Dixons geeft 5 euro korting bij review op tweakers

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:15

Barrycade

Through the...

En wat wordt dan de volgende "pilot"?
Oogluikend toestaan dat er betaalde users reviews gaan schrijven?

Een hellend vlak dit. En ook een beetje naief om te denken dat dit onder het mom van "pilot" weg gemoffeld kan worden. Als dat zo is lijkt het me wel zo fair om de andere belanghebbenden, dus zowel de users als de andere bedrijven hiervan op de hoogte te bregen.

Ook de beslissing om alleen prijzen toe te staan van bedrijven die hiervoor betalen. Dus het wegnemen van het toevoegen van prijzen van shops die niet betalen is ook een commerciele beslissing die mij steeds meer er toe dwingt om PW niet meer als primaire prijsvergelijker te gebruiken.

Het uitsluiten is handig voor de PW bedrijven, die hoeven niet meer rekening te houden met eventuele prijsvechters die onder hun prijzen duiken en in de PW bovenaan te staan. Zodat ze dus meer geld over houden om hun reviews te "kopen".....

Dit verhaal stinkt in mijn ogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Dat het niet goed zit betekent nog niet dat het stinkt. Zeker, je moet je altijd afvragen waar iets vandaan komt en wie er welk baat bij heeft. Dat wil echter nog niet zeggen dat een negatieve connotatie ook gerechtvaardigd is. Het kan ook best zo zijn dat er sprake is van miscommunicatie, of dat men gewoon sommige zaken vergeten is.

Dat staat los van eventuele consequenties ja, maar laten we niet al te snel zaken over een kam scheren.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaerock
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Nadat ik hier eerder vanochtend ineens niet meer bij kon toen ik op 'Plaats reactie' klikte, alsnog mijn mening.

Foute keuze wat mij betreft als dit toegestaan gaat worden na de zogenaamde "test". Zoals al in zoveel reacties geschreven, werkt dit positieve (en nietszeggende) reviews in de hand. Kijk alleen al naar het aantal reacties dat voor dixons is geplaatst in April in verhouding tot het totaal. Als je dan ook nog inhoudelijk gaat kijken lijkt het vermoeden te worden bevestigd. Er zitten nog wel goed onderbouwde positieve en negatieve reacties tussen, maar bijna alle korte reviews zijn positief (4 of 5 sterren).

Zoals CosmoKramer ook aangeeft op basis van het TW onderzoek, is het algemeen bekend dat mensen op het internet eigenlijk alleen de moeite nemen een review te schrijven als ze ofwel ontevreden zijn of juist positief verrast (vaak bij goede aftersales). De gewone standaard levering die aan de verwachtingen voldoet vind je niet of amper terug in de reviews. De vraag is of dat echt een probleem is? Immers wanneer dit voor alle shops geldt, dan heb je een prima vergelijking.
Nu werkt de beloning van dixons en mycom extra reviews in de hand van een standaard goede levering waar iemand normaal gesproken niet de moeite voor neemt. Dus andere shops die geen beloning geven hebben de reviews dus niet. Daarmee krijg je dus een scheef beeld en zorgt ervoor dat de shopreview in mijn ogen minder betrouwbaar wordt.

Als het echt het streven is van TW om meer van deze 'gemiddelde' reviews te krijgen, en ze willen dat bereiken doormiddel van belonen, dan zou de beloning van tweakers zelf moeten komen en gelden voor alle shops. Maar zoals al gesuggereerd is waarschijnlijk de BAS groep erg belangrijk voor de omzet, en bij dit voorstel zit er voor hun geen winst in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eypo
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21:23
Aangezien dit een Pilot is vraag ik me af wat er wordt gedaan met extra reviews die Mycom enz nu hebben en het uiteindelijk plan niet doorgaat?

Blijft Mycom, enz. deze extra reviews houden of worden deze reviews verwijderd? Wanneer deze blijven is dat oneerlijk tov andere shops.

[ Voor 11% gewijzigd door Eypo op 12-04-2013 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• General_Snuss
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07:11
Net als zovelen hier voor mij vind ik het niet goed. Ik denk dat alle argumenten daarvoor ook wel aangehaald zijn.

TW heeft blijkbaar een plan en ik verwacht ook dat dit doorgezet wordt. Nu heb ik wel het verzoek om de shopreviews tenminste soorteerbaar te maken op score. Ik vind de negatieve shopreviews altijd een betere afspiegeling van een shop dan alle 'goede'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Anoniem: 423265 schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 10:42:
[...]

Ik heb niet alles gelezen, maar als je klanten wil belonen voor het schrijven van een review, moet die beloning natuurlijk niet komen van het bedrijf waar die review over gaat, want alleen al de schijn van partijdigheid maakt zo'n review dubieus.
En je moet dan ook alle reviews belonen, niet alleen reviews van sommige shops, want anders zou dat natuurlijk een vertekend beeld geven.

Maar dat hoef ik allemaal niet uit te leggen, natuurlijk ;)
Dit wordt ook wel belangenverstrengeling genoemd.

Ik begrijp dat tweakers het aantal reviews wil vergroten. Maar naar mijn inziens wordt er hier gekozen voor kwantitijd over kwaliteit.
Het meerendeel van de reviews komt van mensen die of ontevreden zijn of heel tevreden. Logisch lijkt mij, als je gewoon 'normaal' geholpen bent waarom zou je hier specifiek een review over schrijven.
Een review geeft een beeld van jouw ervaring met een verkopende partij. Je ziet mij toch ook niet bij vrienden melden dat ik bij de Albert Heijn boodschappen ging doen en er niks aan de hand is. Het wordt pas interessant als het geheel afwijkt van de standaard. Mocht al het bier uitverkocht zijn dan wil ik dit eventueel wel melden.

Als consument ga ik er vanuit dat ik normaal geholpen wordt m.b.t. dienstverlening. Als hier niet vanaf geweken wordt zie ik geen meerwaarde in het plaatsen van een review of mening.
Juist extra dienstverlening of zeer goede oplossingen bieden richting de consument/koper zal uiteindelijk tot invloed hebben dat je betere reviews ontvangt.

In plaats van de focus te leggen op reviews zoals nu gebeurd kun je beter kijken naar hoe je als verkopende partij meerwaarde kan bieden bovenop de 'standaard' dienstverlening waardoor je indirect meer positieve feedback genereert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
joris1989 schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 11:48:
Aangezien dit een Pilot is vraag ik me af wat er wordt gedaan met extra reviews die Mycom enz nu hebben en het uiteindelijk plan niet doorgaat?

Blijft Mycom, enz. deze extra reviews houden of worden deze reviews verwijderd? Wanneer deze blijven is dat oneerlijk tov andere shops.
Gezien de aard van reacties tot dusverre vanuit Tweakers - we houden de mogelijkheid open dat dit nog kan veranderen - lijkt het me veel waarschijnlijker dat men op dit moment bezig is met de ontwikkeling van nieuwe beeldvorming om het plan gewoon door te zetten, en niet met het toetsen van de basis van het plan alsmede kostentechnische projecties gefaseerd en op termijn.

In ieder geval geven de reacties vooralsnog geen blijk van welke wil dan ook tot onderzoek van aannames en consequenties voor afhankelijkheden op het vlak van zakelijke ontwikkeling. Door de bank genomen is dat een goede indicatie van continuering voornemen, met hooguit symbolische aanpassingen en wat andere invulling van tijdlijnen. Maar we zullen zien.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:22
[b]Jaerock schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 11:44:[/b

Als het echt het streven is van TW om meer van deze 'gemiddelde' reviews te krijgen, en ze willen dat bereiken doormiddel van belonen, dan zou de beloning van tweakers zelf moeten komen en gelden voor alle shops. Maar zoals al gesuggereerd is waarschijnlijk de BAS groep erg belangrijk voor de omzet, en bij dit voorstel zit er voor hun geen winst in.
Daarom ook doen we een pilot en daarom ook hebben we gezegd dat een beloning voor een review door een winkel generiek moet worden beloond. Dus iedereen die een review achterlaat, óók met drie keer 1 ster, krijgt die korting. Dat mag niet meer dan een klein bedrag, zelf denk ik aan 10e max.

Overigens is dit niet iets nieuws, er zijn al jaren winkels die klanten vragen om een review achter te laten en daarbij iets beloven. Hetzij korting, hetzij kans op een prijs X in een verloting. Dat blijft terugkomen en we kunnen er ons wel tegen blijven verzetten en daarmee zorgen dat het stiekem gebeurt, of we verzinnen oets waardoor we weer wat grip krijgen op de situatie en er een level playingfield ontstaat. Dat laatste heeft onze voorkeur en dat willen we gaan testen.

Daarbij onderscheiden we een aantal zaken. De generieke actie en de individuele winnaar. Als het generiek is, dan mag de winkel dat zelf doen. Iedereen die meedoet heeft een prijs. Als de prijs wordt verloot, bijvoorbeeld het aankoopbedrag terugwinnen als je in april een review achterlaat, dan loten wij als Tweakers. Want het moet niet zo zijn dat je met een review met 3 sterren dan geen kans zou maken.

Dan zijn er nog een aantal aanvullende zaken. Revies uit shops, door shops of door personeel/familieleden blijven verboden. Daar zitten we bovenop. Wat we ook keihard aanpakken zijn chantages over en weer door reviews. Users die dingen gedaan willen krijgen bij winkels en dreigen met negatieve reviews en shops die problemen alleen willen oplossen als de negatieve review weggaat. Beide scenario's en de afgeleide varianten worden genadeloos aangepakt.

