Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

[BBG] HTPC januari 2013

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 15.026 views

• Bolletje
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 23:39

Bolletje

Moderator Harde Waren
Topicstarter

[BBG] HTPC januari 2013

De vorige BBG HTPC is alweer van een jaar geleden. Toen was die nog opgebouwd rond het FM1-platform van AMD. Uiteraard zijn er de nodige veranderingen gekomen, waaronder de intrede van FM2. Tijd voor een nieuwe BBG over dit systeem dus.

De vorige keer werd er een budget aangehouden van 400 euro. Dat lijkt me dit keer ook mogelijk, mede door de prijsverlagingen van FM2.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A4-5300 Boxed€ 42,95€ 42,95
1ASRock FM2A75 PRO4-M€ 61,95€ 61,95
1Western Digital Green WD20EARX, 2TB€ 87,45€ 87,45
1Silverstone Milo ML03B€ 69,20€ 69,20
1Scythe Shuriken Rev. B€ 24,80€ 24,80
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 37,18€ 37,18
1be quiet! System Power 7 300W€ 33,25€ 33,25
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 356,78

Voeding vond ik nog een heikelpunt. Ons systeem zal allesbehalve veel verbruiken, vandaar dit vrij nieuwe 300W-model van Be Quiet!. Je hebt dan ook nog het mooie spul van Seasonic, maar dan zit je al zo aan de 60 euro.

Daarnaast zit ik nog te twijfelen over een blu-ray-speler/brander. Het lijkt nu alsof alle goedkope opties zijn verdwenen (althans uit de PW). Er blijven enkel maar dure brander over van ~80 euro, of de spelers zijn niet goed verkrijgbaar. Het is dan ook maar de vraag of die echt nodig is.

Laat uw mening ventileren in dit topic over deze kwesties :)

• gwystyl
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 05-05 18:36

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Met een iets goedkopere kast is een SSD voor het OS misschien een optie. Op die manier heb je een zeer stil en zuinig systeem als hij niet gebruikt wordt maar wel aan staat.

Verder lijkt het me voor een HTPC handig als hij op afstand bediend kan worden. Nu kan dit met XBMC bijvoorbeeld wel met een Androida app, maar anders is een IR-poort en afstandsbediening wel handig.

Is er trouwens een reden dat je voor het huidige moederbord gaat in plaats van bijvoorbeeld de pricewatch: Asrock FM2A55M-DGS of pricewatch: MSI FM2-A55M-E33? Beide hebben een A55 chipset ipv A75, maar ik weet niet of de A75 echt meerwaarde biedt boven A55. Techpowerup raadt de A55 aan voor de A4 en A6, en de A75 voor A6 of A8

Voor de CPU dacht ik dat de A6 een betere grafische chip aan boord had die wel HD kan streamen, waar de A4 dit niet goed trekt. Ik moet hier alleen wel een bron bij zoeken....

Blu Ray is voor mij niet heel boeiend, maar het lijkt me goed om die als extra optie te noemen.

[Voor 10% gewijzigd door gwystyl op 12-12-2012 12:14]

• player-x
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 04-05 20:43

player-x

Disruptive by design

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A10-5800K Black Edition€ 112,-€ 112,-
1ASRock FM2A75 PRO4-M€ 60,80€ 60,80
1Western Digital Green WD20EARX, 2TB€ 87,45€ 87,45
1Techsolo TC-2200€ 79,34€ 79,34
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 33,28€ 33,28
1Corsair XMS3 CMX8GX3M2A1600C9€ 36,-€ 36,-
1be quiet! SFX Power 300 Watt€ 43,10€ 43,10
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 451,97
1Crucial v4 SSD 2.5" 64GB - (optie)€ 55,14€ 55,14
1Kingston HyperX 2x 4GB DDR3 1866 CL9€ 41,50€ 41,50

CPU
Waarom de A10-5800K over de A4-5300?

Tijdens normaal HTPC gebruik is het verschil tussen een A4/A6 gelijk aan die van een A8/A10, er is dus qua warmte ontwikkeling (geluid), er is dan ook totaal geen verschil tussen welke APU je dan ook gebruikt uit de serie tijdens het afspelen van video.

Voordelen van een A10 (en A8) over een A4/A6.
  • De A4 en A6 ondersteunen geen 3D video weergave.
  • Voor games heeft de A10 heeft een snellere GPU.
  • Quad core ipv dual core met het zelfde verbruik.
  • Langer bruikbaar van wegen krachtiger CPU en GPU.
  • Minder moeite met zware codec's, is mogelijk zelfs stiller van wegen betere verdeling last.
  • En ja met games zal de Big Shuriken 2 misschien iets geluid maken, maar liever dat, dan een (te)lage frame-rate, en het geluid dat een Big Shuriken 2 maakt op volle belasting is nog steeds nihil.
Ja maar de 5800K heeft een TDP van wel 100 WATT, dat maakt niet echt veel uit, en TDP is nagenoeg irrelevant voor een HTPC tijdens normaal gebruik.

Lees dit topic over hoe TDP werkt, en waarom het irrelevant is voor een HTPC: Stroomverbruik van een systeem

Waneer een A4, A6 of A8 kiezen.
  • 3D films en gaming is nvt voor mij, dan is de A4, of bij voorkeur de iets snellere de A6, een prima keuze.
  • Gaming is nvt voor mij, dan is de A8 is dan prima keuze.
  • Budget is beperkt
HDD
Persoonlijk zou ik de 3TB versie kiezen maar 2TB werkt ook.

SSD
Zou echt een SSD gebruiken, is een sneller, stiller en zuiniger, en als je een homeserver hebt, zelfs de HDD uit de kast laten.

Heb exact deze HTPC zelf gebrouwd voor een vriend, alleen met een 3TB HDD, probleem alleen met deze kast is dat er geen plaats is voor de SSD, dat was simpel opgelost door dik dubbelzijdig tape te gebruiken, en hem voor de mobo in de kast te plakken, zit net zo goed vast als of hij ge schroeft is.

Behuizing
De Techsolo TC-2200 is een hele mooie behuizing die met een redelijk bruikbare AB komt, hij is dan wel niet zo netjes afgewerkt van binnen als de Milo, maar de front van de kast ziet er imho zelfs mooier uit wat ik persoonlijk belangrijker vind, vooral de netjes weggewerkte DVD bay is voor mij een grote plus.

Voeding
De behuizing komt met een voeding maar dat is min of meer weg gegooid geld, daar een redelijk lawaaierig is, en tenzij je een fan mod er op doet, is de be quiet! SFX Power 300 Watt een veel betere optie.

Geheugen
DDR3 1866 of zelfs 2000 heeft voordelen voor een Trinity APU als je games speelt, maar niet noodzakelijk als je geen spelletjes wild spellen op je HTPC

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

• DinaDani
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 19-03 20:41
Een goedkope 64GB SSD lijkt me wel een must in een moderne HTPC, vooral omdat storage ook extern kan.

• pk026
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 08-02 16:45
gwystyl schreef op woensdag 12 december 2012 @ 12:11:
...
Verder lijkt het me voor een HTPC handig als hij op afstand bediend kan worden. Nu kan dit met XBMC bijvoorbeeld wel met een Androida app, maar anders is een IR-poort en afstandsbediening wel handig.

...
Ik ben heel tevreden met het gebruik van een Logitech K400 toetsenbord als afstandsbediening. Die lijkt heel op het toetsenbord van Google TV. Wel moet je een beetje wennen aan bijv. de locatie van de rechter shift-toets.

Ik gebruik overigens geen XBMC, maar gewoon Ubuntu Unity waarbij op de taakbalk alleen de mediaprogramma's staan. Ik ben namelijk verslaafd aan Banshee waarmee ik mijn CD collectie doorzoekbaar heb gemaakt. Een toetsenbord is dan wel zo makkelijk.

• pk026
Misschien is het ook een interessante vraag is hoe je je geluid versterkt NA de htpc.

Een DAC is m.i. alleen handig als je geluidsinstalatie op enige afstand van de PC staat. Wanneer de korte afstand tussen PC en htpc groot is, kan het analoge signaal immers verstoren. Mijn mediacomputer staat echter naast mijn versterker, dus het analoge signaal uit mijn geluidskaart is perfect. De meeste moderne versterkers zijn geïntegreerd, terwijl het vroeger gebruikelijk was om voorversterker en eindversterker te scheiden. De HTPC kan prima de rol van voorversterker overnemen. Zo voorkom je allerlei overbodige complexiteit...

Mijns inziens moeten we dus weer terug naar de goede oude analoge eindversterkers! :-)

[Voor 3% gewijzigd door pk026 op 13-12-2012 12:42]

• Achilles
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 04-05 20:34

Achilles

Koning van de Myrmidonen

DinaDani schreef op woensdag 12 december 2012 @ 14:55:
Een goedkope 64GB SSD lijkt me wel een must in een moderne HTPC, vooral omdat storage ook extern kan.
Dat is precies zoals het er nu bij mij uit ziet ;) (nouja, goedkoop, gwn een crucial)

Een SSD is best wel een must-have, juist voor een htpc. Het mooie van de htpc is juist dat je ff een youtube filmpje kunt bekijken (spontaan, bedien zonder opstaan (app)), of wat muziek kan op zetten (Must-have app)

Ik denk dat er best veel tweakers zijn die, wanneer ze een htpc willen, al wel een nas hebben om de films op te downloaden, ik zou dus zelfs zeggen dat we de 2tb hardeschijf als optie mee moeten geven voor zij die geen nas hebben. Zeker aangezien (ik het idee heb dat) er steeds meer mensen een nas in huis hebben.
pk026 schreef op donderdag 13 december 2012 @ 12:41:
Misschien is het ook een interessante vraag is hoe je je geluid versterkt NA de htpc.
Een DAC is m.i. alleen handig als je geluidsinstalatie op enige afstand van de PC staat. Wanneer de korte afstand tussen PC en htpc groot is, kan het analoge signaal immers verstoren. Mijn mediacomputer staat echter naast mijn versterker, dus het analoge signaal uit mijn geluidskaart is perfect. De meeste moderne versterkers zijn geïntegreerd, terwijl het vroeger gebruikelijk was om voorversterker en eindversterker te scheiden. De HTPC kan prima de rol van voorversterker overnemen. Zo voorkom je allerlei overbodige complexiteit...
Mijns inziens moeten we dus weer terug naar de goede oude analoge eindversterkers! :-)
Ik neem aan dat je doelt op geluidskaarten? (korte afstand groot is... :P )
Het geluidskaarten verhaal komt (nog steeds) vaak voorbij. De meeste (idd modernere) versterkers hebben een ingebouwde DAC. Zo'n dac is meestal niet slechter dan die van een goeie geluidskaart. Zolang het BBG-mobo een toslink aansluiting heeft, is de DAC van de versterker prima. Verder zijn echt goeie geluidskaarten aan de dure kant, je kunt ze als optie er bij vermelden.
Bolletje schreef op woensdag 12 december 2012 @ 12:01:
Daarnaast zit ik nog te twijfelen over een blu-ray-speler/brander. Het lijkt nu alsof alle goedkope opties zijn verdwenen (althans uit de PW). Er blijven enkel maar dure brander over van ~80 euro, of de spelers zijn niet goed verkrijgbaar. Het is dan ook maar de vraag of die echt nodig is.
Heb er zelf nog een extern dvd-brander aangehangen (htpc hangt op zn kop in de meterkast :+ ), maar heb er eigenlijk nog nooit een dvd mee afgespeeld, laat staan gebrand. Ik denk dat de DVD/Blu ray zijn langste tijd gehad heeft (anders zouden die drives ook veel goedkoper/beter verkrijgbaar zijn). Bovendien zullen de meeste mensen die blu ray willen al een speler/playstation hebben. Lijkt me een optie, ik zou het niet verplichten.

Verder zou ik, precies wat player-x al zei voor de iets krachtigere smaak gaan.

| Cowsmology | Met een hamer past alles, met ducktape plakt alles |

• Buur75
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 29-04 15:48
Player-X is alleen een moederbord vergeten... Dat gaat denk ik dan niet zo goed werken...

• Wladimirdewit
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 18-02 17:14
Ik zou graag ook een optionele versie zien voor een 'gaming versie' in deze thread, aangezien mijn kinderen hier me de kop van gek zeuren. Ik wil dit combineren met mijn wens voor een HTPC.

Ik loop aan tegen de hoogte van een goede videokaart (bijv 660ti) omdat ik graag de kast zo 'slim' mogelijk wil hebben. Ik kom hier niet goed uit. Zijn er goede krachtige videokaarten met bijv halve hoogte (6 a 7 cm) of zit je dan weer met het formaat van de voeding? en hoe combineert dit met de gekozen processor? wordt deze geen bottleneck?

Graag advies en het liefst meenemen in deze setup als optioneel.

