144 volt, dus 6,144 / 32767 = 0.1875 mV nauwkeurigheid. Dit is 26 keer nauwkeuriger dan de Netduino die 5 mV als kleinste uitlees heeft.
NB: de hoogste voltage op de analog pin (A0-A3) mag NOOIT hoger zijn dan de invoer voltage op de VDD ingang!

DAAROM:
Om je hardware te beschermen tegen te hoge spanning kan je een zener diode (kost 10 cent) tussen de weerstand en analog input port plaatsen. Zal in het schema ingetekend worden.

Resumé ter info howto:
De Netduino krijgt dus een waarde van de ADS1115 aangeleverd, bijvoorbeeld 27113
Voltage = (27113 * 0.1875)/1000
Voltage = 5,0836875 volt
Dit is ZONDER de voltage divider die ik al eerder heb uitgelegd om hogere spanningen te meten.

Met voltage divider = 2 weerstanden en de Programmable Gain Amplifier (PGA) in 5v mode:
Max te meten voltage 500 volt = 500 / 32767 = 0,01526 per bit (per mogelijkheid/stapje)
Netduino krijgt de waarde 27113 aangeleverd.

voltage = (27113 * 0.01526)
voltage = 413.7241 volt

De werkelijke waarde van het aangeleverde voltage op de Analoge port van de ADS1115 is door de divider teruggebracht tot 4.13 volt, dit wordt door de ADS1115 in de Analog to Digital converter vertaald naar 27113 en wij rekenen dit weer om in het juiste voltage zoals deze is aangeleverd aan de divider.

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/kffXtc0H8jgAHiKpKfeKOtJ0/full.png
Zo simpel kan het leven zijn. 8)

Daarom moet de max te meten waarde worden aangeleverd en de PGA mode moet gezet worden (pulldown menu), daarnaast mag de analog pin meet voltage nooit hoger zijn dan de ADS1115 VDD voltage. De te gebruiken weerstanden worden met een veilige marge weergegeven maar garantie tot aan de deur en met een zener diode zit je atijd safe.

Meer valt er eigenlijk niet over te schrijven.

address to I2C, je kan er max 4 aansluiten op je Netduino zoals onderstaand te zien is howto:
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/FNcP5NkJAkQwnWicbnDRiMLU/full.png

Wil je zelf experimenteren met spanning voltage meten van je zonnepaneel, ga dan niet lopen zagen in je kabels maar koop een setje T connector MC4 en doe die tussen je kabels.

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/snE69KElI8x1ZIDElRE0bVU4/full.png

[ Voor 135% gewijzigd door Willie Wortel op 06-04-2016 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Wat ik nu dus aan het hatseflatsen ben is een gewone netwerk kabel waarbij ik van 8 draden 4 heb gemaakt door deze aan elkaar te draaien, 1 draad 5v, 1 draad GRND, 1 draad Netduino SDA, 1 draad Netduino SCL.

andere kant 1x ADS1115 naar 1 draad 5v, 1 draad GND, 1 draad SDA, 1 draad SCL.
daarop aangesloten:
A0 shunt Voltage
A1 ACS712 20 amps datasheet
A2 tmp36 converter koelribben
A3 tmp36 warm water ketel.

lat nog een beetje hoger, 2e ads1115 op de signaal draad die ik gemaakt heb met cv ww en retour en cv cvwater en retour met 4x tmp36

Hoewel eerder niet van plan.... de shunt calculatie voor het meten van voltage komt wel in de webpagina zodat ook altijd off-line met het programma gewerkt kan worden.

shunt weerstanden calculatie in DaL options geprogrammeerd.
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/BAirBs6wlh2Cl7XXwXV4OlyK/full.png

[ Voor 47% gewijzigd door Willie Wortel op 06-04-2016 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Ik zit er ook aan te denken om te gaan loggen met de Netduino en de software hier.
Maar kan het zijn dat het lastig is om aan een Netduino 2 Plus nog te komen omdat die nieuw 3 wifi uit is?
Maar is wel erg prijzig als ik het zeggen mag...

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo allen,
sinds een maand of twee merk ik dat de Netduino vaker vastloopt, wel meerdere keren per dag, ondanks dat ik heb aangevinkt om errors naar de SD kaart te schijven, blijft deze angstvallig leeg op de logfiles na.
Ik gebruik het boardje van Sateetje met de watchdog aan en ik gebruik alleen een pulsteller voor de panelen, de P1 en een pulsteller voor het water.Temperatuur komt van de satelliet netduino Er wordt alleen naar minder gas gelogd en de sd kaart. Ik draai versie 3.8.5.1. op 4.3.2.1.
Ondanks de watchdog loopt de netduino dusdanig vast dat ik hem een harde reset moet geven in de meterkast
Ondertussen al diverse kabeltjes anders gelegd, de netduino verder van de verdeler, nul aan de aarde gelegd, andere voeding, maar mijn trucendoos begint aardig leeg te raken, dus iedere suggestie om verder te zoeken is welkom. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Heb ik ook gehad, bij mij was de boosdoener de water pulsteller, deze blijft af en toe op het randje staan en genereerd dan een serie pulsen waar de netduino geen raad mee weet.
Nu ik deze eraf heb loopt hij weer goed met af en toe een vastloper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Zijn er nog mensen die eventueel nieuwkomers willen begeleiden om dit werkend te krijgen?

Hoe ver ben ik tot nu toe?

Ik heb de Netduino 2 en daarop de nieuwste firmware geflashed. (volgens mij versie 4.3.2.1).

Hierna heb ik het voor elkaar gekregen om de DAL software erop te zetten.
Ik ben voor de watjes versie gegaan en heb direct via MFdeplox de hex versie erop gezet.

Dit leek allemaal te werken, zo far zo good.

Alleen liep het configureren via de webpagina's niet zo lekker. Ik had ze op mijn NAS gezet, maar kreeg daarbij onvolledige pagina's waarbij de menu's niet werkten. Dus mijn oude Raspberry 1 uit de kast en daar heb ik met het nodige werk de webpagina's op gezet. Dit schijnt beter te werken. Het na trail-en-error heb ik alle netwerkinstellingen goed weten te zetten en staat er nu een bestand op het SD kaartje. (duurde even voordat ik door had dat een SD-kaartje noodzakelijk was, als je niet de broncode wilde aanpassen).

Wat is mijn doel nu, als ik het werkend krijg?
4x loggen namelijk
- Electra verbruik (S1-puls)
- Electra opwek (S1-puls)
- Gasmeter (moet ik nog uitzoeken)
- Water (moet ik nog uitzoeken, maar zag dat ik de config-pagina's geen liters kan koppelen aan een S1 puls?)

Voor de hardware heb ik een experimeteershield gekocht voor een arduino, maar daar moet dit alles ook op te maken zijn. (ja, weet van het boardje van sateetje, waar vind dat een beetje prijzig 25 euro voor een printje, zou mooi zijn als dat open source wordt net zoals b.v. OTGW-print).