Laten we vooral in dit topic de komende tijd met elkaar blijven praten over de uitvoering van deze proef. We willen op heel korte termijn starten, ik hou jullie op de hoogte daarover. Dan moeten we eens kijken hoe het gaat met de reviews. Vergeet niet dat je reviews bij Tweakers ook moet onderbouwen. "Het was goed" is letterlijk en figuurlijk niet voldoende. We hebben een minimum aantal letters dat je verplicht bent om te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Je zou je juist moeten blijven verzetten tegen die trend, juist omdat het de basis van zowel bestaan als groei doet verstevigen.

Denk er eens over na, overal slaat men die weg in, en steeds meer rennen consumenten er van weg (uitzondering de zogeheten impulsaankoop categorieën). Denk dan eens na over een platform wat zich juist doet onderscheiden naar consumenten toe op basis van niet daaraan toegeven, gecombineerd met instrumentatie voor commerciële partijen om juist daarop voor te bouwen (en niet terecht te komen in de kaalslag wat dit soort methodes ten gevolge hebben).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaerock
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-06 18:34
En dan meld je die en word die verwijderd en krijgt die geen 5€?

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pompi
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 03-06 15:15
Als je meer naar boven kijkt zie je ook mensen die alleen registreren voor een review, het zal me dan ook niks verbazen dat we die alleen nog terug zien als diegene weer €5 terug wil krijgen. Ik neem aan dat dit ook niet de users zijn die je wil hebben op de site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyzer
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Xyzer

Valid XHTML & CSS.

Dus iedereen die een review achterlaat, óók met drie keer 1 ster, krijgt die korting. Dat mag niet meer dan een klein bedrag, zelf denk ik aan 10e max.
Ik vind het maar slecht, mensen die een slechte ervaring hebben met Dixons, waarom zouden zij een review posten als ze toch niet teruggaan naar Dixons?

En er zijn natuurlijk ook reviewers die onder de indruk zijn dat de review positief moet(hoort te) zijn om in aanmerking te komen voor de korting bij de volgende aankoop.

Ik zie dit het liefst zo snel mogelijk verdwijnen!

Hier komt ooit nog wat te staan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Puc van S. schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 12:06:
[...]

En vervolgens is Tweakers juridische partij in de relatie van de overeenkomst, krijg je weer consternatie van hoe wie wat niet wil zijn, schermwedstrijden met algemene voorwaarden en aanpassingen, en zo voorts.

Zelfs de schijn van dit soort ver(k)wikkelingen moet je als bedrijf in een positie als Tweakers niet willen. Je zou juist moeten willen bouwen op datgene waar het bestaan op rust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaerock
  • Niet online
Ten eerste zou een knop om dat te melden dan wel goed idee zijn, ten tweede was dit slechts het meest schrijnende voorbeeld dat ik op de eerste pagina zag. Als je die reviews doorloopt wordt ik niet enthousiast van de meerwaarde. Gevolg is wel dat dixons en mycom in zijn algemeenheid nu hele hoge scores hebben en ik niet meer weet of dit betrouwbaar is. Ik vertrouw er nu in ieder geval niet meer op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:12

InFamous

excommunicado

Jaerock schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 12:11:
Ten eerste zou een knop om dat te melden dan wel goed idee zijn, ten tweede was dit slechts het meest schrijnende voorbeeld dat ik op de eerste pagina zag. Als je die reviews doorloopt wordt ik niet enthousiast van de meerwaarde. Gevolg is wel dat dixons en mycom in zijn algemeenheid nu hele hoge scores hebben en ik niet meer weet of dit betrouwbaar is. Ik vertrouw er nu in ieder geval niet meer op.
Die reviews hebben totaal geen meerwaarde, het zijn op een aantal na simpele, niet onderbouwde reviews. De echte reviews goed of slecht hebben echt meerwaarde waarin echt aangegeven wat er goed gaat wat niet.

Daarnaast als ik iets bestel en ik krijg zoon flyer erbij ga ik dus echt geen review schrijven. Als TW dit echt doorzet dan schrijf ik nooit meer een review. De review zullen uiteindelijk overspoeld worden met één-dags users die alleen aanmelden voor een review.

[ Voor 15% gewijzigd door InFamous op 12-04-2013 12:15 ]

Formerly known as Ragdoll

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puc van S.
Virtuozzo schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 12:11:
[...]

En vervolgens is Tweakers juridische partij in de relatie van de overeenkomst, krijg je weer consternatie van hoe wie wat niet wil zijn, schermwedstrijden met algemene voorwaarden en aanpassingen, en zo voorts.

Zelfs de schijn van dit soort ver(k)wikkelingen moet je als bedrijf in een positie als Tweakers niet willen. Je zou juist moeten willen bouwen op datgene waar het bestaan op rust.
Heb je de gelinkte review uberhaubt gelezen? Die voldoet (los van een evt. 5€ korting) niet eens aan de AV van tweakers zelf, dus los of dixons daar die 5€ voor wil geven zou die sowieso al verwijderd moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pompi
InFamous schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 12:13:
[...]

Die reviews hebben totaal geen meerwaarde, het zijn op een aantal na simpele, niet onderbouwde reviews. De echte reviews goed of slecht hebben echt meer waarde waarin echt aangegeven wat er goed gaat wat niet.
Maar de echte reviews vallen nu wel weg door de overvloed aan niet onderbouwde reviews. Ik denk dat de meeste mensen niet gaan zoeken totdat ze een echte review vinden en dus hun mening opbouwen op die nietszeggende reviews

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous

InFamous

excommunicado

Pompi schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 12:15:
[...]

Maar de echte reviews vallen nu wel weg door de overvloed aan niet onderbouwde reviews. Ik denk dat de meeste mensen niet gaan zoeken totdat ze een echte review vinden en dus hun mening opbouwen op die nietszeggende reviews
Had mijn bericht al gewijzigd staat er nu ook bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlipFluitketel
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 03-06 20:04

FlipFluitketel

Frontpage Admin
Zoals Puc van S. al zegt, meld zulke reviews dan even in [ShR] Meldingen Shopreview - deel 5
[...]

Als wij die op tijd verwijderen zal ie waarschijnlijk geen €5,- krijgen.
Virtuozzo schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 12:11:
[...]

Tsja, niet mijn probleem. Dan moeten ze bij Dixons/Mycom maar fatsoenlijk duidelijk maken dat we onderbouwde reviews willen en niet van zulke waardeloze dingen.
Jaerock schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 12:11:
Geen knop, wel een topic ;) [ShR] Meldingen Shopreview - deel 5

[ Voor 5% gewijzigd door FlipFluitketel op 12-04-2013 12:18 ]

There are only 10 types of people in the world...those who understand binary and those who don't.
Jeremy Clarkson: It’s, um, a mobile phone holder, or as Richard Hammond calls it, a seat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
zeef schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 11:59:
[...]

Dan zijn er nog een aantal aanvullende zaken. Revies uit shops, door shops of door personeel/familieleden blijven verboden. Daar zitten we bovenop. Wat we ook keihard aanpakken zijn chantages over en weer door reviews. Users die dingen gedaan willen krijgen bij winkels en dreigen met negatieve reviews en shops die problemen alleen willen oplossen als de negatieve review weggaat. Beide scenario's en de afgeleide varianten worden genadeloos aangepakt.

Laten we vooral in dit topic de komende tijd met elkaar blijven praten over de uitvoering van deze proef. We willen op heel korte termijn starten, ik hou jullie op de hoogte daarover. Dan moeten we eens kijken hoe het gaat met de reviews. Vergeet niet dat je reviews bij Tweakers ook moet onderbouwen. "Het was goed" is letterlijk en figuurlijk niet voldoende. We hebben een minimum aantal letters dat je verplicht bent om te gebruiken.
Weet je, dat zijn leuke uitspraken en argumenten. Ze zijn echter vanuit theorie van uit beoogde doelstelling. Ik zie nog steeds geen teken van toetsing van aannames.

Een paar jaar terug moest er bij newegg een structurele reparatie plaatsvinden van functioneren van platform omdat ongeacht alle mooie theorieën van onderbouwen van reviews de trend (na invoering van hetzelfde als wat jullie nu voor ogen staat) structureel verwaterd waren tot claimgedrag van beloningen voor plaatsing.
Het is niet dat hier geen onderzoek over bestaat, of precedenten.

Laten we vooral blijven praten ja, zonder die toetsing van aannames. Zo kunnen we namelijk gewoon doorgaan toch? Stapje voor stapje, en als er iets mis gaat of uitkomt op oneigenlijke of onbedoelde uitkomst ach ja tegen die tijd herinneren gebruikers zich dat toch niet meer?

Hoe wil je überhaupt zelfs maar het verhaal van "chantage" m.b.t. reviews aanpakken? Serieus? Hoe ga je dat als redactie controleren, of zelfs maar valideren. Gaan jullie elke "case" onderzoeken? Of gaan jullie beleid aanpassen op basis van volume van meldingen? En hoe gaat daar welk onderzoek bij?

Kom op, dit soort wegen, even puur zakelijk gezien je schept kosten die je niet eens structureel in kan plannen omdat je ze niet in scenario's kunt vatten. En dat moet opwegen tegen welke baten precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pompi
Zou het eigenlijk ook niet een idee zijn om dit bij de volgende iteratie onder de aandacht te brengen met een stukje tekst of zelfs een poll om te zien of mensen het prettig vinden? Want zijn de users die er gebruik van maken niet belangrijker dan wat de bedrijven er van vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:15

Barrycade

Through the...