• gwystyl

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Wladimirdewit schreef op vrijdag 14 december 2012 @ 11:03:
Ik zou graag ook een optionele versie zien voor een 'gaming versie' in deze thread, aangezien mijn kinderen hier me de kop van gek zeuren. Ik wil dit combineren met mijn wens voor een HTPC.

Ik loop aan tegen de hoogte van een goede videokaart (bijv 660ti) omdat ik graag de kast zo 'slim' mogelijk wil hebben. Ik kom hier niet goed uit. Zijn er goede krachtige videokaarten met bijv halve hoogte (6 a 7 cm) of zit je dan weer met het formaat van de voeding? en hoe combineert dit met de gekozen processor? wordt deze geen bottleneck?

Graag advies en het liefst meenemen in deze setup als optioneel.
Volgens mij zijn dat twee heel tegenstrijdige eisen. Een echte gaming machine wordt vaak vol gehangen met een zo snel mogelijke videokaart en daarbij passende processor. Deze hebben vaak aardig wat koeling nodig (=herrie) en een voeding met vrij veel vermogen.

HTPC's zullen vaak een plekje in de woonkamer krijgen, waar een mooie kast, laag verbruik, lage geluidsproductie prioriteit hebben. Hier zal dus eerder worden gekozen voor een processor met geïntegreerde videochip die net krachtig genoeg is om de gewenste content te kunnen decoderen en een zo laag mogelijk verbruik/geluidsniveau heeft. Hierbij past ook een bescheiden voeding.

Ik zit zelf in ongeveer dezelfde spagaat, maar heb het geluk dat ik geen jengelende kinderen heb en zelf niet al te veel nieuwe zware spellen wil spelen. Ik wil dus wel een vrij snelle APU, maar geen extra videokaart of extra snelle processor om alle grafische pracht van de moderne spellen te kunnen weergeven. In de huidige setup wordt uitgegaan van een bescheiden APU, maar deze is vrij simpel te vervangen voor een iets krachtigere als er af en toe een spelletje gespeeld moet worden. Verwacht echter niet de kracht van een echt game-systeem.

• Eärendil
  • Registratie: februari 2002
  • Nu online
Is er trouwens een reden dat je voor het huidige moederbord gaat in plaats van bijvoorbeeld de pricewatch: Asrock FM2A55M-DGS of pricewatch: MSI FM2-A55M-E33? Beide hebben een A55 chipset ipv A75, maar ik weet niet of de A75 echt meerwaarde biedt boven A55. Techpowerup raadt de A55 aan voor de A4 en A6, en de A75 voor A6 of A8
De verschillen tussen de Asrock A75 en A55 zijn o.a.:
A75A55
VGA, DVI & HDMIVGA & DVI
10x USB2 & 4x USB310x USB2
eSATA-
SATA-600SATA-300
4x RAM2x RAM
2x PCIe 16x1x PCIe 16x
7.1 audio (analoog+optical)5.1 audio (analoog)

Als je dat allemaal niet nodig hebt (en de komende jaren ook niet nodig gaat hebben) is de A55 een prima optie. Ik verwacht in mijn HTPC toch wel een HDMI-poort en optical audio, dus ik ga voor de A75. Met de nieuwste SSD's is SATA-600 ook steeds zinniger.
Het advies van Techpowerup is waarschijnlijk vooral gebaseerd op budget, het is niet zo dat de A4 beter werkt op een A55 dan op een A75.
player-x schreef op woensdag 12 december 2012 @ 13:56:
CPU
[verhaal waarom er een A10 in de HTPC moet]
Je kan het ook omdraaien:
In de BBG een A4 of A6, en als optie een A8 of A10 voor als je met je HTPC:
  • 3D films wilt kijken
  • wilt gamen
  • meer budget hebt
Met een A8 of A10 wordt het erg lastig om binnen het budget van €400 te blijven.

[Voor 16% gewijzigd door Eärendil op 14-12-2012 17:10]

“If debugging is the process of removing software bugs, then programming must be the process of putting them in.” — Edsger W. Dijkstra

• bertp1
  • Registratie: maart 2011
  • Niet online
Die kast is echt verschrikkelijk, doe hem alstublieft weg. Ik heb hem ook gekocht voor mijn htpc en ik heb er nog altijd spijt van, en toen was ie nog 15 euro goedkoper.

- Bouwkwaliteit gewoonwag zwak. Scherpe randen, goedkoop plastic, zwakke afwerking.
- Afsluitklep van de dvd-drive is gewoonweg brak, als je hem eruit haalt buigt de platic bevestiging waardoor je hem er nooit meer even vast in kunt zetten.
- Dvd-drive + gewone atx voeding is onmogelijk, te weinig plaats.
- Monteren van de hdd is een pain in the ***, meerdere is nog erger.
- cablemanagement onbestaande, al is dat niet echt een nadeel want geen enkele htpc-kast van die prijsklasse heeft dit goed voor elkaar.

En dan moet je er nog fans bijkopen ook, dat maakt hem nog eens wat duurder.

Ik denk dat voor een htpc de Bitfenix Prodigy toch nog een mooie keuze is. Deze kast is op alle vlakken gewoon veel beter, en ondanks het feit dat hij geen HTPC form-factor heeft is hij niet lelijk.
Andere alternatieven zijn de betere Antec/Lian-Li/Silverstone htpc kasten, die zitten al rond de 90-10 euro. Imho de extra 10-15 euro tov de huidige (incl fans) meer dan waard.

Ik ben min of meer akkoord met de verdere componenten, maar toch nog enkele opmerkingen:
- Is 8GB RAM nodig? Ik vermoed dat de meeste mensen dit niet zullen gebruiken. Het is idd maar 20 euro duurder dan 4GB maar toch.
- Een specifieke reden dat er voor dat mobo gekozen is?
- Aangezien de meeste mensen/tweakers hun htpc via netwerk gebruiken, zou ik een dvd/br speler (beiden) bij de randapparatuur zetten.
- Ik mis nog een afstandsbediening en draadloos toetsenbord bij de randapparatuur?
- (Eventueel) een ssd?

• Wladimirdewit
gwystyl schreef op vrijdag 14 december 2012 @ 11:34:
[...]

Volgens mij zijn dat twee heel tegenstrijdige eisen. Een echte gaming machine wordt vaak vol gehangen met een zo snel mogelijke videokaart en daarbij passende processor. Deze hebben vaak aardig wat koeling nodig (=herrie) en een voeding met vrij veel vermogen.

HTPC's zullen vaak een plekje in de woonkamer krijgen, waar een mooie kast, laag verbruik, lage geluidsproductie prioriteit hebben. Hier zal dus eerder worden gekozen voor een processor met geïntegreerde videochip die net krachtig genoeg is om de gewenste content te kunnen decoderen en een zo laag mogelijk verbruik/geluidsniveau heeft. Hierbij past ook een bescheiden voeding.

Ik zit zelf in ongeveer dezelfde spagaat, maar heb het geluk dat ik geen jengelende kinderen heb en zelf niet al te veel nieuwe zware spellen wil spelen. Ik wil dus wel een vrij snelle APU, maar geen extra videokaart of extra snelle processor om alle grafische pracht van de moderne spellen te kunnen weergeven. In de huidige setup wordt uitgegaan van een bescheiden APU, maar deze is vrij simpel te vervangen voor een iets krachtigere als er af en toe een spelletje gespeeld moet worden. Verwacht echter niet de kracht van een echt game-systeem.
Ik hoef ook niet de echte max. settings en volgens mij is er inmiddels met de 660 ti heel wat mogelijk maar ik wacht graag jullie reacties, advies en tips af....

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Topicstarter
Ten eerste hartelijk dank voor de uitgebreide reacties :)
player-x schreef op woensdag 12 december 2012 @ 13:56:
CPU

Tijdens normaal HTPC gebruik is het verschil tussen een A4/A6 gelijk aan die van een A8/A10, er is dus qua warmte ontwikkeling (geluid), er is dan ook totaal geen verschil tussen welke APU je dan ook gebruikt uit de serie tijdens het afspelen van video.

• Minder moeite met zware codec's, is mogelijk zelfs stiller van wegen betere verdeling last.
  • En ja met games zal de Big Shuriken 2 misschien iets geluid maken, maar liever dat, dan een (te)lage frame-rate, en het geluid dat een Big Shuriken 2 maakt op volle belasting is nog steeds nihil.
Eärendil schreef op vrijdag 14 december 2012 @ 15:12:
Je kan het ook omdraaien:
In de BBG een A4 of A6, en als optie een A8 of A10 voor als je met je HTPC:
  • 3D films wilt kijken
  • wilt gamen
  • meer budget hebt
Ik zie ook meer in het standaard nemen van de A4 en dan de A10 noemen als goede upgrade indien men dus aan die voorwaarden wil voldoen. Voor het afspelen van 3D-films heb je ook een televisie nodig die dat ondersteunt. En gamen heeft bij lange na niet bij iedereen prioriteit (wil je serieus aan de gang met gamen is het sowieso aan te raden een discrete videokaart te kopen).
Met een A8 of A10 wordt het erg lastig om binnen het budget van €400 te blijven.
Aangezien de htpc niet elke editie terugkomt zijn we wat vrijer in het budget. Dat we er over heen gaan is in dat opzicht niet heel probleem. Kijk, als de lezers/gebruikers voor een paar euro meer een veel mooier systeem krijgen heeft dat natuurlijk de voorkeur boven het strikt houden aan een budget. Ik probeer dan ook met jullie hulp gewoon een mooi systeem bij elkaar te zoeken :)
Ja maar de 5800K heeft een TDP van wel 100 WATT, dat maakt niet echt veel uit, en TDP is nagenoeg irrelevant voor een HTPC tijdens normaal gebruik.

Lees dit topic over hoe TDP werkt, en waarom het irrelevant is voor een HTPC: Stroomverbruik van een systeem
Weet ik; tevens 'Het Zuinige Server'-topic, daar staan ook veel nuttige tips :)
HDD
Kan uiteraard ook. We zijn hier wat vrijer qua budget, maar niet iedereen heeft zoveel opslag nodig.

Het ligt er ook aan of iemand al schijven heeft (eventueel in een NAS), vandaar als basis nog een 2TB.
SSD
Zou echt een SSD gebruiken, is een sneller, stiller en zuiniger, en als je een homeserver hebt, zelfs de HDD uit de kast laten.
Je bent niet de enige dus het lijkt me inderdaad een goed idee.

Een 128GB model à la Samsung 830 of Crucial m4 moet dan voldoen. Crucial m4 is op het moment veel beter beschikbaar.
Behuizing
De Techsolo TC-2200 is een hele mooie behuizing die met een redelijk bruikbare AB komt, hij is dan wel niet zo netjes afgewerkt van binnen als de Milo, maar de front van de kast ziet er imho zelfs mooier uit wat ik persoonlijk belangrijker vind, vooral de netjes weggewerkte DVD bay is voor mij een grote plus.
Nadeel aan die behuizing is dat die maar bij één leverancier in de Pricewatch te verkrijgen is en daar geldt ook nog eens een hele lange levertijd. We gaan er bij de BBG vaak van uit dat de producten ruimschoots verkrijgbaar zijn (of in elk geval vergelijkbare producten; bij werkgeheugen maakt het bijvoorbeeld wat minder uit). Dan ben je niet gebonden aan één of enkele winkels. Hierom is de MS-tech niet echt een goede keuze.

Het is wel lastig om een geschikte behuizing te zoeken. Zelf kwam ik nog op de Fractal Design Node 304 uit (productpagina). Niet het standaard platte htpc-uiterlijk, maar wel netjes afgewerkt, voldoende mogelijkheden en er past een normale ATX-voeding in. Wel kan er enkel een mini-ITX-moederbord in, maar ASRock biedt op dat vlak een goede optie met de pricewatch: ASRock FM2A75M-ITX A75 RG SA

Heeft iemand nog goede suggesties op het gebied van een behuizing?
Voeding
De behuizing komt met een voeding maar dat is min of meer weg gegooid geld, daar een redelijk lawaaierig is, en tenzij je een fan mod er op doet, is de be quiet! SFX Power 300 Watt een veel betere optie.
Hangt dus af van de behuizing welke we kiezen. Noodzaak ligt ook meer bij stil dan bij efficientie, gezien de htpc (i.t.t. de home server) niet 24/7 aanstaat.
Geheugen
DDR3 1866 of zelfs 2000 heeft voordelen voor een Trinity APU als je games speelt, maar niet noodzakelijk als je geen spelletjes wild spellen op je HTPC
Klopt, vandaar ook al standaard 1600 MHz RAM. Volgens mij was het verschil tussen 1600 en 1866/2000 MHz niet zo groot. (tussen 1066/1333 en 1600 MHz al wel een stuk meer). Daar had Anandtech nog een artikel over geschreven.
Is er trouwens een reden dat je voor het huidige moederbord gaat ?
Zie onderstaande verschillen. Voornamelijk door de optische uitgang en vele andere audio-uitgangen. Ook dat de A75-versie meer aansluitingen heeft (usb 3.0 en sata-600 bijv.). Het prijsverschil is daarnaast niet heel groot.
Eärendil schreef op vrijdag 14 december 2012 @ 15:12:
[...]

