Dixons geeft 5 euro korting bij review op tweakers

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:36

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Gisteren een bestelling van Dixons ontvangen en daarin zat een flyer met de tekst "Je review is €5.- waard".

Hiervoor wordt je verwezen naar http://www.dixons.nl/tweakers (wat doorstuurt naar http://tweakers.net/shopreview/162/dixons-punt-nl.html?)

Daar schrijf je dan een een review, dit laat je weten aan activecare@dixons.nl en krijg je blijkbaar 5 euro korting op je volgende aankoop.

Foto van de flyer

Ik kan er niets over vinden bij Dixons of Tweakers zelf en het komt mij toch wat vreemd over om reviews te 'kopen' ook al wordt er niets gezegd over wat de inhoud moet zijn.
Is blijkbaar een gezamelijke actie want zowel de logo's van Dixons als Tweakers staan erop.

Wat ik ook nergens kan vinden zijn de voorwaarden van deze actie.

Ik wil toch graag weten wat ze met mijn gegevens doen en of er nog randvoorwaarden aan de korting zitten zoals een minimum aankoopbedrag.

Heb net een mailtje naar het genoemde Dixons email adres gestuurd met deze vragen.
Als ik antwoorden krijg laat ik het hier weten, altijd handig voor mensen die ook graag eerst de voorwaarden willen weten voordat ze aan een actie meedoen.

[edit 12-04-2013 12:29]Toevoeging
Mijn intiele bedoeling van deze post was te achterhalen welke voorwaarden er nu aan de kortingsactie zitten omdat dit nergens te vinden was (en is).

Het topic heeft zich echter ontwikkeld tot een dicussie of het aanbieden van beloningen aan tweakers voor het plaatsen van reviews hier uberhaupt wel wenselijk is.

Na het lezen van de argumenten tot nu toe lijkt het mij persoonlijk een foute ontwikkeling vooral vanwege oneerlijke concurrentie t.o.v. andere niet betalende webshops en het feit dat de betaalde reviews ansich minder waarde hebben (vanwege gekleurd zijn en vaak weinig inhoudelijk).

Ander punt van deze discussie is dat de kortingsactie tegen de voorwaarden van Tweakers zelf in gaat.
Tweaker is echter wel op de hoogte want het blijkt uiteindelijk een gezamelijk 'Pilot' met de BAS Group (Dixons/Mycom) te betreffen om het aantal reviews te verhogen.
Deze pilot is niet algemeen aangekondigd en de voorwaarden van Tweakers worden mogelijk achteraf aangepast naar gelang de uitkomsten van deze pilot.

[Edit 2 12-04-2013 16:32] Antwoord van Dixons op mijn gestelde vragen:
Bedankt voor je e-mail en vragen omtrent onze review actie.

Wij willen doormiddel van de flyer die men bij de bestelling ontvangt onze klanten aansporen tot het schrijven van een review. De review mag zowel negatief als positief, men ontvangt sowieso een €5 kortingscode die in onze webwinkel te gebruiken is.

Doormiddel van deze reviews, kunnen wij de ervaringen van onze klanten analyseren en waar nodig aanpassingen maken in onze systemen of klantbenadering. Tevens kunnen klanten die ons niet kennen, doormiddel van deze reviews, een keuze maken om wel of niet bij ons een product aan te schaffen.

Aan deze kortingscode zit geen ‘maar’ verbonden. Je kan deze kortingscode gebruiken op elke order en elk willekeurig product, er zit geen minimum aankoopbedrag aan verbonden om deze kortingscode te gebruiken!

Wij vragen voor de review geen persoonlijke gegevens, maar vragen om na het plaatsen van de review een e-mail te sturen naar activecare@basgroup.nl, waarna wij controleren of deze daadwerkelijk is geschreven. Na het controleren ontvangt de reviewschrijver een €5 kortingscode. Wij doen verder niets met de eventuele meegestuurde gegevens.

Het schrijven van een review geeft recht op een kortingscode van €5, die eenmalig in te wisselen is. Mocht je in een korte tijd twee bestellingen hebben geplaatst, en dus ook twee reviews, ontvang je hiervoor tweemaal een kortingscode. Echter kun je deze kortingscodes niet tegelijk gebruiken.

Ik hoop dat bovenstaande een duidelijk beeld geeft waarom wij deze reviewflyer met onze bestellingen meesturen.

Mocht je toch nog vragen hebben schroom dan niet om op deze e-mail te reageren of ons telefonisch te benaderen op onderstaande telefoonnummer.

Met vriendelijke groet,

Randy Verschuren

Active Care, BAS Group

[ Voor 63% gewijzigd door Vliegvlug op 12-04-2013 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Geen idee wat ze met die gegevens doen, maar ik ken de mensen die bij Dixons werken nou niet echt als kundig personeel, en qua prijzen zijn ze ook niet echt optimaal. Als ik iets nodig heb zal ik er iig niet snel naartoe gaan, want ik kan beter hen advies geven dan andersom en dan ben ik nog duurder uit ook :+

Having said that: mag Dixons dit zomaar doen in relatie tot T.net? Mensen betalen voor een review? Zeker als ze er zelf inspraak in hebben of je die 5 euro krijgt of niet lijkt me dat een kwalijke zaak - ze zouden daarmee de zaak kunnen sturen qua reviews :/

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
The Eagle schreef op donderdag 11 april 2013 @ 22:26:
Having said that: mag Dixons dit zomaar doen in relatie tot T.net? Mensen betalen voor een review? Zeker als ze er zelf inspraak in hebben of je die 5 euro krijgt of niet lijkt me dat een kwalijke zaak - ze zouden daarmee de zaak kunnen sturen qua reviews :/
Er zijn ook zat winkels die tegoedbonnen verloten voor het plaatsen van reviews. Nou gaat dit nog ietsjes verder maar dat van de tegoedbonnen gebeurt al jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Een tegoedbon is redelijk anoniem - dat kan simpelweg een kortingscode zijn die naar een email gestuurd wordt. Direct geld geven betekent NAW en bankrekeninggegevens afgeven en kan neigen naar omkoop (hoeft uiteraard niet :) ).

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Ik reageerde dan ook niet op het deel van de gegevens :P

Edit: Ze maken natuurlijk ook geen geld naar je over. Je krijgt korting op een volgende aankoop.

[ Voor 47% gewijzigd door PilatuS op 11-04-2013 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
The Eagle schreef op donderdag 11 april 2013 @ 22:31:
Een tegoedbon is redelijk anoniem - dat kan simpelweg een kortingscode zijn die naar een email gestuurd wordt. Direct geld geven betekent NAW en bankrekeninggegevens afgeven en kan neigen naar omkoop (hoeft uiteraard niet :) ).
Ze kunnen bij Dixons dan wel mijn tweakers account relateren aan mijn NAW gegevens die ze al hebben.

En zonder voorwaarden weet je ook niet wat je aan die 5 euro hebt.
Als je eerst iets van 100 euro moet kopen is het een stuk minder interessant (zeg maar niet) dan wanneer er geen minimum aankoopbedrag is.

[ Voor 19% gewijzigd door Vliegvlug op 11-04-2013 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

Vliegvlug schreef op donderdag 11 april 2013 @ 22:14:
Is blijkbaar een gezamelijke actie want zowel de logo's van Dixons als Tweakers staan erop.
Dat lijkt me stug: reviews: Tweakers FAQ
Zie ook Is het "kopen" van userreviews toegestaan?

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Je bedoelt zeker "Voor de duidelijkheid: Elke vorm van compensatie, direct of indirect, in financiële of andere vorm, voor het plaatsen, aanpassen of verwijderen van een beoordeling is verboden."

Daarom had ik juist het idee dat het een gezamenlijk actie is aangezien ze het ander niet zouden doen lijkt me en bovendien zal je niet zomaar het tweakers.net logo mogen gebruiken op je drukwerk.

Het voordeel voor tweakers is uiteraard nieuwe gebruikers ook al schrijven die zich waarschijnlijk alleen maar in om de review te kunnen plaatsen voor de 5 euro.
Daar gaat het specifiek over positieve reviews dus dat lijkt me toch wat anders. Dixons geeft alleen aan schrijf een review en ontvang 5 euro korting. Maar goed zonder bijbehorende voorwaarden weet ik niet zeker of er toch wat addertjes onder het gras zitten.

[ Voor 20% gewijzigd door Vliegvlug op 11-04-2013 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 197141

Heb zo'n zelfde soort bon van MyCom gekregen.
Heeft bij mij eerder averechts effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snsgn
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 06-06 20:50
Anoniem: 197141 schreef op donderdag 11 april 2013 @ 22:56:
Heb zo'n zelfde soort bon van MyCom gekregen.
Heeft bij mij eerder averechts effect.
Hmm, is dat toeval...?

Ik zie ook heel vaak dat prijzen van bepaalde producten exact hetzelfde zijn bij MyCom en Dixons!
Zelfde concern? Weet iemand dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhaeTom
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06-06 10:04
snsgn schreef op donderdag 11 april 2013 @ 22:59:
[...]

Hmm, is dat toeval...?

Ik zie ook heel vaak dat prijzen van bepaalde producten exact hetzelfde zijn bij MyCom en Dixons!
Dat is toch geen verrassing, dat is publiekelijk in de pers gekomen, zoek maar ff op Tweakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
[...]

Hmm, is dat toeval...?

Zelfde moederbedrijf idd, BAS Group dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:16

Onbekend

...

Jep: http://www.basgroup.nl/
Zie rechtsonder op de website.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snsgn
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 06-06 20:50
PhaeTom schreef op donderdag 11 april 2013 @ 23:00:
[...]

