JBourne schreef op zondag 23 maart 2014 @ 01:41:
... en het komt neer op 60% elektronisch (dus dubstep, drum & bass e.d.) en 40% rock. De genres die ik eerder genoemd heb (hardstyle, EDM) luister ik eigenlijk nooit, dus wil daar niet teveel rekening mee houden.
Bij Dubstep verschilt het natuurlijk ook nog heel erg per producer, maar hier een voorbeeld: Flux Pavilion, of Nero. Ik luister dus ook veel dubstep met hoge tonen (Skrillex-achtig, om het zo maar te noemen), maar de nadruk ligt wel op de bass.
Als ik kijk naar de genre rock, dan is het wel (hard)rock tot metal. Denk hier aan Breaking Benjamin, 30 Seconds to Mars, Rise Against, RED, Dead by April etc.
(mocht je er wat van kennen)
ja en nee, luister er zelf beperkt naar (wel de oude hardcore en DnB bijv.), maar ken die muziek zeker wel van vrienden en kennissen. Heb er even wat muziek van die artiesten bijgepakt om m'n geheugen op te frissen en te luisteren voor je met verschillende opzetstukjes.
Het is overigens muziek en zijn artiesten die met een klein beetje meer detail en warmte in het geluid het beste tot hun recht komen.
Equalizers gebruik ik niet, omdat ik op mijn telefoon Spotify heb, en die equalizer gewoon niet prettig is. Op mijn laptop heb ik geen speciale instellingen, ga hier misschien wel is naar kijken. Ook ben ik nagegaan wat ik nou écht belangrijk vind, maar dat vind ik toch lastig te beantwoorden. Ik denk dat het belangrijkste de bass is, maar een mooi, helder geluid is ook zeker niet onbelangrijk.
Over de E10's heb ik inderdaad al wat over gelezen en gehoord, maar de bass blijkt veel minder te zijn?
Om dat duidelijk te zeggen: ja, de bass is minder aanwezig. De CX-300 geeft de bass simpelweg een stap luider weer. Wat je mist is een stukje detail t.o.v. de E10's. De Sennheisers geven daar een stukje 'brommerigheid' voor terug waardoor je oren als het ware nog een stapje meer bass menen te horen dan er al is. Neem je andere opzetstukjes voor de E10, dan komt het geluid duidelijk beter tot z'n recht en zul je vooral een toename van de bass horen. Of beter gezegd: zoals die hoort te zijn.
Verder sta ik ook nog open voor eventuele, andere suggesties, maar ik denk niet dat ik veel meer ga krijgen voor hetzelfde geld als de Sennheiser CX300 II.
Om te beginnen met de Soundmagic E10 en de verschillende soorten opzetstukjes.
Kijk je naar andere sleeves, dan is er redelijk wat keuze. De 'standaard' (kunst)rubberen variant, 'standaard' foam, gel, Comply foam en Sony Hybrid eartips die min of meer bij de Soundmagic en het budget zouden passen.
Ik denk dat ik je de foam en Comply foam tips direct kan afraden, ik denk dat deze simpelweg te veel dempen voor jouw gebruik in een school. Je wilt dan een behoorlijke demping, maar op zich ook nog iets van de omgeving kunnen horen zodat je aanspreekbaar bent?
Kijk je naar de gel, de betere rubberen tips en de met de E10 meegeleverde sleeves, dan zou je ze ongeveer als volgt kunnen vergelijken:
Ten opzichte van betere rubberen sleeves geven de af-fabriek geleverde tips van de E10 een droger en directer geluid, maar de bass is minder duidelijk hoorbaar en de muziek heeft een minder volle klank. Ook mist het een stukje soeplesse en warmte. Bij bijv. gitaren hoor je dit in de vorm van een minder 'impactvol' geluid.
Gel versus meegeleverde opzetstukjes:
gel sleeves zijn meestal meer geschikt voor EM, en eigen er aan is dat je er iets aan detail en warmte mee zult missen t.o.v. de betere kunstrubberen exemplaren. Dat is nou eenmaal eigen aan het materiaal, de relatief zware gel dempt hogere en middentonen licht en doet de bass iets beter uitkomen.
Hoewel je met een goede kwaliteit gel opzetstukjes wel een stukje van de directheid terug krijgt die je met de Soundmagic opzetstukjes hebt. Met name middentonen en hoog hebben met gel minder detail en zijn minder duidelijk te horen.
Met name bij 'gieren' van de gitaren bij bijv. Savior van Rise Against zul je meer warmte in het geluid hebben met de betere kwaliteit (kunst)rubber opzetstukjes dan met gel.
Kijk je naar de weergave van de beats bij bijv. Nero's Bad for the Brain, dan zul je bij de gel opzetstukjes een stap stevigere en duidelijker bass hebben. Met de betere kwaliteit (kunst)rubberen sleeves heb je dat elke beat nét even minder 'scherp/duidelijk afgegrenst' te horen is, dat geeft net wat meer warmte en ook voor de mid-bass wat meer detail.
Ga je daar vanuit dan denk ik dat gel sleeves (t.o.v. de CX-300's die je gewend bent) een stap te ver zijn. Simpelweg een te kil geluid en je verliest er een deel van het detail mee (wat nou juist de sterkte van de E10 is).
