Anoniem: 426049

Topicstarter
Hallo,

Vandaag spullenboel voor m'n HTPC binnen gekregen. O.a. FM2 ITX bordje van AsRock en een A10-5700.

Nu wil de boel niet opstarten. Wat heb ik geprobeerd:
1. Alleen MoBo; werkt!
2. MoBo + 1 dimm (4gb 1866); werkt!
3. MoBo + 2 dimms; werkt
4. MoBo + 2 dimms + APU; werkt niet!

Voedings is 400w.

Iemand ideeën? Lijkt wel op APU dood is.

Wat er gebeurt is het volgende als de APU er in zit. De cpu-fan en voeding-fan draaien kort, 2 tellen ofzo, en daarna stopt het. Het geheel start dus niet door, dit gebeurt bij de punten 1, 2, en 3 wel. Dan blijft de voeding-fan draaien.

Ik hoop op hulp..

Groeten,
Ramon

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Hoe kan je systeem nu werken zonder de APU erin? Test je dan met iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Testen in de zin van.. blijft de stroom aan.

Zodra de APU op het MoBo geplaatst wordt, valt de stroom na 2 tellen weg. Zie mijn eerdere beschrijving.

Ik start de boel trouwens met een paperclip. Behuizing is nog niet binnen.

Groeten,
Ramon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 07-07 16:19

auto660

1991 240 GL Brick

Verbind je de groene met de zwarte draad? Dit lijkt me nou niet echt iets bevordelijks om je systeem mee te starten. Of start je hem met een paperclip op het moederbord?

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaBla1973
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-07 13:54
auto660 schreef op vrijdag 14 december 2012 @ 08:19:
Verbind je de groene met de zwarte draad? Dit lijkt me nou niet echt iets bevordelijks om je systeem mee te starten....
Want ?? Dat doet je mobo ook hoor.. een verbinding tussen zwart en groen maken.

Computer nr 486 denk ik..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten12100
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15-06-2024
ASROCK FM2A75-ITX + A10-5700 wil niet werken

Op staande voet ontslaan

Is je bios up to dat de a10 lijn is redelijk nieuw namenlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kgb545
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 29-06 00:12
maarten12100 schreef op vrijdag 14 december 2012 @ 08:46:
ASROCK FM2A75-ITX + A10-5700 wil niet werken

Op staande voet ontslaan

Is je bios up to dat de a10 lijn is redelijk nieuw namenlijk
Wat voor onzin zeg jij nou allemaal? waar baseer je dit op ??

De A10-5700 is inderdaad een nieuwe APU met een FM2 socket. Het moederbord wat is gekozen heeft ook de FM2 socket en een A75 chipset. Dat gaat dus PRIMA werken. Daar hoef je echt de BIOS niet voor te updaten.

ontopic:
Heeft de TS de voeding wel aangesloten ? Ook de CPU voeding enzo? Probeer eens een andere voeding?

[ Voor 9% gewijzigd door kgb545 op 14-12-2012 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het bericht hierboven triggert mij.. CPU-voeding?

Ik heb de 24-pins ATX-voeding aangesloten. Is dat niet voldoende dan? Hoe ziet de CPU-voeding-stekker er uit en waar plaats ik die op het moederbord?

Verder zorg ik voor contact door de panel-pinnen te verbinden. Net als dat de powerknop zou doen.

BTW de laatste keer dat ik een pc in elkaar schroefde was 10 jaar geleden. Dus misschien zie ik iets 'standaard in deze tijd' over het hoofd.

Groeten,
Ramon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SantaMuerte
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:50
De vierpins stekker links van de cpu socket.

Overigens is het handig om ook je mosfets wat beter te koelen, zie hier:
http://www.overclock.net/...a75m-itx-motherboard-fire

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb net even snel een afbeelding van het MoBo bekeken en ik zie een 4-pins stekkertje zitten waarvan ik weet dat ik daar niets in heb geplugd. Ik neem aan dat dit die befaamde CPU-voedingstekker is.

