Ten eerste hartelijk dank voor de uitgebreide reacties

player-x schreef op woensdag 12 december 2012 @ 13:56:
CPU
Waarom de A10-5800K over de A4-5300?
Tijdens normaal HTPC gebruik is het verschil tussen een A4/A6 gelijk aan die van een A8/A10, er is dus qua warmte ontwikkeling (geluid), er is dan ook totaal geen verschil tussen welke APU je dan ook gebruikt uit de serie tijdens het afspelen van video.
Voordelen van een A10 (en A8) over een A4/A6.
- De A4 en A6 ondersteunen geen 3D video weergave.
- Voor games heeft de A10 heeft een snellere GPU.
- Quad core ipv dual core met het zelfde verbruik.
- Langer bruikbaar van wegen krachtiger CPU en GPU.
- Minder moeite met zware codec's, is mogelijk zelfs stiller van wegen betere verdeling last.
- En ja met games zal de Big Shuriken 2 misschien iets geluid maken, maar liever dat, dan een (te)lage frame-rate, en het geluid dat een Big Shuriken 2 maakt op volle belasting is nog steeds nihil.
Ik zie ook meer in het standaard nemen van de A4 en dan de A10 noemen als goede upgrade indien men dus aan die voorwaarden wil voldoen. Voor het afspelen van 3D-films heb je ook een televisie nodig die dat ondersteunt. En gamen heeft bij lange na niet bij iedereen prioriteit (wil je serieus aan de gang met gamen is het sowieso aan te raden een discrete videokaart te kopen).
Met een A8 of A10 wordt het erg lastig om binnen het budget van €400 te blijven.
Aangezien de htpc niet elke editie terugkomt zijn we wat vrijer in het budget. Dat we er over heen gaan is in dat opzicht niet heel probleem. Kijk, als de lezers/gebruikers voor een paar euro meer een veel mooier systeem krijgen heeft dat natuurlijk de voorkeur boven het strikt houden aan een budget. Ik probeer dan ook met jullie hulp gewoon een mooi systeem bij elkaar te zoeken

Ja maar de 5800K heeft een TDP van wel 100 WATT, dat maakt niet echt veel uit, en TDP is nagenoeg irrelevant voor een HTPC tijdens normaal gebruik.
Lees dit topic over hoe TDP werkt, en waarom het irrelevant is voor een HTPC:
Stroomverbruik van een systeem
Weet ik; tevens 'Het Zuinige Server'-topic, daar staan ook veel nuttige tips

HDD
Persoonlijk zou ik de 3TB versie kiezen maar 2TB werkt ook.
Kan uiteraard ook. We zijn hier wat vrijer qua budget, maar niet iedereen heeft zoveel opslag nodig.
Het ligt er ook aan of iemand al schijven heeft (eventueel in een NAS), vandaar als basis nog een 2TB.
SSD
Zou echt een SSD gebruiken, is een sneller, stiller en zuiniger, en als je een homeserver hebt, zelfs de HDD uit de kast laten.
Je bent niet de enige dus het lijkt me inderdaad een goed idee.
Een 128GB model à la Samsung 830 of Crucial m4 moet dan voldoen. Crucial m4 is op het moment veel beter beschikbaar.
Behuizing
De Techsolo TC-2200 is een hele mooie behuizing die met een redelijk bruikbare AB komt, hij is dan wel niet zo netjes afgewerkt van binnen als de Milo, maar de front van de kast ziet er imho zelfs mooier uit wat ik persoonlijk belangrijker vind, vooral de netjes weggewerkte DVD bay is voor mij een grote plus.
Nadeel aan die behuizing is dat die maar bij één leverancier in de Pricewatch te verkrijgen is en daar geldt ook nog eens een hele lange levertijd. We gaan er bij de BBG vaak van uit dat de producten ruimschoots verkrijgbaar zijn (of in elk geval vergelijkbare producten; bij werkgeheugen maakt het bijvoorbeeld wat minder uit). Dan ben je niet gebonden aan één of enkele winkels. Hierom is de MS-tech niet echt een goede keuze.
Het is wel lastig om een geschikte behuizing te zoeken. Zelf kwam ik nog op de Fractal Design Node 304 uit (
productpagina). Niet het standaard platte htpc-uiterlijk, maar wel netjes afgewerkt, voldoende mogelijkheden en er past een normale ATX-voeding in. Wel kan er enkel een mini-ITX-moederbord in, maar ASRock biedt op dat vlak een goede optie met de
pricewatch: ASRock FM2A75M-ITX A75 RG SA
Heeft iemand nog goede suggesties op het gebied van een behuizing?Voeding
De behuizing komt met een voeding maar dat is min of meer weg gegooid geld, daar een redelijk lawaaierig is, en tenzij je een fan mod er op doet, is de be quiet! SFX Power 300 Watt een veel betere optie.
Hangt dus af van de behuizing welke we kiezen. Noodzaak ligt ook meer bij stil dan bij efficientie, gezien de htpc (i.t.t. de home server) niet 24/7 aanstaat.
Geheugen
DDR3 1866 of zelfs 2000 heeft voordelen voor een Trinity APU als je games speelt, maar niet noodzakelijk als je geen spelletjes wild spellen op je HTPC
Klopt, vandaar ook al standaard 1600 MHz RAM. Volgens mij was het verschil tussen 1600 en 1866/2000 MHz niet zo groot. (tussen 1066/1333 en 1600 MHz al wel een stuk meer). Daar had Anandtech nog een artikel over geschreven.
Zie onderstaande verschillen. Voornamelijk door de optische uitgang en vele andere audio-uitgangen. Ook dat de A75-versie meer aansluitingen heeft (usb 3.0 en sata-600 bijv.). Het prijsverschil is daarnaast niet heel groot.
Eärendil schreef op vrijdag 14 december 2012 @ 15:12:
[...]
De verschillen tussen de Asrock A75 en A55 zijn o.a.:
A75 | A55 |
---|
VGA, DVI & HDMI | VGA & DVI |
10x USB2 & 4x USB3 | 10x USB2 |
eSATA | - |
SATA-600 | SATA-300 |
4x RAM | 2x RAM |
2x PCIe 16x | 1x PCIe 16x |
7.1 audio (analoog+optical) | 5.1 audio (analoog) |
Als je dat allemaal niet nodig hebt (en de komende jaren ook niet nodig gaat hebben) is de A55 een prima optie. Ik verwacht in mijn HTPC toch wel een HDMI-poort en optical audio, dus ik ga voor de A75. Met de nieuwste SSD's is SATA-600 ook steeds zinniger.
Het advies van Techpowerup is waarschijnlijk vooral gebaseerd op budget, het is niet zo dat de A4 beter werkt op een A55 dan op een A75.
Hoe zie je dat precies voor je? Er is nu gekozen voor een moederbord met optische audio-uitgang. Als je een degelijke HT-setup hebt dan heb je denk ik ook al een receiver met optical in.
'Gaming'-versie is nog te generiek; het ligt wel voornamelijk aan welke spellen je gaat spelen. Met de geïntegreerde gpu van de AMD Trinity APU's is al heel wat mogelijk. Een 'gaming'-htpc gaat dan ook meer naar een gaming-pc in een kleiner formaat; een weg die ik met deze editie niet van plan was in te slaan.
Een GTX 660 Ti is al een zeer deftige videokaart. Kijk even naar de genoemde behuizing, de Node 304. Daar kan je standaard voedingen en een full-height-videokaart in kwijt. Dan maak je op basis van een S1155 mini-ITX-moederbord (beter verkrijgbaar) en een i5 een systeem. Dan ben je voor een groot deel al klaar. Moet je enkel nog beslissen hoeveel opslag je wil en hoeveel waarde je hecht aan koeling etc.
Wil je nog meer advies kan je het beste in DAA even een topic openen