Dat is toch geen verrassing, dat is publiekelijk in de pers gekomen, zoek maar ff op Tweakers.
Ik zit ontzettend veel op Tweakers, maar ik kan niet alles weten hè :9
Aha :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Laatst online: 06-06 17:17

job

Jup. Dixons, Vobis, mycom en dynabyte horen allemaal bij elkaar.
Dynabyte merk hebben ze onlangs opgedoekt.

[ Voor 9% gewijzigd door job op 11-04-2013 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnnos
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
nieuws: Dynabyte verdwijnt na 27 jaar uit het straatbeeld

Iemand zei het al maar wist zeker dat er iets over was op tweakers.

Zoeken duurde echt te lang maar dan is het verhaal er nu wel bij 8)7

[ Voor 16% gewijzigd door martijnnos op 11-04-2013 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01:07

Barrycade

Through the...

Mag ik klanten vragen mijn winkel te beoordelen?

Ja dat mag. Een shop mag klanten vragen een beoordeling bij de eigen winkel te plaatsen, sterker nog, graag zelfs. Hoe meer beoordelingen, hoe beter het beeld dat de consument krijgt. De reactie mag echter niet vanuit de winkel zelf geplaatst worden, omdat Tweakers.net dan geen onderscheid (meer) kan maken tussen illegale reacties van shop-medewerkers en legitieme reacties van klanten. Indien u een klant vraagt zijn of haar ervaringen in de Shopreview te zetten moet de klant dit met zijn of haar eigen account en vanaf een eigen PC doen. Ook is het niet de toegestaan dat naaste relaties of familieleden van een shopeigenaar of -medewerker een shopreview plaatsen.

Hoewel een shop klanten mag vragen om een beoordeling te plaatsen of een al geplaatste review te wijzigen (bijvoorbeeld nadat een klacht naar tevredenheid is afgehandeld) is het niet toegestaan hier op wat voor wijze dan ook iets tegenover te zetten.

Voor de duidelijkheid: Elke vorm van compensatie, direct of indirect, in financiële of andere vorm, voor het plaatsen, aanpassen of verwijderen van een beoordeling is verboden.

Overtreding van het bovenstaande kan leiden tot uitsluiting van de gehele Pricewatch.
Uit de FAQ, dus of binnenkort zien we geen producten meer van de BAS groep in de PW of Tweakers heeft de FAQ niet bijgewerkt met de opmerking:
Maar als u hiervoor Tweakers ook dik betaald, is bovenstaande niet van toepassing
:o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Of er voor betaald wordt geen idee, maar dat tweakers er ook vanaf moet weten lijkt me haast wel.

Daarom valt het me extra tegen dat er nergens voorwaarden van deze actie te vinden zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Vliegvlug op 11-04-2013 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:20

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Ik heb er een maand geleden ook al een TR voor ingediend met de vraag waarom dit wordt toegestaan terwijl het tegen het beleid/faq in gaat. Nooit een reactie gehad overigens..

[ Voor 11% gewijzigd door DukeBox op 11-04-2013 23:15 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:39
Het lijkt of dit zins 1 maart al aan de gang is.
Eerste paar dagen van maart werd het al wat drukker.
Dan hebben mensen de producten een paar dagen en wordt het steeds drukker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8088
  • Niet online

8088

NaN

Vliegvlug schreef op donderdag 11 april 2013 @ 22:55:
Je bedoelt zeker "Voor de duidelijkheid: Elke vorm van compensatie, direct of indirect, in financiële of andere vorm, voor het plaatsen, aanpassen of verwijderen van een beoordeling is verboden."
Inderdaad :)
Daarom had ik juist het idee dat het een gezamenlijk actie is aangezien ze het ander niet zouden doen lijkt me en bovendien zal je niet zomaar het tweakers.net logo mogen gebruiken op je drukwerk.
Winkels doen wel vaker dingen die niet mogen, zie bijvoorbeeld Electronica-online. Kun je een scan/foto van de folder online zetten? Ben wel nieuwsgierig geworden.
Het voordeel voor tweakers is uiteraard nieuwe gebruikers ook al schrijven die zich waarschijnlijk alleen maar in om de review te kunnen plaatsen voor de 5 euro.
Met als nadeel dat reviews onbetrouwbaar zijn. Ik hoop (en verwacht) dat Tweakers meer waarde hecht aan integriteit.
Daar gaat het specifiek over positieve reviews dus dat lijkt me toch wat anders. Dixons geeft alleen aan schrijf een review en ontvang 5 euro korting.
Beide gevallen gaan tegen dezelfde voorwaarden van Tweakers in.
Vliegvlug schreef op donderdag 11 april 2013 @ 23:12:
Of er voor betaald wordt geen idee, maar dat tweakers er ook vanaf moet weten lijkt me haast wel.
Ik heb Floppus per DM op dit topic gewezen, misschien kan hij duidelijkheid scheppen.

[ Voor 10% gewijzigd door 8088 op 11-04-2013 23:19 ]

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
8088 schreef op donderdag 11 april 2013 @ 23:17:

Met als nadeel dat reviews onbetrouwbaar zijn. Ik hoop (en verwacht) dat Tweakers meer waarde hecht aan integriteit.
Ik denk niet dat de reviews die mensen plaatsen noodzakelijkerwijs positiever uitvallen maar wel dat er veel meer positieve reviews worden geplaatst waardoor de negatieve minder opvallen want ze staan veel minder lang bovenaan en percentueel wordt de score hierdoor natuurlijk ook beter.

In dat opzicht wordt de totaalscore wel onbetrouwbaarder vergeleken met shops die mensen niet belonen met als gevolg dat daar veel minder positieve reviews komen. Men post nu eenmaal minder snel een review als je positief bent en iets simpels gekocht hebt.
8088 schreef op donderdag 11 april 2013 @ 23:17:
[...]

Kun je een scan/foto van de folder online zetten? Ben wel nieuwsgierig geworden.
dixons_tweakers_review_5euro_korting_flyer.jpg

[ Voor 17% gewijzigd door Vliegvlug op 11-04-2013 23:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaZnGaNL
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:45
Idd MyCom heeft dit ook! Zelf heb ik een review geplaatst en een mail gestuurd. Binnen 24 uur had ik netjes een mail terug gekregen met een (unieke) code.

Jewel 4 Kids voor leuke haarknipjes voor baby's & kinderen, Chunks en de nieuwste rage van Loom Bands!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biersteker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 06-06 18:39
Dit lijkt mij, buiten eventuele deal tussen Dixons, en Tweakers, een slechte zaak voor de objectiviteit van de de reviews. (Zelf was ik al verbaasd dat door de High Tech Cyberchallange een user account werd aangemaakt, die ook even lekker een review gaat doen over een macbook, terwijl het duidelijk een dummy account was voor de challange.) Integriteit van de reviews is dus ook flink discutabel geworden.

Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Vliegvlug schreef op donderdag 11 april 2013 @ 23:21:
[...]

Ik denk niet dat de reviews die mensen plaatsen noodzakelijkerwijs positiever uitvallen maar wel dat er veel meer positieve reviews worden geplaatst waardoor de negatieve minder opvallen want ze staan veel minder lang bovenaan en percentueel wordt de score hierdoor natuurlijk ook beter.

In dat opzicht wordt de totaalscore wel onbetrouwbaarder vergeleken met shops die mensen niet belonen met als gevolg dat daar veel minder positieve reviews komen. Men post nu eenmaal minder snel een review als je positief bent en iets simpels gekocht hebt.
Ik denk eerder dat mensen reviews gaan posten van aankopen die ze niet hebben gedaan om zo 5 euro korting te krijgen. En waarom dan het risico nemen dat je je 5 euro korting niet krijgt door negatief te zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Gropah schreef op donderdag 11 april 2013 @ 23:42:
[...]

Ik denk eerder dat mensen reviews gaan posten van aankopen die ze niet hebben gedaan om zo 5 euro korting te krijgen. En waarom dan het risico nemen dat je je 5 euro korting niet krijgt door negatief te zijn?
Ik ga er vanuit dat ze bij Dixons wel controleren of je een aankoop gedaan hebt onlangs en dat noteren.
Mogelijk kan het zelfs maar 1x per account.
Maar goed dan komen we weer bij de ontbrekende voorwaarden uit. Bovenstaande vraag heb ik ook aan Dixons gesteld dus hopelijk morgen antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
BaZnGaNL schreef op donderdag 11 april 2013 @ 23:32:
Idd MyCom heeft dit ook! Zelf heb ik een review geplaatst en een mail gestuurd. Binnen 24 uur had ik netjes een mail terug gekregen met een (unieke) code.
Stond er in die mail nog iets mbt voorwaarden, of beter nog een linkje naar voorwaarden op de site?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-03 15:34

Jazzper

BB4E^Guerilla

Wat een achterdocht allemaal; Als ze nou aanstuurden op positieve review vond ik het een ander verhaal, maar Dixons (waar ik sinds de jaren 90 al niet meer kom geloof ik, hoe kan zo'n zaak uit, maar dat is een ander verhaal) zoekt gewoon manieren om testemonials uit te lokken. Incentiveren met een mooi woord.

Als jij voor 5 euro je negatieve mening positief laat omvormen zegt dat meer over iemand omkoopbaarheid dan de bad ass intenties van een partij als Dixons lijkt me. Dit is toch zo oud als de wereld ("draagt een klant aan ende ontvang zelf ook een gerieflijke korting op uwen volgende aankoop" - 1953).