Wel heb ik een vraag hoe stabiel dit te krijgen is?? Ik ben nu dit hele topic aan het doornemen en zit ondertussen bij ongeveer juni 2013 en daar zie ik bij sommige de wanhoop nabij om het stabiel te krijgen. Volgens mij moet dat goed gaan komen maar heb toch enige zorg, maar zal stug doorlezen...

Maar nu een concrete vraag. Moet ik nog iets anders met de webpagina's op mijn RPI? Ik zag in versie 1 iets van een database aanmaken? Is dit om de resultaten in weg te schrijven? Hier kom ik even niet uit?

[ Voor 4% gewijzigd door Cyberpope op 27-04-2016 21:22 ]

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Klump, merci hal hem er eens even vanaf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Cyberpope,
Volgens mij kun je de webpagina's het beste op een pc draaien.
Versie 1 moet je niet meer aan denken met de netduino plus 2 behalve de aansluitschema's maar die staan ook in de wiki in de options pagina.
Ik zou eerst eens 1 pulsemeter aansluiten en die aan het draaien krijgen zodat je weet hoe het een en ander werkt.
Database staat op het sd-kaartje en kun je aanzetten en configureren in de options pagina.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Aha.. dan moet ik nog even geduld hebben want mijn shield is nog niet binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cyberpope, webpagina's staan bij mij bij mijn provider, door port-forwarding op de router in te stellen is je netduino overal uit te lezen.
Pulsemeter kan je eenvoudig aansluiten volgens het schema. Heb het met versie 1 altijd met een expirimenteer breadboardje gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Dank je, maar ik wil hem niet aan internet hangen. Ten minste niet op die manier. Maar ik kan altijd via vpn bij mijn netwerk en daarmee dus ook bij mijn netduino (als ik hem werkend heb) zeker nu ik de pagina's gewoon op een RPI heb draaien. (heeft me een volle dag gekost om daar een veilige webserver van te maken, dus ga hem nu ook gebruiken ook...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Cyberpope schreef op woensdag 27 april 2016 @ 22:07:
Aha.. dan moet ik nog even geduld hebben want mijn shield is nog niet binnen.
Als je een weerstand van 1Kohm hebt liggen kun je al testen met een pulsemeter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 08:43
Iemand een tip voor een kWh-meter welke het langer dan 2,5 jaar volhoudt?

[ Voor 4% gewijzigd door MichielFRL op 04-05-2016 18:59 ]

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

oke, ik heb mijn pulsmeter gemaakt. Meteen 2 want wil er 2 gaan meten...

Dal netduino

maar is er een manier om te zien dat hij pulsen meet??
Ik heb een upload stream gemaakt voor PVoutput, maar daar komt niets aan.

Hoe ga ik nu uitvogelen of dat aan mijn soldeerwerk ligt (volgens mij niet, goed doorgemeten) of aan iets anders?

Oke.. ledje on board knippert nu zodra hij een puls leest... We gaan eens verder rommelen.

[ Voor 9% gewijzigd door Cyberpope op 04-05-2016 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Pin d4 werkt ook? zat eerst een bug in maar weet niet of dat verholpen is.
Pulsjes kun je simuleren door snel de draadjes van de S0 tegen elkaar te houden.
Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 08:43
1 van mijn PV setjes leek erg slecht te presteren en na wat uitzoekwerk ben ik er achter gekomen dat de DIN kWh-meter defect was. Deze vervangen en tegelijk een 3e kWh-meter aangesloten op de Netduino welke door de Toon monteur geplaatst was i.v.m. Zon op Toon.
Het dashboard uitgebreid met een extra metertje welke de Toon-kWh-meter uitleest.

Het resultaat :)
Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/28wi0ps.png

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 22:04
Mede door de mooie plaatjes ben ik nog steeds gecharmeerd van dit systeem.
Je kan er mooie dingen mee (wellicht wel meer dan met een Raspberry).

Nu zit ik wat rond te kijken voor de Netduino, maar klopt het dat de software nog steeds bedoelt is voor de Netduino Plus 2 en dat het niet werkt op een 3 ?

Of is dat onzin ?

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

MdO82 schreef op zondag 07 augustus 2016 @ 18:45:
Mede door de mooie plaatjes ben ik nog steeds gecharmeerd van dit systeem.
Je kan er mooie dingen mee (wellicht wel meer dan met een Raspberry).

Nu zit ik wat rond te kijken voor de Netduino, maar klopt het dat de software nog steeds bedoelt is voor de Netduino Plus 2 en dat het niet werkt op een 3 ?

Of is dat onzin ?
Dit project is inderdaad mooi echter ik zou nu niet op een netduino inzetten daar het afwachten is of er ooit nog iets wordt doorontwikkeld vanuit netduino zelf, ik heb zelf 2 N+2 lopen maar ben inmiddels ook met een Raspberry aan het experimenteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
Bij mij draait het ook prima op een N2.
Voordeel van DAL: scherm lay-out is relatief eenvoudig te maken met behulp van de webinterface.
Een voorbeeld zoals het er bij mij uitziet (uitzag, inmiddels wat kleine wijzigingen doorgevoerd) op een eenvoudig Windows 10 tabletje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/HhmPOF2MYmu6a9OenpQVzAMW/full.jpg

Nadeel (voor mij althans...): .NET software is niet echt mijn ding. En zoals klump4u schrijft, de ontwikkeling is schiet niet echt op.

Ook ik ben met een RPi bezig om m'n zonnepanelen te loggen zonder tussenkomst van de fabrikant. Het loggen gaat tot nu toe goed. Het staat nog in de kinderschoenen, maar de SQL-database vult zich goed met omvormer data en individuele paneel/optimizer data.

Mijn grootste probleem is echter het visualiseren met gelikte gauges en grafieken. En daar is DAL juist best sterk in. Helemaal als je, zoals ik, geen doorgewinterde programmeur bent.

Nog een voordeel van de RPi is de gangbaarheid. De RPi is veel meer gemeengoed geworden en er is een schat van gegevens over te vinden.

DAL als Linux versie op een RPi zou voor mij het ideaal zijn _/-\o_ .

[ Voor 10% gewijzigd door Aegle op 08-08-2016 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:00

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Ligt er aan wat je er mee wilt, ik heb nog 1 van de oudere versie op een N2+ en werkt nu al jaren probleemloos met 2 setjes pv en een verbruik meter.
Het doet zijn ding, en goed ook....

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
klump4u schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 19:46:
[...]

Dit project is inderdaad mooi echter ik zou nu niet op een netduino inzetten daar het afwachten is of er ooit nog iets wordt doorontwikkeld vanuit netduino zelf, ik heb zelf 2 N+2 lopen maar ben inmiddels ook met een Raspberry aan het experimenteren.
Chris Walker (Netduino) is verwikkeld in een juridische strijd rond een crowdfunding project wat, in mijn ogen, mislukt is. Het project is nog operationeel alleen vinden degenen die betaald hebben, terecht, dat de ontwikkeling te lang duurt. Ik denk echter dat het project goedbedoeld van start is gegaan maar gestrand is in onkunde. Daarnaast is Chris zelf ook, binnen het project, door een kompaan opgelicht waar weer een zaak over loopt, het is dus een soort soap. Ik zou zeggen stekker uit het project, wonden likken en verder gaan.
https://www.kickstarter.c...s-smartest-watch/comments

Dit genoemde project heeft ook zijn weerslag op Netduino waar Chris ook de geestelijke vader van is. Ik heb al eeuwen niets meer vernomen van Chris en Microsoft, waar nauw mee werd samengewerkt, hult zich in stilzwijgen. Ik denk dat Netduino binnenkort in de etalage zal staan als de rechtszaak verloren wordt om het proces te betalen.