Zodra ik thuis ben ga ik er direct mee aan de slag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kgb545
Anoniem: 426049 schreef op vrijdag 14 december 2012 @ 09:55:
Ik heb net even snel een afbeelding van het MoBo bekeken en ik zie een 4-pins stekkertje zitten waarvan ik weet dat ik daar niets in heb geplugd. Ik neem aan dat dit die befaamde CPU-voedingstekker is.

Dat zou natuurlijk verklaren waarom je Mobo stilvalt zodra de CPU erinzit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Inderdaad, als je CPU geen spanning heeft schakelt het ding weer uit. En die 4 pins voeding is eigenlijk puur voor de CPU. Aansluiten dat ding en he tmoet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
(het staat allemaal in de handleiding)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kgb545
Dreamvoid schreef op vrijdag 14 december 2012 @ 12:28:
(het staat allemaal in de handleiding)
Het overkomt iedereen wel eens. Ook als je dan de handleiding 10 x heen en weer en ondersteboven naleest zie je het gewoon even niet.

Het probleem is waarschijnlijk al opgelost. Is het dan echt nodig om nog even lekker met een RTFM na te trappen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten12100
kgb545 schreef op vrijdag 14 december 2012 @ 13:53:
[...]
Het probleem is waarschijnlijk al opgelost. Is het dan echt nodig om nog even lekker met een RTFM na te trappen?
Nee is het niet, maar als je er zo tegen bent waarom kraak je dan iemands advies voor de TS af er zijn gewoon moederbord revisies waar een deel van de microcodes voor processors nog mist en er is dan ook een kans dat ze niet of maar half werken.
Dat het hier niet het geval das betekent nog niet dat het onzin is.

Hoe dan ook probleem van de TS zal hier waarschijnlijk mee opgelost zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kgb545
maarten12100 schreef op vrijdag 14 december 2012 @ 14:21:
[...]

Nee is het niet, maar als je er zo tegen bent waarom kraak je dan iemands advies voor de TS af er zijn gewoon moederbord revisies waar een deel van de microcodes voor processors nog mist en er is dan ook een kans dat ze niet of maar half werken.
Dat het hier niet het geval das betekent nog niet dat het onzin is.

Hoe dan ook probleem van de TS zal hier waarschijnlijk mee opgelost zijn
Zoals je het nu verteld, is het zeker geen onzin. Maar zoals je het in je vorige post melde:
ASROCK FM2A75-ITX + A10-5700 wil niet werken / op staande voet ontslaan
Is het wel onzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sphandor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-06 09:41
Anoniem: 426049 schreef op vrijdag 14 december 2012 @ 09:55:

Ik had 2 weken terug met mijn nieuwe A10 setup precies hetzelfde!
Dat krijg je ervan als je vorige mobo 9 jaar oud is en er wat ontwikkelingen langs je heen gaan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Heren,

Dank! Het werkt nu inderdaad, fijn dat u met mij meedacht.

En inderdaad.. ik las er gewoon overheen in de handleiding. Blijkbaar las ik te selectief, dacht namelijk niet dat 'voeding' de issue zou zijn.

Die heatsinks ga ik inderdaad wel bestellen. Zou niet moeten natuurlijk, maar goed..

Nogmaals bedankt,
Ramon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten12100
Fijn dat het nu is opgelost zo'n foutje maak je ook maar een keer eerste keer dat ik een pc zelf bouwde had ik een van de videokaart voeding stekkertjes vergeten.

@kgb545
Mijn post was inderdaad niet heel duidelijk en die woordspeling was totaal onnodig
Was nog niet zo heel helder vroeg op en toen 3 uur aan het wakker worden in hal van de school.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atomix9
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23-06 13:01
Heb dit euvel nu ook. Helaas. Heb dezelfde combi gekocht. A10-(5700k) met AsRock A75 ITX. voor mijn HTPC

Bij mij echter start hij met 4-pins stekker erin ook niet op. Heb hem aangeboden voor RMA. Krijg totaal geen beeld meer. Dit heeft het wel een paar dagen gedaan, maar de temp in de kast is nogal opgelopen, toen was het klaar. :(

Na het klikken van de link die verwijst naar overclockers.net wordt ik niet vrolijk :( (bedankt voor de link!)
5 van de 6 moederborden welke hetzelfde typenummer/chipset hebben zijn daar doorgebrand :(
Zelfs bij normaal draaien, zonder overclock instellingen. Blijkbaar zijn de mosfets te gevoelig...