De verschillen tussen de Asrock A75 en A55 zijn o.a.:
A75A55
VGA, DVI & HDMIVGA & DVI
10x USB2 & 4x USB310x USB2
eSATA-
SATA-600SATA-300
4x RAM2x RAM
2x PCIe 16x1x PCIe 16x
7.1 audio (analoog+optical)5.1 audio (analoog)

Als je dat allemaal niet nodig hebt (en de komende jaren ook niet nodig gaat hebben) is de A55 een prima optie. Ik verwacht in mijn HTPC toch wel een HDMI-poort en optical audio, dus ik ga voor de A75. Met de nieuwste SSD's is SATA-600 ook steeds zinniger.
Het advies van Techpowerup is waarschijnlijk vooral gebaseerd op budget, het is niet zo dat de A4 beter werkt op een A55 dan op een A75.
pk026 schreef op donderdag 13 december 2012 @ 12:41:
Hoe zie je dat precies voor je? Er is nu gekozen voor een moederbord met optische audio-uitgang. Als je een degelijke HT-setup hebt dan heb je denk ik ook al een receiver met optical in.
Wladimirdewit schreef op vrijdag 14 december 2012 @ 11:03:
'Gaming'-versie is nog te generiek; het ligt wel voornamelijk aan welke spellen je gaat spelen. Met de geïntegreerde gpu van de AMD Trinity APU's is al heel wat mogelijk. Een 'gaming'-htpc gaat dan ook meer naar een gaming-pc in een kleiner formaat; een weg die ik met deze editie niet van plan was in te slaan.

Een GTX 660 Ti is al een zeer deftige videokaart. Kijk even naar de genoemde behuizing, de Node 304. Daar kan je standaard voedingen en een full-height-videokaart in kwijt. Dan maak je op basis van een S1155 mini-ITX-moederbord (beter verkrijgbaar) en een i5 een systeem. Dan ben je voor een groot deel al klaar. Moet je enkel nog beslissen hoeveel opslag je wil en hoeveel waarde je hecht aan koeling etc.
Wil je nog meer advies kan je het beste in DAA even een topic openen :)
bertp1 schreef op vrijdag 14 december 2012 @ 23:09:
Die kast is echt verschrikkelijk, doe hem alstublieft weg.[...]
Je hebt het over de Silverstone ML03?
Ik denk dat voor een htpc de Bitfenix Prodigy toch nog een mooie keuze is.
De Prodigy is alleen vrij hoog (>40 cm) door zijn grote beugels. Ik ben dan ook bang dat die niet in veel meubels past die mensen onder/naast hun televisie hebben. Maar zoals gezegd lijkt de Node 304 er dus veel op, alleen is die een stuk compacter (20 cm hoog).
- Is 8GB RAM nodig? Ik vermoed dat de meeste mensen dit niet zullen gebruiken. Het is idd maar 20 euro duurder dan 4GB maar toch.
Niet per se; ligt aan de gebruikerssituatie. Persoonlijk merk ik het verschil wel bij het systeem die ik dagelijks gebruik. Ik heb ook een htpc met 4GB RAM (die van een minder kaliber is; E-350 etc) en daar draai ik ook nog vele andere dingen op (couchpotato, sickbeard, sabnzb, xammp etc) waardoor het wel handig is.
- Een specifieke reden dat er voor dat mobo gekozen is?
Zie eerdere discussie; optische audio-uitgang en meer aansluitingen in het algemeen.
- Aangezien de meeste mensen/tweakers hun htpc via netwerk gebruiken, zou ik een dvd/br speler (beiden) bij de randapparatuur zetten.
Ja, een externe is in dit geval prima.
- Ik mis nog een afstandsbediening en draadloos toetsenbord bij de randapparatuur?
Komt er nog bij ja; veelal besturen mensen hun htpc via een app voor hun tablet/telefoon of via een toetsenbord.
Heb je al relevante suggesties?
- (Eventueel) een ssd?
Zie eerdere opmerkingen; is nuttig ja.

Kortom:
  • Standaard de A4-5300 en als upgrade de A10 noemen.
  • Moederbord met optische audio, usb 3.0 en sata-600 > ASRock FM2A75 PRO4-M. Wat we ook nog kunnen doen is een mini-ITX moederbord nemen met veelal dezelfde eigenschappen (pricewatch: ASRock FM2A75M-ITX A75 RG SA). Dan kan de behuizing ook nog kleiner.
  • Toevoeging van een ssd; Crucial m4 i.v.m. betere beschikbaarheid.
  • Optische drive (blu-ray) als optie meenemen. Deze Samsung bijvoorbeeld als externe speler. Dan hoeft er ook geen rekening gehouden te worden met de behuizing.
Dat resulteert in:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A4-5300 Boxed€ 42,95€ 42,95
1ASRock FM2A75M-ITX A75 RG SA€ 75,30€ 75,30
1Western Digital Green WD20EARX, 2TB€ 86,95€ 86,95
1Fractal Design Node 304€ 91,40€ 91,40
1be quiet! System Power 7 300W€ 33,25€ 33,25
1Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB€ 92,95€ 92,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 484,78

Kom maar op met de opmerkingen/aanvullingen :)

• ToWi1989
  • Laatst online: 24-04 20:16
Ik vind die behuizing maar nix! Ik ben persoonlijk heel erg gecharmeerd van de kasten van streacom (doet me denken aan origen, maar dan betaalbaar).

• gwystyl

gwystyl

Beugeltje dan maar?

@ToWi1989 dank voor de hint. Het is voor mij lastig in te schattten wat een goede case is en wat niet. Verschillende lijken vrij wiebelig plastic/staal maar als hij eenmaal in elkaar zit is dat missscien minder een issue?
De Streacom kasten zijn inderdaar erg mooi, maar ik wet niet of ze een leuk toestel hebben hangen.

• bertp1
  • Niet online
@bolletje: ik praatte idd over de silverstone ML03. De Fractal Design die er nu in steekt vind ik een prima keuze. :) +1 daarvoor. Evt kan je dan pricewatch: Lian Li PC-Q03B en pricewatch: BitFenix Prodigy als alternatieven opgeven.
En het is erg, maar ik vind gewoon geen degelijke HTPC micro-atx kast voor minder dan pakweg 110 euro. Vroeger had je nog de silverstone gd04/gd05 voor ong 90 euro, maar die zijn nu vrijwel onleverbaar en een stukje duurder geworden.
http://nl.hardware.info/p...grandia-gd05b#tab:prijzen

pricewatch: Logitech K400 Wireless Touch Keyboard lijkt mij een goed tobo

Verder lijkt de pricewatch: Samsung 840 series SSD 120GB een iets betere ssd voor minder geld. http://www.anandtech.com/bench/Product/355?vs=678

• Eärendil
  • Nu online
Bolletje schreef op zaterdag 15 december 2012 @ 23:41:
Kortom:
  • Optische drive (blu-ray) als optie meenemen. Deze Samsung bijvoorbeeld als externe speler. Dan hoeft er ook geen rekening gehouden te worden met de behuizing.
Als er voor een behuizing wordt gekozen waar wel ruimte is voor een optische drive zou ik liever een interne drive zien (evt. slim-line).
bertp1 schreef op zondag 16 december 2012 @ 15:16:
@bolletje: ik praatte idd over de silverstone ML03.
Misschien een idee om een review te schrijven over deze kast?
En het is erg, maar ik vind gewoon geen degelijke HTPC micro-atx kast voor minder dan pakweg 110 euro.
Daar liep ik ook tegenaan, dus ik heb nu voor bijna niks een cassettedeck gekocht bij de kringloop en ga daar mijn htpc in bouwen :p

“If debugging is the process of removing software bugs, then programming must be the process of putting them in.” — Edsger W. Dijkstra

• ToWi1989
Ik ben zelf ook het kijken naar een HTPC en de voornaamste eisen zijn klein en stil. De lijst voor zover:

#ProductPrijsSubtotaal
1Streacom F7C Evo Chassis Zwart€ 89,10€ 89,10
1Kingston HyperX KHX1866C9D3K2/8GX€ 42,30€ 42,30
1Sony BD-5850H Zwart€ 75,-€ 75,-
1Samsung 830 series SSD 128GB€ 94,38€ 94,38
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 412,78

Er is alleen 1 probleem; het moederbord. Ik wil namelijk een zotac A75-ITX WiFi B Series gebruiken, maar deze er nergens te vinden :'( ! Moet deze nog officieel verschijnen?

De behuizing ben ik nog niet helemaal uit, wellicht dat een f7c toch een beter keuze is vanwege de usb aansluitingen aan de voorkant (is wel minder compact dan de f1c). Ik ga toch voor de F7C EVO

De SSD kan eventueel nog vervangen worden door een 64GB exemplaar aangezien er alleen een OS op hoeft te staan (moet wel snel booten!) Opslag staat op een NAS.

Als voeding wordt er een picopsu gebruikt (150W) en de besturing via een tablet/smartphone.

[Voor 7% gewijzigd door ToWi1989 op 16-12-2012 22:05]

• player-x

player-x

Disruptive by design

Mijn keuzes voor een HTPC, iets aangepast over vorige post.

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock FM2A75 PRO4-M€ 60,80€ 60,80
1Western Digital Green WD20EARX, 2TB€ 86,95€ 86,95
1MS-Tech MC-1200€ 91,40€ 91,40
1Corsair XMS3 CMX8GX3M2A1600C9€ 35,95€ 35,95
1be quiet! SFX Power 300 Watt€ 43,10€ 43,10
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 463,48

1Techsolo TC-2200 - (goedkopere optie, beperkt verkrijgbaar)- € 12,--
1Crucial v4 SSD 2.5" 64GB - (Snelle en zuinige optie)€ 55,14
1Kingston HyperX 2x 4GB DDR3 1866 CL9 - (Optie voor gamers)+ € 5,--
1AMD A4-5300 Boxed - (Goedkoper voor non 3D en gaming)- € 70,--

CPU

Waneer een A4, A6 of A8 kiezen.
  • 3D films en gaming is nvt voor mij, dan is de A4, of bij voorkeur de iets snellere de A6, een prima keuze.
  • Gaming is nvt voor mij, dan is de A8 is dan prima keuze.
  • Budget is beperkt
HDD

SSD

En 64GB is meer dan voldoende, voor wat voor een gebruik dan ook.
Heb exact deze HTPC zelf gebrouwd voor een vriend, alleen met een 3TB HDD, probleem alleen met deze kast is dat er geen plaats is voor de SSD, dat was simpel opgelost door dik dubbelzijdig tape te gebruiken, en hem voor de mobo in de kast te plakken, zit net zo goed vast als of hij ge schroeft is.

Behuizing
De Techsolo TC-2200 is 10 euro goedkoper dan de exact de zelfde MS-Tech MC-1200 maar een stuk lastiger verkrijgbaar, welke je ook neemt, het is een hele mooie behuizing die met een redelijk goed bruikbare AB komt, hij is dan wel niet zo netjes afgewerkt van binnen als somige andere kasten, maar is nog steeds voldoende degelijk, en de front van de kast ziet er imho zelfs erg mooi uit, wat ik persoonlijk belangrijker vind, vooral de netjes weggewerkte DVD bay is voor mij een grote plus.

Voeding

Geheugen
DDR3 1866 of zelfs 2000 heeft voordelen voor een Trinity APU als je games speelt, maar niet noodzakelijk als je geen spelletjes wild spellen op je HTPC, is dus iets da je kunt overwegen.

• jorde
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 20-10-2020
Wellicht is het ook interessant om een mITX variant in de BBG neer te zetten. Denk dat dit voor veel mensen een hele leuke oplossing is. Waarbij ik er wel vanuit gegaan ben dat mensen aan streaming doen. Doen ze dat niet dan kunnen ze optioneel natuurlijk een 2,5 inch HDD gebruiken ipv de ssd.

Andere cooler genomen ivm de hoogte beperkingen.

Behuizing gekozen op looks en grote, lijkt een beetje op een oudere mac mini. Ik denk dat dit voor vele een goede keuze is.

De mac mini koop je voor 649,- (ter vergelijk)

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A4-5300 Boxed€ 42,45€ 42,45
1ASRock FM2A75M-ITX A75 RG SA€ 75,60€ 75,60
1Streacom F1C€ 64,95€ 64,95
1Gelid Solutions Slim Silence i-Plus€ 17,40€ 17,40
1Mini-box picoPSU 150€ 41,50€ 41,50
1Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB€ 56,-€ 56,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 335,08

Ik zou dan gaan voor de optie XBMCubuntu of soortgelijke oplossingen.