Pompi schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 12:18:
Zou het eigenlijk ook niet een idee zijn om dit bij de volgende iteratie onder de aandacht te brengen met een stukje tekst of zelfs een poll om te zien of mensen het prettig vinden? Want zijn de users die er gebruik van maken niet belangrijker dan wat de bedrijven er van vinden.
Als je een beetje tussen de regels doorleest wat de TW vertegenwoordigers schrijven: nee de users zijn niet belangrijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
FlipFluitketel schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 12:17:

[...]

Tsja, niet mijn probleem. Dan moeten ze bij Dixons/Mycom maar fatsoenlijk duidelijk maken dat we onderbouwde reviews willen en niet van zulke waardeloze dingen.
Dat is misschien niet jouw persoonlijke probleem. Het is hoe dan ook dan een probleem van en voor Tweakers.

Jongens toch, even pas op de plaats maken. Als zo iets vaker voorkomt krijgt je zowel trend als perceptie problematiek. Tweakers dient er immers mee om te gaan, en de impact wat zoiets heeft onder gebruikers heeft ook weer zijn weerslag op het functioneren van Tweakers. Sterker nog, er is een reeks simpele variabelen waar je in de gaten mee kunt houden op welk punt je weerslag kan gaan verwachten voor de waarde van het merk Tweakers. En of je dat nu persoonlijk relevant vind of niet, jullie doen zaken.

Ik zeg het nog maar eens. Dit is zaken doen. Je doet zaken met bedrijven, prima, mooi. Je mag daarbij nooit vergeten op basis van wat en wie je die zaken kunt blijven doen. Die externe commerciële relaties zijn daarin een factor absoluut, het zijn echter derivate factoren. Niet primair.

We kunnen veel willen op persoonlijke basis, maar als we ergens werken moeten we altijd de balans tussen persoonlijk perspectief en het zakelijke geheel in de gaten houden.

A propos, als de persoon in kwestie die 5€ niet krijgt, beseffen jullie wel dat er hier een aantal overeenkomsten van toepassing staan waar wet boven algemene en bijzondere voorwaarden gaan? Er is een relatie van overeenkomst, en jullie zullen moeten investeren in niet enkel toetsing van uitvoering voor elke case maar ook van validatie daarvan. Tweakers is in dat opzicht een juridische partij, dat moet ingedekt worden en dat is niet enkel een kwestie van bescherming zoeken vooraf maar ook van reserveringen voor kosten die in dat soort relaties altijd blijven opduiken.

[ Voor 17% gewijzigd door Virtuozzo op 12-04-2013 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-05 14:29

Sen

<-->

Ik heb gewerkt bij een bedrijf wat in de shopreview staat en op elke 1000 orders kwam er 1 review. Vaak slecht want die melden het alleen. Mensen vragen om een shopreview te zetten werkt niet want wij hebben gewoon gedaan waar ze voor betaald hebben niets meer niets minder.

Maar is de shop waar 95% van de orders normaal gaat een slechte shop?

Over de kosten van 100 reviews 5 euro betalen per maand. Wat denk je dat die listing op tweakers kost?

[ Voor 13% gewijzigd door Sen op 12-04-2013 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
[...]

Precies dat. Maar laten we wel wezen, als er echt teveel van die reviews komen, dan is de proef toch mislukt?
Xyzer schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 12:10:
[...]

Ik vind het maar slecht, mensen die een slechte ervaring hebben met Dixons, waarom zouden zij een review posten als ze toch niet teruggaan naar Dixons?

En er zijn natuurlijk ook reviewers die onder de indruk zijn dat de review positief moet(hoort te) zijn om in aanmerking te komen voor de korting bij de volgende aankoop.

Ik zie dit het liefst zo snel mogelijk verdwijnen!
Oh maar dat gebeurt nu al. Juist mensen met een slechte ervaring maken een account, speciaal voor het achterlaten van een negatieve review.

[ Voor 37% gewijzigd door zeef op 12-04-2013 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Sen schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 12:24:
Ik heb gewerkt bij een bedrijf wat in de shopreview staat en op elke 1000 orders kwam er 1 review. Vaak slecht want die melden het alleen. Mensen vragen om een shopreview te zetten werkt niet want wij hebben gewoon gedaan waar ze voor betaald hebben niets meer niets minder.

Maar is de shop waar 95% van de orders normaal gaat een slechte shop?

Over de kosten van 100 reviews 5 euro betalen per maand. Wat denk je dat die listing op tweakers kost?
Los daarvan, er zijn prima bestaande instrumenten om dat soort interdependenties op te krikken. Ook zonder financiële incentivering, juist zonder dat zelfs. En daar kan Tweakers ook juist een rol in spelen. Natuurlijk zit daar ook een stukje risico in, dat is altijd zo. Maar om doelbewust de basis van vertrouwen te compromitteren, dat is een heel andere categorie van risico.

Er zijn legio mogelijkheden voor een bedrijf om een relatie op te bouwen tussen bedrijf en klanten. Natuurlijk koop je die relatie, daar investeer je in, daar werk je voor. Maar om de klant als het ware zelf te kopen, dat is iets heel anders. Dat breekt namelijk de basis van elke mogelijke relatie tussen bedrijf en klant af.

En dat is inmiddels ook wel gebleken in andere landen. Dit "plan" is een van de methodes die grotere spelers gebruiken voor beeldvorming om kleinere spelers in een kaalslag race te laten belanden. Is dat in het belang van een consument? Nee. Interessanter echter is de vraag of dat interessant is voor Tweakers? Al helemaal niet, omdat zo op termijn Tweakers afhankelijk wordt van de commerciële behartiging van belangen van derde partijen.

Je zou nu juist moeten willen dat die relatie andersom blijft. Dat is je basis voor een merk met groei in het zakelijke aspect van deze discussie. Niet zelf vrijwillig bukken om over je heen te laten springen (of erger).
zeef schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 12:31:
[...]

[...]

Precies dat. Maar laten we wel wezen, als er echt teveel van die reviews komen, dan is de proef toch mislukt?
Dat is dan wel een erg weinig objectieve of zelfs gevalideerde proef. Kom op, er zijn genoeg mensen hier die de methodologie kennen van dit soort pilots en hoe we dat stapje voor stapje verder uitwerken terwijl we ondertussen prima selectief elk gewenst beeld kunnen schetsen. Of dat nu productief is, dat zal ik maar in het midden laten.

A propos, ondertussen mis ik nog steeds enige aanwezigheid van wil tot toetsing van aannames onder deze pilot. Of misschien heb ik een bericht van de redactie gemist wat daar op in gaat? Kan zijn, natuurlijk. Vooralsnog zie ik echter nog steeds de aanpak van "business as usual". Dat is natuurlijk de eigen beslissing van Tweakers, en dat is ook prima, of het echter de goede keuze is op dit moment is een heel andere vraag.

[ Voor 20% gewijzigd door Virtuozzo op 12-04-2013 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaerock
  • Niet online
Het is in ieder geval goed dat er nu discussie over is. Als zoals zeef aangaf er ook duidelijk vanuit TW gecommuniceerd wordt over de proef, dan is het aan ons allen om te kijken wat er gebeurt in de shopreview. Ik blijf er wel bij dat doordat de beloning vanuit de aanbieder komt er nu dus een vertekend beeld ontstaat in de shopreview. Als je nu kijkt naar het effect van de dixons/mycom actie, is dat dus een hoop weinig inhoudelijke reviews van 4/5 sterren, die ervoor zorgen dat beide shops een erg goede totaalscore hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
Laat ik eens wat anders vragen. Jullie vinden een generieke beloning voor een review niet goed. Da's duidelijk. Twee vragen over iets anders.

Vraag een: Hoe denken jullie over een verloting van een prijs(je) onder alle reviewers van winkel X binnen een bepaalde periode? Waarbij Tweakers de loting uitvoert.

Vraag twee: Heb je nog een ander idee om mensen aan te sporen om een review achter te laten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Jaerock schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 12:39:
Het is in ieder geval goed dat er nu discussie over is. Als zoals zeef aangaf er ook duidelijk vanuit TW gecommuniceerd wordt over de proef, dan is het aan ons allen om te kijken wat er gebeurt in de shopreview. Ik blijf er wel bij dat doordat de beloning vanuit de aanbieder komt er nu dus een vertekend beeld ontstaat in de shopreview. Als je nu kijkt naar het effect van de dixons/mycom actie, is dat dus een hoop weinig inhoudelijke reviews van 4/5 sterren, die ervoor zorgen dat beide shops een erg goede totaalscore hebben.
Hoeveel discussie kun je hier over hebben. Heel veel.

Het is echter een gegeven dat dit soort constructies op bepaalde wijze werken, bepaalde resultaten hebben, en bepaalde afhankelijkheden kennen - maar ook specifieke consequenties hebben op termijn.

Dat zijn allemaal uitstekend gekende elementen. Dit is niets nieuws. Je hoeft maar een kleine greep te doen in bestaand onderzoek om erachter te komen hoe zich die elementen uitwerken. En ongeacht de commerciële resultaten en de uiteindelijke consequenties voor de verbindende partij (Tweakers in deze) is het extreem simpel vast te stellen dat dit soort constructies nooit in het belang van de consument zijn, zelden in het belang voor meer dan de bestaande grotere spelers in een markt, en altijd de verbindende partij op termijn òf waarde van merk kosten òf de verbindende partij doen belanden in een volledig nieuwe positie van afhankelijkheid onder belangen van de grotere spelers in een markt.