Zelf ben ik (nu op vakantie) me gaan verdiepen in warmtepompen en ontwikkel daar software voor (Netduino). Mijn kennis van pompen is uiterst beperkt maar leer veel van Tweakers in een ander draadje en online. Het project was aanvankelijk bedoeld om aan te tonen hoe belachelijk subsidie op warmtepompen is, ik heb op mijn pomp 2300 gevangen, maar vind de techniek bij nader inzien wel erg leuk.
Het is de bedoeling dat ik later een stuk schrijf (met hulp) voor de plaatselijke krant. (kan zelf mijn naam nog niet eens foutloos schrijven :) )

En Klump, wat zou jij dan doorontwikkeld willen zien bij Netduino?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Ik zou de micro framework 4.4 eindelijk eens erin willen hebben en dat het geheel dan stabiel loopt.
Ik log nu alles dubbel of zelfs 3 dubbel met 2 netduino's en 2 raspberry zodat ik geen data mis bij de helaas toch geregeld voorkomende vastlopers van de N+2.
Het zou jammer zijn als dit project straks een stille dood te gemoed gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
Dat zou heel jammer zijn als de ontwikkeling stopte.

Maar wat doe jij anders met je Netduino dan ik? In de twee jaar dat ie DAL draait, is ie één keer uit zichzelf gestopt. En ik,toevallig, had afgelopen zaterdag geen logging bij PVoutput vanuit DAL, terwijl het display wel data weergaf. Dat zijn eigenlijk de enige keren dat DAL afwijkend reageerde.

Voor een gelieerd MS product draait het bij mij best stabiel :9 .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Wat ik anders doe weet ik niet, misschien heb ik er te veel op aangesloten.
2x S0
4x onewire
P1 meter
Watermeter
16x2 display
Mindergas
PVoutput
sd-kaart
Gemiddeld 2 maal per maand eenvastloper
Op een andere 2 x S0 en sd- kaart en die loopt nooit vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
Ah, dat zal het verschil dan wel zijn. Bij mij zijn alleen de S0-kWh meter en twee one-wire temperatuur sensoren aangesloten. Ik heb geen slimme meter. Overigens wel jammer dat de temperatuur sensoren slechts een resolutie hebben van 0,5°C. Tenminste, zoals DAL het verwerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Aegle schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 20:15:
Ah, dat zal het verschil dan wel zijn. Bij mij zijn alleen de S0-kWh meter en twee one-wire temperatuur sensoren aangesloten. Ik heb geen slimme meter. Overigens wel jammer dat de temperatuur sensoren slechts een resolutie hebben van 0,5°C. Tenminste, zoals DAL het verwerkt.
Ja klopt, de resolutie is 0.5 in tegenstelling tot de tmp36 die een gemiddelde van 10 meetwaarden terug geeft. Maar is dat erg dan 0,5?, ik bedoel ....

klik
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/PVdK2KnetkfX8Kpj01iQkxl2/medium.jpg

LATER...in de nieuwe update kan je de ADS1115 gebruiken icm de tmp36, dat is een eeeeeel nauwkeurig setje en bezet geen dPins.
klump4u schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 23:36:
Wat ik anders doe weet ik niet, misschien heb ik er te veel op aangesloten.
2x S0
4x onewire
P1 meter
Watermeter
16x2 display
Mindergas
PVoutput
sd-kaart
Gemiddeld 2 maal per maand eenvastloper
Op een andere 2 x S0 en sd- kaart en die loopt nooit vast.
Waarom dat het bij jou niet goed gaat weet ik niet, is überhaupt moeilijk om de oorzaak te achterhalen. Wat waarschijnlijk is dat je netwerk~modem niet lekker samenwerkt met je Netduino.

de Netduino 4.4 zit er jammer genoeg voorlopig niet in. Wat wel, DaL zal straks ook draaien op de Netduino 3 WIFI Er is veel code klaar en veel in testfase.

Ik ben nog nooit een vergelijkbaar project tegengekomen of wat in de buurt komt van DaL , niet arduino, niet raspberry , niet niks........ niet op Tweakers.net nergens ....als het anders is,....roept u maar.

[ Voor 4% gewijzigd door Willie Wortel op 10-08-2016 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
Hoo... Willy... Voel je alsjeblieft niet aangevallen. Ik vindt het ook nog steeds by far de meest flexibele logging/display die er is. Voor deze toepassing dan.

Maar... Wat al is ik de output van de individuele panelen wil weergeven/loggen. In mijn geval zijn dat 10 panelen. Een mede Tweaker heeft de ethernet data van SolarEdge die naar de portal wordt gestuurd ontrafelt en we zijn nu zover dat het in een SQL database wordt opgeslagen. Dat is dan wel weer het voordeel van de flexibiliteit van SQL. Vervolgens hangt het van de programmeerkennis af wat en hoe je dat weergeeft.
Het zou mooi zijn als DAL ook gebruik maakte van een universele database zoals SQL of influx o.i.d. Voor mij zou dat de ideale logging zijn: de wijze waarop je in DAL de schermen maakt is ongeëvenaard. Simpel en flexibel, zonder programmeer kennis samen te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

100% mee eens.
Dal is uniek en een zeer mooi ding.
Ik hoop ook van harte dat het goed gaat komen met Netduino.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Aegle schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 22:11:
Hoo... Willy... Voel je alsjeblieft niet aangevallen. Ik vindt het ook nog steeds by far de meest flexibele logging/display die er is. Voor deze toepassing dan.

................
Ik voel me niet aangevallen, maar in mijn zoektocht naar ideeën ben ik meer slechte software tegengekomen "houtje touwtje" dan een oplossing waar ik echt wat aan heb. Ik heb niks aan een rasp die alleen naar pvOutput logt of een arduino die wat in een database miept, ik heb een totaal programma nodig. Soms krijg ik gewoon hoofdpijn over de manier waarop men een slimme meter wil uitlezen en denk dan van koop een Netduino en je bent van alle gelazer af.

Ik dacht dat er al een programma geschreven was door Ensconce die databases ondersteund.
http://p1pnetduino.codeplex.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Diverse onderdelen te koop om deze software te kunnen draaien.

Ik heb o.a. te koop:
- Netduino Plus 2's (2 stuks, 1 nieuw, 1 gebruikt)
- Gesoldeerde shields (2 stuks)
- Ongesoldeerde shields (4 stuks)

Zie deze webpagina voor meer info: http://www.fiat500f.nl/index.php/p1-s0-shield

Nu tegen een gunstige prijs te koop.

