Omdat jullie allemaal zo enthousiast bezig zijn met jullie Netduino en DAL Ultimate Edition zal ik de komende weken laten zien wat ik aan het schrijven ben.
Een logische volgende stap was dat ik alle data die ik naar mijn sdKaartje schrijf ook kan visualiseren. De diepe gedachte is om mooiere en uitgebreidere grafieken te toveren dan tot nu toe op de markt is zeg maar.
Als ik log naar mijn SD kaartje en deze later weg schrijft naar mijn harddisk is het mogelijk om deze data te visualiseren met menu dataCharts.
Een regel data vanaf mijn logbestand heet een data Reeks en deze bestaat uit de Datum-Tijd en de data Punten. Zo een Reeks kan er zo uitzien: 10102013:103020, 4, 5, 6, 7
Nu kan ik op een Reeks een van de volgende Methodes toepassen:
SUM (4+5+6+7) = 22
AVERAGE (4+5+6+7) / 4 = 4.5
HIGHEST = 7
LOWEST = 4
HIGHEST – LOWEST = 3
LOWEST – HIGHEST = -3
POINTS = 4
Dit is nodig omdat elke reeks een andere methode verlangt.
Ik kan aangeven binnen welke tijd moet worden berekend. (begin datum/tijd ... eind datum/tijd)
Een groep reeks kan berekend worden in tijdseenheden, UUR, DAG, WEEK, MAAND, ALL
Ik kan de groep uitkomst vermeerderen/verminderen met een in te geven variabele. Bijvoorbeeld begin jaar was mijn Electra 1350 en die wil ik van totaal verminderen, groepsuitkomst 1750 + -1350 = 400
Groepen reeks uitkomsten hebben een naam bijvoorbeeld SolarHigh, SolarLow, ElectraHigh, ElectraLow.
Ik kan groepen naar elkaar laten verwijzen door in de groep Reeks kolom de groepsnaam met het pulldown menu te veranderen zodoende kan de groep gestapeld worden in de dataGrafiek.
Een groepReeks kan bestaan uit 1 reeks of X reeks. Dus waar de groepsnaam dezelfde is worden gestapeld. Groep stapel namen worden alleen intern gebruikt.
Ik kan zelf een Reeks toevoegen/verwijderen met de FieldBuilder, deze is nagenoeg identiek aan de varBuilder. Zodoende is het mogelijk om (zoals de VarBuilder) complexe bewerkingen/berekeningen te maken.
De dataCharts kunnen op het scherm gehatseflatst worden in 3D. Er zijn meerdere combinaties van typen mogelijk in een grafiek zoals PIE, COLUMN en LINE.
was in de maand januari vorig jaar de zonnepanelen opbrengst hoger of lager dan januari dit jaar?, met DAL in een paar klikken te zien.
Zal als alles klaar is eens een filmpje maken.