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

In mijn specifieke geval ligt de bon nog ongebruikt hier.
Denk dat het aantal korte en weinigzeggende reviews wel zal toenemen.

Ik kom ook niet verder dan:

Met kortingscode moederbordje en DVD brander besteld, volgende dag goed verpakt in huis, alles werkt goed.

[ Voor 35% gewijzigd door Anoniem: 197141 op 12-04-2013 00:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-03 15:34

Jazzper

BB4E^Guerilla

Anoniem: 197141 schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 00:15:
Denk dat het aantal korte en weinigzeggende reviews wel zal toenemen.
En dan denk ik (n=1) weer: wat een treurnis als mensen voor vijf armoedige euri dan speciaal reviews gaan schrijven.

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8088
  • Niet online

8088

NaN

Jazzper schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 00:04:
Wat een achterdocht allemaal; Als ze nou aanstuurden op positieve review vond ik het een ander verhaal, maar Dixons (waar ik sinds de jaren 90 al niet meer kom geloof ik, hoe kan zo'n zaak uit, maar dat is een ander verhaal) zoekt gewoon manieren om testemonials uit te lokken.
En sommige van die manieren zijn niet geoorloofd.
Incentiveren met een mooi woord.
offtopic:
'Incentiveren' is (nog) geen woord. 'Stimuleren' en 'aansporen' wel.
Als jij voor 5 euro je negatieve mening positief laat omvormen zegt dat meer over iemand omkoopbaarheid dan de bad ass intenties van een partij als Dixons lijkt me.
Het is ook niet de omkoopbaarheid van recensenten die hier ter discussie staat, maar de voorwaarden van Dixons (e.a.) en/of Tweakers en de betrouwbaarheid van het beeld die reviews vormen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jazzper schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 00:27:
[...]

En dan denk ik (n=1) weer: wat een treurnis als mensen voor vijf armoedige euri dan speciaal reviews gaan schrijven.
MyCom heeft het volgens mij ook helemaal niet nodig, die hebben hun zaken redelijk goed in orde en ik maak graag gebruik van hun acties in combinatie met nog wat korting.
Ben alleen te lui om review te gaan schrijven voor 5 Euro die ik dan als korting krijg bij een bestelling die ik misschien pas over een half jaar ga doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27535

De voorwaarden zijn volgens mij duidelijk. Ik heb dit inmiddels ook al meerdere keren doorgestuurd naar de mensen op kantoor om dit op te pakken. Ik ga er nog maar eens achteraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Anoniem: 27535 schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 06:44:
De voorwaarden zijn volgens mij duidelijk. Ik heb dit inmiddels ook al meerdere keren doorgestuurd naar de mensen op kantoor om dit op te pakken. Ik ga er nog maar eens achteraan.
Dat is juist een probleem wat ik met deze actie heb, dat ze niet duidelijk zijn.
Maar als je een linkje hebt of ze hier kan posten zou dat mooi zijn. Of is dat aan de mensen op kantoor?
De actie loopt blijkbaar al enige tijd dus duidelijkheid is wel wenselijk.

[ Voor 11% gewijzigd door Vliegvlug op 12-04-2013 07:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27535

Jij hebt het over voorwaarden voor de actie, ik heb het over de voorwaarden van Tweakers ;)
Tweakers FAQ
Mag ik klanten vragen mijn winkel te beoordelen?

Ja dat mag. Een shop mag klanten vragen een beoordeling bij de eigen winkel te plaatsen, sterker nog, graag zelfs. Hoe meer beoordelingen, hoe beter het beeld dat de consument krijgt. De reactie mag echter niet vanuit de winkel zelf geplaatst worden, omdat Tweakers.net dan geen onderscheid (meer) kan maken tussen illegale reacties van shop-medewerkers en legitieme reacties van klanten. Indien u een klant vraagt zijn of haar ervaringen in de Shopreview te zetten moet de klant dit met zijn of haar eigen account en vanaf een eigen PC doen. Ook is het niet de toegestaan dat naaste relaties of familieleden van een shopeigenaar of -medewerker een shopreview plaatsen.

Hoewel een shop klanten mag vragen om een beoordeling te plaatsen of een al geplaatste review te wijzigen (bijvoorbeeld nadat een klacht naar tevredenheid is afgehandeld) is het niet toegestaan hier op wat voor wijze dan ook iets tegenover te zetten.

Voor de duidelijkheid: Elke vorm van compensatie, direct of indirect, in financiële of andere vorm, voor het plaatsen, aanpassen of verwijderen van een beoordeling is verboden.

Overtreding van het bovenstaande kan leiden tot uitsluiting van de gehele Pricewatch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15:35
Kun je een foto maken van die flyer? Misschien interessant voor dit topic!

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CosmoKramer
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 25-11-2024
Dit staat hoog bij ons op de agenda. We willen graag meer shopreviews op Tweakers omdat we o.a. uit onderzoek zien dat die nu voornamelijk worden geschreven door tweakers als ze uitermate tevreden of ontvreden zijn over een aankoop. Liever zien we beoordelingen over alle aankopen omdat die een representatiever beeld geven aan alle andere bezoekers van Tweakers.

Deze actie van MyCom/Dixons vinden we in essentie goed, omdat die aansluit bij die wens. Daar zitten echter wel strenge voorwaarden aan, waarvan de belangrijkste is dat er op geen enkele manier gevraagd worden naar een positieve review, maar alleen naar een review. De actie zoals die nu is sluit niet aan bij onze huidige voorwaarden, maar omdat we hem dus wel goed vinden hebben we besloten dit toe te staan.
Er wordt echter wel gewerkt aan een aanpassing van de voorwaarden voor webwinkeliers, om het overzichtelijk houden voor alle webwinkeliers en bezoekers. We zitten nu in de fase van het verzamelen van input. Hopelijk hebben we uiterlijk begin mei nieuwe voorwaarden waar iedereen zich in kan vinden. Belangrijkste uitgangspunt is dat de shopreviews op Tweakers een zo goed mogelijke weergave moet zijn van hoe de winkel is/zich gedraagt in relatie tot haar klanten.

I'm at the corner of first, and first. Wait a minute. How can the same street intersect with itself? I must be at the nexus of the universe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuddyMagical
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:50
Maar is het dan ook zo dat Dixons ook een negatieve review met 5 euro beloont? Want ik kan me voorstellen dat ze geen korting gaan willen geven als je negatief ben over Dixons.

Inderdaad is de flyer wel duidelijk door een review te vragen en niet aan te geven in welke strekking, maar dan nog. Ik denk dat veel mensen toch hier het gevoel bij krijgen dat er reviews worden gekocht en hoewel het misschien niet zo is geeft het bij veel mensen wel het gevoel en de suggestie dat het gebeurt.
Dit lijkt me geen goede ontwikkeling.

Betrouwbare Shopreviews bestaan vanwege die onafhankelijkheid (of het gevoel van). Dit is een slippery slope wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:39
Heel leuk dat voorwaarden worden aangepast, maar volgens mij betekend dat niet dat het nu is toegestaan.
Lijkt mij dat ze er gewoon mee moeten stoppen.
Als voorwaarden zijn aangepast mag het misschien wel weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
MuddyMagical schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 09:18:
Maar is het dan ook zo dat Dixons ook een negatieve review met 5 euro beloont? Want ik kan me voorstellen dat ze geen korting gaan willen geven als je negatief ben over Dixons.

Inderdaad is de flyer wel duidelijk door een review te vragen en niet aan te geven in welke strekking, maar dan nog. Ik denk dat veel mensen toch hier het gevoel bij krijgen dat er reviews worden gekocht en hoewel het misschien niet zo is geeft het bij veel mensen wel het gevoel en de suggestie dat het gebeurt.
Dit lijkt me geen goede ontwikkeling.

Betrouwbare Shopreviews bestaan vanwege die onafhankelijkheid (of het gevoel van). Dit is een slippery slope wat mij betreft.
Kan nog interessant worden om dat eens te toetsen inderdaad, middels aanschaf (en natuurlijk dus niet enkel middels navraag door een redactie - praktijk versus theorie & marketing).

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypho
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 06-06 20:11

Ypho

Allround Nerd

Leuk dit, maar je kunt beter een negatieve ervaring plaatsen. Ik heb een negatieve ervaring gehad met Dixons en een review achter gelaten. Nadat Tweakers deze gecencureerd had (waarom is nog steeds niet duidelijk) ben ik gebeld door de klantenservice van Dixons, deze hebben het probleem netjes opgelost en ik kreeg toen een tegoedbon van 25 euro.
Virtuozzo schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 09:24:
[...]
Kan nog interessant worden om dat eens te toetsen inderdaad, middels aanschaf (en natuurlijk dus niet enkel middels navraag door een redactie - praktijk versus theorie & marketing).
dit dus ;-)

[ Voor 31% gewijzigd door Ypho op 12-04-2013 09:27 ]

🃏 TCG Codex - Je volledige TCG verzameling in je broekzak ::: ⭐️ My Graded cards ::: 👀 TCG Codex Profile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuddyMagical
brambo123 schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 09:21:
Heel leuk dat voorwaarden worden aangepast, maar volgens mij betekend dat niet dat het nu is toegestaan.
Lijkt mij dat ze er gewoon mee moeten stoppen.
Als voorwaarden zijn aangepast mag het misschien wel weer.
Lijkt me toch gewoon dat als Tweakers die voorwaarden opgestellen ze hier toch ook zelf uitzonderingen op mogen maken? Dit is tussen Tweakers en Dixons.
De discussie of het wenselijk is lijkt me beter geschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CosmoKramer
MuddyMagical schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 09:18:
Ja, dan krijg je die korting dus ook.