Graag even een PM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Ik moet constant data uitlezen en wegschrijven/bewaren voor een Warmtepomp project test. Nu is XIVELY gestopt met gratis service, hier komt UBIDOTS voor in de plaats.

er zijn wat dingen die je moet weten, zie hier. (verder alles zelfde)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/QYnT12pJVBUBYdjdiDRkFOJo/full.jpg

Het token staat onder credentials als je op je inlognaam (geheel rechts) klikt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/3HMXWuPpZXeBBUtirpPOoM95/full.jpg
gebruik NIET je API key
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/BdUC9AQOEYKR3e2CQ0i7On9s/full.jpg

De data Source Label, klik op sources....en gebruik de Label zoals je deze zelf hebt ingevuld.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/UofCmyyhmIFe34d69HZ28ple/full.jpg

De dataSource is een verzameling van variabelen zoals Temperatuur, stroomverbruik etc...

[ Voor 60% gewijzigd door Willie Wortel op 12-10-2016 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
He! Weer leven in dit topic :).

Hoe zorg je er voor dat de data naar Ubidots wordt gestuurd i.p.v. Xively? Is er een update in de maak van DAL?
Ik verwacht niet dat je de huidige Xively tab hiervoor kunt gebruiken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Aegle, zal 3.9 geschikt maken voor UBIDOTS zodat je deze kunt gaan gebruiken.
De grote update is nog niet klaar.

nog even over UBIDOTS, (moet ik het wel goed zeggen) het is niet noodzakelijk om een data source aan te maken, als deze niet bestaat wordt deze automatisch aangemaakt. De variabelen uit DaL zoals gekozen worden hierna ook automatisch aangemaakt in die data source. makkelijker kan ik het niet maken.

in mijn geval zijn er 3 data sources aangemaakt. klik
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/u0s9DEMx0ZnW1s17xjFFfEKC/medium.jpg

Wat kan het leven toch eenvoudig zijn. 8)

maar....

Gegevens bekijken kan op vele manieren, log je data naar THINGSPEAK, installeer deze ANDROID APP op je telefoon. en you are back in business 8) ...

Daarnaast ben ik GROVESTREAMS in DaL aan het inbouwen. :)

[ Voor 34% gewijzigd door Willie Wortel op 14-10-2016 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Nu nog simpeler......Nieuw in DaL, datalog naar GROVESTREAMS
HowTo:

meld je aan bij GroveStreams.

Maak bij DaL in je tab GroveStreams een zelf gekozen component Naam aan (groep verzamel naam) en geef de api key in. (De streams blijven hetzelfde.)

klik:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/jKIwemfWDC3OsqPAhcgiM9Ns/medium.jpg

voorbeeld streams:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/XH8Iu9QvR9kteTq7qrUC8NEi/full.jpg

de API key staat onder admin:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/oHxmimoBneSkVdpxA9GsTpHV/full.jpg

deze optie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/F98p2H2ZunGt6I8RfOZ1mId6/full.jpg
voor auto aanmaak gekozen component naam en datavelden.

Nu kan je een extreem uitgebreide visuele presentatie maken, ook van historische data.
makkelijker kunnen we het niet maken. 8)

[ Voor 62% gewijzigd door Willie Wortel op 17-10-2016 12:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
De Netduino DaL 3.9.0.1 versie waarmee je naar UbiDots en GroveStreams kunt uploaden is tot 7 dagen na vandaag bij WeTransfer te downloaden. Daarna wordt het bestand automatisch van de server verwijderd.!

Ondanks dat alles met de meeste zorg is gehatseflatst kan het mogelijk zijn dat er een fout in de software zit. Zorg er bij het updaten dus voor dat je altijd terug kunt naar je laatst vorige versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
De uiteindelijke Visual Basic programma code voor de ADS1115 analogPins is klaar en geschikt gemaakt voor de nieuwe DaL release . Hier een stukje code....voor jullie.... :)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
' written and tested for Netduino DaL by Willie Wortel 
'
''' <summary>
''' Reads the specified ADC channel and returns value
''' 
''' </summary>
''' <param name="inputNumber"></param>
''' <returns></returns>
''' 

Public Class ADS1115
    Inherits I2C.MultiI2C

'/*=========================================================================
    '    POINTER REGISTER
    '    -----------------------------------------------------------------------*/
    Const ADS1115_REG_POINTER_CONFIG = (&H1)

'/*=========================================================================
    '    CONFIG REGISTER
    '    -----------------------------------------------------------------------*/
    Const ADS1115_REG_CONFIG_OS_SINGLE As UInteger = (&H8000)  ' Write: Set to start a single-conversion

Const ADS1115_REG_CONFIG_MUX_SINGLE_0 As UInteger = (&H4000)  'Single-ended AIN0
    Const ADS1115_REG_CONFIG_MUX_SINGLE_1 As UInteger = (&H5000)  'Single-ended AIN1
    Const ADS1115_REG_CONFIG_MUX_SINGLE_2 As UInteger = (&H6000)  'Single-ended AIN2
    Const ADS1115_REG_CONFIG_MUX_SINGLE_3 As UInteger = (&H7000)  'Single-ended AIN3

Const ADS1115_REG_CONFIG_PGA_6_144V As UInteger = (&H0)  '+/-6.144V range = Gain 2/3
    Const ADS1115_REG_CONFIG_PGA_4_096V As UInteger = (&H200)  '+/-4.096V range = Gain 1
    Const ADS1115_REG_CONFIG_PGA_2_048V As UInteger = (&H400)  '+/-2.048V range = Gain 2 (default)
    Const ADS1115_REG_CONFIG_PGA_1_024V As UInteger = (&H600)  '+/-1.024V range = Gain 4
    Const ADS1115_REG_CONFIG_PGA_0_512V As UInteger = (&H800)  '+/-0.512V range = Gain 8
    Const ADS1115_REG_CONFIG_PGA_0_256V As UInteger = (&HA00)  '+/-0.256V range = Gain 16

Const ADS1115_REG_CONFIG_DR_490SPS As UInteger = (&H40)  '490 samples per second
    Const ADS1115_REG_CONFIG_CQUE_NONE As UInteger = (&H3)
    Const ADS1115_REG_CONFIG_CLAT_NONLAT As UInteger = (&H0)
    Const ADS1115_REG_CONFIG_CPOL_ACTVLOW As UInteger = (&H0)
    Const ADS1115_REG_CONFIG_CMODE_TRAD As UInteger = (&H0)
    Const ADS1115_REG_CONFIG_MODE_SINGLE As UInteger = (&H100)

Const LOW_BYTE As Integer = 0
    Const HI_BYTE As Integer = 1

''' <summary>
    ''' 
    ''' </summary>
    ''' <param name="address"></param>
    ''' <remarks></remarks>
    Public Sub New(ByVal address As Byte)

MyBase.New(New I2CDevice.Configuration(address, 400))

End Sub

''' <summary>
    ''' read ADS1115 analog
    ''' </summary>
    ''' <param name="resolution 0, 1, 2, 3, 4 ,5, 6"></param>
    ''' <param name="analogPin 0, 1, 2, 3  e.g. A0 ~ A3"></param>
    ''' <returns>values pending resolution E.G. voltStep As Double = (({6.144, 4.096, 2.048, 1.024, 0.512, 0.256})(0) / 32767)</returns>
    ''' <remarks></remarks>
    Public Function ReadADC(ByVal resolution As Integer, ByVal analogPin As Integer) As String