Dit is echt niets nieuws. Het gegeven dat men niet eens een toetsing doet uitvoeren, of er zelfs maar op in gaat, van de aannames en vereisten voor een pilot als deze. Het gegeven dat een pilot voor dit soort constructies altijd vereist dat de pilot actief is voordat men een "discussie" aangaat, dat zou mensen even tot nadenken moeten stimuleren. Het betekent simpelweg dat een "discussie" nutteloos is omdat men al de weg is ingeslagen.

Dat is ook begrijpelijk, vanuit perspectief van beleid en ontwikkeling daarvan. Dat maakt het echter absoluut niet goed dat men die weg toch al ingeslagen is. Op zijn minst een klein beetje onderzoek door marketing elementen zou al lang hebben kunnen wijzen op wie daadwerkelijk baat heeft bij dit soort constructies. Misschien dat iemand zich inmiddels al had afgevraagd "goh, van wie precies kwam dit nu ook al weer, oh jee".

Excuses als het wat hard overkomt. Maar "discussie" is in dit soort situaties niets meer of minder dan een instrument van damage control en afleiding terwijl de ingeslagen weg gewoon wordt bewandeld. Volstrekt logisch ook, toch kun je dat als bedrijf maar een beperkt aantal keren doen voordat je die munt van vertrouwen niet meer krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 423265

Pompi schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 12:18:
Voor De Persgroep niet. Je kunt jezelf in dat opzicht vergelijken met aanbieders van andere diensten zoals bv. Google of Microsoft, en geldt de bekende uitspraak: Als de dienst gratis voor jou ter beschikking staat, ben jij niet de klant, maar het product ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
zeef schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 12:47:
Laat ik eens wat anders vragen. Jullie vinden een generieke beloning voor een review niet goed. Da's duidelijk. Twee vragen over iets anders.

Vraag een: Hoe denken jullie over een verloting van een prijs(je) onder alle reviewers van winkel X binnen een bepaalde periode? Waarbij Tweakers de loting uitvoert.

Vraag twee: Heb je nog een ander idee om mensen aan te sporen om een review achter te laten?
Mijn vraag is, wat wil je bereiken met het groei in aantal reviews ?

Wat is de achterliggende gedachte, wat is je doel.

Meer reviews met een gemiddelde score van mensen die iets kopen, afrekenen en gebruiken zal weinig tot geen toegevoegde waarde hebben lijkt mij. Het enige wat je hiermee doet is het aantal reviews verhogen waardoor reviews met scores die afwijken van gemiddeld goede/slechte minder invloed hebben op de totaal score. Dit heeft weer het gevolg dat je na een x aantal lage scores alsnog gemiddeld vrij hoog staat. Gemiddeld gezien zal het onderlinge verschil tussen de webshops minder goed zichtbaar worden.

Betreffende je punt 1. Synology verloot ook een aantal items onder alle beta testers. Of ze dit puur random doen of op basis van de waarde en toevoeging van je beta reponse weet ik niet, maar dit lijkt me al een beter idee dan hoe het nu gaat.

[ Voor 9% gewijzigd door Viper® op 12-04-2013 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Awaken1
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 28-04 11:18

Awaken1

All hail the mighty hypnotoad!

Toch even reageren want hier is feedback nodig.

Doelstelling Tweakers: Zo veel mogelijk goed onderbouwde reviews op de website die een duidelijk en eerlijk beeld geeft van de prestatie van de winkel.

Resultaat: Veel reviews die slecht onderbouwd zijn en vooral neergeplempt worden om de 5 euro te scoren.

Ik zeg dit even kort door de bocht omdat ik van mening ben dat de pilot niet geslaagd is. Je krijgt nooit eerlijke reviews door mensen aan te sporen met gratis goederen/geld. Hier moet je als organisatie die graag een objectief beeld wil geven ook niet aan mee gaan doen.

Ik denk dat de huidige manier van werken goed werkt omdat veel reviews (ook al zijn het uitschieters) toch gemiddeld een beter beeld geeft dan de gratis goederen reviews.

Misschien een idee:
Verzamel bij diverse webshops goederen en bied die als Tweakers aan degene die een review schrijven. Zo krijg je meer reviews die niet direct verbonden zijn aan de winkel. Zo kan je bieden aan mensen die hun review goed onderbouwen en die veel reviews schrijven. Volgens mij eerder een win-win-win situatie dan deze actie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter

Ad een: Al een beter idee maar een prijs voor alle reviews, onafhankelijk van voor welke shop hij is, zou dan pas echt een level playing field betekenen.

Ik snap dat je dan het probleem hebt:wie betaald deze prijs? (En dat zal dan tweakers moeten zijn.)
Want als je het per winkel doet houdt je het probleem dat een grote keten grote prijzen (of uberhaupt prijzen) ter beschikking kan stellen en de kleine niet.
En zit je dus weer met het probleem dat kleine shops minder positieve reviews krijgen dan grote met prijzen.

[edit]
Alternatief voor het betalen door tweakers is de prijzen wel door winkels te laten sponsoren, "prijs aangeboden door ...", maar er wel heel duidelijk bij de vermelden dat hij ook te winnen is als je reviews voor andere shops plaatst.

[ Voor 10% gewijzigd door Vliegvlug op 12-04-2013 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:51

Duinkonijn

Huh?

Misschien iets van een unieke link waarmee mensen een review achter kunnen laten..

Zonder account in een keer je review delen, zonder dat je eerst moet registreren.
zorgt er voor dat je laagdrempelig blijft

Scheelt T.net ghost accounts en als een shopper daadwerkelijk interesse in t.net heb, kan hij of zij als nog een account aanmaken

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaerock
  • Niet online
@Virtuozzo ik ben het met je eens, en waarschijnlijk is het ook ijdele hoop van mijn kant dat de discussie zou kunnen leiden tot een koerswijziging. Maar ons enige alternatief is dan in dit geval de shopreviews links laten liggen, en waarschijnlijk op den duur tweakers verlaten omdat we ons er niet meer thuis voelen.

@zeef als het echt gaat om meer van dergelijke reviews te genereren, dan zou ik inderdaad een beloning vanuit tweakers voorstellen. Je kan dan denken aan een grotere karma beloning, maar dat is minder aansprekend dan kortingsbonnen of een prijs.
Je kan ook zoals jij aangaf iedere maand een verloting houden vanuit tweakers, en die kan wat mij betreft prima gesponsord worden door shops uit de pricewatch. Echter moet deze verloting wel geheel onafhankelijk door tweakers plaats vinden, kortom je hoeft geen review te plaatsen voor een van de sponsorende shops. En je review mag positief danwel negatief zijn, als deze maar goed onderbouwd is en dus aan de tweakers richtlijnen voldoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online

Wat dacht je van een bedrijf wat zijn best doet om mensen aan te spreken om deel te nemen aan gezamenlijke acties. U bent een klant, help ons u te helpen. Elke review telt. Als we deze target halen, dan komen we in beeld met hoe we werken, hoe meer inzicht hoe beter we functioneren, kijk eens hoe we met dit resultaat van marktpenetratie u welke lagere prijs kunnen geven. Laat ze Tweakers eens als een presentatieplatform bekijken in plaats van enkel een marktportaal (daar bestaan er al te veel van, bouw nou eens juist op die verschuivingen in patronen van consumenten wantrouwen). Elk bedrijf hoort te weten hoe ze hun klanten kunnen instigeren om niet als individu in die relatie te zitten maar als groep.

Wat kort door de bocht ja, maar jullie hebben een eigen marketing team op de loonlijst, en die bedrijven ook :P Er bestaat instrumentatie om dit soort relaties uit te bouwen middels niet financiële incentivering. Elke goede marketeer leert dat op de opleiding.

A propos, reviews is slechts een variabele van de relatie. Hou er rekening mee dat het een artificiële variabele is, heel vergelijkbaar met de hedendaagse trend in social media van followers en likes. Het lijkt veel te zeggen, het ziet leuk uit op presentaties, maar het verband tussen dit soort statistiek en feitelijke relaties tussen klanten en bedrijven is heel erg ver te zoeken. Wat veel meer van belang is, dat is de connotaties die men heeft voor de relatie tussen bedrijf, prijs, service. Dat is moeilijk om te accepteren ja in een sector waar het om het volume van marges gaat (en waar men dus constant reikt naar "nieuwe" instrumenten om mensen snel binnen te halen), toch moet men er rekening mee houden.

Een van de bedrijven uit de portfolio heeft zeer goede, en zeer consistente resultaten geboekt in groei door het opbouwen van relaties met klanten middels gebruik van platform communities als enabler van incentivering door consumenten. Incidenteel ook een van de thema's deze week op de week van de ondernemer in utrecht. Maar goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Sneu voor winkel A t/m Z. (behalve X ;) )
Ja, gewoon niet ;)

Het heeft m.i. niet zoveel zin om 100-den min of meer dezelfde reviews te lezen, is overbodig tijdrovend, en de belangrijke issues verdwijnen in de massa. De klanten die *uit zichzelf* de moeite nemen om een postieve of negatieve review te plaatsen geven mij al een voldoende en vooral betrouwbaarder indruk van het functioneren van een shop.

// Evt. zou een sterrensysteem die het aantal stemmen en het gemiddelde weergeeft (zoals er al is) geen probleem zijn, maar a.u.b. niet steeds dezelfde reviews dat alles 'prima' is ;)

// In een normale situatie bestel je wat, betaal je, en korte tijd later komt het aan (in goede staat). Die situatie hoeft wmb niet iedere keer vermeld te worden, maar juist de uitzonderingen (zowel positief als negatief) echter wél.