Zit er sterk aan te denken zelf er zo een te bouwen.

• ToWi1989
jorde schreef op maandag 17 december 2012 @ 16:18:
Wellicht is het ook interessant om een mITX variant in de BBG neer te zetten. Denk dat dit voor veel mensen een hele leuke oplossing is. Waarbij ik er wel vanuit gegaan ben dat mensen aan streaming doen. Doen ze dat niet dan kunnen ze optioneel natuurlijk een 2,5 inch HDD gebruiken ipv de ssd.

Andere cooler genomen ivm de hoogte beperkingen.

Behuizing gekozen op looks en grote, lijkt een beetje op een oudere mac mini. Ik denk dat dit voor vele een goede keuze is.

De mac mini koop je voor 649,- (ter vergelijk)

#ProductPrijsSubtotaal
1Mini-box picoPSU 150€ 41,50€ 41,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 335,08

Ik zou dan gaan voor de optie XBMCubuntu of soortgelijke oplossingen.

Zit er sterk aan te denken zelf er zo een te bouwen.
Bij die voeding heb je ook nog een adapter nodig a 50-60 eurie

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Topicstarter
@ Streacom
Zijn inderdaad hele mooie behuizingen, Het is alleen heel specifiek of je die wel wil. Je hebt dan namelijk ook nog te maken met een picoPSU met bijbehorende adapter. Een goede adapter die >100W - 12V is moeilijk te verkrijgen. Een WI picoPSU met >100W is daarentegen weer moeilijk te verkrijgen.

Mooi spul dus, maar leent zich niet goed voor de BBG.
bertp1 schreef op zondag 16 december 2012 @ 15:16:
@bolletje: ik praatte idd over de silverstone ML03. De Fractal Design die er nu in steekt vind ik een prima keuze. :) +1 daarvoor. Evt kan je dan pricewatch: Lian Li PC-Q03B en pricewatch: BitFenix Prodigy als alternatieven opgeven.
En het is erg, maar ik vind gewoon geen degelijke HTPC micro-atx kast voor minder dan pakweg 110 euro. Vroeger had je nog de silverstone gd04/gd05 voor ong 90 euro, maar die zijn nu vrijwel onleverbaar en een stukje duurder geworden.
http://nl.hardware.info/p...grandia-gd05b#tab:prijzen
Ja, in het verleden hebben we dus een keer die ML03 gehad, maar ook die GD04 is een paar keer voorbij gekomen. Nu zijn die inderdaad slecht leverbaar, waarom weet ik precies niet.
Klopt, is ook prima :)
Mwa, die is niet zo goed als de 830. De Pro-versie van de 840 is dat wel, maar die is nog duurder.

• jorde
ToWi1989 schreef op maandag 17 december 2012 @ 17:05:
[...]

Bij die voeding heb je ook nog een adapter nodig a 50-60 eurie
Goed gezien, die er bij gezet. Is maar 20 euro prijsverschil als je het samen koopt.

#ProductPrijsSubtotaal
1Mini-box picoPSU 150-XT + 80W Adapter Power Kit€ 64,20€ 64,20
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 357,78

• player-x

player-x

Disruptive by design

Persoonlijk vind ik de MS-Tech MC-1200 een mooi kast alleen moet je de be quiet! SFX Power 300 Watt er bij nemen, daar de gebruikte voeding leuk is om spare te hebben maar meer niet.

Maar persoonlijk adviseer ik mensen altijd aan om gewoon via de pricewatch een behuizing uit te zoeken doe het best bij hun past.

Helaas heeft de PW geen optie om grote thumb's te gebruiken, zou het zoeken een heel stuk makkelijker maken.

• Eärendil
  • Nu online
jorde schreef op maandag 17 december 2012 @ 20:36:
Goed gezien, die er bij gezet. Is maar 20 euro prijsverschil als je het samen koopt.

#ProductPrijsSubtotaal
1Mini-box picoPSU 150-XT + 80W Adapter Power Kit€ 64,20€ 64,20
Als je bij een 150W PicoPSU een 80W adapter koopt, kan je dan niet net zo goed deze kopen? pricewatch: Mini-box picoPSU 90 + 80W Adapter Power Kit

• jorde
Eärendil schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 02:57:
[...]

Als je bij een 150W PicoPSU een 80W adapter koopt, kan je dan niet net zo goed deze kopen? pricewatch: Mini-box picoPSU 90 + 80W Adapter Power Kit
Dat kan zeker, ben gisteren nog op zoek gegaan naar een 150 + 150 variant en had die er zo lang ingezet ivm de prijs die hoger is dan die van de 90watt variant, heb echter geen 150 + 150 variant kunnen vinden.

Deze er maar even ingezet.

Edit 1:
Al weet ik niet of we het met 80watt halen. Ziet er naar uit van niet. de A4 heeft een TDP van 65 Watt, Mobo 15~25, DDR3 stikjes 5 watt, SSD 0.15Watt (onder load volgens de crucial website). Mobo en stikjes doe ik op de gok.

Edit 2:
Pico 120 + 100Watt adapter komt tezamen op: 70,- bij logicsupply.eu
100 watt zal genoeg zijn voor dit systeem. (ook onder load dus)

[Voor 24% gewijzigd door jorde op 18-12-2012 12:49]

• Eärendil
  • Nu online
TDP gaat in klasses, en voor desktop systemen van AMD is dat momenteel tot 65W en tot 100W.
De TDP van de A8-5500 en A10-5700 is ook 65W, terwijl die 2 keer zo veel cores en 2 of 3 keer zoveel GPU-cores hebben dan de A4-5300. Het lijkt me dus stug dat het daadwerkelijke verbruik van de CPU 65W is.

Ik heb net een systeem met vergelijkbare config besteld, ik zal hem eens aan de stroommeter hangen als het binnen is.

offtopic:
Voor $100 (€75) heb je een 150+150 combo op http://www.short-circuit.com/categories/powercombos.html inclusief verzending.

• player-x

player-x

Disruptive by design

Eärendil schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 22:54:
TDP gaat in klasses, en voor desktop systemen van AMD is dat momenteel tot 65W en tot 100W.
De TDP van de A8-5500 en A10-5700 is ook 65W, terwijl die 2 keer zo veel cores en 2 of 3 keer zoveel GPU-cores hebben dan de A4-5300. Het lijkt me dus stug dat het daadwerkelijke verbruik van de CPU 65W is.
TDP is voor een HTPC nagenoeg geheel irrelevant: Stroomverbruik van een systeem

• bertp1
  • Niet online
quote: Bolletje
[...]

Mwa, die is niet zo goed als de 830. De Pro-versie van de 840 is dat wel, maar die is nog duurder.
De samsung 830 lijkt (bijna) eol te zijn? Het aanbod vd 830 is de afgelopen maand serieus gedaald, en de prijs wat gestegen, dus die lijkt al sowieso af te vallen.

Dan blijven nog de 840 en crucial m4 over in de prijsklasse <100 euro. En dan zie je toch dat die eerste duidelijk sneller is, en ietsje goedkoper. Daarentegen mis je wel 8gb.

• player-x

player-x

Disruptive by design

bertp1 schreef op woensdag 19 december 2012 @ 20:39:
Dan blijven nog de 840 en crucial m4 over in de prijsklasse <100 euro. En dan zie je toch dat die eerste duidelijk sneller is, en ietsje goedkoper. Daarentegen mis je wel 8gb.
  • De m4 is een goed alternatief.
  • De 840 Pro is nog te duur, en is nouwelijks sneller dan de m4 in de praktijk.
  • En de gewone 840 met TLC heb ik gewoon geen vertrouwen in, op de lange termijn.
NAND cell's werken als condensatoren de meer elektronen je voor een bepaalde waarde in een cell stopt des te betrouwbaarder hij is.

1 bit SLC heeft twee statusen aan of uit
2 bit MLC heeft vier statusen aan, twee tussen standen of uit
4 bit TLC heeft acht statusen aan, zes tussen standen of uit

Als je nu voor een SLC 100 elektronen heb om een stand van de cell te schrijven.
Dan heb je voor een MLC er nog maar 25 elektronen heb om een stand van de cell te schrijven.
En heb je voor een TLC er nog maar 12.5 elektronen heb om een stand van de cell te schrijven.

Voor mij TLC is iets waar ik iig nog geen vertrouwen in heb op de lange termijn, en met een of twee proces shrinks waar door het aantal elektronen weer verminderen, dan is het iets dat misschien dan zelfs niet meer betrouwbaar/mogelijk is.
http://semiaccurate.com/2...e-flash-and-its-problems/

Misschien valt het probleem in de praktijk best mee, zeker voor een HTPC, zo lang hij niet gebruikt word voor Torrent downloads, maar ik wil iig niet het risico lopen.

• Wladimirdewit

Ik zie ook meer in het standaard nemen van de A4 en dan de A10 noemen als goede upgrade indien men dus aan die voorwaarden wil voldoen. Voor het afspelen van 3D-films heb je ook een televisie nodig die dat ondersteunt. En gamen heeft bij lange na niet bij iedereen prioriteit (wil je serieus aan de gang met gamen is het sowieso aan te raden een discrete videokaart te kopen).

Kom maar op met de opmerkingen/aanvullingen :)
Ik vind dit een voorbarige conclusie.

Ik kan me zo voorstellen dat niemand enkel een htpc bouwt voor blue ray en streamen van content. Maakt het wel zeer beperkt. Daarbij hoort de BBG volgens mij juist een uitdaging te zijn (puzzel). De combinatie van mogelijkheden juist in een klein jasje is volgens mij de uitdaging, niet het beperken van functionaliteit (ik denk overigens dat dit alleen maar toeneemt) Ik vraag ook niet om een echte gamebak maar om een HTPC waarmee je redelijk tot goed kan gamen. Mijn kinderen spelen graag WOW, WOT etc.

Wat me verder opvalt is dat enkel AMD genoemd wordt. Ik dacht dat IVY inmiddels qua verbruik en power icm sterke GPU een zeer goede keuze zou zijn.Dit verbaast me.

Ik hoop dat een serieuze game mogelijkheid uiteindelijk meegenomen wordt in de opties.

Ik heb nu;

streacom fc10
mini itx
ivy i5 of i3
samsung 840
msi 660ti Koeling is geen probleem omdat de kaart namelijk niet al te heet wordt en de fans makkelijk op de laagste stand kunnen draaien.

Ik zit enkel met het probleem van de voeding (ongeveer 180W voor de MSI 660ti). Deze kan voorin en ik zal dan een kabel (230V) naar de achterkant van de kast moeten leiden. Zoals ik al zei is de voeding evt. het struikelblok, ook qua koeling. Is deze configuratie afdoende voor streamen en blue ray etc...

Er zijn wel smallere voedingsblokken maar die gaan maar tot 300W. Ik denk dat ik de processor, SSD en het moederbord meer verbruiken dan 120W. misschien iemand een goed alternatief voor een videokaart die wat minder krachtig en dus dorstig is.

Ik ben benieuwd naar jullie gedachten.......

• jorde
Wladimirdewit schreef op donderdag 20 december 2012 @ 13:29:
[...]

Ik vind dit een voorbarige conclusie.

Ik kan me zo voorstellen dat niemand enkel een htpc bouwt voor blue ray en streamen van content. Maakt het wel zeer beperkt. Daarbij hoort de BBG volgens mij juist een uitdaging te zijn (puzzel). De combinatie van mogelijkheden juist in een klein jasje is volgens mij de uitdaging, niet het beperken van functionaliteit (ik denk overigens dat dit alleen maar toeneemt) Ik vraag ook niet om een echte gamebak maar om een HTPC waarmee je redelijk tot goed kan gamen. Mijn kinderen spelen graag WOW, WOT etc.

Wat me verder opvalt is dat enkel AMD genoemd wordt. Ik dacht dat IVY inmiddels qua verbruik en power icm sterke GPU een zeer goede keuze zou zijn.Dit verbaast me.

Ik hoop dat een serieuze game mogelijkheid uiteindelijk meegenomen wordt in de opties.

Ik heb nu;

streacom fc10
mini itx
ivy i5 of i3
samsung 840
msi 660ti Koeling is geen probleem omdat de kaart namelijk niet al te heet wordt en de fans makkelijk op de laagste stand kunnen draaien.

Ik zit enkel met het probleem van de voeding (ongeveer 180W voor de MSI 660ti). Deze kan voorin en ik zal dan een kabel (230V) naar de achterkant van de kast moeten leiden. Zoals ik al zei is de voeding evt. het struikelblok, ook qua koeling. Is deze configuratie afdoende voor streamen en blue ray etc...

Er zijn wel smallere voedingsblokken maar die gaan maar tot 300W. Ik denk dat ik de processor, SSD en het moederbord meer verbruiken dan 120W. misschien iemand een goed alternatief voor een videokaart die wat minder krachtig en dus dorstig is.