Je hebt het over de Silverstone ML03?
Ik denk dat voor een htpc de Bitfenix Prodigy toch nog een mooie keuze is.
De Prodigy is alleen vrij hoog (>40 cm) door zijn grote beugels. Ik ben dan ook bang dat die niet in veel meubels past die mensen onder/naast hun televisie hebben. Maar zoals gezegd lijkt de Node 304 er dus veel op, alleen is die een stuk compacter (20 cm hoog).
- Is 8GB RAM nodig? Ik vermoed dat de meeste mensen dit niet zullen gebruiken. Het is idd maar 20 euro duurder dan 4GB maar toch.
Niet per se; ligt aan de gebruikerssituatie. Persoonlijk merk ik het verschil wel bij het systeem die ik dagelijks gebruik. Ik heb ook een htpc met 4GB RAM (die van een minder kaliber is; E-350 etc) en daar draai ik ook nog vele andere dingen op (couchpotato, sickbeard, sabnzb, xammp etc) waardoor het wel handig is.
- Een specifieke reden dat er voor dat mobo gekozen is?
Zie eerdere discussie; optische audio-uitgang en meer aansluitingen in het algemeen.
- Aangezien de meeste mensen/tweakers hun htpc via netwerk gebruiken, zou ik een dvd/br speler (beiden) bij de randapparatuur zetten.
Ja, een externe is in dit geval prima.
- Ik mis nog een afstandsbediening en draadloos toetsenbord bij de randapparatuur?
Komt er nog bij ja; veelal besturen mensen hun htpc via een app voor hun tablet/telefoon of via een toetsenbord.
Heb je al relevante suggesties?
- (Eventueel) een ssd?
Zie eerdere opmerkingen; is nuttig ja.
Kortom:
- Standaard de A4-5300 en als upgrade de A10 noemen.
- Moederbord met optische audio, usb 3.0 en sata-600 > ASRock FM2A75 PRO4-M. Wat we ook nog kunnen doen is een mini-ITX moederbord nemen met veelal dezelfde eigenschappen (pricewatch: ASRock FM2A75M-ITX A75 RG SA). Dan kan de behuizing ook nog kleiner.
- Toevoeging van een ssd; Crucial m4 i.v.m. betere beschikbaarheid.
- Optische drive (blu-ray) als optie meenemen. Deze Samsung bijvoorbeeld als externe speler. Dan hoeft er ook geen rekening gehouden te worden met de behuizing.
Dat resulteert in:
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | AMD A4-5300 Boxed | € 42,95 | € 42,95 |
1 | ASRock FM2A75M-ITX A75 RG SA | € 75,30 | € 75,30 |
1 | Western Digital Green WD20EARX, 2TB | € 86,95 | € 86,95 |
1 | Fractal Design Node 304 | € 91,40 | € 91,40 |
1 | Scythe Shuriken Rev. B | € 24,80 | € 24,80 |
1 | Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile | € 37,18 | € 37,18 |
1 | be quiet! System Power 7 300W | € 33,25 | € 33,25 |
1 | Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB | € 92,95 | € 92,95 |
Bekijk collectie
Importeer producten | Totaal | € 484,78 |