Try

Dim gain_MODE As UInteger = ({ADS1115_REG_CONFIG_PGA_6_144V,
                                          ADS1115_REG_CONFIG_PGA_4_096V,
                                          ADS1115_REG_CONFIG_PGA_2_048V,
                                          ADS1115_REG_CONFIG_PGA_1_024V,
                                          ADS1115_REG_CONFIG_PGA_0_512V,
                                          ADS1115_REG_CONFIG_PGA_0_256V})(resolution)

'same as Dim config As UInteger = 323
            'Dim config As UInteger = (
            '    ADS1115_REG_CONFIG_CQUE_NONE Or _
            '    ADS1115_REG_CONFIG_CLAT_NONLAT Or _
            '    ADS1115_REG_CONFIG_CPOL_ACTVLOW Or _
            '    ADS1115_REG_CONFIG_CMODE_TRAD Or _
            '    ADS1115_REG_CONFIG_DR_490SPS Or _
            '    ADS1115_REG_CONFIG_MODE_SINGLE
            '    )
            Dim config As UInteger = 323

config = ((config Or gain_MODE) _
                      Or _
                      ({ADS1115_REG_CONFIG_MUX_SINGLE_0,
                        ADS1115_REG_CONFIG_MUX_SINGLE_1,
                        ADS1115_REG_CONFIG_MUX_SINGLE_2,
                        ADS1115_REG_CONFIG_MUX_SINGLE_3})(analogPin)) _
                      Or _
                      ADS1115_REG_CONFIG_OS_SINGLE

' Create transaction(s)
            Dim xAction As I2CDevice.I2CTransaction() = New I2CDevice.I2CTransaction(0) {}

'lowByte, hiByte
            Dim AddressBytes As Byte() = {CByte(config / 2 ^ 8), CByte(config And &HFF)}

' create write buffer (we need three bytes)
            Dim registerADS1115 As Byte() = New Byte(2) {ADS1115_REG_POINTER_CONFIG, AddressBytes(LOW_BYTE), AddressBytes(HI_BYTE)}

' Create write transaction
            xAction(0) = I2CDevice.CreateWriteTransaction(registerADS1115)

' excecute ADS1115 setup
            MyBase.Device.Execute(xAction, 1000)

' Wait for conversion
            Thread.Sleep(10)

' Set to conversion register
            registerADS1115 = New Byte(0) {0}
            xAction(0) = I2CDevice.CreateWriteTransaction(registerADS1115)

' Execute set to conversion

' create read buffer
            Dim readADS1115 As Byte() = New Byte(1) {}

' Read ADC values
            xAction(0) = I2CDevice.CreateReadTransaction(readADS1115)

' return values
            Return (readADS1115(LOW_BYTE) * 256 + readADS1115(HI_BYTE)).ToString()

Catch exp As Exception

Return exp.Message

End Try

End Function

End Class

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
Goed bezig Willie!

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Ik ben niet in het bezit van een oscilloscoop, dan maar op een andere manier een testopstelling gehatseflatst. Het gaat hier om het meten van de stroomsterkte (ampere) met een foutmarge van minder dan 2% (en dat is laag te noemen).

[ Voor 75% gewijzigd door Willie Wortel op 22-10-2016 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptChaos
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09-12-2018
Beste ervaren Dal gebruikers,

Ik ben ook begonnen met de netduino 2 aan te sluiten op mijn systemen, echter ik krijg maar geen verbinding met de Neduino 2via de dal pagina's

Wat heb ik wel :

Netduino voorzien van versie 4.3.2.1

Dal versie Software Version : 3.9.0.0

Alle ledjes werken zoals ze moeten.
Als ik via mijn network het address opvraag krijg ik verbinding en kan is de netduino gewoon
uitlezen (commando (NOW) en (Directory)
op de SD kaart een netduino.ini file gezet
maar wat ik ook probeer ik krijg geen verbinding via de DAL pagina.
zie hier wat gegevens:

uit Now commando
ipAddress : 192.168.1.196
subsetMask : 255.255.255.0
gatewayAddress : 192.168.1.1
webserverPort : 65432
dataServerPort : 80
MAC address : 5C.86.4A.00.78.1E

Netduinoconfig.ini

V:3.9.0.0_D:22-10- 2016_T:23:40;-1,;-1,;-1,;-1,;-1,;-1,;-1,;-1,;-1,;-1,;-1,;-1,;0,1,D8,1000,0,,1575,0,300,3500,0!1,1,D9,1000,0,,1589.43,0,300,4000,0!2,1,D10,1000,0,,5267.22,0,300,11000,0!3,1,D11,1000,0,,11596.94,0,300,18000,0;-1,;-1,;-1,;-1,;-1,;-1,;-1,;0,0,1,-1;-1,;-1,;-1,;0,,,,,;-1,;-1,;0,2,2,7,2,1,,:1.8.2(,*kWh),:1.8.1(,*kWh),:2.8.1(,*kWh),:2.8.2(,*kWh),6.14.0(,),:2.7.0(,*kW),:1.7.0(,*kW),(m3)&(,);-1,;-1,;-1,;-1,;-1,;1169817855,367657215,133693695,1186529535,1153106175,1086259455;-1,;-1,;,,25,,,,,,;-1,;192.168.1.196,255.255.255.0,192.168.1.1,5c-86-4a-00-78-1e,80,65432,1,0,;32216;592;

Als ik een via options naar de string wil kijken via de options pagina
(netduino option) krijg ik ook geen verbinding.
(URL http://192.168.1.196 Port 65432 key : netduino)

Graag enkele tips om verder te kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
CaptChaos schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 18:38:

Graag enkele tips om verder te kunnen.
In je root dir staat een bestandje NetduinoConfig.js

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/gDPBQWpWlk4UQ0U7HlTqYD2K/full.jpg

verander de invoer voor je eigen gekozen ip.
suc6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Deze functie leest de AC wisselstroom 230v Ampère uit van een ACS712 met behulp van een ADS1115 Analog to Digital converter. Het werkt zeer nauwkeurig. Zal asap een testversie hatseflatsen en beschikbaar stellen.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
Public Function ReadAMPS(ByVal ADS1115_AnalogPin As Integer, ByVal resolution As Integer) As Double

Const ADS1115_BITS_IN_DEC As Integer = 32767
        Const START_ADS1115_VOLT_OUTPUT As Single = 2.5
        Const VOLT_PEAK_TO_PEAK_MULTIPLIER As Single = 0.707
        Const PEAK_VOLTAGE_DIVIDER As Single = 2.0

Dim mVperAmp As Single = (ACS712_Resolution)(resolution) / ADS1115_BITS_IN_DEC
        Dim maxValue As Integer
        Dim minValue As Integer = CInt(START_ADS1115_VOLT_OUTPUT / mVperAmp)
        Dim ACS712_Voltage As Single
        Dim VRMS As Double
        Dim AmpsRMS As Double
        Dim readValue As Integer