Ik ben benieuwd naar jullie gedachten.......
Volgens mij draai je het nu om, jij maakt er een Game PC die kan fungeren als HTPC wanneer nodig van. Volgens mij moeten we er dan een mITX Game PC van maken.

Zoals deze die bij mij in de wenslijsten staat:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3570K Boxed€ 203,-€ 203,-
1ASRock Z77E-ITX€ 131,70€ 131,70
1Zotac GeForce GTX 660 Ti€ 257,50€ 257,50
1Fractal Design Node 304€ 91,40€ 91,40
1Corsair Vengeance CML16GX3M2A1600C10€ 67,99€ 67,99
1Silverstone SST-ST45SF (450W)€ 69,55€ 69,55
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 821,14

• NoTimeRemains
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 05-05 14:46
Maar dat is toch weer een hele andere discussie.

IMHO zou een HTPC juist alleen voor streamen/afspelen van content moeten zijn. Evt. opslag en/of download systeem. Maar dat zijn geen gekke extra eisen.

This is the Way.

• jorde
Inderdaad, dat was ook mijn punt. Volgens mij moeten we daarvoor een "[BBG] mITX Game PC" maken, en niet de HTPC ombouwen tot game PC/HTPC.

Bovendien is het prijsverschil dan vrij groot.

• lekrutes
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 08-03 10:50
Ik ga Binnekort ongeveer dit systeem bestellen.
Maar is de AMD A4-5300 Boxed snel genoeg voor Blu ray/HD fims

En zijn er nog zaken waar ik op moet leten of aan denken.

Xiaomi Redmi 4x Note, Xiaomi Redmi 4x, Meizu m2 Note, Cubot X6, Xiaomi Redmi S1, Jiayu G3, Doogee DG800

• robvanwalbeek
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 28-01 17:36
Goede ideeën allemaal, SSD is zeker een must. Behuizing is inderdaad persoonlijk maar ik zou het wel algemeen houden op een 'hifi' achtig model (niet te hoog) voor het gemiddelde tv meubel.

Ik zou inderdaad ook graag willen weten of de AMD A4-5300 krachtig genoeg is voor vloeiend streamen van BluRays.

Verder is de WAF ook iets om rekening mee te houden. Vrouwlief moet het geheel eenvoudig kunnen bedienen en een remote is dan gewenst (let wel: ik heb nog geen ervaringen met een htpc, ga nu voor het eerst eentje bouwen. Derhalve ook geen ervaring met smartphone/tablet remote apps. Smartphone app voor onze mediaplayer die we hebben is waardeloos). Belangrijk is het aan en uit kunnen zetten van de HTPC op afstand (met remote). Mijn gevoel zegt dat dat niet kan met een smartphone app (?)

Is het geheugen nog enigszin relevant voor een HTPC waar op primair dvd's gestreamed en muziek geluisterd zal worden? Dit lijkt mij (icm een goede processor) niet veelgevraagd en 4GB al ruim bemeten. (Lager hoef je gezien de prijs niet te gaan). Is het dan slim om dan juist te investeren in hogere frequenties en latency?

• EnnaN
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 04-05 17:43

EnnaN

Toys in the attic

Ik ben voor mijn systeem aan het kijken naar een oplossing met wifi: is het handig om een moederbord te vinden waar dat al in zit? Dan hoef je in ieder geval geen extra losse kaarten te kopen, en te testen of die in er in passen fysiek enzo. Of is dat gezeur?

als ik zo snel zoek op een fm2 socket met wifi, dan krijg ik alleen deze voor m'n kiezen: pricewatch: MSI FM2-A75IA-E53

edit (of anders kijk ik nog eens goed en vind ik nog een loze leiding. hmm. geen wifi nodig dus per se )

[Voor 10% gewijzigd door EnnaN op 21-12-2012 15:03]

sig

• thespeed
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 05-05 07:29
Als je voor miniITX aan het zoeken bent dan zou ik je de
Asrock FM2A75M-ITX afraden.
Ik weet niet hoe het gaat bij een A4/A6 of A8 maar
met mijn A10 heb ik niets anders dan problemen.
Het Mainboard van mij wordt nu omgeruild voor een MSI

Zie onderstaande link die iemand anders op tweakers al een keer gepost heeft.
http://www.overclock.net/...a75m-itx-motherboard-fire
ASROCK FM2A75-ITX + A10-5700 wil niet werken

Van de MSI zijn nog niet zoveel reviews te vinden maar volgens de onderstaande site werkt die wel goed.
http://gist.io/4199804

Gigabyte heeft ook een FM2 minITX bord aangekondigd maar ik weet niet wanneer die te verkrijgen is:
http://forum.giga-byte.co.uk/index.php?topic=10051.0

Zotac heeft ook een mainboard maar het is mij onbekend als die al te verkrijgen is:
http://uk.hardware.info/n...fm2-mini-itx-motherboards

[Voor 7% gewijzigd door thespeed op 22-12-2012 12:42]

• pk026
Achilles schreef op donderdag 13 december 2012 @ 14:19:
...
[...]
Ik neem aan dat je doelt op geluidskaarten? (korte afstand groot is... :P )
Het geluidskaarten verhaal komt (nog steeds) vaak voorbij. De meeste (idd modernere) versterkers hebben een ingebouwde DAC. Zo'n dac is meestal niet slechter dan die van een goeie geluidskaart. Zolang het BBG-mobo een toslink aansluiting heeft, is de DAC van de versterker prima. Verder zijn echt goeie geluidskaarten aan de dure kant, je kunt ze als optie er bij vermelden.
...
Ja dat was wat onhandig ge-edit. Ik bedoel natuurlijk dat als je htpc in de buurt van je versterker staat, het helemaal geen toegevoegde waarde heeft om het signaal digitaal te verzenden. Er is immers geen merkbaar kwaliteitsverlies.

• pk026
...
[...]

Hoe zie je dat precies voor je? Er is nu gekozen voor een moederbord met optische audio-uitgang. Als je een degelijke HT-setup hebt dan heb je denk ik ook al een receiver met optical in.

...
Ik gebruik zelf een goede vintage eindversterker met een analoog input signaal. De hele bediening verloopt daarmee via mijn htpc, want ik hoef op mijn geluidsinstallatie niks meer in te stellen. De htpc vervult dus de rol van voorversterker.

Dat biedt mogelijkheden voor goede geluidskwaliteit. De kwaliteit van eindversterkers is de afgelopen decennia niet omhoog gegaan. Wel zijn ze vaak 5.1 of 7.1, maar omdat ik vooral muziek luister is 2.0 stereo de beste oplossing.

De logische stap is dan om na te denken over de toegevoegde waarde van geluidskaarten. De meeste geluidskaarten zijn gericht op 5.1 en 7.1 installaties. Geluidskaarten met alleen een stereo-uitgang zijn schaars, duur en doorgaans gericht op audiofielen. Is de kwaliteit van deze kaarten zoveel beter dan de gewone line-out?

• pk026
NoTimeRemains schreef op donderdag 20 december 2012 @ 15:02:
Maar dat is toch weer een hele andere discussie.

IMHO zou een HTPC juist alleen voor streamen/afspelen van content moeten zijn. Evt. opslag en/of download systeem. Maar dat zijn geen gekke extra eisen.
IMHO kan de HTPC in combinatie met een eindversterker en een groot beeldscherm alle apparaten in de mediahoek vervangen. De gewenste functionaliteit hangt dus af van wat mensen anders aan losse apparaten zouden kopen. Apparaten als tuners, recievers, DVD-spelers, CD-spelers en zelfs smart-tv's kunnen wat mij betreft allemaal naar de 'vintage corner'.

Resultaat:
- Minder grondstoffengebruik, dus milieubesparend
- Bedieningsgemak, want minder complex (alles met 1 logitec K400 toetsenbord)
- Meer controle op je software/informatie/gegevens en niet afhankelijk van een groot aantal fabrikanten die proberen om zoveel mogelijk betaalmuren in je mediabeleving in te bouwen
- Innovatie verloopt via updates, en niet via nieuwe apparaten.
- Geld besparend (je hebt minder apperatuur nodig), dus je kunt voor hoogwaardig (en wellicht audiophile) materiaal kiezen.

Als iemand van het gamen is, lijkt het mij voor de hand liggen om die functionaliteit in de htpc te verwerken. Ik game zelf overigens niet.

• ToWi1989
thespeed schreef op zaterdag 22 december 2012 @ 12:27:
Zotac heeft ook een mainboard maar het is mij onbekend als die al te verkrijgen is:
http://uk.hardware.info/n...fm2-mini-itx-motherboards
Deze vind ik zelf ook het meeste interessante mitx FM2 bord. Ik heb gemaild met zotac, die zeiden dat ik contact op moest nemen met de NL importeur (Unique ofzoiets). Unique mailde terug dat deze zo goed als niet te leveren is (niet willen of niet kunnen is mij nog niet duidelijk).

Ik heb zotac en unique nogmaals gemaild over de mogelijkheden om deze in NL te verkrijgen, maar nog niets van gehoord.

• kgb545
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 23:02
Volgens mij kan een A4 prima normale Blu-ray films streamen. Aansluitend op de vraag waarom geen A10? Het enige voordeel wat ik kan zien (los van dat deze meer geschikt is voor andere doeleinden buiten het HTPC gebeuren om, maarja het gaat nu om een HTPC bbg) is dat je er 3D bluray's mee kan spelen.

Maar rechtvaardigt dat het prijsverschil? Dat is zo'n 80 euro. Vervolgens moet er ook nog een Bluray speler in (zo'n 60 euro). Tegenwoordig heb je voor 100 euro een prima stand alone blu-ray speler met 3D ondersteuning.
Vergeet ook niet dat, als je op je HTPC echte blu-rays wilt afspelen losse software nodig heb (Powerdvd ofzo), deze zijn ook niet gratis.

Als laatste vind ik een SSD inmisbaar in een moderne HTPC. Vooral vanwege het snelle opstarten. Een 64GB lijkt me dan voldoende.

• vossie11
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 04-05 08:57
Misschien is dit een mooie basis voor een kleine HTPC? pricewatch: Shuttle XH61V

• koekerdt
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 02-12-2020
Wanneer je de Streacom FC1 (of bijna elke andere casing) in een afgesloten kast zou zetten (op en gat van ca. 10cm in het achterbord na) zou deze dan nog voldoende kunnen koelen? Zit te twijfelen tussen een Milo ml3b behuizing (Welke zichtbaar in het open deel van de tv meubel geplaatst zal worden) of een hogere casing als de FC1 (welke niet in het open deel kan staan).

Wanneer de casing toch niet zichtbaar is maakt mij het model niet zo veel uit en is de keuze groter. Iemand praktische tips cq ervaring?

Een vriend van me kwam met de volgende als alternatief met als grote wijziging dat het mainboard een onboard CPU heeft. Volgens hem is deze setup wat zuiniger met energie en heeft nog steeds voldoende power om full HD films te spelen. Is prijstechnisch wel een leuk alternatief echter wel beperkt in de uitbreiding (fixed processor / gpu).

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus AMD CPU on Board E45M1-I DELUXE€ 152,-€ 152,-
1Western Digital Green WD20EARX, 2TB€ 81,90€ 81,90
1Cooler Master Elite 120 Advanced€ 35,85€ 35,85
1Corsair CMV4GX3M1A1333C9€ 16,50€ 16,50
1Seasonic SS-250SFD Active PFC€ 25,95€ 25,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 312,20

[Voor 70% gewijzigd door koekerdt op 27-12-2012 22:00]

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Topicstarter
thespeed schreef op zaterdag 22 december 2012 @ 12:27:
Als je voor miniITX aan het zoeken bent dan zou ik je de Asrock FM2A75M-ITX afraden.
Is altijd een lastige kwestie dit; schijnen inderdaad wat gevallen bekend te zijn dat hij niet goed werkt en zelfs de fets doorbranden. Van de pricewatch: MSI FM2-A75IA-E53 is echter niet veel meer bekend. Die lijkt ook veel minder goed verkrijgbaar (in het buitenland is die uit de handel genomen?) Dat zijn ook gelijk de enige twee die op het moment verkrijgbaar zijn (en dus mee kunnen worden genomen in de BBG).

Of we moeten terug naar micro-ATX. Waar ik als moderator namelijk geen zin in heb zijn straks legio topics in PMG over defecte moederborden :P

@ koekerdt
Zuiniger valt nog te bezien; ik heb zelf een server draaien met E-350 APU en het hangt vooral af van de belasting en voeding. Meeste van de tijd is het redelijk verwaarloosbaar als de htpc zich in idle-toestand bevindt. Goedkoper is het ook niet en het is wel merkbaar langzamer.
vossie11 schreef op woensdag 26 december 2012 @ 13:34:
Misschien is dit een mooie basis voor een kleine HTPC? pricewatch: Shuttle XH61V
Ook een net systeem, maar door de grafische chips in de Intel processors is die minder geschikt voor een htpc. De gpu's in de apu's van AMD zijn een stuk krachtiger, waardoor er niet hoeft worden uitgeweken naar discrete videokaarten voor het weergeven van 3D content en eventueel een licht spelletje.