Zoals gezegd is het uitgangspunt dat we een zo representatief mogelijk beeld weer willen geven van hoe een shop omgaat met klanten en beloftes nakomt. Daar heb je als potentiële koper immers het meest aan.
De huidige situatie voldoet niet genoeg, omdat tweakers aangeven alleen een review te schrijven als ze uitermate tevreden of ontevreden zijn. We zijn op zoek naar een nieuwe situatie en dit is een eerste 'test' om te kijken of dit werkt.

Kortom; deze kritiek is dus zeer welkom - net als andere suggesties om dat uitgangspunt wel te realiseren.

I'm at the corner of first, and first. Wait a minute. How can the same street intersect with itself? I must be at the nexus of the universe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 244101

Eerlijk gezegd vind ik het zeer not done wat TW hier doet. Mensen vergoeden voor een review mocht nooit dus nu ook niet. Maar de BAS groep zal wel dik betalen voor de clicks in de pricewatch en aangezien TW deze grote klant niet wil verliezen staan ze het toe, naar mijn idee not done en tevens vraag ik mij af hoe eerlijk TW dan wel is richting zijn klanten.

Deze jongen zal TW Pricewatch niet meer gebruiken als het op deze manier moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CosmoKramer
Anoniem: 244101 schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 09:43:
Eerlijk gezegd vind ik het zeer not done wat TW hier doet. Mensen vergoeden voor een review mocht nooit dus nu ook niet. Maar de BAS groep zal wel dik betalen voor de clicks in de pricewatch en aangezien TW deze grote klant niet wil verliezen staan ze het toe, naar mijn idee not done en tevens vraag ik mij af hoe eerlijk TW dan wel is richting zijn klanten.

Dat de BAS groep een klant is heeft hier echt niets mee te maken; wij willen de beste vergelijker voor gebruikers zijn door een zo representatief mogelijk beeld weer te geven van hoe een shop met haar klanten om gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dan moet je het niet toestaan? Ik zie geen enkel argument waarvan ikzeg; Goh TW heeft een punt.

Zeg gewoon eerlijk; Dit hadden we nooit moeten toestaan, klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuddyMagical
CosmoKramer schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 09:42:
[...]

Zoals gezegd is het uitgangspunt dat we een zo representatief mogelijk beeld weer willen geven van hoe een shop omgaat met klanten en beloftes nakomt. Daar heb je als potentiële koper immers het meest aan.
De huidige situatie voldoet niet genoeg, omdat tweakers aangeven alleen een review te schrijven als ze uitermate tevreden of ontevreden zijn. We zijn op zoek naar een nieuwe situatie en dit is een eerste 'test' om te kijken of dit werkt.

Kortom; deze kritiek is dus zeer welkom - net als andere suggesties om dat uitgangspunt wel te realiseren.
Dat hoop ik inderdaad ook, maar ik wil aangeven dat het misschien goed is om dit duidelijk te maken. Ook via Dixons zelf. Nogmaals, het gevoel van de klanten van Dixons en de Tweakers hier is toch dat er reviews worden gekocht. Dit beeld wil je toch altijd voorkomen en mijns inziens moet je alles doen om dit te voorkomen.

Anders gaat het gevoel toch leven dat er reviews worden gekocht en dit tast de betrouwbaarheid van de SR's ernstig aan. Betrouwbaarheid opbouwen en behouden is veel moeilijker dan afbreken.

Ik snap dat Tweakers zelf bevestigd dat er ook voor negatieve reviews een korting wordt geboden, maar dat is een beetje 'Wij van WCeend,'. Ik zou liever toch wat reacties zien van mede-tweakers die dit onafhankelijk kunnen bevestigen. Wat het management van Dixons zegt kan heel makkelijk wat anders zijn dan de werknemers in het dagelijks leven uitvoeren. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnnaN
  • Laatst online: 06-06 21:57

EnnaN

Toys in the attic

CosmoKramer schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 09:05:
De actie zoals die nu is sluit niet aan bij onze huidige voorwaarden, maar omdat we hem dus wel goed vinden hebben we besloten dit toe te staan.
Wat hier dus staat is: winkels kunnen de voorwaarden van tweakers met een korrel zout nemen. Is dat niet een beetje belachelijk? Dat geeft in mijn ogen het signaal af dat als je je een beetje aan de regels probeert te houden, je een beetje sneu bent. Waarom zou je? ...

sig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:53
Opzich snap ik het standpunt van Tweakers dat ze meer neutrale reviews willen hebben voor een representatief beeld. Ik ben het ermee eens dat mensen nu vaak een review pas gaan schrijven als ze of heel blij zijn of over de zeik (/iets voor elkaar willen krijgen).

Denk niet dat dit alleen de manier waarop is? Ik denk dat mensen nu eerder een (valse) meer positieve review gaan schrijven omdat ze liever die 5 euro korting willen hebben. Je leest hierboven al dat mensen zelf al deze aanname maken laat staan een reviewer. Dat er in beide situaties een vergoeding wordt gegeven is dus niet heel belangrijk. Het heeft de mening van de reviewer waarschijnlijk al beïnvloedt.

Als je echt neutrale reviews wilt ontvangen moet je denk ik de drempel (nog) erger verlagen. Dus door een paar knoppen in het bestelformulier toe te voegen of mensen nabellen/mailen. (pull ipv push voor de mening te achterhalen)

Waar ik wel benieuwd naar ben, is dit nu een actie van tevoren opgezet door Tweakers & de BAS groep of is het een actie die achteraf door Tweakers is gesignaleerd en toegestaan :)

[ Voor 7% gewijzigd door laurens0619 op 12-04-2013 09:56 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zelfs tegoedbonnen kunnen niet. Klanten moeten altijd zelf de mogelijkheid hebben een review te plaatsen. Je mag ze er wel op wijzen, maar er niets voor betalen. Ook een tegoedbon kost geld dus dat is in principe hetzelfde. De betrouwbaarheid van TW pricewatch is ver te zoeken nu in ieder geval.

Dixons wil graag meer klanten. Het zal wel niet goed gaan, zie ook afstoten van Dynabyte etcetera. Vandaar het geven van geld in ruil voor een review.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online

InFamous

excommunicado

Anoniem: 244101 schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 09:43:

Hier ben ik het volledig mee eens, mensen betalen voor een review is niet de juiste manier.
Dit kan ook geen veroorzaken dat mensen geen negatieve review durven te plaatsen en enkel positieve reviews gaan plaatsen, dit komt natuurlijk niet ten goede van de geloofwaardigheid van de Tweakers reviews.

Formerly known as Ragdoll

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
CosmoKramer schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 09:42:
[...]

Dat zeg je nu wel, toch leert de ervaring vanuit andere community sites dat de theorie iets anders is als de praktijk. Derhalve ook mijn opmerking van toetsing. Vergeet ook niet dat dit soort constructies bepaalde stimuli gebruiken om bepaalde gedragingen in benodigde banen te leiden, dat is ten slotte onderdeel van marketing instrumentatie.

Of dat goede marketing is, dat is hier niet de vraag. Hou daar rekening mee. Zeker als je vanuit een wel heel erg voorspelbare test constructie verder wil gaan naar een integrale implementatie. Het is niet zonder redenen dat mensen reflexief reiken naar de term "slippery slope".

Misschien is het juist eens een idee om eens goed na te denken over de voordelen (en het nuttig gebruik daarvan vanuit marketing en andere instrumentatie) van het juist niet betreden van dat soort paden. Zeker tegenwoordig waar we er steeds meer achter komen dat de houding van consumenten structureel aan het verschuiven is tegenover leveranciers, retailers en zelfs merken in het algemeen - een verschuiving van vertrouwen naar wantrouwen.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:38

Nakebod

Nope.

InFamous schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 09:55:
[...]
mensen betalen voor een review is niet de juiste manier.
Maar nergens staat dat het een positieve review moet zijn.
Ook voor bedrijven is het belangrijk om negatieve reviews te hebben, want dan zijn er verbeterpunten.

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Dit staat hoog bij ons op de agenda. We willen graag meer shopreviews op Tweakers omdat we o.a. uit onderzoek zien dat die nu voornamelijk worden geschreven door tweakers als ze uitermate tevreden of ontvreden zijn over een aankoop. Liever zien we beoordelingen over alle aankopen omdat die een representatiever beeld geven aan alle andere bezoekers van Tweakers.
Ik snap het uitgangspunt wel maar dit geeft toch oneerlijke concurrentie aan de kleinere webshops die niet kunnen betalen voor elke review.
Bij hun komen percentueel gezien minder positieve reviews binnen en dit beinvloed hun overall score.

Wat ik ook nog steeds mis zijn de voorwaarden van deze Dixons actie (dus niet de voorwaarden van Tweakers mbt shopreviews).
Lijkt me toch wel het minste dat je als gebruiker wilt weten en lijkt me dat Tweakers ook belang heeft als hun gebruikers goed worden ingelicht om misverstanden achteraf te voorkomen. Tweakers is tenslotte ook verbonden aan deze actie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuddyMagical
Nakebod schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 09:57:
[...]

Ook voor bedrijven is het belangrijk om negatieve reviews te hebben, want dan zijn er verbeterpunten.
Probleem is dat de PR afdeling van het bedrijf daar altijd andere ideeën over heeft... Vandaar ook mijn verzoek voor onafhankelijke tests.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CosmoKramer
EnnaN schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 09:54:
[...]

