Aangezien ik ondertussen weer wat meer aspecten van de game heb ervaren en ondertussen level 27 ben leek het me aardig als ik weer wat dingen opmerk die me waren opgevallen tijdens het spelen:
- De interactie in quests met quest-giver ('C') leek wat af te nemen en is het vaker nodig om even terug naar 'town' te gaan om verder te kunnen met de quests. (jammer)
- Quest log blijft wat rommelig, zeker voor een completionist als ik (alle quests gedaan voor de eerste 3 zones volgens de game), dan sluit je toch veel questlines helemaal af, maar toch blijft het wat rommelig overkomen.
- 5-man dungeons, heerlijk hoe dat werkt, vond de wachttijd wel wat aan de lange kant, maar je bent lekker aan het questen -> join instance -> weer terug waar je was. Speelt erg fijn. Ook als iemand uit de groep DC-ed is een vervanger zo gevonden.
- 5-man dungeons, leuke bossfights, verschil is soms wel vrij groot (tank and spank v interrupt wars), waarbij de waarschuwingen vrij beperkt zijn, maar leuke mechanics en interacties.
- 5-man dungeons, nadat je de eerste keer door een dungeon heen bent (niet overdreven moeilijk), dan had ik wel een niveautje moeilijker gelust (komt later nog wel). Heb al dungeons zonder moeite met z'n vieren gedaan, kortom vrij vergevingsgezind in die zin.
- Dungeons/mentoring etc. Erg goed dat alles naar hetzelfde level wordt geschaalt, heb je toch wat minder last van de exacte levels van de instance of als je met iemand samen speelt die nog minder ver is. Bij grote level verschillen had de scaling iets aggressiever gemogen, aangezien beschikbaarheid van spells een groot verschil maakt. En een doel ervan is dat het uitdagend blijft/wordt door de level scaling, maar iets meer uitdaging had gemogen.
- PVP, iets van toelichting van het doel van de map was leuk geweest, ook voor mijn team schat ik. Heb ondertussen wat bijgelezen, maar in-game was niet erg geweest.
Verdienmodel. Het lijkt alsof ze hier nog een hoop dingen in gaan veranderen, want het is nog vrij vaag.
- Minder exp, reputation, crafting, gathering, rested bonus etc... who cares, really, minieme verschillen of totaal niet boeiend...
- Minder auction slots, ok dat zou vervelend zijn, maar voor wat Ncoin of ingame bits, koop je er meer dan je met een full account zou hebben. Dus een non-issue, idem voor mountspeed, character slots etc. Geloof dat ik 2 van de 3 nadelen nu al kan aanschaffen met de paar bits die dat kost.
- Maar guilds en warparties en circles, dat je daar niemand in kan inviten/starten klinkt als vrij irritant, maar dat is niet iets waar je snel voor gaat subscriben, zeker als iemand een beetje honkvast zou zijn merk je het wellicht nauwelijks, maar dat zou je niet hierin verwachten. Is ook niet echt een convenience, dus zou hier niet echt thuishoren wat mij betreft.
- Mounts, mountspeed, pets, auctioning, extra loot options(niet andere loot, maar meer kans in feite), convenience buffs, leveling services, bottomless bags, AMP respecs, quest assist, mentoring, dye's, costumes, een eigen huis, alle fancy spullen voor in het huis, dat zijn dingen die je verwacht als onderdeel van de subscription. Maar nu simpelweg onderdeel van de game zonder subscription of met een kleine non-cash micropayment te regelen.
Kortom, wat is het long-term financiele model? Ik zie geen redenen om te mensen te laten subscriben en de nuttige micropayments zijn zo beperkt daar verdienen ze ook weinig mee.
Make it fool proof and someone will make a better fool.