Als ik je mag adviseren: kies (in ieder geval voorlopig) voor een betere kwaliteit (kunst)rubberen opzetstukjes. Je kunt dan die van je huidige Sennheisers nemen. Maak die voor het overzetten anders wel even schoon met afwasmiddel en wat water of zeep en wat water. De E10 heeft een relatief grote nozzle (het stukje van de in-ear zelf waar de muziek uit komt en waar de sleeves op gezet worden), dus elke andere sleeve dan de meegeleverde exemplaren zullen niet helemaal perfect passen. Je zult dus bijna altijd hebben dat andere oorkussentjes er wat lastiger op gaan, maar het lukt 9 van de 10 keer wel prima.
Maak je de 'oude' opzetstukken schoon, dan worden ze ontvet en daarmee wat stroever. Dan blijven ze beter op de nozzles van de E10 zitten
Stel je gaat uit van de E10's met wat betere kunstrubberen sleeves en vergelijk je die met de Sennheiser CX-300 II met de standaardopzetstukjes:
Alles bij elkaar is de bass wat droger en steviger bij de CX-300. De Sennheiser geeft wel een stukje warmer en completer het geluid weer dan met een E10 voorzien van de af-fabriek meegeleverde opzetstukjes.
Rust de E10 met betere kunstrubberen tips uit en doe je de vergelijking, dan merk je dat de Sennheiser met de meegeleverde oorkussentjes een direct en wat 'agressief' effect hebben op het geluidsbeeld.
Verder is de CX luider en wat platter van geluid, wat op zichzelf bij een gelijk volume wél de details scherper naar voren doet komen.
Bij drumwerk hoor je daardoor bijv. de high-hat en bij gitaar de riffs een stap duidelijker. Niet zozeer mooier of beter, maar wel duidelijker aanwezig.
En dat brengt me op het punt van wat je misschien als afweging kunt gaan hebben tussen de Sennheiser en de Soundmagic.
Als je mijn advies zou vragen: kijk naar wat voor geluid je wilt. Met wat betere opzetstukjes kun je de E10's tot het volle recht laten komen. Alleen, dat maakt de vergelijking waarschijnlijk niet helemaal eerlijk. Met de opzetstukjes van jouw huidige CX-300 kun je de E10's weliswaar voorzien van betere opzetstukjes, maar die slijten in de loop van de tijd (en het geluid is dan nog steeds beter dan met de af-fabriek tips van Soundmagic). Een verse set kost je relatief gezien redelijk wat extra.
Los je dat voorlopig op door de sleeves van je huidige CX-300 te gebruiken, dan kom je uit op de vraag wat voor geluid je wilt. De CX-300 II is met de eigen sleeves wat directer, meer nadruk op de bass, agressiever en lijkt luider.
De E10 met kwalitatief betere (kunst)rubber opzetstukjes biedt meer detail en een wat rustiger en opener geluid. Ook klinkt het allemaal wat 'cleaner'.
En dat is denk ik het echte verschil: als de twee in-ears vergelijkt, biedt de ene (CX-300II) als het ware een je eigen rock / hardstyle feest tussen de oren en met de ander (E10) sta je niet zozeer te feesten als wel dat je meer aan het luisteren bent.
De E10 en CX-300 zijn voor jouw gebruik geen werelden apart, maar wel duidelijk verschillend.
Mocht de UrBeat nog in the picture zijn, je zult er sommige details tov de CX-300II mee verliezen en andere details tov de E10's. En weer andere details (vooral in vocalen) er voor terug krijgen + een voller, milder en rijker geluid. T.o.v. de Sennheiser mis je een beetje het 'stampende' van de lage bass. De één zal dit juist prettig vinden en zien als onderdeel van hardstyle en de belevenis daarvan. Daar komt iets om de hoek kijken, dat ik nooit voor je kan inschatten.
Ik denk alleen dat je in jouw geval (gezien de muziekgenres) niet helemaal de sterke kanten van de UrBeat uit de verf zult horen komen.
Nét even te soepel en fluwelig voor hardstyle; al zal bij sommige rock die je luistert het wel voor een sound zorgen die je gemakkelijk urenlang comfortabel (relaxt) laat luisteren. En voor een goede aansturing heeft de UrBeat nét even wat meer power nodig dan de Sennheiser en Soundmagic, maar dat zal bij jouw apparaten zeker geen probleem vormen. Alles bij elkaar, de Senn / Soundmagic kun je zo bestellen én krijg je garantie bij + dat de UrBeats niet helemaal bij jouw favoriete genres passen zou ik zeggen: laat ze liggen.
Kies tussen de Soundmagic en Sennheiser.
Je krijgt in ieder geval bij de Soundmagic meer en gedetailleerder hoge- en middentonen dan je gewend bent van de Sennheiser, als je dat wilt, dan is de E10 een goede keus zodra je die met betere sleeves uitrust.
Ben je een audio-mafketel (zoals ik) dan wint de E10 vanwege het detail en de balans zeer ruim, maar met jouw voorkeuren (qua balans hoog/midden/laag) en jouw favoriete muziekgenres zijn de Sennheisers ook te zien als een optie. Technisch wint de Soundmagic ruim, maar daarmee hoeft het voor jouw luisteren niet per sé ook de winnaar te zijn.
denk ik..... of zoiets. >> Het blijft maar een mening tenslotte ;)