Mijn huidige computer is al weer zo'n 6 jaar oud, en mag van mij met pensioen. Ik wil hier graag een systeem voor in de plaats die een stuk kleiner en lichter is, minimaal net zo krachtig en met een veel lager energieverbruik.
Na lang meelezen in Het grote zuinige server topic en het doorspitten van de HTPC BBG en bijbehorend topic [BBG] HTPC januari 2013 en [Guide][advies] Geschikte Onderdelen Kiezen Heb ik besloten mijn huidige verlanglijstje maar eens te posten om nog wat onderbouwing te krijgen voor de laatste paar componenten.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem? (welke programma's wil je gebruiken)?
Ik heb gemerkt dat ik de laatste tijd nauwelijks meer toekom aan spelletjes. Ik vind het echter wel leuk om mijn huidige collectie (o.a. the Witcher 1 & 2, The Elder Scrolls Oblivion en Skyrim, Mafia II) uit te spelen. Deze moeten minimaal net zo goed speelbaar zijn als nu, liefst met iets hogere grafische settings op 1680x1050.
Verder wordt de computer voornamelijk gebruikt voor standaard officewerk met Office 2010, browsen met Chrome (meestal 5-10 tabs open) en het downloaden van series.
Op het moment ben ik aan het experimenteren met Sickbeard, XBMC en uTorrent. Als dit goed werkend te krijgen is, wil ik de nieuwe computer 24/7 aan laten staan om alles automatisch te downloaden en te voorzien van de juiste metadata en ondertitels. Soms download ik ook oudere series, die ik met XVID4PSP of Handbrake omzet van AVI naar MP4, aangezien de TV (Panasonic TX-L37E30) niet alle AVI's goed afspeelt.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Mijn huidige lijst is ongeveer € 550 als ik het bij één winkel bestel. Als het echt meerwaarde levert kan dit opgerekt worden naar € 600, maar liever blijf ik op het huidige bedrag of lager.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
behuizing, voeding, moederbord, geheugen, processor, koeler en een harde schijf voor opslag. Onderstaand lijstje heb ik zelf samengesteld.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Ik had vroeger een voorkeur voor AMD, maar de Intel combi die ik nu heb bevalt wel goed. Er is nog wel een lichte voorkeur maar ik wil vooral het systeem wat nu het best bij me past voor mijn budget.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
Het kastje ligt aardig vast. Ik heb nog geen behuizing gezien van dit formaat (lekker klein) waar toch een brander en eventueel een kleine videokaart in kan. Ik heb aardig rondgekeken op Tweakers en Hardware.info naar alternatieven, maar deze vind ik tot nu toe het mooist. Als er goede alternatieven zijn hoor ik het nog wel graag.
Waarom nou dit topic: Ik wil nog graag antwoord op de volgende vragen:
Intel alternatief. Ik heb gekozen voor de i3 3225 omdat deze een HD4000 GPU heeft in plaats van de HD2500 die de i3 3220 heeft. Ik heb Skyrim geprobeerd op Windows 8 met een i3 3220 bij 1920x1080, en dat ging zo schokkend dat die voor mij afvalt. Ik weet alleen niet zeker of dat ligt aan de hogere resolutie, processorkracht of grafische prestaties van de i3 3220. Qua prijs ligt het erg in de buurt van mijn AMD lijstje.
Ik heb begrepen dat Intel idle zuiniger is en sneller op pure processorkracht, maar dat de AMD een veel betere GPU heeft. De AMD heeft baat bij sneller geheugen voor betere GPU-prestaties, de Intel kan prima af met iets langzamer/goedkoper geheugen.
Als de grafische power toch tegen mocht vallen, zou ik later een AMD 7750 kunnen toevoegen. Deze verbruikt idle nauwelijks wat, en is sowieso krachtiger dan de HD4000, en waarschijnlijk ook krachtiger dan de GPU in de A10-5800k (AMD 7660). De reference modellen hiervan zouden net in het kastje moeten passen. Als ik daarvoor kies, heb ik echter liever de extra power en lager energieverbruik van de Intel variant. Ik wil in eerste instantie liever nog geen extra videokaart toevoegen omdat dat gelijk € 85-95 bovenop het budget gooit.