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 423265 op 12-04-2013 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puc van S.
Anoniem: 423265 schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 12:59:

Het heeft m.i. niet zoveel zin om 100-den min of meer dezelfde reviews te lezen, is overbodig tijdrovend, en de belangrijke issues verdwijnen in de massa. De klanten die *uit zichzelf* de moeite nemen om een postieve of negatieve review te plaatsen geven mij al een voldoende en vooral betrouwbaarder indruk van het functioneren van een shop.

// Evt. zou een sterrensysteem die het aantal stemmen en het gemiddelde weergeeft (zoals er al is) geen probleem zijn, maar a.u.b. niet steeds dezelfde reviews dat alles 'prima' is ;)
Waarom zou een review dat het prima zou zijn niet nuttig zijn? Stel dat je als (zoals eerder genoemd) een webwinkel hebt met 1000 klanten waarvan er 950 "prima" zijn maar geen review plaatsen en er 50 zijn die een slechte review plaatsen.

Als gevolg daarvan staat de shop als slecht te boek in de PW, terwijl het eigenlijk een normale goede shop is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Punt twee van Ingchaorth daar is erg interessant. Heel vaak zie je dat reviews enkel gebruikt worden "after the fact". En dan meestal vanuit een negatieve ervaring. Tweakers is juist een uitzondering omdat hier meer mensen de moeite nemen om een review achter laten vanuit (wat je best zo kan noemen) de "cultuur" van tweakers. En juist dat is iets waar het de moeite waard is om verder na te denken over hoe je die cultuur kunt laten groeien, hoe je daar nieuwe gebruikers mee kunt "besmetten" :P

Serieus en oprecht, denk er eens over na waarom Tweakers juist in deze anders is. Hint: Tweakers is geen partij tussen consumenten, maar een "enabler" voor consumenten om samen de munt van vertrouwen te besteden.

Even praktischer van aard, juist in de huidige strijd tussen retail en web zou het best eens interessant kunnen zijn om methodes van "kijkje in de keuken" op tafel te zetten in de brainstorm tussen Tweakers en commerciële partijen. Reviews zijn een heel, heel beperkte variabele in het opbouwen van een relatie tussen bedrijven en hun klanten. Misschien dat Tweakers eerst eens de vraag moet stellen aan die partijen wat ze precies willen: willen ze dat klanten terugkomen, of willen ze sneller meer klanten binnenkrijgen zonder dat het terugkomen van die klanten echt een belangrijk punt is ....

Reviews zijn veel beperkter nuttig dan men meestal denkt. Natuurlijk heeft men die graag. Maar waar komt het fenomeen (mensen die uit zichzelf de moeite nemen) vandaan? Uit de relatie tussen bedrijf en klant. Dan kom je op factoren als loyaliteit, waarde van merk, kwaliteit van service, incentivering van herhaalde verkoop, en zo voort.

Even alle gekheid op een stokje, reviews "kopen" is hetzelfde als fake twitter accounts aanschaffen. Denk er eens over na. Het is een leuke industrie altijd, maar het commerciële nut is zelden groter dan de kosten die men erbij aangaat. En dat heeft uiteindelijk altijd zijn weerslag op het platform wat er tussen hangt.

[ Voor 5% gewijzigd door Virtuozzo op 12-04-2013 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Puc van S. schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 13:10:
[...]

Waarom zou een review dat het prima zou zijn niet nuttig zijn? Stel dat je als (zoals eerder genoemd) een webwinkel hebt met 1000 klanten waarvan er 950 "prima" zijn maar geen review plaatsen en er 50 zijn die een slechte review plaatsen.

Als gevolg daarvan staat de shop als slecht te boek in de PW, terwijl het eigenlijk een normale goede shop is.
Daarom mijn edit met dat sterrensyteem (wat al bestaat). Normaal gesproken gaat alles prima. Als iedereen dat in een geschreven review zou vermelden krijg je honderden reacties, en vallen de (onderbouwde) interessante postieve en negatieve reviews in het niet. Met dat sterrensyteem hoef je, als alles in orde is zonder bijzonderheden, alleen een aantal sterren te geven, en pas commentaar als je iets bijzonders te melden hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eypo
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21:23
Mijn tegenpunt om te gaan loten zou zijn dat je dan wellicht spookreviews gaat krijgen, hoe ga je controleren of de reviewer ook werkelijk het product heeft aangeschaft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puc van S.
joris1989 schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 13:18:
Mijn tegenpunt om te gaan loten zou zijn dat je dan wellicht spookreviews gaat krijgen, hoe ga je controleren of de reviewer ook werkelijk het product heeft aangeschaft?
Je bent verplicht een bestelnummer op te geven bij een review, en die kan de shop in kwestie natuurlijk controleren (daarnaast zijn bestelnummers normaal gesproken redelijk sequentieel per shop, dus tweakers kan ook min of meer achterhalen of het een bogus nummer is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Maar zou je echt in een situatie willen belanden waar Tweakers - op de achter- of de voorgrond - in zo'n validatie proces betrokken zou zijn? Voor incidenten onderhevig aan een specifieke discussie, of integraal, of enkel in het geval van een procedure (tussen derde partijen)? Voor een lotterij case ok, maar dan komt het weer als integraal onderdeel als er meerdere lotterijen gepland staan, of verwacht gepland te worden.

Dat er getoetst moet worden aan voorwaarden en vereisten ja, maar dat is iets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
offtopic:
De stroom lag er hier uit dus ik moet even bijlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
zeef schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 14:22:
offtopic:
Coming Soon: de Tweakers Energie Actie :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
Ik zie een hoop interessante punten voorbijkomen. We zijn al een tijdje bezig om te kijken hoe we het karma systeem kunnen uitbouwen tot een echt reputatiesysteem. Maar dat staat nog in de kinderschoenen.

Verder staan er goede ideeën in over een verloting over alle reviews, los van de winkels. Dat hebben we al eens eerder gedaan dus dat zou zonder problemen nog eens kunnen. We gaan nog eens diep nadenken over plannen voor individuele winkels, daar komen we nog op terug. Ik kan dat (helaas :P) niet op vrijdagmiddag alleen beslissen.

Blijf ondertussen meedenken, we lezen en schrijven mee. :)

[ Voor 5% gewijzigd door zeef op 12-04-2013 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
zeef schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 14:22:
offtopic:
Snel, review invullen over de NUON/ESSENT >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Ik heb antwoord van Dixons (BAS Group) gekregen naar de voorwaarden van de Tweakers review kortingsactie:
Bedankt voor je e-mail en vragen omtrent onze review actie.

Wij willen doormiddel van de flyer die men bij de bestelling ontvangt onze klanten aansporen tot het schrijven van een review. De review mag zowel negatief als positief, men ontvangt sowieso een €5 kortingscode die in onze webwinkel te gebruiken is.

Doormiddel van deze reviews, kunnen wij de ervaringen van onze klanten analyseren en waar nodig aanpassingen maken in onze systemen of klantbenadering. Tevens kunnen klanten die ons niet kennen, doormiddel van deze reviews, een keuze maken om wel of niet bij ons een product aan te schaffen.

Aan deze kortingscode zit geen ‘maar’ verbonden. Je kan deze kortingscode gebruiken op elke order en elk willekeurig product, er zit geen minimum aankoopbedrag aan verbonden om deze kortingscode te gebruiken!

Wij vragen voor de review geen persoonlijke gegevens, maar vragen om na het plaatsen van de review een e-mail te sturen naar activecare@basgroup.nl, waarna wij controleren of deze daadwerkelijk is geschreven. Na het controleren ontvangt de reviewschrijver een €5 kortingscode. Wij doen verder niets met de eventuele meegestuurde gegevens.

Het schrijven van een review geeft recht op een kortingscode van €5, die eenmalig in te wisselen is. Mocht je in een korte tijd twee bestellingen hebben geplaatst, en dus ook twee reviews, ontvang je hiervoor tweemaal een kortingscode. Echter kun je deze kortingscodes niet tegelijk gebruiken.

Ik hoop dat bovenstaande een duidelijk beeld geeft waarom wij deze reviewflyer met onze bestellingen meesturen.

Mocht je toch nog vragen hebben schroom dan niet om op deze e-mail te reageren of ons telefonisch te benaderen op onderstaande telefoonnummer.

Met vriendelijke groet,

Randy Verschuren

Active Care, BAS Group
Heb mijn OP ook bijgewerkt met deze info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Prima marketing reactie, netjes gestructureerd en duidelijk met betrekking op de relatie klant en bedrijf in de context van die actie. Slim ingespeeld op het aspect van meervoudige aankopen, al blijkt daar wel toch uit waar de aandacht op ligt. En dat is inderdaad financiële incentivering van reviews als onderdeel van verkoop- en marketingstrategie.

Begrijpelijk, maar dit is nu wel precies een schoolvoorbeeld van instrumentatie wat het platform tot partij maakt in de relatie, en wat als oogmerk dominante beeldvorming heeft, maar ook instrumentatie wat onderdeel is van een schaal van ontwikkeling. Een stap in een groter plan dus.