Wat hier dus staat is: winkels kunnen de voorwaarden van tweakers met een korrel zout nemen. Is dat niet een beetje belachelijk? Dat geeft in mijn ogen het signaal af dat als je je een beetje aan de regels probeert te houden, je een beetje sneu bent. Waarom zou je? ...
Dat is absoluut niet het geval. We zijn bezig met nieuwe voorwaarden en dit is een test om te kijken of dit voor Tweakers werkt. Onze betrouwbaarheid staat op plek 1 - sterker nog; dat is de reden dat we überhaupt deze test aan het doen zijn; om een betrouwbaarder beeld te kunnen schetsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

We kunnen erover blijven babbelen, maar het feit is dat TW dit toestaat, dat kan echt niet. Tevens gewoon GEEN vergoedingen voor reviews, dat is onafhankelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

CosmoKramer schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 09:59:
[...]

Dat is absoluut niet het geval. We zijn bezig met nieuwe voorwaarden en dit is een test om te kijken of dit voor Tweakers werkt. Onze betrouwbaarheid staat op plek 1 - sterker nog; dat is de reden dat we überhaupt deze test aan het doen zijn; om een betrouwbaarder beeld te kunnen schetsen.
Dat is dus absoluut wel het geval. Ik snap dat je TW wilt verdedigen, maar hier slaan jullie de plank volledig mis. Het draait om geld zo simpel is het. Dat ziet een blinde vink nog wel. Draai er niet omheen en zeg gewoon dat dit niet tactisch was van jullie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
[...]

CosmoKramer schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 09:46:
[...]

Dat de BAS groep een klant is heeft hier echt niets mee te maken; wij willen de beste vergelijker voor gebruikers zijn door een zo representatief mogelijk beeld weer te geven van hoe een shop met haar klanten om gaat.
Dat is natuurlijk een leuk marketing statement. Daar is men over het algemeen juist hier op Tweakers zelden mee geholpen. Als je het Shopping Forum nader bekijkt dan kun je zelfs opmerken dat dit soort insteekjes sneller contraproductief zijn dan productief.

Lees de uitspraak nog eens. Een zo representatief beeld geven vereist nu juist dat er geen factoren van beïnvloeding zijn die onderhevig zijn aan stimuli vanuit andere partijen dan de consument in deze.

Er wordt een beeld weergegeven ja, dat klopt. Het is echter wel het beeld van een verkopende partij die beeldvorming koopt. En dat is reclame. Dat is iets volstrekt anders dan toetsing, en dat is wat het mechanisme van reviews nu echt is, en ook echt voor dient te staan.

Tweakers dient hier geen partij te zijn in de balans van belangen. Dat jullie die kant op kijken is begrijpelijk, ik durf echter te beweren dat de neutraliteit daarin veel zwaarder weegt dan een eventueel commerciëel belang van wervingsconstructies (of andere). Ik hoef enkel al naar eigen omgeving te kijken, mensen gaan naar die plekken waar de toetsing plaatsvind tussen consumenten, en niet tussen alle betrokken partijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimTimX
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 24-01 22:35
InFamous schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 09:55:
[...]

Hier ben ik het volledig mee eens, mensen betalen voor een review is niet de juiste manier.
Dit kan ook geen veroorzaken dat mensen geen negatieve review durven te plaatsen en enkel positieve reviews gaan plaatsen, dit komt natuurlijk niet ten goede van de geloofwaardigheid van de Tweakers reviews.
Dit. Door een beloning aan de reviews te hangen speel je volgens mij per definitie vooringenomen en partijdige reviews in de hand. Men is inderdaad bang geen beloning te ontvangen voor een slechte review en zal zich verplicht voelen om een positief verhaal te schrijven. Not to mention dat bij een negatieve ervaring een beloning als een positieve stimulans zal werken, waardoor je zelfs de negatieve reviews die overblijven een niet representatieve bias meegeeft.

Dit gaat de kwaliteit van de Pricewatch en Shopreviews écht niet ten goede komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
WhiteDragon schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 10:02:
[...]

Dit. Door een beloning aan de reviews te hangen speel je volgens mij per definitie vooringenomen en partijdige reviews in de hand. Men is inderdaad bang geen beloning te ontvangen voor een slechte review en zal zich verplicht voelen om een positief verhaal te schrijven. Not to mention dat bij een negatieve ervaring een beloning als een positieve stimulans zal werken, waardoor je zelfs de negatieve reviews die overblijven een niet representatieve bias meegeeft.

Dit gaat de kwaliteit van de Pricewatch en Shopreviews écht niet ten goede komen.
Sterker nog, en nog veel meer fundamenteel, dit zal de kwaliteit van Tweakers als medium en platform voor toetsing niet ten goede komen. En dat is iets waar een klein beetje inzicht in merkontwikkeling al heel snel een rode vlag opgooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnnaN

EnnaN

Toys in the attic

[...]

Alleen zeggen "dat is niet het geval" is geen argument. Het is namelijk gewoon aan de hand! Hoezo, is dat niet het geval dan?

Voorwaarden: je mag niet "A"
Winkel: Wij doen lekker "A"
Tweakers: hmm, nouja, het mag wel niet, maar doe maar gewoon. We zullen binnenkort anders "A" wel uit de voorwaarden halen. heus.

Andere winkels denken nu aan de hand van dit topic: "ah, dat werkt dus kennelijk zo, zijn wij even dom bezig geweest". En dat is niet alleen theorie, dat gebeurd echt..

sig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eypo
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 04-06 19:40
Ik denk idd ook dat het de kwaliteit niet ten goede komt, de kwantiteit wel, maar of dat is wat je wil?

Ik kan een erg simpele review schrijven puur en alleen voor het geld, schiet Tweakers daar iets mee op?

Tevens maak je het voor een kleine winkel moeilijker, deze kunnen die 5 euro bonnen niet geven en krijgen dus minder positieve reviews. (want de reviews die Tweakers nu wil zien zijn positieve / neutrale reviews wat ten goede komt aan de winkel)

[ Voor 38% gewijzigd door Eypo op 12-04-2013 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
EnnaN schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 10:03:
[...]

Alleen zeggen "dat is niet het geval" is geen argument. Het is namelijk gewoon aan de hand! Hoezo, is dat niet het geval dan?

Voorwaarden: je mag niet "A"
Winkel: Wij doen lekker "A"
Tweakers: hmm, nouja, het mag wel niet, maar doe maar gewoon. We zullen binnenkort anders "A" wel uit de voorwaarden halen. heus.

Andere winkels denken nu aan de hand van dit topic: "ah, dat werkt dus kennelijk zo, zijn wij even dom bezig geweest". En dat is niet alleen theorie, dat gebeurd echt..
Nee ik denk eerder dat het is:
Winkel & Tweakers: Zullen we iets nieuws proberen? Hopelijk krijgen we er meer neutrale reviews door. Het is wel even in strijd me de voorwaarden. Als het iets is passen we de voorwaarden aan en gaan we dit breder trekken!

Dus Tweakers: Is dit achteraf goedgekeurd of vooraf opgezet als test?

[ Voor 8% gewijzigd door laurens0619 op 12-04-2013 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wat Tweakers onderschat is dat andere winkels die in de PW staan nu gaan bellen en gaan zeiken hierover ;) Dus uiteindelijk gaat men meer klanten verliezen als winnen. Tegoedbonnen zijn zoals gezegd ook not done.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-06 15:16
Anoniem: 244101 schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 10:05:
Wat Tweakers onderschat is dat andere winkels die in de PW staan nu gaan bellen en gaan zeiken hierover ;) Dus uiteindelijk gaat men meer klanten verliezen als winnen. Tegoedbonnen zijn zoals gezegd ook not done.
En ik denk dat jij het overschat? Jij verwacht echt dat een winkel het contract opzegt als ze als antwoord van tweakers krijgen dat ze bezig zijn met een pilot?

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Misschien eens een tip voor marketing en merkontwikkeling vanuit de andere hoek dan welke klaarblijkelijk nu gebezigd word: bouw op vertrouwen, bouw op juist datgene wat de interactie van de dynamiek betrouwbaar maakt, en gebruik dat ter onderscheiding van wat eigenlijk de concurrentie is in deze.

Dat is geen steek onder water, het is volledig oprecht. Juist in een tijd waarin er een zeer duidelijke trend is van toetsing door consumenten onderling als essentieel onderdeel van fundamenten van platformen en juist in het licht van het verschuiven naar posities van wantrouwen door consumenten (wat ook zeer begrijpelijk is) in hun positie ten opzichte van verkopende partijen is het juist van belang en van extreem potentieel om niet het hellende vlak te betreden.

Laat dat aan anderen over, bouw je positie op vanuit een positie van kracht en nooit vanuit afhankelijkheden (laten we eerlijk zijn, dit is een stap die Tweakers wel onderhevig maakt aan nieuwe afhankelijkheden in de relaties, ik zou eens zeggen kijk naar hoe het verlopen is met vergelijkbare media in de UK en de VS waar dit soort verschuivingen al plaats hebben gevonden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online

InFamous

excommunicado

Nakebod schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 09:57:
[...]

Maar die intentie ga je wel creëren. Mensen worden bang dat ze geen 5 euro tegoed krijgen als ze een negatieve beoordeling gaan plaatsen.

Daarnaast was het nooit de bedoeling een financiële compensatie te geven, direct of indirect.

Formerly known as Ragdoll

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-06 15:16
InFamous schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 10:09:
[...]

Maar die intentie ga je wel creëren. Mensen worden bang dat ze geen 5 euro tegoed krijgen als ze een negatieve beoordeling gaan plaatsen.