'interferance correction
        Dim correction As Integer = 20
        Dim LoopOneSecond As Long = DateTime.Now.Ticks + TimeSpan.TicksPerSecond

Try

'read 1 second to determ the volt peak to peak
            Do While DateTime.Now.Ticks < LoopOneSecond

readValue = ReadADC(resolution, ADS1115_AnalogPin)

If readValue > maxValue Then

maxValue = readValue

ElseIf readValue < minValue Then

minValue = readValue
                End If

Loop

ACS712_Voltage = (((maxValue - minValue) - correction) * (ACS712_Resolution)(resolution)) / ADS1115_BITS_IN_DEC
            VRMS = (ACS712_Voltage / PEAK_VOLTAGE_DIVIDER) * VOLT_PEAK_TO_PEAK__MULTIPLIER 
            AmpsRMS = VRMS / (mVperAmp * 100)

Return AmpsRMS

Catch ex As Exception

Return 0

End Try

End Function

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/QamhZyhUeNmrI5i5ayjGXJDu/full.jpg

Er kan ruis ontstaan in je eigen situatie, een deel kan eruit gefilterd worden, bekijk de ruis in ONBELASTE staat. Deze ruis kan je zichtbaar maken en zoveel mogelijk filteren, zie hier het voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/7Po7k851BaSphoa6tmxZwRUH/full.jpg

nu is bijvoorbeeld 20 op een schaal van 32767 erg weinig maar we willen alles Exact weten. 8)
Het is gewoon zaak om alles zo goed mogelijk te isoleren en goede kabeltjes en aansluitingen gebruiken.

eea kan in DaL pagina OPTIONS ingegeven worden. Alle uitlezingen gaan via de ADS1115
klik:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/lubSawvFLT2ptmtuaEqjwE6O/medium.jpg

Het verhaal begint met een ADS1115 te initialiseren, zal alles stap voor stap uitleggen en in het help bestand wegschrijven.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/pKdmpbIuIvXgSABMm3mRCM8Q/full.jpg
dit correspondeert met:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/6aJekBGO03JnRaf90Lboz2ek/full.jpg
er kunnen er totaal 4 aangesloten worden, dus 16 extra sensoren.

op EBAY te koop

[ Voor 23% gewijzigd door Willie Wortel op 24-10-2016 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptChaos
Beste Willie,

Bedankt voor je replay.
Ik heb het file nog een keer gekontroleerd, maar ik had ip adres gewijzigd naar mijn instelling.
Het file nogmaals weggeschreven in de root van de Sd kaart.

daarna netduino + SD kaart weer aangesloten. en nog een keer kontakt gemaakt en tot mijn
verbazing werkte het nu wel.

Vandaag enkele SO kontakten aangesloten en dashboard HTML opgevraagd.
En kijk de water meter begon te tellen, dus ik krijg nu wel gegevens binnen.
Wat ik wel mis is dat ik nog geen "dag" file op het SD kaartje kan vinden.

Ik ben natuurlijk een echte beginneling hierin, maar kan iemand mij een link geven of
op weg helpen om een werkend dash board te krijgen
Bij voorbeeld met 1 SO kontakt.

Ik kan echter geen gebruiks handleiding vinden voor het dal programma.
Bijv. ik kan wel leuke meters maken, maar ik weet niet hoe ze om kan zetten naar een HTML pagina.

Ik sta trouwens versteld van dit programma. (mogelijkheden)

alvast bedankt !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
open dashBoard.html en klik links op de rode/groene stip:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/XdLLqOTD4F5mzsPKMB4Q18SD/full.jpg

plak daarin je nieuwe code. De code kan ook weggeschreven worden in het bestandje dashBoard.js

deze code kan je ook gebruiken voor je mobile telefoon.
suc6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
vervolg:
Voor het meten van AC ampere moet je een aantal instellingen ingeven:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/fHcFrOV3Jc8myCLjZSDTJpov/full.jpg

de ID van de aangesloten ADS1115 (0~3) (ingegeven in de tab ADS1115 AD converter)
het ASC712 model/type 5A of 20A of 30A
de ADS1115 Analog PIN, (A0~A3) (waar de ACS712 op aangesloten zit)
de resolutie waar mee gerekend wordt, tussen 6.144 of 4.86 volt.
Meer heeft DaL niet nodig om te meten.

NB: De in te geven resolutie voltage (van de ACS712) is voor de AC spanning OF 6.144 OF 4.086

Het MAXIMALE voltage van de ACS712 mag de ingegeven resolutie waarde NIET overschrijden, dan gaat je ADS1115 stuk.!. (de start (minimale) dc uitgang spanning (voltage) van de ACS712 is 2.5V)

De meerdere opties zijn alleen voor toekomstige toepassingen!
zal een schema tekenen.

[ Voor 10% gewijzigd door Willie Wortel op 25-10-2016 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptChaos
Willie,

Bedankt _/-\o_

ik zie nu waar mijn inspanningen gebleven zijn. 8)7

Ik ga met goede moed verder met de configuratie van mijn systeem.

ps ik kon de werking van mijn S0 kontakten al wel kontroleren. en die doen het

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
vervolg...

Om wattage te kunnen meten moeten we ook het voltage weten en dat doen we met een eenvoudige shunt, calculeer de juiste weerstanden in DaL:

klik:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/XSzGbN3jQYfXkldbcOulxqoF/medium.jpg

Klik op de calc button en begin met de output, die is het belangrijkst (we willen onze hardware niet stuk maken), daarna een veilige input ac voltage, daarna een weerstand die het beste past.
Dat is alles voor DaL om het voltage te berekenen.

even de fohn geleased voor de demo

[ Voor 29% gewijzigd door Willie Wortel op 25-10-2016 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
De DC functie voor het meten van gelijkstroom in DaL.

Bij mij is de onbelaste waarde van de acs712 aangesloten op de ads1115 analog pin 680. Dit betekend dat de 2.5 start voltage niet wordt gehaald.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/vcfPrBd5jgzB8WgzRSPYESHe/full.jpg

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
  'data is from acs712 ampère DC sensor
    Public Function ReadAMPSdc(ByVal ADS1115res As Integer, ByVal ADS1115_AnalogPin As Integer, ByVal ACS712res As Integer) As Double

Const ADS1115_BITS_IN_DEC As Integer = 32767
        Const ACS712_START_VOLTS As Double = 2.5

Try
            Dim adsValue = Me.ReadADC(ADS1115res, ADS1115_AnalogPin)
            Dim dcAmpère As Double

Dim dcOffset As Integer = CInt(ACS712_START_VOLTS / ((ADS1115_Resolution)(ADS1115res) / ADS1115_BITS_IN_DEC))

'calc the dcOffset start value of the acs712 
            'Debug.Print("Calculation OffSet : " & (dcOffset - adsValue).ToString)

'change the dcOffset start value with NOICE_CORRECTION and volts aberration
            Const NOICE_CORRECTION_VOLT_aberration As Integer = 680

dcAmpère = (((adsValue - (dcOffset - NOICE_CORRECTION_VOLT_aberration)) / ADS1115_BITS_IN_DEC) * ((ADS1115_Resolution)(ADS1115res) * 1000)) / (ACS712_Resolution)(ACS712res)

Return dcAmpère

Catch ex As Exception

Return 0

End Try

End Function

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Ik ben bezig een nieuwe class te schrijven om meerdere Dallas DS18S20 temperatuur sensoren over 1 digitale pin uit te lezen. Nu zie ik dat er in de oude programma code een fout zit.