Prima constructie voor een generieke community site, zoals je er veel ziet. Ik plaats nu echter nog veel meer er vraagtekens bij of Tweakers dat soort wegen wel dient te bewandelen. Niet enkel vanuit zakelijk perspectief (primair) maar ook vanuit het perspectief van merk en positie ten opzichte van gebruikers.
Je zou toch juist mogen verwachten dat aangezien Tweakers groot is geworden door te bouwen op de punten van sterkte in de relatie tussen hen en gebruikers dat men dat fundament nou juist zou proberen te verstevigen, om zo de commerciële positie naar andere partijen te verankeren. Even als persoonlijke noot, Tweakers is juist voorzien van groei omdat het geen dertien in een dozijn community site / platform is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous

InFamous

excommunicado

Is het niet gewoon een idee om het frontpage moderatie systeem ook door te voeren naar de shop reviews?, dat bijvoorbeeld een review die alleen maar aanduid goed goed goed op -1 gezet kan worden en niet zichtbaar. Zo blijft het overzichtelijk welke reviews wel wat toevoegen en welke niet. Bij misbruik uiteraard net als de frontpage moderatie intrekking van de mod-rechten. Dan maakt het in mijn inziens niet meer uit of er een loting, tegoed bon, geld tegen over staat. Als een review echt wat toevoegd en goed onderbouwd is, negatief of positief zal deze uiteindelijk gewoon netjes +1,2 of 3 gemod worden. Op die manier kan je goed zien welke reviews wat toevoegen, welke redelijk is en welke totaal niks toevoegen.

Uiteindelijk heb je hier mod-rechten voor nodig en zullen de eendags users de boel niet verstieren.

Daarnaast waarschijnlijk belangrijkste punt, de community die Tweakers maakt en al die jaren gesteund heeft word betrokken en heeft zeggeschap.

[ Voor 14% gewijzigd door InFamous op 12-04-2013 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Ik heb het gevoel dat er veel minder gemod gaat worden op reviews dan nu op de FP gebeurt en dan heeft het denk ik ook weinig waarde.

Bijkomend probleem is hoe ga je de mod score dan meewegen in de totaal score.
Plus de crew heeft weer een extra ding om te controleren, misbruik van modrechten bij reviews.
Denk niet dat ze daar op zitten te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous

InFamous

excommunicado

Op de frontpage word misbruik automatisch gecontroleerd, daarnaast moet nog maar blijken of er minder gemod gaat worden. Immers krijg je er karma mee en mod rechten krijg je pas na zoveel karma eventueel te verhogen voor shopreviews. Het bijkomende probleem van hoe ga je de mod score meewegen in het eind oordeel is volledig zelf te bepalen door de lezer. B.v.

Website werkt prettig, betalen was makkelijk( 5 sterren gegeven ) deze review voegt weinig toe en juist gemod zal deze op 0 komen te staan.

Website werkt prettig, lang uitgebreid onderbouwd verhaal over de bestelling (5 sterren gegeven) deze review voegt wel degelijk wat toe en is goed onderbouwd en verdient dus een +2, + 3.

Zelfde geldt voor negatieve reviews,
Alleen maar zeggen slechte winkel etc etc. Voegt niks toe als het niet onderbouwd is en verdient dan ook een 0, -1. Het is dan aan de lezer zelf te bepalen hoeveel waarde zij hechten aan dergelijke reviews.

Daarnaast als de mods nu al een topic hebben over valse eendags user reviews dan hebben ze nu net zoveel werk als dan, misschien hebben ze dan zelfs minder werk omdat de Tweakers( leden ) zeggenschap hebben welke review een -1, 0, +1, +2 of indien heel goed +3 verdiend.

Dan maakt het inweze ook niet uit of een website een cadeaubon of vergoeding geeft aangezien de reviews met weinig toegevoegde waarde gewoon naar beneden gemod worden.

Wat je daarnaast ook creërt is dat mensen minder snel in een boze bui een impulsieve review gaan plaatsen omdat ze hun ei kwijt moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Wat hier al eens gezegd is, weet niet meer door wie:

Waarom zou je "gemiddelde" reviews willen hebben? Persoonlijk vind ik dat totaal niet interessant, omdat het ook gemiddeld hoort te zijn. Een review als

"De site werkt goed, de prijs was goed en de verzending was ook wel goed, want alles was wel goed ingepakt en de factuur was duidelijk" zegt mij eigenlijk helemaal niks: zo hoort het toch te gaan?

Ik ben juist benieuwd naar bijvoorbeeld de aftersales, en dat maakt en breekt ook een winkel En dat maakt het ook intressant om bij andere winkels te kijken.

Reviews zoals je ze nu en masse ziet op de Dixons reviewlijst, stellen gewoon niks voor, zijn puur gemaakt om even 5 euro te cashen en meer niet. Ik ben bang dat zodra Tweakers besluit overal wat voor te geven, of een soort loterij ervan maakt, dat dat alleen maar meer toeneemt, waardoor de pricewatch nutteloos wordt.

Echte tweakers blijven wel reviews schrijven, met of zonder kans op een prijsje.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ilmar
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 00:03

Het probleem bij betaalde shopreviews is juist de bevoordeling van 1 winkel. Er is geen absolute maat voor betrouwbaarheid, 5 sterren betekent niet dat een shop je nooit belazerd, alleen dat het waarschijnlijk een van de betere is van de selectie die op Tweakers staat. Daarmee is de hele beoordeling dus een onderlinge vergelijking en geen absolute maat. Als bij één bepaalde winkel ineens een aanzienlijk grotere 'incentive' is om een review achter te laten, worden de beoordelingen dus misschien wel realistischer, maar niet meer onderling vergelijkbaar (maw. een shop met 2 sterren kan betrouwbaarder zijn dan één met 4 omdat van die 4-ster-shop procentueel meer 'gemiddelde, naar verwachting' reviews worden geplaatst).

Kortom, een beloning dient shop-onafhankelijk te zijn.

Daarnaast kan je je natuurlijk afvragen hoe nuttig 'gemiddelde reviews' zijn... als scores realistisch zouden zijn zouden, uitgaande dat zo'n 90% van de transacties normaal verloopt, alle shops dus tussen de 4,5 en 5 sterren variëren. Het zijn juist de uitersten die de meeste informatie geven (hoe doet een winkel het op z'n best en hoe op z'n slechts).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
Ilmar schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 18:32:
[...]

Het probleem bij betaalde shopreviews is juist de bevoordeling van 1 winkel. Er is geen absolute maat voor betrouwbaarheid, 5 sterren betekent niet dat een shop je nooit belazerd, alleen dat het waarschijnlijk een van de betere is van de selectie die op Tweakers staat. Daarmee is de hele beoordeling dus een onderlinge vergelijking en geen absolute maat. Als bij één bepaalde winkel ineens een aanzienlijk grotere 'incentive' is om een review achter te laten, worden de beoordelingen dus misschien wel realistischer, maar niet meer onderling vergelijkbaar (maw. een shop met 2 sterren kan betrouwbaarder zijn dan één met 4 omdat van die 4-ster-shop procentueel meer 'gemiddelde, naar verwachting' reviews worden geplaatst).

Kortom, een beloning dient shop-onafhankelijk te zijn.
Tenzij wij loten met de randomgenerator die we nu ook gebruiken voor de prijzen. Daar vul je gewoon de ID's van de reviews in en die trekt er een (of meer). Volledig los van de inhoud. Maar misschien is het wel beter om zoiets weer eens een keer over alle reviews in een maand te doen. Ik zet 'm op de lijst. ;)
Daarnaast kan je je natuurlijk afvragen hoe nuttig 'gemiddelde reviews' zijn... als scores realistisch zouden zijn zouden, uitgaande dat zo'n 90% van de transacties normaal verloopt, alle shops dus tussen de 4,5 en 5 sterren variëren. Het zijn juist de uitersten die de meeste informatie geven (hoe doet een winkel het op z'n best en hoe op z'n slechts).
Omdat er veel aan de extreme kant gescoord wordt, zowel positief als negatief. Een wat meer gewogen beeld is toch niet slecht? Bovendien zie je dat bij weinig reviews de positieve of negatieve scores een vertekend beeld geven. Beide kanten op, niet alleen negatief maar zeker ook positief. Een gemiddelse score kan met 4 of 5 '5 sterren' reviews flink stijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
InFamous schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 17:09:
Is het niet gewoon een idee om het frontpage moderatie systeem ook door te voeren naar de shop reviews?, dat bijvoorbeeld een review die alleen maar aanduid goed goed goed op -1 gezet kan worden en niet zichtbaar. Zo blijft het overzichtelijk welke reviews wel wat toevoegen en welke niet. Bij misbruik uiteraard net als de frontpage moderatie intrekking van de mod-rechten. Dan maakt het in mijn inziens niet meer uit of er een loting, tegoed bon, geld tegen over staat. Als een review echt wat toevoegd en goed onderbouwd is, negatief of positief zal deze uiteindelijk gewoon netjes +1,2 of 3 gemod worden. Op die manier kan je goed zien welke reviews wat toevoegen, welke redelijk is en welke totaal niks toevoegen.

Uiteindelijk heb je hier mod-rechten voor nodig en zullen de eendags users de boel niet verstieren.

Daarnaast waarschijnlijk belangrijkste punt, de community die Tweakers maakt en al die jaren gesteund heeft word betrokken en heeft zeggeschap.
Dat is inderdaad iets wat samenhangt met het uitwerken van een meer op prestatie/kennisniveau gebaseerde karmascore. Nu zie je karma zonder te weten waar de kennis of inzet zit. Dat willen we graag veranderen zodat je ook kan laten zien dat je een expertis hebt opgebouwd op een bepaald gebied. Stel je post heel veel over SSD's, dan zou bijvoorbeeld je review over een Samsung 830 een hogere ranking moeten hebben dan die van mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous

InFamous

excommunicado

zeef schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 22:08:
[...]