[Voor 6% gewijzigd door Bolletje op 28-12-2012 01:03]

• robvanwalbeek
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 28-01 17:36
#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GA-F2A85XM-D3H€ 68,90€ 68,90
1MS-Tech MC-1200€ 93,50€ 93,50
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 33,90€ 33,90
1GeIL Evo Veloce GEV316GB1866C10DC€ 84,40€ 84,40
1Samsung SH-224BB Zwart€ 15,45€ 15,45
1be quiet! SFX Power 300 Watt€ 46,98€ 46,98
1Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB€ 61,50€ 61,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 447,08

*) alleen het intern geheugen moet 8GB zijn, maar kan ik op pricewatch niet vinden. Kan door elk willekeurig geheugen worden vervangen, maar deze keuze vanwege alles bij 1 leverancier. Misschien is 4GB wel voldoende maar het prijsverschil is nihil. Idem voor AMD85 tov AMD75 MoBo chipset (2 euro meerprijs bij leverancier)

Op basis van hierboven genoemde posten zou ik hierop uitkomen (kiezende voor uATX ipv ITX)

• kgb545
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 23:02
robvanwalbeek schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 15:43:
#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GA-F2A85XM-D3H€ 68,90€ 68,90
1MS-Tech MC-1200€ 93,50€ 93,50
1GeIL Evo Veloce GEV316GB1866C10DC€ 84,40€ 84,40
1Samsung SH-224BB Zwart€ 15,45€ 15,45
1be quiet! SFX Power 300 Watt€ 46,98€ 46,98
1Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB€ 61,50€ 61,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 447,08

*) alleen het intern geheugen moet 8GB zijn, maar kan ik op pricewatch niet vinden. Kan door elk willekeurig geheugen worden vervangen, maar deze keuze vanwege alles bij 1 leverancier. Misschien is 4GB wel voldoende maar het prijsverschil is nihil. Idem voor AMD85 tov AMD75 MoBo chipset (2 euro meerprijs bij leverancier)

Op basis van hierboven genoemde posten zou ik hierop uitkomen (kiezende voor uATX ipv ITX)
Volgens mij heeft die MS-Tech maar ruimte voor één 3.5 HDD. Een SSD en een 3.5 hdd gaat dan dus niet lukken (op een non-tweakers manier dan :P )

• bertp1
  • Niet online
#ProductPrijsSubtotaal
1MSI FM2-A75IA-E53€ 82,90€ 82,90
1Fractal Design Node 304€ 92,90€ 92,90
1Crucial BLT2CP4G3D1869DT1TX0€ 41,50€ 41,50
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 37,45€ 37,45
1Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB€ 89,90€ 89,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 421,-

#ProductPrijsSubtotaal
1Western Digital Green WD20EARX, 2TB€ 81,90€ 81,90
1Logitech K400 Wireless Touch Keyboard€ 29,50€ 29,50
1Samsung SE-208AB Zwart€ 24,91€ 24,91
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 136,31

Er nog bij:
- alternatief kast?

randapparatuur:
- Tv-kaart?
- br-brander
- remote?
Alleen kan je die dus nauwelijks incl ir-ontvanger vinden, behalve op ebay/amazon/china :)
- Evt geluidskaart?

• aybabtu
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 14-03-2016
Ik ga binnenkort een projector aanschaffen, en 3D is vrijwel op elke projector aanwezig.
HTPC moet dat dus ook af kunnen gaan spelen. Ik was toevallig al een tijdje bezig met HTPC samen te stellen, maar een duidelijk antwoord omtrent 3D kon ik niet vinden.

Vaak wordt er dan gezegd "has Blu-Ray 3D capability", maar Blu-Rays speel ik wel via m'n PS3 die ook 3D support.
Maar ik vindt het juist belangrijk dat de HTPC 1080P 3D rips en andere 3D content van HDD/SSD af kan spelen. Weet iemand welke processor daar minimaal voor nodig is.

• DappereDodo
  • Laatst online: 05:20
Niet om het een of ander, maar zover ik weet is de ondersteuning voor AMD / Radeon bij XBMC onder linux nog steeds zwaar ruk. Ik begrijp dat die dingen krachtiger en zuiniger zijn dan Intel / Nvidia, maar hardware acceleration maakt toch wel een wat groter verschil.
Voor mij voorlopig nog geen AMD.

• bertp1
  • Niet online
DappereDodo schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 20:35:
Niet om het een of ander, maar zover ik weet is de ondersteuning voor AMD / Radeon bij XBMC onder linux nog steeds zwaar ruk. Ik begrijp dat die dingen krachtiger en zuiniger zijn dan Intel / Nvidia, maar hardware acceleration maakt toch wel een wat groter verschil.
Voor mij voorlopig nog geen AMD.
In welk opzicht, maw wat werkt er niet naar behoren, welk platform?
Openelec werkt iig perfect op amd fusion FM1.

[Voor 14% gewijzigd door bertp1 op 29-12-2012 11:10]

• DappereDodo
  • Laatst online: 05:20
Waar schreeuw ik? Het is toch algemeen bekend dat hardware acceleration voor Radeon onder Linux niet/nauwelijks werkt? Als je op het xbmc-forum kijkt wordt daar nog steeds afgeraden om die combi te gebruiken.
Begrijp me goed, ik heb ook graag wat te kiezen en een AMD systeem is prijs/prestatietechnisch een goede keuze. Ik zou er zonder nadenken voor kiezen als ik zeker wist dat XBMC er prima mee kan werken.

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Topicstarter
Jep, zo had ik hem nu ook, op het werkgeheugen na. Ik heb nog wat tijd besteed aan het vinden van een andere behuizing, maar die zijn allemaal verdwenen (de bekende GD04 van Silverstone bijv.).

Ik ga ook eens wat fabrikanten mailen hoe dat nu precies zit met htpc-behuizingen. Van veel behuizingen is ook simpelweg weinig voorraad.

En AMD schijnt het juist bij velen nog best aardig te doen. NVIDIA heeft simpelweg niet zo'n totaaloplossing zoals AMD.

[Voor 12% gewijzigd door Bolletje op 30-12-2012 19:56]

• Niekleair
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 01:49
Als je een PC puur als HTPC gaat gebruiken, mijns insziens is dat dus het afspelen van full HD materiaal en eventueel downloaden (al zou mijn pc dat niet per-sé hoeven doen als ik films kijk b.v.);

IS dan een Fusion CPU op basis van de AMD E350/E450 al niet krachtig genoeg (b.v. deze)? Scheelt t.o.v. een los mobo en een A4/A6 al snel zo'n €50. ALs je wat meer met je systeem wilt, heb je wel degelijk baat bij een A4/A6, maar puur voor een HTPC lijkt mij de E350 toch ook al krachtig genoeg, of krijgen die echt geen full-hd content afgespeeld?

[Voor 7% gewijzigd door Niekleair op 31-12-2012 01:59]

[img]error.jpg[/img]

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Topicstarter
Een E-350 is stukken langzamer dan bijvoorbeeld de A4-5300; dat ga je zeker merken, ook bij normaal gebruik. Hd-content krijgen ze wel afgespeeld, maar bij het navigeren door menu's, het indexeren van materiaal en het downloaden merk je beperkte kracht.

Ik heb zelf namelijk zo'n E-350-opstelling staan. Als je hem als server gebruikt valt het allemaal wat minder op :)

Systeem is trouwens ingevoerd en het artikel is morgen te lezen op de frontpage. Ik wil iedereen bedanken voor alle hulp. :)

• thespeed
Mooi zo! Heb je ook goed gekeken naar de grootte van de koeler ten opzichte van de kast? In mijn Antec ISK300 kast krijg ik daar nu wat probleempjes mee met de normale Shuriken. Plaatsing cpu lijkt wat anders op het msi mainboard dan het Asrock mainboard. Zelf ga ik hem straks denk ik vervangen door de Noctua NH-L9a. Zal zonde zijn als het straks niet in de kast past. De noctua is vrij prijzig dus de Kozuti zou dan ook een mogelijkheid zijn. Ik weet natuurlijk niet precies wat van systeem je uitgezocht hebt.Ik hoop over een tijdje mijn systeem weer terug te krijgen vanwege RMA.

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Topicstarter
Plaatsing van de Asrock is juist wat anders. Bij de MSI gaat net als de vele andere FM2-moederborden. Ik had het via verhoudingen al wel uitgerekend dat het moet kunnen.

Hier zie je iemand met hetzelfde moederbord en dezelfde koeler dat het prima past: http://nl.hardware.info/u...e53-mediacenter#tab:fotos

In de Node 304 moet ook genoeg ruimte zijn.

• Mee_
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 05-05 16:35
Hey Tweakers,

Is het volgens jullie mogelijk om een HTPC-systeem te bouwen met volgende onderdelen?
  • Intel Core i3 3220T: low-power, TDP van 35W
  • Mini-box picoPSU 80 + 60W Adapter Power Kit (geruisloze voeding: check!)
  • Eén latje 4GB geheugen
  • Scythe Shuriken Rev. B
  • 64 GB OCZ Vertex 2 (heb ik hier nog)
  • 'een' mini-ITX moederbord
  • 'een' zo klein mogelijke behuizing - zonder voeding - om de eerder genoemde onderdelen in te plaatsen
De grootste vereiste is dat het zo stil mogelijk is, ik wil die eigenlijk niet horen. Dat moet volgens mij wel lukken met die Scythe op 600 rpm.
Het moet ook een Windows 7-8 vlot kunnen draaien en alle normale beeldmateriaal aankunnen, maar dat lijkt mij met die cpu geen probleem (mijn E6400 nu gaat ook al vlot genoeg voor mij).

De grote vraag is: gaat die 60W adapter volstaan (lijkt mij wel) en kan ik het hele ding genoeg koelen met enkel de cpu-ventilator (op lage toeren)? En als beide zaken in orde zijn, welke zo klein mogelijke case raden jullie mij dan aan (die Milo ML03B is bv te groot imo)?

Alvast bedankt!

• dw33z
  • Registratie: april 2003
hey tweakers,

ik ben ook druk bezig om een htpc aan te schaffen nu zag ik de bbg van gisteren een, en hier ben ik mee aan de slag gegaan.
mij situatie is als volgt:
tv - samsung ue46c8700
reciever - onkyo tx-nr414 met canton movie 125mx speakers
vodafone glasvezel (internet en tv)

mijn htpc komt niet in zicht, wordt verwerkt achter in een kast welke bereikbaar is om hem neer te zetten en meer niet. wil de htpc gebruiken voor xbmc en eventueel afspelen van 3d omdat dit op de tv mogelijk is.
nu heb ik het volgende samengesteld.:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A10-5800K Black Edition€ 110,95€ 110,95
1Cooler Master Elite 120 Advanced€ 35,95€ 35,95
1Scythe Shuriken Rev. B€ 24,90€ 24,90
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 37,95€ 37,95
1be quiet! System Power 7 300W€ 33,50€ 33,50
1Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB€ 93,-€ 93,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 419,15

voor me data gebruik ik een externe WD 2 tb hdd met usb 3.0
Western Digital My Book Essential 3.0 2TB Zwart

is dit verstandig? deze gebruik ik nu namelijk op me mediaspeler op me tv. afspelen van mkv alleen soms sluit deze ineens af onder een film. dan moet ik de hd opnieuw booten en dan werkt het weer. zal wel combi zijn van tv en hd dat het niet helemaal werkt vandaar dat ik nu opzoek ben naar een htpc.

nu is mijn vraag kan ik hem bereiken met een afstand bediening ir? ik heb er een marmitek invisible 6 ir controller tussen voor het aansturen van de overige apparaten. is dit een goede keus of heeft iemand suggesties voor mij?

wil hem dus als volgt gebruiken:
- downloaden
- films
- muziek
- niet in zicht (bereikbaar met ir)
- xbmc
- aansluiten op me reciever
- 3d af kunnen spelen

iemand nog suggesties. ik ben hier totaal niet in thuis heb hier en daar gelezen maar op gegeven moment weet ik het even niet meer. behuizing heeft voor mij totaal geen estetische waarde. de htpc moet zuinig en stil zijn. zal waarschijnlijk 24 uur per dag standbij staan en wanneer hij gebruikt wordt uiteraard niet.
als deze standbij staat verbruikt deze dan veel stroom of kan ik hem beter uit doen?

[Voor 4% gewijzigd door dw33z op 01-01-2013 14:47]

• PjotrStroganov
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 22:42
Hoewel ik nog niet zeker weten een htpc zal gaan samenstellen voor m'n nieuwe woonsituatie, ben ik toch de verschillende opties aan het afwegen. Een topic als dit is perfect.