@#$$@#%@ :(

Eens afwachten wat er uit mijn RMA komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thespeed
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:54
Hier hetzelfde probleem.
En ook dezelfde combinatie ASROCK FM2A75-ITX + A10-5700
De vorige keer is mijn mainboard en geheugen al retour gegaan voor RMA en beiden zijn ze als defect aangemerkt.
Daarop een nieuw mainboard en geheugen ontvangen.

Na een memory test s'nachts was mijn pc ook uit.
En ook start deze niet meer op met de 4 pins 12V ATX stekker. (Voeding vliegt in korsluitbeveiliging)
En inderdaad van die link wordt je niet vrolijk.
Mijn pc is nu dus in zijn geheel naar de computerzaak opgestuurd.
Ben benieuwd wat eruit komt, denk dat ik ze toch even een link stuur naar beide forums.

ps.. iemand ervaring met het MSI FM2-A75IA-E53 mainboard?

[ Voor 4% gewijzigd door thespeed op 17-12-2012 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:02
Sphandor schreef op vrijdag 14 december 2012 @ 15:08:
[...]

Ik had 2 weken terug met mijn nieuwe A10 setup precies hetzelfde!
Dat krijg je ervan als je vorige mobo 9 jaar oud is en er wat ontwikkelingen langs je heen gaan :P
Hier nummer drie die hetzelfde ook eens gehad :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atomix9
Crisis, gewoon hele weekend aan gespendeerd, blijkt naar alle waarschijnlijkheid gewoon aan moederbord te liggen. Ik lees op andere fora dat ASrock niet zo best omgaat met RMA's en bijkomende schade. :'(

Afwachten maar. Ben er nu al wel klaar mee, met dit moederbord, hopelijk kan ik voor de keuze gaan om een ander merk te kiezen. Gigabyte F2A75M-D3H ofzo. Maar eens rond gaan neuzen..

Heb zelf al wel eens een MSI mobo gehad. Toen hadden die nog slechte condensators. Is geheel onder garantie vervangen. (mobo was al 3 jaar oud). Wel nette service van de fabriek.

Dus wat betreft een nieuw MSI FM2 mobootje... Geen directe ervaring, wel historische ervaring ;)
Ook maar eens naar de specs van de MSI FM2-A75IA-E53 gaan kijken. :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-06 20:45

Madrox

Oh, Pharaoh!

Asrock, dat is toch allang geen B-merk meer...haha. Afijn, wie voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten, loopt weleens blaren op , zei mijn opa eens :-)

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atomix9
Madrox schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 10:33:
Asrock, dat is toch allang geen B-merk meer...haha. Afijn, wie voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten, loopt weleens blaren op , zei mijn opa eens :-)
Nou ik vind in de prijsrange voor 70-80 euro niet bepaald voor een dubbeltje op de eerst rang willen zitten. Dit lijken me toch normale prijzen. Voorts heb ik dit mobo niet op prijs uitgekozen maar op Form Factor en aanvullende features. Op basis van het eerste, wordt de keus al snel heel beperkt. (helaas nix gezien over alle problemen met dit mobo, daar baal ik wel van |:( )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JcHm
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21-06 14:46
De ASRock FM2A75M-ITX was tot voor kort eigenlijk het enige ITX FM2 moederbord wat beschikbaar was. Gigabyte heeft inmiddels aangekondigd dat ze eind december begin januari ook met een FM2 ITX bord komen. Ik wil mijn ASRock hiervoor om laten ruilen.