Dat is inderdaad iets wat samenhangt met het uitwerken van een meer op prestatie/kennisniveau gebaseerde karmascore. Nu zie je karma zonder te weten waar de kennis of inzet zit. Dat willen we graag veranderen zodat je ook kan laten zien dat je een expertis hebt opgebouwd op een bepaald gebied. Stel je post heel veel over SSD's, dan zou bijvoorbeeld je review over een Samsung 830 een hogere ranking moeten hebben dan die van mij.
Mijn doel was net iets anders, mensen moeten het uiteraard verdienen doorwijze van karma etc..
Maar het doel van reviews baseren op karma was niet mijn bedoeling.

Mijn bedoeling was meer het frontpage moderatie systeem kopieren naar de reviews waarbij de eind gebruiker kan uit maken of hij de review een -1,0,+1,+2,+3 waard vind. Dan ook meteen het sorteer systeem van de frontpage kopieren of je alle reviews wilt zien of alleen de reviews met een +1,+2 wilt weergeven. Waardoor je dus uit eindelijk alleen de belangrijke reviews overhoudt omdat de reviews zonder enige toegevoegde waarde naar beneden worden gemod door die mensen die kunnen moddereten. Hierdoor heeft de community inspraak, reviews die geplaatst zijn voor kortingen etc(niets toevoegen) worden vanzelf naar -1 gemod, moderators hebben minder werk met het verwijderen van reviews die nep etc zijn en mensen kunnen zelf bepalen of Zij meer waarde hechten aan een review met een +3 of net zoveel waarde hechten aan een review met een +1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Hoe dan ook, karma of een andere weging, dat is een discussie die los staat van de consequenties van wijzigingen in beleid die - zogezegd - het kopen van reviews mogelijk maken. De enige insteekhoek is daar het gebruik van moderatie als lapmiddel tegen het hellend vlak wat men schept door het mogelijk maken van kopen van reviews.

Dan krijg je hoe dan ook scenario's waar doelstellingen van verschillende partijen maar al te makkelijk ook gecompromitteerd worden. Goh, we hebben een deal gesloten om reviews in te kopen zodat we de concurrerende startende ondernemer hiernaast niet in het beeld hebben van klanten, en nou krijgen wij allemaal het equivalent van "dislikes"?

Ik stel het even scherp, natuurlijk, maar serieus is dat nou een gezonde weg? Nee. Welk compromis dan ook blijft een lapmiddel tegen afbreuk doen aan een set principes wat nou juist Tweakers zo interessant maakt. Voor de consument, maar ook voor de andere relaties van Tweakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:44
Ilmar schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 18:32:
Precies om deze reden winnen methoden als Net Promotor Score aan populariteit (om bijvoorbeeld bedrijven of producten te meten) met als achterliggende theorie dat je juist aan de passives (=gemiddelde reviews) niets hebt, maar aan de promotors en distractors des te meer om een goed beeld te vormen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous

InFamous

excommunicado

Virtuozzo schreef op zaterdag 13 april 2013 @ 09:04:
Hoe dan ook, karma of een andere weging, dat is een discussie die los staat van de consequenties van wijzigingen in beleid die - zogezegd - het kopen van reviews mogelijk maken. De enige insteekhoek is daar het gebruik van moderatie als lapmiddel tegen het hellend vlak wat men schept door het mogelijk maken van kopen van reviews.

Dan krijg je hoe dan ook scenario's waar doelstellingen van verschillende partijen maar al te makkelijk ook gecompromitteerd worden. Goh, we hebben een deal gesloten om reviews in te kopen zodat we de concurrerende startende ondernemer hiernaast niet in het beeld hebben van klanten, en nou krijgen wij allemaal het equivalent van "dislikes"?

Ik stel het even scherp, natuurlijk, maar serieus is dat nou een gezonde weg? Nee. Welk compromis dan ook blijft een lapmiddel tegen afbreuk doen aan een set principes wat nou juist Tweakers zo interessant maakt. Voor de consument, maar ook voor de andere relaties van Tweakers.
Begrijp met niet verkeerd hoor, ik ben het er totaal niet mee eens met het "kopen" van reviews. Maar als Tweakers dit toch gaat door zetten omdat ze meer bezoekers willen en meer reviews willen, dan zie ik als enigste optie dat ervaren Tweakers(leden) zeggeschap hebben over die reviews om het toch overzichtelijk en netjes te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Klopt, ben ik het mee eens. Dat neemt niet weg echter dat het nog steeds geen kwestie is van de minste van verschillenden kwaden, zogezegd. Het blijft een weg op zich waar men zich toch moet afvragen of de baten wel alle te nemen kosten dekken.

Gezien experimenten en implementaties elders met de tijd heen zeg ik dan dat het juist nu wel eens veel verstandiger zou zijn om niet voor deze weg te kiezen, en om zich juist daar mee te onderscheiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 197141

Tsja , als ik snel een DVD brander nodig heb dan is die 5 Euro toch snel verdiend met slap lulpraatje in de shopreview.

Daarnaast kun je zonder account op website en met verschillende mailadressen aardig wat van die bomnnen scoren. ;)

[ Voor 33% gewijzigd door Anoniem: 197141 op 14-04-2013 02:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPM
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11-07-2024

MPM

Zo! Ben een echte werkdagen-tweaker en was vrijdag vrij maar heb een hele hoop kunnen bijlezen ;)

Ten eerste: Als dit een Pilot was vind ik het erg vreemd dat voor moderatie nog steeds verwezen word naar het forum. Ik verwacht toch dat bij een dergelijk ingrijpende verandering iemand even de reviews snel bekijkt (zeg, dagelijks) om de onjuiste reviews aan te pakken. Je zou als Tweakers zijnde iig moeten willen weten wat het effect van deze actie is en hiervoor zul je dus de reviews willen bekijken. Aangezien er een ongeloofelijk aantal non-reviews zijn blijven staat ga ik er bij deze dus vanuit dat dit niet is gedaan en dat de kwaliteit van de reviews geen punt van belang was in deze pilot..

Daarnaast vraag ik mij af wat een wenselijk aantal reviews per webshop is. Als je naar het aantal reviews per shop kijkt (buiten de top 4-5 een aantal van <10 per week) in vergelijking met het aantal reviews van de Bas groep van een week geleden (volgens mij Mycom >90 en Dixons >60) dan lijkt mij het wel erg extreem. Volgens mij is dit al een maand of 2 bezig (de eerste keer dat ik een stijging zag van het aantal reviews van MyCom) dus dit zijn zo'n 1000 extra reviews...

Zo, dat als eerste opmerking, dan nu in op de huidige 'discussie':

Ik denk dat een actie/vergoeding vanuit een webshop zelf niet bijdraagt aan de kwaliteit van de shopreviews.
Ook een vergoeding vanuit Tweakers (al dan niet gefinancierd door de webshops zelf) vind ik zelf geen goed idee TENZIJ je meer kans maakt bij een kwalitatief goede (ongeacht positief of negatief, maar juist onderbouwde) review. Hier zal dan inderdaad de eerder genoemde moderatie door mede tweakers een middel voor zijn.

Als afsluiter hoop ik dat in het vervolg dergelijke 'Pilots' via het forum gedeeld worden met de eindgebruiker. Dit zodat we direct kunnen beginnen met de discussie en dat het voor jullie ook direct duidelijk is wat jullie achterban van een actie vind. Niet dat we hierachter moeten komen omdat een gebruiker een topic start..

Maar ja, dit is natuurlijk ook allemaal een persoonlijke mening :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaerock
  • Niet online
Ik zie dat er dit weekend in ieder geval één uitgebreide shopreview is binnengekomen van onze TS ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yohsoog
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-06 15:22
zeef schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 22:05:

Omdat er veel aan de extreme kant gescoord wordt, zowel positief als negatief. Een wat meer gewogen beeld is toch niet slecht? Bovendien zie je dat bij weinig reviews de positieve of negatieve scores een vertekend beeld geven. Beide kanten op, niet alleen negatief maar zeker ook positief. Een gemiddelse score kan met 4 of 5 '5 sterren' reviews flink stijgen.
Ik ben het eens met de mensen die aangeven geen toegevoegde waarde in die neutrale reviews te zien. Wat wel zou kunnen helpen is om ergens te kunnen zien hoeveel aankopen (via Tweakers Pricewatch) er bij desbetreffende webshop zijn gedaan over dezelfde periode als dat je reviews bekijkt.

Op die manier kan je zelf ook wel inschatten hoe die 'uitschieters' (zeer positieve en negatieve reviews) meewegen in je totaal oordeel want zoals je zelf aangeeft zijn de mensen die geen review schrijven over het algemeen de neutrale gevallen.

Om maar even een rudimentair voorbeeld er bij te halen: ik kijk bij shop X de reviews na van het afgelopen half jaar, dat zijn er 50. Daarnaast kan ik zien dat deze shop over datzelfde half jaar 1000 verkopen heeft gerealiseerd (via TW PW) dan kan ik voor mezelf wel beslissen dat er misschien nog 50 extra uitschieters waren maar dat de overige 900 waarschijnlijk wel redelijk normaal zijn afgehandeld en daaruit concluderen of ik deze shop vertrouw. Als ik zou zien dat er over diezelfde periode slechts 100 verkopen waren voor deze shop zou mijn besluit waarschijnlijk anders zijn.