Het is de bedoeling om het systeem aan het eind van de maand te bestellen, dus ik heb nog even om de vele alternatieven tot één lijstje samen te smelten. Jullie input wordt zeer gewaardeerd!
Na lang meelezen in Het grote zuinige server topic en het doorspitten van de HTPC BBG en bijbehorend topic [BBG] HTPC januari 2013 en [Guide][advies] Geschikte Onderdelen Kiezen Heb ik besloten mijn huidige verlanglijstje maar eens te posten om nog wat onderbouwing te krijgen voor de laatste paar componenten.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem? (welke programma's wil je gebruiken)?
Ik heb gemerkt dat ik de laatste tijd nauwelijks meer toekom aan spelletjes. Ik vind het echter wel leuk om mijn huidige collectie (o.a. the Witcher 1 & 2, The Elder Scrolls Oblivion en Skyrim, Mafia II) uit te spelen. Deze moeten minimaal net zo goed speelbaar zijn als nu, liefst met iets hogere grafische settings op 1680x1050.
Verder wordt de computer voornamelijk gebruikt voor standaard officewerk met Office 2010, browsen met Chrome (meestal 5-10 tabs open) en het downloaden van series.
Op het moment ben ik aan het experimenteren met Sickbeard, XBMC en uTorrent. Als dit goed werkend te krijgen is, wil ik de nieuwe computer 24/7 aan laten staan om alles automatisch te downloaden en te voorzien van de juiste metadata en ondertitels. Soms download ik ook oudere series, die ik met XVID4PSP of Handbrake omzet van AVI naar MP4, aangezien de TV (Panasonic TX-L37E30) niet alle AVI's goed afspeelt.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Mijn huidige lijst is ongeveer € 550 als ik het bij één winkel bestel. Als het echt meerwaarde levert kan dit opgerekt worden naar € 600, maar liever blijf ik op het huidige bedrag of lager.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
# | Product | Omschrijving |
1 | Iiyama ProLite E2200WS-B1 Zwart | 22" monitor, resolutie 1680x1050 |
1 | Logitech Cordless Desktop Comfort, USB | Draadloze toetsenbord en muis |
1 | Iomega Home Media Cloud Edition 2TB | Netwerkhardeschijf |
1 | Adata S511 60GB | SSD 60 Gb |
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
behuizing, voeding, moederbord, geheugen, processor, koeler en een harde schijf voor opslag. Onderstaand lijstje heb ik zelf samengesteld.
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | AMD A10-5800K Black Edition | € 108,70 | € 108,70 |
1 | MSI FM2-A75IA-E53 | € 74,90 | € 74,90 |
1 | Seagate Spinpoint M8 ST1000LM024, 1TB | € 61,87 | € 61,87 |
1 | Lian Li PC-Q03B | € 62,35 | € 62,35 |
1 | Scythe Kozuti 40mm Super-Low Profile | € 25,40 | € 25,40 |
1 | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz CL9 | € 68,10 | € 68,10 |
1 | Samsung SN-506AB Zwart | € 64,49 | € 64,49 |
1 | Seasonic G-Serie 360Watt | € 61,- | € 61,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 526,81 |
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Ik had vroeger een voorkeur voor AMD, maar de Intel combi die ik nu heb bevalt wel goed. Er is nog wel een lichte voorkeur maar ik wil vooral het systeem wat nu het best bij me past voor mijn budget.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
Het kastje ligt aardig vast. Ik heb nog geen behuizing gezien van dit formaat (lekker klein) waar toch een brander en eventueel een kleine videokaart in kan. Ik heb aardig rondgekeken op Tweakers en Hardware.info naar alternatieven, maar deze vind ik tot nu toe het mooist. Als er goede alternatieven zijn hoor ik het nog wel graag.