Wat me in het verleden al was opgevallen, de vele meldingen van hangende Netduinos terwijl mijn "hoofd" Netduino, waar alle uitlezingen mee gebeurd, nooit vast loopt. Waarom niet, misschien omdat ik tot nu toe geen DS18S20 gebruik. (tmp36 sensoren)

Wat is het geval?, een uitlezing van een DS18S20 duurt 750 milliseconden (3/4 van een seconde). Dit is een eeuwigheid, in die tijd blijft de Netduino in de loop uitlezen. Dit is niet juist.

Zoek deze programma code in oneWire.vb
code:
1
2
3
 While oneWire.ReadByte() = 0

End While

en verander deze in:
code:
1
2
3
 While oneWire.ReadByte() = 0
   Thread.Sleep(250)
End While

De loop wordt in de praktijk maximaal 3x doorlopen. Je zal nu merken dat je Netduino veel soepeler loopt. Geen dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Ga ik eens binnenkort eens proberen Willie, heb 4 onewire's lopen op de Netduino.
Het hangen van de Netduino gebeurt bij mij meestal om 0.00 uur bij een nieuwe restart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
klump4u schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 08:49:
Ga ik eens binnenkort eens proberen Willie, heb 4 onewire's lopen op de Netduino.
Het hangen van de Netduino gebeurt bij mij meestal om 0.00 uur bij een nieuwe restart.
Klump, ook dat zal ik van de week nakijken.

Heb nu de JSON's aangepast aan de nieuwe sensors Voltage AC,DC en Ampere AC,DC zodat deze ook gebruikt kunnen worden in de web pagina's voor het uitlezen van de data.

het aanmaken van een JSON in de Netduino prog code ziet er zo uit, er zijn wel fancy json builders in omloop maar die vreten geheugen, wij doen alles ouderwets met de hand. >:)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
 Case "Voltage_AC"

For p As Integer = 0 To voltShuntAC.Length - 1

'sensor
           z &= (If(p = 0, """Voltage_AC"":[", ",") & _
                                "{ ""ID"":" & voltShuntAC(p).ID.ToString & _
                                ",""Volt"":" & GetContent("J" & voltShuntAC(p).ID.ToString, "3").ToString & "}")
      Next

de code wordt aangeroepen in de webpagina's zoiets:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
 xhr.open("GET", (URL + ":" + Port + "/contentJSON&P1&PulseMeters&LDResistors&TemperatureMeters&BuldersVars&PIRsensors&Voltage_AC&Voltage_DC&Ampere_AC&Ampere_DC&&&=" + Math.random().toString()), true);

xhr.onload = function ()
         {
            if ( xhr.readyState === 4 )
            {
               if ( this.status == 200 )
               {
                   document.getElementById('Notification').innerHTML = '<span class="menuclassFinish"> Bytes loaded : ' + varBytesLoaded.toString() + " completed</span>";

var responseJSON = JSON.parse(this.response);

En dit zijn de nieuwe CONTENT properties.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/uW65oq5NiWTGx4wajEZOwT8g/full.jpg

ACS712 AC en DC amps, watt en kwh
shunt AC en DC voltage
tmp36 icm ADS1115 Celsius.

Uiteraard moet de ACS712 met een volt shunt samenwerken over een ADS1115 om dit moois te laten zien, maar zo slim zijn jullie wel. :) Klinkt allemaal overweldigend maar is het niet, aansluiten is eenvoudig.
EEA werkt consistent in het gehele programma in alle web pagina's en telefoon. Makkelijker kunnen we het niet maken.

en nu het harde werken visualiseren op een webpagina:

klik:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/nRsUnO55T2QZmfZMkZGCIfS4/medium.jpg

[ Voor 18% gewijzigd door Willie Wortel op 05-11-2016 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
De DS18B20 temperatuur sensor kan met meerdere tegelijk op 1 data draad aangesloten worden, dit werkt uitstekend moet ik zeggen.

De resolutie per sensor is ook instelbaar van 1/2 , 1/4 , 1/8 en 1/16 graad nauwkeurig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/5DRbg06z1aaH5CpALmZPApsU/full.jpg

Iedere sensor heeft in zijn rom een uniek serie nummer ID welke uitgelezen kan worden. Zodoende zie je de bomen in het bos (of zoiets) 8) . Zal morgen het invoer menu in de options pagina hatseflatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gaat deze uitlezing dan 750 milliseconden per sensor duren of heb je een hele nieuwe class geschreven voor de onewire?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:38
Willie Wortel schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 08:14:
Ik ben bezig een nieuwe class te schrijven om meerdere Dallas DS18S20 temperatuur sensoren over 1 digitale pin uit te lezen. Nu zie ik dat er in de oude programma code een fout zit.
Willie Wortel schreef op woensdag 09 november 2016 @ 15:43:
De DS18B20 temperatuur sensor kan met meerdere tegelijk op 1 data draad aangesloten worden, dit werkt uitstekend moet ik zeggen.
Kun je beide gebruiken DS18B20 als DS18S20 of alleen de B versie?

Hoe snel is een impulsteller ingang, kan deze tot 5 of 10Hz, zodat je er een flowmeter bijv FS400a op aan kunt sluiten?

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
klump4u schreef op woensdag 09 november 2016 @ 16:55:
Gaat deze uitlezing dan 750 milliseconden per sensor duren of heb je een hele nieuwe class geschreven voor de onewire?
Er is een geheel nieuwe class voor geschreven, de oude komt te vervallen en het verversen van het uitlezen van de sensors en wegschrijven in een variabele is geregeld in een loop, deze kan je zelf aanpassen indien gewenst. Het uitlezen van alle sensoren op 1 data wire (draad) blijft voor alle tegelijk 750 millisecs (thread.sleep(750)) zoals beschreven in de datasheet. Dat is dus je winst.
Domba schreef op woensdag 09 november 2016 @ 18:22:

Kun je beide gebruiken DS18B20 als DS18S20 of alleen de B versie?

Hoe snel is een impulsteller ingang, kan deze tot 5 of 10Hz, zodat je er een flowmeter bijv FS400a op aan kunt sluiten?
De DS18S20 heeft maar een 9 bits resolutie = 0.5 graad, vandaag getest echter geschreven code verwijderd, MAW, alleen maar ballast.

fs400a, dat zou ik niet weten bij dat hoofdstuk ben ik nog niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
De DS18B20 bus invoer in de DaL options pagina zou er zo uit kunnen zien. De rom ID is optional, niet ingevuld wordt gezocht op de ID.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/20d59CQ7JsdbAmm3ELaM0FsS/full.jpg

Hoe kom je nu de rom ID te weten?