Uiteraard heb je dan wel een actieve link nodig met je partners waarbij je kan zien hoeveel verkopen er voortvloeien uit gebruik van de pricewatch (als je dat element wil meenemen) en ook zal je moeten kunnen werken met periode filtering in de reviews om deze te matchen met het aantal verkopen over dezelfde periode. Dit vergt wel wat dev-werk, maar anders steek je ook je tijd en geld in het opzetten en afhandelen van wedstrijden etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 02:29

Marc H

- - Is wakker - -

Misschien moet je het juist makkelijker maken, gewoon een simpele knop met: "ik heb bij deze shop gekocht, maar geen bijzonderheden te melden" (of iets dergelijks ;) ) eventueel met een transactie/bon nummer erbij voor vals spelen.Puur om inzicht te krijgen hoeveel tweakers daar wat hebben gekocht.

Als dat werkt, krijg je wel enig inzicht hoe de shop presteert.

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biersteker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03-06 17:06
Het punt blijft dat je in een korte tijd (het lopen van de actie), een hoop reviews krijgt, die eigenlijk alleen maar representatief zijn voor de periode van de actie. Het is leuk dat nu 70%/80% van de reviews uit een periode van 6 weken komt. (pagina 1 t/m 16 van de 20 pagina). Maar het draagt niet bij.
1. In de lange termijn betrouwbaarheid van de webshop
2. De kwaliteit van de review. (Reviews zijn behoorlijk discutabel te noemen (en dan druk ik me netjes uit))
3. Objectiviteit (Economisch biased)
4. Kwaliteit (Van nieuwe users, die puur registreren voor de 5 euro, waarbij het concept tweakers-review compleet verneukt word, om niet eens te beginnen over het kennis niveau van de gebruiker)
5. Algemene betrouwbaarheid, en dan vooral geloofwaardigheid van tweakers.

(trouwens delete die dummy review van die High Tech Crime account nou eens)
prd_mpm schreef op maandag 15 april 2013 @ 17:29:

Als afsluiter hoop ik dat in het vervolg dergelijke 'Pilots' via het forum gedeeld worden met de eindgebruiker. Dit zodat we direct kunnen beginnen met de discussie en dat het voor jullie ook direct duidelijk is wat jullie achterban van een actie vind. Niet dat we hierachter moeten komen omdat een gebruiker een topic start..
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

[ Voor 27% gewijzigd door Biersteker op 18-04-2013 02:06 ]

Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Jaerock schreef op maandag 15 april 2013 @ 21:04:
Ik zie dat er dit weekend in ieder geval één uitgebreide shopreview is binnengekomen van onze TS ;)
Ik dacht, laat ik het gemiddeld niveau van de Dixons shopreviews eens omhoog trekken. :P
Gelukkig/helaas was er ook wat te melden.

Wat ik me nog wel afvraag is of er nog een officiele reactie vanuit Tweakers komt op de paar berichten van de marketing manager na.

Over hoe lang de pilot nog loopt en of er geevalueerd gaat worden met de community of dat het intern wordt gedaan. En hoe en wanneer we daar wat over horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Vandaag tot mijn ongenoegen geconfronteerd met de discrepantie tussen de pilot die vanuit Tweakers marketing loopt en de moderatie van de frontpage admins die daar blijkbaar helemaal geen rekening mee houden.

Wat is het geval, ik plaats vandaag een shopreview voor Dixons precies 2 weken na mijn eerdere review

Vervolgens krijg ik niet veel later een e-mail in mijn mailbox dat mijn review is verwijderd, de reden:
Allereerst bedankt voor het invullen van een ShopReview... Een van de Frontpage Admins heeft echter besloten deze te verwijderen. De reden hiervoor is dat het niet de bedoeling is om in korte tijd meerdere reviews bij één shop te plaatsen.

Met daarbij een linkje naar de [url=(http://www.tweakers.net/reviews/331/3]FAQ[/url]
Afgezien van het feit dat ik daar niets vind over binnen x tijd geen tweede review mogen plaatsen (twee weken vind ik zelf overigens geen 'korte tijd') heb ik ze er in meerdere mailtjes op gewezen dat dit juist de bedoeling is van de pilot maar de frontpage admins weigeren mijn review terug te zetten.

Zie hier wat de Tweakers marketing manager zegt:
CosmoKramer schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 09:05:
Dit staat hoog bij ons op de agenda. We willen graag meer shopreviews op Tweakers omdat we o.a. uit onderzoek zien dat die nu voornamelijk worden geschreven door tweakers als ze uitermate tevreden of ontvreden zijn over een aankoop. Liever zien we beoordelingen over alle aankopen omdat die een representatiever beeld geven aan alle andere bezoekers van Tweakers.

Deze actie van MyCom/Dixons vinden we in essentie goed, omdat die aansluit bij die wens.
Daar zitten echter wel strenge voorwaarden aan, waarvan de belangrijkste is dat er op geen enkele manier gevraagd worden naar een positieve review, maar alleen naar een review. De actie zoals die nu is sluit niet aan bij onze huidige voorwaarden, maar omdat we hem dus wel goed vinden hebben we besloten dit toe te staan.
Maar daar hebben de frontpage admins geen boodschap aan, quote uit een van de mails die ik ontving:
Dat ze bij Dixons/Mycom/whatever aangeven dat het geen probleem is meerdere reviews in korte tijd te plaatsen wil niet zeggen dat wij (Tweakers.net) dat ook vinden. Het is ook niet echt in samenwerking met Tweakers gegaan, zij zijn er gewoon mee begonnen en zoals in onze voorwaarden staat is het niet toegestaan een vergoeding te geven. Omdat zij er zo plots mee begonnen is er vanuit sales blijkbaar besloten het voorlopig even aan te zien (hoe en wat precies weet ik ook niet aangezien ik een vrijwilliger ben en dus niet op kantoor zit en niet alles mee krijg).

Wat me opvalt is dat hier door een admin ontkent wordt dat het in samenwerking met Tweakers is terwijl de Markting manager het heeft over een goede actie
(Ik ben sterk geneigd het laatste aan te nemen aangezien het Tweakers logo prominent op de actieflyers van Dixons prijkt dus alleen al op basis van merkrecht kan tweakers het bijleveren van deze flyers blokkeren als ze daar echt een groot bezwaar tegen zouden hebben, en de actie loopt al weken)
Dit roept bij mij meteen het beeld op dat er geen enkele afstemming is tussen Marketing enerzijds en admins anderzijds en dus de vraag in hoeverre deze pilot überhaupt zinnige resultaten kan opleveren als Marketing A wil (meer reviews) en de moderators B doen (zaken die niet bevallen m.i. willekeurig verwijderen.)

Ik zeg willekeurig want als ik mijn verwijderde review zet tegenover de laatste paar reviews (allen van gebruikers die aan de registratie datum te zien alleen zich hebben aangemeld voor de review) dan snap ik niet dat mijn review verdwijnt terwijl deze reviews met alleen tekst om aan de minimale woordlengte te komen blijven staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
prd_mpm schreef op maandag 15 april 2013 @ 17:29:

Maar ja, dit is natuurlijk ook allemaal een persoonlijke mening :)
Alstu: [Actie] Schrijf een productreview en win 50€ :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
Vliegvlug schreef op vrijdag 26 april 2013 @ 23:50:
Vandaag tot mijn ongenoegen geconfronteerd met de discrepantie tussen de pilot die vanuit Tweakers marketing loopt en de moderatie van de frontpage admins die daar blijkbaar helemaal geen rekening mee houden.
Dat is inderdaad een van de dingen waar we van geleerd hebben. Pilot beter benoemen en iedereen vooraf voldoende informeren. Gaat bij de volgende actie (zie ^^) in ieder geval beter, intern weet men er van en jullie nu ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
zeef schreef op zaterdag 27 april 2013 @ 00:05:
[...]

Dat is inderdaad een van de dingen waar we van geleerd hebben. Pilot beter benoemen en iedereen vooraf voldoende informeren. Gaat bij de volgende actie (zie ^^) in ieder geval beter, intern weet men er van en jullie nu ook.
Niet lullig bedoelt maar de BAS-Group-Tweakers-review-kortings-actie loop nu nog steeds maar gezien mijn ervaring is er inzake deze actie nog helemaal niets afgestemd.

Natuurlijk wel fijn dat de nieuwe actie wel voor iedereen duidelijk is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
Vliegvlug schreef op zaterdag 27 april 2013 @ 00:17:
[...]

Niet lullig bedoelt maar de BAS-Group-Tweakers-review-kortings-actie loop nu nog steeds maar gezien mijn ervaring is er inzake deze actie nog helemaal niets afgestemd.

Natuurlijk wel fijn dat de nieuwe actie wel voor iedereen duidelijk is. :)
Klopt, deze loopt ook door tot einde van Q2. Ik zoek jouw klacht nog even uit. Kom ik per mail of DM op terug. :)

[ Voor 7% gewijzigd door zeef op 27-04-2013 00:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Oké, alvast bedankt.
Mocht je mijn mailwisseling met de frontpage admin willen hebben laat het me dan weten, dan stuur ik je die.

even ter verkoming van slowchat in dit topic een reply middels edit :P
Da's fijn :)

[ Voor 47% gewijzigd door Vliegvlug op 27-04-2013 01:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
Komt goed. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dynazap
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22:27

Dynazap

Go Hard Or Go Home

Ik zie dat MyCom inmiddels weer de flyer actie is gestart! (Kreeg een flyertje bij me bestelling)

http://mycom.nl/tweakers

Kan alleen de flyers niet vinden op/van Dixons?
Pagina: 1 2 Laatste