Daarnaast was het nooit de bedoeling een financiële compensatie te geven, direct of indirect.
Het was ook nooit de bedoeling dat een bedrijf kon reageren op een beoordeling (meen ik), dit is echter ook in de loop van de tijd veranderd...

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Puc van S. schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 10:08:
[...]

En ik denk dat jij het overschat? Jij verwacht echt dat een winkel het contract opzegt als ze als antwoord van tweakers krijgen dat ze bezig zijn met een pilot?
Ik kan wel - zoals in andere landen - duidelijke mogelijkheden zien voor dergelijke partijen om zich een klein beetje samen te pakken en de aard van de relatie met Tweakers te herdefiniëren. En dat is nu eenmaal iets wat Tweakers voor nieuwe afhankelijkheden stelt. Of je als platform, commerciëel of niet, in een dergelijke verschuiving van positie wil terecht komen is een zeer serieuze vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[...]

Ik denk dat de winkels in de middenklasse (die dus niet mega zijn en goed moeten kijken hoe ze hun budget moeten uitgeven) zeker gaan twijfelen nu ja en terecht. Pilot alsjeblieft verzin een andere smoes.

BAS is een van de grootste klanten van TW met hun meerdere webwinkels. Betalen elke maand een godsvermogen aan clicks, dat weet iedereen. Het draait hier puur om; Hoe zorgen we voor meer geld/omzet/winst? Meer niet.

Maar vraag jezelf als Dixons misschien eens af; Hoe zou het komen dat niemand bij ons koopt?

Daarnaast kun je jezelf afvragen of de marketingmensen daar en ook hier wel capabel zijn voor de functie als je jezelf dat al niet kunt afvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel_ev
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-01-2024
Volgens mij vliegt Tweakers hier op drie manieren uit de bocht:

(1) Er is geen enkele garantie dat méér, gesponsorde reviews de gebruiker daadwerkelijk kwalitatief hoogwaardiger reviews oplevert.

(2) Er is geen enkele controle dat MyCom, Dixons of welke derde partij dan ook net zo makkelijk voor negatieve recensies betaald als voor positieve.

(3) Er wordt een oneerlijk speelveld gecreëerd. Dixons en MyCom kunnen met al hun slagkracht veel makkelijker voor reviews betalen dan de startende webshop om de hoek. Dit kan nooit de bedoeling van de pricewatch zijn geweest, en dit experiment zou in mijn ogen dan ook direct een halt toegeroepen moeten worden.

Toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnnaN

EnnaN

Toys in the attic

[...]

Nee, maar de intentie om je 'netjes' te gedragen is wel een stuk minder misschien. En de slagkracht van tweakers om bedrijven die zich misdragen te verwijderen is ook minder. Het is duidelijk dat tweakers het niet erg nauw neemt met de regels, en vergeet niet dat ook tweakers aan de relatie verdient, dus beide zullen het niet zo snel opgeven.

Zodra je deze mogelijkheid openzet zul je als bedrijf niet anders kunnen doen dan ook 'op het randje' gaan werken, omdat je concurenten dat ook doen. alleen door daar erg streng op te zijn zou tweakers dat kunnen stoppen, en dat doen ze dus niet (meer).

Gevolg: huilen. met of zonder pet.

sig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:56

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

daniel_ev schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 10:11:
Volgens mij vliegt Tweakers hier op drie manieren uit de bocht:

(1) Er is geen enkele garantie dat méér, gesponsorde reviews de gebruiker daadwerkelijk kwalitatief hoogwaardiger reviews oplevert.

(2) Er is geen enkele controle dat MyCom, Dixons of welke derde partij dan ook net zo makkelijk voor negatieve recensies betaald als voor positieve.

(3) Er wordt een oneerlijk speelveld gecreëerd. Dixons en MyCom kunnen met al hun slagkracht veel makkelijker voor reviews betalen dan de startende webshop om de hoek. Dit kan nooit de bedoeling van de pricewatch zijn geweest, en dit experiment zou in mijn ogen dan ook direct een halt toegeroepen moeten worden.
Drie erg goede punten!

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
EnnaN schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 10:11:
[...]

Nee, maar de intentie om je 'netjes' te gedragen is wel een stuk minder misschien. En de slagkracht van tweakers om bedrijven die zich misdragen te verwijderen is ook minder. Het is duidelijk dat tweakers het niet erg nauw neemt met de regels, en vergeet niet dat ook tweakers aan de relatie verdient, dus beide zullen het niet zo snel opgeven.

Zodra je deze mogelijkheid openzet zul je als bedrijf niet anders kunnen doen dan ook 'op het randje' gaan werken, omdat je concurenten dat ook doen. alleen door daar erg streng op te zijn zou tweakers dat kunnen stoppen, en dat doen ze dus niet (meer).

Gevolg: huilen. met of zonder pet.
Huilen niet enkel voor de consument, maar ook voor Tweakers. Hun rol verschuift namelijk steeds meer op deze wijze, met afhankelijkheden die steeds minder onder eigen controle zijn. Of je dat als bedrijf nou echt bewust in de hand wil werken ..... tja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaZnGaNL
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:45
Vliegvlug schreef op donderdag 11 april 2013 @ 23:51:
[...]

Stond er in die mail nog iets mbt voorwaarden, of beter nog een linkje naar voorwaarden op de site?
Deze mail heb ik gekregen:
Geachte heer Tuinman ,

Bedankt voor het plaatsen van uw review. Hierbij doe ik u de kortingscode toekomen.

<Coupon code>

Deze code is 3 maanden geldig en uitsluitend te besteden op onze website.

Met vriendelijke groet,

<Naam medewerker>
Active Care, BAS Group
Versterkerstraat 12, 1322 AP Almere, The Netherlands
T: +31 (0)36-5359465 | T: +31 (0)36 - 52 93 949 (extension 4002)
E: m.slachter@basgroup.nl l activecare@basgroup.nl l
W: www.basgroup.nl | www.mycom.nl | www.dixons.nl | www.dynabyte.nl |

Disclaimer:
This email and any files transmitted are strictly confidential and solely intended for the use of the
individual and to whom those are addressed.

BAS Group does not accept liability of any statement made which is clearly the sender's own and not made on behalf of BAS Group.

Jewel 4 Kids voor leuke haarknipjes voor baby's & kinderen, Chunks en de nieuwste rage van Loom Bands!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Het zijn drie zeer goede punten die meer verdienen dan de tot nu toe gegeven reacties. Zowel in vorm als inhoudelijk.

Begrijp me niet verkeerd, ik heb echter nog geen reactie vanuit de redactie of de marketing gezien die meer is als een standaard persofficier aanpak. Niet persoonlijk bedoel, absoluut niet, maar laten we eerlijk zijn juist zoiets als deze situatie heeft zijn weerslag. Nu, en op termijn. Wat men lijkt te vergeten is dat die weerslag een kwestie van afhankelijkheden en rollen is, en dat Tweakers zichzelf daarin partij maakt, en dat Tweakers dus verschuivingen accepteert in rollen en afhankelijkheden. Simpel gesteld: dat is zakelijk gezien nooit slim. Schoolvoorbeeld van hoe concepten vanuit marketing altijd getoetst moeten worden aan de praktijk om in balans gebracht te kunnen worden met bestaande afhankelijkheden van bestaande en toekomstige zakelijke activiteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154

Deze actie van MyCom/Dixons vinden we in essentie goed, omdat die aansluit bij die wens. Daar zitten echter wel strenge voorwaarden aan, waarvan de belangrijkste is dat er op geen enkele manier gevraagd worden naar een positieve review, maar alleen naar een review. De actie zoals die nu is sluit niet aan bij onze huidige voorwaarden, maar omdat we hem dus wel goed vinden hebben we besloten dit toe te staan.
Er wordt echter wel gewerkt aan een aanpassing van de voorwaarden voor webwinkeliers, om het overzichtelijk houden voor alle webwinkeliers en bezoekers. We zitten nu in de fase van het verzamelen van input. Hopelijk hebben we uiterlijk begin mei nieuwe voorwaarden waar iedereen zich in kan vinden. Belangrijkste uitgangspunt is dat de shopreviews op Tweakers een zo goed mogelijke weergave moet zijn van hoe de winkel is/zich gedraagt in relatie tot haar klanten.
Euh dat is geen fijne redenatie. De volgende keer vind je een actie wel goed die niet bij de voorwaarden past waarmee alle gebruikersgegevens weggegeven worden of weet ik veel. Lekker signaal naar je userbase WTF :? :? :?

Als iets niet aansluit bij de voorwaarden kun je dit te never nooit niet goed keuren. Of de voorwaarden moeten gewijzigd of bedrijf X moet per direct stoppen met zijn actie en (evt juridisch) aangepakt worden.
Je kunt geen actie toestaan die in strijd is met de voorwaarden omdat er misschien ergens in een achterkamertje nieuwe verzonnen worden.

Eigenlijk zeg je hiermee: jullie mogen allemaal lekker de voorwaarden negeren er worden binnenkort nieuwe gemaakt, ga je gang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Laatst online: 20:06
daniel_ev schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 10:11:
Sterker nog: de uitschieters, waarbij daadwerkelijk erg goede service verleend wordt (of de winkelier de klant schoffeert) worden minder zichtbaar en verdwijnen tussen de onopmerkelijke aankopen. Op te lossen wellicht door goede filtermogelijkheden te bieden.
Inderdaad, plus het zal de reviews vertekenen, "laat ik maar positief zijn want anders betalen ze wellicht niet zo makkelijk".
Onafhankelijkheid zou wellicht verbeteren als *tweakers.net* die betaling afhandeld, wellicht als doorgeefluik voor Dixons, maar in elk geval onpartijdige afhandeling.
Mee eens. Wellicht dat het nog zou kunnen als tweakers (en niet de shop) betaald voor de reviews, maar indirect moet dat geld toch door de winkel opgehoest worden, zal daarmee de contributie verhogen waardoor het voor kleine webwinkels onbetaalbaar kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
thefox154 schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 10:17:
[...]