Waarom nou dit topic: Ik wil nog graag antwoord op de volgende vragen:
- Is mijn huidige lijst krachtig genoeg om mijn spellen fatsoenlijk af te spelen. Verschillende reviews doen me denken dat dit wel gaat (o.a. deze)
- Is de AMD optie die ik nu heb energiezuinig genoeg in Idle en standaard officewerk of is een Intel alternatief (zie hieronder) veel zuiniger? --> Blijkbaar is de A10 in idle nog wat zuiniger dan een i3/Pentium, maar onder load is het verbruik veel hoger.
- Ik heb nu 8Gb geheugen geselecteerd. Is dat zinvol of heb ik aan 4Gb genoeg? In het geschikte onderdelen advies wordt genoemd dat te veel geheugen, ook al is het goedkoop, nog steeds weggegooid geld is als je het niet nodig hebt.
- Kan een 2,5" HDD dienen als alternatief voor mijn externe harde schijf? In dat geval kies ik misschien voor een 2Tb versie in plaats van de 1Tb die ik nu geselecteerd heb. Als een 3,5" veel zuiniger is, is dat misschien een optie. Ik heb echter liever een 2,5" omdat ik die onderin het kastje kan plaatsen op een bracket, samen met de SSD. Ik weet niet hoe 2,5" HDD's het uithouden over langere tijd. --> de 2.5" WD Green is zuiniger dan zijn 3.5" broertjes, maar ook een stuk duurder
- Is een BD-brander/speler zinvol? We hebben nu nog geen BD-speler, en kijken de meeste films/series door ze met de TV rechtstreeks vanaf de externe HDD te laten lezen. Af en toe wordt de PS2 ingezet om een DVD te kijken. Mijn huidige DVD brander doet het al een paar jaar niet, maar die heb ik niet echt gemist. Ik zou echter een BD vanaf de nieuwe computer kunnen streamen of een HDMI-kabel naar de TV kunnen trekken (±10m) om BD's af te spelen, en ook makkelijker rare bestandsformaten af te kunnen spelen. --> Voorlopig van de lijst geschrapt, kan later nog makkelijk ingebouwd worden.
- Ik heb nu de Seasonic G-serie in het lijstje staan omdat deze 80+ gold is en aangeraden wordt in het zuinige server topic. Een goedkoper alternatief zou de BeQuiet S7 300W zijn.
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Intel Core i3 3225 Boxed | € 114,- | € 114,- |
1 | Asrock B75M-ITX | € 66,50 | € 66,50 |
1 | G.Skill F3-10600CL9D-8GBNT | € 56,15 | € 56,15 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 236,65 |
Intel alternatief. Ik heb gekozen voor de i3 3225 omdat deze een HD4000 GPU heeft in plaats van de HD2500 die de i3 3220 heeft. Ik heb Skyrim geprobeerd op Windows 8 met een i3 3220 bij 1920x1080, en dat ging zo schokkend dat die voor mij afvalt. Ik weet alleen niet zeker of dat ligt aan de hogere resolutie, processorkracht of grafische prestaties van de i3 3220. Qua prijs ligt het erg in de buurt van mijn AMD lijstje.
Ik heb begrepen dat Intel idle zuiniger is en sneller op pure processorkracht, maar dat de AMD een veel betere GPU heeft. De AMD heeft baat bij sneller geheugen voor betere GPU-prestaties, de Intel kan prima af met iets langzamer/goedkoper geheugen.
Als de grafische power toch tegen mocht vallen, zou ik later een AMD 7750 kunnen toevoegen. Deze verbruikt idle nauwelijks wat, en is sowieso krachtiger dan de HD4000, en waarschijnlijk ook krachtiger dan de GPU in de A10-5800k (AMD 7660). De reference modellen hiervan zouden net in het kastje moeten passen. Als ik daarvoor kies, heb ik echter liever de extra power en lager energieverbruik van de Intel variant. Ik wil in eerste instantie liever nog geen extra videokaart toevoegen omdat dat gelijk € 85-95 bovenop het budget gooit.
Het is de bedoeling om het systeem aan het eind van de maand te bestellen, dus ik heb nog even om de vele alternatieven tot één lijstje samen te smelten. Jullie input wordt zeer gewaardeerd!
[Voor 9% gewijzigd door gwystyl op 07-05-2013 15:03. Reden: wat antwoorden op openstaande vragen toegevoegd.]