Echter, wat voor een besturingssysteem is het meest geschikt voor een htpc? Als totale linux noob, is XBMC Linux combo als XMBCbuntu een goed idee? Of kan ik het beter houden bij windows?

PSN/XBL/Steam ID: PjotrStroganov

• BonzO
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 03-05 00:07
PjotrStroganov schreef op dinsdag 01 januari 2013 @ 20:30:
Hoewel ik nog niet zeker weten een htpc zal gaan samenstellen voor m'n nieuwe woonsituatie, ben ik toch de verschillende opties aan het afwegen. Een topic als dit is perfect.

Echter, wat voor een besturingssysteem is het meest geschikt voor een htpc? Als totale linux noob, is XBMC Linux combo als XMBCbuntu een goed idee? Of kan ik het beter houden bij windows?
En om hier even op in te haken vraag ik mij af of nvidia geen betere keuze is als je linux kiest, dit is ook iets wat ik mis bij deze BBG, een nvidia variant. Ik heb nog steeds niet echt te beste ervaring met mijn huidige pc en catalyst drivers op linux.

• Xessive
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 01-04 12:44
Ben zelf ook aan het kijken naar een HTPC. Wil hem gebruiken voor het afspelen van films vanaf de HDD en om te downloaden (usenet). Optioneel een DVD Brander (nog in bezit). De configuratie waar ik aan zat te denken, aangezien ik behoorlijk budgetair gehandicapt ben, is de volgende:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A8-5500 Boxed€ 93,20€ 93,20
1Gigabyte GA-F2A75M-HD2€ 56,45€ 56,45
1Western Digital Green WD10EARS, 1TB€ 59,90€ 59,90
1Spire PowerCube SPM210B-300W-PFC€ 45,70€ 45,70
1Logitech K400 Wireless Touch Keyboard€ 29,50€ 29,50
1Kingston HyperX Blu KHX1600C9AD3B1K2/4G€ 22,95€ 22,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 307,70

Ik weet alleen niet of de voeding nog een aparte aansluiting heeft voor bijvoorbeeld een SSD, die later nog op de bodem 'geplakt' kan gaan worden.

Ik wil hierop Windows 7 draaien i.c.m. XBMC.

Mijn grote vraag: Levert het problemen op zoals stotteren als er tegelijkertijd een film afgespeeld (via HDMI naar TV) en gedownload wordt op dezelfde HDD aangezien het OS (nog) niet op een aparte SSD staat!?

[Voor 3% gewijzigd door Xessive op 01-01-2013 22:57. Reden: Aanvulling OS / Vraag]

Seriously? Nope, not a bit...

• D4NG3R
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 02:48

D4NG3R

Beep Beep I'm a Geek

Het is laat en ik post in het verkeerde topic. O-)

[Voor 98% gewijzigd door D4NG3R op 02-01-2013 04:08]

• Xessive
-The_Mask- schreef op dinsdag 01 januari 2013 @ 23:21:
De voeding die daarbij geleverd zit kun je beter niet gebruiken.
Ik kan dus beter een andere kast met een separate voeding aanschaffen. Da's jammer want er zijn 2 redenen waarom ik deze kast gekozen heb:

1. De voeding
2. De vorm (beetje vierkant ipv desktop size model)

Ik zal vanavond eens verder snuffelen en de setup aanpassen. Enig idee of de voeding die in de Powercube zit er gemakkelijk uitgehaald kan worden en vervangen door een voeding van betere kwaliteit?

[Voor 0% gewijzigd door Xessive op 02-01-2013 07:33. Reden: typo]

• Dennis_1987
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 18-03 10:19

Dennis_1987

Level 29 Humanoid

Vraag verplaatst

[Voor 96% gewijzigd door Dennis_1987 op 02-01-2013 17:30. Reden: Vraag verplaatst]

Hier had een gevatte opmerking kunnen staan.

• Teknix1982
  • Registratie: januari 2005
  • Niet online
Op dit moment ben ik zelf een HTPC aan het samenstellen. Ik wil er films en series mee kunnen afspelen die op mijn synology staan middels XBMC, gamen (is de A10 zijn GPU daar krachtig genoeg voor?) en muziek afspelen.

Ik heb hier nog niet zoveel ervaring hiermee. Op basis wat ik op de verschillende topics gelezen heb ben ik tot de volgende configuratie gekomen:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A10-5800K Black Edition€ 112,50€ 112,50
1Asus F2A85-M PRO€ 110,50€ 110,50
1MS-Tech MC-1200€ 91,90€ 91,90
1Logitech K400 Wireless Touch Keyboard€ 29,95€ 29,95
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 37,95€ 37,95
1be quiet! System Power 7 300W€ 33,40€ 33,40
1Crucial v4 SSD 2.5" 64GB€ 54,-€ 54,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 495,-

Kunnen jullie mij adviseren of dit bij elkaar past en of de voeding ook in de kast kan. Ik las namelijk dat de standaard voeding erg lawaaierig is.

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Topicstarter
Modbreak:Mensen die graag persoonlijk advies willen over de aanschaf van een htpc, kunnen hun vraag kwijt in DAA.

Zie tevens Mediaspelers en HTPC's voor vele relevante ervaringen.

Dit topic was bedoeld voor discussie over de htpc die in de BBG komt. De BBG is inmiddels online verschenen: reviews: Desktop best buy guide: editie januari 2013

• Xessive
eeehhmm, sorry :F. Ik zal hem op het Desktop Aankoopadvies plaatsen!

[Voor 4% gewijzigd door Xessive op 02-01-2013 21:29]

• wtdeuce
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 03-05 08:56
Ik heb me de afgelopen tijd flink ingelezen over dit soort apparaten, en het is me duidelijk geworden dat het enorm belangrijk is wat je smaak is.

Mijn situatie is dat ik het volgende nog heb liggen:
#ProductPrijsSubtotaal
1Lian Li PC-Q25B€ 110,07€ 110,07
1Scythe Slip Stream SY1225SL12SL, 120mm€ 6,85€ 6,85
1Silverstone ST50F-P€ 74,50€ 74,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 191,42

Ik begon met kijken naar onboard opties. Het voordeel daarvan is dat het goedkoop, vrij zuinig, en ook makkelijk is. De keuze is echter vrij beperkt in het spectrum mITX, < €80 en degelijke aansluitmogelijkheden (5.1 audio en wenselijk USB3). Daarbij komt ook dat ik een sterke voorkeur heb voor merken waarmee ik goede ervaringen heb, en dat zijn in dit geval ASUS, Intel, Sapphire en MSI (MSI heeft echter 0 moederborden in dit spectrum).
Paar fora afgestruind, op zoek naar ervaringen met bepaalde chipsets onder unix OS' (XBMCbuntu/openELEC). Een C60 blijkt zwaar onvoldoende te presteren met Full HD, dus zul je minimaal voor een Atom D525 of E350 moeten gaan, zeker als je de boel onder W7 oid wil draaien. Dan zit je alweer snel rond/over 100 euro.

Mijn favoriet was pricewatch: Sapphire PURE Fusion Mini E350. OpenELEC op een USB3.0 stick plaatsen en vanaf daar booten. Toch beviel de bang-for-buck ratio me niet helemaal, dus heb ik me ingelezen over de Asrock moederborden, met name over de pricewatch: ASRock AMD A50M E350M1 (of de 15 euro duurdere USB3.0 variant pricewatch: Asrock E350M1/USB3). Ik las echter dat het geluid kraakte, de boel warm werd, en er een flinke load was onder openELEC. Daarbij zou de CPU fan vrij veel lawaai maken onder load, en werd dat idee toch een stuk minder aantrekkelijk.

Toen kwam de BBG van jan 2013 uit, en werd ik weer meegevoerd met de mogelijkheden die 100 euro extra uittrekken opleveren. Geïnspireerd op deze BBG zou ik de volgende onderdelen toevoegen:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A6-5400K Boxed€ 61,70€ 61,70
1Kingston HyperX KHX1866C9D3/4G€ 23,95€ 23,95
1OCZ Vertex Plus Sata II 2,5" SSD 30GB€ 42,95€ 42,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 244,78

Enkele wijzigingen:
  • Toch maar een A6 omdat ik voor 20 euro extra er graag warmpjes bij zit, en ik problemen voorzie met non-gecomprimeerde BR-rips of hoger dan Full HD (later). Maar is dit wel terecht?
  • De A6 heeft PC3-14900 (DDR3-1866) mem nodig, las ik. 4GB trouwens. Mocht openELEC meer vol laten lopen, plaats ik er later nog wel 4GB bij.
  • Een Big Shuriken. Hij maakt iets meer geluid dan de kleinere, maar hij is blijkbaar ook lager. Mijn kast laat de voeding naast het moederbord plaatsen, en alle ruimte tussen de CPU fan en de voeding die ik kan krijgen, is meegenomen.
  • Een 30GB SSD. Ik begrijp dat 64GB wenselijk kan zijn, maar waarom 128GB? De reden daarvoor heb ik niet gelezen in dit topic, al kan het zijn dat ik er overheen heb gelezen aangezien ik het in meerdere sessies heb doorgenomen. Ga ik overigens écht SATA600 nodig hebben? Gaat ook weer ~€15 schelen (al heb ik dan ook meer opslagruimte omdat SATA600 niet verkocht lijkt te worden onder de 60GB).
OpenELEC biedt overigens ondersteuning aan Logitech Harmony afstandsbedieningen, en ik las gisterenavond dat ook diNovo toetsenbordjes geen probleem moeten zijn met latere versies.

Daarom denk ik ook dat bij de volgende desktop BBG het volgende in acht genomen zou moeten worden:
  • Goedkope oplossingen zijn op zich mogelijk als je on-board gaat. Je moet dan wel niet verwachten dat je altijd Full HD kan streamen
  • Overweeg een ander OS dan W7. SMB mounts gaan heel makkelijk met openELEC, en er is ook veel support voor andere zaken in de Wiki. Dat scheelt in ieder geval (minstens) de helft van je SSD, en als je écht wil bezuinigen is booten vanaf een USB(3) stick ook mogelijk.
  • Geef wat meer aandacht aan fysieke interface. Een toetsenbord aanraden is natuurlijk prima, maar er zijn ook voor andere situaties betere alternatieven als een diNovo of een Harmony afstandsbediening. In ieder geval een vermelding waard lijkt mij.
Ik hoop dat ik middels deze feedback toch in aanmerking kom voor antwoorden op mijn vragen WB mijn CPU+cooler en mijn SSD keuzes :)

• Mee_
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 05-05 16:35
Wat zijn AMD's sterke punten tov Intel voor een HTPC? Bijna al de HTPC-voorstellen zijn AMD-gebaseerd, is dit enkel voor de kostprijs of zijn die daar gewoon "beter" in? Als het voor de betere GPU is: daar heb ik geen nood aan want gamen ga ik op een HTPC nooit doen.
Wat mij afschrikt is het energieverbruik van die AMD's; is dat van bv een A8 niet veel hoger dan bij een i3 3220?

• wtdeuce
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 03-05 08:56
Het gaat er hier inderdaad om dat er überhaupt sprake is van GPU integratie, welke nodig is om geavanceerde codecs beter te laten werken.
Er zijn Intel processoren die het ook hebben, maar er is hier gekozen voor een meer bang-for-buck benadering (AMD is over het algemeen altijd dezelfde kracht voor minder geld geweest t.o.v. Intel).

[Voor 6% gewijzigd door wtdeuce op 03-01-2013 23:16]

• wappiewappie
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 00:34
Energieverbruik van de AMD's is juist lager: http://nl.hardware.info/r...e-gpu-idle--cinebench-115

• P.K.
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 04-05 21:36
Mee_ schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 17:28:
Wat zijn AMD's sterke punten tov Intel voor een HTPC? Bijna al de HTPC-voorstellen zijn AMD-gebaseerd, is dit enkel voor de kostprijs of zijn die daar gewoon "beter" in? Als het voor de betere GPU is: daar heb ik geen nood aan want gamen ga ik op een HTPC nooit doen.
Wat mij afschrikt is het energieverbruik van die AMD's; is dat van bv een A8 niet veel hoger dan bij een i3 3220?
AMD is heeft een betere GPU.
Intel is zuiniger en heeft een mindere GPU (al is het ruimschoots voldoende voor een HTPC, zeker de HD4000)
Qua stroom verbruik zal het verschil idle meevallen, maar onder load is het verschil best wel groot, in Intels voordeel.

Ben ook aan het kijken naar een HTPC en twijfel enorm tussen AMD en Intel. Ik neig momenteel naar een i3 3225 (betere GPU dan de 3220), onder load valt het stroomgebruik mee, waardoor een PicoPSU een optie is. Met een A8 zal dat wss niet lukken.