Aan het begin van het programma heb ik een klein hulp programmatje geschreven:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
'read the Ds18b20 temperature sensor rom ID
Try

Const HERE_YOUR_Dpin_NUMBER As Integer = 7  'pin d7

Dim Dpin As Microsoft.SPOT.Hardware.Cpu.Pin = NetduinoDpins(HERE_YOUR_Dpin_NUMBER)

Dim oneWirePort As New OutputPort(Dpin, False)
   Dim wire As Microsoft.SPOT.Hardware.OneWire = New OneWire(oneWirePort)
   Dim devices = wire.FindAllDevices()
   Debug.Print("Devices found: " & devices.Count.ToString)

Dim collection As New oneWireAdds.DallasOneWireDevices()

For Each device As Byte() In devices
      collection.AddDevice(device)
   Next

Do While True
      collection.SendCommandToAll(oneWireAdds.OneWireDs18b20Reference.CmdConvert, 1050, wire)
      For Each probe As oneWireAdds.OneWireTemperatureProbe In collection
         If probe IsNot Nothing Then
            probe.ReadScratchPad(wire)
            Debug.Print("romID: " & probe.romID & "  temperature: " & probe.LastTemperature.ToString)
         End If
      Next
      Debug.Print(vbCr)
      Thread.Sleep(1000)
   Loop

Catch ex As Exception
      Debug.Print(ex.ToString())
End Try

en de output naar de immediate window ziet er dan zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/hC5mBppROmMCzQvRl1G9ES7T/full.jpg

eea staat in een loop dus als je een sensor verwarmt weet je ook de romId van de sensor, deze is uniek (komt maar 1x voor). Als je daarna de sensor een puntje nagellak van moeder de vrouw gebruikt weet je dat de bv rode sensor .... romID heeft. Makkelijker kan ik het niet maken. 8)

je hebt dus nu 3 temperatuur sonde keuzes in hardware,
tmp36 op de Netduino analoge pins A0~A5 (niet erg nauwkeurig)
tmp36 op de ADS1115 analoge pins A0~A3 (zeer nauwkeurig)
ds18b20 op de digitale pin (D0~D13) (zeer nauwkeurig) met de mogelijkheid tot aansluiten meerdere sondes op 1 data wire.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/YEtMg2Y02bwo9ErIJX9G0GEE/full.jpg

in de webbrowser NOW zou het er zo uit kunnen zien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/wNHYOOxhF6QbG4DcxEYeNnMZ/full.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door Willie Wortel op 13-11-2016 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JNSchouten
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-09 19:42
Hallo Willie,

Ik ben blij dat er nog steeds veel liefhebbers zijn van DAL op Netduino. Ik ben verhuist en heb de Netduino enkele maanden in een doos gestopt. De afgelopen dagen ben ik weer begonnen dit draadje te lezen, want ik zou komend weekend graag de DAL weer aan het werk zetten. De zonnepanelen zijn vorige week geplaatst en deze week komt de slimmemeter. Omdat ik nieuwsgierig ben naar het verbruik van de warmtepomp en het huis kan kan het aansluiten van de Netduino weer starten. Maar natuurlijk is de software op mijn Netduino ook verouderd. ik zou graag enkele ds18b20's aansluiten en loggen naar UbiDots, want dan ben ik gelijk weer up2date.

Zou je de laatste versie van de DAL software opnieuw willen delen?

Omdat ik totaal opnieuw begin met loggen is het voor mij minder erg om informatie te verliezen en dus wil ik wel met een beta draaien.

Dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Hallo JNSchouten, ik zal asap proberen om een beta online te krijgen met alle nieuwe goodies erin geprogrammeerd.

meerdere ds18b20 over 1 data draad sluit je zo aan op je Netduino:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/kq64XsAoG2rCNjr3S5NrvuHw/full.jpg

en heb je dan alles goed aangesloten dan kan je dit controleren met liveData.html

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Wng1MoE10G2XCZKXgDv9OcZZ/full.jpg

In webserver.vb function makeJSON kan je naamgeving etc veranderen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Case "Probe_ds18b20"

For p As Integer = 0 To probe_ds18b20.Length - 1

'sensor
       z &= (If(p = 0, """probe_ds18b20"":[", ",") & _
            "{ ""ID"":" & probe_ds18b20(p).ID.ToString & _
            ",""Celsius"":" & OneWireContent(probe_ds18b20(p).pos).temperature(p).ToString("F2") & "}")
   Next

en die functie maakt een JSON aan voor de html pagina's en die ziet er zo uit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
"probe_ds18b20": [{
        "ID": 0,
        "Celsius": 16.50
    }, {
        "ID": 1,
        "Celsius": 16.25
    }, {
        "ID": 2,
        "Celsius": 16.38
    }, {
        "ID": 3,
        "Celsius": 16.19
    }, {
        "ID": 4,
    }, {
        "ID": 5,
    }, {
        "ID": 6,
        "Celsius": 16.19
    }]

Het zit dus best wel logisch in elkaar. 8)

[ Voor 75% gewijzigd door Willie Wortel op 15-11-2016 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
De versie DaL 3.9.0.1 met uploaden naar Ubidots, Grovestreams staat HIER
De retentie tijd (dat is de tijd tot het bestand van de upload server verwijderd wordt, door het bedrijf zelf, daar heb ik de hand niet in (voor de complot denkers)) is 7 dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnebaas

zonnebaas

Hier draait de netduino probleemloos dacht laat weer eens weer wat horen is lang geleden.
Mooi te horen dat er nieuwe ontwikkelingen zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
Ja prachtig werk aan het leveren Willie. Ook ik lurk nog steeds mee maar door drukte en het gebrek aan zonnepanelen ben ik er de afgelopen 2 jaar gewoon niet meer aan toegekomen, echt zonde en spijtig. Binnenkort worden er op het nieuwe huis wel een aantal zonnecollectoren geplaatst en zonnepanelen zitten ook weer in de planning. Dus de intentie is er zeker wel om die zaken te gaan monitoren als het geplaatst is. De slimme meter is er ook dus het gaat weer gebeuren. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Ik ben nu bezig om een, binnen mijn vermogen, zo duidelijk mogelijke handleiding te schrijven zodat bij het aansluiten van alle vernieuwingen men niet met te veel vraagtekens blijft zitten. Ik heb me bij het uitwerken van deze hersenspinsels en schrijven van de software gebaseerd op bronnen zoals elektronica toppertjes, wiki's etc... en deze daarna nagebouwd en veranderd zodat deze, verbluffend goed moet ik zeggen, binnen de DaL software werkt. Het was veel research maar dan heb je ook wat.

Ik sta er zelf van te kijken waartoe zo een klein Netduino speeltje allemaal toe in staat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmeinders
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10-07 14:45

jmeinders

www.jmeinders.nl

Helemaal super Willie !!! En nu nog Net Micro Framework 4.4 dan is het helemaal af. Heb je enig idee of het er ooit nog van zal komen?

Omnik 3.0 15 Eging panelen 195wp

Pagina: 1 ... 35 ... 39 Laatste