Ook ik heb namelijk problemen met het veelste heet worden van de VRM's. Gelukkig is de airflow in mijn kast wel goed, waardoor deze nog niet overhitten, maar temperatuur beveiliging grijpt wel bij zware videotaken in waardoor de CPU maar op 1400mhz draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atomix9
Heb inmiddels een RMA goedgekeurd gekregen :) . Kan mobo omruilen voor een zelfde exemplaar. Heb bedankt voor de eer. Ben nu gegaan voor: Gigabyte GA-F2A75M-D3H (wel iets grotere Form Factor helaas, maar past ook net in de kast)

Heb geen zin in gezeik meer. Als ik de verhalen zo lees is de hele serie van dit mobo brak.Zit je na verloop van tijd weer te kijken... ;( nee dank u... ;w

Topicstarter
Mijn MoBo is nog heel. Heb gisteren wel enkele test gedaan met primark95 en furmark.
Temp gaat inderdaad redelijk omhoog en als je beide programma's tegelijk draait, gaat de processor ineens 1,4gHz draaien!

Heb al het MSI itx MoBo thuisliggen. De AsRock is retour. Nu nog laag profiel geheugen bestellen want ik heb ruimte gebrek door m'n CPU-koeler (Noctua NH-L12)

Van het weekend daarmee aan de slag..

• thespeed
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:54
Bij mij hadden ze een nieuw order aangemaakt met het Asrock mainboard als vervangend RMA product.
Gelukkig heb ik dit na wat mailcontact en het verwijzen na de problemen om kunnen zetten na een MSI mainboard. :)
Allebei de Asrock mainboarden hebben een halve dag geleefd bij mij.
De Scythe Shuriken1100 gaat denk ik niet meer passen in de Antec ISK300-60 case want volgens mij is de plaatsing van de CPU net wat anders op het mainboard.
Maarja daar komt dan wel weer een andere oplossing voor.

Volgens deze site blijkt het MSI mainboard beter te werken:
http://gist.io/4199804 (wel een stukje naar beneden scrollen)
Iemand ook enig idee als de temperaturen van de Mosfets op het MSI bord lager zijn?
Anoniem: 426049 schreef op donderdag 20 december 2012 @ 18:11:
Heb gisteren wel enkele test gedaan met primark95 en furmark.
Temp gaat inderdaad redelijk omhoog en als je beide programma's tegelijk draait, gaat de processor ineens 1,4gHz draaien!
Heeft dat niet met de temperatuur te maken?
Daar had mijn Intel Centrino laptop ook last van.
Stof probleempje waardoor die zich door de hitte terug klokte :X

[ Voor 25% gewijzigd door thespeed op 20-12-2012 19:09 ]

• JcHm
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21-06 14:46
@Toetanramon, het probleem heb je waarschijnlijk ook als je enkel de GPU belast. Ik wel althans, ze hebben de stroomtoevoer gewoon ruk ontworpen. Je kunt niet fatsoenlijk gamen, want zodra de GPU teveel stroom gebruikt raken je VRM's overhit. Terwijl je enkel de CPU gewoon prima een uur Prime95 kunt laten draaien zonder dat deze throttled.

Ik heb bij om te testen zelfs een 140mm fan direct op de VRM's laten blazen, en zelfs dan komt het nog af en toe voor dat de CPU throttled naar 2800mhz. Grote teleurstelling dus. Ik wil ook een ander bord, maar met MSI heb ik mindere ervaringen en hoop dat Gigabyte nog snel komt met hun FM2 ITX moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 115433

Ik heb de "normale" ASrock FM2 A75 versie voor iemand in elkaar gezet en dat leverde geen problemen op zelfs geheugen gebruikt met XMP profiles, dit werkt prima met dit moederbord. Het ging wel om de A10-5800

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 115433 op 21-12-2012 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaProd
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-03-2024

DaProd

Who are you?

Zijn er misschien meer mensen die met de combinatie Asrock A75 mItx en A10 5800 GEEN problemen hebben?
Ik zit nl erg in dubio nu of ik wel die Asrock mItx moet nemen...

The bartender never get's killed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 20:05
Pagina: 1