• Subigo
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 17-03 20:41
Iemand een idee waarom de MSI FM2-A75IA-E53 zo slecht leverbaar is?

• Kw4kje
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 05-05 11:13
Moeten minstens 3 weken wachten inderdaad, beetje jammer :/

• thespeed
Weet je daar toevallig ook een reden van? Of is er nu gewoon erg veel vraag voor?

• gwystyl

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Volgens mij moet dat gewoon nog een beetje op gang komen. Ik was een maand of twee geleden op zoek naar dat bord, en toen was het überhaupt nog nergens te verkrijgen. Ik denk dat het over een maandje ofzo wel beter te krijgen is.

• koekerdt
Zat nog even de BBG door te spitten; misschien heb ik het gemist maar de Shuriken Rev. B CPU Cooler gaat volgens mij niet samen met de Silverstone Milo ML03 (welke een limitation CPU cooler van 70mm heeft). Daarnaast is de Milo ML03 standaard niet voorzien van extra fans (en de Node 304 wel) waardoor men eventueel nog extra fans zou moeten plaatsen.

Klopt dit of ben ik te kort door de bocht hier?

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Topicstarter
Even heel vluchtig gekeken, maar de Shuriken Rev. B is 64 mm hoog. Dat is minder dan 70 mm van ML03. Of bedoel je het anders?

En standaard heeft de ML03 inderdaad geen extra ventilatoren. Hij heeft echt wel de nodige ventilatieroosters. In combinatie met de processorkoeler houdt die waarschijnlijk het geheel wel voldoende koel. :)

@ MSI moederbord
Ik ga wel eens mailen naar MSI.

• thespeed
Thnx Bolletje,
Ben benieuwd wat daar uitkomt.
Ik wacht ook al een tijdje op het bord.
Bij mij is die al op 20 december 2012 besteld als vervanging voor een RMA Asrock.
Ze hebben bij de computerzaak nu mijn gehele HTPC staan, maar het schiet zo niet op.
Er zou toen een levertijd zijn van 2 a 3 dagen, maar vanwege de feestdagen had ik al wel wat vertraging verwacht. Wordt een langlopend verhaal op deze manier :S
Hopelijk komen Gigabyte en Zotac snel ook met hun borden naar Nederland.
Dan is er in ieder geval wat meer keus in Mitx

• misterdjus
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 14-04 21:12
Hebben jullie een idee of door de slechte leverbaarheid van de MSI FM2-A75IA-E53 de ASRock FM2A75M-ITX wellicht een goed alternatief is. Lijkt toch redelijk hetzelfde of zijn er dingen waar ik overheen kijk? Ik dacht ASRock FM2A75M-ITX icm een A8 en dan moet ik toch redelijk alles inclusief 3d af kunnen spelen?

Edit: Lees net pas over de warmte problemen met dit bordje... zijn er nog andere aan te rade kleine moederbordjes met een A8? Iemand ideeën? Ben al flink aan het rond snuffelen maar kom er niet helemaal uit.

[Voor 25% gewijzigd door misterdjus op 08-01-2013 12:56]

hoi

• Propuls1on
  • Laatst online: 03-05 14:14
Is het bij dit systeem mogelijk om op de achtergrond programma's als sabnzdb, Couch Potato en Sick Beard te draaien zonder dat een videobestand in XBMC tijdens het afspelen begint te haperen?

• misterdjus
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 14-04 21:12
Nou ik ben er ook uit. Denk dat het de volgende opstelling wordt (weet helaas niet hoe ik zo'n mooi overzichtje maak):

Gigabyte GA-F2A85XM-D3H (rev. 1.0)
AMD A8-5600K Black Edition | AD560KWOHJBOX
Corsair XMS3 CMX4GX3M1A1600C9
be quiet! Pure Power L7 300W | BN103
Silverstone Milo ML03B | SST-ML03B

Harddisk heb ik nog wel over in mijn pc sinds ik mijn NAS in gebruik heb genomen :)
Wat is jullie mening over de opstelling?

hoi

• Subigo
Ik heb MSI europe een berichtje gestuurd via facebook en kreeg het volgende te horen :

Hi,
I was wondering if you could tell me why the FM2-A75IA-E53 is out of stock with all suppliers in the Netherlands. Are there procuction problems? When can we expect it to be in stock again ?
Kind regards,

Vandaag

09:14
MSI Europe
Hi, this board was sold really quick and we had some delay. Anyway, board will be available with dutch suppliers next week.
Cheers

• nii3k
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 04-05 16:55
misterdjus schreef op dinsdag 08 januari 2013 @ 14:04:
Nou ik ben er ook uit. Denk dat het de volgende opstelling wordt (weet helaas niet hoe ik zo'n mooi overzichtje maak):

Gigabyte GA-F2A85XM-D3H (rev. 1.0)
AMD A8-5600K Black Edition | AD560KWOHJBOX
Corsair XMS3 CMX4GX3M1A1600C9
be quiet! Pure Power L7 300W | BN103
Silverstone Milo ML03B | SST-ML03B

Harddisk heb ik nog wel over in mijn pc sinds ik mijn NAS in gebruik heb genomen :)
Wat is jullie mening over de opstelling?
Lijkt me goed te kunnen, je processor heeft baat bij 1866 geheugen, maar als hem alleen gaat gebruiken als HTPC is 1600 geheugen perfect geschikt

• koekerdt
Bolletje schreef op maandag 07 januari 2013 @ 23:52:
Even heel vluchtig gekeken, maar de Shuriken Rev. B is 64 mm hoog. Dat is minder dan 70 mm van ML03. Of bedoel je het anders?

En standaard heeft de ML03 inderdaad geen extra ventilatoren. Hij heeft echt wel de nodige ventilatieroosters. In combinatie met de processorkoeler houdt die waarschijnlijk het geheel wel voldoende koel. :)
Nope, had gewoon niet goed gekeken... |:( Thanks voor de info

• Kw4kje
Subigo schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 09:49:
Ik heb MSI europe een berichtje gestuurd via facebook en kreeg het volgende te horen :

Hi,
I was wondering if you could tell me why the FM2-A75IA-E53 is out of stock with all suppliers in the Netherlands. Are there procuction problems? When can we expect it to be in stock again ?
Kind regards,

Vandaag

09:14
MSI Europe
Hi, this board was sold really quick and we had some delay. Anyway, board will be available with dutch suppliers next week.
Cheers
Top :)

• Pannenkoek14
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 05-05 10:53
Ik zit zelf te denken aan dit systeem:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A10-5800K Black Edition€ 111,20€ 111,20
1MSI FM2-A75MA-E35€ 59,80€ 59,80
1Epsilon EC-HTPC-1€ 48,70€ 48,70
1Scythe Shuriken Rev. B€ 24,30€ 24,30
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 40,54€ 40,54
1be quiet! System Power 7 300W€ 32,42€ 32,42
1Samsung 830 series SSD 64GB€ 75,53€ 75,53
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 392,49

Maar ik wil eigenlijk een kastje dat kleiner is dan de 42 cm, en deze mag niet hoger zijn dan 12 cm. Plus het feit dat er een voeding van minimaal 300 WATT in moet, dan kom je al snel aan een kastje van meer dan 100 euro.
Heeft iemand nog suggesties?

• Kw4kje
Inmiddels is de MSI FM2-A75IA-E53 bij een paar webshops leverbaar. :)

• Subigo
Mooi, ik zie inderdaad dat Azerty hem nu ook weer op 2-3 werkdagen heeft staan. Hopen dat ik begin volgende week mijn systeem heb, geduld is niet mijn sterkste kant :)

EDIT: krjg zojuist mail dat mijn bestelling is verzonden. Mooi wat te knutselen dit weekend! :)

[Voor 22% gewijzigd door Subigo op 11-01-2013 15:03]

• koekerdt
Iemand een idee wat ongeveer het stroomverbruik van de HTPC zal zijn van het voorgestelde systeem? Met name in standby mode vind ik wel interessant

edit:
Bedoel hier natuurlijk het systeem van de TS mee :)

[Voor 17% gewijzigd door koekerdt op 11-01-2013 22:09]

• demies
  • Laatst online: 27-02-2020
dat systeem van pannenkoek staat mij ook erg aan.
Zou ik hier ook photoshop een beetje mee kunnen draaien???

• Kw4kje
Om je beetje een indicatie te geven, op het systeem van pannekoek kun je battlefield 3 op medium draaien. Vul maar in :P

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Topicstarter
Mensen, zoals gezegd is dit niet een topic voor persoonlijk advies. Daarvoor kan men naar DAA. Ook horen basale vragen ("draait het systeem x wel goed?") hier niet thuis. Alle informatie is vrij verkrijgbaar op dat vlak.

Het is inderdaad mooi dat dat MSI moederbord eindelijk fatsoenlijk leverbaar is.

[Voor 4% gewijzigd door Bolletje op 11-01-2013 18:14]

• yorroy
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 00:15
@Pannenkoek14 en Demies: Voor 15 euro meer heb je de 120GB versie van de Samsung 840 serie.
De 830 serie is nu relatief duur.

• koekerdt
Wellicht niet de juiste plek om het te vragen maar bij gebrek aan beter (weten) toch het volgende: is het mogelijk om alle 3 de fans van de 304 te connecten op het MSI mainboard en zo ja, hoe dan?

8)7 Laat maar; zie net dat dit gewoon rechtstreeks op de PSU gaat en via de behuizing kan worden geschakeld...

[Voor 23% gewijzigd door koekerdt op 16-01-2013 21:04]

• joskuiper
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 05-05 07:56
Ik heb onderstaand systeem samengesteld, na vele uren zoeken en afwegen.
Toelichting heb ik er bij staan.
Misschien een goede aanvulling voor iemand die er van plan is ook één te (laten) bouwen..

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A10-5700 Boxed€ 110,70€ 110,70
1ASRock FM2A75 PRO4-M€ 58,45€ 58,45
1MS-Tech MC-1200€ 91,30€ 91,30
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 32,-€ 32,-
1Nexus 70mm Silent Fan, 70mm€ 4,72€ 4,72
1Noctua NF-R8-1800 , 80mm€ 12,90€ 12,90
1Crucial BLT2CP4G3D1869DT1TX0€ 43,50€ 43,50
1OCZ Vertex 4 128GB€ 105,99€ 105,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 459,56

Toelichting:

Processor: Deze gekozen omdat het TDP 65w is t.o.v. 100w voor de a10-5800k. Kortom, zuiniger en vooral minder warm dus ook minder lawaai v.a. de koeler(s). Iets "trager" dan de 5800k maar zelfde GPU. De a10 serie gekozen omdat ik wel een goede GPU wil hebben voor eventuele games...

Moederbord: Keuze gevallen op deze gezien het M-ATX is, en wel de a75 chipset heeft (ivm s-ata 600 en USB 3.0). De a85x chipset voegt voor mij niks toe. Dit bord schijnt ook ideaal te zijn voor 'undervolten' van de processor en de fan-control (ivm geluidniveau fans in te regelen)
Verder sp/dif aan boord wat ik gebruik om geluid naar mijn Home Cinema set te transporteren.

Behuizing: Vind deze ten eerste er mooi uitzien, goede reviews ook over gelezen met veel info, en deze past qua afmetingen perfect in mijn TV-meubel

Processor Koeler: De Big Shuriken verkozen boven de gewone omdat deze moet passen in de kast en op het moederbord net als de normale Shuriken, echter heeft deze een grotere fan, en blijft stil(ler) op IDLE.

70mm fan: Outtake fan om warme lucht uit de behuizing af te voeren (advies van idont zijn review)

80mm fan: Voor vervanging van de std. fan in de std. voeding van de behuizing. (mocht deze stil genoeg zijn laat ik deze fan uiteraard achterwege)

Geheugen: Voor het moederbord zocht ik ddr3, op 1866mhz, zo laag mogelijk (dus geen grote heatsink erop, dit ivm de big shuriken) en ook op 1.5v... Dit was de enige beschikbaar.

SSD: Ik gebruik zelf naast een HDD ook een SSD. Dit omdat de SSD dan 'altijd' kan blijven zitten, en de schijf dus eventueel verwisselbaar is. Ook uiteraard voor de snelheid.

Er komt een Samsung Spinpoint 2TB in die ik nog heb. Dit is voor iedereen uiteraard verschillend, want je kunt er ook voor kiezen meer of minder ruimte te hebben, maar nog belangrijker je kan er ook voor kiezen het audio/video materiaal op een NAS te zetten dan ben je deze helemaal niet nodig naast de SSD.

Hoop dat iemand hier wat aan heeft bij de aanschaf van zijn/haar HTPC!

Game-PC: Fractal Define R6 || i5-9600k || Scythe Mugen 5 PCGH edition || MSI Z370 Tomahawk || MSI RTX2080 Gaming Trio || 16GB DDR4 Corair Vengeance || Corsair RM650x || LG UltraGear 27GL850 144hz 1440p

Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True