Euh dat is geen fijne redenatie. De volgende keer vind je een actie wel goed die niet bij de voorwaarden past waarmee alle gebruikersgegevens weggegeven worden of weet ik veel. Lekker signaal naar je userbase WTF :? :? :?

Als iets niet aansluit bij de voorwaarden kun je dit te never nooit niet goed keuren. Of de voorwaarden moeten gewijzigd of bedrijf X moet per direct stoppen met zijn actie en (evt juridisch) aangepakt worden.
Je kunt geen actie toestaan die in strijd is met de voorwaarden omdat er misschien ergens in een achterkamertje nieuwe verzonnen worden.

Eigenlijk zeg je hiermee: jullie mogen allemaal lekker de voorwaarden negeren er worden binnenkort nieuwe gemaakt, ga je gang.
Ik zag even een mentale parodie langsvliegen in ,mijn hoofd op de tune van een oude reclame .....

"op tweakers kun je alles kopen"

Van koelkasten tot (en met) kopers.

:P
vanaalten schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 10:18:
[...]

Sterker nog: de uitschieters, waarbij daadwerkelijk erg goede service verleend wordt (of de winkelier de klant schoffeert) worden minder zichtbaar en verdwijnen tussen de onopmerkelijke aankopen. Op te lossen wellicht door goede filtermogelijkheden te bieden.
Dit soort kwesties horen kwesties van principe te zijn. Hoeksteen van vertrouwen, hoeksteen van elke economische interactie. Als je op dat soort wegen ook maar het idee van compromis doet overwegen schep je enkel de aanzet naar situaties van hellend vlak.

Dat klinkt misschien overdreven, maar denk er eens over na, wat je krijgt is gewoon een wat beperkte stap op nog steeds dezelfde weg. En een volgende keer zal er meer energie worden gespendeerd om de volgende stap minder duidelijk en zo laat mogelijk in het publiek zichtbaar te laten worden (en dan is de volgende stap al genomen inmiddels).

Welkom in de wondere wereld waar marketing voortouw heeft op gebalanceerde bedrijfsontwikkeling. Dat iets soms een mooi idee lijkt in powerpoint betekent nog niet dat het geen afbreuk doet aan de basis die aan de bedrijfsontwikkeling ten grondslag ligt.

Edit: en ja, die basis is divers. Vergeet echter niet dat de commerciële relaties nu juist in een positie van afhankelijkheden naar Tweakers moeten worden gebracht, en niet andersom. Immers: het fundament is de gebruiker, de munt is vertrouwen. En wie geeft die munt uit?

Denk er eens opnieuw over na.

[ Voor 45% gewijzigd door Virtuozzo op 12-04-2013 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CosmoKramer
Uit onderzoek onder (bijna 5000) gebruikers van Tweakers is naar voren gekomen dat het grootste deel van de bezoekers alleen een review schrijft op het moment dat ze zeer tevreden of ontevreden zijn.

Het gevolg daarvan is dat het gemiddelde van de reviews een minder representatief beeld geeft dan we zouden willen en terecht is (want als je als webshop gewoon je belofte nakomt en op tijd levert en mensen niet te maken krijgen met after sales, dan krijg je in de praktijk bijna geen reviews, terwijl je wel een betrouwbare shop bent).
De bezoekers van Tweakers zijn geholpen bij een zo goed mogelijk beeld van de webshop, voordat ze besluiten of ze daar een bestelling plaatsen of niet.

Ons uitgangspunt is de bezoekerservaring en betrouwbaarheid en dat is nooit anders geweest.

Een van de manieren waarop we dit zouden kunnen verbeteren is het belonen van het schrijven van een review, vandaar deze pilot.
Alle feedback in dit topic nemen we mee in het besluit of dit in de toekomst willen doen (en op welke manier) of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:20

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Ik verplaats deze even naar het Pricewatch subforum, aangezien het hier gaat over een discussie over een onderdeel van deze site :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

CosmoKramer schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 10:28:
Uit onderzoek onder (bijna 5000) gebruikers van Tweakers is naar voren gekomen dat het grootste deel van de bezoekers alleen een review schrijft op het moment dat ze zeer tevreden of ontevreden zijn.

Het gevolg daarvan is dat het gemiddelde van de reviews een minder representatief beeld geeft dan we zouden willen en terecht is (want als je als webshop gewoon je belofte nakomt en op tijd levert en mensen niet te maken krijgen met after sales, dan krijg je in de praktijk bijna geen reviews, terwijl je wel een betrouwbare shop bent).
De bezoekers van Tweakers zijn geholpen bij een zo goed mogelijk beeld van de webshop, voordat ze besluiten of ze daar een bestelling plaatsen of niet.

Ons uitgangspunt is de bezoekerservaring en betrouwbaarheid en dat is nooit anders geweest.

Een van de manieren waarop we dit zouden kunnen verbeteren is het belonen van het schrijven van een review, vandaar deze pilot.
Alle feedback in dit topic nemen we mee in het besluit of dit in de toekomst willen doen (en op welke manier) of niet.
Maar krijg je door deze kortingspilot juist niet een overdreven aantal positieve reviews? Ik bedoel, een positieve review is niet verplicht, maar waarom zou je een review plaatsen voor korting als je ontevreden bent over de winkel? Ontevreden klanten komen doorgaans niet snel terug, en zullen dus geen interesse hebben in vijf euro korting. Dan blijven over de mensen die neutraal tot gematigd positief zijn, deze mensen zullen een review plaatsen....

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online

Oh kom op zeg. Kunnen we s.v.p. een inhoudelijke discussie voeren zonder het herhalen van marketing blurbs? :P

Excuses als dat wat hard overkomt, misschien komt het vanuit dertig jaar ervaring in de wondere wereld van marketing. Maar werkelijk, wat je nu doet is enkel het selectief herhalen van aspecten van beeldvorming enkel om een gewenst beeld te beïnvloeden.

We zitten toch niet op press releases te wachten in een discussie.

Natuurlijk schrijven mensen een review vanuit optiek van tevredenheid of ontevredenheid. Dat is nou juist de basis van het mechanisme van toetsing tussen consumenten. En dat werkt nu juist omdat zij de partijen zijn in dat mechanisme, en niet de partijen die er belang bij hebben om dat mechanisme in selectief gewenste banen te leiden.

Er bestaan reeds mechanismen voor verkopende partijen om mensen te stimuleren om reviews te schrijven ongeacht aard of inhoud. Sterker nog, de best werkende methode is het scheppen van vertrouwen en het scheppen van een relatie tussen klant en verkopende partij. Dat is hard werk ja, maar het loont zich. Andere methodes leiden aantoonbaar enkel tot een degradatie van de aard van de relatie. En goh, waar leidt dat toe? Een kaalslag in zakelijke afhankelijkheden. Sterker nog, een extreem miniem beetje onderzoek toont je al heel snel aan hoe dat nu juist leidt tot polarisatie van merken op basis van kapitaalkracht, afbreuk van kansen voor kleinere ondernemingen en starters, polarisatie in consumptiepatronen en zo voorts. Nee, dat is nu juist iets waar we in een tijd van economische uitdagingen als samenleving op zitten te wachten. Kom op.

Dit soort mechanismes zijn nu juist goede kansen voor verkopende partijen om zich te onderscheiden, en dat trekt weer klanten aan. Mijn god, dadelijk komen we nog terecht in een cursus bedrijfs- en productontwikkeling.

Opnieuw, denk er eens goed over na wat een insteek als vanuit de pilot betekent voor de afhankelijkheden op termijn waar Tweakers als bedrijf mee moet opereren.

[ Voor 33% gewijzigd door Virtuozzo op 12-04-2013 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

:w

[ Voor 99% gewijzigd door zeef op 12-04-2013 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 423265

[...]

Ik heb niet alles gelezen, maar als je klanten wil belonen voor het schrijven van een review, moet die beloning natuurlijk niet komen van het bedrijf waar die review over gaat, want alleen al de schijn van partijdigheid maakt zo'n review dubieus.
En je moet dan ook alle reviews belonen, niet alleen reviews van sommige shops, want anders zou dat natuurlijk een vertekend beeld geven.

Maar dat hoef ik allemaal niet uit te leggen, natuurlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619

Dat uiten jullie anders niet. Jullie zijn een commerciële organisatie dus het doel is winst (100% mee eens).
De makkelijke manier is om een shop je gebruikers te laten betalen voor een review.
De moeilijke manier is vertrouwen winnen en ervoor zorgen dat mensen gemotiveerd worden reviews te schrijven.

Pilot gedaan, tot nieuwe inzichten gekomen (hopelijk) en sluit die pilot af voordat het nog meer schade aanricht. De tweakers pricewatch is al jaren zeer awesome dus maak het alsjeblieft niet kapot! :)

Ik kan het niet zo mooi verwoorden als Virtuozzo maar sluit me verder helemaal bij hem aan

[ Voor 25% gewijzigd door laurens0619 op 12-04-2013 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuddyMagical
Doe even normaal zeg! Je schrijft je met deze opmerking echt onmiddelijk uit de discussie. Laat hem ook even in zijn waarde. Doen we bij jou ook.

[ Voor 32% gewijzigd door Anoniem: 27535 op 12-04-2013 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyzer
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Xyzer

Valid XHTML & CSS.

Anoniem: 423265 schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 10:42:
[...]

Ik heb niet alles gelezen, maar als je klanten wil belonen voor het schrijven van een review, moet die beloning natuurlijk niet komen van het bedrijf waar die review over gaat, want alleen al de schijn van partijdigheid maakt zo'n review dubieus.
En je moet dan ook alle reviews belonen, niet alleen reviews van sommige shops, want anders zou dat natuurlijk een vertekend beeld geven.

Klaarblijkelijk wel, ze laten het nu toe dat Dixons reviews beloont terwijl de rest aan regels zijn gebonden en de kleinere (web)winkels kunnen nooit serieus de competitie aangaan met deze stunts van grotere ketens.

Als je reviews wilt belonen moet dat vanuit Tweakers.net zelf gebeuren, zonder dat daar een (web)winkel aan te pas komt.

[ Voor 29% gewijzigd door Xyzer op 12-04-2013 10:52 ]

Hier komt ooit nog wat te staan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

MuddyMagical schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 10:47:
[...]

Doe even normaal zeg! Je schrijft je met deze opmerking echt onmiddelijk uit de discussie. Laat hem ook even in zijn waarde. Doen we bij jou ook.
Heeft niks met in waarde houden te maken. Als iemand niet capabel is om voor een organisatie als TW te werken mag dat gezegd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimTimX
Hoewel ik het (ook vanuit mijn eigen positie als "marketingmannetje") absoluut niet met hem eens ben... Is niet niet een klein beetje onder de gordel en op de man?

Ik denk nog steeds dat je op deze manier geen transparantie en onpartijdigheid kan garanderen.
Je maakt je reviews (en eigenlijk daarmee je halve website) absoluut niet representatiever of geloofwaardiger op deze manier. Het wordt zo "Tweakers Pricewatch, sponsored by BAS Group".

En wat ga je doen als je pilot faalt? De reviews weer verwijderen? Of laat je dan je niet-representatieve informatie staan?

Echt een bijzonder slecht idee. En vanuit marketingtechnisch oogpunt is dit mijns inziens toch echt heel ondoordacht en amateuristisch.

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 27535 op 12-04-2013 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
[...]

Klaarblijkelijk wel.

Op zich wel interessant dit topic, en niet enkel vanuit de optiek van de Reviews of marketing in het algemeen. Ik vind het steeds interessanter worden vanuit de optiek van de strategie en bedrijfsontwikkeling van Tweakers.

Marketing is een instrument. Een van velen. En elk instrument staat en valt in zowel theorie als praktijk met de stabiliteit van elk onderdeel en het geheel. Wat is de basis van die stabiliteit? Vertrouwen. Waar berust vertrouwen op? Wat kost het om vertrouwen te repareren wanneer nieuwe afhankelijkheden de aard van relaties erin veranderen? Zo kunnen we wel doorgaan.

Denk eens na over de verschuivingen in rollen en afhankelijkheden en de kosten daarvan die optreden bij het aanpassen aan verschuivingen daarin op korte termijn en op lange termijn aangezien een positie van afhankelijkheid per definitie minder stabiel is voor groei dan wanneer andere partijen juist hun afhankelijkheden naar jouw toe hebben.

Ik begrijp heel goed waar het vandaan komt, juist vanuit het perspectief van de groeistrategie van Tweakers.net, maar laat ik wel een serieuze en oprechte tip geven in dat opzicht: groeistrategie rust op de punten van kracht van een formule, product of dienst. Ongeacht welke punten dat zijn, allemaal rusten ze altijd op de munt van vertrouwen. Al is een idee nog zo geniaal op papier, men mag nooit de kosten vergeten die men komt te dragen als men die munt anders gaat uitgeven. Soms komen die kosten naar boven als integraal onderdeel achteraf, soms als incidenteel issue. Het is frappant om altijd te zien hoe die kosten er toch altijd zijn, en hoe juist dat soort issue based kosten veel te vaak tot afbreuk van waarde van platform en merk leiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Een pilot had best gekund maar dan met laten we zeggen 10 verschillende winkels en niet 1 die toevallig elke maand een vrachtwagen met muntstukken komt brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimTimX
[...]

Amen. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Anoniem: 244101 schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 10:50:
Een pilot had best gekund maar dan met laten we zeggen 10 verschillende winkels en niet 1 die toevallig elke maand een vrachtwagen met muntstukken komt brengen.
Nee, je moet als bedrijf gewoon nooit een dergelijke weg inslaan. Je schept afhankelijkheden van jezelf naar commerciële partijen toe. En dat is nooit een recept voor groei.

Dit los van de elementen van principe, immers zelfs kleine stapjes op dezelfde weg zorgen altijd voor een hellend vlak op nog steeds diezelfde weg.

Soms moet je als bedrijf je even goed afvragen wat de basis van je bestaan is. En wie de munt daarvan nu werkelijk uitgeeft. En of het niet veel slimmer is om juist anderen in een positie van afhankelijkheid naar jou toe te hebben op basis van de uitkomst van de eerste twee vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Virtuozzo schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 10:52:
[...]

Nee, je moet als bedrijf gewoon nooit een dergelijke weg inslaan. Je schept afhankelijkheden van jezelf naar commerciële partijen toe. En dat is nooit een recept voor groei.

Dit los van de elementen van principe, immers zelfs kleine stapjes op dezelfde weg zorgen altijd voor een hellend vlak op nog steeds diezelfde weg.

Soms moet je als bedrijf je even goed afvragen wat de basis van je bestaan is. En wie de munt daarvan nu werkelijk uitgeeft. En of het niet veel slimmer is om juist anderen in een positie van afhankelijkheid naar jou toe te hebben op basis van de uitkomst van de eerste twee vragen.
Dat sowieso. Eens met je post :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
heb sowieso het idee dat het uitbreiden van de commercialiteit van Tweakers (met name de goede naam exploiteren) flink is toegenomen sinds de overname door De Persgroep bijna een jaar geleden. Die willen blijkbaar rap hun geld er weer uit halen.

Op zich niet erg, maar reputatie en goede naam ben je wel zo kwijt als je het niet goed doet. En als de gemeenschap, wat toch de basis van de reputatie en goede naam is, zich er tegen keert dan kan dat snel het einde betekenen van Tweakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
sambalbaj schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 10:53:
heb sowieso het idee dat het uitbreiden van de commercialiteit van Tweakers (met name de goede naam exploiteren) flink is toegenomen sinds de overname door De Persgroep bijna een jaar geleden. Die willen blijkbaar rap hun geld er weer uit halen.

Op zich niet erg, maar reputatie en goede naam ben je wel zo kwijt als je het niet goed doet. En als de gemeenschap, wat toch de basis van de reputatie en goede naam is, zich er tegen keert dan kan dat snel het einde betekenen van Tweakers.
Er is niets mis met de zichtbare verschuiving in oriëntatie. Sterker nog, het kan heel goed (en heel snel zelfs) een zeer goede basis voor groei vormen die zowel Tweakers, de partijen met belang er in, en de consumenten aan de basis ervan ten goede komen.

Wat deze situatie wel aantoont is hoe makkelijk het is om te vergeten wat de basis nu echt is van welke activiteit in die strategie dan ook.

Wat nog meer zichtbaar is, dat is het inherente conflict waar veel bedrijven op gegeven moment in een groeistrategie mee te maken krijgen: waar doen we zaken mee, en basis waarvan. Men beland vaak in een positie waar men te veel aandacht legt op het eerste en het tweede vergeet. En dat terwijl de basis nu juist als eerste staat. Altijd. Je bouwt namelijk nooit op lucht. En als is marketing een mooi instrument, het heeft zijn eigen rol, en dat dient altijd getoetst te worden.

Saillant gegeven is dat slechts weinig bedrijven met een dergelijke strategie er ook in slagen om niet in die verwarring terecht te komen. Maar het zijn nu juist die bedrijven die daar niet aan ten prooi vallen die op basis van hun sterke punten hun groei kunnen consolideren. Klinkt misschien wat tegenstrijdig, maar laten we eerlijk zijn: stabiele groei is altijd te prefereren boven groei op basis van spurts en boosts (denk eens aan het begrip groeipijn).

Ik vraag me af hoeveel studenten bedrijfskunde en marketing inmiddels meelezen en met elkaar in discussie liggen :P

[ Voor 12% gewijzigd door Virtuozzo op 12-04-2013 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Er zijn overigens nog wel een aantal punten waarbij ik mijn vraagtekens zet. Zo zie je in FireFox bovenin op Tweakers.net weleens de melding; 2 miljoen unieke bezoekers per maand of iets dergelijks. Dat zou dus betekenen dat 1 op de 5 a 8 mensen Tweakers bezoekt elke maand? Geloof ik geen barst van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Anoniem: 244101 schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 11:00:
Er zijn overigens nog wel een aantal punten waarbij ik mijn vraagtekens zet. Zo zie je in FireFox bovenin op Tweakers.net weleens de melding; 2 miljoen unieke bezoekers per maand of iets dergelijks. Dat zou dus betekenen dat 1 op de 5 a 8 mensen Tweakers bezoekt elke maand? Geloof ik geen barst van.
ik bezoeker tweakers vanaf 4 verschillende computers. Misschien moeten ze het hernoemen naar unieke browser sessies (of is dat te technisch? ;))

Pagina: 1 2 Laatste